Nou purepower hoeft voor mij niet meer. Ik ben nu over op pelfin. Hiervoor wat gehaald bij de Praxis. Die waren wel snel vervuilend. Pelfin vind ik wel erg fijn.
Logisch toch, of bedoel je wat anders....Possible schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:07:
Hier ook de elite groen. Prima korrels. De blauwe (hardhout?) korrels geven wel meer warmte naar mijn idee..iemand die dit ook ervaart met bruine korrels ?
Volgens mij is Elite Blauw naaldhout gemengd met loofhout.
Zeg jij het maar. Op internet zijn de meningen verdeeld of bruin meer warmte geeft of dat het allemaal gelijk is. Het enige is wat ik lees is het hoeveelheid as.Darkz0rs schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:22:
[...]
Logisch toch, of bedoel je wat anders....
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Hardhout brand veel heter, en geeft inderdaad meer as. Niet alle Pelletkachels vinden dat trouwens erg lekker. Er zijn ook pellets met een deel HH.Possible schreef op donderdag 12 december 2019 @ 21:22:
[...]
Zeg jij het maar. Op internet zijn de meningen verdeeld of bruin meer warmte geeft of dat het allemaal gelijk is. Het enige is wat ik lees is het hoeveelheid as.
Zojuist de elite groen besteld, eens kijken hoe die bevallen in mijn Nordic Fire
Zijn er hier overigens meer mensen met een CV model pelletkachel? Ik heb zelf gruwelijke spijt dat ik 't CV model heb gepakt en niet het gewone model. Mijn kachel stookt een buffervat van 300L op temperatuur en zit niet direct op de vloerverwarming aangesloten. De vloerverwarming haalt, indien er vraag is, zijn warmte zelf uit dat vat.
Maar, het grootste nadeel dat ik ervaar: als ik de kachel uitschakel blijft de interne pomp nalopen totdat de temperatuur van het water in de kachel <50 graden is. Dan staat de kachel zelf dus uit en hoor je de pomp nog een kwartiertje ofzo nalopen. Het probleem zit hem erin, dat wanneer wij de kachel langere tijd aangehad hebben en het buffervat dus >50 graden is. Dan probeert de kachel zichzelf te 'koelen' met het water uit het buffervat en komt hij dus nooit onder de 50 graden. Dan blijft de pomp dus continue lopen.
De kachelboer geeft aan dat er een sensor op het buffervat hoort te zitten, helaas gaf hij dat nog niet aan toen het huis nog gebouwd moest worden en dat maakt het nu wat lastig aangezien het buffervat op zolder staat.
Zijn er hier overigens meer mensen met een CV model pelletkachel? Ik heb zelf gruwelijke spijt dat ik 't CV model heb gepakt en niet het gewone model. Mijn kachel stookt een buffervat van 300L op temperatuur en zit niet direct op de vloerverwarming aangesloten. De vloerverwarming haalt, indien er vraag is, zijn warmte zelf uit dat vat.
Maar, het grootste nadeel dat ik ervaar: als ik de kachel uitschakel blijft de interne pomp nalopen totdat de temperatuur van het water in de kachel <50 graden is. Dan staat de kachel zelf dus uit en hoor je de pomp nog een kwartiertje ofzo nalopen. Het probleem zit hem erin, dat wanneer wij de kachel langere tijd aangehad hebben en het buffervat dus >50 graden is. Dan probeert de kachel zichzelf te 'koelen' met het water uit het buffervat en komt hij dus nooit onder de 50 graden. Dan blijft de pomp dus continue lopen.
De kachelboer geeft aan dat er een sensor op het buffervat hoort te zitten, helaas gaf hij dat nog niet aan toen het huis nog gebouwd moest worden en dat maakt het nu wat lastig aangezien het buffervat op zolder staat.
Zelf een pallet elite groen er door heen gejaagd.... ging mij zelf iets te hard. Dus terug naar de bruine korrel.
Heb nu verschillende merken gehad (niet exact bij gehouden) maar de groene van elite gaan lijkt het wel het snelst er doorheen. Deed nog niet eens een maand met mijn pallet pellets. Nu weer blauw er in kijken hoe snel het nu gaat.
Heb ook comfort pellets en Vitaholz gehad beide ging prima alleen de groen leek wel als sneeuw voor de zon te verdwijnen.
Voor mij maakt het niet heel veel uit voor as het is voor mij meer belangrijk hoeveel warmte per kilo. en hoe vaak ik de hopper vol moet gooien. Hoe minder hoe beter.
Ik heb zelf een pellet CV in de garage met een groot buffer vat die via de pellet CV gevoed wordt op basis van een temperatuur sensor in het vat. Daardoor loop mijn CV altijd helemaal uit sync met of ik warmte vraag heb of niet. Het vat bepaald dan.
Heb nu verschillende merken gehad (niet exact bij gehouden) maar de groene van elite gaan lijkt het wel het snelst er doorheen. Deed nog niet eens een maand met mijn pallet pellets. Nu weer blauw er in kijken hoe snel het nu gaat.
Heb ook comfort pellets en Vitaholz gehad beide ging prima alleen de groen leek wel als sneeuw voor de zon te verdwijnen.
Voor mij maakt het niet heel veel uit voor as het is voor mij meer belangrijk hoeveel warmte per kilo. en hoe vaak ik de hopper vol moet gooien. Hoe minder hoe beter.
Ik heb zelf een pellet CV in de garage met een groot buffer vat die via de pellet CV gevoed wordt op basis van een temperatuur sensor in het vat. Daardoor loop mijn CV altijd helemaal uit sync met of ik warmte vraag heb of niet. Het vat bepaald dan.
In ons nieuwe huis staat een schoorsteen met open haard centraal in de woonkamer. Huis is van '65 en nog niet goed geisoleerd, plat dak. De muren van de woonkamer bestaan voor ca. 75% uit ramen, van vloer tot plafond. Grote etalage zeg maar :-). Opp.vlakte 50 m2.
De keuken is bereikbaar via een deur in de woonkamer en is ca. 12m2.
Ik heb nu een houtkachel (11 kw max) die ik meeneem naar het nieuwe huis, maar overweeg een gebruikte pelletkachel te plaatsen.
Nu heb ik 2 vragen:
- Kan de afvoer rechtstreeks via de schoorsteen of moet ik een specifieke maat buis door de schoorsteen trekken?
- Hoeveel vermogen zou de pelletkachel moeten leveren om de woonkamer te verwarmen? Ik heb het graag warm en zou ook de aansluitende keuken graag verwarmen; afstand kachel - keukendeur 5 m.
De keuken is bereikbaar via een deur in de woonkamer en is ca. 12m2.
Ik heb nu een houtkachel (11 kw max) die ik meeneem naar het nieuwe huis, maar overweeg een gebruikte pelletkachel te plaatsen.
Nu heb ik 2 vragen:
- Kan de afvoer rechtstreeks via de schoorsteen of moet ik een specifieke maat buis door de schoorsteen trekken?
- Hoeveel vermogen zou de pelletkachel moeten leveren om de woonkamer te verwarmen? Ik heb het graag warm en zou ook de aansluitende keuken graag verwarmen; afstand kachel - keukendeur 5 m.
@Japiooo deze vragen zijn echt al talloze keren gemaakt. Ik zou je aanraden dit topic eens lekker door te nemen. Wellicht haal je er wel meer dan deze 2 vragen uit.
dat na circuleren wil je juist toch dan blijft je huis op temperatuur.karazz schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 08:29:
Zojuist de elite groen besteld, eens kijken hoe die bevallen in mijn Nordic Fire
2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l
Het circuleren gebeurt tussen mijn kachel (die dan dus uit staat) en mijn buffervat. Dat heeft weinig invloed op de temperatuur van mijn huis...maartentmm schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 23:59:
[...]
dat na circuleren wil je juist toch dan blijft je huis op temperatuur.
ooh bij mij pompt de cv pomp juist het warme buffervat water mijn huis in. (wat juist de bedoeling is tegen het pendelen). heb jij een foto van hoe het is aangesloten bij jou?karazz schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 00:19:
[...]
Het circuleren gebeurt tussen mijn kachel (die dan dus uit staat) en mijn buffervat. Dat heeft weinig invloed op de temperatuur van mijn huis...
2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l
Een foto van het gedeelte aan de kant van de kachel, of aan de kant van het buffervat?maartentmm schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 00:26:
[...]
ooh bij mij pompt de cv pomp juist het warme buffervat water mijn huis in. (wat juist de bedoeling is tegen het pendelen). heb jij een foto van hoe het is aangesloten bij jou?
De sensor in je buffer dient als thermostaat voor je kachel. Zodra temp bereikt is gaat kachel uit en ook zeker je pomp behoort uit te gaan juist om afkoeling te voorkomen, wel zo fijn bij een herstart. Maar een waterpomp behoor je niet te horen dus ik snap de irritatie niet. Bedoel je toch niet dat je brander ventilator na draait?karazz schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 00:40:
[...]
Een foto van het gedeelte aan de kant van de kachel, of aan de kant van het buffervat?
1 PVoutput . Dongen NB
Betreft pellets, vorig jaar via de kachel leverancier een pallet met Badger pellets (100% naaldhout) laten komen en deze bevallen goed. De Nordic fire 7 staat hier voor de fun, dus brand alleen in de winter als we thuis zijn.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Ik gebruik eigenlijk niks anders dan de pellets van de Aveve in onze MCZ kachel. Goeie kwaliteit, prijs is redelijk concurrerend als ik zo om me heen kijk, en de zaak ligt om de hoek, dat scheelt ook
Nee, het is echt de pomp. Hier zit een 'draaiknop' op om de snelheid van de pomp in te stellen, deze heb ik al langzamer gezet en hiermee ben ik al een irritant hoog geluid kwijt wat erin zat. Maar de pomp zelf blijf je nog wel horen.reneeke1970 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 08:37:
[...]
De sensor in je buffer dient als thermostaat voor je kachel. Zodra temp bereikt is gaat kachel uit en ook zeker je pomp behoort uit te gaan juist om afkoeling te voorkomen, wel zo fijn bij een herstart. Maar een waterpomp behoor je niet te horen dus ik snap de irritatie niet. Bedoel je toch niet dat je brander ventilator na draait?
An sich ook geen probleem, geen heel hinderlijk geluid. Maar het geluid moet natuurlijk niet langer duren dan nodig..
Moet normaal stil zijn. Misschien het dopje op asje even los draaien om te ontluchten?karazz schreef op maandag 16 december 2019 @ 07:11:
[...]
Nee, het is echt de pomp. Hier zit een 'draaiknop' op om de snelheid van de pomp in te stellen, deze heb ik al langzamer gezet en hiermee ben ik al een irritant hoog geluid kwijt wat erin zat. Maar de pomp zelf blijf je nog wel horen.
An sich ook geen probleem, geen heel hinderlijk geluid. Maar het geluid moet natuurlijk niet langer duren dan nodig..
1 PVoutput . Dongen NB
Kan het proberen, maar betwijfel of het iets brengt. Het geluid dat er nu in zit klinkt niet alsof er lucht in de leidingen zit (dat geluid heb ik in het begin wel gehoord).reneeke1970 schreef op maandag 16 december 2019 @ 09:08:
[...]
Moet normaal stil zijn. Misschien het dopje op asje even los draaien om te ontluchten?
Ik heb het ook wel eens gehad en gaf hele rare trilling in leidingkarazz schreef op maandag 16 december 2019 @ 11:48:
[...]
Kan het proberen, maar betwijfel of het iets brengt. Het geluid dat er nu in zit klinkt niet alsof er lucht in de leidingen zit (dat geluid heb ik in het begin wel gehoord).
1 PVoutput . Dongen NB
Hallo, vraagje over mijn net geinstalleerde EdilKamin Slide 7
Ik heb hem aangesloten op een bestaande dubbelwandige rvs buis in de schoorsteen van 150mm met een verloopstuk (80>150). Kachel brandt goed, alleen zie ik dat de rookgastemp. soms oploopt tot zo'n 220 graden. Waardoor kan dit komen?b eveel trek? Verkeerde/te veel pellet aanvoer? Het Leonardo systeem staat aan, dus neem aan dat de kachel zichzelf redelijk in kan regelen, toch?
Ik heb hem aangesloten op een bestaande dubbelwandige rvs buis in de schoorsteen van 150mm met een verloopstuk (80>150). Kachel brandt goed, alleen zie ik dat de rookgastemp. soms oploopt tot zo'n 220 graden. Waardoor kan dit komen?b eveel trek? Verkeerde/te veel pellet aanvoer? Het Leonardo systeem staat aan, dus neem aan dat de kachel zichzelf redelijk in kan regelen, toch?
Ik heb een vraagje over het isoleren van het rookkanaal. Wij gaan door de de oude schoorsteen een 80mm flex trekken voor de rookgasafvoer van de pelletkanaal. Is het noodzakelijk om de buis na te isoleren met vermiculiet ?
16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer
@Bjorn180179 ik heb begrepen dat een inpandige schoorsteen niet geïsoleerd hoeft te worden. Wij hebben deze niet geïsoleerd.
@Darkz0rs okay die van ons zit aan de voorzijde van de woning en heeft dus zeg maar ook een buitenmuur.
@Bjorn180179 er zijn hier mensen die stellig beweren dat stilstaande lucht beter isoleert dan isolatie materiaal. Het verhaal is dat je condens kan krijgen in je rookgasafvoer. Nu is dit risico sowieso aanwezig omdat je rookgas eigenlijk niet boven de 180 graden mag komen bij de meeste modellen zelfs lager.
Mijn schoosteen zit midden in de woning tegen de buren aan. Inpandig dus. Ik kan me voorstellen dat als hij tegen de buitenmuur aan zit dat dit harder afkoelt.
Mijn schoosteen zit midden in de woning tegen de buren aan. Inpandig dus. Ik kan me voorstellen dat als hij tegen de buitenmuur aan zit dat dit harder afkoelt.
Mijn Artel petite zit op alle standen tegen de 150 met de rookgastemperatuur. Vermoed dat door de lange pijp (8 meter 100mm) er veel trek in zit. Kan ik de ventilator lager zitten (welke parameter?) of juist de warmtewisselaar omhoog?
@jantje112 nou je roept nog al wat. Als jij je rookgas ventilator lager zet. Dan word je rookgas alleen maar warmer. Bovendien zorgt de rookgas ventilator ook voor de luchttoevoer onder je pellets. Je warmtewisselaar kan je harder zetten dan intrek je meer warmte. Je kan ook je pellet toevoer icm je lucht toevoer verlagen. Systematisch uiteraard. En in de juiste hoeveelheden.
Ok, ik zal die wat hoger zetten om te kijken of dat effect heeftDarkz0rs schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 14:58:
@jantje112 nou je roept nog al wat. Als jij je rookgas ventilator lager zet. Dan word je rookgas alleen maar warmer. Bovendien zorgt de rookgas ventilator ook voor de luchttoevoer onder je pellets. Je warmtewisselaar kan je harder zetten dan intrek je meer warmte. Je kan ook je pellet toevoer icm je lucht toevoer verlagen. Systematisch uiteraard. En in de juiste hoeveelheden.
Dont change a winning team.jantje112 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 16:05:
[...]
Ok, ik zal die wat hoger zetten om te kijken of dat effect heeft
150 graden de lucht in blazen klinkt niet als winning team?
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb zelf ook de slide 7 op een 80mm buis. Ik gebruik zelf elite groen pellets. Welke heb jij? En hoe meet je de temperaturen van de rookgassen?sbin schreef op woensdag 18 december 2019 @ 18:02:
Hallo, vraagje over mijn net geinstalleerde EdilKamin Slide 7
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Zoals je wellicht weet is de petit lastig aftestellen. Dit ivm de nogal kleine warmte wisselaar.reneeke1970 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 13:39:
[...]
150 graden de lucht in blazen klinkt niet als winning team?
Volgens mij gaat 't vanavond bij het programma kassa over branden met pelletkachels. Straks maar even kijken.
Badr en Rico komen.... Dus kassa gaat onder de record knop.
Schijnt vooral over de manier van aansluiten van de rookgasafvoer te gaan en advies van de brandweer wat een periode onjuist is geweest.
[ Voor 29% gewijzigd door Erwin_83 op 21-12-2019 19:14 ]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Tja een geveldoorvoer en klaar. O het werkt niet, dan maar 3 meter pijp erop en klaar. Boven de nok uitkomen is echt niet nodig hoor meneer. Alleen niet meer stoken als het waait
Dat soort pruts bedrijven verzieken het voor de rest. Hier is een dubbelwandige flex pijp door het schoorsteenkanaal getrokken en de kachel brand prima. Koste allemaal wel iets meer dan bij die man op tv.

Dat soort pruts bedrijven verzieken het voor de rest. Hier is een dubbelwandige flex pijp door het schoorsteenkanaal getrokken en de kachel brand prima. Koste allemaal wel iets meer dan bij die man op tv.

Ik heb nu een paar zakken van de Hornbach (Plospan/Royal Energy). Geen idee of dat goede zijn, heb de kachel net. Is wel 30% loof/70% naaldhout, waar ik heb begrepen dat 100% naaldhout beter moet zijn.Possible schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 14:26:
[...]
Ik heb zelf ook de slide 7 op een 80mm buis. Ik gebruik zelf elite groen pellets. Welke heb jij? En hoe meet je de temperaturen van de rookgassen?
Hij brandt overigens mooi met gele vlam en ruitje blijft helemaal schoon.
Ik bekijk de rookgastemp in het Info > Status menu (waarde "smoke"). Ga er van uit dat dat de rookgastemp is, maar heb geen beschrijving/manual van dat menu welke dat kan bevestigen.
Heb een simpele schouwthermometer gekocht en op de kachelpijp gezet nu. Even aan het testen. Menu geeft nu smoke 187 aan en simpele el cheapo thermometer op de buis zit nu onder de 100 graden. Buis voelt gloeiend heet aan, maar niet zo heet dat je blijft plakken, gewoon standje net niet je hand er op kunnen houden
@Possible normaal is tussen de 100 en 150graden. De meeste kachels gaan zelfs uit tussen de 190 en 220 graden. Veels te heet
Op mijn (oude) Edilkamin Seven uit 2013 kun je nergens een temperatuur aflezen volgens mij. Wat is het voordeel van een thermometer op de pijp?
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
@Atomic2005 rookgas temperatuur lees je uit via een sensor
Wat een beunhazen bij kassa. Vooral die geveldoorvoeren die ook nog eens zo laag uitkomen, dat was iets dat ook een paar jaar geleden niet als acceptabel gezien werd. En dan ook nog zonder T-stuk om de as op te vangen.. Overigens wel een zekere ironie om zo te hameren op "erkend installateur". Die groep heeft evengoed geveldoorvoeren geinstalleerd.
Hoe zit het eigenlijk met die dubbelwandige buis door een bestaand rookkanaal? Dat hoeft toch alleen als hij door brandbare materialen (houten vloer oid) of buitenshuis loopt?
Hoe zit het eigenlijk met die dubbelwandige buis door een bestaand rookkanaal? Dat hoeft toch alleen als hij door brandbare materialen (houten vloer oid) of buitenshuis loopt?
@Yucon nee dubbelwandig moet altijd. Vergis je niet dubbel wandig flex is niets meer dan twee keer gewikkeld.
Tja wat kan je er aan doen dan ?Darkz0rs schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 22:20:
@Possible normaal is tussen de 100 en 150graden. De meeste kachels gaan zelfs uit tussen de 190 en 220 graden. Veels te heet
Nou ik heb daar al vaker uitgebreid antwoord opgegeven. Maar kort gezegd. Je warmtewisselaar harder koelen dus je kamer ventilator harder. Of je verbranding verlagen. Minder pellets minder lucht in de juiste verhouding. Maar ook pellets met een wat lager rendement kan je helpen zeker geen hardhout pellets. Feitelijk gooi je nu de restwarmte door je schoorsteen IPV je woonkamer in. Er gaat dus veel warmte verloren.
Oké helder. De slide heeft natuurlijk een Leonardo systeem waardoor je verbruik van pellets niet kan aanpassen. De ventilator staat nu op standje 1 altijd. Als ik hem hoger zet, dan gaat het verbruik ook omhoog toch?Darkz0rs schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 23:25:
Nou ik heb daar al vaker uitgebreid antwoord opgegeven. Maar kort gezegd. Je warmtewisselaar harder koelen dus je kamer ventilator harder. Of je verbranding verlagen. Minder pellets minder lucht in de juiste verhouding. Maar ook pellets met een wat lager rendement kan je helpen zeker geen hardhout pellets. Feitelijk gooi je nu de restwarmte door je schoorsteen IPV je woonkamer in. Er gaat dus veel warmte verloren.
Dan blijft zeker alleen over pellets met lagere verbrandingswaarde over? Dan zou het aanvoer tempo van de vijzel gelijk blijven, maar komt er minder warmte per minuut vrij.Possible schreef op zondag 22 december 2019 @ 09:04:
[...]
Oké helder. De slide heeft natuurlijk een Leonardo systeem waardoor je verbruik van pellets niet kan aanpassen. De ventilator staat nu op standje 1 altijd. Als ik hem hoger zet, dan gaat het verbruik ook omhoog toch?
Ik heb mijn installateur gevraagd voor de codes om dingen aan te passen van de slide. @sbin Heb jij die ook gekregen?Atomic2005 schreef op zondag 22 december 2019 @ 09:12:
[...]
Dan blijft zeker alleen over pellets met lagere verbrandingswaarde over? Dan zou het aanvoer tempo van de vijzel gelijk blijven, maar komt er minder warmte per minuut vrij.
@Possible ik zie in de handleiding een maximale rookgas temperatuur van 144 graden voor de slide 7. Wie heeft jou kachel afgesteld en hoe loopt je schoorsteen? Kan het zijn dat je een luchtprop heb in je rookgasafvoer denk aan bochten ofzo?
De installateur is geweest (pelletkachel Lemmer) en deze heeft hem geplaatst. Ik weet niet of hij dingen heeft ingesteld . De pijp loopt recht naar boven met 1 45 graden bocht.Darkz0rs schreef op zondag 22 december 2019 @ 10:45:
@Possible ik zie in de handleiding een maximale rookgas temperatuur van 144 graden voor de slide 7. Wie heeft jou kachel afgesteld en hoe loopt je schoorsteen? Kan het zijn dat je een luchtprop heb in je rookgasafvoer denk aan bochten ofzo?
Ik heb gevraagd om de installateurs codes maar die wou hij niet geven omdat ik dingen kapot kon maken ?
@Possible geeft niet toch. Check je handleiding bij algemene informatie staan 2 temperaturen 144 graden en 173 graden (misschien bij jouw wel anders). Geef bij je installateur aan dat je ver door de 220 graden gaat. Dat hij dat even onder garantie goed moet zetten. Toch?
Mail is inderdaad verstuurd!Darkz0rs schreef op zondag 22 december 2019 @ 11:11:
@Possible geeft niet toch. Check je handleiding bij algemene informatie staan 2 temperaturen 144 graden en 173 graden (misschien bij jouw wel anders). Geef bij je installateur aan dat je ver door de 220 graden gaat. Dat hij dat even onder garantie goed moet zetten. Toch?
ik heb na aanleiding van kassa ook naar mij kachel gekeken:
Biodom H20 pellet CV
rookgas kanaal: via muurdoorvoer naar buiten, daar verlengd met 90 graden bocht en 1 meter extra buis + kap
Rookkanaal komt nu vanaf grond gemeten op 360cm.
de rookgas tempraturen komen niet boven de 114 graden uit.
is dit nu een gevaarlijke situatie omdat de rookgaskanaal niet boven de nok uitkomt?
De aansluiting van de meneer op tv was natuurlijk in 1ste intantie niet best met een rookgasafvoer die naar beneden kijkt..
Biodom H20 pellet CV
rookgas kanaal: via muurdoorvoer naar buiten, daar verlengd met 90 graden bocht en 1 meter extra buis + kap
Rookkanaal komt nu vanaf grond gemeten op 360cm.
is dit nu een gevaarlijke situatie omdat de rookgaskanaal niet boven de nok uitkomt?
De aansluiting van de meneer op tv was natuurlijk in 1ste intantie niet best met een rookgasafvoer die naar beneden kijkt..
[ Voor 4% gewijzigd door oner op 22-12-2019 12:16 ]
Moeten wij nu gaan herhalen wat ze op TV uitleggen????oner schreef op zondag 22 december 2019 @ 11:44:
ik heb na aanleiding van kassa ook naar mij kachel gekeken:
Biodom H20 pellet CV
rookgas kanaal: via muurdoorvoer naar buiten, daar verlengd met 90 graden bocht en 1 meter extra buis + kap.
Niet boven nok uit geeft risico dat wind via je pijp naar binnen komt. En de wind neemt dan uiteraard ook rook mee.
1 PVoutput . Dongen NB
@Possible Als die van jou ook boven de 200 uitkomt in dat menu dan kan het geen toeval zijn lijkt me. Is die waarde dan eigenlijk wel de temp? De kachelpijp thermometer die ik even gekocht heb is nooit zelfs maar in de buurt van de 100 graden geweest gisteren, terwijl de waarde in het menu op een gegeven moment (kachel in hoogste stand en ventilatie ook hoogste stand) op max 223 uitkwam. . Nu zijn die dingen berucht onbetrouwbaar, maar laat de marge x2 zijn dan zit ik nog niet op 200.
Is er iemand goed op de hoogte van die waarden in dat status menu en/of instellingen van de Slide 7?
Ik dacht dat mijm hoge temp lag aan teveel trek door aansluiting op een (dubbelwandige) 150mm buis, maar nu jij hetzelfde issue hebt met een 80m buis twijfel ik of er uberhaupt een probleem is.
Er valt weinig aan te passen als je er van uit gaat dat het Leonardo systeem gewoon diet wat het moet doen. neem daan dat dat systeem ook de rookgaswaarden meet en hier evt aktie op neemt. Kachel gaat ook niet uit wegens oververhitting.
Ander type pellets kan ik proberen idd.
Is er iemand goed op de hoogte van die waarden in dat status menu en/of instellingen van de Slide 7?
Ik dacht dat mijm hoge temp lag aan teveel trek door aansluiting op een (dubbelwandige) 150mm buis, maar nu jij hetzelfde issue hebt met een 80m buis twijfel ik of er uberhaupt een probleem is.
Er valt weinig aan te passen als je er van uit gaat dat het Leonardo systeem gewoon diet wat het moet doen. neem daan dat dat systeem ook de rookgaswaarden meet en hier evt aktie op neemt. Kachel gaat ook niet uit wegens oververhitting.
Ander type pellets kan ik proberen idd.
[ Voor 8% gewijzigd door sbin op 22-12-2019 12:29 ]
@sbin en @Possible ik ken het type model of de techniek niet. Nu heb ik even dat Leonardo systeem bekeken en zoals ik het zie. Is het niet meer dan een lamda sonde die de lucht aanpast op de verbranding. Volgens mij is de pellet toevoer redelijk statische.maar ik zou zeggen vraag de expert. Vergis je ook niet rookgas word gemeten net na of in de rookgas ventilator. Niet na 50+ cm pijp. Het is geen openhaard hé.
Mijn hout kachel is 150 graden een halve meter boven kachelDarkz0rs schreef op zondag 22 december 2019 @ 12:46:
@sbin en @Possible ik ken het type model of de techniek niet. Nu heb ik even dat Leonardo systeem bekeken en zoals ik het zie. Is het niet meer dan een lamda sonde die de lucht aanpast op de verbranding. Volgens mij is de pellet toevoer redelijk statische.maar ik zou zeggen vraag de expert. Vergis je ook niet rookgas word gemeten net na of in de rookgas ventilator. Niet na 50+ cm pijp. Het is geen openhaard hé.
1 PVoutput . Dongen NB
@Darkz0rs Dan zal ik er eerst een moeten vinden, maar ben benieuwd of de temp idd zo hoog is.
Hoe dan ook, naast het verliezen van warmte, totadt ik zekerheid heb.. Kan dit kwaad/is dit gevaarlijk?
@reneeke1970 Hoe meet je dat, met een thermometer op de pijp of een sonde? Thermometer op de pijp 30cm boven de kachel geeft bij mij max 90-100 aan als de kachel vol brandt.
Hoe dan ook, naast het verliezen van warmte, totadt ik zekerheid heb.. Kan dit kwaad/is dit gevaarlijk?
@reneeke1970 Hoe meet je dat, met een thermometer op de pijp of een sonde? Thermometer op de pijp 30cm boven de kachel geeft bij mij max 90-100 aan als de kachel vol brandt.
[ Voor 31% gewijzigd door sbin op 22-12-2019 13:04 ]
Ja maar die "mag" wel warmer.reneeke1970 schreef op zondag 22 december 2019 @ 13:02:
[...]
Mijn hout kachel is 150 graden een halve meter boven kachel
@rest laten we nu niet door een kassa uitzending meteen een soort paniek voetbal hebben hé.
[ Voor 18% gewijzigd door Darkz0rs op 22-12-2019 13:50 ]
Met een thermometer op handvat van de vlinderklep na enkele uren brandensbin schreef op zondag 22 december 2019 @ 13:03:
@Darkz0rs Dan zal ik er eerst een moeten vinden, maar ben benieuwd of de temp idd zo hoog is.
1 PVoutput . Dongen NB
Halo, ik heb ook een edil kamin 7 ik zit op vermogen stand p1 op rookgastemp. van rond de 240 graden volgens de meting van de kachel zelf. bij max 280 gaat de kachel op storing te heet eruitAtomic2005 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 22:27:
Op mijn (oude) Edilkamin Seven uit 2013 kun je nergens een temperatuur aflezen volgens mij. Wat is het voordeel van een thermometer op de pijp?
ik krijg het met de parameters niet naar beneden zonder problemen met de verbranding te krijgen al een keer de installateur er bij gehad maar die zet de parameters volgens zijn handboek terug en dan heb ik weer het zelfde de rookgastemp.
Ik wist helemaal niet dat er een topic voor was, kon ook eigenlijk niet anders dan op Tweakers haha.
Sinds een dikke maand in bezit van een Mondena Italia 12 KW. Zelf heb ik een 80 mm RVS buis door de schoorsteen getrokken en de rest laten aansluiten.
Tot nu toe zeer tevreden over de kachel, hij staat toch welke elke dag aan. Het mooiste was natuurlijk dat ik gisteren de brief kreeg dat de subsidie is goedgekeurd.
Sinds een dikke maand in bezit van een Mondena Italia 12 KW. Zelf heb ik een 80 mm RVS buis door de schoorsteen getrokken en de rest laten aansluiten.
Tot nu toe zeer tevreden over de kachel, hij staat toch welke elke dag aan. Het mooiste was natuurlijk dat ik gisteren de brief kreeg dat de subsidie is goedgekeurd.
Heel verstandigRacer89 schreef op zondag 22 december 2019 @ 18:29:
[...]
moest dat dan? Is een dubbelwandige had ik al v.t.v. Naar gekeken
Die kun je met de CP (control Pellet) instellling van -30% tm +30% in stapjes van 10% instellen.Lampje007 schreef op zondag 22 december 2019 @ 15:35:
[...]
Halo, ik heb ook een edil kamin 7 ik zit op vermogen stand p1 op rookgastemp. van rond de 240 graden volgens de meting van de kachel zelf. bij max 280 gaat de kachel op storing te heet eruit
ik krijg het met de parameters niet naar beneden zonder problemen met de verbranding te krijgen al een keer de installateur er bij gehad maar die zet de parameters volgens zijn handboek terug en dan heb ik weer het zelfde de rookgastemp.
Menu toets indrukken tot TS op scherm komt. Dan 2x menu knop indrukken tot CP in beeld komt. Daarna met de + of - toets naar gewenste instellen. ( -3 -2, -1, 0, +1, +2, +3 ). Het bevestigen van je instelling door kort op de menu toets te drukken.
Zelf heb ik em met Elite blauw en groen op -20% staan volgens mij..
[ Voor 3% gewijzigd door Atomic2005 op 22-12-2019 20:27 ]
Ik heb een Cayenne 16C en ik heb 2 vragen; wellicht kan iemand hier wat tips geven.
Ten eerste lijkt er veel as buiten de asbak te zijn; zie de bijgevoegde foto. Is het normaal dat er as buiten de asbak is, vooral onder de deur? Ik maak me zorgen dat het in het interne mechaniek terecht komt.
Ten tweede, wanneer de kachel moduleerd, verwarmt hij de ruimte nog steeds geleidelijk boven de ingestelde temperatuur. Hij heeft gewoon teveel vermogen voor de kamer en de temperatuur loopt te ver op. Heeft iemand hier tips voor?
Ten eerste lijkt er veel as buiten de asbak te zijn; zie de bijgevoegde foto. Is het normaal dat er as buiten de asbak is, vooral onder de deur? Ik maak me zorgen dat het in het interne mechaniek terecht komt.
Ten tweede, wanneer de kachel moduleerd, verwarmt hij de ruimte nog steeds geleidelijk boven de ingestelde temperatuur. Hij heeft gewoon teveel vermogen voor de kamer en de temperatuur loopt te ver op. Heeft iemand hier tips voor?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.
@chem dit model lijkt op de artel cayenne. Ik denk dat die as daar pas valt na het openen van de deur. maar kan het niet goed zien. Ik vind hem voor mijn begrippen wel zwaar vervuild. Maak hem eens schoon en stuur eens een foto van je deur en deur sluiting.
Modulatie zou normaal je ruimte ventilator uitzetten. Dan nog verwarmt de ruimte je kachel mis tenslotte warm. Wellicht een idee om je thermostaat aan te zetten dan gaat hij uit bij de ingestelde waarde. Maar ook weer aan onder de ingestelde waarde.
Modulatie zou normaal je ruimte ventilator uitzetten. Dan nog verwarmt de ruimte je kachel mis tenslotte warm. Wellicht een idee om je thermostaat aan te zetten dan gaat hij uit bij de ingestelde waarde. Maar ook weer aan onder de ingestelde waarde.
[ Voor 7% gewijzigd door Darkz0rs op 22-12-2019 21:24 ]
@sbin zojuist ook van mijn installateur de code gekregen om de aanvoer van pellets te verlagen. Dit kan maximaal met -8% . Nu maar eens testen of het werkt. Heb wel het idee dat er minder pellets doorheen gaan.. even afwachten dus. Heb hem uitgezet want het is 24 graden

Ja dit ding wordt onder meerdere namen verkocht.Darkz0rs schreef op zondag 22 december 2019 @ 21:22:
@chem dit model lijkt op de artel cayenne. Ik denk dat die as daar pas valt na het openen van de deur. maar kan het niet goed zien. Ik vind hem voor mijn begrippen wel zwaar vervuild. Maak hem eens schoon en stuur eens een foto van je deur en deur sluiting.
Zwaar vervuild verbaast me wel; dit is na zeg 20-30kg stoken. Zal van de week hem weer eens uitzuigen en wat foto's sturen.
Die thermostaat lijkt me onhandig want die hanteert een 2º C vermindering voor hij weer aanschiet en dat vind ik wel veel 'ge-jojo' qua comfort. Kan hij niet gewoon... zachter?
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
@chem ja vervuild in mijn ogen ik zie een bruine achterwand ik doe even de aanname dat deze van ceramiek is. Deze zou wittig moeten zijn bij een schone verbranding.
De thermostaat werkt bij artel op basis van 0,5 graden instelbaar.
Wil je minder rendement dan moet je echt gaan tunen. In theorie is je kachel eigenlijk te zwaar voor de ruimte.
Welke pellets gebruik je?
De thermostaat werkt bij artel op basis van 0,5 graden instelbaar.
Wil je minder rendement dan moet je echt gaan tunen. In theorie is je kachel eigenlijk te zwaar voor de ruimte.
Welke pellets gebruik je?
Na nu een weekje of 3 gedraaid te hebben met elite blauw erg blij met de switch.
Nu na 3 weken ben ik pas op de helft van mijn pallet pellets daarvoor had ik de groen versie waar ik echt na 4 weken helemaal de pallet op had gestookt.
Wat een verschil in verbruik. Moet nog wel kijken in de as lade (doe ik pas een week of wat)
Prima pellets voor hun prijs.
Nu na 3 weken ben ik pas op de helft van mijn pallet pellets daarvoor had ik de groen versie waar ik echt na 4 weken helemaal de pallet op had gestookt.
Wat een verschil in verbruik. Moet nog wel kijken in de as lade (doe ik pas een week of wat)
4 weken met 1 pallet a 975 kilo?MeZZiN schreef op maandag 23 december 2019 @ 08:59:
Na nu een weekje of 3 gedraaid te hebben met elite blauw erg blij met de switch.
Tijd voor een nieuwe sig..
Mijn hele huis. Pellet CV 32kw. Gooi er per jaar ongeveer 6000 kilo doorheen. Dus vandaar dat ik redelijk snel merk welke pellet meer kosten dan andere.
Is je huis formaat kasteel?MeZZiN schreef op maandag 23 december 2019 @ 11:02:
Mijn hele huis. Pellet CV 32kw. Gooi er per jaar ongeveer 6000 kilo doorheen. Dus vandaar dat ik redelijk snel merk welke pellet meer kosten dan andere.
6 ton lijkt me voor een normaal huis wel erg veel. Kan natuurlijk alsnog kloppen als het een groot huis met slechte isolatie is maar toch, 6 ton is wel veel. Dan zou je beter een silo kunnen neerzetten, scheelt een hoop geld.
Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012
Redelijk groot en ook 24x7 iemand thuis 750m3 en uit 110 jaar oud. En door de ouderdom niet veel beter te isoleren. Hij is wel voor zijn leeftijd redelijk geïsoleerd.
We gaan wel in de zomer een zonneboiler op het vat zetten om verbruik te verlagen. De pellet CV koste helaas een hoop geld dus even op een later plan gezet. Maar dat is niet om de kosten echt terug gaan verdienen maar mee de hoeveelheid pellet te verminderen. Plus ik heb de helft van het systeem al staan met buffer vat een pomp groep + regelening en heat pipes en klaar.
We gaan wel in de zomer een zonneboiler op het vat zetten om verbruik te verlagen. De pellet CV koste helaas een hoop geld dus even op een later plan gezet. Maar dat is niet om de kosten echt terug gaan verdienen maar mee de hoeveelheid pellet te verminderen. Plus ik heb de helft van het systeem al staan met buffer vat een pomp groep + regelening en heat pipes en klaar.
750m3 is idd vrij fors. Is je buffervat niet wat aan de kleine kant misschien? Kan zomaar ruimte zijn voor verbeteringMeZZiN schreef op maandag 23 december 2019 @ 13:08:
Redelijk groot en ook 24x7 iemand thuis 750m3 en uit 110 jaar oud. En door de ouderdom niet veel beter te isoleren. Hij is wel voor zijn leeftijd redelijk geïsoleerd.
Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012
Buffer vat is nu 1000 liter samen met de pellet CV en een beetje opslag van pellets ben ik al 1x3 meter kwijt in de garage. Voor nu eerst de zonneboiler zal wel helpen. Veel meer ruimte heb ik niet meer voor de pellet CV en boiler.
Silo heb ik trouwens wel overwogen alleen de techniek en kosten voor een silo wogen niet op tegen iets vaker een pallet pellets laten komen. Project was al duur helaas moet niet te gek worden. Misschien dat ik nog een buiten silo neem en dan emmers of iets vullen vanuit die silo. maar eerst ruimte maken voor zoiets.
Silo heb ik trouwens wel overwogen alleen de techniek en kosten voor een silo wogen niet op tegen iets vaker een pallet pellets laten komen. Project was al duur helaas moet niet te gek worden. Misschien dat ik nog een buiten silo neem en dan emmers of iets vullen vanuit die silo. maar eerst ruimte maken voor zoiets.
Ja ik heb de code ook en heb het op -4% gezet. Heb ook nog een menu SCHOORSTN, waar ook percentages aangepast kunnen worden. Weet jij waar dat voor is?Possible schreef op zondag 22 december 2019 @ 21:44:
@sbin zojuist ook van mijn installateur de code gekregen om de aanvoer van pellets te verlagen. Dit kan maximaal met -8% . Nu maar eens testen of het werkt. Heb wel het idee dat er minder pellets doorheen gaan.. even afwachten dus. Heb hem uitgezet want het is 24 graden
Als ik de kachel ventilatie aanzet is het zo 25 graden binnen. Meestal staat hij op de "stil" stand (M ingedrukt houden) als sfeerverwarming.
Heb vanmiddag trouwens weer een paar zakken pellets bij de Hornbach gehaald (Plospan) en zie dat deze een stuk donkerder zijn dan de vorige )echt donkerbruin). Wel dezelfde zak. Zal volgende week in Belgie een paar zakken met lichte pellets halen, kijken of dat anders brandt,
[ Voor 16% gewijzigd door sbin op 23-12-2019 16:59 ]
Ik durf het niet te zeggen. Op een ander forum kwam ik dit tegen om de temperatuur omlaag te krijgen en dus ook het verbruik van pellets :sbin schreef op maandag 23 december 2019 @ 16:57:
[...]
Ja ik heb de code ook en heb het op -4% gezet. Heb ook nog een menu SCHOORSTN, waar ook percentages aangepast kunnen worden. Weet jij waar dat voor is?
Als ik de kachel ventilatie aanzet is het zo 25 graden binnen. Meestal staat hij op de "stil" stand (M ingedrukt houden) als sfeerverwarming.
Heb vanmiddag trouwens weer een paar zakken pellets bij de Hornbach gehaald (Plospan) en zie dat deze een stuk donkerder zijn dan de vorige )echt donkerbruin). Wel dezelfde zak. Zal volgende week in Belgie een paar zakken met lichte pellets halen, kijken of dat anders brandt,
Het probleem is opgelost. De vijzelsnelheid heb ik gehalveerd. Het verbruik is nu 0.6kg/uur.
om dit te kunnen doen moet de setting autoreg vijzel op uit gezet worden. Dan pas kan je de snelheid aanpassen
Die optie zie ik echter niet in het menu staan. Jij?
@sbin nu heb je een warmte probleem en dan ga je er hardhout pellets in gooien?
De kachel wat ik heb heeft 5 standen. Echter op de laagste stand verwarmt hij eigenlijk nog te veel. Kan dit d.m.v. Parameter terug gebracht worden? Hij zou op de laagste stand 0,75 kg per uur verbruiken.
Nu moet ik om de 2 dagen het ruitje schoon maken. Anders begint het toch al donker te worden is dit normaal? Ik vind het niet erg om schoon te maken. Ik vroeg me dit alleen af.
Nu moet ik om de 2 dagen het ruitje schoon maken. Anders begint het toch al donker te worden is dit normaal? Ik vind het niet erg om schoon te maken. Ik vroeg me dit alleen af.
@Racer89 welke kachel. Kleurt je raampje wit of zwart. Wit is namelijk niet te voorkomen.
Zwart betekend te veel brandstof.
Over het algemeen kan je zakken tot een rookgastempratuur 80 a 85 graden.
Mondena italia 12 kwDarkz0rs schreef op maandag 23 december 2019 @ 19:21:
@Racer89 welke kachel. Kleurt je raampje wit of zwart. Wit is namelijk niet te voorkomen.
Hoofdzakelijk zwart. Is niet vast gekoekt ofzo. Lijkt gewoon op as stof.
Hoe weet ik de temperatuur van het rookgas? De handleiding wat er bij zat is maar beknopt. En als ik op internet zoek doen ze allemaal geheimzinnig over instellingen. Ik snap ook dat je zo maar alles moet gaan verstellen maar iets meer info was wel fijn geweest.
@Racer89 zwart betekend walmende verbranding en vaak teveel brandstof. Helaas moet je hier wel je parameters voor aanpassen. Wellicht toch los peuteren bij de installateur. Lukt dat niet. Dan maar dwingen dat hij komt onder garantie aangezien de verbranding niet goed is.
Ik wou sowieso na de feestdagen contact met hun opnemen. Ook i.v.m. Te veel warmte bij laagste stand. Nu weet ik tenminste dat het d.m.v. Parameters wel aangepast kan worden.Darkz0rs schreef op maandag 23 december 2019 @ 19:50:
@Racer89 zwart betekend walmende verbranding en vaak teveel brandstof. Helaas moet je hier wel je parameters voor aanpassen. Wellicht toch los peuteren bij de installateur. Lukt dat niet. Dan maar dwingen dat hij komt onder garantie aangezien de verbranding niet goed is.
Hoevaak is gebruikelijk bij het schoonmaken van het ruitje? Kachel brand meestal vanaf 16.30 tot 22.30 elke dag en in weekend messtal hele dag van 10 uur tot 23 uur.
@Racer89 teveel warmte in de laagste stand betekend niet dat hij lager kan. Kachels hebben een minimale afgifte. Het kan zijn dat je kachel te zwaar is voor je woning. Ik maak ongeveer 2x per week me kachel schoon en die draait echt wel zeker net zoveel. Misschien meer. Dan is me raampje wit geslagen. Hij hoeft dan nog niet maar ik vind dat fijn. Je kunt ook je thermostaat aanzetten. Als het dan te warm word gaat je kachel gewoon uit.
Als je googlee kom je op een ander forum uit daar is iemand die de parameters per mail kan versturen.
Als je googlee kom je op een ander forum uit daar is iemand die de parameters per mail kan versturen.
[ Voor 10% gewijzigd door Darkz0rs op 23-12-2019 20:10 ]
@Darkz0rs Als er minder pellets worden toegevoerd betekend dat ook minder warmte toch.
Helaas gaat hij niet uit via de thermostaat. Hij schakelt alleen tussen de programma's. Als hij de warmte heeft bereikt dan gaat hij alleen naar de laagste stand.
Helaas gaat hij niet uit via de thermostaat. Hij schakelt alleen tussen de programma's. Als hij de warmte heeft bereikt dan gaat hij alleen naar de laagste stand.
@Racer89 dan staat je thermostaat uit. Die moet dan aangezet worden. Je kachel hoort dan echt uit te gaan. Ik gok dat deze kachel ook een thermostaat heeft. Ik ken geen pelletkachel zonder.
Ja kan niet onbeperkt minder pellets toevoeren zeker niet in de laagste stand. Je heb een minimale hoeveelheid nodig om hem aan te houden. Komt er dan op neer dat hij altijd een minimale warmte afgifte heeft.
Ja kan niet onbeperkt minder pellets toevoeren zeker niet in de laagste stand. Je heb een minimale hoeveelheid nodig om hem aan te houden. Komt er dan op neer dat hij altijd een minimale warmte afgifte heeft.
@Racer89 ik schrik niet van je raampje. Ik zie zelden schoner na 3 dagen
Ok, dan valt het dus nog mee.Darkz0rs schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 19:26:
@Racer89 ik schrik niet van je raampje. Ik zie zelden schoner na 3 dagen
Mijn mcz gaat anders ook nooit uit als de temp is bereikt. Dit alles op thermostaat. De vlam gaat in de laagste stand (van de 5 meen ik) maar blijft pelletvoeding krijgen.
Zo de Cayenne Pro is aangesloten en brand. Nu nog even de code zien te achterhalen om eventueel nog wat te finetunen.
@Bjorn180179 staat gewoon in de handleiding. Volgens mij A9
Maar in de zomer zal het wel meevallen met het stoken toch? Dan zal die zonneboiler weinig doen om de hoeveelheid pellets te verminderen. Ik neem aan dat van die 6 toen er 5 ton in de wintermaanden doorheen gaat, als de kachel aanstaat. Die zonneboiler zal je dan niet heel veel rendement bieden.MeZZiN schreef op maandag 23 december 2019 @ 13:08:
We gaan wel in de zomer een zonneboiler op het vat zetten om verbruik te verlagen.
Veroordeel niet, verwonder u slechts