• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:47

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@Ferret
Huh je stoorde je wel aan de herrie van je oude kachel, maar bij een nieuwe kachel ga je je daar niet aan storen ?
Ik denk dat er hier iets lost in translation gaat ;)

Succes iig met je keuze ben benieuwd wat het gaat worden.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:02

Seafarer

XXX

cyclone schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 16:10:
@Ferret
Huh je stoorde je wel aan de herrie van je oude kachel, maar bij een nieuwe kachel ga je je daar niet aan storen ?
Ik denk dat er hier iets lost in translation gaat ;)

Succes iig met je keuze ben benieuwd wat het gaat worden.
Zonder geluid. https://www.nedita.com/ke...ende-typen-pelletkachels/ Op pellets en hout. ;)

Vallen wel de gaten in je portemonnee.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:41
@Ferret Is de Nordic Fire Rave 80 ook niet stil? Ik heb de originele (en veel goedkopere) Ravelli en ben niet tevreden over het geluid van de schroefwiel motor. Ik dacht dat de Nordic Fire met continue motor relatief stil zou moeten zijn.

Weinig aanbod in klassiek ogende kachels. Geen idee wat ik nu als opvolger zou moeten nemen..

12x JA Solar 370Wp op Zuid / Enphase IQ8+ | 16 kWh NKON ESS Pro / 3x Victron MP II 5000VA | 3x LG split airco | Ravelli RV80 | Home Assistant

• cyclone

cyclone

Seafarer schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:10:
[...]

Zonder geluid. https://www.nedita.com/ke...ende-typen-pelletkachels/ Op pellets en hout. ;)

Vallen wel de gaten in je portemonnee.
Hahaha goedkoopste kachel begint bij 5k, denk niet dat dit in het budget valt als je ook serieus een Sannover Anita van nog geen 700 euro overweegt 8)

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:16
vinniefireman schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:36:Ik dacht dat de Nordic Fire met continue motor relatief stil zou moeten zijn.
Mijn Rave 80 had geen continu draaiende motor. Ik had bij deze juist erg veel geluid bij de blower. Vanaf stand 3 kon je er geen normaal TV meer bij kijken.

Overlegd met m'n vrouw en tja, die zegt: 'Jij moet hen schoonmaken". Dus nu de knoop doorhakken of het die Artel NextGen 9 wordt of toch eentje van QualityHeating/Gaslooswonen...

• cyclone

cyclone

Die van Gasloos wonen staat niet bij of de vijzel start stop of continue is.

De Artel NextGen 9 is de vijzel wel continue (dus stiller) voordeel van deze kachel is dat er een duepi moederbord inzit waar je simpel en goedkoop een ESP32 op aansluit die je dan zo weer in Home Assistant gooit en zo heel simpel en goedkoop een eigen regeling / thermostaat uit en aan op afstand (en alles wat je nog meer wil / kan bedenken) kan bouwen.

Zo houd ik dus mijn tuinhuis in de winter met mijn Julia vorst en condens vrij. Werkt echt perfect.
Dus als je graag met HomeAssistant aan de gang wil gaan is de Artel echt een aanrader. Geloof dat ik zelfs het aansluitschema van de connector afgelopen jaar in dit topic geplaatst heb (zal even kijken of ik hem kan vinden).
Gevonden of gewoon naar de git van deze kanjer !

[ Voor 9% gewijzigd door cyclone op 20-08-2026 20:32 ]

• Ferret
@cyclone Dank voor je reactie. Ik neig ook naar de Artel maar ik zit nog met één vraag; de warme luchtstroom komt bij zo'n beetje elke pelletkachel via de voorkant en wordt schuin naar beneden geblazen. Warme lucht stijgt op en zodoende krijg je een circulatie.

Bij de NextGen zit de warmte afgifte aan de bovenkant waardoor de warmte meteen naar de hoogte wordt geblazen. Zal hierdoor de vloer niet kouder aanvoelen? Nogmaals, ik woon op een schip en de vloer is standaard al koel en in de wintermaanden gewoon koud. Ik ben bang dat dit type kachel dus niet lekker zal werken hier aan boord.

Ik zoek naar reviews op YT enzo en ik lees veel positieve zaken dus het zal best een goede kachel zijn maar of dat ook zo in mijn situatie is betwijfel ik dus....

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01:50
Ferret schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:45:
@cyclone Dank voor je reactie. Ik neig ook naar de Artel maar ik zit nog met één vraag; de warme luchtstroom komt bij zo'n beetje elke pelletkachel via de voorkant en wordt schuin naar beneden geblazen. Warme lucht stijgt op en zodoende krijg je een circulatie.

Bij de NextGen zit de warmte afgifte aan de bovenkant waardoor de warmte meteen naar de hoogte wordt geblazen. Zal hierdoor de vloer niet kouder aanvoelen? Nogmaals, ik woon op een schip en de vloer is standaard al koel en in de wintermaanden gewoon koud. Ik ben bang dat dit type kachel dus niet lekker zal werken hier aan boord.

Ik zoek naar reviews op YT enzo en ik lees veel positieve zaken dus het zal best een goede kachel zijn maar of dat ook zo in mijn situatie is betwijfel ik dus....
Zal wel goed komen, uiteindelijk warmt heel de ruimte op.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Ferret schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:45:

Ik neem aan dat je op andere schepen wel radiatoren tegen bent gekomen? Daar gaat de warme lucht toch ook naar boven?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• cyclone

cyclone

@Ferret mijn Julia blaast wel naar voren maar ook niet echt naar beneden. Mijn tuinhuis heeft een geïsoleerde houten vloer maar is niet warm te krijgen in de winter. Oplossing hiervoor is een kleed en sloffen aan.
Dus al zou je rechtstreeks op de vloerblazen dan nog warm je dan alleen het stukje vloer op waar de kachel blaast en is de rest van je vloer koud.

Ik snap je issue erg goed, want ook ik vind die koude vloer maar niks, dus ik heb weleens overwogen om met een dieselheater te gaan experimenteren of warme lucht blazen onder de vloer (zit een spouw tussen de isolatie en de houten planken van zo'n 25 cm) zou helpen.

Dat experiment is er nooit van gekomen, maar stel dat dit zou werken dan zou je dat kunnen faciliteren met een pellet kachel met een 2de blaas uitgang (ben deze in dit topic weleens tegengekomen) en die onder je vloer te laten blazen.
Maar goed weet niet of jij nog ruimte (een ruim ofzo) onder je vloer hebt.

Woon je op een schip (staal) of op een ark (beton) ? En heb je de vloer geisoleerd?

• Ferret
Het is een stalen schip, een kustvaarder. De ruimte waar de kachel staat is het voormalig ruim dus de vloer ligt zo'n 25cm boven vlak (onderkant van het schip). Tevens is de vloer, hardhout, slecht geïsoleerd, iets wat we ooit nog hadden zullen aanpakken. Dat is er steeds niet van gekomen en ook dit jaar gaat dat niet lukken.

De vloer is dus altijd koel en in de winter periode koud. Daar komt bij dat de vorige eigenaar een deel van het vlak, daar waar de kachel staat, tussen de spanten vol gegooid heeft met beton en daar weer tegels overheen. Daar zit dus totaal geen isolatie en vormt zodoende een koudebrug met het water er onder.

Ik denk toch dat ik voor die van QualityHeating ga omdat ik het gevoel heb dat deze vanwege de warmtestroom een betere keuze is.

• cyclone

cyclone

Tja als ik dit zo lees ga je jouw vloer iig niet warm krijgen gezien je een ideale koudebrug naar het vlak / water hebt liggen. Fijn in de zomer wel (lekker koel) maar tenzij je het hele water waar je op ligt naar 20 graden wilt / kunt stoken (grapje dus) zal alle energie die je in je vloer stopt verdwijnen in de stalen huid van het schip en het water.

Dus denk dat het niet uitmaakt of je nou wel of geen warme lucht op je vloer blaast. En qua keuze doen wat goed voelt. Je hebt nu iig alle info om een weloverwogen beslissing te nemen.

• Seafarer

Seafarer

XXX

cyclone schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:17:
of warme lucht blazen onder de vloer (zit een spouw tussen de isolatie en de houten planken van zo'n 25 cm) zou helpen.
Dus jouw isolatie loopt eigenlijk onder de balklaag door en tussen de balken zit alleen maar lucht?

Ik snap niet waarom dit zo gedaan is maar als je het opvult met EPS of zelfs PIR (duur) dan krijg je bijna warme voeten.

Al eens geprobeerd om beide situaties in UBAKUS te zetten? En te vergelijken?

• K00kaburra
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Vandaag weekend en mooi weer dus maar vast de palletkachel zijn jaarlijkse beurtje gegeven. Had in de vakantie een nieuw vloertje gelegd en geverfd dus hij stond ook maar wat lamlendig in de hoek te verstoffen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhhUteuY3WObwHQUrVNu7ObTb0s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4P5HUVDBc7TndDHNM5uL7Ruz.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AKaqLGDuAaI0v4SrYYewuwkFrQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WElOUpipmEcHnYQJ1AUf0kh9.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SYQ2UQ9hmpDgtKiKLnKvKKctOU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PplkESmv5m3diqJiKmzgJzKi.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5sJc8SCvZN8QK-2YcAYnOtOt5k4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fvdXf8cRgGNfK7nyzBkb0Ohq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZDsoxg1N_lHvhQYZ1TqAQ-sYdM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DyUEEceRCbSJ34hhuczo6qJP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqB-K9d6q17NXeUElxLlDQODAss=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jh7lUJFWcNgSrXdcrV5nTVli.jpg?f=user_large

Knapt er altijd wel lekker van op, dankbare klus. Kwam weer een boel as uit, maar met de compressor krijg je alles echt weer lekker schoon.

Zet hem morgen wel weer in elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFas8f3WFoYYTOzMHI_KXHZ5rCc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qvech3fsk81s4NnuGdAhMXPe.jpg?f=user_large

Nu eerst een koude :9B

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPoUfTMad706HmB2dSmFd8KeNzk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/R2Ttr58xHzJtlKjMocgPGoJr.jpg?f=user_large

They all knew borders no longer divided the world so much as ideologies.

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 20:29
Oww goeie.... Dat zal ik idd ook maar eens doen. Ziet er weer spik en span uit

• Ferret
Ik heb uiteindelijke gekozen voor een Mareli Onyx Air met een max. vermogen van 12kW. Deze was nu goed geprijsd bij een leverancier en is eigenlijk precies wat ik zocht.

Nu alleen hulptroepen regelen om het ding aan boord te krijgen want hij weegt 126kg. Ik moet eerst 13 treden de dijk op, 12 treden de dijk af aan de waterkant, loopbrug over, ponton over, schip op en daarna via twee steile trappen in het vooronder naar binnen. Ik kan stukken doen met een steekwagen en hondjes maar er zal ook getild moeten worden... Afijn, het zal wel lukken :-)

• cyclone

cyclone

@Ferret doe eens een link en wat meer info wat was je er nú uiteindelijk voor kwijt ?

• Ferret
cyclone schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:06:
@Ferret doe eens een link en wat meer info wat was je er nú uiteindelijk voor kwijt ?
Dit is 'em: https://www.pelletkachelverkoop.nl/product/22860847/onyx-air-8-10-en-12-kw-zwart

Ik heb voor de 12kW versie gekozen alhoewel ik geen idee heb hoe ze dit doen want alle specs zijn voor alle drie de versies hetzelfde dus hoe dan het verschil in het vermogen geregeld wordt weet ik niet. Het is in elk geval geen Chinees :z

• cyclone

cyclone

Hahaha ben benieuwd naar je ervaringen en idd geen Chinees maar een Bulgaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhcFw2Mw-D9LC0zwQttAnVGI0Xo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DytnQPqRmQSv2k0md5WY7bIu.png?f=fotoalbum_large

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01:50
Ferret schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:42:
Ik heb uiteindelijke gekozen voor een Mareli Onyx Air met een max. vermogen van 12kW. Deze was nu goed geprijsd bij een leverancier en is eigenlijk precies wat ik zocht.

Nu alleen hulptroepen regelen om het ding aan boord te krijgen want hij weegt 126kg. Ik moet eerst 13 treden de dijk op, 12 treden de dijk af aan de waterkant, loopbrug over, ponton over, schip op en daarna via twee steile trappen in het vooronder naar binnen. Ik kan stukken doen met een steekwagen en hondjes maar er zal ook getild moeten worden... Afijn, het zal wel lukken :-)
Flink stuk tillen dus, ik zou hem proberen deels uit elkaar te halen, elke kilo scheelt weer… Succes!

• Ferret
@cyclone : we gaan het zien :-)

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 20:29
Ferret schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:42:

Tip. Ze worden vaak op een pallet geleverd maak een eenvoudige constructie om de pellet heen zodat je hem makkelijk kan tillen. Met 3 of 4 man kan je hem makkelijk tillen alleen niet pakken.

• pjottervt
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 08-09 19:09
Hoi ik ben nieuw hier op tweakers, heb al vele topics gelezen maar zie niet mijn probleem/vraag maar weet ook niet zo goed of ik op deze manier nu een nieuwe vraag aan jullie kan/ mag stellen. Kort de situatie met de vraag. Ik wil een palletkachel aanschaffen voor het verwarmen van mijn keuken. 4x7x2.5 zeg 70m3. Nu alleen vloerverwarming hh20cm moet dus best wat stoken om het warm te krijgen maar lukt wel. Ik wil de vloer naar confor brengen zo 15graden en met de pallet kachel met thermostaat de ruimte verwarmen. Op zich geen probleem maar zit met hoe ik de vloer op 15graden houd? Vloerverwarming zit traditionele cv gas ketel die ook andere radiatoren verwarmt. Ik hoor graag of ik het in het juiste topic heb gezet en natuurlijk hoop ik op een goed advies voor de vloerverwarming

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:52
pjottervt schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:34:
Hoi ik ben nieuw hier op tweakers, heb al vele topics gelezen maar zie niet mijn probleem/vraag maar weet ook niet zo goed of ik op deze manier nu een nieuwe vraag aan jullie kan/ mag stellen. Kort de situatie met de vraag. Ik wil een palletkachel aanschaffen voor het verwarmen van mijn keuken. 4x7x2.5 zeg 70m3. Nu alleen vloerverwarming hh20cm moet dus best wat stoken om het warm te krijgen maar lukt wel. Ik wil de vloer naar confor brengen zo 15graden en met de pallet kachel met thermostaat de ruimte verwarmen. Op zich geen probleem maar zit met hoe ik de vloer op 15graden houd? Vloerverwarming zit traditionele cv gas ketel die ook andere radiatoren verwarmt. Ik hoor graag of ik het in het juiste topic heb gezet en natuurlijk hoop ik op een goed advies voor de vloerverwarming
Als je een traditionele gasketel hebt, dan wordt deze waarschijnlijk via een kamerthermostaat gestuurd. Je zou deze thermostaat (aannemende dat deze in de keuken zit) in een andere ruimte kunnen plaatsen waar deze niet direct wordt beïnvloed door warmte van de de pellet kachel. Mocht je thermostatische radiatorkranen op de radiatoren in de keuken hebben, dan gaan die automatisch verder dicht als de pellet kachel voldoende warmte afgeeft. Eventueel nog andere opties afhankelijk van merk en type cv ketel

• Seafarer

Seafarer

XXX

Heb je al eens bekeken wat het minimum vermogen is van een pelletkachel?

Ik denk dat je de keuken uitbrand. kwa warmte.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:33
Je kunt denken aan Evohome/Tapo. Die systemen regelen de warmte per ruimte. Op het moment dat je de pelletkachel aan zet, en het wordt warmer dan de 15 graden, wordt de CV in die ruimte uitgezet. Dit werkt bij mij perfect.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:49
Ik denk dat jullie een beetje te moeilijk denken, dit bereikt niet het resultaat dat @pjottervt zoekt. Met deze oplossingen gaat de vloerverwarming helemaal uit en koelt de vloer af in de keuken.

Wat je moet doen is de toevoer naar de keuken zo knijpen dat de temperatuur op de gewenste 15 graden uitkomt, dan gewoon mee laten lopen op de kamer thermostaat. Heb ik hier ook zo en werkt goed, een vloer die van het koude af is en de temperatuur in de ruimte regel ik met de pelletkachel.

• pjottervt
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 08-09 19:09
Dat klopt @Knielen vloer moet enigsinds warm blijven als confor temperatuur. Mijn situatie is iets gecompliceerder ik werk met 2 thermostaten 1 aan/uit in de wk en 1 modulerende in de keuken. We zijn met 2 personen en leven doordeweeks vooral in de keuken. De therostaat in de kamer staat op 5gr mocht het gaan vriezen. In het weekend ergens vrijdag in de middag ga ik de vloer in de wk opwarmen en stook daar bij met hout als het heel koud is. Dus voor doordeweeks wil ik de pallet kachel gebruiken op een thermostaat dat je savonds niet in een ijspaleis zit. Het verplaatsen van de keuken thermostaat naar de woonkamer is dus lastig in mijn geval. Ik zat meer te denken aan een thermostaat die een vloer sensor heeft net als bij elektrische vloerverwarming. Maar geen idee of die bestaat en of dat kan gaan werken
Pagina: 1 ... 75 76 Laatste