Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 11:01
B2 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 09:07:
[...]

Ik wil eigenlijk niks zelf doen, maar wel weten waar ik aan toe ben. Als door dat 110/120 kanaal geen nieuwe buis kan dan gaat mijn hele plan niet door en kan ik een ritje kachel winkels besparen.
Als je al 80mm moet door trekken dan heb 35 mm spelling. Ik weet niet hoe lastig je bochten zijn maar ik neem aan. Niet 90 graden.

[ Voor 1% gewijzigd door Darkz0rs op 05-11-2019 16:30 . Reden: Typo, thanks @vuiltje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
amarkest schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:13:
[...]

Ja minder fijnstof uitstoot en andere kankerverwekkende stoffen.

1 kachel in de polder kan geen kwaad, maar in woonwijken komen er veel te veel van die luchtverziekende apparaten.

De subsidie hiervoor wordt niet voor niets afgeschaft.
Grappig, in de metingen die hier gedaan zijn is dat dus niet gemeten. Maar ik begrijp dat jij het wel weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-04 16:24
Iemand hier de afweging tussen een elektrische kachel en een pelletkachel al eens gemaakt ?
Zit aan een pelletkachel te denken maar wil ook de opties voor elektrische kachel bekijken. Ik heb 16 zonnepanelen en verwacht een overschot aan stroom te hebben.

16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Darkz0rs schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 14:02:
[...]

Ik wil eigenlijk niks zelf doen, maar wel weten waar ik aan toe ben. Als door dat 110/120 kanaal geen nieuwe buis kan dan gaat mijn hele plan niet door en kan ik een ritje kachel winkels besparen.

.
,
Als je al 80mm moet door trekken dan heb 35 cm spelling. Ik weet niet hoe lastig je bochten zijn maar ik neem aan. Niet 90 graden.
Wil je de moeite nemen, eerst te kijken wat je post, voordat je op enter drukt.
Ik zie al weer een grove afmetingenfout

[ Voor 11% gewijzigd door Vuiltje op 05-11-2019 15:30 ]

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:31
Darkz0rs schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 14:19:
[...]

Grappig, in de metingen die hier gedaan zijn is dat dus niet gemeten. Maar ik begrijp dat jij het wel weet?
wat heb je gemeten? PM10 en PM2,5 ? Ultrafijnstof is kleiner en meet je niet met goedkope meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Bjorn180179 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 14:57:
Iemand hier de afweging tussen een elektrische kachel en een pelletkachel al eens gemaakt ?
Zit aan een pelletkachel te denken maar wil ook de opties voor elektrische kachel bekijken. Ik heb 16 zonnepanelen en verwacht een overschot aan stroom te hebben.
Ik heb mn Hybride Warmtepomp dmv domotica gekoppeld met een El.Convector in de huiskamer.
Wordt dus, indien nodig, door de WP aangezet ipv HRketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Vuiltje schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 15:29:
[...]

Wil je de moeite nemen, eerst te kijken wat je post, voordat je op enter drukt.
Ik zie al weer een grove afmetingenfout
Goed gezien maat, gecorrigeerd. Soms gaat het niet lekker hè 😀👍

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 06:45

B2

wa' seggie?

amarkest schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:20:
[...]

wat heb je gemeten? PM10 en PM2,5 ? Ultrafijnstof is kleiner en meet je niet met goedkope meters.
Ik heb een aantal reacties van je gelezen en krijg een beetje het idee dat je een persoonlijke kruistocht tegen het verbranden van hout aan het voeren bent? Dat lijkt mij niet de bedoeling van dit topic.
Misschien is de subsidie op een pelletkachel misplaatst o.i.d, maar naar mijn weten zijn houtkachels zoals open haarden en pelletkachels nog steeds niet verboden. Niet iedereen heeft de mogelijkheid full electric te gaan als ze (deels) van het gas af willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
B2 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:31:
[...]

Ik heb een aantal reacties van je gelezen en krijg een beetje het idee dat je een persoonlijke kruistocht tegen het verbranden van hout aan het voeren bent? Dat lijkt mij niet de bedoeling van dit topic.
Misschien is de subsidie op een pelletkachel misplaatst o.i.d, maar naar mijn weten zijn houtkachels zoals open haarden en pelletkachels nog steeds niet verboden. Niet iedereen heeft de mogelijkheid full electric te gaan als ze (deels) van het gas af willen.
zo persoonlijk is die kruistocht niet.
Meer dan genoeg wetenschappelijk bewijs dat houtstoken niet zo gezond is.
Voor jezelf niet en zeker niet voor de buren.
RIVM en GGD ontraden het stoken van hout niet voor niets.
Of had je dat gemist?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuiltje
amarkest schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:36:

Als mensen dan een pelletkachel nemen en de openhaard uitlaten is dat toch een grote verbetering?

Het grootste probleem dat niemand wil horen is overbevolking.
Dat niemand er over wil praten ligt aan het feit dat elke nieuwe mond voeding moet hebben en een huis en auto en nog heel veel waarbij er weer grote sommen geld naar de graaiers stroomt, die zijn dus fel tegen geboortebeperking.
Geld is overal veel belangrijker dan het milieu.
Kijk naar de idioterie in zandvoort. Voor een weekend verschrikkelijk veel benzine verstoken en rubber tot stof rijden mag alles ondanks de CO2 en stikstof hysterie die elders de huizenbouw en boeren de nek omdraait.

Ga nou niet zeuren over de uitstoot van een pelletkachel aub.
De regering heeft in haar grenzelose wijsheid besloten dat houtstook duurzaam is en dus MOET dat worden doorgevoerd om van het gas af te gaan ivm het halen van de klimaatafspraken waar geen mens invloed op heeft overigens, maar dat terzijde.

Mijn kachel ritselt weer lekker. Op naar de 23˚.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
amarkest schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:20:
[...]

Geen idee dat heeft de leverancier gedaan. Conclusie de Hoogovens stoten meer vuil uit. En de snelweg helpt ook niet. Mijn kachel, die zagen we niet wel aan of niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
dit is een dubbelpost

[ Voor 85% gewijzigd door teacher op 05-11-2019 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
amarkest schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:36:
[...]

zo persoonlijk is die kruistocht niet.
Voor jezelf niet en zeker niet voor de buren.
RIVM en GGD ontraden het stoken van hout niet voor niets.
Of had je dat gemist?

Ha amarkest,

Dit topic gaat over de ins en outs van pelletkachels. Voor een metadiscussie over houtstook zijn betere topics; dit is niet de plek. Kan je daar rekening mee houden? Thanks!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:21
Als ik met elektrische kachels ga verwarmen heb ik 12000 kWh aan stroom nodig. Jou 16 panelen zullen daar niet in voorzien

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-05 07:26
Darkz0rs schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:14:
@Desmoerick dat is natuurlijk niet een pellethaard maar een pelletcv.
Voor zover ik kan zien werd daar ook niet om gevraagd. Er werd gevraagd om een pelletkachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
  • Laatst online: 28-05 07:26
Vuiltje schreef op maandag 4 november 2019 @ 21:57:
[...]

Permanente Messung des Differenzdrucks für variable Leistung des Abgasventilators (abhängig vom Schornsteinzug)

8)7

bron:https://oranier.com/heizen/produkte/pelletofen/pelletofen/pelletofen-carus/
Als je nou eerst eens goed leest ipv zo’n achterlijk antwoord te geven. Natuurlijk zit er een uitlaatgasventilator in, die je eigenlijk niet hoort (voldoende natuurlijke trek, schoorsteen boven de nok) Wat ik zeg is dat er geen ventilator inzit die de warmte de ruimte in blaast. Zo wordt die kachel hartstikke stil. Warmte stoot hij uit via de grote ruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Desmoerick schreef op woensdag 6 november 2019 @ 06:49:
[...]
Als je nou eerst eens goed leest ipv zo’n achterlijk antwoord te geven. Natuurlijk zit er een uitlaatgasventilator in, die je eigenlijk niet hoort (voldoende natuurlijke trek, schoorsteen boven de nok) Wat ik zeg is dat er geen ventilator inzit die de warmte de ruimte in blaast. Zo wordt die kachel hartstikke stil. Warmte stoot hij uit via de grote ruit.
Wil je een beetje aan de forumregels denken en niet doen alsof je het hebt tegen iemand van je eigen voetbalclub?
Ik las "uitblaasventilator" dat is geen algemene term die men gebruikt als het gaat om pelletkachels.
Dat jij die term gebruikt en dus verwarring zaait, dan wel onzin verkondigt, is geheel jouw fout.

Ik heb net google gebruikt en bij uitblaasventilator kom ik uit op een gas-cv van agpo ferroli domina en daar is het wel degelijk een verbrandingsluchtventilator.

Als jij een ventilator bedoelt die de warmte van de kachel door de ruimte blaast, gebruik dan "ruimteventilator".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Desmoerick schreef op woensdag 6 november 2019 @ 06:42:
[...]
Voor zover ik kan zien werd daar ook niet om gevraagd. Er werd gevraagd om een pelletkachel.
Ik bedoelde niet dat dit niet goed is, maar de warmte afdracht vind plaats via je radiator, en rond de unit via straling. Een ander type systeem. Niks meer niks minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
reneeke1970 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 20:36:
[...]

Als ik met elektrische kachels ga verwarmen heb ik 12000 kWh aan stroom nodig. Jou 16 panelen zullen daar niet in voorzien
Nee dat ik zeker niet redden. Het zou in ons geval om 1 elektrische kachel gaan. Weet alleen niet hoeveel stroom die dingen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Bjorn180179 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 09:48:
[...]

Nee dat ik zeker niet redden. Het zou in ons geval om 1 elektrische kachel gaan. Weet alleen niet hoeveel stroom die dingen gebruiken.
Best veel, je gas verbruik keer acht.
En dan delen door aantal ruimtes dat je wilt verwarmen.
Een ir paneel geeft nog het comfortabels warmte, en heb je ook in lage vermogens beschikbaar van 300/1000 watt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 11:38

bert pit

asdasd

Nu kun je nog salderen en zou dus elektrisch stoken een optie zijn. Echter mocht dat salderen stoppen, dan wordt het een dure grap. Een gemiddeld huis gebruikt slecht 30% van de zelf opgewekte stroom direct.

Mijn inschatting is dat dit nog lager wordt als je elektrisch wilt verwarmen. Omdat je dan relatief veel stroom nodig hebt op momenten dat de zon niet schijnt. Tenzij je een moderne vloerverwarming hebt, maar dan kun je beter aan een warmtepomp denken.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 12:36
Ik heb begrepen van Hornbach dat prosplan donker hun standaardpellet weer wordt. Eventuele pelfin-pellets zijn alleen als winterback-up beschikbaar.
Dat is nogal jammer, want ik vind de pelfins prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
bert pit schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:26:
[...]

Nu kun je nog salderen en zou dus elektrisch stoken een optie zijn. Echter mocht dat salderen stoppen, dan wordt het een dure grap. Een gemiddeld huis gebruikt slecht 30% van de zelf opgewekte stroom direct.

Mijn inschatting is dat dit nog lager wordt als je elektrisch wilt verwarmen. Omdat je dan relatief veel stroom nodig hebt op momenten dat de zon niet schijnt. Tenzij je een moderne vloerverwarming hebt, maar dan kun je beter aan een warmtepomp denken.
Wel vloerverwarming maar alleen op de badkamer. Dan wordt het waarschijnlijk toch een pelletkachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19-09 15:15
keko12 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:34:
Ik heb begrepen van Hornbach dat prosplan donker hun standaardpellet weer wordt. Eventuele pelfin-pellets zijn alleen als winterback-up beschikbaar.
Dat is nogal jammer, want ik vind de pelfins prima.
Jammer ja, want ik heb liever geen donkere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
DjAntoon schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:31:
[...]

Jammer ja, want ik heb liever geen donkere.
Best apart eigenlijk, velen willen geen hardhout vanwege dat schadelijke gas, en in de houtkachels stoken ze het liefst eiken.
Hebben die kachels ander staal dat er wel tegen kan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuiltje
Ik vind dat een hele mooie opmerking. >:)
Mijn overbuurman verderop heeft een habbibabbi houtkachel-cv (voor weinig uit Bulgarije meen ik) en die stookt van alles al een jaar of 10 lang.
Binnenwerk is nog lang niet doorgerot.
Volgens mij is bruinkool en steenkool ook niet echt best, is er allemaal doorgestookt.
Net als berk, eiken en haagbeuk, azobe en meranti.

Wie toont eens aan dat bruine pellets slecht zijn?
Mij is verteld dat je met bruin een wat hogere temperatuur direct bij de pellets hebt en dat de vlam korter zou zijn.
Is je branderbak (normale pelletkachel) of je branderring (bodemvoeder) en de branderruimtebekleding (keramiek, chamotte of vermiculite) in orde, moet je bruin volgens mij ook gewoon kunnen stoken.

edit.
Databladen met reststoffen die gemeten zijn bij verbranding zijn ook welkom.

[ Voor 4% gewijzigd door Vuiltje op 06-11-2019 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Wat ik weet is dat bruine pellets met keurmerk. Geen kwaad kunnen. Heb je bruine pellets zonder keurmerk in het type goedkope kachel dan zou de boel krom kunnen trekken. Ook heb ik gezien dat gietijzeren brander bakjes geknapt zijn. Dat heb ik nooit gezien bij de rvs bakjes. Verder zou door chloorgas de rookgas ventilator kunnen aantasten. Maar dat word ook gezegd van het hars in NH pellets. Dus ja....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 22:58
Rol-Co schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 16:20:
[...]

Ik heb een kalor chiara maar die hoor je niet , daarintegen die van een kennis van me die er net even anders uit ziet maakte ook lawaai op de vijzelmotor en ventilator, hij heeft nu de vijzelmotor vervangen voor een amg motortje net als in de mijne zit en nu hoor je hem niet meer.
Er zijn gewoon wat verschillende typen/versies en dus ook niet allemaal stil.
Ik herken die problemen echter niet.
Ik wil misschien onze vijzelmotor ook vervangen, welke AMG vijzelmotor heb je gebruikt en waar had je deze gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@jeroenst heb je deze vervangen voor een continue motor? En heb je dan ook je computer vervangen. Of gewoon een. Kwaliteit betere van het zelfde soort.

Ik heb overigens nog een kamerventilator voor de Julia achtige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

jeroenst schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:39:
[...]

Ik wil misschien onze vijzelmotor ook vervangen, welke AMG vijzelmotor heb je gebruikt en waar had je deze gekocht?
Poehh, 5,5 jaar geleden, moet ik even over denken.... wordt ook een dagje ouder. ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
@reneeke1970 Mooiere verbranding, minder as, en ja ook de lagere temperatuur. De witte pelfin van Hornbach had een goede prijs en deed het prima in mijn pelletkachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
DjAntoon schreef op woensdag 6 november 2019 @ 22:24:
@reneeke1970 Mooiere verbranding, minder as, en ja ook de lagere temperatuur. De witte pelfin van Hornbach had een goede prijs en deed het prima in mijn pelletkachel.
Ja heb je ze gevonden in Breda?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
@reneeke1970 In tilburg, was wel wat voor nodig omdat ze buiten stonden en de pallet nat was geworden. Met een bereidwillige medewerker deze doorgespit en (de van binnen) droge zakken er tussenuit gehaald. De schade viel mee.
Ik stook hem nu nog niet zoveel, vooral de airco aan het uitproberen zolang het niet te koud is en ik een elektriciteits overschot heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
DjAntoon schreef op donderdag 7 november 2019 @ 07:33:
@reneeke1970 In tilburg, was wel wat voor nodig omdat ze buiten stonden en de pallet nat was geworden. Met een bereidwillige medewerker deze doorgespit en (de van binnen) droge zakken er tussenuit gehaald. De schade viel mee.
Ik stook hem nu nog niet zoveel, vooral de airco aan het uitproberen zolang het niet te koud is en ik een elektriciteits overschot heb.
Er zijn er genoeg die volledig met zon airco stoken, is veel goedkoper dan pellets, zelfs zonder overschot

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Moet je wel de mogelijkheid hebben om zo'n apparaat te kunnen plaatsen.
Ik krijg €0,11 voor mijn overschot, als ik het niet in mijn boiler stop.
Wanneer ik straks de dagprijs moet gaan betalen (er niets meer voor terugkrijg/ salderen niet meer mag) is pellets stoken echt goedkoper.
Het ligt er dus maar aan wat kan en wat je hebt of pellets veel duurder zijn, dat is geen vaststaand feit namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Ik zit met boven, zou daar een airco kunnen plaatsen. Ik moet alleen dan iets voor warm water hebben of douche voorziening zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
reneeke1970 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 08:21:
[...]

Er zijn er genoeg die volledig met zon airco stoken, is veel goedkoper dan pellets, zelfs zonder overschot
In ons vorige huis hadden het hele huis verwarmt met airco alleen als het extreem koud was ging de CV nog aan dus gaat wel prima zelf gaan in het nieuwe huis ook weer airco nemen zodat we veel minder pellet nodig hebben voor warm stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
reneeke1970 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 08:21:
[...]

Hoe zie je dat ? Het is toch zo dat electrische verwarmen 2 a 3x duurder is dan gas? En pellets zijn beduidend goedkoper dan gas. Zou je kunnen uitleggen hoe het zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Airco is goedkoper dan gas verwermen om deze een COP van 4 heeft voor elke kwh krijgt je 4 kwh warmte voor terug. (warmtepomp) alleen als het extreem koud is kom je op een COP van 2 uit.

Dus het zal er om spannen wat goedkoper is Airco of pellets (bij ons de airco omdat we al over de 10.000kwh zitten per jaar) maar het meer het gemak omdat je elke kamer een eigen temp kan geven en alleen aanzet wanneer je er bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Darkz0rs schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:30:
[...]

Hoe zie je dat ? Het is toch zo dat electrische verwarmen 2 a 3x duurder is dan gas? En pellets zijn beduidend goedkoper dan gas. Zou je kunnen uitleggen hoe het zit?
Voorheen 1100 kuub gas ongeveer 750 euro.
Aan pellets bijna twee ton dus ongeveer 550 euro.
Met airco komt het ongeveer op 2500 kWh maal 11 cent indien overschot.
Maar omdat je de warmte van een airco niet door heel je huis krijgt heb ik lucht / water warmtepomp en die verbruikt inclusief sww 3200 kWh maal 11 cent overschot 350 euro.
Indien normale prijs 3200×20=640 euro.
Dat lijkt duurder dan pellets maar een pellets kachel verbruikt helaas ook nogal wat stroom.
Dit jaar ga ik spelen met hout CV kachel en dat is nog goedkoper, en leuker.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
reneeke1970 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:12:
pellets kachel verbruikt helaas ook nogal wat stroom.
Pfff
cv pomp en vijzel en rookgasventilator: 45-75 Watt.
Overdag op een winterdag 23 minuten aan 45 minuten uit, van 8 tot 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Vuiltje schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:31:
[...]

Pfff
cv pomp en vijzel en rookgasventilator: 45-75 Watt.
Overdag op een winterdag 23 minuten aan 45 minuten uit, van 8 tot 8
Proficiat, dan heb jij een hele zuinige

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
MeZZiN schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:44:
Airco is goedkoper dan gas verwermen om deze een COP van 4 heeft voor elke kwh krijgt je 4 kwh warmte voor terug. (warmtepomp) alleen als het extreem koud is kom je op een COP van 2 uit.
Omdat de COP terugvalt was mijn idee ook om als het echt koud word om over te gaan naar pelletkachel.
We merken wel duidelijk een verschil met CV stoken, het moet binnen (volgens een aparte temperatuurmeter op 5 meter afstand) warmer gestookt worden met de airco, om hetzelfde warmte gevoel te krijgen. Mijn idee is dat dit misschien ook komt omdat tafels stoelen etc. minder warm zijn als met cv en vloerverwarming. De ruimte koelt ook sneller af. (Ruim 3 graden 's nachts)

Ik neem aan dat het opgenomen vermogen van de airco altijd hetzelfde blijft, en dat er bij een lagere COP er minder warmte afgifte is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Nee dat niet je moet er alleen meer tijd tegen aangooien om warm te worden. CV is gelijkmatiger dus alles is netjes de temp maar bij airco kan dat ook alleen omdat je meestal alleen wanneer je er bent de temp omhoog gooi is de rest van de ruimte (objecten) niet op temp dus lijkt het kouder.

Maar goed het is wel heerlijk als je het even snel warm wilt hebben in een kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
@MeZZiN Ik ben dat nu al een paar dagen aan het uitproberen, ik zet de airco nu al 's morgens aan en laat deze de woonkamer al grotendeels opwarmen. Als we thuis zijn doe ik er nog een paar graden bij. Eens kijken of dat beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@reneeke1970 wij gebruiken al jaren een pelletkachel. Echter de warmte boven krijgen dat is geen succes. Op een eerder verzoek hier geen suggesties mogen ontvangen. Aangezien we nog maar 600m3 gas gebruiken. En naar alle waarschijnlijkheid me gaskookplaat volgende week vervangen word voor inductie. Heb ik de cvketel alleen nog voor boven verwarmen en de en warm water voorzieningen.

Een optie is dus boven een airco hangen. Met als voordeel dat het zomers ook koel kan zijn. Hij zal qua verwarming minimaal draaien. We verwarmen alleen boven bij echt koud weer. Dan nog is het niet echt koud. Omdat de warmte wel (voor ons te kort) naar boven trekt.

Water is dan op te lossen met door stroom boilers, elektrische CV ketel, wp boiler noem maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Ik zou gewoon voor boven voor elke kamer een airco ophangen of een kleine CV warmte pomp kosten zullen niet heel veel verschillen en dan een doorstroom verwarmer.

Of als alternatief je CV vervangen voor een pellet CV of je kachel voor een Pellet kachel met CV koppeling waarschijnlijk is dat laatste al genoeg voor jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@MeZZiN ik wil geen pellet CV dit omdat deze niet in gesloten varianten bestaan. Vziw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Dan zou ik voor de airco units gaan boven ook lekker voor de zomer gelijk. Kies liever meerdere enkele units dan een multisplit. Verdeel je het risico en de kosten een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Darkz0rs schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:54:
@MeZZiN ik wil geen pellet CV dit omdat deze niet in gesloten varianten bestaan. Vziw
Dan wordt het tijd dat je gaat praten met een bouwer.
Bij mijn cv is alleen de schoneruitbeluchting en de secundaire verbrandingslucht via de deur ipv via de luchtaanzuigpijp.
Daar is echt geen raketwetenschap voor nodig om dat te veranderen.
Zou ik nog wel voor elkaar krijgen zelfs, mocht ik daar behoefte aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Vuiltje welnee er staat er nu 1 en daar doen we het mee. Zonder CV functie.

Nu de warmte makkelijker boven krijgen dat is de ideale oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Darkz0rs schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:27:
@Vuiltje welnee er staat er nu 1 en daar doen we het mee. Zonder CV functie.

Nu de warmte makkelijker boven krijgen dat is de ideale oplossing.
Ik heb je vraag gezien ja, en ook ik heb overwogen om gat te maken en af te zuigen naar boven, maar ook nooit uitgevoerd.
Ik vermoed wel dat het werkt mits recht boven kachel zuigen.
Maar een airco zal ook prima werken, en ook prettig in zomer. Sommige kun je zelf installeren dus.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktmlc4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-03 18:59
Vragen die mij bezighouden mbt mijn Duraflame Rinus en het geluidsniveau dat de kachel heeft.... Misschien dat iemand daar antwoord op heeft:
1)
Ik haal nu de verbrandingslucht van binnen. Dit werkt prima, kachel brandt goed. Voor zover geen klachten. Nu zou ik ook een.gat in de vloer kunnen boren en de lucht uit de kruipruimte halen. Zal dit bijdragen aan een lager geluidsniveau? En werkt de kachel dan nog steeds zo goed omdat de aangezogen lucht een lager is qua temperatuur? Of juist misschien wel beter omdat er in huis geen onderdruk meer is?
2)
Zo ongeveer elk half uur blaast de kachel zijn brander bakje schoon. Dat schoon lazen duurt echt vrij lang terwijl en na een aantal seconden al geen as meer weggeblazen wordt. Weet iemand welke parameter ik moet wijzigen om deze tijd te verkorten?
3)
Bij het uitgaan van de kachel begint de kachel met het schoon lazen van het brander potje. En blijft daarna nog heel lang doorblazen om af te koelen. Maar waarom afkoelen. Hij mag van mij best warm blijven of is dit slecht cq brandgevaarlijk? Want als dit ook eerder uit kan en de kachel nog nasmeult scheelt dat ook een hoop herrie.

Verder al tijden zeer tevreden met de kachel!

12x 300Wp, Enphase iq7 micro omvormers, Azimut 160°, hellingshoek 15°, IJmuiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Wat een genot om een bodemvoeder te hebben als ik bovenstaande lees. _/-\o_
Mag ik ook wel eens tot me laten doordringen, na alle gezeik met de importeur over een lekkende deurafdichting. >:)
Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
ktmlc4 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 15:48:
Vragen die mij bezighouden mbt mijn Duraflame Rinus en het geluidsniveau dat de kachel heeft.... Misschien dat iemand daar antwoord op heeft:
1)
Ik haal nu de verbrandingslucht van binnen. Dit werkt prima, kachel brandt goed. Voor zover geen klachten. Nu zou ik ook een.gat in de vloer kunnen boren en de lucht uit de kruipruimte halen. Zal dit bijdragen aan een lager geluidsniveau? En werkt de kachel dan nog steeds zo goed omdat de aangezogen lucht een lager is qua temperatuur? Of juist misschien wel beter omdat er in huis geen onderdruk meer is?
2)
Zo ongeveer elk half uur blaast de kachel zijn brander bakje schoon. Dat schoon lazen duurt echt vrij lang terwijl en na een aantal seconden al geen as meer weggeblazen wordt. Weet iemand welke parameter ik moet wijzigen om deze tijd te verkorten?
3)
Bij het uitgaan van de kachel begint de kachel met het schoon lazen van het brander potje. En blijft daarna nog heel lang doorblazen om af te koelen. Maar waarom afkoelen. Hij mag van mij best warm blijven of is dit slecht cq brandgevaarlijk? Want als dit ook eerder uit kan en de kachel nog nasmeult scheelt dat ook een hoop herrie.

Verder al tijden zeer tevreden met de kachel!
1- het geluid word niet minder. Enige voordeel is de onderdruk.en luchtstroom in je kruipruimte.

2- ik ken de parameter lijst niet. Maar je kan de blaas duur verkorten. Of wat uitstellen check bij je installateur voor de juiste parameters.

3- de temperatuur waarop de kachel aanslaat in het begin. Is ook de temperatuur wanneer de kachel stopt met blazen/koelen. Je kan dit niet te hoog zetten ivm mogelijk zelf ontbranding.

Nogmaals je kan alles het word wat beter maar nooit stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 12:18
Voor mij nieuwe info over CO risico's bij pelletbunkers:
https://www.brandweer.nl/...ide-pelletkachel-casus-13

Pellets kunnen blijkbaar CO aanmaken zonder brandverschijnselen.

CO voorkomt al bij lage doseringen dat je bloed zuurstof kan opnemen. Daardoor snel dodelijk. CO is reukloos en geurloos....

Zal bij een ingebouwd pelletreservoir geen probleem zijn, wel bij gebruik van grotere bulkvoorraad.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:23
Je eigen voorraad ook geventileerd opslaan en niet in een gesloten kast of iets.

Al weet ik niet hoe groot de kans is bij een "kleine" voorraad.

Bij vrachtruimen van schepen met boomstammen ook wel eens dit risico gehoord. Organisch materiaal onttrekt zuurstof aan de omgeving.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:29
https://nos.nl/artikel/23...massaketel-verdwijnt.html

zijn pellet-systemen nog interessant zonder subsidie?

Ik ben zelf erg geinteresseerd in een kachel om de piek van de winter door te komen. Alleen zwalkende overheid en publieke opinie tegen biomassa geven me toch wat terughoudendheid. Ik zou niet over 5 jaar er achter willen komen dat pellets ineens onbetaalbaar zijn of dat ik ineens met een systeem zit "dat de hele buurt vervuild"

[ Voor 53% gewijzigd door Batavia op 12-11-2019 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:53
Ik denk het wel, ik gok dat als de subsidie er definitief af is de prijzen ook zullen dalen en je per saldo niet/nauwelijks duurder uit bent.

Daarnaast, moet het afhangen van de subsidie? Veelal is de besparing qua gas doorgaans aanzienlijk en verdien je hem vanzelf terug. Afgezien nog van de prettige warmte en het comfort.

Uiteraard is het een keuze die iedereen zelf moet maken.

• sjaakka
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-11-2024
Heeft iemand hier ervaring met het inbouwen van een pelletkachel in een hoek-open haard?
Zijn hier geschikte inzet/inbouw kachels voor?

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-09 13:55
B-Real schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:56:
Ik denk het wel, ik gok dat als de subsidie er definitief af is de prijzen ook zullen dalen en je per saldo niet/nauwelijks duurder uit bent.
De subsidie is de afgelopen jaren vooral in de zakken van de handelaren verdwenen. Daar zijn meer dan genoeg praktijkvoorbeelden van.

• MeZZiN
peltco schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:49:
https://nos.nl/artikel/23...massaketel-verdwijnt.html

zijn pellet-systemen nog interessant zonder subsidie?

Ik ben zelf erg geinteresseerd in een kachel om de piek van de winter door te komen. Alleen zwalkende overheid en publieke opinie tegen biomassa geven me toch wat terughoudendheid. Ik zou niet over 5 jaar er achter willen komen dat pellets ineens onbetaalbaar zijn of dat ik ineens met een systeem zit "dat de hele buurt vervuild"
Ja hoor een pellet CV / biomassa systeem kost je gewoon een hoop geld en die subsidie is altijd leuk alleen tja het is maar 1500 euro ongeveer 6% van de totale kosten van het hele systeem. Dus natuurlijk scheelt het altijd maar echt het bijna niet de reden waarom je het zou doen in een jaar stoken heb je die subsidie er al uit.

• reneeke1970
MeZZiN schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:52:
[...]

Ja hoor een pellet CV / biomassa systeem kost je gewoon een hoop geld en die subsidie is altijd leuk alleen tja het is maar 1500 euro ongeveer 6% van de totale kosten van het hele systeem. Dus natuurlijk scheelt het altijd maar echt het bijna niet de reden waarom je het zou doen in een jaar stoken heb je die subsidie er al uit.
Met een simpel kacheltje misschien wel, maar ik heb toch nog 3200 euro ontvangen, zelfs twee keer....

1 PVoutput . Dongen NB

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Iemand aanbevelingen voor een veegset om zelf je rookkanaal te vegen?
Ik zet even hier te kijken : https://www.kachelmateria...en/schoorsteen-vegen.html
Ik zou dan circa 10 stokken en 1 borstel nodig hebben ? Hoe beestig je zoiets op een accuschroefboormachine ?

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
Koffie schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:18:
Iemand aanbevelingen voor een veegset om zelf je rookkanaal te vegen?
Ik zet even hier te kijken : https://www.kachelmateria...en/schoorsteen-vegen.html
Ik zou dan circa 10 stokken en 1 borstel nodig hebben ? Hoe beestig je zoiets op een accuschroefboormachine ?
Bij plexpijp wel kunstof gebruiken,ik zag ze laatst bij de Hornbach. Zelf heb ik er 1online besteld. Ik had 7 mtr nodig. Ik zet dit niet op een boor machine.

Ik steek het eerste deel van de borstel onder in de pijp dan steek ik de pijp door een sneetje in een plastic tas. Die maak ik vast aan de pijp met een binder. En zo gaat ik goed verwend naar boven. Dan ga ik op de zelfde wijze weer terug naar beneden.

Werkt super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
reneeke1970 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 16:56:
[...]

Met een simpel kacheltje misschien wel, maar ik heb toch nog 3200 euro ontvangen, zelfs twee keer....
Ze hadden de subsidie al behoorlijk verlaagd dit jaar. En dit jaar kon je ook al geen groene lening meer krijgen op een pellet CV dus het was te verwachten. We hadden net nog op tijd de 2500 euro ipv 1250 euro maar goed het helpt natuurlijk maar dat was niet de reden dat ik de pellet CV kocht ik wilde van mijn enorme gas rekening af. Groot huis met redelijke isolatie dus veel meer valt niet te halen behalve het hele huis te strippen en opnieuw te beginnen. Wat geen optie is.

Nu koop ik 5-6x per jaar een pallet pellets en elk half jaar de aslade en een beetje zakjes er in gooien en gaan. Het is een heel goede investering en verdient zich makkelijk terug. Misschien nog een zonneboiler aansluiten alleen die gaat zich zelf niet echt terug verdienen helaas. Zou het alleen doen dan voor minder pellet verbruiken voor de kosten kan het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 19:47
Goedemiddag,

Wij zijn ons aan het oriënteren voor wat betreft een pelletkachel beneden. Nu kwam ik hier dit topic tegen en dacht even vragen wat jullie gedachten hierover zijn.

Wij hebben een edilkamin slide gezien.
De doorvoer gaat door de geven, binnen enkelwandige buis, stuk langs de geven dubbelwandig.

Iemand ervaringen met deze kachel?
Het rookkanaal door de gevel moet geen probleem zijn of hebben jullie hier andere ideeën over?

Hoor het graag! Toch een aardige investering en kan niet echt veel info vinden online.

Gr. Sjors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11
@sjurres De kachel zelf kan ik je niet veel over vertellen. Doorvoer door de gevel is inderdaad geen probleem, met een klopboor allemaal gaatjes in een cirkel boren en daarna met het juiste materiaal weer afdichten. Zorg wel dat je buiten begint met een T-stuk zodat je makkelijk kan vegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
We hadden onze Julia al meer dan een maand in bezit, maar doordat het laatste schilderwerk moest plaatsvinden in de woning afgelopen vrijdag de kachel pas aangesloten.
We hebben hem aangeschaft als extra verwarming/sfeer/comfort in de zithoek naast de vloerverwarming. Echter doet de kachel het verbazend goed en krijgt hij het ook in de keuken en uitbouw redelijk aangenaam. Vloerverwarming hoeft dus nog minder aan als verwacht! :)
Kortom, de kachel heeft vrijdagavond, zaterdag de halve dag en gisteren de hele dag aan gestaan. Daarmee iets minder als 15kg verbruikt.

Paar foutmeldingen, maar niets spannends volgens mij. Vrijdagavond had ik hem op de laagste stand staan en lag op een gegeven moment het bakje vol met pellets maar brandde het niet meer wat resulteerde in een foutmelding. Die stand is dus blijkbaar niet geschikt voor langere tijd?

Rest van het weekend de automatische stand maar ingeschakeld en dat gaat prima. Temperatuurinstelling klopt niet echt, 22 graden op de kachel resulteerde in 20 graden op de thermostaat van de CV schuin tegenover de kachel. Niet zo'n punt, maar iets om rekening mee te houden.

Verder twee keer foutmelding omdat er teveel as/stof in de kachel zat. Vond ik relatief vlot, maar is wellicht normaal?
As/stof weggehaald en weer probleemloos ingeschakeld

Ruitje is voor de onderste 10% nu zwart, wat niet weg gaat met een simpele vochtig doekje. Zaterdag en zondag een doekje over het ruitje gehaald om de witte/grijze aanslag eenvoudig te verwijderen. Lijkt me normaal en acceptabel na zoveel uur en 10 á 15kg pellets?

Kortom, dik tevreden. Als iemand o.b.v. bovenstaand van mening is dat de instellingen anders/beter kunnen dan hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 18:46
Darkz0rs schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:54:
Bestaan zeker wel hoor.
https://www.hout-cv.eu/pellethout/
Het staat er niet echt uitgebreid bij, maar zowel de zowel de PE1/PE1-unit als de PE1c hebben een aansluiting voor luchttoevoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Dat is een ketel, geen kachel.
En iedere kachel heeft denk ik wel een aanzuigpijp.
Het gaat er om of de schoneruitbeluchting wel of niet via die pijp gaat of door de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@brambo123 het feit dat een product een luchttoevoer heeft, betekend helaas niet dat dit dan ook een gesloten model is. een gesloten model is volledig vrij in zijn omgeving. Zie mijn eerdere uitleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
B-Real schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:29:
We hadden onze Julia al meer dan een maand in bezit, maar doordat het laatste schilderwerk moest plaatsvinden in de woning afgelopen vrijdag de kachel pas aangesloten.
We hebben hem aangeschaft als extra verwarming/sfeer/comfort in de zithoek naast de vloerverwarming. Echter doet de kachel het verbazend goed en krijgt hij het ook in de keuken en uitbouw redelijk aangenaam. Vloerverwarming hoeft dus nog minder aan als verwacht! :)
Kortom, de kachel heeft vrijdagavond, zaterdag de halve dag en gisteren de hele dag aan gestaan. Daarmee iets minder als 15kg verbruikt.

Paar foutmeldingen, maar niets spannends volgens mij. Vrijdagavond had ik hem op de laagste stand staan en lag op een gegeven moment het bakje vol met pellets maar brandde het niet meer wat resulteerde in een foutmelding. Die stand is dus blijkbaar niet geschikt voor langere tijd?

Rest van het weekend de automatische stand maar ingeschakeld en dat gaat prima. Temperatuurinstelling klopt niet echt, 22 graden op de kachel resulteerde in 20 graden op de thermostaat van de CV schuin tegenover de kachel. Niet zo'n punt, maar iets om rekening mee te houden.

Verder twee keer foutmelding omdat er teveel as/stof in de kachel zat. Vond ik relatief vlot, maar is wellicht normaal?
As/stof weggehaald en weer probleemloos ingeschakeld

Ruitje is voor de onderste 10% nu zwart, wat niet weg gaat met een simpele vochtig doekje. Zaterdag en zondag een doekje over het ruitje gehaald om de witte/grijze aanslag eenvoudig te verwijderen. Lijkt me normaal en acceptabel na zoveel uur en 10 á 15kg pellets?

Kortom, dik tevreden. Als iemand o.b.v. bovenstaand van mening is dat de instellingen anders/beter kunnen dan hoor ik het graag :)
Dat het bakje vol loopt komt waarschijnlijk door koek in je brander bakje waardoor de korrels niet goed belucht worden en dus niet goed verbranden. Iets beter schoon maken of andere korrels kiezen die sneller branden.
Donker bruine branden wat moeilijker...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
reneeke1970 schreef op maandag 18 november 2019 @ 18:22:
[...]

Dat het bakje vol loopt komt waarschijnlijk door koek in je brander bakje waardoor de korrels niet goed belucht worden en dus niet goed verbranden. Iets beter schoon maken of andere korrels kiezen die sneller branden.
Donker bruine branden wat moeilijker...
Dat was ook mijn vermoeden toen het gebeurde. Echter kon ik het bakje zo leeg gooien en was deze praktisch schoon. Hij zat wel vol met enkele half aangebrande pellets en een aantal onverbrande pellets. Heb hem toen alleen leeg gegooid en terug geplaatst.
Niet goed belucht klopt wel deels denk ik, ik heb zo'n vermoeden dat de laagste stand te laag is en hij te veel/te snel pellets toevoegt. We gaan maar even wat experimenteren de komende tijd.

Volgens mij hebben we lichte pellets (5 zakken bij de kachel gekregen), maar zal eens vergelijken met andere merken.

Iemand nog enig idee of de hoeveelheid reststof en verkleuring van het ruitje acceptabel is? Puur om te bepalen of de basis enigszins goed is.
Ik kan er mee leven, maar ik heb uiteraard geen referentiemateriaal. Zoals het nu lijkt na een dag branden even een vochtig stukje keukenpapier erover en ik gok eenmaal per week de zwarte aanslag weghalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
Hangt helemaal af van hoe warm je stookt, met een waakvlam heb je sneller last van vervuiling.
Rommel verder wat met lucht, zodat je geen bruine waaiers meer tussen de vlammen ziet.
Mijn dielle fabrieksinstellingen na installeren door de dealer, waren zo vreselijk slecht dat na 3/4 uur de ruit al donker werd, de stenen in de kachel waren meteen al zwart. Ik heb zelf veel veranderd en kan nu met gemak 60 kilo wegstoken, voordat ik de ruit ga poetsen. De kachel moet dan toch open om de asla te ledigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@B-Real ik durf mezelf zeker een Julia expert te noemen 🤪. Na 3 jaar ken ik de ins en outs van deze kachel maar al te goed. De parameters uit het boekje zijn een prima uitgangs punt. Maar als je rook gas onder de 80 graden komt dan dooft je potje. Het mooiste is om je rookgas in eco rond de 90 Graden te houden. In jou geval zal je vlam nagenoeg niet aanwezig zijn en dan stuks hij langzaam.

Of heb je de reinigings tijd te lang uitstaan of te zacht. Waardoor je brander potje niet goed leeg geblazen word en je dus een beluchtings probleem krijgt zoals @reneeke1970 al aangaf.

Er in alle gevallen wel vanuit gaande dat je een knappe pellet gebruikt.

P.s. heb je heb zo neer gezet zonder de parameters in te stellen? Stekker er in en gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:22
sjurres schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 15:41:
Goedemiddag,

Wij zijn ons aan het oriënteren voor wat betreft een pelletkachel beneden. Nu kwam ik hier dit topic tegen en dacht even vragen wat jullie gedachten hierover zijn.

Wij hebben een edilkamin slide gezien.
De doorvoer gaat door de geven, binnen enkelwandige buis, stuk langs de geven dubbelwandig.

Iemand ervaringen met deze kachel?
Het rookkanaal door de gevel moet geen probleem zijn of hebben jullie hier andere ideeën over?

Hoor het graag! Toch een aardige investering en kan niet echt veel info vinden online.

Gr. Sjors
Wij hebben nu zo'n 2 maanden de Edilkamine Slide 7KW en zijn er best tevreden over. Deze staat schuin in het zitgedeelte in de woonkamer en krijgt het daar best snel warm en we merken ook dat de keuken & bijkeuken lekker warm wordt (veel comfortabeler vergeleken met de reguliere radiator/cv verwarming).
De 7KW is, achteraf, wel iets te 'zwaar' voor ons. Mijn eigen schuld, aangezien ik de maatvoering van ons huis naar boven heb afgerond. Een 5KW kachel had denk ik ook volstaan. De kachel staat nu eigenlijk continu op idle en krijgt het in huis zo'n 23 graden Celcius. Op zich super comfortabel, dus we klagen niet :-)

De afstandsbediening is wel heel breekbaar. Deze was na 1,5 week op de grond gevallen waardoor er een barst in het scherm zat en we niets meer konden zien. Gelukkig wilde de kachel nog wel aan/uit.
Inmiddels hebben we een nieuwe. De dealer wist me wel te vertellen dat er volgend jaar een nieuwe, betere, versie van de afstandsbediening uit komt die minder snel kapot gaat. Helaas kunnen alleen dealers/resellers van Edilkamin zo'n afstandsbediening koppelen, wat toch een drempel is om deze zomaar te vervangen.

Achteraf heb ik spijt dat we geen WiFi module in de kachel hebben geplaatst. Kost een paar centen extra, maar gezien de 'slechte' afstandsbediening is het denk ik wel een meerwaarde om via een app de kachel te kunnen bedienen. Tevens zag ik enkele officieuze apps waar je ook het pelletniveau mee kunt controleren (schatting).

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Darkz0rs schreef op maandag 18 november 2019 @ 22:00:
@B-Real ik durf mezelf zeker een Julia expert te noemen 🤪. Na 3 jaar ken ik de ins en outs van deze kachel maar al te goed. De parameters uit het boekje zijn een prima uitgangs punt. Maar als je rook gas onder de 80 graden komt dan dooft je potje. Het mooiste is om je rookgas in eco rond de 90 Graden te houden. In jou geval zal je vlam nagenoeg niet aanwezig zijn en dan stuks hij langzaam.

Of heb je de reinigings tijd te lang uitstaan of te zacht. Waardoor je brander potje niet goed leeg geblazen word en je dus een beluchtings probleem krijgt zoals @reneeke1970 al aangaf.

Er in alle gevallen wel vanuit gaande dat je een knappe pellet gebruikt.

P.s. heb je heb zo neer gezet zonder de parameters in te stellen? Stekker er in en gaan?
Nee, de leverancier heeft wel wat instellingen veranderd maar wat precies weet ik niet. Ik ga eens kijken of ik dat zelf kan vinden en aanpassen. Want hij gaf idd de melding dat het rookgas een te lage temperatuur had en daardoor uit ging.
In de automatische stand en eenmaal op temperatuur daardoor automatisch in eco-stand gaat wel goed overigens.

We hebben er overigens Royal 100% Pine 6mm pellets bijgekregen. Voor mijn gevoel geven deze wat veel as, maar ik heb dus zoals gezegd nog geen referentie materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
B-Real schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 08:45:
Voor mijn gevoel geven deze wat veel as,
Wat vind je erger?
Veel as in je asla en een schone kachel en pijp, of weinig as in de la omdat asresten zo licht zijn dat ze verderop in de kachel en schoorsteen neerdwarrelen?
Daar wel eens aan gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Jazeker wel, maar er zal een gulden middenweg zijn lijkt me.
Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zetten, maar prijs/kwaliteit/hoeveelheid as/warmte afgifte verhouding moet wel deugen uiteindelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
@B-Real die pellet zien er zo op eerste gezicht prima uit. Via de officiële importeur rrtading kan je de handleiding downloaden. Voor het aanpassen van je instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
Bij ons komt de nog aan te schaffen pelletkachel (nog geen keuze gemaakt) voor de oude opening van de aanwezige open haard. Nu hoeft er alleen maar een aanvoerbuis naar de kruipruimte te komen en een afvoerbuis boven door het beste rookkanaal. Om niet de opening van de haard te blijven zien wil ik dat mooi met een plaat afwerken. Moet je hiervoor speciaal een promatect plaat hebben of zijn andere materialen ook geschikt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Darkz0rs schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:29:
@B-Real die pellet zien er zo op eerste gezicht prima uit. Via de officiële importeur rrtading kan je de handleiding downloaden. Voor het aanpassen van je instellingen.
Top tip!
Gelijk een Nederlandse handleiding, toch weer net iets makkelijker als de Engelse versie ik in huis heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 11:38

bert pit

asdasd

Bij ons is ook de kogel door de kerk. Het wordt de MZC Cute. Dit met name ingegeven door de afmetingen en de schouw waar hij tegen geplaatst wordt.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Leuk klein "doosje" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
Toch nog een vraag over het kiezen voor een pelletkachel die wel of niet gesloten is.
Het huidige rookkanaal van oude openhaard is waarschijnlijk niet breed genoeg om concentrisch te kunnen aansluiten dus we maken we de luchtaanvoer vanuit de kruipruimte.

We hebben in de woning op zolder een ventilatiebox die lucht afzuigt vanuit de badkamer en het toilet. Waarschijnlijk komt er in de keuken ook nog een ventilatiepunt. Daarnaast staat in onze berging een wpb die lucht aanzuigt vanuit de ruimte.

Is het nu echt nodig om een gesloten pelletkachel (bijvoorbeeld Artel Cayenne Pro) aan te schaffen. Of zou een Artel Julia Next met dus luchtaanvoer vanuit de kruipruimte ook kunnen ?

En hoe is het verschil in geluid tussen de Julia en Cayenne Pro. Iemand ervaring met beide ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Bjorn180179 zou je liever het risico lopen dat er rook in de kamer getrokken word. Als ik me afzuigkap te hard zette had ik het al voor elkaar.

Bovendien is de Julia niet te vergelijken met de Cayenne pro. Ik heb in jouw situatie gezetten. En wij kozen voor de Norma na de Julia (Julia is reeds verkocht). Dit is een qua techniek identiek aan de Cayenne pro. qua geluid is de Cayenne pro superieur aan de Julia. Al is het alleen omdat de kamer ventilator uit kan in modulatie stand/eco. Bovendien is de bouw een stuk meer solide dan de Julia. Deze wil nog weleens rammelen. De Julia blaast 30min na bij uitgaan. De Norma tot ingestelde temp (bij mij ongeveer 5 min) de rookgas gaat nog even door. Maar die hoor je nagenoeg niet.

De jaarlijkse onderhoud is met de cayenne, Norma etc. Echt een peulen schil. Bij de Julia heb je wel ff een klusje. Niet moeilijk maar beduidend meer werk.

Je vergelijkt hier echt appels met peren. Heb je het geld er voor over koop de top next, Cayenne, Norma etc. Deze zijn echt veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 22:43
@Bjorn180179 ik heb zelf een edilkadim slide 7kw en ervaar niet echt problemen icm een wtw systeem in ons huis. Hij draait nu al sinds september.

Ook in onze garage een wpb die lucht aanzuigt van de garage zelf een bijkeuken. Maar deze is gesloten van de woonkamer.

[ Voor 29% gewijzigd door Possible op 24-11-2019 19:23 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
@Darkz0rs @Possible

Dank voor de reacties. Dat gaat mijn voorkeur toch uit naar de Cayenne Pro. Hij komt in onze woonkamer te staan bij de zithoek dus dan is een stille kachel ook fijn.

Heb gezien dat bij een bedrijf een mooie tijdelijke actie is met een gratis pellet terraskachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Bjorn180179 laatste advies. Zorg dat je hem ziet draaien. En neem de tijd alles te ervaren. Uitgaan. Aangaan. Gebruik.. alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervanstuiven
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-05 20:14
Heeft er al iemand ervaring met de hybride kachel van Austroflamm, de Mo Duo

https://www.austroflamm.com/en/geraet/mo-duo/

Wij willen graag een hybridekachel, we stoken nu 8 tot 10 kuub hout met een Contura houtkachel. Maar de combinatie met pellets lijkt ons ook erg fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
petervanstuiven schreef op maandag 25 november 2019 @ 23:08:
Heeft er al iemand ervaring met de hybride kachel van Austroflamm, de Mo Duo

https://www.austroflamm.com/en/geraet/mo-duo/

Wij willen graag een hybridekachel, we stoken nu 8 tot 10 kuub hout met een Contura houtkachel. Maar de combinatie met pellets lijkt ons ook erg fijn :)
Is een kachel erbij zetten niet handiger dan?
Wel snel zijn want dit is laatste jaar voor subsidie

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit soort berichten zonder onderbouwing voegt niets toe.

[ Voor 86% gewijzigd door teacher op 27-11-2019 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 27-11-2019 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:08
.

[ Voor 109% gewijzigd door The Lord op 06-12-2019 22:43 ]

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• karazz
  • Laatst online: 23:20
Is het misschien een idee om een tabelletje op te nemen in de OP met daarin de ervaringen (en de prijzen?) van de verschillende pelletkorrels?

Ik ben zelf op zoek naar een nieuw merk omdat mijn huidige korrels (bij kachelleverancier gekocht) sowieso te duur zijn en kan niet goed vinden welke ik het beste kan proberen.

• Bjorn180179
Ik ben hier ook benieuwd naar i.vm. de pelletkachel die hopelijk net voor de kerst afgeleverd gaat worden.

• MarcoHoorn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:17
Zoveel pellets, zoveel kachels, zoveel afstellingen.
Oftewel iedere situatie is uniek.
Goede pellets zijn wel nodig voor constante kwaliteit en dus schone vebranding.
Zelf ben ik overgegaan van PurePower 5☆ naar VitaHolz naar nu Elite Groen.
VitaHolz geeft mijn inzien iets meer warmte dan Elite Groen kan ook een gevoel zijn. We hebbengemiddeld lagere buitentemperaturen dan voorgaande jaren denk ik.

• karazz
  • Laatst online: 23:20
MarcoHoorn schreef op donderdag 12 december 2019 @ 16:00:
Zoveel pellets, zoveel kachels, zoveel afstellingen.
Oftewel iedere situatie is uniek.
Dat wel, maar er zijn ongetwijfeld pellets die gewoon rommel zijn waar je gewoon niet aan moet beginnen en pellets die dusdanig duur zijn dat je een dief bent van je eigen portemonnee als je die koopt.

En dan nog een hele zwik daar tussenin, met ongetwijfeld wat aanraders zoals je al aangeeft. :)
Pagina: 1 ... 36 ... 69 Laatste