Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:56
Wie van jullie heeft een simpele tip om ruitje mee schoon te maken? Krijg het roet er niet helemaal af....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-07 08:22
reneeke1970 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 11:28:
Wie van jullie heeft een simpele tip om ruitje mee schoon te maken? Krijg het roet er niet helemaal af....
Vochtige keukenrol in wat as drukken en dan poetsen. Afnemen met een schone doek en droogwrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Darkz0rs schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 11:55:
[...]

Vochtige keukenrol in wat as drukken en dan poetsen. Afnemen met een schone doek en droogwrijven.
Gewoon de as afkomstig uit het vuur?
Klinkt raar maar zal eens proberen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
reneeke1970 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 12:30:
[...]

Gewoon de as afkomstig uit het vuur?
Klinkt raar maar zal eens proberen
Is niet raar. Staat zelfs in de handleiding van mijn kachel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Darkz0rs schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 12:37:
[...]

Is niet raar. Staat zelfs in de handleiding van mijn kachel.
Verrek en het werkt nog echt ook, het is er zomaar vanaf :9B

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
reneeke1970 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 13:00:
[...]

Verrek en het werkt nog echt ook, het is er zomaar vanaf :9B
Goed he... Koning pellet kachel ben ik ook hé🤪😉😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Natgemaakt wc papiertje is genoeg, ik heb niet eens schuurpasta (as) nodig.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Vuiltje schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 13:58:
Natgemaakt wc papiertje is genoeg, ik heb niet eens schuurpasta (as) nodig.
Ja, alleen soms lukt dat niet. En IPV dure kachel ruit reinigers is dit een perfecte oplossing. Als het steeds nodig is dan is er met de afstelling of pellets iets niet ok.

Bovendien wcpapier schuurt ook een beetje. Een bril mag je bv ivm krassen ook niet schoonmaken met wc papier

[ Voor 13% gewijzigd door Darkz0rs op 26-10-2019 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:27
Komt door de vrij grove houtvezels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-07 16:26

basvn

Breezand - NHN

Ik ben me aan het orienteren op een pelletkachel. en ik kom eigenlijk aldoor uit bij de Artel Petite 6kw.
Prijs is niet hoog, en ik hoef hem niet voor de looks.
Gasloze woning, en heb een l/l warmtepomp hangen in de woonkamer. het is meer voor het leuk een vuurtje hebben, en als het straks echt koud word, ondersteuning/vervanging van de warmtepomp.

Doe ik verstandig aan die keuze? voor een €350/380 euro is het geen grote investering.

En welke pellets raden jullie aan?

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hank65
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-07 10:31
Een gebruikt, nat thee zakje werkt ook prima om je ruitjes mee schoon te maken.

15 x 295 west en 14 x 295 oost, 48° , nibe 1255 6pc, all electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:43
Ik gebruik gewoon van die vochtige doekjes..werkt dikke prima.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
basvn schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 19:18:
Ik ben me aan het orienteren op een pelletkachel. en ik kom eigenlijk aldoor uit bij de Artel Petite 6kw.
Prijs is niet hoog, en ik hoef hem niet voor de looks.
Gasloze woning, en heb een l/l warmtepomp hangen in de woonkamer. het is meer voor het leuk een vuurtje hebben, en als het straks echt koud word, ondersteuning/vervanging van de warmtepomp.

Doe ik verstandig aan die keuze? voor een €350/380 euro is het geen grote investering.

En welke pellets raden jullie aan?
L/L = lucht? Als in recirculatie? Dan moet je een gesloten kachel neer zetten. Of begrijp ik jouw nu verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-07 16:26

basvn

Breezand - NHN

Darkz0rs schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 19:49:
[...]

L/L = lucht? Als in recirculatie? Dan moet je een gesloten kachel neer zetten. Of begrijp ik jouw nu verkeerd.
l/l als in een airco, die ook kan verwarmen :)
blaast gewoon warme lucht.

@Darkz0rs nee

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
basvn schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 19:51:
[...]

l/l als in een airco, die ook kan verwarmen :)
blaast gewoon warme lucht.
Ahh ok geen warmtewisselaar of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-07 16:58
Inderdaad, as op een vochtig doekje. En als het ruitje echt vies is doet Dasty ontvetter van de Wibra ook wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
emil_406 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 20:36:
[...]

Inderdaad, as op een vochtig doekje. En als het ruitje echt vies is doet Dasty ontvetter van de Wibra ook wonderen.
Ben altijd bang dat die middelen in bakken op de ruit. De as werkte prima

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
reneeke1970 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 20:43:
[...]

Ben altijd bang dat die middelen in bakken op de ruit. De as werkte prima
Je moet t er ook niet op laten zitten.

Ik spray altijd en beetje op een prop keukenrol, maak het ruitje schoon, wrijf het nog even na met de droge kant van de prop. Deurtje dicht, kachel aan. Zo doe ik dat al jaren zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Laatst online: 25-07 15:54
Vorige week zaterdag de pelletkachel uit elkaar getrokken en alles goed schoongemaakt. Afgelopen zaterdag de afdichtingskoord in het deurtje vervangen, de oude was vergelijke met de nieuwe helemaal stug geworden, geen wonder dat hij niet meer goed afdichte. Vervolgens nog de uitlaatventilator wat zachter laten draaien. Hij brand nu wat mooier en rustiger.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@HerkeLWD goed bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-07 21:37
Hier is de kogel ook door de kerk, het wordt een MCZ Alyssa, 6.3kw is voldoende om de woonkamer te verwarmen en de kachel heeft de uitstraling die ons aanstaat.

Het rookkanaal gaat eerst naar boven en dan naar buiten om dan boven de dakrand uit te komen. Nog even wachten op de officiele offerte en dan de boel bestellen.

Nu de rest aanschaffen, aszuiger, pellets, kolenkit o.i.d. en een plek zoeken waar we een aantal zakken pellets netjes kwijt kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Hier ook een tevreden edilkadim slide 7kw gebruiker. Mooie kachel om te zien en lekker hij is lekker stil.

We gebruiken hem als hoofdverwarming. Voor de badkamer heb ik een infrarood kacheltje besteld zodat we straks met de winter daar ook warm hebben. .

Boven stoken met CV hebben we nog nooit gedaan.

[ Voor 48% gewijzigd door Possible op 31-10-2019 21:37 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
Looney11 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 21:20:

Nu de rest aanschaffen, aszuiger, pellets, kolenkit o.i.d. en een plek zoeken waar we een aantal zakken pellets netjes kwijt kunnen.
Paar tips:

Neem een alleszuiger van Kärcher met stofzuigerzakken (bijvoorbeeld de WD2) Die dedicated aszuigers, vooral de goedkopere, veranderen op termijn in asblazers ipv aszuigers. Voor je het weet is het mistig in de woonkamer.

Kolenkit. Ik gebruik m niet. Het pelletreservoir is vaak groter dan de inhoud van de kolenkit. Je kunt gewoon vanuit de zak in het reservoir gieten. Anders vul je het reservoir met de kolenkit en vervolgens de kolenkit met de zak. Allemaal extra handelingen.

Als je pellets buiten onder een afdak opslaat, dat kan prima. Wel even van de grond af (pallet) en vrij van de wand. Ivm condensvorming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:21
Kolenkit kan wel handig zijn als je bij vult als de kachel heet is. Met een plastic zak al eens gehad dat er een gaatje in kwam door de warmte en toen gingen er een zooitje pellets over de warmtewisselaar heen. Dat geeft wel wat overlast . Bij mijn kachel kan er een volle zak in als deze zo goed als leeg is. Als ik eerder bijvul dan doe ik het restje wat over is in de kolenkit, ipv een restje in de zak bewaren.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-07 10:56
emil_406 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 08:54:
[...]

Paar tips:

Neem een alleszuiger van Kärcher met stofzuigerzakken (bijvoorbeeld de WD2) Die dedicated aszuigers, vooral de goedkopere, veranderen op termijn in asblazers ipv aszuigers. Voor je het weet is het mistig in de woonkamer.
Bedoel je niet de AD2? Dat is een aszuiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
DjAntoon schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:30:
[...]

Bedoel je niet de AD2? Dat is een aszuiger
Nee, de WD2, da's een alleszuiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-07 10:56
@emil_406 En dan met stofzakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Zijn er mensen die hun pelletkachel "slim" hebben gemaakt?

Ik zou het wel fijn vinden als ik op afstand de pelletkachel kan bedienen. Ik heb de edilkadim slide 7 . Nu is er wel een wifi thermostaat.. extra kosten: 375 euro ?????

Nu vroeg ik mij af.. hoe werkt zoiets? Wordt er een module in de pelletkachel geplaatst welke communiceert met een thermostaat? En dat je vervolgens een aan/uit commando kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Possible schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 22:32:
Ik ben bezig met een slimmere besturing/regeling, maar heb gelukkig geen baan waarbij ik nooit weet of ik een nacht moet wegblijven en dus de kachel uit zou moeten laten omdat ik er toch niet ben. Ook kom ik niet zomaar 3 uur eerder thuis.
Er is dus volstrekt geen noodzaak om hem afstandbediend te maken.
Wat is de gedachte achter het moeten kunnen aan- en uitzetten op grote afstand?

[ Voor 7% gewijzigd door Vuiltje op 02-11-2019 07:37 ]

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Yep, doe ik ook. Zo'n bouwzuiger met zak. Werkt prima, en ik had hem al, dus het scheelt nog een apparaat waar je een plek voor moet vinden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Vuiltje schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 07:34:
[...]

Ik ben bezig met een slimmere besturing/regeling, maar heb gelukkig geen baan waarbij ik nooit weet of ik een nacht moet wegblijven en dus de kachel uit zou moeten laten omdat ik er toch niet ben. Ook kom ik niet zomaar 3 uur eerder thuis.
Ik ben vaak weekend weg en heb soms regelmatig andere tijden dat ik thuis kom.

Daarnaast is het fijn om in een warm huis aan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Possible schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 08:47:
[...]

Daarnaast is het fijn om in een warm huis aan te komen.
Vraag je toch aan je partner of die zovast de boel opwarmt haha.

Waren er geen zwave stekkers die via internet te benaderen zijn?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
reneeke1970 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 09:37:
[...]

Vraag je toch aan je partner of die zovast de boel opwarmt haha.

Waren er geen zwave stekkers die via internet te benaderen zijn?
Ik kan inderdaad een zwave stekker ertussen zetten, maar hoe zit dat dan met het uitgaan ? Hij moet toch de warmte eruit blazen? (Gaat altijd 10 vol blazen bij ons)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-07 13:31

chem

Reist de wereld rond

Ik zou het wel fijn vinden als ik op afstand de pelletkachel kan bedienen. Ik heb de edilkadim slide 7 . Nu is er wel een wifi thermostaat.. extra kosten: 375 euro ?????

Nu vroeg ik mij af.. hoe werkt zoiets? Wordt er een module in de pelletkachel geplaatst welke communiceert met een thermostaat? En dat je vervolgens een aan/uit commando kan geven?
Heb je een infrarood afstandsbediening? Met een esp8266 en wat componenten ben je voor een paar euro klaar.
Moet je wel zelf handig zijn ;)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Possible schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 10:02:
[...]

Ik kan inderdaad een zwave stekker ertussen zetten, maar hoe zit dat dan met het uitgaan ? Hij moet toch de warmte eruit blazen? (Gaat altijd 10 vol blazen bij ons)
Die zwave geef je een relais die weer de thermostaat bedient ofzo, weet niet wat voor aansluitingen je kachel allemaal heeft.
Ik doe hier veel met jumo (thermostaat )regelaars, en daar neem ik gewoon de voedings spanning van weg bv

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@chem helaas is het rf dus dat gaat hem niet worden haha

@reneeke1970 ik zal eens kijken wat de mogelijkheden zijn daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1083099

Ik heb sinds kort de Artel Norma 8kW in huis staan en heb hierover een vraag.
Aangezien mijn kennis van de pelletkachel nog niet enorm is ook qua instellingen hoop ik dat iemand mij kan helpen.
Ik gebruik Elite blauwe pellets maar vind dat de kachel daarvan zeer vuil wordt (roetaanslag), nu vertellen ze mij dat ik de kachel beter in moet stellen, welke setting kan ik aanpassen zodat mijn verbranding beter wordt ?.
Al vast bedankt voor de moeite welke genomen wordt. Groetjes Richard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoHoorn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:27
Meer lucht en/of minder pellets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:49

Ben hier ook wel benieuwd naar. Zou goed te doen moeten zijn denk ik middels een Pi en een rf module, maar ik zou niet weten hoe ik hiermee moet beginnen.

Argh, is net m'n afstandsbediening kapot gevallen. Aan/uit doet het nog wel, maar zie niets meer op het schermpje helaas. Dat wordt dus een nieuwe halen. Ik zie dat deze zo'n 170 euro kost. Jammer.

Iemand ervaring met het vervangen van een afstandsbediening? Werkt een nieuwe gewoon direct op de bestaande kachel of moet er nog enige configuratie plaatsvinden voor het 'koppelen' van AB en kachel?
Op de site zie ik ook dat er een software update nodig is. M'n kachel is zo'n 2 maanden oud, zou dat dan nodig zijn? En hoe doe je zoiets?

[ Voor 32% gewijzigd door Jan_V op 02-11-2019 14:10 ]

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Laatst online: 25-07 13:31

chem

Reist de wereld rond

Possible schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 10:29:
@chem helaas is het rf dus dat gaat hem niet worden haha

@reneeke1970 ik zal eens kijken wat de mogelijkheden zijn daarvoor.
RF is anders, niet per se onmogelijk. Het lijkt me dat je die signalen ook prima kan onderscheppen en opnieuw afspelen.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
chem schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 14:16:
[...]

RF is anders, niet per se onmogelijk. Het lijkt me dat je die signalen ook prima kan onderscheppen en opnieuw afspelen.
Rf (2.4ghz) signaal is toch gecodeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-07 21:37
Net de offerte goedgekeurd, er zit reeds een asstofzuiger bij en 10 zakken pellets.

Nu rustig wachten tot aanvang december, dan zijn alle spullen binnen en kan er geinstalleerd gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:37

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik heb de mijne 'slim' gemaakt door de IR afstandsbediening na te doen. Hiermee kan ik de kachel op elk moment remote aan of uit zetten. Zodoende s deze opgenomen in mijn home automation systeem.
Vuiltje schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 07:34:
[...]

De pelletkachel is mijn hoofdverwarming, dus het is fijn als het 's ochtends al warm is als ik uit bed kom :)

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Koffie als het ir was geweest dat had ik dat ook kunnen doen.. Helaas is het rf 2.4ghz en dat is niet zo makkelijk te onderscheppen.

Misschien moet ik maar met een 3d printer een robot arm maken die het knopje kan indrukken van de afstandsbediening B)

[ Voor 31% gewijzigd door Possible op 03-11-2019 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Possible schreef op zondag 3 november 2019 @ 09:11:
@Koffie als het ir was geweest dat had ik dat ook kunnen doen.. Helaas is het rf 2.4ghz en dat is niet zo makkelijk te onderscheppen.

Misschien moet ik maar met een 3d printer een robot arm maken die het knopje kan indrukken van de afstandsbediening B)
Ook geen contact punt aan de binnenkant voor een externe thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Koffie schreef op zondag 3 november 2019 @ 09:19:
[...]

Ook geen contact punt aan de binnenkant voor een externe thermostaat?
Ik zag dat je dit wel kon bestellen:

https://www.edilkaminpell...hels-en-cv-pelletkachels/

Wellicht dat je op het printboard ofzo een relais kan bevestigen ?

Ik heb echter geen zin om 185 euro uit te geven voor een nieuwe thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Possible schreef op zondag 3 november 2019 @ 09:21:
[...]

Ik zag dat je dit wel kon bestellen:

https://www.edilkaminpell...hels-en-cv-pelletkachels/

Wellicht dat je op het printboard ofzo een relais kan bevestigen ?

Ik heb echter geen zin om 185 euro uit te geven voor een nieuwe thermostaat.
Zo te zien communiceerd die dus gewoon op wifi / 2.4 ghz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
Zitten er in jullie kachels geen klokken. Ik programmeer gewoon me kachel wanneer hij aan moet smorgens en bij welke temperatuur.

Functioneert prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Koffie schreef op zondag 3 november 2019 @ 09:03:
De pelletkachel is mijn hoofdverwarming, dus het is fijn als het 's ochtends al warm is als ik uit bed kom :)
O moet dat tegenwoordig met wifi en heet dat slim.
Ik heb een ouderwetse klokthermostaat chronotherm3.
Dan is het lekker warm als ik uit bed kom............. ;w

Maar als het je hobby is........ lekker verder spelen.... _/-\o_
Doe ik ook, want ik vind die Italiaanse kachelsturing meer dan onvriendelijk in gebruik en maak dus een nieuwe print met processor en sturing van de 3 motoren aan de hand van rookgas- en watertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-07 06:55
Toevallig laatst een module aangeschaft voor mijn Natural 7 van Ravelli. Ideaal om hem op afstand alvast aan te zetten, zodat het warm ik als ik thuis ben. Echter moet ik de wifi nog wel wat finetunen en onderzoeken. Momenteel staat de wifi module namelijk nog te broadcasten met een open wifi 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 16:53
@Possible

Ik heb de powerknop bestudeerd van mijn italiaanse pelletkachel en hierop en sonoff sv parallel gesoldeerd met een zgn droog relais (zonder voltage). Met een pulsetime van 3 in tasmota simuleer ik een druk op de knop.

Vervolgens een sonoff pow r2 tussen de stekker zodat ik verbruik in watt kon meten voor de aan en uit status.

Vervolgens wat automatisering bedacht in Hassio na veel trial en error is het me gelukt de climate component werkend te krijgen. Werkt echt top. Heb een hot en cold uitloop van 2 dus als ik op 19 zet verwarmd hij pas bij 17 tot 21 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Ik heb wel een probleem met de zogenaamde warmte boven te krijgen. De deur open zetten naar de hal verwarmt boven wel maar het mag van mij sneller naar boven. Nu overweeg ik om roosters in het plafond te maken naar de slaapkamers zodat de warmte makkelijker naar boven kan. Wellicht geforceerd al dan niet. Iemand hier daar gedachten over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Vuiltje schreef op zondag 3 november 2019 @ 16:51:
[...]

O moet dat tegenwoordig met wifi en heet dat slim.
Ik heb een ouderwetse klokthermostaat chronotherm3.
Dan is het lekker warm als ik uit bed kom............. ;w

Maar als het je hobby is........ lekker verder spelen.... _/-\o_
Doe ik ook, want ik vind die Italiaanse kachelsturing meer dan onvriendelijk in gebruik en maak dus een nieuwe print met processor en sturing van de 3 motoren aan de hand van rookgas- en watertemperatuur.
Hobby idd, want we zitten hier op Tweakers en niet het Viva forum ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-07 15:58
ik had op marktplaats honeywell evohome gekocht met een regelklep module. wat blijkt hij doet minimaal 3 schakelingen per uur. maar in 20minuten is mijn verwarming in de badkamer nog niet warm. Die kan dus weer op marktplaats. ik heb nu op alie een Nodemcu-CP2102 en een NodeMCU Motor Shield Board L293D gekocht. Daar ga ik dan software op flashen die compatibel is met domoticz. en die laten schakelen met een temperatuurs sensor.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 11:52

B2

wa' seggie?

Op dit moment hebben we een vrijstaande gaskachel als “bijverwarming” in de woonkamer. Voor sfeer en lekkere warmte in de winteravonden.
Deze is aangesloten op een bestaande schoorsteen van een meter of 9 hoog.

Voor de sfeer zou ik eigenlijk wel iets van een andere kachel willen die het effect van het stoken van hout geeft. Intensere warmte en mooie vlammen. Is een pelletkachel dan iets om te doen?

Het bestaande rookkanaal heeft een diameter van 110/120, waarbij het eerste gedeelte een asbestbuis is. (Helaas). Deze is ook niet te verwijderen. Daarna gaat het over in een gemetselde vrijstaande schoorsteen. Ik lees dat een pelletkachel een kleinere diameter nodig heeft dan een houtkachel. Moet ik hier dan een pijp door heen laten zakken? Er zitten helaas wel 2 45 graden bochten in.

En welke pelletkachel zou dan aan te raden zijn? Liefst zo stil mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Laatst online: 22:22
Rolfie schreef op zondag 3 november 2019 @ 16:57:
[...]
Toevallig laatst een module aangeschaft voor mijn Natural 7 van Ravelli. Ideaal om hem op afstand alvast aan te zetten, zodat het warm ik als ik thuis ben. Echter moet ik de wifi nog wel wat finetunen en onderzoeken. Momenteel staat de wifi module namelijk nog te broadcasten met een open wifi 8)7 .
Uit welk jaar is deze Natural?
Heb zelf een Natura 7 van Nordic Fire, zelfde als de Ravelli.
Ben eigenlijk wel benieuwd of ik mn Natura 7 ook kan uitrusten met een wifi module.

Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@jelle2503 Haha dat gaat mij helaas te ver. Er zit denk ik weinig op dan afwachten. En misschien de kachel maar eens open maken om te zien wat voor module er eventueel in geplaatst kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@jelle2503 heet die functie niet gewoon thermostaat en zit dat niet gewoon standaard op alle pelletkachels?? In mijn model heet dat simpelweg Delta T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:26

bert pit

asdasd

B2 schreef op zondag 3 november 2019 @ 17:54:
Op dit moment hebben we een vrijstaande gaskachel als “bijverwarming” in de woonkamer. Voor sfeer en lekkere warmte in de winteravonden.
Deze is aangesloten op een bestaande schoorsteen van een meter of 9 hoog.

Voor de sfeer zou ik eigenlijk wel iets van een andere kachel willen die het effect van het stoken van hout geeft. Intensere warmte en mooie vlammen. Is een pelletkachel dan iets om te doen?

Het bestaande rookkanaal heeft een diameter van 110/120, waarbij het eerste gedeelte een asbestbuis is. (Helaas). Deze is ook niet te verwijderen. Daarna gaat het over in een gemetselde vrijstaande schoorsteen. Ik lees dat een pelletkachel een kleinere diameter nodig heeft dan een houtkachel. Moet ik hier dan een pijp door heen laten zakken? Er zitten helaas wel 2 45 graden bochten in.

En welke pelletkachel zou dan aan te raden zijn? Liefst zo stil mogelijk.
Ik zit grotendeels met dezelfde vragen en heb al wat antwoorden verzameld. Voor een leuke vlam heb je een pelletkachel nodig met een breed vlambeeld. Ik ben uitgekomen mij de MZC Cute, maar er zijn ook andere die dat hebben. De Cute heeft een kamerventilator voor het snel opwarmen van de ruimte, deze kan ook uitgezet worden en dan is het stil. Dan speelt ook de WAF nog mee, waardoor je op die duizend euro duurdere kachel uitkomt. ;)

Betreffende je schoorsteen moet je je het volgende voorstellen:
- bij een normale houtkachel creëer je trek. Heb je een klein lekje in het kanaal, dan zul je daar een heel klein beetje last van hebben maar de trek lost dat meestal op.
- bij een pelletkachel zijn de gassen veel minder heet en krijg je veel minder of zelfs helemaal geen trek. Een rookgas ventilator duwt de afvoergassen door het kanaal. Zou je een lekje hebben dan duw je de ruimte vol met rook, dit is bloedlink.

Je moet dus een buis monteren in het rookkanaal die compleet dicht is. De diameter van de buis staat voorgeschreven in de handleiding van de kachel. Doorgaans 80 of 100 mm.

Mijn kachelboer monteert een flexibele buis van onder tot boven in het kanaal. Hierover bestaat wat discussie, glad is beter maar kan niet altijd gemonteerd worden. De buis kan ook hoeken bevatten maar daar zit een limiet aan. Laat je voorlichten op dat punt.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@bert pit ik geloof dat je niet correct bent ingelicht. Iedere Pelletkachel word getest op een bepaalde Pascal waarde (trek) waar vuur is in een gesloten buis die op hoogte uitkomt ontstaat simpelweg trek.
De rookgas ventilator heeft als grootste functie om lucht door het vuur te forceren.

Officieel is er alleen een dubbelwandige buis in gebruik voor hout verbranding. Dit is in dit geval altijd een gladde binnenkant.

Je informatie stromen klinken als cowboy installatie Bureau's. Een ventilator kan stoppen met draaien. Denk aan stroom uitval. Als er geen trek is staat je huis blauw.

[ Voor 7% gewijzigd door Darkz0rs op 04-11-2019 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Darkz0rs schreef op maandag 4 november 2019 @ 10:49:

Officieel is er alleen een dubbelwandige buis in gebruik voor hout verbranding. Dit is in dit geval altijd een gladde binnenkant.
Alleen heb je kans dat die veel stuggere gladde "slang" veel te stug is om door een kanaal te trekken met bochten.
Dan zit er niets anders op dan enkelwandige flex te nemen!
(en die is niet glad aan de binnenkant)

Bij mij werkt dat perfect. (7 meter en rond 100 bij een 14 kW cv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Vuiltje schreef op maandag 4 november 2019 @ 11:07:
[...]

Alleen heb je kans dat die veel stuggere gladde "slang" veel te stug is om door een kanaal te trekken met bochten.
Dan zit er niets anders op dan enkelwandige flex te nemen!
(en die is niet glad aan de binnenkant)

Bij mij werkt dat perfect. (7 meter en rond 100 bij een 14 kW cv)
Tuurlijk vuiltje zijn er soms redenen om af te wijken van bepaalde standaarden. Maar dit moet in de basis niet het advies zijn. Ik heb weleens aangegeven waarom de voorkeur niet uit mag gaan van enkel. Boven dien is dat maar 1 punt. Het verhaal is meer een sprookje dan een gedegen opbouw. Cowboys dus. Met alle gevaren van dien. Als je die kachel maar verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
wezep schreef op zondag 3 november 2019 @ 19:53:
Uit welk jaar is deze Natural?
Heb zelf een Natura 7 van Nordic Fire, zelfde als de Ravelli.
Ben eigenlijk wel benieuwd of ik mn Natura 7 ook kan uitrusten met een wifi module.
Mijn Natura komt uit 2016.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:17
Zo, heb mijn EdilKamin Slide 7Kw uiteindelijk op internet besteld in Italie. Scheelde aanzienlijk. Nu wachten tot ie binnen is en dan eea aan (laten) sluiten op de bestaande schouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Darkz0rs schreef op maandag 4 november 2019 @ 11:39:
[...]

Tuurlijk vuiltje zijn er soms redenen om af te wijken van bepaalde standaarden. Maar dit moet in de basis niet het advies zijn. Ik heb weleens aangegeven waarom de voorkeur niet uit mag gaan van enkel. Boven dien is dat maar 1 punt. Het verhaal is meer een sprookje dan een gedegen opbouw. Cowboys dus. Met alle gevaren van dien. Als je die kachel maar verkoopt.
Door mijn schoorsteen (vrijstaand, ongeveer een meter of 5 a 6) zal makkelijk een dubbelwandige buis kunnen. Ook recht naar beneden. Echter zitten er twee knikken in het binnen gedeelte, waar dus de schoorsteen overgaat op een bestaande buis. Kan er dan een overgang van dubbelwandig naar enkelwandig 80 of 100 binnen?

Als dit uitgesloten is houdt mijn hele wens snel op namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Laatst online: 22:22
Rolfie schreef op maandag 4 november 2019 @ 11:45:
[...]

Mijn Natura komt uit 2016.
Die van mij ook, tenminste in 2016 is deze geïnstalleerd.
Mag ik vragen wat een dergelijke module ongeveer kost?
Via de dealer gekocht?

Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-04 16:24
Wij zijn ook aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen. Dit komt dan in de woonkamer.
Ik zou graag een stille pelletkachel willen aanschaffen.

Wij hebben in onze berging een warmtepompboiler staan die met aanvoer van lucht water verwarmt. Daarnaast wordt op zolder nog een ventilatiebox geplaatst die lucht aanzuigt vanuit het toilet en de badkamer en misschien de keuken.

Is het noodzakelijk dat het een dichte pelletkachel moet zijn ?

16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
Ik heb de mijne via mijn leverancier, Pelletkachels Ter Aar aangeschaft. Ik was 235 kwijt voor de module.

Ik heb deze toen gekregen: Pelletkachel Reeva en deze werkt. Afgezien het wifi probleem wat ik nog heb. Maar ik moet mij hier even in verdiepen om dit te troubleshooten.

Volgens mij is het deze die ik thuis heb liggen: T009 Navel 2.0

[ Voor 17% gewijzigd door Rolfie op 04-11-2019 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@B2 dubbelwandig is redelijk flexibel. Het hangt af hoe stug de bochten zijn bovendien is een bestaande schoorsteen vaak zeer breed. En een pijp maar 80mm.

@Bjorn180179 ja zeker. Gesloten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
@Darkz0rs thanks !

Zijn er ook betaalbare gesloten pelletkachels ? Of zijn dat de duurdere versies ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Bjorn180179 ik zelf gebruik de artel Norma. Ook een gesloten model ik heb dus ook alleen ervaring met dit model.

Je kunt hier even kijken: https://www.rrpelletkache...&product_list_order=price

Dan zie je dat hier modellen vanaf 1998€ gesloten zijn. Van de Norma kan ik zeggen dat hij relatief stil is. In vergelijk met me Julia is deze zeer stil. Je hoort wel het e.e.a. ze zijn niet CV stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Darkz0rs schreef op maandag 4 november 2019 @ 12:22:
@B2 dubbelwandig is redelijk flexibel. Het hangt af hoe stug de bochten zijn bovendien is een bestaande schoorsteen vaak zeer breed. En een pijp maar 80mm.
80mm zal de inwendige maat zijn. Wat is de buiten maat dan? Ik denk niet dat dat lukt in 110?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

maartentmm schreef op zondag 3 november 2019 @ 17:50:
ik had op marktplaats honeywell evohome gekocht met een regelklep module. wat blijkt hij doet minimaal 3 schakelingen per uur. maar in 20minuten is mijn verwarming in de badkamer nog niet warm. Die kan dus weer op marktplaats. ik heb nu op alie een Nodemcu-CP2102 en een NodeMCU Motor Shield Board L293D gekocht. Daar ga ik dan software op flashen die compatibel is met domoticz. en die laten schakelen met een temperatuurs sensor.
Minimaal 3 schakelingen per uur? Je badkamer niet warm krijgen, dat begrijp ik niet. Je kunt de unit zo programmeren dat hij 3, 6, 9 of 12 schakelingen per uur doet (je CV aanzet). Daarnaast optimale start en optimale stop. Mijn badkamer is altijd op tijd warm. Daarnaast kun je hem (even uit m'n hoofd) 6X per dag schakelen. Wat wil je dan nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
B2 schreef op maandag 4 november 2019 @ 14:35:
[...]

80mm zal de inwendige maat zijn. Wat is de buiten maat dan? Ik denk niet dat dat lukt in 110?
80.4mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
bert pit schreef op maandag 4 november 2019 @ 14:42:
[...]

Minimaal 3 schakelingen per uur? Je badkamer niet warm krijgen, dat begrijp ik niet. Je kunt de unit zo programmeren dat hij 3, 6, 9 of 12 schakelingen per uur doet (je CV aanzet). Daarnaast optimale start en optimale stop. Mijn badkamer is altijd op tijd warm. Daarnaast kun je hem (even uit m'n hoofd) 6X per dag schakelen. Wat wil je dan nog meer?
in 20minuten is mijn hele systeem ivm buffervat nog geen 70 graden.
daardoor wil ik 1 schakeling per uur

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

maartentmm schreef op maandag 4 november 2019 @ 15:25:
[...]

Duidelijk. Dat ga je inderdaad niet redden met Evohome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
Darkz0rs schreef op maandag 4 november 2019 @ 14:28:
@Bjorn180179 ik zelf gebruik de artel Norma. Ook een gesloten model ik heb dus ook alleen ervaring met dit model.

Je kunt hier even kijken: https://www.rrpelletkache...&product_list_order=price

Dan zie je dat hier modellen vanaf 1998€ gesloten zijn. Van de Norma kan ik zeggen dat hij relatief stil is. In vergelijk met me Julia is deze zeer stil. Je hoort wel het e.e.a. ze zijn niet CV stil.
Okay thanks. Inderdaad in de wat hogere prijsklasse dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Bjorn180179 ik denk dat het wel mee valt qua hoogte. Artel zit niet in het allerhoogste segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
B2 schreef op maandag 4 november 2019 @ 11:55:
[...]

Door mijn schoorsteen (vrijstaand, ongeveer een meter of 5 a 6) zal makkelijk een dubbelwandige buis kunnen. Ook recht naar beneden. Echter zitten er twee knikken in het binnen gedeelte, waar dus de schoorsteen overgaat op een bestaande buis. Kan er dan een overgang van dubbelwandig naar enkelwandig 80 of 100 binnen?

Als dit uitgesloten is houdt mijn hele wens snel op namelijk.
Het hangt van de pelletkachel af of dit nodig is. Bij onze Ravelli Alfa ga ik vanaf 80mm in de woonkamer direct over op de bestaande 200mm dubbelwandig RVS. Die 200mm was ook de maximaal toegestane diameter door de fabrikant.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@lbreman het probleem met een grote rookgasafvoer is dat de rookgas te snel afkoelt. En dus meer condens ontstaat. Het hoeft functioneel dus niet direct een probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-05 07:26
Bjorn180179 schreef op maandag 4 november 2019 @ 12:15:
Wij zijn ook aan het overwegen om een pelletkachel aan te schaffen. Dit komt dan in de woonkamer.
Ik zou graag een stille kachel willen hebben
Wij hebben hier de Oranier Carus Aqua. Fluisterstil omdat hij geen uitblaasventilator heeft. Je hoort alleen heel licht de pellettoevoer. Mooi groot venster waarin je een houtkachelvlam benaderd. Wel wat problemen gehad in het begin, maar dat is helemaal verholpen (lees gemodificeerd) door de Oranier service. Tevens zit hier nog subsidie op. Wel watervoerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Desmoerick dat is natuurlijk niet een pellethaard maar een pelletcv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
:? :?

mijn 100 mm enkelwandig flexibel heeft een wanddikte van 3,2 mm.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
[b]Desmoerick schreef op maandag 4 november 2019 @ 18:51: Fluisterstil omdat hij geen uitblaasventilator heeft.
Permanente Messung des Differenzdrucks für variable Leistung des Abgasventilators (abhängig vom Schornsteinzug)

8)7

bron:https://oranier.com/heizen/produkte/pelletofen/pelletofen/pelletofen-carus/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Vuiltje schreef op maandag 4 november 2019 @ 21:48:
[...]

:? :?

mijn 100 mm enkelwandig flexibel heeft een wanddikte van 3,2 mm.....
Dat leek mij ook al niet inderdaad. Wat ik kan vinden is dat 130mm totale dikte. Dat krijg ik dus nooit door de bestaande buis in het gedeelte wat binnen het huis loopt. In de schoorsteen gaat dat prima, maar binnen zou dus alleen (flexibel) enkelwandig kunnen.

Is dat een optie als je dat door een bestaande buis trekt? En daarna aansluit op een dubbelwandige buis in de schoorsteen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Vuiltje en @B2 wat is jullie perceptie van een dubbelwandige flexibele buis? Die is nagenoeg niet dikker dan enkel wandig. Of dachten jullie dat het anders was?

@B2 trek nou maar gewoon dubbelwandig flex RVS. Dat is 80mm en geen 130... Geloof me nou maar. Uitwendig is 80mm dus 86mm dat is dus net zo dik als enkelwandig.

Eigenschappen:
– Onze dubbelwandige flex behoeft GEEN installatierichting.
– Zowel de binnen- als de buitenwand zijn gemaakt van corrosiebestendig 316L roestvast staal.
– Een gegolfde buitenwand voor hogere slagvastheid.
– De gladde binnenzijde is afwaterend voor condens waardoor corrosie geen kans krijgt en tevens ontstaat minder aanhechting van roet. Hierdoor wordt ook het vegen eenvoudiger en veiliger. (Enkelwandig gaat nog wel een kapot).
– De binnenzijde blijft overlappen, ook bij bochten.
– De DW Flex is getest en gekeurd door TÜV volgens NEN 1856-1 met een temperatuur van 600 graden Celcius

[ Voor 70% gewijzigd door Darkz0rs op 04-11-2019 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
B2 schreef op maandag 4 november 2019 @ 22:25:
[...]
. Wat ik kan vinden is
Ga eens kijken bij de installateur, vraag hem de verschillen te tonen en vraag hem naar een klos om aan de flex te zetten, zodat je de flex met een touw en een ronde top door het kanaal kan trekken , terwijl de ander er tegen duwt.
trek nou maar gewoon dubbelwandig flex RVS.
Met geluk lukt het om door de bochten te komen.
Wanneer het nou niet lukt, mag er dan wel enkelwandig in en wie betaalt dan dat onbruikbare dubbelwandig?

Succes met de schoorsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Vuiltje als men geld wil besparen door zaken zelf te doen. Dan kan iets wel is mislukken. Als je garantie wil op dhz projecten dan zit je verkeerd. Feit blijft dat dubbelwandig de inzet moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Darkz0rs schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 08:02:
@Vuiltje als men geld wil besparen door zaken zelf te doen. Dan kan iets wel is mislukken. Als je garantie wil op dhz projecten dan zit je verkeerd. Feit blijft dat dubbelwandig de inzet moet zijn.
Ik wil eigenlijk niks zelf doen, maar wel weten waar ik aan toe ben. Als door dat 110/120 kanaal geen nieuwe buis kan dan gaat mijn hele plan niet door en kan ik een ritje kachel winkels besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
maartentmm schreef op maandag 4 november 2019 @ 15:25:
[...]

Misschien snap ik het niet maar het buffer vat is toch het idee bij dat hij de warmte buffer is zodat je altijd warmte kan vragen en als het buffer vat onder een bepaalde temp valt dan stook je bij.

Althans dat is bij mij het geval met mijn buffer vat. Die heeft eigenlijk alleen een pomp die geschakeld wordt door de thermostaat. En als het buffer vat kouder wordt gaat wordt hij bijverwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
MeZZiN schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 09:12:
[...]

Misschien snap ik het niet maar het buffer vat is toch het idee bij dat hij de warmte buffer is zodat je altijd warmte kan vragen en als het buffer vat onder een bepaalde temp valt dan stook je bij.

Althans dat is bij mij het geval met mijn buffer vat. Die heeft eigenlijk alleen een pomp die geschakeld wordt door de thermostaat. En als het buffer vat kouder wordt gaat wordt hij bijverwarmt.
dat is inderdaad een optie. Ik heb een anti pendel buffer. dat de ketel niet steeds aan en uit gaat. dat betekend dat hij 450L moet verwarmen naar 70 graden dat red hij niet binnen 20 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Denk dat je dan beter het vat kan gebruiken op vraag gestuurd hij dat hij bij warmt als het vat te koud wordt en stop als hij op temp is. En een andere regeling voor je CV. Ik heb zelf een buffer vat van 1000 liter met warmte spiraal en 32kw ketel de ketel staat los van de warmte vraag van het huis / drink water.

Moet alleen nog een goede handige wifi sensor vinden die mijn vat temp meet zodat ik weet wanneer de ketel weer zonder pellets zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

MeZZiN schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 09:36:
Denk dat je dan beter het vat kan gebruiken op vraag gestuurd hij dat hij bij warmt als het vat te koud wordt en stop als hij op temp is. En een andere regeling voor je CV. Ik heb zelf een buffer vat van 1000 liter met warmte spiraal en 32kw ketel de ketel staat los van de warmte vraag van het huis / drink water.

Moet alleen nog een goede handige wifi sensor vinden die mijn vat temp meet zodat ik weet wanneer de ketel weer zonder pellets zit.
Soms is simpel doeltreffend, deze plak je gewoon op je vat, of leiding:
https://www.klikaanklikui...htvochtigheid-sensor.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Lol ja soms is het zo simpel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-07 16:10
Darkz0rs schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 18:24:
[...]

Ik vind dit weer super leuk, hou ons maar op de hoogte. Ik vind dit erg interessant.
Ja minder fijnstof uitstoot en andere kankerverwekkende stoffen.

1 kachel in de polder kan geen kwaad, maar in woonwijken komen er veel te veel van die luchtverziekende apparaten.

De subsidie hiervoor wordt niet voor niets afgeschaft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
amarkest schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:13:
De subsidie hiervoor wordt niet voor niets afgeschaft.
Kan je aantonen dat dat besluit genomen is op "uitstoot"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:24
https://www.installatie.n...apt-subsidie-pelletketels

'De CO2-reductie weegt niet op tegen de negatieve milieueffecten'

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-07 16:10
Vuiltje schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:15:
[...]

Kan je aantonen dat dat besluit genomen is op "uitstoot"?
Dit staat in het Schone Lucht Akkoord, dat eind van dit jaar bekrachtigd moet worden.

lijkt me duidelijk genoeg.

BTW: uitstoot van ultra-fijnstof neem toe bij gebruik van dit soort luchtvervuilers.

[ Voor 10% gewijzigd door amarkest op 05-11-2019 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
amarkest schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:01:
[...]

Dit staat in het Schone Lucht Akkoord, dat eind van dit jaar bekrachtigd moet worden.

lijkt me duidelijk genoeg.

BTW: uitstoot van ultra-fijnstof neem toe bij gebruik van dit soort luchtvervuilers.
Gelukkig kost een houtkachel ook maar paar honderd....

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 35 ... 69 Laatste