Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 10:59

India Sierra

Learn by failure

Vandaar ook "In een ideale wereld" :+

Ik heb wel al gezien dat er pelletketels zijn met lambda sonde, misschien dat die zich wel al bij start kunnen aanpassen (gebruiken ook onderaanvoer).

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Dan kan je hoogstens stoppen met laden als de pellets terhoogte van de gloeipennen zijn.
Weet je nog niet de luchtdoorlatendheid van de pellets.

Het is echt niet zo eenvoudig.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Is al een hele uitdaging om een werkende =bruikbare sensor te vinden ze zijn er vanaf €41 tot €350.
Die laatste is mij wat te duur om mee te gaan spelen.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 11:01
Soms moet je gewoon even 2x nadenken. Zo'n kachel moet zich ook een beetje fatsoenlijk terug verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Vuiltje schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 18:40:
[...]

Is al een hele uitdaging om een werkende =bruikbare sensor te vinden ze zijn er vanaf €41 tot €350.
Die laatste is mij wat te duur om mee te gaan spelen.
Volgens mij kon ik zijn sensor exact op aliexpress vinden voor een euro of 11.
Zal straks even kijken voor je.

Edit: Zie hier
Darkz0rs schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:24:
Soms moet je gewoon even 2x nadenken. Zo'n kachel moet zich ook een beetje fatsoenlijk terug verdienen.
Maar de hobby wil ook wat :P

[ Voor 33% gewijzigd door India Sierra op 10-10-2019 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
@India Sierra snap ik wel hoor. Alleen was mijn zoektocht gebaseerd op feitelijk wat jij zei. Mijn Julia maakte ook geluid. Dat wist is. Maar de rammels die horen er niet bij. Tot slot blijkt het een open toestel te zijn.

Wij zijn ingesprek gegaan met de importeur en hebben samen onze klachten en wensen besproken. Wij kwamen uit op de Norma maar dit hadden ook een ander "gesloten" modellen uit hun serie kunnen zijn. Wij vonden de Norma gewoon mooi.

Als ik kijk bij kennissen die nu (2 personen) een automatisch afstel systeem hebben die vinden dat mijn kachel mooier brand. Hun kachel vervuilt sneller. Brand minder mooi en verwarmt minder.

Keuzes zijn soms lastig. Wij wilden een nonsense kachel die makkelijk is in onderhoud, die stil is en die goed verwarmt. Ik heb geen lamda sondes, of geavanceerde technieken die het brand proces beïnvloeden. Ik fik verschillende merken. Het moet Naaldhout zijn en ze moeten een beetje gelijk formaat hebben. Dan gaat alles best.

[ Voor 1% gewijzigd door Darkz0rs op 10-10-2019 11:06 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik ben bezig geweest met het reverse engineeren van de seriële output van mijn Haas & Sohn Pallazza (519.08) pelletkachel. Dat levert mij nu leuke grafiekjes op zoals dit:

(klikbaar)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SivU1yAl.png

Van de meeste parameters weet ik ondertussen wat ze doen, maar enkele blijven nog een raadsel...

Moest iemand zin hebben om mee te zoeken naar de resterende onbekende parameters, de scripts kan je hier vinden. Enkel kijken en/of grafiekjes maken mag ook natuurlijk ;) Zowel stand-alone te gebruiken, als in combinatie met het sturen naar MQTT (incl. Home Assistant MQTT auto discovery support).

Alle feedback, hulp en vragen welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:15
India Sierra schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 17:33:
[...]

Starten op nieuwe pellets zal niet heel vaak gebeuren denk ik (tenminste, bij mij), ik vul tijdens het branden meestal bij. Dan kan hij tijdens het branden zich aanpassen aan nieuwe pellets en dan bij de volgende start zou hij moeten kunnen bepalen wat goede waardes zijn. In een ideale wereld.

Maar goed, de controller in mijn qlima kachel is een enorm dom apparaat en ik verbaas me hoe het uberhaupt werkt, verwachtingen zijn dan ook laag :+
Bevalt hij verder wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
,@India Sierra je brand wel hardhout. Wellicht niet een idee als je eens naaldhout pellets gaat stoken.

[ Voor 7% gewijzigd door Darkz0rs op 10-10-2019 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Hij bevalt opzich wel, vind hem alleen iets luid. Als je hem eenmaal goed ingesteld hebt brand hij verder prima en er komt een bak hitte vanaf. Maar als de Julia (die praktisch even duur is) stiller is zie ik geen reden om deze QLima (of Kstove, of belga stove, of livin flame :+ ) te kopen.
Darkz0rs schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 22:09:
,@India Sierra je brand wel hardhout. Wellicht niet een idee als je eens naaldhout pellets gaat stoken.
Dat is een goeie, ik stond laatst bij de hornbach al te zoeken want die zouden witte pellets moeten hebben maar die kon ik niet vinden |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
India Sierra schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:22:
[...]

Hij bevalt opzich wel, vind hem alleen iets luid. Als je hem eenmaal goed ingesteld hebt brand hij verder prima en er komt een bak hitte vanaf. Maar als de Julia (die praktisch even duur is) stiller is zie ik geen reden om deze QLima (of Kstove, of belga stove, of livin flame :+ ) te kopen.

[...]

Dat is een goeie, ik stond laatst bij de hornbach al te zoeken want die zouden witte pellets moeten hebben maar die kon ik niet vinden |:(
Dus je zou liever een Julia (next) uiteindelijk hebben gekozen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Noord27 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:45:
[...]

Dus je zou liever een Julia (next) uiteindelijk hebben gekozen?
Misschien? Ik heb hem niet werkend gezien dus kan geen vergelijk maken :+

Qua specs ziet de Julia Next er beter uit (mede dankzij continu vijzel) maar de gewone Julia lijkt verdacht veel op de Qlima kachel (wat weer een OEM kachel is) met een aantal uiterlijke veranderingen.

Maar meer kan ik er ook niet over zeggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
India Sierra schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:00:
[...]

Misschien? Ik heb hem niet werkend gezien dus kan geen vergelijk maken :+

Qua specs ziet de Julia Next er beter uit (mede dankzij continu vijzel) maar de gewone Julia lijkt verdacht veel op de Qlima kachel (wat weer een OEM kachel is) met een aantal uiterlijke veranderingen.

Maar meer kan ik er ook niet over zeggen :P
wellicht kan je de Julia Next ombouw kit gebruiken om je Qlima continue te maken.

Hornbach heeft nu pelfin als naaldhout pellet. Let op ze hebben ook de hardhout versie.

[ Voor 7% gewijzigd door Darkz0rs op 11-10-2019 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Darkz0rs schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:24:
[...]

wellicht kan je de Julia Next ombouw kit gebruiken om je Qlima continue te maken.

Hornbach heeft nu pelfin als naaldhout pellet. Let op ze hebben ook de hardhout versie.
Bij dat ombouw kit staat: "Moederboard is geschikt om een bestaande Julia pelletkachel om te bouwen naar een Continu pelletaanvoer versie. Hierdoor vervalt het repterende geluid van de pelletmotor en maakt de Julia super stil."

Het geluid van de aanvoer motor vind ik niet echt storend, meer het geluid van de ruimte ventilator :P

Denk dat ik beter een nieuwe, stillere, kachel kan kopen na de winter. Eerst eens aanzien wat de prijzen gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:17
Ik heb niet volledig gevolgd maar als het geluid van de ventilator je stoort, waarom vervang je dan niet de ventilator door een stiller type (met verder vergelijkbare specs uiteraard)? We vonden dat onze MCZ Ego 2.0 Comfort Air na twee jaar meer lawaai begon te maken en toen heb ik bij een onderhoudsbeurt deze gewoon laten vervangen. Was in ons geval zelfs nog binnen garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@India Sierra wat @Horla zegt is een goede. Wellicht is de ventilator gewoon uit balans. Vaak kan je ook wel de snelheid wat verlagen dan hoeft hij niet zo hard te draaien. Ik deed dit destijds ook met de Julia.

Ik vond alleen het koel (na het uitzetten) echt super irritant. Ik deed toen liever een deur open dan dat ik heb uit deed :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Horla schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 15:34:
Ik heb niet volledig gevolgd maar als het geluid van de ventilator je stoort, waarom vervang je dan niet de ventilator door een stiller type (met verder vergelijkbare specs uiteraard)? We vonden dat onze MCZ Ego 2.0 Comfort Air na twee jaar meer lawaai begon te maken en toen heb ik bij een onderhoudsbeurt deze gewoon laten vervangen. Was in ons geval zelfs nog binnen garantie.
Ik heb al een beetje proberen te zoeken naar een stiller, vervangend exemplaar maar dat is me niet gelukt. Ook niet bijzonder goed gekeken. Wel een goede tip! Zal eens beter zoeken.
Darkz0rs schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:46:
@India Sierra wat @Horla zegt is een goede. Wellicht is de ventilator gewoon uit balans. Vaak kan je ook wel de snelheid wat verlagen dan hoeft hij niet zo hard te draaien. Ik deed dit destijds ook met de Julia.

Ik vond alleen het koel (na het uitzetten) echt super irritant. Ik deed toen liever een deur open dan dat ik heb uit deed :-)
Op eco stand heb ik de ventilator idd zo zacht mogelijk gezet maar als het koud is in de woonkamer moet hij toch echt even op stand 5 om het lekker snel warm te hebben. En dan klinkt hij idd net zoals het "uitgaan". :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@India Sierra als jouw kachel daadwerkelijk is afgeleid van de Julia. Dan moet het echt beter kunnen.

Hoe groot is de woonkamer? En hoe heet is je rookgas afvoer in iedere stand.

Zoals jij zegt klinkt het alsof je kachel geen warmte maakt. Een woonkamer verwarmt sneller door warmere lucht zachter door een kamer te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oner
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-02-2024
Iemand hier ervaring met de biodom H20?
Ik krijg het niet voor elkaar dat hij van zelf aangaat wanneer de boiler temp lager dan 60 graden is..

kampenpower

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lzondervan
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-06 14:30
oner schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 21:38:
Iemand hier ervaring met de biodom H20?
Ik krijg het niet voor elkaar dat hij van zelf aangaat wanneer de boiler temp lager dan 60 graden is..
Ikzelf heb een Biodom LX 21 aangesloten op een buffervat.
Deze Biodom schakelt met een aan uit schakelaar middels de Sorel STDC. Deze meet de temperatuur in het buffervat en als de temperatuur onder de 40 graden komt, dan schakelt die de Biodom in tot de temperatuur weer 60 graden is en dan schakelt die de ketel weer uit.
Werkt super.
Aangezien er ook heatpipes zijn aangesloten op dit systeem hangt er ook een Deltasol CS Plus kastje. Deze schakelt de pomp voor de heatpipes in en heeft helaas geen programma erinstaan om ook de pelletketel te kunnen aansturen. Vandaar dat we een extra kastje nodig hadden.

Wat voor systeem gebruik jij om te schakelen met de Biodom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:02
Ik begrijp van Hornbach medewerkers dat ze de pelfin pellets voorlopig niet kunnen leveren. "Er zijn problemen bij de leverancier"

Ik heb nu een zakje royal energie pellets meegebracht:

De Royal Energy pelletkorrels geproduceerd door Plospan zijn met name geschikt om in kleine, maar ook middelgrote automatische installaties te stoken.
De houtpellets zijn bijzonder massief en produceren daardoor een goed controleerbare en vooral schone verbranding.
De pellets beschiken over een EN+ en A1 certificering.

Deze houtpellets zijn gemaakt van 70% loofhout en 30% naaldhout wat resulteert in een rustig vlambeeld en hoog rendement.
Het is dan ook een typisch Nederlands product uit voornamelijk de lokale bosbouw.
De installatie dient wel ingesteld te worden op dit type houtpellets. (lagere pellettoevoer en hogere luchttoevoer).

Wel positief dat het uit nederland komt.

[ Voor 74% gewijzigd door DjAntoon op 14-10-2019 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
DjAntoon schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:35:
Ik begrijp van Hornbach medewerkers dat ze de pelfin pellets voorlopig niet kunnen leveren. "Er zijn problemen bij de leverancier"

Ik heb nu een zakje royal energie pellets meegebracht:

De Royal Energy pelletkorrels geproduceerd door Plospan zijn met name geschikt om in kleine, maar ook middelgrote automatische installaties te stoken.
De houtpellets zijn bijzonder massief en produceren daardoor een goed controleerbare en vooral schone verbranding.
De pellets beschiken over een EN+ en A1 certificering.

Deze houtpellets zijn gemaakt van 70% loofhout en 30% naaldhout wat resulteert in een rustig vlambeeld en hoog rendement.
Het is dan ook een typisch Nederlands product uit voornamelijk de lokale bosbouw.
De installatie dient wel ingesteld te worden op dit type houtpellets. (lagere pellettoevoer en hogere luchttoevoer).

Wel positief dat het uit nederland komt.
Pelfin bruin is idd niet leverbaar. Die moet je sowieso niet gebruiken. "Is mijn advies dan hé".
De witte zijn prima leverbaar.

Dit zijn gewoon budget pellets idd van plospan. Plospan is simpelweg niet geschikt voor de meeste kachels door hun hoge aandeel hardhout. Hierdoor komen chloorgassen vrij en tast het staal aan.

Plospan zit met zijn pellets in de hoge regionen van wat ok is. Is het slecht nee. Zijn er betere keuzes Hell Yeah!...

Bovendien geven ze heel veel as.

[ Voor 4% gewijzigd door Darkz0rs op 14-10-2019 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lzondervan
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-06 14:30
Darkz0rs schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:05:
[...]

Plospan zit met zijn pellets in de hoge regionen van wat ok is. Is het slecht nee. Zijn er betere keuzes Hell Yeah!...
Wat zijn dan betere pellets voor in een pellet cv ketel die ook nog betaalbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Darkz0rs schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:05:
[...]

Pelfin bruin is idd niet leverbaar.
Zover als ik weet levert Hornbach normaal de witte Pelfins, en die had ik al eens meegebracht.

Waar haal jij de witte dan?

[ Voor 3% gewijzigd door DjAntoon op 14-10-2019 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
DjAntoon schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:28:
[...]

Zover als ik weet levert Hornbach normaal de witte Pelfins, en die had ik al eens meegebracht.

Waar haal jij de witte dan?
Hornbach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
lzondervan schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:20:
[...]

Wat zijn dan betere pellets voor in een pellet cv ketel die ook nog betaalbaar zijn?
Hangt van je ketel af, als dit een knappe is kunnen daar gewoon bruine in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Hornbach in Best heeft ze voorlopig niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
DjAntoon schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 17:24:
[...]

Kijk even online, zijn er heel veel die echt genoeg hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:21
[...]

Breda vorige week nog wel, maar online kun je het zien

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 08:31
Ik heb mijn victoria 16kw sinds zaterdag draaien. Echter pompt hij alleen rond in het korte circuit niet in het grote circuit. Ik heb het idee dan mijn mengventiel niet dichtslaat. Zodoende kiest hij de kortste weg. Ik heb een esbe vtc 312 met een open temp van 60graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rFjhWmc2Z26aJ49u0ZCWkjww/thumb.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door maartentmm op 15-10-2019 17:00 ]

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
maartentmm schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 22:35:
Ik heb mijn victoria 16kw sinds zaterdag draaien. Echter pompt hij alleen rond in het korte circuit niet in het grote circuit. Ik heb het idee dan mijn mengventiel niet dichtslaat. Zodoende kiest hij de kortste weg. Ik heb een esbe vtc 312 met een open temp van 60graden.

https://photos.app.goo.gl/ByBQ2XXFxpr9pgFg7
Links is boiler en rechts de kachel?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
reneeke1970 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:33:
[...]

Links is boiler en rechts de kachel?
ja.

Het is wel zo dat er dus 50 graden uit de boiler komt. Maar het mengventiel zou de hete aanvoer moeten knijpen toch?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
maartentmm schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:58:
[...]

ja.

Het is wel zo dat er dus 50 graden uit de boiler komt. Maar het mengventiel zou de hete aanvoer moeten knijpen toch?
Ja maar hij krijgt altijd water vanuit spiraal, dat hoort niet. Ventiel moet als bypass tegen de kachel aan zitten.
Nu is hij altijd via die ene spiraal aan het opwarmen, duurt heel lang voor hij aan 60 zit, dan is boiler tegelijkertijd ook al 60

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
reneeke1970 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 17:25:
[...]

Ja maar hij krijgt altijd water vanuit spiraal, dat hoort niet. Ventiel moet als bypass tegen de kachel aan zitten.
Nu is hij altijd via die ene spiraal aan het opwarmen, duurt heel lang voor hij aan 60 zit, dan is boiler tegelijkertijd ook al 60
Ik dacht juist van de spiraal gebruik te maken zodat het retour water nog sneller 60graden is.
kan jij mij op weg helpen hoe ik het moet aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
maartentmm schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 17:48:
[...]

Ik dacht juist van de spiraal gebruik te maken zodat het retour water nog sneller 60graden is.
kan jij mij op weg helpen hoe ik het moet aanpassen?
Je moet hem in de retour plaatsen, zo dicht mogelijk tegen ketel aan, en vanaf ventiel moet leiding zitten naar de aanvoer leiding toe. Als retour dan te koud is, sluit het ventiel en gaat hij rechtstreeks vanuit de aanvoer leiding trekken, op die manier word het interne reservoir van 45 liter in de ketel het snelst door het vuur verwarmd. Zodra hij warmer dan 60 voelt gaat hij weer open en gaat hij koud water vanaf de boiler bij mengen, zonder onder 60 te komen. Dit is tegen condens intern in de verwarmings kamer.

Op het ventiel staan ook pijlen voor richting en warm of koud

Hier zie je het principe
https://images.app.goo.gl/kurhErDTboHrQkg6A

[ Voor 22% gewijzigd door reneeke1970 op 15-10-2019 19:20 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartentmm
reneeke1970 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 19:11:
[...]

Je moet hem in de retour plaatsen, zo dicht mogelijk tegen ketel aan, en vanaf ventiel moet leiding zitten naar de aanvoer leiding toe. Als retour dan te koud is, sluit het ventiel en gaat hij rechtstreeks vanuit de aanvoer leiding trekken, op die manier word het interne reservoir van 45 liter in de ketel het snelst door het vuur verwarmd. Zodra hij warmer dan 60 voelt gaat hij weer open en gaat hij koud water vanaf de boiler bij mengen, zonder onder 60 te komen. Dit is tegen condens intern in de verwarmings kamer.

Hier zie je het principe
Het is dus eigenlijk een hele grote denk fout geweest om het korte circuit door de spiraal te laten lopen want daardoor komt het niet met 70graden aan maar met 50graden waardoor het ventiel aan de warme kant niet sluit. waardoor hij ook niet het grote circuit niet gaat rondpompen want de retour is al heet zat ipv koud. Zodoende denk de ketel ik stop met verwarmen.
bedankt trouwens voor je hulp tot zover _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Zodra hij warmer dan 60 voelt gaat hij weer open en gaat hij koud water vanaf de boiler bij mengen, zonder onder 60 te komen. Dit is tegen condens intern in de verwarmings kamer.
enig idee waarom er in mijn pelletkachel zo'n ventiel zit van 50˚?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Vuiltje schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 19:53:
[...]

enig idee waarom er in mijn pelletkachel zo'n ventiel zit van 50˚?
Nee, lijkt een beetje keuze van fabrikanten. Ik heb voor de mijne 55 gekozen omdat dat ook de laagste instelling in het menu was.
Mijn hout CV kachel heeft eentje van 63 bij geleverd dus tja....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
[...]

Hier zie je het principe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/trFD49wCTdWAmhOpWNfeKBQX/medium.jpg

sorry voor de spam maar ik wil hem binnenkort hebben draaien :X anders loopt mijn vrouwtje hier niet meer zo vrolijk rond.
ter bevestiging: niet meer via de spiraal laten lopen dan is het opgelost.

de spiraal maar gebruiken om in de zomer zwembad te verwarmen ofzo :?
jammer ik dacht het retour water zo mooi op te warmen maar het werkt averechts zo.

[ Voor 5% gewijzigd door maartentmm op 15-10-2019 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Lijkt me een bouwfout dan die 50
Een ventiel plaatsen van 50 en dan de pomp per software aan en uit laten gaan boven de 60.
Dat ventiel staat dus wagenwijd open als de pomp start en koud water de kachel in gaat laten.
Dan koelt de kachel intern af omdat er 20 graden water binnenkomt, voordat dat ventiel sluit.

Maar ja dit is niet het enige minpunt van Dielle |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04-2024
Ok, ik ga het gewoon vragen. :)
In maart krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis. Na een verbouwing wil ik eigenlijk een pelletkachel installeren voor een stukje bijverwarming, maar misschien nog meer voor de sfeer. Ik dacht aan de Artel Julia Next, maar helaas loopt de subsidie af per 1 januari, waardoor deze geen 600 euri maar 1100 euri gaat kosten.
Voordeel is dan wel dat ik hem zelf kan installeren natuurlijk.
Maar waarschijnlijk gaat de voorkeur dan uit naar een houtkacheltje vanwege het mooiere vuurtje en de veel lagere prijs.
Weet iemand of er een manier is om nu de kachel alvast aan te schaffen, zodat ik toch nog gebruik kan maken van de subsidie?
Zelf dacht ik aan een installatie in mijn tuin en gewoon meenemen bij de verhuizing. Officieel moet ie minimaal een jaar staan, maar ik kan me niet voorstellen dat ze dat controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
woger schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:19:
In maart krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis. Na een verbouwing wil ik eigenlijk een pelletkachel installeren voor een stukje bijverwarming, maar misschien nog meer voor de sfeer. Ik dacht aan de Artel Julia Next, maar helaas loopt de subsidie af per 1 januari, waardoor deze geen 600 euri maar 1100 euri gaat kosten.
Maar waarschijnlijk gaat de voorkeur dan uit naar een houtkacheltje vanwege het mooiere vuurtje en de veel lagere prijs.
Weet iemand of er een manier is om nu de kachel alvast aan te schaffen, zodat ik toch nog gebruik kan maken van de subsidie?
Zelf dacht ik aan een installatie in mijn tuin en gewoon meenemen bij de verhuizing. Officieel moet ie minimaal een jaar staan, maar ik kan me niet voorstellen dat ze dat controleren.
Installateur hoeft niet, neer zetten met mooie nep pijpen eraan voor de foto reportage en subsidie vragen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
maartentmm schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:25:
[...]

[Afbeelding]

sorry voor de spam maar ik wil hem binnenkort hebben draaien :X anders loopt mijn vrouwtje hier niet meer zo vrolijk rond.
ter bevestiging: niet meer via de spiraal laten lopen dan is het opgelost.

de spiraal maar gebruiken om in de zomer zwembad te verwarmen ofzo :?
jammer ik dacht het retour water zo mooi op te warmen maar het werkt averechts zo.
En wat is die r en a naar boven toe?
Anders moet het ventiel daar voor, tussen kachel en ventiel mag niks zitten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:57
Hier was alleen de factuur van de installateur genoeg voor de subsidie aanvraag.

Als je een goede pelletkachel neemt dan heb je ook mooi vuur om te zien. Afhankelijk van merk/ model heb je een straalmotor vuur of een wat meer normaler vuur.

In Barneveld zit een importeur van haarden en kachels met grote showroom. Ze verkopen niet zelf (maar via installateurs), maar je kan daar wel diverse merken en modellen brandend zien en de vlammen ervaren.

Voor de subsidie doen ze vast geen huisbezoeken als controle, geen idee of ze zo slim zijn om register controles te doen op verhuizingen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@woger de subsidie stopt, ik verwacht niet dat ze nu in ene iedereen gaan controleren.
Ik moet wel bekennen dat wij een telefonische controlle hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Darkz0rs schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:33:
@woger de subsidie stopt, ik verwacht niet dat ze nu in ene iedereen gaan controleren.
Ik moet wel bekennen dat wij een telefonische controlle hebben gehad.
Telefonisch? 8)7

Wat vragen ze dan? Of je inderdaad een pelletkachel hebt staan? :+
Vuiltje schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:34:
Lijkt me een bouwfout dan die 50
Een ventiel plaatsen van 50 en dan de pomp per software aan en uit laten gaan boven de 60.
Dat ventiel staat dus wagenwijd open als de pomp start en koud water de kachel in gaat laten.
Dan koelt de kachel intern af omdat er 20 graden water binnenkomt, voordat dat ventiel sluit.

Maar ja dit is niet het enige minpunt van Dielle |:( |:(
Is dat ventiel niet te vervangen? Die zijn vrij standaard namelijk. Meestal zijn ze ook thermostatisch dus het mengen gaat niet "aan/uit" maar hij laat steeds meer "koud" water erbij om minimaal 50 te halen.

[ Voor 48% gewijzigd door India Sierra op 16-10-2019 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Weet iemand of de subsidie in 2020 ook voor pelletKETELS stopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

"Leuk" weetje over pelletkachels en fijnstof:

Mijn broer heeft sinds kort een fijnstof sensor buiten hangen (PM2.5 en PM10). Hij woont 2 deuren verderop. Hij hangt pas ongeveer 2 weken maar tot nu toe kan ik in de data niet zien wanneer mijn pelletkachel aan / uit gaat (sensor heeft sowieso wat ruis). Zal over een tijdje een grafiekje posten :)

Dat geschreeuw om fijnstof leek me al wat overdreven en dat blijkt dus ook zo te zijn (n = 1 natuurlijk). Net zoals een collega van mij zegt dat zijn ouders uit hun huis gerookt worden door de buren met hun pelletkachel. Kan ik me bijna niet voorstellen of ze hebben houtpellets met plastickorrels verwisseld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
Markprinsen schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:49:
Weet iemand of de subsidie in 2020 ook voor pelletKETELS stopt?
De ISDE is een meerjarige regeling die is geopend op 1 januari 2016 en loopt tot en met 31 december 2020
dat kan nog veranderen maar dat is nog niet bakend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
reneeke1970 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 04:44:
[...]

En wat is die r en a naar boven toe?
Anders moet het ventiel daar voor, tussen kachel en ventiel mag niks zitten
Retour en Afvoer van de overige radiatoren

zo wordt het dan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nmFUBTirgragpQ02GNA0ymJc/medium.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
India Sierra schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:20:
[...]

Telefonisch? 8)7

Wat vragen ze dan? Of je inderdaad een pelletkachel hebt staan? :+
Ja het was meer een "klopt het dat" gesprek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
nee
(het is wel te vervangen)

Ik ben er zelfs al achter dat er losse thermostaten voor zijn voor dat ventiel.
50˚
55˚
60˚
65˚
70˚
en zelfs 75˚

Toen ik daarnaar aan het zoeken was, was ik ook de fabrieksparameters aan het aanpassen, want elke 2 dagen alles roetzwart inwendig en de warmte wisselaar nagenoeg dichtgekoekt vond ik maar niks.
Waren de buizen van de warmte wisselaar geveegd, kwam er zoveel roet onderin de kachel dat het ging smeulen zodra er bij het ontsteken vonken de askelder in werden gezogen.
De temperatuurvoeler van de rookgassen gaf regelmatig 310˚ aan.
Ik ben aan het beredeneren gegaan en heb de pompparameters veel lager gezet en ik heb de ventilator waardes aangepast.
Pijpen vegen is niet eens meer nodig en met de fabieksparameters moest dat 2 keer per dag.
Pomp ging bij het warm worden van de kachel wel 6 keer aan en uit, voordat die bleef lopen.
Nu gaat hij aan en blijft draaien, watertemperatuur blijft boven de 52˚(intern op het display)
Daarna geen ellende meer gehad.
En dus eigenlijk ook geen noodzaak om dat ventiel open te maken om te kijken welke temp er in zat om daarna een andere te bestellen.
Misschien na de winter als ik zin heb eens kijken, als ik toch groot onderhoud doe en de kachel van zijn plek (en dus watervrij) is.

Ben momenteel bezig met het schrijven van een programma in een PIC.
Als straks de triacs en andere componenten binnen zijn kan ik proberen een 230V motor toerengeregeld te maken.
Dan kan ik de kachel sturen zoals zou horen met mijn instellingen. O-)

Heb ik ook geen storingen meer in het display dat niet luchtdicht is en wel in de pelletbunker hangt en dus stof verzamelt zodat de knoppen het niet meer doen. |:(
Garantie aanvragen heeft ook geen zin, kreeg niet eens een reactie. :(

Dan maak ik zelf wel een kachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
maartentmm schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:33:
[...]

De ISDE is een meerjarige regeling die is geopend op 1 januari 2016 en loopt tot en met 31 december 2020
dat kan nog veranderen maar dat is nog niet bakend.
Dat is wel bekend!
Voor pellet kachels stopt het per 1 januari 2020:
https://www.rijksoverheid...die-voor-een-pelletkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
maartentmm schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:48:
[...]

Retour en Afvoer van de overige radiatoren

zo wordt het dan:
[Afbeelding]
Ja meneer Versluys die weet het wel...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
reneeke1970 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 16:20:
[...]

Ja meneer Versluys die weet het wel...
ja, ik heb dat schema zelf aangepast voor de duidelijkheid naar jou toe. Ik ga het vanavond ff aanpassen. grote kans dat het nu wel werk omdat de aanvoer heter is dan daarvoor zou het mengventiel aan de hete kant moeten knijpen waardoor hij via het grote circuit gaat rondpompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
buiter schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:45:
[...]

Dat is wel bekend!
Voor pellet kachels stopt het per 1 januari 2020:
https://www.rijksoverheid...die-voor-een-pelletkachel
Pelletkachel of pelletketel is de hamvraag.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
India Sierra schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:10:
"Leuk" weetje over pelletkachels en fijnstof:

Mijn broer heeft sinds kort een fijnstof sensor buiten hangen (PM2.5 en PM10). Hij woont 2 deuren verderop. Hij hangt pas ongeveer 2 weken maar tot nu toe kan ik in de data niet zien wanneer mijn pelletkachel aan / uit gaat (sensor heeft sowieso wat ruis). Zal over een tijdje een grafiekje posten :)

Dat geschreeuw om fijnstof leek me al wat overdreven en dat blijkt dus ook zo te zijn (n = 1 natuurlijk). Net zoals een collega van mij zegt dat zijn ouders uit hun huis gerookt worden door de buren met hun pelletkachel. Kan ik me bijna niet voorstellen of ze hebben houtpellets met plastickorrels verwisseld :+
Ik vind dit weer super leuk, hou ons maar op de hoogte. Ik vind dit erg interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
maartentmm schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 16:29:
[...]

ja, ik heb dat schema zelf aangepast voor de duidelijkheid naar jou toe. Ik ga het vanavond ff aanpassen. grote kans dat het nu wel werk omdat de aanvoer heter is dan daarvoor zou het mengventiel aan de hete kant moeten knijpen waardoor hij via het grote circuit gaat rondpompen.
Dat komt vast goed. En je buffer staat in serie met CV circuit? Dus niet als open verdeler met extra circulatie pomp?

@Noord27 heb de vraag ook als eens gesteld maar geen antwoord daarop.
Bedrijven plaatsen enorme ketels, en wat dacht je van hout vergassers,hout is hout lijkt mij....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satalin
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-03-2023
Zou iemand de fabrieks parameters van een Artel Petit willen posten?
Had her en der gelezen dat deze in de handleiding staan maar ik kan ze niet vinden...

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
[quote]reneeke1970 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 18:25:
[...]

Dat komt vast goed. En je buffer staat in serie met CV circuit? Dus niet als open verdeler met extra circulatie pomp?

Die staat nu in serie voor de retour naar het laadventiel. Open verdeler met pomp maakt het verhaal nog ingewikkelder.
Net ff test gedraaid het duurde ff maar 1 radiator werd warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Hoe groot is de buffer die nu zorgt dat retour water warmer is als het de kachel instroomt, waardoor die eerder veel warm water kan leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
maartentmm schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 23:18:
[quote]reneeke1970 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 18:25:
[...]

Die staat nu in serie voor de retour naar het laadventiel. Open verdeler met pomp maakt het verhaal nog ingewikkelder.
Net ff test gedraaid het duurde ff maar 1 radiator werd warm.
Hoezo ingewikkeld? Een thermostaat in je buffer stuurt kachel aan en houd hem bv tussen 40/80 graden.
Je kamer thermostaat stuurt tweede pomp aan en haalt er de warmte uit die hij nodig heeft.
Op die wijze maakt je kachel veel langere runs, en bij warmte vraag is water gelijk warm en hoef je niet zo lang te wachten als nu....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartentmm
Vuiltje schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 07:44:
[...]

Hoe groot is de buffer die nu zorgt dat retour water warmer is als het de kachel instroomt, waardoor die eerder veel warm water kan leveren?
200L er is een formule voor hoeveel je nodig hebt.
reneeke1970 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:26:
[...]

Hoezo ingewikkeld? Een thermostaat in je buffer stuurt kachel aan en houd hem bv tussen 40/80 graden.
Je kamer thermostaat stuurt tweede pomp aan en haalt er de warmte uit die hij nodig heeft.
Op die wijze maakt je kachel veel langere runs, en bij warmte vraag is water gelijk warm en hoef je niet zo lang te wachten als nu....
voor nu laat ik het zo. eventuele aanpassingen komen volgend jaar aan bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 18:27
*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Freezhost op 21-10-2019 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-09 13:55
In maart krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis. Na een verbouwing wil ik eigenlijk een pelletkachel installeren voor een stukje bijverwarming, maar misschien nog meer voor de sfeer.
Kachel voor de sfeer!

YouTube: René Karst - Atje Voor De Sfeer (Officiële video)

8)7

Sorry........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satalin
Bedankt, die pagina zit niet in de handleiding die ik erbij heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Satalin schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 11:17:
[...]

Bedankt, die pagina zit niet in de handleiding die ik erbij heb.
Dont change a winning team... Als hij goed fikt niks veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satalin
Darkz0rs schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 15:05:
[...]

Dont change a winning team... Als hij goed fikt niks veranderen.
Krijg bij het starten steeds het "no acc" alarm
terwijl die alwel brandt maar waarschijnlijk te laat. Als je hem dan uitzet en opnieuw start is er niks aan de hand.

Hoor net van vrouwlief thuis dat hij het met die settings nog niet doet, is ook amper anders.
Dit terwijl ik wel per toeval de door hun voorgeschreven pellets erin heb _O- de Pure power naaldhout.

[ Voor 31% gewijzigd door Satalin op 18-10-2019 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Satalin schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 15:38:
[...]

terwijl die alwel brandt maar waarschijnlijk te laat. Als je hem dan uitzet en opnieuw start is er niks aan de hand.

Hoor net van vrouwlief thuis dat hij het met die settings nog niet doet, is ook amper anders.
Dit terwijl ik wel per toeval de door hun voorgeschreven pellets erin heb _O- de Pure power naaldhout.
Weinig trek denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Satalin schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 15:38:
[...]

Alarm “No Acc”
Als in de opstart fase de uitlaat gas temperatuur niet binnen een bepaalde tijd de 50° Celsius heeft bereikt dan gaat de kachel in alarm.
Het gegeven alarm kan door de volgende reden veroorzaakt worden.
1. Te weinig aanvoer van pellets in de opstart fase.
• Pellet tank leeg bijvullen
• Stove Parameters niet juist ingesteldprogramma regels 4 en 5 wijzigen (zie hoofdstuk
10)
• Vijzel motor draait nietNeem contact op met DM Pelletkachels
2. Gloei element wordt niet heet genoeg.
• Gloei element moet vervangen worden Neem contact op met DM Pelletkachels
• Lucht aanvoer van buiten niet afgeschermd voor de wind.

tja, zo van "op afstand" gokken wat het kan zijn valt niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satalin
Vuiltje in "Het pelletkachel topic"Vuiltje schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 17:47[:
[...]
Als hij eenmaal brandt dan brandt hij prachtig, ruit blijft op iets waas bovenin schoon en op de achterplaat zit geen roet... ook weinig as.
Ik denk zelf dat hij bij de start iets te veel pellets krijgt daarmee wordt het beginnende vuur steeds bedolven ik dus parameters vorzichtig aanpassen en blijven proberen.

Hij zit op een flexibel dubbelwandig rookkanaal van 100mm diameter en 8m lang aangesloten dat door een gemetselde schoorsteen midden in de woning is getrokken netjes met T stuk etc. Lijkt mij dat dat wel goed zit omdat de kachel verder goed brandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Satalin meet hij wel de rook gas temperatuur.
Een klein beetje meer lucht doet wel wonderen bij deze kachel. Dus meer trek. Ik onderhoud deze kachel voor kennissen. En herken het probleem. Ik heb bij hun een keramische ontsteking geplaatst. En de lucht toevoer ietsje verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satalin
Hoe en waarmee kan ik de rookgastemperatuur meten dan?
Kan dat via het menu van de kachel of is daar een hulpstuk voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Satalin schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 20:50:
[...]

Hoe en waarmee kan ik de rookgastemperatuur meten dan?
Kan dat via het menu van de kachel of is daar een hulpstuk voor?
Lees de handleiding is....

Uitlaatgas temperatuur;
De bereikte uitlaat gas temperatuur kan per vermogen stand (On 1-On 5) uitgelezen worden door Toets 2 vijf
seconden ingedrukt te houden. Wisselend de uitlaatgas ventilator snelheid en de uitlaatgas temperatuur zullen in
het display verschijnen.
In de laagste stand (Eco of On 1) mag de uitlaatgas temperatuur niet onder de 80 °Celsius komen en in de hoogste
stand (On 5) niet boven de 160 °Celsius.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satalin
Darkz0rs schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 23:50:
[...]

Lees de handleiding is....
Had er van de handelaar alleen een paar a4-tjes bij gekregen over het schoonmaken en een paar foutmeldingen...
Zal van het weekend de eerder gelinkte volledige handleiding doorspitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Satalin deze handleiding is van de importeur
https://www.rrpelletkache...oad/file/48/product/1021/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
hoe warme output hebben jullie kachels eigenlijk? zit te overwegen of het voor mij nut heeft om na te denken over zo'n ding. Ben momenteel bezig een oude Huurcv te vervangen voor een andere cv + ventilatiewarmtepomp + zonneboiler. Heb eigenlijk geen spiralen meer over maar zou hem eventueel parallel op de zonnecollectoren op het grote spiraal kunnen aansluiten of knutselen met een warmtewisselaar. Maar als ik iets rondom die leidingen doe dan verwarm ik natuurlijk een medium met glycol en dat botert niet zo goed met echt hoge temperatuur. Dan krijg je karamel in je leidingen zo ongeveer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
[...]

Vandaag bij Hornbach in Tilburg geweest, volgens de site voldoende pelfin wit op voorraad.

>>1e medewerker, nee helaas we hebben niets meer, voorraad is afgekeurd.

Hoezo 288 voorraad op jullie site?

Volgende medewerker,
>> ja inderdaad ze staan buiten, maar zijn nat geworden.

Allemaal?

>> Ik zal een pallet binnenhalen en dan kunnen we kijken.

Inderdaad, sommige zakken waren nat en de inhoud al flink opgezet, maar we hebben er voor mij voldoende uitgezocht.

De royal energy donkere van plospan kwam ik bij de hornbach al bij de voordeur al tegen, we hebben zo'n zakje nu in gebruik, maar de vrouw zag al meteen meer as met schoonmaken.

Komende weken maar weer eens verder testen met witte pelfin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
@DjAntoon zei ik al hé, plospan is meer as.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-08 06:55
Hebben jullie bij opslag van pelletzakken ook last van condenseren. Als ik nu een Pelletzak pak is de onderkant nat. Ze liggen gestapeld in een stenen schuur. Heb ook behoorlijk wat roetvorming. Pellets zijn niet opgezet en branden wel snel. Ook geen vocht in de zakken zelf gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
hydex schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 12:09:
Hebben jullie bij opslag van pelletzakken ook last van condenseren. Als ik nu een Pelletzak pak is de onderkant nat. Ze liggen gestapeld in een stenen schuur. Heb ook behoorlijk wat roetvorming. Pellets zijn niet opgezet en branden wel snel. Ook geen vocht in de zakken zelf gezien.
Nee heb ik niet, mijn schuur is enkel steens en niet geïsoleerd. Ik ventileer daar wel goed. En ze liggen bij mij niet op de grond. Ik neem aan bij jouw ook niet. Zo wel, dan condenseert het 😀

[ Voor 5% gewijzigd door Darkz0rs op 20-10-2019 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:35

bert pit

asdasd

Nog steeds de ideale pelletkachel niet gevonden.

Wij zijn nog steeds in de markt voor een pelletkachel en uiteindelijk zijn mijn wensen als volgt:

- Compact en modern uiterlijk (ca 70 cm hoog)
- gesloten systeem (we hebben namelijk een open keuken met afzuigkap naar buiten)
- programmeerbaar
- laag geluidsniveau

Kan iemand mij op het juiste pad zetten?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickky
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 09:01
Ik heb een vraagje voor de pelletkachel kenners.

Wij zijn een Tiny House aan het bouwen en willen warmte opwekken door een pelletkachel te gaan gebruiken. Omdat de ruimte klein zal het een kleine niet zo krachtige kachel worden.
Van alle kachels kan je specificaties wel inzien, maar geen idee wat deze aan stroom gebruiken. Hebben jullie enig idee? Of heeft een van jullie al getest hoeveel stroom de kachel heeft verbruikt?

Iemand tips waar het staat? Leveranciers verspreiden deze info niet graag lees ik overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
bert pit schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:31:
- gesloten systeem (we hebben namelijk een open keuken met afzuigkap naar buiten)
Dan wordt de spoeling al dun.
Ga je dan ook van buiten de verbrandingslucht aanzuigen voor de kachel?

Ik heb een open toestel en met 2 ventilatoren aan (wc en keuken) nog voldoende lucht in huis om geen rook uit de kachel te trekken door de luchtaanvoer naar de branderruimte.
Alles hangt af van de gasdichtheid van je woning en daar kan een ander niets zinnigs over zeggen, je keuze wordt alleen erg beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Rickky schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:17:
Of heeft een van jullie al getest hoeveel stroom de kachel heeft verbruikt?
Bij gloeien / aansteken 600W (2 x 300W) Bij koud: 6 minuten lang.
bij branden: rookgasventilator en vijzelmotor en cv pomp: 75W (cv pomp is 25W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@bert pit een gesloten toestel zijn vaak groter. Dit komt omdat de warmtewisselaar groter is.

Gesloten toestellen bieden vaak ook een hoger rendement. Waarom moet of mag hij maar 70cm hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Rickky schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:17:
Ik heb een vraagje voor de pelletkachel kenners.

Wij zijn een Tiny House aan het bouwen en willen warmte opwekken door een pelletkachel te gaan gebruiken. Omdat de ruimte klein zal het een kleine niet zo krachtige kachel worden.
Van alle kachels kan je specificaties wel inzien, maar geen idee wat deze aan stroom gebruiken. Hebben jullie enig idee? Of heeft een van jullie al getest hoeveel stroom de kachel heeft verbruikt?

Iemand tips waar het staat? Leveranciers verspreiden deze info niet graag lees ik overal.
Bij het opstarten vraag hij het meest. Even op het internet random kachel 230 volt / 60-300 W dus minimaal 60W continue en 300w opstarten (https://www.rrpelletkachel.nl/norma-wit-pelletkachels.html) dus je heb altijd iets stroom nodig voor een tiny house met vaste stroom aansluiting geen groot probleem maar voor een zonder stroom wat lastiger. Als je iets kleinere kachel heb misschien wat minder maar toch je heb continu stroom nodig. Wat je misschien beter kan doen is een normale kachel nemen met een pellet korf. Heb je 0 stroom nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Darkz0rs schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:23:
@bert pit een gesloten toestel zijn vaak groter. Dit komt omdat de warmtewisselaar groter is.

Gesloten toestellen bieden vaak ook een hoger rendement. Waarom moet of mag hij maar 70cm hoog zijn.
heb je links naar gesloten toestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Darkz0rs schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:23:

Anders wordt het zo'n bakbeest in de kamer.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Vuiltje schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:17:
[...]

Dan wordt de spoeling al dun.
Ga je dan ook van buiten de verbrandingslucht aanzuigen voor de kachel?

Ik heb een open toestel en met 2 ventilatoren aan (wc en keuken) nog voldoende lucht in huis om geen rook uit de kachel te trekken door de luchtaanvoer naar de branderruimte.
Alles hangt af van de gasdichtheid van je woning en daar kan een ander niets zinnigs over zeggen, je keuze wordt alleen erg beperkt.
Ik was van plan om de verbrandingslucht onder de vloer vandaan te halen. Ook eenvoudige kachels bieden daar doorgaans een oplossing voor, toch?

Ik heb nu een houtkachel, daarmee stook je voornamelijk voor de buitenwereld en die veroorzaakt daardoor een enorme trek. Maar ik ben bang dat een pelletkachel met een veel hoger rendement veel minder hitte veroorzaakt in het stookkanaal en daardoor ook minder trek heeft. Een koolmonoxide probleem wil ik voorkomen.

Maar met een "dunne spoeling" ben ik ook tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
bert pit schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:16:
[...]

Anders wordt het zo'n bakbeest in de kamer.
Wij hebben een Norma, en kan niet anders zeggen dat het een mooi apparaat is. En relatief stil. Een CV is tenslotte stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
bert pit schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:24:
[...]
en pelletkachel met een veel hoger rendement veel minder hitte veroorzaakt in het stookkanaal en daardoor ook minder trek heeft.
Als hij brandt zorgt een rookgasventilator voor trek.
Ik weet niet wanneer die fan stopt bij een pelletkachel.
Mijn pellet cv stop als de rookgassentemperatuur onder een ingestelde waarde komt.
Hij brandt dan nog wel.
Heb met vreselijk winden om het huis nog nooit gehad dat die door de schone ruit beluchting of door de inlaat ging terug-roken.

Erg moeilijk om te zeggen of je wel of geen gesloten toestel nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satalin
De petit start nu eindelijk in een keer, iets minder pellets en de rookgasventilator op 1350 rpm maar dan komt er voor mijn smaak veel te veel rook in de brandkamer.
Heb daarom dus toch maar een keramische gloeibougie besteld heb het idee dat de originele het niet trekt.

Ben afgelopen weekend met de parameters aan de gang geweest maar kan de rookgas temperatuur niet onder de 160 graden krijgen zonder andere problemen.
Zal dus wel kloppen dat de warmtewisselaar te klein is om zoveel warmte eruit te halen.
Of is iemand dit wel gelukt met de petit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Satalin schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 18:35:
De petit start nu eindelijk in een keer, iets minder pellets en de rookgasventilator op 1350 rpm maar dan komt er voor mijn smaak veel te veel rook in de brandkamer.
Heb daarom dus toch maar een keramische gloeibougie besteld heb het idee dat de originele het niet trekt.

Ben afgelopen weekend met de parameters aan de gang geweest maar kan de rookgas temperatuur niet onder de 160 graden krijgen zonder andere problemen.
Zal dus wel kloppen dat de warmtewisselaar te klein is om zoveel warmte eruit te halen.
Of is iemand dit wel gelukt met de petit?
Het principe is kinderlijk eenvoudig. Hoe harder de kamerventilator draait per pot. Hoe koeler de rookgas.

Dan kan je ook nog de stappen (pots) omlaag zetten. Ik vind echter dat altijd 160 graden rijkelijk hoog is en je veel rendement weg gooit door de schoorsteen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Dubbel bericht

[ Voor 95% gewijzigd door Darkz0rs op 23-10-2019 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Hoe bewaren jullie de zakken pellets eigenlijk?

Ik heb ze nu in de schuur (van hout) liggen. Eerst gewoon op de tegels, gisteren toch maar even twee balkjes op de grond gelegd met daarover een plank zodat ze een paar cm vrij liggen van de grond i.v.m. eventueel optrekkend vocht.
Ik kan wel wat zakken bewaren in de bijkeuken en/of onder de trap, maar dat heeft niet echt mijn voorkeur.
En stel dat een zak toch ietwat vochtig is (dus niet nat), doordat het in deze vochtige en koude periode in een schuur ligt hoe lang moet het dan binnen liggen te de drogen voordat ze de kachel in kunnen?

Want dan bewaar ik een aangebroken zak bij de kachel, een zak op voorraad cq te drogen in huis en de rest lekker in de schuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
@B-Real zoals ik eerder aangaf bij mij liggen ze in een nis van de schuur. Vroeger was dit een kolen hok. Ik heb hier planken gemaakt en daar liggen de zakken op.

Ik heb standaard ongeveer een halve pallet staan. De schuur anzich is vrij vochtig maar goed verlucht. Ik heb dan eigenlijk ook nooit vochtige pellets.

@B-Real als toevoeging wij bewaren de restanten pellets in een kolen kit. Nu is het reservoir van de Norma redelijk flink dus hebben we eigenlijk geen restanten meer 🤪

[ Voor 21% gewijzigd door Darkz0rs op 26-10-2019 10:28 ]

Pagina: 1 ... 34 ... 69 Laatste