• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 11:01
@India Sierra is jouw model uit gevoerd met een continue pellet motor?

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Dan heb je nog dat het lijkt alsof een baggermolen steeds een emmer leegkiept.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• Darkz0rs
@Vuiltje Mijn Julia had ook een wat op en neer gaande vlambeeld wanneer getweaked onder het minimum specificaties.

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 10:59

India Sierra

Learn by failure

Darkz0rs schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:18:
@India Sierra is jouw model uit gevoerd met een continue pellet motor?
Nee :X

Denk dat ik hem gewoonweg niet lager moet zetten. Achja, is dan zo :+

Krijg je met een "goedkope" kachel.

Ben echter wel benieuwd wat de prijzen gaan doen als de subsidie volgend jaar eindigd

[ Voor 18% gewijzigd door India Sierra op 18-09-2019 21:18 ]

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• Darkz0rs
@India Sierra dan is een iets op en neer gaande vlambeeld niet gek hoor. Minder warmte kun je ook bereiken door je kamer ventilator lager te zetten. Je gooit dan meer warmte door je schoorsteen naar buiten. Let wel dat het niet te heet word allemaal.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

De bedoeling was juist het iets efficienter / minder verbruik te krijgen op "eco" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
@India Sierra dat kan hoor. Alleen heb je dan een wat op en neer gaande vlam... Laag...wat hoger .... Laag.... Etc...

Ik had mijn Julia als laagst op 1.2 volgens mij 1.3 dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Darkz0rs op 18-09-2019 22:24 ]

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-09 13:55
India Sierra schreef op woensdag 18 september 2019 @ 21:17:
[...]

Nee :X

Denk dat ik hem gewoonweg niet lager moet zetten. Achja, is dan zo :+

Krijg je met een "goedkope" kachel.

Ben echter wel benieuwd wat de prijzen gaan doen als de subsidie volgend jaar eindigd
De prijzen zijn met de komst van de subsidie ineens allemaal omhoog gegaan. Ik heb mijn Italfuoco destijds laten installeren incl RGA voor 1275. 2 maanden later, na de start van de subsidieregeling moesten onze buren voor dezelfde kachel met dezelfde installatie ineens 1850,- betalen.

Grootste deel van de subsidie is dus in de zakken van de handelaren terecht gekomen.

Wie weet gaan de prijzen wel weer omlaag na 1/1/20 (vast niet)

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

emil_406 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:48:
[...]

De prijzen zijn met de komst van de subsidie ineens allemaal omhoog gegaan. Ik heb mijn Italfuoco destijds laten installeren incl RGA voor 1275. 2 maanden later, na de start van de subsidieregeling moesten onze buren voor dezelfde kachel met dezelfde installatie ineens 1850,- betalen.

Grootste deel van de subsidie is dus in de zakken van de handelaren terecht gekomen.

Wie weet gaan de prijzen wel weer omlaag na 1/1/20 (vast niet)
Dat is dus waar ik naar benieuwd ben, want ik kan bijvoorbeeld niet geloven dat sommige modellen CV pelletketel exact even duur zijn als subsidie etc. Net zoals warmtepomp boilers, die zijn ook enkele 100en euros duurder dan de subsidie, kan ik ook niet geloven :+

Maar goed, marktwerking zal even nodig hebben. Gok dat verkoop wel in zal kakken waarna er met "acties" en "kortingen" gesmeten gaat worden.

Heb nog altijd interesse in een warmtepomp boiler en of pellet cv ketel :P We zullen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
@India Sierra en @emil_406 marktwerking... ja. Dat werkte ook mooi in de zorg :p

• Knielen
  • Laatst online: 22:14
Uit het buitenland importeren, daar zijn de prijzen niet mee omhoog gegaan. Heb ik met zowel mijn pelletkachel, warmtepompboiler als warmtepomp gedaan.

• Darkz0rs
Hier de kachel maar vast gereinigd. Hoe doen jullie dat met de rookgas ventilator. Bij de Julia had ik geen Pakking. Beide het Huidige model wel. Ik denk dat ik die maar vervang voor hittebestendig kit.

• Knielen
Hier bij de MCZ een pakking die niet vervangen hoeft te worden, zo'n gaasachtige pakking.

• Darkz0rs
Er zit hier nu een thermische glaswol achtige pakking tussen. Maar die is al gaar van het er naar kijken 😀

• Vuiltje
[b]Darkz0rs schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 14:39: Hoe doen jullie dat met de rookgas ventilator.
Die heb ik bekeken via de uitlaat, toen de kachel voor het wisselen van de vijzel toch al was afgekoppeld van leidingen en schoorsteen.
Fanbladen zagen nog schoon.
Ik heb hem dus niet losgemaakt van het huis.
Dan had namelijk ook het expansievat los gemoeten.
En ik was nog niet toe aan meer Italiaanse verrassingen.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• Darkz0rs
Vuiltje schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 16:23:
[...]

Die heb ik bekeken via de uitlaat, toen de kachel voor het wisselen van de vijzel toch al was afgekoppeld van leidingen en schoorsteen.
Fanbladen zagen nog schoon.
Ik heb hem dus niet losgemaakt van het huis.
Dan had namelijk ook het expansievat los gemoeten.
En ik was nog niet toe aan meer Italiaanse verrassingen.
Dat gaat niet lukken hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oner
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-02-2024
hoi allemaal,

ik ben druk bezig met het verduurzamen van onze woning.
ik heb een vraag en ben benieuwd of iemand hier het antwoord op weet.
situatie:
palletkachel biodom h20 gekocht oeg zonneboiler met 200liter boilervat gekocht.
doel:
van het gas af.

nu ben ik al een even aan het zoeken hoe ik de aansluiting tussen boilervat en pelletkachel moet maken zodat de pelletkachel weet dat het watertempratuur voor sww te laag is en aan moet om het water te verwarmen, en wat voor kamerthermostaat kan ik hierop aansluiten? de kachel heeft volgens de beschrijving een aansluiting die 3 polig is.

kampenpower

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Kan je vast vinden in de installatiehandleiding.
Ik kon kiezen tussen een sensor of een schakelaar.
(bleek later)
Maar ik was er vanuit gegaan dat het een aan/uit-contact moest zijn voor de kachel.
Heb dus zelf wat in elkaar gevogeld.
En de kachel is daarop aangepast in de software.
Verder heb je dan ook een door de kachel aangestuurde driewegklep nodig.
Op zich een leuke puzzel, maar zonder handleiding is het alleen maar gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oner
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-02-2024
Vuiltje schreef op zondag 22 september 2019 @ 12:50:
Kan je vast vinden in de installatiehandleiding.
Ik kon kiezen tussen een sensor of een schakelaar.
(bleek later)
Maar ik was er vanuit gegaan dat het een aan/uit-contact moest zijn voor de kachel.
Heb dus zelf wat in elkaar gevogeld.
En de kachel is daarop aangepast in de software.
Verder heb je dan ook een door de kachel aangestuurde driewegklep nodig.
Op zich een leuke puzzel, maar zonder handleiding is het alleen maar gissen.
in de handleiding kan er niet veel over vinden, zal morgen wel de leverancier bellen..

kampenpower

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:29
oner schreef op zondag 22 september 2019 @ 12:58:
[...]

in de handleiding kan er niet veel over vinden, zal morgen wel de leverancier bellen..
Thermostaat in boiler plaatsen die zowel via een relais de kachel bedient en ook de drie weg kraan.

Ik zou ervoor kiezen om je aanvoer naar de CV toe altijd door je boiler te laten lopen. Zo heb je CV en sww tegelijk. Eventueel de drie weg kraan na de boiler plaatsen zodat je toch een sww run kan maken zonder CV ook te verwarmen.
Voordeel hiervan is dat bij CV vraag, de boiler toch altijd langs onderen verwarmd word, dus bijna oneindig douche. Via thermostaat gestuurd gaat hij pas verwarmen als hij constateerd dat hij reeds te koud is. En je CV valt dan weg....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Vuiltje vandaag toch maar de stoute schoenen aan. Pakking was idd verrot.Iom de importeur besloten de pakking te vervangen voor vuurvaste kit. Moet 24 uur drogen dus morgen maar even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
kit of kit?
Keihard wordende cement kan je ook kit noemen.
Flexibelblijvende siliconenkit is ook kit.

Ik heb hier in de kachel eigenlijk alles met hittebestendige siliconenkit. (260˚ continue)
Zowel lucht aanvoer als rookgasafvoer.
Wat er in de rookgasventilator zit weet ik niet, die is niet open geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Vuiltje Ik gebruik Hydra openhaard kit. Dit is een glasvezel versterkte kit welke hard word (niet flexibel).
Ik gebruik deze omdat deze makkelijk te verwijderen is.

• Corona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06-2024
goedemorgen,

ik ben in het bezit van een Dielle round Glass 60 met de wifi module. Alleen ben ik niet tevreden met dat apparaat. Bij het aansluiten en instellen had ik al heel veel problemen,en bij het vervanen van mijn modem nog meer. Nu is het zo dat het hele huis d.m.v. zoneregeling (evohome) verwarmd wordt.

Nu zag ik op het fok!forum,na Google te hebben gebruikt het volgende: https://forum.fok.nl/topic/2342526/6/50

Daar is iemand die een BDR91 heeft aangesloten op zijn pelletkachel. En eigenlijk wil ik dat nu dus ook. Wie heeft er hier ervaring mee??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:54

bert pit

asdasd

@Corona
Geen ervaring mee, maar er zijn twee manieren.

Ik ga ervan uit dat je Dielle pelletkachel geen CV water verwarmt en dat er een aan uit contact op zit (aanname).

In principe verwarmt jouw pelletkachel de ruimte tot een bepaalde temperatuur. Als er een aan uit contact op de pelletkachel zit, kun je die koppelen aan een thermostaat. Wordt de ingestelde temperatuur in de ruimte bereikt, dan wordt de pelletkachel door de termostaat uitgeschakeld. Er zit een koppeling tussen de thermostaat en het aan uit contact, via een draadje of wifi. Los daarvan kun je Evohome laten werken. Stook je de pelletkachel niet, dan pakt de cv ketel het over in die ruimte.

Je kunt de Dielle ook opnemen in een Evohome omgeving. Als je de juiste versie van Evohome hebt (ik denk de nieuwste wifi variant) dan kun je een BDR91 koppelen aan de pelletkachel. De BDR91 schakelt dan de pelletkachel aan en uit in de zone. Deze wordt aangestuurd door bijvoorbeeld een draadloze round.

Evohome is zelf lerend als je dat instelt. Dus na een tijdje weet hij hoe snel de Dielle de ruimte opwarmt en optimaliseert het systeem zichzelf.

[ Voor 7% gewijzigd door bert pit op 25-09-2019 16:58 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:34
Knielen schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:44:
Uit het buitenland importeren, daar zijn de prijzen niet mee omhoog gegaan. Heb ik met zowel mijn pelletkachel, warmtepompboiler als warmtepomp gedaan.
Waar heb jij je georiënteerd? Ebay Italië?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:54

bert pit

asdasd

Ik heb nu een houtkachel die al mee dan 20 jaar op een bestaande schoorsteen is aangesloten. In die schoorsteen zit tot halverwege een RVS flexibele buis van 150mm. Dus eerst circa 3,5 meter flexbuis omhoog, daarna een stenen rookkanaal van nog eens circa 5 meter tot aan de nok. Wordt jaarlijks geveegd.

Kan ik hier een pelletkachel op aansluiten?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
Noord27 schreef op maandag 30 september 2019 @ 16:25:
[...]

Waar heb jij je georiënteerd? Ebay Italië?
Eerst een kachel uitgezocht en toen gekeken waar hij het goedkoopst was, voor mij was dat een bedrijf in Duitsland, Feuer-fuchs.de

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
bert pit schreef op maandag 30 september 2019 @ 17:00:
Ik heb nu een houtkachel die al mee dan 20 jaar op een bestaande schoorsteen is aangesloten. In die schoorsteen zit tot halverwege een RVS flexibele buis van 150mm. Dus eerst circa 3,5 meter flexbuis omhoog, daarna een stenen rookkanaal van nog eens circa 5 meter tot aan de nok. Wordt jaarlijks geveegd.

Kan ik hier een pelletkachel op aansluiten?
Nee dit word sterk afgeraden. Er word geadviseerd een 80mm flex te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06-2024
bert pit schreef op woensdag 25 september 2019 @ 16:53:
@Corona
Geen ervaring mee, maar er zijn twee manieren.

Ik ga ervan uit dat je Dielle pelletkachel geen CV water verwarmt en dat er een aan uit contact op zit (aanname).

In principe verwarmt jouw pelletkachel de ruimte tot een bepaalde temperatuur. Als er een aan uit contact op de pelletkachel zit, kun je die koppelen aan een thermostaat. Wordt de ingestelde temperatuur in de ruimte bereikt, dan wordt de pelletkachel door de termostaat uitgeschakeld. Er zit een koppeling tussen de thermostaat en het aan uit contact, via een draadje of wifi. Los daarvan kun je Evohome laten werken. Stook je de pelletkachel niet, dan pakt de cv ketel het over in die ruimte.

Je kunt de Dielle ook opnemen in een Evohome omgeving. Als je de juiste versie van Evohome hebt (ik denk de nieuwste wifi variant) dan kun je een BDR91 koppelen aan de pelletkachel. De BDR91 schakelt dan de pelletkachel aan en uit in de zone. Deze wordt aangestuurd door bijvoorbeeld een draadloze round.

Evohome is zelf lerend als je dat instelt. Dus na een tijdje weet hij hoe snel de Dielle de ruimte opwarmt en optimaliseert het systeem zichzelf.
Nou,op de 1 of andere manier (ik denk het aanmeldsysteem van 4heat) doet die wifi module het weer. Maar nog steeds wil ik hem aansluiten op Evohome,dus zodra de installateur er is ga ik het hem laten doen.Dit i.v.m. garantie welke ik nu nog heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Heeft er iemand zich al eens verdiept in de aansturing van een rookgasventilator.
Met tacho?
Zijn daar schema's van op het www?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-09 18:40
Wij zijn op zoek naar een pelletkachel en zijn uitgekomen bij de EdilKamin Slide 7kw. Is stil en voor ons een mooi model. Echter, ik wil deze aansluiten op een bestaande schouw/rookkanaal waar voorheen een houtkachel stond. In de schoorsteen zit reeds een flexibele buis van 150mm.
Voor de EdilKamin is het blijkbaar noodzakelijk om hier een extra 80/100mm buis in tee trekken, waardoor de kosten aanzienlijk stijgen.
Is dit bij alle merken zo, of zijn er ook (vergelijkbare en stille) pelletkachels die ik wel op het bestaande rookkanaal kan aansluiten en zo een dikke 1000 eur aan materiaal en arbeid kan besparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:42

Yucon

*broem*

@sbin Hoe kom je aan die 1000 euro? Flexibele 90mm rvs buis is voldoende en kost uit m'n hoofd iets van 30 euro per meter.

Het lijkt erop dat je naar dubbelwandige buis hebt gekeken. Maar dat is in dit geval niet nodig omdat je al door dat rookgaskanaal gaat.

[ Voor 36% gewijzigd door Yucon op 02-10-2019 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
Yucon schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:46:
@sbin Hoe kom je aan die 1000 euro? Flexibele 90mm rvs buis is voldoende en kost uit m'n hoofd iets van 30 euro per meter.

Het lijkt erop dat je naar dubbelwandige buis hebt gekeken. Maar dat is in dit geval niet nodig omdat je al door dat rookgaskanaal gaat.
Ik heb diverse offertes en komt allemaal ongeveer op hetzelfde bedrag voor materiaal en arbeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
@sbin 5 berichten voor jouw vraag wordt dezelfde vraag gesteld... Graag even zelf iets uitzoeken, als je er dan nog niet uitkomt is een ieder uiteraard bereid je te helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbin
Knielen schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:30:
@sbin 5 berichten voor jouw vraag wordt dezelfde vraag gesteld... Graag even zelf iets uitzoeken, als je er dan nog niet uitkomt is een ieder uiteraard bereid je te helpen.
Had ik gezien, maar is mi. niet helemaal hetzelfde. Bij mij gaat bv de flexibele buis tot in de nok/schoorsteen. Overigens gaven een aantal leveranciers aan dat het specifiek EdilKamin is wat 80/100(?)mm vereist en dat dat niet bij alle merken nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Yucon schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:46:

Het moet ook dubbelwandig zijn. Vergis je niet bij flexibel is dit niet meer dan 2 laags. Er zit niks tussen qua isolatie of dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Darkz0rs schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 22:20:
[...]
Het moet ook dubbelwandig zijn.
:(
Heb je dat zelf ervaren of praat je na wat je verteld is?
Ik heb een gemetseld kanaal waar een houtkachel en daarvoor een kolenkachel op stond.
Daar zit nu 7 meter enkelwandig 100 mm flex in voor een 14kW pellet-cv.
Flex omdat er twee bochten in zitten omdat het midden van de kamer 60 cm naast de nok zit en rechte pijp dus niet gaat.

Ook niet aangestort met korrels en wel omdat stilstaande lucht beter isoleert dan korrels.
En dat werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Vuiltje Het verschil tussen dubbelwandige en enkelwandige flexibele rookkanalen is dat het dubbelwandige kanaal zonder vul- of isolatiemateriaal in de schoorsteen kan worden geplaatst (dit in tegenstelling tot het enkelwandige kanaal). Daarnaast heeft het dubbelwandige kanaal een gladde binnenkant wat aanslag van creosoot en andere vervuiling tegengaat. Daarom heeft een dubbelwandig rookkanaal bij een houtkachel of houtgestookte haard de voorkeur omdat het veiliger en schoner is.

Het is niks meer dan een advies... 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Even goede vrienden hoor, maar je geeft geen antwoord en je zegt weer dat enkelwandige flex moet worden aangestort. Dat is niet zo.

Een gladde binnenkant van een dubbelwandige kan wel een voordeel hebben.

Veiligheid is ook geen reden om in een niet lekkend, jaren gebruikt, lekdicht, gemetseld kanaal of een bestaande 150mm flex, een dubbelwandige (kleinere) flex te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Vuiltje dat jij dat anders heb gemonteerd en goed werkt. Wil niet zeggen dat dit de geadviseerde route is. Enkelwandig beschadigd zeer snel bij het door trekken en zelfs bij vegen. Als je deze wel af zou storten word de pijp beduiden steviger. Dat heb je dus niet met dubbelwandig.

Het maakt mij allemaal geen drol uit wat een ander doet. Echter probeer ik hier wel universeel te adviseren.

Er staat ook de voorkeur... Niet dat het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danieluitdokkum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 13:35
Vuiltje schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 06:05:
Ook niet aangestort met korrels en wel omdat stilstaande lucht beter isoleert dan korrels.
Feitelijk gezien klopt dit, stilstaande lucht isoleert beter dan een isolatiekorrel zoals bijvoorbeeld Vermiculite.
Praktisch gezien gaat dit echter niet op omdat de lucht niet stil staat. Deze gaat circuleren vanwege de temperatuursverschillen. Zodra dit gebeurt schiet de warmtegeleidingscoëfficiënt omhoog.

Een vergelijkbare situatie: Minerale wol heeft een hogere warmtegeleidingscoëfficiënt dan stilstaande lucht. Toch kiezen we ervoor om spouwmuren te isoleren met minerale wol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 13:07
Wij hebben een gashaard, die we praktisch nooit aan hebben want er komt weinig warmte vanaf en is dus duur (want gas). Ik ben een beetje aan het kijken naar een aternatief. Zodat we weer gezellig een vuurtje aan kunnen doen en het in de koude maanden lekker een beetje bij kunnen stoken.

Is een pelletkachel dan een goed alternatief? We stoken praktisch alleen beneden (vloerverwarming) en als we met de pelletkachel het gasverbruik een beetje terug kunnen dringen zou dat mooi zijn.

Ik zou hier dan dus graag iets in laten bouwen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4FJUhoZdDVvaDNCHbyWXUpyV/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@OrbitZ er zijn inbouw pelletkachels. Die zou je met wat verbouwen wel kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
Darkz0rs schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 18:38:
@OrbitZ er zijn inbouw pelletkachels. Die zou je met wat verbouwen wel kunnen plaatsen.
Thanks, ik had een aantal inbouwmodellen gevonden inderdaad. Dat zou een mooi alternatief zijn.

Bij mij zal de pelletkachel niet de hoofdverwarming zijn, zoals ik het voor me zie is dat we hem aanzetten als we savonds of in het weekend even wat extra warmte willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@OrbitZ dat zeiden wij ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
Wat bedoel je?

Edit: je bedoelt dat je hem eerst ook niet als hoofdverwarming wilde inzetten en dat toch bent gaan doen?

[ Voor 25% gewijzigd door OrbitZ op 06-10-2019 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@OrbitZ ja dat klopt, we zaten op 2200 kuub gas en nu om 500. En het is een super fijne warmte. Dus ja. Wij wilden een gezellig vlammetje. Nou dat hebben we. Alleen erg vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
@OrbitZ wij hadden ook een inbouw gashaard. Die hebben we er uitgesloopt inclusief de ombouw (was niet dragend), en daarvoor een vrijstaande pelletkachel in de plaats gezet. Daardoor naam de keuze qua kachels behoorlijk toe; ik heb uiteindelijk een Ravelli uit Italie gehaald. Bevalt prima. Wij gebruiken hem enkel als bijverwarming.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@lbreman heeft zeker gelijk de keuze is vrij klein bij een inbouw haard. @OrbitZ

Bij ons in huis was de schouw aal weg in de woonkamer. Wij hebben dus een los model. Wij hebben we artel Norma. In vergelijking met alle modellen die ik gezien heb zeer stil te noemen. Op de 5 minuten koelen na dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
Mmm, tja ik denk dat ik de hele schouw weghalen toch wat teveel impact vind. Dat gaat qua kosten dan ook wel een stuk meer worden want dan moet ik het plafond en de muur laten stucen.

Ik snap dat het aanbod een stuk groter is als we voor vrijstaand gaan.

Ik heb nu deze gezien: https://www.edilkamin.com/nl/pellkamin-8, qua kosten komt het dan rond de 4000 euro incl plaatsen en met aftrek van 500 euro subsidie.

@Darkz0rs Dat is trouwens wel echt een serieuze besparing met gas die je behaald hebt zeg! _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door OrbitZ op 06-10-2019 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@OrbitZ dat moet je dan wel rap doen. Per januari geen subsidie meer. Maar voor 4000€ koop je een mooie artel en hou je geld over om te slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-09 07:02
Darkz0rs schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 21:20:
@OrbitZ ja dat klopt, we zaten op 2200 kuub gas en nu om 500. En het is een super fijne warmte. Dus ja. Wij wilden een gezellig vlammetje. Nou dat hebben we. Alleen erg vaak.
Wij zaten op 2600 kuub gas, nu we de pelletkachel hebben zitten we op ça. 500 kuub. In totaal verstoken we ongeveer 1500kg pellets per seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Boomster goed bezig. Ik gebruik alleen niet zoveel pellets 😉wij gebruiken ongeveer 900 kilo. Het gas is hier nog gebaseerd op koken, slaapkamer verwarming, douchen. We zijn dan met ze vieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
Darkz0rs schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 23:14:
@OrbitZ dat moet je dan wel rap doen. Per januari geen subsidie meer. Maar voor 4000€ koop je een mooie artel en hou je geld over om te slopen.
Thanks voor de tip! Ik ga er nog eens hard over nadenken. Even los van "meer keuze" zijn er nog meer voordelen van een losse kachel vs een inbouw? Zo op het eerste gezicht lijkt mij die Pellkamin 8 (of 10) een prima kachel voor mijn behoefte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@OrbitZ nou er zijn vele voordelen. Makkelijker in onderhoud denk aan vegen. Selectievere model keuzes. Gesloten toestellen zijn er volgens mij niet in inbouw varianten. Vervanging achteraf is makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
Darkz0rs schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 19:05:
@Vuiltje dat jij dat anders heb gemonteerd en goed werkt. Wil niet zeggen dat dit de geadviseerde route is. Enkelwandig beschadigd zeer snel bij het door trekken en zelfs bij vegen. Als je deze wel af zou storten word de pijp beduiden steviger. Dat heb je dus niet met dubbelwandig.

Het maakt mij allemaal geen drol uit wat een ander doet. Echter probeer ik hier wel universeel te adviseren.

Er staat ook de voorkeur... Niet dat het moet.
Maar als er in de gemetselde schoorsteen reeds een flexibele dubbelwandige buis zit van 150mm (geplaatst voor de houtkachel die er in zat), dan kan de 100mm buis wel enkelwandig rvs (en dus goedkoper zijn)?
Ik zit er overigens toch aan te denken de kachel zelf in Italie te kopen en dan hier te laten installeren door een (goede) zzp-er. Bespaart me een aanzienlijk bedrag, met uiteraard risico op garantie/retouren horror.
Ik neem aan dat de factuur die ik dan van dat Italiaanse bedrijf krijg, gewoon ingediend kan worden bij de subsidie aanvraag in NL?
Dit zijn nl de voorwaarden:
-Binnen 6 maanden na installatie van het apparaat heeft u een subsidieaanvraag ingediend.
-Het apparaat is bij de aanvraag van de subsidie al betaald, geïnstalleerd en in gebruik genomen.
-Het apparaat is nieuw aangeschaft en u heeft een bewijs van aanschaf en een betaalbewijs. Het is uw eigendom.
-Het apparaat is in Nederland geïnstalleerd.
-Per 1 januari 2018 moet u een bewijs aanleveren dat de apparaten zijn geïnstalleerd door een deskundige installateur. Dit bewijs kan bijvoorbeeld een factuur van een installateur of aannemer zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door sbin op 07-10-2019 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:38
OrbitZ schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 08:00:
[...]

Thanks voor de tip! Ik ga er nog eens hard over nadenken. Even los van "meer keuze" zijn er nog meer voordelen van een losse kachel vs een inbouw? Zo op het eerste gezicht lijkt mij die Pellkamin 8 (of 10) een prima kachel voor mijn behoefte.
Zoals hiervoor vermeld zal schoonmaken/vegen bij een losse kachel wellicht wat makkelijker zijn.
Ik vraag mij persoonlijk af hoe je bij een inbouw kachel de pellets (makkelijk) bijvult. Daar zal vast over nagedacht zijn, maar bij een losse kachel gooi je die er 9 van de 10 keer (misschien wel 10 van de 10 keer?) gewoon eenvoudig bovenin door een klep te openen.

Ik vind overigens het strakke van een inbouw exemplaar wel erg mooi ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
B-Real schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:18:
[...]

Ik vraag mij persoonlijk af hoe je bij een inbouw kachel de pellets (makkelijk) bijvult. Daar zal vast over nagedacht zijn, maar bij een losse kachel gooi je die er 9 van de 10 keer (misschien wel 10 van de 10 keer?) gewoon eenvoudig bovenin door een klep te openen.
Volgens mij zijn de (meeste?) kachels op rails en schuif je ze naar voren om te vullen (en dus ook toegang tot de schoorsteen te hebben)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OrbitZ
B-Real schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:18:
[...]

Zoals hiervoor vermeld zal schoonmaken/vegen bij een losse kachel wellicht wat makkelijker zijn.

Ik vind overigens het strakke van een inbouw exemplaar wel erg mooi ;)
Er werd verteld dat de inbouwkachel op rails werd gemonteerd. Je kan hem dus als een soort bureaula open trekken voor onderhoud.

Het vullen doe je middels een opening aan de bovenkant: YouTube: Non Solo Clima presenta l'inserto a pellet Italiana Camini Pellquadr...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darkz0rs
@sbin persoonlijk zou ik geen enkelwandig gebruiken. Het doet namelijk niks af aan het beschadigen van de pijp bij vegen. Ik vind ook de prijs verwaarloosbaar. Ik kan je ook niet zeggen of een ander beter is. de mijne komt bij de importeur vandaan uit tolbert. Indien gezeik dan bel ik hem en dan word het opgelost. Dat is mij ook iets waard. Maar daar moet je echt zelf een keuze in maken.

@B-Real volgens mij hebben de meeste inbouwkachels een lade voor hun pellets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
Darkz0rs schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 13:00:
@sbin persoonlijk zou ik geen enkelwandig gebruiken. Het doet namelijk niks af aan het beschadigen van de pijp bij vegen. Ik vind ook de prijs verwaarloosbaar. Ik kan je ook niet zeggen of een ander beter is. de mijne komt bij de importeur vandaan uit tolbert. Indien gezeik dan bel ik hem en dan word het opgelost. Dat is mij ook iets waard. Maar daar moet je echt zelf een keuze in maken.

@B-Real volgens mij hebben de meeste inbouwkachels een lade voor hun pellets.
Thx. Dat vegen is idd een goeie.
Tolbert .. Maak ik hieruit op dat je een Artel kachel hebt? En zo ja, bevalt die goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@sbin ja ik heb idd een Artel. Me eerste kachel beviel goed op het verkeerde advies na. Ik ben slachtoffer van een pelletkachel cowboy (Hihi).

Wij hebben bij de importeur een Norma gekocht. En deze bevalt goed. Een gesloten model. Zeer stil te noemen. En echt zuinig met pellets. Onderhoud is kinderspel. Over lange termijn kan ik nog niks zeggen. We hebben deze nog niet heel lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-09 20:03
lbreman schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 21:28: ik heb uiteindelijk een Ravelli uit Italie gehaald. Bevalt prima. Wij gebruiken hem enkel als bijverwarming.
Mag ik vragen waar in Italië je deze gekocht hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Laatst online: 19-09 14:58
Ik heb een Artel Julia pelletkachel die inmiddels service aangeeft. 1200 branduren gehad.

Is dit onderhoud goed zelf te doen? en hoe krijg ik als ik dat heb gedaan die servicemelding weer weg?
Het komt er dus op neer om de ventilatoren en kanalen schoon te maken en wat inspectiewerk?

Iemand ervaring met dit type pelletkachel?

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emil_406
HerkeLWD schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 09:25:
Ik heb een Artel Julia pelletkachel die inmiddels service aangeeft. 1200 branduren gehad.

Is dit onderhoud goed zelf te doen? en hoe krijg ik als ik dat heb gedaan die servicemelding weer weg?
Het komt er dus op neer om de ventilatoren en kanalen schoon te maken en wat inspectiewerk?

Iemand ervaring met dit type pelletkachel?
Onderhoud van deze kachels is prima zelf te doen. Handleiding is te vinden op internet, via de website van de importeur en in de bestanden van de pelletkachel Facebook groep. Ook staat in die handleiding omschreven hoe je de teller reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
emil_406 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 12:15:
[...]

Onderhoud van deze kachels is prima zelf te doen. Handleiding is te vinden op internet, via de website van de importeur en in de bestanden van de pelletkachel Facebook groep. Ook staat in die handleiding omschreven hoe je de teller reset.
Super! ik kwam vaak op de standaard beschrijving terecht bij verschillende sites. Nu via de importeur site een goede beschrijving van onderhoud terecht gekomen! bedankt! _/-\o_

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@HerkeLWD voorzichtig met de rookgas ventilator. Voor je het weet is hij krom en heb je een brom 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
Darkz0rs schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:01:
@HerkeLWD voorzichtig met de rookgas ventilator. Voor je het weet is hij krom en heb je een brom 🤪
Ik had het gelezen inderdaad. Ik zal hem met fluwelen handschoenen aanpakken! :P Bedankt.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@HerkeLWD tandenborstel is goud waard :-) en er zit geen pakking tussen de ventilator hen het ventilator huis. Hittebestendige siliconenkit does the trick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
@Darkz0rs Moet dat ertussen? ik bedoel vanaf fabriek zit het er ook niet tussen?

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
HerkeLWD schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:45:
@Darkz0rs Moet dat ertussen? ik bedoel vanaf fabriek zit het er ook niet tussen?
Nee zit er niet tussen, maar potentieel wel lekkage punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
@Darkz0rs wat weet je over het koord in het deurtje? Ik ruik soms verbrandingslucht in huis als de pelletkachel aan staat/heeft gestaan. Is dit makkelijk te vervangen?

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@HerkeLWD dat koord kan je goed vervangen. Ik ben alleen bang dat het je probleem niet oplost. Het is namelijk een open toestel. Onder de uitgang van de kamerventilator zitten allemaal gaatjes. Dit is feitelijk een open verbinding naar de brander kamer.

Als hij uit is en het stinkt wat naar rook. Gewoon schoon weg zetten.

Als de kachel goed brand zou hij niet mogen stinken.

Als de kachel net aan gaat dan zou je hem wat kunnen ruiken.

In principe moeten de pellets direct moeten gaan branden als ze in het potje vallen. Waar vuur is, is trek en dus geen walmende rook (eventueel in de woonkamer).

P.s. dit is voor mij de reden geweest hem te vervangen voor een gesloten toestel.

[ Voor 22% gewijzigd door Darkz0rs op 08-10-2019 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
@Darkz0rs oke dat wist ik niet! Bedankt voor de info. Dan zal ik hem wat vaker schoonmaken.

Hij geeft nu dus ook service melding, dus misschien is hij aardig vervuild. Aankomend weekend ga ik hem even uit elkaar halen, misschien dat het daarna wat minder wordt.

[ Voor 47% gewijzigd door Herkz op 08-10-2019 19:36 ]

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
HerkeLWD schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 19:33:
@Darkz0rs oke dat wist ik niet! Bedankt voor de info. Dan zal ik hem wat vaker schoonmaken.
Je kunt trouwens goed checken bij het koord of hij goed sluit. Normaal moet zo'n koord wel een jaar of 2 a 3 meekunnen. Maar ter controle

1 je ziet lekkage visueel. Donkere vlekken tot het einde van de band. Rook walm die dus voorbij de glasvezel kort komt. Lastig te zien op zwarte band. Mijn Julia had witte band.

2 met een papiertje tussen de deur, dan dicht doen. Als je makkelijk het papiertje er tussen uit haalt sluit hij niet goed. Op meerdere plekken proberen dus.

3 als de deur echt niet goed sluit. Dan is hij niet goed af te stellen ivm valse lucht. Als hij heel goed brand zal dit niet zo snel het geval zijn.

Als een kort echt aan het raffelen is dan moet hij sowieso vervangen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herkz
@Darkz0rs Het koord is aan het rafelen op sommige plekken, dus denk dat ik hem dan sws maar ga vervangen.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
HerkeLWD schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 19:45:
@Darkz0rs Het koord is aan het rafelen op sommige plekken, dus denk dat ik hem dan sws maar ga vervangen.
Hoe oud is deze dan? Heb je de Julia of de Julia next

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
@Darkz0rs geen idee eigenlijks. Hij zat al in dit huis waar ik nu 5 maanden woon. Het is de gewone Julia.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
HerkeLWD schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 19:54:
@Darkz0rs geen idee eigenlijks. Hij zat al in dit huis waar ik nu 5 maanden woon. Het is de gewone Julia.
Ok, goed kacheltje kan weinig aan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
Darkz0rs schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 19:28:
@HerkeLWD dat koord kan je goed vervangen. Ik ben alleen bang dat het je probleem niet oplost. Het is namelijk een open toestel. Onder de uitgang van de kamerventilator zitten allemaal gaatjes. Dit is feitelijk een open verbinding naar de brander kamer.
Natuurlijk niet. Dat is de warmtewisselaar. De vlammen warmen de buizen op en de kamerventilator blaas lucht door de buizen. Geen directe verbinding. Bij een pelletkachel mag je nooit rook in huis ruiken. Heb je niet toevallig wat pellets gemorst door de gleuven aan de bovenkant? Dan kan het zijn dat deze op de warmtewisselaar liggen en heel erg warm worden. Dat ruik je. Of het is inderdaad het koord in de deur of eventueel de pakkingen in je schoorsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
@Darkz0rs prima kachel, vindt alleen dat de spindel wel wat minder geluid had mogen maken. Maar ik heb de nieuwprijs van de kachel gezien en misschien mag je dat dan niet verwachten.

@emil_406 Echt rook komt er niet uit, maar hij ruikt wat. Van het weekend gaat hij uit elkaar, dan weet ik daarna waar we over praten en kan ik er wat meer over zeggen🙂

[ Voor 14% gewijzigd door Herkz op 08-10-2019 20:09 ]

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
emil_406 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:03:
[...]

Natuurlijk niet. Dat is de warmtewisselaar. De vlammen warmen de buizen op en de kamerventilator blaas lucht door de buizen. Geen directe verbinding. Bij een pelletkachel mag je nooit rook in huis ruiken. Heb je niet toevallig wat pellets gemorst door de gleuven aan de bovenkant? Dan kan het zijn dat deze op de warmtewisselaar liggen en heel erg warm worden. Dat ruik je. Of het is inderdaad het koord in de deur of eventueel de pakkingen in je schoorsteen.
Nee, er zit echt een gaatjes rand welke direct in verbinding staat met de brander kamer. Geloof me maar. Hieronder nog een foto. De klacht was toen dat de verf los kwam. De gaatjes precies boven de rand. Staan in verbinding met de brander kamer.

Julia gaatjes

[ Voor 18% gewijzigd door Darkz0rs op 08-10-2019 20:54 . Reden: Foto niet duidelijk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Darkz0rs schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:14:
[...]

Nee, er zit echt een gaatjes rand welke direct in verbinding staat met de brander kamer. Geloof me maar.
@HerkeLWD je bedoelt de pelletmotor? Bonkt deze ? Zo ja je kan het imbusje achter op 1 slag los draaien. Dan bonkt hij niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
@vinniefireman ik had hem besteld via EBay bij PelikanStore. Ik zou aanraden via PayPal te betalen dan heb je altijd iets achter de hand mocht er wat mis gaan met de levering (wij kregen in eerste instantie een verkeerd type geleverd).

Erg fijn bij onze kachel (Ravelli Alfa = Nordic Fire Varizé) is het zelfreinigende branderbakje: die kiepert zich na elke brandsessie om in de aslade waardoor die laatste maar 1x per maand geleegd hoeft te worden.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herkz
@Darkz0rs Nee, ik denk dat dat gewoon het geluid van het motortje is. Geen brommend geluid.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
HerkeLWD schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:52:
@Darkz0rs Nee, ik denk dat dat gewoon het geluid van het motortje is. Geen brommend geluid.
Ja, ok nou ja het is idd niet de duurste wel super snel terug te verdienen 🤪

Verwarmt goed en snel. En makkelijk in onderhoud. Daar moet je het geluid op toenemen. Wij kozen voor een stillere. Na 2 a 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
[b]Darkz0rs in "Het pelletkachel topic"
Als de kachel net aan gaat dan zou je hem wat kunnen ruiken.
Hoe dan?
Rookgasventilator zuigt rook uit de kachel, is er ergens iets niet goed dicht, gaat daar lucht de kachel in en geen rook de kachel uit.
Tenzij het een dielle scirocco is, dan.....................
P.s. dit is voor mij de reden geweest hem te vervangen voor een gesloten toestel.
Ik heb mijn lekkende deur zelf maar gasdicht gemaakt.
De importeur ontkende dat er rook was, want die rook niets omdat die al weg was op de testdag, voordat de kachel ging roken.
De verkoper rook niets want die had een slechte neus.

Een gesloten toestel heeft nog steeds een deur, dus kans op lekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Vuiltje schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 22:10:
[...]

Hoe dan?
Rookgasventilator zuigt rook uit de kachel, is er ergens iets niet goed dicht, gaat daar lucht de kachel in en geen rook de kachel uit.
Tenzij het een dielle scirocco is, dan.....................

[...]

Ik heb mijn lekkende deur zelf maar gasdicht gemaakt.
De importeur ontkende dat er rook was, want die rook niets omdat die al weg was op de testdag, voordat de kachel ging roken.
De verkoper rook niets want die had een slechte neus.

Een gesloten toestel heeft nog steeds een deur, dus kans op lekkage.
Kijk even naar me foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Mooie blanke staalplaat.
Want meer toont het niet.

Mocht waar zijn wat je beweert hoop ik voor je dat je geen stroomuitval krijgt, want dan is in 5 minuten heel de kamer mistig van de rook.

Is dat een zelfbouwkachel?

[ Voor 30% gewijzigd door Vuiltje op 09-10-2019 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Vuiltje schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 07:45:
[...]

Mooie blanke staalplaat.
Want meer toont het niet.
Je ziet een nagel op een naadje. Dan zie je daar links een opstaande rand en daarboven kleine gaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Ik begin me steeds meer te irriteren aan het geluid van mijn Julia Qlima kachel en ben dan ook aan het kijken naar mijn opties. Misschien na de winter aanschaffen ivm mogelijke veranderingen in prijs ivm subsidie die stopt

Mijn "eisen" zijn:
-Stil
-Bovenuitvoer (staat in de woonkamer tegen een muur, bovenuitvoer / zij uitvoer is een stuk praktischer)
-Zelf regelend (geklooi met parameters bij een ander soort pellets ook afgelopen)
-Gesloten (of tenminste de mogelijkheid om een lucht aanvoer aan te sluiten ivm concentrisch rookkanaal)

Helemaal mooi zou zijn dat de kachel zichzelf redelijk schoonmaakt dat 1x in de week schoonmaken voldoende is.

Praktisch zie ik dan op het moment deze kachels die daar aan voldoen:

Nordic Fire Ilvar
Edilkamin Slide
.. ? Heb ik er gemist? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
[b]India Sierra schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 16:36:
-Zelf regelend (geklooi met parameters bij een ander soort pellets ook afgelopen)
Heeft iemand wat meer gegevens over dat geregel?
Wat voor sensoren zitten er bijvoorbeeld in de rookgassen afvoer?

Want nu ik bezig ben zelf een stuurprint te maken, kan ik dat wellicht ook meteen invoegen. 8)

Heeft er al iemand zo'n kachel met die regeling?
Zou diegene misschien eens kunnen kijken wat er op zo'n sensor staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
India Sierra schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 16:36:
Ik begin me steeds meer te irriteren aan het geluid van mijn Julia kachel en ben dan ook aan het kijken naar mijn opties. Misschien na de winter aanschaffen ivm mogelijke veranderingen in prijs ivm subsidie die stopt

Mijn "eisen" zijn:
-Stil
-Bovenuitvoer (staat in de woonkamer tegen een muur, bovenuitvoer / zij uitvoer is een stuk praktischer)
-Gesloten (of tenminste de mogelijkheid om een lucht aanvoer aan te sluiten ivm concentrisch rookkanaal)

Helemaal mooi zou zijn dat de kachel zichzelf redelijk schoonmaakt dat 1x in de week schoonmaken voldoende is.

Praktisch zie ik dan op het moment deze kachels die daar aan voldoen:

Nordic Fire Ilvar
Edilkamin Slide
.. ? Heb ik er gemist? :+
jij heb toch een praxis ding? toch geen julia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Vuiltje schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 17:07:
[...]

Heeft iemand wat meer gegevens over dat geregel?
Wat voor sensoren zitten er bijvoorbeeld in de rookgassen afvoer?

Want nu ik bezig ben zelf een stuurprint te maken, kan ik dat wellicht ook meteen invoegen. 8)

Heeft er al iemand zo'n kachel met die regeling?
Zou diegene misschien eens kunnen kijken wat er op zo'n sensor staat?
Ik heb een tijd terug iemand gevonden die mbhv een lambda sensor zijn houtkachel regelde. Zelfde principe moet toepasbaar zijn op een automatische sturen. Zal even zoeken
Darkz0rs schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 17:10:
[...]

jij heb toch een praxis ding? toch geen julia
Qlima fiorina 74 s-line, was onder de veronderstelling dat die hetzelfde was als de Julia maar dat is toch niet zo, my bad :+

[ Voor 7% gewijzigd door India Sierra op 09-10-2019 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@India Sierra ik zou me maar even goed inlezen. Automatisch inregelen is ook niet alles. Ik koop ok wisselende merken. Wel altijd naaldhout. ik stel niks opnieuw af.

Dat Leonardo systeem zou bij diverse kennissen ook een nachtmerrie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Darkz0rs schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 17:17:
@India Sierra ik zou me maar even goed inlezen. Automatisch inregelen is ook niet alles. Ik koop ok wisselende merken. Wel altijd naaldhout. ik stel niks opnieuw af.

Dat Leonardo systeem zou bij diverse kennissen ook een nachtmerrie zijn.
Dan kan toch niks fatsoenlijk bij je branden?

Ik ben een paar weken terug, uit noodzaak omdat de pellets op waren, over gegaan op andere pellets dan ik voorheen had (van de cranenbroek, die nu weer een aanbieding hebben! 4 euro per 15kg) en de kachel wilde niet eens aan.

Die pellets die ik eerst had waren veel langer, nu had ik een zakje Qlima die erg kort waren waardoor hij extreem veel pellets in het bakje gooide per keer 8)7

Neemt niet weg dat ik benieuwd ben naar ervaringen met zelf regelende kachels inderdaad.

@Vuiltje http://luniks.net/lambda.jsp , misschien heb je hier wat aan :)

[ Voor 8% gewijzigd door India Sierra op 09-10-2019 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
[b]India Sierra schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 17:20:

Die pellets die ik eerst had waren veel langer, nu had ik een zakje Qlima die erg kort waren waardoor hij extreem veel pellets in het bakje gooide per keer
Lang of kort maakt inderdaad veel uit, maar bij het beladen en ontsteken meet die sensor niets.
Dus wat voor regeling je ook verzint....... lange of korte pellets zal je zelf moeten aangeven en als de kachel brandt zou die als die zelflerend is het verder alleen moeten kunnen.

Ik ging over van erda / biomasa naar pure power 100% naald en had dus ook dat er door die korte pellets er hele andere vijzel en lucht waardes in moesten. ook de voorbeladingtijd moest anders.

Dat leesvoer zal ik bekijken, dank daarvoor. _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Vuiltje op 09-10-2019 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Vuiltje schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 17:28:
[...]

Lang of kort maakt inderdaad veel uit, maar bij het beladen en ontsteken meet die sensor niets.
Dus wat voor regeling je ook verzint....... lange of korte pellets zal je zelf moeten aangeven en als de kachel brandt zou die als die zelflerend is het verder alleen moeten kunnen.

Ik ging over van erda / biomasa naar pure power 100% naald en had dus ook dat er door die korte pellets er hele andere vijzel en lucht waardes in moesten. ook de voorbeladingtijd moest anders.

Dat leesvoer zal ik bekijken, dank daarvoor. _/-\o_
Starten op nieuwe pellets zal niet heel vaak gebeuren denk ik (tenminste, bij mij), ik vul tijdens het branden meestal bij. Dan kan hij tijdens het branden zich aanpassen aan nieuwe pellets en dan bij de volgende start zou hij moeten kunnen bepalen wat goede waardes zijn. In een ideale wereld.

Maar goed, de controller in mijn qlima kachel is een enorm dom apparaat en ik verbaas me hoe het uberhaupt werkt, verwachtingen zijn dan ook laag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@India Sierra zo werkt dat echt niet hoor.....
Pagina: 1 ... 33 ... 69 Laatste