• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:40
vso schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:26:
ik heb een openhaard (niet gebruikt) die ik om wil bouwen naar cv ondersteuning ding ..

nu lijkt pelletkachel me wel erg intressant omdat (obvious reasons)
- schone(re) verbranding
- pellets makkelijk te verkrijgen zijn

Maar hoe verantwoord ik dit ding (WAF Factor niet relevant die wil gewoon vuur zien)

En is het zoveel zuiniger dan gas ???
Één kuub gas voor 1.8 kg korrels, en dan moet je wel regelmatig kunnen stoken over buffer vat bv. En vergeet het stroom verbruik niet van pellets kachel / ketel
Ik plaats juist een hout CV kachel voor het mooie vuur en veel goedkopere hout....

1 PVoutput . Dongen NB

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 13:17
De kosten zijn ongeveer 30-40% lager dan met gas (en let op dat is nu) de gas prijs gaat stevig stijgen omdat geen cheap gas meer hebben uit groningen plus de belasting gaat gehoorlijk om hoog. Plus de prijs van pellets is over de jaren niet heel veel om hoog gedaan.

Dus overstappen op pellets voor CV of bij verwarming is altijd een besparing om te langere termijn.

Zelf wat dingen ooit door gerekend over 10 jaar was ik 15000 euro meer kwijt ongeveer (ons huis is redelijk duur in de verwarming + 24x7 iemand thuis) dit was conservatief waarschijnlijk met alle verhogingen en 'aanmoedigingen van de overheid' lees aardgas heel duur maken veel meer.

Pellets is makkelijker in gebruik dan hout je gooit de hopper vol en dat was eigenlijk het meeste werk en af en toe de as la ook 5 minuten werk 1 keer per jaar een monteur langs laten komen en klaar. Hout is altijd goedkoper bijna zeker als je zelf een redelijk erf heb dan heb je automatisch hout voor de kachel. Zelf heb ik nu nog een paar bomen liggen die nog verzaag en gekloofd moeten worden.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

leuk maar pellets vs hout is niet de vraag . maar hoe kan ik zo snel mogelijk de ROI bereiken .. en welke termijn moet ik denken

Tuurlijk hangt veel van de setup af, op dit moment weet ik niet eens hoeveel "hopper(s)" ik nodig heb ..
en hoeveel ik voor de winter moet inslaan ?

Tja vanalles

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
vso schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:57:
. maar hoe kan ik zo snel mogelijk de ROI bereiken ..
Staat geweldig al die afkortingen........... |:(
Maar ik ken ROI als rookgasontzwavelingsinstallatie...............

Dan snap ik je verhaal niet.
Dus schrijf gewoon voluit aub!

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• Vuiltje
killercow schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:04:
[...]Met de zelfde waardeloze gedachte kun je stellen dat
Jij schreef dat onderstaande bewering niet zou kloppen.
Ik geef je aan waar je kan zien dat het wel klopt.
Zeg dan gewoon ok, nu snap ik het, ipv weer over wat anders te beginnen, dat geeft alleen maar ruzie.

"""
Onze 2600 molens leveren overigens wel 0,11% van de vraag.
Dat zet zoden aan de dijk.
"""

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Vuiltje schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:24:
[...]

Staat geweldig al die afkortingen........... |:(
Maar ik ken ROI als rookgasontzwavelingsinstallatie...............

Dan snap ik je verhaal niet.
Dus schrijf gewoon voluit aub!
ROI = Return On Investement .. (wanneer heb ik hem terug verdient) tegenover de huidige gasprijs ..

zo heb ik uitgerekend dat pas als het water per kuub 2,50 kost het intressant word om regenwater (grijs)water toe te gaan passen in huis tot die tijd .

Zo ga ik uit van een gemiddeld jaar, gemiddeld huis en hoe vaak moet ik bijvullen als ik bv 21 graden in huis wil houden .. geen gekke situaties zeg maar ..
graag hoor ik wel valkuilen mocht je die opmerken maar goed .. liever eerst een compleet beeld.

Tja vanalles

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:56

India Sierra

Learn by failure

ROI hangt vanzelfsprekend af van je verbruik en situatie. Misschien is je cv ketel nu wel zeer inefficient om de een of andere reden, kan niemand hier ruiken.

Een zo kort mogelijke ROI kun je bereiken door alles zo kostenefficient mogelijk te doen.

offtopic: je berekening van 2,50 de kuub voor grijs water vind ik trouwens erg hoog tenzij je het binnen enkele jaren terug wil verdienen.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
killercow schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 14:47:Ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar dat lijkt me niet waar:
@killercow
Vandaag om 1800 windopwek: 51 MW
om 1800 vraag: 11.5GW
kan ik alleen maar weer zeggen 0,44% van de vraag is windenergie.

Heeft er verder nog iemand resultaten van de vervuiling in de schoorsteen, na een jaar pellets stoken?
Is het stof of zijn het harde korrels (als hagelkorrels)?
Bij hoeveel vermogen stook je en welke pellets en hoeveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:40
Vuiltje schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 20:14:
[...]

Heeft er verder nog iemand resultaten van de vervuiling in de schoorsteen, na een jaar pellets stoken?
Is het stof of zijn het harde korrels (als hagelkorrels)?
Bij hoeveel vermogen stook je en welke pellets en hoeveel?
Hier in mei de boel geveegd. Ongeveer een 500 gram as uit de pijp. Fijn stof. Ongeveer 800 kilo verstook, toen nog pure power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:43
Hier VitaHolz gebruikt vanaf december 2018, daarvoor nog wat zakjes pp5*. Fijne as en makkelijk schoon te maken. 1500 kg verbruikt.
Nu ga ik over op Elite groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Darkz0rs schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 23:57:
Ongeveer een 500 gram as uit de pijp. Fijn stof.
Dat lijkt me vliegas, geen roet dan?

Ik heb veel te lang met vreselijk foute instellingen gedraaid, die de installateur niet juist gezet heeft en omdat die vanuit de fabriek al vreselijk verkeerd stonden.

Ik had zwarte korrels, alsof roet gevangen was in teerdruppels.

Maar je melding over PP stelt me gerust. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Vuiltje ik heb niet echt roet in de pijp, alleen de eerste 2 meter. Ik stook iets heter dan geadviseerd. Ik wil me pijp altijd boven de 100 graden houden ivm condens. Condens veroorzaakt roet aanslag icm as. Ik probeer de pijp dus boven verdamping te houden. Ik heb wel m eigen vergist ik stookte toen pure pellets IPV pure power. De pure power is alweer een. Jaar geleden hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
Pure power zijn goede pellets alleen bij ons verstopte het branderbakje vrij snel.
De korrelgrootte is gemiddeld kleiner dan bij de Vita Holz waar ik geen last had van een verstopt branderbakje.
Even aanvulling : 1400 kg per jaar en 2750 branduren afgelopen jaar.

[ Voor 15% gewijzigd door MarcoHoorn op 24-08-2019 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Darkz0rs schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 10:36: pijp altijd boven de 100 graden houden ivm condens.
Ja dat probeer ik nu ook, dat betekent met de pellet-cv van mij starten op 5/auto (is maximaal), totdat de cv pomp gaat lopen.
De rookgastemp zit dan op 115 (+/-), dan kan je kiezen voor 4, tot het retour water boven de 60 komt, dan is stand 3 voldoende om rookgas net boven de 100 te houden.
In de winter staat hij standaard op 4, want 5 is wat erg heet vind ik.

Maar waar heb je die 100˚ als minimum gevonden, want ik heb er ooit om gevraagd en niemand weet de exacte grens. Ik ben dus benieuwd of je het niet ook "van horen zeggen" hebt.
MarcoHoorn schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 11:26:

De korrelgrootte is gemiddeld kleiner dan bij de Vita Holz .
Korrel LENGTE bedoel je neem ik aan, want ook PP is 6 mmø

Die van mij eet alles, dat is een bodemvoeder. :)
Heb met PP inderdaad wel meer lucht nodig dan met Poolse biomasa, die had pellets van 4 cm.

[ Voor 20% gewijzigd door Vuiltje op 24-08-2019 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Vuiltje het werd mij gemeld door de installateur. Nu is het ook wel logisch. Als je er vanuit gaat dat water kookt bij 100 graden. En dus verdampt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
@Vuiltje korrellengte idd, pp5 is wat kruimeliger. De diameter is hetzelfde. Dank voor de aanvulling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:28
Ook hier is de pelletkachel inmiddels geplaatst.

Was nog een leuke klus door 2 slaapkamers heen en naar het dak.

Maar ik ben er blij mee!

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ajkgr8ikebs53.jpg

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik zat naar subsidie's te kijken van apparaten die je in je stookhok neerzet (pellet of stukhout). Het viel me op bij de modellen dat - buiten het aansluiten - de subsidie niet meer 100% is, maar je een deel bij moet betalen. Is dat correct en zijn er modellen waar je meer % subsidie op krijgt?
En zijn er ook weleens tests gedaan hoe de kwaliteit is?

==
hoi

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-05 19:11
Excuses als het al gevraagd is, maar ik kon het tot nu toe niet vinden. Heeft er iemand ervaring met stroomloze pelletkachels? Bijvoorbeeld de Altech Torus.

Ik denk in mij geval vooral aan sfeerverwarming en theoretische backup bij stroomuitval. Stroomloos is in die context bovendien goed iv het ontbreken van een ventilator. Subsidies zijn leuk, maar ook niet doorslaggevend voor mij.

In die lijn, kijk ik ook naar hybride kachels - pellets en hout. Maar het lijkt erop dat er geen hybride modellen zijn die stroomloos zijn. Die kunnen dan soms wel hout stoken als de stroom uitgevallen is, dus dat zou eventuel een optie zijn, maar zowel stroomloos hout als pellets zou helemaal ideaal zijn.

Maar het lijk erop dat dat niet bestaat?

Eventueel zou ik dan een houtkachel kunnen nemen, met pelletmandje, maar dan krijg je weer de nadelen van een houtkachel met minder efficiente verbranding. Of vergis ik mij?

• DevaZ
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-05 16:36
Anoniem: 858695 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:33:
Goedenavond, Ik zag dat er wordt gesproken over onze Dielle pelletkachels en dat er twijfels waren hoe lang wij al bezig zijn met de ontwikkeling van de Dielle bodemvoeder.
In 2006 zijn wij hiermee gestart en uiteraard hebben wij ook onze tegenslagen gekend.
Wij werken met meer dan 40 dealers in Nederland welke zich nog steeds uitbreid en hebben ook gekozen om sommige dealers te laten vallen.
zij geen training wilden volgen en al snel de kachel schuld gaven.
Uiteraard zal dat ook wel eens gebeurd zijn daar we nog altijd met elektronica en mechanica werken maar dan lossen wij het op!

Even voor de duidelijkheid:

Wij werken met één motor die een ketting aandrijft waar weer twee vijzels aan gekoppeld zitten.
vijzel één brengt de pellets naar vijzel twee en vijzel twee drukt de pellets opzij en dan omhoog.
Door dit systeem worden asresten automatisch over de rand gedrukt en is verstopping niet mogelijk ook niet bij rotzooi pellets (wat ik overigens niet aanraad om te stoken) als de pelletkachel uitdooft zal de Dielle het stoppen met pellets toe te voeren en wordt de rookgas motor lager gezet waardoor het as op het vuur blijft liggen en deze inkapselt.
Zodra de kachel moet starten kan hij dit binnen vier uur doen zonder gebruik te maken van de gloeipen.
Het vuur is rustiger omdat wij geen asresten uit de branderbak hoeven te trekken en hierdoor voor de wisselaar meer tijd bieden om de warmte af te nemen.
Ook kunnen wij 4 weken lang met een aslade doen 15kg pellets is gemiddeld 250 gram as.
Ons fijnstof niveau ligt ook stukken lager en is bij de meeste toestellen slechts 6ppm.
Op de vraag of er gebrikerservaringen zijn zullen wij onze dealers vragen of klanten wat ervaringen willen gaan delen en zullen deze site aan hen doorgeven en uiteraard ook de ervaring op onze eigen site plaatsen.

Mocht u vragen hebben kunt u altijd terecht bij onze officiële dealers, de groothandel Have verwarming of gewoon bij ons.

Met vriendelijke groet,
Dielle
toon volledige bericht
En wanneer kom je het probleem met mijn Dielle oplossen???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
DevaZ schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 19:59:
[...]
En wanneer kom je het probleem met mijn Dielle oplossen???
Vertel eens wat je probleem is en bij welk type.
Ik kan mezelf al deskundige noemen na alle stress door die niet meewerkende importeur.
[van dielle
Zodra de kachel moet starten kan hij dit binnen vier uur doen zonder gebruik te maken van de gloeipen.
Dit is een regelrechte leugen !
De pennen gaan pas uit als een bepaalde rookgastemperatuur bereikt WORDT, niet als het vuur brandt.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

wie o wie willen mij verder helpen ?

ik zoek een pellet kachel met
- cv ondersteuning (ligt nog niks "klaar")
- inbouw (1 of 2 zijdig) model is nog niet super relevant ..
- extra hopper (hoe minder (vaak) ik hoef te zeulen met pellets hoe beter ;) )
- woonkamer verwarming is wel een pre :) andere ruimtes nah .. niet nodig
- WAF factor verhogend = veel vlammen zichtbaar

Huis = 165m2 x 110w/m2 = 18Kw ?
schoorsteen = aanwezig (uitpandig) aansluiting zit op +/- 165 vanaf de grond (plafond hoogte = 250 ongeveer) 1x schoongemaaakt nooit gebruikt sinds bewoning (100mm buis ????)
huidige inpandige "openhaard" = 95cm x 65cm x 250 (lxbxh) en max L = 120/130cm
cv = cw40 nefit hre ketel
opslag pellets (hoeveel zakken per winter /zomer)

Een meervoudig spiraal buffervat is "gewenst"
- warm water
- verwarming is oud (tzt ook nog vloerverwarming)
- cv ondersteuning pellet = winter, misschien lucht/water warmte terugwin (zomer ?)

omgeving rotterdam

Ik zou het liefst willen dat iemand mij kan adviseren of mijn wensen redelijk/reel zijn en welke valkuilen ik voor op moet letten ? .. topic volgde ik half maar nu zijn de wensen "concreter"

En zijn er zaken waar ik juist naar toe kan gaan/vermijden ? een totaal installatie is wel een pre

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
Klinkt erg groot.
Kies een zo klein mogelijke kachel, die kan je namelijk makkelijk op 2/3 van zijn vermogen een hele tijd achter elkaar laten branden.
Neem je een (te) grote, kan je die niet lang op 1/3 van het vermogen laten branden.
Dan wordt hij niet warm genoeg: vervuiling / condensatie.

Wil je later van het gas af, of ga je voor de lol de pelletkachel stoken?
Neem bij CV een kachel met een zo klein mogelijk afstralend vermogen (warmte afgifte in de ruimte waarin hij staat) ten opzichte van het totaal vermogen.
Anders zweet je de ruimte uit naast de kachel en heeft die nog lang niet alle cv water warm gemaakt en blijft de rest van het huis (te) koud.

Ga je met buffervat (op de cv) werken?
Het kan zonder namelijk.
Een boilervat met elektro-element en een warmtewissel-spiraal waardoor je cv water kan, kan je maximaal verwarmen tot 64˚, daarboven gaat de pellet-cv het vermogen terugregelen.
In de zomer is het handig om niet je kachel te moeten stoken voor douchewater.

Succes met "uitvinden" van hoe het moet/ kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Vuiltje schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 09:07:
[...]

Klinkt erg groot.
Kies een zo klein mogelijke kachel, die kan je namelijk makkelijk op 2/3 van zijn vermogen een hele tijd achter elkaar laten branden.
Neem je een (te) grote, kan je die niet lang op 1/3 van het vermogen laten branden.
Dan wordt hij niet warm genoeg: vervuiling / condensatie.

Wil je later van het gas af, of ga je voor de lol de pelletkachel stoken?
Neem bij CV een kachel met een zo klein mogelijk afstralend vermogen (warmte afgifte in de ruimte waarin hij staat) ten opzichte van het totaal vermogen.
Anders zweet je de ruimte uit naast de kachel en heeft die nog lang niet alle cv water warm gemaakt en blijft de rest van het huis (te) koud.

Ga je met buffervat (op de cv) werken?
Het kan zonder namelijk.
Een boilervat met elektro-element en een warmtewissel-spiraal waardoor je cv water kan, kan je maximaal verwarmen tot 64˚, daarboven gaat de pellet-cv het vermogen terugregelen.
In de zomer is het handig om niet je kachel te moeten stoken voor douchewater.

Succes met "uitvinden" van hoe het moet/ kan worden.
toon volledige bericht
goeie tips

Van het gas af is prettig maar niet het doel, alleen bezuinigen op gas verbruik is wel de wens. 5% tot 15% ( (denk minder als 10%) is warmwater verbruik de rest is verwarming.

Stralend vermogen wist ik niet, maar redelijk logisch overgens dit is exact wat we willen (laag) we verwarmen hoofdzakelijk de woonkamer.

hmm ik zat zelf aan een 100L (klein) buffervat te denken.. maar als ik jou zo begrijp kan ik er een bypass bij zetten..
Het buffervat is puur omdat ik hem "kwijt" kan.. in een anders "loze" ruimte en ik denk dat het nuttig is er 1 te hebben..

wat heb je aan je pelletkachel ge-mod ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:47
Of een kleine "sier" pelletkachel in de woonkamer en een aparte cv pelletketel in de garage.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Ik lees wat tegenstrijdigheden of als je het anders wilt noemen onzekerheden.
Je denkt na over een cv maar stookt alleen de woonkamer.
Dan kan je beter een sfeerkachel nemen en de cv uitvoering weglaten.
Een pellet-cv stookt zijn interne water warm.
Als dat op temperatuur is gaat de pomp aan en gaat water naar je radiatoren.
Heb je die allemaal dicht, loopt de interne temperatuur verder op en gaat de kachel terugregelen, omdat die zijn warmte niet kwijt kan.

Ik heb bij een oppervlak van 120M2 7 radiatoren, waarvan er 1 altijd dicht staat (woonkamer) en 1 nagenoeg altijd dicht staat (slaapkamer boven de woonkamer met houten vloer), 2 staan altijd open en de andere staan op 17 tot 18˚ op een radiator-thermostaatkraan.
Ik heb dus geen buffervat.

Ik heb een handbediende schakelaar waarmee ik de voor de boiler een driewegkkraan kan bedienen.
In de winterdag met een "te koude" boiler stook ik die eerst warm en als die zegt dat hij warm is gaat de 3wegklep om naar cv en gaat de kachel het huis verder verwarmen.

De spiraal in dat vat is eigenlijk te klein (ik schat 2 kW) met een cv capaciteit van 10 kW, moet ik dan als de kachel warm is, terug naar vermogenstand 1, dat geeft wat vervuiling, maar wanneer dan de kachel daarna nog even het huis op max-vermogen kan verwarmen lijkt alle viezigheid nog weg te branden.

Ik heb geen kleine vaten met grotere spiralen gevonden.
Heb nu een OEG met 1 spiraal en in het inspectiegat een 3 x 700 W element, inhoud 150 liter.

De "mod" aan de kachel:
-Fabrieksparameters waren geheel fout.
-Retourwater-temperatuurverhoger is maar 50˚ (ik zou zelf kiezen voor 60˚) en werd dan hoog gehouden door latere in- en vroegere uitschakel standen van de cv pomp: dan staat alles aan/uit te klapperen en wordt alleen de eerste radiator warm: foute regeling dus.
-Heb nog wat afstralend vermogen weten te reduceren door extra isolatie achter een schermplaat.
-De vorm van de pelletbunker was te vlak, waardoor er een paar kilo pellets achter bleef. dat is nu dus met staalplaat ook veranderd.

Ik stook 15 kilo op een koude dag: dan moet je dus elke dag de bunker vullen.
Ik weet niet of er kleinere kachels zijn met een grotere bunker.

Ter info: gasgebruik was 650 kuub en 1 krat haagbeuk voor de houtkachel per jaar,
nu 2000 kilo pellets en wat extra stroom in de zomer voor de boiler, maar dat gebruik ik direct van de zonnepanelen via een schakeling: genoeg zonne-energie, dan pas de boiler aan.

Ik ben zeer tevreden met de gasloos-ombouw die in mijn geval nog goedkoper uitkomt en ik meer lol heb van vlammetjes in de kachel. Nu elke dag ipv alleen in het lange weekend de houtkachel naast de HR gas cv.

Het was wel een hele puzzel en is nog wel wat meer werk dan alleen een gas-cv met tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Let allemaal op dat de subsidie voor pelletkachels alleen nog dit jaar geldig is.

Mocht je dus nog iets willen aanschaffen, dan niet wachten tot de laatste dag/week van het jaar !

Aan de andere kant, ben ook wel benieuwd of dit nog wat met de prijzen gaat doen. Kan me zomaal voorstellen dat ze volgend jaar 'ineens' goedkoper zijn.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Erwin_83 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:13:
Of een kleine "sier" pelletkachel in de woonkamer en een aparte cv pelletketel in de garage.
welke garage :)

Het is jammer dat je niet kan zeggen x (k)gram pellets versus kuub gas .. teminste gok ik..

@Vuiltje 15kg is best veel en 2.000 kg is best wel wat opslag. nodig

Wij stoken voornamelijk op de begane grond, 1ste verdieping en zolder staat klein beetje open.
maar omdat we nog aan het isoleren zijn en de verwarming op de planning staat ..

verder 2 units nee thx ..
Ik dacht dat je hout/pellet cv kon gebruiken als ondersteuning van de CV ketel en ik (wellicht onlogisch) er niet bij nagedacht een 1:1 vervanging. De buffer iswas puur om als ik lekker wil "branden" zodat die warmte opgeslagen (en gebruikt) kan worden..

Zomers zou ik genoeg hebben aan zonneboiler(s) of een lucht/water wtw ding en daarmee de boiler vullen voor gebruik op een ander moment. hooguit beetje ondersteuning van de pelletkachel is niet uitgesloten.
maar liever min mogelijk warmte toevoegen aan een heet (zomers)huis.

tja gasloos is dus ideaal/leuk zeer leuk pluspunt maar erhm .. kan dat ? lees ik moet nog wel wat isoleren dus overschieten van vermogen is wellicht niet handig (wegens je 1ste reactie op mijn vraag)

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 30-08-2019 12:37 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je hoeft de pellets niet in 1x aan te schaffen natuurlijk.
1 pallet pellets ( >:) ) is 1000Kg, dat is vaak al een stuk beter op te slaan. (al bespaar je wel vaak 2 a 3 tientjes transportkosten als je meerdere pallets tegelijk besteld.)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
vso schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 12:36:

Het is jammer dat je niet kan zeggen x (k)gram pellets versus kuub gas .. teminste gok ik..
In NL geeft 1 kuub gas circa 7,9kW aan warmte
een beetje pellet geeft 4.6 tot 5.7 kWh/kilo
2.000 kg is best wel wat opslag. nodig
Een krat haagbeuk-blokken is meer werk dan 66 zakken van 15 kilo........ >:)
De buffer iswas puur om als ik lekker wil "branden" zodat die warmte opgeslagen (en gebruikt) kan worden..
100 liter is volgens mij maar 4 keer de inhoud van een cv systeem met 7 radiatoren.
Klinkt voor mij als erg weinig.
Met andere woorden: is zo vol.

Valt niet mee dit bedenken.
Wellicht komt er meer nog meer info voor je.

[ Voor 57% gewijzigd door Vuiltje op 30-08-2019 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Vuiltje schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 13:09:
[...]

In NL geeft 1 kuub gas circa 7,9kW aan warmte
een beetje pellet geeft 4.6 tot 5.7 kWh/kilo
1:2 ff grof gezegd

77cent (ex belasting zooi) zou ik de jaarnota moeten pakken om concretere cijfers te hebben
0,92 per 2kg pellets voor ongeveer zelfde "verwarming" zeg een euro gemiddeld (inclusief wat onderhoud en stroom)

25 cent "verschil" tja gok wel dat de belasting op gas dat gaat redelijk dicht..

Maar hoeveel zou ik besparen ...
Een krat haagbeuk-blokken is meer werk dan 66 zakken van 15 kilo........ >:)
geloof je direct, (wel wat ervaring met openhaarden)
100 liter is volgens mij maar 4 keer de inhoud van een cv systeem met 7 radiatoren.
Klinkt voor mij als erg weinig.
Met andere woorden: is zo vol.

Valt niet mee dit bedenken.
Wellicht komt er meer nog meer info voor je.
kan ook kiezen voor 2 buffervaten, 1(kleine) voor sanitair en 1(grotere) voor LTV beetje slimme schakeling ertussen zodat je naar de grotere een overflow krijgt. Zit hierin niet vastgebeiteld in 1 oplossings richting .

maar voor mij is inzicht in pellet CV momenteel wel handiger..

Goed je kan binnen en buiten extra "hoppers" die aan elkaar doorgelust zijn doen toch?.. teminste dat vermoed ik .. ik heb best wel wat ruimte "overschot" die ik nuttig in kan zetten
bv (vaste)loungebank met pellet opslag eronder..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Mijn kachelverkoper heeft er meen ik een 250 kilo hopper naast staan, met een vijzel en een "naderingsschakelaar" in de pelletkachelbunker.
Bunker leeg, gaat de vijzel de bunker vullen.
Moet je wel plek hebben voor zo'n voorraadbak of achter een muur ruimte hebben daarvoor.
Nu is zo'n bak vast wel in een kast te bouwen, want mooi is het niet.

Het is inderdaad wel zo, dat ik niet even een week weg kan hartje winter zonder dat er iemand de kachel vult.
Dan is een gas-cv wel heel erg makkelijk.
Maar met mijn lage gasverbruik vond ik de vaste netbeheerkosten onredelijk hoog tov het verbruik.
En als je eenmaal zover bent is "van het gas af" een makkelijker te nemen vervolgstap.

Net nog gerekend.
in 2017 had ik 45 kuub in een week aan gas, deze winter ook een week in feb met 15 kilo per dag.
(moet ik er wel bijzeggen dat ik nu wel 21 tot 22 graden stook (gewoon omdat het kan) ipv op gas tot 20˚)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

tja de extra hopper kan .. het is meer hoe/wat/waar ..

Maar dan kom je weer terug naar je dag verbruik met 15kg per dag (max/min/gemiddeld?)

1200 m3 gas = 2400kg pellets per jaar (160 zakken a 15kg)
=6,5 kg per dag (gemiddeld) met een max verbruik van 15kg ? per dag

pff dan moet je 300kg (hopper) opslag hebben wil je 20 dagen overleven, (let wel ik wel tijdig bestellen met zeer slecht weer zodat je nog wat "ruimte hebt" .. 10 dagen noodvoorraad.
Maar misschien dat zonnenboiler dan wel weer intressant word ..

Enige nadeel van pellet vs hout vind ik is hout vind je makkelijker :) (lees alles brander)

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 30-08-2019 14:47 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
vso schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 14:45:
.

Maar dan kom je weer terug naar je dag verbruik met 15kg per dag (max/min/gemiddeld?)
inderdaad MAX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
tja de extra hopper kan .. het is meer hoe/wat/waar ..

1200 m3 gas = 2400kg pellets per jaar (160 zakken a 15kg)
=6,5 kg per dag (gemiddeld) met een max verbruik van 15kg ? per dag

pff dan moet je 300kg (hopper) opslag hebben wil je 20 dagen overleven, (let wel ik wel tijdig bestellen met zeer slecht weer zodat je nog wat "ruimte hebt" .. 10 dagen noodvoorraad.
Maar misschien dat zonnenboiler dan wel weer intressant word ..

Enige nadeel van pellet vs hout vind ik is hout vind je makkelijker :) (lees alles brander)
Je moet niet naar pellets kachel kijken maar een ketel, die geeft geen straling warmte, enkel aan CV water. Dan kun je gewoon met je radiators blijven werken. Die hebben vaak ook grotere buffer, ik heb er eentje met 140 kg voorraad. Maak er een opzet stuk op en er kan zo 300 kg in. Worden allemaal langs boven gevuld dus heel simpel op te hogen.
Buffer vat is toch eigenlijk 600 liter wel minimum, maar als dat niet past houd het op, ik gebruik 400 liter en kan daar aardig lang over draaien met 8 kW als het buiten vriest.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
reneeke1970 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 16:48:
Je moet niet naar pellets kachel kijken maar een ketel
|:(
vso schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 23:39:

ik zoek een pellet kachel met
veel vlammen zichtbaar
Een pelletketel heeft geen ruitje, dus geen vlammen zichtbaar ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Vuiltje schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 17:16:
[...]

[...]

Een pelletketel heeft geen ruitje, dus geen vlammen zichtbaar ;) ;)
Klopt, maar erg onhandig als je een huis wilt verwarmen en van gas af wilt gaan. Een ketel kan ook simpel sww boiler warm stoken zonder huis op te warmen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@reneeke1970 ik zoek primair vlammen in de woonkamer.

De cv ondersteuning/vervanging is een handig/nuttige bijkomstigheid .. en 160 zakken shouwen wil ik wel wat voor zien :)

Waarom zou ik een grote buffer willen hebben .. ik zat eerder te denken aan dus klein(sww) + groter(re) (LTV) de SWW heeft een veel hogere temp nodig dan LTV en dat past ook makkelijker onder een schuin dak 2 units en als je direct je CV (zolder) kan "voeren"

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
reneeke1970 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 18:06:

Klopt, maar erg onhandig als je een huis wilt verwarmen en van gas af wilt gaan.
Ik heb het best naar mijn zin in een matig geïsoleerd arbeidershuisje uit 1865 met een pelletkachel-cv.
Mocht ik problemen krijgen met de korte brandtijd die de bunkerinhoud maar geeft, verzin ik daar wel wat op.
Ben zelf meer dan handig genoeg.
Om zomaar te beweren dat een gaslooshuis en een pelletkachel-cv niet echt een handige combinatie is, lijkt me wat overdreven.
Een PIC op een printje of een plc kan zelfs mijn handmatige dingen uit handen nemen.
Voor de niet deskundigen is waarschijnlijk Arduino een betere oplossing, daar is alles rtr van te koop.

[ Voor 7% gewijzigd door Vuiltje op 30-08-2019 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Ach ik heb nu 2 jaar een pelletkachel en zou niet snel een pellet CV kopen. Wij stoken boven zo weinig. En de investering is zo hoog. Om het compleet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Ja dat was ook mijn gedachte hier. Cv aansluiting maken tussen pelletkachel en cv instalatie vergt nogal wat in een bestaand huis.

Nu een pelletkachel in de woonkamer en een warmtepomp op zolder en woon gasloos. Door het open trappenhuis in de kamer wordt het boven ook warm met de pelletkachel. In de slaapkamers hoef ik niet bij te verwarmen met radiatoren. Op de beganegrond vloerverwarming op lage temperatuur, dus ook geen heet water nodig van de pelletkachel.

Ik weet niet niet helemaal zeker, maar dacht dat er bij de pellet cv ook een overdruk klep of inlaat ventiel zit en je dus een afvoer moet hebben. Het is niet zomaar 2 leidingen naar je cv instalatie maken.

[ Voor 30% gewijzigd door Erwin_83 op 30-08-2019 20:41 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Vuiltje schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 19:05:
[...]

Ik heb het best naar mijn zin in een matig geïsoleerd arbeidershuisje uit 1865 met een pelletkachel-cv.
Mocht ik problemen krijgen met de korte brandtijd die de bunkerinhoud maar geeft, verzin ik daar wel wat op.
Ben zelf meer dan handig genoeg.
Om zomaar te beweren dat een gaslooshuis en een pelletkachel-cv niet echt een handige combinatie is, lijkt me wat overdreven.
Een PIC op een printje of een plc kan zelfs mijn handmatige dingen uit handen nemen.
Voor de niet deskundigen is waarschijnlijk Arduino een betere oplossing, daar is alles rtr van te koop.
Het blijft in mijn ogen altijd onhandig, als je de boven verdieping wilt verwarmen gaat vanzelf de woonkamer ook mee omhoog omdat die altijd warmte afgeeft. Ik hoor mijn dochter al roepen dat ze het koud heeft tijdens studeren en ik zit met 26 graden in de bank pfff
Een ketel geeft zelf geen warmte, alleen aan het water wat je zelf in beheer hebt.
Nu kun je als excuus aangeven dat je boven niet verwarmt maar er zijn mensen zat die het wel doen, en dan is een ketel gewoon handiger. Als je graag vlammen ziet kun je er kachel bij zetten voor de sier en dan je radiators dicht zetten.
Of je zet op iedere verdieping een kachel, dat word ook gedaan, maar dat vind ik zo omslachtig als er al CV in huis ligt.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Erwin_83 als je warmtepomp een combinatie heeft van een WTW niet je wel een gesloten pelletkachel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
De pelletkachel heeft lucht aanvoer vanuit de kruipruimte. Ik heb een lucht-water warmtepomp, dus zegmaar met een airco unit buiten op het dak. Het systeem doet niks met de binnenlucht.

Een warmtepomp boiler zuigt wel binnenlucht aan en wtw systemen ook, maar dat heb ik allemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Erwin_83 helemaal goed was alleen een heads-up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje

pff dan moet je 300kg (hopper) opslag hebben wil je 20 dagen overleven,
Wanneer je niet thuis bent, hoef je het vast geen 21˚ te hebben.
Met een "niet laten bevriezen" temperatuur stook je vast geen 15 kilo per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Vuiltje schreef op zondag 1 september 2019 @ 13:23:
[...]

Wanneer je niet thuis bent, hoef je het vast geen 21˚ te hebben.
Met een "niet laten bevriezen" temperatuur stook je vast geen 15 kilo per dag.
Ongeacht ;) dat je gelijk hebt het gaat erom dat voorbereid zijn soms handig is .. ik denk graag in extreme(n) en kijk dan wat betaalbaar / haalbaar is ..

En ik denk dat zoiezo een extra hopper plezier geeft, je bent minder vaak aan het vullen.

Tja vanalles

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Ik ben een tijdje terug op zoek geweest naar de "Coffee to burn" pellets, die zijn echter nog niet echt verkrijgbaar. Heb wel gemaild met een webshop die ze in het assortiment had maar niet op voorraad had.

Die vertelde me een maandje ofzo geleden dat ze er nog mee aan het testen waren. Vandaag kreeg ik echter te horen dat ze er niet tevreden over zijn en ze ze niet gaan verkopen. Waarom ze niet tevreden zijn weet ik (nog) niet.

Wel zeer goede service van deze webshop (snelle (< 10 min), duidelijke antwoorden) dus heb daar dan ook maar een proef pakket De Lange + Plospan pellets besteld om te vergelijken. Mijn huidige voorraad "Sun Heat" is op 1 zak na op namelijk :+

Andere vraag, hoe slaan jullie je pellets op? Ik heb niet echt ruimte om ze in het schuurtje ofzo te leggen dus plan om ze op het pallet waar ze op komen, met een zeil erover, buiten in de tuin te zetten. Zou dat voldoende droog zijn gezien de zakken ook al waterdicht zijn? Liefste bestel ik namelijk een heel pallet in een keer, dat scheelt flink in de prijs.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

India Sierra schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:05:
Andere vraag, hoe slaan jullie je pellets op? Ik heb niet echt ruimte om ze in het schuurtje ofzo te leggen dus plan om ze op het pallet waar ze op komen, met een zeil erover, buiten in de tuin te zetten. Zou dat voldoende droog zijn gezien de zakken ook al waterdicht zijn? Liefste bestel ik namelijk een heel pallet in een keer, dat scheelt flink in de prijs.
ik zat te denken om iets in de kruipruimte te maken .. (ik ga daar toch isoleren) kan gelijk wel wat ruimte benutten voor "opslag"
in een ruimte van 2,5m x 4m x 0,5cm kon ik al een slordige 5 kuub kwijt . en ik heb per jaar ongeveer 2000kg nodig

Hoe tja meerdere mogelijkheden .. lastige is dat je het in delen de kruipruimte moet krijgen daar moet "bouwen" niet de meest ruime & optimale werkplek zeg maar.
- vullen kan via een stortpijpje ..

Mooiste zou zijn als ik via een soort stofzuiger systeem 5m(eerder 3m) "omhoog' kan zuigen .. direct de opslag tank in ofzo ..

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 12-09-2019 12:34 ]

Tja vanalles

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:57
India Sierra schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:05:
Ik ben een tijdje terug op zoek geweest naar de "Coffee to burn" pellets, die zijn echter nog niet echt verkrijgbaar. Heb wel gemaild met een webshop die ze in het assortiment had maar niet op voorraad had.

Die vertelde me een maandje ofzo geleden dat ze er nog mee aan het testen waren. Vandaag kreeg ik echter te horen dat ze er niet tevreden over zijn en ze ze niet gaan verkopen. Waarom ze niet tevreden zijn weet ik (nog) niet.

Wel zeer goede service van deze webshop (snelle (< 10 min), duidelijke antwoorden) dus heb daar dan ook maar een proef pakket De Lange + Plospan pellets besteld om te vergelijken. Mijn huidige voorraad "Sun Heat" is op 1 zak na op namelijk :+

Een aantal jaren geleden waren er ook al problemen met coffee to burn pellets. De verbrandingstemperatuur lag te hoog, de pellets waren de hard voor de wormschroeven van de pellets en de ontstekingstemperatuur lag hoger dan bij normale pellets waardoor kachels vaak niet opstartten. Daarom zijn ze er destijds mee gestopt.

Mocht je naar De Lange of Plospan overstappen, reken dan wel op veel as. Tenminste, dat is mijn ervaring bij de bruine De Lange en Plospan. De witte hoor ik betere ervaringen over, echter heb je voor een tientje meer een pallet vol Elite groen of NRW pellets (Allebei 100% naaldhout met ENA1 keurmerk). Deze zijn beter dan de witte pellets van de Lange.

Let op, een zak pellets is nooit waterdicht. Er zullen altijd micro-perforaties in zitten, anders krijg je namelijk condensvorming in de zakken bij temperatuurwisselingen. In de open lucht opslaan zou ik nooit doen. Ik zou ze ten aller tijde onder een afdak zetten. Het liefst ook nog echt binnen.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

vso schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:30:
[...]

ik zat te denken om iets in de kruipruimte te maken .. (ik ga daar toch isoleren) kan gelijk wel wat ruimte benutten voor "opslag"
in een ruimte van 2,5m x 4m x 0,5cm kon ik al een slordige 5 kuub kwijt . en ik heb per jaar ongeveer 2000kg nodig

Hoe tja meerdere mogelijkheden .. lastige is dat je het in delen de kruipruimte moet krijgen daar moet "bouwen" niet de meest ruime & optimale werkplek zeg maar.
- vullen kan via een stortpijpje ..

Mooiste zou zijn als ik via een soort stofzuiger systeem 5m(eerder 3m) "omhoog' kan zuigen .. direct de opslag tank in ofzo ..
Als je pellets in bulk besteld worden ze vaak in een silo "geblazen". Misschien dat soortgelijke systemen ook kunnen in je kruipruimte? Alleen zit je er dan meer hoe je ze er weer uit krijgt, vaak gaat dat met wormwielen maar dat lijkt me lastig in een kruipruimte.
emil_406 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:31:
[...]

Een aantal jaren geleden waren er ook al problemen met coffee to burn pellets. De verbrandingstemperatuur lag te hoog, de pellets waren de hard voor de wormschroeven van de pellets en de ontstekingstemperatuur lag hoger dan bij normale pellets waardoor kachels vaak niet opstartten. Daarom zijn ze er destijds mee gestopt.

Mocht je naar De Lange of Plospan overstappen, reken dan wel op veel as. Tenminste, dat is mijn ervaring bij de bruine De Lange en Plospan. De witte hoor ik betere ervaringen over, echter heb je voor een tientje meer een pallet vol Elite groen of NRW pellets (Allebei 100% naaldhout met ENA1 keurmerk). Deze zijn beter dan de witte pellets van de Lange.

Let op, een zak pellets is nooit waterdicht. Er zullen altijd micro-perforaties in zitten, anders krijg je namelijk condensvorming in de zakken bij temperatuurwisselingen. In de open lucht opslaan zou ik nooit doen. Ik zou ze ten aller tijde onder een afdak zetten. Het liefst ook nog echt binnen.
Interessant, waar haal je die info vandaan?

Ik heb helaas niet echt plek om zomaar een pallet neer te zetten, tenminste tijdens de verbouwingen zeker niet. Misschien dat ik volgend jaar genoeg plek in het schuurtje heb maar voorlopig niet. Vandaar dat ik hoopte dat afdekken met een dik, waterdicht, zeil voldoende was.

Stof en as ben ik wel benieuwd naar, heb nu ook niet bijzonder goede pellets volgens mij. Kan nu ongeveer 20kg branden voordat ik schoon moet maken. Maar goed, vandaar ook een proefpakketje zodat ik kan testen haha.

[ Voor 29% gewijzigd door India Sierra op 12-09-2019 13:17 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

India Sierra schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:13:
Als je pellets in bulk besteld worden ze vaak in een silo "geblazen". Misschien dat soortgelijke systemen ook kunnen in je kruipruimte? Alleen zit je er dan meer hoe je ze er weer uit krijgt, vaak gaat dat met wormwielen maar dat lijkt me lastig in een kruipruimte.
Een simple zuig/blaas systeem is niet moeilijk te maken lijkt mij .. als de zwaartekracht meewerkt :)

Je kan een bouwstofzuiger / bladblazer halen deze dingen kunnen zuigen & blazen hiermee kan je een blaas systeem bouwen om je te helpen vullen en de zuig functie gebruiken om te legen.

Die bladblazers blazen de bladeren en takjes ook in een zak dus de zak vervangen door een pellet hopper moet niet al te groot probleem zijn.. :D de zuigding veranderen naar een stofzuigerslang ofzo .. tja .. alleen de zuigkant wat verzwaren (gordijnlood? & montagekit)

zolang je de zuig/blaas afstand niet te groot maakt en verstoppingen beetje voorkomt .. denk ik dat je wel snor zit.

Tja vanalles

• Darkz0rs
@India Sierra een dikzeil zal voor condens zorgen niet doen. Tenzij je deze in een constructie er om heen spant.

• Vuiltje
emil_406 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:31:

Let op, een zak pellets is nooit waterdicht. Er zullen altijd micro-perforaties in zitten, anders krijg je namelijk condensvorming in de zakken bij temperatuurwisselingen.
Volgens mij heeft het meer te maken met het verpakken.
Zijn de pellets goed droog, krijg je geen condens in de zak als het buiten kouder is.

Een slang is onderin geseald als bodem en wordt volgestort, daarna geseald aan de bovenkant.
Vervolgens boven die seal afgesneden van de slang.
Dan is het een zak.
Zou de zak luchtdicht zijn en ze gaan die zakken stapelen, kan de lucht er niet uit en barsten ze open.

Maar inderdaad de ene zak is meer dicht dan de ander.

edit:
Dat idee met bouwstofzuiger en bladblazer kan je proberen, ik denk alleen dat dat geen 5 meter omhoog werkt.

Ooit een blower mogen installeren bij een veevoederbedrijf om bulkwagens leeg te blazen naar de silo's van de fabriek.
Dan heb je het over vreselijk veel lucht.

[ Voor 15% gewijzigd door Vuiltje op 12-09-2019 14:40 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

hoeveel onderhoud heb je nu echt aan pellet (cv) dingen ? ben je dagelijks/wekelijks/maandelijks bezig ?

ik zag ergens dat ze met auto's eroverheen rijden oid om te testen of de pellet wel goed is.
Overgens hoeveel verschil zit er nu tussen prosplan en duurdere merken ? als het alleen de as-lade is pff koop grotere asla :) toch ?

Tja vanalles

• Darkz0rs
@vso plospan is een prima pellet. Zit in de max regionen van het chloor gas spectrum. Is dus het slechtste van wat OK is.

Wel geeft plospan iets meer as. Als je niet de goedkoopste kachel hebt. En het niet erg vind je aslade wat vaker te legen. Geen probleem.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

vso schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:44:
[...]

Een simple zuig/blaas systeem is niet moeilijk te maken lijkt mij .. als de zwaartekracht meewerkt :)

Je kan een bouwstofzuiger / bladblazer halen deze dingen kunnen zuigen & blazen hiermee kan je een blaas systeem bouwen om je te helpen vullen en de zuig functie gebruiken om te legen.

Die bladblazers blazen de bladeren en takjes ook in een zak dus de zak vervangen door een pellet hopper moet niet al te groot probleem zijn.. :D de zuigding veranderen naar een stofzuigerslang ofzo .. tja .. alleen de zuigkant wat verzwaren (gordijnlood? & montagekit)

zolang je de zuig/blaas afstand niet te groot maakt en verstoppingen beetje voorkomt .. denk ik dat je wel snor zit.
Ik weet niet hoe je kruipruimte er uit ziet maar volgens mij moet je vreselijk veel zuigkracht hebben als je pellets uit alle hoeken vanaf 1 punt wil kunnen aanzuigen. Een silo / vrachtwagen is vrij makkelijk maar een grote ruimte lijkt me lastiger.
Darkz0rs schreef op donderdag 12 september 2019 @ 14:17:
@India Sierra een dikzeil zal voor condens zorgen niet doen. Tenzij je deze in een constructie er om heen spant.
Vuiltje schreef op donderdag 12 september 2019 @ 14:34:
[...]

Volgens mij heeft het meer te maken met het verpakken.
Zijn de pellets goed droog, krijg je geen condens in de zak als het buiten kouder is.

Een slang is onderin geseald als bodem en wordt volgestort, daarna geseald aan de bovenkant.
Vervolgens boven die seal afgesneden van de slang.
Dan is het een zak.
Zou de zak luchtdicht zijn en ze gaan die zakken stapelen, kan de lucht er niet uit en barsten ze open.

Maar inderdaad de ene zak is meer dicht dan de ander.

edit:
Dat idee met bouwstofzuiger en bladblazer kan je proberen, ik denk alleen dat dat geen 5 meter omhoog werkt.

Ooit een blower mogen installeren bij een veevoederbedrijf om bulkwagens leeg te blazen naar de silo's van de fabriek.
Dan heb je het over vreselijk veel lucht.
toon volledige bericht
Misschien toch maar beter dan een hoek in de schuur vrijmaken :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
Op diverse sites zeggen de pelletverkopers dat onder afdak en zonder dat de regen er tegen kan spetteren het buiten ook kan.
Bij mij ligt een deel in een kast in huis en een deel in een blokhut van 2 x 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
vso schreef op donderdag 12 september 2019 @ 14:59:
hoeveel onderhoud heb je nu echt aan pellet (cv) dingen ?
Ik heb half januari 15 kilo per 24 uur verstookt in een dielle bodemvoeder 14kW cv (elke dag een zak dus),
dan is de asla na 4 dagen vol en de branderring met luchtgaten om de 10 dagen aan de beurt (even met een houtrasp de korst weg raspen. Ruitje poetsen kan om de 5 dagen, maar dat is omdat ik heel graag alle vlammen zie, niet omdat de ruit dan zwart is.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

India Sierra schreef op donderdag 12 september 2019 @ 15:57:
Ik weet niet hoe je kruipruimte er uit ziet maar volgens mij moet je vreselijk veel zuigkracht hebben als je pellets uit alle hoeken vanaf 1 punt wil kunnen aanzuigen. Een silo / vrachtwagen is vrij makkelijk maar een grote ruimte lijkt me lastiger.
kijk eens naar pellet bunker(s) of zoek op pellet opslag (houtkorrel) dan vind je veel voorbeelden.

Maar als je kijkt lopen ze onderin in een V vorm (zwaartekracht) .. onder je kruipruimte zolang je alles een beetje toegankelijk houd kan je in een ruimte van 2,5 x 5 zo'n 10 kuub kwijt beetje uitgraven misschien maar geen meters diep of hopen zand .. en 10 kuub is meer dan zat denk ik zo ..
Vuiltje schreef op donderdag 12 september 2019 @ 16:33:
[...]

Ik heb half januari 15 kilo per 24 uur verstookt in een dielle bodemvoeder 14kW cv (elke dag een zak dus),
dan is de asla na 4 dagen vol en de branderring met luchtgaten om de 10 dagen aan de beurt (even met een houtrasp de korst weg raspen. Ruitje poetsen kan om de 5 dagen, maar dat is omdat ik heel graag alle vlammen zie, niet omdat de ruit dan zwart is.
+1 thx voor het inzicht.

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 12-09-2019 17:59 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

vso schreef op donderdag 12 september 2019 @ 17:58:
[...]
kijk eens naar pellet bunker(s) of zoek op pellet opslag (houtkorrel) dan vind je veel voorbeelden.

Maar als je kijkt lopen ze onderin in een V vorm (zwaartekracht) .. onder je kruipruimte zolang je alles een beetje toegankelijk houd kan je in een ruimte van 2,5 x 5 zo'n 10 kuub kwijt beetje uitgraven misschien maar geen meters diep of hopen zand .. en 10 kuub is meer dan zat denk ik zo ..
Dat van die V vorm is precies wat ik bedoel, hoe ga je dat maken in een kruipruimte? :?

Weet natuurlijk ook niet hoe jouw kruipruimte er uit ziet maar goed. Verder wel een tof idee, in bulk een paar ton pellets kopen scheelt echt een hoop. Misschien moet ik in de (voor)tuin een ondergrondse bunker gaan maken.. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

India Sierra schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 14:21:
[...]

Dat van die V vorm is precies wat ik bedoel, hoe ga je dat maken in een kruipruimte? :?

Weet natuurlijk ook niet hoe jouw kruipruimte er uit ziet maar goed. Verder wel een tof idee, in bulk een paar ton pellets kopen scheelt echt een hoop. Misschien moet ik in de (voor)tuin een ondergrondse bunker gaan maken.. :P
Nadeel is dat je in de tuin meer "last" hebt van weers invloeden en het rot/roest sneller dus weg .. naast bevriezing en andere narigheid .. nog niet gesproken over de ingraaf diepte als je 2 tot 4 kuub ingraaft moet je een gat van 3 tot 5 kuub maken (waar laat je dat?) en het gewicht van bv tuin/terras is minimaal 100kg per m2 (beetje zand + tegels) en dan nog niet gesproken als ik met 100+ kilo erop ga springen :(

kruipruimte is vaak redelijk constante temperatuur en dus veel minder last van weersinvloeden. in BE doen ze bijvoorbeeld regenwater opvangen in "zakken" in de kruipruimte .. in NL is dat gewoon wegens onze lage waterprijs niet rendabel.

Eerst de eisen:
- moet door het kruipluik passen.
- locatie(s) moeten niet verhinderen dat ik bij riool, elektra of andere voorzieningen voor het huis kan blijven komen. (geen belemmering)
- waterdicht
- moet er wel "service" kunnen verlenen (luik ofzo)

praktisch is het gewoon
- iets bouwen (in de vorm van huis met puntdak) maar dan 3x3 bij max 60 hoog oid..
- testen of het "werkt" .. (gezien het geen commercieel product is.. ga niet onder de vloer tweaken :)
- de kruipruimte induiken .. die 60cm/70cm vanaf de (beganegrond)vloer uitgraven (20/30cm over 4x4 oppervlak ofzo)
- toevoer/afvoer gaatjes voor de pellets boren ..
- vijverfolie neerleggen .. /spannen ..
- bunker in delen opbouwen & testen ?

Tja dan heb je het wel een beetje gehad zo denk ik .. Het afgegraven zand kan je makkelijk verspreiden c.q gat in je tuin graven en dat dumpen (begraven) .. dit zand mag je alleen tegen kosten afvoeren.. tja .. erhm .. goed ander punt.,. (ik kan het makkelijk kwijt wegens verzakte kruipruimte maar goed.. )

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

vso schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 15:01:
[...]

Nadeel is dat je in de tuin meer "last" hebt van weers invloeden en het rot/roest sneller dus weg .. naast bevriezing en andere narigheid .. nog niet gesproken over de ingraaf diepte als je 2 tot 4 kuub ingraaft moet je een gat van 3 tot 5 kuub maken (waar laat je dat?) en het gewicht van bv tuin/terras is minimaal 100kg per m2 (beetje zand + tegels) en dan nog niet gesproken als ik met 100+ kilo erop ga springen :(

kruipruimte is vaak redelijk constante temperatuur en dus veel minder last van weersinvloeden. in BE doen ze bijvoorbeeld regenwater opvangen in "zakken" in de kruipruimte .. in NL is dat gewoon wegens onze lage waterprijs niet rendabel.

Eerst de eisen:
- moet door het kruipluik passen.
- locatie(s) moeten niet verhinderen dat ik bij riool, elektra of andere voorzieningen voor het huis kan blijven komen. (geen belemmering)
- waterdicht
- moet er wel "service" kunnen verlenen (luik ofzo)

praktisch is het gewoon
- iets bouwen (in de vorm van huis met puntdak) maar dan 3x3 bij max 60 hoog oid..
- testen of het "werkt" .. (gezien het geen commercieel product is.. ga niet onder de vloer tweaken :)
- de kruipruimte induiken .. die 60cm/70cm vanaf de (beganegrond)vloer uitgraven (20/30cm over 4x4 oppervlak ofzo)
- toevoer/afvoer gaatjes voor de pellets boren ..
- vijverfolie neerleggen .. /spannen ..
- bunker in delen opbouwen & testen ?

Tja dan heb je het wel een beetje gehad zo denk ik .. Het afgegraven zand kan je makkelijk verspreiden c.q gat in je tuin graven en dat dumpen (begraven) .. dit zand mag je alleen tegen kosten afvoeren.. tja .. erhm .. goed ander punt.,. (ik kan het makkelijk kwijt wegens verzakte kruipruimte maar goed.. )
toon volledige bericht
Klinkt als een flink project maar wel "te doen" _/-\o_ Hoeveel m3/ton pellets is je doel?

Helaas heb ik zelf geen kruipruimte (meer). Perhaps een buiten silo ofzo. Maar goed. Eerst eens andere verbouwingen afmaken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

India Sierra schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 16:23:
[...]

Klinkt als een flink project maar wel "te doen" _/-\o_ Hoeveel m3/ton pellets is je doel?

Helaas heb ik zelf geen kruipruimte (meer). Perhaps een buiten silo ofzo. Maar goed. Eerst eens andere verbouwingen afmaken :+
mijn huidig gas verbruik is 1000m3 dat omgerekend per kuub is 1,8kg a 2kg pellets dus zeg 2.000kg = 2
kuub ? .. dus als ik 3 tot 4 kuub oid opslag heb zit ik erg ruim ..

maar ls je in liters/vloeibare opslag plekken denkt kan je
- dikke schutting(deel) 1.80m x 1,80m x 20cm = 0,648 L/m3
- lounge bankje(s) = 50cm x 50cm x 2 m = 0,5 L/m3

edit:

* vso maakt rekenfout hierin .

1000kg pellets = 1,500 kuub (bigbag)
http://www.joostdevree.nl/shtmls/pellets.shtml

Dus 1m3 volume liters kan afgerond 666kg bevatten. als ik dus 2.000kg wil opslaan moet ik minimaal 3m3 opslag hebben

dus 3 a 4 kuub is "krap" ;)

Tja vanalles

• Darkz0rs
@vso je 1000m3 zou wel gesegmenteerd kunnen zijn. Denk aan warmwatervoorziening en koken.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Darkz0rs schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 09:30:
@vso je 1000m3 zou wel gesegmenteerd kunnen zijn. Denk aan warmwatervoorziening en koken.
moest ff nadenken wat je bedoelde ..

Ja 1000m3 gas 1:1 voor verwarming omzetten "vergeet' ik inderdaad warmwater / koken als je het zo bedoeld.

Koken met inductie en voor warmwater zou ik een elektrische cv als backup kunnen hebben om bv het vat in de boiler/buffervat iets extra te verwarmen indien nodig.

Maar extra pellets moet je wel hebben inverband met extreem koud weer, verlies (stof) en nog ergens een noodvooraad hebben is dan wel handig ..

Tja vanalles

• Vuiltje
vso schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 10:04:

Koken met inductie en voor warmwater zou ik een elektrische cv als backup kunnen hebben om bv het vat in de boiler/buffervat iets extra te verwarmen indien nodig.
Je kan ook eens kijken naar een cv buffervat en dan een hele dikke warmtewisselaar om van dat cv bufferwater warm tapwater te maken.
Op zich een mooie vinding.
Of je nu een vat warm houdt voor cv water of voor tapwater maakt niet veel uit.
Beide hebben ze voor- en nadelen.
In de winter heb je altijd al cv water warm, maar in de zomer kan je beter een boiler hebben.

Van het gas af en over op een pellet-cv is nog niet zo makkelijk.

• Darkz0rs
@vso dat is precies wat ik bedoel 😀.
Wij laten de CV ketel hangen. Ivm slaapkamer verwarming indien nodig. (We hebben geen pelletcv, maar alleen een pellethaard).

Elektrische CV ketels vind ik gezien mijn verbruik niet interessant.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Vuiltje schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 10:38:
[...]

Je kan ook eens kijken naar een cv buffervat en dan een hele dikke warmtewisselaar om van dat cv bufferwater warm tapwater te maken.
Op zich een mooie vinding.
Of je nu een vat warm houdt voor cv water of voor tapwater maakt niet veel uit.
Beide hebben ze voor- en nadelen.
In de winter heb je altijd al cv water warm, maar in de zomer kan je beter een boiler hebben.

Van het gas af en over op een pellet-cv is nog niet zo makkelijk.
hmm stomme vraag wellicht maar wat is het verschil tussen buffer & boilervat ?
En ik hoorde vat in vat .. erhm ok :?

tja ik weet nog niet echt wat "handig" is... nu met gas stook je gericht(er) in mijn beleving.
en in de winter is het lekker om een buffer te hebben zodat je met de pellet ding bv gericht kan stoken. (lees genieten van het haard vuur) .. in de zomer zou een zonnecollector wel prettig zijn op hetzelfde vat.

Als je gas afwilt zou je dan wellicht dat dikke WW ding + eventueel extra elektrisch "bij" verwarmen :? maar ik hoef toch geen kokend water . beetje zonde om het naar 60 a 80 graden te stoken als je het in bad/douche naar 40 graden (ofzo) afkoelt. dus die dikke WW is dan misschien wel nuttig(er)

Ik zou eerder een knopje bij de kraan willen hebben/maken dat je "extra heet" water wilt (lees sopje voor ramen wassen ofzo)

Die dikke WW is dan wel idd nuttig(er) omdat je niet je buffervat wegens legionella ofzo eventueel extra moet gaan verhitten.

dit is een gedachte gang (goed/slecht dunno)
overgens ik wil(denk nodig is) 2 vaten hebben, om 2 redenen .. de eerste is gewoon praktisch.. schuindak en kan niet de hoogte in. maar wegens volume is een groter buffer vat handig(er) door er 2 met elkaar via slimme koppelingen/kranen ofzo met elkaar te verbinden heb je effectief 1 primair & secundair setup.. De eerste gebruik je het meest en de 2de is een overflow, echter bij warmte "vraag" verwarm je met de secundaire eerst gedeeltelijk op en dan de rest met de primaire.

@Darkz0rs ok .. tja ik verwarm de 1ste en 2de verdieping een beetje zodat het behagelijk blijft .. en de kids boven kunnen spelen .. Overgens is dat alleen 15 a 18 graden en de rest doe ik elektrisch omdat ze er relatief kort zitten

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 14-09-2019 14:10 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuiltje
wat ik heb begrepen is een buffer voor cv water en een boiler voor drinkwater

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:53

bert pit

asdasd

@vso Een buffervat is een vat waar je het teveel aan warmte (water) buffert voor later gebruik. Meestal wordt het opgewarmd door een externe bron. Een boiler is een warmwater toestel, deze warmt dus zelf.

Er zijn tegenwoordig buffervaten die zowel de CV als het sanitair warm water voorzien vanuit één vat. Uit een boiler tap je meestal rechtstreeks, een buffervat heeft doorgaans een warmtewisselaar: een koperen spiraal waar water in opgewarmd wordt. Onderin het vat zit een spiraal voor CV water, boven in voor het sanitair warm water.

Maar, er is momenteel veel ontwikkeling en er zijn allerlei tussenvormen. Daarnaast worden termen door elkaar heen gebruikt.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
bert pit schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:50:
@vso Een buffervat is een vat waar je het teveel aan warmte (water) buffert voor later gebruik. Meestal wordt het opgewarmd door een externe bron. Een boiler is een warmwater toestel, deze warmt dus zelf.
https://www.oeg.net/oeg-tapwaterboilers-g516005202
Dit noemen ze toch echt een (tapwater)BOILER.
Is zonder EIGEN verwarming.
Ligt een spiraal in waardoor je CV water kan pompen en via het inspectiedeksel kan je er een elektro-element in plaatsen.

Is dus een buffer, maar noemen ze boiler.

Een vat met vuilwater zou je buffer horen te noemen en een vat met drinkwater een boiler. (lijkt mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Vuiltje schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:22:
[...]

https://www.oeg.net/oeg-tapwaterboilers-g516005202
Dit noemen ze toch echt een (tapwater)BOILER.
Is zonder EIGEN verwarming.
Ligt een spiraal in waardoor je CV water kan pompen en via het inspectiedeksel kan je er een elektro-element in plaatsen.

Is dus een buffer, maar noemen ze boiler.

Een vat met vuilwater zou je buffer horen te noemen en een vat met drinkwater een boiler. (lijkt mij)
Die OEG van 150 L heb ik hier staan gevuld met SWW, verwarming door een 3kW element (speciaal voor SWW) en ZB op de spiraal. :)

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:28
Heeft iemand hier toevallig een edikadim 7ke slide ? Ik vroeg mij af of het mogelijk is om de wormwiel af te knijpen. Ik kan dit niet vinden in de manual.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
Possible schreef op maandag 16 september 2019 @ 17:51:
Heeft iemand hier toevallig een edikadim 7ke slide ? Ik vroeg mij af of het mogelijk is om de wormwiel af te knijpen. Ik kan dit niet vinden in de manual.
Je bedoeld de snelheid van het wormwiel omlaag stellen? Volgens mij is de edilkamin slide zelfregulerend en ik denk dat dat soort instellingen alleen door een installateur via het parametermenu te wijzigen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@emil_406 geeft edelkamin niet zijn parameter menu vrij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Wat mooi, nog iemand met die boiler. _/-\o_
Ik heb gekozen voor een zo klein mogelijk element.(3 x 700W) omdat ik vaker en langer 1kW van de zon heb
dan meer en dat je dus beter met 700 W gedurende de hele dag kan verwarmen dan wachten tot de zon meer geeft en dan misschien maar 1 uur kan verwarmen.
Ik heb nu een schakeling die als er meer dan 4 ampere van de zonnepanelen komt, dat dan de boiler bijkomt.
Heb je de anode al eens vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
Darkz0rs schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:30:
@emil_406 geeft edelkamin niet zijn parameter menu vrij?
Dat denk ik niet. Parameters afstellen is bij edilkamin ook niet nodig. Het Leonardo (?) systeem stelt in principe zelf de kachel af. Parameters wijzigen zou dan alleen maar problemen gaan veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@emil_406 ja ik heb gezien hoe mooi dat systeem werkt (niet dus). Ik stel zelf wel me parameters in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
Darkz0rs schreef op maandag 16 september 2019 @ 23:19:
@emil_406 ja ik heb gezien hoe mooi dat systeem werkt (niet dus). Ik stel zelf wel me parameters in.
Kennissen van mij hebben een Edilkamin Slide en die hebben toch zeer positieve ervaringen met dat zelfregelende systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Wellicht dat het soort/merk pellets nog verschil uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Erwin_83 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:25:
Wellicht dat het soort/merk pellets nog verschil uitmaakt.
Als er een "zelfregelsysteem" op zit, mag dat niet uitmaken, want waar is dat systeem anders voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
emil_406 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 07:34:
[...]

Kennissen van mij hebben een Edilkamin Slide en die hebben toch zeer positieve ervaringen met dat zelfregelende systeem.
Gelukkig voor hun, ik ken 3 gezinnen die er minder geluk mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
Darkz0rs schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:54:
[...]

Gelukkig voor hun, ik ken 3 gezinnen die er minder geluk mee hebben.
Misschien komt dat juist door onjuiste parameters? Komen ze alledrie van dezelfde installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@emil_406 parameters??? dat gaat toch allemaal automatisch <sarcasm>
Maar nee 2 verschillende installateurs en 1 online aanschaf.

laat mij maar lekker zelf bepalen hoeveel lucht en pellets er door gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
Darkz0rs schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 17:13:
@emil_406 parameters??? dat gaat toch allemaal automatisch <sarcasm>
Maar nee 2 verschillende installateurs en 1 online aanschaf.

laat mij maar lekker zelf bepalen hoeveel lucht en pellets er door gaan.
Dat heb ik ook. Ik heb 2 amg kachels waar ik lekker zelf aan kan parameteren. En dat doe ik ook heel erg vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@emil_406 ik had een Julia, daar zat ik constant mee te knoeien. Nu een norma en eigenlijk tot op heden prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Is dat ding zo instabiel dan?
Of gebruik je per pelletsoort maar twee zakken, want dan kan ik me voorstellen dat je wat moet wijzigen als bijvoorbeeld de pellets veel langer of korter zijn dan de vorige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Vuiltje ik stook ook verschillende merken wel in dezelfde lijn van productie. Pas eigenlijk niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Darkz0rs schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 20:49:
verschillende merken wel in dezelfde lijn van productie.
Wat houdt dat in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:49
Ik ben me aan het verdiepen in het zelf installeren van een rookkanaal, kan in onze situatie geen rocket science zijn.
We hebben een bestaande schoorsteen die ruim genoeg is en waar een flexibele pijp prima door moet passen. Boven op de schoorsteen het geheel met een afdekkap goed afmonteren en het geheel afdekken met wat gaas tegen vogel nestjes.
En natuurlijk aansluiting van de kachel op de pijp beneden goed aansluiten, maar is ook plug&play.

Wat het lastige maakt is het werken op het dak, maar met een broertje die dagelijks op hoogte werkt en ook klim materiaal heeft komt dat ook wel goed.

Denk ik nou echt te makkelijk, mis ik nog belangrijke aandachtspunten of heb ik zo snel +/- 500eu bespaard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
Naaldhout in de zelfde rendementen klasse.

@B-Real klinkt zeker als een plan

[ Voor 9% gewijzigd door Darkz0rs op 17-09-2019 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emil_406
Vuiltje schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 20:20:
[...]

Is dat ding zo instabiel dan?
Of gebruik je per pelletsoort maar twee zakken, want dan kan ik me voorstellen dat je wat moet wijzigen als bijvoorbeeld de pellets veel langer of korter zijn dan de vorige.
Nee, ik ben eigenlijk nooit tevreden ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
@B-Real wij hebben dag het zelfde gedaan hier. In die zin dat een bevriende installateur dit gedaan heeft. Het zit inmiddels al een jaar of 2 a 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 14:09
B-Real schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 20:56:
Ik ben me aan het verdiepen in het zelf installeren van een rookkanaal, kan in onze situatie geen rocket science zijn.
We hebben een bestaande schoorsteen die ruim genoeg is en waar een flexibele pijp prima door moet passen. Boven op de schoorsteen het geheel met een afdekkap goed afmonteren en het geheel afdekken met wat gaas tegen vogel nestjes.
En natuurlijk aansluiting van de kachel op de pijp beneden goed aansluiten, maar is ook plug&play.

Wat het lastige maakt is het werken op het dak, maar met een broertje die dagelijks op hoogte werkt en ook klim materiaal heeft komt dat ook wel goed.

Denk ik nou echt te makkelijk, mis ik nog belangrijke aandachtspunten of heb ik zo snel +/- 500eu bespaard?
Ga niet te ruim met de diameter van je pijp, hou ook voor flex gewoon 80 mm aan.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:49
Knielen schreef op woensdag 18 september 2019 @ 07:58:
[...]

Ga niet te ruim met de diameter van je pijp, hou ook voor flex gewoon 80 mm aan.
Dat stond idd op de planning.
Ik las gisteren tijdens mijn Google zoektocht wel dat bij hoogtes hoger dan 5 of 6 meter 100mm aangeraden wordt, maar nergens stond bij waarom.
Bij ons is het +/- 7 meter en wilde eigenlijk alles gewoon met 80mm doen, zo hebben we het ook laten offreren overigens.

• Vuiltje
Heb hier 14kW pelletkachel cv met 100 flex in een oud rookkanaal 7 meter. (NIET aangestort) werkt perfect.
Stook wel altijd volaan, dus geen suddervuurtje.
Ik kan pas volgend jaar iets zeggen over vervuiling in de pijp.
Dit jaar was hij best wel met harde klontje aangekoekt, maar heb dan ook erg lang met de verkeerde fabrieksafstelling gedraaid, waardoor hij erg rookte.

Kijk ook meteen naar veeggereedschap, want als je zoals ik 2 behoorlijke bochten er in hebt, is dat ook een uitdaging.

[ Voor 13% gewijzigd door Vuiltje op 18-09-2019 09:07 ]

• Darkz0rs
Hier ook 80mm op advies. 100 koelt te snel af daarom krijg je meer creosoot. Brandbare koeklaag in je pijp. Ik veeg ieder jaar en haal alleen droge stof uit de pijp. Overigens Hornbach heeft nu veeg setjes geschikt voor rechte pijpen. Voor geloof 2 tientjes. Neem wel kunstof anders is je flex pijp gauw klaar. Neem gewoon de 100 of de 120 en knip deze op maat.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Weten jullie nog handige tips voor het afstellen van je pelletkachel? Ik probeer de eco stand wat minder "heet" te maken want puur op die stand kon ik heel het huis al verwarmen, beetje zinloos.

Ik heb een Qlima Fiorina 74 S-line (mond vol). Dezelfde kachel als een Artel Julia, belga stove en vast nog meer rebrands.

Mijn doel is vlammetjes die tot een stukje boven het potje uitkomen. De toevoer van de pellets in eco heb ik al omlaag gezet naar 1,2 (komende van 1,5 ingesteld door installateur). En de lucht ook wat omlaag.

Echter nu zit ik met het probleem dat een wormwiel geen "constante" aanvoer heeft. Hij gooit niet steeds netjes een paar pellets maar zo nu en dan komt de inhoud van dat gehele stuk "wormwiel schroefdraad" (geen idee hoe ik dit anders beschrijf) eruit zetten en dan heb ik een aantal minuten lang flinke vlammen erin voordat het weer een "normaal" vuurtje wordt. Is dit nog aan te passen of loop ik hier tegen een hard limiet aan qua "modulatie" ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
India Sierra schreef op woensdag 18 september 2019 @ 17:20:

Echter nu zit ik met het probleem dat een wormwiel geen "constante" aanvoer heeft.
Dat klinkt bekend en is niet op te lossen lijkt me.
Misschien met een andere schroef met meer wokkels over dezelfde afstand.
Maar dan ben je bezig met een zware verbouwing.
Heb er vrede mee, of ga en kleinere kachel zoeken.

Toen ik ruzie had met mijn kachelimporteur, gaf mijn vijzel ook een veranderend vlambeeld.
Volgens mij valt het met een bodemvoeder nog extra op.
Hij wist toen te vertellen dat ik last had van terugslag in de schoorsteen en dat daardoor mijn kachel rookte in de kamer.
Want hij wilde echt niet zien dat zijn deurafdichting gewoon slecht was. 8)7 8)7 8)7

Pagina: 1 ... 32 ... 69 Laatste