@buiter alsof die mooie zonnepanelen zo mooi zijn
Die heb ik dan weer wel, 20 stuks op de achterkant
Als de zonnepanelen mooi zijn dan zijn ze mooi
Maar het klopt dat ook in dat geval (soms) alleen een economische afweging wordt gemaakt.
Milieu afweging? Dat was voor mij een grote reden voor de pelletkachel. Ik bespaar er ook wat geld mee. Dus dat is erg mooi meegenomen. Tevens vind ik de warmte fijner dan een CV systeem.buiter schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 07:55:
[...]
Als de zonnepanelen mooi zijn dan zijn ze mooi![]()
Maar het klopt dat ook in dat geval (soms) alleen een economische afweging wordt gemaakt.
Haha
geweldig
Je kan beter heel het land volzetten met windmolens om warmtepompen te voeden, dat is pas een mooi "aanzicht"...........
Onze 2600 molens leveren overigens wel 0,11% van de vraag.
Dat zet zoden aan de dijk.
Daarom heb ik een pelletkachel-cv.Darkz0rs schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:59:
Tevens vind ik de warmte fijner dan een CV systeem.
Het genot van vlammen en straling van de houtkachel en het gemak van cv (toch heel het huis warm)
Dat mijn pijp niet mooi gevonden kan worden door sommigen: jammer dan, ik ben van het gas af en het is nog goedkoper ook.
[ Voor 35% gewijzigd door Vuiltje op 17-07-2019 10:17 ]
3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.
@Vuiltje helaas hebben wij niet gekozen voor een pelletkachel met CV. Deze modellen zijn allen zogenaamd open toestellen. Dit is in onze situatie niet wenselijk. Wij hebben bij de laatste kachel gekozen voor een hermetisch gesloten model. Bovendien verbruik ik zeer weinig gas. En vind ik de backup van een CV nog wel erg fijn 😃
Ik kan een pijp aansluiten op de luchtinlaatbuis van de kachel en de lucht van buiten halen, dan is het een gesloten systeem.
Echter: haalt de schoneruitspoeling wel de lucht vanuit het vertrek bij deze kachel.
Ik heb nooit gekeken naar OF er een hermetisch gesloten model bestaat, weet dus ook niet dat die er in de cv uitvoering niet bestaan/ niet zouden bestaan.
Ik vond bij een verbruik van 600 kuub gas een prijs van €1,00 per kuub al voldoende om niet te minderen, maar om naar geen aansluiting meer in stand te houden.
Voor nood heb ik nog een houtkachel, die ook op kolen kan, hout en kolen heb ik nog voldoende, voor als de printplaat kapot zou gaan. Al het andere kan ik zelf repareren, tenzij natuurlijk het waterdeel in de kachel gaat lekken, maar dan weet ik de verkoper en de importeur wel te vinden
3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.
Overal kun je een discussie voeren over wat je wel/niet mooi vindt.Vuiltje schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:14:
[...]
Haha
geweldig
Je kan beter heel het land volzetten met windmolens om warmtepompen te voeden, dat is pas een mooi "aanzicht"...........
[...]
Daarom heb ik een pelletkachel-cv.
Het genot van vlammen en straling van de houtkachel en het gemak van cv (toch heel het huis warm)
Dat mijn pijp niet mooi gevonden kan worden door sommigen: jammer dan, ik ben van het gas af en het is nog goedkoper ook.
Echter ik oordeel alleen over een kachelpijp aan de zijgevel van een huis.
@Darkz0rs milieu afweging? Ik vraag me af wat schoner is, weet jij dat?
Gas is schoner, maar in al haar grenzeloze wijsheid heeft de regering besloten (door onder andere subsidie te verstrekken op pelletkachels) dat we van het gas af moeten en dat houtstook CO2 neutraal is (wat het niet is als je niet tenminste net zoveel bomen terug plant als je er 30 jaar afzaagt).buiter schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:29:
milieu afweging? Ik vraag me af wat schoner is, weet jij dat?
Ze hebben alleen in hun grenzeloze wijsheid "even" niet stilgestaan bij alle fijnstofuitstoot die je dan krijgt.
Dus: gas is schoner.
Hoe zit het eigenlijk met het subsidie verhaal?
Voor pellets kachel gaat verdwijnen, maar geld dit ook voor de ketels die ook mede bij grote bedrijven worden gebruikt. En een hout vergasser,die lijkt mij dan net zo slecht, blijft die wel subsidie houden?
Voor pellets kachel gaat verdwijnen, maar geld dit ook voor de ketels die ook mede bij grote bedrijven worden gebruikt. En een hout vergasser,die lijkt mij dan net zo slecht, blijft die wel subsidie houden?
1 PVoutput . Dongen NB
Op de site van de rijksoverheid is de subsidie op pelletkachels lucht en water nog hetzelfde.
Die op pelletketels is gehalveerd.
Hoe het gaat in de toekomst weet je toch niet met dit kabinet.
Ja maar daar zie je alleen huidige regels. Voor kachels gaat het er 1 januari af, maar de rest?Vuiltje schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 12:52:
Op de site van de rijksoverheid is de subsidie op pelletkachels lucht en water nog hetzelfde.
1 PVoutput . Dongen NB
Daarbij kan ik je niet helpen, zoeken op www of bellen met de overheid kan uitkomst bieden.
[ Voor 0% gewijzigd door teacher op 18-07-2019 19:22 ]
Je lucht inlaat vanbuiten halen maakt de kachel echt niet gesloten. Het feit dat je benoemd dat je ruitspoeling van buiten komt geeft al aan dat hij niet gesloten is.Vuiltje schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:26:
[...]
Ik kan een pijp aansluiten op de luchtinlaatbuis van de kachel en de lucht van buiten halen, dan is het een gesloten systeem.
Echter: haalt de schoneruitspoeling wel de lucht vanuit het vertrek bij deze kachel.
Ik heb nooit gekeken naar OF er een hermetisch gesloten model bestaat, weet dus ook niet dat die er in de cv uitvoering niet bestaan/ niet zouden bestaan.
Ik heb me weldegelijk verdiept in een CV model wat gesloten is. Die zijn er voorzover ik kan oordelen niet.
De installateur bij mij vertelde me idd hetzelfde, dat alleen de pijp aansluiten niet voldoende is wanneer er bijv onderdruk in de woning is door een afzuiging. Er zouden volgens hem modellen zijn die geschikt zijn in die situatie maar ik weet niet welkeDarkz0rs schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:51:
[...]
Je lucht inlaat vanbuiten halen maakt de kachel echt niet gesloten. Het feit dat je benoemd dat je ruitspoeling van buiten komt geeft al aan dat hij niet gesloten is.
Ik heb me weldegelijk verdiept in een CV model wat gesloten is. Die zijn er voorzover ik kan oordelen niet.
Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012
@India Sierra wij hebben een Artel Norma. Artel heeft meerdere modellen.
Cayenne, Redonda, Norma en Elite 98.
Maar van andere merken weet ik het niet.
Cayenne, Redonda, Norma en Elite 98.
Maar van andere merken weet ik het niet.
Ahh, ik las er overheen dat je een CV model zoekt
@India Sierra ik zoek geen CV model meer. Ik heb een Norma gekocht. En die gaat de komende jaren dienst doen.
@India Sierra hoe bevalt trouwens je qlima kacheltje?
Best prima. Hij is wat aan de luide kant, vooral als ie "uit" gaat. Op stand 1 / eco is ie best stil. Komt ook een bak hitte vanaf dus hij staat bij ons zelden hoger dan stand 1.Darkz0rs schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 18:33:
@India Sierra hoe bevalt trouwens je qlima kacheltje?
Bij nader inzien hadden we wss beter voor een kachel kunnen kiezen met de rookgasafvoer bovenop ipv achterop omdat de kachel nu net wat te ver van de muur af komt.
@India Sierra je bedoelt dat de kachel een minuut of 30 gaat blazen om te koelen?
Ja precies dat. Dan gaat hij op vol vermogen blazen, redelijk irritant imho. Valt mee te leven vooral aangezien deze kachel gewoon erg goedkoop is/was. Als je een stillere wil zit je al snel 1k duurder.Darkz0rs schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 09:40:
@India Sierra je bedoelt dat de kachel een minuut of 30 gaat blazen om te koelen?
Klopt wij hebben nu een kachel die koelt 5 minuten. Daarna gaat de rookgasafvoer de kamer langer ventileren. Dit hoor je zo goed als niet.India Sierra schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 09:41:
[...]
Ja precies dat. Dan gaat hij op vol vermogen blazen, redelijk irritant imho. Valt mee te leven vooral aangezien deze kachel gewoon erg goedkoop is/was. Als je een stillere wil zit je al snel 1k duurder.
Welk merk / welke kachel als ik vragen mag?Darkz0rs schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:17:
[...]
Klopt wij hebben nu een kachel die koelt 5 minuten. Daarna gaat de rookgasafvoer de kamer langer ventileren. Dit hoor je zo goed als niet.
Een Artel Norma. Maar de serie die ik hier boven plaatste zijn allemaal gebaseerd op die techniek. Zijn redelijk eenvoudige kachels. Maar wel gesloten en relatief weinig geluid.India Sierra schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:19:
[...]
Welk merk / welke kachel als ik vragen mag?
Ahja, daar heb ik nog over getwijfeld aangezien hij claimt 98% efficiënt te zijn.Darkz0rs schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:23:
[...]
Een Artel Norma. Maar de serie die ik hier boven plaatste zijn allemaal gebaseerd op die techniek. Zijn redelijk eenvoudige kachels. Maar wel gesloten en relatief weinig geluid.
Over de efficiëntie kan ik nog niks zeggen. Ik heb nog geen stookseizoen gedraaid. Het geluid heb ik natuurlijk gestest. Deuren open en stoken maar. (Het is niet voor niets nu 30 graden in NL)India Sierra schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:25:
[...]
Ahja, daar heb ik nog over getwijfeld aangezien hij claimt 98% efficiënt te zijn.
Hallo, iemand al de aanbieding gezien van pure power pellets? en is het wat?
Jij bepaalt zelf toch of je het wat vind? Ik laat hem voorbij gaan.Lampje007 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 20:27:
Hallo, iemand al de aanbieding gezien van pure power pellets? en is het wat?
Ik heb een CV pellet ketel, dus geen kachel, deze is volledig gesloten, en ik meen me te herinneren dat er ook een kachel model van was, in principe dezelfde unit, alleen een mooie afwerking eromheen en een deur met glas en kleinere pellet buffer, dus feitelijk iets minder hoog.
Ben er erg over te spreken, volledige zelfreiniging ook van de brander korf, af en toe de as lade leeg gooien, voordeel van deze unit is dat hij reinigt tijdens het brandprocess.
Ben er erg over te spreken, volledige zelfreiniging ook van de brander korf, af en toe de as lade leeg gooien, voordeel van deze unit is dat hij reinigt tijdens het brandprocess.
Darkz0rs schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:51:
[...]
Je lucht inlaat vanbuiten halen maakt de kachel echt niet gesloten. Het feit dat je benoemd dat je ruitspoeling van buiten komt geeft al aan dat hij niet gesloten is.
Ketel ja, pellet kachel met CV nog niet gezien.arjan_1980 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 08:08:
Ik heb een CV pellet ketel, dus geen kachel, deze is volledig gesloten, en ik meen me te herinneren dat er ook een kachel model van was, in principe dezelfde unit, alleen een mooie afwerking eromheen en een deur met glas en kleinere pellet buffer, dus feitelijk iets minder hoog.
[...]
Nee, wel c27,en ik kan je verzekeren dat die automatische korrel herkenning en brander instellingen ruk is, party rook uit de pijp met opstarten niet normaal, met bruine korrels dan toch....Anoniem: 1236618 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 13:15:
Heeft er iemand ervaring met de Biodom H20?
1 PVoutput . Dongen NB
Wat gebeurd er eigenlijk als de pelletkachel met CV het boiler vat op temperatuur heeft? Gaat de kachel dan volledig uit of kun je dan alsnog gebruikmaken van de kachel om de ruimte op te warmen? Of hoe gaat dit te werk?
Hangt van de kachel af.India Sierra schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 16:50:
Wat gebeurT er
De kachel van mij kan je met een aan/uit contact of afstand schakelen (cv klokthermostaat), waarschijnlijk ook lokaal met de temp.voeler in de kachel.
Daarnaast heb je een ingang op de print waarbij je een voeler (NTC?) in het boilervat kan laten bepalen of de kachel aan/uit moet.
Dus: kijk in de kachel of vraag je dealer.
Dat is niet precies wat ik bedoelde. Ik vraag me juist af of je de kamer nog kan verwarmen terwijl de boiler al op temperatuur is (kachel model met CV aansluiting). Als er altijd hitte aan het water afgegeven wordt kan ik me voorstellen dat dat niet gaat. Maar ik kan er eigenlijk niks over vinden.
Wellicht beter omschrijven wat je hebt.India Sierra schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 17:07:
(kachel model met CV aansluiting).
Ik heb een cv model voor de radiatoren (zonder buffervat), met een driewegklep voor de boiler.
Daarop baseerde ik het antwoord.
Is de boiler warm, kan ik gewoon de radiatoren nog verwarmen.
Mijn kachel straalt genoeg eigen warmte af, daarom staat de radiator in die ruimte dicht.
Zijn alle radiatoren goed warm of door de thermostatische radiatorkranen gesloten, loopt de watertemperatuur zover op dat de kachel gaat terugregelen. Staat de klokthermostaat echter nog vragend omdat de kamer nog niet warm genoeg is en loopt de watertemperatuur nog verder op, gaat de kachel uit.
Is dan de kamer nog steeds te koud zal ik de kamerradiator moeten openen. De kachel blijft anders gewoon uit omdat het water volgens de settings te warm is.
[ Voor 49% gewijzigd door Vuiltje op 01-08-2019 18:27 ]
Dank voor je uitgebreide antwoord!Vuiltje schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 18:21:
[...]
Wellicht beter omschrijven wat je hebt.
Ik heb een cv model voor de radiatoren (zonder buffervat), met een driewegklep voor de boiler.
Daarop baseerde ik het antwoord.
Is de boiler warm, kan ik gewoon de radiatoren nog verwarmen.
Mijn kachel straalt genoeg eigen warmte af, daarom staat de radiator in die ruimte dicht.
Zijn alle radiatoren goed warm of door de thermostatische radiatorkranen gesloten, loopt de watertemperatuur zover op dat de kachel gaat terugregelen. Staat de klokthermostaat echter nog vragend omdat de kamer nog niet warm genoeg is en loopt de watertemperatuur nog verder op, gaat de kachel uit.
Is dan de kamer nog steeds te koud zal ik de kamerradiator moeten openen. De kachel blijft anders gewoon uit omdat het water volgens de settings te warm is.
Ik heb nog geen kachel met CV of pelletketel maar ik ben me aan het oriënteren en had wat vragen
@India Sierra je heb net je Qlima, nu al oriënteren ?
Ik ben momenteel flink aan het verbouwen en dan ook gelijk bezig met verduurzamenDarkz0rs schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:15:
@India Sierra je heb net je Qlima, nu al oriënteren ?
Omdat ik een aardige hoeveelheid zonnepanelen heb laten leggen was het plan om een warmtepomp boiler te kopen om het overschot te gebruiken. Echter in de winter heb je vrij weinig zon dus dacht ik dat het misschien slim was om een pellet CV ketel te kopen en die dan de boiler op te laten warmen in de winter. Aangezien de subsidie gaat eindigen denk ik dat de prijzen in elkaar gaan zakken volgend jaar (want ze zijn nu kunstmatig hoog, net als de wpb).
En ik vind het leuk om plannen te maken, alles uit te denken etc. Dus vandaar
Echter, een wpb samen met een pelletketel is op het moment geen bijzonder efficiente combi, zie mijn post in het wpb topic
De QLima gewoon staan in de woonkamer
@India Sierra Ok, ja ik ben ook aan het wikken en wegen. Mijn CV ketel moet volgend jaar vervangen worden. Echter verbuiken we nog maar 400 a 500 m3 gas. Ik verweeg dat dus anders te doen. Alleen heb ik werkelijk geen idee nog hoe. Zonnepanelen wekken voor mij nooit op wat ik verbruik (dak te klein).
Ik neig heel hard om de cv ketel simpel weg te vervangen.
Ik neig heel hard om de cv ketel simpel weg te vervangen.
@Darkz0rs Precies dus ook waar ik mee zit. CV Ketel is al wat ouder (wel HR). Geen onderhoudscontract gepakt want dat was vrij duur, stop ik het geld liever in een wpb / pelletketel.
Pelletketel vind ik mooie techniek en ook leuke "hobby". Echter is het misschien economischer om een wpb te pakken. Heb geen geld voor geen van beide op het moment (verbouwen is een dure hobby) maar ja wat je zegt, wikken en wegen.
Pelletketel vind ik mooie techniek en ook leuke "hobby". Echter is het misschien economischer om een wpb te pakken. Heb geen geld voor geen van beide op het moment (verbouwen is een dure hobby) maar ja wat je zegt, wikken en wegen.
@India Sierra ik heb dus heel bewust niet gekozen voor een pellet CV ketel of een Pellet CV kachel.
De investering is niet in een rieele tijd terug te verdienen. En hoewel ik erg begaan ben met het milieu is geld op de rekening ook prettig. ((Milieu blijkt ook relatief te zijn))
Wij hebben een service contract op de ketel en die dekt alle kosten. Dit is overigens niet heel gek duur.
Het verhaal blijft natuurlijk dat de overheid vind dat we van het gas afmoeten. Ik vind overigens dat de overheid er ook niet heel hard voor loopt.
De investering is niet in een rieele tijd terug te verdienen. En hoewel ik erg begaan ben met het milieu is geld op de rekening ook prettig. ((Milieu blijkt ook relatief te zijn))
Wij hebben een service contract op de ketel en die dekt alle kosten. Dit is overigens niet heel gek duur.
Het verhaal blijft natuurlijk dat de overheid vind dat we van het gas afmoeten. Ik vind overigens dat de overheid er ook niet heel hard voor loopt.
[ Voor 3% gewijzigd door Darkz0rs op 02-08-2019 12:47 ]
@Darkz0rs Misschien is een warmtepomp boiler dan wat voor je, die zijn na subsidie niet gek duur en met een dusdanig laag gasverbruik zijn deze volgens mij voldoende voor je hele huis. Maar dat ligt natuurlijk aan je situatie 
Maar goed, ik kijk even de kat uit de boom. De overheid lijkt inderdaad nog niet goed te weten hoe we van het gas af moeten. En de ontwikkelingen qua pelletketels en wpb staan niet stil. Dus wie weet.
Maar goed, ik kijk even de kat uit de boom. De overheid lijkt inderdaad nog niet goed te weten hoe we van het gas af moeten. En de ontwikkelingen qua pelletketels en wpb staan niet stil. Dus wie weet.
Een pellets ketel straalt zelf geen warmte af, die verwarmt een buffer vat.India Sierra schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:23:
@Darkz0rs Misschien is een warmtepomp boiler dan wat voor je, die zijn na subsidie niet gek duur en met een dusdanig laag gasverbruik zijn deze volgens mij voldoende voor je hele huis. Maar dat ligt natuurlijk aan je situatie
Is ook gesloten, geen brandend vuurtje te zien.
Zon ding zet je dus ook in de schuur of zo
1 PVoutput . Dongen NB
@reneeke1970 Yes, het plan is, mocht ik een pelletketel kopen, die in de aanbouw te zetten naast de wasmachine etc
Het is inderdaad een hoop plussen en minnen.India Sierra schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:31:
wikken en wegen.
Ook is het zo dat je met een pelletkachel je boiler niet warmer kan krijgen dan 68˚, bij warmer water gaat hij terugregelen namelijk.
MAAR: doe vooral waar je zelf een goed gevoel bij hebt en ga niet wachten op de overheid.
Wat ze nu beslissen, kan na een volgende verkiezing zo maar weer van tafel worden geveegd.
Als er 1 ding is waar je echt niet op kunt vertrouwen is het de regering.
Weet niet wat ze nu kosten, maar reken er wel bij de prijs van een fatsoenlijk buffer vat, anders is het echt geen stoken kan ik je vertellen. Beetje ruimte er omheen voor opslag is ook wel fijn.India Sierra schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:38:
@reneeke1970 Yes, het plan is, mocht ik een pelletketel kopen, die in de aanbouw te zetten naast de wasmachine etc
Als tip, kijk eens bij Versluys in wissekerke naar de Victoria ketel.
1 PVoutput . Dongen NB
@Vuiltje @reneeke1970 Het plan is om rond volgend jaar zomer / herfst te gaan kijken naar de aanschaf. Vandaar ook dat ik benieuwd ben naar de prijs ontwikkelingen volgend jaar aangezien de subsidie dan weg is.
Momenteel lijkt het het makkelijkst om een warmtepomp boiler te kopen, eventueel samen met een pelletketel (de wpb gebruik je dan als buffervat). Alhoewel in combinatie met een pelletketel niet veel / amper goedkoper is dan stroom stoken in de winter.
Is het niet zo dat een pelletketel warmer kan? Volgens mij las ik in de specs van de Biodom C15 dat de max water temperatuur 85c was, weet niet of hij ook daadwerkelijk dan tot 85 doorgaat.
Momenteel lijkt het het makkelijkst om een warmtepomp boiler te kopen, eventueel samen met een pelletketel (de wpb gebruik je dan als buffervat). Alhoewel in combinatie met een pelletketel niet veel / amper goedkoper is dan stroom stoken in de winter.
Is het niet zo dat een pelletketel warmer kan? Volgens mij las ik in de specs van de Biodom C15 dat de max water temperatuur 85c was, weet niet of hij ook daadwerkelijk dan tot 85 doorgaat.
Waarom koop je dan nu niet, nu subsidie er nog is?India Sierra schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:01:
@Vuiltje @reneeke1970 Het plan is om rond volgend jaar zomer / herfst te gaan kijken naar de aanschaf. Vandaar ook dat ik benieuwd ben naar de prijs ontwikkelingen volgend jaar aangezien de subsidie dan weg is.
Ja 85 doet ie wel, maar waarom zou je zo warm gaan?
Ik laat hem het liefst zo lang mogelijk pruttelen op 55 graden.
1 PVoutput . Dongen NB
@reneeke1970 Bij voorkeur koop ik eerst een vloer en meubelen
Zijn flink aan het verbouwen en helaas kost dat veel geld, sommige dingen moeten maar even wachten
Zijn flink aan het verbouwen en helaas kost dat veel geld, sommige dingen moeten maar even wachten
[ Voor 10% gewijzigd door India Sierra op 02-08-2019 14:23 ]
Dat snap ik, maar 1700 subsidie mis lopen is ook wat.India Sierra schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:21:
@reneeke1970 Bij voorkeur koop ik eerst een vloer en meubelen![]()
Kunt beter gelijk vloer verwarming leggen met warmtepomp, is wat goedkoper
1 PVoutput . Dongen NB
@reneeke1970 Vloerverwarming hebben we bewust niet gekozen, was 2000 euro extra voor de vloer terwijl de pelletkachel beneden alles van warmte voorziet. Dan zou de vloerverwarming enkele keren per jaar (misschien) gebruikt worden, zonde van het geld.
De 1700 euro subsidie zal denk ik wel meevallen (sowieso zijn de meeste pelletketels nog maar 1250 euro subsidie op het moment), de prijzen zijn gewoon kunstmatig hoog. Ben daarom ook benieuwd hoe die gaan zakken volgend jaar.
Kan me ook haast niet voorstellen dat pelletkachels / CV kachels / ketels zo duur zijn om te maken. Relatief gezien stelt het allemaal niet veel voor. Zelfde voor warmtepomp boilers, er is een reden dat veel modellen net ietsje duurder (of zelfs exact even duur) zijn als de subsidie.
De 1700 euro subsidie zal denk ik wel meevallen (sowieso zijn de meeste pelletketels nog maar 1250 euro subsidie op het moment), de prijzen zijn gewoon kunstmatig hoog. Ben daarom ook benieuwd hoe die gaan zakken volgend jaar.
Kan me ook haast niet voorstellen dat pelletkachels / CV kachels / ketels zo duur zijn om te maken. Relatief gezien stelt het allemaal niet veel voor. Zelfde voor warmtepomp boilers, er is een reden dat veel modellen net ietsje duurder (of zelfs exact even duur) zijn als de subsidie.
@reneeke1970 en @India Sierra ik ben een gelukkig mens met me Norma. Uiteraard is dat op het moment van schrijven
. Maar wat een verschil is dat zeg met de Julia. En nu was de Julia wel echt een goede kachel
Oh is subsidie weer gezakt pff, ik stam nog uit de tijd van 3200 euro, ik kreeg geld toe.India Sierra schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:42:
@reneeke1970 Vloerverwarming hebben we bewust niet gekozen, was 2000 euro extra voor de vloer terwijl de pelletkachel beneden alles van warmte voorziet. Dan zou de vloerverwarming enkele keren per jaar (misschien) gebruikt worden, zonde van het geld.
Oh ik dacht dat je zelf aan het verbouwen was, dan kost vloer verwarming maar 500 euro.
Maar een aannemer is kassa inderdaad.
Maar ik vind het toch wel fijn dat mijn warmtepomp het zelfstandig kan verwarmen, net zoals de pellets ketel, en net zoals komende winter de hout CV kachel, moet nog geplaatst worden, eigenlijk alleen voor de sfeer, maar als ie het lekker doet dan krijgt warmtepomp het rustig dit jaar....
1 PVoutput . Dongen NB
Wacht nog een winter af hi.Darkz0rs schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 16:56:
@reneeke1970 en @India Sierra ik ben een gelukkig mens met me Norma. Uiteraard is dat op het moment van schrijven. Maar wat een verschil is dat zeg met de Julia. En nu was de Julia wel echt een goede kachel
Maar geloof best dat het fijne kachel, ik houd alleen niet zo van de lokale warmte, alle vertrekken warm is zo fijn als je dat gewend bent 24/7
1 PVoutput . Dongen NB
@reneeke1970 wij hebben boven gewoon CV. Het is me nooit te doen geweest om alle vertrekken te verwarmen. Wij vinden vooral het soort en de snelheid erg prettig
Oh oke, mijn doel was gas de deur uit doen en goedkoper gaan verwarmen, vooral elektrisch.Darkz0rs schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 17:53:
@reneeke1970 wij hebben boven gewoon CV. Het is me nooit te doen geweest om alle vertrekken te verwarmen. Wij vinden vooral het soort en de snelheid erg prettig
En snelheid is niet belangrijk bij 24/7 21 graden
1 PVoutput . Dongen NB
Wij zijn 2 jaar terug begonnen met een Artel Julia. Simpel 8kw pelletkacheltje. Wij gingen van ongeveer 1900m3 gas naar 600m3 gas. Dat leverde dus een realistische mogelijkheid om van het gas te gaan.reneeke1970 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 17:58:
[...]
Oh oke, mijn doel was gas de deur uit doen en goedkoper gaan verwarmen, vooral elektrisch.
En snelheid is niet belangrijk bij 24/7 21 graden
Wij stoken alleen de woonkamer. En als de slaapkamers onder de 17 komen dan ook de slaapkamers maar dan met CV. Deze is gewoon nog op gas. Na lang rekenen ben ik er voor ons gebruik achter gekomen dat een pellet cv-ketel duurder uit zou pakken dan een reguliere CV ketel. Bovendien heb geen fatsoenlijke mogelijkheid naar een buffer voor deze hoeveelheid aan pellets.
Ik zou in theorie nu nog wel die "inmiddels nog maar" 500m3 gas kwijt willen. Maar de investering is absurd. En weegt niet op tegen de baten.
Nog 600 kuub voor boven verdieping op 17 graden houden?Darkz0rs schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 19:06:
[...]
Wij zijn 2 jaar terug begonnen met een Artel Julia. Simpel 8kw pelletkacheltje. Wij gingen van ongeveer 1900m3 gas naar 600m3 gas. Dat leverde dus een realistische mogelijkheid om van het gas te gaan.
Wij stoken alleen de woonkamer. En als de slaapkamers onder de 17 komen dan ook de slaapkamers maar dan met CV. Deze is gewoon nog op gas. Na lang rekenen ben ik er voor ons gebruik achter gekomen dat een pellet cv-ketel duurder uit zou pakken dan een reguliere CV ketel. Bovendien heb geen fatsoenlijke mogelijkheid naar een buffer voor deze hoeveelheid aan pellets.
Ik zou in theorie nu nog wel die "inmiddels nog maar" 500m3 gas kwijt willen. Maar de investering is absurd. En weegt niet op tegen de baten.
Nou dat lijkt mij een makkie voor een warmtepomp, hoef je niks bijzonders voor te investeren.
En sww kan hij er dan wel bij nemen, capaciteit genoeg.
Komt er 1500 kWh bij voor 300 euro.
Dat gas kost je 700 gok ik. 400 besparing per jaar, en geen onderhoud CV meer dus nog eens 100 erbij.
1 PVoutput . Dongen NB
Verdiep je zelf eens ? Ofwel verklaar je nader..reneeke1970 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 19:51:
[...]
Nog 600 kuub voor boven verdieping op 17 graden houden?
Nou dat lijkt mij een makkie voor een warmtepomp, hoef je niks bijzonders voor te investeren.
En sww kan hij er dan wel bij nemen, capaciteit genoeg.
Komt er 1500 kWh bij voor 300 euro.
Dat gas kost je 700 gok ik. 400 besparing per jaar, en geen onderhoud CV meer dus nog eens 100 erbij.
P.s. niet alleen warm houden. Ook douchen en koken. We zijn met ze 4'en. Me dochter gaat nu naar de hogere school zal dus wat vaker bij aangenamere temperaturen hebben.
[ Voor 16% gewijzigd door Darkz0rs op 02-08-2019 22:23 ]
Gewoon een mono block wp plaatsen, die laat je 35 tot 40 graden door de radiators sturen boven, en je boven verdieping blijft prima warm. Ik doe dat zelfs met 30/32 continu en boven blijft 18.5 graad. Gewoon ouderwetse plaat radiators.Darkz0rs schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 19:55:
[...]
Verdiep je zelf eens ? Ofwel verklaar je nader..
P.s. niet alleen warm houden. Ook douchen en koken. We zijn met ze 4'en. Me dochter gaat nu naar de hogere school zal dus wat vaker bij aangenamere temperaturen hebben.
Met een drie weg kraan laat je de wp een boiler warm houden op 45/50 graden.
Inductie plaat van marktplaats halen en je gas kan weg.
Een losse wpb kan natuurlijk ook nog voor sww
1 PVoutput . Dongen NB
Nee die heb je dan niet meer nodig, ik dacht ook eerst van wel, vandaar een hybride opstelling gemaakt. Na één winter zelfstandig met wp gedraaid te hebben heb ik wpb geplaatst en de twee jaar oude CV verkocht voor 700 euro.
Voor 150 een gebruikte inductie gekocht, wat trouwens fantastisch kookt, en toen is er slot op de gas kraan gegaan.
1 PVoutput . Dongen NB
@reneeke1970 daar ga ik is even induiken.
Ik heb trouwens een standaard jaren 60 woning lukt dat wel dan?
[ Voor 43% gewijzigd door Darkz0rs op 02-08-2019 23:05 ]
Ja waarom niet? Mensen onderschatten wat 24/7 30/35 graden water doet in je radiators. Een CV is weliswaar veel warmer maar die draait half uur en dan weer drie uur uit....Darkz0rs schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 22:47:
@reneeke1970 daar ga ik is even induiken.
Van jou gas blijft maar 400/500 over daadwerkelijk voor verwarming. Ik heb 1100 kuub opgevangen met 6 kW warmtepomp zonder aanpassingen. Alleen ventilators onder radiators geknutseld.
Dus jij hebt aan 5 kW al teveel, maar kleiner is er niet.
1 PVoutput . Dongen NB
@reneeke1970 heb je die ventilators zelf gemaakt
Ja, gewoon simpele van Conrad voor 8 euro, twee in serie zodat ze feitelijk op 6 volt gaan draaien dan hoor je ze niet.Darkz0rs schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 10:31:
@reneeke1970 heb je die ventilators zelf gemaakt
Van dikke koperdraad een soort verende beugels gebogen zodat ze klem tussen de platen blijven hangen aan onderkant.
Om de dertig cm eentje.
Sommige knutselaars maken temperatuur gestuurd, maar hier draaien ze gewoon 24/7.
Die 15 watt boeit mij niet zo.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik ben aan het overwegen een pelletkachel te kopen, een kleintje voor in de woonkamer als bijverwarming/sfeerkachel. Omdat ik in de stad woon maak ik mij wel zorgen om de fijnstof uitstoot. Nu heb ik de volgende vragen waar ik niet een goed antwoord op kan vinden:
1. Hoeveel fijnstof stoot een pelletkachel uit? Ik weet dat dit stukken minder is dan een houtkachel en al helemaal veel minder dan een open haard maar ik kan me echt geen voorstelling maken in hoeveel het nu is.
2. Kan de fijnstof gefilterd worden? Ik heb twee filters gevonden online, Abcat en OekoTube, maar kan maar weinig ervaringen en tests hierover vinden, werken die dingen?
1. Hoeveel fijnstof stoot een pelletkachel uit? Ik weet dat dit stukken minder is dan een houtkachel en al helemaal veel minder dan een open haard maar ik kan me echt geen voorstelling maken in hoeveel het nu is.
2. Kan de fijnstof gefilterd worden? Ik heb twee filters gevonden online, Abcat en OekoTube, maar kan maar weinig ervaringen en tests hierover vinden, werken die dingen?
@PiotrP Hey, ja het is en blijft wel een verbrandings apparaat. Wellicht even hier lezen: https://www.rrpelletkachel.nl/pelletkachel-fijnstof
Je kan idd de fijnstof nog wat filteren. Echter een goed afgestelde kachel, met goede pellets heeft weinig uitstoot.
Je kan idd de fijnstof nog wat filteren. Echter een goed afgestelde kachel, met goede pellets heeft weinig uitstoot.
@Darkz0rs Dank je voor de link maar het blijven een beetje vage stellingen van een partijdige bron.
Ik ben ook nog niets beters tegengekomen.PiotrP schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 12:13:
vage stellingen
Maar zolang het tabakroken op straat nog niet verboden is en vuurkorven nog overal toegestaan zijn, zou ik me over pelletkachels, die aan alle kanten type-gekeurd moeten worden voordat ze verkocht mogen worden, geen zorgen maken.
Je krijgt nog steeds subsidie, dus zo'n vaart zal het niet lopen.
Kijk eens verder op het forum naar "houtstook in steden verbieden".
Even flink groente wokken en je hebt meer fijnstof dan met een week de kachel aan.Vuiltje schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 12:24:
[...]
Ik ben ook nog niets beters tegengekomen.
Maar zolang het tabakroken op straat nog niet verboden is en vuurkorven nog overal toegestaan zijn, zou ik me over pelletkachels, die aan alle kanten type-gekeurd moeten worden voordat ze verkocht mogen worden, geen zorgen maken.
Je krijgt nog steeds subsidie, dus zo'n vaart zal het niet lopen.![]()
Kijk eens verder op het forum naar "houtstook in steden verbieden".
Subsidie is tot 31 december 2019
1 PVoutput . Dongen NB
Weet iemand wat er bedoeld wordt met concentrisch aansluiten? Betekent dat, dat de luchttoevoer van buiten komt?
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Zie hier, eerste hit op google. Dubbel uitgevoerd afvoerkanaal waarbij de dubbele wand gebruik wordt voor aanvoer van lucht.bert pit schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 12:40:
Weet iemand wat er bedoeld wordt met concentrisch aansluiten? Betekent dat, dat de luchttoevoer van buiten komt?
[ Voor 12% gewijzigd door Knielen op 05-08-2019 12:52 ]
Hahaha weer een link van die partij 😃. Volgens mij hebben die gasten het gewoon goed voor elkaar.
Net als CV dus..... Dat zal veel condens geven!Knielen schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 12:51:
[...]
Zie hier, eerste hit op google. Dubbel uitgevoerd afvoerkanaal waarbij de dubbele wand gebruik wordt voor aanvoer van lucht.
1 PVoutput . Dongen NB
knip
[ Voor 93% gewijzigd door Vuiltje op 05-08-2019 14:23 ]
Ik heb ook een concentrische setup, zit idd wat troep tegen de wand direct achter de kachel. Maar lijkt daardoor ook stof enzo extra op te vangen (maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal). Staat verder geen water in de pijp, alles lijkt (uiteindelijk) te verdampen.reneeke1970 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 13:11:
[...]
Net als CV dus..... Dat zal veel condens geven!
Andere vraag, het begint langzaam richting stookseizoen te gaan en ik zoek nog pellets. Iemand enig idee welke winkels ik het beste in de gaten kan houden voor aanbiedingen? Vorig jaar had Van Cranenbroek een goede aanbieding a 23ct de kg dus die houd ik al in de gaten
[ Voor 23% gewijzigd door India Sierra op 05-08-2019 14:34 ]
Ik ga voor bewezen degelijkheid, niet voor de koopjes.
Er is zat rommel te koop en als je daarvan eerst 1000 kilo moet zien weg te stoken, is de lol van het koopje snel verdampt.
Er is zat rommel te koop en als je daarvan eerst 1000 kilo moet zien weg te stoken, is de lol van het koopje snel verdampt.
Ik koop ook geen heel pallet zonder te proberen natuurlijk. Verder maakt het me niet bijzonder veel uit. Alhoewel die Coffee to burn pellets wel interessant lijken (de claims van 40% minder slaat nergens op) vanwege het milieu aspect. Maar ja, of dat echt zo is
@Vuiltje Welke heb jij nu dan?
@India Sierra Volgens mij is daar vorig seizoen over geschreven dat die erg slecht branden
@India Sierra Volgens mij is daar vorig seizoen over geschreven dat die erg slecht branden
@Knielen ik heb het topic idd gevonden maar behalve dat mensen zeggen dat ze wat laten weten na het proberen is er niks over de verbranding / ervaringen gezegd
Ik ben begonnen met Poolse pellets van biomasa (100% naald)
(heet nu woodpellet van fa. amagard.com: verpakking rood-groen-wit
En wat zakken van de dealer: erda; verpakking wit met zwart en een rood huisje
Toen waren de instellingen echter nog waardeloos van de kachel, dus een echte beoordeling kan ik daarover niet geven. Ze gaven voldoende warmte, maar de kachel vervuilde)
Ik heb nu PurePower 5* 100% naald.
verpakking doorzichtig met oranje
De eerste pallet was geel hout en brandt uit de kunst.
De tweede pallet was meer grijs dan geel, maar gaf gelukkig geen ander brandbeeld in de kachel.
Andere soorten heb ik nog niet verstookt.
Mogelijk branden andere ook goed nu ik de pellethoeveelheid/rookgasventilator-(fabrieks)parameters heb weten te optimaliseren in alle 5 vermogensstanden.
[ Voor 4% gewijzigd door Vuiltje op 05-08-2019 17:53 ]
Voor mij geen pure power meer. Die gasten denken dat ze werkelijk de hoofdprijs kunnen vragen voor hun pellets. Genoeg goede alternatieven.
Zoals?Darkz0rs schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 20:33:
Genoeg goede alternatieven.
Die site mag ik van avast niet bekijken.
Uhmm tja... Blijft een rot programma 😂Vuiltje schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 13:13:
Die site mag ik van avast niet bekijken.
Maar even buiten dat "rot" programma om naar die foute site gekeken.
Nou nou wat een goedkopere goede (????) alternatieven.
Ik zie nagenoeg allemaal dezelfde prijs, zo rond de €0,35/kg (van de PurePower).
Voor €0,02/kg ga ik geen andere proberen.
Ik zie dus geen goedkopere goede (????) alternatieven.
Wel vele nog duurdere "alternatieven".
Nou nou wat een goedkopere goede (????) alternatieven.
Ik zie nagenoeg allemaal dezelfde prijs, zo rond de €0,35/kg (van de PurePower).
Voor €0,02/kg ga ik geen andere proberen.
Ik zie dus geen goedkopere goede (????) alternatieven.
Wel vele nog duurdere "alternatieven".

@Vuiltje ik haal me pellets of bij de hornbach of bij een lokale leverancier. die levert ze aan huis per 20 zakjes. Nu is dat Pelfin geloof ik. kosten bij de hornbach 4,30 per 12,5 kilo. Dat is 34 cent de kilo. Pure Power is 35 cent de kilo. Mits je wel 990 Kilo koopt. Ik koop dit gewoon per zakje. Geen achterlijke opslag perikelen.
Maar hey ieder ze ding he :-) Ik vind als je 990 kilo koopt. Dat je wel echt voordeel moet hebben. Niet 10 euro....
Plospan is en blijft de beste keuze bij Hornbach 4,50 het zakje a 14 kilo. 32 cent de kilo. Wederom geen hele pallets noodzakelijk
Maar hey ieder ze ding he :-) Ik vind als je 990 kilo koopt. Dat je wel echt voordeel moet hebben. Niet 10 euro....
Plospan is en blijft de beste keuze bij Hornbach 4,50 het zakje a 14 kilo. 32 cent de kilo. Wederom geen hele pallets noodzakelijk
[ Voor 13% gewijzigd door Darkz0rs op 07-08-2019 17:19 ]
Niet om het 1 of ander.Darkz0rs schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 17:06:
Maar hey ieder ze ding he :-)
Die Pelfin zijn nog duurder dan de purepower.
HAHAHA, doe mij dan die "dure" PP maar, daar weet ik van dat ze het goed doen hier.
PurePower: €0,069/kWh
Pelfin: €0,0748/kWh
Verder is hornbach natuurlijk alleen AFHALEN (anders is het schreeuwend duur), heb je er zelf ook nog een berg werk aan.
[ Voor 14% gewijzigd door Vuiltje op 07-08-2019 17:27 ]
Ik laat ze bezorgen voor de HB prijs. Per 20.
Maar plospan is de prijs koning 😀
Maar plospan is de prijs koning 😀
Ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar dat lijkt me niet waar:Vuiltje schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:14:
[...]
https://opendata.cbs.nl/s...0030NED/table?fromstatweb
Volgens het cbs kwam in 2018 9,3% van onze elektriciteit uit windmolens.
openkat.nl al gezien?
Verschil tussen opbrengst in Nederland of wereldwijd. Wereldwijd gezien doen de windmolens nog helemaal niks op het totaal
Kijk eens op de realtime opbrengst van energieopwek, dan zie je dat het wel klopte.killercow schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 14:47:
[...]
Ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar dat lijkt me niet waar:
edit: vanmorgen om 6 uur was de netbelasting 10,25 GW en de windmolens leverden 100MW
Nog net geen 1%
.
.
dan kan ik alleen maar zeggen:"gelukkig draaien de kolencentrales nog"
[ Voor 24% gewijzigd door Vuiltje op 21-08-2019 17:35 ]
Met de zelfde waardeloze gedachte kun je stellen dat de kolencentrales nog geen 0% opbrengen in de UK momenteel, want ey. alles wordt door andere souces opgeleverd. Zowieso zijn kolencentrales de laatste dingen die je wilt op en af schalen, gascentrales zijn daar veel zinniger voor.Vuiltje schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 17:22:
[...]
Kijk eens op de realtime opbrengst van energieopwek, dan zie je dat het wel klopte.
edit: vanmorgen om 6 uur was de netbelasting 10,25 GW en de windmolens leverden 100MW
Nog net geen 1%
.
.
dan kan ik alleen maar zeggen:"gelukkig draaien de kolencentrales nog"
openkat.nl al gezien?
ik heb een openhaard (niet gebruikt) die ik om wil bouwen naar cv ondersteuning ding ..
nu lijkt pelletkachel me wel erg intressant omdat (obvious reasons)
- schone(re) verbranding
- pellets makkelijk te verkrijgen zijn
Maar hoe verantwoord ik dit ding (WAF Factor niet relevant die wil gewoon vuur zien)
En is het zoveel zuiniger dan gas ???
nu lijkt pelletkachel me wel erg intressant omdat (obvious reasons)
- schone(re) verbranding
- pellets makkelijk te verkrijgen zijn
Maar hoe verantwoord ik dit ding (WAF Factor niet relevant die wil gewoon vuur zien)
En is het zoveel zuiniger dan gas ???
Tja vanalles