Follow-up:
Voor een ieder die via de IR poortjes met de Flonidan Uniflo G4SRT zou willen communiceren.
Helaas gaat het niet. Ik had een leeskop besteld maar kreeg niets uit de gasmeter.
In de PDF brochure op de Flonidan website lees ik nu bij vergelijkbare modellen bij de feature list:
- Optical interface (IEC 62056-21) for local maintenance (disabled while in the field)
Follow-up:
Voor een ieder die via de IR poortjes met de Flonidan Uniflo G4SRT zou willen communiceren.
Helaas gaat het niet. Ik had een leeskop besteld maar kreeg niets uit de gasmeter.
- Optical interface (IEC 62056-21) for local maintenance (disabled while in the field)
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Er zijn verschillende varianten van de T211 kWh-meter. De versie die Enexis in Nederland installeert heeft onder het klepje alleen een P1-poort (ESMR5), de versie die in België wordt gebruikt heeft daarentegen een P1-poort (rechts, ESMR5) en een S1-poort (links, ruwe data). De S1-poort is specifiek voor België. Het zou mij niet verbazen als in andere landen nog weer andere varianten van de T211 worden gebruikt.
"Als de oplossing complex is, heb je het probleem niet begrepen"
@Nico95
Heb zelf ook een T211 met een P1 kabel van sossolution. Werkt prima op een raspberry. Het installeren van een rpi met webserver is niet zo moeilijk. Als t je interesseert dan hoor ik het wel. Heb er nog een how to van liggen.
Ja, er zit een mooi test tooltje bij waarmee je de kop zelf kun testen op een wit papiertje en alle gangbare openingszinnen uitstuurt op verschillende baudrates als je hem voor de meter hangt... Er komt niets terug.
Ja, er zit een mooi test tooltje bij waarmee je de kop zelf kun testen op een wit papiertje en alle gangbare openingszinnen uitstuurt op verschillende baudrates als je hem voor de meter hangt... Er komt niets terug.
Jammer
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
René Janssen schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:02:
@Nico95
Heb zelf ook een T211 met een P1 kabel van sossolution. Werkt prima op een raspberry. Het installeren van een rpi met webserver is niet zo moeilijk. Als t je interesseert dan hoor ik het wel. Heb er nog een how to van liggen.
Als je kabel is gebaseerd op een FT232R chip van FTDI, zou je eens met FT_PROG (download, Windows) kunnen kijken of de signalen RXD en RTS# geïnverteerd zijn.
Ik probeer al een tijdje mijn slimme meter uit te lezen via de P1-poort. Dit is voor een groepsproject, maar helaas hou ik mijn groepje op omdat ik het maar niet werkend kan krijgen vanwege mijn beperkte kennis op dit gebied. Ik volgde de stappen van deze site: http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-uitlezen-hardware/ en specifiek het deel over het uitlezen met een Arduino. Ik had de Arduino Nano en de 7404 IC inverter gekocht en volgde het onderstaande aansluitschema:
Dit is voor een Arduino Uno, dus bij mijn Nano sluit ik de draadjes aan op 5V, GND en D8. Het probleem is alleen dat zodra ik de RJ12 kabel in de P1-poort steek, er helemaal niets op de serial monitor van Arduino IDE verschijnt. Ik gebruik de code van dezelfde site en verwisselde eventueel de baud-rate in de code van 9600 naar 115200, maar er bleef niets binnenkomen.
Zodra ik echter de inverter verwijderde en de draadjes gewoon direct aan elkaar aansloot, verscheen er wel wat, maar dat was gibberish. Dit deed mij denken dat het aan de inverter lag, dus kocht ik een andere inverter van dezelfde site, de BS170 met een 1k weerstand. Ook daar volgde ik het aansluitschema van de site, maar nog altijd kwam er niets binnen.
Nu loopt het project op zijn einde en moet ik dit gefixt zien te krijgen. Is er iemand die mij verder kan helpen? Misschien een obvious fout die ik telkens maak? Alle hulp wordt geapprecieerd!
arduino_noob schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 20:32:
Nu loopt het project op zijn einde en moet ik dit gefixt zien te krijgen. Is er iemand die mij verder kan helpen? Misschien een obvious fout die ik telkens maak? Alle hulp wordt geapprecieerd!
De baudrate ligt aan het type slimme meter die je uitleest. Als die niet correct is, dan wordt het niks.
Inverter kun je ook door de serial library laten doen. Zelf gebruik ik een ESP32 die dat hardwarematig al kan.
De baudrate ligt aan het type slimme meter die je uitleest. Als die niet correct is, dan wordt het niks.
Inverter kun je ook door de serial library laten doen. Zelf gebruik ik een ESP32 die dat hardwarematig al kan.
Dat zou zelfs een esp8266 12f al moeten kunnen (heb ooit een aangepaste esp-link gecompiled welke het signaal inverteerd).
Als ik @arduino_noob zijn conclusies zo lees, zou je bijna zeggen dat het de 74HC04 is welke fout is.
Weet je de DSMR versie van de meter?
Ik gebruik 115200 8N1 voor DSMR 4/5 en 9600 7E1 voor DSMR 2/3
Ik heb een DSMR 5, maar ik heb al alle combinaties geprobeerd qua baud-rates, maar er komt gewoon niets binnen als de inverter er tussen zit. En als ik de inverter er tussen uit haal en alles direct met elkaar verbindt, krijg ik dit soort zooi binnen:
Maar dit heeft ook niet de structuur van de output die ik verwacht (http://domoticx.com/wp-co...2/p1_arduino_uitlezen.png) en het lijkt in veel grotere getalen binnen te komen dan eens per (10) seconde(n). Dus misschien ligt het niet aan de inverter, maar worden gewoon de verkeerde signalen doorgegeven ofzo.
Dat zou zelfs een esp8266 12f al moeten kunnen (heb ooit een aangepaste esp-link gecompiled welke het signaal inverteerd).
Als ik @arduino_noob zijn conclusies zo lees, zou je bijna zeggen dat het de 74HC04 is welke fout is.
Weet je de DSMR versie van de meter?
Ik gebruik 115200 8N1 voor DSMR 4/5 en 9600 7E1 voor DSMR 2/3
Ik denk juist dat het niet aan de 74HC04 inverter ligt, omdat het met de BS170 inverter ook niet lukt. Ik denk dat ik gewoon wat fout doe qua bedrading of code ofzo, maar dat ik niet zie wat
En mijn DSMR versie is 5 als het goed is, maar wat betekent de 8N1 en 7E1 wat je achter 115200 en 9600 zet? Ik heb echt hele beperkte kennis op dit gebied, dus weet niet wat het betekent
Ik denk juist dat het niet aan de 74HC04 inverter ligt, omdat het met de BS170 inverter ook niet lukt. Ik denk dat ik gewoon wat fout doe qua bedrading of code ofzo, maar dat ik niet zie wat
En mijn DSMR versie is 5 als het goed is, maar wat betekent de 8N1 en 7E1 wat je achter 115200 en 9600 zet? Ik heb echt hele beperkte kennis op dit gebied, dus weet niet wat het betekent
Dat is hoeveel databits, stopbits en parity is bepaald:
Edit 1:
Wat ik mis in jouw setup is de pull-up weerstand op de data line. Als je kijkt naar hoe een P1 poort werkt (en waarom je een inverter nodig hebt) is omdat de data via een optocoupler gaat. Als je een 10k weerstand tussen 5v en data plaatst (voor de inverter) is de kans groot dat het wel werkt.
Edit 2:
Als er geen data over een serial line gaat, is deze standaard hoog. Een hoog signaal in de optocoupler betekend dat de data uit aan ground is verbonden (zie bovenstaand schema). Zodra er data vanuit de meter komt (nog voor de optocoupler) is de serial line laag, en de data pin niet verbonden aan ground. In jouw setup is dat op dat moment een zwevende verbinding, wat nergens aan verbonden is (behalve je inverter). Dat betekend dus ook dat er geen hoog signaal erop staat (inverter heeft volgens mij niet een standaard high indien niet verbonden).
Dus als je een 10k weerstand tussen de data line vóór de inverter en +5v plaatst, is deze hoog wanneer dat moet en laag wanneer het aan ground verbonden is.
[Voor 40% gewijzigd door iMars op 19-10-2022 15:53]
Edit:
Wat ik mis in jouw setup is de pull-up weerstand op de data line. Als je kijkt naar hoe een P1 poort werkt (en waarom je een inverter nodig hebt) is omdat de data via een optocoupler gaat. Als je een 10k weerstand tussen 5v en data plaatst (voor de inverter) is de kans groot dat het wel werkt.
[Afbeelding]
Reactie op je edit: Ik had voor de Bs170 wel een 1K weerstand er tussen gezet, en toen kwam er nog steeds niets binnen. Maar ik zal het ook nog met een 10K weerstand proberen (moet die nog wel bestellen helaas).
Reactie op je edit: Ik had voor de Bs170 wel een 1K weerstand er tussen gezet, en toen kwam er nog steeds niets binnen. Maar ik zal het ook nog met een 10K weerstand proberen (moet die nog wel bestellen helaas).
Kan je de schema plaatsen van de BS170? Want ik heb dat in het begin ook veel gebruikt en had destijds een 4k7 weerstand als pull up. Tegenwoordig plaats ik daar gewoon een 10k voor (en gebruik ik geen bs170 meer).
Ik weet te weinig van Arduino code, dus dat antwoord moet ik je verschuldigd blijven, dat kan iemand met meer Arduino ervaring beter uitleggen ;-)
[...]
Kan je de schema plaatsen van de BS170? Want ik heb dat in het begin ook veel gebruikt en had destijds een 4k7 weerstand als pull up. Tegenwoordig plaats ik daar gewoon een 10k voor (en gebruik ik geen bs170 meer).
Ja die schema heeft geen pull up aan de data line... En dat werkt in sommige gevallen wel (lees veel verhalen over situaties dat het wel werkt), maar als je kijkt hoe een P1 poort werkt (schema welke ik eerst plaatste) dan zie je dat er in feite altijd een pull up gebruikt moet worden.
Als je kijkt naar de schema die ik gebruikte (met BS170), dan zie je links onderaan de BS170 inverter staan.
De schema die jij laat zien heeft maar 1 weerstand, en dat is in mijn schema R6 ... wat jij nodig hebt is een pull up op de pin 5 van de P1 poort (R5 in mijn schema):
Ja die schema heeft geen pull up aan de data line... En dat werkt in sommige gevallen wel (lees veel verhalen over situaties dat het wel werkt), maar als je kijkt hoe een P1 poort werkt (schema welke ik eerst plaatste) dan zie je dat er in feite altijd een pull up gebruikt moet worden.
Als je kijkt naar de schema die ik gebruikte (met BS170), dan zie je links onderaan de BS170 inverter staan.
De schema die jij laat zien heeft maar 1 weerstand, en dat is in mijn schema R6 ... wat jij nodig hebt is een pull up op de pin 5 van de P1 poort (R5 in mijn schema):
[Afbeelding]
Oke dankjewel! Zou je misschien, als het niet te veel moeite is, in mijn schema aan kunnen geven waar je dan die weerstand tussen zou plaatsen? Ik heb helaas te weinig verstand hiervan om jouw schema helemaal te vatten
of bij dit schema als dat ook kan:
Oke dankjewel! Zou je misschien, als het niet te veel moeite is, in mijn schema aan kunnen geven waar je dan die weerstand tussen zou plaatsen? Ik heb helaas te weinig verstand hiervan om jouw schema helemaal te vatten [Afbeelding]
of bij dit schema als dat ook kan: [Afbeelding]
Tussen de rode (+5v) en gele (data) lijn op de P1 poort in jouw schema (beide schema's).
Je wilt 5 volt op de data lijn zetten, maar niet direct, maar via de 10k weerstand (4k7 moet ook werken en ik denk een 1k ook).
@arduino_noob je stapelt wel een hoop (onnodige) mogelijke failure modes op elkaar zo
- als je software serial gebruikt, inverteer dan gewoon in software.
- of als je een hardware inverter gebruikt, gebruik dan een hardwarematige seriële poort
- je initieert nu een seriële connectie met default (8N1) instellingen, en gaat zelf de output proberen te bitshiften... Lijkt me stug dat dat gaat werken. Zoek gewoon even de documentatie van je software serial library en stel de parameters goed in.
lees net op het arduino forum dat de uno niet geschikt is voor een softwarematige baudrate van 115200, je zou dus een hardwarematige moeten installeren.
Tussen de rode (+5v) en gele (data) lijn op de P1 poort in jouw schema (beide schema's).
Je wilt 5 volt op de data lijn zetten, maar niet direct, maar via de 10k weerstand (4k7 moet ook werken en ik denk een 1k ook).
Dank voor al je hulp! Ik heb het geprobeerd met de 1k weerstand alleen er komt nog steeds niets binnen. Ik denk dat je zeker gelijk hebt dat dit 1 van mijn fouten is, maar ik ben bang dat het ook met een 10K weerstand nog niet werkt, omdat ik waarschijnlijk ook wat andere dingen fout doe. De berichten van @mcDavid en @René Janssen hierboven doen vermoeden dat mijn code waarschijnlijk ook niet goed is
Hoe doe ik dat, een hardwarematige baudrate installeren?
Je haalt wat termen door elkaar.
De microcontroller op de Arduino heeft een hardwarematige seriële poort, die bevindt zich op pin 0 en 1 en wordt (ook) gebruikt voor de communicatie met de computer (via een usb-serial converter die ook op je Arduino zit).
Jij gebruikt een "software serial" library, die van elke pin een seriële poort kan maken door gewoon de ruwe data uit te lezen en in software te decoderen. Je kunt je misschien voorstellen dat dat op zo'n simpele microcontroller al snel tegen de limieten van verwerkingssnelheid aanloopt, en helemaal niet werkt met al te hoge Baud rates.
Dus wat je waarschijnlijk moet doen is die hardware seriële poort gebruiken. Das alleen lastig, want die gebruik je ook om te communiceren met je computer. Afhankelijk van wat je precies wilt bereiken kun je het misschien wel werkend krijgen, maar ik denk dat je beter af bent met een andere microcontroller.
Daarnaast klopt je code idd ook niet, je moet de juiste configuratie opgeven bij het initiëren van Serial. Ik zou zeggen zoek het Arduino topic even op als je hiermee verder wilt. Of koop gewoon een kant en klaar usb-p1 kabeltje of zo.
@arduino_noob Ik mis inderdaad de pull up op de datalijn. En je weet zeker dat je de 5V op pin2 zet van een RJ12? En je gebruikt niet een RJ11?
Wil je de data gewoon op de PC krijgen of later ook wat in de Arduino doen?
Maar wat dan ook is het denk ik verstandig eerst de Arduino te laten voor wat het is. Sluit eerst eens een serial to USB adapter aan. Als je geen losse hebt kan je ook die in de Arduino gebruiken. Druk hiervoor een draadje / jumper tussen de reset en de GND pinnen. Dit zorgt ervoor dat de Arduino niets meer doet. Vervolgend kan je de data uit je inverter circuit (die nu op D8 zit) aansluiten op de Tx pin van de Arduino. Omdat je Arduino nu niets meer doet verbind je hiermee de P1 data deirect met de (RXI) van de USB naar serial. Vervolgens open je op je PC een serial terminal (voor mijn part Arduino serial monitor) op de benodigde baudrate. Je zou dan direct de data moeten kunnen zien.
Nogmaals, de microcontroller op de Arduino Nano/Uno zit dan steeds in reset en doet dus niets. Welk programma erin zit is niet van belang, het is nu net alsof hij er niet is. Je gebruikt dan alleen de USB naar serial chip op je Nano of Uno.
Zelf heb ik altijd slechte ervaring gehad om 115200 baud via software serial (softserial) te doen. Zowel op een Uno/Nano als op een ESP8266. Op mijn P1 meter hangt het dus ook aan de hardware serial interface van een ESP8266 en tijdens debuggen gebruikte ik juist een softserial om data naar een PC te sturen.
Ontzettend bedankt voor jullie reacties nog @mcDavid en @septillion , maar gelukkig is het zojuist met de 10K weerstand zoals aangedragen door @iMars (en ook @septillion ) gelukt! Ik denk de problemen die je aandraagt @mcDavid te snappen, maar voor nu werkt het met mijn huidige aansluitschema en code, dus ik hou het liever even zo .
Voor het geval iemand in de toekomst tegen hetzelfde probleem aanloopt, zal ik hieronder nog 1 keer mijn aansluitschema + code + output zetten:
Hopelijk kan de softserial het bijhouden. Ik had met een ESP en softserial dat het 99% van de tijd goed ging maar af en toe een bitje omviel en dus een character corrupt raakte.
En ga je werkelijk wat ermee doen in de Arduino? De hele mask van bit 7 is volgens mij compleet onnodig. Is dus gelijk aan:
Als je meer in Arduino gaat doen, probeer dan de indentatie van je code kloppend te houden. Dit maakt het voor jezelf ook veel makkelijker te lezen. Variabele die werkelijk beschrijven wat het is zijn ook eenvoudiger dan namen die alleen maar aangeven hoe je ergens aan komt.
Hopelijk kan de softserial het bijhouden. Ik had met een ESP en softserial dat het 99% van de tijd goed ging maar af en toe een bitje omviel en dus een character corrupt raakte.
En ga je werkelijk wat ermee doen in de Arduino? De hele mask van bit 7 is volgens mij compleet onnodig. Is dus gelijk aan:
Als je meer in Arduino gaat doen, probeer dan de indentatie van je code kloppend te houden. Dit maakt het voor jezelf ook veel makkelijker te lezen. Variabele die werkelijk beschrijven wat het is zijn ook eenvoudiger dan namen die alleen maar aangeven hoe je ergens aan komt.
Dankjewel, ik had die code gwn gekopieerd zonder echt te snappen wat het doet, maar ik zal jouw tips toepassen. En de bedoeling is om de data via een bluetooth module naar een andere arduino te sturen, die gekoppeld is aan een scherm. Dit moet dan een soort dashboard worden die je in huis kan hangen. Maar gelukkig hebben we daarvoor iemand in ons groepje die daar veel verstand van heeft, dus ik denk dat het vanaf nu wel goed moet komen.
@arduino_noob Oef, die BT is ook weer serial? Misschien dat hij zonder de Arduino het al weet te doen. Hopelijk heeft die ander meer embedded C kennis wat dan is het wel aardig wat data
Persoonlijk zou ik denk ik de P1 Arduino aan de P1 hangen via de hardware serial. Maar dan zal je de lijnen van de USB-serial chip naar de Arduino moeten verbreken of een Pro Mini pakken. En dan die Arduino de data al parsen en alleen de values die je wilt doorsturen.
Of, Nano / Uno in de kast leggen en een ESP32 pakken en die via hardware serial aan de P1. Heeft vervolgens al bluetooth aan boord dus lekker makkelijk
Wat @septillion zegt, software serial is gewoon ruk. Weet niet of ik de Arduino met een ESP12F mag vergelijken, maar daar weet ik uit ervaring dat als je software serial kiest icm esphome (software serial kiest ie automatisch als je een verkeerde setting neemt binnen esphome). Dan dropt ie heel veel pakketten omdat ie het gewoon niet bij kan benen.
Persoonlijk zou ik denk ik de P1 Arduino aan de P1 hangen via de hardware serial. Maar dan zal je de lijnen van de USB-serial chip naar de Arduino moeten verbreken of een Pro Mini pakken. En dan die Arduino de data al parsen en alleen de values die je wilt doorsturen.
Of, Nano / Uno in de kast leggen en een ESP32 pakken en die via hardware serial aan de P1. Heeft vervolgens al bluetooth aan boord dus lekker makkelijk
Je kan een esp12f nemen, die heeft een dubbele uart. Ik pak daar D7 (GPIO13 dacht ik) van icm hardware inverter. Dan blijft je gewone Rx/Tx in tact voor als je moet flashen. Of inderdaad een ESP32 pakken
@iMars Ja, je hebt helemaal gelijk. Toen niet gedaan omdat ik eigenlijk meestal een WeMos D1 Mini pak. En dan hangt de USB-Serial al aan GPIO1 en GPIO3. Daar ik voor debug prima uit kan scheelt het me dan om aanpassingen aan de hardware te moeten maken
Wat zijn de ervaringen van het gebruik van de HomeWizard P1 uitlezer?
Ik heb al een aantal jaren de P1 monitor https://www.ztatz.nl/p1-monitor/ deze draait op een Raspberry Pi model 2 maar deze is gewoon vast gelopen. Ik kan geen nieuwe data meer uitlezen. En de SD als eens vervangen maar geen verandering. Dus waarschijnlijk een nieuwe RPi, en als ik dan de prijs zien ben ik goedkoper uit de HomeWizard oplossing, ga ik dan dingen missen of is de een vergelijkbare systeem?
Ik heb al een aantal jaren de P1 monitor https://www.ztatz.nl/p1-monitor/ deze draait op een Raspberry Pi model 2 maar deze is gewoon vast gelopen. Ik kan geen nieuwe data meer uitlezen. En de SD als eens vervangen maar geen verandering. Dus waarschijnlijk een nieuwe RPi, en als ik dan de prijs zien ben ik goedkoper uit de HomeWizard oplossing, ga ik dan dingen missen of is de een vergelijkbare systeem?
Ik heb deze en het werkt goed. Zit er nog wel aan te denken om een script te laten draaien op mijn Synology, maar dat kost weer extra stroom omdat die dan niet in slaapstand gaat lijkt me...
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik heb deze en het werkt goed. Zit er nog wel aan te denken om een script te laten draaien op mijn Synology, maar dat kost weer extra stroom omdat die dan niet in slaapstand gaat lijkt me...
Maar die gebruik je dan toch om je data te loggen. Dat deed ik nu met Dropbox al raakte in eerste instantie helemaal vol om dat hij niet over de bestanden schreef maar eerdere keer nieuwe pakketjes maakte. En toen ik dat had verlaagt naar eens in de week ging het goed. Dat kan met de NAS dan toch ook?
Heeft iemand misschien een oplossing voor het volgende probleem:
Ik heb een Iskra AM550 slimme meter met daaraan gekoppeld een UniFlo G4SRT gasmeter.
Via een P1 kabel heb ik de meter gekoppeld aan een Rasberry Pi 4 waar binnen Docker Home Assistant draait.
Via de DSMR Slimme Meter integratie kan ik het elektriciteit deel van de Iskra uitlezen echter de gasmeter stand komt niet door. Deze zit wel in het telegram dus de koppeling van de gasmeter met de Iskra is in orde. Home Assistant geeft echter dit:
Romulus schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:52:
Ik heb een Iskra AM550 slimme meter met daaraan gekoppeld een UniFlo G4SRT gasmeter.
Via een P1 kabel heb ik de meter gekoppeld aan een Rasberry Pi 4 waar binnen Docker Home Assistant draait.
Via de DSMR Slimme Meter integratie kan ik het elektriciteit deel van de Iskra uitlezen echter de gasmeter stand komt niet door. Deze zit wel in het telegram dus de koppeling van de gasmeter met de Iskra is in orde. Home Assistant geeft echter dit:
Ik zou zeggen dat het komt doordat er een ander bus ID wordt gebruikt voor de gasmeter. In ESPHome is dat een configuratie-optie, maar hoe dat met een P1-kabel gaat, geen idee...
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Romulus schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:52:
@iMars Ja dat zou ik ook denken maar toch krijg ik dit:
Terwijl de electriciteitswaarden wel gewoon goed doorkomen.
Binnen het Energy Dashboard van HA zie ik ook alleen Electricity Consumption, Gas komt daar niet terug.
Terwijl de electriciteitswaarden wel gewoon goed doorkomen.
Binnen het Energy Dashboard van HA zie ik ook alleen Electricity Consumption, Gas komt daar niet terug.
En heb je geen andere gas sensors? Misschien is ie veranderd en heb je nu een oude niet gebruikte te pakken?
@iMars Ik heb zojuist P1 monitor geprobeerd en die geeft de gasmeterstand wel goed weer, het probleem moet dus in de DSMR integratie van Home Assisstant zitten.
Ik ben verhuisd en heb mijn P1 meter weer aangesloten. Ik mis enkel de gasstand/meter, ik kan op dit moment nog niet bij Greenchoice uitlezen of zij de gasstand wel goed doorkrijgen omdat ik hier enkel het oude adres kan zien.
Ik krijg nu dit als telegram binnen in DSMR-Reader:
Ik zie hier de gas stand niet in terug die zou iets van 5207 of 5208 moeten zijn op het moment.
Iemand die een idee heeft? Ik verdenk een niet/slecht gekoppelde gasmeter, maar geen idee hoe ik dit kan uitsluiten/analyseren.
True schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:46:
Ik ben verhuisd en heb mijn P1 meter weer aangesloten. Ik mis enkel de gasstand/meter, ik kan op dit moment nog niet bij Greenchoice uitlezen of zij de gasstand wel goed doorkrijgen omdat ik hier enkel het oude adres kan zien.
Ik krijg nu dit als telegram binnen in DSMR-Reader:
Ik zie hier de gas stand niet in terug die zou iets van 5207 of 5208 moeten zijn op het moment.
Iemand die een idee heeft? Ik verdenk een niet/slecht gekoppelde gasmeter, maar geen idee hoe ik dit kan uitsluiten/analyseren.
Check even op je meter of de gasmeter wel gekoppeld is aan je meter.
@True Als ik het goed herinner kun je de gasmeter koppelen door een knop op de gasmeter een paar seconden ingedrukt te houden, dit probleem komt zo nu en dan op GoT voorbij.
[Voor 41% gewijzigd door Raven op 28-10-2022 11:03]
Raven schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:00:
@True Als ik het goed herinner kun je de gasmeter koppelen door een knop op de gasmeter een paar seconden ingedrukt te houden, dit probleem komt zo nu en dan op GoT voorbij.
Is het mogelijk om het draadloze signaal van een slimme gasmeter zelf direct uit te lezen (bij gebrek aan een slimme elektriciteitsmeter)?
* Raven kijkt naar zijn 80's gasmeter
Geen idee, heb er in ieder geval niets over gehoord/gelezen of dat wel kan.
Check even op je meter of de gasmeter wel gekoppeld is aan je meter.
Ja, de slimme meter is vrij recent vervangen (1 > 3 fases) en de monteur heeft de gasmeter gekoppeld aan de slimme meter. Als ik in het menu v.d. slimme meter scroll zie ik ook het gekoppelde nr. v.d. gasmeter.
Ja, de slimme meter is vrij recent vervangen (1 > 3 fases) en de monteur heeft de gasmeter gekoppeld aan de slimme meter. Als ik in het menu v.d. slimme meter scroll zie ik ook het gekoppelde nr. v.d. gasmeter.
Hoe recent is recent? Kan geloof ik even duren voordat standen uitleesbaar zijn.
Zie je de gasmeterstand ook (correct) in de slimme meter? Zo ja, dan is er iets niet goed aan de kant van de slimme meter (waardes komen wel binnen, maar niet naar buiten via de P1 poort). Zo nee, dan is de gasmeter niet correct gekoppeld.
Zie je de gasmeterstand ook (correct) in de slimme meter? Zo ja, dan is er iets niet goed aan de kant van de slimme meter (waardes komen wel binnen, maar niet naar buiten via de P1 poort). Zo nee, dan is de gasmeter niet correct gekoppeld.
Op de slimme elektriciteitsmeter (ZIV 5cta3bcf000aad0) zie ik als ik door het menu heen scroll sowieso niet de gasmeterstand, enkel een weergave voor het gekoppelde nummer v.d. gasmeter. Dit was bij mijn vorige woning met een 1 fase slimme elektriciteitsmeter volgens mij ook het geval.
@True Het nummer komt wel overeen met die op de gasmeter?
Hmm, dan is het enige dat je nog kan proberen de koppeling opnieuw doen, zie eerder geposte link.
Die had ik gemist door de edit, maar ook dit biedt geen soelaas. Nog geen gevulde telegrammen
Wel enige vorm van indicatie van een van de (of beide) meters dat het koppelen is gelukt?
Wel enige vorm van indicatie van een van de (of beide) meters dat het koppelen is gelukt?
Ja, bij het koppelen op de gasmeter gaf die direct aan dat die gekoppeld was met de slimme elektriciteitsmeter en omdat mij dat te snel ging heb ik het nog een keer geprobeerd. Toen gaf die in het installatiemenu (niet echt een menu ..) aan dat die nog bezig was met een draadloos signaal/wifi-icoontje na enkele minuten wederom het serienummer v.d. slimme elektriciteitsmeter.
Raven schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:00:
Mij intrigeren twee zaken in de handleiding van Stedin:
Je hoeft niets te doen op de elektriciteitsmeter. In principe zou de gasmeter daardoor ook gekoppeld kunnen worden aan de elektriciteitsmeter van de buren.
In de handleiding staat Let op! Na activatie van de gasmeter duurt het tot maximaal 48 uur voordat de gasmeter is gekoppeld aan de elektriciteitsmeter.
Ik vraag mij af of het activeren van de gasmeter alleen maar het versturen van een signaal naar de netbeheerder is, en dat het eigenlijke koppelen door de netbeheerder wordt gedaan en je dus pas daarna gasdata uit de P1-poort krijgt. In dat geval is het misschien gewoon een kwestie van geduld.
Mij intrigeren twee zaken in de handleiding van Stedin:
Je hoeft niets te doen op de elektriciteitsmeter. In principe zou de gasmeter daardoor ook gekoppeld kunnen worden aan de elektriciteitsmeter van de buren.
In de handleiding staat Let op! Na activatie van de gasmeter duurt het tot maximaal 48 uur voordat de gasmeter is gekoppeld aan de elektriciteitsmeter.
Ik vraag mij af of het activeren van de gasmeter alleen maar het versturen van een signaal naar de netbeheerder is, en dat het eigenlijke koppelen door de netbeheerder wordt gedaan en je dus pas daarna gasdata uit de P1-poort krijgt. In dat geval is het misschien gewoon een kwestie van geduld.
48u na het opnieuw koppelen nog steeds geen gas in de telegrammen, ongeacht of het in dit geval ook die 48u mocht duren.
Ik zie dat je slimme meter vrij recent is vervangen. Ik denk dat je het beste contact op kunt nemen met je netbeheerder om dit probleem als een storing aan te melden zodat er iemand naar gaat kijken. Misschien is er rond de vervanging iets niet goed gegaan in hun systemen.
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 07:17:
Ik zie dat je slimme meter vrij recent is vervangen. Ik denk dat je het beste contact op kunt nemen met je netbeheerder om dit probleem als een storing aan te melden zodat er iemand naar gaat kijken. Misschien is er rond de vervanging iets niet goed gegaan in hun systemen.
Inderdaad lijkt dit de uitkomst.
Coteq de netbeheerder hier in de regio gaf aan dat Enexis van wie de meter is (ze nemen de meters als derde partij af omdat ze eigenlijk een relatief klein afname gebied hebben) ook de gasstand niet kunnen uitlezen. Ze gaan nu op afstand proberen te koppelen en ontkoppelen en als dat niet werkt moet er een monteur komen.
@Raven in je post: Raven in "Slimme meter uitlezen via P1-poort" de monteur die ik vandaag sprak gaf aan dat je op deze manier wel de gasmeter kunt koppelen, maar je ontkoppelt niets. Dus als de gasmeter op de verkeerde elektrameter gekoppeld zit, zal die niet ineens verbinding kunnen maken met een andere elektrameter. Dit is met een knopje (achter een zegel) bij deze elektrameter wel te bewerkstelligen, maar ja dat is dus bewust niet mogelijk voor de consument.
Anyhow, nu vijf werkdagen afwachten en dan zie ik of ik inmiddels gasstanden zie en zo niet wordt ik teruggebeld voor een afspraak met een monteur.
En hij is nu wel goed gekoppeld, ik zie nu daadwerkelijk gasverbruik in de telegrams en DSMR-reader.
Uiteindelijk dus inderdaad een incorrect gekoppelde gasmeter, welke opgelost was door de netbeheerder op afstand met een ontkoppel/koppel handeling.
Hier in huize Mennoo zijn we ook bezig met energie besparing. DSMR Reader helpt on hier goed bij.
Nou zit ik te twijfelen aan de volgende stap. In de meterkast staat een linux servertje aangesloten op de P1 poort. Het enige wat het 's nachts doet is de P1 uitlezen.
Stel ik zet de server tussen 23:00 en 7:00 uit. Wat betekend dat voor de data als de server weer aan gaat? De totalen zullen uiteindelijk wel weer kloppen? maar klopt de dag dan nog? Komt het laaste uur van de dag nog bij de oude dag of bij de nieuwe dag. Kan ik hem dan beter na 0:00 afsluiten? Voor dal en normaal tarief maakt het volgens mij niet aan wanneer je hem aanzet lijkt mij?
Nou zit ik te twijfelen aan de volgende stap. In de meterkast staat een linux servertje aangesloten op de P1 poort. Het enige wat het 's nachts doet is de P1 uitlezen.
Stel ik zet de server tussen 23:00 en 7:00 uit. Wat betekend dat voor de data als de server weer aan gaat? De totalen zullen uiteindelijk wel weer kloppen? maar klopt de dag dan nog? Komt het laaste uur van de dag nog bij de oude dag of bij de nieuwe dag. Kan ik hem dan beter na 0:00 afsluiten? Voor dal en normaal tarief maakt het volgens mij niet aan wanneer je hem aanzet lijkt mij?
Hij leest natuurlijk uit de slimme meter een telegram uit, dit telegram heeft enkel actuele data.
Het verschil tussen de meterstanden tussen 2022-11-03 23:00 en 2022-11-04 07:00 is natuurlijk het verbruik tussen die twee telegrammen, maar zowel je slimme meter als DSMR-reader kan met die data niet het verbruik verder specificeren.
Simpel gezegd zul je dus wel een verschil zien en eventueel verwerkt zien worden, maar precies is het sowieso niet. Of DSMR-reader überhaupt lekker werkt met zo'n gat weet ik niet.
Ik zou het persoonlijk dan na 0:00 uitzetten, zodat je de laatste telegram van de dag nog hebt.
Maar als je ook gaswaarden wil hebben nog iets later dan 0:00 (ik krijg de gaswaarde pas een paar minuten na het uur). Niet dat het nou zulke geweldige info is met 1 gaswaarde per uur …
eigenlijk in 1x goed, image flashen ( wel even via raspi-config de totale ruimte op de 32Gb laten gebruiken )
alles aansluiten, opstarten en werken.
enkel communicatie aanpassen van de P1 poort en het werkt.
Met de data uit je meter kun je alleen zien hoeveel energie op enig moment in totaal wordt verbruikt, maar niet welke apparaten dat doen (en als je zonnepanelen hebt, zie je overdag zelfs het totale verbruik in huis niet eens).
Om in kaart te brengen welk apparaat hoeveel stroom verbruikt, kun je het beste een energie verbruiksmeter aanschaffen die je telkens bv. een week tussen wandcontactdoos en apparaat plaatst. Met zo'n ding heb ik hier menige stille stroomslurper in de boeien weten te slaan.
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:29:
Met de data uit je meter kun je alleen zien hoeveel energie op enig moment in totaal wordt verbruikt, maar niet welke apparaten dat doen (en als je zonnepanelen hebt, zie je overdag zelfs het totale verbruik in huis niet eens).
Om in kaart te brengen welk apparaat hoeveel stroom verbruikt, kun je het beste een energie verbruiksmeter aanschaffen die je telkens bv. een week tussen wandcontactdoos en apparaat plaatst. Met zo'n ding heb ik hier menige stille stroomslurper in de boeien weten te slaan.
Dit was dus ook mijn conclusie. resultaat P1 meter heb je eigenlijk helemaal niets aan tenzij je jezelf KWH stress wil veroorzaken. op een gegeven moment is er zonder grote investering in bijvoorbeeld een nieuw apparaat niets meer te bezuinigen en dan houd het wel op. om daar een P11 meter voor aan te schaffen zie ik niet zitten...
Ik heb in huis eigenlijk maar 1 item die ik in idle verbruik kan besparen. Mijn ondertussen oude Logitech Z500 speakerset gebruikt in idle 10 watt en als ik hem vergeet in standby te zetten zelfs 39 watt. daar heb ik dan ook een nedis smart schakelaar voor gekocht. Die kan je programmeren zodat nu dus elke dag een half uur na bed tijd en om etenstijd de speakerset van het stroom gaat. Dit bespaard me dus al snel 80 kwh per jaar voor 10 euro omdat dat automatisch gaat en de stekker zelf gebruikt maat 0.5 watt.
Andere kunnen dit bijvoorbeeld nog toepassen op WiFi en de modem enz. maar voor mij is dat geen optie omdat ik internet nodig heb om in slaap te vallen en het is maar 11.5 watt voor een periode 8 uur.
De enige andere slurpers boven de 1 watt is de receiver maar die kan niet later als 3 watt vanwege HDMI passtrough tot ik een nieuwe tv heb met meer hdmi poorten (had een switch maar die gebruikte 5 watt) en de IPTV box die beide aan en in standby 3.5 watt zijn en uitschakelen betekend dat het ERG lang duurt voor dat ding verbinden is. Het huis in idle als ik slaap zit onder de 35 watt waarvan 7 watt de afzuiging is.
Lang verhaal kort ik vind die hele P1 meter echt een geldverspilling en de reclame dat je ermee geld kan besparen is echt bizar.
PS. tip sommige vriezers hebben een eco/nacht stand hiermee kan je zorgen dat voor een bepaalde periode de vriezer niets doet. Als je zonnepanelen heb trek hem dan even van de stroom sluit hem weer aan zet eco aan en klaar. Hij zal nu overdag meer stroom gebruiken en in de nacht minder. Zo is hij in de nacht stil en gebruikt hij meer zonnestroom.
Het ligt er maar net aan waar je het voor gaat gebruiken. Om sluipverbruik te identificeren als je er niet bent, slaapt, of als het periodiek gebeurd is het ideaal. Verder vind ik het zelf heel handig om bij te houden wat ik precies verbruik en opwek, omdat bij een energieleverancier er vaak een vertraging van 1-2 dagen in zit voordat je het kunt zien.
Maar ik ben het met je eens dat als je 5W aan sluipverbruik wil besparen, je dit niet met een P1 meter moet gaan doen. Dat is het simpelweg niet waard.
Maar ik ben het met je eens dat als je 5W aan sluipverbruik wil besparen, je dit niet met een P1 meter moet gaan doen. Dat is het simpelweg niet waard.
Ik ben vandaag toevallig naar al mijn netwerkapparatuur aan het kijken en 5W kost mij toch €19.97/jaar. Een investering van €100 verdien je dus in 5 jaar terug zelfs als het maar om 5W gaat.
PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°
Ik ben vandaag toevallig naar al mijn netwerkapparatuur aan het kijken en 5W kost mij toch €19.97/jaar. Een investering van €100 verdien je dus in 5 jaar terug zelfs als het maar om 5W gaat.
Aannemend dat je de komende 5 jr 20€/5W blijft betalen natuurlijk.
Ik gebruik Youless icm Enelogic, dat werkt prima. Op kantoor wil ik dit ook doen alleen de Youless is nergens meer leverbaar. Ik kan nergesns vinden welke p1 uitlezers nog meer werken icm Enelogic?
https://www.youless.nl/winkel.html: Wegens vertraging in de toelevering en verhoogde vraag is de Youless tijdelijk niet op voorraad. We verwachten echter tegen het einde van deze maand weer een aangevulde voorraad te hebben.
Misschien moet je gewoon even geduld hebben (tenzij dat bericht er al maanden staat, natuurlijk; er staat geen datum bij).
ik heb enige tijd geleden mijn slimme meter gekoppeld, nu werkt het uitlezen in Home Assistant van de stroomgegevens prima, maar de gasmeter geeft geen waardes..
heb het ook geprobeerd met DSMR-reader, zelfde resultaat.
nu lees ik wel zaken als gasmeter heeft verkeerde bus adres oid...
iemand die hier ervaring mee heeft en de oplossing weet?
ik zal vanavond even het laatste telegram van DSMR-reader toevoegen, volgensmij zag ik daar echter ook geen gasdata in.
ik heb enige tijd geleden mijn slimme meter gekoppeld, nu werkt het uitlezen in Home Assistant van de stroomgegevens prima, maar de gasmeter geeft geen waardes..
heb het ook geprobeerd met DSMR-reader, zelfde resultaat.
nu lees ik wel zaken als gasmeter heeft verkeerde bus adres oid...
iemand die hier ervaring mee heeft en de oplossing weet?
ik zal vanavond even het laatste telegram van DSMR-reader toevoegen, volgensmij zag ik daar echter ook geen gasdata in.
Mag ik de aanname nemen dat je er esp-link op hebt staan (of gebruik je geen esp?)? Zo ja, zie je wel de gas waarde in de telegrammen?
Edit: ff gezocht en zie dat je een kabel gebruikt:
ik heb een sagemcom T211 slimme meter.
deze hangt middels een P1 kabel (ooit jarenlang geleverd bij een Plugwise set) aan een Proxmox installatie waar DSMR reader op draait.
ik krijg bij het testen van de verbinding met cu een melding connected, met dan heel veel abracadabra.
DSMR-reader draait in een LXC container, Home Assistant als VM.
in beide gaat het uitlezen dus prima, v.w.b. de stroom.
ik heb er zo even geen telegram bij, voeg ik vanavond even toe, maar zo even uit het hoofd zag ik daar ook geen gaswaardes.
Als je bij je energieaanbieder ook geen gasstanden kunt vinden in hun app/webomgeving dan is de koppeling tussen je slimmemeter en je gasmeter verbroken/stuk/afwezig/poef dat had ik ook zie enkele posts omhoog.
DSMR-reader draait in een LXC container, Home Assistant als VM.
in beide gaat het uitlezen dus prima, v.w.b. de stroom.
ik heb er zo even geen telegram bij, voeg ik vanavond even toe, maar zo even uit het hoofd zag ik daar ook geen gaswaardes.
Dit zou kunnen komen doordat de gasmeter niet gekoppeld is aan de meter. Als de gasmeter correct is aangesloten, zou de gaswaardes in de telegram moeten zitten. Als je een kabel gebruikt en dus de poort serieel uitleest, zou je over de BUS-ID geen zorgen hoeven te maken. Die issue is volgens mij alleen als je esphome gebruikt. Uit ervaring weet ik dat als je de data serieel (of serieel over netwerk) dat de gaswaardes altijd goed verwerkt worden (esp-link op een esp bijvoorbeeld).
Als je bij je energieaanbieder ook geen gasstanden kunt vinden in hun app/webomgeving dan is de koppeling tussen je slimmemeter en je gasmeter verbroken/stuk/afwezig/poef dat had ik ook zie enkele posts omhoog.
ik ben een halve maand geleden overgestapt, nog geen gegevens inzichtelijk in de webomgeving, wellicht dat even afwachten.
Dit zou kunnen komen doordat de gasmeter niet gekoppeld is aan de meter. Als de gasmeter correct is aangesloten, zou de gaswaardes in de telegram moeten zitten. Als je een kabel gebruikt en dus de poort serieel uitleest, zou je over de BUS-ID geen zorgen hoeven te maken. Die issue is volgens mij alleen als je esphome gebruikt. Uit ervaring weet ik dat als je de data serieel (of serieel over netwerk) dat de gaswaardes altijd goed verwerkt worden (esp-link op een esp bijvoorbeeld).
slimme meter is net nieuw (2mnd) installateur heeft wel gekeken of de koppeling er was. zal eens kijken of ik dit in het minimale menu van de meter kan achterhalen.
ik ben een halve maand geleden overgestapt, nog geen gegevens inzichtelijk in de webomgeving, wellicht dat even afwachten.
[...]
slimme meter is net nieuw (2mnd) installateur heeft wel gekeken of de koppeling er was. zal eens kijken of ik dit in het minimale menu van de meter kan achterhalen.
Dat laatste zegt niet zo veel, bij mij was die in het menu goed gekoppeld, maar bleek toch niet goed te zijn. Ik zou je netbeheerder gewoon vragen om te controleren of ze goed gekoppeld zijn.
Wellicht niet het juiste topic maar ben inmiddels ten einde raad:
Ik heb HA in een docker geinstalleerd.
Vervolgens is DSMR Slimme Meter integratie geïnstalleerd en de bijbehorende configuratie doorlopen.
Met een P1 USB kabel werkt het prima, MAAR:
Ik heb het tarief tijdens de configuratie omgedraaid (hoog/laag tarief).
Dat wil ik corrigeren maar kan met geen mogelijkheid opnieuw bij die configuratie pagina komen.
Vraag:
Wat moet ik doen om de kWh prijzen opnieuw in te stellen, bij voorkeur via de GUI, alternatief via de commandline?
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details