Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-09 10:14
Mrten schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:46:
[...]

Ik heb een debug log (denk ik?), maar zie hier niks over gasverbruik binnenkomen.

[Afbeelding]

Misschien de moeite waard om gas_mbus_id op 2, 3, of 4 te zetten, om te kijken of er dan wat binnenkomt?

Edit: Yep, dat was het blijkbaar. Op 2 gezet, en kan nu ook gasverbruik zien. :D
vraag gesteld in ha forum

[ Voor 10% gewijzigd door knights16 op 22-08-2022 16:20 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-09 16:23

T-8one

take it easy, take a sisi

Ik wil graag twee raspberry zero's aansluiten op één slimme meter. Ik heb bij de Karwei een RJ11 splitter gehaald, in de splitter één draadje doorgeknipt (obv deze instructies: https://www.smartmeterdas...ssplittenvanhetp1-signaal) waarvan ik dacht dat dit de v5 was, maar het werkt niet.

Hoe achterhaal ik welk draad in de splitter de v5 is?
Ik lees in dit topic al dat de splitter mogelijk crossed is, moet ik dan in de splitter de tegenovergestelde doorknippen?

[ Voor 58% gewijzigd door T-8one op 26-08-2022 22:42 ]

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-09 18:27
Even een "picking your brain" momentje.

Ik heb een laadpaal thuis met P1 monitoring. Long story short, de laadpaal krijgt corrupte P1 telegrammen binnen, afhankelijk van hoe ik zaken aansluit en of 'ie laadt of niet.

M'n meter is een ISKRA AM550 3-fase met DSMR5

Ik heb een P1 splitter (hier zit Toon, P1 Monitor op een Pi en de laadpaal op). Het is alleen de laadpaal die problemen heeft, op Toon of p1monitor is alles prima via de P1 splitter

Laadpaal direct op P1 > Telegrammen ok tot ik ga laden, dan treed er ineens corruptie op
Laadpaal op splitter > Telegrammen direct corrupt ook als ik niet laad

Als ik diverse zaken van de splitter afhaal en geen externe USB power op de splitter zet, verdwijnt corruptie ook tot ik ga laden.

Nu ben ik vandaag even aan het prutsen geweest en ik kan MINDER corruptie krijgen als ik als volgt een schakeling maak waarbij ik een pull-up aansluit en een resistor op tx zet.

Als ik onderstaand schema aansluit zonder P1 splitter, dan is TIJDENS het laden, nog zo'n 70% van telegrams corrupt. Als ik 1 van de 2 weerstanden er uit haal is 't 100% errors.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UD51f1qI8tcfNrZnSumyYBwWHho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PToiZDpHWsfybRjFjXqpT2LF.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik de P1 splitter er weer tussen zet en de 560 ohm vervang door een 1k Ohm dan gaat de error rate naar 0, tot ik begin met laden.

Ik vermoed dat de seriele reader in de laadpaal issues heeft met 'noise' of overvoltage/pieken op seriele lijn.

De seriele kabel is ongeveer 10-14 meter lang naar de paal (is getest met >20 meter op andere situaties, werkt prima daar). Die kabel is overigens al vervangen, zelfde issues.

Ik zou eigenlijk een filtertje even willen bouwen die wat piekspanningen leveled op de lijn. Ik heb 't vermoeden dat als de paal begint te laden met 11kW, dat er ergens piekspanningen of iets anders op die seriele lijn komen waar die ontvangende seriele bus niet goed mee overweg kan.

Iemand tips over hoe ik bovenstaand schemaatje kan verbeteren. Ik vermoed met een condensator oid om pieken op te vangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:30

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Wunk schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:55:
De seriele kabel is ongeveer 10-14 meter lang naar de paal (is getest met >20 meter op andere situaties, werkt prima daar).
De P1-interface heeft geen gedefinieerde transmissie-eigenschappen en ze is al helemaal niet ontworpen om te gebruiken met lange kabels (eigenlijk is er bij de P1-interface nauwelijks sprake van een fatsoenlijk ontwerp, maar dit terzijde). Met langere kabels gaan de kabeleigenschappen een merkbare rol spelen: weerstand, capaciteit en (gebrek aan) afscherming. Daardoor blijft er steeds minder signaal over naarmate de kabel langer wordt terwijl juist steeds meer storing wordt opgepikt.

Ik neem aan dat je P1-kabel strak langs de 230/400V-kabel naar de laadpaal loopt. Dat is ideaal voor het oppikken van storingen, met name bij hoge stroomsterktes tijdens het laden.
Die kabel is overigens al vervangen, zelfde issues.
Dat heeft je installateur gedaan, neem ik aan? Die hebben meestal geen flauw benul. Je zou een afgeschermde kabel kunnen proberen en de afscherming aan de kant van de meter aan GND leggen. Of twisted pair netwerkkabel met vaste kern (CU, niet CCA) waarbij je één aderpaar gebruikt voor Data en Data_GND om het oppikken van stoorsignalen te minimaliseren.
Iemand tips over hoe ik bovenstaand schemaatje kan verbeteren. Ik vermoed met een condensator oid om pieken op te vangen?
De enige goede oplossing is m.i. het inzetten van een transmissietechnologie die bedoeld is voor langere afstanden in storingsrijke omgevingen, bv. RS-422 over twisted pair. Maar misschien ben je met een betere kabel klaar.

Edit: De pull-up weerstand van 100 kOhm is veel te groot. Daarmee keert de spanning op een lange kabel te langzaam terug naar het HIGH (logisch 0) niveau. Ik zou daar gezien de lengte van de kabel 1 of 2 kOhm van maken. De weerstand van 560 Ohm hoort er zonder meer niet te zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 28-08-2022 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunk
De afgeschermde kabel heb ik al geprobeerd.

Het is een sterkstroom + ethernet kabel in 1 (met aparte shielded mantel voor de zwakstroom/ethernet) en een losse cat5 ethernet kabel ernaast (zitten 2 aders te weinig in die dikke kabel voor ethernet EN P1). Ik heb al twee twisted pair aders geprobeerd te pakken van de aparte cat5 ethernet kabel, tot dusver zonder resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6onQIEEzddk0ufa8sPRFy_Bi5sM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5kGXz0AB9tSUESVA7FPfoZug.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ook nog even met de ontwerper van de print gesproken (het is een nieuwe laadpaal oplossing die we aan 't testen zijn) en die hebben de issue nog niet eerder gezien. Dus we zijn een beetje verbaasd nog wat de oorzaak is tot dusver.

De laad units zijn al op grotere schaal ingezet bij bedrijven, maar pas op een paar lokaties met een thuis P1 connectie tot 20 meter. Bij mij is pas de eerste met corrupt telegram issues en ik zit nog ver onder de 20m

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ps7wIycKSfCCFzMAYnRglVBd2v8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LYrVWnV9hkp6Fo8xfRiWyrT6.png?f=user_large

De print zit blijkbaar al een 1k resistor en interne pull-ups in de level shifter. Dus waarom mijn schema een verbetering in corruptie veroorzaakt is me nog een beetje een raadsel op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Wunk ik zie alleen een datalijn, geen signal ground. Daar wordt dus PE voor gebruikt, die vervuild wordt door het netfilter? Ik hoop niet dat dat voor de hele 20 meter is.
Zorg dat de signal ground zo lang mogelijk gescheiden blijft van andere grounds en op 1 plek aan PE geknoopt wordt.

Verder de shielding aan 1 kant aan aarde leggen.
Die R14 weerstand is geen pullup.

Aan de huiskant kan wat buffering geen kwaad - op die snelheden voldoet alles, van opamp tot 74 serie. Dan kan je ook naar 12V indien nodig. Het signaal gaat maar één kant op, dus aan de laadpaal-kant voldoet dan een spanningsdeler.

En iemand zou er een oscilloscoop aan moeten hangen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:55
P1-poort over langere afstand uitlezen hoeft niet perse een issue te zijn overigens.

Ik lees mijn meter uit met een Youless LS120 die ik op zolder heb hangen omdat hij ook de omvormer van de zonnepanelen meet. Het P1-signaal gaat via een netwerkkabel naar zolder, zal een 10-12 meter lang zijn. Ik heb geen inzicht in het aantal corrupte telegrammen, maar het werkt verder prima (de Youless checkt ook de CRC van de telegrammen en weigert ze als deze niet klopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunk
En iemand zou er een oscilloscoop aan moeten hangen :)
Dat was m'n plan om deze week even te doen :)

En nee, die R14 is geen pullup, de pullup zou al in de IC moeten zitten volgens mij (zie comment erboven ook, 10k pullup)

Dit is hoe 't aangesloten zit en hoe PE overal ook gescheiden zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TyabMYd3_Sb9XjejtjRqhD3JhA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/le09qSgzYjWljVNUpnSW9eQz.png?f=fotoalbum_large

Alles in het onderste blok is de 'buiten' paal, de rest zit in een aparte kast in m'n meterkast. Daar komt PE ook allemaal samen, niet eerder. De signal ground van de zwakstroom schakeling zit op een aparte ader. Er lopen netjes 3 draden naar de buiten unit waar P1 aangesloten zit (tekening aders 7:5v, 8:data, 9:gnd)
De CAT5 in die stroomkabel heeft aparte shielding, zowel die als de shielding van de buitenkabel zitten op PE in de meterkast en nergens anders.
Of twisted pair netwerkkabel met vaste kern (CU, niet CCA) waarbij je één aderpaar gebruikt voor Data en Data_GND om het oppikken van stoorsignalen te minimaliseren
Die kan ik eventueel nog even proberen te swappen, ik zal morgen aan beide kanten even een twisted pair van de aparte cat5 voor die twee aders pakken en kijken of dat beter gaat. Ik heb al eens eerder een swap van aders geprobeerd, maar dat hielp niet. Ik weet alleen niet zeker of dat 't data+ground was.

[ Voor 19% gewijzigd door Wunk op 28-08-2022 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

P1 tx is een fototransistor met wat onduidelijke specs, daar zou een verschil met andere installaties kunnen zitten. Zeker icm je splitter (is die actief?).
10k pullup is wat weinig en of het voldoende is moet je op de scoop kunnen zien.
Ik vermoed daarom dat de oplossing vooral in een buffer gaat zitten.

Eigenlijk kan je voor €4 ook niet tobben, je hebt immers 5V in de buurt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunk
Splitter is een actief model, usb powered.
Maar met splitter zijn er meer errors dan zonder splitter.

Zonder splitter meet ik ~4.9v en met splitter ~5.1v op de 5v/gnd pair trouwens.

En ja, conversie naar een ander protocol en terug heb ik al over na zitten denken, maar het is voornamelijk dat ik/we willen uitzoeken wat dit veroorzaakt :)

[ Voor 30% gewijzigd door Wunk op 28-08-2022 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

De TXS0101 (een bidirectionele level shifter, data sheet) heeft 10k pull-ups aan de in/uitgangen. Jouw externe 100k weerstand staat daaraan parallel (ik negeer hier even kabelweerstand en -capaciteit). Als de resulterende pull-up (9.1k) te groot is voor de kabellengte, zou je een duidelijk kleinere externe pull-up kunnen proberen zoals ik eerder suggereerde.

De kabel zou goed moeten zijn. Ik heb zo'n combinatiekabel overigens nooit eerder gezien. Wel zo handig als de kabel moet worden ingegraven. Interessant! Weer wat geleerd :)

Die R14 is denk ik een beschermingsweerstand tegen kortsluiting voor het geval de level shifter door een stoorsignaal even de verkeerde kant op shift (richting P1-poort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GPX
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 30-07 19:57

GPX

<knip> Werving niet toegestaan

[ Voor 95% gewijzigd door Septillion op 30-08-2022 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René Janssen
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14-08-2023
Vraagje
Zijn er mensen die zowel de p1 meter alswel een losse kwh meter (s0 counter) uitlezen met 1 enkel scriptje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
René Janssen schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:51:
Vraagje
Zijn er mensen die zowel de p1 meter alswel een losse kwh meter (s0 counter) uitlezen met 1 enkel scriptje.
Als je script niet multithreaded is wordt dat lastig of in ieder geval een stuk complexer. Het script moet continue kijken naar statusveranderingen van de S0 puls om niets te missen, maar ook continue klaar staan voor het afhandelen van de P1 data en in een single threaded script kan dat niet tegelijkertijd. Ik doe het zelf in een node-red omgeving op een R-pi waar je wel makkelijk parallelle processen kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunk
René Janssen schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:51:
Vraagje
Ik heb een gerootte toon die P1 leest en een zwave kwh meter op zolder los meet voor opbrengst zonnepanelen en dan sommetjes doet voor opbrengst..

https://www.ztatz.nl/p1-monitor/ P1 monitor kan dat trouwens ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René Janssen
Ja op een rpi gaat dat heel makkelijk, daar doe ik dit al jaren zo.
Slimme meter uitlezen.
Api voor de zonnepanlen (solaredge)
en een counter voor kwh metertje

Maar ik ben nu bezig met een wemos D1.
Slimme meter uitlezen gaat perfect en ook nog via Cronalarm
S0 counter op een andere Wemos gaat ook perfect ook via Cronalarm
Ga deze week de 2 scripts eens samenvoegen en kijken wat er dan gebeurd.
grts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
René Janssen schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:21:
Ja op een rpi gaat dat heel makkelijk, daar doe ik dit al jaren zo.
Slimme meter uitlezen.
Api voor de zonnepanlen (solaredge)
en een counter voor kwh metertje

grts
Ah, dat geeft wat meer inzicht van wat je wilt :) Daar kan je de digitale ingangen een interupt mee laten afschieten waardoor het al een stuk makkelijker wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wunk
Proton_ schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:25:
P1 tx is een fototransistor met wat onduidelijke specs, daar zou een verschil met andere installaties kunnen zitten. Zeker icm je splitter (is die actief?).
10k pullup is wat weinig en of het voldoende is moet je op de scoop kunnen zien.
Ik vermoed daarom dat de oplossing vooral in een buffer gaat zitten.
Ok, even een update, het was geen singular oorzaak, maar wel 1 kern probleem..
De opmerking over een vervuilde GND via PE zette me aan 't denken en ik ben een aantal zaken afgelopen, die uiteindelijk een combinatie van dit veroorzaakte..

1: gevalletje pebkac, de zwakstroom PE zat aan de laadpaal kant niet goed aangesloten (meten is weten), deze aansluiten leverde al iets verbetering op, maar niet conclusive.

2: vervangend setje twisted pair. Ik heb P1 Data en GND op een apart twisted aderpaar (gr/grwit) van de losse UTP gezet, deze volgt de sterkstroom kabel niet over de hele lengte en zit buiten de shield van de dikke kabel. Als ik nu P1 direct naar laadpaal koppelde was alles fix icm 1, maar goed, ik heb een P1 splitter voor meer devices

3: En deze was dus de leukste. Hoe poweren we meerdere USB devices, 2x Raspberry Pi en de P1 splitter active?:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opun4NGM8yqbwQAEBBFozueoLuk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/416fBlPcaaKPKIYr9aVtR30J.png?f=user_large

Welk probleem zien we hier als we de USB standard even erbij pakken? Zwevende aarde/GND. USB is grounded via PE als standaard. En laat hier nou geen PE pin op zitten. En hier komt blijkbaar een enorme GND vervuiling op als je daar een rits devices op aansluit, waar ook die P1 splitter op zit.

Als ik de Raspberry Pi met P1Monitor en/of de P1 splitter hub op 1 van deze USB powered poorten prik, dan zit er een directe vervuiling op dat hele GND circuit.

Als ik de Pi P1 monitor (en dus een P1 usb kabel) en/of de P1 splitter op de USB poort van m'n NAS aansluit, welke WEL geaard is, dan is de vervuiling weg.

Ik heb de scope er uiteindelijk niet op hoeven aansluiten hiervoor (kan 't wel doen als mensen dat interessant vinden om verschil visueel te maken), maar dit is een heel duidelijk gevalletje dat je PE/GND op USB in deze circuits heel belangrijk is voor directe en indirect aangesloten apparaten als je je P1 er bij prikt.

• René Janssen
René Janssen schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:21:
grts
Update: Heb nu 1 script lopen op mijn wemos, voor zowel de s0 counter als slimme meter, gaat al een paar dagen perfect. Heb alleen om de 5 a 10 minuten nog een puls (als het donker is), vermoedelijk loop de meter terug, daar de omvormer natuurlijk ook stroom gebruikt. We gaan dit morgen zien.

Dan het uitlezen van het amperage. Bij mij is dat een geheel getal (sagemcom xs210), zijn er ook meters die op decimalen uitlezen? Voor mij heeft het geen zin om dit uit te lezen kan beter de fase (vermogen) / voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

René Janssen schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:27: Dan het uitlezen van het amperage. Bij mij is dat een geheel getal (sagemcom xs210), zijn er ook meters die op decimalen uitlezen?
Vermoedelijk niet: zo'n meter zou niet conform zijn met de DSMR-standaarden. Volgens de DSMR5-standaard is voor Instantaneous current L1/L2/L3 de resolutie 1A en het value format F3(0,0), dus 3 posities floating point met 0 cijfers achter de komma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:03
René Janssen schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:27:
Dan het uitlezen van het amperage. Bij mij is dat een geheel getal (sagemcom xs210), zijn er ook meters die op decimalen uitlezen? Voor mij heeft het geen zin om dit uit te lezen kan beter de fase (vermogen) / voltage.
Volgens mij geeft mijn meter de stroom überhaupt niet. Ik krijg die in Domoticz in ieder geval niet binnen. Maar gelukkig heb ik wel de spanning en het vermogen per fase, dus door die op elkaar te delen reken ik zelf de stroom maar uit, en dan ook netjes met drie decimalen, dus met een resolutie van 1 mA.

[ Voor 19% gewijzigd door Andrehj op 11-09-2022 10:00 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Andrehj voor een correcte berekening gebruik je dan niet het vermogen (in W) maar het schijnbaar vermogen (apparent power, in VA) of het vermogen / power factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:03
Proton_ schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:04:
@Andrehj voor een correcte berekening gebruik je dan niet het vermogen (in W) maar het schijnbaar vermogen (apparent power, in VA) of het vermogen / power factor.
Dat klopt, maar hoe kom ik aan het schijnbaar vermogen of de power factor? Die krijg ik ook al niet binnen in Domoticz.
Ik hoop altijd dat de power factor nagenoeg 1 is, zodat het niet zo veel uit maakt. Ik kan (via mijn PV-omvormer (van SMA) zelfs de power factor corrigeren, maar zonder meetgegevens wordt dat lastig.

[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 11-09-2022 10:08 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René Janssen
Terug komend op de pulsjes van afgelopen nacht. Gisteravond de stand van de meter opgeschreven., afgelopen nacht zijn er zo'n 60 pulsjes bijgekomen wat ook overeenkwam met de stand van de meter vanmorgen. Dit betekend grofweg dat de omvormer zo'n kleine 5 watt per uur gebruikt.
Het uitleesscript werkt dus perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 07:10
Ik ben bezig een p1 poort uit te lezen van een Vattenfall warmtelink. Ik lees al jaren mijn DSMR 4.0 p1 poort van de smart meter uit. Nu met dezelfde lezer ben ik na veel proberen erachter gekomen dat de warmtelink op 115200 7n1 iets nuttigs output, maar ertussen in zit noise.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
__??_{?w?_??__???_{?_?_????_?__{w?_/NWA)WARMTELI∟-5¶
1-3:0.2.8(50)
0-0:1.0.0(22p912214733W)
0-0:96N1.1(A♦D3100000287192)
0-0:96.13.1()
0-0:96.13.0()↑
¶0-1:96.1.0(611278522D2C0B0C)
0-1:24.2.1(220912214733W)(301.258*GJ)
!F00D

?????_?{___?w

Wat zou dit kunnen zijn? is de 10k weerstand niet genoeg? Sowieso raar, dat het 7n1 is ipv 8n1 voor 115200. De zelfde hardware werkt zonder klagen op de p1 poort van de smartmeter.

[ Voor 5% gewijzigd door Dala op 12-09-2022 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Dala Als die noise maar af en toe optreed, zou je een CRC-check kunnen schrijven om de corrupte telegrams te negeren.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
Raven schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:28:
@Dala Als die noise maar af en toe optreed, zou je een CRC-check kunnen schrijven om de corrupte telegrams te negeren.
True, maar er is ook noise in de "pauze" tussen 2 telegrams. Dus dan verdenk ik wat meer dan alleen soms een byte foutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Dala Stof in de connector misschien?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-09 21:32
Op zich werkt alles bij mij via ESPhome, maar het vreemde is als ik een custom panel maak voor de elektra dan zijn de elektra waarden x1000:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6dFYlJ-kaCnoyw0sDa0AYCDvvfw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/32eBASZAqwDiavoFjewgHaZD.png?f=user_large
Hoe krijg ik die correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
Nope, en ik heb ook al 100k en 4.7k en 1k geprobeerd. Bij 100k is er nog steeds ruis, bij 4.7k is er alleen maar ruis, en bij 1k is er niks. Dus dat maakte het niet beter.

Voordat ik honderde verschillende weerstandjes probeer, is er enige wijsheid te vinden hierover?

update:
ik heb vattenfall gevraagd, en daar komt toch wat raars uit..
Met die tekens kun je inderdaad niet zo veel. ik heb even overleg gehad met mijn collega van de afdeling van warmte. De warmtelink op jouw adres is nog niet ingesteld om op afstand uit te lezen vandaar dat je rare tekens ziet.
Dus, als de warmtelink nog niet is aangemeld op het netwerk, dan krijg je dit? Zou er misschien een firmware update oid zijn? Super raar.

[ Voor 35% gewijzigd door Dala op 16-09-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:26
Ik ben niet de jongste meer, maar nog wel steeds nieuwsgierig, en zou dus graag meer uit mijn 3F ZIV Enexis meter willen lospeuteren via de P1.

Moet ik dan eerst een cursus " scripts maken" gaan volgen of zijn er eenvoudiger oplossingen, die wellicht naar mate ik er meer mee werk, nog net iets meer kunnen?

Welke types zouden jullie mij adviseren en waarom juist die?

tia

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-09 12:43
Hansieo schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:19:
Ik ben niet de jongste meer, maar nog wel steeds nieuwsgierig, en zou dus graag meer uit mijn 3F ZIV Enexis meter willen lospeuteren via de P1.

Moet ik dan eerst een cursus " scripts maken" gaan volgen of zijn er eenvoudiger oplossingen, die wellicht naar mate ik er meer mee werk, nog net iets meer kunnen?

tia
Lastige vraag. Het gaat er vooral om of je het leuk vindt om dingen uit te zoeken. Ik ben zelf "niet de jongste meer" (1950) maar heb mezelf Python geleerd en vind dat nog steed heel leuk. Ik gebruik nu Grafana & InfluxDB om inzicht te krijgen en te loggen. Ik ben begonnen met een RPI3 maar zit nu inmiddels op een 64GB Ryzen 3700X server met Proxmox. Er zijn gelukkig talloze voorbeelden op het web te vinden; een cursus is meestal niet nodig.

Het gaat er maar om: vindt je het leuk, heb je de tijd en de middelen. In ieder geval succes gewenst.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaakkg
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-07 13:03
Hansieo schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:19:

tia
Hier hebben ze net een nieuwe meter van ziv geplaatst. deze had ik al maar werkt ook prima op de nieuwe meter. https://smartgateways.nl/slimme-meter-p1-dsmr-uitlezen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:26
@cville @Sjaakkg

Beide hartelijk dank voor jullie input, _/-\o_ (lol, cville verslaat mij met neuslengte :P )

Leuk ja, lastig ja, tijd redelijk, kosten kan, ik zal met jullie info er dieper induiken.

Dank voor jullie richtingwijzers d:)b

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09 14:37
Dala schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:19:
[...]
Voordat ik honderde verschillende weerstandjes probeer, is er enige wijsheid te vinden hierover?
[...]
Probeer gewoon met een potmeter en bepaal de range waarbinnen het werkt. Daarna pak je een weerstand ergens in die range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:13
Heeft iemand de https://smartgateways.nl/slimme-meter-p1-dsmr-uitlezen/ meter werkend gekregen met P1 Monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huey
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:41
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een nieuwe slimme meter: een Sagemcom T211. Had hiervoor altijd dsmr-reader goed werkend met een Landis.
Bij de Sagemcom echter komen de telegrammen wel binnen, in de zin dat ik ze zie in de log, maar ze worden niet verwerkt.
De header zegt /Ene5\T211 ESMR 5.0 en de energie waarden zijn correct.
Nu denk ik dat het niet verwerken aan het timestamp ligt: die klopt niet cf het gestelde format of waarschijnlijker is de gebruikte datum tijd incorrect:
Ik krijg vandaag 20 september 2022 zo rond 2 uur 's middags dit binnen: 0-0:1.0.0(211220023936W).

(Edit: in dsmr-reader kun je instellen op de backend config dat de timestamp wordt genegeerd, en dan wordt het telegram idd wel ingelezen...)

Hebben anderen hier ook last van gehad, of moet de meter eerst nog tijd synchroniseren oid? En kan ik dat in dat geval evt forceren?

[ Voor 9% gewijzigd door Huey op 21-09-2022 12:03 . Reden: toevoeging instelling dsrm-reader ]

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:34
Met de nieuw aangekondigde maatregelen van het kabinet m.b.t. de prijsplafonds, zie ik een mooie uitdaging tegemoet voor o.a. de ontwikkelaar van DSMR reader, namelijk het goed inbouwen hiervan in de contractmodule.

Ik blijf zelf mooi onder de genoemde grenzen, dus dat komt wel goed. Maar zij die er overheen gaan zullen zelf aan de slag moeten gaan in excel o.i.d.

Hoe dan andere aanbieders dat van slimme meter software?

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-09 07:45
Kroesss schreef op maandag 17 februari 2014 @ 11:32:
Ik las ergens dat op de request-pin van de P1-poort max 30mA (5V) gezet mag worden, en dat een Arduino 5V op 40mA afgeeft. Ik kan echter verder netgens hier iets over vinden, dus ik twijfel of dit klopt. Heeft iemand hier ervaring mee? De grens van 30mA zou volgen uit de technische specificatie van de P1-poort, maar ik haal het er zelf niet uit, hoofdzakelijk omdat ik totaal niet thuis ben in technische documentatie :)
De pin-out kan je in deze pdf vinden:https://www.netbeheernede...e_meter_15_a727fce1f1.pdf

Een electrische stroom zet je niet ergens op, maar is het gevolg van een spanning die je op een weerstand zet: I=U/R
Als je de weerstand kent dan kan je dus met 5V berekenen wat de stroom gaat worden.

Un de P1 datasheet kan je zien dan Pen 2 een led aanstuurt waar een serieweerstand tussen zit. Dit is dus een ingang naar de energiemeter, De stroom die bij 5V door pin 2 loopt zit tussen 4 en 10mA, iets was met een Arduino te doen moet zijn.

Pin 5 is een open-collector uitgang waar maximaal 30mA doorheen mag lopen. Een open-collector iitgang moet je op de Arduino met een pull-up weerstand aan de ingang gebruiken. Deze pull-up weerstanden zijn volgens mij bij een aantal ingangspinnen softwarematig in te stellen. Zo'n pull-up weerstand is vrij hoog, omdat de Arduino ingang een hoge interne weerstand/impedantie dus heeft maar heel weinig stroom nodig.

Het allerbelangrijkste is dat je de Arduino pin als ingang configureerd en niet als uitgang. Deze link legt de details uit van de Arduino inputs en pull-ups: https://www.arduino.cc/en/Tutorial/Foundations/DigitalPins

Een arduino pin is standaard als input ingesteld en heeft een interne weerstand van ca. 100MOhm. De configureerbare pull-up weerstandstanden zijn 20KOhm. Hierbij loopt er vij 5V maximaal 5/20000 = 0,25 mA
Als je een weerstand van 4,7kOhm in serie zet met pin 5 dan kan je de energiiemeter dus nooit 'opblazen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-09 14:57
vandaag een ICS-2000 weten te machtigen via MP, en deze aangesloten ipv onze Eneco Toon.

Ik begrijp echter nog steeds niet waarom de metingen voor o.a stroom zo traag binnen komen.
+- elke 10 sec. wordt deze ververst, komt dit door de slimme meter welke wij hebben ?

Ik heb ook een P1 splitter en Home Wizard besteld, om deze ernaast te draaien, om zo o.a te vergelijken.
Wellicht is de Home Wizard het snelste.. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@FlorisVN Hoe oud is die meter? Voorheen spuugden ze inderdaad 1x per 10s data uit, bij recente pas 1x per seconde.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
Raven schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:45:
@FlorisVN Hoe oud is die meter? Voorheen spuugden ze inderdaad 1x per 10s data uit, bij recente pas 1x per seconde.
betreft model : ISKRA AM550-ED1 2019 / SMR 5.0 E0033

Heb je eventueel nog meer info nodig ?
Ik hoop dat onze meter snel genoeg is oor 1x per seconde read-out.

vandaag komt onze p1 splitter en energy wizard binnen, hopenlijk dat deze het nog sneller kan oppakken..
(ik draai dan even tijdelijk ter test 3 systemen naast elkaar, toon klikaanuitklikuit controller en homewizard)

[ Voor 10% gewijzigd door FlorisVN op 27-09-2022 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@FlorisVN Hmm, een korte Google-zoektocht geeft aan dat de AM550 elke seconde data geeft. Misschien dat je de DSMR-versie nog goed moet instellen bij de ICS-2000, dat die op een oude versie staat ingesteld die 1x per 10s doet?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
Raven schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:19:
@FlorisVN Hmm, een korte Google-zoektocht geeft aan dat de AM550 elke seconde data geeft. Misschien dat je de DSMR-versie nog goed moet instellen bij de ICS-2000, dat die op een oude versie staat ingesteld die 1x per 10s doet?
Ok, top dank voor deze info !
Fijn te horen dat ons model in ieder geval snel data kan weergeven.

Weet je wellicht toevallig waar ik dat kan instellen op de ICS-2000 ?
Ik heb ff zitten kijken in de klikaanklikuit app, maar kan niet erg veel vinden over aanpassen van de settings, of updaten van de software/firmware van het apparaat.

Wellicht kijk ik verkeerd, of gebruik ik de verkeerde app ?

Ben benieuwd, ik hoor het graag bedankt zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@FlorisVN Geen flauw idee, ik ken de ICS-2000 helemaal niet, tot vandaag nooit van gehoord :P Zit alleen ff hardop te denken m.b.t. oorzaak ;)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
Raven schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:30:
@FlorisVN Geen flauw idee, ik ken de ICS-2000 helemaal niet, tot vandaag nooit van gehoord :P Zit alleen ff hardop te denken m.b.t. oorzaak ;)
Begrijp het, dat wordt ook zeer gewaardeerd !
Heb reeds gevonden in de klikaanklikuit app dat hij staat ingesteld op DSMR4 bij de slimme meter versie

Ik heb hier verder nog de keuze voor DSMR 2.2 en Automatisch..

Wat adviseer je mij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@FlorisVN Ah, ik vermoed dat daar dan het probleem zit., deze dient op 5 te staan, dat 1x per 10 seconden (DSMR4) versus 1x per seconde (DSMR5) zit 'm daar in als ik de P1-specificatie goed in mijn hoofd heb zitten.

Als 5 er niet bij staat en dat ding wordt niet meer ondersteund vanuit de fabrikant, hoop ik voor jou dat er een custom firmware beschikbaar is waar DSMR 5 wel in ondersteund wordt :)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
Raven schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:39:
@FlorisVN Ah, ik vermoed dat daar dan het probleem zit., deze dient op 5 te staan, dat 1x per 10 seconden (DSMR4) versus 1x per seconde (DSMR5) zit 'm daar in als ik de P1-specificatie goed in mijn hoofd heb zitten.

Als 5 er niet bij staat en dat ding wordt niet meer ondersteund vanuit de fabrikant, hoop ik voor jou dat er een custom firmware beschikbaar is waar DSMR 5 wel in ondersteund wordt :)
aah ok, dank je, ik kan eventueel nog automatisch proberen.
Wellicht dat de ICS-2000 anders niet hoger dan DSRM4 ondersteund momenteel.. ?

ik ben niet bekend met custom firmware nog voor de ICS-2000, iemand een idee of deze beschikbaar is ?

Of is er iemand hier welke DSMR 5 aan de praat heeft gekregen op zijn/haar ICS-2000 ?
Ben benieuwd...

Dank zover weer voor je hulp.

Hopenlijk kan de home wizard wel overweg met DSMR 5 , waardoor hij snel per seconde kan uitlezen.. ?

[ Voor 5% gewijzigd door FlorisVN op 27-09-2022 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
ik vroeg mij verder trouwens af of een p1 kabel speciaal is, of is het gewoon een standaard rj11 telefoon kabel ?

Heb er nu namelijk 1 tekort.

Heb genoeg rj11 kabels liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
onlangs de stedin gebeld, welke deze slimme meter bij ons hebben geplaatst in 2019, maar helaas ondersteund de stedin geen 1 seconde uitlezing, enkel 10 seconden.

Dit gaat de steding voorlopig ook niet ondersteunen gaven ze aan, onze huidige meter kan tevens ook geen 1 seconden meting aan en zal volledig vervangen moeten worden.
Vervangen doen ze helaas echter niet zomaar...

Erg jammer dit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@FlorisVN niet onaardig bedoelt, maar de helft van je vragen zijn te beantwoorden met Google of de zoekfunctie in dit topic.

Een P1 kabel is niet gelijk aan een RJ11 kabel.
RJ11 is enkel de stekker, die zit wel aan een P1 kabel, maar de connectie op die stekker naar de kabel is anders.

Koffie, het is een RJ12 stekker natuurlijk, thanks @chaoscontrol

[ Voor 11% gewijzigd door True op 29-09-2022 10:36 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
True schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:47:
@FlorisVN niet onaardig bedoelt, maar de helft van je vragen zijn te beantwoorden met Google of de zoekfunctie in dit topic.

RJ11 is enkel de stekker, die zit wel aan een P1 kabel, maar de connectie op die stekker naar de kabel is anders.
Dank voor je bericht, ik had dit kort opgezocht maar nog niet goed ingedoken.
Ik dacht ik vraag het hier even voor de zekerheid..

Wellicht heb jij nog een antwoord op mijn andere vraagstuk/probleem ?

• FlorisVN
vandaag de homewizard en p1 splitter ontvangen.
Eindelijk kunnen we snel meten dankzij de homewizard, onlangs het feit dat stedin aangeeft dat onze slimme meter niet per seconde kan meten.

schiet mij maar lek, maar hoe dan ook we zijn hier erg blij mee !

Wat een verschil en verbetering t.o.v de trage toon van Eneco zeg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:40
True schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:47:

Een P1 kabel heeft een RJ12 stekker.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

In de P1-specificatie staat inderdaad RJ12. Een RJ-specificatie gaat echter niet alleen over het stekkertje maar ook over het bedradingsschema. De P1-interface gebruikt weliswaar dezelfde 6P6C modulaire stekker als RJ12, maar is anders bedraad. Maar in de praktijk refereert RJ12 tegenwoordig alleen nog maar naar het stekkertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-07 18:19
Ik sta op het punt om m.b.v. Raspberry Pi de slimme meter uit te gaan lezen. Nu twijfel ik tussen P1 monitor en DSMR Reader. Ik heb natuurlijk wel de screenshots bekeken etc, maar kleven er eigenlijk grote voor- en/of nadelen aan één van de twee? Ik zou eventueel ook de opbrengst van de zonnepanelen willen toevoegen (via API) maar geen must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:39

Vliegvlug

Flight Simple

Weet iemand een kant-en-klare P1 uitlezer die out of the box naar PVoutput kan loggen en waar een modbus input op zit?
Het al in dit topic gezocht maar helaas niets gevonden.

Ik heb wel de youless LS120 die dit kan maar daar ontbreekt helaas de modbus interface.

Terwijl bij iungo.nl wel een uitlezer te koop is die ook modbus ondersteund maar die heeft dan weer geen mogelijkheid om naar PVoutput te loggen.

Een uitlezer zonder p1 mogelijkheid maar wel modbus en pvoutput logging is ook voldoende maar ik kan me voorstellen dat die er niet zijn.

Tot nu toe heb ik alleen een Raspberry Pi met modbus dongle en pvoutput-script gevonden als oplossing maar dat is zelfbouw.
Klopt het dat daar niet aan te ontkomen is?

Het gaat mij er primair om dat het een betrouwbare oplossing is met weinig onderhoud anders dan af en toe een update draaien. Dus geen linux distro upgrade gedoe of corrupte sdkaartjes omdat er teveel naar geschreven is door een swap of dat het ding niet meer goed opstart omdat de stroom er per ongeluk af is gegaan. Dat soort gedoe wat je met een kant en klare oplossing niet hebt. :)
Is dat enigszins haalbaar met zelfbouw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vliegvlug schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:38:
Weet iemand een kant-en-klare P1 uitlezer die out of the box naar PVoutput kan loggen en waar een modbus input op zit?
Het al in dit topic gezocht maar helaas niets gevonden.

Ik heb wel de youless LS120 die dit kan maar daar ontbreekt helaas de modbus interface.

Terwijl bij iungo.nl wel een uitlezer te koop is die ook modbus ondersteund maar die heeft dan weer geen mogelijkheid om naar PVoutput te loggen.

Een uitlezer zonder p1 mogelijkheid maar wel modbus en pvoutput logging is ook voldoende maar ik kan me voorstellen dat die er niet zijn.

Tot nu toe heb ik alleen een Raspberry Pi met modbus dongle en pvoutput-script gevonden als oplossing maar dat is zelfbouw.
Klopt het dat daar niet aan te ontkomen is?

Het gaat mij er primair om dat het een betrouwbare oplossing is met weinig onderhoud anders dan af en toe een update draaien. Dus geen linux distro upgrade gedoe of corrupte sdkaartjes omdat er teveel naar geschreven is door een swap of dat het ding niet meer goed opstart omdat de stroom er per ongeluk af is gegaan. Dat soort gedoe wat je met een kant en klare oplossing niet hebt. :)
Is dat enigszins haalbaar met zelfbouw?
Je ontkomt denk ik in ieder geval niet aan het zelf schrijven van wat software/configuratie. Ik denk dat met een ESP8266, een MAX485 en ESPHome je een heel eind zou moeten kunnen komen (of via ESPEasy en een paar rules die de modbus data naar pvoutput loggen)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Vliegvlug
Ik heb wel een nodered flow die een modbus kWh meter uitleest en doorstuurt naar PVO.
Draait op een betrouwbare odroid c4

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Aiolos schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:51:
[...]

Je ontkomt denk ik in ieder geval niet aan het zelf schrijven van wat software/configuratie. Ik denk dat met een ESP8266, een MAX485 en ESPHome je een heel eind zou moeten kunnen komen (of via ESPEasy en een paar rules die de modbus data naar pvoutput loggen)
Dat zijn alternatieven waar ik niet bekend mee ben dus bedankt voor het lijstje!
  • ESP8266: microprocessor
  • MAX485: modbus interface
  • ESPHome: software
Dat klinkt zeker interessant.
En zoiets is dan robuuster dan een raspberry pi?
Zag dat die ESP8266 enkel over wifi beschikt maar dat er mogelijkheden zijn om er een ethernet poort op te maken via SPI. Want ik wil bedraad aansluiten.

Maar ik kom ook ESP32 devices tegen die al standaard beschikken over ethernet met PoE zelfs dus dat klinkt nog makkelijk :)
En daar zou die MAX485 ook op aangesloten moeten kunnen worden als ik het zo lees.
Is dat dan een makkelijkere optie voor mij of zitten daar nog nadelen aan?
Waarbij ik dan bijv. denk aan minder goede software support of configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

AUijtdehaag schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 04:53:
@Vliegvlug
Ik heb wel een nodered fliw die een modbus kWh meter uitleest en doorstuurt naar PVO.
Draait op een betrouwbare odroid c4
Ik moest echt even ontcijferen wat “een nodered fliw” was.
Maar google zegt dat het een node red flow is :)
”Node-RED is a flow-based programming tool, originally developed by IBM's Emerging Technology Services team and now a part of the OpenJS Foundation”
Dat grafisch bij elkaar klikken van flows spreekt me wel aan.

Maar zo’n Odroid C4 kost €80 en lijkt me echt overkill om enkel voor het doorgooien van data naar PVOutput te gebruiken.
En is dat niet net als een raspberry pi dat er een heel os op draait op een sdkaartje met alle overhead en complicaties van dien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Vliegvlug
Typevoutje, sorry.
Een youless kost ook 80 euro en telt alleen maar pulsen ;)
Dan valt zo een odroid C4 nog wel mee.
Een pi en sd kaartje is vragen om crash problemen. Odroid maakt gebruik van emmc. Ik heb er diversen in het veld staan (bij andere tweakers) en draait al heel lang probleemloos. (wil je nog moderner dan is er odroid m1 met SSD, maar nog weinig ondersteuning voor HA)
En ja, je zet er natuurlijk ook domotica zoals Home assistant, influxdb en grafana, node-red en andere software bij op.
maar node-red draait ook op andere platforms, synology, windows enz.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-10-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

AUijtdehaag schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:32:
@Vliegvlug

Een youless kost ook 80 euro en telt alleen maar pulsen ;)
Ha ha, daar heb je zeker gelijk in ja! :)
Gaat me erom dat het én duur is én het alsnog zelfbouw is.

Als ik zo’n ESP device met modbus interface en software support zo zou kunnen kopen zou ik daar ook wel €80 voor over hebben.
Dan valt zo een odroid C4 nog wel mee.
Een pi en sd kaartje is vragen om crash problemen. Odroid maakt gebruik van emmc. Ik heb er diversen in het veld staan (bij andere tweakers) en draait al heel lang probleemloos. (wil je nog moderner dan is er odroid m1 met SSD, maar nog weinig ondersteuning voor HA)
Ah, oké. je krijgt voor dat geld dus gelukkig wel verbeteringen tov een Pi.
En ja, je zet er natuurlijk ook domotica zoals Home assistant, influxdb en grafana, node-red en andere software bij op.
Als dat er ook nog allemaal bij kan zie ik de meerwaarde wel ja.
Maar vooralsnog heb ik daar nog niet de tijd voor/zin in. Ik houd het in mijn achterhoofd voor de toekomst :)
maar node-red draait ook op andere platforms, synology, windows enz.
Ai, ik heb een Netgear NAS, geen synology, zal moeten kijken of het daar ook op kan.
Maar hoe voeg je een modbus interface toe aan zo’n NAS…

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Vliegvlug
Ik zie dat je met esphome ook http kunt posten
https://esphome.io/components/http_request.html

Ik heb zo een esp modbus printje liggen voor mijn brinkwtw. Zal er eens mee testen als ik een keertje tijd heb.

Op een nas sluit je een modbus usb adapter aan.
Dan is alleen de vraag of node-red hem ziet, vaak zit er nog een laag tussen bij een nas..

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-10-2022 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Dank voor de link!
Weet eerlijk gezegd niet wat dit precies inhoud maar ik ga er vanuit dat het goed is dat dit kan en dat het nodig is om naar PVOutput te kunnen loggen.
Zoals je ziet moet ik me nog helemaal gaan verdiepen in dat zelfbouw gebeuren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Laatst online: 05-09 13:40
Ik heb lange tijd mijn P1 poort uitgelezen (deze is aangesloten op mijn Synology) via Domotics, en de data ook geupload naar PVoutput.

Ik gebruik echter geen Domotics meer en ik wil de data graag in home assistent zien te krijgen. Mijn idee was om het eerst naar PVoutput te exporteren, dan kan ik vanaf daar de data weer in HA krijgen.

Het script wat ik altijd gebruikte krijg ik echter niet meer aan de praat op mijn synology.

Ik heb het een aantal jaren niet meer gebruikt, maar wil het toch weer een nieuw leven inblazen om in de toekomst op basis van mijn overcapaciteit bepaalde apparaten in te schakelen.

Weet iemand hiervoor nog een python script?

EDIT: laat maar. Script werkt wel weer, maar usb drivers voor synology zijn geen lang leven meer gegeven....DSM 7 maakt er een einde aan.

[ Voor 8% gewijzigd door Stefanovic45 op 01-10-2022 18:54 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René Janssen
@Vliegvlug
Beste, als ik het goed begrijp is je modbus ervoor om een kWh metertje uit te lezen of zie ik dit verkeerd?
Ik zelf gebruik een printplaatje van Aiolos waar ik een extra weerstandje en wat draadjes op gesoldeerd heb om ook een kWh meter uit te lezen. Elke 5 minuten wordt dat ding uit gelezen en verstuurd naar mijn server.
Op mijn server wordt e.e.a. opgeslagen in een sql database en vervolgens ook uitgelezen naar een webpagina met grafiekjes enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

René Janssen schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:41:
@Vliegvlug
Beste, als ik het goed begrijp is je modbus ervoor om een kWh metertje uit te lezen of zie ik dit verkeerd?
Klopt, ik heb een Eastron SDM72D met zowel s0 puls als modbus uitgang.
De s0 gaat dan richting de Youless en de modbus interface wil ik laten uitlezen door iets anders.
Waarschijnlijk een ESP32 icm een Max485 modbus printje.
Ik zelf gebruik een printplaatje van Aiolos waar ik een extra weerstandje en wat draadjes op gesoldeerd heb om ook een kWh meter uit te lezen.
Ik snap niet helemaal wat je wilt zeggen?
Is dat Aiolos printplaatje een microcontroller waar al een modbus interface op zit die je zelf moet afronden en dus een alternatief voor een ESP. Of is het een alternatief voor de max485?

En wat is het voordeel van jouw oplossing?
Elke 5 minuten wordt dat ding uit gelezen en verstuurd naar mijn server.
Is 1x per 5 minuten wel voldoende?
Op mijn server wordt e.e.a. opgeslagen in een sql database en vervolgens ook uitgelezen naar een webpagina met grafiekjes enz.
Ik heb geen server draaien en zoek dus iets wat direct naar PVoutput kan loggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vliegvlug schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:45:
[...]

Is 1x per 5 minuten wel voldoende?
Als het alleen om het uitlezen van kWh-telwerken gaat is dat wel genoeg, om Home Assistant als voorbeeld te nemen: de kleinste weer te geven schaal is het verbruik per uur, pas als je op kleinere schaal het verbruik in kWh in kaart wil brengen heeft vaker uitlezen zin.

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• René Janssen
@Vliegvlug

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSHSDiw8QVfm-sK9IzVKHfivM4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YW02w5Cv6ufmuPwQ6NuDc0I7.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij het printplaatje met een wemos d1, deze leest zowel de p1 meter als de S0 uit. Het enige wat daarvoor nodig was is een extra weerstand 10k en wat draadjes erop te solderen.
Software om dit samen uit te lezen vind je op mijn github pagina https://github.com/renejanssen1
Voordeel is dat je geen adapters nodig hebt, werkt gewoon via de stroom wat uit de slimme meter komt. Eenmaal de wemos geflashed heb je er eigenlijk geen omkijken meer na.
En 5 minuten is meer dan genoeg om te zien waar je grootste stroomverbruik zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
René Janssen schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:12:
@Vliegvlug

[Afbeelding]

Hierbij het printplaatje met een wemos d1, deze leest zowel de p1 meter als de S0 uit. Het enige wat daarvoor nodig was is een extra weerstand 10k en wat draadjes erop te solderen.
Software om dit samen uit te lezen vind je op mijn github pagina https://github.com/renejanssen1
Voordeel is dat je geen adapters nodig hebt, werkt gewoon via de stroom wat uit de slimme meter komt. Eenmaal de wemos geflashed heb je er eigenlijk geen omkijken meer na.
En 5 minuten is meer dan genoeg om te zien waar je grootste stroomverbruik zit.
Leuk om te zien! Die extra pins kun je daar ook prima voor gebruiken ja.

Voor modbus (icm met de MAX485) zou @Vliegvlug dan mijn andere printje gebruiken ;), maar dan heb je weer geen P1, en het blijft wifi natuurlijk.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

René Janssen schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:12:
@Vliegvlug

[Afbeelding]

Aha, nu snap ik wat je met een Aoilos printje bedoelt, was echt niet in me opgekomen dat je @Aiolos bedoelde :P

Maar dat printje is dus voor p1 en s0 terwijl ik modbus zoek.
Moest ook even opzoeken wat een wemos d1 is maar dat is dus een ESP8266.
Voor mij is dit allemaal nieuw en dus niet vanzelfsprekend ;)
Die kan helaas geen ethernet aan, enkel Wifi, dus niet echt wat ik zoek.
Maar dank voor de uitleg.
Lijkt me wel een mooie budget oplossing voor het uitlezen en loggen van een p1 en s0 device en dat uitsturen over wifi, wat voor de meeste mensen wel toereikend zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Aiolos schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 19:18:
[...]

Voor modbus (icm met de MAX485) zou @Vliegvlug dan mijn andere printje gebruiken ;), maar dan heb je weer geen P1, en het blijft wifi natuurlijk.
Dankzij de foto van @René Janssen kwam ik op je website terecht en je bedoelt neem ik aan de Modbus Shield V2:
Afbeeldingslocatie: https://enri.nl/assets/img/pcb/modbus-v2-shield.jpg
Ziet er goed uit!
Het is dat er geen ethernet aansluiting op zit maar anders zou het een ideale oplossing zijn!
Dat er geen p1 op zit is voor mij geen punt, heb enkel de modbus interface nodig om de gegevens van de Eastron kWh meter naar pvoutput te loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:19
Al een tijdje lees ik mijn P1 poort uit via een USB adapter naar mijn Raspberry Pi 4. Home assistant gebruikte ik hiervoor en dat werkte voor een tijdje goed. Twee weken terug ontdekte ik toevallig dat de SD kaart corrupt was geworden dus mijn PI die was even buiten gebruik.

Echter in de afgelopen twee weken zag ik in mijn Oxxio app dat er een storing was met mijn slimme meter en dat de meterstanden niet opgehaald konden worden. De netbeheerder zou hier van op hoogte zijn gesteld volgend de melding.
Na 4 dagen verdween die foutmelding en zag in in mijn Oxxio app weer de metrics.

Afgelopen weekend had ik weer een nieuwe SD kaart voor mijn PI en had ik de boel opnieuw geïnstalleerd. Ik krijg echter geen data uit de P1 poort.
Ik heb het volgende commando uitgevoerd:
code:
1
cu -l /dev/ttyUSB0 -s 9600--parity=none -E q

Hier krijg ik geen output.

Op internet zag ik wat reacties van mensen die zeiden dat de slimme meter waarschijnlijk een update heeft gehad. Meer werd er niet verteld

Op de meter draait DSMR 5.0

Iemand een idee waarom ik niets uit de P1 poort krijg? Dat de USB adapter defect is heb ik niet uitgesloten.

Edit:

Laat maar, ik heb de verkeerde baud rate gebruikt. BIj het opzoeken van het cu command kwam ik erachter dat voor versie 5.0 ik baud rate 115200 nodig heb.

[ Voor 9% gewijzigd door com2,1ghz op 04-10-2022 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 08:42
Welke kabel raden jullie aan voor een Raspberry Pi 4? Via Google kom ik bijvoorbeeld hier op uit, maar 20 euro voor zo een kabel 8)7

[ Voor 56% gewijzigd door c-nan op 04-10-2022 10:57 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:19
c-nan schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:56:
Welke kabel raden jullie aan voor een Raspberry Pi 4? Via Google kom ik bijvoorbeeld hier op uit, maar 20 euro voor zo een kabel 8)7
Had mijne van Aliexpress destijds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

c-nan schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:56:
Ik heb deze: https://www.nodo-shop.nl/...0-p1-meter-usb-kabel.html voor 16€ thuisbezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,
Ik heb net een nieuwe UNIFLO G4SRT alleen geen slimme electriciteits meter. Dus geen P1 Mogelijkheid.

Nou zie ik op de voorkant van de Uniflo wel 2 IR poortjes, net zoals mijn electriciteits meter er eentje heeft. Bij de electriciteits meter komt daar een IR pulsje uit voor elke 1/10000 kWh.
Weet iemand of die IR poortjes van de gasmeter ook verbruiksinfo (kunnen) geven? Tijdje met IR sensor ervoor gehangen maar nog niets gezien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Verwijderd Gaat waarschijnlijk om Wikipedia: IEC 62056 , in dat geval dien je eerst
Python:
1
ser.write('/?!\r\n'.encode())
te sturen voordat je data krijgt en die data komt er heel traag uit, zie de settings:
Python:
1
2
3
4
5
6
7
ser = serial.Serial(
    port='/dev/serial/by-id/usb-Prolific_Technology_Inc._USB-Serial_Controller_D-if00-port0',
    baudrate=300,
    parity=serial.PARITY_EVEN,
    stopbits=serial.STOPBITS_ONE,
    bytesize=serial.SEVENBITS,
)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt! Dat helpt een boel. Ik heb ook al een PDF van de IEC 62056-21 Spec gevonden, daar staat alles in.
Ik ga het eens proberen of ik het aan de praat krijg met TCRT5000 en arduino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:35:
[...]

Bedankt! Dat helpt een boel. Ik heb ook al een PDF van de IEC 62056-21 Spec gevonden, daar staat alles in.
Voor een diy-oplossing zou je de schakeling op https://wiki.hal9k.dk/projects/kamstrup kunnen gebruiken, ik heb zelf een kant en klare (2e hands) datakabel weten te krijgen, deze is het geloof ik.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:35:
[...]

Hier staat ook wel wat informatie, warmtemeters zijn ook op dergelijke manier uit te lezen: Hoe log ik telegrammen van een Landis+Gyr T550 UH50 stadsver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank! @Raven @Aiolos
Zelf IR in elkaar klussen met IR leds is inderdaad niet efficent, ik zie ook dat het met een 38kHz carrier werkt.
Ik ga zo'n USB IR kop kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
Ik lees sinds een aantal dagen de P1 poort uit m.b.v. DSMR Reader. Nu valt het mij op dat ik een minimaal gasverbruik heb in de uren waarin ik geen regulier gas verbruik (in de nacht, geen verwarming). Het verbruik is dan 0.005 m3 / uur. Kan dit duiden op een gaslek? Hebben anderen dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

djoelzz schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:47:
Ik lees sinds een aantal dagen de P1 poort uit m.b.v. DSMR Reader. Nu valt het mij op dat ik een minimaal gasverbruik heb in de uren waarin ik geen regulier gas verbruik (in de nacht, geen verwarming). Het verbruik is dan 0.005 m3 / uur. Kan dit duiden op een gaslek? Hebben anderen dit ook?
Dat heb ik ook, heb nog niet de tijd genomen (gehad) om er echt in te duiken:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/loJTDMQ.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
@djoelzz & @True toevallig de comfortstand van de ketel die het warme tapwater warm houdt? Zet dat eens uit, bijvoorbeeld door een eco-stand in te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:54
Aiolos schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 23:40:
@djoelzz & @True toevallig de comfortstand van de ketel die het warme tapwater warm houdt? Zet dat eens uit, bijvoorbeeld door een eco-stand in te schakelen.
Mijn Remeha Calenta had exact hetzelfde effect op de grafiek en na uitzetten van de comfortmode werd inderdaad 's nachts geen gas meer verbruikt.
Het gaat overigens niet om het warmhouden van het tapwater (mijn ketel heeft geen boiler) maar alleen om het binnenwerk van de kachel zodat hij 10 seconde sneller warm water kan leveren. Omdat bij mij warm water uit de ketel alleen voor de douche wordt gebruikt merk ik er niets van dat ik de comfortmode heb uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
joppybt schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:16:
[...]

Mijn Remeha Calenta had exact hetzelfde effect op de grafiek en na uitzetten van de comfortmode werd inderdaad 's nachts geen gas meer verbruikt.
Het gaat overigens niet om het warmhouden van het tapwater (mijn ketel heeft geen boiler) maar alleen om het binnenwerk van de kachel zodat hij 10 seconde sneller warm water kan leveren. Omdat bij mij warm water uit de ketel alleen voor de douche wordt gebruikt merk ik er niets van dat ik de comfortmode heb uitgeschakeld.
Even gecheckt, mijn ketel heeft drie standen, middelste was ingesteld en ik heb hem nu gewijzigd naar 'Eco'. Gaat me niet eens zozeer om het gasverbruik, want dat is zo te zien echt maar minimaal. Maar ben meer benieuwd of ik misschien ergens een lek heb (vorig jaar deze woning betrokken).

Mijn ketel heeft overigens ook geen boiler. Komende nacht bekijken of dit het inderdaad geweest is, dank voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

djoelzz schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:26:
Gaat me niet eens zozeer om het gasverbruik, want dat is zo te zien echt maar minimaal.
0.005 m3/uur is bij de huidige gasprijzen toch al snel ruim 100 Euro per jaar. Als je Eco uit zet ben je een deel daarvan uiteraard nog steeds kwijt als je warm water nodig hebt, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:47:
[...]

0.005 m3/uur is bij de huidige gasprijzen toch al snel ruim 100 Euro per jaar. Als je Eco uit zet ben je een deel daarvan uiteraard nog steeds kwijt als je warm water nodig hebt, maar toch...
Je hebt gelijk, ik had een rekenfoutje gemaakt. Misschien nog wel meer dan €100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter274
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-08 03:27
Beste lezers,
Mijn P1 kabel levert onleesbare data en mijn Pi4 met P1monitor toont alleen nullen. Dit is op een Kaifa E0025 oftewel MA105C 1-fase meter. De kabel werkt wel bij een kennis op een ander merk meter.

ik heb inmiddels het e.e.a. gelezen over dat er een chip in zit en dat je die met het programma FT_prog kunt aanpassen (Invert RX). Anderen zeggen dat dit geen zin heeft en dat je er iets op moet solderen.

Maar ik ben niet zo technisch aangelegd qua electronica. Is er niet ergens een kant en klare P1 kabel te koop die werkt op een Kaifa MA105C en een Kaifa MA304C?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Pieter274 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:21:
Beste lezers,
Mijn P1 kabel levert onleesbare data en mijn Pi4 met P1monitor toont alleen nullen. Dit is op een Kaifa E0025 oftewel MA105C 1-fase meter. De kabel werkt wel bij een kennis op een ander merk meter.

ik heb inmiddels het e.e.a. gelezen over dat er een chip in zit en dat je die met het programma FT_prog kunt aanpassen (Invert RX). Anderen zeggen dat dit geen zin heeft en dat je er iets op moet solderen.

Maar ik ben niet zo technisch aangelegd qua electronica. Is er niet ergens een kant en klare P1 kabel te koop die werkt op een Kaifa MA105C en een Kaifa MA304C?
Vrijwel alle meters hebben een 'inverted' signaal, dus dat zal het probleem waarschijnlijk niet zijn.

De pull-up weerstand kan wel het probleem zijn, of de baudrate is niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djoelzz
joppybt schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:16:
[...]

Dit was inderdaad de oorzaak! Ik heb mij nooit gerealiseerd dat er gasverbruik kan zijn op het moment dat er geen verwarming en/of warm water gevraagd wordt.

Vannacht was het verbruik tussen 0.00 en 6.00 daadwerkelijk 0.

Nu even ervaren wat die eco stand precies betekent (hoe lang het duurt voor dat er warm water volgt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter274
Aiolos schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 23:16:
[...]

Vrijwel alle meters hebben een 'inverted' signaal, dus dat zal het probleem waarschijnlijk niet zijn.

De pull-up weerstand kan wel het probleem zijn, of de baudrate is niet goed.
Oh oke, dank. volgens de spec vd meter (Kaifa E0025 en E0026) moet het DSMR 4 zijn, 115200 8N1. Ik heb best wat andere settings geprobeerd. Een andere kennis heeft een E0027 en heeft die werkend met DSMR4. Ik ging er van uit dat de hele serie dezelfde instellingen nodig hebben.

Als ik gelijk mocht hebben, blijft over de "pull-up weerstand". Nu ervaar ik dat wekelijks in het fitnesscentrum, als het optrekken niet zo wil. Maar hier wordt vast iets anders bedoeld...

Ik kijk op de volgende web site, waar men P1 kabels verkoopt. Ze hebben meerdere soorten.

1
P1 KABEL 1,8M LANDIS GYR E350 (FTDI FT232R USB TTL 5V TO RJ11) 6 POLIG
https://www.eijlander.nl/...r-usb-ttl-5v-to-rj11.html

maar ook:

2
P1 KABEL 1,8M KAIFA (RXD INVERTED EN 1K PULL UP WEERSTAND) (FTDI FT232R USB TTL 5V TO RJ11)
https://www.eijlander.nl/...r-usb-ttl-5v-to-rj11.html

Zou kabel 2 dan het proberen waard zijn?

Alvast veel dank! :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Pieter274 op 09-10-2022 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Grote kans dat dat het is ja. En helaas zitten er soms onverklaarbare verschillen tussen de verschillende meters.

Je kunt op je huidige kabeltje ook wel een pull-up weerstand zetten, waarschijnlijk werkt het dan gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter274
Aiolos schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:24:
Grote kans dat dat het is ja. En helaas zitten er soms onverklaarbare verschillen tussen de verschillende meters.

Je kunt op je huidige kabeltje ook wel een pull-up weerstand zetten, waarschijnlijk werkt het dan gewoon.
Dank! _/-\o_

Ik bestel wel gewoon een paar kabels, ik ben niet zo handig met pull-up weerstanden in het bijzonder en met electronica in het algemeen. 8)7

Hartelijke groet, Pieter

Update: ik krijg van Eijlander door dat ik een andere kabel moet hebben:
https://www.eijlander.nl/...2r-usb-ttl-5v-torj11.html
Bij die kabel worden specifiek de Kaifa modelnummers genoemd die ik en mijn kennis hebben. Die ga ik dan maar proberen.

Dit is hun uitleg:
De Fabrikant geeft aan dat deze geschikt is voor uw meter

De AKP101 heeft een speciale pullup weerstand van 10K
P1 KABEL 1,8M ISKRA AM550 (FTDI FT232R USB TTL 5V TO RJ11)MET
10K PULL UP WEERSTAND

De AKP103 heeft een speciale pullup weerstand van 1K
P1 KABEL 1,8M KAIFA (RXD INVERTED EN 1K PULL UP WEERSTAND)
(FTDI FT232R USB TTL 5V TO RJ11)

Uw meter heeft geen pullup weerstand nodig

[ Voor 56% gewijzigd door Pieter274 op 11-10-2022 17:17 . Reden: nieuwe inzichten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
iemand die mij wellicht de juiste richting op kan sturen?

ik heb een sagemcom T211 slimme meter.
deze hangt middels een P1 kabel (ooit jarenlang geleverd bij een Plugwise set) aan een Proxmox installatie waar DSMR reader op draait.

ik krijg bij het testen van de verbinding met cu een melding connected, met dan heel veel abracadabra.

wat gaat er mis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yP541xl99kbZs5-_K_MKpW2hUBQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iE29jrnPy9tEIOluhr5I0KRU.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 10-09 22:47

Septillion

@Nico95 Staat de serial adapter nog wel ingesteld voor inverted serial?

En ben je handiger met Linux of Windows (of MacOS)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Septillion schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:30:
@Nico95 Staat de serial adapter nog wel ingesteld voor inverted serial?

En ben je handiger met Linux of Windows (of MacOS)?
kun je dat instellen? :9 ofwel, ik heb geen idee, waar zou ik dit kunnen wijzigen?

gebruik voornamelijk MacOS en windows. wil Linux graag beter onder de knie krijgen, vandaar de proxmox setup e.d. met wat google dr bij kom ik daar ook redelijk mee uit de voeten, maar wel voornamelijk trial and error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 10-09 22:47

Septillion

@Nico95 Mja, het is een ding van sommige USB-Serial adapters. Hoe dat precies moet weet ik eigenlijk niet. Maar de default voor P1 is inverted serial. Dat zal of al in hardware of dus in de chip afgevangen moeten worden.

Als je Windows foo beter is zou je hem eerst eens daar aan kunnen testen. Iets van Putty of RealTerm ofzo. Platform waar je meer kennis van hebt debugt altijd wat makkelijker. Kan je in ieder geval dan uitsluiten dat het aan de hardware ligt.
Pagina: 1 ... 33 ... 39 Laatste