Even een "picking your brain" momentje.
Ik heb een laadpaal thuis met P1 monitoring. Long story short, de laadpaal krijgt corrupte P1 telegrammen binnen, afhankelijk van hoe ik zaken aansluit en of 'ie laadt of niet.
M'n meter is een ISKRA AM550 3-fase met DSMR5
Ik heb een P1 splitter (hier zit Toon, P1 Monitor op een Pi en de laadpaal op). Het is alleen de laadpaal die problemen heeft, op Toon of p1monitor is alles prima via de P1 splitter
Laadpaal direct op P1 > Telegrammen ok tot ik ga laden, dan treed er ineens corruptie op
Laadpaal op splitter > Telegrammen direct corrupt ook als ik niet laad
Als ik diverse zaken van de splitter afhaal en geen externe USB power op de splitter zet, verdwijnt corruptie ook tot ik ga laden.
Nu ben ik vandaag even aan het prutsen geweest en ik kan MINDER corruptie krijgen als ik als volgt een schakeling maak waarbij ik een pull-up aansluit en een resistor op tx zet.
Als ik onderstaand schema aansluit zonder P1 splitter, dan is TIJDENS het laden, nog zo'n 70% van telegrams corrupt. Als ik 1 van de 2 weerstanden er uit haal is 't 100% errors.
Als ik de P1 splitter er weer tussen zet en de 560 ohm vervang door een 1k Ohm dan gaat de error rate naar 0, tot ik begin met laden.
Ik vermoed dat de seriele reader in de laadpaal issues heeft met 'noise' of overvoltage/pieken op seriele lijn.
De seriele kabel is ongeveer 10-14 meter lang naar de paal (is getest met >20 meter op andere situaties, werkt prima daar). Die kabel is overigens al vervangen, zelfde issues.
Ik zou eigenlijk een filtertje even willen bouwen die wat piekspanningen leveled op de lijn. Ik heb 't vermoeden dat als de paal begint te laden met 11kW, dat er ergens piekspanningen of iets anders op die seriele lijn komen waar die ontvangende seriele bus niet goed mee overweg kan.
Iemand tips over hoe ik bovenstaand schemaatje kan verbeteren. Ik vermoed met een condensator oid om pieken op te vangen?