Neuh de spanning kan ook wel los, dat is niet zo "spannend".
Voor de geintresseerden, recentelijk heb ik ook ingress functionaliteit aan de DSMR Reader Add-on voor Home Assistant toegevoegd
.
Je kan mijn repository hier vinden: https://github.com/sanderdw/hassio-addons
Je kan mijn repository hier vinden: https://github.com/sanderdw/hassio-addons
/f/image/fzjxwCsoUlUQ8Kdh4ymQ33OG.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 109% gewijzigd door sanderdw op 20-06-2022 12:14 ]
Hoe bedoel je dat? Software matig neem ik aan?Septillion schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:57:
@OmeAnne Daarnaast moet je dus wel een inverter toepassen op het data signaal.
Er is een ISKRA AM550 slimme meter geplaatst. Welk apparaat raden jullie om deze meter uit te lezen?
@OmeAnne Nu heb ik daar voor de ESP8266 wel eens wat over gelezen maar is me dat in software nooit gelukt. Ik heb een BC547 gebruikt om het in hardware een iverse te geven.
@Samplex Tja, genoeg. Gaat om je eisen. Wat heb je zelf al gevonden en wat zijn je twijfels?
Ik ben geen soldeer iemand iets wat makkelijk is aan te sluiten via wifi want ik heb geen UTP liggen in de meterkast.
Je kan een kabeltje gebruiken en dan een Rasp Pi aansluiten maar die dingen zijn niet te krijgen..
Je kan een kabeltje gebruiken en dan een Rasp Pi aansluiten maar die dingen zijn niet te krijgen..
Volgens het P1 protocol zou de gasstand 1x per uur geactualiseerd moeten worden, wat hier blijkbaar niet gebeurt. Is dit normaal gedrag bij geen verbruik of is de meter van de wap?
2022-06-24 14:00:00 0.00300 2022-06-24 22:00:00 0.0830 2022-06-25 07:00:00 0 2022-06-25 08:00:00 0.0130 2022-06-25 10:00:00 0
Toen dit bij mij gebeurde heb ik de meter laten vervangen; ik kreeg toen ook meteen een DSMR 5 meter.significant schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:30:
Volgens het P1 protocol zou de gasstand 1x per uur geactualiseerd moeten worden, wat hier blijkbaar niet gebeurt. Is dit normaal gedrag bij geen verbruik of is de meter van de wap?
2022-06-24 14:00:00 0.00300 2022-06-24 22:00:00 0.0830 2022-06-25 07:00:00 0 2022-06-25 08:00:00 0.0130 2022-06-25 10:00:00 0
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
@cville het is een DSMR5 meter van pak en beet 2 jaar oud.
Maandag dan maar eens de Enexis bellen.
Dan begrijp ik het niet: de update frequentie van het gas telwerk zou 1 x per 5min moeten zijn bij DSMR5; jij hebt het over 1 x per uur.significant schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 19:11:
@cville het is een DSMR5 meter van pak en beet 2 jaar oud.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Sterker nog, er zit soms 8h verschil tussen de timestamp...
Recentelijk is er bij mij de Iskra SMR 5.0 AM550-ED1 geplaatst. Ik heb een Raspberry Pi en ik wil graag het stroomverbruik uitlezen. De RJ11-USB kabeltjes die ik op Nederlandse webwinkels heb gevonden zijn vrij prijzig. Hebben jullie hier nog aanraders voor? Wellicht dat een aliexpress kabel volstaat dacht ik zo.
Middels een P1 kabel en Domoticz meet ik mijn verbruik voor zowel gas als elektriciteit. Ik zie in mijn verbruiksoverzicht van Eneco dat zij voor zowel piek- als daltarief mijn verbruik afronden op hele kWh.
Doen alle leveranciers dit ? Ik vind dit best een grote afronding. Gas gaat gewoon tot ver achter de komma.
Ik maak er nu een sport van om afhankelijk van mijn verbruik einde dag, de vaatwasser op het juiste moment aan te zetten om gebruik te maken van dit afrondvoordeel
Het komt nu vrijwel elke avond voor dat ik beter af ben om de vaatwasser om 10:00 aan te zitten omdat ik qua afronding dan op hetzelfde doorbelaste verbruik kom.
Iemand toevallig scripts gemaakt in domoticz of hier slimme dingen mee te doen?
Doen alle leveranciers dit ? Ik vind dit best een grote afronding. Gas gaat gewoon tot ver achter de komma.
Ik maak er nu een sport van om afhankelijk van mijn verbruik einde dag, de vaatwasser op het juiste moment aan te zetten om gebruik te maken van dit afrondvoordeel
Iemand toevallig scripts gemaakt in domoticz of hier slimme dingen mee te doen?
Per dag? Ze ronden bij de eindafrekening niet per dag af hoor. Dan pakken ze de eind en beginstand van het hele jaar en ronden die af. Dat is dus een afronding per jaar. Niets per dag. En het volgende jaar gebruiken ze gewoon de vorige (berekende) stand weer. Dus er is echt geen sprake van ongunstige afronding.knights16 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:19:
De afronding die dus op een dagrapport zou staan kun je gewoon negeren. (Maar daar wordt het volgens mij niet afgerond)
[ Voor 5% gewijzigd door rvk op 06-07-2022 08:37 ]
Fijn dat je mij even uit de droom helpt. Dan ronden ze in de Eneco verbruiksapplicatie het verbruik af op hele kWh puur voor weergave (waarbij ze het gas verbruik dan niet afronden echter de komma in de applicatie)rvk schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:33:
[...]
Per dag? Ze ronden bij de eindafrekening niet per dag af hoor. Dan pakken ze de eind en beginstand van het hele jaar en ronden die af. Dat is dus een afronding per jaar. Niets per dag. En het volgende jaar gebruiken ze gewoon de vorige (berekende) stand weer. Dus er is echt geen sprake van ongunstige afronding.
De afronding die dus op een dagrapport zou staan kun je gewoon negeren. (Maar daar wordt het volgens mij niet afgerond)
Ik ga het eens in de gaten houden : )
Momenteel probeer ik mijn Raspberry Pi te installeren voor het gebruik met de P1 gateway.
Hiervoor gebruik ik deze guide en loop ik tegen het volgende aan:
Zodra ik sudo /bin/systemctl enable influxd uitvoer dan ontvang ik de melding:
Refusing to operate on alias name or linked unit file: influxd.service
Met een beetje googlen zie ik dit issue op GitHub wat gerelateerd lijkt.
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Soru,
Zelf maak ik gebruik van een sql database, werkt al jaren goed. Influxdb heb ik nooit geprobeerd dus dat weet ik niet.
However een database op een rpi gaat misschien een jaar of 2 goed, daarna is je opslagkaartje versleten, zeker als je veel schrijfsessie's erop los laat.
Kun je via putty wel al een telegram uitlezen.
Zelf maak ik gebruik van een sql database, werkt al jaren goed. Influxdb heb ik nooit geprobeerd dus dat weet ik niet.
However een database op een rpi gaat misschien een jaar of 2 goed, daarna is je opslagkaartje versleten, zeker als je veel schrijfsessie's erop los laat.
Kun je deze niet gebruiken? Even linux aanklikken en dan stap 2 en 3…Soru schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:43:
Momenteel probeer ik mijn Raspberry Pi te installeren voor het gebruik met de P1 gateway.
https://docs.influxdata.c...as-a-service-with-systemd
Het korte antwoord: sudo /bin/systemctl enable influxdb (let op de 'b' aan het einde).Soru schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:43:
Het lange antwoord is wat complexer.
Het recept dat je gebruikt maakt de principiële fout om een systemd alias te gebruiken in een systemctl enable <unit> commando (misschien is het ook gewoon een tikfout). Een systemd alias is een symbolic link die wordt aangemaakt door systemctl enable en weer wordt verwijderd door systemctl disable. Als de unit al enabled is, is het enable commando niet alleen overbodig maar levert ook nog een foutmelding op (om je te wijzen op het foutief gebruik van een alias). En als de unit disabled is, dan bestaat de alias niet en faalt het enable commando sowieso. Bij het gebruik van de primaire unitnaam (hier influxdb) is er geen probleem.
Hier is nog een scenario waarin het foutief gebruik van een alias op triviale wijze faalt. Het uitvoeren van systemctl disable <unit> && systemctl enable <unit> hoort een no-op te zijn als <unit> al enabled was. Echter, als <unit> een alias is dan werkt het eerste deel nog wel, maar het tweede deel niet meer. Met het disable commando heb je de spreekwoordelijke tak waar je zelf op zit afgezaagd.
Over de foutmelding van systemctl valt te discussiëren. Dat er een melding wordt gegeven, vind ik wel begrijpelijk. De melding zelf zou duidelijker kunnen zijn (niet iedereen is een übernerd die dit meteen weet te duiden). Onder Debian 10 krijg ik overigens een andere melding: Failed to enable unit: Too many levels of symbolic links. Deze melding is nog erger (maar weer wel te begrijpen met bovenstaand inzicht).
Tot slot: het systemctl enable influxdb commando is overbodig. De influxdb service is namelijk al enabled bij de installatie. Waarvan akte.
Ik weet niet of het is toegestaan om nieuwe vraag in dit topic neer te leggen die weliswaar direct met het onderwerp te maken heeft.
Betreft nieuwe P1-kabel die niet blijkt te werken op een Sagemcom T210-D (3F) met ESMR 5 en verbonden is met een Raspberry Pi via USB.
Wil de meter uitlezen met DSRM-reader V5. Maar krijg geen berichten binnen in de software DSRM-reader V5..
In DSRM-reader is default port ttyUSB0 ingesteld. Ook andere poorten geprobeerd.
In RJconnector zijn (slechts) 3 aders aangesloten. Op pin 2, 3 en 5
Met lsusb wordt wel een FTDI-chip (Future Technology Devices International, Ltd FT232 Serial (UART) IC) waargenomen.
Iemand suggesties om na te gaan waar het probleem zit of een oplossing kan aandragen?
Op welke manier kan ik nagaan of de kabel misschien 5-aderig moet zijn omdat het nieuw type meter betreft?
Of moet ik met software een signaal inverteren?
Heb hier nog ferrarismeter hangen. Maar wil elders verbruik inzichtelijk maken...
Alvast veel dank voor je bijdrage
Betreft nieuwe P1-kabel die niet blijkt te werken op een Sagemcom T210-D (3F) met ESMR 5 en verbonden is met een Raspberry Pi via USB.
Wil de meter uitlezen met DSRM-reader V5. Maar krijg geen berichten binnen in de software DSRM-reader V5..

In DSRM-reader is default port ttyUSB0 ingesteld. Ook andere poorten geprobeerd.
In RJconnector zijn (slechts) 3 aders aangesloten. Op pin 2, 3 en 5
Met lsusb wordt wel een FTDI-chip (Future Technology Devices International, Ltd FT232 Serial (UART) IC) waargenomen.
Iemand suggesties om na te gaan waar het probleem zit of een oplossing kan aandragen?
Op welke manier kan ik nagaan of de kabel misschien 5-aderig moet zijn omdat het nieuw type meter betreft?
Of moet ik met software een signaal inverteren?
Heb hier nog ferrarismeter hangen. Maar wil elders verbruik inzichtelijk maken...
Alvast veel dank voor je bijdrage
Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23, EV, PV 9,6 kWp
@Hieke 5-pin is nooit verplicht, is alleen als je de power wilt gebruiken maar hoeft nooit. Dus GND, Txo en Enable zijn genoeg.
En als je hem voor P1 kocht neem ik aan dat invert al in de adapter (met FTDI in de chip) geregeld is. Al eens gewoon aan een PC gehangen en een terminal (bijvoorbeeld Putty) op 115200 baud geopend?
En als je hem voor P1 kocht neem ik aan dat invert al in de adapter (met FTDI in de chip) geregeld is. Al eens gewoon aan een PC gehangen en een terminal (bijvoorbeeld Putty) op 115200 baud geopend?
Wordt geadverteerd als P1-kabel.
Heb hem aan Raspberry gestoken,
CLI geopend
Ik weet niet of dit bedoelde? Bovenstaande heb ik eerder in dit forum gevonden... Bron: chmistry
Ik maak er uit op dat P1-kabel wel herkend wordt op ttyUSB0
Bijkomstigheid: ik ben pas morgen weer ter plaatse bij de slimme meter..
Zijn er dan zaken die ik verder kan testen?
Heb hem aan Raspberry gestoken,
CLI geopend
code:
1
2
3
4
5
| pi@raspberrypi:~ $ sudo python3 -m serial.tools.miniterm /dev/ttyUSB0 115200 --xonxoff --- Miniterm on /dev/ttyUSB0 115200,8,N,1 --- --- Quit: Ctrl+] | Menu: Ctrl+T | Help: Ctrl+T followed by Ctrl+H --- --- exit --- |
Ik weet niet of dit bedoelde? Bovenstaande heb ik eerder in dit forum gevonden... Bron: chmistry
Ik maak er uit op dat P1-kabel wel herkend wordt op ttyUSB0
Bijkomstigheid: ik ben pas morgen weer ter plaatse bij de slimme meter..
Zijn er dan zaken die ik verder kan testen?
@Hieke Hoe groot is ja Linux ervaring en hoe groot je Windows of Mac ervaring? Zou namelijk, als het kan (aka, laptop hebt en geen desktop) beginnen met testen op het platform met de meeste ervaring. Als je daar data binnen krijgt kan je de volgende stap nemen.
[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 19-07-2022 23:26 ]
@Septillion Dank voor je reactie.Tja, wat bedoel je precies met die vraag?
Met Windows kan ik in het besturingssysteem goed uit de voeten.
In Linux kan ik in de CLI ook met Google wel een eind komen. Benader de PI headless via VNC.
Met P1 helemaal geen ervaring.
Als doel gesteld om bij mijn broer zijn energiegebruik inzichtelijk te maken. Voor mezelf is dat nog niet mogelijk omdat ik ferrarismeter nog wil behouden.
Ik beschik daar over desktop en laptop en benader via VNC de Pi. Het commando sudo python3 -m serial.tools.miniterm heb ik thuis op de PI gegeven.
Met Windows kan ik in het besturingssysteem goed uit de voeten.
In Linux kan ik in de CLI ook met Google wel een eind komen. Benader de PI headless via VNC.
Met P1 helemaal geen ervaring.
Als doel gesteld om bij mijn broer zijn energiegebruik inzichtelijk te maken. Voor mezelf is dat nog niet mogelijk omdat ik ferrarismeter nog wil behouden.
Ik beschik daar over desktop en laptop en benader via VNC de Pi. Het commando sudo python3 -m serial.tools.miniterm heb ik thuis op de PI gegeven.
@Septillion Zojuist ter plaatse. Pi en kabel weer aangesloten.
In CLI het commando opnieuw ingegeven: sudo python3 -m serial.tools.miniterm /dev/ttyUSB0 115200 en er komt me een bijna voortdurende stroom aan data voorbij uit de meter!!!
Maar in in de applicatie DSRM-reader nog steeds geen spoor van input.. USBport ingesteld op
Heb ook succesvol update naar V 5.5 gedraaid.
Dit is de foutmelding die ik krijg in de applicatie: Geen gegevens gevonden. Zorg ervoor dat het dsmr_datalogger-proces draait of dat je gegevens aanlevert via de API. Daarnaast hoort het dsmr_backend-proces eveneens te draaien.

Wat zou er nog mis kunnen zijn?
In CLI het commando opnieuw ingegeven: sudo python3 -m serial.tools.miniterm /dev/ttyUSB0 115200 en er komt me een bijna voortdurende stroom aan data voorbij uit de meter!!!
Maar in in de applicatie DSRM-reader nog steeds geen spoor van input.. USBport ingesteld op
Heb ook succesvol update naar V 5.5 gedraaid.
Dit is de foutmelding die ik krijg in de applicatie: Geen gegevens gevonden. Zorg ervoor dat het dsmr_datalogger-proces draait of dat je gegevens aanlevert via de API. Daarnaast hoort het dsmr_backend-proces eveneens te draaien.

Wat zou er nog mis kunnen zijn?
[ Voor 18% gewijzigd door Hieke op 20-07-2022 11:22 . Reden: Foutmelding toegevoegd ]
Kan de user waaronder DSMR-reader (niet DSRM) draait wel bij die poort? Op de commandline doe je sudo (dus draai je als root), probeer hetzelfde commando eens als de user waaronder dsmr-reader draait.
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
@Aiolos Ingelogd als DSMR-reader:
(.venv) dsmr@raspberrypi:~/dsmr-reader $ python3 -m serial.tools.miniterm /dev/ttyUSB0 115200
could not open port '/dev/ttyUSB0': [Errno 13] could not open port /dev/ttyUSB0: [Errno 13] Permission denied: '/dev/ttyUSB0'
Hopelijk is dit conform jouw voorstel? Of die ik iets verkeerd?
Geen idee met welke privileges DSMR-reader draait...
(.venv) dsmr@raspberrypi:~/dsmr-reader $ python3 -m serial.tools.miniterm /dev/ttyUSB0 115200
could not open port '/dev/ttyUSB0': [Errno 13] could not open port /dev/ttyUSB0: [Errno 13] Permission denied: '/dev/ttyUSB0'
Hopelijk is dit conform jouw voorstel? Of die ik iets verkeerd?
Geen idee met welke privileges DSMR-reader draait...
[ Voor 7% gewijzigd door Hieke op 20-07-2022 11:44 . Reden: Aanvulling laatste regel ]
Precies, dus DSMR-reader kan helemaal die poort niet openen ("Permission denied"). Je zult dus even moeten opzoeken hoe je die user toegang geeft.
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
En daar schiet mijn linux kennis tekort... heeft applicatie rechten op hardware?
Ik heb ooit iets gelezen over rechten op files. Maar nooit op ports..
Geen idee waar te beginnen.. any hints?
Hint: https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8Hieke schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:02:
En daar schiet mijn linux kennis tekort... heeft applicatie rechten op hardware?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik zie door de bomen het bos niet meer. De TS is ook wat karig voor de aankoop v.h. kabeltje (althans in vergelijking met de meeste verzamelinfo topics).
Ik zoek een degelijke P1 -> USB kabel welke jaren mee kan gaan. Ik kan wel een goedkoop kabeltje van Ali plukken, maar ik zie daar weinig heil in. De kabels die op wat Westelijkere sites te vinden zijn, kunnen wat dat betreft net goed dezelfde (brakke) kabels zijn.
Iemand die mij kan wijzen op een degelijke kwaliteit kabel tot 25€ van minimaal 1,5m (om netjes weg te werken) en dan ook eentje die niet vanuit China nog ingevlogen moet worden?
Ik heb nu een Sagemcom XS210 ESMR5 en in mijn toekomstige woning ook, daar laat ik nog wel 3 fasen aansluiten ik weet niet of ze dan ook de XS210 moeten vervangen? Moet ik nog aan iets anders denken? Ik denk dat ik 'm gewoon op een RPi aansluit, ik heb ergens nog wel een Arduino liggen, maar geen zin om met de pinnetjes te klooien. Immers moet het straks ook een beetje een degelijke opstelling worden in de meterkast.
Iemand die mij de juiste weg op kan wijzen?
Ik zoek een degelijke P1 -> USB kabel welke jaren mee kan gaan. Ik kan wel een goedkoop kabeltje van Ali plukken, maar ik zie daar weinig heil in. De kabels die op wat Westelijkere sites te vinden zijn, kunnen wat dat betreft net goed dezelfde (brakke) kabels zijn.
Iemand die mij kan wijzen op een degelijke kwaliteit kabel tot 25€ van minimaal 1,5m (om netjes weg te werken) en dan ook eentje die niet vanuit China nog ingevlogen moet worden?
Ik heb nu een Sagemcom XS210 ESMR5 en in mijn toekomstige woning ook, daar laat ik nog wel 3 fasen aansluiten ik weet niet of ze dan ook de XS210 moeten vervangen? Moet ik nog aan iets anders denken? Ik denk dat ik 'm gewoon op een RPi aansluit, ik heb ergens nog wel een Arduino liggen, maar geen zin om met de pinnetjes te klooien. Immers moet het straks ook een beetje een degelijke opstelling worden in de meterkast.
Ik zou zeggen gebruik een P1-gateway die je via wifi uitleest. Je Raspberry (of waar je je domoticapakket dan maar op draait) hoeft dan niet in de meterkast aanwezig te zijn. Maar goed, daarin ben ik niet geheel onpartijdig 
Ik heb wel ruim een jaar geleden eens een uitgebreide post in dit topic geplaatst: Aiolos in "Slimme meter uitlezen via P1-poort"
Ik heb wel ruim een jaar geleden eens een uitgebreide post in dit topic geplaatst: Aiolos in "Slimme meter uitlezen via P1-poort"
@TrueTrue schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:23:
Ik zie door de bomen het bos niet meer. De TS is ook wat karig voor de aankoop v.h. kabeltje (althans in vergelijking met de meeste verzamelinfo topics).
Ik kan er wel iets over zeggen...
In ons geval werd bij de overstap van de aansluiting van 1 naar 3 fase de slimme meter vervangen naar een 3 fasemeter. Zeer waarschijnlijk heb je nu een 1-F meter hangen. Kijk maar even op de meter en je kunt zelf dan wel je conclusies trekken...
Daarnaast over de P1-kabel: Ik heb mijn P1-kabel onlangs verkregen bij Nodo-shop. Deze voldoet qua lengte aan jouw eisen, schat ik. En werkt technisch gezien op een ESMR5-meter, aangezien ik de berichten wel prima op de Raspberry in de commandline zie binnen komen.
Het schort bij mij nog aan het instellen van de juiste rechten op de port op de Pi.
@Hieke Dat bedoel ik, pak het systeem waar je het gewoon weet en niet een trail and error Google slag nodig hebt. Dit scheelt gewoon een slok op een borrel als je aan het storingzoeker bent.
Dus USB in je laptop, aan de P1. Daar zie je hem in device manager zonder vraagteken? Kan je dan met een terminal programma (bv Putty, Realterm, TerraTerm) die COM-poort openen (op 115200 baud)? En zie je dan data?
Dus USB in je laptop, aan de P1. Daar zie je hem in device manager zonder vraagteken? Kan je dan met een terminal programma (bv Putty, Realterm, TerraTerm) die COM-poort openen (op 115200 baud)? En zie je dan data?
Dank U voor de link!
Met het commando
code:
de user dsmr toegevoegd! Vervolgens een reboot gedaan. Er verschijnen mooie grafieken in DSMR-reader! 1
| sudo adduser dsmr dialout |
Eenieder dank voor jullie bijdrage
Alles in Linux is een file, ook de serial poortHieke schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:02:
Maar zorg ook even dat je het by-id pad van je serial adapter kunt vinden ipv ttyUSB0. by-id is uniek en wijzigt niet als je meerdere dingen inplugt / aanmaakt.
Hieke,
heb je pyserial wel geinstalleerd?
heb je pyserial wel geinstalleerd?
Weet ik niet. Handleiding van installatie van applicatie was best lang.
Enige probleempje daarbij was dat ergens file aangepast moest worden door user DSRM. Er werd door OS gevraagd naar password.. heb dat nergens kunnen vinden. Was me ook niet bewust dat ik die user had aangemaakt... heb toen via ssh als root de bewuste file aangepast....
Weet iemand dat pw te achterhalen?
Maar alles werkt nu naar behoren. Dank voor meedenken
@Hieke Password van welke user? 'dsmr'? Lijkt me ook niet heel nuttig om die te weten als je root kunt zijn. Maar via root kan je hem natuurlijk ook aanpassen.
Een vraag over de "klok" van de slimme meter.
Per minuut wordt een telegram van onze Landis/Gyr E350 opgevraagd door een ESP8266 die gave en verminkte telegrammen via MTTQ naar een datalog resp. errorlog stuurt die als tekstbestanden worden opgeslagen (los en cumulatief) op een RPi zero 2 W. [Foutpercentage ~8% op >75000 telegrammen]
De systeemtijden van RPi en mijn PC lopen gelijk met UTC, maar de slimme meter loopt blijkbaar voor:
het telegram van (volgens de meter) 14:34:28u werd op de RPi opgeslagen om (volgens de RPi) 14:34:01u.
Dit verschil (dat niet de tijd meeneemt die verstrijkt tijdens het verwerken van het telegram, ook weer een paar seconden) lijkt me nogal groot?
Per minuut wordt een telegram van onze Landis/Gyr E350 opgevraagd door een ESP8266 die gave en verminkte telegrammen via MTTQ naar een datalog resp. errorlog stuurt die als tekstbestanden worden opgeslagen (los en cumulatief) op een RPi zero 2 W. [Foutpercentage ~8% op >75000 telegrammen]
De systeemtijden van RPi en mijn PC lopen gelijk met UTC, maar de slimme meter loopt blijkbaar voor:
het telegram van (volgens de meter) 14:34:28u werd op de RPi opgeslagen om (volgens de RPi) 14:34:01u.
Dit verschil (dat niet de tijd meeneemt die verstrijkt tijdens het verwerken van het telegram, ook weer een paar seconden) lijkt me nogal groot?
Afgezien van je tijd probleem vind ik het nogal raar dat je eerst uitleest met een esp om het vervolgens op te slaan op rpi. Kun je net zo goed meteen met een rpi uitlezen en opslaan.Jerdenberg schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 14:40:
grts
Samsung of Sandisk Endurance kaartjes nemen.René Janssen schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:37:
Soru,
Dat lijkt ook logischer, ware het niet dat ik eerst de ESP simpelweg had ingericht voor het (af en toe) raadplegen, vanaf mijn PC, van de status van mijn zonnepanelen (om het lijntje naar China van de Omnik omvormer te verbreken). Helaas bleek de omvormer een defect te hebben waardoor de WiFi-module niet goed werkte (getest met twee modules). Dit projectje ging dus niet door.René Janssen schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:48:
[...]
Afgezien van je tijd probleem vind ik het nogal raar dat je eerst uitleest met een esp om het vervolgens op te slaan op rpi. Kun je net zo goed meteen met een rpi uitlezen en opslaan.
grts
Om toch iets te kunnen zien vanaf mijn PC ben ik toen overgestapt op het uitlezen van de slimme meter. Zo zie ik weliswaar niet wat de panelen echt leveren, maar wel of en hoeveel er wordt teruggeleverd. En als ik toch de meter uitlees, dan maar compleet, dus 24/7. Alleen moeten de data ergens worden opgeslagen, en ik had geen zin om mijn bestandsserver dag en nacht aan te laten, dus kwam de RPi zero 2 W in beeld; op dat moment alleen op korte termijn te krijgen in een kit, dus maar 1 gekocht en ingericht om de MQTT-berichten van de ESP te verwerken.
Het plan is inderdaad om een RPi te gaan gebruiken die zowel de meter uitleest als de data verwerkt, maar ik heb geen zin om dat met de huidige RPi te doen; dan heb ik geen data tussen nu en het moment dat de RPi bijgewerkt is.
Intussen zijn de tijdstempels van de meter nog steeds 27 seconden in de toekomst vergeleken met de tijdstempels van het bijgewerkte gegevensbestand ...
Iemand al met dit bijltje gehakt?
Ik heb een RPi 2B met een P1 kabeltje en draai DSMR Reader, dank aan @Hieke voor de hint naar de webshop voor de P1 kabel. Alleen wil ik eigenlijk niet wireless én ik wil eigenlijk geen volledige softwarepakketten op mijn RPi draaien a) omdat het een oud model is en b) omdat ik een server heb waar ik zoiets veel gemakkelijker kan doen en netjes kan houden.
Ik zit alleen te twijfelen wat de gemakkelijkste manier zou zijn om de data naar mijn server te krijgen over het netwerk. Iemand hier ervaring mee? Ik denk aan MQTT berichten over het netwerk, het delen van /dev/ttyUSB0 over netwerk (ik lees dat dit kan met socat, maar dat dat dan waarschijnlijk niet werkt met de DSMR Reader) of het beschikbaar maken van de PostgreSQL db over netwerk.
Ik heb een RPi 2B met een P1 kabeltje en draai DSMR Reader, dank aan @Hieke voor de hint naar de webshop voor de P1 kabel. Alleen wil ik eigenlijk niet wireless én ik wil eigenlijk geen volledige softwarepakketten op mijn RPi draaien a) omdat het een oud model is en b) omdat ik een server heb waar ik zoiets veel gemakkelijker kan doen en netjes kan houden.
Ik zit alleen te twijfelen wat de gemakkelijkste manier zou zijn om de data naar mijn server te krijgen over het netwerk. Iemand hier ervaring mee? Ik denk aan MQTT berichten over het netwerk, het delen van /dev/ttyUSB0 over netwerk (ik lees dat dit kan met socat, maar dat dat dan waarschijnlijk niet werkt met de DSMR Reader) of het beschikbaar maken van de PostgreSQL db over netwerk.
@True Een uart-ethernet module die via netwerk is uit te lezen, zie bijv. mijn posts in P1 (DSMR) naar ethernet (TCP/IP) en weer terug naar P1 (DSMR , al werkt het bij diegene om onbekende reden nog niet.
Je kan die als serial server ingestelde module door python-script laten uitlezen en dan de data verwerken.
Je kan die als serial server ingestelde module door python-script laten uitlezen en dan de data verwerken.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik heb 'm inmiddels werkend met: socat & ser2net hoef ik niet naar wireless overRaven schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:49:
@True Een uart-ethernet module die via netwerk is uit te lezen, zie bijv. mijn posts in P1 (DSMR) naar ethernet (TCP/IP) en weer terug naar P1 (DSMR , al werkt het bij diegene om onbekende reden nog niet.
edit: zal vandaag of morgen nog wat meer info geven mocht iemand anders hetzelfde willen.
edit: socat is overbodig
[ Voor 8% gewijzigd door True op 29-07-2022 12:54 ]
Ik vermoed dat de slimme meter klok niet zo goed in sync is met atoomtijd. Zelf heb ik dit ook gemerkt en dat de tijd uit de pas loopt. Ben zelf bezig om mijn progrmmatuur hierop aan te passen en om dagelijks het tijdverschil te bepalen en hiervoor te compenseren.Jerdenberg schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 14:40:
Wat ik begrijp van de endurance kaarten is dat ze met name bedoeld zijn in wat extremere omgevings omstandigheden. Bijvoorbeeld voor dashcams in zeer warme autos. Kan niet goed zien of het in een RPi veel beter zou functioneren. Ik lees bijvoorbeeld bij Samsung:pennywiser schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:51:
[...]
Samsung of Sandisk Endurance kaartjes nemen.
Van slechte weersomstandigheden tot intensief gebruik: de PRO Endurance kan iedere situatie aan. Hij is uitvoerig getest en is bestand tegen magneten¹, röntgenstralen², water³, vallen en stoten⁴, en slijtage⁵. De Pro Endurance kan gebruikt worden in temperaturen tussen -25°C to 85°C⁶.
Zeker interesse! Ik wil graag met meerdere pakketten (home assistent en domoticz) de p1 poort kunnen uitlezen via een usb kabel. Voor wat ik heb gevonden zou dat met alleen ser2net moeten kunnen, maar ik lees graag waar jij socat voor nodig hebt.True schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:50:
[...]
Ik heb 'm inmiddels werkend met: socat & ser2net hoef ik niet naar wireless over
edit: zal vandaag of morgen nog wat meer info geven mocht iemand anders hetzelfde willen.
Tot 140.160 uur opnemen en afspelen in 4K en Full HD (1080p) lees ik daar ook. En bij Sandisk op de site: De SanDisk® MAX ENDURANCE microSD™-kaart, die is gebouwd voor tot 120.000 uur (meer dan 13 jaar) aan opnamen met je bewakingscamera’s thuis of dashboardcamera, is niet alleen ontworpen voor continu opnemen en opnieuw opnemen, maar ook om continue gemoedsrust te bieden.mcmd schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:46:
[...]
Wat ik begrijp van de endurance kaarten is dat ze met name bedoeld zijn in wat extremere omgevings omstandigheden. Bijvoorbeeld voor dashcams in zeer warme autos. Kan niet goed zien of het in een RPi veel beter zou functioneren. Ik lees bijvoorbeeld bij Samsung:
Van slechte weersomstandigheden tot intensief gebruik: de PRO Endurance kan iedere situatie aan. Hij is uitvoerig getest en is bestand tegen magneten¹, röntgenstralen², water³, vallen en stoten⁴, en slijtage⁵. De Pro Endurance kan gebruikt worden in temperaturen tussen -25°C to 85°C⁶.
Zijn er gewone kaarten die zoveel keer herschreven kunnen worden? Ik ken ze niet. Heel simpel, dat is wat je wil van een SD kaart toch? Type data is niet belangrijk volgens mij, video of logfiles. Dus ze presteren wel degelijk beter op dat vlak, dan normale kaartjes volgens de specs.
Maar onder de streep, sinds ik deze kaarten bij mezelf en anderen gebruik, raakt er geen 1 meer corrupt. Voorheen om de haverklap weer I/O errors na verloop van tijd, corrupt. Met Samsung Evo ging het ging al beter, Endurance kaartjes heb ik helemaal nooit meer last. Zowel Samsung als Sandisk.
Maar ja dat moet je afkloppen zeggen ze dan hè.
Kwam dit nog tegen: https://www.anandtech.com...ds-3-to-15-years-warranty
Sandisk heeft dus MAX Endurance en HIGH Endurance kaartjes. Samsung heeft net weer een nieuwe versie Endurance.
[ Voor 41% gewijzigd door pennywiser op 29-07-2022 11:07 ]
Ik had op mijn pi een python scriptje lopen die de meter uitleest en de waardes vervolgens naar mijn NUC server verstuurde en daar opslaat in de database.True schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:09:
Iemand al met dit bijltje gehakt?
Op dit moment heb ik een wemos aan mijn meter hangen, via mijn NUC wordt nu elke 5 min. een api call gedaan om de waardes uit te lezen.
Ik heb nu een RPi 2B die met een P1 kabel <> USB op de slimme meter aangesloten zit. De RPi zit op het netwerk aangesloten. De RPi maakt de ontvangen input beschikbaar op het netwerk met ser2net.
Ik draai Debian 11.4. Voor ser2net gebruik ik de 'oude' .conf omdat ik geen chocolade kon maken van de .yaml en er online weinig over kon vinden (en geen zin had om mij er verder in te verdiepen). En dit werkt
Ik start de ser2net.service met een timer omdat de P1-usb kabel nog niet geladen is wanneer systemd de service wil starten, hierdoor loopt de service niet lekker en blijft hangen. Simpele oplossing is de service met een timer starten, ik houd hier 1 minuut aan, dit werkt prima. Mijn DSMR Reader draai ik in een VM op Proxmox, ik heb hier gewoon de default (en deels onnodige) installatie gevolgd. Na de installatie even de configuratie aanpassen in: Home › Datalogger › Datalogger configuration › Datalogger Configuration 'Input method:' op network socket met het IPtje van de RPi 2B en 3333 omdat dat mijn gebruikte poort is.
Enige TODO is de RPi 2B verder read-only maken om corruptie van de SD-kaart tegen te gaan. Anderzijds is een herinstallatie echt super gemakkelijk zo.
/etc/ser2net.conf
ser2net.service
ser2net.timer
Ik draai Debian 11.4. Voor ser2net gebruik ik de 'oude' .conf omdat ik geen chocolade kon maken van de .yaml en er online weinig over kon vinden (en geen zin had om mij er verder in te verdiepen). En dit werkt
Enige TODO is de RPi 2B verder read-only maken om corruptie van de SD-kaart tegen te gaan. Anderzijds is een herinstallatie echt super gemakkelijk zo.
/etc/ser2net.conf
code:
1
| 3333:raw:0:/dev/ttyUSB0:115200 remctl |
ser2net.service
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| [Unit] Description=Serial port to network proxy Documentation=man:ser2net(8) [Service] EnvironmentFile=-/etc/default/ser2net ExecStart=/usr/sbin/ser2net -n -c /etc/ser2net.conf -P /run/ser2net.pid Type=exec Restart=on-failure [Install] WantedBy=multi-user.target |
ser2net.timer
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| [Unit] Description=Timer for the ser2net service [Timer] OnBootSec=1min [Install] WantedBy=timers.target |
Socat is overbodig, ik zat onnodig moeilijk te doen. Ik was de tty (van de RPi) op de DSMR Reader (een VM en dus niet de RPi) opnieuw aan het aanbieden als serial poort. Het werkt wel, maar is totaal onnodig sinds de implementatie voor de network socket input method.JorisV schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 22:15:
[...]
Zeker interesse! Ik wil graag met meerdere pakketten (home assistent en domoticz) de p1 poort kunnen uitlezen via een usb kabel. Voor wat ik heb gevonden zou dat met alleen ser2net moeten kunnen, maar ik lees graag waar jij socat voor nodig hebt.
@True Zoals altijd zou ik ttyUSB0 proberen te vervangen door het by-id pad van je adapter. Deze wijzigt niet als er een keer wat anders zich besluit aan te melsen als ttyUSB0.
Ik snap waar je vandaan komt. Maar ik denk dat de kans groter is dat ik problemen krijg wanneer ik by-id configureer wanneer ik de kabel zou vervangen of aansluit op een andere usb-poort. Dan dat ik wat op een andere usb-poort er bij aansluit.Septillion schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:43:
@True Zoals altijd zou ik ttyUSB0 proberen te vervangen door het by-id pad van je adapter. Deze wijzigt niet als er een keer wat anders zich besluit aan te melsen als ttyUSB0.
@True Bij kabel vervangen zal inderdaad het by-id wijzigen. Bij het aansluiten op een andere USB juist niet en voorkom je juist dat dezelfde adapter er dan misschien als ttyUSB1 in komt.
Reboot immer gut. Dan staat die weer op USB0. Het is eerder een oplossing om een klein scriptje te maken om te testen welke ttyUSB op de P1 aangesloten zit en deze in de conf mee te nemen. Dit heeft 0,0 foutmarge en werkt ook bij vervangen van de kabel óf bij aansluiten van extra usb-devices én herstart na aansluiten hiervan.Septillion schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:11:
@True Bij kabel vervangen zal inderdaad het by-id wijzigen. Bij het aansluiten op een andere USB juist niet en voorkom je juist dat dezelfde adapter er dan misschien als ttyUSB1 in komt.
Niet dat een v.d. scenario's voor mij waarschijnlijk is, want de RPi wordt enkel gebruikt voor forwarden P1 data.
Ik probeer hier in Zweden de slimme meter uit te lezen met p1mon. Ik weet alleen dat het DSMR 5S is, maar ik kan nergens vinden welke Baudrate, Bite size, parity en stopbits er ingesteld moeten worden.
Heeft iemand een idee?
Heeft iemand een idee?
In hoeverre verschilt dat met DSMR 5? Heb je al handmatig geprobeerd uit te lezen met python of cu? Hier de DSMR 5 spec: https://www.netbeheernede...e_meter_15_a727fce1f1.pdfDraak1978 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:09:
Ik probeer hier in Zweden de slimme meter uit te lezen met p1mon. Ik weet alleen dat het DSMR 5S is, maar ik kan nergens vinden welke Baudrate, Bite size, parity en stopbits er ingesteld moeten worden.
Heeft iemand een idee?
Ik heb een paar klanten in Zweden die dit gebruiken: https://github.com/psvanstrom/esphome-p1readerDraak1978 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:09:
Heeft iemand een idee?
Zover ik weet gebruiken ze de standaard 115200 8N1
Waarom gebruik je niet gewoon een slimme meter gateway https://smartgateways.nl/slimme-meter-p1-dsmr-uitlezen/ dan kun je zoveel uitlezen als je wil zonder moeilijk gedoe. Ik heb homey, home assistant en domoticz tegelijkertijd gekoppeld gehad toen ik overstapte naar een ander pakket. werkte prima. Nu alles gewoon via mqtt.JorisV schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 22:15:
[...]
Zeker interesse! Ik wil graag met meerdere pakketten (home assistent en domoticz) de p1 poort kunnen uitlezen via een usb kabel. Voor wat ik heb gevonden zou dat met alleen ser2net moeten kunnen, maar ik lees graag waar jij socat voor nodig hebt.
Dat is zeker een optie maar een beetje dubbelop omdat ik toch een raspberry pi in de meterkast heb staan. Bovendien wil ik liever niet via de wifi omdat ik denk dat frequente telegrammen het netwerk onnodig belasten. Een ESP met een lan uitgang is ook een mogelijkheid, maar nog niet zo simpel om te maken.Sjaakkg schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:24:
[...]
Waarom gebruik je niet gewoon een slimme meter gateway https://smartgateways.nl/slimme-meter-p1-dsmr-uitlezen/ dan kun je zoveel uitlezen als je wil zonder moeilijk gedoe. Ik heb homey, home assistant en domoticz tegelijkertijd gekoppeld gehad toen ik overstapte naar een ander pakket. werkte prima. Nu alles gewoon via mqtt.
Ik gebruik een wemos met esp easy om mijn ISKRA AM550 uit te lezen die sinds een week hier hangt. Voorheen hing hier een Landis E360 maar die was kaput. Ik heb de Wemos een verse installatie gegeven met ESP Easy en wil dmv mqtt de boel in Home Assistant krijgen. Op een of andere manier krijg ik geen data binnen en zie ik slechts in MQTT explorer dat de slimme meter is verbonden maar verder geen informatie. Wat doe ik verkeerd?
/f/image/k5AIZbxsZRnwYLYrI1zrx4BA.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/UKJX4y2yqfoT86lIjNoQwS4L.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/k5AIZbxsZRnwYLYrI1zrx4BA.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/UKJX4y2yqfoT86lIjNoQwS4L.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/B0197kFN6WwSdcHbL646prIH.png?f=user_large)
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
@Bo0bz Zelf geen fan van ESPeasy maar lijkt me redelijk. Alleen wat doet opeens TCP port tussen de P1 settings?
En wat is je hardware?
En wat is je hardware?
Ik ben er zojuist achter gekomen dat je energieleverancier intern gebruik niet registreert. Klinkt natuurlijk heel logisch, maar ergens dacht ik dat zij alle energie binnen een huis registreerden. Dus zowel in als uit.
Nu heb ik 16 zonnepanelen die nu na een jaar zo’n 5000 kwh hebben opgebracht. De app van Greenchoice noemt echter maar 2900. Ik heb gebeld met hen en ze meldde mij dat de overige opgebrachte stroom dus direct zelf verbruikt is. (Top natuurlijk)
Gaat zo’n P1 meter dit dat wél registreren? Ik ben toch wel benieuwd om ook mijn totale energievraag in het huis in de gaten te houden. Dat lukt nu niet.
Nu heb ik 16 zonnepanelen die nu na een jaar zo’n 5000 kwh hebben opgebracht. De app van Greenchoice noemt echter maar 2900. Ik heb gebeld met hen en ze meldde mij dat de overige opgebrachte stroom dus direct zelf verbruikt is. (Top natuurlijk)
Gaat zo’n P1 meter dit dat wél registreren? Ik ben toch wel benieuwd om ook mijn totale energievraag in het huis in de gaten te houden. Dat lukt nu niet.
Je kunt op je slimme meter meestal al je huidige gebruikte en of teruggeleverde energie zien. Dit zijn ook details die uitgelezen kunnen worden en die je terug kan zien in je gekozen softwarepakket.t14wo schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:41:
Ik ben er zojuist achter gekomen dat je energieleverancier intern gebruik niet registreert. Klinkt natuurlijk heel logisch, maar ergens dacht ik dat zij alle energie binnen een huis registreerden. Dus zowel in als uit.
@t14wo Kort antwoord, nee.
Natuurkundig ook niet mogelijk, stroom die niet door de kabel loopt kan de meter ook niet zien.
Je zal dus inderdaad moeten kijken naar wat je omvormer aan geeft of voor al je gebruikers zelf een meter plaatsen. Als je naar de omvormer wil kijken is het wel nuttig om een keer na te gaan of deze beetje nauwkeurig is. Zijn wel wat fabrikanten die de opbrengst wat naar boven "afronden".
Heb je een meter met 4 telwerken (hoeft dus niet per se een slimme) kan je wel inschatten hoeveel je zelf direct hebt gebruikt en hoeveel er over blijft na salderen.
Natuurkundig ook niet mogelijk, stroom die niet door de kabel loopt kan de meter ook niet zien.
Je zal dus inderdaad moeten kijken naar wat je omvormer aan geeft of voor al je gebruikers zelf een meter plaatsen. Als je naar de omvormer wil kijken is het wel nuttig om een keer na te gaan of deze beetje nauwkeurig is. Zijn wel wat fabrikanten die de opbrengst wat naar boven "afronden".
Heb je een meter met 4 telwerken (hoeft dus niet per se een slimme) kan je wel inschatten hoeveel je zelf direct hebt gebruikt en hoeveel er over blijft na salderen.
offtopic:
@René Janssen Als je na je @mention op enter drukt / user in de lijst aanklikt wordt het pas een echte mention waar de gebruiker bericht van krijgt.
@René Janssen Als je na je @mention op enter drukt / user in de lijst aanklikt wordt het pas een echte mention waar de gebruiker bericht van krijgt.
[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 04-08-2022 17:59 ]
Wemos D1 lite met een printje van ESP8266ThingiesSeptillion schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:38:
@Bo0bz Zelf geen fan van ESPeasy maar lijkt me redelijk. Alleen wat doet opeens TCP port tussen de P1 settings?
En wat is je hardware?
:strip_exif()/f/image/xaSQbBAZlX5Ss7ODb4rYoHss.jpg?f=fotoalbum_large)
Werkte voorheen prima met mijn oude meter icm Domoticz.
Wat gebruik je zelf graag voor een P1 meter?
[ Voor 3% gewijzigd door Bo0bz op 04-08-2022 18:27 ]
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
@Bo0bz Ik kan alleen zo snel een andere hardware versie vinden. Maar bevat dus de inverter en level shifting?
Maar blijft dat ik eerder een GPIO assignment had verwacht dan een TCP poort bij de config.
Draaide (want door meter tekort in nieuwe huis geen slimme meter) een ESP met ESPHome. Had wel de serial van de meter aan D7/GPIO13 gehangen ipv Rx/GPIO3. Zo had ik geen storing met de usb-serial chip.
Maar blijft dat ik eerder een GPIO assignment had verwacht dan een TCP poort bij de config.
Draaide (want door meter tekort in nieuwe huis geen slimme meter) een ESP met ESPHome. Had wel de serial van de meter aan D7/GPIO13 gehangen ipv Rx/GPIO3. Zo had ik geen storing met de usb-serial chip.
Dat kan niet. Die stroom loopt niet door je meter en kan dus niet door de meter worden afgelezen.t14wo schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:41:
Zoals reeds gesuggereerd kun je de gegevens van de omvormer gebruiken. Ik heb zelf een Enphase Envoy metered, die heeft spoelen om de kabels waardoor je de opbrengst en het verbruik los van elkaar kunt meten. De opbrengst elke seconde meten gaat waarschijnlijk niet, de meeste omvormers ondersteunen maar 1x per 15 of 30 seconden. Dus realtime je verbruik en opbrengst zien zal moeilijk worden.
Espeasy gooit die data niet op mqtt. Alleen op de opgegeven tcp poort wordt de data aangeboden. Zo gebruiken de integraties in domoticz en home assistant het ook.Bo0bz schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:15:
Ik gebruik een wemos met esp easy om mijn ISKRA AM550 uit te lezen die sinds een week hier hangt. Voorheen hing hier een Landis E360 maar die was kaput. Ik heb de Wemos een verse installatie gegeven met ESP Easy en wil dmv mqtt de boel in Home Assistant krijgen. Op een of andere manier krijg ik geen data binnen en zie ik slechts in MQTT explorer dat de slimme meter is verbonden maar verder geen informatie. Wat doe ik verkeerd?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Met Tasmota kun je wel mqtt doen (en misschien met esphome ook wel)
@Bo0bz Op je Wemos kun je ook DSMRloggerAPI zetten (de versie van Aiolos) werkt hier perfect op. Hier kun je dus je MQTT instellingen doen.
Zelf gebruik ik de API functie hiervan, uitlezen via een php file en de zooi in een database zetten.
Zelf gebruik ik de API functie hiervan, uitlezen via een php file en de zooi in een database zetten.
@René Janssen Ziet er uit als een mooie oplossing maar lukt niet om op mijn Wemos D1 lite te krijgen in verband met 1mb flash geheugen. Zal dus even een andere oplossing zoeken!
Tijd voor een nieuw 4mb bordjeBo0bz schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:36:
@René Janssen Ziet er uit als een mooie oplossing maar lukt niet om op mijn Wemos D1 lite te krijgen in verband met 1mb flash geheugen. Zal dus even een andere oplossing zoeken!
Ik heb het hier nog niet teruggelezen maar van de week heb ik deze kabel besteld bij Cedel voor mijn Landis+Gyr E360 SMR meter. Het uitlezen gaat prima. Geen hickups gemerkt. ( docker container DSRM-reader xirixiz )
Ik heb sinds kort een ESP8266 met tasmota aan m'n slimme meter hangen om de data door te sturen naar Home Assistent. HA draait in een virtual machine op m'n Synology NAS.
Het is allemaal nog nieuw voor mij en heb wat moeite om te begrijpen hoe ik nu m'n data naar HA kan krijgen. Ik zou graag starten met inzicht te krijgen in m'n actuele verbruik, wat vervolgens kan worden uitgebreid naar andere data.
Ik heb een MQTT broker geinstalleerd en geconfigureerd in HA en zie de telegrammen in de MQTT broker binnenkomen. Verder heb ik Node Red geinstalleerd en verbonden aan de MQTT broker en zie de telegrammen ook binnenkomen in Node Red.
Mijn telegrammen zien er als volgt uit in de Tasmota console:
Meer informatie over wat de dat precies is kan ik hier terugvinden:
Tevens heb ik de DSMR slimme meter integratie geinstalleerd, maar ik weet niet hoe ik die moet verbinden. Als ik het IP adres invoer weet ik niet welke poort ik moet gebruiken. En ik betwijfel of ik die uberhaupt moet gebruiken in combinatie met MQTT en Node Red.
Waar ik hulp nodig heb is hoe ik de data vanuit Node Red in HA krijg en een meterje / waarde kan zien in m'n dashboard van het actuele verbruik (of eventuele andere data).
Mijn huidige Node Red flow houdt al op na het ontvangen van het JSON bericht. Ik zit vast en hoop dat iemand me hier verder kan helpen.
Het is allemaal nog nieuw voor mij en heb wat moeite om te begrijpen hoe ik nu m'n data naar HA kan krijgen. Ik zou graag starten met inzicht te krijgen in m'n actuele verbruik, wat vervolgens kan worden uitgebreid naar andere data.
Ik heb een MQTT broker geinstalleerd en geconfigureerd in HA en zie de telegrammen in de MQTT broker binnenkomen. Verder heb ik Node Red geinstalleerd en verbonden aan de MQTT broker en zie de telegrammen ook binnenkomen in Node Red.
Mijn telegrammen zien er als volgt uit in de Tasmota console:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
| 22:38:20.278 MQT: /smarthome/P1Meter/RESULT = {"SerialReceived":"/KFM5KAIFA-METER\r"} 22:38:20.283 MQT: /smarthome/P1Meter/RESULT = {"SerialReceived":"\r"} 22:38:20.308 MQT: /smarthome/P1Meter/RESULT = {"SerialReceived":"1-3:0.2.8(42)\r"} 22:38:20.341 MQT: /smarthome/P1Meter/RESULT = {"SerialReceived":"0-0:1.0.0(220809233820S)\r"} 22:38:20.375 MQT: /smarthome/P1Meter/RESULT = {"SerialReceived":"0-0:96.1.1(4530303236333030303238353235323136)\r"} 22:38:20.405 MQT: /smarthome/P1Meter/RESULT = {"SerialReceived":"1-0:1.8.1(012088.492*kWh)\r"} 22:38:20.433 MQT: /smarthome/P1Meter/RESULT = {"SerialReceived":"1-0:1.8.2(012229.895*kWh)\r"} 22:38:20.462 MQT: /smarthome/P1Meter/RESULT = {"SerialReceived":"1-0:2.8.1(001685.673*kWh)\r"} 22:38:20.491 MQT: /smarthome/P1Meter/RESULT = {"SerialReceived":"1-0:2.8.2(003339.052*kWh)\r"} 22:38:20.520 MQT: /smarthome/P1Meter/RESULT = {"SerialReceived":"0-0:96.14.0(0001)\r"} 22:38:20.552 MQT: /smarthome/P1Meter/RESULT = {"SerialReceived":"1-0:1.7.0(00.539*kW)\r"} 22:38:20.582 MQT: /smarthome/P1Meter/RESULT = {"SerialReceived":"1-0:2.7.0(00.000*kW)\r"} 22:38:20.611 MQT: /smarthome/P1Meter/RESULT = {"SerialReceived":"0-0:96.7.21(00001)\r"} 22:38:20.641 MQT: /smarthome/P1Meter/RESULT = {"SerialReceived":"0-0:96.7.9(00001)\r"} 22:38:20.740 MQT: /smarthome/P1Meter/RESULT = {"SerialReceived":"1-0:99.97.0(2)(0-0:96.7.19)(210430150934S)(0000000802*s)(000101000001W)(2147483647*s)\r"} 22:38:20.767 MQT: /smarthome/P1Meter/RESULT = {"SerialReceived":"1-0:32.32.0(00001)\r"} 22:38:20.796 MQT: /smarthome/P1Meter/RESULT = {"SerialReceived":"1-0:52.32.0(00003)\r"} 22:38:20.830 MQT: /smarthome/P1Meter/RESULT = {"SerialReceived":"1-0:72.32.0(00000)\r"} 22:38:20.857 MQT: /smarthome/P1Meter/RESULT = {"SerialReceived":"1-0:32.36.0(00000)\r"} 22:38:20.887 MQT: /smarthome/P1Meter/RESULT = {"SerialReceived":"1-0:52.36.0(00000)\r"} 22:38:20.916 MQT: /smarthome/P1Meter/RESULT = {"SerialReceived":"1-0:72.36.0(00000)\r"} 22:38:20.960 MQT: /smarthome/P1Meter/RESULT = {"SerialReceived":"0-0:96.13.1()\r"} 22:38:21.032 MQT: /smarthome/P1Meter/RESULT = {"SerialReceived":"0-0:96.13.0()\r"} 22:38:21.090 MQT: /smarthome/P1Meter/RESULT = {"SerialReceived":"1-0:31.7.0(002*A)\r"} 22:38:21.153 MQT: /smarthome/P1Meter/RESULT = {"SerialReceived":"1-0:51.7.0(002*A)\r"} 22:38:21.214 MQT: /smarthome/P1Meter/RESULT = {"SerialReceived":"1-0:71.7.0(000*A)\r"} 22:38:21.248 MQT: /smarthome/P1Meter/RESULT = {"SerialReceived":"1-0:21.7.0(00.217*kW)\r"} 22:38:21.276 MQT: /smarthome/P1Meter/RESULT = {"SerialReceived":"1-0:41.7.0(00.319*kW)\r"} 22:38:21.306 MQT: /smarthome/P1Meter/RESULT = {"SerialReceived":"1-0:61.7.0(00.002*kW)\r"} 22:38:21.337 MQT: /smarthome/P1Meter/RESULT = {"SerialReceived":"1-0:22.7.0(00.000*kW)\r"} 22:38:21.367 MQT: /smarthome/P1Meter/RESULT = {"SerialReceived":"1-0:42.7.0(00.000*kW)\r"} 22:38:21.396 MQT: /smarthome/P1Meter/RESULT = {"SerialReceived":"1-0:62.7.0(00.000*kW)\r"} 22:38:21.406 MQT: /smarthome/P1Meter/RESULT = {"SerialReceived":"!4F0C\r"} |
Meer informatie over wat de dat precies is kan ik hier terugvinden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| Header information - {"SerialReceived":"/KFM5KAIFA-METER"} Empty line - {"SerialReceived":""} Version information for P1 output - {"SerialReceived":"1-3:0.2.8(42)"} Date-time stamp of the P1 message - {"SerialReceived":"0-0:1.0.0(181227093413W)"} Equipment identifier - {"SerialReceived":"0-0:96.1.1(4530303235303030303639363432393136)"} electricityUsedTariff1 >> Meter Reading electricity delivered to client (Tariff 1) in 0,001 kWh - {"SerialReceived":"1-0:1.8.1(002293.192*kWh)"} electricityUsedTariff2 >> Meter Reading electricity delivered to client (Tariff 2) in 0,001 kWh - {"SerialReceived":"1-0:1.8.2(002523.640*kWh)"} Meter Reading electricity delivered by client (Tariff 1) in 0,001 kWh - {"SerialReceived":"1-0:2.8.1(000000.000*kWh)"} Meter Reading electricity delivered by client (Tariff 2) in 0,001 kWh - {"SerialReceived":"1-0:2.8.2(000000.000*kWh)"} electricityActiveTariff >> Tariff indicator electricity. The tariff indicator can also be used to switch tariff dependent loads e.g boilers. This is the responsibility of the P1 user - {"SerialReceived":"0-0:96.14.0(0002)"} Actual electricity power delivered (+P) in 1 Watt resolution - {"SerialReceived":"1-0:1.7.0(00.474*kW)"} Actual electricity power received (-P) in 1 Watt resolution - {"SerialReceived":"1-0:2.7.0(00.000*kW)"} Number of power failures in any phase - {"SerialReceived":"0-0:96.7.21(00000)"} Number of long power failures in any phase - {"SerialReceived":"0-0:96.7.9(00000)"} Power Failure Event Log (long power failures) - {"SerialReceived":"1-0:99.97.0(1)(0-0:96.7.19)(000101000001W)(2147483647*s)"} Number of voltage sags in phase L1 - {"SerialReceived":"1-0:32.32.0(00000)"} Number of voltage swells in phase L1 - {"SerialReceived":"1-0:32.36.0(00000)"} Text message max 1024 characters. - {"SerialReceived":"0-0:96.13.1()"} Text message max 1024 characters. - {"SerialReceived":"0-0:96.13.0()"} Instantaneous current L1 in A resolution - {"SerialReceived":"1-0:31.7.0(002*A)"} Instantaneous active power L1 (+P) in W resolution - {"SerialReceived":"1-0:21.7.0(00.474*kW)"} Instantaneous active power L1 (-P) in W resolution - {"SerialReceived":"1-0:22.7.0(00.000*kW)"} Device-Type - {"SerialReceived":"0-1:24.1.0(003)"} Equipment identifier (Gas) - {"SerialReceived":"0-1:96.1.0(4730303332353631323736373836373136)"} GasMeterReadingFiveMinutes >> Last 5-minute value (temperature converted), gas delivered to client in m3, including decimal values and capture time - {"SerialReceived":"0-1:24.2.1(181227090000W)(02910.491*m3)"} {"SerialReceived":"!5E3E"} |
Tevens heb ik de DSMR slimme meter integratie geinstalleerd, maar ik weet niet hoe ik die moet verbinden. Als ik het IP adres invoer weet ik niet welke poort ik moet gebruiken. En ik betwijfel of ik die uberhaupt moet gebruiken in combinatie met MQTT en Node Red.
Waar ik hulp nodig heb is hoe ik de data vanuit Node Red in HA krijg en een meterje / waarde kan zien in m'n dashboard van het actuele verbruik (of eventuele andere data).
Mijn huidige Node Red flow houdt al op na het ontvangen van het JSON bericht. Ik zit vast en hoop dat iemand me hier verder kan helpen.
@rob1985 Wil je het perse wil DSMR (slimme lezer) of DSMR Reader hebben lopen? Anders zou je ook je ESP als "slimmelezer" kunnen configureren in ESPhome. Deze komt dan direct in HA binnen.
Mijn ESPhome config:
Je zal wel even zelf module en uart om moeten zetten naar wat je hebt.
Mijn ESPhome config:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
| esphome: name: house-energy-meter platform: ESP8266 board: d1_mini # Enable logging logger: baud_rate: 0 # Enable Home Assistant API api: ota: password: [knip] wifi: ssid: !secret wifi_user password: !secret wifi_pass # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: "House-Energy-Meter" password: [knip] captive_portal: dsmr: id: dsmr_instance uart: baud_rate: 115200 rx_pin: D7 sensor: - platform: dsmr energy_delivered_tariff1: name: "Energy Consumed Tariff 1" state_class: "total_increasing" energy_delivered_tariff2: name: "Energy Consumed Tariff 2" state_class: "total_increasing" energy_returned_tariff1: name: "Energy Produced Tariff 1" state_class: "total_increasing" energy_returned_tariff2: name: "Energy Produced Tariff 2" state_class: "total_increasing" power_delivered: name: "Power Consumed" accuracy_decimals: 0 filters: - multiply: 1000 power_returned: name: "Power Produced" accuracy_decimals: 0 filters: - multiply: 1000 electricity_failures: name: "Electricity Failures" icon: mdi:alert electricity_long_failures: name: "Long Electricity Failures" icon: mdi:alert voltage_l1: name: "Voltage Phase 1" voltage_l2: name: "Voltage Phase 2" voltage_l3: name: "Voltage Phase 3" current_l1: name: "Current Phase 1" current_l2: name: "Current Phase 2" current_l3: name: "Current Phase 3" power_delivered_l1: name: "Power Consumed Phase 1" accuracy_decimals: 0 filters: - multiply: 1000 power_delivered_l2: name: "Power Consumed Phase 2" accuracy_decimals: 0 filters: - multiply: 1000 power_delivered_l3: name: "Power Consumed Phase 3" accuracy_decimals: 0 filters: - multiply: 1000 power_returned_l1: name: "Power Produced Phase 1" accuracy_decimals: 0 filters: - multiply: 1000 power_returned_l2: name: "Power Produced Phase 2" accuracy_decimals: 0 filters: - multiply: 1000 power_returned_l3: name: "Power Produced Phase 3" accuracy_decimals: 0 filters: - multiply: 1000 gas_delivered: name: "Gas Consumed" state_class: "total_increasing" - platform: uptime name: "Uptime" - platform: wifi_signal name: "Wi-Fi Signal" update_interval: 60s text_sensor: - platform: dsmr identification: name: "DSMR Identification" p1_version: name: "DSMR Version" - platform: wifi_info ip_address: name: "IP Address" ssid: name: "Wi-Fi SSID" bssid: name: "Wi-Fi BSSID" |
Uiteindelijk wil ik ook naar grafieken toe via grafana. Ik begreep dat je dat het beste via mqtt kan doen en dan zou ESPHOME dan minder goed zijn dan Tasmota begreep ik.Septillion schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 00:21:
@rob1985 Wil je het perse wil DSMR (slimme lezer) of DSMR Reader hebben lopen? Anders zou je ook je ESP als "slimmelezer" kunnen configureren in ESPhome. Deze komt dan direct in HA binnen.
Mijn ESPhome config:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 esphome: name: house-energy-meter platform: ESP8266 board: d1_mini # Enable logging logger: baud_rate: 0 # Enable Home Assistant API api: ota: password: [knip] wifi: ssid: !secret wifi_user password: !secret wifi_pass # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: "House-Energy-Meter" password: [knip] captive_portal: dsmr: id: dsmr_instance uart: baud_rate: 115200 rx_pin: D7 sensor: - platform: dsmr energy_delivered_tariff1: name: "Energy Consumed Tariff 1" state_class: "total_increasing" energy_delivered_tariff2: name: "Energy Consumed Tariff 2" state_class: "total_increasing" energy_returned_tariff1: name: "Energy Produced Tariff 1" state_class: "total_increasing" energy_returned_tariff2: name: "Energy Produced Tariff 2" state_class: "total_increasing" power_delivered: name: "Power Consumed" accuracy_decimals: 0 filters: - multiply: 1000 power_returned: name: "Power Produced" accuracy_decimals: 0 filters: - multiply: 1000 electricity_failures: name: "Electricity Failures" icon: mdi:alert electricity_long_failures: name: "Long Electricity Failures" icon: mdi:alert voltage_l1: name: "Voltage Phase 1" voltage_l2: name: "Voltage Phase 2" voltage_l3: name: "Voltage Phase 3" current_l1: name: "Current Phase 1" current_l2: name: "Current Phase 2" current_l3: name: "Current Phase 3" power_delivered_l1: name: "Power Consumed Phase 1" accuracy_decimals: 0 filters: - multiply: 1000 power_delivered_l2: name: "Power Consumed Phase 2" accuracy_decimals: 0 filters: - multiply: 1000 power_delivered_l3: name: "Power Consumed Phase 3" accuracy_decimals: 0 filters: - multiply: 1000 power_returned_l1: name: "Power Produced Phase 1" accuracy_decimals: 0 filters: - multiply: 1000 power_returned_l2: name: "Power Produced Phase 2" accuracy_decimals: 0 filters: - multiply: 1000 power_returned_l3: name: "Power Produced Phase 3" accuracy_decimals: 0 filters: - multiply: 1000 gas_delivered: name: "Gas Consumed" state_class: "total_increasing" - platform: uptime name: "Uptime" - platform: wifi_signal name: "Wi-Fi Signal" update_interval: 60s text_sensor: - platform: dsmr identification: name: "DSMR Identification" p1_version: name: "DSMR Version" - platform: wifi_info ip_address: name: "IP Address" ssid: name: "Wi-Fi SSID" bssid: name: "Wi-Fi BSSID"
Ik bestel anders eerst wel een smart gateway meter, dat schijnt een stuk makkelijker te zijn. Het huidige apparaat kan ik vast nog wel voor iets anders gebruiken in de toekomst.
@rob1985 Tasmota verzend toch alleen maar de complete serial berichten? Iets aan de andere kant moet dan de decodering van de DSMR doen, toch? Want dat lijkt me niet perse makkelijker. Bij mij decodeert ESPhome dus al en stuurt alleen de nutttige waardes over. Standaard tegenwoordig met een native API maar MQTT is daar ook nog steeds een optie.
Maar via de native API is koppelen aan HA fluitje van een cent. En HA en InfluxDB/Grafana zijn op hun beurt weer eenvoudig te koppelen. Of hoe had jij de koppeling naar Grafana in gedachten?
Maar via de native API is koppelen aan HA fluitje van een cent. En HA en InfluxDB/Grafana zijn op hun beurt weer eenvoudig te koppelen. Of hoe had jij de koppeling naar Grafana in gedachten?
@Septillion klopt, er moet nog een vertaalslag plaatsvinden. Alles is nieuw voor mij en ik kom er nu achter dat het vrij lastig is. Ik heb nu zo’n smart gateway gekocht, dat is volgens mij het makkelijkste.Septillion schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:20:
@rob1985 Tasmota verzend toch alleen maar de complete serial berichten? Iets aan de andere kant moet dan de decodering van de DSMR doen, toch? Want dat lijkt me niet perse makkelijker. Bij mij decodeert ESPhome dus al en stuurt alleen de nutttige waardes over. Standaard tegenwoordig met een native API maar MQTT is daar ook nog steeds een optie.
Qua Grafana begreep ik dat je dan via node red weer de berichten naar een influxdb moest sturen en dat Grafana daar z’n data vandaan zou halen. Maar dat is stap 5 ofzo. Eerst maar eens kijken of ik het met die smart gateway überhaupt aan de praat ga krijgen.
@rob1985 Volgens mij maak je het moeilijker dan het is
Ja, de Smart Gateway Meter is wel makkelijk, maar vervolgens is de koppeling met HA volledig handmatig. En als je de hardware nu al aan de praat hebt was dat volgens mij het lastigste.
Alleen was de route via Tasmota denk ik hiervoor wel lastiger puur omdat het dan alleen als serial-MQTT brug werkt en je dus extern moet decoderen. ESPhome en de Smart Gateway Meter doen dit al zelf. Als je er de ESPhome config op had gedrukt liep het waarschijnlijk nu al binnen in HA
En qua Grafana, als je ook HA wilt gebruiken (maar ben beetje kwijt wat je nu als setup voor ogen hebt) hoef je geen NodeRed te gebruiken. HA kent gewoon suport voor InfluxDB. Overigens kent HA zelf tegenwoordig ook best een prima energy dashboard.
Alleen was de route via Tasmota denk ik hiervoor wel lastiger puur omdat het dan alleen als serial-MQTT brug werkt en je dus extern moet decoderen. ESPhome en de Smart Gateway Meter doen dit al zelf. Als je er de ESPhome config op had gedrukt liep het waarschijnlijk nu al binnen in HA
En qua Grafana, als je ook HA wilt gebruiken (maar ben beetje kwijt wat je nu als setup voor ogen hebt) hoef je geen NodeRed te gebruiken. HA kent gewoon suport voor InfluxDB. Overigens kent HA zelf tegenwoordig ook best een prima energy dashboard.
Ik zal eens uitvogelen hoe ik ESPHOME erop kan zetten. Dan kan ik de smart gateway nog terugsturen.Septillion schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:02:
@rob1985 Volgens mij maak je het moeilijker dan het isJa, de Smart Gateway Meter is wel makkelijk, maar vervolgens is de koppeling met HA volledig handmatig. En als je de hardware nu al aan de praat hebt was dat volgens mij het lastigste.
En ik dacht eerst alles via Domoticz te gaan doen, maar kwam erachter dat HA beter is. Dat heeft ook het een en ander veranderd in mijn gedachten. Ik moet alles nog op een rijtje krijgen 😉
[ Voor 8% gewijzigd door rob1985 op 10-08-2022 11:08 ]
@rob1985 haha, wil je nergens toe dwingen natuurlijk
Maar voor veel is juist de hardware aan de praat krijgen de grootste uitdaging. Vandaar dat me lijkt dat de software ook makkelijk moet lukken.
Op welke pin laat je de serial van de P1 binnen komen? En draai je al HA? En draait HA OS os supervised (aka, heb je de addon-store)?
Op welke pin laat je de serial van de P1 binnen komen? En draai je al HA? En draait HA OS os supervised (aka, heb je de addon-store)?
@rob1985 Waarom wil je perse HA gebruiken, ga je dit nog voor andere dingen gebruiken of is het alleen dat je alles dan in grafiekjes kunt zien?
Mijn opstelling is als volgt:
Wemos D1 leest het telegram uit en verstuurd het naar mijn server. Op de server (linux) heb ik mijn eigen website gemaakt met database. Met een paar simpele php filetjes en HighCharts voor de grafieken loopt alles op rolletjes. Zie schermafdruk een paar berichten terug.
Mijn opstelling is als volgt:
Wemos D1 leest het telegram uit en verstuurd het naar mijn server. Op de server (linux) heb ik mijn eigen website gemaakt met database. Met een paar simpele php filetjes en HighCharts voor de grafieken loopt alles op rolletjes. Zie schermafdruk een paar berichten terug.
De hardware heb ik kant en klaar gekocht. Ik heb geen idee op welke pin het binnen komt. Ik heb dit ding gekocht van een mede-tweakers.Septillion schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:10:
@rob1985 haha, wil je nergens toe dwingen natuurlijkMaar voor veel is juist de hardware aan de praat krijgen de grootste uitdaging. Vandaar dat me lijkt dat de software ook makkelijk moet lukken.
Ik wil meer dingen integreren in HA. Zo heb ik m'n Foscam deurbel ook geïntegreerd, omdat ik niet te spreken was over de meegeleverde gong. Dus nu gaat mooi m'n Google home mini af met een geluid, dat lijkt vooralsnog een stuk betrouwbaarder.
Maar ik wil nog meer gaan doen. Idealiter wil ik een soort overzicht/control panel van al m'n smart dingen:
1. Zonnepanelen (enphase)
2. Slimme meter
3. Zonnescherm
4. Rolluiken
5. Airco's
6. IP camera's
7. En ik heb nog wel meer dingen en anders komen die wel
@rob1985 Gelukkig staat daar het schema. Zo te zien is het ook gewoon een Wemos D1 mini en heb je het aan de Rx ipv D7 zoals ik. Dat aanpassen en je kan het op die ESP zetten.
De output van de P1 zit op mijn print inderdaad gewoon op de RX van de Wemos.
Met ESPEasy kun je trouwens ook gewoon de DSMR-integratie van HomeAssistant gebruiken, dan pakt HomeAssistant zelf de beschikbare devices op.
Met ESPEasy kun je trouwens ook gewoon de DSMR-integratie van HomeAssistant gebruiken, dan pakt HomeAssistant zelf de beschikbare devices op.
@Septillion Ik heb jouw configuratie overgenomen, waarbij ik D7 heb aangepast naar RX (hoofdletters, ik neem aan dat dat geen probleem is). Het andere waar ik over twijfelde was het laatste stuk over wifi. Ik heb dat ook maar even gelaten voor wat het is.Septillion schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:03:
@rob1985 Gelukkig staat daar het schema. Zo te zien is het ook gewoon een Wemos D1 mini en heb je het aan de Rx ipv D7 zoals ik. Dat aanpassen en je kan het op die ESP zetten.
@Aiolos kan ik op een of andere manier m'n actuele verbruik zien? Ik zie nu alleen maar wat ik tot nu toe vandaag heb verbruikt, maar het lijkt me ook wel handig om te zien wat op het moment het daadwerkelijke verbruik is.
[ Voor 42% gewijzigd door rob1985 op 12-08-2022 06:50 ]
Jazeker, in bovenstaande config van @Septillion zijn datrob1985 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:01:
[...]
@Aiolos kan ik op een of andere manier m'n actuele verbruik zien? Ik zie nu alleen maar wat ik tot nu toe vandaag heb verbruikt, maar het lijkt me ook wel handig om te zien wat op het moment het daadwerkelijke verbruik is.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| power_delivered: name: "Power Consumed" accuracy_decimals: 0 filters: - multiply: 1000 power_returned: name: "Power Produced" accuracy_decimals: 0 filters: - multiply: 1000 |
(en als je 3 fasen hebt, ook de L1/L2/L3 varianten.)
Op het energy dashboard in Home Assistant zie je deze waarden niet, maar je kunt ze wel in een card toevoegen.
Super!! Ik heb het werkendAiolos schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:32:
[...]
Jazeker, in bovenstaande config van @Septillion zijn dat
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 power_delivered: name: "Power Consumed" accuracy_decimals: 0 filters: - multiply: 1000 power_returned: name: "Power Produced" accuracy_decimals: 0 filters: - multiply: 1000
(en als je 3 fasen hebt, ook de L1/L2/L3 varianten.)
Op het energy dashboard in Home Assistant zie je deze waarden niet, maar je kunt ze wel in een card toevoegen.
Heb 3 fase, maar ik zie nog niet direct de toegevoegde waarde daarvan in om het uit te splitsen in een dashboard.
[ Voor 7% gewijzigd door rob1985 op 12-08-2022 16:33 ]
Heeft iemand een idee hoe ik gas kan uitlezen via de P1-poort? Ik heb een SlimmeLezer in de elektriciteitsmeter zitten, waarmee ik stroomverbruik e.d. kan zien, maar deze krijgt geen waarden binnen over gasverbruik:
/f/image/zUxq5EB7BxvPro9kcHq5tXtC.png?f=fotoalbum_large)
Voor zover ik weet zou dat via de elektriciteitsmeter moeten kunnen. Ik heb de SlimmeLezer al geüpdatet naar de laatste versie van ESPHome, maar dat heeft niet geholpen. Is er iets wat ik aan moet zetten op de meters of zo? De elektriciteitsmeter is een Landis + Gyr E350, en de gasmeter een Uniflo G4SRT. Mijn energieleverancier krijgt de waarden wel gewoon elke maand binnen.
/f/image/zUxq5EB7BxvPro9kcHq5tXtC.png?f=fotoalbum_large)
Voor zover ik weet zou dat via de elektriciteitsmeter moeten kunnen. Ik heb de SlimmeLezer al geüpdatet naar de laatste versie van ESPHome, maar dat heeft niet geholpen. Is er iets wat ik aan moet zetten op de meters of zo? De elektriciteitsmeter is een Landis + Gyr E350, en de gasmeter een Uniflo G4SRT. Mijn energieleverancier krijgt de waarden wel gewoon elke maand binnen.
@Mrten Je zou eens kunnen kijken op je slimme meter of de gasmeter gekoppeld is., vraag me niet hoe dit bij jouw meter moet.
@rob1985
Actuele gebruik van je afzonderlijke fases kan je een beter inzicht geven waar je wat het meest gebruikt en of de betreffende fase het wel aankan. Als je ook nog weet welke groepen er op de verschillende fase's zitten maakt het zoeken naar sluip-grootverbruik wel erg makkelijk.rob1985 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:41:
[...]
Super!! Ik heb het werkendVeel dank.
Heb 3 fase, maar ik zie nog niet direct de toegevoegde waarde daarvan in om het uit te splitsen in een dashboard.
@René Janssen Als ik een paar keer op het knopje op de elektriciteitsmeter druk staat het serienummer van de gasmeter in beeld, dus hij is wel gewoon (draadloos) gekoppeld.
Wat je kan doen is debugging aanzetten, of esp-link gebruiken. Dan kan je de telegrammen zien en zie je wat er binnen komt. Vermoedelijk zit deze op een andere bus dan de standaard bus 1.Mrten schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:00:
Heeft iemand een idee hoe ik gas kan uitlezen via de P1-poort? Ik heb een SlimmeLezer in de elektriciteitsmeter zitten, waarmee ik stroomverbruik e.d. kan zien, maar deze krijgt geen waarden binnen over gasverbruik:
[Afbeelding]
Ik heb een debug log (denk ik?), maar zie hier niks over gasverbruik binnenkomen.iMars schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:34:
[...]
Wat je kan doen is debugging aanzetten, of esp-link gebruiken. Dan kan je de telegrammen zien en zie je wat er binnen komt. Vermoedelijk zit deze op een andere bus dan de standaard bus 1.
/f/image/nlPVjt0nkzzVsnmvFv6WPv3K.png?f=fotoalbum_large)
Misschien de moeite waard om gas_mbus_id op 2, 3, of 4 te zetten, om te kijken of er dan wat binnenkomt?
Edit: Yep, dat was het blijkbaar. Op 2 gezet, en kan nu ook gasverbruik zien.
[ Voor 4% gewijzigd door Mrten op 13-08-2022 17:05 ]
Het is jammer dat ESPHome niet de serial config en/of gas ID on-the-fly kan aanpassen. Je moet dan de firmware aanpassen en opnieuw uploaden.Mrten schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:46:
[...]
Ik heb een debug log (denk ik?), maar zie hier niks over gasverbruik binnenkomen.
[Afbeelding]
Misschien de moeite waard om gas_mbus_id op 2, 3, of 4 te zetten, om te kijken of er dan wat binnenkomt?
Edit: Yep, dat was het blijkbaar. Op 2 gezet, en kan nu ook gasverbruik zien.
Zou mooi zijn dat je de serial settings kan aanpassen tussen 9600 7E1 en 1152008N1, en de gas ID kan aanpassen, scheelt voor een hoop mensen die niet zo thuis zijn met ESPHome dat ze dan niet het "gedoe" hebben
In de beschrijving staat ook niets over een p1 poort, tijd voor een andere dus.