Software is niet minder betrouwbaar. Ik denk dat de Wemos het misschien de datastroom niet kon bijhouden qua snelheid.u_nix_we_all schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:28:
[...]
Dat weet ik niet, maar ik denk dat de RX pin van de Wemos niet aan een uart zit, en dus mogelijk in de software het signaal inverteerd. Dat is minder betrouwbaar en zou dan verklaren waarom je CRC errors krijgt omdat de bitjes misschien niet 100% goed binnenkomen.
Op de pi is vziw niet de mogelijkheid om softwarematig te inverteren.
Beste allemaal,
Mij excuses voor mijn Nederlands, Nederland is niet mijn moedertaal. De aantal van de pagina's in deze topic zeg me dat het onderwerp is echt aantrekkelijk maar ook niet triviaal.
Mijn ervaring is de volgende. Ik heb smart meter Kaifa MA105(c) / DSMR4.0 die ik met Arduino Nano koppelen. Ik heb hier geleest over de verschillende opties, en ik heb de variant met BS170 transistor en 10kOm resistor gekozen:

De resultaat was de volgende:

Dus sommige bits gemist of of verkeerd geïnterpreteerd hierdoor is het datagram niet leesbaar.
Oke, ik heb de andere versie gemaakt met andere BS170 transistor en twee 10kOm resistor (misschien de tweede zal extra stabiliteit toevoegen):

maar het werkte niet met hetzelfde resultaat.
Arduino serial poort is opstelt in standaard manier:
Daarna heb ik Saleae Logic Analyser gebuikt om te zien was is eigenlijk gebuurt. Zonder problemen kon de software het telegram decoderen (rate 115200, inverted):

Ik heb geen andere ideeën waarom signaalontkenning logica werkt niet. Misschien kan iemand een tip geven?
Dank u!
Mij excuses voor mijn Nederlands, Nederland is niet mijn moedertaal. De aantal van de pagina's in deze topic zeg me dat het onderwerp is echt aantrekkelijk maar ook niet triviaal.
Mijn ervaring is de volgende. Ik heb smart meter Kaifa MA105(c) / DSMR4.0 die ik met Arduino Nano koppelen. Ik heb hier geleest over de verschillende opties, en ik heb de variant met BS170 transistor en 10kOm resistor gekozen:

Dus sommige bits gemist of of verkeerd geïnterpreteerd hierdoor is het datagram niet leesbaar.
Oke, ik heb de andere versie gemaakt met andere BS170 transistor en twee 10kOm resistor (misschien de tweede zal extra stabiliteit toevoegen):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| #include <SoftwareSerial.h> SoftwareSerial SerialP1(SERIAL_D4_PIN, -1); ... SerialP1.begin(115200); while (SerialP1.available()) { int len = SerialP1.readBytesUntil('\n', telegram, MAXLINELENGTH - 2); ... } |
Daarna heb ik Saleae Logic Analyser gebuikt om te zien was is eigenlijk gebuurt. Zonder problemen kon de software het telegram decoderen (rate 115200, inverted):

Ik heb geen andere ideeën waarom signaalontkenning logica werkt niet. Misschien kan iemand een tip geven?
Dank u!
Je Arduino sketch gebruikt softwareserial, die laat nog wel eens een steekje vallen, wat leidt tot de missende tekens. Als je de hardwareserial gebruikt zou het moeten werken.dma_k schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:54:
Beste allemaal,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 #include <SoftwareSerial.h> SoftwareSerial SerialP1(SERIAL_D4_PIN, -1); ... SerialP1.begin(115200); while (SerialP1.available()) { int len = SerialP1.readBytesUntil('\n', telegram, MAXLINELENGTH - 2); ... }
[Afbeelding]
Dank u!
Is het mogelijk op de p1 poort van een slimme meter 2 uitlees apparaten aan te sluiten?
Volgens mij heb ik zoiets wel eens langs zien komen. De TX vanaf de meter kun je splitsen. De overige pinnen kun je dan op een van beiden aansluiten. In ieder geval is dat wat mij bij staat. Het kan, alleen moet je niet alle "aders" spitsen.mongkut schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:38:
Is het mogelijk op de p1 poort van een slimme meter 2 uitlees apparaten aan te sluiten?
Ja hoor, doe ik ook.mongkut schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:38:
Gewoon splitsen TX en GND. Wel zorgen dat 1 maar het poortje op 5V houdt waarmee je zorgt dat de meter data blijft spuwen.
Zie ook http://www.smartmeterdash...ssplittenvanhetp1-signaal
Ik heb een oude ADSL modemsplitter gebruikt (gestript).
[ Voor 21% gewijzigd door jobr op 16-01-2020 19:10 ]
Wat me op valt in jou log, is dat er "rare" tekens in het bericht staan. (bijv: "1-0:99.97.0(0)(0-⸮896.7.19)"). Dit zou je CRC fout kunnen verklaren.Verwijderd schreef op maandag 13 januari 2020 @ 21:01:
Hallo,
Ik probeer nu al een paar dagen mijn slimme meter (Sagemcom T210-D) informatie te krijgen en het versturen naar Home Assistant.
Bij de Wemos D1 Mini kreeg ik informatie binnen via dit script: https://github.com/HanSyt/esp8266_p1meter
Maar daarbij kreeg ik steeds de error CRC invalid en af en toe een WDT reset dus dat werkte niet.
Voorbeeld log: https://pastebin.com/raw/J72ecYLa
Vandaag heb ik het geprobeerd met een Raspberry Pi 3B en alles het zelfde gelaten en de RxT pin van de P1 kabel aangesloten op GPIO poort 10 (BCM 15 RxD), Maar daarbij krijg ik geen informatie binnen (commando cu zegt alleen Connected).
Ik ben nu vastgelopen en weet niet wat ik moet doen (behalve een kant en klare P1 naar USB kabel kopen maar dat doe ik liever niet). Ik hoop dat jullie wat weten, Alvast bedankt.
Bij mij kreeg ik de CRC check ook niet voor elkaar (wel bij een andere slimme meter), dus bij mij heb ik de CRC check er uit gesloopt en op de todo lijst gezet….
Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat
Ik heb ook een AM550 en een kabel die op die van jou lijkt. Als je deze in een computer stopt (Desktop, laptop, Raspberry Pi, etc) moet je deze gewoon kunnen uitlezen.Sinned123 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 09:51:
[...]
Heb je verder de chip nog moeten programmeren ofzo?
Ik heb zelf via Ali ook een kabel aangeschaft, aangeven dat het een kabel voor de AM550 moest zijn.
En alles lijkt goed te zijn en zo te zien gewoon dezelfde layout als bij jou.
Krijg helaas niks te zien.
Niet via Domoticz(ubuntu), ztatz(Rpi) of FTDI prog (Windows)
[Afbeelding: FTDI_voor]
[Afbeelding: FTDI_achter]
[Afbeelding: connector]
Pin1: rood VCC
Pin2: wit RTS
Pin3: Zwart GND
Pin5: groen RXD
Bovendien weerstandje tussen RTS en RXD
Moet de FTDI tool zonder P1 koppeling de usb kabel sowieso zien?
Want dat gebeurd bij mij niet...
Windows geeft wel aan dat er een usb kabel word aangesloten
Op de Raspberry Pi (of onder linux/mac) kan je dat testen door:
$ screen /dev/ttyUSB0 115200
Je kan hieruit komen door het volgende: "ctrl + a" daarna "k" daarna "y"
Onder Windows zou dit o.a. met Putty moeten kunnen.
Zie

en

Gloeiende gloeiende. Zit je de hele avond te lezen en te prutsen met minicom, ser2net, telnet, putty, whatever. Zoeken voor het vaderland maar je komt er niet uit, er komt maar geen output.
Toch maar weer in de meterkast kijken en daar valt het op dat wanneer je de Pi vast houdt ineens een lampje wel gaat branden op de FTDI-kabel, maar leg je hem neer dan weer niet. Zal wel gammel gesoldeerd zijn of zo.
Lang verhaal kort, ik krijg nu gewoon die data elke seconde binnen. Dan maar even posten voor het nageslacht.
Toch maar weer in de meterkast kijken en daar valt het op dat wanneer je de Pi vast houdt ineens een lampje wel gaat branden op de FTDI-kabel, maar leg je hem neer dan weer niet. Zal wel gammel gesoldeerd zijn of zo.

Lang verhaal kort, ik krijg nu gewoon die data elke seconde binnen. Dan maar even posten voor het nageslacht.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Even een oud berichtje quoten. Ik zit dus naar de TCP232 te kijken en volgens een maat van me zit er een Cortex-M0 op. Deze is via een Black Magic Probe software matig aan te passen zodat je geen inverter nodig hebt.zzattack schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 09:58:
Ik lees de P1 van onze Landis Gyr E350 uit met een USR-TCP232-T2 en vraag me af of deze in te stellen is om de bits te inverteren zoals dat met FTDi chips kan. Iemand ervaring mee? Anders inverteer ik hem met hardware, ook geen probleem, maar software oplossing zou mooi zijn.
Dat maakt het voor mij heel interessant. Want je kan deze dan voeden direct vanuit de P1 poort (als je DSMR 5.0 hebt iig).
Ik ga er iig een paar bestellen en kijken hoe het uit pakt.
Nadat Vattenfall besloten heeft om minder data te laten zien van de slimme meter die zij (nu nog) dagelijks uitlezen heb ik besloten om het heft in eigen handen te nemen en de P1 poort van mijn ISKRA AM550 (DSMR 5.0) zelf uit te lezen.
Ik wil graag dat de data in Home Assistant komt en in een ideale wereld met visuals van Grafana/influxDB.
Via Robbshop heb ik een P1 kabel mogen ontvangen en deze heb ik aangesloten op mijn Pi, als ik in CL het commando ls /dev/*USB* zie ik deze gewoon netjes staan, tot zover zo goed dus.
Ik draai overigens Raspian Buster op m'n Pi en Hassio leeft in docker.
Via deze (https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/) URL heb ik DSMR aan mijn configuration.yaml toegevoegd en is het na heel veel gekloot ook gelukt om de DSMR parser te installeren, deze is, zoals ik het begrijp vereist om de 'sensor' DSMR in Home Assisstant te kunnen gebruiken.
(Mocht dit niet zo zijn dan snap ik er nog minder van dan dat ik dacht/gehoopt had!)
Nu deze twee elementen geregeld zijn kom ik geloof ik aan bij de laatste horde want HA spuugt namelijk de volgende error uit:
Ik heb hier helaas totaal geen kaas van gegeten maar ik geloof dat het probleem nu is dat HA in docker draait en geen toegang krijgt tot '/dev/ttyUSB0' oftewel de USB poort waarin de P1 kabel die op mijn slimme meter aangesloten zit.
Op de Home Assistant DSMR pagina las ik ook het volgende:
Docker users have to allow Docker access to the device by adding --device /dev/ttyUSB21:/dev/ttyUSB21 to the run command:
Met de code:
Als ik dit aanpas naar 'mijn situatie' kom ik uit op de volgende code die direct een error uitspuugt, namelijk:
unknown server OS:
Hier zit ik nu echt al uren vast, ik snap allereerst niet waarom er op de site van Home Assistant verwezen wordt naar --device /dev/ttyUSB21:/dev/ttyUSB21 terwijl de code --device /dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0 laat zien op de site. Is USB21 de docker equivalent van USB0?
Daarnaast begrijp ik ook niet waarom ik de 'unknown server OS' melding krijg, via Portainer heb ik de naam van de Home Assistant (of Hassio) image gevonden en die aan de syntax toegevoegd ik neem aan dat OS moet verwijzen naar de installatie van Home Assistant?
Daarnaast bleek dat mijn config file dus op een hele andere plek stond dan waar de Home Assistant pagina doet vermoeden dat deze staat.
Kan iemand mij hier wellicht mee helpen? Ik zou dit ontzettend graag aan de praat willen krijgen maar ik ben helaas niet kundig genoeg om hier zelf uit te komen.
Ik wil graag dat de data in Home Assistant komt en in een ideale wereld met visuals van Grafana/influxDB.
Via Robbshop heb ik een P1 kabel mogen ontvangen en deze heb ik aangesloten op mijn Pi, als ik in CL het commando ls /dev/*USB* zie ik deze gewoon netjes staan, tot zover zo goed dus.
Via deze (https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/) URL heb ik DSMR aan mijn configuration.yaml toegevoegd en is het na heel veel gekloot ook gelukt om de DSMR parser te installeren, deze is, zoals ik het begrijp vereist om de 'sensor' DSMR in Home Assisstant te kunnen gebruiken.
(Mocht dit niet zo zijn dan snap ik er nog minder van dan dat ik dacht/gehoopt had!)
Nu deze twee elementen geregeld zijn kom ik geloof ik aan bij de laatste horde want HA spuugt namelijk de volgende error uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| Error connecting to DSMR Traceback (most recent call last): File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/serial/serialposix.py", line 244, in open self.fd = os.open(self.portstr, os.O_RDWR | os.O_NOCTTY | os.O_NONBLOCK) FileNotFoundError: [Errno 2] No such file or directory: '/dev/ttyUSB1' During handling of the above exception, another exception occurred: Traceback (most recent call last): File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/dsmr/sensor.py", line 137, in connect_and_reconnect transport, protocol = await hass.loop.create_task(reader_factory()) File "/usr/local/lib/python3.7/asyncio/coroutines.py", line 120, in coro res = func(*args, **kw) File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/serial_asyncio/__init__.py", line 410, in create_serial_connection ser = serial.serial_for_url(*args, **kwargs) File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/serial/__init__.py", line 88, in serial_for_url instance.open() File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/serial/serialposix.py", line 247, in open raise SerialException(msg.errno, "could not open port {}: {}".format(self._port, msg)) serial.serialutil.SerialException: [Errno 2] could not open port /dev/ttyUSB1: [Errno 2] No such file or directory: '/dev/ttyUSB1' |
Ik heb hier helaas totaal geen kaas van gegeten maar ik geloof dat het probleem nu is dat HA in docker draait en geen toegang krijgt tot '/dev/ttyUSB0' oftewel de USB poort waarin de P1 kabel die op mijn slimme meter aangesloten zit.
Docker users have to allow Docker access to the device by adding --device /dev/ttyUSB21:/dev/ttyUSB21 to the run command:
Met de code:
code:
1
| $ docker run --device /dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0 -d --name="home-assistant" -v /home/USERNAME/hass:/config -v /etc/localtime:/etc/localtime:ro --net=host homeassistant/home-assistant |
Als ik dit aanpas naar 'mijn situatie' kom ik uit op de volgende code die direct een error uitspuugt, namelijk:
unknown server OS:
code:
1
| docker run --device /dev/ttyUSB21:/dev/ttyUSB21 -d name="homeassistant" -v /usr/share/hassio/homeassistant:/config -v /etc/localtime:/etc/localtime:ro --net=host homeassistant/home-assistant |
Hier zit ik nu echt al uren vast, ik snap allereerst niet waarom er op de site van Home Assistant verwezen wordt naar --device /dev/ttyUSB21:/dev/ttyUSB21 terwijl de code --device /dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0 laat zien op de site. Is USB21 de docker equivalent van USB0?
Daarnaast begrijp ik ook niet waarom ik de 'unknown server OS' melding krijg, via Portainer heb ik de naam van de Home Assistant (of Hassio) image gevonden en die aan de syntax toegevoegd ik neem aan dat OS moet verwijzen naar de installatie van Home Assistant?
Daarnaast bleek dat mijn config file dus op een hele andere plek stond dan waar de Home Assistant pagina doet vermoeden dat deze staat.
Kan iemand mij hier wellicht mee helpen? Ik zou dit ontzettend graag aan de praat willen krijgen maar ik ben helaas niet kundig genoeg om hier zelf uit te komen.
Welke interface heeft je P1 kabel op je Raspberry Pi? /dev/ttyUSB1, /dev/ttyUSB0 of /dev/ttyUSB21?
Hoe werkt de mapping (?) van daadwerkelijke poorten naar je docker/Hassio ?
Verwacht docker altijd /dev/ttyUSB1 en hernoem je het USB device daarnaar via de command line parameters?
Werkt je P1 kabel goed? Bij mij moest ik er een pull-up weerstand in solderen...
EDIT:dikke vingers
Hoe werkt de mapping (?) van daadwerkelijke poorten naar je docker/Hassio ?
Verwacht docker altijd /dev/ttyUSB1 en hernoem je het USB device daarnaar via de command line parameters?
Werkt je P1 kabel goed? Bij mij moest ik er een pull-up weerstand in solderen...
EDIT:dikke vingers
[ Voor 3% gewijzigd door BosGnoom op 30-01-2020 08:12 ]
/dev/ttyUSB0BosGnoom schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 08:11:
Welke interface heeft je P1 kabel op je Raspberry Pi? /dev/ttyUSB1, /dev/ttyUSB0 of /dev/ttyUSB21?
Volgens mij is dit waar ik nu vast loop, maar ik ben er helaas nog niet goed genoeg in thuis.Hoe werkt de mapping (?) van daadwerkelijke poorten naar je docker/Hassio ?
Mijn idee was dat docker nu het USB device niet ziet en dat moet ik dan met het docker run commando oplossen? Zolang de kabel op dezelfde poort aangesloten blijft ziet Raspbian het device altijd op /dev/ttyUSB0.
Ja die werkt, dit heb ik getest door de kabel op m'n Synology NAS aan te sluiten en vervolgens kan ik met Domoticz mijn meter uitlezen. (al kon ik de teruglevering niet zien)Werkt je P1 kabel goed? Bij mij moest ik er een pull-up weerstand in solderen...
Verwijderd
Na dit allemaal hebben geprobeert en hebben gerotzooit met mijn eigen P1 kabel heb ik besloten om een kant en klare te kopen van P1 naar USB, Maar nu na dat ik die in mijn Raspberry Pi 3B heb gestoken krijg ik nog niks binnen via cu.Verwijderd schreef op maandag 13 januari 2020 @ 21:01:
Hallo,
Ik probeer nu al een paar dagen mijn slimme meter (Sagemcom T210-D) informatie te krijgen en het versturen naar Home Assistant.
Bij de Wemos D1 Mini kreeg ik informatie binnen via dit script: https://github.com/HanSyt/esp8266_p1meter
Maar daarbij kreeg ik steeds de error CRC invalid en af en toe een WDT reset dus dat werkte niet.
Voorbeeld log: https://pastebin.com/raw/J72ecYLa
Vandaag heb ik het geprobeerd met een Raspberry Pi 3B en alles het zelfde gelaten en de RxT pin van de P1 kabel aangesloten op GPIO poort 10 (BCM 15 RxD), Maar daarbij krijg ik geen informatie binnen (commando cu zegt alleen Connected).
Ik ben nu vastgelopen en weet niet wat ik moet doen (behalve een kant en klare P1 naar USB kabel kopen maar dat doe ik liever niet). Ik hoop dat jullie wat weten, Alvast bedankt.
Welke settings gebruik je voor cu?
Even niets...
Verwijderd
cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none -E qFireDrunk schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:30:
Welke settings gebruik je voor cu?
Probeer eens een lagere bitrate.
Even niets...
Verwijderd
Heb ik al geprobeert, Mijn meter is DSMR 5.FireDrunk schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:40:
Probeer eens een lagere bitrate.
Niet elke kant en klare kabel kan 115200 baud aan. De meeste overigens wel, maar soms zit er prul bij.
Even niets...
Verwijderd
Ik heb deze: https://www.robbshop.nl/slimme-meter-kabel?sqr=p1&
Het zou jammer zijn als dit niet werkt, Heb al 2 andere manieren geprobeert.
Het zou jammer zijn als dit niet werkt, Heb al 2 andere manieren geprobeert.
Volgens mij heb ik exact dezelfde, alleen heb ik een oudere meter. 8600 baud dacht ik.
Even niets...
Verwijderd
Ik heb gekeken in de reviews van de kabel en iemand heeft precies de zelfde meter als mij:
https://i.imgur.com/ulqvZLP.png
Ik snap er steeds minder van.
https://i.imgur.com/ulqvZLP.png
Ik snap er steeds minder van.
-
[ Voor 99% gewijzigd door Blubkens op 08-04-2021 13:32 ]
Voor de 'makkelijke' weg gekozen en HassOS geïnstalleerd waarna alleen een kleine toevoeging aan de YAML file al zorgde dat alles werkte.Evernote schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 01:36:
Nadat Vattenfall besloten heeft om minder data te laten zien van de slimme meter die zij (nu nog) dagelijks uitlezen heb ik besloten om het heft in eigen handen te nemen en de P1 poort van mijn ISKRA AM550 (DSMR 5.0) zelf uit te lezen.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 Error connecting to DSMR Traceback (most recent call last): File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/serial/serialposix.py", line 244, in open self.fd = os.open(self.portstr, os.O_RDWR | os.O_NOCTTY | os.O_NONBLOCK) FileNotFoundError: [Errno 2] No such file or directory: '/dev/ttyUSB1' During handling of the above exception, another exception occurred: Traceback (most recent call last): File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/dsmr/sensor.py", line 137, in connect_and_reconnect transport, protocol = await hass.loop.create_task(reader_factory()) File "/usr/local/lib/python3.7/asyncio/coroutines.py", line 120, in coro res = func(*args, **kw) File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/serial_asyncio/__init__.py", line 410, in create_serial_connection ser = serial.serial_for_url(*args, **kwargs) File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/serial/__init__.py", line 88, in serial_for_url instance.open() File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/serial/serialposix.py", line 247, in open raise SerialException(msg.errno, "could not open port {}: {}".format(self._port, msg)) serial.serialutil.SerialException: [Errno 2] could not open port /dev/ttyUSB1: [Errno 2] No such file or directory: '/dev/ttyUSB1'
Met de code:
code:
1 $ docker run --device /dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0 -d --name="home-assistant" -v /home/USERNAME/hass:/config -v /etc/localtime:/etc/localtime:ro --net=host homeassistant/home-assistant
unknown server OS:
code:
1 docker run --device /dev/ttyUSB21:/dev/ttyUSB21 -d name="homeassistant" -v /usr/share/hassio/homeassistant:/config -v /etc/localtime:/etc/localtime:ro --net=host homeassistant/home-assistant
Mocht iemand weten hoe dit via docker werkt hoor ik dat graag.
Verwijderd
Home Assistant is op een andere server geinstalleerd, Dus dit is niet mogelijk voor mij..Blubkens schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:45:
[...]
Zelf heb ik de P1 kabel aan mijn QNAP hangen en heb ik in de config van Home Assistant het volgende staan.
code:
1 2 3 4 # Slimme Meter - platform: dsmr port: /dev/ttyUSB0 dsmr_version: 5
Home Assistant draait in een Docker ook op de NAS en moet zeggen dat het perfect werkt.
[Afbeelding: P1]
Hallo,
Ik denk dat ik het grootste deel van dit topic gelezen heb.
Helaas geen antwoord kunnen vinden op mijn vraag.
Ik lees een P1 poort uit van een NewMotion Loadbalancer (fabricant: Xemex). De P1 poort doet het keurig, de telegrammen worden verstuurd via een P1-USB slimme meter kabel (van Robbshop) en ontvangen door een RPi en gelezen door Domoticz.
Alles lijkt okay. Alleen, ongeacht welke laadstromen gemeten worden door de CT klemmen, blijven alle waardes in de telegrammen op 0.0000 staan.
Heeft iemand iets soortgelijks gezien dan wel een verklaring?
(NB: voor de Loadbalancing zelf wordt een andere P1 poort gebruikt (die van de slimmer meter))
Veel dank, Arjan
Ik denk dat ik het grootste deel van dit topic gelezen heb.
Helaas geen antwoord kunnen vinden op mijn vraag.
Ik lees een P1 poort uit van een NewMotion Loadbalancer (fabricant: Xemex). De P1 poort doet het keurig, de telegrammen worden verstuurd via een P1-USB slimme meter kabel (van Robbshop) en ontvangen door een RPi en gelezen door Domoticz.
Alles lijkt okay. Alleen, ongeacht welke laadstromen gemeten worden door de CT klemmen, blijven alle waardes in de telegrammen op 0.0000 staan.
Heeft iemand iets soortgelijks gezien dan wel een verklaring?
(NB: voor de Loadbalancing zelf wordt een andere P1 poort gebruikt (die van de slimmer meter))
Veel dank, Arjan
Ik begrijp je setup even niet helemaal. Je hebt een EV laadpaal gekoppeld aan de P1 poort van je slimme meter (dat stuk is nog standaard). Vervolgens heeft je laadpaal ook weer een eigen P1 poort? Daar heb ik nog niet eerder van gehoord. En dan gebruik je ook CT klemmen. Dat lijkt dan weer dubbel op.
Kan je anders even precies uitleggen hoe alles aan elkaar hangt?
Kan je anders even precies uitleggen hoe alles aan elkaar hangt?
Signature van nature
@Arjan555 waarom gebruik je die P1 module van NewMotion eigenlijk als de P1 van je slimme meter voldoet? Ik zou dat P1 signaal van je meter splitten naar je laadpaal en je domoticasysteem en die module van NewMotion verwijderen. Ik vraag me namelijk af in hoeverre je de P1 data van de NewMotion module kunt gebruiken. Veel data ontbreekt daarin (meterstanden, voltages etc).
[ Voor 23% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-02-2020 22:58 ]
Wij hebben een slimme meter de LandysGyr g350 smr5.0.
Volgens mij zou ik deze wifi variant moeten kunnen nemen:
http://www.esp8266thingies.nl/wp/p1-wifi-gateway-parasitic/
Qua uitlezen zou ik moeten kijken hoe en wat. Heb wel Domoticz draaien.
Volgens mij zou ik deze wifi variant moeten kunnen nemen:
http://www.esp8266thingies.nl/wp/p1-wifi-gateway-parasitic/
Qua uitlezen zou ik moeten kijken hoe en wat. Heb wel Domoticz draaien.
@CyBeRSPiN @Sircuri P1 signaal van slimme meter wordt gesplit naar laadpaal en Domoticz. Dat werk allemaal goed.
De andere P1 poort zit in een aparte NewMotion module die met 3 CT klemmen meet hoeveel kW er per groep naar de laadpaal gaat. De CT klemmen zitten dus om de 3 aders die naar de laadpaal gaan. De NewMotion P1 module is echt een apart apparaatje. Op deze manier kan ik per groep zien wat het totaal (huis + auto) gebruikt per groep (via de P1 vd slimme meter) en wat er naar de auto gaat per groep (via de P1 module van NewMotion).
De andere P1 poort zit in een aparte NewMotion module die met 3 CT klemmen meet hoeveel kW er per groep naar de laadpaal gaat. De CT klemmen zitten dus om de 3 aders die naar de laadpaal gaan. De NewMotion P1 module is echt een apart apparaatje. Op deze manier kan ik per groep zien wat het totaal (huis + auto) gebruikt per groep (via de P1 vd slimme meter) en wat er naar de auto gaat per groep (via de P1 module van NewMotion).
@Arjan555 ah op die manier, creatief hergebruik van die losse “P1 simulator” van NewMotion dus
Inderdaad! Maar helaas geeft deze P1 poort alleen maar nullen terug, weliswaar in een keurig telegram. En dat vind ik raar.
Weet niet of je de NewMotion er tussenuit kunt halen.
Kan je ook rechtstreeks vanuit je slimme meter lezen ?
Komen dan de getalen er wel goed uit ?
Kan je ook rechtstreeks vanuit je slimme meter lezen ?
Komen dan de getalen er wel goed uit ?
2250 WP Zuid PVoutput
Heeft iemand meer ervaring met de zcf110cctfs2 van Liander? Ik heb deze met de P1 kabel van sossolutions, maar mag helaas niet werken. Op een andere slimme meter werkt alles prima, dus hardware lijkt in orde te zijn.
Ik lees over een 1k weerstandje tussen vcc en data, maar dat lijkt allemaal bij het oudere 4.2 protocol te zijn, deze meter heeft 5.0.
Ik lees over een 1k weerstandje tussen vcc en data, maar dat lijkt allemaal bij het oudere 4.2 protocol te zijn, deze meter heeft 5.0.
Verwijderd
Ik heb ondertussen contact op genomen met de winkel waar ik de kabel bij weg heb en heb een nieuwe gekregen, Maar die doet het nu nog steets niet.. Hoe kan ik checken dat ik het niet gewoon fout doe?Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:50:
[...]
Na dit allemaal hebben geprobeert en hebben gerotzooit met mijn eigen P1 kabel heb ik besloten om een kant en klare te kopen van P1 naar USB, Maar nu na dat ik die in mijn Raspberry Pi 3B heb gestoken krijg ik nog niks binnen via cu.

Edit: Gecheckt op mijn laptop, Daar krijg ik ook niks binnen via cu....
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2020 19:57 ]
Kabel testen op een laptop of pc met het programma putty.Verwijderd schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 19:40:
[...]
Ik heb ondertussen contact op genomen met de winkel waar ik de kabel bij weg heb en heb een nieuwe gekregen, Maar die doet het nu nog steets niet.. Hoe kan ik checken dat ik het niet gewoon fout doe?
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Verwijderd
Putty is alleen maar voor Windows, Ik heb alleen Linux en MacOS beschikbaar.klump4u schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 19:58:
[...]
Kabel testen op een laptop of pc met het programma putty.

Ik zie hem ook voor Linux en Mac.Verwijderd schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:00:
[...]
Putty is alleen maar voor Windows, Ik heb alleen Linux en MacOS beschikbaar.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Verwijderd
Ik zie alleen Linux, Ik heb toch geen Linux beschikbaar want ik ben mijn oplader vergeten. Ik heb putty geprobeert te installeren via brew maar dit heeft de GUI niet. Waarom zou ik het niet gewoon kunnen zien met cu/minicom of cat?

PuTTY is niet ineens een compleet andere tool dan de tools die je al gebruikt hebt (cat, minicom, cu, etc).Verwijderd schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:34:
[...]
Ik zie alleen Linux, Ik heb toch geen Linux beschikbaar want ik ben mijn oplader vergeten. Ik heb putty geprobeert te installeren via brew maar dit heeft de GUI niet. Waarom zou ik het niet gewoon kunnen zien met cu/minicom of cat?
Heb je al met een andere baudrate geprobeerd? Nieuwe slimme meters gebruiken een baudrate van 115200 afaik. De oudere gebruiken 9600.
Zelf gebruik ik altijd screen hiervoor, maar ook dit is gewoonweg een tool, je zou de baudrate ook net zo goed kunnen instellen met minicom etc.
code:
1
| screen /dev/<console_port> 115200 |
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Verwijderd
Ik weet 100% zeker dat het 115200 is want ik heb het al werkent kunnen krijgen met een Wemos D1 Mini.. Alleen die kon de snelheid niet aan. Ik krijg het nu gewoon niet werkend met de usb kabel op mijn Macbook of Raspberry Pi’s.RomeoJ schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:57:
[...]
PuTTY is niet ineens een compleet andere tool dan de tools die je al gebruikt hebt (cat, minicom, cu, etc).
Heb je al met een andere baudrate geprobeerd? Nieuwe slimme meters gebruiken een baudrate van 115200 afaik. De oudere gebruiken 9600.
Zelf gebruik ik altijd screen hiervoor, maar ook dit is gewoonweg een tool, je zou de baudrate ook net zo goed kunnen instellen met minicom etc.
code:
1 screen /dev/<console_port> 115200
Screen en PySerial laten ook niks zien.
Je kunt gewoon cat doen van het tty device.Verwijderd schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:34:
[...]
Eventueel nog even de speed e.d. goed zetten:
stty -F /dev/ttyUSBP1Meter 115200 clocal ignpar -ixon -opost -isig -icanon -iexten -echo -icrnl
In aanvulling op mijn eerdere post. Wie kan mij helpen verklaren waarom er alleen maar nullen (zie voorbeeld) uit mijn P1 meter komen?
1-3:0.2.8(40)
0-0:1.0.0(000101010000W)
0-0:96.1.1(4530303030303030303030303030303030)
1-0:1.8.1(000000.000*kWh)
1-0:2.8.1(000000.000*kWh)
1-0:1.8.2(000000.000*kWh)
1-0:2.8.2(000000.000*kWh)
0-0:96.14.0(0001)
1-0:1.7.0(00.000*kW)
1-0:2.7.0(00.000*kW)
0-0:17.0.0(000.0*kW)
0-0:96.3.10(1)
0-0:96.7.21(00000)
0-0:96.7.9(00000)
1-0:99.97.0(0)(0-0:96.7.19)
1-0:32.32.0(00000)
1-0:52.32.0(00000)
1-0:72.32.0(00000)
1-0:32.36.0(00000)
1-0:52.36.0(00000)
1-0:72.36.0(00000)
0-0:96.13.1(XMX_P1CS_V05)
0-0:96.13.0()
1-0:31.7.0(016*A)
1-0:51.7.0(014*A)
1-0:71.7.0(016*A)
1-0:21.7.0(00.000*kW)
1-0:41.7.0(00.000*kW)
1-0:61.7.0(00.000*kW)
1-0:22.7.0(00.000*kW)
1-0:42.7.0(00.000*kW)
1-0:62.7.0(00.000*kW)
!DB22

1-3:0.2.8(40)
0-0:1.0.0(000101010000W)
0-0:96.1.1(4530303030303030303030303030303030)
1-0:1.8.1(000000.000*kWh)
1-0:2.8.1(000000.000*kWh)
1-0:1.8.2(000000.000*kWh)
1-0:2.8.2(000000.000*kWh)
0-0:96.14.0(0001)
1-0:1.7.0(00.000*kW)
1-0:2.7.0(00.000*kW)
0-0:17.0.0(000.0*kW)
0-0:96.3.10(1)
0-0:96.7.21(00000)
0-0:96.7.9(00000)
1-0:99.97.0(0)(0-0:96.7.19)
1-0:32.32.0(00000)
1-0:52.32.0(00000)
1-0:72.32.0(00000)
1-0:32.36.0(00000)
1-0:52.36.0(00000)
1-0:72.36.0(00000)
0-0:96.13.1(XMX_P1CS_V05)
0-0:96.13.0()
1-0:31.7.0(016*A)
1-0:51.7.0(014*A)
1-0:71.7.0(016*A)
1-0:21.7.0(00.000*kW)
1-0:41.7.0(00.000*kW)
1-0:61.7.0(00.000*kW)
1-0:22.7.0(00.000*kW)
1-0:42.7.0(00.000*kW)
1-0:62.7.0(00.000*kW)
!DB22
Nog steeds met je NewMotion bezig? Of heb je ondertussen een splitter ertussen gezet?
Signature van nature
@CyBeRSPiN Ah sorry, iets met klok en klepel....
Dan zou het zomaar kunnen inderdaad wat je zegt. Dat de module niet los functioneert, maar alleen in combinatie met de laadpaal.
@Arjan555 Heeft die module ooit wel gewerkt in een bepaalde opzet? Of is dit de eerste keer dat je hem zo inzet?
Dan zou het zomaar kunnen inderdaad wat je zegt. Dat de module niet los functioneert, maar alleen in combinatie met de laadpaal.
@Arjan555 Heeft die module ooit wel gewerkt in een bepaalde opzet? Of is dit de eerste keer dat je hem zo inzet?
Signature van nature
Het was even stoeien maar met wat tips en voorbeelden heb ik eindelijk een mooi dashboard in Grafana kunnen puzzelen

er zit nog wat testdata tussen maar dat zal komende dagen naar de achtergrond gaan
Op een ESP8266 draait een aangepaste versie van ESPeasy. Met Node-RED scrape ik data vanuit de espeasy webinterface. Met wat flows in Node-RED zorg ik ervoor dat de data redelijk hapklaar in influxdb komt welke ik vervolgens met Grafana weer ophaal in een dashboard

er zit nog wat testdata tussen maar dat zal komende dagen naar de achtergrond gaan
Op een ESP8266 draait een aangepaste versie van ESPeasy. Met Node-RED scrape ik data vanuit de espeasy webinterface. Met wat flows in Node-RED zorg ik ervoor dat de data redelijk hapklaar in influxdb komt welke ik vervolgens met Grafana weer ophaal in een dashboard
[ Voor 7% gewijzigd door AOC op 07-02-2020 20:03 ]
ik heb sinds kort zonnepanelen en al een tijdje domoticz en een p1 usb kabel.
is het mogelijk om vanuit de slimme meter uit te lezen hoeveel elektriciteit mijn huis daadwerkelijk heeft verbruikt, dus exclusief mijn teruglevering op dat moment?
wat ik nu namelijk zie is : verbruik maar daar is de 'teruglevering' van de panelen al in verrekend.
is het mogelijk om vanuit de slimme meter uit te lezen hoeveel elektriciteit mijn huis daadwerkelijk heeft verbruikt, dus exclusief mijn teruglevering op dat moment?
wat ik nu namelijk zie is : verbruik maar daar is de 'teruglevering' van de panelen al in verrekend.
@Sircuri Is eerste keer, dus nooit zien werken in de zin dat hij zinvolle waardes verstuurde. Zou inderdaad kunnen dat hij het alleen doet in combinatie met laadpaal, maar ik zou dat toch wel raar vinden. Dan had ik helemaal geen P1 telegrammen verwacht denk ik. Ik heb technical support bij NewMotion verzocht een nieuwe module op te sturen. Ik ga er van uit dat het huidige exemplaar niet functioneert. Tot op heden geen reactie echter...
Nee, die informatie zit niet in je meter. De meter toont alleen wat er daadwerkelijk over de lijn binnenkomt en weer naar buiten gaat. Wil je je actuele verbruik in huis meten, dan zal je je opbrengst van je zonnepanelen moeten meten en die moeten gebruiken in de definitieve berekening.knights16 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 20:04:
ik heb sinds kort zonnepanelen en al een tijdje domoticz en een p1 usb kabel.
Dus als je panelen 1000 W opleveren en je slimme meter toont een teruglevering van 400 W, dan weet je dat je actuele verbruik in huis op dat moment 600W is.
Signature van nature
Na een paar dagen prutsen heb ik het voor elkaar om mijn slimme meter uit te lezen met een ESP8266 via de P1 poort. Ik gebruik daar Espeasy voor. Ik kan daar de actuele standen zien.
Daarna heb ik geprobeerd om de grafieken bij te houden in Domoticz op mijn Synology DS216j.
Dat gaat goed, er komen mooie grafiekjes uit.
Ik heb voor mijn NAS alleen maar een door een ander gecompileerde versie van Domoticz gevonden.
Het probleem is dat deze Domoticz na 24 uur crasht. Ik kan hem alleen herstarten.
Ik kan gaan uitzoeken wat er mis gaat en de logs doorspitten. Maar eigenlijk is het mijn doel om energie te besparen en de NAS zoveel mogelijk in slaapstand te houden, vooral ‘s nachts.
Ik kan ook uitzoeken of ik Docker kan draaien op mijn NAS of een Raspberry Pi gaan optuigen. maar het helpt niet om meer apparaten de lucht in te trekken.
Zodoende vraag ik mij af of er een online systeem bestaat waaraan ik mijn P1 telegrammen aan kan aanbieden. Die website mag dan mijn verbruik gaan bijhouden en er grafieken van maken.
Ik heb al gekeken naar slimmemeterportal.nl en smartmeterdashboard.nl maar die bieden dit niet aan of bieden het alleen aan met hun eigen apparatuur, in plaats van mijn eigen esp8266.
Bestaat er iets waarop ik kan aansluiten?
Daarna heb ik geprobeerd om de grafieken bij te houden in Domoticz op mijn Synology DS216j.
Dat gaat goed, er komen mooie grafiekjes uit.
Ik heb voor mijn NAS alleen maar een door een ander gecompileerde versie van Domoticz gevonden.
Het probleem is dat deze Domoticz na 24 uur crasht. Ik kan hem alleen herstarten.
Ik kan gaan uitzoeken wat er mis gaat en de logs doorspitten. Maar eigenlijk is het mijn doel om energie te besparen en de NAS zoveel mogelijk in slaapstand te houden, vooral ‘s nachts.
Ik kan ook uitzoeken of ik Docker kan draaien op mijn NAS of een Raspberry Pi gaan optuigen. maar het helpt niet om meer apparaten de lucht in te trekken.
Zodoende vraag ik mij af of er een online systeem bestaat waaraan ik mijn P1 telegrammen aan kan aanbieden. Die website mag dan mijn verbruik gaan bijhouden en er grafieken van maken.
Ik heb al gekeken naar slimmemeterportal.nl en smartmeterdashboard.nl maar die bieden dit niet aan of bieden het alleen aan met hun eigen apparatuur, in plaats van mijn eigen esp8266.
Bestaat er iets waarop ik kan aansluiten?
[ Voor 58% gewijzigd door badkuip op 12-02-2020 05:19 ]
Verwijderd
Weet niemand hier iets op? Dit is allemaal heel verwarrend.Verwijderd schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 19:40:
[...]
Ik heb ondertussen contact op genomen met de winkel waar ik de kabel bij weg heb en heb een nieuwe gekregen, Maar die doet het nu nog steets niet.. Hoe kan ik checken dat ik het niet gewoon fout doe?
Edit: Gecheckt op mijn laptop, Daar krijg ik ook niks binnen via cu....
Heb je nu al die kabel geprogrammeerd op invert RXD?Verwijderd schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 20:42:
[...]
Weet niemand hier iets op? Dit is allemaal heel verwarrend.
Staat ook op de site waar je die kabel vandaan hebt.
En voor jouw meter is het signaal inverted.
(Je zei dat je geen Windows had maar het programma om die kabel om te zetten naar inverted RXD is alleen voor Windows)
Ik heb wat vreemds, na een update van domoticz is de usb van de P1 kabel gewisseld van 1 naar 0...
En nu krijg ik errors
2020-02-14 06:36:37.620 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:2.8.2(000096.14.0(0001)" is not a number
2020-02-14 06:36:47.558 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:1.8." is not a number
2020-02-14 06:31:27.719 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:1.8.2(040:2.8.1(00000.008.2(00000.003*kW" is oversized
Als ik de grafieken bekijk, zie ik er leveringen waardes bij (ik heb geen panelen
)
En nu krijg ik errors
2020-02-14 06:36:37.620 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:2.8.2(000096.14.0(0001)" is not a number
2020-02-14 06:36:47.558 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:1.8." is not a number
2020-02-14 06:31:27.719 P1 Smart Meter: Dismiss incoming - value in line "1-0:1.8.2(040:2.8.1(00000.008.2(00000.003*kW" is oversized
Als ik de grafieken bekijk, zie ik er leveringen waardes bij (ik heb geen panelen
https://www.rouwette.com/
Verwijderd
Ja, Ik heb dit nagekeken op bijde kabels en het klopte..rvk schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 22:59:
[...]
Heb je nu al die kabel geprogrammeerd op invert RXD?
Staat ook op de site waar je die kabel vandaan hebt.
En voor jouw meter is het signaal inverted.
(Je zei dat je geen Windows had maar het programma om die kabel om te zetten naar inverted RXD is alleen voor Windows)
Je kan vanuit ESPeasy ook rechtstreeks naar influxdbWaterkoker schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 20:01:
@jobr heb een aangepaste versie van espeasy, had daar geen functie gevonden voor influxdb. Wel mqtt varianten.
Maar ook wil ik berekeningenoslaten en dat gaat wat makkelijker in node-red
Er is geen specifieke functie voor influxdb. Maar via de HTTP Advanced controller kun je dat zelf doen.Waterkoker schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 20:43:
@jobr heb een aangepaste versie van espeasy, had daar geen functie gevonden voor influxdb. Wel mqtt varianten.
Ik probeer mijn sagemcom-t210d ook uit te lezen en loop tegen hetzelfde probleem aan. Zowel op raspberry als putty op windows geen enkele data. Ook al gechecked of inverted aan staat. Ik zal vast iets verkeerd gedaan hebben maar ben nog niet achter wat.Verwijderd schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 07:57:
[...]
Ja, Ik heb dit nagekeken op bijde kabels en het klopte..
Verwijderd
Ik heb dezelfde meter! Dit werkte allemaal wel met een esp8266 alleen die kon de data snelheid niet aan.Aka88 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 23:13:
[...]
Ik probeer mijn sagemcom-t210d ook uit te lezen en loop tegen hetzelfde probleem aan. Zowel op raspberry als putty op windows geen enkele data. Ook al gechecked of inverted aan staat. Ik zal vast iets verkeerd gedaan hebben maar ben nog niet achter wat.
De gemakkelijkste route is volgens mij: ESPeasy --> MQTT --> Telegraf --> InfluxDBWaterkoker schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 20:43:
berekeningen kunnen in de InfluxDB queries (meestal)
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Deze meter heb ik ook (3-fase) en kan hem met domoticz en een slimme meterkabel van 4 jaar oud gewoon uitlezen.Aka88 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 23:13:
[...]
Ik probeer mijn sagemcom-t210d ook uit te lezen en loop tegen hetzelfde probleem aan. Zowel op raspberry als putty op windows geen enkele data. Ook al gechecked of inverted aan staat. Ik zal vast iets verkeerd gedaan hebben maar ben nog niet achter wat.
Dit is raar; ik heb een raspberry pi aan mijn slimme meter gehangen (met volgens mij een goede kabel) en nu krijg ik in Home Assistant wel alle 'entities' te zien maar geen enkele waarde. Mijn slimme meter is een Landis&Gyr E360 die werkt met dsmr 5.
Het lijkt wel of de koppeling 'half' werkt...
Iemand enig idee ?
Het lijkt wel of de koppeling 'half' werkt...
Iemand enig idee ?
Home Assistant - Unifi - Synology - Daikin Hybrid - EV
Heb het inmiddels aan de praat gekregen. Eerst uitgezocht of de kabel FT232R standaard werkt op de sagemcom. In het kader van 'have you tried turning it off and on again' de kabel even losgehaald van de slimme meter, en weer ingeplugt kreeg ik meteen data via cu (<cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none -E q>)
Vervolgens via ser2net de data via lan geimporteerd naar homeassistant op mijn NAS. (https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/)
Vervolgens via ser2net de data via lan geimporteerd naar homeassistant op mijn NAS. (https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/)
Verwijderd
Dit werkt niet voor mij, Alleen geeft hij een ? en een raar teken als ik hem eropnieuw in doe. Verder niks.Aka88 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:20:
Heb het inmiddels aan de praat gekregen. Eerst uitgezocht of de kabel FT232R standaard werkt op de sagemcom. In het kader van 'have you tried turning it off and on again' de kabel even losgehaald van de slimme meter, en weer ingeplugt kreeg ik meteen data via cu (<cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none -E q>)
Iemand die toevallig een AM550(5.0) uitleest met een ESP8266(Wemos D1 Mini)?
Ik krijg het maar niet voor elkaar om er data uit te krijgen. Ben zelf niet thuis met serial en was blij met de duidelijke info die ik had gevonden op bijvoorbeeld Domoticx.
Ik spullen besteld o.a BS170 , aangesloten, voorbeeld code uploaden en daar ging het mis, er wordt altSoftSerial gebruikt wat niet wordt ondersteund op een ESP8266.
En daar loop ik nu op vast.. er is veel te vinden over P1 in combinatie met een ESP8266, maar geen simpele code die het puur uitleest en deze enventueel in een var zet.
Veelal codes en tutorials in complexe situaties zoals mqtt, domoticz of firmwares zoals ESPEasy.
Er draait hier geen smart dingen en die richting hoeft het dus helemaal niet op te gaan.
Ik wil de data uiteindelijk gewoon met een simpele http post versturen.
Uiteindelijk wel wat info gevonden over EspSoftware serial en daar is het volgende uit gekomen:
klik
Dit is een code die veel te vinden is waarbij ik alle overige toepassingen er uit heb gehaald, zodat de code alleen uitleest en deze data in een variable stopt. Als dat zou werken, zou ik de rest zonder problemen verder kunnen realiseren. Echter krijg ik der geen telegrammen uit.
Ik zit nu met mijn twijfels of het aan de software of hardware ligt waar het mis gaat.
Zou iemand mij kunnen bevestigen of bovenstaande code prima zou werken met een BS170 & 10Kohm weerstand zoals hier staat uitgelegd?
Mocht dat gewoon moeten werken, dan weet ik dat het ergens fout gaat in de hardware..
Ik krijg het maar niet voor elkaar om er data uit te krijgen. Ben zelf niet thuis met serial en was blij met de duidelijke info die ik had gevonden op bijvoorbeeld Domoticx.
Ik spullen besteld o.a BS170 , aangesloten, voorbeeld code uploaden en daar ging het mis, er wordt altSoftSerial gebruikt wat niet wordt ondersteund op een ESP8266.
En daar loop ik nu op vast.. er is veel te vinden over P1 in combinatie met een ESP8266, maar geen simpele code die het puur uitleest en deze enventueel in een var zet.
Veelal codes en tutorials in complexe situaties zoals mqtt, domoticz of firmwares zoals ESPEasy.
Er draait hier geen smart dingen en die richting hoeft het dus helemaal niet op te gaan.
Uiteindelijk wel wat info gevonden over EspSoftware serial en daar is het volgende uit gekomen:
klik
Dit is een code die veel te vinden is waarbij ik alle overige toepassingen er uit heb gehaald, zodat de code alleen uitleest en deze data in een variable stopt. Als dat zou werken, zou ik de rest zonder problemen verder kunnen realiseren. Echter krijg ik der geen telegrammen uit.
Ik zit nu met mijn twijfels of het aan de software of hardware ligt waar het mis gaat.
Zou iemand mij kunnen bevestigen of bovenstaande code prima zou werken met een BS170 & 10Kohm weerstand zoals hier staat uitgelegd?
Mocht dat gewoon moeten werken, dan weet ik dat het ergens fout gaat in de hardware..
Hier heb ik dus ook last van... ik zie geen waardes gelogd worden in de devices, maar dit wel in de log voorbij komen? Iemand enig idee?Rouwette schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 06:46:
Ik heb wat vreemds, na een update van domoticz is de usb van de P1 kabel gewisseld van 1 naar 0...
En nu krijg ik errors
Als ik de grafieken bekijk, zie ik er leveringen waardes bij (ik heb geen panelen)

Ik heb een paar reboots gedaan, daarna goede waardes. Wel paar pi crashes gehad snachts... geen idee waarom, wel vandaag een domoticz update gehad.Ninjetsu NL schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:57:
[...]
Hier heb ik dus ook last van... ik zie geen waardes gelogd worden in de devices, maar dit wel in de log voorbij komen? Iemand enig idee?
https://www.rouwette.com/
Sinds een tijdje bezig om ook mijn meter uit te lezen (esmr 5). Aangezien ik thuis alles via Prometheus > Grafana gebruik heb ik een simpele Prometheus exporter gemaakt. Eerste versie, dus er zitten vast nog veel gratis bugs in 

Code/intructies kun je hier vinden trouwens: https://github.com/sbkg0002/prometheus_esmr5

Code/intructies kun je hier vinden trouwens: https://github.com/sbkg0002/prometheus_esmr5
Met een AM550 (=DSMR 5 meter) heb je nog een tweede weerstand tussen pin 2 en pin 5 van je P1 poort nodig, zie onderste van dit plaatje:chriistiix schreef op zondag 16 februari 2020 @ 15:15:
Iemand die toevallig een AM550(5.0) uitleest met een ESP8266(Wemos D1 Mini)?
klik

@Sabbi & @chriistiix Dit kan ik bevestigen. Ik gebruik deze, welke precies hetzelfde is, alleen een BS170 ipv een IRF530:Sabbi schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 14:02:
[...]
Met een AM550 (=DSMR 5 meter) heb je nog een tweede weerstand tussen pin 2 en pin 5 van je P1 poort nodig, zie onderste van dit plaatje:
[Afbeelding]

Ik heb zelf 4k7 weerstandjes en dat werkt prima
Edit: dit is mijn tijdelijke print:

[ Voor 11% gewijzigd door iMars op 18-02-2020 17:22 ]
Deze betwijfel ik. Zoals @Sabbi zei, en ik ook ondervonden heb, heb je nog een tweede weerstand tussen pin 2 en pin 5 van je P1 poort nodig.
Kan je bij deze niet beter het hele USB-ding overslaan en de groene lijn direct aan de UART0 RX van de Rpi koppelen?
Bij mij werkt hij zo wel op een dsmr5iMars schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 17:33:
[...]
Deze betwijfel ik. Zoals @Sabbi zei, en ik ook ondervonden heb, heb je nog een tweede weerstand tussen pin 2 en pin 5 van je P1 poort nodig.
[...]
Is handig als je een extra uart wil op je pi.Kan je bij deze niet beter het hele USB-ding overslaan en de groene lijn direct aan de UART0 RX van de Rpi koppelen?
En welke meter heb jij?klump4u schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 17:39:
[...]
Bij mij werkt hij zo wel op een dsmr5
[...]
[...]
Is handig als je een extra uart wil op je pi.
Ik heb toevallig ook de AM550 (waar het in dit geval over ging)
Nee ik heb de Sagemcom T210-D ESMR5.iMars schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 17:47:
[...]
En welke meter heb jij?![]()
Ik heb toevallig ook de AM550 (waar het in dit geval over ging)
Thanks in iedere geval! helaas nog niet gelukt..
@iMars
De zelfde schema heb ik inderdaad gevonden toen ik het probeerde met de BS170. Toen had ik er nog geen 10K resistor tussen. Helaas heeft het toen ook al niet geholpen en blijft de output leeg..
Ik heb het op deze manier aangesloten:

@Sabbi
Nu heb ik het dus ook geprobeerd met een BC547 en krijg ik het volgende als output:

Baudrate staat goed en ook komt er elke seconden een nieuwe regel bij, het is dus niet een vervormde telegram die elke 10 seconden er uit zou moeten komen.
Ik ben geen held in schema's lezen (meer van het coden dan de hardware), maar heb het even in Circuits na gemaakt hoe ik het heb aangesloten:

Nou heb ik al een tweede BS170 & BC547 echter zonder blijft de output het zelfde.
Kan dit eventueel aan de meter zelf liggen? Iemand bekend met een soortgelijk output?
@iMars
De zelfde schema heb ik inderdaad gevonden toen ik het probeerde met de BS170. Toen had ik er nog geen 10K resistor tussen. Helaas heeft het toen ook al niet geholpen en blijft de output leeg..

@Sabbi
Nu heb ik het dus ook geprobeerd met een BC547 en krijg ik het volgende als output:

Baudrate staat goed en ook komt er elke seconden een nieuwe regel bij, het is dus niet een vervormde telegram die elke 10 seconden er uit zou moeten komen.
Ik ben geen held in schema's lezen (meer van het coden dan de hardware), maar heb het even in Circuits na gemaakt hoe ik het heb aangesloten:

Nou heb ik al een tweede BS170 & BC547 echter zonder blijft de output het zelfde.
Kan dit eventueel aan de meter zelf liggen? Iemand bekend met een soortgelijk output?
AM550 DSMR5 doet elke seconde een bericht, dus dat is wel een telegram, alleen dan niet helemaal goed gedecode.chriistiix schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:51:
@iMars
[Afbeelding]
@Sabbi
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kan het ook via de normale serial port van de esp doen, die is wat betrouwbaarder dan softwareserial. ipv pin 5 verbind je dan meteen op de RX. Dit is mijn werkende code:
https://github.com/Walderbash/P1-power-meter-MQTT-publish (Dit is een Platformio project,)
edit:
GitHub weer up
GitHub weer up
[ Voor 5% gewijzigd door Sabbi op 19-02-2020 16:55 ]
Schema ziet er goed uit. Maar het kan zijn dat je de softwarematige serial niet goed hebt staan. Waarom gebruik je niet de RX daarvoor in plaats?chriistiix schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:51:
@iMars
[Afbeelding]
@Sabbi
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@Sabbi
Thanks, dat heeft mij laten kijken naar de code en heb inverted op false gezet bij de init van de SoftSerial.
Krijg nu leesbare info binnen, thanks!
Nog wel wat CRC foutjes maar even aanzien hoeveel er valid zullen zijn.(Edit: 105 in een kwartiertje, meer dan zat)
In iedere geval weer een stap verder
@iMars
Heb nu dus de BC547 werkend via Software Serial. Als ik jou code gebruik (mqtt uitgehaald) in combinatie met de BC547 en data op RX pin, krijg ik ook niks binnen.
Heb het nog niet geprobeerd met de BS170 maar vind het voor nu wel even prima. Eerst wat verder gaan coden en later hier weer naar kijken als ik het defintieve print plaatje ga maken.
Beide thanks voor het mee denken!
Thanks, dat heeft mij laten kijken naar de code en heb inverted op false gezet bij de init van de SoftSerial.
Krijg nu leesbare info binnen, thanks!
Nog wel wat CRC foutjes maar even aanzien hoeveel er valid zullen zijn.(Edit: 105 in een kwartiertje, meer dan zat)
In iedere geval weer een stap verder
@iMars
Heb nu dus de BC547 werkend via Software Serial. Als ik jou code gebruik (mqtt uitgehaald) in combinatie met de BC547 en data op RX pin, krijg ik ook niks binnen.
Heb het nog niet geprobeerd met de BS170 maar vind het voor nu wel even prima. Eerst wat verder gaan coden en later hier weer naar kijken als ik het defintieve print plaatje ga maken.
Beide thanks voor het mee denken!
[ Voor 3% gewijzigd door Christoxz op 19-02-2020 19:29 ]
Voor de mensen die willen overstappen van Domoticz naar DSMRReader!
Een collega van me was enige tijd geleden van Domoticz overgestapt naar Home Assistant alleen wilde hij graag zijn slimme meter historie behouden. Vandaag bezig geweest met een Powershell script hiervoor zodat de data geimporteert kan worden in DSMR Reader (https://github.com/dennissiemensma/dsmr-reader)
Ook bij mij gelukt oude data te importeren middels Powershell en API en de volgende stappen;
Domoticz to DSMRReader.zip
Overigens zagen we pas de gegevens van het terugleveren nadat we middels de P1 kabel werkelijk een teruglevering hadden, echter dan ook wel netjes in de historie.
Een collega van me was enige tijd geleden van Domoticz overgestapt naar Home Assistant alleen wilde hij graag zijn slimme meter historie behouden. Vandaag bezig geweest met een Powershell script hiervoor zodat de data geimporteert kan worden in DSMR Reader (https://github.com/dennissiemensma/dsmr-reader)
Ook bij mij gelukt oude data te importeren middels Powershell en API en de volgende stappen;
Domoticz to DSMRReader.zip
- Export database binnen Domoticz
- Open de database middels 'DB browser for SQLite' (https://sqlitebrowser.org/)
- Exporteer de tabellen 'Meter_Calendar' en 'Multimeter_Calendar' met als seperator ';'.
- Zet de API binnen DSMR Reader aan en kopieer de key.
- Open het powershell script middels de Powershell ISE.
- Pas het powershell de volgende zaken aan: 'LOCATIE CSV' , 'APIKEY' en 'URL-DSMR' met de gegevens zoals eerder geëxporteerd.
- Start vervolgens het Powershell script, waarna je flink een aantal API calls ziet gebeuren.
- Het powershell script importeert de CSV's en zorgt ervoor dat exact de juiste conventie gepusht word per API call. Dit gebeurd voor iedere meting om 00.00 en om 23.59 (Dit zodat de dagen gevuld worden).
Overigens zagen we pas de gegevens van het terugleveren nadat we middels de P1 kabel werkelijk een teruglevering hadden, echter dan ook wel netjes in de historie.
Ik heb een gek probleem. Ik gebruik een Pi met DSMR om mijn slimme meter uit te lezen. Nu wil ik ook mijn autolader via de P1 poort aansluiten. Echter, als ik een splitter tussen de FTDI kabel en de slimmer meter zet krijg ik geen data meer door. Ook als er verder niets aangesloten zit. Splittertje is niets bijzonder, ook even gechecked of er niets gecrossed zit, of de splitter wellicht een draadbreukje heeft, maar alles is in orde.
Wat nu?
edit: Zul je altijd zien. Ben er achter wat het probleem is
De splitter is niet gecrossed, maar de 2 kabels die ik gebruik wel. Nu dan de vraag, waar haal ik ergens kabels vandaan waarvan ik zeker weet dat ze niet gecrossed zijn?
Wat nu?
edit: Zul je altijd zien. Ben er achter wat het probleem is
[ Voor 21% gewijzigd door Maverick op 28-02-2020 12:44 ]
PSN: DutchTrickle PVoutput
Wil hier ook mijn slimme meter uitlezen, een Kaifa M105, kabel besteld in China die nu eindelijk binnen is.
Ding in de pi geprikt, andere kant in de meter, cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 ingetypt... en niks, hij zegt alleen connected.
Daarna geprobeerd die usb stekker open te breken om te zien of alles qua solderen wel goed zat, (in het proces mijn vinger gruwelijk open gehaald
) maar ook daar lijkt alles gewoon netjes te zitten, tenminste, vergeleken met hoe ik het online kan vinden.
Iemand enig idee wat ik nog meer kan testen?
Ding in de pi geprikt, andere kant in de meter, cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 ingetypt... en niks, hij zegt alleen connected.
Daarna geprobeerd die usb stekker open te breken om te zien of alles qua solderen wel goed zat, (in het proces mijn vinger gruwelijk open gehaald
Weet je zeker dat je kabel wel geschikt is voor jouw meter? Ik had de eerste keer namelijk ook een verkeerde kabel besteld... Mijn 2e kabel gaf direct signaal, hoefde ik niets bijzonders voor te doen.KeRsTmAnNeKe schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:26:
Wil hier ook mijn slimme meter uitlezen, een Kaifa M105, kabel besteld in China die nu eindelijk binnen is.
Daarna geprobeerd die usb stekker open te breken om te zien of alles qua solderen wel goed zat, (in het proces mijn vinger gruwelijk open gehaald) maar ook daar lijkt alles gewoon netjes te zitten, tenminste, vergeleken met hoe ik het online kan vinden.
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.
Nee, daarom heb ik hem opengebroken 
Qua aansluitingen lijkt alles wel goed te zitten. Meen dat de vorige bewoner er een Toon op aangesloten had, dus poort zal ook wel iets doen.
Qua aansluitingen lijkt alles wel goed te zitten. Meen dat de vorige bewoner er een Toon op aangesloten had, dus poort zal ook wel iets doen.
Mwa, een goedkope splitter van nog geen 3 euro doet exact hetzelfde als je er een pinnetje uit knipt. Beetje zonde om 10x zoveel te betalen. Het probleem was de cross kabel. Heb er nu zelf een nieuwe rj11 connector opgezet (andersom dan welAUijtdehaag schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 12:52:
@Maverick Deze werkt in ieder geval om te splitten: https://www.robbshop.nl/p...-iungo?sqr=p1%20splitter&
PSN: DutchTrickle PVoutput
Yes, het werkt... cheape multimeter bij de action gehaald, eea doorgemeten en dat leek allemaal oke, maar gewoon niet werken...KeRsTmAnNeKe schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:39:
Nee, daarom heb ik hem opengebroken
hele topic doorgespit, daar gevonden dat sommigen gewoon +5v op het RTS signaal zetten, even snel met een paperclip gechecked en gelijk signaal. Nu met een soldeerbout die verbinding gelegd en de data komt netjes binnen stromen :-)
Heeft even wat gepruts gekost, maar mijn Rube Goldberg-achtige constructie lijkt eindelijk een beetje te werken
P1 -> Raspberry Pi -> ser2net -> NAS -> Home Assistant -> InfluxDB -> Grafana

Waarom niet rechtstreeks naar InfluxDB/Grafana? Ik heb via ser2net & HA ook overwogen, maar leek me minder efficiënt?Goz3rr schreef op maandag 2 maart 2020 @ 00:01:
Heeft even wat gepruts gekost, maar mijn Rube Goldberg-achtige constructie lijkt eindelijk een beetje te werken![]()
[Afbeelding]
Omdat Home Assistant toch al draait en kant en klare ondersteuning heeft voor DSMR. Scheelt mij weer prutsen met andere software om de DSMR berichten te parsen en verwerken.DFKT schreef op maandag 2 maart 2020 @ 07:35:
[...]
Waarom niet rechtstreeks naar InfluxDB/Grafana? Ik heb via ser2net & HA ook overwogen, maar leek me minder efficiënt?
Is er nog een speciale reden dat je je stroomverbruik per fase uitsplitst?Goz3rr schreef op maandag 2 maart 2020 @ 00:01:
Heeft even wat gepruts gekost, maar mijn Rube Goldberg-achtige constructie lijkt eindelijk een beetje te werken![]()
[Afbeelding]
Omdat het zo uit de meter komt en ik het zonde vond om die informatie weg te gooien. Nu heb je iets meer inzicht in waar de stroom wordt verbruikt dan als je alles op een hoop gooit.Sabbi schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:44:
[...]
Is er nog een speciale reden dat je je stroomverbruik per fase uitsplitst?
Hm, ok. Ik heb net die andere afweging gemaakt: een script voor het parsen van DSMR output (die kun je nagenoeg kant en klaar downloaden) als service laten draaien leek mij minder werk dan installeren van ser2net via HA naar InfluxDB. Maar goed, bij mij draait InfluxDB op de Pi waar ook mijn P1 kabel aan hangt, terwijl HA op een andere server draait...Goz3rr schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:28:
[...]
Omdat Home Assistant toch al draait en kant en klare ondersteuning heeft voor DSMR. Scheelt mij weer prutsen met andere software om de DSMR berichten te parsen en verwerken.
Als je een 3 fase aansluiting hebt wil je dat je power consumption over de 3 fasen verdeelt is. Dus je grote verbruikers wil je verdeelt hebben. Daarnaast zijn de meeste 3 fasen aansluitingen 3x25A. Dus maximaal 5.7kW per fase, dit kan je ook een beetje in de gaten houden per fase.Sabbi schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:44:
[...]
Is er nog een speciale reden dat je je stroomverbruik per fase uitsplitst?
Toen ik mijn slimme meter ging uitlezen kwam ik er dus achter dat er maar 1 fase werd gebruikt van de 3

Exact dezelfde setup draait bij mij al bijna een jaar zonder problemen op een raspberry pi zero aan de P1 poort gekoppeld. Ik vraag me alleen af hoe jij het waterverbruik krijgt, gaat dit bij jou ook via de slimme meter?Goz3rr schreef op maandag 2 maart 2020 @ 00:01:
[Afbeelding]
Nee, daarvoor heb ik een LJ12A3-4-Z/BX-5v gekocht en op de meter gemonteerd, stekkertje met een spanningsdeler er aan gefabriceerd:realmadridsi schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 12:41:
[...]
Exact dezelfde setup draait bij mij al bijna een jaar zonder problemen op een raspberry pi zero aan de P1 poort gekoppeld. Ik vraag me alleen af hoe jij het waterverbruik krijgt, gaat dit bij jou ook via de slimme meter?

Hiervoor heb ik wel een klein python scriptje geschreven:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| #!/bin/python import sys import RPi.GPIO as GPIO from time import sleep from influxdb import InfluxDBClient client = InfluxDBClient(host='192.168.0.10', port=8086, user='xxx', password='xxx') client.switch_database('home_assistant') def getLatestValue(): result = client.query('SELECT "value" FROM "l" WHERE "entity_id" = \'water_consumption\' ORDER BY DESC LIMIT 1') points = result.get_points() try: value = next(points)['value'] return value except: return 0 def irqHandler(pin): #print "falling edge ", pin value = getLatestValue() #print "last value:", value client.write_points([{"measurement":"l", "tags": {"entity_id": "water_consumption"}, "fields": {"value": value + 1}}]) #sys.stdout.flush() GPIO.setmode(GPIO.BCM) GPIO.setup(23, GPIO.IN, pull_up_down=GPIO.PUD_OFF) GPIO.add_event_detect(23, GPIO.FALLING, callback=irqHandler, bouncetime=50) print "Starting script. Last value:", getLatestValue() sys.stdout.flush() try: while True: sleep(1) except: GPIO.cleanup() |
Mag ik vragen hoe je de berekeningen doet per uur/dag?Goz3rr schreef op maandag 2 maart 2020 @ 00:01:
[Afbeelding]
heb je dit gedaan in Gradana of laat je HA de data ieder uur exporteren?