Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Goz3rr
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 02-04 12:29
fjux schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:15:
[...]

Mag ik vragen hoe je de berekeningen doet per uur/dag?

heb je dit gedaan in Gradana of laat je HA de data ieder uur exporteren?
HA exporteert de meterstanden 1:1 zoals ze uit DSMR komen, dus ik heb in InfluxDB m³ en kWh staan.

In Grafana staat het als volgt ingesteld om het verschil tussen elke opeenvolgende meting uit te rekenen:
https://i.imgur.com/Mo04W0b.png
https://i.imgur.com/HyNtwlF.png

Let niet op de dubbele entity_id's bij stroomverbruik, dat komt omdat sinds de laatste update de DSMR plugin de namen had veranderd.

De GROUP BY bepaalt de resolutie van de grafiek en de Relative time hoever terug je wilt kijken. Met een paar kleine aanpassingen kan je dus ook een week of jaar grafiek toevoegen.

• WirelessErik
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 09-03 22:43
Hallo Pi gebruikers.
Ik heb een vraag met betrekking tot p1monitor en pi-hole. Is er iemand die beide op de Pi heeft draaien? ik krijg dit niet voor elkaar op 1 of andere manier

Erik

• Waterkoker
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
@Goz3rr

wat doet last() eigenlijk? Pakt die de laatst bekende payload?

• Goz3rr
WirelessErik schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 19:49:
Hallo Pi gebruikers.
Ik heb een vraag met betrekking tot p1monitor en pi-hole. Is er iemand die beide op de Pi heeft draaien? ik krijg dit niet voor elkaar op 1 of andere manier

Erik
Heb het zelf niet, maar ik vermoed dat allebei poort 80 proberen te claimen voor de webserver. Op te lossen door in de config een ongebruikte poort in te stellen
Waterkoker schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 00:52:
@Goz3rr

wat doet last() eigenlijk? Pakt die de laatst bekende payload?
Ja, ongeveer.

De echte query ziet er zo uit:
code:
1
SELECT difference(last("value")) FROM "m3" WHERE ("entity_id" = 'gas_consumption') AND $timeFilter GROUP BY time(1h) fill(previous) tz('Europe/Amsterdam')

In de InfluxDB docs staat als je DIFFERENCE met GROUP BY gebruikt, je een aggregate function moet meegeven aan DIFFERENCE. In dit geval reken je dus het verschil uit tussen de laatst bekende metingen uit elke groep. Omdat je meterstanden (volgens mij) nooit omlaag gaan zou MAX hetzelfde resultaat hebben in dit geval.

• Waterkoker
  • Niet online
@Goz3rr argh :) als ik dit eerder had geweten.. zelf zat ik in node-red met timers te spelen om zo 1x per uur en 1x per 24uur een waarde naar influx te sturen. eigenlijk hetzelfde idee als last()

Wat betreft de meterstanden, is het niet zo dat dit jaarlijks naar 0 springt met een slimme meter

• Drardollan
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 02-04 19:02
Ik wil ook weer mijn standen gaan uitlezen, met P1 Monitor of DSMR Reader. Heb dit al geprobeerd op een Pi 2, maar die was te traag. Dus moet een nieuwe.

Lees overal dat de Pi 4 wat anders werkt, vraag mij dan ook af of ik deze moet kopen of een 'oude' 3? Qua kosten maakt het weinig uit.

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online
Drardollan schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 09:24:
Ik wil ook weer mijn standen gaan uitlezen, met P1 Monitor of DSMR Reader. Heb dit al geprobeerd op een Pi 2, maar die was te traag. Dus moet een nieuwe.

Lees overal dat de Pi 4 wat anders werkt, vraag mij dan ook af of ik deze moet kopen of een 'oude' 3? Qua kosten maakt het weinig uit.
Ik doe het nu op een Pi4 met DSMR. Werkt prima. (stuk beter dan de zero die ik hiervoor had, die was ook niet echt snel genoeg)

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Drardollan
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 02-04 19:02
Maverick schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 09:32:
[...]

Ik doe het nu op een Pi4 met DSMR. Werkt prima. (stuk beter dan de zero die ik hiervoor had, die was ook niet echt snel genoeg)
Top, dank voor de bevestiging. Bestel ik fijn de nieuwste 4 *O*

• Goz3rr
Waterkoker schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 09:14:
@Goz3rr argh :) als ik dit eerder had geweten.. zelf zat ik in node-red met timers te spelen om zo 1x per uur en 1x per 24uur een waarde naar influx te sturen. eigenlijk hetzelfde idee als last()

Wat betreft de meterstanden, is het niet zo dat dit jaarlijks naar 0 springt met een slimme meter
Hoop het niet, want dan heb ik dit jaar al 8MWh gebruikt ;)
Waterkoker schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 09:14:

Nee, alleen als ze je meter komen vervangen omdat deze defect is.

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 22:55
jobr schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 18:52:
[...]

Nee, alleen als ze je meter komen vervangen omdat deze defect is.
En zelfs die staan niet altijd op 0, dus beginstand noteren.

• nsacrawler
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 01-04 09:05
Dag,

Wij hebben sinds een aantal dagen een ZIV E0058 ESMR5. Nu ben ik aan het proberen deze uit te lezen via een raspberry pi 2 maar krijg telkens onleesbare tekst.
In eerste instantie had ik de Tx pin van de P1 poort rechtstreeks op de GPIO van de Pi aangesloten en met
code:
1
cu -l /dev/ttyAMA0 -s 115200 --parity=none -E q
uitgelezen. Na het aansluiten kreeg ik onleesbare output dus heb een inverter gemaakt volgens https://tweakers.net/i/nW...RoCnFccl1fFlm5h7MMAAy.gif
Daarna nog een keer geprobeerd, en nog steeds -nu wel een andere structuur- corrupte output. Kan iemand mij helpen in de richting van een oplossing?

Update:
Het werkt! Ik bleek een rotte weerstand te hebben, met een andere 1k weerstand werkt bovenstaand circuit

[Voor 8% gewijzigd door nsacrawler op 08-03-2020 20:49]

@nsacrawler een P1 kabel?
https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-kabel

[Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-03-2020 07:25]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• nsacrawler
Maar bij deze staat mijn meter ook niet als supported, en ik wil het graag proberen zelf in elkaar te tweaken, vind zo'n kabeltje zeker geen €20 waard.

• reclamedoos
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 01-04 15:15
jerh schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:05:
En zelfs die staan niet altijd op 0, dus beginstand noteren.
Klopt, je krijgt niet altijd een nieuwe meter. In mijn nieuwbouwhuis (2017) kreeg ik een gasmeter waar al 5000 m3 gas doorheen was gegaan.

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 05:35
Sinda vandaag is mijn p1 kabeltje binnen. Ik draai Domiticz op mijn Synology nas. Installeren was was zo gedaan echter zie ik bij het totaal vebruik het hoog en laag tarief bij elkaar opgeteld.

Ik heb al zitten grasduinen in de instellingen maar zi5jm deze te scheiden? Dus totaalstand van hoog tarief en totaalstand laag tarief weergeven.

• I-King
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 05:22
@Highfive95 waar kijk je? Als je doorklikt naar report zie ik ze in ieder geval los.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HectorMalot
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 06:52
DFKT schreef op maandag 2 maart 2020 @ 07:35:
[...]

Waarom niet rechtstreeks naar InfluxDB/Grafana? Ik heb via ser2net & HA ook overwogen, maar leek me minder efficiënt?
Mocht iemand interesse hebben: ik lees de P1 met Python uit en post dan direct naar Graphite. Kan code evt delen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22:14
Ik krijg morgen een slimme meter en ben me al een beetje aan het voorbereiden om deze uit te lezen.
Ik heb al een kabel en draai domoticz op zolder op m'n ESXi server.
Nu wilde ik een raspberry pi in de meterkast hangen met P1 monitor, kan ik deze data ook naar domoticz versturen?
Ik zag dat mqtt client in de p1 monitor software zat maar is dit te koppelen aan domoticz?

| OnePlus7pro 256GB Mirror Grey|

Acties:
  • 0Henk 'm!

• weasel
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 20:55
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, ik wil de data gaan loggen naar PVOutput en wellicht Domoticz, kan dit met een microcontroller als een Arduino/ESP8266 of is het beter hier een Raspberry voor te gebruiken?

[Voor 5% gewijzigd door weasel op 08-03-2020 17:15]

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 30-03 21:19
ComTech schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:22:
Ik krijg morgen een slimme meter en ben me al een beetje aan het voorbereiden om deze uit te lezen.
Ik heb al een kabel en draai domoticz op zolder op m'n ESXi server.
Nu wilde ik een raspberry pi in de meterkast hangen met P1 monitor, kan ik deze data ook naar domoticz versturen?
Ik zag dat mqtt client in de p1 monitor software zat maar is dit te koppelen aan domoticz?
Mijn esxi server staat ook op zolder en heb een P1 kabel van meerdere meters door de koker naar boven getrokken die weer aan de Domoticz vm wordt gegeven.

Wellicht ook een optie?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
** NIX **

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nsacrawler
nsacrawler schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 23:05:
Dag,

Wij hebben sinds een aantal dagen een ZIV E0058 ESMR5. Nu ben ik aan het proberen deze uit te lezen via een raspberry pi 2 maar krijg telkens onleesbare tekst.
In eerste instantie had ik de Tx pin van de P1 poort rechtstreeks op de GPIO van de Pi aangesloten en met
code:
1
cu -l /dev/ttyAMA0 -s 115200 --parity=none -E q
uitgelezen. Na het aansluiten kreeg ik onleesbare output dus heb een inverter gemaakt volgens https://tweakers.net/i/nW...RoCnFccl1fFlm5h7MMAAy.gif
Daarna nog een keer geprobeerd, en nog steeds -nu wel een andere structuur- corrupte output. Kan iemand mij helpen in de richting van een oplossing?
Update:
Het werkt! Ik bleek een rotte weerstand te hebben, met een andere 1k weerstand werkt bovenstaand circuit

Acties:
  • 0Henk 'm!
@ComTech @weasel Domoticz ondersteunt mqtt.
Zoniet, dan zet je er node-red op en stuur het alsnog door naar domoticz na een omzetting in node-red.
Het voordeel van node-red is dat je het ook naar influxdb kan sturen voor grafana tegelijkertijd.

[Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-03-2020 20:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ComTech
stuffer schreef op zondag 8 maart 2020 @ 19:16:
[...]

Mijn esxi server staat ook op zolder en heb een P1 kabel van meerdere meters door de koker naar boven getrokken die weer aan de Domoticz vm wordt gegeven.

Wellicht ook een optie?
Dat idee had ik al alleen ik ga in mijn huidige huis geen kabels meer trekken want over ongeveer een half jaar ga ik naar een nieuwbouwhuis.
Hier heb ik uiteraard genoeg loze leidingen om dat dan voor elkaar te krijgen.

@AUijtdehaag node-red dat is een goede daar ga ik eens naar kijken!

Acties:
  • 0Henk 'm!
@ComTech
Moet je echt doen. Kost even wat tijd, maar mogelijkheden genoeg.
https://tweakers.net/i/wHJAPiTwOMMczVQ6ACDgX7M8h2o=/800x/filters:strip_icc()/f/image/1m5MwE5YRJRhq2voAW4TBL0c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0Henk 'm!

• weasel
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 20:55
AUijtdehaag schreef op zondag 8 maart 2020 @ 20:52:
@ComTech @weasel Domoticz ondersteunt mqtt.
Zoniet, dan zet je er node-red op en stuur het alsnog door naar domoticz na een omzetting in node-red.
Het voordeel van node-red is dat je het ook naar influxdb kan sturen voor grafana tegelijkertijd.
Hoe lees jij de meter zelf uit? Op dezelfde PI waar je ook Domoticz, InfluxDB en Grafana op draait?

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!
@weasel Ik heb een odroid N2.
Daar hangt veel aan, maar op dit moment ff geen P1 :+
De rest wel. Ik gebruik vooral deze op het moment.
Die is veel slimmer...

[Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-03-2020 21:08]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 8 maart 2020 @ 20:59:
@ComTech
Moet je echt doen. Kost even wat tijd, maar mogelijkheden genoeg.
[Afbeelding]
In plaats van zonsondergang en zonsopgang kan je ook op 0 waarden filteren. Die wil je tenslotte toch niet in je DB hebben :)

• ComTech
Ondertussen is de nieuwe slimme meter geplaatst en heb ik gelijk een raspberry pi met p1 kabel aangesloten.
Ik zie alleen nog niks geen gegevens met de P1 monitor software.
Heb wel eens gehoord dat dat nog wel even een tijdje kan duren voordat er data doorkomt klopt dat ?

• nsacrawler
ComTech schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:01:
Ondertussen is de nieuwe slimme meter geplaatst en heb ik gelijk een raspberry pi met p1 kabel aangesloten.
Ik zie alleen nog niks geen gegevens met de P1 monitor software.
Heb wel eens gehoord dat dat nog wel even een tijdje kan duren voordat er data doorkomt klopt dat ?
Zodra je meter zelf de standen aangeeft zou de P1 poort ook data moeten geven. Welke meter/p1 kabel/software heb je?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ComTech
Ik heb de ISKRA AM550 meter.
P1 kabel van SOS solutions en gebruik de P1 monitor software.
Als ik kijk op de meter en druk een paar keer op de knop zie ik op een gegeven moment wel het actueel vermogen 00.394 kW
In de P1 software nog niks denk dat daar iets niet goed zit :-(

Wat instellingen veranderd bij seriële instellingen 11152007E1 en nu krijg ik data binnen! :)

[Voor 15% gewijzigd door ComTech op 09-03-2020 21:16. Reden: Instellingen gewijzigd]

• The Executer
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 02:57
Ik krijg binnen nu en 6 weken ook een slimme meter opgehangen. Ik heb 5 jaar terug aangegeven geen slimme meter te willen. Het zat toen allemaal nog wat in de beginfase, maar voor mijn gevoel is het nu allemaal stabiel. Huidige digitale meter moet vervangen worden ivm piek/dal-tarief wat straks niet meer mogelijk zou zijn op deze meter omdat het hoogfrequent signaal voor schakelen uitgefaseerd gaat worden. Navraag bij Liander heeft opgeleverd dat ze ok de gasmeter zullen vervangen, maar daar ben ik niet zeker van.

Type en dergelijke is allemaal nog onbekend. Zijn er op voorhand al spullen die ik kan bestellen? Ik ben reeds in het bezit van een kabel serieel <-> RJ11. Is deze bruikbaar?

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• chriistiix
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 02-04 14:20
The Executer schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:14:
Ik krijg binnen nu en 6 weken ook een slimme meter opgehangen. Ik heb 5 jaar terug aangegeven geen slimme meter te willen. Het zat toen allemaal nog wat in de beginfase, maar voor mijn gevoel is het nu allemaal stabiel. Huidige digitale meter moet vervangen worden ivm piek/dal-tarief wat straks niet meer mogelijk zou zijn op deze meter omdat het hoogfrequent signaal voor schakelen uitgefaseerd gaat worden. Navraag bij Liander heeft opgeleverd dat ze ok de gasmeter zullen vervangen, maar daar ben ik niet zeker van.

Type en dergelijke is allemaal nog onbekend. Zijn er op voorhand al spullen die ik kan bestellen? Ik ben reeds in het bezit van een kabel serieel <-> RJ11. Is deze bruikbaar?
Hoe gaat je het uitlezen? RPI? ESP8266?

Mocht het een RPI zijn zou je met dat kabeltje al voldoende moeten hebben.

• The Executer
chriistiix schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:15:
[...]

Hoe gaat je het uitlezen? RPI? ESP8266?

Mocht het een RPI zijn zou je met dat kabeltje al voldoende moeten hebben.
Echt helemaal nog geen idee over. Hoe, makkelijker hoe beter eigenlijk. Ik sluit niet uit dat ik op termijn ga lopen knutselen, maar wil het eerst eens aan de praat krijgen. Een Pi spreekt mij wel aan vanwege het vele gebruik. Solderen heb ik eigenlijk amper ervaring mee (zeg maar niets), en heb ik geen bout liggen.

Ik heb verder in huis overigens nog niets draaien (Grafana/NAS/webserver/SQL), ik houd momenteel alles bij in een Excel sheet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chriistiix
The Executer schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:21:
[...]

Echt helemaal nog geen idee over. Hoe, makkelijker hoe beter eigenlijk. Ik sluit niet uit dat ik op termijn ga lopen knutselen, maar wil het eerst eens aan de praat krijgen. Een Pi spreekt mij wel aan vanwege het vele gebruik. Solderen heb ik eigenlijk amper ervaring mee (zeg maar niets), en heb ik geen bout liggen.

Ik heb verder in huis overigens nog niets draaien (Grafana/NAS/webserver/SQL), ik houd momenteel alles bij in een Excel sheet.
Thuis lees ik het zelf uit doormiddel van een ESP8266, deze stuurt de data door naar een database, bij een kennis lezen we het weer uit via een raspberry pi, maar daar draait dan ook Hass.io op, dus de data wordt oook gelijk weggeschreven and so on.
Bij mijn ouders lees ik het uit met een ESP8266, omdat daar geen 'smart' dingen zijn en een RPI een beetje over kill is.

Maar met een ESP8266 (Wemos D1 Mini bijv) hoef je niet persee solderen, want je kan het ook op een klein prototype bordje zetten.
Maar met een FTDI kabel heb je geen verdere componenten nodig om het uit te lezen, met een ESP8266 wel(Resistor & Transistor)

Maar wil je een eigen webserver/nas/db etc willen draaien is een RPI geen slechte start maar alleen voor een P1 meter een beetje overkill.

RPI met een kabel zal waarschijnlijk wel het makkelijkst zijn, wat je kan het hele hardware gedeelte overslaan en direct gaan uitlezen.

• nsacrawler
The Executer schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:14:

In principe wel, je moet alleen wel even kijken of je RJ11 (4 connectors) of RJ12 (6 connectors) hebt, want in onze slimme meter (ZIV) paste een RJ11 connector niet door de extra aansluitingen in de socket.

• The Executer
chriistiix schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:33:
[...]

Thuis lees ik het zelf uit doormiddel van een ESP8266, deze stuurt de data door naar een database, bij een kennis lezen we het weer uit via een raspberry pi, maar daar draait dan ook Hass.io op, dus de data wordt oook gelijk weggeschreven and so on.
Bij mijn ouders lees ik het uit met een ESP8266, omdat daar geen 'smart' dingen zijn en een RPI een beetje over kill is.

Maar met een ESP8266 (Wemos D1 Mini bijv) hoef je niet persee solderen, want je kan het ook op een klein prototype bordje zetten.
Maar met een FTDI kabel heb je geen verdere componenten nodig om het uit te lezen, met een ESP8266 wel(Resistor & Transistor)

Maar wil je een eigen webserver/nas/db etc willen draaien is een RPI geen slechte start maar alleen voor een P1 meter een beetje overkill.

RPI met een kabel zal waarschijnlijk wel het makkelijkst zijn, wat je kan het hele hardware gedeelte overslaan en direct gaan uitlezen.
Het voordeel van een Pi is dat ik hier ook gelijk een database op kan aanleggen, en misschien in de toekomst meer automation kan draaien. Ik heb overigens ok nog een thin client liggen. Deze kan eventueel DSL draaien. Scheelt weer in de aanschaf van een Pi.
Waar schrijf je de data bij je ouders naar weg? Ik neem aan dat de ESP niet krachtig genoeg is om er ook een database naast te houden?
nsacrawler schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:01:
[...]

In principe wel, je moet alleen wel even kijken of je RJ11 (4 connectors) of RJ12 (6 connectors) hebt, want in onze slimme meter (ZIV) paste een RJ11 connector niet door de extra aansluitingen in de socket.
Dank voor je bericht! Ik zal er even op letten. En anders is er snel genoeg een andere stekker aan gezet.

Overigens, de kabel die ik heb, is niet specifiek een P1-kabel, maar specifiek serieel-RJ11 (of 12). Deze heb ik eens uit de bak gevist wat weggegooid zou worden met het idee dat ik mijn huidige meter uit zou kunnen lezen. Ik zal de seriële connector af moeten knippen, maar moet dan nog wel kijken hoe ik de aders aan te sluiten.

• chriistiix
The Executer schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:31:
[...]

Het voordeel van een Pi is dat ik hier ook gelijk een database op kan aanleggen, en misschien in de toekomst meer automation kan draaien. Ik heb overigens ok nog een thin client liggen. Deze kan eventueel DSL draaien. Scheelt weer in de aanschaf van een Pi.
Waar schrijf je de data bij je ouders naar weg? Ik neem aan dat de ESP niet krachtig genoeg is om er ook een database naast te houden?
Heb thuis een RPI server staan met een webserver, meer voor development doeleindes.
ESP8266 opent om de 10 seconden een webpagina en verstuurd daarbij de data. Een API idee.
Vanuit daar schrijf ik dit weg naar een database via PHP. (Ben zelf een PHP coder, dus voel me daar prima thuis in)
Verder met een simple bootstrap dashboard laat ik wat data zien(Work in progress):
https://tweakers.net/i/ftDcrFq_YoA9xodot2zRanzdFdQ=/800x/f/image/i56gZDxFLSjDjbx1yxXP0OTc.png?f=fotoalbum_large
Dank voor je bericht! Ik zal er even op letten. En anders is er snel genoeg een andere stekker aan gezet.

Overigens, de kabel die ik heb, is niet specifiek een P1-kabel, maar specifiek serieel-RJ11 (of 12). Deze heb ik eens uit de bak gevist wat weggegooid zou worden met het idee dat ik mijn huidige meter uit zou kunnen lezen. Ik zal de seriële connector af moeten knippen, maar moet dan nog wel kijken hoe ik de aders aan te sluiten.
De P1-Kabels zijn volgens mij ook geen bijzonder kabels. Volgens mij is het gewoon een RJ11/12 naar USB TTL. Gaat om de chip die er op zit.
Een USB –> RS232 moet bijvoorbeeld ook gewoon werken.
Qua RJ11/12 is inderdaad gewoon nieuwe connector er op zetten, is genoeg info te vinden over de aansluiting.
Voordat je knipt de volgorde onthouden (Of deel kabels laten zitten in oude connector)
Je hebt namlijk van de RJ11 alleen pin 1,2 & 4 nodig. (2,3 & 5 voor RJ12, paste bij mij gewoon in mijn meter, AM550)

• Merwede
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 00:03
Waarom niet de P1monitor van https://www.ztatz.nl/ Draait op een Pi i.c.m. een FTDI-kabeltje van Ali. Je ziet direct je verbruik en kosten en je kan er ook een sensor voor de watermeter op maken. Wordt als hobby gemaakt door enthousiaste mensen die snel op hun site reageren bij een probleem en regelmatig met een update met verbeteringen en uitbreidingen komen zoals de laatste keer MQTT.

• SkyFlyer
  • Laatst online: 31-03 12:43
DSMR Reader (V4.5) werkt hier ook heel goed, via MQTT komt alles bij mij home assistent aan, maar gebruik ook vaak de DB direct op de reader.

Draait op ESP chip, is volledig open source for de knutselaars, maar heb hem zelf kant en klaar bij Opencircuits besteld.

• Tsurany
  • Niet online
Merwede schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 23:37:
Waarom niet de P1monitor van https://www.ztatz.nl/ Draait op een Pi i.c.m. een FTDI-kabeltje van Ali. Je ziet direct je verbruik en kosten en je kan er ook een sensor voor de watermeter op maken. Wordt als hobby gemaakt door enthousiaste mensen die snel op hun site reageren bij een probleem en regelmatig met een update met verbeteringen en uitbreidingen komen zoals de laatste keer MQTT.
Ik vind het bij dit soort software altijd jammer dat mensen een totaal pakket in elkaar proberen te fratsen terwijl er, zeker voor de Raspberry Pi, genoeg kant en klare programma's zijn die je perfect met elkaar kan verbinden om exact hetzelfde te krijgen. Dan zit je niet met allerlei custom oplossingen te werken maar heb je gewoon gestandaardiseerde en professionele software.

• Merwede
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 00:03
Lijkt me makkelijker dan je data bij een kennis uit te lezen

• chriistiix
Merwede schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 00:29:
Lijkt me makkelijker dan je data bij een kennis uit te lezen
Denk dat dit gaat betreft mijn reactie?
Zie dat ik het een beetje onduidelijk heb geschreven, het zijn 3 volledig los liggende systemen.
Thuis -> ESP8266 naar webserver
Bij een kennis lezen wij zijn meter ook uit, maar daar weer met een RPI.

Zijn 2 compleet los liggende systemen, die dus ook niet met elkaar samen werken.
Was meer omde verschillende manieren te laten zien die mogelijk zijn.

En waarom geen kant en klare pakketen? Omdat knutselen leuk is :)

[Voor 5% gewijzigd door chriistiix op 11-03-2020 09:02]

• u_nix_we_all
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
chriistiix schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:42:
[...]

De P1-Kabels zijn volgens mij ook geen bijzonder kabels. Volgens mij is het gewoon een RJ11/12 naar USB TTL. Gaat om de chip die er op zit.
Een USB –> RS232 moet bijvoorbeeld ook gewoon werken.
Qua RJ11/12 is inderdaad gewoon nieuwe connector er op zetten, is genoeg info te vinden over de aansluiting.
Voordat je knipt de volgorde onthouden (Of deel kabels laten zitten in oude connector)
Je hebt namlijk van de RJ11 alleen pin 1,2 & 4 nodig. (2,3 & 5 voor RJ12, paste bij mij gewoon in mijn meter, AM550)
Die chip is het duurste onderdeel, en ook nog eens overbodig als je met een raspberry pi werkt. Waarom zou je een serieel signaal naar USB omzetten terwijl de pi zelf al een seriële poort heeft ?
Het enige probleem is dat de meter het seriële signaal geïnverteerd aanlevert, maar dat is dmv van een transistor en een paar weerstandjes op te lossen. Dan ben je dus voor ca 1€ klaar.

Edit:
u_nix_we_all in "Raspberry Pi - deel 2" daarom niet.

[Voor 10% gewijzigd door u_nix_we_all op 11-03-2020 15:01]

• chriistiix
u_nix_we_all schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:58:
[...]
Waarom zou je een serieel signaal naar USB omzetten terwijl de pi zelf al een seriële poort heeft ?
Het enige probleem is dat de meter het seriële signaal geïnverteerd aanlevert, maar dat is dmv van een transistor en een paar weerstandjes op te lossen. Dan ben je dus voor ca 1€ klaar.
PlugAndPlay gemak. Met kant en klare kabels heb je dus geen transistors en weerstandjes nodig.
En voor het gemak betaal je uiteindelijk. Anyway, hij was benieuwd naar mogelijkehden, is een mogelijkheid als je helemaal niet thuis bent met hardware/transistors
Ik heb dit zo geinstalleerd bij een kennis van mij, thuis zelf lees ik het wel zelf uit met transistor & weerstandjes. Daar was ik indd voor enkele euros klaar inclusief esp8266

• The Executer
Transistors, weerstanden en Pi's ben ik amper/niet bekend mee, maar alles is te leren. Op het VMBO destijds elektrotechniek gedaan, maar de kennis is flink weggezakt na meer dan 15 jaar er niets mee te doen. Overigens deden we nog niks met transistors en weerstanden op de opleiding. Soms baal ik daar wel van, had een stuk gescheeld. Ik mis nu een basiskennis zeg maar. Schema's lezen gaat dan op zich wel weer, logisch blijven denken.

De prijs van de Pi4 was trouwens hoger dan verwacht, de zero komt eerder in de buurt van het (momenteel) beschikbaar budget.

[Voor 6% gewijzigd door The Executer op 11-03-2020 20:31]

• I-King
Ik ben recent verhuisd. In mijn oude huis had ik een Sagemcom DSMR 5 (geloof ik). Had een kabeltje besteld op https://www.slimmemeterkabel.nl/ en gekoppeld met Domoticz en alles was zoals het moet zijn :)

Nu heb ik een Landis Gyr E350 ZMF110 en komt er bij Domoticz niks meer binnen. Wat heb ik verder geprobeerd:
- Opnieuw in te stellen, werkt helaas niet.
- PUTTY geprobeerd, geeft geen resultaat
- Serial op MAC, geeft geen resultaat
Bovenstaande met 115200 / 8 bit / 1 stopbit / Parity none / Flow control none. Juiste COM poort.

Ik heb met FT Prog RXD inverter uit en aangezet.
Ik heb de kabel nagemeten tot aan de chip, 0 en +5 zit goed, de signaalkabel meet ik 0V als hij ingestoken zit en 5V als hij niet is ingestoken in de slimme meter.. Geen idee of een signaal met een multimeter te lezen valt.
Er zit een 1k weerstandje tussen 5V en Rxd

Ik twijfel dus steeds meer of de poort van de slimme meter wel een signaal uitgeeft. Iemand hier nog tips?

[Voor 4% gewijzigd door I-King op 12-03-2020 22:40]

• I-King
Terug naar het oude huis, gekeken of het daar nog werkte, helaas gaf het ook problemen. Beetje wiebelen met de USB poort gaf toch resultaten. De USB connectie is dus gewoon niet meer in orde. Had verwacht dit wel te meten met de multimeter, maar blijkbaar toch niet. Nu werkt de E350 dus ook.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Waterkoker
  • Niet online
Mijn dashboard inmiddels ook voor elkaar :) thanks voor alle tips/hulp

https://tweakers.net/i/X24ZtxE2ICXVC2en9xCrSn9Tfbw=/800x/filters:strip_icc()/f/image/d2birIJwm7m4bpLENIQymUDO.jpg?f=fotoalbum_large

[Voor 54% gewijzigd door Waterkoker op 16-03-2020 23:33]

• Radiance
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 07:11
Ik heb een aantal vragen waarop ik niet direct antwoord kan vinden in dit topic.

Ik ben mij aan het inlezen om onze slimme meter uit te lezen en deze te koppelen aan Home Assistant.
Met Home Assistant ben ik reeds bekend en heb ik hier al een redelijk uitgebreide configuratie voor draaien met van alles en nog wat hier in huis behalve dus de slimme meter.

Nu heb ik meerdere oplossingen gevonden maar ik wil uiteraard het liefst zo goedkoop mogelijk de gegevens van de slimme meter naar Home Assistant krijgen.

Optie 1: Een ESP8266 of ESP32, deze heb ik beide liggen en zouden via MQTT de data naar HA kunnen verzenden.
Optie 2: Een Raspberry Pi Zero W waarop ik enkel DSMR datalogger installeer en DSMR reader in een VM op Proxmox.
Optie 3: Een Raspberry Pi 3b met DSMR reader

Alle 3 opties heb ik momenteel 'over' in huis echter zit ik met 1 uitdaging en dat is stroom.
Ik heb helaas geen stopcontact (in de buurt) van de meterkast en ga hier niet zelf in rommelen.
Nu hebben wij een ISKRA AM550 welke 5v over de P1 poort kan leveren welke voldoende moet zijn om een ESP te voorzien.
Nu vind ik de hele ESP optie wel mooi maar ik zie door de bomen het bos niet meer welke firmware te gebruiken en hoe ik de boel moet aansluiten op de ESP module. Weerstanden heb ik zat in alle soorten en maten maar een transistor of MOSFET zou ik moeten bestellen. Als iemand een duidelijk schema heeft voor onze meter met een firmware die de boel over MQTT kan versturen zou dat top zijn.

Optie 2 is de Raspberry Pi Zero W. Nu kan ik een kant en klare kabel kopen bij SOSSolutions, Robshop of AliExpress maar levert die USB kabel ook stroom via de P1 poort? Ik vermoed van niet maar wellicht zie ik iets over het hoofd. En als ie dat al doet, is dit genoeg om een Pi Zero W te voorzien? OTG kabeltje heb ik nog wel ergens liggen btw. Zo'n circuit voor de Pi Zero maken zoals voor een ESP is ook nog een optie maar ik kom er niet uit welke componenten ik precies moet bestellen om het signaal om te zetten en daarbij rest dan nog de vraag of de meter voldoende stroom kan leveren om de Pi van 5v te voorzien.
Een snelle zoekopdracht op Google leert mij dat een Pi Zero zo'n 230mA verbruikt wat binnen de specs van DSMR 5 zou moeten vallen?

Optie 3 en dat is mijn minst favoriete is een Raspberry Pi 3b in zetten. Ik heb er 1 over en zou deze van stroom kunnen voorzien via POE als ik zo'n shield er voor aanschaf. Voordeel is dat de gegevens niet door de lucht hoeven en via een afgesloten VLAN richting HA kunnen maar het nadeel is het trekken van de internetkabel en de prijs van het POE shield. Ook lees ik dat bijvoorbeeld met DSMR reader de SD kaart nog wel eens een probleem kan vormen door de vele data die er continue geschreven moet worden. Nu kan ik de Pi enkel inzetten als datalogger en alsnog een reader installeren op Proxmox maar dat vind ik dan weer wat zonde van de 3b omdat dat nogal overkill is!?

Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar de Raspberry Pi Zero W omdat DSMR reader mij wel aanspreekt qua functionaliteit en de mogelijkheid heeft om de basis gegevens door te sturen naar HA.

Youtube

• The Executer
Wat ik las (maar ik ben er zelf nog niet mee bezig, moeten de meter nog krijgen) is dat het met een Pi soms niet eens nodig is heel speciale kabels te gebruiken, maar rechtstreeks serieel, geen weerstanden ed.

• u_nix_we_all
  • Niet online
@Radiance Ik gebruik een pi zero, maar heb een DSMR4 meter, dus wel met een aparte 5v voeding. Daarbij heb ik een goedkop micro-usb-ethernet dingetje gekocht:
https://i.ebayimg.com/images/g/HOAAAOSw03lY5uqU/s-l1600.png

Ik gebruik geen P1 kabel, maar het volgende schemaatje met een transistortje:
https://www.uploadarchief.net/files/download/meter_intf.png

Het schemaatje is niet helemaal compleet, je moet ook ground aansluiten en een 5V signaal op de RTS van de meter aansluiten. Info is hier te vinden: http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-hardware/

Op de pi draai ik ser2net en in home assistant gebruik ik dan dsmr (dus niet dsmr reader) die dan direct van de pi zero de waarden ophaalt.

• Radiance
The Executer schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 22:33:
Wat ik las (maar ik ben er zelf nog niet mee bezig, moeten de meter nog krijgen) is dat het met een Pi soms niet eens nodig is heel speciale kabels te gebruiken, maar rechtstreeks serieel, geen weerstanden ed.
Ik weet van mijn quadcopters dat je door middel van soft serial een signaal kan inverten op een UART dus dat zal op een Pi ook wel moeten kunnen denk ik dan? Ik kon er niet zo snel iets over vinden maar een transistor zijn de kosten ook niet. Zoals gezegd, weerstanden heb ik ruim op voorraad in alle soorten en maten.
u_nix_we_all schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 23:14:
@Radiance Ik gebruik een pi zero, maar heb een DSMR4 meter, dus wel met een aparte 5v voeding. Daarbij heb ik een goedkop micro-usb-ethernet dingetje gekocht:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het schemaatje is niet helemaal compleet, je moet ook ground aansluiten en een 5V signaal op de RTS van de meter aansluiten. Info is hier te vinden: http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-hardware/

Op de pi draai ik ser2net en in home assistant gebruik ik dan dsmr (dus niet dsmr reader) die dan direct van de pi zero de waarden ophaalt.
Oké dat ziet er prima uit. Gebruik jij die micro USB naar ethernet adapter enkel om het signaal bekabeld over je netwerk te versturen of heeft ie nog een andere functie?

Die software heb ik nog niet voorbij zien komen. Ik zal mij er straks eens in verdiepen.

Bedankt voor de input.

Youtube

Acties:
  • +1Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Radiance schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 07:17:
[...]

Ik weet van mijn quadcopters dat je door middel van soft serial een signaal kan inverten op een UART dus dat zal op een Pi ook wel moeten kunnen denk ik dan? Ik kon er niet zo snel iets over vinden maar een transistor zijn de kosten ook niet. Zoals gezegd, weerstanden heb ik ruim op voorraad in alle soorten en maten.
Volgens mij is soft serial om juist niet de UART te gebruiken maar een willekeurige I/O pin te configureren als een seiele port. Zou ook moeten kunnen denk ik, maar daar heb ik eigenlijk me eigenlijk nooit in verdiept. Ik dacht dat een UART wel betrouwbaarder is omdat die kan bufferen, maar ik weet niet of je het signaal dan softwarematig kunt inverteren.
[...]
Oké dat ziet er prima uit. Gebruik jij die micro USB naar ethernet adapter enkel om het signaal bekabeld over je netwerk te versturen of heeft ie nog een andere functie?
Ja, het is een pi zero zonder wireless, en dit was een goedkope manier om er ethernet op te krijgen.

• Radiance
u_nix_we_all schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:34:
[...]

Volgens mij is soft serial om juist niet de UART te gebruiken maar een willekeurige I/O pin te configureren als een seiele port. Zou ook moeten kunnen denk ik, maar daar heb ik eigenlijk me eigenlijk nooit in verdiept. Ik dacht dat een UART wel betrouwbaarder is omdat die kan bufferen, maar ik weet niet of je het signaal dan softwarematig kunt inverteren.
Klopt maar die kan dan ook direct een inverted signaal omzetten zeg maar. Geen idee hoe dit op een Pi werkt maar zo kan je op een drone een inverted receiver werkend krijgen op een pad voor bijvoorbeeld LED's en direct het signaal omzetten. Op een flight controller werkt dit in ieder geval prima waardoor ik vermoed dat het ongetwijfeld zou kunnen werken op een Pi maar hoe dit in de praktijk uitpakt zou ik niet weten. Daar heb ik simpelweg de kennis niet voor. Ik volg gewoon de online tutorials :+

Edit:
Ik zit nu het een en ander te lezen over het gebruik van de UART op een Pi en dat is toch wel wat meer gedoe dan op de flight controllers die ik voor mijn drones gebruik...
Hoe heb jij je Pi Zero ingesteld staan @u_nix_we_all ? Maak jij gebruik van de miniUART of van PL011?
Als je gebruik maakt van de miniUART welke clock snelheid heb jij je processor gezet om de boel stabiel te laten draaien met een baudrate 115200?

Is er eigenlijk ook firmware voor een ESP32 welke de data verstuurd via MQTT? Ik heb wel genoeg NodeMCU's maar die zijn in gebruik voor mijn LED strips. Kan er wel eentje wisselen voor een ESP32 mocht het Pi Zero verhaal niets worden maar als er code beschikbaar is voor de ESP32 zou dat nog beter zijn.

Ik heb inmiddels zo'n beetje alle transformatoren en mosfets besteld die ik in dit topic voorbij heb zien komen in de schema's bij onze slimme meter dus als we niet in lockdown gaan hoop ik ergens volgende week te kunnen gaan rommelen. :-) DSMRReader draait in ieder geval alvast in een VM en heb de Pi Zero al voorzien van de datalogger software. Nu de rest nog :P

[Voor 36% gewijzigd door Radiance op 20-03-2020 22:54]

Youtube

• u_nix_we_all
  • Niet online
@Radiance Ik heb nog even gekeken, het is toch wel een pi zero W. Ik gebruik de miniUART (/dev/ttyS0 , gpio15). De clockspeed is standaard op 700MHz. Wel even dmv raspi-config de console op seriele poort uitgezet. (Login shell: no , serial port hardware enabled: yes)

• Radiance
u_nix_we_all schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 00:38:
@Radiance Ik heb nog even gekeken, het is toch wel een pi zero W. Ik gebruik de miniUART (/dev/ttyS0 , gpio15). De clockspeed is standaard op 700MHz. Wel even dmv raspi-config de console op seriele poort uitgezet. (Login shell: no , serial port hardware enabled: yes)
Dat heb ik al gedaan inderdaad maar ik begrijp dus dat dit bij jou stabiel draait? Ik lees voornamelijk dat door de fluctuerende clock speed de baudrate wordt aangepast wat problemen oplevert met het uitlezen van de data. Niet specifiek voor het uitlezen van een P1 poort maar in het algemeen.

We gaan het meemaken. :)

Youtube

• u_nix_we_all
  • Niet online
Bij mij is het prima stabiel, maar ik heb een DSMR4 meter en die geeft maar 1x per 10 seconden een update. Ik weet niet of dat voor een DSMR5 met elke seconde een datagram verschil gaat geven. Verder draai ik er nauwelijks software op, dus ook geen datalogger voor DSMRReader, HA haalt via ser2net direct de data op.

• Radiance
Oke, ik heb altijd als back up nog een NodeMCU en kan me nog eens wat meer verdiepen in de ser2net software mocht het niet werken. Ik heb alle componenten x5 besteld dus heb wel voldoende om mee te testen.

Youtube

• hmh1978
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 28-03 11:17
Na dagen Googlen ga ik hier om hulp vragen. Ik probeer mijn Landis E360 met DSMR 5.0 uit te lezen op een Raspberry Pi Zero W met Python 3.7.

Met cu gaat dit prima.
code:
1
cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none

Maar met Python 3.7 en serial gaat dit nog niet. Dan krijg ik onderstaande terug.

https://tweakers.net/i/kPutETij7pYPDO3y5CcJz0yeCOA=/f/image/2iUzzoH7e7bi9pBrU3C81DC2.jpg

Een uitsnede van de code die ik gebruik:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
import serial

ser = serial.Serial()
ser.baudrate = 115200
ser.bytesize=serial.EIGHTBITS
ser.parity=serial.PARITY_NONE
ser.stopbits=serial.STOPBITS_ONE
ser.xonxoff=0
ser.rtscts=0
ser.timeout=20
ser.port="/dev/ttyUSB0"

p1_teller = 0
stack = []

ser.open()

while p1_teller < 26:
    line_raw = ser.readline()
    line = line_raw.decode('utf-8', 'ignore').strip()
    print(line)
    stack.append(p1_line)

print(stack)

ser.close()

Als bronnen heb ik naar de code gekeken van https://github.com/gejanssen/slimmemeter-rpi en https://github.com/nrocco/smeterd

Als iemand mij kan helpen, graag.

[Voor 7% gewijzigd door hmh1978 op 23-03-2020 09:54]

• realmadridsi
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 30-03 23:56
Ik heb inmiddels al een jaar de volgende setup lopen zonder problemen.

P1 -> raspberry zero -> ser2net -> home assistant -> influx db -> grafana

Waarbij ik in home assistant het DSMR platform gebruik. Een tijdje terug zijn de waardes die ik in home assistant krijgt plotseling veranderd. Ipv dat ik de volgende waardes krijg:

power_consumption_low
power_consumption_normal

Krijg ik plotseling de volgende:

power_consumption_phase_L1
power_consumption_phase_L2
power_consumption_phase_L3
power_tariff

Wat kan deze verandering hebben veroorzaakt? En wat betekenen deze phase L1/L2/L3? Ik zie op elke van deze een verbruik.

• The Executer
Dat zijn de verschillende fasen die je huis binnen komen. Voordeel is dat je dus per fase (vaak verdeeld over enkele groepen) je verbruik kan zien. Nog meer inzicht dus in principe.

Overigens, je vraag hoe deze wijziging komt, geen idee. In de rest van de waardes komt niet meer je totale verbruik naar voren?

[Voor 26% gewijzigd door The Executer op 24-03-2020 12:05]

• Tsurany
  • Niet online
Kijk even welke componenten het laatst geupdate zijn, ergens moet die wijziging doorgevoerd zijn. Zeker niet zelf naar 3x25A gegaan en dat de software dit automatisch oppikt?

• MaartenBW
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 27-03 13:47
realmadridsi schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:00:

power_consumption_low
power_consumption_normal

power_tariff

Wat kan deze verandering hebben veroorzaakt? En wat betekenen deze phase L1/L2/L3? Ik zie op elke van deze een verbruik.
power_consumption_low
power_consumption_normal

Dit zijn de totaal verbruikte energieën in de verschillende tarieven in kWh

power_tariff

Dit is de wattage die je op dit moment verbruikt per fase in kW, dus heel verschillende dingen. Het ene vervangt het andere niet. power_tariff is het tarief dat op dit moment actief is. Deze 3 had je waarschijnlijk al.

power_consumption_low
power_consumption_normal

Zijn waarschijnlijk vervangen door:

power_consumption_tarif1
power_consumption_tarif2

Deze kan je nu gebruiken om het zelde te bereiken. 1 = low, 2 = normal

De reden voor deze wijziging is een update van HA DSMR module. Waarschijnlijk door het ondersteunen van de Belgische 5B meter, hier zijn low en high omgedraaid, daarom hebben ze het labeltje naar en tarif 1 en 2 veranderd.

• Goz3rr
realmadridsi schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:00:
Ik heb inmiddels al een jaar de volgende setup lopen zonder problemen.

P1 -> raspberry zero -> ser2net -> home assistant -> influx db -> grafana

Waarbij ik in home assistant het DSMR platform gebruik. Een tijdje terug zijn de waardes die ik in home assistant krijgt plotseling veranderd. Ipv dat ik de volgende waardes krijg:

power_consumption_low
power_consumption_normal

power_tariff

Dat is veranderd sinds Home Assistant 0.106, specifiek hierdoor
Some DSMR sensors have been renamed to align with DSMR specifications. “Power” sensors are now properly “Energy” sensors and those which were previously using “low” and “normal” descriptions now use “tarif 1” and “tarif 2”, respectively.
Het is aan te raden voordat je HA update even in de changelog naar "breaking change" te zoeken.

[Voor 3% gewijzigd door Goz3rr op 25-03-2020 10:16]

• realmadridsi
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 30-03 23:56
Bedankt voor de hulp, ik heb het inmiddels gefixed. Had idd even beter de breaking changes moeten doorlopen.

• DFKT
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 02-04 07:52
hmh1978 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:49:
Na dagen Googlen ga ik hier om hulp vragen. Ik probeer mijn Landis E360 met DSMR 5.0 uit te lezen op een Raspberry Pi Zero W met Python 3.7.

Met cu gaat dit prima.
code:
1
cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none

Maar met Python 3.7 en serial gaat dit nog niet. Dan krijg ik onderstaande terug.

[Afbeelding]

Een uitsnede van de code die ik gebruik:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
import serial

ser = serial.Serial()
ser.baudrate = 115200
ser.bytesize=serial.EIGHTBITS
ser.parity=serial.PARITY_NONE
ser.stopbits=serial.STOPBITS_ONE
ser.xonxoff=0
ser.rtscts=0
ser.timeout=20
ser.port="/dev/ttyUSB0"

p1_teller = 0
stack = []

ser.open()

while p1_teller < 26:
    line_raw = ser.readline()
    line = line_raw.decode('utf-8', 'ignore').strip()
    print(line)
    stack.append(p1_line)

print(stack)

ser.close()

Als bronnen heb ik naar de code gekeken van https://github.com/gejanssen/slimmemeter-rpi en https://github.com/nrocco/smeterd

Als iemand mij kan helpen, graag.
Ik heb ook een Landis E360, maar gebruik een ander script, en heb de volgende afwijkende parameters, misschien het proberen waard:

code:
1
2
SER.bytesize = serial.SEVENBITS
SER.parity = serial.PARITY_EVEN

N.B. Script wat ik als basis heb gebruikt:
https://github.com/dschutterop/dsmr/blob/master/dsmr.py

Heb deze als service op een RPi 4B draaien. Zonder MQTT, rechtstreeks naar InfluxDB, met wat data conversies om deze data in de juiste vorm in Influx te krijgen...

[Voor 8% gewijzigd door DFKT op 25-03-2020 12:12]

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

• hmh1978
  • Laatst online: 28-03 11:17
@DFKT Dankjewel! Dat was het.

• sanderdw
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 23:17
sanderdw schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 19:19:
Ik heb mijn eerste Home Assistant Add-on gemaakt, het DSMR Datalogger onderdeel van het gave DSMR Reader project (https://dsmr-reader.readthedocs.io/en/v3/screenshots.html). Je kan de add-on eenvoudig installeren door mijn repository aan je HA toe te voegen: https://github.com/sanderdw/hassio-addons

[Afbeelding]

Vooral handig als je bijvoorbeeld Home Assistant in je meterkast hebt draaien en je op deze manier de data eenvoudig door kan sturen naar een andere plek waar je DSMR Reader draait (bijvoorbeeld een NAS of server).
Ook even hier voor de geïnteresseerden 🙂.

• Johan.S
  • Laatst online: 02-04 10:27
Ik heb een configuratie van een Landis+Gyr E350 (SMR 5.0) die via een 'serial to LAN convertor' de data via mijn netwerk naar een RPI met Domoticz stuurt. Dit werkt stabiel en heeft als voordeel dat ik met meer dan 1 device de output van de slimme meter kan raadplegen.

Nu ben ik op zoek naar een Windows programma die eenvoudig weg de actuele meterstanden toont welke deze van het netwerk afhaalt. (TCP client, bron <IP adres 'serial to LAN convertor'> port 23>.

iemand een idee?

• FireDrunk
  • Laatst online: 19:52
Waarom wil je direct van de meter af halen? Je kan toch gewoon Domoticz openen?

Even niets...

• Johan.S
  • Laatst online: 02-04 10:27
FireDrunk schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:21:
Waarom wil je direct van de meter af halen? Je kan toch gewoon Domoticz openen?
Klopt helemaal! Maar ik wil het bij mij testen vor iemand zonder Domoticz.
Helaas heb ik zelf geen programeer kennis vandaar de vraag.
fout

[Voor 193% gewijzigd door jobr op 26-03-2020 19:13]

• cville
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 02-04 16:51
Sinds ik een DSMR5 meter heb, is mijn resolutie met een factor 10 verbeterd: van 10s naar 1s. Hieronder een voorbeeld van het op temperatuur houden van de oven, iets dat ik met mijn vorige meter niet kon zien.

https://tweakers.net/i/hua8HEmPURNpp9yVrPCq0G_QUWU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xcu5x6os39CymRAfl6WbWP73.png?f=fotoalbum_large

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• Radiance
u_nix_we_all schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 23:14:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vandaag waren eindelijk de componenten binnen maar een Pi Zero werkt dus niet via de 5v van de P1 poort. Als ik het na meet met een multimeter zit het voltage op zo'n 4 volt. Ik heb de Pi met een powerbank voorzien van stroom maar kreeg ook geen output met cu op GPIO15 met miniUART enabled (ttyS0)
Ik heb het bovenste schema gebruikt en dan met de power en ground van de P1 poort rechtstreeks naar de Pi maar krijg het niet aan de praat, ook niet met powerbank.
https://i.imgur.com/zqIUwoM.png

Ik ga morgen maar eens verder kijken of ik eruit kom. Ik gebruik nu wel nog het script van DSMRlogger btw, heb mij nog niet verdiept in ser2net maar ik word in eerste instantie ook niet veel wijzer van de documentatie. Zoveel ervaring met Linux, Python en Pi's in het algemeen heb ik niet. Het is voor mij echt volgen wat er te vinden is op internet.

Youtube

Acties:
  • +1Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
@Radiance Als ik kijk naar de schakeling met transistor vallen me een paar dingen op:
- De pullup weerstand R2 heb je op de 5V zitten, de pi gebruikt 3,3V voor de I/O , dus die zou ik aan de 3,3V hangen, je loopt kans je I/O pin te beschadigen met 5V
- De weerstanden R1 en R2 heb je 10K , ik gebruik 1K
- De R3 is alleen bij een bepaald type Landys Gyr E550 meter nodig. Als je een andere meter hebt, kan (moet?) die weg.

• Radiance
Ik zit nu al de hele middag te rommelen maar krijg nu net eindelijk resultaat met de Pi met het bovenstaande schema. Het enigste dat ik veranderd heb ten opzichten van vannacht is dat ik nu zoals jij aangaf de 3.3v gebruik en heb de weerstandjes van 10k naar 1k veranderd op jouw advies. Die R3 heb ik er wel tussen gelaten btw omdat ik elders in het topic las dat ie voor de AM550 wel nodig is.

Wel balen dat de Pi net te veel stroom trekt om op te starten vanaf de P1 poort. De LED gaat wel aan maar hij start niet door helaas. Nu moet ik toch iets van een stroomvoorziening zien te fixen in de meterkast. Hoe ik dat ga doen weet ik nog niet want een powerbank lijkt me nu ook niet ideaal.

[Voor 14% gewijzigd door Radiance op 29-03-2020 16:33]

Youtube

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Radiance schreef op zondag 29 maart 2020 @ 16:32:
Ik zit nu al de hele middag te rommelen maar krijg nu net eindelijk resultaat met de Pi met het bovenstaande schema. Het enigste dat ik veranderd heb ten opzichten van vannacht is dat ik nu zoals jij aangaf de 3.3v gebruik en heb de weerstandjes van 10k naar 1k veranderd op jouw advies. Die R3 heb ik er wel tussen gelaten btw omdat ik elders in het topic las dat ie voor de AM550 wel nodig is.

Wel balen dat de Pi net te veel stroom trekt om op te starten vanaf de P1 poort. De LED gaat wel aan maar hij start niet door helaas. Nu moet ik toch iets van een stroomvoorziening zien te fixen in de meterkast. Hoe ik dat ga doen weet ik nog niet want een powerbank lijkt me nu ook niet ideaal.
Stopcontact in of bij de groepenkast (laten) plaatsen, altijd handig daar. ;)

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Radiance
klump4u schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:38:
[...]

Stopcontact in of bij de groepenkast (laten) plaatsen, altijd handig daar. ;)
Het is een huurwoning waar we eigenlijk zsm weg willen. Het virus zal allicht wat roet in het eten gaan gooien maar ik ga niets meer in dit huis investeren. :)

Edit: Ik heb toch de NodeMCU maar even gepakt en hierop ESPEasy geïnstalleerd omdat de P1 poort niet genoeg stroom levert voor de Pi maar wel voor de NodeMCU.

Ik heb hierop ESPEasy geflashed en de P1 plugin geactiveerd.
Vervolgens kwam ik via Google een script van @ThinkPad tegen op de GitHub van DSMR Reader.
Dat python script heb ik als service geïnstalleerd op de VM waarop DSMR Reader ook draait en alles werkt nu naar behoren! :)

Morgen maar weer verder om de data ook naar Home Assistant te krijgen via MQTT.

[Voor 42% gewijzigd door Radiance op 29-03-2020 22:17]

Youtube

• chaoske1
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 30-03 12:35
Ik heb sinds kort een (Belgische) digitale meter met een P1 USB kabel, en krijg Domoticz maar niet aan de praat.

Meter: Belgische slimme meter (Sagemcom – S211 eenfasig en T211-D driefasig)
Systeem: Raspberry pi 4 - 4GB
App: Domoticz

Gevonden! Chrome toont geen devices, Edge wel. 8)7

Ben nu nog aan het kijken om:
- zowel DSMR reader als Domoticz (via socat?) de meter te laten lezen
- mooiere grafieken uit Domoticz te krijgen (even dit topic doorlezen)
- of er een manier is om te zien hoeveel ik meteen verbruik van de opgewekte energie.

[Voor 84% gewijzigd door chaoske1 op 30-03-2020 12:29]

• Waterkoker
  • Niet online
Nu ook de kamertemperatuur toegevoegd dmv een xiaomi bluetooth temp/humid sensor + esp8266 :) binnenkort eens kijken of ik ook een weerstation kan uitlezen met de esp8266. Er is wel software om RF signalen uit te lezen.

Hoop zo te kunnen kijken of ik het gasverbruik kan voorspellen aan de hand van weersverwachtingen

https://tweakers.net/i/hhs4zukRIS46_UPjI58Qqm3MaUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F8gsHoCK6w2A0XoIkKt6bBN6.jpg?f=fotoalbum_large

[Voor 14% gewijzigd door Waterkoker op 02-04-2020 15:58]

• Henkiejoo
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 02-04 19:15
@Waterkoker Ziet er goed uit, influxDB + Grafana?

Wel apart, bij mij in huis is het nu overal rond de 35% luchtvochtigheid. Heb je een wat ouder huis misschien?

• Waterkoker
  • Niet online
@Henkiejoo dat klopt. Op de esp8266 (met bluetooth) OpenMQTTGateway. Flashen, instellen en het werkt :) weinig/geen programmeerwerk.

Huis uit jaren 60 en met tochtende deuren :) als ik alles potdicht zet dan daalt het vochtpercentage ook behooorlijk. Wil het lieverbiven de 40% houden ivm gezondheid
Waterkoker schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:56:
Hoop zo te kunnen kijken of ik het gasverbruik kan voorspellen aan de hand van weersverwachtingen
Kijk dan ook even naar graaddagen (mocht je daar niet bekent mee zijn)
Pagina: 1 ... 19 20 21 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True