Een 2e keer let je op andere dingen. De 1e keer wordt je verliefd, de 2e keer valt dat ene onhandige hoekje je op, of die zinloze ruimte naast die trap, of je probeert (na de 1e verliefdheid, foto's kijken thuis, plattegrond een beetje inschetsen hoe je zou willen inrichten) rond te lopen met het gevoel dat het van jou is. Een huis moet niet alleen "een leuk huis zijn" het moet ook prettig voelen. Diverse huizen gezien die echt wel leuk waren, maar niet als "mijn huis" voelden. Maar dat gevoel komt niet altijd bij de 1e bezichtiging, zeker niet als er een beetje druk op staat omdat 15 minuten later de volgende mensen komen (of bij een open huizen dag er sowieso meerdere mensen rondlopen). En soms natuurlijk wel en dan kan 1 bezichtiging ook voldoende zijn.IceM schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 08:20:
[...]
Ik heb een vrij "makkelijk" huis. Het ziet er af uit, alles is in goede staat en goed onderhouden. Het 2 tot 3 keer kijken en dan een startbod doen en onderhandelen is hoe ik het huizen kopen ken, maar dat is tegenwoordig niet meer. Kopers weten dat ook. En eerlijk, ik weet ook niet goed wat je bij een 2e bezichtiging in mijn huis nogmaals moet zien, dus ik snap best dat mensen met maar 1 keer kijken een bod durven doen. Er zijn 3D foto's, je kunt digitaal door mijn huis lopen en alles bekijken. Dingen waar je na het kijken nog over twijfeld kun je op die manier best goed nogmaals bekijken achter de computer om zo zeker te zijn dat je het huis graag wil.
Maar goed iedereen is natuurlijk anders.
Exact expert nodig?