Thomg schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:54:
[...]
Bedankt voor de feedback iig, lijken geen addertjes onder het gras te zitten. Simpele afweging dus.
Ik heb gevraagd of we wat met de 405k kunnen doen, dit moet eigenlijk meer zijn wil ik dat serieus overwegen (en ze überhaupt over de vloer hebben). Vrijdag komt de verkoopmakelaar en dan zullen we ook nog het 1 en ander doorbespreken. Dat is nog vrijwel vrijblijvend en kan ik altijd nog een keer poken wat hij verwacht het te kunnen verkopen.
Quote mezelf om even een update te geven.
De makelaar heeft even goed gekeken naar de foto's en contact opgenomen met twee collega's. In het kort zei hij het volgende:
- Hij denkt dat het huis wel te verkopen valt rond de 425k, misschien zelfs 435k, maar meer verwacht hij niet.
- Een collega makelaar zei hetzelfde.
- Een andere collega schatte het huis wat pessimistischer in en zei "400k tot 425k"
- Hij heeft me meerdere keren benadrukt dat hij het heel moeilijk vind om mijn huis in te schatten door de
alternatieve indeling en tuin. "Je hebt de juiste koper nodig die de waarde inziet, maar het is en blijft de vraag of die ook interesse heeft"
Onderaan de streep zijn dit de afwegingen:
. Optie NHM
+ Gegarandeerd bedrag en kortste dubbele lasten, geen "uitloop" als kopers bijv. afhaken en het nog een keer op de markt moet
+ Geen verkoopproces, gewoon meteen klaar, dus ook...
+ Geen noodzaak om huis op te knappen/af te maken, hoeveelheid arbeid zal "at worst" hetzelfde zijn als echt verkopen
- Geboden bedrag was onder voorbehoud, maar werd wel telefonisch benadrukt dat we het hier echt hebben over grove gebreken (zullen we zien)
- Je verkoopt het aan een opkoper
- Bedrag is marginaal lager dan beoogd
. Optie Verkoop
+ Naar alle waarschijnlijkheid een hogere opbrengst dan NHM, en kans op positieve marktontwikkeling (zeker VVD in kabinet gaat), maar...
- Markt kan ook verder stagneren of zelfs licht zakken, met mogelijk kans om voor uiteindelijk hetzelfde bedrag of minder te verkopen
- Wat uren en paar honderden euro's aan arbeid en materiaal nodig om het huis opleverklaar te maken
- Grote onzekerheid met opgeleverde bedrag
- Kans op langere dubbele lasten
- Veel kopzorgen met het verkoopproces
Op dit moment, zeker na de makelaar zei dat een concullega van hem zei 400-425k, neig ik nu toch naar het verkopen aan de NHM...