Het grote Sony NEX / E-mount topic v2014 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 8 Laatste
Acties:
  • 43.005 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cranebird
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-09 12:18
Ik denk ook dat met name de verwachtingen voor de 16-70 te hoog zijn, door zowel prijs als Zeiss-stempeltje. Maar goed beschouwd, en door alle reviews heen kijkend, komt wel naar voren dat het zeker een goede lens is met goede middenscherpte, en goede kleuren en contrast.

Het zoombereik van 16-70 is ideaal, en wat mij betreft de ideale walk-around. Ik ben ook altijd fan geweest van de Nikkor 16-85 (die ook altijd commentaar kreeg op de prijs/kwaliteit verhouding).

Een review die ik interessant vond van de 16-70 komt van Sonylabs. Daarin worden een aantal testfoto's in lightroom geanalyseerd. Er is ook een geschreven variant van. Echter, geen idee hoe onafhankelijk Sonylabs is... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

lapino schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 23:49:
Ik lees toch niet bepaald positieve commentaren over de 16-70, zou vooral veel slechte exemplaren in omloop zijn met wazige kanten of hoeken. Voor een lens in die prijsklasse zou dat toch niet mogen. Misschien eens bestellen bij coolblue. Is verschil met de kitlens zeer groot?
Nee, het verschil vind ik bijzonder klein als ik een aantal testjes vergelijk zoals:
http://www.dpreview.com/forums/post/52321696
met zijn gallery op
http://www.dpreview.com/g...ums/sony-16-70-lens-tests
Zelfs het verschil met de cheapo 16-50PZ valt met het blote oog nauwelijks op. Daarbij valt me vooral op dat de 16-70 het aan de wijde kant laat afweten en tele behoorlijk goed is. Nou snap ik best dat je met een zoomlens geen prime kwaliteit moet verwachten en het is helemaal geen slechte lens, maar eentje die zijn 1.000 euro rechtvaardigd? Ik heb er nog steeds moeite mee dat te zien.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:54
Ik ben zelf ook voor een extra lens bij mn a6000 aan het kijken , ook naar de 18-105 gekeken mooie lens prima kwaliteit zowel qua bouw als foto's maar het is wel een joekel van een lens .

Voor mij zou de SEL18200LE van Sony een alternatief kunnen zijn , qua afmetingen behoorlijk kleiner , ook prima kwaliteit qua bouw en foto's volgens div testen , prijs rond de 490 op Ebay in Nederland €680 .
Als een goed en goedkoper alternatief zou de Tamron 18-200 kunnen dienen die koop je voor rond de €500 in Nederland , komt in sommige testen beter naar voren dan de Sony18-200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Staat me iets van bij dat de 18-200 van Sony en Tamron gewoon dezelfde lenzen waren met een andere badge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 19:43
ramrodwillem schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 11:32:
Ik ben zelf ook voor een extra lens bij mn a6000 aan het kijken , ook naar de 18-105 gekeken mooie lens prima kwaliteit zowel qua bouw als foto's maar het is wel een joekel van een lens .

Voor mij zou de SEL18200LE van Sony een alternatief kunnen zijn , qua afmetingen behoorlijk kleiner , ook prima kwaliteit qua bouw en foto's volgens div testen , prijs rond de 490 op Ebay in Nederland €680 .
Als een goed en goedkoper alternatief zou de Tamron 18-200 kunnen dienen die koop je voor rond de €500 in Nederland , komt in sommige testen beter naar voren dan de Sony18-200
Voor mij ook een twijfelgeval tussen de Sony SEL 18200 en de 18-105. Maar ik kan nog even twijfelen, ga waarschijnlijk pas in het najaar wat aanschaffen.. blijf immers student met een beperkt budget. Neig zelf voornamelijk naar die laatste, weet niet waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

henkie196 schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 11:38:
Staat me iets van bij dat de 18-200 van Sony en Tamron gewoon dezelfde lenzen waren met een andere badge.
Grotendeels wel. Alleen wordt ergens een ander lenselement gebruikt heb ik eens gelezen en de firmware is ook niet uitwisselbaar. Dat maakt direct de Sony variant interessanter, want Tamron doet niet aan updates of is er op zijn minst heel vaag over.

Ik heb een Tamron en ben al anderhalf jaar aan het mailen met ze of er PDAF ondersteuning komt in de firmware of op een andere manier. Krijg al een jaar niks anders als antwoord terug dat ze dit in de labs in Japan aan het testen zijn. Een jaar lang testen. Sure.

Kortom: als je nu aan een 18-200 denkt zou ik aanraden voor de Sony te gaan.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-07 19:18
henkie196 schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 11:38:
Niet helemaal, bouw kwaliteit is beter, heeft PDAF op de nex6 - 5r/t en op de nieuwe a6000, wat het prijsverschil naar mijn idee al rechtvaardigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 07:12
Weakling schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 13:24:
[...]
Grotendeels wel. Alleen wordt ergens een ander lenselement gebruikt heb ik eens gelezen en de firmware is ook niet uitwisselbaar. Dat maakt direct de Sony variant interessanter, want Tamron doet niet aan updates of is er op zijn minst heel vaag over.
De Sony moet je bij mijn weten opsturen voor een eventuele update en ik jeb nog niemand gesproken die zo'n update heeft (kunnen) laten uitvoeren. Dus zoveel beter is de Sony nu ook weer niet. Met de firmware update 1.03 van de Nex6 werd de Tamron overigens ook meteen een stuk sneller zonder firmwareupdate van het objectief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:58

Sick Nick

Drop the top!

De vraag is, ga je wel blij worden van zo'n alles in 1 lens? Zeker in het tele bereik zit je met F/6.3 gewoon erg donker en zal je snel in de hogere iso's uitkomen. Ik heb de 18-200LE op een NEX6 gebruikt, dan zit je op een regenachtige/bewolkte dag al snel op iso 1600/3200 om een beetje fatsoenlijke sluitertijden over te houden.
Als het mooi weer is, geen enkel probleem natuurlijk maar je bent niet altijd in Barcelona op het strand :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Sodela schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 14:26:
Met de firmware update 1.03 van de Nex6 werd de Tamron overigens ook meteen een stuk sneller zonder firmwareupdate van het objectief
Ah, dat had ik nog niet meegekregen. Heb 'm nog niet op mijn A6000 geprobeerd (gek eigenlijk nu ik er zo over denk), eens kijken of ie daar ook sneller op is dan op mijn vorige camera.
Sick Nick schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 14:46:
De vraag is, ga je wel blij worden van zo'n alles in 1 lens?
Je moet zo'n lens dan ook gaan gebruiken waarvoor ie bedoelt is: een alles in 1 lens, jack of all trades, master of none. Ik heb zelf nooit andere verwachtingen bij die lens gehad dan dat en daarom ben ik persoonlijk bezonder blij met die lens (Tamron versie in mijn geval) en pak er andere lenzen bij als ik meer wil halen uit mijn toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
Denk dat ik toch de 18-105 ga nemen, is toch dubbel qua bereik dan de 16-50 en zou optisch toch ook in orde moeten zijn. De 16-50 is dan handig voor compactheid, en voor de avonden heb ik dan de 24/F1.8. De 18-105 is wel vrij groot maar gewicht schijnt mee te vallen. Vertrek dinsdag op vakantie naar Mauritius en die drie zouden toch ok moeten zijn qua combo niet? De 18-200 lijkt me niet zo interessant gezien diafragme en naar schijnt doet de a6000 het ook nog niet zo slecht met digitale zoom waardoor de 18-105 ook tot 210mm kan in noodgevallen. Wat denken jullie?

Ik kan de 16-70 wel betalen, maar vind het enorm veel geld voor een f4 lens met een bereik dat quasi identiek is aan de 16-50 met vooral randopmerking dat de optische kwaliteit toch ook niet ZO fantastisch is. De Zeiss 24mm is volgens mij die naam écht waard, prachtige lens maar volgens de info die ik lees is de 16-70 verre van zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
Sick Nick schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 14:46:
De vraag is, ga je wel blij worden van zo'n alles in 1 lens? Zeker in het tele bereik zit je met F/6.3 gewoon erg donker en zal je snel in de hogere iso's uitkomen. Ik heb de 18-200LE op een NEX6 gebruikt, dan zit je op een regenachtige/bewolkte dag al snel op iso 1600/3200 om een beetje fatsoenlijke sluitertijden over te houden.
Als het mooi weer is, geen enkel probleem natuurlijk maar je bent niet altijd in Barcelona op het strand :P
Hier is de eerste die u spreekt, ik heb namelijk de lens opgestuurd voor een firmware update. Dit ging vrij makkelijk en snel, binnen 1 week had ik de lens terug en is inderdaad sneller geworden, laat staan op de a6000, helaas heb ik nog een nex 6 :)

Op het tele gebied zit je snel aan f6.3, wat inderdaad snel je iso zal laten stijgen.. Bij mooi weer is het dan ook practig om foto's te maken, wanneer je gebruik maakt van tele. Bij donkere dagen kun je het dan ook beter aanvullen door een 24f1.8 of 35f1.8 prime te nemen, zo heb je maar 2 lenzen bij je wat het in totaal erg compact maakt in je tas. Ik ben in ieder geval erg tevreden.

Zou ik het nu over doen, dan zou ik de lenzen nemen die ik hieronder heb geschreven. Maar dat is nu, toen bestond de 16-70 nog niet.

[ Voor 5% gewijzigd door AngelusHD op 15-05-2014 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
lapino schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 17:15:
Denk dat ik toch de 18-105 ga nemen, is toch dubbel qua bereik dan de 16-50 en zou optisch toch ook in orde moeten zijn. De 16-50 is dan handig voor compactheid, en voor de avonden heb ik dan de 24/F1.8. De 18-105 is wel vrij groot maar gewicht schijnt mee te vallen. Vertrek dinsdag op vakantie naar Mauritius en die drie zouden toch ok moeten zijn qua combo niet? De 18-200 lijkt me niet zo interessant gezien diafragme en naar schijnt doet de a6000 het ook nog niet zo slecht met digitale zoom waardoor de 18-105 ook tot 210mm kan in noodgevallen. Wat denken jullie?

Ik kan de 16-70 wel betalen, maar vind het enorm veel geld voor een f4 lens met een bereik dat quasi identiek is aan de 16-50 met vooral randopmerking dat de optische kwaliteit toch ook niet ZO fantastisch is. De Zeiss 24mm is volgens mij die naam écht waard, prachtige lens maar volgens de info die ik lees is de 16-70 verre van zo goed.
Beste optie? Koop een 16-70 zeis en top het af met een 24 of 35f1.8(ik heb liever een 35mm, dit vanwege de prijs en OSS en ik merk toch vaak dat ik daar vaak op schiet), en indien je tele wilt, schaf je de 55-210 aan voor een prikkie. Dat zou ik doen, als ik het geld zou hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudje1983
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-08-2024
Ik ben aan het twijfelen om mijn nex-5r in te ruilen tegen een nieuwe 6000. Wat mij nu vooral stoort is de tamelijk trage autofocus op mijn 18-55 en 55-210 lens. Daarnaast zou een zoeker wel erg prettig zijn en de fltisvoet lijkt me wel zeer prettig. Denken jullie dat mijn trage autofocus met deze camera een stuk beter wordt, of zouden andere lenzen beter zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Je gaat er met de AF natuurlijk wel op vooruit ,alleen moet je je 55-210 wel updaten met de nieuwst fw om alles uit de snelle AF van de a6000 te halen , dit is niet van toepassing dacht ik voor de 18-55 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:38

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Gister heeft een collega van mij de a6000 opgehaald en hij wou ook de 55-120 testen. Die had ik toevallig nog liggen. Dus samen even getest en ja hij is iets sneller na de update, maar wij vonden hem niet heel veel sneller. Hij was zelf wel teleur gesteld en twijfelt om de camera terug te brengen. En zijn 6 te houden.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
Superdaantje schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 23:45:
Gister heeft een collega van mij de a6000 opgehaald en hij wou ook de 55-120 testen. Die had ik toevallig nog liggen. Dus samen even getest en ja hij is iets sneller na de update, maar wij vonden hem niet heel veel sneller. Hij was zelf wel teleur gesteld en twijfelt om de camera terug te brengen. En zijn 6 te houden.
Zo raar is dat, als ik veel gebruikers(niet allemaal) van dpreview mag geloven is het verschil echt aanzienlijk beter. Toch blijf ik twijfelen vanwege dit soort berichten :)

Ongeacht wat er wordt beweerd dat de refresh rate, helderheid van de EVF a6000 beter is vs nex 6, iets waar ik nooit problemen mee heb gehad, houd het me ook nog eens tegen dat de EVF kleiner is qua beeldformaat en minder resolutie heeft.

Voor mij heeft een a6000 geen meerwaarden ten opzichte van een nex 6 als de AF niet "veel" beter is. Dan wacht ik liever op een opvolger met een hoge resolutie EVF en versie 3.0 AF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

ruudje1983 schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 21:01:
Ik ben aan het twijfelen om mijn nex-5r in te ruilen tegen een nieuwe 6000. Wat mij nu vooral stoort is de tamelijk trage autofocus op mijn 18-55 en 55-210 lens. Daarnaast zou een zoeker wel erg prettig zijn en de fltisvoet lijkt me wel zeer prettig. Denken jullie dat mijn trage autofocus met deze camera een stuk beter wordt, of zouden andere lenzen beter zijn?
Ik kom van een 5r af en hoewel het subjectief blijft omdat ik niet met een stopwatch heb zitten timen, heb ik wel degelijk het idee dat de autofocus een stuk sneller geworden is. Je moet natuurlijk niet gaan verwachten dat ie tien keer zo snel is geworden, maar ik merk het wel en niet alleen in AF-C.

Daarnaast vind ik het hebben van een EVF een erg fijne toevoeging. Iets wat ik nooit verwacht had eerlijk gezegd. Verder vind ik het menu een stuk prettiger en de extra buttons om functies onder te zetten zijn ook erg handig. Dus ja, het is zeker een vooruitgang op de 5r wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cranebird
angelus20 schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 18:35:
[...]
Beste optie? Koop een 16-70 zeis en top het af met een 24 of 35f1.8(ik heb liever een 35mm, dit vanwege de prijs en OSS en ik merk toch vaak dat ik daar vaak op schiet), en indien je tele wilt, schaf je de 55-210 aan voor een prikkie. Dat zou ik doen, als ik het geld zou hebben :)
Kijk, dat is precies de koers die ik vaar: 16-70 heb ik al, en daar komt volgende week de (zwarte) 55-210 bij, en daarna de 35mm f1.8. Of de 50mm f1.8, twijfel, twijfel, nee, waarschijnlijk de 35mm, want die is flexibeler toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Als OSS geen "moetje" is, omdat je toch snel genoeg schiet en een vaste hand (of statief) hebt, dan zijn de Sigma 19mm, 30mm en 60mm ook een hele fijne, hele goede en bovenal goedkope optie,.

http://www.dxomark.com/Re...lenses-for-the-Sony-A5000

Wat ik nog wel mis in de E-mount lineup zijn primes die nog meer tele gaan. Een 70mm, 85mm en 105mm bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudje1983
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-08-2024
Weakling schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 08:48:
[...]

Ik kom van een 5r af en hoewel het subjectief blijft omdat ik niet met een stopwatch heb zitten timen, heb ik wel degelijk het idee dat de autofocus een stuk sneller geworden is. Je moet natuurlijk niet gaan verwachten dat ie tien keer zo snel is geworden, maar ik merk het wel en niet alleen in AF-C.

Daarnaast vind ik het hebben van een EVF een erg fijne toevoeging. Iets wat ik nooit verwacht had eerlijk gezegd. Verder vind ik het menu een stuk prettiger en de extra buttons om functies onder te zetten zijn ook erg handig. Dus ja, het is zeker een vooruitgang op de 5r wat mij betreft.
Kijk daar heb ik wat aan, ik ga er nog maar eens goed over nadenken. In ieder geval bedankt voor jullie reacties :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ik heb net de 55-210 voor €145 nieuw gekocht , ik ga daar eerst mee aan de slag mocht het niet bevallen kan ik altijd voor de duurdere opties kiezen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Gisteren de 18105 afgehaald, eerste indrukken zijn ok. Wou enkel dat de zoom wat sneller zou reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
lapino schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 09:41:
Gisteren de 18105 afgehaald, eerste indrukken zijn ok. Wou enkel dat de zoom wat sneller zou reageren.
Ik heb dan ook de 16-50 als kit erbij genomen, het is dat de combi compact is en dat dat voordelen met zich mee brengt, anders had ik hem allang verkocht. De 18-200le zit bijna vast gelijmt aan mijn nex6, dit om het bereik(allround) maar vooral omdat ik het analoge zoom en focus ring(by wired), natuurlijker/makkelijker vind.

Ik hoop dat je bevindingen niet als "ok" blijven en dat de IQ zijn voordelen laat zien ten opzichte van je vorige lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cranebird
ramrodwillem schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 08:44:
Ik heb net de 55-210 voor €145 nieuw gekocht , ik ga daar eerst mee aan de slag mocht het niet bevallen kan ik altijd voor de duurdere opties kiezen .
Zo, dat is wel een heel mooi prijsje. Mag ik vragen waar je die vandaan hebt? Of was het een one-time-deal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Via EBay , er staan er voldoende op , sommige iets duurder . De lenzen hebben geen doos ze komen uit een kitverpakking . Let op sommige sturen de lens gratis op bij andere moet je er extra voor betalen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Weer toegegeven aan mijn verzamelwoede en de Sony 10-18 lens gekocht, zodat ik op wijd in 1 klap ongeveer compleet ben. Er geen filter op zitten, want ik heb het idee dat die anders strak tegen de lens zelf komt te zitten (die bol is) en dat gaat wringen. Iemand daar ervaring mee heel toevallig?
Vraag is ondertussen elders beantwoord

[ Voor 8% gewijzigd door Plekuz op 19-05-2014 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cranebird
Na een aantal dagen gewerkt te hebben met de a6000, kan ik concluderen dat ik zeer happy ben met de overstap vanaf een D7000. Het ging me vooral om de compactheid en gewicht van de nieuwe set, maar qua instellingen en kwaliteit ben ik er zeker niet op achteruit gegaan ben, soms zelfs er op vooruit.

Ben erg happy met de AF (betrouwbaarder dan de D7000 bij bewegende onderwerpen) en voor het eerst kom ik jpeg-beelden OOC tegen die goed bruikbaar zijn (de D7000 wist altijd van de lelijke skintones te realiseren). Nu hoef ik niet per sé meer alles in RAW na te bewerken, en heb ik de RAW+JPEG continu aan staan. Ook de viewfinder valt me 100% mee, na de vele verhalen op voorhand te hebben gelezen.

Geen nadelen? Jawel, tot nu toe een belangrijke: de batterij. Nu ben ik de afgelopen tijd veel bezig geweest met de instellingen en customization, waarbij je relatief weinig foto's neemt en veel in de menu's loopt te rommelen. Maar zelfs dan, er bekruipt me toch een smartphone-gevoel, waarbij je de camera continu aan de lader hangt. Bij de D7000 kon ik weken zonder opladen (dacht er nooit over na).

Als oplossing heb ik nu maar een externe lader en 2 extra batterijen in bestelling staan. Maar hebben jullie uberhaupt tips qua instellingen voor zuinig gebruik. Wifi uit is daar natuurlijk eentje van, maar maakt het bijvoorbeeld nog verschil als ik alleen met de EVF ga werken? Kan het ook zelf uitzoeken, en dat ga ik ook zeker doen, maar misschien heeft iemand hier al slimme tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 22:40
cranebird schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 10:39:

Geen nadelen? Jawel, tot nu toe een belangrijke: de batterij. Nu ben ik de afgelopen tijd veel bezig geweest met de instellingen en customization, waarbij je relatief weinig foto's neemt en veel in de menu's loopt te rommelen. Maar zelfs dan, er bekruipt me toch een smartphone-gevoel, waarbij je de camera continu aan de lader hangt. Bij de D7000 kon ik weken zonder opladen (dacht er nooit over na).

Als oplossing heb ik nu maar een externe lader en 2 extra batterijen in bestelling staan. Maar hebben jullie uberhaupt tips qua instellingen voor zuinig gebruik. Wifi uit is daar natuurlijk eentje van, maar maakt het bijvoorbeeld nog verschil als ik alleen met de EVF ga werken? Kan het ook zelf uitzoeken, en dat ga ik ook zeker doen, maar misschien heeft iemand hier al slimme tips.
Dat kan ik volledig beamen! Zowel over de OOC Jpegs als de batterij...Ik heb nu nog mijn nex 5N, maar die gaat in de verkoop. Daar had ik al de oplader en een extra batterij. Die moet ik nu maar gaan bestellen, anders heeft de toekomstig eigenaar geen oplader :)

Wat betreft het besparen. Schijnbaar vreet de EVF meer energie dan de display. Het is immers een OLED waar wij van oudsher nog weleens terugdenken aan de OVF die gratis werkt. Ik heb zelf EVF aan en het scherm op informatie (het zwart witte scherm die je kent van de DSLR met informatie over de instellingen, diafragma en sluitertijd). Maar het zuinigst zou zijn om het display uit te doen. Maar ik vind het nog wel fijn om deze aan te laten.

Verder heb ik ook getracht om de tijd naar overschakelen van energiebesparing te zeten op zowel 1 minuut als 10 seconden. Maar bij 10 seconden schakelt hij naar mijn gevoel weer te snel uit. Ik schakel nu eigenlijk vooral de camera gewoon uit. Hij start namelijk vrij snel op (mits je geen powerzoom lens hebt is dit perfect). Maar wat mij betreft mag Sony nog wel even naar de powersafe opties kijken...want zo uit mijn hoofd lopen deze op van 10 seconden naar direct 1 minuut. 20 of 30 seconden is ook wel fijn. Daarnaast zou een standby knop erg fijn zijn! Want als je de camera nu over je nek hangt wordt het EVF continu geactiveerd door de sensor.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cranebird
Boobybandit schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:07:
[...]
Verder heb ik ook getracht om de tijd naar overschakelen van energiebesparing te zeten op zowel 1 minuut als 10 seconden. Maar bij 10 seconden schakelt hij naar mijn gevoel weer te snel uit. Ik schakel nu eigenlijk vooral de camera gewoon uit. Hij start namelijk vrij snel op (mits je geen powerzoom lens hebt is dit perfect). Maar wat mij betreft mag Sony nog wel even naar de powersafe opties kijken...want zo uit mijn hoofd lopen deze op van 10 seconden naar direct 1 minuut. 20 of 30 seconden is ook wel fijn. Daarnaast zou een standby knop erg fijn zijn! Want als je de camera nu over je nek hangt wordt het EVF continu geactiveerd door de sensor.
Oké, daar ga ik mee experimenteren. Ik denk dat een powersafe van 10 sec. en werken met alleen de EVF of alleen het scherm wel aanzienlijke besparingen oplevert (en dus ook geen last van het gewissel door de sensor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
cranebird schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:38:
[...]

Oké, daar ga ik mee experimenteren. Ik denk dat een powersafe van 10 sec. en werken met alleen de EVF of alleen het scherm wel aanzienlijke besparingen oplevert (en dus ook geen last van het gewissel door de sensor).
Enkel EVF zal aanzienlijk besparen idd. Maar ik vind het dan weer lastig om via het EVF mijn foto's te bekijken. Maar aan de andere kant leent het EVF zich wel weer beter voor reviewen.

Ik vraag me af of de sensor uit gaat als je enkel het EVF gebruikt? Lijkt me niet. Volgens mij gaat het scherm uit zodra je je oog weghaalt en weer aan als je binnen 10 seconden je oog eroplegt.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cranebird
Boobybandit schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 12:58:
[...]
Enkel EVF zal aanzienlijk besparen idd. Maar ik vind het dan weer lastig om via het EVF mijn foto's te bekijken. Maar aan de andere kant leent het EVF zich wel weer beter voor reviewen.

Ik vraag me af of de sensor uit gaat als je enkel het EVF gebruikt? Lijkt me niet. Volgens mij gaat het scherm uit zodra je je oog weghaalt en weer aan als je binnen 10 seconden je oog eroplegt.
Dat van de sensor is een goeie, die zal wel actief blijven, want het lijkt me inderdaad wel logisch dat de EVF dan ook uitgaat als je er niet doorheen kijkt (wat weer een extra besparing op zich is). Kan het nu niet testen...

Zag ergens anders nog een tip voorbij komen om de pre-AF uit te zetten. En zo kan ik me voorstellen dat AFC meer energie kost dan AFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
pre-AF heb ik zeker uit staan. Volgens mij zal iemand die serieus fotografeert die ook sowieso uitzetten. Je wilt immers toch wel enige controle hebben over je foto? En de tijdsbesparing is minimaal. AF-C gebruik ik zelden. Van het weekend in de dierentuin gebruikt voor de dieren en vogels, voor de rest van mijn foto's eigenlijk niet nodig. Sowieso is AF-C als standaard geen goede instelling. Ik ga nog even kijken hoe ik effectief gebruik kan maken van de 3 memory banks om custom settings te maken. Misschien inderdaad een optie met AF-C, Pre-Af, AF-lock etc voor snelle momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
Ik heb juist het idee dat de NEX (5R) nogal veel stroom vreet bij het aanzetten. Het nadeel van powersave vind ik weer dat hij nog trager opstart dan bij een echte uit/aan handeling.. Allemaal niet zo ideaal qua batterij.

Is het trouwens nu zo dat een grotere CCD betekent dat je automatisch meer stroom gebruikt? Net zoals dat grotere processors (dies) grofweg meer stroom verbruiken dan kleinere?

[ Voor 37% gewijzigd door Menesis op 21-05-2014 15:25 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cranebird
Boobybandit schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 14:21:
pre-AF heb ik zeker uit staan. Volgens mij zal iemand die serieus fotografeert die ook sowieso uitzetten. Je wilt immers toch wel enige controle hebben over je foto? En de tijdsbesparing is minimaal. AF-C gebruik ik zelden. Van het weekend in de dierentuin gebruikt voor de dieren en vogels, voor de rest van mijn foto's eigenlijk niet nodig. Sowieso is AF-C als standaard geen goede instelling. Ik ga nog even kijken hoe ik effectief gebruik kan maken van de 3 memory banks om custom settings te maken. Misschien inderdaad een optie met AF-C, Pre-Af, AF-lock etc voor snelle momenten.
Ik wist geeneens dat de pre-AF optie er was (nog niet alles uitgeplozen, niet iets wat mijn vorige camera had). Snap ook niet precies wat ie doet, want ik focus op shutter half ingedrukt. Hoe kan de camera dan mijn focus voorspellen? Ik moet de handleiding maar eens door (net gisteravond de help-guide op internet gevonden, de bijgeleverde handleiding heb je dan weer weinig aan).

Een memory-recall voor snelle momenten heb ik inderdaad al gemaakt met AF-C en AF-lock aan. Ik ben trouwens nog niet helemaal achter het verschil tussen AF-lock altijd aan of alleen met shutter (wederom een handleiding momentje, en een praktijk-oefening met hond :+ )

Al met al is de samenhang der opties omtrent AF me nog niet helemaal helder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2014 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Mijn a6000 doet het lekker hier in Mauritus en de 18-105 bevalt enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
Weakling schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 09:47:
Als OSS geen "moetje" is, omdat je toch snel genoeg schiet en een vaste hand (of statief) hebt, dan zijn de Sigma 19mm, 30mm en 60mm ook een hele fijne, hele goede en bovenal goedkope optie,.

http://www.dxomark.com/Re...lenses-for-the-Sony-A5000

Wat ik nog wel mis in de E-mount lineup zijn primes die nog meer tele gaan. Een 70mm, 85mm en 105mm bijvoorbeeld.
Crappy AF alleen op die sigma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-09 16:45
Ik ben inmiddels weer mijn sony NEX-6 eyecup verloren...Niet handig, maar hij zit gewoon niet vast genoeg. Nu wilde ik de eyecup na bestellen op de sony site, is deze gewoon niet meer leverbaar! Sowieso al een rare keuze voor een camera die nog te koop is. Na navraag op twitter, moest ik de site in de gaten houden, inmiddels alweer 2 weken geleden. Ik betwijfel dus of er nog wat komt.
Weet iemand een alternatief? Desnoods met wat knip en plak werk. Zonder eyecup is het niet erg fijn kijken, vind ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Luuk84 op 26-05-2014 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sn0wblind schreef op zondag 25 mei 2014 @ 13:22:
[...]

Crappy AF alleen op die sigma's.
Definieer crappy AF. Ik heb nooit klachten gehad met de 19 en 30mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Verwijderd schreef op maandag 26 mei 2014 @ 09:53:
Definieer crappy AF. Ik heb nooit klachten gehad met de 19 en 30mm.
Dit inderdaad. Misschien niet zo snel als nu met de A6000 op AF-C en Sony's eigen lenzen, maar zeer zeker niet traag of verkeerd focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Laatst online: 13-09 19:43
lapino schreef op zondag 25 mei 2014 @ 11:55:
Mijn a6000 doet het lekker hier in Mauritus en de 18-105 bevalt enorm.
Kun je er, als je terug bent, wat utigebreider over vertellen? Ben benieuwd of dit mijn volgende lens wordt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Calvin
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 09:56
Luuk84 schreef op maandag 26 mei 2014 @ 09:44:
Ik ben inmiddels weer mijn sony NEX-6 eyecup verloren...Niet handig, maar hij zit gewoon niet vast genoeg. Nu wilde ik de eyecup na bestellen op de sony site, is deze gewoon niet meer leverbaar! Sowieso al een rare keuze voor een camera die nog te koop is. Na navraag op twitter, moest ik de site in de gaten houden, inmiddels alweer 2 weken geleden. Ik betwijfel dus of er nog wat komt.
Weet iemand een alternatief? Desnoods met wat knip en plak werk. Zonder eyecup is het niet erg fijn kijken, vind ik.
Zelf printen?
Model: http://www.thingiverse.com/thing:67330

of laten printen bij een 3D print service. (Snelle check geeft me 4,28 EUR in zwart plastic bij Shapeways.com)

HTH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-09 16:45
Handig alternatief inderdaad, alleen dan is de eyecup wel van hard plastic denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 14:49
Ik heb sinds een aantal jaar een Nex C3 (met als lenzen: 18-55 kitlens, 55-210 zoom, en 50mm portrait). Zit er toch wel over te denken om de A6000 body te kopen als upgrade.

Of zou het toch beter zijn om de A6000 met de 16-50 kit-lens te kopen? Ik neem aan dat de A6000 ook met de 18-55 lens overweg kan? En is er nog een significant verschil in kwaliteit tussen de nieuwe 16-50 en de oudere 18-55 ? Of is het voornaamste verschil dat de 16-50 lens platter is? Maar het is wel weer €150 duurder...

[ Voor 4% gewijzigd door Haay op 26-05-2014 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoek en gij zult vinden. ;) Het is allemaal E-mount, dus daar 'verwacht ik geen problemen'. De vergelijking tussen beide kitlenzen is al een aantal keer voorbij gekomen in dit topic, dus waarschijnlijk ook wel op de rest van het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 14:49
Heb inmiddels min of meer dezelfde vraag (we zijn allemaal mensen met vaak dezelfde vragen, ha ha ha) op DPReview gevonden: 18-55 vs 16-50 on a6000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Calvin
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 09:56
Luuk84 schreef op maandag 26 mei 2014 @ 12:16:
Handig alternatief inderdaad, alleen dan is de eyecup wel van hard plastic denk ik?
Yep, zelfs van roestvrij staal als je dat wilt :)
Shapeways heeft ook "Black Detail plastic"
Beschrijving: Firm black plastic with a smooth surface and rubbery feel.
Is wel wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
Iets om bij op te letten.

http://www.dpreview.com/forums/thread/3674197

Banding in sommige gevallen bij de a6000. Ervaar het zelf ook in hele selecte situaties maar bij de meeste fotos zie ik het niet. Vraag me af of elke a6000 dit heeft. Ergens denk ik dat dit lijn patroon komt door de PDAF punten op de sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Direct na aanschaf ,als je de 16-50 PZ lens erbij hebt gekocht, goed die lens testen er zijn schijnbaar veel "bad copy's" in omloop , mijn lens was ook niet in orde Steadyshot werkte niet goed zag er vaak grof korrelig uit ,video kwaliteit was zeer matig .
Lens omgeruild nu is alles weer prima in orde .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.C.A.1989
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-09 14:43
Gister eindelijk de 16-70 lens binnengekregen. Nu merk ik op dat er speling zit in de zoomring. ik kan de ring bewegen (dit maakt een klikkend geluid) zonder dat het objectief inzoomt of uitzoomt. Verder werkt de lens wel perfect, in en uitzoomen gaat gewoon zonder gekke geluiden.
Het gaat echt om een speling van 1mm en ik vraag me af of dit normaal is... of dat ik de lens moet terugsturen. Het voelt een beetje goedkoop aan zo, want de lens heeft me wel 800 euro gekost (helemaal nieuw via de sony site).
Ik kan een filmpje maken ter verduidelijking.

[ Voor 8% gewijzigd door L.C.A.1989 op 29-05-2014 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Gewoon terug sturen , product moet bij aanschaf 100% in orde zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cranebird
L.C.A.1989 schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 13:36:
Gister eindelijk de 16-70 lens binnengekregen. Nu merk ik op dat er speling zit in de zoomring. ik kan de ring bewegen (dit maakt een klikkend geluid) zonder dat het objectief inzoomt of uitzoomt.
Net even getest: bij mij zit er geen speling in. De ring kan ik niet bewegen (zeg maar naar de body toe en daar weer vanaf) en ook niet in de zoombeweging. Dus ook geen klikkend geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Iemand hier die de Zeiss 16-70 heeft gekocht en zijn ervaring wil posten? Vooral als upgrade voor de kitlens.

[ Voor 11% gewijzigd door lapino op 07-06-2014 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-06 16:04
lapino schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 22:38:
Iemand hier die de Zeiss 16-70 heeft gekocht en zijn ervaring wil posten? Vooral als upgrade voor de kitlens.
Ik ben daar ook nieuwsgierig naar. Deze week wil ik over gaan te kopen van de A6000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:29
Al een stukje naar boven gescrolld? Want er is iemand in dit topic die er 1 heeft (2 users zelfs).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 14:04
ramrodwillem schreef op maandag 26 mei 2014 @ 15:27:
Direct na aanschaf ,als je de 16-50 PZ lens erbij hebt gekocht, goed die lens testen er zijn schijnbaar veel "bad copy's" in omloop , mijn lens was ook niet in orde Steadyshot werkte niet goed zag er vaak grof korrelig uit ,video kwaliteit was zeer matig .
Lens omgeruild nu is alles weer prima in orde .
Hoe weet ik nu of Steadyshot niet werkt en of de video kwaliteit onder de maat is?
Ik vond mijn foto's zelf wel redelijk korrelig maar dacht dat het aan de MP toename lag.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Ik heb eerder al het een en ander neergezet, maar hier na enige tijd mijn meest recente ervaringen:

De lens is duur en mist de prijs/kwaliteit verhouding eigenlijk. Het is een prima walkaround lens, maar had hem liever rond de 650 gezien. Heb hem zelf voor 800 kunnen bemachtigen via surfspot, en dat maakt het al wat meer in verhouding.

Bouwkwaliteit is mijns inziens uitstekend. Het voelt echt als een degelijke lens aan met een aanzienlijk gewicht (ook gelijk een nadeel). Het zoomen gaat vlot en accuraat. Handmatig scherpstellen werkt ook lekker. Ik zet zelf de zonnekap op de lens ter bescherming. Met de zonnekap er weer opgedraaid past de camera met lens in mijn schoudertas.

Fotokwaliteit is goed te noemen. Scherpte wordt merkbaar beter vanaf F5.6. Ik heb veel gefotografeerd op F4.0 en heb overigens niks te klagen. Maar ik vind het leuk om te pixelpeepen en dan zie je wel enigszins onscherpe hoeken als je de lens wide open gebruikt.

Kleuren zijn prachtig! Ik hoef in Lightroom weinig aan de kleuren te veranderen en dat is echt heerlijk.

Ten opzichte van de kitlens heb ik eigenlijk weinig te melden. Ik heb de kitlens namelijk overgeslagen, behalve 1x voor testdoeleinden op mijn camera gehad. De kitlens is aanzienlijk lichter en kleiner (duh). De fotokwaliteit van de Zeiss is beter dan de kitlens, maar niet 3x beter gezien de hoge prijs. Vandaar ook mijn opmerking over de prijs/kwaliteit verhouding. Verder kan ik mezelf echt ergeren aan de powerzoom (neemt ook het gevoel van fotograferen voor me weg) en vind ik het wel fijn om een lens met wat meer grip vast te houden en de extra 20mm bereik op het eind is ook wel fijn.

Mijn conclusie is dat je de lens moet nemen als je een wat betere walkaround lens wilt hebben. Ik ga niet beweren dat de lens vele malen beter is dan de kitlens in fotokwaliteit, maar hij is zeker beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Nu online

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Ik vind het verschil met de normale kitlens groot. De kleuren zijn echt prachtig! Lens voelt solide aan. Scherpte in de hoeken is ook vele malen beter. Voor de grap had ik de oude kitlens er weer eens opgezet en dan vallen de beelden eerlijk gezegd weer een beetje tegen als je de Zeiss gewend bent. Ik heb trouwens ook een 12mm Zeiss. Ook echt een topper voor groothoek!

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Voor het geval die nog niet gevonden was: hier een mooie review van de 16-70 met kitlens vergelijkingen. Ik zie zelf het verschil niet zo erg tussen die twee. Althans niet genoeg om die kleine duizend euro voor mezelf te kunnen verantwoorden.
http://phillipreeve.net/b...-oss-for-sony-nex-review/

aan de andere kant ben ik wel een beetje gear freak qua lenzen en zou 'm daarom juist weer wel willen hebben ... argh

[ Voor 17% gewijzigd door Plekuz op 10-06-2014 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
Weakling schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 14:13:

aan de andere kant ben ik wel een beetje gear freak qua lenzen en zou 'm daarom juist weer wel willen hebben ... argh
Het ziet er zo op plaatje erg gaaf uit, vooral de constante aperture lijkt me een genot om gewoon te kunnen inzoomen zonder je druk te maken. Erg mooie combi, ik begrijp wat jij snapt ;)

Qua scherpte zit de zeis een beetje tussen de 18-55 en sigma 19mm in, maar de kleuren zijn naar mijn mening een veel groter verschil, daarin wint de zeis.

[ Voor 15% gewijzigd door AngelusHD op 10-06-2014 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

Ik heb intussen een A7 + Zeiss 24-70 F4. Bevalt erg goed zover.
Ik kom van een A900 met 28-70 F2.8 G. Mijn andere A lenzen zet ik erop met de adaptor.
Ny sparen voor een canon T/S lens met een metabone :)

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Mud.Starrr schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 18:36:
Ik heb intussen een A7 + Zeiss 24-70 F4. Bevalt erg goed zover.
Ik kom van een A900 met 28-70 F2.8 G. Mijn andere A lenzen zet ik erop met de adaptor.
Ny sparen voor een canon T/S lens met een metabone :)
Gefeliciteerd, kom een kijkje nemen op het a7(r) forum draadje :), als je handmatig scherpstellen niet erg vind (en dat is niet zo vervelend met een TS lens) kan je ook een canon (n)FD lens met een normale adapter overwegen. Adapter alleen al scheelt een berg geld (40 vs 400usd) en de werking van de metabones is niet echt spectaculair te noemen (TS canon FD lenzen zijn nog wel prijzig vooral de L varianten).
Afbeeldingslocatie: http://www.fredmiranda.com/A7R-review/00_review%20images/ts-35.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door D0gtag op 12-06-2014 10:24 ]

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
> Hoe weet ik nu of Steadyshot niet werkt en of de video kwaliteit onder de maat is?

Als je in de lens kijkt zie je een lichtgrijze cirkel ,als je de camera beweegt zou je die ook enig zins moeten zien mee bewegen .

Ik vond mijn video's ook korrelig en dus ook erg veel trillingen hebben , ik heb de lens terug gebracht en omgeruild voor een andere , kon een maand de camera en lens uitproberen .

Bij twijfel de lens terug brengen , als dat nog kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quanza
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:36
Heeft hier iemand een Nex/alpha camera in de online Sony store Education (onderwijswinkel) gekocht en (met succes) gebruik gemaakt van de huidige cash back actie? Ik keeg via de mail met Sony te horen dat het niet kan, maar telefonisch is me weer verteld dat aankopen in de onderwijswinkel van Sony ook in aanmerking komen voor de cash back.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Wat me eignelijk wel irriteert aan de NEX-5R is dat hij redelijk vaak een naar mijn smaak te lange sluitertijd kiest in automatische mode. Ik heb liever wat meer ruis in een foto en dan wél een scherpe foto ipv een foto die bewogen is en waar ik helemaal niets aan heb...

Het zou mooi zijn als je een maximale sluitertijd kon instellen in auto mode.

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Menesis: dit is een gekend nadeel aan auto mode bij Nex. Met de nieuwe Alpha 6000 kan je een min/max instellen. Je kan natuurlijk ook de andere standen proberen, vooral de manuele stand. Je kiest een diafragma (bv. f/4 voor portret), je doet je brandpuntsafstand maal 1,5 (dit is dan je minimum sluitertijd voor een stilstaand onderwerp) en je past je ISO aan (hoe lager, hoe beter). Heb je bij ISO 100/200 nog overbelichting, dan verhoog je gewoon je sluitertijd.

@Weakling: ik begrijp niet waarom idereen zo woohoo doet over de 16-70. Het is 'slechts' een f/4 lens, het is een telescopische lens en zo goed presteert deze blijkbaar toch ook weer niet, en dat voor 900 euro?! Je betaalt dus gewoon voor die Zeiss badge, als je Zeiss kwaliteit wil, koop je beter de Touit primes. Ik heb net de 18-105 f/4 gekocht, dit is een interne zoom lens, zoals vele 'pro' lenzen, geen stof en geen vocht dat in je lens gezogen wordt. Deze kost een pak minder, kan ik er nog een SEL35 bijkopen ook voor hetzelfde geld als de 16-70. Enkel spijtig dat deze bijna nergens op voorraad is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 01:29
Er zijn anders zat "pro" lenzen die gewoon telescopische zoom hebben hoor. En wat te denken van langer worden bij focussen van de Zeiss MP 50 en 100? Zeker ook geen "pro" lenzen?
Daarbij is de 18-105 langer dan de 16-70 en zwaarder, wat in het voordeel is van de 16-70 als het gaat om meenemen in een tas.
Qua optische prestaties is de 16-70 beter op f/4 over het hele frame en heeft de 18-105 een absurde hoeveelheid vervorming op 105mm (7,2% pincussion).
Dit maakt de 16-70 niet geweldig goed allemaal, maar er zijn een paar andere ontwerpkeuzes gemaakt. Daarnaast is 16mm lastiger te maken dan 18mm.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Quanza schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 18:05:
Heeft hier iemand een Nex/alpha camera in de online Sony store Education (onderwijswinkel) gekocht en (met succes) gebruik gemaakt van de huidige cash back actie? Ik keeg via de mail met Sony te horen dat het niet kan, maar telefonisch is me weer verteld dat aankopen in de onderwijswinkel van Sony ook in aanmerking komen voor de cash back.
Ik zou reageren op de e-mail en verwijzen naar het telefoongesprek. Het zijn namelijk dezelfde medewerkers. Mijn aankoop is namelijk van vóór de actieperiode. Maar had gebeld en aangegeven dat het voor zowel Sony als ik extra rompslomp is als ik de camera zou retourneren en opnieuw bestellen zodat ik wel aan de voorwaarden voldoe (immers binnen 30 dagen mag hij retour). Daarop gaf de medewerker inderdaad aan dat het geen probleem zou zijn, wel graag begeleidend schrijven erbij.

Kreeg ik van de week een afwijzende e-mail :( Teruggemaild en naar het gesprek en schrijven verwezen. Vandaag antwoord terug dat het een misverstand betrof, dus de 50 euro is onderweg _/-\o_

* ook besteld via de onderwijsstore btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quanza
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:36
Boobybandit schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 12:13:
[...]

Ik zou reageren op de e-mail en verwijzen naar het telefoongesprek. Het zijn namelijk dezelfde medewerkers. Mijn aankoop is namelijk van vóór de actieperiode. Maar had gebeld en aangegeven dat het voor zowel Sony als ik extra rompslomp is als ik de camera zou retourneren en opnieuw bestellen zodat ik wel aan de voorwaarden voldoe (immers binnen 30 dagen mag hij retour). Daarop gaf de medewerker inderdaad aan dat het geen probleem zou zijn, wel graag begeleidend schrijven erbij.

Kreeg ik van de week een afwijzende e-mail :( Teruggemaild en naar het gesprek en schrijven verwezen. Vandaag antwoord terug dat het een misverstand betrof, dus de 50 euro is onderweg _/-\o_

* ook besteld via de onderwijsstore btw.
Bedankt, ga het ook proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTADDICT
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 21:36

UTADDICT

NERF

Heren,

Ik heb even gebladerd en meerdere posts gevonden over de 55-210, maar dan goedkoper dan in de Pricewatch momenteel (299).

Hebben jullie tips qua sites waar ik de boel in de gaten kan houden? Die kon ik bij die posts (zelfs eentje voor 145) helaas niet vinden!

Dank alvast!

PSN: utaddict1988 || Guardian Down NL is nu NERF || Diablo 3 account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Waarschijnlijk weten sommige het hier wel, maar na een half jaar kwam ik ineens achter dat de NEX enkele multishot-anti motion blur functies heeft.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=OzFErFDOURk]

[ Voor 21% gewijzigd door Menesis op 27-06-2014 13:15 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Vanmiddag even de A5000 en A6000 vastgehouden en vergeleken.
De grip van de A6000 voelt erg prettig aan, i.t.t de A5000, alleen de prijs houdt me tegen.

In hoeverre is de grip van de NEX6 of NEX7 vergelijkbaar met die van de A6000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergelijkbaar, praktisch hetzelfde.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2014 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heisenbug
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-09 21:49
Ik kwam deze guide tegen over het gebruik van een handmatige lens op een 5N;
http://www.dpreview.com/forums/thread/3121508

Zodra je het diafragma instelt op de lens kan de camera deze dan ook uitlezen? Ik vroeg me af of zo'n adapter dat kan bepalen en doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Heisenbug schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 23:09:
Ik kwam deze guide tegen over het gebruik van een handmatige lens op een 5N;
http://www.dpreview.com/forums/thread/3121508

Zodra je het diafragma instelt op de lens kan de camera deze dan ook uitlezen? Ik vroeg me af of zo'n adapter dat kan bepalen en doorgeven.
Nee, dat kan niet je krijgt altijd een f1.0 als je je foto's terug bekijkt op de computer etc (ook al schiet je op een f2 of wat dan ook) Je camera heeft die informatie niet nodig om te functioneren.

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heisenbug
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-09 21:49
D0gtag schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 23:13:
[...]

Nee, dat kan niet je krijgt altijd een f1.0 als je je foto's terug bekijkt op de computer etc (ook al schiet je op een f2 of wat dan ook) Je camera heeft die informatie niet nodig om te functioneren.
Oké maar hoe kiest de camera de sluitertijd in aperture priority, is dat op basis van de lichtmeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Heisenbug schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 23:22:
[...]

Oké maar hoe kiest de camera de sluitertijd in aperture priority, is dat op basis van de lichtmeter?
Op basis van licht hoeveelheid, geef je veel licht zal de sluitertijd korter worden weinig licht langer, geen licht 30" :+ (op gelijk blijvende iso waarden natuurlijk, staat iso op auto dan zal hij die ook verhogen en verlagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Ik kan uit ervaring zeggen dat het inderdaad geen probleem is. Uiteindelijk gaat het om lichtmeting dus de camera kijkt gewoon hoeveel licht er binnen komt. Je kunt de camera gewoon op P mode zetten en er gaat niets mis. Ik heb A mode eigenlijk niet geprobeerd haha.

Let op dat je waarschijnlijk ook handmatig moet gaan focussen, wat op zichzelf niet zo fijn gaat op een schermpje ;) Gelukkig heeft de NEX daar ook 2 trucs voor: focuspeak en een MF functie waarbij je (tijdelijk) het beeld 1:1 kunt zetten om op pixelniveau te zien of het in-focus is.

[ Voor 6% gewijzigd door Menesis op 02-07-2014 09:58 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miss_bleu
  • Laatst online: 12-02 14:43
Heb zelf op dit moment een Nex3 en een A3000 en heb al een aardig collectie aan lenzen nu liggen. Ik zoek alleen nog een goede telelens voor de A3000 die het ook goed doet met donker. Dit schijnt nogal lastig te zijn?

Iemand tips of ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

miss_bleu schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 10:47:
Heb zelf op dit moment een Nex3 en een A3000 en heb al een aardig collectie aan lenzen nu liggen. Ik zoek alleen nog een goede telelens voor de A3000 die het ook goed doet met donker. Dit schijnt nogal lastig te zijn?

Iemand tips of ervaringen?
autofocus? Tele in welk bereik is 85mm genoeg? etc etc. Wat bedoel je met in het donker, ik ken weinig lenzen die het goed doen zonder licht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miss_bleu
D0gtag schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 11:04:
[...]

autofocus? Tele in welk bereik is 85mm genoeg? etc etc. Wat bedoel je met in het donker, ik ken weinig lenzen die het goed doen zonder licht :+
:D voornamelijk concert / festival fotografie.

Zat te twijfelen over de Tamron 18-200mm :
http://www.camerashop.nl/...-vc-nex-di-iii-zwart.html

Beschik op dit moment over de 16mm / 18-55mm / 30mm
Komt dus een gaatje te kort wat betreft tele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

miss_bleu schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 11:12:
[...]

:D voornamelijk concert / festival fotografie.

Zat te twijfelen over de Tamron 18-200mm :
http://www.camerashop.nl/...-vc-nex-di-iii-zwart.html

Beschik op dit moment over de 16mm / 18-55mm / 30mm
Komt dus een gaatje te kort wat betreft tele.
Autofocus dus, die 18-200 is niet bepaald lichtsterk, hij gaat van 3.5 naar 6.3 aangezien jij tele wilt zal het eerder 6.3 zijn hij heeft nog wel stabilisatie maar twee stops minder is de lens nog steeds niet erg lichtsterk.
Als ik de reviews mag geloven is deze lens verschrikkelijk voor low light.
Helaas heb je met autofocus weinig keuze in e-mount.

Zonder AF kan je nog voor de 85mm 1.4 rokinon gaan. niet erg duur en schijnt een erg goede lens voor het geld te zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door D0gtag op 02-07-2014 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miss_bleu
D0gtag schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 11:23:
[...]

Autofocus dus, die 18-200 is niet bepaald lichtsterk, hij gaat van 3.5 naar 6.3 aangezien jij tele wilt zal het eerder 6.3 zijn hij heeft nog wel stabilisatie maar twee stops minder is de lens nog steeds niet erg lichtsterk.
Als ik de reviews mag geloven is deze lens verschrikkelijk voor low light.
Helaas heb je met autofocus weinig keuze in e-mount.

Zonder AF kan je nog voor de 85mm 1.4 rokinon gaan. niet erg duur en schijnt een erg goede lens voor het geld te zijn.
Ja daar was ik al bang voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

miss_bleu schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 11:26:
[...]

Ja daar was ik al bang voor.
Voor concerten zijn handmatige focus lenzen echt geen probleem hoor, aangezien het bijna altijd op een podium gebeurd hoef je niet snel de focus te veranderen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miss_bleu
D0gtag schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 11:28:
[...]

Voor concerten zijn handmatige focus lenzen echt geen probleem hoor, aangezien het bijna altijd op een podium gebeurd hoef je niet snel de focus te veranderen :+
Nee, dat is zeker waar :D Auto focus is ook zeker niet een vereiste hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Ah dan kun je een tweedehands retro lens uitzoeken :)
met een converter zet je vrijwel elk type lens op je nex. Voorbeeldje voor Minolta MD mount (converter MD-NEX kost 10 dollar).

Of misschien zoiets? (hij is 'VERY good' lol!)

[ Voor 95% gewijzigd door Menesis op 02-07-2014 11:34 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

miss_bleu schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 11:29:
[...]

Nee, dat is zeker waar :D Auto focus is ook zeker niet een vereiste hoor :)
die samyang is rond de 300€, Hoe hoger het bereik hoe langzamer de lens wordt. Je hebt ook (nikon b.v. en canon) 135mm f2 lenzen. (die nikon lenzen zijn rond de 6 a 800€ fyi, de L canon's zullen aanzienlijk meer kosten :+ )

[ Voor 12% gewijzigd door D0gtag op 02-07-2014 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miss_bleu
D0gtag schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 11:34:
[...]

die samyang is rond de 300€, Hoe hoger het bereik hoe langzamer de lens wordt. Je hebt ook (nikon b.v. en canon) 135mm f2 lenzen.
Thanks, ik ga daar eens naar kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Menesis schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 11:32:
Ah dan kun je een tweedehands retro lens uitzoeken :)
met een converter zet je vrijwel elk type lens op je nex. Voorbeeldje voor Minolta MD mount (converter MD-NEX kost 10 dollar).

Of misschien zoiets? (hij is 'VERY good' lol!)
F4.5 maakt hem niet bepaald snel en de beeldkwaliteit van de vroegere zoom lenses waren meestal belabberd. Vintage glas koop je in de regel altijd als prime :+

Volgens mij is de sony 16-70 al een keer langsgekomen maar is gestabiliseerd f4 lens, wel aan de prijs.
Iets goedkoper maar volgens mij ook een aardige lens de Sony E 18-105mm, deze is ook vast f4 maar wordt bijna 3 stops sneller door de OSS (stabilisatie) rond de 600€. hier een review.

[ Voor 17% gewijzigd door D0gtag op 02-07-2014 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Aha ok.. Ik zat te denken om deze te kopen, maar beter van niet dus?
(Kalimar 60-300mm f3.9 Zoom Lens)

[ Voor 6% gewijzigd door Menesis op 02-07-2014 11:44 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Menesis schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 11:44:
Je kan zoom lenzen voor een scheet en een knikker kopen, de zelfde lens in prime variant is bijna altijd duurder en heeft bijna altijd betere optische prestaties.
Maar als jij het wilt proberen dan kan je het vergelijken met primes :+

[ Voor 6% gewijzigd door D0gtag op 02-07-2014 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 00:47

mrc4nl

Procrastinatie expert

Menesis schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 11:44:
meh, ik zou het niet doen iig. er zijn wel goede 70/80 - 200mm lenzen in omloop. als je gericht zoekt teminste.Dat ik zou eerder doen dan een 5x zoomlens van een minder bekend merk.

ik heb zelf een tokina 80-200, de scherpte is ok, maar het contrast is gewoon niet groot, itt moderne lenzen

[ Voor 13% gewijzigd door mrc4nl op 02-07-2014 11:51 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Het is overigens ook niet echt een f3.9 lens, als je de eerste pagina's opent in google zie je dat meteen erbij staan :)
In testing against my 70-300VR, it seems obvious that this lens is NOT f3.9 through its whole range.
Ik moet er bij zeggen dat ik niet hoger ga dan 135mm en al helemaal niet op aps-c want dan moet alles met statief gebeuren om het bruikbaar te houden. Ik heb zelf nog een vivatar (met het juiste serial#) 75-205mm die ik eigenlijk nooit gebruik. Misschien een keer de zon fotograferen :+
(deze alleen de mijne voor een scheet en een knikker gekocht, deze lens is geen 100usd waard :9 )

[ Voor 88% gewijzigd door D0gtag op 02-07-2014 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Edit: Niet meer relevant

[ Voor 104% gewijzigd door D-Ed op 11-08-2014 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:19
Omdat mijn sony A55 kuren heeft (hij sloopt SD kaartjes) ben ik aan het kijken naar vervanging.
Eigenlijk wil ik overstappen naar E-mount (waarschijnlijk een A6000), maar wel met behoud van mijn objectieven. Daarom wil ik er een LA AE4 bij kopen zodat ik mijn huidige objectieven (vooral mijn Minolta 50mm 1.7, Sigma 105mm macro en Sony 16-105mm) kan blijven gebruiken met autofocus.
Ik koop er in het begin misschien alleen een E-mount prime lens bij.
Wat is jullie ervaring met deze adapter?

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

ikmattie schreef op maandag 14 juli 2014 @ 16:40:
Omdat mijn sony A55 kuren heeft (hij sloopt SD kaartjes) ben ik aan het kijken naar vervanging.
Eigenlijk wil ik overstappen naar E-mount (waarschijnlijk een A6000), maar wel met behoud van mijn objectieven. Daarom wil ik er een LA AE4 bij kopen zodat ik mijn huidige objectieven (vooral mijn Minolta 50mm 1.7, Sigma 105mm macro en Sony 16-105mm) kan blijven gebruiken met autofocus.
Ik koop er in het begin misschien alleen een E-mount prime lens bij.
Wat is jullie ervaring met deze adapter?
Je kan beter een LA-EA2 kopen is goedkoper en doet het zelfde alleen is niet FF maar daar heb je geel last van aangezien de a6000 ook niet ff is. Verwacht geen focus monster qua snelheid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

D0gtag schreef op maandag 14 juli 2014 @ 17:01:
Je kan beter een LA-EA2 kopen is goedkoper en doet het zelfde alleen is niet FF maar daar heb je geel last van aangezien de a6000 ook niet ff is. Verwacht geen focus monster qua snelheid :+
Wat betreft AF heb ik altijd begrepen dat de LA-EA1 een drama was, maar de LA-EA2 met SSM lenzen bijna net zo snel is met AF als op een native camera, maar dat SAL lenzen wel een stuk trager zijn.
http://itsnotthecamera.wo...-with-sony-16-50-2-8-ssm/
Oh, en bij video kun je om vage redenen niet onder de f/3.5 filmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Weakling schreef op maandag 14 juli 2014 @ 23:52:
[...]

Wat betreft AF heb ik altijd begrepen dat de LA-EA1 een drama was, maar de LA-EA2 met SSM lenzen bijna net zo snel is met AF als op een native camera, maar dat SAL lenzen wel een stuk trager zijn.
http://itsnotthecamera.wo...-with-sony-16-50-2-8-ssm/
Oh, en bij video kun je om vage redenen niet onder de f/3.5 filmen.
Het verschil tussen de la-ea1 (en la-ea3) en la-ea2 (la-ea4) is het gebruik van fase detector de 2/4 hebben een fase detector net als in een spiegelreflex van sony (transparante spiegel constructie) dat maakt de adapter ook groter en duurder. Ik heb de ballen verstand van sony a-mount lenzen maar volgens mij is SSM de motor drive techniek en heeft niks met de mount te maken (SAL, aangezien een sony lens met ssm ook een S,ony A,lpha L, ensmount lens is). Hier een review waarbij ze zeggen dat de la-ea2 niet werkt op een sony a5000 (nieuwere aps-c camera's van sony).Hier een fimpje van een sony a6000 met la-ea2 adapter :+ (en 60mm lens)

Pagina: 1 ... 6 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.