[F1] Seizoen 2014 - Deel 1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 99 Laatste
Acties:
  • 300.701 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Roamor schreef op zondag 08 juni 2014 @ 22:09:
[...]

Zonder dat DRS probleem had Perez met gemak gewonnen vermoed ik, als hij het daarna rustig had kunnen doen met zijn remmen. Tenminste, ik heb die vleugel van hem niet plat zien gaan achter Rosberg. Dus volgens mij was het een prima strategie.
Perez zat er op het einde te ver vanaf, dus geen DRS. Volgens mij geen DRS probleem, maar puur een remprobleem.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Señor Sjon schreef op zondag 08 juni 2014 @ 22:04:
[...]

Je zag Massa elke keer fishtailen bij het wegrijden. Dat is gewoon als je als een hark op het gas gaat staan. Hij reed zomaar 1,5 seconde per rondje harder zonder DRS. Tot ie bij het groepje kwam.

Viel me ook op dat ze niet op beide plekken DRS gebruikten. Maar liever flikkeren ze dat hele systeem eruit.
Als je de achtervleugel ziet dan weet je dat je tegenwoordig eigenlijk maar van 1 team kan zeggen dat ze vleugels hebben.

Maw als je vlak achter iemand zit is dat kleine beetje DF ook weg.

(buiten dat vind ik ook wel dat ookal is het de aardigste rijder op het grid Massa een zekere bite mist om het schoon maar genadeloos af te kunnen maken, Vettel heeft dat wel en die zat dan ook voor hem.)

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Kw4kje schreef op zondag 08 juni 2014 @ 21:56:
Altijd wat te beleven op Montreal, heerlijke race _/-\o_
Dit dus! 8) Echt een toffe race dit. :)

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cristowitten
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-01-2023
Geweldige race! Alleen jammer van Hamilton's DNF. Om deze achterstand in te halen zal hij weer 4 race's achter elkaar moeten winnen met Rosberg als 2de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik zie net de herhaling van de Massa/Perez crash vanuit Vettel's cockpitcamera, en knap gereageerd van Vettel, die stuurt al naar rechts om Massa te ontwijken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 23:20

fynrd1

Fooled by Randomness

Wat een race, en wat een mooie overwinning voor Ricciardo. :*)

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:45
Roamor schreef op zondag 08 juni 2014 @ 22:09:
[...]

Zonder dat DRS probleem had Perez met gemak gewonnen vermoed ik, als hij het daarna rustig had kunnen doen met zijn remmen. Tenminste, ik heb die vleugel van hem niet plat zien gaan achter Rosberg. Dus volgens mij was het een prima strategie.
Hij had geen DRS probleem. Bij het detectiepunt zat hij er telkens meer dan 1 seconde achter. Ondanks dat kwam hij er op het rechte eind telkens dichtbij.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 10:03
https://vine.co/v/MD07j6lMTeW

Woef.

5 places grid drop voor Checko. - changing line on corner entry

[ Voor 46% gewijzigd door Dupje op 08-06-2014 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Gé Brander schreef op zondag 08 juni 2014 @ 21:35:
Hoezo verpest hij het, hij doet niets verkeerd!
You were saying ? :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-07 23:41
gambieter schreef op zondag 08 juni 2014 @ 22:19:
Ik zie net de herhaling van de Massa/Perez crash vanuit Vettel's cockpitcamera, en knap gereageerd van Vettel, die stuurt al naar rechts om Massa te ontwijken.
Dat was mij ook onmiddellijk opgevallen, extreem goed geanticipeerd!

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

https://vine.co/v/MD0BgJYVeam

Je ziet Perez van de gebruikelijke lijn afwijken. mocht die al gepost zijn, mijn excuses :P

[ Voor 139% gewijzigd door fynrd1 op 09-06-2014 02:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Die is zo wel duidelijk :X . Mag Perez nog blij zijn met een milde straf voor de volgende race.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

gambieter schreef op maandag 09 juni 2014 @ 03:06:
Die is zo wel duidelijk :X . Mag Perez nog blij zijn met een milde straf voor de volgende race.
Dat zou zelfs nog "arguebly" (zoals de Engelsen zo mooi zeggen) "causing a collision" kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
gambieter schreef op maandag 09 juni 2014 @ 03:06:
Ik heb daar echt nog mijn twijfels over, ik heb geen herhalingen gezien maar mocht Perez zich niet verdedigen?

Edit: 5 grid plaatsen straf blijkbaar

[ Voor 6% gewijzigd door A1AD op 09-06-2014 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:45

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Erg vermakelijke spannende race gister, dankzij Mercedes natuurlijk die in de problemen kwamen ;)
Hamilton die als een echte fighter desondanks probeert te profiteren en Rosberg probeert te pakken .. daarbij te wild, te ruig doet en zijn auto beschadigd ..
Rosberg als koele kikker houdt hem heel en weet zélfs met het mankement door te rijden en ervan te leren en zich er op aan te passen d:)b .. en zodoende nota bene dezelfde of nog snellere tijden weet te rijden als de rest met soms wel tot 50km/u lagere topsnelheid!
Ricciardo die eindelijk Perez weet te verschalken en daarna in Rosberg een makkelijke prooi ziet. d:)b
Goed optreden van Red Bull van zowel Vettel, maar zeker (weer!) Ricciardo.
Massa had inderdaad hele goede kansen en verdiende het imho ook om die te verzilveren. Helaas is er naartoe rijden (met 1,5s per ronde!) één, er omheen is twee! En daar kwam Massa bij Perez ook achter. Helaas, zonde zonde zonde ..
Alonso en Raikonen speelden niet mee in dit verhaal ... Ferrari zinkt diep diep weg! :(

Conclusie:
Vermakelijke race! :)
Abominabel optreden van Ferrari!!! :r :(
Mercedes is nog steeds 1 - 1,5 sec sneller dan de rest
Mercedes is mank zelfs nog evensnel dan de rest :N

[ Voor 6% gewijzigd door Alfa Novanta op 09-06-2014 11:19 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:45
fynrd1 schreef op maandag 09 juni 2014 @ 02:48:
https://vine.co/v/MD0BgJYVeam

Je ziet Perez van de gebruikelijke lijn afwijken. mocht die al gepost zijn, mijn excuses :P
Heb de indruk dat ook Massa een beetje 'onnatuurlijk' naar rechts stuurt, precies op het moment dat Perez een tikje naar links stuurt. Whatever. Als wij er zelfs na tig herhalingen nog over moeten discussiëren vind ik een straf absurd. Vind überhaupt dat ze veel te veel onderzoeken en straffen, maar dat is wellicht een andere discussie.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:42

Arfman

Drome!

Wat een race! Net even gedownload, helaas met Frans commentaar maar dat mocht de pret niet drukken.

Terechte straf voor Perez IMHO, hij week duidelijk van de lijn af.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

alexbl69 schreef op maandag 09 juni 2014 @ 11:19:
[...]

Heb de indruk dat ook Massa een beetje 'onnatuurlijk' naar rechts stuurt, precies op het moment dat Perez een tikje naar links stuurt. Whatever. Als wij er zelfs na tig herhalingen nog over moeten discussiëren vind ik een straf absurd. Vind überhaupt dat ze veel te veel onderzoeken en straffen, maar dat is wellicht een andere discussie.
Nee, Massa rijdt de lijn die je nodig hebt om de bocht te kunnen nemen. Perez neemt hier een lijn aan, waarmee hij de bocht nooit meer kan halen. Als je goed kijkt zie je dat Massa een lijn aanhoudt die parralel is aan die van Vettel, namelijk de gebruikelijke inhaal lijn, waar Perez zich ineens op deze lijn bevindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:29

ricardo246

Life's what you make it!

ing._Buttje schreef op maandag 09 juni 2014 @ 11:17:

Hamilton die als een echte fighter desondanks probeert te profiteren en Rosberg probeert te pakken .. daarbij te wild, te ruig doet en zijn auto beschadigd ..
Hamilton verloor remkracht (rechts achter geloof ik), lijkt me eerder een technisch mankement dan te wild rijden.

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 09:06
Jep, men vormt zo snel een mening zonder even internet te raadplegen :).

Toto Wolff, big boss van Mercedes F1, zegt het volgende:
Wolff believes that the peak in temperatures when Hamilton made his second stop for tyres just put him over the edge and triggered the brake failure that ended his race.

"We told both drivers to manage the brakes because when you lose the electric motor and you lose the electric braking, the brakes are overheating massively," he said.

"We changed the balance within the braking system and told them to both be careful.

"Both of them complied exactly to what they had been told to do. It was very marginal though.

"When Lewis entered into the pits, with a stationary car, the temperatures rose and when he went out the pedal just went soft and fell down completely. On Nico's car he was lucky not to have that."
Bron: autosport.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

[...]

Precies; ze sturen allebei naar elkaar toe op exact het verkeerde moment. Wmb een race incident; mede veroorzaakt door Perez' technische problemen (remmen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

handige_harrie schreef op maandag 09 juni 2014 @ 14:14:
[...]

Precies; ze sturen allebei naar elkaar toe op exact het verkeerde moment. Wmb een race incident; mede veroorzaakt door Perez' technische problemen (remmen).
Is dit de eerste inhaal actie die je ooit in die bocht hebt gezien ofzo? No offense, maar Massa kan daar niks anders dan de juiste lijn aanhouden. Anders zou hij op ramkoers zitten voor Vettel, of om ergens aan de achterkant van de andere bocht te eindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Total offense kun je niet afdoen met "no offense" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
handige_harrie schreef op maandag 09 juni 2014 @ 14:14:
[...]

Er is 1 gouden regel: zodra je in de remzone bent, MAG je je lijn niet meer veranderen. Waarom niet? Omdat je in een remzone veel moeilijker kunt uitwijken als achterste coureur.

Perez had of a) eerder de binnekant moeten kiezen (ergo voor de remzone), of b) zijn lijn moeten vasthouden. Wat hij deed was bijzonder riskant en vraagt om een ongeluk.

Hier is weinig discussie over. Zie ook het duidelijke oordeel van de race stewards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 11:44
(jarig!)
[...]

Als wij er zelfs na tig herhalingen nog over moeten discussiëren vind ik een straf absurd.
Want de stewards moeten op basis van een mondeling verslag een oordeel vellen ofzo? Zij hebben juist veel meer data en beeldmateriaal tot de beschikking.

Vincere Per Belli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-09 22:01
Het vervelende is vooral dat Perez niet eens zo heel veel van zijn lijn kwam, maar vooral dat hij dit combineerde met de eerdere remactie. In mijn beleving was het vooral het snelheidsverschil waar het op fout ging. Massa had totaal geen kans om net dat beetje meer ruimte te pakken.

Maar jemig, een lekkere race zo zeg. Toch veel actie op het slot. Volop bewegingen. En wat een prachtig podium. Grote grijns all over. Maar ook een zeer mooie opstelling van Vettel. Hij was ook wel blij met het podium, maar vooral zijn opstelling naar Daniel vond ik zeer mooi. Bij de auto's en ook weer op het podium bij het (dramatische) interview. Heel adrem met dat Daniel nog steeds een goede kerel is enzovoort.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Nu ze nog niet om de werelditel vechten is alles nog koek en ei... Kijk naar Hamilton en Rosberg vorig jaar.

Maar als RB ooit weer dominant wordt en DR was not steeds Vettel's oren, zal hij daar iets anders staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Je moet het wel doen.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:04
Ik heb blijkbaar weer een andere race gezien ;)
Vond het qua race niks bijzonders. Ja het zat dicht bij elkaar voor de eerste plek, enkel vanwege de problemen bij Mercedes, maar verder was er weinig op de baan qua race actie.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
De oorzaak maakt natuurlijk niets uit. Feit is dat het dicht bij elkaar zat. En er zaten wel wat mannen tussen met een interessante positie. De donkere wolk boven Rosberg. Perez met simpelweg al regen. En daarachter zaten Ricciardo, Vettel en Massa die in een betere positie zaten. En dat wisten ze dus deels uit te buiten. Maar de vraag was voor mij altijd, wie kan tot waar komen. Het was alleen al de echte dreiging, een reële kans op echte gevechten, in combinatie met de baan dat maakte dat ik het slot toch echt boeiend vond.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Hahaha, inderdaad, dat gebeurde na mijn reactie. Verder vond ik Perez een prima race rijden door de anderen achter zich te houden waar hij alle recht toe had. Jammer dat hij zo een rare uitwijk actie deed tijdens het remmen. Er is ergens een videobeeld van de helicopter waar je duidelijk kan zien dat hij toch echt een foute manouvre maakte waardoor Massa erop klapte.
YouTube: F1 2014 Canada GP Crash Massa Perez Onboard

Je ziet hier duidelijk dat de auto voor Perez (Vettel) veel later naar links stuurt om de bocht te nemen dus is de manouvre (eerst naar rechts en daarna opeens naar links voordat de bocht begint) niet correct en mag Massa gerust zeggen dat hij niet verwachtte dat Perez daar naar links zou sturen.

Oh, en Hamilton z'n opmerking hier: http://www.nusport.nl/for...n-waar-was-geeindigd.html
Hamilton baalde stevig dat hij vanwege remproblemen met zijn Mercedes uitviel. Volgens de Brit kwam dat omdat hij te lang vlak achter zijn teammaat Rosberg had gereden.

''Ik reed kort achter hem en als je dat doet, wordt alles warmer. Ik kon er niet veel aan doen. Toen ik na de pitstops op kop reed, was alles al te heet geworden.''
Ehhh... Hoezo kon hij er niet veel aan doen? Als de temperaturen te hoog worden als je er te dicht achter rijdt heb je twee opties in mijn ogen: 1) meer afstand houden of 2) er langs gaan...

Als je er te lang dicht achter gaat zitten dan is het je eigen schuld in mijn beleving...

[ Voor 58% gewijzigd door Gé Brander op 09-06-2014 15:14 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Phusebox schreef op maandag 09 juni 2014 @ 14:47:
Ik heb blijkbaar weer een andere race gezien ;)
Vond het qua race niks bijzonders. Ja het zat dicht bij elkaar voor de eerste plek, enkel vanwege de problemen bij Mercedes, maar verder was er weinig op de baan qua race actie.
Niet meer aanzetten die tv, dit is niet jouw sport :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Requiem19 schreef op maandag 09 juni 2014 @ 15:04:
[...]

Niet meer aanzetten die tv, dit is niet jouw sport :).
F1 is geen sport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptainPanda
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Ok, bedankt voor deze zeer nuttige toevoeging.

Was weer een zeer vermakelijke race! Wat een pech ook voor Massa en Perez.. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-09 17:25
Hij heeft wel gelijk. F1 is entertainment. Het is al jaren geen sport meer.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptainPanda
  • Niet online
Het is competitief (op technisch gebied, maar ook wat betreft rijderscapaciteiten) op fysiek (coureurs, pitcrew) en mentaal niveau (coureurs, engineers, rest van het team). Wat zou het moeten zijn om tot de categorie 'sport' te behoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Geen random stewarding meer, geen suffe gimmicks zoals DRS die de voorloper benadelen en zo kan ik wel even doorgaan. Ik zie MotoGP meer als sport dan F1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:34
Iets meer als sport zien, maakt niet dat het ander geen sport is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Gé Brander schreef op maandag 09 juni 2014 @ 15:01:
[...]

Als je er te lang dicht achter gaat zitten dan is het je eigen schuld in mijn beleving...
Hamilton denk waarschijnlijk: als Rosberg de laatste chicane niet had afgesneden moest ik er niet zo lang achterzitten.

Ik vind trouwens wel dat Rosberg hier voordeel heeft uitgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Gé Brander schreef op maandag 09 juni 2014 @ 15:01:

Ehhh... Hoezo kon hij er niet veel aan doen? Als de temperaturen te hoog worden als je er te dicht achter rijdt heb je twee opties in mijn ogen: 1) meer afstand houden of 2) er langs gaan...

Precies. Als de temperaturen te hoog zijn, dan helpt het niet om er achter te hangen. NERGENS heb ik Lewis achter Nico vandaan zien duiken om de auto te koelen. Niet alleen de motor- maar ook de remtemperaturen lopen dan op, maar hij bleef z'n best doen om Rosberg bij te halen.

@ hierboven, eens ook. Rosberg had de mazzel of hij liet het erop aankomen, maar hij had iets van 0.6 seconden voordeel en Hamilton was dus 2 ronden DRS-loos. Hij had het meteen terug moeten geven, dit was een jammere actie.

[ Voor 14% gewijzigd door Jejking op 09-06-2014 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
Señor Sjon schreef op maandag 09 juni 2014 @ 16:07:
Geen random stewarding meer, geen suffe gimmicks zoals DRS die de voorloper benadelen en zo kan ik wel even doorgaan. Ik zie MotoGP meer als sport dan F1.
Sinds ze in de MotoGP met wheely en traction control rijden is daar de meeste lol ook wel van af en kijk ik niet veel meer, Die gasten kunnen midden in een bocht het gas vol open draaien en als ze de fiets recht opzetten als ze uit de bocht komen geeft de computer ze steeds meer vermogen. En dan kan je wel zeggen, ik doe het ze niet na, maar dat doe je een F1 coureur ook niet.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Inderdaad, in F1 rijden ze tenminste niet met GPS aangestuurde TC.

MotoGP bikes hebben per bocht verschillende TC settings, bepaald door waar ze op het circuit zijn. Bij F1 auto's zie je tenminste nog mensen die soms teveel gas geven en spinnen (Raikkonen bijv).

Neemt niet weg dat MotoGP nog steeds moeilijker is en dat een coureur daar een stuk meer verschil kan maken in vergelijking met F1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Señor Sjon schreef op maandag 09 juni 2014 @ 15:44:
Hij heeft wel gelijk. F1 is entertainment. Het is al jaren geen sport meer.
Het één sluit het ander niet uit. Het is geen darten..

[ Voor 27% gewijzigd door MrSleeves op 09-06-2014 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

SnowDude schreef op maandag 09 juni 2014 @ 16:43:
[...]
Sinds ze in de MotoGP met wheely en traction control rijden is daar de meeste lol ook wel van af en kijk ik niet veel meer, Die gasten kunnen midden in een bocht het gas vol open draaien en als ze de fiets recht opzetten als ze uit de bocht komen geeft de computer ze steeds meer vermogen. En dan kan je wel zeggen, ik doe het ze niet na, maar dat doe je een F1 coureur ook niet.
We zijn aardig offtopic aan het raken maar kijk puur voor het onderhoudende gedeelte eens de races van vorig weekend (01-06) terug van moto 2014, en dan doel ik op elke klasse die dat weekend heeft gereden.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Nog een interessante analyse op basis van de helicopterbeelden:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7A6X6DEaHMRg55IgknoApSb3/medium.jpg

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Señor Sjon schreef op maandag 09 juni 2014 @ 16:07:
En voetbal dan? Over random stewarding te spreken. Ook geen sport?
:P

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Gé Brander schreef op maandag 09 juni 2014 @ 17:45:
Nog een interessante analyse op basis van de helicopterbeelden:
[afbeelding]
Lijkt me duidelijk.

Overigens ook niet netjes van Perez om het gesprek met Massa aan te gaan, maar gewoon weg te lopen.
http://www.gpupdate.net/n...aaide-zich-om-en-vertrok/

Wellicht dat Massa redelijk emotioneel tegen hem reageerde, maar toch vreemd.

Smedley ook pissed: http://www.autosport.com/news/report.php/id/114376
En FI heeft niet op zitten letten tijdens de race, want er waren wel degelijk inhaalacties in bocht 1, over "misguided" gesproken.

[ Voor 15% gewijzigd door MrSleeves op 09-06-2014 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

fynrd1 schreef op maandag 09 juni 2014 @ 14:17:
[...]

Is dit de eerste inhaal actie die je ooit in die bocht hebt gezien ofzo? No offense, maar Massa kan daar niks anders dan de juiste lijn aanhouden. Anders zou hij op ramkoers zitten voor Vettel, of om ergens aan de achterkant van de andere bocht te eindigen.
Ja dit is de allereerste die ik daar ooit gezien heb :)...

Mijn mening blijft dat beiden schuld hebben, ook na de foto analyse hierboven. Perez wijkt weliswaar van de ideale lijn af, maar hij maakt geen stuurbeweging naar links, hij heeft én remproblemen én vettel voor zich dus ik vind de rechtere lijn die hij kiest helemaal niet vreemd. Massa stuurt nog naar rechts om de baan/ideale lijn te volgen, maar had m.i. dat risico helemaal niet hoeven nemen.

Maargoed dit blijft een bescheiden mening van een stuurman aan wal. Die overigens al 20jaar F1 kijkt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

handige_harrie schreef op maandag 09 juni 2014 @ 21:19:
[...]

Mijn mening blijft dat beiden schuld hebben, ook na de foto analyse hierboven. Perez wijkt weliswaar van de ideale lijn af, maar hij maakt geen stuurbeweging naar links, hij heeft én remproblemen én vettel voor zich dus ik vind de rechtere lijn die hij kiest helemaal niet vreemd. Massa stuurt nog naar rechts om de baan/ideale lijn te volgen, maar had m.i. dat risico helemaal niet hoeven nemen.

Maargoed dit blijft een bescheiden mening van een stuurman aan wal. Die overigens al 20jaar F1 kijkt ;).
Je ziet wel dat Vettel de hele tijd ver voorop rijdt he? Dus M5, V5 en P5 horen bij elkaar in hetzelfde shot. "V4" rijd niet in de weg van P5.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Perez moet toch geweten hebben dat Massa met vers rubber achter hem was, dat en rem problemen maakt het voor mij duidelijk dat dit een zeer domme actie was geheel zijn fout. Hij was niet in staat Vettel uit te remmen (zonder remmen) en al helemaal niet Massa achter hem te houden (verse banden). Het lijkt wel een fout van een rooki.

Zeer jammer voor Massa dit, geen fan van de man maar gun het Frank wel. Normaal appreciër Ik Perez zijn actie maar dit was gewoon hopeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tackleberry
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 22:11
Mag je je positie niet meer verdedigen? Het is geen Champcar van vroegah....

Wat mij betreft gewoon een racing accident. Perez wil logischerwijs verdedigen, Massa wil logischerwijs aanvallen. Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
CaptainPanda schreef op maandag 09 juni 2014 @ 15:58:
Het is competitief (op technisch gebied, maar ook wat betreft rijderscapaciteiten) op fysiek (coureurs, pitcrew) en mentaal niveau (coureurs, engineers, rest van het team). Wat zou het moeten zijn om tot de categorie 'sport' te behoren?
Oke, hier mijn motivatie om het geen sport te noemen, wat imho geen mening meer is maar een feit.

Sport is net als op een ladder een trede, met ander woord een ladder/piramide syteem om onderscheid te maken tussen de sterksten en wat minder sterken.

Voldoet F1 daaraan, absoluut Nee.

1 Autoracen is erg duur om mee te beginnen.
Dus velen die goed zouden zijn vallen al af zonder hun kwaliteit te hebben kunnen bewijzen.

2 Veel reizen, dus kost veel tijd, en tijd is geld, dus rijke familie nodig.

3 Rijders worden geselecteerd op Sponsors en image, en op hoe aardig ze zijn met de teambaas, puur op rijderskwaliteiten is allang niet meer.

4 Auto`s zijn niet gelijk, maw van de rijder kan je eigenlijk niet aannemen dat hij werkelijk de beste is.

5 Er wordt gesaboteerd/gedifferentieerd/gecheat mbt "dezelfde motor/gearbox", Mercedes krijgt niet dezelfde motor als Force India.

6 Valsspelen met de regels mag want dat hoort bij F1, en regels worden redelijk vaak veranderd tbv wie dan ook de volgende aan de beurt is om te winnen.

7 Er zijn maar 22 auto`s en er is geen doorstroming, oftewel promotie/degradatie systeem, net als de eerlijker sporten.

8 Er zijn bijna geen uitdagende circuits meer voor de rijder dus alleen de auto maakt nu het onderscheid.

9 Inhalen kan bijna niet zonder het kunstmatig inhaalsysteem DRS, waardoor verdedigen weer bijna onmogelijk is geworden.

10 F1 roept zichzelf uit als Drivers World Championship, terwijl vele besten van andere grote raceklassen er nooit in gereden hebben.

... En nog een paar die ik niet heb vermeld.

Karten is zeker wel een sport maar elke divisie daarboven elk niveau een stuk minder, waar F1 precies het absolute nulpunt haalt.

[ Voor 3% gewijzigd door enchion op 10-06-2014 02:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

[...]

Als Massa nog verder naar buiten was afgeweken door de ondoordacht actie van Perez, dan waren beiden vol op Vettel ingereden, omdat ze op een gedeelte van de baan terecht komen waar ten eerste 0% grip is, en ten tweede zouden ze vanuit die hoek nooit meer de bocht kunnen halen, mits ze een meter of 100 eerder waren afgeremd. Gezien het feit dat Massa hier een inhaal manoeuvre inzet, is de kans groot dat hij nu dus niet berekend is op een vroege remactie, ik denk persoonlijk ook dat het daar al te laat is, want volgens mij is het rempunt kort na de knik. Als Perez wou verdedigen had hij deze lijn eerder moeten inzetten, ten eerste voor de veiligheid, ten tweede voor een verdedigingsactie die zou slagen. Ja dit is een racingincident op een amateur kartbaan oid, niet in een raceklasse die wordt aangeduid als de koningsklasse van de autosport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Laatst online: 10-09 21:30
enchion schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 02:06:
[...]

Oke, hier mijn motivatie om het geen sport te noemen, wat imho geen mening meer is maar een feit.
Dus jouw mening is (imho) dat het geen mening is.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 15:21
gambieter schreef op zondag 08 juni 2014 @ 22:19:
Had toch een pijnlijke crash kunnen worden als Vettel was geraakt, die zijdelings impacts komen soms hard aan. Knap inderdaad dat Vettel dat al aan ziet komen en het weet de ontwijken.
Dupje schreef op zondag 08 juni 2014 @ 22:54:
https://vine.co/v/MD07j6lMTeW

Woef.

5 places grid drop voor Checko. - changing line on corner entry
Hhmm had van mij best een 10p penalty mogen zijn. Het is gewoon een lompe actie van Perez en compleet onnodig. Perez laat weer eens duidelijk merken het hoofd niet koel te kunnen houden, hij had moeten weten dat het podium lastig zou worden met z'n remproblemen en moet dan de auto thuis brengen en de punten pakken, ook al is het uiteindelijk een P5.
Tackleberry schreef op maandag 09 juni 2014 @ 23:40:

Wat mij betreft gewoon een racing accident. Perez wil logischerwijs verdedigen, Massa wil logischerwijs aanvallen. Shit happens.
Je mag als verdedigende auto één keer van lijn veranderen, dit mag echter niet in de remzone omdat je dan dit soort taferelen krijgt. Het is één van de simpelste basisregels van de F1 om je lijn te houden tijdens het remmen, als je dat dan al niet snapt...

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Is er al een duidelijke analyse wat er met de Ferrari's aan de hand is? P1 rijden ze aan kop, normaal geen hele betrouwbare voorspelling voor de rest van het weekend, maar toch. Dan besluiten ze de modificaties die zijn meegenomen (zoals betere engine cover) toch maar niet te gebruiken en zijn ze het hele weekend nergens.

RBR past aanpassingen wel toe en wint de race.

Afgelopen jaar is er veel geinvesteerd in nieuwe windtunnel en in design staff, maar het lijkt een beetje hetzelfde verhaal te worden als de afgelopen jaren. Op zich beginnen met een goede/redelijke auto, maar ontwikkelingen blijven achter.

Wat is er aan de hand, of beter, wat moet er gebeuren om het recht te trekken? Flavio Briatore? ;)

Ik vind het fijn dat de RBR de Mercedes 'eerlijk' houdt deze race. Alhoewel Merc het wel goed doet door Ros en Ham gewoon te laten racen. Dan is het alsnog spannend om te kijken wie er wint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Tackleberry schreef op maandag 09 juni 2014 @ 23:40:

Hoe vaak moet het gezegd worden: natuurlijk mag je verdedigen, maar kies je verdedigende lijn VOOR de remzone, zodat de ander nog kan anticiperen. Als je met 300km/u binnen 5 meter rijdt en je maakt in de remzone een plotselinge beweging, ben je als achterste rijder kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik begreep dat de Ferrari upgrades en warmte geen goede combi waren en ze er daarom afgehaald zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 15:21
BlauweFles schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 09:17:
Is er al een duidelijke analyse wat er met de Ferrari's aan de hand is? P1 rijden ze aan kop, normaal geen hele betrouwbare voorspelling voor de rest van het weekend, maar toch. Dan besluiten ze de modificaties die zijn meegenomen (zoals betere engine cover) toch maar niet te gebruiken en zijn ze het hele weekend nergens.

RBR past aanpassingen wel toe en wint de race.

Afgelopen jaar is er veel geinvesteerd in nieuwe windtunnel en in design staff, maar het lijkt een beetje hetzelfde verhaal te worden als de afgelopen jaren. Op zich beginnen met een goede/redelijke auto, maar ontwikkelingen blijven achter.

Wat is er aan de hand, of beter, wat moet er gebeuren om het recht te trekken? Flavio Briatore? ;)

Ik vind het fijn dat de RBR de Mercedes 'eerlijk' houdt deze race. Alhoewel Merc het wel goed doet door Ros en Ham gewoon te laten racen. Dan is het alsnog spannend om te kijken wie er wint.
Geruchten zijn dat het nieuwe pakket van Ferrari wel werkte voor de performance, maar dat het niet gebruikt is in de wedstrijd omdat de temperatuur van de motor hoger opliep dan verwacht. Kortom, de aero en motor divisie hebben niet echt optimaal samengewerkt met het maken van deze update...

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Overigens, ene Bruno Senna week ook van de lijn af in de remzone in Spanje 2012 en toen kreeg de achterligger de schuld. Nu is het weer andersom. Ook scheen het remprobleem van Perez redelijk opgelost te zijn door het resetten van een sensor. Dat kostte hem zijn plekken aan de RedBulls omdat ie waarschijnlijk Taakbeheer moest openen op zijn stuur en afgeleid was. :+

Maar goed, het is maar een fractie van een beweging. Ik zou eerder geneigd zijn naar een raceongeluk. De F1 lijkt wel een verzekeringsmaatschappij die schuld aan moet wijzen aan iemand. Sowieso, Massa had er al veel eerder voorbij moeten zijn. Die heeft gewoon zijn achterbanden opgerookt door elke keer lomp op het gas te gaan staan de rondes ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
enchion schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 02:06:
[...]

Sport is net als op een ladder een trede, met ander woord een ladder/piramide syteem om onderscheid te maken tussen de sterksten en wat minder sterken.

Voldoet F1 daaraan, absoluut Nee.

1 Autoracen is erg duur om mee te beginnen.
Dus velen die goed zouden zijn vallen al af zonder hun kwaliteit te hebben kunnen bewijzen.

2 Veel reizen, dus kost veel tijd, en tijd is geld, dus rijke familie nodig.

3 Rijders worden geselecteerd op Sponsors en image, en op hoe aardig ze zijn met de teambaas, puur op rijderskwaliteiten is allang niet meer.

4 Auto`s zijn niet gelijk, maw van de rijder kan je eigenlijk niet aannemen dat hij werkelijk de beste is.

5 Er wordt gesaboteerd/gedifferentieerd/gecheat mbt "dezelfde motor/gearbox", Mercedes krijgt niet dezelfde motor als Force India.

6 Valsspelen met de regels mag want dat hoort bij F1, en regels worden redelijk vaak veranderd tbv wie dan ook de volgende aan de beurt is om te winnen.

7 Er zijn maar 22 auto`s en er is geen doorstroming, oftewel promotie/degradatie systeem, net als de eerlijker sporten.

8 Er zijn bijna geen uitdagende circuits meer voor de rijder dus alleen de auto maakt nu het onderscheid.

9 Inhalen kan bijna niet zonder het kunstmatig inhaalsysteem DRS, waardoor verdedigen weer bijna onmogelijk is geworden.

10 F1 roept zichzelf uit als Drivers World Championship, terwijl vele besten van andere grote raceklassen er nooit in gereden hebben.

... En nog een paar die ik niet heb vermeld.

Karten is zeker wel een sport maar elke divisie daarboven elk niveau een stuk minder, waar F1 precies het absolute nulpunt haalt.
:O blijf dan weg uit dit topic

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

BlauweFles schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 09:17:
Is er al een duidelijke analyse wat er met de Ferrari's aan de hand is?
Dit? :+
YouTube: Niki Lauda (Ferrari-a piece of shit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

[...]

Dan heb jij zitten slapen, er wordt geregeld in gehaald in T1. Buitenom zelfs. Zie 2010 bv., iets recenter dan de 20 jaar die je hier voorspiegelt ;)

Make up your mind, hij wijkt van de ideale lijn af maar maakt geen stuurbeweging. Welke kant loopt de ideale lijn op? Juistttttttt, rechtsaf. Dan hoor je daarop te blijven zodat aanvaller en verdediger in een rechte lijn kunnen aanremmen. Op het moment dat 'ie remproblemen heeft, dan moet hij juist GEEN onverwachte, boute acties doen zoals deze. Dat is domweg vragen om problemen, and that's exactly what he got. Als hij geen remmen meer had (hypothetisch), dan had hij helemaal op ramkoers gelegen met Vettel. Wat een ongelofelijke stupiditeit, ondanks dat het een splitsecond call is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Precies! En dan ook nog de koppigheid hebben om de actie volledig te verdedigen.

Als je zo'n enorme fout maakt, waarbij mensen serieus gewond hadden kunnen raken, wees dan voor eens een man, zet je latino trots opzij en geef toe: 'ik heb een fout gemaakt, dat was een domme actie'.

Respect voor Perez is nu van 1 naar -10 gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 10:04

Martinspire

Awesomeness

Wat was de reactie van Perez dan?

Overigens heeft hij ook gewoon zijn 5e positie weggegooid, dus echt blij zal ie ook niet zijn geweest.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Overigens stuurt Massa ook gewoon naar rechts, dus ik vind de haat op Perez niet helemaal terecht. Je mag er niet vanuit gaan dat een auto voor je aan de kant gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Martinspire schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 11:20:

Overigens heeft hij ook gewoon zijn 5e positie weggegooid, dus echt blij zal ie ook niet zijn geweest.
Perez also argued that he was not to blame for the crash, saying: "I just got hit from behind by Massa."
Señor Sjon schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 11:34:
Overigens stuurt Massa ook gewoon naar rechts, dus ik vind de haat op Perez niet helemaal terecht. Je mag er niet vanuit gaan dat een auto voor je aan de kant gaat.
Tja hier gaan we nooit uitkomen, maar Massa houd zijn lijn. De "lijn" is daar niet recht maar gaat flauw naar rechts. Om dat de baan daar naar rechts buigt moet je de auto ook naar rechts laten buigen om je lijn te houden.

Perez gaat strak recht door en dus van rechts naar links ten op zichte van de lijn. En aan gezien hij dat in de rem zone doet, is hij fout bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Massa zit er ook gewoon heel dicht op, en je hebt als de coureur die van achteren komt m.i. ook je verantwoordelijkheid.

Dat het niet handig is van Pérez om in de remzone nog van de normale racelijn af te wijken lijkt me duidelijk, maar ik vind het ook niet fair om hem de volledige verantwoordelijkheid voor het incident in de schoenen te schuiven.

Het jammere aan het hele verhaal is dat ze niet allebei hun verantwoordelijkheid nemen, beloven beter op te letten en elkaar de hand schudden. Nee, ze gaan met vingertjes wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Nieuwe bak van ferrari heeft potentie!!!!

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Martinspire schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 11:20:

Massa wilde het gesprek aangaan in het Medical Centre, maar Perez zweeg, draaide zich om en liep weg. En nu stelt Perez: 'I just got hit from behind by Massa':

http://www.autosport.com/news/report.php/id/114376
Señor Sjon schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 11:34:
http://tweakers.net/ext/f/7A6X6DEaHMRg55IgknoApSb3/full.jpg

Wijs mij even aan waar Massa naar Rechts stuurt dan? Ik zie het namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
SnowDude schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 11:40:
[...]

Perez also argued that he was not to blame for the crash, saying: "I just got hit from behind by Massa."

[...]
Tja hier gaan we nooit uitkomen, maar Massa houd zijn lijn. De "lijn" is daar niet recht maar gaat flauw naar rechts. Om dat de baan daar naar rechts buigt moet je de auto ook naar rechts laten buigen om je lijn te houden.

Perez gaat strak recht door en dus van rechts naar links ten op zichte van de lijn. En aan gezien hij dat in de rem zone doet, is hij fout bezig.
Klopt, maar als achteropkomend verkeer, moet je ook bedacht zijn op wat je voorligger gaat doen en niet blind de lijn volgen en/of vertrouwen dat de ander de deur wagenwijd openhoudt. Massa was volgens mij gewoon ook een beetje frusti omdat ie Vettel niet voorbij kwam. Dat was ook zijn eigen schuld, want hij liep elke keer na de hairpin en chicane te harken met die auto. Even daarvoor won ie nog 1-1,5s per ronde op een snelle, korte baan als Canada.

Edit
@ hierboven
Dat kan je op de onboard zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Zamorano schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 11:43:
Massa zit er ook gewoon heel dicht op, en je hebt als de coureur die van achteren komt m.i. ook je verantwoordelijkheid.

Dat het niet handig is van Pérez om in de remzone nog van de normale racelijn af te wijken lijkt me duidelijk, maar ik vind het ook niet fair om hem de volledige verantwoordelijkheid voor het incident in de schoenen te schuiven.
Als je hier kijkt naar P4 en M4 zie je dat er een halve meter ruimte zit tussen de auto's. Daarna laat Perez de lijn los en dan wordt dat gat snel minder, Massa probeert nog ruimte te maken voor Perez door ook de lijn los te laten, maar het ging zo snel dat Massa niet volledig kon reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

hoewel best heftig, is dit 'gewoon' een race-incident(tje) lijkt me

wel weer prachtige race naar *gaap* monaco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Señor Sjon schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 11:52:
[...]

Klopt, maar als achteropkomend verkeer, moet je ook bedacht zijn op wat je voorligger gaat doen en niet blind de lijn volgen en/of vertrouwen dat de ander de deur wagenwijd openhoudt. Massa was volgens mij gewoon ook een beetje frusti omdat ie Vettel niet voorbij kwam. Dat was ook zijn eigen schuld, want hij liep elke keer na de hairpin en chicane te harken met die auto. Even daarvoor won ie nog 1-1,5s per ronde op een snelle, korte baan als Canada.

Edit
@ hierboven
Dat kan je op de onboard zien.
Kijk nu eens naar de feiten ipv door je bril ;). Je vormt er een heel verhaal van, maar waar is het op gebaseerd?

1) Massa stuurt niet naar rechts, zoals jij claimt (eerder nog naar links om Perez te ontwijken!)
2) We kunnen Massa's gemoedstoestand niet meten
3) Perez verandert van lijn in de remzone (strafbaar feit, reglementair/jurisprudentie bepaalt)
4) Stewards hebben alle data gezien, betrokkenen gehoord en straf uitgedeeld.

Dat zijn feiten en daarop zou je een mening moeten baseren.

Het belangrijkste feit is dat je niet mag veranderen van lijn in een remzone. Waarom niet? Omdat achteropkomend verkeer dan niet meer voldoende kan anticiperen.

Perez had voor de remzone al de binnenkant moeten kiezen. Dan wist Massa dat hij of 1) verder naar binnen moest, of b) naar buiten. Perez gaf nu deze kans niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bee.nl
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

SnowDude schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 11:40:
[...]

De uitgebreidere reactie:

“I was following the same line and braking patterns as in the previous laps and I just got hit from behind by Massa. There was plenty of space on the left of my car to attempt a clean overtake and I cannot understand why he had to scrape by.

I watched several replays of the incident and I can’t help but notice how Felipe turns right just before he hits me. I can only think he must have changed his mind and wanted to rejoin the racing line, his misjudgement cost us a big amount of points.

It was perfectly driveable with just some adjustments and we showed it up until the moment in which we were taken out. Other cars out there had been in similar conditions for way longer than us and they finished the race without problems. If someone thinks you can keep two Red Bulls behind for as long as we did with so-called ‘terminal’ problems, they are clearly misguided."

Zoals Zamorano al zegt vind ik dat Massa ook een verantwoordelijkheid heeft als achterliggend coureur. Er was een zee van ruimte op de baan, maar kiest ervoor om blindelings te vertrouwen op zijn voorligger en met zeer weinig marge in te halen. Daarom zou ik voor race-incident kiezen.
Requiem19 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 11:52:
Wijs mij even aan waar Massa naar Rechts stuurt dan? Ik zie het namelijk niet.
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/9kHzv/954c0e5b2f.gif
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/9kIJY/954a84d923.gif
SnowDude schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 11:53:
[...]

Als je hier kijkt naar P4 en M4 zie je dat er een halve meter ruimte zit tussen de auto's. Daarna laat Perez de lijn los en dan wordt dat gat snel minder, Massa probeert nog ruimte te maken voor Perez door ook de lijn los te laten, maar het ging zo snel dat Massa niet volledig kon reageren.

Volgens mij al veel eerder dan M4. Ik denk zelfs al bij M2 dat Perez het stuur recht houdt. Zie het gifje hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Perez Jokkebrok:

I was following the same line and braking patterns as in the previous laps and I just got hit from behind by Massa.

Op het gifje stuurt Massa naar rechts, want als je dat niet doet, kom je helemaal links uit op de baan. De aanloop naar T1 loopt immers rechts. Voor een realistischer beeld kun je beter naar dit plaatje kijken. Zegt genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Requiem19 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 11:57:
[...]

3) Perez verandert van lijn in de remzone (strafbaar feit, reglementair/jurisprudentie bepaalt)
Dit is trouwens ook een heel mooi voorbeeld waarom die regel er is _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bee.nl
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Requiem19 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 12:00:
Voor een realistischer beeld kun je beter naar dit plaatje kijken. Zegt genoeg.

Dat plaatje is niet realistischer, omdat het niet de stuurbewegingen laat zien en het is niet het werkelijke bovenaanzicht waardoor de ingetekende lijnen niet helemaal accuraat maar geschat zijn. Juist door een combinatie van informatie te gebruiken kun je tot een beter beeld komen. Daarnaast vind ik het commentaar in dat overzicht een beetje biased.

[ Voor 6% gewijzigd door Bee.nl op 10-06-2014 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Requiem19 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 12:00:
Perez Jokkebrok:

I was following the same line and braking patterns as in the previous laps and I just got hit from behind by Massa.

Op het gifje stuurt Massa naar rechts, want als je dat niet doet, kom je helemaal links uit op de baan. De aanloop naar T1 loopt immers rechts. Voor een realistischer beeld kun je beter naar dit plaatje kijken. Zegt genoeg.

Toch had Massa meer ruimte kunnen nemen voor zijn inhaalactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Massa had zeker meer ruimte kunnen nemen en dan was het ongeluk ook niet gebeurt.

Maar neemt dat weg dat Perez hier een strafbaar feit begaat? Moet Massa anticiperen op een coureur die de regels verbreekt? Op het moment dat je voorganger gaat remmen, mag jij als achterliggende coureur verwachten dat hij zijn lijn op dat moment houdt. Het was de één na laatste ronde, dan mag en moet er geracet worden op het scherpste van de snede, maar binnen de regels.

Rosberg en Hamilton hebben in Bahrein precies laten zien hoe dat wel kan.
Bee.nl schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 12:05:
[...]

Dat plaatje is niet realistischer, omdat het niet de stuurbewegingen laat zien en het is niet het werkelijke bovenaanzicht waardoor de ingetekende lijnen niet helemaal accuraat maar geschat zijn. Juist door een combinatie van informatie te gebruiken kun je tot een beter beeld komen. Daarnaast vind ik het commentaar in dat overzicht een beetje biased.
Dat vind ik een goed punt. In samenhang met die twee beelden heb je inderdaad meer informatie. Maar puur vanuit de onboard beelden ziet de situatie er behoorlijk anders uit. Daar moet je wel op verdacht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
SnowDude schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 12:03:
[...]
Dit is trouwens ook een heel mooi voorbeeld waarom die regel er is _/-\o_
Hoe beoordeel je de Senna - Schumacher crash dan van Spanje 2012? Senna deed hetzelfde, toch kreeg Schumacher 10 plekken straf.

Het blijft een interpretatie. Ik word er wel zat van dat elke crash een straf voor iemand moet opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

krijg je straks situatie dat er nauwelijks ingehaald wordt; race incident = straf :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Señor Sjon schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 12:09:
[...]

Hoe beoordeel je de Senna - Schumacher crash dan van Spanje 2012? Senna deed hetzelfde, toch kreeg Schumacher 10 plekken straf.
Volgens mij hadden ze toen in de data gezien dat Schumacher te laat remde.

Wat je met dit soort dingen niet moet vergeten is dat de stewards nagenoeg volledige toegang tot de telemetrie hebben, en dus heel makkelijk meerdere rondes van de coureurs kunnen vergelijken.

[ Voor 23% gewijzigd door SnowDude op 10-06-2014 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 13:09
Is het heel vreemd als ik denk, hij had (lees ik) wat remproblemen, dan zou ik ook niet recht achter Vettel blijven in het aanremmen....
Nog even en we krijgen oogsensortjes.... om te zien of die Massa wel gezien had ...

Verder, tja 3 auto's bij elkaar, verschillende lijnen, niet zo'n recht toe recht aan bocht.... race ongelukje...
edit: perez komt gewoon te ver naar links :+ beste te zien in de cam van achter imho

[ Voor 11% gewijzigd door Vandread op 10-06-2014 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Hoe zit dat met Renault en Caterham? Zijn die nu nieuwe samenwerking aangegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Requiem19 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 12:09:
Massa had zeker meer ruimte kunnen nemen en dan was het ongeluk ook niet gebeurt.

Maar neemt dat weg dat Perez hier een strafbaar feit begaat? Moet Massa anticiperen op een coureur die de regels verbreekt? Op het moment dat je voorganger gaat remmen, mag jij als achterliggende coureur verwachten dat hij zijn lijn op dat moment houdt. Het was de één na laatste ronde, dan mag en moet er geracet worden op het scherpste van de snede, maar binnen de regels.

Rosberg en Hamilton hebben in Bahrein precies laten zien hoe dat wel kan.

[...]

Dat vind ik een goed punt. In samenhang met die twee beelden heb je inderdaad meer informatie. Maar puur vanuit de onboard beelden ziet de situatie er behoorlijk anders uit. Daar moet je wel op verdacht zijn.
Hoeveel meer ruimte had je gewild dat Massa genomen had? Een meter, tien cm? Besef je wel dat het naast de ideale lijn ERG vuil is. Je moet gewoon zij aan zij een bocht in kunnen duiken.

Perez zat gewoon 100% fout. Weet je wat nog walgelijker is? Dat 'ie z'n gelijk probeert te halen via Instagram in plaats van face-to-face het uitkleppen met Massa, maar gewoon wegloopt |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:04
Op het moment van de crash was mijn eerste reactie dat het Massa's fout was maar na wat beelden van verschillende hoeken leg ik het toch volledig bij Perez neer.

Maf eigenlijk dat Perez met zijn eigen Instagram foto zichzelf de schuld geeft. Het circuit en de lijn lopen naar rechts en met z'n pijltjes toont hij aan tijdens het remmen van de lijn te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bee.nl
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Jejking schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 13:04:
Perez zat gewoon 100% fout. Weet je wat nog walgelijker is? Dat 'ie z'n gelijk probeert te halen via Instagram in plaats van face-to-face het uitkleppen met Massa, maar gewoon wegloopt |:(
Waarom zo zwart/wit? Er zijn argumenten te bedenken waarom Perez niet goed gehandeld heeft, maar er zijn evengoed argumenten te bedenken waar Massa beter op had kunnen letten. Dat is nu juist de discussie: de juiste nuance proberen te leggen. Dat die schuldverhouding meer richting Perez uitvalt begrijp ik, maar het is niet 100% tegen 0%. Hetzelfde bij een verkeersongeluk. Hoewel er altijd een schuldige aangewezen wordt, wil dit niet zeggen dat de ander ook had kunnen anticiperen en een veilige marge aan had kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
himlims_ schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 12:55:
Hoe zit dat met Renault en Caterham? Zijn die nu nieuwe samenwerking aangegaan?
http://www.f1today.net/nl...rder-met-alpine-sportauto

Die zijn net uit elkaar (geruchten gingen al langer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Canada of niet, zelfs de samenvatting van een halfuur op Canvas heb ik niet kunnen uitkijken (heb nogtans veel moeite gedaan), jeetje wat een afgang is die F1 in 2014 geworden, zowat de grootste verzameling zuurpieten is het nu.
Trieste zaak dat men zoveel middelen verkwist, en er toch een slappe aftrek van wat het was mee bakt.
Ecclestone is het zelfs mee eens, opdoeken en huiswerk opnieuw beginnen.
Jammer dat het zo moet lopen, met alle aanwezige middelen niet te vatten.

[ Voor 1% gewijzigd door Señor Sjon op 10-06-2014 13:53 . Reden: Geen naamsverbasteringen a.u.b. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juncto
  • Laatst online: 11-09 06:04
Waar ik benieuwd naar ben, is naar jullie mening rondom Caterham.
een aantal weken kwamen berichten dat het team (en dan bedoel ik de diverse autosport initiatieven van Caterham) te koop staat, Fernandez was op dat moment niet bereikbaar, na een aantal dagen onbereikbaar te zijn geweest, ontkent hij dat het team te koop staat.
Er komen nu geruchten dat er niet genoeg geld is om de lopende zaken (op tijd) te betalen, maar enige tijd geleden was ook al het gerucht dat ze bij Renault of Red Bull nog een rekening open hadden staan.
De race in Canada rijden ze niet uit, wegens technische problemen, iets zegt mij dat dit in relatie staat tot de slechte financiele situatie bij het team.
Zijn jullie Caterham het einde van de seizoen nog halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik vrees bijna eerder voor Sauber dan voor Caterham. Wat er met dat team gebeurd is, is onvoorstelbaar. In 2012 winnen ze bijna en nu strijden ze tegen Marussia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juncto
  • Laatst online: 11-09 06:04
@Señor Sjon
Bij Sauber zijn er zeker wel uitdagingen, maar persoonlijk heb ik wel vertrouwen dat het goed gaat komen, mede omdat ze wat meer open zijn omtrent de huidige situatie en een auto kan altijd tegenvallen, hetgeen vaker gebeurd, dat een team in jaar x een goed ontwerp heeft en alles verder ook goed draait, en dat het jaar erop, de auto's simpelweg een ramp zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

XyritZz schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 09:31:
[...]

Geruchten zijn dat het nieuwe pakket van Ferrari wel werkte voor de performance, maar dat het niet gebruikt is in de wedstrijd omdat de temperatuur van de motor hoger opliep dan verwacht. Kortom, de aero en motor divisie hebben niet echt optimaal samengewerkt met het maken van deze update...
Denk niet dat dit het probleem was, het design van de nieuwe sidepods was zodanig dat de warmte alleen vrij kwam rond de achterwielophanging. De outlets waren ook helemaal tot dit punt uitgetrokken, zodat de sidepods halverwege slanker konden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Caterham kan ik missen als kiespijn. En ik vond het eigenlijk ook niet erg dat de Marussia's er snel uit waren. Scheelt weer een chicane voor de kopgroep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Martinspire schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 14:28:
Caterham kan ik missen als kiespijn. En ik vond het eigenlijk ook niet erg dat de Marussia's er snel uit waren. Scheelt weer een chicane voor de kopgroep
Caterham gaat inderdaad nergens over, al hoop ik wel dat Kobayashi nog ergens onderdak vindt. Ericsson = onzichtbaar. Marussia daarentegen heeft z'n naam niet mee maar begint wel steeds beter te draaien. Mogen lekker blijven wmb :)
Bee.nl schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 13:40:
[...]

Waarom zo zwart/wit? Er zijn argumenten te bedenken waarom Perez niet goed gehandeld heeft, maar er zijn evengoed argumenten te bedenken waar Massa beter op had kunnen letten. Dat is nu juist de discussie: de juiste nuance proberen te leggen. Dat die schuldverhouding meer richting Perez uitvalt begrijp ik, maar het is niet 100% tegen 0%. Hetzelfde bij een verkeersongeluk. Hoewel er altijd een schuldige aangewezen wordt, wil dit niet zeggen dat de ander ook had kunnen anticiperen en een veilige marge aan had kunnen houden.
Noem eens een paar argumenten waar Massa beter op had kunnen letten dan? Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulcrusher
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 11:40
Wat me meteen al opviel was dat Massa zijn stuur vast hield en maar bleef proberen tegen te sturen. Perez liet zijn stuur meteen los toen hij half gespind was. Nu was de stuurstang toch al afgebroken bij Massa, maar het wordt niet voor niets gezegd dat je meteen je stuur los moet laten bij een crash (waar een botsing met de muur imminent is).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Perez zit al bijna in de muur en Massa nog niet....

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulcrusher
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 11:40
Fietsbel schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 20:54:
Perez zit al bijna in de muur en Massa nog niet....
Maar Massa blijft met zijn handen aan het stuur tot hij in de muur zit

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Wellicht even de tip sharen via z'n twitter, misschien dat hij het niet wist dat het stuur lostgelaten moet worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Fietsbel op 10-06-2014 20:59 ]

39

Pagina: 1 ... 52 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het aanbieden van of linken naar (live) streams is niet toegestaan.