Financiële onafhankelijkheid Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 100 Laatste
Acties:
  • 758.000 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Plus dat investeringen doen op de beurs, en daarbij je huis dus niet (eerder) af te lossen (dus nog hypotheek hebben) betekent ook niet echt onafhankelijk. Dat het hoger rendement op kan leveren geloof ik direct, maar je zit dan dus niet alleen aan je hypotheek vast, maar ook aan je inleg op de beurs.

Ik zou eigenlijk eerder "onafhankelijkheid" willen bereiken door hypotheek sneller af te lossen. Daarna heb ik inderdaad nog steeds niet echte onafhankelijkheid bereikt omdat ik nog genoeg moet sparen voor oude dag etc.
Maar ik zit dan nergens meer aanvast, alleen nog m'n inkomen en wat ik op de bank (spaarrekening) weg zet.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
1 dagje restant gaan opa's en oma's opvullen. Zijn nog aan het twijfelen tussen een gastouder (uren afnemen) of KDV (dagdelen afnemen). Vrouw zit in het onderwijs dus heeft alle schoolvakanties vrij, daarnaast heeft ze een zeer fijn rooster dit jaar, waardoor ze ma 12.30, di 14.30. wo 15.30 d0 15.30 en vrij 14.30 klaar is. Ze begint dan wel niet om 8.30 maar om 7.30 maar daarvoor geldt voor haar wel in 90% van de gevallen klaar is klaar (dus geen nakijken thuis of iets dergelijks).
!null schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:27:
Plus dat investeringen doen op de beurs, en daarbij je huis dus niet (eerder) af te lossen (dus nog hypotheek hebben) betekent ook niet echt onafhankelijk. Dat het hoger rendement op kan leveren geloof ik direct, maar je zit dan dus niet alleen aan je hypotheek vast, maar ook aan je inleg op de beurs.

Ik zou eigenlijk eerder "onafhankelijkheid" willen bereiken door hypotheek sneller af te lossen. Daarna heb ik inderdaad nog steeds niet echte onafhankelijkheid bereikt omdat ik nog genoeg moet sparen voor oude dag etc.
Maar ik zit dan nergens meer aanvast, alleen nog m'n inkomen en wat ik op de bank (spaarrekening) weg zet.
In mijn ogen maakt het niets uit. je moet blijven werken voor je geld. Over 3-4 jaar heb ik net zoveel kapitaal als openstaande hypotheek. Dan kan ik op ieder moment mijn hypotheek direct aflossen (wel met een boete natuurlijk). Ik zie geen verschil in onze situaties, je loopt misschien minder riscio maar de situaties blijven exact hetzelfde.

In mijn visie is de rente en aflossing (wel gebasseerd op 100% aflossing natuurlijk) op de hypotheek een zelfde kostenpost als de energie/zorgverz of iedere andere maandelijkse post die ik moet betalen. Alleen met het verschil dat deze post zonder indexatie is (rente vaste periode uitgesloten) en in de toekosmt verdwijnt.

[ Voor 61% gewijzigd door Accountant op 10-01-2014 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Accountant schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:29:
1 dagje restant gaan opa's en oma's opvullen. Zijn nog aan het twijfelen tussen een gastouder (uren afnemen) of KDV (dagdelen afnemen). Vrouw zit in het onderwijs dus heeft alle schoolvakanties vrij, daarnaast heeft ze een zeer fijn rooster dit jaar, waardoor ze ma 12.30, di 14.30. wo 15.30 d0 15.30 en vrij 14.30 klaar is. Ze begint dan wel niet om 8.30 maar om 7.30 maar daarvoor geldt voor haar wel in 90% van de gevallen klaar is klaar (dus geen nakijken thuis of iets dergelijks).
Hoeveel uur denk je af te gaan nemen per week? Ik denk dat je deze kostenpost enorm onderschat en de flexibiliteit van gastouders en kdv's overschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
1 dag van 8 uur gaan we afnemen.
Ik kan de kosten wel onderschatten, maar wat ik probeer duidelijk te maken is dat met een vermogens toename capaciteit van 20K conservatief en 30K optimistisch, het niet zoveel uitmaakt of de kosten nu 3.000 of 5.000 zijn.
Wat ik al eerder heb aangegeven leven we heel kostenbewust en ontnemen we ons niets. Een bevriend stel (beide MBO opleiding) waarvan de vrouw part time werkt moet van nog minder rond komen. Lukt prima mijn inziens een kindje opvoeden met 3K netto per maand. Dat een kind geld kost en misschien veel ook als je het over een heel leven berekend ben ik helemaal met je eens. Maar ik denk dat met bepaalde beperkingen die een jonge baby met zich meebrengt voor ons dus niet veel extra zal kosten. Althans niet zoveel extra dat ik mijn spaardoelen extreem naar onder moet bij gaan stellen. Dit is natuurlijk zeer afhankelijk van de persoonlijke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 14:49
reken ongeveer 6,50 per uur dat is toch wel normaal. dan weet je wat je per jaar ongeveer kwijt bent zonder toeslagen.
Mocht je naar een kdv met dagdelen dan betaal je vaak 10 uur per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Hoe doe je de andere dagen dan, ga je 4 dagen je kiddo bij opa/oma stallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:18
Accountant schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 10:42:
Kijkend naar mezelf denk ik dat als de kinderen richting groep 7-8 en middelbare school gaan "duurder" worden. Dat waren voor mij momenten toen ik tegen mijn ouders zei: Ik wil Nike Air Max en een trainingspak van 300-400 gulden (jeugdzondes natuurlijk). Toen liet ik mij als kind met name beinvloeden door mijn directe omgeving. De kinderen eten dan meer en willen ook mede bepalen waar de vakantie naar toe gaat. Dus tot een jaar of 10 schat ik de kosten nog vrij laag in.
Verreweg het duurste is de kinderopvang of de inkomstenderving door minder werken.

Wat betreft de kosten die je noemt: dure spullen voor de kinderen is een keuze. Opvoedkundig gezien is het m.i. niet handig om kinderen zomaar dure spullen te geven. Dus of je geeft ze zelf een budget (kleedgeld) of jij bepaalt wat er komt. In beide gevallen kan je dus zorgen dat de kosten binnen de perken blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
Blik1984 schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 12:32:
[...]

Hoe doe je de andere dagen dan, ga je 4 dagen je kiddo bij opa/oma stallen?
Stallen zou ik het niet willen noemen. Schoonouders gaan beide niet meer full time werken en gaan beide 1 dag oppassen (uit eigen keus en beweging). Mijn ouders zijn gepensioneerd en gaan ook 2 dagen oppassen. Mijn eigen ouders hebben al 8 jaar een oppas kindje van een nicht (nu is dat beperkt tot tussen de middag mee eten en na school even opvangen) en krijgen daarnaast af en toe van andere nichten kinderen toegestopt en genieten er enorm van.
Ik wil niet nogmaals in de discussie vervallen of dit een juiste keus is van ons en de visie van andere mensen hierop. Dit in i.c.m. met de eerder genoemde zeer mooie werktijden van mijn vrouw, en het feit dat ik op 5min loopafstand van mijn werk woon komt het kindje dus niets tekort. Dit is voor iedereen verschillend en dit gaat hopelijk voor ons prima werken.

Time will tell (ook de kosten kant :) )!
timag schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 12:35:
[...]

Verreweg het duurste is de kinderopvang of de inkomstenderving door minder werken.

Wat betreft de kosten die je noemt: dure spullen voor de kinderen is een keuze. Opvoedkundig gezien is het m.i. niet handig om kinderen zomaar dure spullen te geven. Dus of je geeft ze zelf een budget (kleedgeld) of jij bepaalt wat er komt. In beide gevallen kan je dus zorgen dat de kosten binnen de perken blijven.
tja ik kreeg die schoenen van mijn ouders. Maar waar andere na 3 maanden weer nieuwe kregen moest ik er 1 jaar oplopen. Dan ga je er ook zuiniger mee om. Is zeker een keuze maar als ze ouder worden zullen ze ook eerder hun mening geven en ik gun dat kind die dure schoenen dan later wel. Ik weet hoe trots en blij ik er vroeger mee was. Uiteindelijk is met mij ook alles goed gekomen 8)

[ Voor 30% gewijzigd door Accountant op 10-01-2014 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Waarom denkt iedereen dat de AOW naar 0 gaat. Ik denk dat de kans groter is dat de bijstand naar 0 gaat voordat de AOW eraan gaat. Immers mensen in de leeftijd 20-60 kunnen als ze geen geld krijgen nog daadwerkelijk iets doen, al is het slavenarbeid bij wijze van spreken. Ouderen daar moet voor gezorgd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
Z___Z schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 12:49:
Waarom denkt iedereen dat de AOW naar 0 gaat. Ik denk dat de kans groter is dat de bijstand naar 0 gaat voordat de AOW eraan gaat. Immers mensen in de leeftijd 20-60 kunnen als ze geen geld krijgen nog daadwerkelijk iets doen, al is het slavenarbeid bij wijze van spreken. Ouderen daar moet voor gezorgd worden.
Daar moet je bij je berekening rekening mee houden. Alles wat je extra krijgt is mooi meegenomen toch? Hoe verder je bij je AOW leeftijd komt hoe meer inzicht je erop hebt op of je er wel of geen rekening mee moet houden. Geen rekening meehouden is meer kapitaal nodig, wel rekening meehouden is stuk minder kapitaal benodigd.
Uitgaande van de huidige regels zou ik::
Bij 50 AOW op 0 zetten.
Bij 60 rekening mee durven te houden (op een x percentage)
Bij 70 volledig rekening meehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Accountant schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 12:43:
[...]

Stallen zou ik het niet willen noemen. Schoonouders gaan beide niet meer full time werken en gaan beide 1 dag oppassen (uit eigen keus en beweging). Mijn ouders zijn gepensioneerd en gaan ook 2 dagen oppassen. Mijn eigen ouders hebben al 8 jaar een oppas kindje van een nicht (nu is dat beperkt tot tussen de middag mee eten en na school even opvangen) en krijgen daarnaast af en toe van andere nichten kinderen toegestopt en genieten er enorm van.
Ik wil niet nogmaals in de discussie vervallen of dit een juiste keus is van ons en de visie van andere mensen hierop. Dit in i.c.m. met de eerder genoemde zeer mooie werktijden van mijn vrouw, en het feit dat ik op 5min loopafstand van mijn werk woon komt het kindje dus niets tekort. Dit is voor iedereen verschillend en dit gaat hopelijk voor ons prima werken.

Time will tell (ook de kosten kant :) )!
Was geen waarde-oordeel. Ik weet alleen hoe zwaar het voor mijn schoonmoeder is, en die komt slechts 1 dag, dus daar zou ik wel goed op letten. Dat het niet te zwaar voor ze wordt, ze zijn tenslotte ook geen 30 meer.

Anyway, als je daadwerkelijk maar 1 dag doet valt dat qua kosten nog wel mee. Dat is vaak de grootste kostenpost voor een kind tot 4 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
Blik1984 schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 13:04:
[...]

Was geen waarde-oordeel. Ik weet alleen hoe zwaar het voor mijn schoonmoeder is, en die komt slechts 1 dag, dus daar zou ik wel goed op letten. Dat het niet te zwaar voor ze wordt, ze zijn tenslotte ook geen 30 meer.

Anyway, als je daadwerkelijk maar 1 dag doet valt dat qua kosten nog wel mee. Dat is vaak de grootste kostenpost voor een kind tot 4 jaar.
Merk inderdaad aan mijn eigen ouders dat als ze weleens 3-4 kinderen over de vloer hebben dat dit te druk is. Met name in de leeftijdscategorie 2-5 (niet zo goed luisteren en hyper actief zeg maar). Een kind alleen is vaker makkelijker te handelen.
Maar goed mocht het mislopen grijpen we in gaan we minder werken/meer opvang inhuren geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:18
Accountant schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 13:22:
[...]

Merk inderdaad aan mijn eigen ouders dat als ze weleens 3-4 kinderen over de vloer hebben dat dit te druk is. Met name in de leeftijdscategorie 2-5 (niet zo goed luisteren en hyper actief zeg maar). Een kind alleen is vaker makkelijker te handelen.
Maar goed mocht het mislopen grijpen we in gaan we minder werken/meer opvang inhuren geen probleem.
Iets wat mensen nog wel eens over het hoofd zien: De relatie tussen grootouders en kleinkinderen is wezenlijk anders als de grootouders structureel oppassen. Ze worden dan van opa en oma opeens opvoeder. Dat betekent dat zij ook opeens strikt regels moeten handhaven, consequent moeten zijn etc.

Persoonlijk gun ik mijn kinderen een opa en oma die ze af en toe onbezorgd kunnen verwennen en mijn ouders een verdiende relaxte oude dag zonder verplichtingen. Niet alle oma's durven nee te zeggen tegen dit soort dingen en het is zoals jullie al aangeven toch een behoorlijke belasting.

Overigens vinden kinderen een KDV over het algemeen ook leuk, thuis zijn er over het algemeen geen leeftijdsgenootjes om mee te spelen. Nog goed voor de sociale ontwikkeling ook.

Het is dan financieel misschien wel handig, maar het heeft ook andere consequenties. Om weer terug richting topic te gaan, dat is misschien wel de vraag die iedereen zich moet stellen: is financieel onafhankelijk een doel op zich of wil je er wat anders mee bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
timag schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 13:56:
[...]
Om weer terug richting topic te gaan, dat is misschien wel de vraag die iedereen zich moet stellen: is financieel onafhankelijk een doel op zich of wil je er wat anders mee bereiken?
Ach ja je constateert dat je een fors gedeelte van je inkomen kunt sparen zonder op kwaliteit van leven in te hoeven boete, dan ga je nadenken en dromen. Het is geen doel opzich de weg is immers nog zo lang en onvoorspelbaar. Maar door het bespreekbaar te maken vind ik het wel tastbaarder worden. Misschien zou ik het ook eens uit moeten spreken bij vrienden. Een ex collega heeft het ooit eens uitgesproken maar die moest uiteindelijk zijn keutel terugtrekken (aandelen crash+autistisch zoontje waardoor de vrouw haar werk heeft opgezegd). Hij zei altijd met 50 wil ik stoppen dat zal nu eerder 55-60 worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:13
timag schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 13:56:
[...]

Overigens vinden kinderen een KDV over het algemeen ook leuk, thuis zijn er over het algemeen geen leeftijdsgenootjes om mee te spelen. Nog goed voor de sociale ontwikkeling ook.
Daar geloof ik niet zo in, vroeger ging er een beduidend minder aantal kinderen naar de KDV omdat veel moeders thuis bleven, zijn die (inclusief ik) er minder vanaf gekomen sociaal? Maar goed een balans overal in vinden is wel belangrijk, 5 dagen 8 uur bij opa en oma is een ander uiterste natuurlijk.

Overigens zijn de KDV's niet zo flexibel, daar zouden ze eens wat aan moeten doen! (en aan de kosten!)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
Dwalen wellicht een beetje af maar ik heb het idee dat vroeger kinderen veel meer op straat speelden dan nu. Sociale vaardigheden pikte je op die manier op. Kinderen pikken zowiezo wel die vaardigheden op maar het is of gewoon wat eerder, of wat later. KDV is imho niet beter / slechter

On topic: Ik wil een beetje op tijd stoppen of minder gaan werken. Ik wil niet op mijn 60e even gaan bekijken of ik daartoe in staat ben. Daarom is het denk ik verstandig om nu inzicht te krijgen (en te houden) en daarmee een beetje plannen. Zo'n plan is niet in beton gegoten. Allerlei omstandigheden kunnen veranderen. Op dat moment moet je gewoon je plan herzien.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
Vanmorgen het programma hoeveel ben je waard bekeken van sbs6.

Los van de twijfelachtige titel om aan personen een waarde te koppelen, de vage mensen die meedoen aan deze programma's, de irritante presentator en dito voice over vond ik het toch leuk om even een kijkje te nemen in privé financiën van een "doorsnee" gezin.

De mensen die aan het woord kwamen gingen uit van een te hoge waarde van de bezittingen en de schulden werden extreem onderschat. Daarnaast gaf een zogenaamde adviseur het advies een huis te gaan kopen ipv te huren want nu had een dame teveel spaargeld en zou ze belasting moeten gaan betalen. Zulk soort one liners op tv kan ik dan weer niet uitstaan, totaal onzinnig en niet onderbouwd advies waar je niets mee kunt.

Dubbeltje op zijn kant heb ik nooit helemaal gevolgd maar volgens mij gingen ze daar de mensen meer helpen. Bij dit SBS programma werd dus alleen gekeken naar de keiharde cijfers. Bezittingen minus schulden, dat vond ik wel het leuke eraan. Zal de volgende uitzendingen denk ik ook wel gaan kijken.

Overigens vond ik de salarissen vrij fors in de uitzending maar volgens mij was dat incl. vakantiegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:52
Accountant schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 12:54:
De mensen die aan het woord kwamen gingen uit van een te hoge waarde van de bezittingen en de schulden werden extreem onderschat. Daarnaast gaf een zogenaamde adviseur het advies een huis te gaan kopen ipv te huren want nu had een dame teveel spaargeld en zou ze belasting moeten gaan betalen. Zulk soort one liners op tv kan ik dan weer niet uitstaan, totaal onzinnig en niet onderbouwd advies waar je niets mee kunt.
Dan heb je alleen gehoord wat je wilde horen aangezien het advies was om te investeren en het kopen van een huis werd als (enige) voorbeeld genoemd.
Heb toevallig de uitzending ook gezien en kon me dat niet op die manier herinneren zoals jij het omschrijft dus net even dat stukje terug gekeken.
Sowieso komt eerder aan bod dat het spaargeld een bestemming heeft, namelijk een koophuis.
Van de adviseur krijgt ze later in het programma het advies om te investeren in bijvoorbeeld een huis waarna de voice-over aangeeft dat dat overeenkomt met de plannen die ze al had.
Wat alleen niet duidelijk wordt in het programma (en dat is jammer) is of het advies dat gegeven wordt gebaseerd is op haar eerdere uitspraak dat ze het spaargeld wil gebruiken bij het kopen van een huis.
Nu lijkt het inderdaad uit de lucht te komen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 13:28:
[...]

Dan heb je alleen gehoord wat je wilde horen aangezien het advies was om te investeren en het kopen van een huis werd als (enige) voorbeeld genoemd.
Heb toevallig de uitzending ook gezien en kon me dat niet op die manier herinneren zoals jij het omschrijft dus net even dat stukje terug gekeken.
Sowieso komt eerder aan bod dat het spaargeld een bestemming heeft, namelijk een koophuis.
Van de adviseur krijgt ze later in het programma het advies om te investeren in bijvoorbeeld een huis waarna de voice-over aangeeft dat dat overeenkomt met de plannen die ze al had.
Wat alleen niet duidelijk wordt in het programma (en dat is jammer) is of het advies dat gegeven wordt gebaseerd is op haar eerdere uitspraak dat ze het spaargeld wil gebruiken bij het kopen van een huis.
Nu lijkt het inderdaad uit de lucht te komen vallen.
Mij staat bij dat die voice-over iets zei van het is slim om te investeren in een huis want nu moet je er belasting over betalen. Maar goed ik heb het niet meer terug gekeken.
In haar situatie betwijfel ik overigens of het slim is te investeren in een huis. Je zult haar toekomstplannen moeten weten om erachter te komen of het slim is een huis te kopen i.p.v. te huren, en dat stukje werd onvoldoende/niet onderbouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:12
SBS6 is een commerciele omroep. Even goegelen levert dit:
Wie is er betrokken bij Hoeveel Ben Je Waard??
“In een nauwe samenwerking tussen ING, Talpa en SBS6 is het tv-programma ‘Hoeveel Ben Je Waard?’ ontwikkeld.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
It's all about the Benjamins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:52
Accountant schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 14:21:
[...]

Mij staat bij dat die voice-over iets zei van het is slim om te investeren in een huis want nu moet je er belasting over betalen. Maar goed ik heb het niet meer terug gekeken.
In haar situatie betwijfel ik overigens of het slim is te investeren in een huis. Je zult haar toekomstplannen moeten weten om erachter te komen of het slim is een huis te kopen i.p.v. te huren, en dat stukje werd onvoldoende/niet onderbouwd.
Je haalt van alles en nog wat door elkaar, misschien handig om toch maar even terug te kijken? ;)
Letterlijk wordt het volgende gezegd "Beter zou het zijn om jouw spaargeld, om dat te investeren in bijvoorbeeld een woning. Want dan hoef je geen belasting te betalen"
De voice-over zegt vervolgens "Dat was precies wat Daniela van plan was"
Vervolgens gaat het nog heel kort over de betaalbaarheid van een geschikte woning (ze wil wonen op een A locatie maar die zijn duur in Amsterdam) en wordt het afgesloten door de voice-over die aangeeft dat er dus een keuze is tussen kleiner wonen in een koophuis of flink belasting betalen.

Die toekomstplannen had je overigens kunnen weten, zoals ik al zei zegt ze zelf in het programma dat de bestemming voor haar spaargeld (waar ze niet aan komt) een koophuis is.
Of is dat niet genoeg onderbouwing dat ze zelf aangeeft dat het spaargeld voor een koophuis is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik zou het vreemder hebben gevonden als er was getipt om te gaan beleggen. 90% van de mensen maakt over 5 jaar gezien verlies. Je moet dus bij de beste 10% horen om daar winst uit te halen, laat staan een fatsoenlijk rendement.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokmeister
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:27
Op de website watkosteengezin.nl worden vaak blogs geschreven welke wel interessant zijn.
Deze mensen willen graag hun hypotheek aflossen, en ze geven inzicht in hun kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
[b]ninjazx9r98 schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 15:48
een keuze is tussen kleiner wonen in een koophuis of flink belasting betalen.
En dat laatste is de echte zorgvuldig verpakte leugen* - volkomen in het straatje van de sponsor ING - want de ca 250 euro per jaar danwel ca 20 euro per week is natuurlijk niet 'flink belasting betalen'. Zeker niet in perspectief van haar uitgavenprofiel.

Voor die 20 euro zou ze haar complete leefstijl waar ze schijnbaar gelukkig mee is om moeten gooien om minder uit te zijn, minder flexibel en het juk van een hypotheekschuld (van ING) mee te moeten dragen.

*technisch gezien een combinatie van drogredenen

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 11-01-2014 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 15:48:
[...]

Je haalt van alles en nog wat door elkaar, misschien handig om toch maar even terug te kijken? ;)
Letterlijk wordt het volgende gezegd "Beter zou het zijn om jouw spaargeld, om dat te investeren in bijvoorbeeld een woning. Want dan hoef je geen belasting te betalen"
De voice-over zegt vervolgens "Dat was precies wat Daniela van plan was"
Vervolgens gaat het nog heel kort over de betaalbaarheid van een geschikte woning (ze wil wonen op een A locatie maar die zijn duur in Amsterdam) en wordt het afgesloten door de voice-over die aangeeft dat er dus een keuze is tussen kleiner wonen in een koophuis of flink belasting betalen.

Die toekomstplannen had je overigens kunnen weten, zoals ik al zei zegt ze zelf in het programma dat de bestemming voor haar spaargeld (waar ze niet aan komt) een koophuis is.
Of is dat niet genoeg onderbouwing dat ze zelf aangeeft dat het spaargeld voor een koophuis is?
Ik had liever gehoord:
Je hebt wat spaargeld dat is verstandig, hou er rekening mee dat je daarover belasting moet betalen. Misschien kun je erover nadenken om de helft aan te betalen op een huisje, hou er dan wel rekening mee
dat je de komende jaren vast zit aan dit huis(mocht je b,v, een relatie krijgen / willen verhuizen en tevens restschuld risico benoemen). Kies je voor flexibiliteit dan kun je het beste blijven huren hierdoor betaal je wat belasting over je kapitaal, misschien kun je het geld voor een tijdje in een deposito zetten.

Het benoemen dat ze FLINK belasting moet betalen over een kapitaaltje van nog geen 50K vind ik bang makerij.

Zij kan wel plannen hebben om een huisje te kopen maar die adviseur moet bepalen of dat in haar situatie verstandig is (en haar daarvoor wellicht beschermen). De adviseur moet mijn inziens diverse situaties belichten met voor- en nadelen.

Maar goed het is tv en time is money.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik weet niet of je ooit in een reportage op tv hebt gezeten, maar voor nuances is daar totaal geen plek. Uit 4 uur materiaal maken ze een filmpje van 5 minuten. Waarschijnlijk Hopelijk zijn ze wel verteld. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
stokmeister schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 18:34:
Op de website watkosteengezin.nl worden vaak blogs geschreven welke wel interessant zijn.
Deze mensen willen graag hun hypotheek aflossen, en ze geven inzicht in hun kosten.
Leuk, ik ga eens kijken.
Krisp schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 18:54:
Ik weet niet of je ooit in een reportage op tv hebt gezeten, maar voor nuances is daar totaal geen plek. Uit 4 uur materiaal maken ze een filmpje van 5 minuten. Waarschijnlijk Hopelijk zijn ze wel verteld. :)
Ja aan haar hopelijk wel, maar aan de SBS kijker niet en dat maakt me met name "boos".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:12
Accountant schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 19:04:
Ja aan haar hopelijk wel, maar aan de SBS kijker niet en dat maakt me met name "boos".
Ik wilde eerst zeggen 'kijkers die besluiten een huis te kopen op basis van een SBS tv programma verdienen het om hard op hun bakkes te gaan'. Echter vrees ik dat er toch wel wat mensen zijn geweest die inderdaad niet verder hebben gekeken dan hun neus lang is, een huis hebben gekocht en nu in grote problemen zitten.
Dat SBS een doos blikken Quick 'n Bright aansmeert met bijbehorende doekjes of een vliegvakantie naar weetikwaar is een ding maar een huis kopen heeft mogelijk een enorme impact op je leven. Dan heb je een morele plicht om mensen op de gevaren te wijzen.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
stokmeister schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 18:34:
Inmiddels de site eens rustig doorgenomen, openhartige mensen die inderdaad een goede blik in de keuken geven! Bedankt voor de tip, ga de blog zeker volgen!

Ben zelf alleen geen fan van budgetteren (geen sterk punt van mij) maar goed voor de bloggers werkt het dat is het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokmeister
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:27
Ja ik vind het ook een leuke blog.
Zelf heb ik een hypotheek waarvan de helft ongeveer aflossingsvrij is.
We wonen nu bijna een jaar in ons nieuwe huis en hebben van de week 10k afgelost, waarvan 5k op het aflossingsvrije gedeelte en 5k op het bankspaar gedeelte.
Het plan is om elk jaar minimaal 5k af te lossen op het aflossingsvrije gedeelte.
Zo zijn we aan het eind van de looptijd hypotheekvrij.
Het plan is dus vrij simpel.
Aan beleggen ga ik niet beginnen.
We bekijken regelmatig onze maandlasten, daarmee proberen we zoveel mogelijk op onze uitgaven te letten. Verder houden we van reizen en dat blijven we dan ook gewoon lekker doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:41
!null schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 16:14:
Ik ben helemaal geen bouwkundige, maar vind het ook gewoon een mooi idee. Ook met het oog op duurzame zaken zoals isolatie en energiebehoefte. En tevens vinden we bouwen in hout erg mooi. Het zit er nu gewoon niet in. Maar over 10 jaar (zeker met een afbetaald huis als dat lukt) kan dat wel. Daarom zou het mooi zijn als we voorlopig blijven wonen in ons nieuwe huis, accepteren dat het huis al alles heeft wat je nodig hebt, en dan later je droomhuis bouwen.
we hebben zelf een huis laten bouwen, super ervaring. absuluut aan te raden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Volg dit topic sinds kort ook. Flinke lap om te lezen!

Heeft me in ieder geval wel doen inzien dat we wat beter ons best moeten gaan doen om wat centen over te houden. Hebben daar al wel wat stappen in gezet, maar kan altijd beter.
Situatie:
- Ik 30, zij 29, geen kinderen.
- Gezamenlijk huishoudinkomen ongeveer 100k bruto (en stijgend)
- In 2010 (bad timing) een huis gekocht, met een hypotheek van €325k (40% aflossingsvrij)
- Gezamenlijke studieschuld van (nu nog) 39k
- Twee lease-auto's waarvan ééntje buiten de bijtelling
- Spaarsaldo 15k

Het huis is gelukkig redelijk toekomstbestendig, en redelijk uniek voor de stad waarin we wonen. De prijs is hierdoor voor deze straat nog niet echt gedaald gelukkig, maar we zitten hier voorlopig nog wel even vast :+

Mijn eerste prioriteiten zijn momenteel om de studieschuld af te lossen, en het spaargeld naar de belastingvrije som te brengen. Ik hoop de studieschuld binnen een jaar of drie afgelost te hebben. Dat kost nu namelijk 300 euro in de maand waar ik vanaf wil. Dit tegen 2,39%.
We geven het meeste geld uit aan woonlasten en vakanties (vorig jaar ong. 12k, dit jaar hopelijk de helft :)).
Daar willen we dit jaar wat verandering in brengen.

Stappen die we vorig jaar al genomen hebben:
- Besparing op ziektekostenverzekering
- Beide privé-auto's eruit
- Energieverbruik tegen het licht gehouden

Ben me nu ook (weer) aan het verdiepen in aandelen om het rendement wat op te krikken, maar daar nog niet helemaal uit. Deposito's zetten nog weinig zoden aan de dijk momenteel. Dan kan ik beter de schulden terugbrengen.

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 12-01-2014 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
@Mikey Man
Qua leeftijd en salaris (wij 10K minder en geen lease auto's) komen we in de buurt.

Mag ik je enkele vragen stellen? Nou kijk maar of je erop wil antwoorden:
1. Zie je het als MOETEN om centen over te houden of lijkt het je gewoon verstandig om iets kostenbewuster te leven?
2. Gewoon uit nieuwsgierigheid omdat ik er zelf geen ervaring mee heb. Hoe ontstaat een dergelijke studieschuld? Is dat "goed" leven tijdens de studententijd en wellicht wat vertraging oplopen? Ik heb nooit uitwonend gewoond en mijn ouders betaalde de studie maar had dat zelf met een bijbaantje makkelijk op kunnen brengen (ik wil je hier niet mee aanvallen is een oprechte vraag omdat ik me er niets bij kan voorstellen, tenzij je piloot of iets dergelijks bent).
3. Hoe zien jullie de toekomst qua wonen en eventuele gezinsuitbreiding, is het huis dan nog geschikt?
4. Hoe ziet jullie vakantiepatroon eruit, zullen meerdere verre reizen zijn neem ik aan? Wij zitten op 6K voor ongeveer 6 weken zonvakanties binnen Europa verdeelt over 4 vakanties. (1keer 3000 en 3 keer 1000).

Die 15K zou ik wellicht ophogen naar 25K maar is niet direct noodzakelijk. Ik vermoed dat jullie in 2010 veel inventaris nieuw gekocht hebben en de auto's hebben jullie ook geen omkijken naar. Dus jullie buffer hoeft niet dermate hoog te zijn om eventele dure onvoorziene uitgave op te vangen. Ik zou ook inderdaad eerst eens die studieschuld gaan wegpoetsen. Ik weet niet of je zicht hebt op hoeveel jullie iedere maand opmaken (zo te lezen richting de 90-100% inschatting gezien jullie spaargeld).

Je zou wel kunnen overwegen een virtuele portefeuille aan te maken. Is wel anders dan met echt eigen geld beleggen maar je komt er wel een beetje mee in de flow zeg maar.

Ik ga nu weer verder met de kinderkamer verven had even een pauze genomen. Kost een hoop vrije tijd om het allemaal zelf te doen maar het geeft wel voldoening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wil daar best op antwoorden hoor, geen probleem :)

1. Snap de invalshoek van je eerste vraag niet helemaal? Ik vind dat ik inderdaad geld over moet houden, omdat ik nog weleens naar een ander huisje zou willen gaan. Daarnaast zou ik ook liever niet tot mijn 70e werken. Een keer overstappen naar een dagje minder zie ik over een tijd wel gebeuren.

2. Tsjah, hoe ontstaat die studieschuld... :) Deels gemakzucht, deels verkeerde keuzes gemaakt, deels -al dan niet naïef- bewuste keuze. Ik had best een aardige reistijd naar mijn universiteit. Heb toen de keuze moeten maken tussen óf het huis uit, óf een auto kopen (waarmee de reistijd ongeveer 70% korter was). Gezien de benzine in de aderen, voor het laatste gekozen. En dat kost toch een flinke bom duiten. Heb altijd gewerkt naast mijn studie (13 uur in de week), dus had eigenlijk best een flink inkomen.
Uiteindelijk ben ik het laatste jaar van mijn studie toch het huis uit gegaan (ouders gingen verhuizen, was eigenlijk geen ruimte meer voor mij in het nieuwe huis). Heb tevens wat langer gedaan over mijn studie dan de bedoeling was, en ik heb een studie gestart waar ik na het eerste jaar niet genoeg studiepunten had, en dus moest switchen.
Zo dus al met al in een paar jaar aan 35k persoonlijke studieschuld gekomen.
Mijn vriendin is wel het huis uit gegaan, en heeft daar een buffertje opgebouwd via de studieschuld (ong. 12k). Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het grootste gedeelte daarvan in een autootje om naar het werk te komen en de nieuwe inboedel gegaan is.
3. Het huis wat we gekocht hebben is in principe toekomstbestendig. Het is een rijtjeswoning van 150m2 / 4 (slaap)kamers in een Vinex wijk, met alles op loopafstand. Was niet direct mijn wens om aan de kinderen te gaan, maar ik zie het hier nog wel gebeuren. Moet dan wel wat geschoven worden met de kamers, maar het is an sich geen issue.
4. De afgelopen jaren zijn we vrij duur op vakantie geweest. Sinds we het huis hebben gekocht:
- 2x week wintersport
- 2x campervakantie naar de VS
- 1x Maleisië/Singapore
- Enkele citytrips

Moet wel zeggen dat het afgelopen jaar een flinke uitbijter was. Zijn naar de VS geweest en hebben daar twee weken met een camper rond gereden en nog vijf dagen in NY doorgebracht. Dit heeft bij elkaar al een slordige 10k gekost.
Hebben daarnaast een citytrip van vijf dagen naar Londen gedaan, met onze beste vriend en vriendin. Zij was net klaar met de chemo's, en dat heeft ervoor gezorgd dat we een redelijk 'carpe diem' instelling hebben gehad. Heb het niet nagerekend, maar ik denk dat dit zomaar 2,5k heeft gekost.

Welke 15k heb je het over eigenlijk? Het spaargeld? Tsjah, ik vind het een prettig idee om iets achter de hand te houden. Maar je hebt gelijk, met de huidige rentepercentages is het netto aantrekkelijker om eerst de schulden terug te dringen. Het klopt inderdaad dat we de inboedel nieuw gekocht hebben. We hebben toen we verhuisden het gelijk goed gedaan. Denk dat we toen ongeveer 20k in verbouwen/inboedel gestopt hebben.

Wat we opmaken; ik heb eerlijk gezegd geen idee... Ik weet wel dat we ongeveer 2100 euro per maand nodig hebben om de vaste lasten te voldoen. Hier gaat nog ong. 500 vanaf voor de HRA teruggave.
Denk in alle eerlijkheid dat we met een klein beetje opletten 1500 in de maand over zouden moeten houden. Moet eerlijk zeggen dat ik zo uit mijn hoofd al wat flinke uitgaven op een rijtje kan zetten waar we voorlopig geen last meer van hebben.
Denk dan aan een motorrijbewijs, motor, uitrusting etc. (+/- 5000 euro), flinke reparaties toen we nog eigen auto's hadden (ong 1500 euro in drie maanden), nieuwe versterker (1500), NAS (1000), moet sinds vorig jaar in pak naar het werk, dus heb daar ook moeten investeren (2000 euro).
Aan de andere kant gaan we dan weer niet zo vaak uit eten, en doen boodschappen bij de Lidl (goed, vlees wel bij de slager, vis bij de visboer en brood bij de slager :+ )

Al met al denk ik wel dat we de opgaande lijn gevonden hebben. De resultaten zijn er alleen nog niet echt.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 12-01-2014 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
Nice lange verhalen, leuk leesvoer!

1. Ok, je bent er dus achter dan je bepaalde dromen hebt waardoor je eigenlijk geld nodig hebt/lagere lasten nodig hebt. Geen direct moeten om te bezuinigen maar uit vrije wil, dat is de meest fijne comfortabele uitgangssituatie.

2. Nog steeds damn! Maar goed die eerst wegwerken.

3. Hier gaan volgens mij veel gezinnen de fout in. Een huis kopen met te weinig toekomstvisie. Wel fijn dat je de ruimte hebt dus opzich niks aan het handje.

4. Zolang het kan moet je er inderdaad van genieten. Het is ook onze hobby dus snel zie ik ons er ook niet op bezuinigen, zolang het allemaal te betalen is gewoon doen dus!

Misschien moet je je uitgave eens door een prgrammatje van de bank halen of Excel, puur om te kijken of hetgeen in je hoofd ook bij de waarheid zit. met die 15K bedoelde ik het spaargeld ja die is opzich groot genoeg dus dat zou ik als minimale buffer aanhouden.

Wij houden die 1.500 per maand over, dan gaat het sparen best hard. Als jij dat denkt te realiseren dan zou jullie studieschuld binnen 2 jaar zijn afgelost. Kunst is dan wel na het aflossen van de studieschuld het overschot niet te consumeren dan kun je hard doorsparen.

Persoonlijk vind ik jullie levensstandaard wel vrij luxe. Wil je die 1.500 per maand overhouden dan zul je het denk ik minder in de vaste lasten moeten gaan zoeken maar meer in de vakanties en gadgets. Je houdt wel van High end speelgoed zo te lezen, maar goed ik denk dat je er dan ook zuinig op bent en langere tijd meedoet.

Zou sowieso proberen van de maandelijkse inkomsten alle uitgave (incl. vakanties) te betalen en het restant te sparen/mee aflossen. Dan kun je als extraatje het vakantiegeld en een eventuele 13e maand sparen/gebruiken ter aflossing. Voor ons zijn mei en december leuke maanden dan krijgen wij namelijk die extra inkomsten waar geen uitgave tegenover staan (op jaarbasis toch als snel 5.5K).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Moet inderdaad eens naar de uitgaven kijken. Al een poging gedaan met Afas Personal, maar dat is best een hels karwei :)

Als we de maandelijkse uitgaven bekijken, ligt de winst inderdaad vooral in de gadgets. Maar zoals je zegt; ik koop wel spul wat lang meegaat, en ben er zuinig op. Heb een leuke audioset staan, waar ik in de toekomst nog wel meer geld in wil stoppen. Maar dat zijn wel uitgaven die wat mij betreft voor 10 á 15 jaar zijn. Het is ook mijn streven om de 13e maand en vakantiegeld voor sparen/aflossen wil gebruiken. We betalen er ook de ziektekostenverzekering in één keer van. Scheelt weer 3%. Zelfde geldt voor het vakantiegeld, hebben we in het verleden iig de gemeentelijke belastingen van betaald :)

Maargoed, wat het topic me alvast heeft meegegeven, is dat we een beetje op moeten gaan letten als we nog een keertje willen verhuizen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Over het kopen van een huis: ik ben momenteel bezig met het kopen van een huis en kies bewust ervoor om (fors) goedkoper te wonen, waarbij het (deels) het koste gaat van toekomstbestendigheid. Resultaat is wel dat ik binnen 5-10 jaar mijn hele hypotheek aflos, waarna ik (met gestegen inkomsten en een dot gespaard geld) een huis kan kopen wat ik echt wil, waarschijnlijk in de klasse 4-5 ton. In een markt met dalende prijzen en met een slecht aanbod aan huishuizen is klein kopen voor mij juist verstandig, zolang je maar een beetje nadenkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nouja, waar je wel rekening mee moet houden is dat het kopen van een huis flink wat kosten met zich meebrengt:
- Verbouwingskosten
- Overdrachtsbelasting
- Notariskosten
- Kosten financiering
- Bij verkoop nog makelaarskosten

Of het daarmee handig is om binnen 10 jaar weer te verhuizen is de vraag.
Achteraf had het wellicht handiger geweest om nog een jaar of twee in m'n (sociale) huurflatje te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
Krisp schreef op zondag 12 januari 2014 @ 18:25:
Over het kopen van een huis: ik ben momenteel bezig met het kopen van een huis en kies bewust ervoor om (fors) goedkoper te wonen, waarbij het (deels) het koste gaat van toekomstbestendigheid. Resultaat is wel dat ik binnen 5-10 jaar mijn hele hypotheek aflos, waarna ik (met gestegen inkomsten en een dot gespaard geld) een huis kan kopen wat ik echt wil, waarschijnlijk in de klasse 4-5 ton. In een markt met dalende prijzen en met een slecht aanbod aan huishuizen is klein kopen voor mij juist verstandig, zolang je maar een beetje nadenkt.
Het grote voordeel van klein kopen, is dat je nooit het probleem krijgt dat de kleine woning als een molensteen om je nek hangt. Zelf heb ik ook 2 huizen waarvan 1 met een erg kleine hypotheek. Ik ben er juist blij mee, want nu kan ik de nieuwe woning helemaal op smaak brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
Krisp schreef op zondag 12 januari 2014 @ 18:25:
Interessant
Even voor mijn beeldvorming in welke prijsklasse en regio ben je nu aan het kijken? 200K ofzo?
Hoe wil je fors goedkoper wonen? Door geen huis te kopen maar een appartementje of een in een iets mindere buurt?

Onze planning was eigenlijk direct na het huurhuis een riant eigen huis te bouwen met een tophypotheek te financieren en daar de rest van ons leven te wonen. Echter door een ziekenhuisopname en tijdsdruk (wilde kinderen en bruiloft) hebben we besloten de bouwplannen 10-12 jaar op te schuiven. Nu hebben we een eenvoudig huisje waar je prima 2 kinderen in kunt opvoeden, een lekker zeer betaalbare hypotheek in een leuke kindvriendelijke wijk.

De kans om een eigen droomhuis te bouwen krijgen we maar 1 keer in ons leven en dat willen we dan ook goed doordacht doen. Zo zie je maar dat een eerste planning niet heilig is, bij gewijzigde omstandigheden moet je ook kunnen schakelen en flexibel ingesteld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik was aan het kijken naar 220K-240K, maar ben van plan om nu te zakken naar 150K-160K. Dat betekent geen huis met 4 slaapkamers tegen het centrum van Utrecht, maar 10 minuten fietsen voor een klein driekamerappartement. Dat scheelt een kleine 350 euro per maand netto, waarbij ik extra energiekosten (a ±50 euro/maand) en lagere rente (omdat ik een lagere LTV heb) niet meeneem. Na 1,5 jaar heb ik de kosten koper (±5K) eruit door de besparing. Daarna kan ik fors gaan doorsparen, iets wat exponentieel doorwerkt. Over 5 jaar zie ik dan wel weer. Ik kan er sowieso 1 kind kwijt.

Zoals ik in de vorige post al zei, zitten we in een dalende huizenmarkt. Mijn inschatting (maar daar verschillen de meningen over) is dat we de komende jaren nog wel even doorzakken. De grens daarvoor ligt ongeveer bij 200K-250K: daarboven zakt het fors, daaronder minder. Ik denk dat mijn huis geen 20K minder waard wordt, en al is dat wel zo, dan zou het huis wat ik eigenlijk wilde kopen meer dalen in waarde (duurder huis: grotere absolute daling, maar waarschijnlijk ook percentueel). En: over vijf jaar zie ik wel weer verder.

In een stijgende huizenmarkt moet je inderdaad zo hoog mogelijk instappen om van alle stijgingen mee te profiteren. In een dalende huizenmarkt moet je de verliezen zo veel mogelijk beperken. Je moet wonen, maar m.i. dan zo goedkoop mogelijk. Dit is mijn oplossing daarvoor. :)

Ik vind het idee van een tophypotheek zeer beklemmend. En inderdaad, plannen pas je aan aan de hand van nieuwe omstandigheden die zich voordoen.

[ Voor 5% gewijzigd door Krisp op 12-01-2014 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
Klopt de waardevermindering hakt er harder in bij duurdere huizen. Daarnaast zijn goedkopere huizen wel redelijk courant. Een kleiner huis veroorzaakt volgens mij een rimpeleffect aan lagere kosten dus het zou nog wel eens een stuk lager kunnen uitvallen als je nu begroot.
Ik vind het wel gedurfd om te kiezen voor een appartement t.o.v. een huis. Dat zie ik persoonlijk wel als mezelf iets ontnemen (maar goed is ook een vorm van investeren voor de langere termijn voor jou). Moet er wel bij zeggen dat ik een soort van boerenpummel ben en ik toch graag een lapje grond heb i.p.v. een hokje beton in een nog groter hok.
Nu ben ik ook blij dat die tophypotheek niet nodig was en zou ik ook niet meer willen. Kijkend naar het volgende huis hebben we tegen die tijd (volgens de huidige planning) genoeg gespaard, de bank zouden we dan kunnen overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krisp schreef op zondag 12 januari 2014 @ 20:09:
Ik was aan het kijken naar 220K-240K, maar ben van plan om nu te zakken naar 150K-160K. Dat betekent geen huis met 4 slaapkamers tegen het centrum van Utrecht, maar 10 minuten fietsen voor een klein driekamerappartement. Dat scheelt een kleine 350 euro per maand netto, waarbij ik extra energiekosten (a ±50 euro/maand) en lagere rente (omdat ik een lagere LTV heb) niet meeneem. Na 1,5 jaar heb ik de kosten koper (±5K) eruit door de besparing. Daarna kan ik fors gaan doorsparen, iets wat exponentieel doorwerkt. Over 5 jaar zie ik dan wel weer. Ik kan er sowieso 1 kind kwijt.

Zoals ik in de vorige post al zei, zitten we in een dalende huizenmarkt. Mijn inschatting (maar daar verschillen de meningen over) is dat we de komende jaren nog wel even doorzakken. De grens daarvoor ligt ongeveer bij 200K-250K: daarboven zakt het fors, daaronder minder. Ik denk dat mijn huis geen 20K minder waard wordt, en al is dat wel zo, dan zou het huis wat ik eigenlijk wilde kopen meer dalen in waarde (duurder huis: grotere absolute daling, maar waarschijnlijk ook percentueel). En: over vijf jaar zie ik wel weer verder.

In een stijgende huizenmarkt moet je inderdaad zo hoog mogelijk instappen om van alle stijgingen mee te profiteren. In een dalende huizenmarkt moet je de verliezen zo veel mogelijk beperken. Je moet wonen, maar m.i. dan zo goedkoop mogelijk. Dit is mijn oplossing daarvoor. :)

Ik vind het idee van een tophypotheek zeer beklemmend. En inderdaad, plannen pas je aan aan de hand van nieuwe omstandigheden die zich voordoen.
Pas wel op met de courantheid van de woning. Wellicht daalt de woning niet heel sterk in prijs, maar als het langer dan een jaar duurt om de woning te verkopen kan dit ook een sterke invloed op jouw planning hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 14:44
Verwijderd schreef op maandag 13 januari 2014 @ 09:48:
[...]

Pas wel op met de courantheid van de woning. Wellicht daalt de woning niet heel sterk in prijs, maar als het langer dan een jaar duurt om de woning te verkopen kan dit ook een sterke invloed op jouw planning hebben.
Mwah, als je toch pas wil verhuizen als je de hypotheek hebt afgelost maakt dat niet zo heel veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Het maakt wel uit als je bijvoorbeeld een tweekamerappartement koopt. Die lopen totaal niet meer en zakken dus veel harder. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor een woning in een slechte buurt of in een buurt die steeds slechter wordt. Ik vind het wel een goede opmerking. :) Een kleine courante woning zakt niet veel, maar een kleine niet-courante woning zakt absoluut gezien net zo hard als een grotere woning.

Het gaat hier om een driekamerappartement in een buurt die wordt opgeknapt, dus ik ben er niet zo bang voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Zojuist een excelsheet verder uitgewerkt met de inkomsten/uitgaven van 2013 inclusief variabele lasten en inkomsten.
Gemiddeld genomen (zonder de investering van de keuken) zouden wij per maand 400 euro over moeten houden en dit dus kunnen sparen in 2014 (waarschijnlijk zelfs iets meer).
Daarbij meegenomen dat we 2013 hebben overbrugt zonder combinatiekorting van de belastingdienst die geldt als je een kind hebt, wel kinderbijslag al ontvangen.

Ik ga de komende tijd het allemaal eens bijhouden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
Bij onszelf vind ik het leuk om te zien dat we een soort van onbewuste radar hebben. Onze uitgave zijn de afgelopen 4 jaar redelijk stabiel gebleven per categorie. Dit heeft er wel ook mee te maken dat we in 2009 vrijwel alles nieuw hebben gekocht en in feite weinig vervangingen nodig hebben gehad de afgelopen jaren.

Ik richt mezelf wel meer op de totale jaarlijkse uitgave dan per categorie. Vaak zie je links en rechts kleine verschuivingen en op totaal niveau is dat dan weer teniet gedaan. Grote uitgave filter ik eruit om te kijken welk bedrag ik nu daadwerkelijk opmaak per jaar/maand(bv verbouwing, aankoop auto en feestjes). Vorig jaar bijvoorbeeld hadden we een bruiloft als ik die er weer vanaf trek komen we weer op een gemiddelde van 2.800-3.000 aan uitgave (dit niveau hebben we al vanaf 2010). Zoals al eerder in het topic besproken ben ik nieuwsgierig wat een kleine met deze uitgave gaat doen (verwacht geen extreme uitschieter, verwacht max. richting de 3.250 te gaan maar kan me natuurlijk vergissen).

Wat de vaste lasten betreft zal ik nooit snel voor verrassing komen te staan. Maar die rottige onverwachte kosten dat maakt het plannen zo lastig. Er zit vaak toch nog een groot verschil tussen het bedrag dat je zou overhouden en het bedrag dat daadwerkelijk overblijft aan het einde van het jaar/maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Accountant schreef op maandag 13 januari 2014 @ 14:42:
Bij onszelf vind ik het leuk om te zien dat we een soort van onbewuste radar hebben. Onze uitgave zijn de afgelopen 4 jaar redelijk stabiel gebleven per categorie. Dit heeft er wel ook mee te maken dat we in 2009 vrijwel alles nieuw hebben gekocht en in feite weinig vervangingen nodig hebben gehad de afgelopen jaren.

Ik richt mezelf wel meer op de totale jaarlijkse uitgave dan per categorie. Vaak zie je links en rechts kleine verschuivingen en op totaal niveau is dat dan weer teniet gedaan. Grote uitgave filter ik eruit om te kijken welk bedrag ik nu daadwerkelijk opmaak per jaar/maand(bv verbouwing, aankoop auto en feestjes). Vorig jaar bijvoorbeeld hadden we een bruiloft als ik die er weer vanaf trek komen we weer op een gemiddelde van 2.800-3.000 aan uitgave (dit niveau hebben we al vanaf 2010). Zoals al eerder in het topic besproken ben ik nieuwsgierig wat een kleine met deze uitgave gaat doen (verwacht geen extreme uitschieter, verwacht max. richting de 3.250 te gaan maar kan me natuurlijk vergissen).

Wat de vaste lasten betreft zal ik nooit snel voor verrassing komen te staan. Maar die rottige onverwachte kosten dat maakt het plannen zo lastig. Er zit vaak toch nog een groot verschil tussen het bedrag dat je zou overhouden en het bedrag dat daadwerkelijk overblijft aan het einde van het jaar/maand.
Ik heb helaas geen overzicht van 2012, anders had ik ongeveer kunnen zien wat de kosten doen met 1 kind :) Ik merk wel dat de boodschappen iets omhoog zijn gegaan en de kosten bij bijvoorbeeld een kruidvat (pampers, potjes eten etc.) en uiteraard ook kleding voor de kleine meid. Daar staat dan weer tegenover dat er 191 euro kinder bijslag per kwartaal inkomt, dus 65 euro per maand, dit dekt toch al best wel wat van die kosten. En dan kun je dus eigenlijk nog die Combinatiekorting ook nog per maand gaan verrekenen, ben benieuwd hoeveel dat ongeveer is. *wij hebben geen opvangkosten overigens

2013 was voor ons vooral een duur jaar in de variabele kosten (alle kosten die niet een vast bedrag hebben per maand, dus boodschappen etc. etc. etc.) en dan met name:
- keuken 7K
- Toilet 1,5 K
- Rolluik 350,-
- nieuwe deur 300,-
- jaloeziën 400,-

Maar goed, daarvan weet ik dat die kosten dit jaar niet meer zullen komen ;) vast en zeker verzint de vrouw wel weer iets anders, maar niet in deze orde van grootte hoop ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
Met de kosten van de keuken en het toilet hou je meestal wel rekening. Maar die kostenposten tot 500 euro die gaan wat makkelijker en kruipen er stiekem in. Ach het is maar 500 euro en dan is het weer uitgegeven zonder dat je het merkt. Ik wil de combinatiekorting inderdaad ook per maand laten uitbetalen deze zal ik daardoor maandelijks in mindering brengen op de gemaakte kosten. Ik zie een belastingteruggave niet als inkomsten/opbrengsten maar boek ze direct af op mijn uitgave.

Ik ga overigens de makers van watkosteengezin.nl eens verblijden met een mail. Ik ben namelijk wel benieuwd hoeveel een dergelijke website opbrengt. Las ergens dat ze naar een miljoen pageviews willen en zie wat banners op hun site.
Vermoed dat die Amerikaanse snor er wel aardig van kan leven (tenminste een leuk extratje), alhoewel ik geen idee heb wat je aan advertentie inkomsten (van google toch?) krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Accountant schreef op maandag 13 januari 2014 @ 15:04:
Met de kosten van de keuken en het toilet hou je meestal wel rekening. Maar die kostenposten tot 500 euro die gaan wat makkelijker en kruipen er stiekem in. Ach het is maar 500 euro en dan is het weer uitgegeven zonder dat je het merkt. Ik wil de combinatiekorting inderdaad ook per maand uitbetalen deze zal ik daardoor maandelijks in mindering brengen op de gemaakte kosten. Ik zie een belastingteruggave niet als inkomsten/opbrengsten maar boek ze direct af op mijn uitgave.

Ik ga overigens de makers van watkosteengezin.nl eens verblijden met een mail. Ik ben namelijk wel benieuwd hoeveel een dergelijke website opbrengt. Las ergens dat ze naar een miljoen pageviews willen en zie wat banners op hun site.
Vermoed dat die Amerikaanse snor er wel aardig van kan leven (tenminste een leuk extratje), alhoewel ik geen idee heb wat je aan advertentie inkomsten (van google toch?) krijgt.
Klopt, de wat kleinere uitgaven gaan makkelijker, waardoor je je spaarruimte die je per maand hebt wellicht onbewust kleiner maakt.

Reken je niet rijk met google adsense :)

edit:
Als ik het goed heb, krijgen wij een combinatiekorting van +/- 1500-1600 euro per jaar, dat is toch mooi 130,- per maand extra! _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Martinusz op 13-01-2014 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
Dus incl. de kinderbijslag krijg je toch mooi 200 extra vergoeding van je medeburgers. Aangezien je geen opvangkosten hebt zal het een groot deel van je maandelijkse kosten dekken. Voedsel, luiers en kleding zal daar toch wel van moeten lukken denk ik zo (zeg maar de maandelijkse exploitatiekosten van een kind)? Dan laat ik de inventariskosten even buiten beschouwing die moeten dan van het spaargeld betaald worden.

Ik laat de mijne denk ik per 1 juli ingaan dan krijg ik zeg maar een dubbele vergoeding het tweede half jaar. Dan met ingang van 2015 zal die gewoon regulier maandelijks gaan lopen over 12 termijnen.

Ik ben alleen nog aan het nadenken hoe ik de belastingteruggave in mijn overzicht moet verwerken.
Vorig jaar viel de teruggave uiteen in HRA en vermogensbelasting. Toen heb ik maar alles onder de noemer huisvestiging opgenomen (opbrengst post onder huisvestiging). Maar met de combinatiekorting erbij krijg ik denk ik een scheef beeld. Dus ik ben erover aan het denken de belastingteruggave geheel op te delen. Hier moet ik nog even over gaan nadenken. Weet niet zo goed waar ik de combinatiekorting dan op moet afboeken (welke kosten post) of dat ik hem apart moet laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Accountant schreef op maandag 13 januari 2014 @ 15:04:
Niet heel recent, maar toch Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ji7L5pJjBwVKAdCEXQr4f8kh/full.jpg. bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Begrijp me niet verkeerd, maar wie is de Amerikaanse snor? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:37
MrMoneyMustache van mrmoneymustache.com :)

[ Voor 32% gewijzigd door denyos op 13-01-2014 21:00 . Reden: fixed link ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
Krisp schreef op maandag 13 januari 2014 @ 20:48:
Begrijp me niet verkeerd, maar wie is de Amerikaanse snor? :P
Mr MoneyMustach

Bedankt dat je het hebt opgezocht SH4D3H
Hier de Link naar het artikel behorende bij de grafiek. Respect voor die gozer (ik weet niet wat ik in zijn situatie had gedaan), ben stiekem erg jaloers op zijn instelling om het geld te laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik spaar omdat ik niks kan bedenken waar ik t aan uit kan geven, huis is opgeknapt, ik heb 4 auto's. Enige wat geld kost is mijn vriendin, haha nee grapje. Gewoon de dagelijks dingen en een vakantie hier en daar.

En om t nu maar zo over de balk heen te smijten, no way. Ja ooit een vakantiehuisje ergens in Zweden kopen daar spaar ik ook voor. En zet geld apart voor de kids die ik nog niet heb.

Volgens mij zijn Nederlanders best zuinig. Iedereen die ik ken spaart wel, ieder op zijn eigen manier. Maar toch, heb paar Amerikaanse vrienden. Nou word altijd huiverig van, die hebben niet eens eens spaarrekening of uberhaupt vermogen. Alles is CC geld. Daar zou ik echt niet rustig mee kunnen leven met al die schulden. Maarja de Amerikaanse droom noemen ze het denk ik maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:27
'It's called the American Dream because you have to be asleep to believe it'.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Verwijderd schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 08:10:
Ik spaar omdat ik niks kan bedenken waar ik t aan uit kan geven, huis is opgeknapt, ik heb 4 auto's. Enige wat geld kost is mijn vriendin, haha nee grapje. Gewoon de dagelijks dingen en een vakantie hier en daar.
Geen hypotheek meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 08:10:

En om t nu maar zo over de balk heen te smijten, no way. Ja ooit een vakantiehuisje ergens in Zweden kopen daar spaar ik ook voor. En zet geld apart voor de kids die ik nog niet heb.
Vakantiehuisje is volgens mij pas echt leuk als je ook enorm veel vrije tijd hebt. Als je slechts 1 tot 3 keer per jaar een weekje of 2 gaat kom je volgens mij niet tot rust (kun je dus beter huren denk ik). Onderhoud en poetsen zal namelijk ook in die weken moeten gebeuren. Daarnaast lijkt het me fijn als locals hebt die een oogje in het zeil willen houden en die je een sleutel kunt toevertrouwen.

Heb er zelf ook wel eens aan gedacht mooi klein huisje in een zonnig oord, maar voor mij zou dat denk ik niet werken. Tenzij ik met 50 gepensioneerd ben en kan zeggen ik ga voor 1-2 maanden lekker naar de zon (dan ben je met een hotel/appartement denk ik veel duurder uit).

Daarnaast lijkt het me heerlijk om een naar eigen smaak ingericht vakantiehuisje te hebben maar ook weer een beklemmend idee iedere keer naar dezelfde locatie te moeten gaan. Er zijn namelijk zoveel prachtige locaties op deze bol. Pfff keuzes maken.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Accountant schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 10:31:
[...]

Vakantiehuisje is volgens mij pas echt leuk als je ook enorm veel vrije tijd hebt. Als je slechts 1 tot 3 keer per jaar een weekje of 2 gaat kom je volgens mij niet tot rust (kun je dus beter huren denk ik). Onderhoud en poetsen zal namelijk ook in die weken moeten gebeuren. Daarnaast lijkt het me fijn als locals hebt die een oogje in het zeil willen houden en die je een sleutel kunt toevertrouwen.

Heb er zelf ook wel eens aan gedacht mooi klein huisje in een zonnig oord, maar voor mij zou dat denk ik niet werken. Tenzij ik met 50 gepensioneerd ben en kan zeggen ik ga voor 1-2 maanden lekker naar de zon (dan ben je met een hotel/appartement denk ik veel duurder uit).

Daarnaast lijkt het me heerlijk om een naar eigen smaak ingericht vakantiehuisje te hebben maar ook weer een beklemmend idee iedere keer naar dezelfde locatie te moeten gaan. Er zijn namelijk zoveel prachtige locaties op deze bol. Pfff keuzes maken.........
Volgens mij kun je inderdaad gewoon beter zelf 4 keer op vakantie gaan per jaar, tenzij je echt weet dat je veel gebruik er van gaat maken. Mijn oom en tante hebben een (lelijke) stacaravan op een Nederlandse camping en dat kost ze 4K per jaar 8)7

Aan de andere kant zie je op tv weleens mooie vakantiehuisjes op parken vanaf 60K ongeveer, echt huisjes geen caravan. Wij wonen dicht bij de kust vlakbij Zeeland, en zo'n huisje nabij het strand lijkt mij best wel relax, zeker omdat je er practisch ieder weekend heen zou kunnen. Aan de andere kant inderdaad...altijd dezelfde plek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
martinusz schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 10:56:
[...]

Aan de andere kant zie je op tv weleens mooie vakantiehuisjes op parken vanaf 60K ongeveer, echt huisjes geen caravan. Wij wonen dicht bij de kust vlakbij Zeeland, en zo'n huisje nabij het strand lijkt mij best wel relax, zeker omdat je er practisch ieder weekend heen zou kunnen. Aan de andere kant inderdaad...altijd dezelfde plek...
Bij die vakantiehuisjes moet je altijd even goed kijken of er sprake is van erfpacht en wat de parkkosten bedragen. Het klinkt inderdaad als een mooie droom een vakantiehuisje maar ik denk dat bij het daadwerkelijke bezit nog veel komt kijken als je puur recreatief wil bewonen. Semi permanente bewoning is wel een ander uitgangspunt maar dan praat je al snel over 3-4 maanden per jaar.

Mocht je geld over hebben om een financiering over te slaan dan zou het een mooie aankoop (investering wil ik nog niet direct zeggen) kunnen zijn je kunt dan op mooie manier genieten van je spaarcentjes. Maar ja dubbele lasten is ook een bitch die lopen dan dus ook gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Vakantiehuisjes heb ik echt helemaal niks mee. Dat is mijn inziens typisch zo'n voorbeeld van de slechte kant van bezit. Je bezit het huisje en hebt dus lasten/onderhoud/verwantwoordelijkheden. Allemaal dingen die geld kosten, om er slechts maximale enkele keren per jaar naar toe te gaan. Het is inderdaad leuk als je gepensioeneerd ben en er een aantal maanden in het jaar naar toe kan. Verder is het gewoon nutteloos. Ook vanuit financieel oogpunt kun je dan beter huren of hotels etc.
En dan moet je altijd naar dezelfde plek idd,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:42
Verhuren kan goed rendement opleveren.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:57
Brrr, wij hebben een kleine achterstand bij onze start gehad, maar zijn inmiddels lekker op dreef om vermogen te vergaren door ons huis af te betalen. Enige wat onze neuzen op de feiten blijft drukken is dat een collega van mijn leeftijd (halverwege 30) kanker heeft en niet zeker genezen zal worden, andere collega is begin 40 en heeft terminale kanker en collega drie overleed van de week aan ALS in zijn begin 50'er jaren. Hoewel je niet altijd voor jezelf spaart is er ook wat voor te zeggen om er in de tussentijd ook goed van te leven - zoeken naar balans is het credo voor ons dus. Soms sparen we daarom meer omdat de behoeftes laag zijn, soms sparen we niet omdat we in ene zin hebben om iets nieuws te doen of een nieuwe plaats te bezoeken.

Overigens is parttime werken voor ons ook een wannahave en dat doen we dan ook al beide 2 jaar, ondanks dat willen we zo rond ons 50'e financieel nog iets onafhankelijker zijn en misschien zelfs helemaal toekunnen op een half inkomen of paar bijbaantjes.

Vind sowieso leuk om te zien dat dertigers toch heel anders naar de wereld kijken in veel gevallen dan hun ouders. Niet aflossingsvrij wonen, schulden aflossen en eerder stoppen met werken? Sparen we zelf wel bij elkaar :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
kraades schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 12:05:
Verhuren kan goed rendement opleveren.
Klopt, die mensen op zondag bij Harry rekenen het altijd heel mooi uit >:) . Ik heb er zelf geen ervaring mee dus kan ook niets over de werkelijke rendementen zeggen. Ik weet wel dat een studentenhuis of woonhuis uitbaten me heel leuk lijkt. Maar een vakantiehuis is mijn inziens toch iets heel anders.

Bij veel parken kun je de verhuur uitbesteden maar dat gaat weer ten koste van je eigen genot. Volgens mij kun je ook een minimale opbrengst garantie krijgen. Dan moet je volgens mij zoveel weken per jaar op voor hand al aangeven wanneer het voor de verhuur beschikbaar is. Mij te veel onzekere factoren en het gevoel dat ik er weinig regie meer over heb. En als ik ergens niet tegen kan dan is het wel geen regie over mijn eigen centjes.

Daarnaast bij buitenlandse huisjes zou ik de factor reiskosten meenemen. Nu kom je er wellicht met de auto/goedkoop vliegticket. Maar wie weet zullen onze vervoerskosten in de toekomst wel enorm toenemen toch een onzekere factor. Met name bij huisjes die je per vliegtuig bereikt zie ik dit als een risico.
NiGeLaToR schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 12:12:
Brrr, wij hebben een kleine achterstand bij onze start gehad, maar zijn inmiddels lekker op dreef om vermogen te vergaren door ons huis af te betalen. Enige wat onze neuzen op de feiten blijft drukken is dat een collega van mijn leeftijd (halverwege 30) kanker heeft en niet zeker genezen zal worden, andere collega is begin 40 en heeft terminale kanker en collega drie overleed van de week aan ALS in zijn begin 50'er jaren. Hoewel je niet altijd voor jezelf spaart is er ook wat voor te zeggen om er in de tussentijd ook goed van te leven - zoeken naar balans is het credo voor ons dus. Soms sparen we daarom meer omdat de behoeftes laag zijn, soms sparen we niet omdat we in ene zin hebben om iets nieuws te doen of een nieuwe plaats te bezoeken.
Dat zijn inderdaad nare situaties. In beginsel ga ik ervan uit dat ik hopelijk gezond 75 zal worden. Met nare ziektes en dergelijke wil ik absoluut geen rekening houden. Als je de balans hebt gevonden tussen lekker leven en wat sparen dan heb je ook niet het gevoel dat je jezelf iets ontzegt/ontneemt.

[ Voor 32% gewijzigd door Accountant op 14-01-2014 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Wat een interessant topic! Jammer dat ik het nu pas ontdekt heb, ik heb het helemaal van begin tot eind gelezen.

Mijn vriendin en ik (beide 30 jaar, geen kinderen) zijn trouwe lezers van het Amerikaanse blog MrMoneyMustache en ik ben nu het boek van Jakob Fisker aan het lezen. Wij proberen ook bewust met ons geld om te gaan en veel te sparen. Momenteel sparen wij 50% van ons netto inkomen (bruto inkomen is 90k gezamelijk). Wij hechten geen waarde aan spullen, als wij geld uitgeven is het aan vakantie of uit eten. Wij zien het absoluut niet zitten om tot ons 70e te werken en zouden graag (veel) eerder willen stoppen. Als we in onze omgeving kijken is daar niemand mee bezig, leuk om hier te lezen dat er anderen zijn die er net zo over denken als wij.

Momenteel hebben we 150k bij elkaar gesprokkeld. Dit staat momenteel op een spaarrekening. We zijn aan het nadenken om misschien te gaan beleggen (maar het staat nu zo hoog!) of misschien een woning kopen voor de verhuur, waarbij de inkomsten beter zijn te voorspellen dan op de beurs). Wij hebben nog geen specifieke leeftijd in gedachten waarop we willen stoppen met werken, misschien dat we eerst allebei wel parttime gaan werken, of een van ons wel, de ander niet. Het gaat erom dat we straks de keuze hebben om te werken of niet. Een quote die me erg bijgebleven is (weet alleen niet meer van wie) is: "the most important thing money can buy is freedom". En het mooie is dat we echt niet het idee hebben dat we ons tekort doen, of inleveren op comfort. Wij zijn gelukkig bij onze uitgavegedrag. M.a.w. we zouden niet gelukkiger worden als we meer uitgeven.

Misschien dat we eens wat concrete doelen moeten formuleren over wat we financieel willen bereiken over 1, 5 of 10 jaar. Hebben jullie concrete doelen, en wat zijn die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
abalone schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 11:09:
Wat een interessant topic! Jammer dat ik het nu pas ontdekt heb, ik heb het helemaal van begin tot eind gelezen.

Mijn vriendin en ik (beide 30 jaar, geen kinderen) zijn trouwe lezers van het Amerikaanse blog MrMoneyMustache en ik ben nu het boek van Jakob Fisker aan het lezen. Wij proberen ook bewust met ons geld om te gaan en veel te sparen. Momenteel sparen wij 50% van ons netto inkomen (bruto inkomen is 90k gezamelijk). Wij hechten geen waarde aan spullen, als wij geld uitgeven is het aan vakantie of uit eten. Wij zien het absoluut niet zitten om tot ons 70e te werken en zouden graag (veel) eerder willen stoppen. Als we in onze omgeving kijken is daar niemand mee bezig, leuk om hier te lezen dat er anderen zijn die er net zo over denken als wij.

Momenteel hebben we 150k bij elkaar gesprokkeld. Dit staat momenteel op een spaarrekening. We zijn aan het nadenken om misschien te gaan beleggen (maar het staat nu zo hoog!) of misschien een woning kopen voor de verhuur, waarbij de inkomsten beter zijn te voorspellen dan op de beurs). Wij hebben nog geen specifieke leeftijd in gedachten waarop we willen stoppen met werken, misschien dat we eerst allebei wel parttime gaan werken, of een van ons wel, de ander niet. Het gaat erom dat we straks de keuze hebben om te werken of niet. Een quote die me erg bijgebleven is (weet alleen niet meer van wie) is: "the most important thing money can buy is freedom". En het mooie is dat we echt niet het idee hebben dat we ons tekort doen, of inleveren op comfort. Wij zijn gelukkig bij onze uitgavegedrag. M.a.w. we zouden niet gelukkiger worden als we meer uitgeven.

Misschien dat we eens wat concrete doelen moeten formuleren over wat we financieel willen bereiken over 1, 5 of 10 jaar. Hebben jullie concrete doelen, en wat zijn die?
Als je zo in mrmoneymustache geïnteresseert bent kan ik er eigenlijk met mijn hoofd niet bij dat je 150k op je spaarrekening hebt staan. Je betaald jaarlijks 1.2 VRH over 110k van je vermogen, en dat heb je nu staan op een matig renderende rekening. Dat moet je echt heel snel ergens in investeren wat beter rendeert zoals indexbeleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
Blik1984 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 11:56:
[...]

Als je zo in mrmoneymustache geïnteresseert bent kan ik er eigenlijk met mijn hoofd niet bij dat je 150k op je spaarrekening hebt staan. Je betaald jaarlijks 1.2 VRH over 110k van je vermogen, en dat heb je nu staan op een matig renderende rekening. Dat moet je echt heel snel ergens in investeren wat beter rendeert zoals indexbeleggen
Je hebt helemaal gelijk. Het komt doordat we dit door de jaren heen gespaard hadden zonder doel, en mede door het lezen van MMM zijn we nu aan het nadenken hoe we ons geld het beste kunnen investeren. We lezen MMM pas sinds 4 maanden ofzo, daarvoor had ik er nog nooit van gehoord.

edit: Voordat we MMM leerden kennen hadden we ons nooit gerealiseerd dat eerder stoppen met werken überhaupt een serieuze optie was. Nu we dat wel weten, kunnen we ons spaargeld ook gaan inzetten voor vermogensgroei (ipv auto's/huis/vakanties etc)

[ Voor 14% gewijzigd door abalone op 15-01-2014 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindWarp
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-09 10:02
abalone schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 11:09:
We zijn aan het nadenken om misschien te gaan beleggen (maar het staat nu zo hoog!)
Dit is je antwoord denk ik ook: nadenken, misschien, angst.
Ik hik tegen hetzelfde aan hoor. Geen 150k spaargeld, maar genoeg om VRH te moeten betalen.
MMM rekent met 7% rendement per jaar.. ik durf nog niet eens 10k in beleggingen te steken. Gewoon het lef niet. Bang dat het instort. Geen verstand ervan ook. 1,8% op de spaarrekening is alles wat ik krijg :/

Ik heb al maximaal gestort in het banksparen-deel van mijn spaarhypotheek. (edit: dan bedoel ik dat mijn aflossing nu minimaal is om na de looptijd de hypotheek af te kunnen lossen)
Is het verstandig om de hypotheek vervroegd te gaan aflossen? 10% is boetevrij per jaar, geloof ik? Of geldt dat niet voor een spaarhypotheek?

Mijn hypotheekrente is 5,8% maar het rendement van vervroegd aflossen is maar ca 3,3% ivm HRA. Klopt dit? Alternatief is denk ik om jaarlijks extra geld te storten in het banksparen-deel (kan vanaf 2015 pas weer ivm 1:10 regel). Hierdoor kan ik volgens mijn adviseur de looptijd van de hypotheek verkorten. Is dit altijd voordeliger? (zo lijkt het wel ivm 5,8% rendement op banksparen-deel?)
Bovendien: met vervroegd aflossen verlaag ik mn lasten nu ipv in de toekomst en helpt inflatie nog wat mee?

Iemand in dezelfde situatie gezeten? Wat was je keuze? Of ben je gaan beleggen? :P Zijn er nog andere alternatieven?
Veel vragen voor een luxeprobleem, maar ook ik zou graag ruim voor mijn 70e al substantieel minder willen gaan werken en wil daarom besparen of rendement halen waar ik kan :)

[ Voor 6% gewijzigd door MindWarp op 15-01-2014 12:36 ]

If it ain't broke, you're not trying! - Red Green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
quote]abalone schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 11:09:

[/quote]
Welkom bij de club!

Je geeft eigenlijk precies de termijnen weer die voor mij momenteel belangrijk zijn. Veel langer in de toekomst kijken vind ik lastig. Hetzelfde als een bepaalde leeftijd aan mijn vervroegd pensioen te koppelen. Zoals ik er nu tegen aankijk zou ik blij zijn als we met 60 niet meer tegen betaling hoeven te werken.
1 jaar (leeftijd 31): Over 1 jaar hoop ik 37K bijgespaard te hebben en 150K te bezitten
5 jaar (leeftijd 35): Over 5 jaar hoop ik 250K te hebben (bij het bereiken van 250K wil ik ook gaan investeren in een huis voor de verhuur)
10 jaar (leeftijd 40): Over 10 jaar hoop ik 500K te hebben
Deze bedragen zijn mijn inziens vrij realistisch. alleen het 1 jaarsdoel is vrij optimistisch opgenomen. maar dit jaar is ons kapitaal met 13K boven verwachting toegenomen dus mocht wel iets optimistischer zijn vond ik.
Mochten we op ons 40ste die 500K hebben behaald dan acht ik de kans enorm groot dat we niet tot ons 72ste hoeven door te werken. Maar eerder tot 50-55.

Daarnaast droom ik er ooit nog over iets opmezelf te beginnen. Dat zou ergens tussen mijn 40ste en 45ste moeten gebeuren. Dit is ook in het kader van onafhankelijk te zijn van mijn baas en maandelijks de hand te moeten ophouden. Daarnaast lijkt het me enorm fijn om tijd zo efficient mogelijk in te delen i.p.v. tussen 9 en 5.
Blik1984 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 11:56:
[...]

Klopt, maar het moet ook bij je passen en je moet er je comfortabel bij voelen. Maar of hij het snel moet doen ben ik niet met je eens. Niks mis met een simpele spaarrekening meest veilige optie in onzekere tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@abalone, misschien wel interessant om te investeren in een courant appartement in een grote stad (Utrecht?) en dit dan te verhuren. Dat is interessant wanneer de economie weer oppakt, en de huizenprijzen mogelijk ook. Groei van de waarde van het huis en inkomsten door verhuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:12
Als je geld aan sparen bent "voor later" zijn er wel betere opties dan een suffe spaarrekening. Risicoloos kun je deposito's openen. Zelf ben ik niet zo bang voor risico's en heb geen probleem met beleggen. Maar ik heb dan ook geen berg geld nodig om me onafhankelijk / vrij te voelen. Ik ben eigen baas en heb genoeg (vertrouwen in mijn) vaardigheden om te weten dat ik me altijd red.
De belangrijkste vraag lijkt me niet hoe je financieel onafhankeljijk wordt. Maar wat je gaat doen als je het bent. Die droom om voor jezelf te beginnen, of om dat huis te bouwen, waarom zou je daar 20 jaar mee wachten?

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, deposito's heb ik ook naar zitten kijken. Maar ik heb er wel een klein beetje moeite mee om zó ver vooruit te kijken. Je moet meer dan 10 jaar vast gaan zetten om een beetje rendement te halen.

De kans dat de rente in die 10 jaar omhoog gaat lijkt me vrij fors op dit moment.

Index-beleggen is dan nog een optie, maar daar is het nu wellicht niet (meer) het moment voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
T-MOB schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 13:02:
Ik ben eigen baas en heb genoeg (vertrouwen in mijn) vaardigheden om te weten dat ik me altijd red.
De belangrijkste vraag lijkt me niet hoe je financieel onafhankeljijk wordt. Maar wat je gaat doen als je het bent. Die droom om voor jezelf te beginnen, of om dat huis te bouwen, waarom zou je daar 20 jaar mee wachten?
Daar heb je wellicht een punt. Atlhans met het voor jezelf beginnen. Het huis bouwen dat is echt iets voor over 10 jaar daar heb ik geen problemen mee dat ik dat uitstel.

Belangrijkste reden om nu niet voor mezelf te beginnen is wellicht het buiten de comfortzone treden en wellicht nog te angstig zijn. In mijn geval kijk ik erg op tegen de aqcusitie kant met name het vinden van een voldoende grote klantenkring om enigzins comfortabel van te leven.Maar in mijn hoofd vreet dat soms wel aan me en heb al een vrij ver gevorderd ondernemingsplan (mocht ooit nood aan de man zijn ben ik snel up and running).
MikeyMan schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 13:07:
Tsjah, deposito's heb ik ook naar zitten kijken. Maar ik heb er wel een klein beetje moeite mee om zó ver vooruit te kijken. Je moet meer dan 10 jaar vast gaan zetten om een beetje rendement te halen.

De kans dat de rente in die 10 jaar omhoog gaat lijkt me vrij fors op dit moment.

Index-beleggen is dan nog een optie, maar daar is het nu wellicht niet (meer) het moment voor.
Zou zelf mijn geld nooit langer dan 5 jaar vastzetten. En dan zou ik maximaal 25% van mijn geld max 5 jaar vastzetten.
Heb er wel eens overgedacht om iedere maand een jaardepositio bij lease plan bank te kopen dan valt tenminste nog iedere maand wat geld vrij en heb je weer de keuze om het langer vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
MindWarp schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 12:34:
[...]

Ik hik tegen hetzelfde aan hoor. Geen 150k spaargeld, maar genoeg om VRH te moeten betalen.
MMM rekent met 7% rendement per jaar.. ik durf nog niet eens 10k in beleggingen te steken. Gewoon het lef niet. Bang dat het instort. Geen verstand ervan ook. 1,8% op de spaarrekening is alles wat ik krijg :/
Dit is precies hoe ik er over denk. Ik heb ook voldoende om VRH te moeten betalen, maar durf het vooralsnog nergens anders dan mijn Rabo-spaarrekening met treurige 1,3% rente te stallen. Ik heb al eens naar beleggingsfondsen gekeken met een "voorzichtig" profiel, e.d., maar toch blijf ik het lastig vinden om mijn spaarcentjes daar neer te zetten, wetend dat je ook je geld kan verliezen (al laten die fondsen toch over de lange termijn eigenlijk altijd redelijke opbrengsten zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Neem dan tenminste een rekening bij een bank die iéts meer rente biedt. 1,3% is wel heel treurig. 1,8 tot 1,9% is gewoon haalbaar zonder vervelende beperkingen. Dan houdt je tenminste de inflatie een beetje bij.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08 15:40
RoD schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 13:23:
[...]

Dit is precies hoe ik er over denk. Ik heb ook voldoende om VRH te moeten betalen, maar durf het vooralsnog nergens anders dan mijn Rabo-spaarrekening met treurige 1,3% rente te stallen. Ik heb al eens naar beleggingsfondsen gekeken met een "voorzichtig" profiel, e.d., maar toch blijf ik het lastig vinden om mijn spaarcentjes daar neer te zetten, wetend dat je ook je geld kan verliezen (al laten die fondsen toch over de lange termijn eigenlijk altijd redelijke opbrengsten zien).
Wat ik ook al in een andere gelieerde post zette (Luxe probleem hypotheek aflossen?) heb je ook nog groenbeleggen. Dan kan je nog groenbeleggen, uiteraard blijft het beleggen met de risico's van dien maar investeren in duurzame energie (overheidsproject) *lijkt* me redelijk veilig krijgt ook een "1" op de risicoschaal :) (insert alle beleggingsdisclaimers hier :P).
Naast het verwachte rendement (4-6%) heb je dan sowiso het voordeel van de vrijstelling van de VRH voor het deel wat je investeert.

Beleggen in groenfondsen en zo VRH ruimte oprekken (tot +- 56k ipv 21k): linkje met een voorbeeld van een groenfonds van de overheid linkje

[ Voor 11% gewijzigd door Ikke_Niels op 15-01-2014 13:36 ]

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Accountant schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 13:19:

[...]

Zou zelf mijn geld nooit langer dan 5 jaar vastzetten. En dan zou ik maximaal 25% van mijn geld max 5 jaar vastzetten.
Heb er wel eens overgedacht om iedere maand een jaardepositio bij lease plan bank te kopen dan valt tenminste nog iedere maand wat geld vrij en heb je weer de keuze om het langer vast te zetten.
Precies mijn idee :)

Aan de andere kant; beleggen zou je in principe ook voor de langere termijn moeten doen... Dus ik ben er ook nog niet uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 17:42
ATS schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 13:28:
Neem dan tenminste een rekening bij een bank die iéts meer rente biedt. 1,3% is wel heel treurig. 1,8 tot 1,9% is gewoon haalbaar zonder vervelende beperkingen. Dan houdt je tenminste de inflatie een beetje bij.
Ach je hebt altijd ING nog met 1.2 / 1.25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Als je nu 1.3% krijgt loont het om ergens een internetspaarrekening te openen. 1.8 of zelfs 1.9% is te krijgen. Dan kun je er redelijk makkelijk bij ( 1 dag, tegen instant nu, met een rabo rekening). Voordeel van een internetrekening is dat je vaak ook redelijk makkelijk deposito's kunt beheren. Dan kun je een deel vast zetten voor iets meer rendement.

Maar als lange termijn het doel is zou ik eerder gespreid instappen in een indexfonds (of 2). Dus elke maand 500 of 1000 euro ofzo in een fonds stoppen totdat een flink deel van je vermogen is belegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Mektheb schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 13:33:
[...]

Ach je hebt altijd ING nog met 1.2 / 1.25
Dat klopt. In in de mail waarin ze die renteverlaging naar dat niveau aankondigen roepen ze doodleuk dat ze "supporter van spaarders" zijn. 8)7 Ik verzin het niet!

Ja, ik ben op zoek naar een andere bank. Knab is een optie...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zelf heb ik het meeste momenteel bij de LeasePlanBank staan, geloof niet meer de hoogste, maar niet genoeg verschil nog voor me om het over te zetten, en iig meer dan bij de rabobank. Maar ja tegenwoordig moet je al zo ongeveer je best doen om genoeg rente te krijgen om je vermogensbelasting te betalen, en inflatie wil je liever niet over nadenken.

Momenteel weet ik ook totaal niet wat mijn toekomst gaat worden. Ik wil wel een huis kopen in de 'nabije' toekomst, omdat dat toch efficienter is dan huren en al mijn geld naar de belastingdienst te gooien en geen rente erover te krijgen. Maar dat zou in principe volgend jaar kunnen zijn, maar ook nog 5 jaar kunnen duren, ik wil nu iig niet mijn geld voor lange tijd vast hebben staan.

Dus dan wordt het toch voor mij een spaarrekening waarbij de belastingdienst net doet alsof ik er 4% rente op krijg. Zolang je er niet vanuit gaat dat de beurs consequent stijgt, is beleggen een zero-sum game, als iemand wint, verliest iemand anders. En ik denk niet dat ik het beter dan gemiddeld weet waar je in moet beleggen, dus dan zit je al snel bij de verliezende helft.

Oké gemiddeld genomen stijgt de beurs wel. Maar als je met laag risico gemiddeld 5% rendement kon maken, dan was er echt al wel een bank/verzekeraar ofzo geweest waarbij ik tegen 4% rente mijn geld kon stallen, waarop hun dat 5% winst maken en 1% in hun zak steken. Gezien dat niet het geval is heb ik mijn twijfels over hoe laag dat risico precies is.
Dan kan je nog groenbeleggen, uiteraard blijft het beleggen met de risico's van dien maar investeren in duurzame energie (overheidsproject) *lijkt* me redelijk veilig (insert alle beleggingsdisclaimers hier ).
Nieuwe regering, nieuwe subsidie regels, dag geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
T-MOB schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 13:34:

Maar als lange termijn het doel is zou ik eerder gespreid instappen in een indexfonds (of 2). Dus elke maand 500 of 1000 euro ofzo in een fonds stoppen totdat een flink deel van je vermogen is belegd.
Je krijgt zo een mooie middeling in de tijd. Maar ik zou wel je historische kostprijs in de gaten houden. Duik je na verloop van tijd onder je historische kostprijs zou ik de gehele positie verkopen en op een lager niveau terugkopen=meer aandelen=meer winstpotentie als de koersen weer gaan stijgen. Ik zou niet klakkeloos maandelijks blijven inleggen als de koersen structureel dalen. Het blijft een lastig iets maar goed horizon heeft er ook mee te maken. Ik weet van mezelf dat ik niet 10-20-30 jaar maandelijks zou kunnen inleggen in een fonds zonder er naar toe te kijken (daar ben ik niet het type voor).

Momenteel zit ik in een tracker en room ik structureel mijn winsten af. Bij X euro koersresultaat neem ik mijn winst. Ik ben nog zoekende of ik als vervolg hierop ook de helft van mijn aandelen moet verkopen. Zodat ik bij een dip weer op een lager niveau kan bijkopen maar je wel met de andere helft omhoog meedoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ikke_Niels schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 13:31:
[...]

Wat ik ook al in een andere gelieerde post zette (Luxe probleem hypotheek aflossen?) heb je ook nog groenbeleggen. Dan kan je nog groenbeleggen, uiteraard blijft het beleggen met de risico's van dien maar investeren in duurzame energie (overheidsproject) *lijkt* me redelijk veilig krijgt ook een "1" op de risicoschaal :) (insert alle beleggingsdisclaimers hier :P).
Naast het verwachte rendement (4-6%) heb je dan sowiso het voordeel van de vrijstelling van de VRH voor het deel wat je investeert.

Beleggen in groenfondsen en zo VRH ruimte oprekken (tot +- 56k ipv 21k): linkje met een voorbeeld van een groenfonds van de overheid linkje
Is het dan een optie om ergens in december je spaargeld hier in te stoppen om zo voor de belasting de vrijstelling en heffingskorting te krijgen en vervolgens dit er in januari weer af te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Exocet schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 14:09:
[...]

Is het dan een optie om ergens in december je spaargeld hier in te stoppen om zo voor de belasting de vrijstelling en heffingskorting te krijgen en vervolgens dit er in januari weer af te halen?
Volgens mij kan dat inderdaad. Er is tegenwoordig nog maar één peildatum toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:04

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

[...]

Laat maar, niet goed gelezen. Dacht dat het ging over je geld van de bank halen.

[ Voor 26% gewijzigd door m-vw op 15-01-2014 14:25 ]

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Als je voor zo'n korte tijd in groene beleggingen stapt (als je een vorm kan vinden waar je makkelijk en goedkoop in en uit kan stappen), dan zie ik niet wat daar illegaal aan is zolang je ze gewoon opgeeft. Cash opnemen en niet opgeven is natuurlijk wel fraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
[...]

Volgens mij is groen beleggen iets anders als beleggen in aandelen. Je gaat voor langere tijd een overeenkomst aan en het is niet direct verhandelbaar (zoals een aandeel). Daardoor vervalt je truc helaas. Ik weet niet zeker of ik gelijk heb maar mijn ouders hebben eens een groenbelegging gedaan en die was voor 5 jaar ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Accountant schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 13:55:
[...]

Je krijgt zo een mooie middeling in de tijd. Maar ik zou wel je historische kostprijs in de gaten houden. Duik je na verloop van tijd onder je historische kostprijs zou ik de gehele positie verkopen en op een lager niveau terugkopen=meer aandelen=meer winstpotentie als de koersen weer gaan stijgen. Ik zou niet klakkeloos maandelijks blijven inleggen als de koersen structureel dalen. Het blijft een lastig iets maar goed horizon heeft er ook mee te maken. Ik weet van mezelf dat ik niet 10-20-30 jaar maandelijks zou kunnen inleggen in een fonds zonder er naar toe te kijken (daar ben ik niet het type voor).
De koersen dalen niet structureel, het idee is juist dat ze structureel stijgen. Periodiek inleggen is een makkelijke manier om van dat structurele stijgen gebruik te maken. Je verkleint namelijk het risico van "op het verkeerde moment instappen" (en verliest de snelle winst van "op het juiste moment instappen"). Als je tussentijds gaat in- en uitstappen verstoor je de neiging naar de trend (je gaat speculeren).
Als je een actievere rol wenst zou die er op m.i. gericht moeten zijn om die juiste en verkeerde aankoopmomenten te pakken te krijgen. En dat gebruiken om de aangroei te reguleren. Staat het fonds boven de trend (of is hij net gestegen) koop je minder. Staat het fonds onder de trend (of is het net gedaald) dan koop je meer aan.
Pas wanneer je het vermogen (anders) wil gaan gebruiken kont het vinden van het juiste uitstapmoment aan de orde. Maar ook dat kun je gefaseerd doen: na een stijging meer onttrekken en na een daling juist minder.

geen garanties overigens op dit advies

Edit:
Accountant schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 14:23:
[...]
Volgens mij is groen beleggen iets anders als beleggen in aandelen. Je gaat voor langere tijd een overeenkomst aan en het is niet direct verhandelbaar (zoals een aandeel). Daardoor vervalt je truc helaas. Ik weet niet zeker of ik gelijk heb maar mijn ouders hebben eens een groenbelegging gedaan en die was voor 5 jaar ofzo.

Er zijn ook groene beleggingsfondsen waar je zo in- en uit kan stappen. Maar transactiekosten maken het al snel oninteressant om dit te doen om VRH te ontlopen. En dan kan het nog alleen met vrij opneembaar vermogen waardoor het al snel een hele beperkte winst oplevert.

(Dan kun je beter een eenmanszaak beginnen en je vermogen zakelijk "beleggen" op een spaarrekening. Dan betaal je geen VRH maar wel inkomstenbelasting over het gerealiseerde rendement)

[ Voor 20% gewijzigd door T-MOB op 15-01-2014 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
MindWarp schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 12:34:
[...]

MMM rekent 7% per jaar voor indexbeleggen, dat is iets heel anders dan beleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
Accountant schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 12:40:

Je geeft eigenlijk precies de termijnen weer die voor mij momenteel belangrijk zijn. Veel langer in de toekomst kijken vind ik lastig. Hetzelfde als een bepaalde leeftijd aan mijn vervroegd pensioen te koppelen. Zoals ik er nu tegen aankijk zou ik blij zijn als we met 60 niet meer tegen betaling hoeven te werken.
1 jaar (leeftijd 31): Over 1 jaar hoop ik 37K bijgespaard te hebben en 150K te bezitten
5 jaar (leeftijd 35): Over 5 jaar hoop ik 250K te hebben (bij het bereiken van 250K wil ik ook gaan investeren in een huis voor de verhuur)
10 jaar (leeftijd 40): Over 10 jaar hoop ik 500K te hebben
Deze bedragen zijn mijn inziens vrij realistisch. alleen het 1 jaarsdoel is vrij optimistisch opgenomen. maar dit jaar is ons kapitaal met 13K boven verwachting toegenomen dus mocht wel iets optimistischer zijn vond ik.
Mochten we op ons 40ste die 500K hebben behaald dan acht ik de kans enorm groot dat we niet tot ons 72ste hoeven door te werken. Maar eerder tot 50-55.
Hmm, ik denk dat deze doelen ook voor ons haalbaar zijn. Als we op ons 40e al 500k gespaard hebben kunnen we in ieder geval al minder gaan werken.

Ik zit ook te denken aan beleggen in indextrackers. Wellicht elke 3 of 6 maanden een bedrag er instoppen en er niet meer naar omkijken. Hoe actiever de belegger, hoe slechter het resultaat meestal. Ik las laatst in een artikel dat iemand hier poste dat 90% van de beleggers de index niet verslaat. Dus als je de index volgt, hoor je al bij de 10% beste beleggers! Dat is makkelijk!
!null schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 13:02:
@abalone, misschien wel interessant om te investeren in een courant appartement in een grote stad (Utrecht?) en dit dan te verhuren. Dat is interessant wanneer de economie weer oppakt, en de huizenprijzen mogelijk ook. Groei van de waarde van het huis en inkomsten door verhuur.
Ja dat is zeker interessant! Ik heb me er alleen nog helemaal niet in verdiept. Ik zou graag eens met iemand willen praten die ervaring heeft met huis/huizen verhuren. Ik zou niet weten waar allemaal op te letten, en wil me natuurlijk behoeden voor een miskoop. Kent iemand misschien zo iemand, wellicht dat iemand hier er ervaring mee heeft?
Blik1984 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 14:33:
[...]

MMM rekent 7% per jaar voor indexbeleggen, dat is iets heel anders dan beleggen
Hoezo is dat iets heel anders dan beleggen? Wat MMM doet is iets kopen en voor eeuwig vasthouden, hij neemt maximaal 4% van zijn vermogen per jaar op om van te leven (de 4% safe withdrawel rate). Dat is bij uitstek beleggen. Wat de meeste mensen beleggen noemen is niets anders dan speculeren, namelijk het kopen en verkopen van aandelen en hopen dat het hun kant opgaat, vaak met een hele korte termijn van een paar weken/maanden.

[ Voor 11% gewijzigd door abalone op 15-01-2014 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb in dezelfde situatie gezeten als de topic starter eigenlijk. Mijn vermogen was ook over de 100K maar daar is zometeen niet veel meer van over. Het creeërt wel rust als je lekker veel spaargeld hebt (zeker als ondernemer zoals mij) maar eigenlijk is veel spaargeld hebben op dit moment niet echt interessant tenzij je het belegd.

Ik heb met mijn spaargeld de rest schuld op mijn huidige (net verkochte) woning afgelost (30k) en 25% van mijn nieuwe woning uit eigen middelen betaalt. Daardoor hoeft de bank minder risico te nemen waardoor de hypotheek rente aanzienlijk minder is. Mijn maandelijkse hypotheeklast voor mijn nieuwe huis is zelfs lager als mijn huidige en de prijs van het nieuwe huis is ruim 100.000 meer.

Mijn netto inkomen ligt wel twee keer zo hoog (maar is meer onzeker ivm ondernemerschap) dus mijn vermogen vult redelijk snel weer aan.

Mijn plan op de langere termijn is:

* Voldoende kapitaal opbouwen in mijn lijfrente (doel is minimaal 175.000)
* Rond de 150/200k spaargeld
* Huis volledig afgelost < 15 jaar
* Flinke waarde opbouwen met mijn ondernemingen (bedrijven goed laten groeien)

Gevolg is dat ik nu lekker 'breed' leef, met een lijfrente altijd iets voor later heb, goed spaar en door sterk groeiende bedrijven ook mijn ondernemersplezier erin kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ikke_Niels schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 13:31:
[...]

Erg interessant, dank daarvoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
T-MOB schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 14:30:
[...]

De koersen dalen niet structureel, het idee is juist dat ze structureel stijgen.
Tja, dat is net maar over welke tijdshorizon je een grafiek tekent.
Ik denk wel dat je rekening moet houden met het sentiement en de stemming van de markt. Dat is speculeren inderdaad maar om iedere maand blind aan te kopen dat zou ik zelf niet kunnen.

Heb overigens bij Alex eens een seminar gezien waarin de strategie (jaarlijks instappen) werd gevolgd vanaf 2000 top van de markt. Er kwam na 13 jaar een bescheiden winstje uit, er werd toen ook een vergelijk gemaakt met het kapitaal in 2000 in 1 keer investeren dat was bedroevend en met het geld op een spaarrekening. Dacht toen geloof ik wel bij mezelf had ik maar die spaarrekening gekozen :) had minder winst dan gespreid instappen maar een hoop minder stress.
abalone schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 14:37:

Ja dat is zeker interessant! Ik heb me er alleen nog helemaal niet in verdiept. Ik zou graag eens met iemand willen praten die ervaring heeft met huis/huizen verhuren. Ik zou niet weten waar allemaal op te letten, en wil me natuurlijk behoeden voor een miskoop. Kent iemand misschien zo iemand, wellicht dat iemand hier er ervaring mee heeft?
Geen ervaring mee, maar deel je ervaringen met ons, ben ook nieuwsgierig naar je gesprek. Zou wel je huidige spaargeld als liquide/snel opeisbaar aanhouden. Ik persoonlijk zou dat niet in stenen vast zetten. Vandaar dat ik ook pas aan een huis, voor de verhuur, wil gaan denken als ik 250K heb.
Verwijderd schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 14:51:
Mijn plan op de langere termijn is:

* Voldoende kapitaal opbouwen in mijn lijfrente (doel is minimaal 175.000)
* Rond de 150/200k spaargeld
* Huis volledig afgelost < 15 jaar
* Flinke waarde opbouwen met mijn ondernemingen (bedrijven goed laten groeien)

Gevolg is dat ik nu lekker 'breed' leef, met een lijfrente altijd iets voor later heb, goed spaar en door sterk groeiende bedrijven ook mijn ondernemersplezier erin kwijt kan.
Gelukkig gaat het je voor de wind! Hou er wel rekening mee dat de tijd kan omslaan en zorg daarom nu (financieel) goed voor jezelf. Ik zie helaas te vaak ondernemers die geld blijven pompen in een bodemloze put. Slechts een enkele ondernemer kan vroegtijdig afstand nemen en inzien dat het niet meer winstgevend is maar de meeste gaan door tot het bittere eind (overwaarde huis opnemen e.d.).

Ik neem aan dat je een holding met werkmijen hebt. Zorg dat de holding wat spek krijgt, wellicht kun je je huis financieren uit de Holding? En hou er zicht op dat de groei van je onderneming samen gaat met een hogere winstgevendheid. Grotere onderneming=meer risco=moet meer winst zijn (anders zijn het de risico's niet waard). Want met een grotere onderneming ga je later ook nog harder op je bek mocht het misgaan.

Misschien een wat zeikerige tip. Maar probeer te leven van je netto loon (neem aan dat je DGA bent) en maak dit ook structureel over naar jezelf. Leef niet van een rekening-courant tussen jezelf en de BV, want die laten veel DGA's lekker makkelijk enorm hoog oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
Accountant schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 15:21:
Tja, dat is net maar over welke tijdshorizon je een grafiek tekent.
Ik denk wel dat je rekening moet houden met het sentiement en de stemming van de markt. Dat is speculeren inderdaad maar om iedere maand blind aan te kopen dat zou ik zelf niet kunnen.

Heb overigens bij Alex eens een seminar gezien waarin de strategie (jaarlijks instappen) werd gevolgd vanaf 2000 top van de markt. Er kwam na 13 jaar een bescheiden winstje uit, er werd toen ook een vergelijk gemaakt met het kapitaal in 2000 in 1 keer investeren dat was bedroevend en met het geld op een spaarrekening. Dacht toen geloof ik wel bij mezelf had ik maar die spaarrekening gekozen :) had minder winst dan gespreid instappen maar een hoop minder stress.
Haha, ja 2000 was ook wel een rampjaar om te beginnen. Weet je nog of ze in die vergelijking ook dividenden hadden meegenomen? Dat maakt ook behoorlijk uit over die periode. Als je 3% dividend per jaar krijgt, is dat over 13 jaar al gauw 40%.
Geen ervaring mee, maar deel je ervaringen met ons, ben ook nieuwsgierig naar je gesprek. Zou wel je huidige spaargeld als liquide/snel opeisbaar aanhouden. Ik persoonlijk zou dat niet in stenen vast zetten. Vandaar dat ik ook pas aan een huis, voor de verhuur, wil gaan denken als ik 250K heb.
Ik zou ook nooit al mijn geld in stenen willen steken, maar een deel. Ik zou nooit op één paard wedden. Gedeeltelijk stenen en gedeeltelijk beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
abalone schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 16:29:
[...]

Haha, ja 2000 was ook wel een rampjaar om te beginnen. Weet je nog of ze in die vergelijking ook dividenden hadden meegenomen? Dat maakt ook behoorlijk uit over die periode. Als je 3% dividend per jaar krijgt, is dat over 13 jaar al gauw 40%.
Jup lieten het ook met herbeleggingen zien (volgens mij was dat ook de voorwaarde om het nog enigzins te redden). Was een leuk seminar en zal nog wel ergens op de Alex site zijn terug te vinden mocht je klant zijn (volgens mij ergens in het 3e of 4e kw 2013 als ik het me goed voor de geest haal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar ben je financieel onafhankelijk als je effectief pandjesbaas bent geworden? Dat is toch gewoon een andere vorm van werk? Tuurlijk vooral als het enkel aanvulling is zal het niet heel veel tijd kosten, maar je bent wel afhankelijk van een ander, namelijk je huurder, dat hij betaald.

Als het goed gaat is dat natuurlijk prima, geld komt binnen, als huurder belt met een probleem even zorgen dat het gefixed wordt, tada. Maar als er problemen zijn met de huurder en/of het huis, dan zou dat mij zoveel stress opleveren dat dat echt voor mij niks is.

Ook iets om rekening mee te houden, als jij een huis koopt, en dan een huurder erin stopt, dan keldert de waarde van dat huis direct: Immers een huurder in een huis krijgen is niet moeilijk, eruit wel. Oftewel dat huis is enkel nog verkoopbaar aan iemand anders met hetzelfde doel, wat nou eenmaal een veel kleinere groep is, en dus lagere prijzen. Tenzij je huurder besluit eruit te gaan, dan heb je weer je originele prijs, maar goed, dat is ook weer afhankelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Als je geld spaart ben je sowieso altijd afhankelijk van een ander. Want geld is alleen wat waard als een ander er wat voor wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
Sissors schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 17:36:
Maar ben je financieel onafhankelijk als je effectief pandjesbaas bent geworden? Dat is toch gewoon een andere vorm van werk? Tuurlijk vooral als het enkel aanvulling is zal het niet heel veel tijd kosten, maar je bent wel afhankelijk van een ander, namelijk je huurder, dat hij betaald.

Als het goed gaat is dat natuurlijk prima, geld komt binnen, als huurder belt met een probleem even zorgen dat het gefixed wordt, tada. Maar als er problemen zijn met de huurder en/of het huis, dan zou dat mij zoveel stress opleveren dat dat echt voor mij niks is.

Ook iets om rekening mee te houden, als jij een huis koopt, en dan een huurder erin stopt, dan keldert de waarde van dat huis direct: Immers een huurder in een huis krijgen is niet moeilijk, eruit wel. Oftewel dat huis is enkel nog verkoopbaar aan iemand anders met hetzelfde doel, wat nou eenmaal een veel kleinere groep is, en dus lagere prijzen. Tenzij je huurder besluit eruit te gaan, dan heb je weer je originele prijs, maar goed, dat is ook weer afhankelijkheid.
Ik zou me dan zeer onafhankelijk voelen, in iedere situatie behoud je een mate van afhankelijkheid.
Maar het voordeel van een huis is de constante cashflow daar kunnen aandelen mijn inziens niet tegen op. Tevens zullen de pieken en dalen minder heftig zijn als bij aandelen, de huizenmarkt zal toch geleidelijker gaan.
Volgens mij als je een huurder direct in gebreken stelt kun je hem/haar op de legale manier binnen 3 maanden uit hebben.

Het feit dat een verhuurd huis minder waarde heeft daar zit wat in je bent minder flexibel en dat vormt een risico. Net zoals het leegstand risico en het risico dat iemand er een puinhoop van maakt. Een huis zou ik overigens aankopen met de gedachte dit niet meer te verkopen.

Toch lijkt het me een zeer leuke en sociale manier van beleggen. Studenten lijkt me wel het leukste. Je kunt het huis opdelen in meerdere kamers. Hierdoor loop je minder risico op wanbetaling en maximaliseer je je winst, studenten zijn tevreden met een iets mindere woningen dit vergt lagere investeringen en maakt het puinhoop risico ook minder.

Wij hebben zelf 3 jaar gehuurd. We hebben de huurbaas 3 keer gezien, 2 keer voor de verhoging te bespreken en 1 keer voor een defecte CV. Dus de tijdsinvestering schat ik niet dermate hoog.

Gelukkig heb ik nog enkele jaren de tijd om rond te kijken of het inderdaad in mij straatje past.
Pagina: 1 ... 8 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.