Wil daar best op antwoorden hoor, geen probleem
1. Snap de invalshoek van je eerste vraag niet helemaal? Ik vind dat ik inderdaad geld over moet houden, omdat ik nog weleens naar een ander huisje zou willen gaan. Daarnaast zou ik ook liever niet tot mijn 70e werken. Een keer overstappen naar een dagje minder zie ik over een tijd wel gebeuren.
2. Tsjah, hoe ontstaat die studieschuld...

Deels gemakzucht, deels verkeerde keuzes gemaakt, deels -al dan niet naïef- bewuste keuze. Ik had best een aardige reistijd naar mijn universiteit. Heb toen de keuze moeten maken tussen óf het huis uit, óf een auto kopen (waarmee de reistijd ongeveer 70% korter was). Gezien de benzine in de aderen, voor het laatste gekozen. En dat kost toch een flinke bom duiten. Heb altijd gewerkt naast mijn studie (13 uur in de week), dus had eigenlijk best een flink inkomen.
Uiteindelijk ben ik het laatste jaar van mijn studie toch het huis uit gegaan (ouders gingen verhuizen, was eigenlijk geen ruimte meer voor mij in het nieuwe huis). Heb tevens wat langer gedaan over mijn studie dan de bedoeling was, en ik heb een studie gestart waar ik na het eerste jaar niet genoeg studiepunten had, en dus moest switchen.
Zo dus al met al in een paar jaar aan 35k persoonlijke studieschuld gekomen.
Mijn vriendin is wel het huis uit gegaan, en heeft daar een buffertje opgebouwd via de studieschuld (ong. 12k). Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het grootste gedeelte daarvan in een autootje om naar het werk te komen en de nieuwe inboedel gegaan is.
3. Het huis wat we gekocht hebben is in principe toekomstbestendig. Het is een rijtjeswoning van 150m2 / 4 (slaap)kamers in een Vinex wijk, met alles op loopafstand. Was niet direct mijn wens om aan de kinderen te gaan, maar ik zie het hier nog wel gebeuren. Moet dan wel wat geschoven worden met de kamers, maar het is an sich geen issue.
4. De afgelopen jaren zijn we vrij duur op vakantie geweest. Sinds we het huis hebben gekocht:
- 2x week wintersport
- 2x campervakantie naar de VS
- 1x Maleisië/Singapore
- Enkele citytrips
Moet wel zeggen dat het afgelopen jaar een flinke uitbijter was. Zijn naar de VS geweest en hebben daar twee weken met een camper rond gereden en nog vijf dagen in NY doorgebracht. Dit heeft bij elkaar al een slordige 10k gekost.
Hebben daarnaast een citytrip van vijf dagen naar Londen gedaan, met onze beste vriend en vriendin. Zij was net klaar met de chemo's, en dat heeft ervoor gezorgd dat we een redelijk 'carpe diem' instelling hebben gehad. Heb het niet nagerekend, maar ik denk dat dit zomaar 2,5k heeft gekost.
Welke 15k heb je het over eigenlijk? Het spaargeld? Tsjah, ik vind het een prettig idee om iets achter de hand te houden. Maar je hebt gelijk, met de huidige rentepercentages is het netto aantrekkelijker om eerst de schulden terug te dringen. Het klopt inderdaad dat we de inboedel nieuw gekocht hebben. We hebben toen we verhuisden het gelijk goed gedaan. Denk dat we toen ongeveer 20k in verbouwen/inboedel gestopt hebben.
Wat we opmaken; ik heb eerlijk gezegd geen idee... Ik weet wel dat we ongeveer 2100 euro per maand nodig hebben om de vaste lasten te voldoen. Hier gaat nog ong. 500 vanaf voor de HRA teruggave.
Denk in alle eerlijkheid dat we met een klein beetje opletten 1500 in de maand over zouden moeten houden. Moet eerlijk zeggen dat ik zo uit mijn hoofd al wat flinke uitgaven op een rijtje kan zetten waar we voorlopig geen last meer van hebben.
Denk dan aan een motorrijbewijs, motor, uitrusting etc. (+/- 5000 euro), flinke reparaties toen we nog eigen auto's hadden (ong 1500 euro in drie maanden), nieuwe versterker (1500), NAS (1000), moet sinds vorig jaar in pak naar het werk, dus heb daar ook moeten investeren (2000 euro).
Aan de andere kant gaan we dan weer niet zo vaak uit eten, en doen boodschappen bij de Lidl (goed, vlees wel bij de slager, vis bij de visboer en brood bij de slager

)
Al met al denk ik wel dat we de opgaande lijn gevonden hebben. De resultaten zijn er alleen nog niet echt.
[
Voor 7% gewijzigd door
MikeyMan op 12-01-2014 16:41
]