Financiële onafhankelijkheid Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 100 Laatste
Acties:
  • 757.999 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:38
Ik denk persoonlijk niet dat het een uitzondering is in de situatie waarbij twee mensen fulltime werken en beiden 1,25-1,5x modaal verdienen. Natuurlijk komt deze situatie wel een stuk minder vaak voor bij 1-verdieners. Met €4500,- euro netto inkomen per maand sparen wij naast de hypotheek kosten nog €1250,- per maand (15k per jaar, dus 225k in 15 jaar).

[ Voor 23% gewijzigd door denyos op 08-01-2014 08:49 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Shapeshifter schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 21:05:
Bladert u even mee naar pagina 212 van "Thinking Fast and Slow" van nobelprijswinnaar Daniel Kahneman. Onder het kopje "The illusion of stock picking skill" legt hij uit dat je de markt niet kunt verslaan (immers, als je verkoopt, wie koopt er dan? Wat weet hij dat jij niet weet?) Het idee dat je winnende aandelen kunt kiezen is een illusie, je hebt vast wel eens gehoord van apen die aandelen kiezen en beter presteren dan de "professionals". De enigen die systematisch verdienen aan geld beheren zijn de beheerders...
De markt is prima te verslaan; zo heb je genoeg particuliere beleggers die inleveren door te laat of zelfs helemaal niet reageren op marktomstandigheden ;) Die beheerders doen aan dienstverlening waar je voor betaalt; als je het zelf de hele dag in de gaten gaat houden en geinformeerde beslissingen kan nemen dan is het wellicht beter om het zelf te doen, maar zelf zou ik daar geen zin of tijd voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Maasluip schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 08:28:
[...]

Ja, ik denk dat dat een uitzondering is. In 15 jaar een bedrag van (minstens) 200.000 sparen? Ruim 1.000 euro per maand?
Als dat echt schering en inslag is dan doe ik toch iets heel erg verkeerd (met 1,5x modaal).
Kijk eens wat een hypotheek je kost over 30 jaar, als je maximaal leent met 1,5x modaal. Ik denk dat je dan meer uitgeeft van 400k over 30 jaar (dus 200k/15 jaar).
Het is dus zeker mogelijk zoveel te sparen, mits je kleine keuzes maakt. Zoals niet kopen wat je kunt, maar wat je nodig hebt.

Bijvoorbeeld een woning heb je nodig, maar moet het echt een luxe huurwoning zijn van 1000+/maand danwel maximale hypotheek, of is een simpel appartement ook een woning?
Heb je een nieuwe auto nodig, of is een jonge (3-5 jaar oud) tweedehand ook prima?
Moet je eten en kleding van een duur merk zijn, of is huis/budget ook voldoende?

Hier zelf met <modaal een tijdje rond de 1000/maand gespaard, zal eerlijk toegeven leuk is anders kwa levensstijl, maar het is zeker mogelijk en de moeite ook waard. Nu leef ik waanzinnig luxe en spaar nog 'maar' 200 per maand omdat ik 1,5-2 netto jaarsalarissen op de bank voldoende vind als single twintiger.

[ Voor 34% gewijzigd door Xanaroth op 08-01-2014 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
[...]

Ja, ik denk dat dat een uitzondering is. In 15 jaar een bedrag van (minstens) 200.000 sparen? Ruim 1.000 euro per maand?
Als dat echt schering en inslag is dan doe ik toch iets heel erg verkeerd (met 1,5x modaal).
Ik denk dat het meer een kwestie van keuzes maken is. Daarom heb ik dit topic ook geopend, ik vind onze salarissen niet extreem hoog. We verdienen netjes en gaan bewust met ons geld om daarom snap ik nooit zo goed dat collega's in vergelijkbare situaties het geld er volledig door heen jassen (natuurlijk hun goed recht). En wij in feite "bergen" met geld kunnen sparen.
Zoijar schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 08:48:
[...]

De markt is prima te verslaan; zo heb je genoeg particuliere beleggers die inleveren door te laat of zelfs helemaal niet reageren op marktomstandigheden ;) Die beheerders doen aan dienstverlening waar je voor betaalt; als je het zelf de hele dag in de gaten gaat houden en geinformeerde beslissingen kan nemen dan is het wellicht beter om het zelf te doen, maar zelf zou ik daar geen zin of tijd voor hebben.
Ook structureel te verslaan door een grote groep mensen denk je? Ik denk toch dat vele particulieren heel hard op hun bek gaan met aandelen. Voorzichtigheid is toch geboden als je het mij vraagt.
Xanaroth schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 08:49:
[...]

Bijvoorbeeld een woning heb je nodig, maar moet het echt een luxe huurwoning zijn van 1000+/maand danwel maximale hypotheek, of is een simpel appartement ook een woning?
Heb je een nieuwe auto nodig, of is een jonge (3-5 jaar oud) tweedehand ook prima?
Moet je eten en kleding van een duur merk zijn, of is huis/budget ook voldoende?
Hier komt het uiteindelijk op neer. Niet alles willen maximaliseren maar een beetje bewust rond kijken en alternatieve zoeken. Het mooie ervan is dat ik weet dat ik heel veel kan kopen. Maar zelf over een uitgave van 50 euro kan ik heel kritisch zijn.

[ Voor 52% gewijzigd door Accountant op 08-01-2014 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Accountant schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 08:49:
Ook structureel te verslaan door een grote groep mensen denk je? Ik denk toch dat vele particulieren heel hard op hun bek gaan met aandelen. Voorzichtigheid is toch geboden als je het mij vraagt.
Dat bedoelde ik: ik zou vertrouwen op beheerders ipv het zelf doen. Wat hij zegt is min of meer dat beleggen een zero-sum game is en je, of wie dan ook, dus niet kan winnen. Maar poker is ook een zero-sum game en daar kan je wel degelijk winnen :) Ik zou dan liever m'n geld aan een poker pro geven voor een klein bedrag en er geen omkijken meer naar hebben, dan zelf aan de tafel te gaan zitten. Echter, als je heel goed weet wat je doet is dat misschien een optie. Als je niet weet wat je doet gaat het je geld kosten. Maar dat is slechts mijn mening.

En dat het structureel te verslaan is door een groep mensen zie ik elke dag op het werk weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Kijk eens wat een hypotheek je kost over 30 jaar, als je maximaal leent met 1,5x modaal. Ik denk dat je dan meer uitgeeft van 400k over 30 jaar (dus 200k/15 jaar).
Het is dus zeker mogelijk zoveel te sparen, mits je kleine keuzes maakt. Zoals niet kopen wat je kunt, maar wat je nodig hebt.
Oh zeker, als ik geen hypotheek had dan kon ik dat ook wel sparen hoor. Maar waar moet ik wonen zonder hypotheek of huurhuis? Een kartonnen doos? Netto hypotheeklasten zijn voor mij nu minder dan ditzelfde huis mij in huur zou kosten (en ik weet de huurprijs, ik heb dit huis eerder gehuurd).
En dat huurhuis kost dus ook geld. Mijn hypotheeklasten zijn geen 1000+ euro. Ik ga niet op dure vakanties. Een spijkerbroek die 40 euro kost vind ik te duur.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 23:10
denyos schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 08:46:
Ik denk persoonlijk niet dat het een uitzondering is in de situatie waarbij twee mensen fulltime werken en beiden 1,25-1,5x modaal verdienen. Natuurlijk komt deze situatie wel een stuk minder vaak voor bij 1-verdieners. Met €4500,- euro netto inkomen per maand sparen wij naast de hypotheek kosten nog €1250,- per maand (15k per jaar, dus 225k in 15 jaar).
Tuurlijk kun je makkelijk 1000 euro sparen als je beide meer dan modaal verdient, ik denk dat hij echter bedoelde dat er een grote groep is waarbij niet beide partners meer dan modaal verdienen. Dan wordt het al een stuk lastiger.

Naar mij zelf kijkende, mijn partner zit in de zorg, verdient dus onder modaal, ik zit boven modaal (modaal is 34K bruto per jaar volgens CBS). Per saldo zitten we als gezin dus eigenlijk weer op modaal. Onze spaarrekening vult zichzelf wel steeds weer, maar dat gaat echt niet zo hard (zoals ik zou willen ;) ). Het komt erop neer dat mijn vrouw haar salaris bijna maandelijks opgaat en het deel wat bij mij overblijft wordt gespaard.

Als mijn vrouw ook boven modaal zou verdienen zouden wij ook makkelijk aan 1000 euro sparen per maand komen :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
[...]

Hier zelf met <modaal een tijdje rond de 1000/maand gespaard, zal eerlijk toegeven leuk is anders kwa levensstijl, maar het is zeker mogelijk en de moeite ook waard. Nu leef ik waanzinnig luxe en spaar nog 'maar' 200 per maand omdat ik 1,5-2 netto jaarsalarissen op de bank voldoende vind als single twintiger.
De levensstijl moet natuurlijk wel bij je passen anders hou je het inderdaad niet vol. Maar in tegenstelling tot jou hebben wij niet het gevoel dat wij ons iets ontzeggen.

Mooie basis/buffer geeft toch ook al een goed gevoel van onafhankelijkheid! Puur uit nieuwsgierigheid geef je de 800 per maand, die je niet spaart, nu uit aan sociale activiteiten (opstap/hapje eten buiten de deur/vakanties) of aan goederen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 14:49
[...]

Het is gewoon mogelijk een kwestie van keuzes maken. Met 1,5 keer modaal moet dat lukken als je partner ook nog een beetje werkt zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Accountant schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 08:20:
[...]

Valantie had ik misschien niet moeten noemen (willen we niet op bezuinigen). Dat is eigenlijk een ander soort uitgave maar voor dat bedrag zitten we wel voor een dubbeltjke op de eerste rij. Krijgen veel en lang vakantie voor ons geld 8).

Zelf heb ik ieder jaar basispremie+tand+max. eigen risico. Dan kom je ongeveer op 900 uit acceptabel. maar mijn vrouw heeft een iets zwakkere gezondheid die heeft een iets duurder pakket van 120 p/m. Ben er wel achter gekomen dat ze al 2 jaar niet haar eigen risico heeft opgemaakt, maar goed dit jaar is er een bevalling dus hebben we het niet veranderd. Maar voor 2015 ga ik het risico wel aan dan zet ik het eigen risico denk ik voor haar ook op maximaal.
Gemiste kans. Volgens mij valt de verloskundige, net als de huisarts, niet onder het eigen risico.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
ATS schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 09:18:
[...]

Gemiste kans. Volgens mij valt de verloskundige, net als de huisarts, niet onder het eigen risico.
Klopt, maar een ziekenhuisbevalling zonder medische indicatie wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:21
Wij verdienen samen ook wel 2,5 keer modaal.
Sparen goed, hebben een mooi huis en genieten van het leven.
Dit jaar gaan we boven het vrijstellingsbedrag uitkomen van 42.278. Alles wat we daarboven hebben los ik eind van het jaar in op mn aflossingsvrije hypotheek.

Ik vind het zonde om vermogensbelasting te moeten gaan betalen en ook wel een prettig idee de hyp af te lossen. Uiteindelijk levert me dat meer op dan het op een spaarrekening zetten en sparen we ook weer sneler :)
Overige hyp is spaar en die komt sowieso vrij over een x aantal jaar

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Accountant schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 09:12:
[...]

De levensstijl moet natuurlijk wel bij je passen anders hou je het inderdaad niet vol. Maar in tegenstelling tot jou hebben wij niet het gevoel dat wij ons iets ontzeggen.

Mooie basis/buffer geeft toch ook al een goed gevoel van onafhankelijkheid! Puur uit nieuwsgierigheid geef je de 800 per maand, die je niet spaart, nu uit aan sociale activiteiten (opstap/hapje eten buiten de deur/vakanties) of aan goederen?
Deel gaat naar sociale activiteiten (niet zozeer dat ik niet mee ging, maar wel dat ik niet meer op de prijzen let in restaurant, of popcorn+bier haal in de bios in plaats van eigen flesje drinken meenemen), deel uitgaven hobby verhoogt (dus veel electronica krijgt een upgrade/uitbreiding, ben en blijf een tweaker O-) ) en verder hoop kleine dingen rond levensgemak/luxe.

Ik heb mezelf ook niet echt ontzegd, alleen opletten wat ik deed/nodig had. Dus niet de PC vervangen omdat dat nieuwe spel niet op maximale instellingen kon, maar gewoon op lagere instellingen spelen. 100 rijden ipv 90. In de supermarkt op de aanbiedingen letten.
Overal in het dagelijks leven een standje omlaag zonder daardoor echt 'minder' te gaan leven. Eigenlijk de puntjes van de i afgehaald, die gaan er nu weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:21
Accountant schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 20:57:
[...]

Goeie tip die thermostaat dit ga ik eens verder bestuderen en ga eens snuffelen om het dak te isoleren. PIR schuim of steenwol :? daarvoor meld ik me wel eens, als het zover is, op het andere forum onderdeel.
Het verlagen van de kosten is daarmee met name de insteek

Omdat ik zo van cijfertjes hou nog maar eens een lijstje van de top uitgave 2013:
1. Wonen € 9.052 (netto lasten na HRA en aflossing)
2. Vakantie € 4.997
3. Vervoer € 3.283 (excl. afschrijvingen)
4. Voedsel € 2.830 (excl. drogist)
5. Kleding € 2.519
6. Ziektekostenverzekering € 2.393
7. Gas/water € 2.208

Als ik dit zo bekijk zeg ik er valt weinig te bezuinigen of beter gezegd ben eigenlijk wel tevreden. Behalve kleding wellicht, ging wel hard schijnbaar in 2013. Kledingkasten puilen in ieder geval uit.
Kleding en gas/water vind ik serieus fors. Kleding is meer dan 200 euro per maand, gaat met een kind alleen maar omhoog (evenals de boodschappen en andere baby-gerelateerde uitgaven). En ook op energie kun je aardig besparen. Dat gaat met een kind namelijk alleen maar omhoog. Je bent meer thuis, kind gaat in bad, meer wassen, etc.

Ik zit zelf qua energie/water op 150 per maand, en dat wordt minder omdat ik sinds 2 maanden zonnepanelen heb, thermostaat ga ik goed instellen zodat die meer rendement krijgt, WTW is net goed ingesteld, etc. Gaat allemaal in het verbruik schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Qosmic schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 09:34:
Wij verdienen samen ook wel 2,5 keer modaal.
Sparen goed, hebben een mooi huis en genieten van het leven.
Dit jaar gaan we boven het vrijstellingsbedrag uitkomen van 42.278. Alles wat we daarboven hebben los ik eind van het jaar in op mn aflossingsvrije hypotheek.

Ik vind het zonde om vermogensbelasting te moeten gaan betalen en ook wel een prettig idee de hyp af te lossen. Uiteindelijk levert me dat meer op dan het op een spaarrekening zetten en sparen we ook weer sneler :)
Overige hyp is spaar en die komt sowieso vrij over een x aantal jaar
Het is sowieso slim om alles boven de vrijstelling af te lossen, is namelijk direct een additioneel rendement van 1.2% op dat bedrag. Met de huidige spaarrentes is dat gewoon een goede beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:27
martinusz schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 09:11:

Het komt erop neer dat mijn vrouw haar salaris bijna maandelijks opgaat en het deel wat bij mij overblijft wordt gespaard.
Daar komt het toch altijd weer op neer he ;) :X

Serieus, ik lurk hier niet voor niets zo veel. Ik zou best een wat meer 'toekomst-gerichte' levensstijl willen (consuminderen, sparen, groententuintje etc etc...), helaas denkt mijn vrouw daar heel anders over :-(

Iemand tips om vrouwen in te laten zien dat 200 euro kostende laarzen langer dan 1 maand meegaan en dat ze er ook leuk uit kunnen zien zonder 1200 euro per jaar aan de kapper uit te geven (dit laatste is geen grapje).

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
EvaluationCopy schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 09:46:
[...]

Serieus, ik lurk hier niet voor niets zo veel. Ik zou best een wat meer 'toekomst-gerichte' levensstijl willen (consuminderen, sparen, groententuintje etc etc...), helaas denkt mijn vrouw daar heel anders over :-(

Iemand tips om vrouwen in te laten zien dat 200 euro kostende laarzen langer dan 1 maand meegaan en dat ze er ook leuk uit kunnen zien zonder 1200 euro per jaar aan de kapper uit te geven (dit laatste is geen grapje).
Ach ik heb mij er maar bij neer gelegd, ga binnenkort wel haar ook inzicht geven in haar transacties, weet niet of het helpt, maar beetje inzicht krijgen kan geen kwaad.
We hebben al wel wat winst behaald, zo heeft ze geen telefoonabbo van 70,- euro meer, maar van 25,- dat is 50 euro per maand verschil. Haar zorgverzekering van 135,- naar 110,- dus langzamerhand krijg ik ook haar beetje aan het besparen.
Wat zij erg heeft van, ja ik zit toch daar (zorgverzekering) en heb nooit problemen, alles is gedekt, ze is een beetje bang voor veranderingen ;)
Door duidelijk voor haar uit te zoeken dat het veel goedkoper kan, zonder voor haar belangrijke dekkingen te verliezen is ze toch overstag gegaan om dit jaar te switchen!

Verder gaan haar inkomsten op aan vaste lasten (eigen auto, verzekeringen etc.) de boodschappen en aan onze kleine en nog allerlei dingen die doordeweeks gekocht worden. Ze houdt van een gevulde koelkast en kastjes en voorraadkast. Ik vind het soms overbodig, maar ik ga de strijd nog niet aan ;) wellicht op termijn daar ook nog wat inzicht in geven.
Voor de kleine shopt ze eigenlijk heel bewust, veel marktplaats, en ze koopt nooit dure dingen voor de kleine, zij vindt zelf 30 euro voor iets ook een absurd bedrag. Dus eigenlijk gaat het daar wel goed, van mij hoeft ze ook niet te bezuinigen op de kleine meid.

Voor haar blijft er gewoon niet veel spaarmogelijkheden over, voor mij is het verschillend, ik doe de wat duurdere uitgaven (vorige week een nieuwe binnendeur gekocht bijvoorbeeld) en wat er overblijft per maand gaat standaard naar de spaarrekening. Daarnaast vast bedrag naar een spaarverzekering per maand en een zilvervloot voor dochter (daar legt mijn vrouw ook op in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
[...]

zorg dat je twee rekeningen hebt en laat het haar zelf betalen zonder dat je haar ergens geld voor geeft.
Haal natuurlijk wel maandelijks haar zorgverzekering en deel van de hypotheek van de rekening. Wedden dat ze na 3 maanden roept dat het geld op is ;) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Wceend schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 09:55:
[...]

zorg dat je twee rekeningen hebt en laat het haar zelf betalen zonder dat je haar ergens geld voor geeft.
Haal natuurlijk wel maandelijks haar zorgverzekering en deel van de hypotheek van de rekening. Wedden dat ze na 3 maanden roept dat het geld op is ;) >:)
Van de 3,3 keer modaal brengt zij 2 keer modaal binnen, dat is net het lastige :P

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
Blik1984 schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 09:42:
[...]

Kleding en gas/water vind ik serieus fors. Kleding is meer dan 200 euro per maand, gaat met een kind alleen maar omhoog (evenals de boodschappen en andere baby-gerelateerde uitgaven). En ook op energie kun je aardig besparen. Dat gaat met een kind namelijk alleen maar omhoog. Je bent meer thuis, kind gaat in bad, meer wassen, etc.
Zal ook nog hoofdzakelijk kleding van mij zijn :'( . Mijn vrouw heeft veel kleding maar koopt in de goedkopere winkels. Ik heb minder kleding maar uit de "duurdere" winkels. Het is inderdaad veel geld als ik zo terug kijk.
[...]

Hmmmz, dat is een lastige. Heb niet direct tips zonder dat het haar "pijn" zal doen. Waarschijnlijk zit een groot deel bij je vrouw tussen de oren dus er zal mentaal een omschakeling moeten plaats vinden. Misschien eens een extra vakantie in het vooruitzicht zetten. Niet direct bezuinigen maar misschien dat ze dan inziet dat je voor 1.200 per jaar lekker een weekje naar de zon kunt met zijn 2en. Zo kun je haar wellicht herprogrameren waar ze het geld aan uitgeeft (ben geen tweaker dus weinig verstand van programeren :+ dus op eigen risico). Is een vorm van waarde voor geld bij te brengen, en jaar erop van de zon naar een weekendje aan zee in NL (maar haar wel belonen zeg maar).
EvaluationCopy schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 10:03:
[...]

Van de 3,3 keer modaal brengt zij 2 keer modaal binnen, dat is net het lastige :P
Dat maakt de situatie tikje lastiger. Ook nog eens gesplitste rekeningen of alles op 1 hoop (mijn geld jouw geld situatie)? Wij gooien alles op 1 hoop en bespreken meestal de grotere uitgave.

Misschien beginnen met 100 euro te sparen van het netto salaris direct als het binnen komt. En dit keer op keer ophogen. Haar een zonnige toekomst beloven waarbij jullie geen loonslaven meer hoeven te zijn. En kunnen doen en laten wat jullie willen. Haar een donkere situatie voorstellen van werkeloosheid en van heel stuk minder rondkomen?
Of gewoon eens aangeven. Schat zullen we het niet gewoon eens een maandje op mijn manier doen (gewoon eens ondergaan), kijken of het echt zo tegenvalt.

[ Voor 20% gewijzigd door Accountant op 08-01-2014 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Gewoon met kleine stapjes, ik ben begonnen met het telefoonabbonnement, haar laten inzien dat het veel goedkoper kan, voor dezelfde belminuten. Sms'en doet niemand meer, daar hebben we allerlei apps voor tegenwoordig. Met haar familie bellen kan ze doen met de vaste telefoonlijn wat onbeperkt bellen is.
Zo kan zij nu prima een sim-only abbo hebben van 25 euro.
Daarna de zorgverzekering...en nu ben ik aan het bedenken waar ik de volgende stap kan maken ;) ik denk toch die overvolle kastjes met voedsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Accountant schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 10:07:

Misschien beginnen met 100 euro te sparen van het netto salaris direct als het binnen komt. En dit keer op keer ophogen. Haar een zonnige toekomst beloven waarbij jullie geen loonslaven meer hoeven te zijn. En kunnen doen en laten wat jullie willen. Haar een donkere situatie voorstellen van werkeloosheid en van heel stuk minder rondkomen?
Of gewoon eens aangeven. Schat zullen we het niet gewoon eens een maandje op mijn manier doen (gewoon eens ondergaan), kijken of het echt zo tegenvalt.
Het gaat er echt niet allemaal uit hoor. Volop maanden dat er 1500 euro overblijft en dat gaat ook naar de spaarrekening. Echter, wanneer dat een aanzienlijk bedrag bereikt wordt het ook wel weer ergens voor gebruikt. (Laatste jaar veel in opknappen/uitbreiden huis en dat is natuurlijk geen weggegooid geld)

Het probleem is vooral dat ze altijd álles wil. Dus én regelmatig uit eten én regelmatig weekendjes weg en op vakantie én nergens op hoeven letten bijde boodschappen én naar leuke concerten én een mooie boot (ook mijn hobby en hoeveel dat ook kost in vaste lasten het zorgt er wel voor dat de zomervakantie zo goed als niks kost) én een leuke cabrio én lekker shoppen etc...

Als we er een beetje voor zouden gaan hebben zouden we in 8 jaar ons huis kunnen afbetalen ipv voor de helft in 30 jaar. Ik gooi wel steeds vaker de rem erop hoor maar ik zou het fijn vinden als dat spaarsaldo ook een keer echt bleef staan en gestaag aangroeide. En natuurlijk heb ik hier ook voor de helft schuld aan, ik ben er zelf ook bij. Stapsgewijs maar wat soberder gaan leven lijkt me het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avinator88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-03-2024
Zozo, als ik de verhalen hier hoor heb ik het vrij makkelijk. Zij spaart meer dan ik, maar ik ben dan weer verantwoordelijk voor de langetermijn planning :) .

Om even terug te komen op de spaarquote:
Gezamenlijk netto zo rond de 3500e
huis (nu nog huur, g/w/l/tv/i) 1000e
andere lasten (zorg, eten etc) meestal rond de 1000e
dan blijft er iedere maand toch ruim 1500e over

We verdienen nog niet superveel, samen net wat meer dan 2x modaal. Maar het ligt inderdaad aan de keuzes die je maakt.

We hebben een broodbakmachine en kopen bloem in 20kg zakken, daardoor hebben we al in een jaar geen brood meer gekocht.
Idem voor een ijsmachine en bijvoorbeeld een pizzasteen. Icetea maken we zelf, waardoor we al geen frisdrank meer kopen. Dat soort dingen tikt op den duur flink aan, zonder in te leveren op kwaliteit, het kost alleen net wat meer tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Accountant schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 10:07:
[...]

Zal ook nog hoofdzakelijk kleding van mij zijn :'( . Mijn vrouw heeft veel kleding maar koopt in de goedkopere winkels. Ik heb minder kleding maar uit de "duurdere" winkels. Het is inderdaad veel geld als ik zo terug kijk.
Ach, hier geef ik alleen al ruim 2K aan kleding uit. ;) Overigens kies ik daar redelijk bewust voor: ik heb geen gangbare maat (lang en smal) en wil toch representatieve kleding hebben. Gevolg is dat mijn overhemden op maat zijn en broeken meestal op maat gemaakt worden. Met schoenen ben ik steeds bewuster aan het omgaan: zo heb ik nu serieus goede spanners gekocht die er hopelijk voor gaan zorgen dat ze langer meegaan dan 2 jaar.
EvaluationCopy schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 10:23:
[...]

Het gaat er echt niet allemaal uit hoor. Volop maanden dat er 1500 euro overblijft en dat gaat ook naar de spaarrekening. Echter, wanneer dat een aanzienlijk bedrag bereikt wordt het ook wel weer ergens voor gebruikt. (Laatste jaar veel in opknappen/uitbreiden huis en dat is natuurlijk geen weggegooid geld)

Het probleem is vooral dat ze altijd álles wil. Dus én regelmatig uit eten én regelmatig weekendjes weg en op vakantie én nergens op hoeven letten bijde boodschappen én naar leuke concerten én een mooie boot (ook mijn hobby en hoeveel dat ook kost in vaste lasten het zorgt er wel voor dat de zomervakantie zo goed als niks kost) én een leuke cabrio én lekker shoppen etc...

Als we er een beetje voor zouden gaan hebben zouden we in 8 jaar ons huis kunnen afbetalen ipv voor de helft in 30 jaar. Ik gooi wel steeds vaker de rem erop hoor maar ik zou het fijn vinden als dat spaarsaldo ook een keer echt bleef staan en gestaag aangroeide. En natuurlijk heb ik hier ook voor de helft schuld aan, ik ben er zelf ook bij. Stapsgewijs maar wat soberder gaan leven lijkt me het beste.
Ik meen dat er een tijdje geleden een bank was die bij elke uitgave 10% van dat bedrag op de spaarrekening overmaakte. Wellicht kun je zo'n soort afspraak maken? Bij elke uitgave die ze doet wordt 10-20-30% van het bedrag ook op de hypotheek afgelost. Daarmee wordt alles nu wat duurder, maar in de toekomst (en die worst moet er natuurlijk ook bij) kunnen al die leuke dingen wel naast elkaar. :)

Mijn vriendin is zo zuinig als het maar kan. Dat is zo erg dat ik haar soms aanmoedig om hetgeen ze heel graag wil, toch maar te kopen. :P Zij is overigens helemaal gelukkig met handwerken (naaien, breien, haken). Ze doet het nu wat langer en alhoewel ik de eerste producten niet bepaald indrukwekkend vond, begint het langzamerhand wel ergens op te lijken. Wellicht kan het kledingbudget binnenkort dus omlaag. :Y)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
[...]

Gewoon doorgaans als nu maar dan net een standje lager? Iets goedkoper restaurant, sterretje minder in het hotel, iets goedkopere plaatsen bij het concert? Dat is een beetje hoe wij het doen. We laten niets maar zetten overal net iets goedkoper op in.

Je geeft zelf ook aan dat je er schuld aan hebt want je gaat natuurlijk op de meeste activiteiten mee. Als het aan mijn vrouw lag gingen we elke week uiteten. Dat zou ik ook wel willen maar dan word ik helaas zo rond als een wereldbol. Dus dan zeg ik bewust nee we koken wel wat gezonds thuis.

Met 2 keer modaal zal ze een redelijk carriere gerichte baan hebben met dito collega's wellicht dat zij/jullie daar onbewust aan meedoen en hetzelfde bestedingspatroon aannemen? Omgeving en milieu van mensen waarmee je omgaat kopieer je ook onbewust denk ik.
Krisp schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 10:37:
[...]
Mijn vriendin is zo zuinig als het maar kan. Dat is zo erg dat ik haar soms aanmoedig om hetgeen ze heel graag wil, toch maar te kopen. :P Zij is overigens helemaal gelukkig met handwerken (naaien, breien, haken). Ze doet het nu wat langer en alhoewel ik de eerste producten niet bepaald indrukwekkend vond, begint het langzamerhand wel ergens op te lijken. Wellicht kan het kledingbudget binnenkort dus omlaag. :Y)
Wij moedigen elkaar ook vaker aan om toch iets te kopen als we te lang twijfelen. Met name dat mijn vrouw dan de knoop doorhakt en mijn getwijfel beu is. Het helpt natuurlijk wel enorm als beide partners beetje dezelfde visie hebben.

Mooie hobby! Creatief, goedkoop en eenvoudig. Voorbeeld dat tijdsverdrijf niet persee duur hoeft te zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Accountant op 08-01-2014 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:17

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Een grote verandering bij mijn vrouw was van altijd nieuw te rijden naar net niet meer nieuw.
Toen ik nog geen lease auto had reed ik zelf altijd 2e hands. Moet zeggen dat een lease auto toch wel fijn is bij 50K+.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
[...]

Ik denk dat jij 's avonds eens de televisie uit moet zitten en eens een heel goed gesprek met haar moet voeren. Je zult samen op één lijn moeten komen over financiën. Jij bent misschien te spaarzaam in haar ogen zij te verkwistend in jouw ogen. Zoek een middenweg het kan best allemaal wat minder maar een beetje luxe kan geen kwaad.

Doe samen de belastingaangifte en kijk samens een naar jullie inkomsten en uitgaven. maak categorieën aan zo zie je snel waar extra veel geld aan op gaat. Kom je dan tot de conclusie dat er jaarlijks 15k aan luxe bij zit ga dan eens heel goed nadenken.

Los dit samen op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Wceend schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 11:34:
[...]

Ik denk dat jij 's avonds eens de televisie uit moet zitten en eens een heel goed gesprek met haar moet voeren. Je zult samen op één lijn moeten komen over financiën. Jij bent misschien te spaarzaam in haar ogen zij te verkwistend in jouw ogen. Zoek een middenweg het kan best allemaal wat minder maar een beetje luxe kan geen kwaad.

Doe samen de belastingaangifte en kijk samens een naar jullie inkomsten en uitgaven. maak categorieën aan zo zie je snel waar extra veel geld aan op gaat. Kom je dan tot de conclusie dat er jaarlijks 15k aan luxe bij zit ga dan eens heel goed nadenken.

Los dit samen op!
Dit werkt m.i. niet. Het probleem is dat er twee totaal verschillende referentiekaders zijn. Zijn vrouw wil graag luxe en EvaluationCopy wil graag aflossen. Die werelden gaan niet samen, ook niet als de een de ander 'confronteert met zijn gedrag'. Waarschijnlijk kunnen ze het prima betalen, dus in wezen is er geen probleem. Er is enkel een andere voorkeur.

Zaak is m.i. om samen een compromis te sluiten dat beide bevredigt in de doelstellingen. Het beste is als dat voorstel van de vrouw van EvaluationCopy komt, en dat EvaluationCopy daar nog wat bij kan bedingen. Maar zelfs dat laatste hoeft eigenlijk niet. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
Krisp schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 12:07:
[...]

Waarschijnlijk kunnen ze het prima betalen, dus in wezen is er geen probleem. Er is enkel een andere voorkeur.
Dat klopt zoals we het lezen is alles schuldenvrij en leven ze (in ieder geval zij ;) ) er goed van helemaal niets mis mee, zo leeft wellicht 90% van Nederland. Het probleem ontstaat denk ik pas als er sprake is van een inkomens teruggang, hoe snel kun je dan schakelen?
Maar volgens mij ziet de man des huizes wel goed in dat ze werken om steeds meer "rotzooi" te kopen. Dat is wel de eerste stap in bewustwording en ermee bezig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Niet? Het is naar mijn idee heel belangrijk voor een goede relatie om ook financiëel op 1 lijn te zitten. Anders krijg je naar verloop van tijd toch te maken met verschillende inzichten en ga je je ergeren aan elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino_Helmond
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-12-2024
Blik1984 schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 09:44:
[...]

Het is sowieso slim om alles boven de vrijstelling af te lossen, is namelijk direct een additioneel rendement van 1.2% op dat bedrag. Met de huidige spaarrentes is dat gewoon een goede beslissing.
Veet te snel en makkelijk gezegd. Het hoe en waarom is al meerdere malen aan bod gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Wceend schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 12:38:
[...]

Niet? Het is naar mijn idee heel belangrijk voor een goede relatie om ook financiëel op 1 lijn te zitten. Anders krijg je naar verloop van tijd toch te maken met verschillende inzichten en ga je je ergeren aan elkaar.
Ik heb het over de tweede alinea. Dat je op een lijn moet komen ben ik compleet met je eens, maar vervolgens moet het de 'sobere' lijn zijn. Dat geloof ik niet. 15K aan luxe uitgeven is geen overdreven groot bedrag als je gezamenlijk 3,3x modaal binnenbrengt. Wellicht kan het minder, maar iemand gaat bij het zien van 15K aan luxe niet onmiddellijk nadenken. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Krisp op 08-01-2014 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Krisp schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 12:59:
[...]

Ik heb het over de tweede alinea. Dat je op een lijn moet komen ben ik compleet met je eens, maar vervolgens moet het de 'sobere' lijn zijn. Dat geloof ik niet. 15K aan luxe uitgeven is geen overdreven groot bedrag als je gezamenlijk 3,3x modaal binnenbrengt. Wellicht kan het minder, maar iemand gaat bij het zien van 15K aan luxe niet onmiddellijk nadenken. ;)
ik zeg ook niet dat het de sobere lijn moet zijn maar dezelfde lijn. Dat wordt misschien de iets minder luxe lijn of de normale lijn. Zolang je beide maar hetzeflde denkt.

Zie je wel wij zitten ook op 1 lijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:59
Krisp schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 15:28:
zeker als je voor langere tijd wilt wonen in je huis.
En dat is voor mij en ik denk veel anderen het probleem. Het huidige huis heb ik anderhalf jaar terug gekocht. Bewust een niet te groot huis (110m2 op kavel van 215m2) dat ik makkelijk kon dragen en in ieder scenario niet hoef te verhuizen (kinderen dan wel relatiebreuk).

Inmiddels ben ik al zoveel in salaris gestegen dat we sparen om over een x-aantal jaar te verhuizen. Dan gaan we daar wel investeren in duurzame(re) energie ;)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Accountant schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 12:32:
[...]

Dat klopt zoals we het lezen is alles schuldenvrij en leven ze (in ieder geval zij ;) ) er goed van helemaal niets mis mee, zo leeft wellicht 90% van Nederland. Het probleem ontstaat denk ik pas als er sprake is van een inkomens teruggang, hoe snel kun je dan schakelen?
Maar volgens mij ziet de man des huizes wel goed in dat ze werken om steeds meer "rotzooi" te kopen. Dat is wel de eerste stap in bewustwording en ermee bezig te zijn.
Ik leef net zo leuk mee hoor. ;) En behalve aan kleding gaat er niet veel geld naar rotzooi hoor. Ik zit goed in de electronica, maar ja, welke Tweaker niet? Tv bv interesseert me geen lor. We wonen met 100k inkomen volgens mij vrij goedkoop in een huis van 190k. Het meeste geld gaat op aan luxe? Ja, veel, maar vooral aan ervaringen en niet aan spullen. Mijns inziens een betere besteding als je toch luxe wilt. (Die boot kost bakken met geld maar bezorgt ons onvergetelijke ervaringen en vrijheid in de weekenden en vakanties). Die herinneringen draag je altijd met je mee, spullen zijn vergankelijk. (Geen verwijt naar mensen die dolgelukkig worden van een 80" tv of een postzegel van 2 mille).

Maar ik post hier niet voor niets. Het mag van mij allemaal wat minder. Eens per 2 weken uit eten ipv elke week. (Gezond en lekker dus tonnetje rond zijn we niet) Toch weer 2 auto's nu terwijl we het 2 jaar prima hebben gered met 1. In de winter ook nog 2x een paar dagen naar de zon, tja, waarom zoveel moeite doen (en euro's uit te geven) om zo'n leuk huis te krijgen en dan toch altijd per se weg willen als je dan eindelijk vakantie hebt.

De boot verhuist naar een goedkopere ligplek komend voorjaar, 1000 euro bespaard, als je veel uitgeeft kun je ook snel veel besparen.

Ik zou graag al onze inkomsten en uitgaven eens goed op een rij zetten maar dat wil ze perse niet. Denk dat ze bang is voor de werkelijkheid. Geeft ook niet, ik had het nog niet eerder vermeld maar madame gaat voor zichzelf beginnen na dit jaar dus die sobere tijd komt vanzelf, kunnen we vast oefenen. (Ze is nu gelukkig wel hard aan het sparen voor een potje). O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Tip: haal je bankrekening even door Afas Personal heen en je hebt een heel aardig overzicht. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Goede tip! Helemaal gratis zie ik, dat past alvast goed bij dit topic. Nu nog haar overzicht sneaky zien te downloaden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Zoijar schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 09:02:
[...]

Dat bedoelde ik: ik zou vertrouwen op beheerders ipv het zelf doen. Wat hij zegt is min of meer dat beleggen een zero-sum game is en je, of wie dan ook, dus niet kan winnen. Maar poker is ook een zero-sum game en daar kan je wel degelijk winnen :) Ik zou dan liever m'n geld aan een poker pro geven voor een klein bedrag en er geen omkijken meer naar hebben, dan zelf aan de tafel te gaan zitten. Echter, als je heel goed weet wat je doet is dat misschien een optie. Als je niet weet wat je doet gaat het je geld kosten. Maar dat is slechts mijn mening.

En dat het structureel te verslaan is door een groep mensen zie ik elke dag op het werk weer ;)
Ik heb het puur over het fenomeen "stock-picking", mensen die denken dat ze winnaars kunnen selecteren. Ik hoop dat je begrijpt dat ik wetenschappelijk bewijs plaats boven anecdotaal "bewijs". Je kunt er hier meer over lezen:

http://blogs.cfainstitute...om-the-illusion-of-skill/

Daarom vind ik indexfondsen zo interessant, omdat je een deel pakt van de markt en deze altijd stijgt overall in plaats van een paar specifieke bedrijven.
martinusz schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 09:11:
[...]

Tuurlijk kun je makkelijk 1000 euro sparen als je beide meer dan modaal verdient, ik denk dat hij echter bedoelde dat er een grote groep is waarbij niet beide partners meer dan modaal verdienen. Dan wordt het al een stuk lastiger.

Naar mij zelf kijkende, mijn partner zit in de zorg, verdient dus onder modaal, ik zit boven modaal (modaal is 34K bruto per jaar volgens CBS). Per saldo zitten we als gezin dus eigenlijk weer op modaal. Onze spaarrekening vult zichzelf wel steeds weer, maar dat gaat echt niet zo hard (zoals ik zou willen ;) ). Het komt erop neer dat mijn vrouw haar salaris bijna maandelijks opgaat en het deel wat bij mij overblijft wordt gespaard.

Als mijn vrouw ook boven modaal zou verdienen zouden wij ook makkelijk aan 1000 euro sparen per maand komen :)
Dit is wel de crux ja. Mijn vrouw en ik hebben samen een inkomen van 1,5 keer modaal en dit komt puur omdat zij maar anderhalve dag in het onderwijs werkt en weinig verdient. Als zij fulltime zou werken zouden we wel 2 keer modaal kunnen binnenhalen denk ik, maar er is momenteel gewoon weinig aanbod. Tevens past ze nu op de kleine ook omdat het met haar salaris niet echt rendabel is om te gaan werken en dan de kinderopvang te betalen (plus dat je dan toch liever zelf de kleine opvoedt...).

Kortom, kinderen kosten geld :P

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Shapeshifter schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 13:50:
[...]

Ik heb het puur over het fenomeen "stock-picking", mensen die denken dat ze winnaars kunnen selecteren. Ik hoop dat je begrijpt dat ik wetenschappelijk bewijs plaats boven anecdotaal "bewijs". Je kunt er hier meer over lezen:

http://blogs.cfainstitute...om-the-illusion-of-skill/

Daarom vind ik indexfondsen zo interessant, omdat je een deel pakt van de markt en deze altijd stijgt overall in plaats van een paar specifieke bedrijven.
Dit lijkt me twijfelachtig. Tuurlijk je spreidt je risico, en tegelijkertijd is dus ook je kans op een hele grote winst weg. Maar als het altijd stijgt zal het rendement nooit meer zijn dan van een spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Sissors schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 13:54:
[...]

Dit lijkt me twijfelachtig. Tuurlijk je spreidt je risico, en tegelijkertijd is dus ook je kans op een hele grote winst weg. Maar als het altijd stijgt zal het rendement nooit meer zijn dan van een spaarrekening.
http://jlcollinsnh.com/20...he-market-always-goes-up/

Er is een bias naar stijging toe omdat een bedrijf het nooit slechter kan doen dan 0%, maar er geen limiet is aan hoe goed een bedrijf het kan doen.

Natuurlijk heb ik het hier wel over de lange termijn, maar daar doe ik het dan ook voor. Hoe dichter je doel in zicht komt, hoe meer je kunt overhevelen naar lager risico (spaarrekeningen zijn daar een laag rendement voorbeeld van).

[ Voor 9% gewijzigd door Shapeshifter op 08-01-2014 14:06 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 17:42
Krisp schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 13:46:
Tip: haal je bankrekening even door Afas Personal heen en je hebt een heel aardig overzicht. :P
Ben ik gelijk aan het doen, wat een super iets :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Krisp schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 13:46:
Ik heb 3 rekeningen, standaard maar 2 gratis te gebruiken. De kruisposten (overboekingen tussen eigen rekeningen) verstoren het beeld nu behoorlijk, zie nog niet hoe ik die eenvoudig kan uitsluiten (behalve elke regel handmatig verwijderen).

Lijkt mij wel een handige tool verder. Bij Rabobank hebben ze online ook zoiets al, maar die werkt niet altijd even lekker moet ik zeggen. Geeft op zich ook wel snel zicht op je maandelijkse inkomsten/uitgaven.

Ik weet dat er in 2013 in ieder geval meer uit dan in is gekomen, maar dit kwam door grote uitgaven (verbouw toilet en nieuwe keuken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
Mektheb schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 14:05:
[...]

Ben ik gelijk aan het doen, wat een super iets :9
Kan ook enorm confronterend werken :+

Allemaal leuk die tooltjes maar ik importeer ze liever naar Excel. Maar goed ieder zijn eigen keuze als het maar inzicht verschaft.

[ Voor 24% gewijzigd door Accountant op 08-01-2014 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Accountant schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 14:16:
[...]

Kan ook enorm confronterend werken :+
En ik weet niet of ik al mijn financiele data in de cloud wil hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
Shapeshifter schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 14:17:
[...]

En ik weet niet of ik al mijn financiele data in de cloud wil hebben...
Dat boeit mij minder. De bedrijfsadministraties van klanten staan ook allemaal in de cloud. Tegenwoordig is toch alles via internet. Maar kan me voorstellen dat IT'ers er grotere risico's inzien.

Voor mijn persoonlijke administratie vind ik Excel het handigste en ben je onafhankelijk van een leverancier daar zitten me teveel beperkingen in. Ook al weet ik dat de software prachtig werkt en de koppeling enorm handig zijn.
Ik heb alles in dropbox staan zodat ik er ten alle tijden en overal bij kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:03

Don Quijote

El Magnifico

martinusz schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 14:16:
[...]

Ik heb 3 rekeningen, standaard maar 2 gratis te gebruiken. De kruisposten (overboekingen tussen eigen rekeningen) verstoren het beeld nu behoorlijk, zie nog niet hoe ik die eenvoudig kan uitsluiten (behalve elke regel handmatig verwijderen).
Bij het importeren kan je aanvinken of hij kruisposten moet negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

martinusz schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 14:16:
[...]

Lijkt mij wel een handige tool verder. Bij Rabobank hebben ze online ook zoiets al, maar die werkt niet altijd even lekker moet ik zeggen. Geeft op zich ook wel snel zicht op je maandelijkse inkomsten/uitgaven.

Ik weet dat er in 2013 in ieder geval meer uit dan in is gekomen, maar dit kwam door grote uitgaven (verbouw toilet en nieuwe keuken).
Je kunt bij het importeren kruisposten uit laten schakelen in de overzichten. Tevens kun je met de overschrijvingen opzoeken en gegroepeerd uitschakelen. Voor de drie rekeningen: je kunt als het goed is gebruik maken van 1 maand Afas Personal Plus. In die tijd kun je de rekening toevoegen, daarna blijft hij (iig bij mij) gewoon staan. Heb dan ook vier rekeningen erin staan.

De reden dat ik Afas Personal gebruik zit met name in het gemak: hij importeert niet alleen automatisch, maar categoriseert het ook meteen. Zo heb ik snel een overzicht van mijn inkomsten en uitgaven. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Krisp op 08-01-2014 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Accountant schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 14:22:
[...]

Dat boeit mij minder. De bedrijfsadministraties van klanten staan ook allemaal in de cloud. Tegenwoordig is toch alles via internet. Maar kan me voorstellen dat IT'ers er grotere risico's inzien.

Voor mijn persoonlijke administratie vind ik Excel het handigste en ben je onafhankelijk van een leverancier daar zitten me teveel beperkingen in. Ook al weet ik dat de software prachtig werkt en de koppeling enorm handig zijn.
Ik heb alles in dropbox staan zodat ik er ten alle tijden en overal bij kan komen.
Vergis je niet, in de cloud voor Financiele instellingen is niet altijd gewenst. Voorbeeld Oracle gaat in de cloud diensten aanbieden, maar denk maar niet dat een financiele instelling daar op zit te wachten. Immers Oracle is Amerikaans, dus die mogen dan alle informatie uit die cloud inzien. "Lokale" cloud is weer ander natuurlijk. Maar goed dit gaat way offtopic :9

Bedankt voor de tips voor Afas! Vanavond ff opnieuw proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Leuk zeg dat Afas, makkelijk ook. Maar ja als ik echt enig inzicht wil verkrijgen zal ik toch de rekeningen van mijn vrouw + met name de gezamenlijke rekening erin moeten importeren en laat ik daar nou net het beheer niet over doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
EvaluationCopy schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 13:40:
[...]

Ik leef net zo leuk mee hoor. ;) En behalve aan kleding gaat er niet veel geld naar rotzooi hoor. Ik zit goed in de electronica, maar ja, welke Tweaker niet? Tv bv interesseert me geen lor. We wonen met 100k inkomen volgens mij vrij goedkoop in een huis van 190k. Het meeste geld gaat op aan luxe? Ja, veel, maar vooral aan ervaringen en niet aan spullen. Mijns inziens een betere besteding als je toch luxe wilt. (Die boot kost bakken met geld maar bezorgt ons onvergetelijke ervaringen en vrijheid in de weekenden en vakanties). Die herinneringen draag je altijd met je mee, spullen zijn vergankelijk. (Geen verwijt naar mensen die dolgelukkig worden van een 80" tv of een postzegel van 2 mille).

Maar ik post hier niet voor niets. Het mag van mij allemaal wat minder. Eens per 2 weken uit eten ipv elke week. (Gezond en lekker dus tonnetje rond zijn we niet) Toch weer 2 auto's nu terwijl we het 2 jaar prima hebben gered met 1. In de winter ook nog 2x een paar dagen naar de zon, tja, waarom zoveel moeite doen (en euro's uit te geven) om zo'n leuk huis te krijgen en dan toch altijd per se weg willen als je dan eindelijk vakantie hebt.

De boot verhuist naar een goedkopere ligplek komend voorjaar, 1000 euro bespaard, als je veel uitgeeft kun je ook snel veel besparen.

Ik zou graag al onze inkomsten en uitgaven eens goed op een rij zetten maar dat wil ze perse niet. Denk dat ze bang is voor de werkelijkheid. Geeft ook niet, ik had het nog niet eerder vermeld maar madame gaat voor zichzelf beginnen na dit jaar dus die sobere tijd komt vanzelf, kunnen we vast oefenen. (Ze is nu gelukkig wel hard aan het sparen voor een potje). O-)
Goed om te lezen dat je het dan wel uitgeeft aan ervaringen! Bescheiden woning. Zelf moet ik overigens in al mijn vakanties weg. Anders kom ik in een verschrikkelijke sleur (misschien dat een kind daar verandering in aanbrengt). Maar de afgelopen jaren zijn we 6-7 weken per jaar op vakantie geweest.

En het klopt inderdaad als je veel uitgeeft kun je ook veel besparen! Haha die vind ik goed!

Mooi dat de dame eigen bedrijfje opstart ook mijn ultieme droom in de zoektocht naar onafhankelijkheid. Hou er wel rekening mee dat veel bedrijven kapot gaan aan gebrek aan kapitaal (met name in de opstartfase). Daarnaast geef je je over aan het betaalgedrag van je klanten zorg dat je vrouw dat in de greep heeft. Veel omzet maken is leuk maar zorg dat je betaalt krijgt dat is nog belangrijker!

Misschien is het eigen bedrijfje ommezwaai voor haar? Laat haar misschien eens dit topic lezen haha misschien dat ze er dan anders over denkt :) . En met het eigen bedrijf moet ze wel iets van administratie gaan bijhouden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:42
EvaluationCopy schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 13:40:
[...]
Het meeste geld gaat op aan luxe? Ja, veel, maar vooral aan ervaringen en niet aan spullen. Mijns inziens een betere besteding als je toch luxe wilt. (Die boot kost bakken met geld maar bezorgt ons onvergetelijke ervaringen en vrijheid in de weekenden en vakanties). Die herinneringen draag je altijd met je mee, spullen zijn vergankelijk. (Geen verwijt naar mensen die dolgelukkig worden van een 80" tv of een postzegel van 2 mille).
Een vakantie is nog veel vergankelijker dan spullen.
Een fijn groot huis geniet je dagelijks van. Een leuke auto voor de deur kun je bv elke dag van genieten, 10 jaar lang als je wilt of langer. Een vakantie is slechts 2 a 3 weken en dan is het op. Natuurlijk hou je er herinneringen aan over, maar je kunt ook herinneringen overhouden aan spullen waar je jaren veel plezier aan gehad hebt.
Ik heb geen behoefte aan vakantie omdat ik thuis juist al alle luxe heb die ik wens, dag in dag uit. Dat is mij veel meer waard dan 3 weken vakantie in het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:03

Don Quijote

El Magnifico

Het Fantoom schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 16:56:
[...]

Een vakantie is nog veel vergankelijker dan spullen.
Een fijn groot huis geniet je dagelijks van. Een leuke auto voor de deur kun je bv elke dag van genieten, 10 jaar lang als je wilt of langer. Een vakantie is slechts 2 a 3 weken en dan is het op. Natuurlijk hou je er herinneringen aan over, maar je kunt ook herinneringen overhouden aan spullen waar je jaren veel plezier aan gehad hebt.
Ik heb geen behoefte aan vakantie omdat ik thuis juist al alle luxe heb die ik wens, dag in dag uit. Dat is mij veel meer waard dan 3 weken vakantie in het jaar.
Grappig, op zich heb je een coherent verhaal, maar ik kan het niet meer met je oneens zijn :). Hoe vaak denk je nu werkelijk waar terug aan die dure plasma TV die je tussen 2004 en 2009 hebt gehad? Ik in ieder geval nooit. Ik denk nog op zeer regelmatige basis terug aan mijn rondreis door Australie om maar eens wat te noemen. Maarja zoveel mensen, zoveel wensen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:42
Ravnoss schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 16:59:
[...]

Grappig, op zich heb je een coherent verhaal, maar ik kan het niet meer met je oneens zijn :). Hoe vaak denk je nu werkelijk waar terug aan die dure plasma TV die je tussen 2004 en 2009 hebt gehad? Ik in ieder geval nooit. Ik denk nog op zeer regelmatige basis terug aan mijn rondreis door Australie om maar eens wat te noemen. Maarja zoveel mensen, zoveel wensen ;)
Het gaat ook mij ook niet zozeer om de herinnering, maar juist om het feit dat je van een mooie aankoop dagelijks plezier kunt hebben ipv 3 weken/jaar zoals een verre vakantie. Daarnaast valt er in Nederland en buurlanden ook genoeg te doen en te beleven, waarom zou je daarvoor helemaal naar de andere kant van de wereld moeten gaan? Nou ja, ieder z'n hobby natuurlijk en reizen is er ook één.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten21
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 23:15
Ravnoss schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 16:59:
[...]

Ben het helemaal met je eens!
Ik hecht erg weinig waarde aan spullen, en juist veel aan ervaringen.
Reizen (en vooral naar omgevingen die anders zijn dan die je gewend bent) verruimt je kijk op de wereld. Toch een betere investering dan een geestvernauwende reality serie op een iets grotere tv zien ;)

Dus twee weken in een all-in resort in de zon liggen vind ik wél weer zonde van je geld :)

Maar zoals je zegt, ieder z'n eigen. En gelukkig maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Och ja ik ben heel erg zuinig, maar heb absoluut geen spijt van de 10k die ik op 1 dag voor de bruiloft erdoor gefakkeld heb. Iedere cent waard. Zelf nu ik het kan gebruiken voor mn huis, nergens spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Dat vind ik dan weer zonde :P

Topdag gehad voor 1200 euro incl feest voor 60 man. Dat kan prima, moet je alleen zelf de handen uit de mouwen steken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik denk dat iedereen zo zijn zwakheden heeft. Dat is ook niet erg, bezuinigen mag niet ten koste gaan van hetgeen jij belangrijk vindt. Iedereen stelt daarin zijn eigen prioriteiten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Erg leuk topic. Heeft me wel geïnspireerd om nog beter op m'n uitgaven te letten, zodat ik meer kan sparen. M'n doel is om 55% te sparen van m'n totale inkomen komend jaar, daar ga ik m'n best voor doen.

Mijn spaardoel voor 2014 is € 15 000. Dit met een netto maandelijks inkomen van € 1900, met daarbij een volledige maand aan vakantiegeld en een 13e maand. Van deze 13e maand worden echter wel m'n studie uren meegerekend, dus deze tel ik niet mee in m'n inkomsten. Die reken ik gewoon als meevallertje.

Die € 15000 betekent dat ik per maand € 1250 moet sparen. Ambitieus doel, maar ben zeker al bezig om besparingen te zoeken en te realiseren.

M'n uitgaven per maand zijn zo ongeveer:
- Benzine auto € 200
- Autoverzekering € 65
- Motorrijtuigenbelasting auto € 35
- Onderhoud auto (stelpost) € 75
Totaal auto: € 375

- Benzine motor € 50
- Motorverzekering € 30
- Motorrijtuigenbelasting motor € 10
- Onderhoud motor (stelpost) € 50
Totaal motor: € 140

- Zorgverzekering € 71
- Mobiele telefoon € 40
- Sportschoolabonnement € 43
- Aflossing studieschuld € 44,64
Totaal overig: € 198,64

M'n totale maandelijkse vaste lasten zijn dus € 713,64. Dit betekent dat er een maximaal te sparen bedrag is van € 1186,36. Echter zijn hierbij nog niet alle leuke dingen van af, zoals bijvoorbeeld een keer naar de bioscoop met m'n vriendin, avondje stappen, kroeg etc. Het scheelt hierbij wel dat ik water drink en niet rook.

Nu is 't zaak om te besparen voor de komende tijd, ik heb hiervoor de volgende posten geselecteerd waarop besparing mogelijk is:

- Benzine auto: Ik pak wel erg vaak de auto voor kleine dingetjes en kleine stukken, dit kan een stuk minder. Door ritjes te combineren en vaker de fiets te pakken hoop ik hierop zo'n € 50 per maand te besparen.
- Verzekering auto: Deze is nog volledig casco, terwijl m'n auto van 2006 is. Deze zal worden teruggebracht naar beperkt casco. Ik heb voldoende liquide middelen achter de hand om eventueel, in het geval van een schade een nieuwe auto te kopen. Deze zal dan gelijk een stuk kleiner en ouder zijn, ik ben er achter gekomen dat al die luxe niet eens nodig is. Zit vrijwel altijd alleen, of met twee mensen in een auto.
- Telefoonabonnement: Deze loopt helaas nog tot maart 2015. Per deze datum stap ik over naar een goedkopere telefoon, indien m'n huidige niet goed meer is, en een sim-only abonnement.
- Sportschool abonnement: Deze heb ik gisteren opgezegd. Ik ga nu sporten bij een sportschool, vlak bij m'n werk waar m'n vriendin ook sport voor iets van € 18,- per maand. Dit resultaat ook in minder ritten naar de sportschool (m'n huidige is voor een retour zo'n 40 km) en dus een besparing op de benzine kosten.

Al met al hoop ik hier zo'n € 150 op maandbasis mee te besparen, waarmee ik dus geld kan genereren. Uit bovenstaande begrijpen jullie wel dat ik dus nog thuis woon.

Het uiteindelijke doel is dus net als Accountant (hallo collega!) om financieel onafhankelijk te worden, maar m'n eerste sub-doel is om van m'n eerste koopwoning (samen met m'n vriendin) zo'n 50K zelf in te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 20:04:
Och ja ik ben heel erg zuinig, maar heb absoluut geen spijt van de 10k die ik op 1 dag voor de bruiloft erdoor gefakkeld heb. Iedere cent waard. Zelf nu ik het kan gebruiken voor mn huis, nergens spijt van.
Helemaal mee eens. Wat was dat een dag! Had het niet verwacht maar als ik morgen weer die 15K voor dezelfde ervaring op tafel kon leggen deed ik het meteen weer! Ach ja, dan maar op naar de 12,5 jaar (over 12 jaar) en dan weer dunnetjes over doen. Geld voor een goed feestje met vrienden en familie is altijd goed besteed in mijn ogen.
Koehandelaar schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 21:28:
Het uiteindelijke doel is dus net als Accountant (hallo collega!) om financieel onafhankelijk te worden, maar m'n eerste sub-doel is om van m'n eerste koopwoning (samen met m'n vriendin) zo'n 50K zelf in te brengen.
Mooie bijdrage lekker gedetailleerd! Hou ook even rekening met de inrichting van je stulpje! Verstandige keus het samenwonen even uit te stellen en beide nog wat te sparen. Wij hebben daar ook voor gekozen, toen we gingen samen wonen hadden we na het kopen van de inrichting nog 30K beschikbaar. Voordeel daarvan is dat alles nieuw is en je de jaren erna niet voor vervanging hoeft te sparen/zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Net ook even mijn Afas personal ingevuld, 2013 was geen goed jaar, kom uiteindelijk op een minstand uit -5K. Maar dat is logisch voor mij doordat er flink in het huis is geinvesteerd.

Mijn kosten:
Hypotheek (incl. spaar): 15K
Inrichting: 7,5 K (keuken en nog wat dingen)
Onderhoud huis: 3K (ook stukje verbouwing)
Gas water en licht: 1700
Gemeentelijke belastingen: 1100
Allerlei uitgaven: 2,5 K
Verzekeringen: 1800
Tv/telefoon/mobiel/internet: 1700
Zorgverzekering: 1300
Vervoer: 600
Kleding: 650
Nog wat andere uitgaven: 1K

Totaal uitgaven 2013: 38K

Waar ik dit jaar sowieso al op bespaar:
Zorgverzekering: 900,- Verschil: 400,-
Tv/telefoon/mobiel/internet: 1000,- (geen mobiel abbo meer tv lager abbo) verschil: 700
Onderhoud inrichting zal geen 10K worden dit jaar ;)
Wel gaan we op vakantie dit zal zo'n 2,5 K kosten.

Inkomsten:
Salaris netto: 26K
Belastingdienst: 4,5K
Overige inkomsten: 2 K
Totaal: 33K

2013 was dus geen goed jaar voor de financien, maar dit jaar zal het weer wat aangevuld worden. Geen grote uitgaven gepland dit jaar!

(zijn alleen mijn gegevens overigens, niet die van mijn vrouw)

Edit: zie ook dat wat Spaardingen als uitgaven staan, dus die -5K is eigenlijk nog kleiner, doordat dat geld niet weg is. Uiteindelijk denk ik op -3K

[ Voor 6% gewijzigd door Martinusz op 08-01-2014 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Niet online
Accountant schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 21:46:
[...]

Mooie bijdrage lekker gedetailleerd! Hou ook even rekening met de inrichting van je stulpje! Verstandige keus het samenwonen even uit te stellen en beide nog wat te sparen. Wij hebben daar ook voor gekozen, toen we gingen samen wonen hadden we na het kopen van de inrichting nog 30K beschikbaar. Voordeel daarvan is dat alles nieuw is en je de jaren erna niet voor vervanging hoeft te sparen/zorgen.
Het zal als ik voor het eerst ga samenwonen eerst huren worden, m'n voorkeur heeft antikraak. We zijn beide niet veel gewend (vriendin komt uit studentenhuis) en ik ben eigenlijk van plan m'n inrichting dan grotendeels van MP te halen. Ik vind het niet erg om dingen als een bank enz. tweedehands te hebben, scheelt zo veel geld en qua kwaliteit is het over het algemeen ook prima.

Ben me sinds kort ook gaan realiseren dat ik van (dure) dingen kopen eigenlijk helemaal niet gelukkiger word, ik word veel gelukkiger van een ervaring en leuke dingen doen met vrienden / vriendin. Ook hoeft deze ervaring niet minder te zijn met een iets goedkopere versie er van. Een van de punten die ik hierboven niet had meegenomen is trouwens vakanties, maar ook dat doen we low-budget. M'n vriendin is nu bezig met haar motor rijbewijs, maar heeft dus niet veel geld te besteden. Daarom gaan we komende zomer 3 weken kamperen met de motor. Planning is dan om richting Oost Europa te gaan,

Ik schrok eigenlijk wel van de kosten van m'n motor, maar motoren zijn nu eenmaal duur.. maar het is m'n enige hobby en daar beleef ik ontzettend veel plezier aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
@martinusz

Het geeft natuurlijk een vertekend beeld door de forse inleg op je hypotheek. Maar die telefoon/inet kosten man 8)7 ! Goed bezig dat je die aanpakt ;) . Ik heb misschien makkelijk praten met 1 gsm van het werk en een sim only en het goedkoopste alles in 1 pakket van Ziggo. Kom van het middelste pakket van Ziggo af en dacht probeer eens het goedkopere pakket en ik merk geen snelheidsverschil, scheelt wel een tientje in de maand.

Nog een vraag:
Zij dat dan wel totale kosten of zijn dit enkele kosten omdat je iets over je vrouw schrijft. Of is alleen de inkomsten kant van jou?
Koehandelaar schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 22:02:
[...]

Het zal als ik voor het eerst ga samenwonen eerst huren worden, m'n voorkeur heeft antikraak. We zijn beide niet veel gewend (vriendin komt uit studentenhuis) en ik ben eigenlijk van plan m'n inrichting dan grotendeels van MP te halen. Ik vind het niet erg om dingen als een bank enz. tweedehands te hebben, scheelt zo veel geld en qua kwaliteit is het over het algemeen ook prima.
Slim, eerst huren moet je zeker doen! Beetje off topic maar AA of RA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Accountant schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 22:14:
@martinusz

Het geeft natuurlijk een vertekend beeld door de forse inleg op je hypotheek. Maar die telefoon/inet kosten man 8)7 ! Goed bezig dat je die aanpakt ;) . Ik heb misschien makkelijk praten met 1 gsm van het werk en een sim only en het goedkoopste alles in 1 pakket van Ziggo. Kom van het middelste pakket van Ziggo af en dacht probeer eens het goedkopere pakket en ik merk geen snelheidsverschil, scheelt wel een tientje in de maand.

Nog een vraag:
Zij dat dan wel totale kosten of zijn dit enkele kosten omdat je iets over je vrouw schrijft. Of is alleen de inkomsten kant van jou?
Mijn mobiele abbo is 40 per maand, loopt nog tot april daarna 0 door zakelijk abbo van mijn werk. Heb ook Ziggo ai1 heb tijd extra gehad, zit nu op plus, heb ook film1 (tijd ook sport1 gehad). Die tikken ook aardig aan en gaan er wellicht uit!

Dit zijn alleen mijn inkomsten en uitgaven, gegevens van mijn vrouw heb ik nog niet. Waar het op neer komt is ik betaal hypotheek verzekeringen en onderhoud etc. Vrouw allerlei uitgaven in boodschappen, als we samen op pad zijn betaald zij alles ook voor de kleine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Niet online
Accountant schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 22:14:
[...]

Slim, eerst huren moet je zeker doen! Beetje off topic maar AA of RA?
Ja, ik ben erg gek op haar, maar je hoort vaak genoeg dat 't mis gaat ;) Ben op het moment nog bezig met HBO AC, maar wil eigenlijk hierna een master doen TBK of Bedrijfskunde doen. Het herhalende aspect wat in de accountancy zit zorgt er voor dat ik er eigenlijk een beetje op uitgekeken begin te raken. Jij AA? Of RA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
Koehandelaar schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 23:09:
[...]

Ja, ik ben erg gek op haar, maar je hoort vaak genoeg dat 't mis gaat ;) Ben op het moment nog bezig met HBO AC, maar wil eigenlijk hierna een master doen TBK of Bedrijfskunde doen. Het herhalende aspect wat in de accountancy zit zorgt er voor dat ik er eigenlijk een beetje op uitgekeken begin te raken. Jij AA? Of RA?
Klopt gaat vaak mis, en met huren heb je dan meer vrijheid. Je kunt enkele loonsprongen afwachten en het eerste appartement bijvoorbeeld overslaan en direct een huisje voor het gezin kopen.

Ik ben AA. Ik vind het werk hartstikke leuk enige beklemmende voor mij is het werken in loondienst. Zou me wel mooi lijken als ik over 10 jaar van mijn 40 ste tot 60 ofzo iets kleinschaligs op mezelf kan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Trouwens een goede tip voor als je samengaat wonen en kosten wilt besparen. CHeck heel goed op dubbele verzekeringen!!

Zo was mijn vrouw die bij mij introk nog zeker een jaar voor van alles verzekerd, terwijl ik die verzekeringen ook al had of andersom. Vaak lopen die dingen automatisch door ivm automatisch incasso en dergelijke en soms wat kleinere bedragen, maar het is gewoon zonde!

Dus algemene bespaartip: Check je verzekeringen op dubbel verzekerd zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Accountant schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 08:59:

We hebben trouwens wel geluk met onze ouders. Deel van de bruiloft is door hun bekostigd (40%) babykamer en kinderwagen zullen ze betalen.
Accountant schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 21:46:
[...]
Helemaal mee eens. Wat was dat een dag! Had het niet verwacht maar als ik morgen weer die 15K voor dezelfde ervaring op tafel kon leggen deed ik het meteen weer!
ahum ;)

overigens stoor ik me een beetje aan de topic titel.... het "voor de modale man" mag er wel vanaf... de meesten in dit topic (en zeker ook TS) zijn verre van modaal...
en financieel onafhankelijk... hmm... TS krijgt bruiloft, kinderwagen, groenten, whatever van zijn ouders... dat noem ik niet onafhankelijk... ok, technisch gezien kun je financieel je eigen boontjes doppen, dus "financieel onafhankelijk" kun je het noemen, maar ik krijg er zelf een beetje "nare smaak" van in mijn mond dat je financiele onafhankelijkheid nastreeft en om dat te bereiken deels gebruikt maakt van een "afhankelijke situatie"....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Jij zou natuurlijk tegen je ouders zeggen dat ze dat geld over mogen maken naar de Stichting Aap. :P

Ik kan prima zonder de jaarlijkse 'enveloppen' van beide ouderparen maar het is toch wel heel prettig, daar ga ik me niet schuldig over voelen en heeft niets met afhankelijkheid te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ben het wel eens met commentaar, maar je kunt als "modale man" wel meepraten (ik ook). En sowieso, nu verdien ik modaal, paar over een paar jaar verdien ik ook wel weer meer dan modaal.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Titel richt zich ook alleen op de modale man, terwijl wil je grote stappen maken, het over het algemeen toch wel beter gaat met meer dan modaal PLUS een partner met ten minste modaal of meer dan modaal.
Neemt niet weg dat veel tips voor iedereen bruikbaar kunnen zijn!

Dus wie bedenkt een passende titel? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Laatst online: 16:48
P.O. Box schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 12:34:
[...]

[...]

ahum ;)

overigens stoor ik me een beetje aan de topic titel.... het "voor de modale man" mag er wel vanaf... de meesten in dit topic (en zeker ook TS) zijn verre van modaal...
en financieel onafhankelijk... hmm... TS krijgt bruiloft, kinderwagen, groenten, whatever van zijn ouders... dat noem ik niet onafhankelijk... ok, technisch gezien kun je financieel je eigen boontjes doppen, dus "financieel onafhankelijk" kun je het noemen, maar ik krijg er zelf een beetje "nare smaak" van in mijn mond dat je financiele onafhankelijkheid nastreeft en om dat te bereiken deels gebruikt maakt van een "afhankelijke situatie"....
Dacht precies hetzelfde :P

Misschien even als reminder:
Het modaal inkomen 2014 volgens het CPB is € 34.500.
Per maand is dit bruto € 2.585 en netto ongeveer € 1.866.

Misschien kunnen we in dit topic i.p.v pimp bedragen noemen als ik heb 1,5 ton gespaard meer laten zien wat de relatie is tussen het inkomen en spaarsaldo.

1 eigenlijk moet je dan ook nog rekening houden met dat de lasten/uitgave vaak niet linear stijging met een hoog inkomen

2 eigenlijk moet je alle giften van schoonouders etc van je spaarsaldo afhalen in het kader van onafhankelijkheid

[ Voor 5% gewijzigd door r.e.s op 09-01-2014 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik blijf er nog steeds bij dat elke werknemer in loondienst dit kan doen: wellicht niet op het tempo zoals sommigen, maar met twee modale salarissen (30-35K) hark je 4K per maand binnen, wat bijna 50K per jaar is. Dan kun je 10-20K per jaar sparen, afhankelijk van of je kinderen hebt of niet.

Maar als jullie een goede titel weten is hij slechts een knop van mij verwijderd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Titel wellicht gewoon: Financieel onafhankelijk worden?
Of: Hoe een Financieel onafhankelijk leven leiden
Of: Hoe Financieel onafhankelijk worden met het gezin

zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
P.O. Box schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 12:34:
[...]

[...]

ahum ;)

Je hebt het topic goed doorgelezen chapeau daarvoor! Maar dan snap je denk ik ook het verschil tussen inkomsten en uitgave mij financieel onafhankelijk gaat maken. Dat onze uitgave af en toe gesponserd worden staat daar mijn inziens geheel los van. Ik heb er geen invloed op dat mensen links en rechts van me met geld strooien.
Ik ben het met je eens dat topic titel misschien misleidend is deze wil ik best aanpassen (maar dat kan ik niet volgens mij). Ik beschouw de modale man/vrouw iemand die loonslaaf is en moet werken voor zijn geld ipv het geld dat voor hem werkt.

Dan pas de titel aan naar: (streven naar) financiele onafhankelijkheid ofzo, zijn we van dat gezeur af en dan is hopelijk iedereen tevreden.

Maar ik blijf onze salarissen nog steeds iets boven modaal vinden. Andere "jammeren" hier terwijl een wederhelft thuis zit, dat zijn ook keuzes die je maakt naar het streven naar een bepaald doel. En om jullie voor te zijn nee ons toekomstig kind gaat nog steeds geen tijd tekort komen met ons. Want effectief werken we een stuk minder dan 80u.
martinusz schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 13:16:
Titel wellicht gewoon: Financieel onafhankelijk worden?
Of: Hoe een Financieel onafhankelijk leven leiden
Of: Hoe Financieel onafhankelijk worden met het gezin

zoiets?
Met de 2e zullen de alleenstaande en wellicht kinderloze het niet eens zijn.
r.e.s schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 13:10:
[...]

2 eigenlijk moet je alle giften van schoonouders etc van je spaarsaldo afhalen in het kader van onafhankelijkheid
Oneens. je moet alleen met structurele giften rekening houden dat deze per direct kunnen wegvallen. En met niet structurele giften moet je geen rekening houden. Giften in natura zoals de groente die ik ontvang moet ik later zelf gaan betalen dus daar zou ik theoretisch een opslag voor moeten berekenen op mijn uitgave. Giften worden in mijn overzicht direct afgeboekt op de gemaakte kosten waar de gift voor bedoeld was.
r.e.s schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 13:10:
[...]

Misschien kunnen we in dit topic i.p.v pimp bedragen noemen als ik heb 1,5 ton gespaard meer laten zien wat de relatie is tussen het inkomen en spaarsaldo.
Spaarpercentage incl. beleggingsresultaten:
2013: 47%
2012: 38%
2011: 25%
2010: 30%

Spaarpercentage excl. beleggingsresultaten:
2013: 35%
2012: 33%
2011: 39%
2010: 27%

Hoelang kan ik overleven met 0,0 inkomsten met gelijkblijvende kosten (zonder te bezuinigen dus);
Ongeveer 38 maanden.

[ Voor 32% gewijzigd door Accountant op 09-01-2014 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Niet online
Waarom maakt iedereen zich zo druk om een topic titel? Het gaat toch om de inhoud, niet om het plakkertje wat er op zit?

Accountant: Neem je in je spaarpercentage exlc. beleggingsresultaten ook de rente die je ontvangt op je spaarrekening mee? Of worden die onder de beleggingsresultaten geschaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Financieel onafhankelijk voor de minstens modale man?

Nee joh, laat die titel lekker voor wat het is. Maar je kunt toch nooit een goede vergelijking maken. Iedereen zal nooit hetzelfde verdienen, en iedereen maakt sowieso andere keuzes wat betreft woning (en dus woonlasten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:41
Prachtig topic dit! Volledige financiële vrijheid is voor ons (nog) geen streven, maar een gedachte waarover we weleens gezamenlijk zitten te filosoferen.

Kijkend waar we nu staan, dan zijn we tevreden, 2,5 jaar geleden getrouwd en in onze nieuwbouw woning getrokken (met voldoende plaats voor eventuele kinderen). Het klussen en trouwen hadden we netjes begroot van te voren, we zijn binnen de begroting gebleven. In de afgelopen twee jaar ondanks behoorlijk wat grote uitgaves (een nieuwere auto voor mij, tuin ingericht, zonwering, veel vakanties) nauwelijks ingeteerd in het spaargeld.

Een enkel jaar geleden is de Rabobank de mogelijkheid gaan bieden om je uitgaven en inkomsten te labelen, maar de uitwerking is wat gebrekkig. M'n vrouw vond het wel leuk om onze financiën te kunnen volgen (ze is boekhoudster), dus ik had al snel een betrouwbare excel-document opgebouwd, waarin ondertussen ook al wat extra functies gekomen zijn. Zo zitten we samen geregeld naar onze inkomsten en uitgaven te kijken. Ik durf wel te stellen wat we beide goed op de hoogte zijn wat onze maandelijkse kosten.

Ons gezamenlijk inkomen zit een stukje onder dat van de TS, ons uitgave patroon zal er iets boven zitten, maar daar zijn we nu mee bezig. Zonder in te leveren zijn beide mobiele abonnementen goedkoper geworden, datzelfde hebben we bereikt met de vaste lijn, zorgverzekering, inboedelverzekering, autoverzekering, enz.

Onze hypotheek voor 2/3 spaar, 1/3 aflossingsvrij. We zijn recent gestart met extra aflossingen zodat er na 30 jaar geen restschuld overblijft. Voor nu een minimale besparing in maandlasten, maar de spaarrentes zijn ook niet bepaald geweldig. Daarnaast is een leven helemaal zonder schulden (over 27 jaar) toch ook al een stukje financiële vrijheid.

En voor sommige klinkt het raar, maar met een kinderwens voor de nabije toekomst kijken we ook hoe dit in ons financiële plaatje past. Geëmancipeerd of niet, het is de meest logische keuze dat m'n vrouw dan minder gaat werken (van 32 naar 24 u), dus minder inkomen. Daarnaast is een gastouder voor de overige dagen waarschijnlijk een realistische invulling van de overige dagen, dus extra kosten. Het laatste wat je wilt is dat je kinderen iets te kort komen, zonder daarin te overdrijven (zoals m'n buurmeisje van 2 met drie 3-wielers).

Dan rest er nog een openstaande wens/droom. Een eigen huis ontwerpen en (laten) bouwen. Efficiënt gebruik van de standaard afmetingen van de verschillende (bouw)materialen, dus weinig verlies/afval. Daarnaast ook energiezuinig en onderhoudsarm. Over 10 tot 20 jaar hoop ik deze droom werkelijkheid te kunnen maken tegen een prijs die ongeveer gelijk is aan de waarde van de huidige woning.

Kortom wij maken kleine stapjes gericht meer financiële vrijheid door:
- de hypotheek volledig af te lossen
- te besparen op vaste lasten
- en in de toekomst minimale woonlasten
- maar niet te vergeten te genieten

Lang verhaal, maar het leek mij leuk om toch eens onze invulling te delen.

Tijdens het lezen van dit topic moest ik ook aan twee verhalen denken.
  • De eerste van mijn economieleraar van de middelbare school, die noemde geregeld het voorbeeld dat z'n moeder een nieuw matras een goede investering vond. Hij was het daar niet mee eens, het zou pas een investering zijn als ze er geld mee (of op) zou verdienen. :X
  • De tweede was het verhaal van een voormalige boer waar ik onlangs naast zat in het ziekenhuis. De man had op z'n vijftigste na jaren keihard werken de boerderij verkocht. De man was nu bijna tachtig, maar het geld van z'n boerderij was ondertussen op en geen pensioen (z'n bedrijf was z'n pensioen). Het blijft lastig om zover in de toekomst te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
Koehandelaar schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 14:56:
Waarom maakt iedereen zich zo druk om een topic titel? Het gaat toch om de inhoud, niet om het plakkertje wat er op zit?

Accountant: Neem je in je spaarpercentage exlc. beleggingsresultaten ook de rente die je ontvangt op je spaarrekening mee? Of worden die onder de beleggingsresultaten geschaard?
Die zet ik onder beleggingsresultaten.

@ Arosa
Mooie bijdrage! Aan je naam en foto te zien ben je een grote (kleine) autoliefhebber, of nu een nieuwere auto ;) ? Begrijp dat jij valt onder de groep die wil investeren door de hypotheek versneld af te lossen? En iets minder bezig bent met het investeren in renderend kapitaal.

Wijs man die economieleraar van je!

[ Voor 26% gewijzigd door Accountant op 09-01-2014 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Wel grappig dat er best wat mensen zijn die een eigen huis willen (laten) bouwen, allemaal een bouwkundige achtergrond of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre Sec
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:52
Krisp schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 13:14:
Ik blijf er nog steeds bij dat elke werknemer in loondienst dit kan doen (....)
Dan kun je 10-20K per jaar sparen, afhankelijk van of je kinderen hebt of niet.
Dat laatste heeft er bij ons hard ingehakt. Mijn vrouw is 3 dagen gaan werken, dat scheelt al inkomen. En voor die dagen heb je opvang nodig. Ik betaal hiervoor bruto ruim 900 euro, waarvan ik nog geen 200 terug krijg. Dat is dus een aardige toevoeging aan de maandelijkse lasten, naast het de terugval van het inkomen van mijn vrouw (van 5 naar 3 dagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:41
@Accountant: Heb ruim 7 jaar Arosa gereden, wel verdeelt over twee stuks. Rij nu een Colt uit 2008. Heb toch een voorkeur voor de wat kleinere auto's, vind ik fijn rijden en de lage vaste lasten zijn leuk meegenomen. Bovendien rij ik 90% van de kilometers alleen, dus waarom groter rijden? Pas nog met vier volwassenen in m'n Colt een weekend weg geweest, dat lukte ook nog.
We hebben nog iets te weinig kapitaal en/of lef om voor renderend kapitaal te gaan. Voor nu gaan we voor het opbouwen van een grotere financiële buffer en bij het einde van de hypotheekrente aftrek schuldenvrij te zijn.

@martinusz: Ik ben bouwkundige werkvoorbereider van beroep. Ben ook mede verantwoordelijk voor de budgettering en inkoop van projecten, naast allerlei andere taken. Ik hoop die kennis ooit ten volle voor privé doeleinde te kunnen benutten. Moet wel toegeven dat ik niet geboren ben met twee rechterhanden, dus echt eigenhandig bouwen wordt het niet, maar plannen, tekenen en voorbereiden moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik ben helemaal geen bouwkundige, maar vind het ook gewoon een mooi idee. Ook met het oog op duurzame zaken zoals isolatie en energiebehoefte. En tevens vinden we bouwen in hout erg mooi. Het zit er nu gewoon niet in. Maar over 10 jaar (zeker met een afbetaald huis als dat lukt) kan dat wel. Daarom zou het mooi zijn als we voorlopig blijven wonen in ons nieuwe huis, accepteren dat het huis al alles heeft wat je nodig hebt, en dan later je droomhuis bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
!null schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 16:14:
Ik ben helemaal geen bouwkundige, maar vind het ook gewoon een mooi idee. Ook met het oog op duurzame zaken zoals isolatie en energiebehoefte. En tevens vinden we bouwen in hout erg mooi. Het zit er nu gewoon niet in. Maar over 10 jaar (zeker met een afbetaald huis als dat lukt) kan dat wel. Daarom zou het mooi zijn als we voorlopig blijven wonen in ons nieuwe huis, accepteren dat het huis al alles heeft wat je nodig hebt, en dan later je droomhuis bouwen.
Ik zelf heb er helemaal niks mee :) wel met mooie huizen maar geen behoefte om alles zelf te bedenken enzo ;) dit huis blijven we in ieder geval nog 25 jaar, daarna zien we het wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
martinusz schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 21:54:
Net ook even mijn Afas personal ingevuld, 2013 was geen goed jaar, kom uiteindelijk op een minstand uit -5K. Maar dat is logisch voor mij doordat er flink in het huis is geinvesteerd.

Mijn kosten:
Hypotheek (incl. spaar): 15K
Inrichting: 7,5 K (keuken en nog wat dingen)
Onderhoud huis: 3K (ook stukje verbouwing)
Gas water en licht: 1700
Gemeentelijke belastingen: 1100
Allerlei uitgaven: 2,5 K
Verzekeringen: 1800
Tv/telefoon/mobiel/internet: 1700
Zorgverzekering: 1300
Vervoer: 600
Kleding: 650
Nog wat andere uitgaven: 1K

Totaal uitgaven 2013: 38K

Waar ik dit jaar sowieso al op bespaar:
Zorgverzekering: 900,- Verschil: 400,-
Tv/telefoon/mobiel/internet: 1000,- (geen mobiel abbo meer tv lager abbo) verschil: 700
Onderhoud inrichting zal geen 10K worden dit jaar ;)
Wel gaan we op vakantie dit zal zo'n 2,5 K kosten.

Inkomsten:
Salaris netto: 26K
Belastingdienst: 4,5K
Overige inkomsten: 2 K
Totaal: 33K

2013 was dus geen goed jaar voor de financien, maar dit jaar zal het weer wat aangevuld worden. Geen grote uitgaven gepland dit jaar!

(zijn alleen mijn gegevens overigens, niet die van mijn vrouw)

Edit: zie ook dat wat Spaardingen als uitgaven staan, dus die -5K is eigenlijk nog kleiner, doordat dat geld niet weg is. Uiteindelijk denk ik op -3K
GIsteravond de gegevens van mijn vrouw ingelezen, nog niet helemaal kunnen verwerken, maar zoals een vrouw het betaamd maakt ze op 50,- alles op van haar inkomsten ;) 18K

Ons gezinsinkomen zit dus op 50K, vorig jaar is daar (door verbouwingen) alles ervan doorheen gegaan, dit jaar staan er niet dergelijke uitgaven op de rol, ik hoop op een minimale overschot van 5K.

Overigens vond mijn vrouw het interessant om te zien, duidelijk met grafiekjes (AFAS) en wellicht kan ik toch wel wat dingen inzichtelijk maken. Wel kreeg ik direct te horen dat de boodschappen niet bezuinigd worden, want ze houdt niet van lege kastjes ;) (al moet ik zeggen dat wekelijkse boodschappen nu op 75,- uitkwamen wat ik dan ook weer niet schrikbarend vind met een kleine ook *wel onder voorbehoud van nog niet gecategoriseerde posten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
martinusz schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 08:32:
[...]

GIsteravond de gegevens van mijn vrouw ingelezen, nog niet helemaal kunnen verwerken, maar zoals een vrouw het betaamd maakt ze op 50,- alles op van haar inkomsten ;) 18K

Ons gezinsinkomen zit dus op 50K, vorig jaar is daar (door verbouwingen) alles ervan doorheen gegaan, dit jaar staan er niet dergelijke uitgaven op de rol, ik hoop op een minimale overschot van 5K.

Overigens vond mijn vrouw het interessant om te zien, duidelijk met grafiekjes (AFAS) en wellicht kan ik toch wel wat dingen inzichtelijk maken. Wel kreeg ik direct te horen dat de boodschappen niet bezuinigd worden, want ze houdt niet van lege kastjes ;) (al moet ik zeggen dat wekelijkse boodschappen nu op 75,- uitkwamen wat ik dan ook weer niet schrikbarend vind met een kleine ook *wel onder voorbehoud van nog niet gecategoriseerde posten)
De 5.000 zou toch wel (makkelijk) haalbaar moeten zijn niet?75 euro per week is netjes denk ik, niet extreem veel en niet te weinig.

Wat ik persoonlijk niet begrijp, maar dat zijn natuurlijk zeer persoonlijke keuzes, met het risico van scheiden ook wel de slimste keuze is de opsplitsing tussen hem en haar. Hierbij moet ik wel vermelden dat mijn vrouw en ik altijd ongeveer hetzelfde inkomen hebben gehad en ook de gelijke hoeveelheid spaargeld toen we gingen samenwonen (dat scheelt wel ernorm in de beslissing).
Zoals ik zei dit is een persoonlijke visie en misschien niet de meest slimme om alles op 1 hoop te gooien. We zijn samen iets aangegaan en er komt een kindje en kunnen zorgeloos leven. Mocht mijn vrouw minder gaan werken zullen we ook zo verder leven. Er is weleens een topic geweest over hoe stelletjes/gezinnen de kosten verdelen. Bij pas samenwonende stellen zonder kinderen kan ik dat persoonlijk nog wel begrijpen maar als er kinderen in het spel zijn snap ik dat persoonlijk niet. Dan werk je toch gezamelijk aan 1 doel lekker leven met je gezin. Dat de een dan wat meer werkt en de ander iets meer uitgeeft is toch een kwestie van geven en nemen?
Nogmaals dit is een persoonlijke visie hoe ik erin sta (wellicht met een andere vrouw/situatie had ik er ook anders tegen aangekeken, maar gelukkig is dat niet van toepassing :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
Zo, er even voor gaan zitten afgelopen weken wat betreft een redelijk overzicht van inkomsten vs uitgaven. Ik had nl geen idee wat we per maand uitgaven aan boodschappen enzo. Mijn vrouw had dat godszijdank wel allemaal in haar hoofd. Die wist aardig te voorspellen wat me maandelijks uitgeven aan boodschappen, kind etc

We hebben het volgende besloten:

- Iedere maand 1.000 euro overboeken op spaarrekening
- 13e maand en vakantiegeld mogen opgemaakt worden aan vakanties maar in de praktijk zal dat niet gebeuren
- bonus volledig naar spaarrekening

Dat betekent dat vermogensopbouw 20k-30k per jaar is. 5k per jaar wordt opzij gezet voor ons kind. Van wat er overblijft gebruiken we de helft om hypotheek vervroegd af te lossen en overige wordt geinvesteerd in mutual funds.

Kopen en verhuren van een andere woning wordt verder onderzocht. Verder wil ik kijken hoeveel fiscale ruimte ik heb om fiscaal vriendelijk bij te sparen voor ons pensioen (mijn vrouw is volledig huisvrouw maar mogelijk in toekomst weer werken).

Let wel: ons inkomen is ver boven modaal maar dit is een high level plan. Volgende stap is om proberen in te schatten waar we over 20 jaar staan met dit plan en of dat aansluit bij onze (financiele) ambities. Wordt vervolgt!

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Accountant schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 09:33:
[...]

De 5.000 zou toch wel (makkelijk) haalbaar moeten zijn niet?75 euro per week is netjes denk ik, niet extreem veel en niet te weinig.

Wat ik persoonlijk niet begrijp, maar dat zijn natuurlijk zeer persoonlijke keuzes, met het risico van scheiden ook wel de slimste keuze is de opsplitsing tussen hem en haar. Hierbij moet ik wel vermelden dat mijn vrouw en ik altijd ongeveer hetzelfde inkomen hebben gehad en ook de gelijke hoeveelheid spaargeld toen we gingen samenwonen (dat scheelt wel ernorm in de beslissing).
Zoals ik zei dit is een persoonlijke visie en misschien niet de meest slimme om alles op 1 hoop te gooien. We zijn samen iets aangegaan en er komt een kindje en kunnen zorgeloos leven. Mocht mijn vrouw minder gaan werken zullen we ook zo verder leven. Er is weleens een topic geweest over hoe stelletjes/gezinnen de kosten verdelen. Bij pas samenwonende stellen zonder kinderen kan ik dat persoonlijk nog wel begrijpen maar als er kinderen in het spel zijn snap ik dat persoonlijk niet. Dan werk je toch gezamelijk aan 1 doel lekker leven met je gezin. Dat de een dan wat meer werkt en de ander iets meer uitgeeft is toch een kwestie van geven en nemen?
Nogmaals dit is een persoonlijke visie hoe ik erin sta (wellicht met een andere vrouw/situatie had ik er ook anders tegen aangekeken, maar gelukkig is dat niet van toepassing :) ).
Ja 5K moet wel lukken, gisteren wel een vakantie geboekt, dat zal zo'n 2K gaan kosten, maar dat zal denk ik niet echt uitmaken. Ik denk dat die boodschappen nog wel duurder worden aangezien er veel posten nog ongecategoriseerd waren.

Onze "verdeling" is eigenlijk zo ontstaan, doordat ik "gescheiden" (nooit getrouwd geweest) was van mijn vorige partner en dus al in het huis woonde en dus alles betaalde. Mijn vrouw (nog steeds niet getrouwd maar ach) is bij mij ingetrokken. Misschien uit gemakzucht, maar aan de andere kant hebben we gewoon zo afgesproken dat ik de vaste lasten betaal (hypo en verzekeringen huis) en zij alle boodschappen en alle andere benodigdheden. Ja we zouden ook alles op een gezamelijke rekening kunnen gooien, maar volgens mij veranderd dat eigenlijk niet veel toch?

Overigens als we alles 50/50 zouden verdelen zou mijn vrouw geld tekort komen en zou ik veel meer geld overhouden per maand (ze verdient nu eenmaal minder), dus een 50/50 verdeling zal er nooit inzitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Shapeshifter schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 14:05:
[...]

http://jlcollinsnh.com/20...he-market-always-goes-up/

Er is een bias naar stijging toe omdat een bedrijf het nooit slechter kan doen dan 0%, maar er geen limiet is aan hoe goed een bedrijf het kan doen.

Natuurlijk heb ik het hier wel over de lange termijn, maar daar doe ik het dan ook voor. Hoe dichter je doel in zicht komt, hoe meer je kunt overhevelen naar lager risico (spaarrekeningen zijn daar een laag rendement voorbeeld van).
Een bedrijf kan wel degelijk slechter dan 0%, namelijk verlies maken. Daarnaast gaan ook daadwerlijk bedrijfsgenoteerde ondernemeningen failliet.
Het voordeel van indexbeleggen is dat je voor lage kosten een gediversifeerde portefeuille hebt. Het gemiddelde rendement van je portefeuille zal dan ook vrijwel in lijn liggen met het rendement van de onderliggende index.

Stockpicking om de markt (of index) consistent te verslaan, na kosten, is verdomd moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
@ Chief XL

Ik geloof het geheugen van je vrouw wel maar cijfers liegen niet, ff je afschriften door een programmatje of Excel halen iedere maand/jaar werkt erg verhelderend.

Eerst jezelf betalen door nadat je salaris geld te storten naar de spaarrekening is slim doen wij ook! Willen wij onze doelen halen moeten we de komende jaren ook tegen de 30K vermogenstoename aankomen. De exacte kostenfactor van het kind is (en de bijkomende bezuinigen op andere kosten) heb ik nog niet 100% zicht op maar verwacht niet dat het veel zal wijzigen aan ons spaargedrag.

Zelf reken ik alle vaste lasten, incl vakantie budget om naar een maandelijkse reservering. Hierdoor heb je een zeer constant huishoud boekje, en weet je precies hoeveel je iedere maand kunt sparen. Mochten er incidentele uitgave zijn dan spaar je die maand iets minder (maar die hebben wij niet vaak). Daarnaast kun je alle extra's als vakantiegeld en 13e maand ook volledig sparen.

Ik kijk momenteel eerst 5 jaar en vervolgens 10 jaar in de toekomst, tegen die tijd ben ik 40. Dan staan er nieuwe ontwikkelingen op de planning. Groter huis, wellicht iets voor mezelf beginnen. Mocht ik mijn doelstellingen op mijn 40ste behaald hebben dan zit er een zeer grote kans in dat ik ergens tussen mijn 50ste en 55ste onafhankelijk zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
@ Accountant

We hebben idd dus de uitgaven gedownload en ingedeeld en wat mijn vrouw in haar hoofd had wb uitgaven was verdomd nauwkeurig! :)

Wat betreft uitgaven voor een kind: je kan het zo duur maken als je wilt maar in de basis moet je toch rekenen op 200-300 in de maand in de eerste jaren (buiten inrichting van zijn/haar kamer). Denk aan luiers, voeding, kleding etc. Dit is excl kinderopvang als hier voor gekozen wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
Chief-XL schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 09:57:
@ Accountant

We hebben idd dus de uitgaven gedownload en ingedeeld en wat mijn vrouw in haar hoofd had wb uitgaven was verdomd nauwkeurig! :)

Wat betreft uitgaven voor een kind: je kan het zo duur maken als je wilt maar in de basis moet je toch rekenen op 200-300 in de maand in de eerste jaren (buiten inrichting van zijn/haar kamer). Denk aan luiers, voeding, kleding etc. Dit is excl kinderopvang als hier voor gekozen wordt
Goede kostenbewuste dame heb je dan!

Dat zal dan redelijk kosten neutraal werken, met dat bedrag verwacht ik ook dat ons vakantie budget afneemt. 4 keer per jaar op zon vakantie met een baby van 0 jaar zie ik niet zo zitten. Zal wel een weekje Oostenrijk worden en (maximaal) 2 keer een weekje naar de zon. In de toekomst zul je wellicht iets minder kunnen sparen maar dan verdien je ook weer wat meer. Ik zal in ieder geval niet budgetteren als er minder gespaard kan worden dan is het pech gehad.

Trouwens mag ik vragen waarom jij 5K per jaar voor je kind spaart? Is dat voor studie/zijn eerste huis? Vrij opneembaar als hij 18 wordt? Specifiek sparen voor mijn kind ga ik niet doen. Ik spaar voor ons en zal bijdrage in zijn/haar kosten wanneer ik dat nodig acht. Zolang ze thuis zijn hoop ik volledig bij te kunnen dragen in kleding/studie/rijbewijs en voedsel. Daarnaast hoop ik bij een bruiloft en aankoop van een huis wel mee te kunnen betalen als dat nodig is. Maar voor die nieuwe pc of andere luxe zullen ze moeten sparen of werken vanaf hun 15e dat hebben mijn vrouw en ik ook moeten doen. Ik heb zelf vanaf mijn 15e gewerkt voor mijn geld en hoop dat hij/zij ook die instelling krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Accountant schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 10:11:
[...]

Dat zal dan redelijk kosten neutraal werken, met dat bedrag verwacht ik ook dat ons vakantie budget afneemt. 4 keer per jaar op zon vakantie met een baby van 0 jaar zie ik niet zo zitten. Zal wel een weekje Oostenrijk worden en (maximaal) 2 keer een weekje naar de zon. In de toekomst zul je wellicht iets minder kunnen sparen maar dan verdien je ook weer wat meer. Ik zal in ieder geval niet budgetteren als er minder gespaard kan worden dan is het pech gehad.

Trouwens mag ik vragen waarom jij 5K per jaar voor je kind spaart? Is dat voor studie/zijn eerste huis? Vrij opneembaar als hij 18 wordt? Specifiek sparen voor mijn kind ga ik niet doen. Ik spaar voor ons en zal bijdrage in zijn/haar kosten wanneer ik dat nodig acht. Zolang ze thuis zijn hoop ik volledig bij te kunnen dragen in kleding/studie/rijbewijs en voedsel. Daarnaast hoop ik bij een bruiloft en aankoop van een huis wel mee te kunnen betalen als dat nodig is. Maar voor die nieuwe pc of andere luxe zullen ze moeten sparen of werken vanaf hun 15e dat hebben mijn vrouw en ik ook moeten doen. Ik heb zelf vanaf mijn 15e gewerkt voor mijn geld en hoop dat hij/zij ook die instelling krijgt.
Bedenkt je alleen wel wat je misschien minder op vakantie gaat, maar dat de vakantie wel wat duurder zal worden. Tenminste, dat is wat wij merkten. Je kiest toch snel voor de iets luxere accommodatie met een kind.

Ik blijf je erg optimistisch vinden over de toename van kosten van een kind, de eerste maanden vallen nog wel mee omdat je veel zult krijgen, weinig kosten voor eten, eerste 3 maanden sowieso geen kdv, etc. Maar daarna zul je minder snel kleertjes krijgen, je kosten voor eten/speelgoed/etc. gaan stijgen, kosten voor kdv komen erbij. Daarnaast wellicht minder werken zorgt ook voor een significante daling van de inkomsten. Kortom, het zal echt niet meer zo makkelijk gaan als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
De tijd zal het leren. Zal het in de toekomst met jullie delen. Ik denk persoonlijk dat de kosten als baby vrij bescheiden zijn in onze situatie (we gaan niet minder werken en 2e jaar zal de werkgever een deel van het ouderschapsverlof vergoeden). Daarnaast steunt de overheid je nog wat, dus ik zie niet zoveel beren op de weg.
Kijkend naar mezelf denk ik dat als de kinderen richting groep 7-8 en middelbare school gaan "duurder" worden. Dat waren voor mij momenten toen ik tegen mijn ouders zei: Ik wil Nike Air Max en een trainingspak van 300-400 gulden (jeugdzondes natuurlijk). Toen liet ik mij als kind met name beinvloeden door mijn directe omgeving. De kinderen eten dan meer en willen ook mede bepalen waar de vakantie naar toe gaat. Dus tot een jaar of 10 schat ik de kosten nog vrij laag in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Accountant schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 10:11:
[...]

Waarom geen zilvervlootje? Vinden opa's en oma's ook vaak leuk om iets op in te leggen, Max. 600 per jaar, loopt tot hun 18e dus kunnen het niet zomaar uitgeven en je krijgt een leuke 10% bonus op het eindbedrag. IK heb hetzelfde gehad van mijn oma, kreeg dus 10K ongeveer en ben daar altijd bewust mee omgegaan, wetende dat het van mijn oma afkwam en het niet zomaar gebruikt moest worden. Als je je kind dat bijbrengt komt dat heus wel goed. Dat spaargeld heb ik veel plezier van gehad bij de aankoop van mijn huis voor met name de inrichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Accountant schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 10:42:
De tijd zal het leren. Zal het in de toekomst met jullie delen. Ik denk persoonlijk dat de kosten als baby vrij bescheiden zijn in onze situatie (we gaan niet minder werken en 2e jaar zal de werkgever een deel van het ouderschapsverlof vergoeden). Daarnaast steunt de overheid je nog wat, dus ik zie niet zoveel beren op de weg.
Kijkend naar mezelf denk ik dat als de kinderen richting groep 7-8 en middelbare school gaan "duurder" worden. Dat waren voor mij momenten toen ik tegen mijn ouders zei: Ik wil Nike Air Max en een trainingspak van 300-400 gulden (jeugdzondes natuurlijk). Toen liet ik mij als kind met name beinvloeden door mijn directe omgeving. De kinderen eten dan meer en willen ook mede bepalen waar de vakantie naar toe gaat. Dus tot een jaar of 10 schat ik de kosten nog vrij laag in.
Juist de kosten voor een kind tot 4 jaar zijn veel hoger dan de kosten voor een kind van 4 tot 12 jaar. Je hebt namelijk niet meer de kosten voor een kdv, hooguit buitenschoolse opvang, maar dat is veel minder duur dan kdv.

Als je ouderschapsverlof opneemt, dan ga je dus wel minder werken. Dan zullen ook automatisch je inkomsten omlaag gaan. De overheid sponsort je wel iets in je kosten voor de kdv, maar heel veel meer dan 40-50% zal dat niet zijn. Voorbeeld vanuit mezelf. Ons kind gaat 2 dagen naar de kdv, wat echt niet heel veel is. Kost tegen de 700 euro per maand, ongeveer 300 euro krijgen we terug van de overheid. Die 400 euro moeten we gewoon zelf betalen. Dat is dus een kostenpost van 4800 euro op jaarbasis.

Mocht dit voorbeeld voor jou ook van toepassing zijn, dan is dat dus een uitgave die direct in je top-3 uitgaven terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
We "sparen" voor het kind om verschillende redenen. Enerzijds als een soort van "budgettering". Voor studie, eerste huis of wat dan ook. In principe is het beschikbaar vanaf 18jr maar mocht die daarvoor naar een duurdere school gaan oid dan wordt dat daaruit betaald.
Wat de kleine krijgt van familie gaat ook naar die rekening maar die 5k is puur wat wij opzij zetten.

Vakanties met een kleine worden duurder omdat je bv een grotere hotelaccomodatie wilt. Extra ticket kost ook geld :).
In ons geval werkte mijn vrouw niet voor het zwangerschap dus ook geen terugval in inkomen. Zowiezo geen KDV toeslag aangezien mijn vrouw werkt en mijn inkomen ligt ook te hoog (hoewel je in 2014 als ik het goed begrepen heb toch weer een minimale toeslag krijgt ongeacht inkomen).
Kleding, speelgoed: krijgen echt een hoop van anderen maar daarnaast koopt mijn vrouw (heel kostenbewust) leuke nieuwe kleding voor de kleine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
martinusz schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 10:48:
[...]

Waarom geen zilvervlootje? Vinden opa's en oma's ook vaak leuk om iets op in te leggen, Max. 600 per jaar, loopt tot hun 18e dus kunnen het niet zomaar uitgeven en je krijgt een leuke 10% bonus op het eindbedrag. IK heb hetzelfde gehad van mijn oma, kreeg dus 10K ongeveer en ben daar altijd bewust mee omgegaan, wetende dat het van mijn oma afkwam en het niet zomaar gebruikt moest worden. Als je je kind dat bijbrengt komt dat heus wel goed. Dat spaargeld heb ik veel plezier van gehad bij de aankoop van mijn huis voor met name de inrichting.
Tja mij ouders hebben me ook de waarde van geld bijgebracht maar met mijn eigen verdiende knaken kocht ik een auto van 11K toen ik 19 was. Ik spaar liever zelf op eigen naam voor mijn kind en dan schenk ik hem/haar dat als ik denk dat het tijd is.
Opa's en oma's staan natuurlijk vrij iets te openen. Alhoewel ik dan liever een fonds zou waarderen (tracker of Vanguard achtig iets) waar maandelijkse inleg op zal plaatsvinden. Meteen die kleine leren te investeren.
Blik1984 schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 10:51:
[...]

Juist de kosten voor een kind tot 4 jaar zijn veel hoger dan de kosten voor een kind van 4 tot 12 jaar. Je hebt namelijk niet meer de kosten voor een kdv, hooguit buitenschoolse opvang, maar dat is veel minder duur dan kdv.

Als je ouderschapsverlof opneemt, dan ga je dus wel minder werken. Dan zullen ook automatisch je inkomsten omlaag gaan. De overheid sponsort je wel iets in je kosten voor de kdv, maar heel veel meer dan 40-50% zal dat niet zijn. Voorbeeld vanuit mezelf. Ons kind gaat 2 dagen naar de kdv, wat echt niet heel veel is. Kost tegen de 700 euro per maand, ongeveer 300 euro krijgen we terug van de overheid. Die 400 euro moeten we gewoon zelf betalen. Dat is dus een kostenpost van 4800 euro op jaarbasis.

Mocht dit voorbeeld voor jou ook van toepassing zijn, dan is dat dus een uitgave die direct in je top-3 uitgaven terecht komt.
Combinatiekorting en kinderbijslag nog even meenenem en de extra kosten aan kelding en voeding. Dan kom je netto denk ik op ongeveer 300 per maand aan meer kosten. Op een geschatte kapitaaltoename van tussen de 20.000-30.000 bescheiden percentage aan kosten als je het mij vraagt. Als je minder verdient is het inderdaad een grotere aanslag op het inkomen en daarmee je vermogens/kapitaal toename.
Chief-XL schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:03:
We "sparen" voor het kind om verschillende redenen. Enerzijds als een soort van "budgettering". Voor studie, eerste huis of wat dan ook. In principe is het beschikbaar vanaf 18jr maar mocht die daarvoor naar een duurdere school gaan oid dan wordt dat daaruit betaald.
Wat de kleine krijgt van familie gaat ook naar die rekening maar die 5k is puur wat wij opzij zetten.

Vakanties met een kleine worden duurder omdat je bv een grotere hotelaccomodatie wilt. Extra ticket kost ook geld :).
Wij zijn een kei in het goedkoop op vakantie gaan. Het veel voor weinig principe, daar maken we echt een sport van. Oostenrijk in de zomer is prachtig met een kleine, gratis zomerpas waardoor alle activiteiten van zwembad tot skiliften gratis zijn. Kost je nagenoeg niks.

Als locatie je niets boeit brengt Ryanair je voor 100 pp naar een heerlijke zonnige locatie waar wij normaal voor 200-300 euro per week een prachtig appartement hebben. De prachtige 5 sterren hotels in Turkije hebben we vaak in de winter geboekt. Zeer leuk maar niet iets voor ons om met een kindje naar toe te gaan.

Waarschijnlijk zullen we 1 a 2 vakanties inleveren en ik verwacht dat daar wel 2.000-3.000 mee vrijkomt. Afhankelijk hoe het vliegen gaat met een baby zal er nog meer vrijkomen als vliegen niet te doen is.

[ Voor 21% gewijzigd door Accountant op 10-01-2014 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:44
Financieel onafhankelijk is "financieel onafhankelijk". Ik zie dat je nog vaak allerlei subsidies meeneemt in je toekomst visie dat zou je dan eigenlijk niet moet doen.
-Ouderschapsverlof korting, opvang etc.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online
Cobb schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:19:
Financieel onafhankelijk is "financieel onafhankelijk". Ik zie dat je nog vaak allerlei subsidies meeneemt in je toekomst visie dat zou je dan eigenlijk niet moet doen.
-Ouderschapsverlof korting, opvang etc.
Hoezo niet, ik snap je redenatie niet? Ik ben nog niet onafhankelijk ben er nog voor aan het sparen. Ben nog in een opbouwfase wat kapitaal betreft. Tegen de tijd dat ik onafhankelijk ben is het kind een jonge man/vrouw en vallen deze zaken weg. Alle regelingen/subsidies/kortingen waar ik recht op heb zijn voor mij inkomsten die mijn kapitaal laten groeien. Ze verminderen immers mijn kosten.

Op het moment dat ik financieel onafhankelijk zou zijn ben ik het met je eens. Dan moet ik alle regelingen van pensioen t/m AOW die ik in de toekomst verwacht/hoop te krijgen op 0 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Accountant schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:09:
[...]

Combinatiekorting en kinderbijslag nog even meenenem en de extra kosten aan kelding en voeding. Dan kom je netto denk ik op ongeveer 300 per maand aan meer kosten. Op een geschatte kapitaaltoename van tussen de 20.000-30.000 bescheiden percentage aan kosten als je het mij vraagt. Als je minder verdient is het inderdaad een grotere aanslag op het inkomen en daarmee je vermogens/kapitaal toename.
Hoeveel dagen wil je de kleine naar het kdv brengen?
Pagina: 1 ... 7 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.