Prachtig topic dit! Volledige financiële vrijheid is voor ons (nog) geen streven, maar een gedachte waarover we weleens gezamenlijk zitten te filosoferen.
Kijkend waar we nu staan, dan zijn we tevreden, 2,5 jaar geleden getrouwd en in onze nieuwbouw woning getrokken (met voldoende plaats voor eventuele kinderen). Het klussen en trouwen hadden we netjes begroot van te voren, we zijn binnen de begroting gebleven. In de afgelopen twee jaar ondanks behoorlijk wat grote uitgaves (een nieuwere auto voor mij, tuin ingericht, zonwering, veel vakanties) nauwelijks ingeteerd in het spaargeld.
Een enkel jaar geleden is de Rabobank de mogelijkheid gaan bieden om je uitgaven en inkomsten te labelen, maar de uitwerking is wat gebrekkig. M'n vrouw vond het wel leuk om onze financiën te kunnen volgen (ze is boekhoudster), dus ik had al snel een betrouwbare excel-document opgebouwd, waarin ondertussen ook al wat extra functies gekomen zijn. Zo zitten we samen geregeld naar onze inkomsten en uitgaven te kijken. Ik durf wel te stellen wat we beide goed op de hoogte zijn wat onze maandelijkse kosten.
Ons gezamenlijk inkomen zit een stukje onder dat van de TS, ons uitgave patroon zal er iets boven zitten, maar daar zijn we nu mee bezig. Zonder in te leveren zijn beide mobiele abonnementen goedkoper geworden, datzelfde hebben we bereikt met de vaste lijn, zorgverzekering, inboedelverzekering, autoverzekering, enz.
Onze hypotheek voor 2/3 spaar, 1/3 aflossingsvrij. We zijn recent gestart met extra aflossingen zodat er na 30 jaar geen restschuld overblijft. Voor nu een minimale besparing in maandlasten, maar de spaarrentes zijn ook niet bepaald geweldig. Daarnaast is een leven helemaal zonder schulden (over 27 jaar) toch ook al een stukje financiële vrijheid.
En voor sommige klinkt het raar, maar met een kinderwens voor de nabije toekomst kijken we ook hoe dit in ons financiële plaatje past. Geëmancipeerd of niet, het is de meest logische keuze dat m'n vrouw dan minder gaat werken (van 32 naar 24 u), dus minder inkomen. Daarnaast is een gastouder voor de overige dagen waarschijnlijk een realistische invulling van de overige dagen, dus extra kosten. Het laatste wat je wilt is dat je kinderen iets te kort komen, zonder daarin te overdrijven
(zoals m'n buurmeisje van 2 met drie 3-wielers).
Dan rest er nog een openstaande wens/droom. Een eigen huis ontwerpen en (laten) bouwen. Efficiënt gebruik van de standaard afmetingen van de verschillende (bouw)materialen, dus weinig verlies/afval. Daarnaast ook energiezuinig en onderhoudsarm. Over 10 tot 20 jaar hoop ik deze droom werkelijkheid te kunnen maken tegen een prijs die ongeveer gelijk is aan de waarde van de huidige woning.
Kortom wij maken kleine stapjes gericht meer financiële vrijheid door:
- de hypotheek volledig af te lossen
- te besparen op vaste lasten
- en in de toekomst minimale woonlasten
- maar niet te vergeten te genieten
Lang verhaal, maar het leek mij leuk om toch eens onze invulling te delen.
Tijdens het lezen van dit topic moest ik ook aan twee verhalen denken.
- De eerste van mijn economieleraar van de middelbare school, die noemde geregeld het voorbeeld dat z'n moeder een nieuw matras een goede investering vond. Hij was het daar niet mee eens, het zou pas een investering zijn als ze er geld mee (of op) zou verdienen.

- De tweede was het verhaal van een voormalige boer waar ik onlangs naast zat in het ziekenhuis. De man had op z'n vijftigste na jaren keihard werken de boerderij verkocht. De man was nu bijna tachtig, maar het geld van z'n boerderij was ondertussen op en geen pensioen (z'n bedrijf was z'n pensioen). Het blijft lastig om zover in de toekomst te kijken.