Accountant schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 22:30:
Naast de veel besproken hypotheek en kinderen eens een andere post in vele huishoudens. Met het afsluiten van 2013 hier onze autokosten.
...
Naar verwachting zullen de kosten van de A-segmenter iets goedkoper uitvallen aangezien ik de auto op 8 jaar afschrijf maar verwacht dat er er langer in zullen blijven rijden. Er staan na 4 jaar slecht 33.000 kilometer op de teller.
Uit gemaks overwegingen is 1 auto geen optie dat is inleveren op vrijheid voor ons, dit willen wij absoluut niet. Aangezien ik op loopafstand (3-4min) van mijn werk woon staat 1 auto grotendeels stil (moet wel af en toe naar klanten).
Mijn vrouw heeft afgelopen wel meer in mijn auto gereden aangezien de LPG kosten per kilometer stuk goedkoper zijn (vaste kosten hebben we toch).
De c-segmenter zal wel langzaam vervangen moeten worden dus daar ben ik wel voor rond aan het kijken. Ben een beetje aan het twijfelen qua maat groter of kleiner met een kleine op komst. Daarnaast overweeg ik het huren van een grotere auto alleen voor vakantie doeleinden.
Je geeft eigenlijk al aan dat twee auto's misschien te veel van het goede is, omdat één van beide nagenoeg altijd stil staat. Het excuus voor die tweede auto is dat je soms naar klanten moet en jullie niet aan gemak willen inleveren. Hoe vaak per maand hebben jullie werkelijk beide auto's tegelijkertijd nodig? Kan de A segment auto vaker stil staan?
Met die kleine op komst zul je er binnenkort achter komen, dat je eigenlijk niet veel kunt met een A-segment en dat het veel behelpen wordt in die auto. Toen ikzelf een dreumes was, zoals mijn eigen zoon van 14 maanden nu, reed mijn vader een Fiat127, een kleine A segment auto. Wij kwamen niet ver met die auto, omdat alles krap was en er gewoonweg niet veel mee kon. Nu rijd ik zelf een Golf, een C-segment auto dus, en ook met deze auto is het soms al behelpen. De wandelwagen is nogal groot, de autostoel is groot en als je dan op pad gaat naar een vakantieadres zit de auto tot de nok vol.
Zou je groter of juist kleiner moeten gaan rijden? Geen idee, maar bedenk wat je allemaal gaat vervoeren als de kleine mee moet. Je kunt er zelfs voor kiezen om nog 3-4 jaar door te rijden met de huidige opzet, zodat de kleine uit de wandelwagen is gegroeid en die in ieder geval niet meer mee hoeft.
Wat ik grappig vind aan je redenatie over de kosten die de kleine mee gaat brengen is het volgende: Je denkt alles in geld uit te kunnen drukken. Uit ervaring kan ik je zeggen dat dat niet gaat lukken. Je kunt voor het goedkope gaan of voor het duurdere/duurzame, maar uiteindelijk beslist je vrouw/kind.
Natuurlijk kun je besparen op de grote aankopen zoals een bedje of een commode, maar daar gaat het geld niet in zitten. Persoonlijk zou ik proberen om de aankopen qua meubilair voor de eerste twee jaar zo laag mogelijk te houden. Tweedehands maakt voor zo'n baby toch niets uit en na twee jaar kun je weer de hele boel gaan vervangen voor iets groters. Oma's en opa's zijn trouwens ook goed voor grotere aankopen zoals een box of een wandelwagen.
De echte kosten zitten in kleding, voeding en andere OPEX

. Rompertjes kun je van 1 en van 10 euro krijgen. Uiteindelijk dragen ze de eerste 4-5 maten (50-56,62, 68, 74 en 80) in hun eerste levensjaar. En van iedere maat heb je er toch minimaal 4 nodig. Dat zijn al zeker 20 rompertjes in het eerste jaar. En dat zijn alleen de rompertjes. Broeken, truien, shirts, sokken, jassen, overalls, schoenen, sloffen, alles gaat er door in het eerste jaar. Reken maar gerust op een extra post van €1000 tot €1500 aan alleen kleding voor de kleine. Als je alles zelf koopt. Als er rondom jullie gezin mensen zijn met baby's en kleine kinderen dan hebben zij vaak ook wel een hoop spullen over. Baby's groeien echt heel snel uit kleding. .
Dan komt de voeding. Heeft je vrouw al aangegeven of zij borstvoeding wil geven of gaan jullie over op flesvoeding?
Eerste jaar borstvoeding zonder kolf, gratis. Maar dan kan je vrouw niet gaan werken.
Eerste jaar borstvoeding met kolf, ongeveer €250 euro voor een kolf en flessen.
Eerste jaar flesvoeding? €350 - €600 euro als je van 1 pak per week uitgaat, afhankelijk van welk merk, inclusief flessen.
Potjes babyvoeding? 1 euro per potje ongeveer, maar daar heb je er in het eerste jaar misschien 300 van nodig. Een handblender kost 30-40 euro en als je bananen e.d. door die blender haalt heb je hetzelfde.
Andere operationele kosten.
Luiers. Shoppen loont echt. Bijvoorbeeld Pampers New Baby maat 1 kost bij Wehkamp 10 euro per 45, ofwel 22.2 cent per stuk. Goedkopere merken gaan echt tot de helft, maar onze ervaring met mijn zoon is dat goedkoop vaak ergernis geeft. Echter niet altijd.
Shoppen op internet levert bijvoorbeeld dezelfde Pampers New Baby maat 1 bij Amazon.co.uk op voor £7.66 per 74. £0,10 per stuk. Tegen de huidige koers en met verzendkosten ben je nog altijd goedkoper uit. Bestel je in grotere hoeveelheden, dan kunnen de verzendkosten zelfs wegvallen en betaal je dus 10 pennies per stuk. Je praat dan over 10 eurocent per luier minder kosten, waar de kleine er zo 5 van vol maakt per dag.
Al met al kost een kind ruim €50.000 tot de brugklas en ruim €110.000 tot hun 22e, als je dit artikel (
klik) moet geloven.
"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett