Financiële onafhankelijkheid Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 100 Laatste
Acties:
  • 758.107 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

Sissors schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 11:00:
[...]

Het zal waarschijnlijk van je huidige zorgverzekering afhangen, maar voor mij was een doorlopende reisverzekering veel goedkoper dan een aanvullend iets op de zorgverzekering om ook zeker te zijn dat ik in het buitenland niet met torenhoge rekeningen kom te zitten. En daarnaast verzeker je ook nog andere dingen dan (die ik op zichzelf nooit zou verzekeren, maar als het er toch bij zit).
Waarom niet, juist reisverzekeringen zijn echt koopjes.
Vaak nog geen €5 p.m. en je bent verzekert voor ongeveer alles tijdens een vakantie.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 09:49:
[...]

Juist omdat WA staat voor Wettelijke Aansprakelijkheid is een AVP geen WA verzekering.
Een AVP is een optionele verzekering en dus per definitie geen WA verzekering vanwege het ontbreken van het wettelijke deel.
In de volksmond (maar ook door verzekeraars) wordt deze meestal wel WA verzekering genoemd.
http://www.unive.nl/aansprakelijkheidsverzekering
http://www.unive.nl/aansp...zekering/hoofdverzekering
Je zegt het zelf al: WA staat voor wettelijke aansprakelijkheid -- oftewel aansprakelijkheid die uit de wet voortvloeit. Een WA verzekering is een verzekering waarmee je jezelf tegen die wettelijke aansprakelijkheid verzekert. Daar slaat het wettelijke op. Niet op of het wettelijk verplicht is of niet.

Anders gezegd: het is een wettelijkeaansprakelijkheids-verzekering, niet een wettelijke-aansprakelijkheidsverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:03
rube schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 09:39:
Is de 15% dividend die ze zichtbaar inhouden bij de deGiro dan alleen de zichtbare Nederlandse belasting? Is de USA belasting er al afgetroken en niet zichtbaar? (ik zal zelf ook gaan berekenen ahv uitgekeerde dividend en werkelijk ontvangen). Ik had gedacht dat het in dit geautomatiseerde tijdperk wel automatisch gedaan zou worden aan de hand van het land waar je woont.....
Geachte heer ...,

Bedankt voor uw email.

U betaald nu ook al 15% dividendbelasting, echter zullen wij op termijn onze klanten wel vragen dit formulier in te vullen.

Mocht u nog vragen hebben dan hoor ik dat graag van u.

Met vriendelijke groet,

Joep Visschers
DEGIRO
Bij degiro betaal je dus op dit moment standaard 15% belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 09:56
maxoss schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 21:33:
[...]

[...]

Vraag hem maar waar hij Nederlands heeft geleerd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-09 11:56

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Hoe berekenen jullie eigenlijk het rendementspercentage op je vermogen en splitsen jullie dit eventueel ook uit?

Zelf gooi ik mijn jaarlijkse passieve inkomsten op een hoop en deel dat door het gemiddelde vermogen gedurende dat jaar. Op deze manier probeer ik een basis op te bouwen om later te kunnen beslissen of ik voldoende rendement uit mijn vermogen weet te halen.

Doordat ik relatief veel handel en ook vaak 100% liquide ben is het haast onmogelijk om op een zeer eenvoudige manier mijn rendementspercentage op aandelen te bepalen. Ik zou wel aan de hand van de rente kunnen achterhalen hoeveel dagen per jaar ik volledig in spaargeld heb zitten en hoeveel dagen ik in aandelen zit ben maar dit is ook eigenlijk non informatie of toch niet?

Mijn vraag dus eigenlijk: Zou ik uit het verder segmenteren meer info halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Ik betwijfel het.

Ik doe ongeveer hetzelfde voor beleggingen. Ik bereken (koersrendement + dividend - kosten) / (waarde 1 jan + saldo inleg / 2). In het verleden heb ik geloof ik ook wel met het gemiddelde saldo van 1 jan en 31 dec gewerkt als deler.

Welke methode je ook pakt: het is niet accuraat wanneer het saldo van je stortingen en onttrekkingen groot zijn tov het belegde vermogen

Rendement op spaarrekeningen etc bereken ik niet. Evenmin het rendement op het totaal vermogen. Reden daarvan is dat ik het onrealistisch acht een deel van de spaarrekeningen etc te gaan oormerken als zijnde onderdeel van de beleggingspot.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 26-08-2014 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Uit luiheid administreer ik mijn beleggingen niet maar is het een simpele maandelijkse optelsom uit de administratie.
Ik vul de inkomsten sheet in (hier administrer ik alleen ons loon)
Uitgaven sheet (uitgaven incl. alle belasingteruggave)
Vermogens sheet (alle banken+beleggingen)

Conslusies:
Inkomen sheet-uitgaven sheet=sparen
Vermogen einde maand - vermogen begin maand = mutatie vermogen
Mutatie vermogen - sparen = passieve inkomsten
Passieve inkomsten - ontvangen dividend - ontvangen rente = koersresultaat

De totale vermogens groei splits ik vervolgens uit in percentages (sparen, koersresultaat ,dividend, rente, en huur n.v.t. voorlopig). Hierbij valt direct op dat sparen het overgrote deel van de toename voor zich opneemt. Der doelstelling is de toekomst een verschuiving te zien naar koersresultaat en dividend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:05
Cocytus schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 16:39:
[...]

Je zegt het zelf al: WA staat voor wettelijke aansprakelijkheid -- oftewel aansprakelijkheid die uit de wet voortvloeit. Een WA verzekering is een verzekering waarmee je jezelf tegen die wettelijke aansprakelijkheid verzekert. Daar slaat het wettelijke op. Niet op of het wettelijk verplicht is of niet.

Anders gezegd: het is een wettelijkeaansprakelijkheids-verzekering, niet een wettelijke-aansprakelijkheidsverzekering.
Ik lees net inderdaad dat mijn uitleg niet helemaal correct was maar feit blijft dat alle bronnen die te vinden zijn inclusief verzekeraars zelf aangeven dat een WA verzekering voor voertuigen is en wettelijk verplicht en dat de juiste benaming voor die andere verzekering AVP is.
Vooralsnog heb ik geen enkele bron kunnen vinden die aangeeft dat WA verzekering een juiste term is voor een AVP buiten wat opmerkingen dat het in de volksmond onterecht een WA verzekering genoemd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Ik vul in mijn excel file aan het einde van de maand de koersen in van de aandelen/fondsen die ik heb evenals netto ontvangen dividend. Daaruit word automatisch het rendement berekend op basis van de aanschafprijs (dus sinds aanschaf) en het lopende jaar. Dit heb ik dan ook automatisch in een grafiek staan zodat ik in een oogopslag kan zien hoe de verschillende fondsen en aandelen het t.o.v. elkaar doen.

Maar mijn mutaties zijn zeer beperkt (nog niet verkocht sinds ik serieus begonnen ben en voornamelijk indexfondsen) dus dat is nog redelijk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Niet online
mossel schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 13:20:
@DivWhis

Aangezien jij je nogal in de dividendwereld gestort hebt :), wellicht kan je de vraag (zie ook post van Rube) beantwoorden mbt dividendlekkage. Ondergenoemde trackers volgen de MSCI Europe Index. Beide keren geen dividend uit, deze wordt geherinvesteerd.

- Vanguard European Stock Index Fund, TER 0,35% (link & link)
- Meesman Indexfonds Aandelen Europa, TER 0,5% (link)

Wordt door deze constructie de dividendlekkage 'omzeild', ondanks dat de Vanguard in Ierland gevestigd is?
Net een zeer nette reactie van Hendrik Meesman ontvangen wat betreft het dividendlek voor bovenstaande trackers die de MSCI Europe Index volgen:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 15:32

Cliffie

Trompetslet

Rukapul schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 09:46:
Ik betwijfel het.

Ik doe ongeveer hetzelfde voor beleggingen. Ik bereken (koersrendement + dividend - kosten) / (waarde 1 jan + saldo inleg / 2). In het verleden heb ik geloof ik ook wel met het gemiddelde saldo van 1 jan en 31 dec gewerkt als deler.

Welke methode je ook pakt: het is niet accuraat wanneer het saldo van je stortingen en onttrekkingen groot zijn tov het belegde vermogen

Rendement op spaarrekeningen etc bereken ik niet. Evenmin het rendement op het totaal vermogen. Reden daarvan is dat ik het onrealistisch acht een deel van de spaarrekeningen etc te gaan oormerken als zijnde onderdeel van de beleggingspot.
Ik ga het vanaf nu zo berekenen voor mijn beleggingen:

(Waardevermeerdering beleggingen - inleg gedurende jaar) / Waarde beleggingen 1 januari.

Dan heb je toch je rendement over een jaar?

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:44
Cliffie schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 22:02:
[...]

Ik ga het vanaf nu zo berekenen voor mijn beleggingen:

(Waardevermeerdering beleggingen - inleg gedurende jaar) / Waarde beleggingen 1 januari.

Dan heb je toch je rendement over een jaar?
Nee, dat houdt geen rekening met de timing van cashflows. Meest zinnige is om de 'internal rate of return' uit te rekenen, dat kan bijv. met excel door middel van de xirr functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

Ik snap het, maar geeft wel mijn waardevermeerdering van mijn beleggingen weer per jaar, dus eigenlijk bereken ik dan het rendement van mijn kapitaal.

Ik ga ook eens kijken naar de xirr functie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 06:54
Cliffie schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 22:40:
Ik snap het, maar geeft wel mijn waardevermeerdering van mijn beleggingen weer per jaar, dus eigenlijk bereken ik dan het rendement van mijn kapitaal.

Ik ga ook eens kijken naar de xirr functie :)
Nee, je houdt namelijk geen rekening met het rendement op het kapitaal wat je gedurende het jaar investeert. Het resultaat komt dan te hoog uit. En het zou toch zonde zijn als je nog een stuk leven overhoudt na je geld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

DappereDodo schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 06:26:
[...]

Nee, je houdt namelijk geen rekening met het rendement op het kapitaal wat je gedurende het jaar investeert. Het resultaat komt dan te hoog uit. En het zou toch zonde zijn als je nog een stuk leven overhoudt na je geld ;)
Theoretisch heb je gelijk. In de praktijk is het verschil minder dan 0.1%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Zelf ga ik ook voor dividenden en handel ik praktisch niet.
Heb een mooie spreadsheet in google docs gebouwd waarin automatisch de huidige koersen te voorschijn komen en dividend rendement wordt berekend.

Eventuele koerswinst boek ik op ongerealiseerde winst die ik elk jaar af of bijboek bij mijn vermogen op 1-1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:53

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Leuk topic, waar ik nu maar eens mijn levensstijl inplet. Mijn idee is om binnen een jaar of tien in ieder geval minder financieel afhankelijk te zijn door de maandlasten naar beneden te brengen. Daarbij zou ik het ideaal vinden als ik bijvoorbeeld een dag of drie per week nog maar hoef te werken en daar nog prima van rond kan komen. Laat me vooropstellen dat gezondheid en genieten nu het belangrijkste is en dat je nooit goed kunt plannen hoe de toekomst gaat lopen wat dat betreft.

Wat uitgaven betreft ben ik denk ik altijd vrij zuinig geweest en die zuinigheid komt waarschijnlijk doordat veel dingen die ik als kind wilde hebben ze vrijwel nooit kreeg, maar vaak een net zo leuke tweedehands variant ervan. Mijn moeder kocht vaak tweedehands kleding voor mij net zoals dat het merendeel van het interieur bij mijn ouders thuis tweedehands is. Ik denk dat ze dat nog van hun generatie en of ouders hebben meegekregen. Relatief weinig materialistisch. Alsmede nooit zomaar alles weggooien, maar kijken of je het nog kunt hergebruiken. Ziedaar in ieder geval de voedingsbodem.

Als ik iets koop denk ik er vijf keer over na en in veel gevallen zie ik zelfs van de koop af omdat ik dan denk "wat voegt het permanent toe?" Ik ben niet van de gadgets, maar liever de langdurige investeringen. Dus iets kopen dat dan misschien duurder is, maar waar je jarenlang plezier van blijft hebben. Daar gaat het geld dus inzitten. Maar aangezien ik die grotere investeringen weinig doe, blijft er veel over om te sparen.

Probeer alles op de fiets te doen en rijd rustig km. of 7 naar een andere plaats om daar boodschappen te doen en weer terug. Weer of geen weer. En naar het werk ook een km. of 10 fietsen, weer of geen weer. Goed voor de geest en gezondheid en het kost mij niets. We hebben een auto, maar die gebruiken we gemiddeld 2x per week als we naar famile toegaan of als vriendin dag geen zin heeft in openbaar vervoer. We gaan niet uit of naar de bioscoop en doen ook niet aan tussendoortjes of snacks of kant-en-klaar eten maar proberen altijd zelf iets te maken (bijv. saus zelf maken ipv kant-en-klaar-pakje). Het lijkt alsof het allemaal veel tijd kost, maar dat valt tot nu toe nog redelijk mee.

We gaan 1x per jaar op vakantie en af en toe een weekend weg. In ieder geval zorgen de tot nu toe genoemde punten ervoor dat we vrij goed kunnen sparen. En ik roep ook wel eens dat ik me afvraag waarom ik het geld verdien, omdat ik eigenlijk niet goed weet waar ik persoonlijk het nuttig aan zou willen of kunnen besteden (behalve aan goede doelen misschien). Daarbij kom ik dus op het punt aan dat van al het geld dat wij samen sparen we nu of volgend jaar een huis willen kopen en al een groot gedeelte kunnen gebruiken om de hypotheek lager te krijgen. Onlangs hebben we een berekening zitten maken en als we net zo sparen als we momenteel doen en dat gebruiken om een eventuele nieuwe hypotheek jaarlijks extra af te lossen (binnen de 10% boete marge), we binnen zeven jaar onze hypotheek afgelost kunnen hebben. Hierbij niet eens eventuele loonstijging meegerekend. Uiteraard ga ik hierbij er dus niet vanuit dat we ziek raken en/of werkeloos raken. Maar het zou in theorie betekenen dat we voor ons 40e levensjaar een huis kunnen hebben zonder hypotheek. Dat is nog niet helemaal financieel onafhankelijk, omdat je nog altijd inkomen nodig hebt voor eten en GWL en verzekeringen en vakanties of wat dan al niet. Maar allicht dat ik ideeen kan opdoen in dit topic :Y)

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Laatst online: 19-09 10:35

zomertje

Barisax knorretje

icecreamfarmer schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 11:23:
Heb een mooie spreadsheet in google docs gebouwd waarin automatisch de huidige koersen te voorschijn komen en dividend rendement wordt berekend.

Eventuele koerswinst boek ik op ongerealiseerde winst die ik elk jaar af of bijboek bij mijn vermogen op 1-1.
Hoe selecteer je de dividend gevende beleggingen? Kies je lossen aandelen of ook fondsen/ETF's?

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Niet online
zomertje schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 12:38:
[...]

Hoe selecteer je de dividend gevende beleggingen? Kies je lossen aandelen of ook fondsen/ETF's?
Misschien is DividendMantra.com iets om mee te beginnen, schrijft iig heel toegankelijk. Zie ook How I Analyze And Value Stocks. Let wel, hij is net als jij en ik gewoon een hobbyist.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

mossel schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 21:13:
[...]

Misschien is DividendMantra.com iets om mee te beginnen, schrijft iig heel toegankelijk. Zie ook How I Analyze And Value Stocks. Let wel, hij is net als jij en ik gewoon een hobbyist.
Dit en de bij de blog van divwhis haal ik inspiratie check de getallen en kijk of ik mee ga.

Verder ben ik in 2013 beginnen met investeren door rabo obligaties te kopen. Verder via forex wat lopen kloten maar verdubbelt daarna alles kwijt. (was maar €500 speelgeld).

Sinds begin 2014 begonnen zet vaak €500 of €1000 in 1 bedrijf.
Doel is om volgend jaar 1 netto maandsalaris binnen te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door icecreamfarmer op 28-08-2014 09:04 ]

• TictaCNL
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-08 09:49
[b][message=42788350,noline]
Als ik iets koop denk ik er vijf keer over na en in veel gevallen zie ik zelfs van de koop af omdat ik dan denk "wat voegt het permanent toe?" Ik ben niet van de gadgets, maar liever de langdurige investeringen.

We gaan niet uit of naar de bioscoop en doen ook niet aan tussendoortjes of snacks of kant-en-klaar eten maar proberen altijd zelf iets te maken (bijv. saus zelf maken ipv kant-en-klaar-pakje).
Klinkt over het algemeen goed, maar ik vind dat je wel erg streng voor jezelf bent. Lekker uitgaan in het weekend hoort er ook bij toch. Kan je nog zo veel spaargeld hebben, maar lol maken of een keer iets leuks voor jezelf kopen is ook belangrijk. Probeer het wat meer te combineren. Dan maar iets later je huis afbetaald toch?

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
icecreamfarmer schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 11:23:

Kun zo'n doc delen (zonder jouw portefeuille uiteraard, maar met de logica)...ik ben als ontwikkelaar technisch geïnteresseerd?? :)

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:02
TictaCNL schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 10:38:
[...]

Klinkt over het algemeen goed, maar ik vind dat je wel erg streng voor jezelf bent. Lekker uitgaan in het weekend hoort er ook bij toch. Kan je nog zo veel spaargeld hebben, maar lol maken of een keer iets leuks voor jezelf kopen is ook belangrijk. Probeer het wat meer te combineren. Dan maar iets later je huis afbetaald toch?
Dat is voor iedereen anders natuurlijk. Ik vind zelf dat af en toe uit eten, biertje met vrienden of een ander uitje er gewoon bijhoort. Zo hebben we bijvoorbeeld ook een abonnement op de dierentuin. Maar anderen geven daar helemaal niks om, en als je daar zelf geen plezier uithaalt ligt het toch anders. Dan kun je een uitgave aan jezelf niet tot nauwelijks verantwoorden.

• zomertje
  • Laatst online: 19-09 10:35

zomertje

Barisax knorretje

mossel schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 21:13:
[...]

Ik vroeg het eigenlijk aan jullie, maar ik zal de linkjes eens bekijken :)
Ikzelf kies liever ETF's of fondsen ipv lossen aandelen, ik hou van spreiding en wil er niet dagelijks mee bezig zijn. Dus ik vraag me af of er goede dividend gevende ETF's/Fondsen zijn.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

zomertje schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 11:20:
[...]

Ik vroeg het eigenlijk aan jullie, maar ik zal de linkjes eens bekijken :)
Ikzelf kies liever ETF's of fondsen ipv lossen aandelen, ik hou van spreiding en wil er niet dagelijks mee bezig zijn. Dus ik vraag me af of er goede dividend gevende ETF's/Fondsen zijn.
Maar je zit dan met het dividendlek.
Ik heb zelf ook nog superdividend etf en vanguard high dividend.
Die eerste heeft geen hoge spreiding maar wel een mooie yield van 6,5%.
Tweede hoge spreiding yield van 2,5%.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

poehee schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 10:59:
[...]

Kun zo'n doc delen (zonder jouw portefeuille uiteraard, maar met de logica)...ik ben als ontwikkelaar technisch geïnteresseerd?? :)
Ik zal eens kijken hoe en wat of ik hem kan kopieren in google docs.
Het is over meerdere tabbladen waarin ik ook mijn spaarquote en dergelijke bereken.
En zodoende een prognose van mijn kapitaal op 31-12 maak.

Screenshot moet lukken.

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:53

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

TictaCNL schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 10:38:
[...]

Klinkt inderdaad streng misschien als je het zo leest, maar "uitgaan" is voor ons langsgaan bij familie/vrienden of andersom bij ons laten langs komen of met vrienden ergens een dagje naar toe. Vaak ook zijn we samen bezig om de natuur in te gaan of te fotograferen of skeeleren, kost allemaal niets en het is voor ons de beste tijdsbesteding. En we kopen ook wel voor onszelf zo af en toe wat leuks, maar vaak toch met de vraag "hebben we het echt nodig of is het gewoon handig?" Ik vergelijk voor mezelf vaak dat we hier in het "westen" zo luxe leven en zoveel al hebben, dat ik me dan afvraag of iets "leuks" voor jezelf kopen soms ook niet een materialistische bevrediging is en dat het maar van korte duur is misschien. We zijn al zo voorzien van alles. Tuurlijk, het kan, we kunnen leuke dingen kopen, maar het sluit niet uit dat je zonder het kopen van die leuke dingen ook tevreden kunt zijn.

Uiteindelijk werk ik (letterlijk) liever toe naar meer vrije tijd en (wat) ontspannender kunnen leven en minder financiele afhankelijkheid (lees: lage maandlasten). Als we genoeg opzij kunnen zetten om dat te kunnen realiseren met de tijd en daarnaast ook ons eigen leven kunnen leiden waar we tevreden mee zijn dan denk ik dat dat moet kunnen.

[ Voor 16% gewijzigd door Tjeerd op 28-08-2014 11:49 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
Blik1984 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 11:19:
[...]

Dat is voor iedereen anders natuurlijk. Ik vind zelf dat af en toe uit eten, biertje met vrienden of een ander uitje er gewoon bijhoort. Zo hebben we bijvoorbeeld ook een abonnement op de dierentuin. Maar anderen geven daar helemaal niks om, en als je daar zelf geen plezier uithaalt ligt het toch anders. Dan kun je een uitgave aan jezelf niet tot nauwelijks verantwoorden.
Hoe onwerkelijk het voor sommigen ook klinkt, plezier kun je ook halen uit dingen NIET doen, niets uitgeven, zuinig zijn e.d. Dus de opmerking "ja, maar dan is het leven zinloos" gaat voor hen niet op. Tegenover iemand die met dikke schuld bourgondisch door het leven gaat (eventueel op de pof van anderen) heb je altijd iemand met veel geld die lol heeft in een spaarzame en zuinige levensstijl.

You're either part of the solution or you're part of the problem

• TictaCNL
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-08 09:49
Tjeerd schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 11:39:
[...]
Klinkt inderdaad streng misschien als je het zo leest, maar "uitgaan" is voor ons langsgaan bij familie/vrienden of andersom bij ons laten langs komen of met vrienden ergens een dagje naar toe. En we kopen ook wel voor onszelf zo af en toe wat leuks, maar vaak toch met de vraag "hebben we het echt nodig of is het gewoon handig?" Ik vergelijk voor mezelf vaak dat we hier in het "westen" zo luxe leven en zoveel al hebben, dat ik me dan afvraag of iets "leuks" voor jezelf kopen soms ook niet een materialistische bevrediging is en dat het maar van korte duur is misschien. We zijn al zo voorzien van alles. Tuurlijk, het kan, we kunnen leuke dingen kopen, maar het sluit niet uit dat je zonder het kopen van die leuke dingen ook tevreden kunt zijn.
Zo klinkt het inderdaad al een stuk minder streng. Ben het er mee eens dat je niet veel hoeft uit te geven om het leuk te hebben.

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
TictaCNL schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 11:47:
[...]

Zo klinkt het inderdaad al een stuk minder streng. Ben het er mee eens dat je niet veel hoeft uit te geven om het leuk te hebben.
Probleem van "mijn situatie verhaaltjes" is dat iedereen er zijn eigen voorstelling bij gaat dromen. Keiharde cijfers is dan misschien gemakkelijker vergelijken met je eigen situatie.

Voor ons zelf ligt het uitgaven patroon waar we het leuk op hebben rond de 3.000-3.500 per maand. In een nood situatie zouden we kunnen terugbrengen naar 2.500-2.750 en hebben we het nog steeds leuk. Daaronder denk ik dat het voormezelf wat minder leuk zou worden.
Alles boven de 3.000-3.500 voegt weinig toe aan ons leven dat deel sparen we dus.

• mossel
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 11:37:
[...]

Maar je zit dan met het dividendlek.
Ik heb zelf ook nog superdividend etf en vanguard high dividend.
Die eerste heeft geen hoge spreiding maar wel een mooie yield van 6,5%.
Tweede hoge spreiding yield van 2,5%.
Als je de Vanguard dividend indexen/beleggingsfonds direct in Amerika koopt (via Lynx of Interactive Brokers), dan heb je geen last van het dividendlek. Kiezen voor een in Ierland gevestigde hoog dividend index/fonds lijkt me geen verstandige keuze, inderdaad door het dividendlek.

Het valutarisico blijf je houden omdat je portfolio grotendeels uit dollars bestaat. Daarnaast zit ik nog een beetje met het punt dat je portfolio niet door een Nederlandse bank wordt beheerd (in geval van insolventie).

Zie voor bovenstaande afweging in meer detail: http://econowiser.wordpre...th-dollars-for-europeans/

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-09 08:14
mossel schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 12:39:
[...]

Als je de Vanguard dividend indexen/beleggingsfonds direct in Amerika koopt (via Lynx of Interactive Brokers), dan heb je geen last van het dividendlek. Kiezen voor een in Ierland gevestigde hoog dividend index/fonds lijkt me geen verstandige keuze, inderdaad door het dividendlek.
Toch even nuanceren voor de Belgen onder ons. Voor ons is het net wel interessanter om etf's en dergelijke in Ierland te nemen. (Uit mijn hoofd is het Ierland, UK en Griekenland (en Belgie zelf uiteraard)). Dan betaal je namelijk enkel de Belgische roerende voorheffing van 25% en niet de dubbele belasting in bronland en thuisland.
Bv bij frankrijk heb je ook 25%, dus zou je maar 56% overhouden van je dividend ipv de 75%.
Er komen wel steeds vaker dubbelbelastingsverdragen, maar het blijft momenteel nog vrij irritant moeilijk om dit bedrag terug te krijgen.

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Wat bizar dat de situatie in België dan ook weer anders is. Van wat ik van de Nederlandse situatie begreep van het dividendlek is dat je het ETF alleen het netto-dividend ontvangt, en dat de ETF niet de belasting kan terugvragen. Vervolgens als het ETF dividend uitkeert heb je met de lokale wetgevingen te maken.

Ofwel, het ETF zou 100 euro bruto-dividend krijgen. Dit wordt door het land van herkomst belast, dus het ETF krijgt 85 euro aan netto dividend. Op het moment dat dit weer aan jou uitgekeerd wordt, gaat er weer 15%NL of 25%BE vanaf.

Of ik begrijp er nu niets meer van, of er zit hier ergens een logicafout in...

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-08 23:32

DarkKnight

Narf

Bonsaiboom schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 15:28:
Wat bizar dat de situatie in België dan ook weer anders is. Van wat ik van de Nederlandse situatie begreep van het dividendlek is dat je het ETF alleen het netto-dividend ontvangt, en dat de ETF niet de belasting kan terugvragen. Vervolgens als het ETF dividend uitkeert heb je met de lokale wetgevingen te maken.

Ofwel, het ETF zou 100 euro bruto-dividend krijgen. Dit wordt door het land van herkomst belast, dus het ETF krijgt 85 euro aan netto dividend. Op het moment dat dit weer aan jou uitgekeerd wordt, gaat er weer 15%NL of 25%BE vanaf.

Of ik begrijp er nu niets meer van, of er zit hier ergens een logicafout in...
Nope. Dit klopt vrij aardig met hoe de aardige Vanguard medewerker het uitlegde aan mij (ten minste hoe het bij mij landde...) mbt hun Ierse fondsen. Daarbij is er wel een belangrijk verschil tussen ETF en de mutual fund variant, want bij de laatste verlaat het dividend nooit Ierland aangezien dat direct wordt herbelegd, terwijl de ETF wel uitkeert. Hierdoor wordt dus ook hier in Nederland/België belasting geheven over het dividend.
Hoe dan ook is er het lek aan de Ierse kant, die je niet kan terugkrijgen, omdat Vanguard de belasting moet betalen in Ierland en dat wordt niet teruggevorderd.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

icecreamfarmer schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 11:39:
[...]

Ik zal eens kijken hoe en wat of ik hem kan kopieren in google docs.
Het is over meerdere tabbladen waarin ik ook mijn spaarquote en dergelijke bereken.
En zodoende een prognose van mijn kapitaal op 31-12 maak.

Screenshot moet lukken.
Gelukt qua screenshot.
Werk het wekelijks bij qua bankrekeningen.
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/5czxpl.png

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
icecreamfarmer schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 15:49:
[...]

Gelukt qua screenshot.
Werk het wekelijks bij qua bankrekeningen.
[afbeelding]
In een voorgaande post gaf je aan dat de beurskoersen van je aandelen automatisch worden opgehaald. Hoe verwerk je een dergelijke plugin (?) in je spreadsheet die lijkt me wel interessant.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Accountant schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 15:55:
[...]

In een voorgaande post gaf je aan dat de beurskoersen van je aandelen automatisch worden opgehaald. Hoe verwerk je een dergelijke plugin (?) in je spreadsheet die lijkt me wel interessant.
Bij de binck sectie:
In kolom A link naar morningstar: =hyperlink("http://etfs.morningstar.com/quote?t=SDIV";"-Global x Superdividend")
In kolom G (huidige koers): =GoogleFinance("sdiv")*$C$26

Wil ik ze van de aex hebben (bv rds die gfinance niet heeft) dan: =ImportXml("http://www.google.com/finance?q=AMS:RDSA";"//span[@class='pr']//*[1]")

Vervolgens verbouw ik die via:
=value(CONCATENATE(;left(J28;2);",";right(J28;2)))

Van punt naar komma waarde.

Verder haal ik via dezel;fde manier de dollarkoers op om alles terug naar euro's te rekenen.

[ Voor 5% gewijzigd door icecreamfarmer op 28-08-2014 16:11 ]

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
icecreamfarmer schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 16:06:
[...]

Bij de binck sectie:
In kolom A link naar morningstar: =hyperlink("http://etfs.morningstar.com/quote?t=SDIV";"-Global x Superdividend")

Wil ik ze van de aex hebben (bv rds die gfinance niet heeft) dan: =ImportXml("http://www.google.com/finance?q=AMS:RDSA";"//span[@class='pr']//*\[1]")

Verder haal ik via dezel;fde manier de dollarkoers op om alles terug naar euro's te rekenen.
Pfff leipe Excel(?) mannetjes hier ik al blij dat ik een som.als functie goed beheers :+

Bedankt voor de uitleg wellicht handig voor een toekomstige koude winteravondweek.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Accountant schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 16:26:
[...]

Pfff leipe Excel(?) mannetjes hier ik al blij dat ik een som.als functie goed beheers :+

Bedankt voor de uitleg wellicht handig voor een toekomstige koude winteravondweek.
Valt wel mee als je Google Docs gebruikt in combi met Amerikaanse beurzen is het super makkelijk.

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Voordeel ook dat je Google kunt vragen de belastingopgave in te vullen voor je :+

Mooie excel, als ik tijd heb eens wat beter bekijken.

Ctrl+k

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
*knip*
icecreamfarmer schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 17:34:
[...]

Valt wel mee als je Google Docs gebruikt in combi met Amerikaanse beurzen is het super makkelijk.
Begrijp ik het goed dat dit een spreadsheet in google docs is (dus geen Excel)? Ik heb mijn privé financiën in een Excel document op dropbox. Ik ben totaal niet bekend met google docs.

Lijkt me met name erg handig voor de buy and hold belegger een dergelijk documentje wat zich automatisch update. Ik ben momenteel 100% liquide.
rube schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 17:13:
En die bovendien geen developer is in zijn vrije tijd...
Telt het ook dat ik vroeger een cu2 pagina had (voorloper van facebook) ? Daar moest je ook alles in coderings (HTML?)taal schrijven als je kleurtjes en dergelijk wilde.

[ Voor 38% gewijzigd door Krisp op 29-08-2014 08:12 ]

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
*knip*
overigens, apart van volstrekt offtopic en naardegootleidendebeleggings-ervaringen, beslist interessant topic

[ Voor 87% gewijzigd door Krisp op 29-08-2014 08:12 ]

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
CynicRelief schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 22:05:
[...]

overigens, apart van volstrekt offtopic en naardegootleidendebeleggings-ervaringen, beslist interessant topic
Het topic zou nog interessanter zijn als je je eigen visie, doelstellingen getallen en percentages met ons zou willen delen :).

[ Voor 9% gewijzigd door Accountant op 28-08-2014 22:18 ]

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
Accountant schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 22:17:
[...]

Het topic zou nog interessanter zijn als je je eigen visie, doelstellingen getallen en percentages met ons zou willen delen :).
touche

ik los m'n hypo suf af, dat is het wel voor nu, gezien de rentepercentages en rendementen op diverse spaar-en-beleggingsvormen; ik ben in loondienst, dus ik calculeer mijn FO gecombineerd met sociale vangnetten zoals die hede ten dage nog bestaan; ofwel, ik ervaar m'n hypo als uitermate FA, en daar wil ik in eerste plaats van af

[ Voor 7% gewijzigd door CynicRelief op 28-08-2014 22:33 ]

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
CynicRelief schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 22:29:
[...]

touche

ik los m'n hypo suf af, dat is het wel voor nu, gezien de rentepercentages en rendementen op diverse spaar-en-beleggingsvormen; ik ben in loondienst, dus ik calculeer mijn FO gecombineerd met sociale vangnetten zoals die hede ten dage nog bestaan; ofwel, ik ervaar m'n hypo als uitermate FA, en daar wil ik in eerste plaats van af
Goed begin en de veiligste weg!
Config schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 22:32:
[...]

Och, prima natuurlijk. Maar tijdens de opleiding van accountants werd er toch wel wat meer van je gevraagd in Excel? Bij mij wel in ieder geval, forward rentes en Pivot (jouw "draaitabellen" ;)).
Heel eerlijk gezegd heb ik daar geen enkel idee meer van. Heb genoten van mijn studententijd was dus bepaald geen top student en er behoorlijk wat jaartjes langer over gedaan. Als ik hierop terugkijk heb ik van 1 ding spijt en dat is dat ik geen duale opleiding heb gedaan. Ik ben er in een te laat stadium achter gekomen dat ik moeite had alleen maar suffe theorie te knallen zonder een link te hebben met het werkveld. Een combinatie van werken en leren had me denk ik meer vreugde/voldoening in het leren gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 10:24
mossel schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 12:39:
[...]

Het valutarisico blijf je houden omdat je portfolio grotendeels uit dollars bestaat. Daarnaast zit ik nog een beetje met het punt dat je portfolio niet door een Nederlandse bank wordt beheerd (in geval van insolventie).

Zie voor bovenstaande afweging in meer detail: http://econowiser.wordpre...th-dollars-for-europeans/
Ik zag dat je bij IB wel minimaal $10 per maand moet besteden aan commissie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Modbreak:We gaan hier niet op de man spelen, noch het hebben over banen. Daar zijn andere topics voor. Mocht je post verwijderd zijn, dan heeft het hiermee te maken.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Accountant schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 21:53:
[mbr]*knip*[/mbr]

[...]

Begrijp ik het goed dat dit een spreadsheet in google docs is (dus geen Excel)? Ik heb mijn privé financiën in een Excel document op dropbox. Ik ben totaal niet bekend met google docs.

Lijkt me met name erg handig voor de buy and hold belegger een dergelijk documentje wat zich automatisch update. Ik ben momenteel 100% liquide.

[...]

Telt het ook dat ik vroeger een cu2 pagina had (voorloper van facebook) ? Daar moest je ook alles in coderings (HTML?)taal schrijven als je kleurtjes en dergelijk wilde.
Yep overigens is zoiets met excel ook mogelijk maar lastiger.
Overigens kan hij de dividenden ook automatisch uitrekenen maar dat krijg ik bij mijn aandelen niet werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:56

Don Quijote

El Magnifico

icecreamfarmer schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 08:29:
[...]

Yep overigens is zoiets met excel ook mogelijk maar lastiger.
Overigens kan hij de dividenden ook automatisch uitrekenen maar dat krijg ik bij mijn aandelen niet werkend.
off-
Dividend yield kan je in Docs op deze manier ophalen:

=REGEXreplace(REGEXextract(REGEXreplace(index (importhtml("http://finance.yahoo.com/q?s="&B2&"&ql=1", "table", 3), 8, 2); "[()]"; "") ; "..[^a-zA-Z][.0-9].%$"); "[%]"; "")

Waar je "B2" ziet staan is een referentie naar veld B2 waar het ticker symbool van je aandeel staat (bv. KO). Als je het niet dynamisch wilt maken kan je gewoon "&B2&" vervangen voor "KO"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
icecreamfarmer schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 16:06:
[...]

Bij de binck sectie:

Wil ik ze van de aex hebben (bv rds die gfinance niet heeft) dan: =ImportXml("http://www.google.com/finance?q=AMS:RDSA";"//span[@class='pr']//*\[1]")

Dat kan een stuk gemakkelijker, je kan prijzen van Google Finance ophalen op de volgende manier in Google Drive:
code:
1
=GOOGLEFINANCE("AMS:RDSA", "price")

Hoef je ook niet moeilijk te doen met punten en komma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Hielko schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 12:49:
[...]

Dat kan een stuk gemakkelijker, je kan prijzen van Google Finance ophalen op de volgende manier in Google Drive:
code:
1
=GOOGLEFINANCE("AMS:RDSA", "price")

Hoef je ook niet moeilijk te doen met punten en komma's.
Werkt niet, probeer maar :+ .
Google finance herkent alleen VS beurzen of trackers van buitenlandse beurzen wanneer ams: niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

DivWhis schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:40:
[...]

off-
Dividend yield kan je in Docs op deze manier ophalen:

=REGEXreplace(REGEXextract(REGEXreplace(index (importhtml("http://finance.yahoo.com/q?s="&B2&"&ql=1", "table", 3), 8, 2); "[()]"; "") ; "..[^a-zA-Z][.0-9].%$"); "[%]"; "")

Waar je "B2" ziet staan is een referentie naar veld B2 waar het ticker symbool van je aandeel staat (bv. KO). Als je het niet dynamisch wilt maken kan je gewoon "&B2&" vervangen voor "KO"
Klopt maar er is ook een =googlefinance functie die dat doet maar die haalt bij mij niets op.
Wat ik nu doe is gewoon naar morningstar gaan en de dividenden van 2013 ophalen.
Je loopt dan iets achter maar niet schrikbarend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
icecreamfarmer schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 13:50:
[...]

Google finance herkent alleen VS beurzen of trackers van buitenlandse beurzen wanneer ams: niet nodig is.
Heb het geprobeerd, en werkt zonder problemen. Klopt dat niet alle buitenlandse beurzen werken (Japan oa), maar meeste in Europa werkt geloof ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsellus
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-09 14:42
icecreamfarmer schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 13:50:
[...]

Het werkt wel, en ook voor AMS fondsen, gebruik het al lange tijd zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Hielko schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 13:56:
[...]

Heb het geprobeerd, en werkt zonder problemen. Klopt dat niet alle buitenlandse beurzen werken (Japan oa), maar meeste in Europa werkt geloof ik wel.
Apart wanneer ik hem invoer krijg ik een parse error.

Pas ik de formule aan, krijg ik dit:
error: The AMS exchange is not supported.

code:
1
=GOOGLEFINANCE("AMS:RDSA";"price")

[ Voor 5% gewijzigd door icecreamfarmer op 29-08-2014 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Laatst online: 15:39
Ik verwijs met Google altijd naar een andere cel. Dat werkt toch beter.
Ik plaats bijvoorbeeld in cel A1 de tickertekst. In dit geval dus AMS:RDSA
Dan in B1 plaats ik
code:
1
=googlefinance(A1)

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Remco schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 15:57:
Ik verwijs met Google altijd naar een andere cel. Dat werkt toch beter.
Ik plaats bijvoorbeeld in cel A1 de tickertekst. In dit geval dus AMS:RDSA
Dan in B1 plaats ik
code:
1
=googlefinance(A1)
Zelfde foutcode, ams exchange not supported.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Vreemd. En je vult in de andere cel AMS:RDSA in, zonder quotes of wat dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avinator88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-03-2024
Bij mij doet ie het in ieder geval ook. Stond nog op mn lijstje om de juiste commandos uit te vogelen, maar google maakt het wel weer heel makkelijk zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Remco schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 16:24:
Vreemd. En je vult in de andere cel AMS:RDSA in, zonder quotes of wat dan ook?
Ja precies dit.
Spreadsheet settings op Nederlands.

Nu breekt mijn klomp, maak ik een andere spreadsheet aan werkt het wel
8)7 .

Zou het met de new google sheets te maken hebben?

[ Voor 28% gewijzigd door icecreamfarmer op 29-08-2014 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Locatie staat bij mij ook op Nederland. :?
Fixed ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Remco op 29-08-2014 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
maxoss schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 21:33:
Ik heb het zelf ook even nagekeken: originele dividend van US stocks vergeleken met wat uitgekeerd is en hoeveel is ingehouden.

Voor zowel DeGiro als Lynx is het inderdaad 15%, zonder een speciaal formulier in te vullen. Voor Binckbank kan ik het de komende maand controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
rube schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 20:03:
[...]

Ik heb het zelf ook even nagekeken: originele dividend van US stocks vergeleken met wat uitgekeerd is en hoeveel is ingehouden.

Voor zowel DeGiro als Lynx is het inderdaad 15%, zonder een speciaal formulier in te vullen. Voor Binckbank kan ik het de komende maand controleren.
Bij elke broker betaal je 15% belasting in de US. Die kan je echter verrekenen met de vermogensbelasting in box 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Maar daar was bij mij dus verwarring over vanwege dit:
DivWhis schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 14:24:
[...]
W8-Ben formulier is te voorkoming van dubbele belasting. Wanneer je dit niet invult betaal je over je dividend uit de US 30% belasting.
Maar dat blijkt bij mij in ieder geval bij Lynx en DeGiro niet zo te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
rube schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 20:03:
[...]
BinckBank houdt ook 15% in op US aandelen (heb een tijdje INTC gehad via Binck). Maar zoals Hielko zegt, no biggy, je vraagt het gewoon terug bij je aangifte IB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Tussen al het beleggingsgeweld (wat van mij wel een eigen topic zou mogen hebben) hier een kleine mijlpaal behaald vandaag.

Ik had een lening lopen bij mijn moeder. In 2011 is die begonnen met €13.500. Op papier, en ook in mijn excel bestandje wat ik bijhield, was een rentepercentage van 3% aangegeven. Op basis van een maandbedrag van €300 zou dat betekenen dat ik nog tot november 2015 zou moeten betalen.

Omdat er nog een bedrag van ruim €4000 open stond, wat ik inmiddels gespaard heb/had, wilde ik het laatste deel ineens aflossen, om maar van die lening af te zijn. Moeder gebeld voor het exacte bedrag wat nog open zou staan. Krijg ik ineens te horen dat die 3% er alleen voor de belastingdienst stond, ze wil geen rente van mij ontvangen. Dikke prima natuurlijk, scheelt een boel geld. Hierdoor was mijn afbetaling al groter dan verwacht waardoor mijn restbedrag nog kleiner was. Net de rest overgemaakt en er staat nog steeds een, voor mij, mooi bedragje op de spaarrekening.

Nu kan het échte sparen gebeuren, de kleine lening is de deur uit. De grote lening is de hypotheek, daar mogen we wat langer over doen. Hier gaan de slingers uit! (figuurlijk dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Niet online
Ook jij kan/kon die 3% van je belastbaar inkomen aftrekken. Je moeder/ouders schenken de door jou betaalde rente dan weer terug op een wat later moment. Zgn kasrondje, legaal. Zie ook ergens een eerdere post van mij.

En idd, jezelf wat kortere/meer behapbaar termijn doelen stellen werkt motiverend!

[ Voor 16% gewijzigd door mossel op 30-08-2014 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 20-09 13:33

Milmoor

Footsteps and pictures.

Let op: wel de rente betalen en weer terug laten storten. Scheid de giften en leningen geldstroom volledig. Anders kan je bij aftrek gedonder met de belastingdienst krijgen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
mossel schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 11:06:
Ook jij kan/kon die 3% van je belastbaar inkomen aftrekken.
Rente op persoonlijke leningen die niet hypothecair zijn voor de eerste woning is in Nederland al sinds jaren geleden (2001) niet meer aftrekbaar voor de inkomstenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Niet online
Henk007 schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 12:24:
[...]
Rente op persoonlijke leningen die niet hypothecair zijn voor de eerste woning is in Nederland al sinds jaren geleden (2001) niet meer aftrekbaar voor de inkomstenbelasting.
Nam impliciet aan dat het voor de aankoop (of verbetering/onderhoud) van de woning was. Voor details: http://www.eigenhuis.nl/d...uders-helpen-kinderen.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

Mijn korte termijn doel in het FO worden heb ik ook weer gehaald: ik ga medio september beginnen aan een nieuwe baan (vanuit de WW) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:16
Gefeliciteerd! Deze maand heb ik 2K afgelost op de affl. Vrije hypotheek, hierdoor komt de spaarquote onder 0 :) maar ik neem aan dat ik dit er beter uit kan laten bij het berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
hv08 schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 14:52:
Gefeliciteerd! Deze maand heb ik 2K afgelost op de affl. Vrije hypotheek, hierdoor komt de spaarquote onder 0 :) maar ik neem aan dat ik dit er beter uit kan laten bij het berekenen.
Wat bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
Waarschijnlijk dat z'n spaargeld is afgenomen door de aflossing, maar das natuurlijk lood om oud ijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Inderdaad :) dat de uitgaven net iets hoger waren dan de inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Aflossing is geen uitgave. Je totaal vermogen blijft hetzelfde. Moet je dus ook idd niet meenemen om je spaar quota te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Dan heeft augustus een spaarquote van 22.4%. Kleding deze maand eindelijk wat lager (245), helaas wel een nieuwe bril en voor 2 maanden lenzen voor mijn vrouw (480 euro), fietsaccessoires (350 eur), midweek vakantie februari (300 eur) en natuurlijk de normale hoge boodschappenkosten :)

Wel een meevaller van 180 euro omdat ik deze maand dat terugkreeg van de energiemaatschappij ipv 200 te betalen (ik weet het, ik heb het zelf teveel betaald :)).

Ik heb deze maand 2k afgelost op de affl. vrije hypotheek. Nog 127k te gaan, komende maand weer 2k.

Komende maand een nieuw bed (die we hebben uitgezocht is rond de 1500, nog even een tweede keer op liggen) en weekje vakantie, dus die spaarquote zal niet zo hoog zijn...

[ Voor 13% gewijzigd door hv08 op 31-08-2014 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
rube schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 16:45:
Aflossing is geen uitgave. Je totaal vermogen blijft hetzelfde. Moet je dus ook idd niet meenemen om je spaar quota te berekenen.
Hmmm, je netto waarde blijft wel het zelfde maar ik zou het wel willen zien als een uitgave. Je kan het geld daarna namelijk niet meer gebruiken. Het is namelijk geld wat je al hebt uitgegeven in een eerder stadium maar toen nog niet had.

Om het dan dus uit je spaarquota te houden weet ik niet of dat helemaal eerlijk is, je hebt namelijk een lening bij de bank en je hebt daarmee de verplichting om rente te betalen en (vaak) om af te lossen. Als je dit versneld wilt gaan doen is dat je eigen keuze maar het feit blijft dat je dit alleen doet omdat je een verplichting aan de bank hebt waar je graag van af wilt. Dus je kiest er voor om bijvoorbeeld 10 jaar een minder hoge spaarquota te hebben om er aan het eind een hele mooie spaarquota aan over te houden.

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Ik hanteer zelf meerde percentages voor mijn eigen inzicht:

vermogens toename uit loon (dus excl. passief inkomen)/netto loon

(vermogens toename uit loon+aflossing hypotheek)/netto loon

Totale vermogenstoename (=overschot netto loon+passieve inkomsten)/totaal inkomen (=netto loon+passieve inkomsten)

(Totale vermogenstoename + hypotheek aflossing)/ totaal inkomen

passieve inkomsten/totale inkomsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 20-09 13:33

Milmoor

Footsteps and pictures.

AcXeller schreef op maandag 01 september 2014 @ 12:01:
[...]

Hmmm, je netto waarde blijft wel het zelfde maar ik zou het wel willen zien als een uitgave. Je kan het geld daarna namelijk niet meer gebruiken. Het is namelijk geld wat je al hebt uitgegeven in een eerder stadium maar toen nog niet had.

Om het dan dus uit je spaarquota te houden weet ik niet of dat helemaal eerlijk is, je hebt namelijk een lening bij de bank en je hebt daarmee de verplichting om rente te betalen en (vaak) om af te lossen. Als je dit versneld wilt gaan doen is dat je eigen keuze maar het feit blijft dat je dit alleen doet omdat je een verplichting aan de bank hebt waar je graag van af wilt. Dus je kiest er voor om bijvoorbeeld 10 jaar een minder hoge spaarquota te hebben om er aan het eind een hele mooie spaarquota aan over te houden.
Volgens mij ben je minder liquide, heb je minder vastgelegde verplichtingen, maar is het geen uitgave. Want dan zou geld lenen een inkomst zijn.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Sterker nog, als je dan extra geld zou lenen zou je een hogere spaarquote hebben. Voor mij gaat die vlieger niet op. Dat stond er dus al }:O

[ Voor 12% gewijzigd door rube op 01-09-2014 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
rube schreef op maandag 01 september 2014 @ 13:14:
Sterker nog, als je dan extra geld zou lenen zou je een hogere spaarquote hebben. Voor mij gaat die vlieger niet op.
Daar staat dan wel weer een schuld tegenover die je moet afbetalen. Dus ja, je zou op deze manier misschien een maand je spaarquota kunnen opkrikken maar daarna is ie nog lager dan voor de lening omdat je nu meer rente en aflossing moet betalen. Als iemand dan elke maand 3000 euro extra gaat lenen zodat de getallen maar mooi zijn dan wens ik hem/haar veel plezier daar mee.

Als we nu de boel eens gaan omdraaien: Volgens de door jou genoemde methode krijg/hou ik een veel hogere spaarquota door schulden niet af te lossen (want aflossen of niet heeft geen invloed op de spaarquota binnen dezelfde maand). Iemand met een lineaire hypotheek heeft op deze manier dus altijd een lagere spaarquota dan iemand met een gelijke aflossingsvrije hypotheek (en gelijke rente) ook al lost de aflossingsvrije persoon hetzelfde als de lineaire af en zijn ze gelijk klaar echter heeft de aflossingsvrije altijd een hogere spaarquota gehad.

Dan vind ik het logischer om deze dus wel mee te nemen, daarbij zal je spaarquota ook weer stijgen zodra je aflost omdat je minder schuld hebt. Dit gebeurd niet op magische wijze maar doordat je een bewuste keuze hebt gemaakt om tijdelijk je spaarquota te verlagen om daarmee sneller aan je verplichtingen te voldoen.

Als je het heel principieel gaat bekijken kan je je zelf afvragen of je wel kan praten over een spaarquota zolang je nog schuld heb :P

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Nee, wnat een spaarquote zegt alleen iets over het gedeelte van je inkomen wat je spaart, niet iets over je vermogen. Als je 5.000/maand verdient en je zet er 1.000 per maand opzij heb je een 20% spaarquote. Maakt niet uit of je vermogen -100K is of +100K. Of je er vervolgens je schuld mee aflost, of je schuld gelijk houdt maar het in een apart potje zet maakt ook weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Exact, imo is dat de enige manier om het te bekijken.
Spaarquota en vermogen (al dan niet negatief) zijn twee verschillende zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Rekenen de meeste mensen hier de spaarquota uit vanuit de uitgaven kant? Ik zelf reken alles uit vanuit de vermogenstoename kant. Ik analyseer ook graag waaruit de vermogenstoename is opgebouwd.

Als we over inkomen praten (in relatie tot de spaarquota) neem ik aan dat de passieve inkomsten hierin zijn inbegrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 07:48
Ik zou dat apart doen? In principe kan je dan Spaarquotum verdelen naar "Vermogen" en "Loon uit arbeid" :)

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Inderdaad spaarquota = (1-(uitgaven / inkomsten))*100%
Voorbeeld, 1K uitgaven, 4 inkomsten = ( 1- 1/4 ) *100% = 0.75 *100% = 75%.

Ik heb mijn passief inkomen daar wel bij zitten, maar vermogenstoename niet. Dat is dan inderdaad misschien ook niet 100% maar werkt voor mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 09:56
Accountant schreef op maandag 01 september 2014 @ 15:01:
Rekenen de meeste mensen hier de spaarquota uit vanuit de uitgaven kant? Ik zelf reken alles uit vanuit de vermogenstoename kant. Ik analyseer ook graag waaruit de vermogenstoename is opgebouwd.
Dat doe ik ook: de verandering van het eigen vermogen is het meest interessant, zeker als je het uitsplitst in verandering door toe- of afgenomen activa (banksaldo of bezittingen) of passiva (hypothecaire lening of andere schulden etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
rube schreef op maandag 01 september 2014 @ 15:24:

Ik heb mijn passief inkomen daar wel bij zitten, maar vermogenstoename niet. Dat is dan inderdaad misschien ook niet 100% maar werkt voor mij wel.
Zo doe ik het ook idd :)

Nog een leuke comic die ik tegenkwam voor dit topic
Afbeeldingslocatie: http://imgs.xkcd.com/comics/investing.png

[ Voor 12% gewijzigd door hv08 op 01-09-2014 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
Ik hou per maand bij hoeveel er binnenkomt en hoeveel er buitengaat (in categorieen) plus wat er ongeveer gespaard is.
Dan éénmaal per jaar hou ik bij hoeveel vermogen ik heb. Eerst enkel spaargeld en beleggingen bij de verschillende banken. Vervolgens eronder ook de geschatte huisprijs (aankoopprijs met een inflatie van 2% per jaar), hoeveel hypotheek er nog openstaat, ... voor het eindtotaal van het vermogen. Aangezien dat iets is van de lange adem lijkt éénmaal per jaar me wel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p2w
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-12-2024

p2w

Geschatte huisprijs is wel erg positief lijkt me na de huidige huizencrisis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
In Belgie is er geen huizencrisis geweest ;) Ze spreken wel al tien jaar van die correctie maar we zien wel. Al van voor de economische crisis zat ons systeem ook wat steviger in elkaar dan in Nederland qua hypotheek constructies. (Minder vreemde constructies.)

Ik heb ook pas in 2012 gekocht dus het is ook niet dat het al zo lang aan de gang is natuurlijk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
rube schreef op maandag 01 september 2014 @ 15:24:

Wat beschouw je als passief inkomen en vermogenstoename dan?

Ik snap namelijk niet goed waar je vermogen nog meer mee kan muteren. Tenzij je wellicht je woonhuis als vermogen meetelt (maar volgens mij doe je dat niet). Of tel je koersresultaat niet mee als passieve inkomsten maar alleen rente en dividend?

Edit:
Ik doe het dus zo:
Vermogen op 1ste 1.000
Vermogen op 31ste 2.000
Vermogensmutatie 1.000
Loon: 2000

Opbouw vermogensmutatie:
Spaardeel 500
Koersresultaat 250
Rente 50
Dividend 200
Aflossing 100 (doet niet mee in vermogensmutatie)

Spaar% van netto loon: 500/2000=25%
Spaar% van netto incl. aflossing:= 600/2000=30%
Spaar% van totaal inkomen: = 1000/2500=40%
Spaar% van totaal inkomen incl. aflossing= 1100/2500=44%

[ Voor 24% gewijzigd door Accountant op 01-09-2014 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Accountant schreef op maandag 01 september 2014 @ 16:07:
[...]
Wat beschouw je als passief inkomen en vermogenstoename dan?

Ik snap namelijk niet goed waar je vermogen nog meer mee kan muteren. Tenzij je wellicht je woonhuis als vermogen meetelt (maar volgens mij doe je dat niet). Of tel je koersresultaat niet mee als passieve inkomsten maar alleen rente en dividend?
Inderdaad, rente en dividend ontvang in echte Euro's. Daar kan ik direct wat mee kopen en dat zie ik dan ook als passief inkomen. Evenals (heb ik overigens niet) licentie inkomsten, advertentie inkomsten van een website e.d. waar je nu niets meer voor hoeft, verhuur van een huis e.d.

Koersresultaat tel ik niet mee als inkomsten / uitgaven, alleen als een mutatie in vermogen. Wellicht dat je het op het moment dat je daadwerkelijk verkoopt het wel als inkomsten kan zien (zoals andere landen dat ook zien voor de belasting). Maar ik vind het onzinnig om in maand 1 x% aan inkomsten "te boeken" als de aandelen x% gestegen zijn en in maand 2 x% aan kosten te boeken om dat het x% gedaald is.

Wat ik overigens wel doe is het bijhouden hoeveel vermogenstoename/afname per maand door sparen komt en hoeveel het totaal is (dus incl. de waarveranderingen van aandelen e.d.). En uiteraard heb ik daar ook een grafiek van :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
[quote][
rube schreef op maandag 01 september 2014 @ 16:38:
[...]

Inderdaad, rente en dividend ontvang in echte Euro's. Daar kan ik direct wat mee kopen en dat zie ik dan ook als passief inkomen.
Dacht al dat het zoiets was, helder.
[
rube schreef op maandag 01 september 2014 @ 16:38:
[...]

Koersresultaat tel ik niet mee als inkomsten / uitgaven, alleen als een mutatie in vermogen. Wellicht dat je het op het moment dat je daadwerkelijk verkoopt het wel als inkomsten kan zien (zoals andere landen dat ook zien voor de belasting). Maar ik vind het onzinnig om in maand 1 x% aan inkomsten "te boeken" als de aandelen x% gestegen zijn en in maand 2 x% aan kosten te boeken om dat het x% gedaald is.
Daarom reken ik het spaarquota ook eigenlijk niet zo heel vaak uit. De koersresultaten drukken in maandelijkse overzichten inderdaad te hard door. Ik heb nu een historie van 4 jaar dat geeft wel een mooi overzicht weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Ja, maar ik wil wel maandelijks weten hoeveel ik spaar, zodat ik weet of ik goed ga of niet, of het erg veel afwijkt van dezelfde maand vorig jaar en of bepaalde acties echt nut hebben.

Op basis daarvan kan ik wel degelijk sturen (indien nodig). De koersresultaten moet je dan apart kijken, en ook daarop kun je dan sturen indien nodig (wellicht neemt je vermogen jaarlijks met 100% toe en ben je dik tevreden, maar verlies je nog steeds 50% op de beurs door enorm te speculeren :P )

Als je dat dus niet (voor jezelf) goed helder hebt is het lastig om gericht te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lointje schreef op maandag 01 september 2014 @ 15:53:
In Belgie is er geen huizencrisis geweest ;) Ze spreken wel al tien jaar van die correctie maar we zien wel. Al van voor de economische crisis zat ons systeem ook wat steviger in elkaar dan in Nederland qua hypotheek constructies. (Minder vreemde constructies.)

Ik heb ook pas in 2012 gekocht dus het is ook niet dat het al zo lang aan de gang is natuurlijk :-)
In Nederland dan wel, maar ik vind het een beetje een relatief verhaal. Vervelend als de hypo onder water staat (bijstorten/hogere rente is niet grappig), maar je nieuwe huis wordt net zo hard goedkoper als je eigen huis (of als je groter wil gaan wonen gaat het nog wel harder).

't Is pas écht interessant als je de boel wil cashen tegen de pensioendatum aan.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2014 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
Mijn huis heb ik ook in m'n vermogens overzicht staan, net als de inventaris. Het huis op woz-waatde en de inventaris tegen kostprijs min 10 jaars afschrijving (sommige dingen ook korter, m'n TV bv. tegen 3 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Uiteraard leiden er gelukkig meerdere wegen naar Rome en moet iedereen zijn eigen systeem gebruiken.
rube schreef op maandag 01 september 2014 @ 16:59:
Ja, maar ik wil wel maandelijks weten hoeveel ik spaar, zodat ik weet of ik goed ga of niet, of het erg veel afwijkt van dezelfde maand vorig jaar en of bepaalde acties echt nut hebben.

Op basis daarvan kan ik wel degelijk sturen (indien nodig). De koersresultaten moet je dan apart kijken, en ook daarop kun je dan sturen indien nodig (wellicht neemt je vermogen jaarlijks met 100% toe en ben je dik tevreden, maar verlies je nog steeds 50% op de beurs door enorm te speculeren :P )

Als je dat dus niet (voor jezelf) goed helder hebt is het lastig om gericht te sturen.
Ik wil met name weten hoeveel ik absoluut spaar/vermogen toeneemt per maand. Op jaarbasis ben ik dan meer geïnteresseerd in de percentages. Bij maandelijkse percentages krijg ik te grote fluctuaties en dat vind ik niet zo prettig werken voor mezelf.

Ik stuur mijn beleggingen i.c.m. spaargeld met name o.b.v. mijn gemiddeld (jaar)rendement op mijn totaal vermogen. Doelstelling hierbij is geen negatief rendement en te eindigen op een gemiddeld jaar rendement op het totaal vermogen van minimaal 5%.
DappereDodo schreef op maandag 01 september 2014 @ 20:06:
Mijn huis heb ik ook in m'n vermogens overzicht staan, net als de inventaris. Het huis op woz-waatde en de inventaris tegen kostprijs min 10 jaars afschrijving (sommige dingen ook korter, m'n TV bv. tegen 3 jaar).
Boekhoudkundig natuurlijk de juiste manier, maar voor mij persoonlijk sluipen er teveel onzekere schattingen erbij in op die manier. Ik reken me eigenlijk armer dan ik daadwerkelijk ben :+ , noem het een stukje voorzichtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:02
DappereDodo schreef op maandag 01 september 2014 @ 20:06:
Huis heb ik ook meegenomen, inventaris niet.
Pagina: 1 ... 64 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.