Leuk topic, waar ik nu maar eens mijn levensstijl inplet. Mijn idee is om binnen een jaar of tien in ieder geval minder financieel afhankelijk te zijn door de maandlasten naar beneden te brengen. Daarbij zou ik het ideaal vinden als ik bijvoorbeeld een dag of drie per week nog maar hoef te werken en daar nog prima van rond kan komen. Laat me vooropstellen dat gezondheid en genieten nu het belangrijkste is en dat je nooit goed kunt plannen hoe de toekomst gaat lopen wat dat betreft.
Wat uitgaven betreft ben ik denk ik altijd vrij zuinig geweest en die zuinigheid komt waarschijnlijk doordat veel dingen die ik als kind wilde hebben ze vrijwel nooit kreeg, maar vaak een net zo leuke tweedehands variant ervan. Mijn moeder kocht vaak tweedehands kleding voor mij net zoals dat het merendeel van het interieur bij mijn ouders thuis tweedehands is. Ik denk dat ze dat nog van hun generatie en of ouders hebben meegekregen. Relatief weinig materialistisch. Alsmede nooit zomaar alles weggooien, maar kijken of je het nog kunt hergebruiken. Ziedaar in ieder geval de voedingsbodem.
Als ik iets koop denk ik er vijf keer over na en in veel gevallen zie ik zelfs van de koop af omdat ik dan denk "wat voegt het permanent toe?" Ik ben niet van de
gadgets, maar liever de langdurige investeringen. Dus iets kopen dat dan misschien duurder is, maar waar je jarenlang plezier van blijft hebben. Daar gaat het geld dus inzitten. Maar aangezien ik die grotere investeringen weinig doe, blijft er veel over om te sparen.
Probeer alles op de fiets te doen en rijd rustig km. of 7 naar een andere plaats om daar boodschappen te doen en weer terug. Weer of geen weer. En naar het werk ook een km. of 10 fietsen, weer of geen weer. Goed voor de geest en gezondheid en het kost mij niets. We hebben een auto, maar die gebruiken we gemiddeld 2x per week als we naar famile toegaan of als vriendin dag geen zin heeft in openbaar vervoer. We gaan niet uit of naar de bioscoop en doen ook niet aan tussendoortjes of snacks of kant-en-klaar eten maar proberen altijd zelf iets te maken (bijv. saus zelf maken ipv kant-en-klaar-pakje). Het lijkt alsof het allemaal veel tijd kost, maar dat valt tot nu toe nog redelijk mee.
We gaan 1x per jaar op vakantie en af en toe een weekend weg. In ieder geval zorgen de tot nu toe genoemde punten ervoor dat we vrij goed kunnen sparen. En ik roep ook wel eens dat ik me afvraag waarom ik het geld verdien, omdat ik eigenlijk niet goed weet waar ik persoonlijk het nuttig aan zou willen of kunnen besteden (behalve aan goede doelen misschien). Daarbij kom ik dus op het punt aan dat van al het geld dat wij samen sparen we nu of volgend jaar een huis willen kopen en al een groot gedeelte kunnen gebruiken om de hypotheek lager te krijgen. Onlangs hebben we een berekening zitten maken en als we net zo sparen als we momenteel doen en dat gebruiken om een eventuele nieuwe hypotheek jaarlijks extra af te lossen (binnen de 10% boete marge), we binnen zeven jaar onze hypotheek afgelost kunnen hebben. Hierbij niet eens eventuele loonstijging meegerekend. Uiteraard ga ik hierbij er dus niet vanuit dat we ziek raken en/of werkeloos raken. Maar het zou in theorie betekenen dat we voor ons 40e levensjaar een huis kunnen hebben zonder hypotheek. Dat is nog niet helemaal financieel onafhankelijk, omdat je nog altijd inkomen nodig hebt voor eten en GWL en verzekeringen en vakanties of wat dan al niet. Maar allicht dat ik ideeen kan opdoen in dit topic