Het is maar wat je ervoor over hebt.
Wij hebben 2 auto's voor de deur staan (corsa 2011) en (renault 2013 lease). en we rijden gezamelijk 70K - 80K per jaar. Dat kost ons 1200 euro per maand -> 15K per jaar afgerond.
Per kilometer geven we dus tussen de 18 en 20 cent uit aan de auto's. (alle kosten en afschrijving inbegrepen).
Nu kan je zeggen dat 15K een hoop geld is, maar zonder de 2 auto's voor de deur hadden wij het werk niet gehad. waardoor we anders veel minder hadden verdient en dus verder van FO afzaten dan dat het nu het geval is.
Het voordeel van die ene lease auto is dat alle privé kilometers gratis zijn, dat gevoel van vrijheid is ook heel erg fijn. Tenzij we allebei op het zelfde moment ergens anders moeten zijn. De lease auto legt dan de grootste afstand af.
De grootste spaarpot voor ons is de hypotheek, als deze is afgelost zakken de maandelijkse lasten met 1300 euro.
Alles wat we dus overhouden aan sparen verdwijnt het huis in en dat zien we terug in lagere maandlasten en dus een kleiner probleem als er inkomen wegvalt en een kleiner vermogen dat nodig is om daarna verder te leven. zonder te werken.
Ben nu hard bezig dus om de maandelijkse lasten naar beneden te krijgen.
- meer aflossen in de hypotheek
- auto's schrijven per jaar steeds minder af.
- Apparaten direct goed aanschaffen zodat ik over 5 jaar niet de verleiding heb om weer iets nieuws en beters te kopen.
- kosten vakanties 2014 = 800 euro voor 2 personen in het gehele jaar. (weet niet of dit nog lager kan met hetzelfde vakantie genot).
- gebruikmaken van supermarkt acties(neem regelmatig een zak groente en fruit gratis mee van de jumbo) -> als je iets rots vindt in de versafdeling krijg je gratis voedsel

.
Uiteindelijk moet je kijken welke investeringen op termijn het meeste opleveren/ het minst kosten.
Rendement maken op vermogen zie ik echt als stap 2 in mijn plan om FO te worden. Ben om dit moment nog 25 dus alle tijd om de balans goed te krijgen tussen inkomen en uitgaven.
Ben wel met speelgeld bezig op de beurs om in ieder geval ervaring op te doen en ik sta nu op -87% rendement maar gelukkig heeft me dat maar 40 euro gekost.
Ik kijk over 5 jaar wel hoe het er voor staat, aangezien 2 kinderen tegen die tijd mijn FO plannen behoorlijk onderuit halen

.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber