Financiële onafhankelijkheid Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 100 Laatste
Acties:
  • 758.105 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
Eigenlijk zouden je afschrijvingskosten, wat Accountant eigenlijk al min of meer zegt, leidend moeten zijn.

Je afschrijvingskosten (tezamen met alle andere terugkerende kosten) bepalen wat je auto kost. De aanschaf is enkel een liquiditeitsvraagstuk. Zo kijken bedrijven er boekhoudkundig ook tegenaan, niet zonder reden.

[ Voor 5% gewijzigd door rr7r op 20-08-2014 23:52 ]

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 10:22
rr7r schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 23:51:
Eigenlijk zouden je afschrijvingskosten, wat Accountant eigenlijk al min of meer zegt, leidend moeten zijn.

Je afschrijvingskosten (tezamen met alle andere terugkerende kosten) bepalen wat je auto kost. De aanschaf is enkel een liquiditeitsvraagstuk. Zo kijken bedrijven er boekhoudkundig ook tegenaan, niet zonder reden.
Maar extra liquiditeit kan ook weer flink duur worden als je dat moet lenen, die kosten moet je ook wel meerekenen dan.

Ik heb wel eens discussies met mensen die vinden dat de trein duurder is dan de auto. En het eerste wat ze vergeten is om de totale kosten van hun auto uit te rekenen. Dus afschrijving, verzekering, wegenbelasting, brandstof, onderhoud afzetten tegen het aantal kilometers die gemaakt worden. Onder het mom van "hij staat er toch" wordt dat een zinloze discussie. Als je al die kosten wel meeneemt en het reisgedrag past dan is de trein vele malen goedkoper. Maar dat verschilt per situatie.

Als voorbeeld, wij gaan vaak van het midden van het land naar Groningen in het weekend, beide een weekend vrij abonnement en dan is alles gedekt. In ons geval is dat veel goedkoper dan met de auto.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Maar iemand die wel een auto heeft, zal wel zo redeneren. Hij heeft namelijk al een auto. ;) Als je geen auto hebt, kun je dat natuurlijk wel als besparing opvoeren.

Ik sta op het punt om een auto te kopen, omdat ik merk dat het gemak van een auto me geld waard is. Dat het me niet dichter bij FO brengt? Dat is iets wat me eigenlijk niet zo kan schelen: het gemak gaat in dit geval voor. Daar wil ik best wat langer voor werken.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Ik twijfel na een paar jaar zonder auto gedaan te hebben of ik toch niet weer een klein autootje moet kopen. Gisteren was voor mij (letterlijk) de druppel na wederom een complete stortbui over me heen gekregen te hebben op de scooter.
Het is leuk dat het zo goedkoop rijden is op zo'n ding maar elke keer zeiknat of ijskoud aankomen is ook niet altijd even prettig.
Alleen ik zie wel erg op tegen de kosten van zo'n hok voor de deur. Ik zal hem niet heel veel kilometers per jaar rijden en het zal een zuinig hok worden dus brandstofkosten blijven beperkt maar dan heb je natuurlijk wel gewoon de maandelijkse kosten weer elke maand en het onderhoud wat aardig op kan lopen bij auto's. het houdt op zijn minst in dat ik 100 tot 150 euro per maand méér kwijt ben dan nu. -O-

Daarnaast ben ik bijna aan de beurt voor afrijden voor mijn motor examen dus wil waarschijnlijk volgend jaar ook een motorfiets kopen....keuzes ... lastig :( Al komt die waarschijnlijk dan in de plaats van de scooter dus dat valt enigszins tegen elkaar weg.

Waarom woon ik niet gewoon in californie ofzo :{ tenminste goed weer.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:32
Je hebt toch ook van die overdekte scooters?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Metro heb je al gekeken wat een taxi kost voor die 3 dagen in de maand dat je niet door de regen heen wilt?
Dat kan wel eens goedkoper zijn dan een auto kopen.
of wellicht heb je zoiets als greenwheels in de buurt waardoor je enkel betaald als je de auto gebruikt.

[ Voor 42% gewijzigd door Smuggler op 21-08-2014 09:17 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Smuggler schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 09:16:
Metro heb je al gekeken wat een taxi kost voor die 3 dagen in de maand dat je niet door de regen heen wilt?
Dat kan wel eens goedkoper zijn dan een auto kopen.
of wellicht heb je zoiets als greenwheels in de buurt waardoor je enkel betaald als je de auto gebruikt.
_O- 3 dagen in de maand? Alleen deze week ben ik al 3 keer natgeregend. Vorige week ook al 2 keer.
Greenwheels heb ik ook wel eens naar gekeken ja, op zich ook wel interessant alleen heb ik dan weer een abbo erbij en dat vind ik dan ook zonde als ik er geen gebruik van maak. Bovendien weet ik pas als ik weg ga of ik met de auto zou willen of niet en je moet bij greenwheels van te voren inplannen wanneer je de auto wilt gebruiken. bijkomend nadeel is dat de dichtsbijzijnde greenwheel auto in Vlaardingen en Schiedam staat ........ Ik woon in Spijkenisse en werk in Schiedam......... ;( werkt dus helaas niet.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
In principe zou ik ik mijn situatie eigenlijk ook niet per se een auto nodig hebben. Woon- werkverkeer zou op de fiets kunnen, boodschappen doen e.d. ook, voor andere dingen een aantal keer per jaar een auto huren.
Toch heb ik voor het gemak wel een flink bedrag over, dus de auto staat hier, hoewel eigenlijk niet binnen het FO beleid ;)
Ik heb wel eens nagedacht over zo'n 45km geval; in principe spotgoedkoop rijden voor stadsverkeer of korte-afstand-woonwerkverkeer, maar nee, in zo'n koekblik wil ik niet rondrijden.

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:56

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
De luxe van 2 auto's bevalt mij prima ook al kost dit rond de 5.000-7.000 per jaar (alleen rente derving berekening ik niet) voor slechts 20.000 tot 25.000 km. Zelf woon ik op loopafstand van mijn werk en heb ik slecht sporadisch een auto nodig voor mijn werk, we hebben de 2e auto dus puur uit luxe.
We hebben een A-segmenter 5 jaar geleden nieuw gekocht met de slooppremie. Levensduur verwacht ik op 12-15 jaar heeft na 5 jaar slechts 40K gelopen. Voldoet eigenlijk prima als zuinige en betrouwbare auto enige minpunt is de beperkte bagageruimte. De kosten afgelopen jaren MRB 225, verz, 235, onderhoud gem. pj 125 afgelopen 5 jaar, afschrijving 875 obv 8 jaar. Ongeveer 1500 en dan heeft hij welgeteld 0km gelopen.
De C segmenter heb ik afgelopen jaar gebruikt gekocht en is 9-10 jaar oud. De eigenaren voor mij hebben op deze auto 18 tot 20.000 afgeschreven in 9 jaar tijd. Dit zal richting de 2K per jaar gaan, ik denk redelijk normaal voor een gebruikte C segmeter van die leeftijd. Ik hoop er 5 jaar mee te doen wat neer komt op een afschrijving van 500 per jaar. Door de lage afschrijving krijg ik wel een verplaatsing naar hogere onderhoudskosten. Ik kan het me veroorloven om een goedkopere auto te kopen met het risico meer te moeten uitgeven aan onderhoud. Bij mijn vorige auto had ik wat meer geluk, mijn huidige auto heeft wat meer mankementjes en is wat storingsgevoeliger. Maar ik hoop door nu wat meer geld aan onderhoud uit te geven dat zich dit in toekomstige 4 jaar terug laat betalen met lagere kosten.
De kosten MRB 580, verz, 300, lastige schatting hoop 600 pj, afschrijving 500 obv 5 jaar. De bezittingskosten rond de 2.000 per jaar.

Rentederving neem ik niet mee in mijn berekening dat vind ik alleen interessant als je met lease auto van de baas gaat rekenen of als je een goedkope versus een dure auto wilt vergelijken. Benzinekosten is natuurlijk sterk afhankelijk van het type auto.

Een a segment auto van rond de 10K wil ik wel nieuw kopen, maar veel meer als 10K voor een nieuwe auto zou ik niet willen uitgeven. Dan zit er mijn inziens teveel van mijn kapitaal in een auto.

Overigens betitel ik mezelf wel als een autoliefhebber en kan ik intens genieten van auto's. Maar het bezitten van een nieuwe dure auto brengt voor mij teveel stress met zich mee dat laat ik graag aan andere mensen over. Stress= deukjes, krasjes, goede parkeerplaats zoeken, afschrijving waar ik een hartaanval van zou krijgen, poetsen etc. En het feit dat er altijd wel een andere droomauto bestaat wat het een bodemloze put maakt. Ik geniet intens van andermans auto's en ben tevreden met ons wagenpark ook al had ik het wellicht graag anders gezien.

Wat me wel fijn zou lijken is om 2 A segment auto's te hebben en voor de langere ritten/vakantieritten weekendjes weg/klusjes de auto van ouders/schoonouders te lenen/delen. Soort van greenwheels achtig iets maar dan met bekenden in mijn geval het liefst ouders. Mijn schoonvader zou er nooit mee akkoord gaan want zijn auto is hem heilig maar mijn eigen vader zou ik wel zover krijgen. Maar van de andere kant heb ik ook weer geen zin in dat gedoe. Want in 90% van de tijd voldoet een kleine auto en zit je er alleen in. Huren heb ik dan niet zoveel zin in want dat betekent veel geregel en waarschijnlijk toch duurder omdat je toch die 2e a segmenter moet blijven doorbetalen.

• !null
Ik leen ook de diesel station van m'n ouders voor een vakantie. We hebben zelf een lichte B segmenter, en dat is genoeg om met ons kleine gezinnetje + kinderwagen enzo, overal naar toe te gaan. Maar vakantie met tent e.d., nee dat wordt hem niet. Alleen naar hotelletjes dan :P En dat doen we niet zo snel.

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 21-08-2014 10:17 ]

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:27
Maar waarom heb je dan eigenlijk 2 auto's?

Wij hebben ook 2 auto's gehad gedurende een korte periode ivm werk. Maar zodra die situatie weer veranderde zijn we gewoon teruggegaan naar 1 auto (alleen al prettig omdat je niet met 2 x onderhoud, APK's e.d. zit)

• cytherea
In tegenstelling tot Accountant ben ik totaal geen auto liefhebber en hoef ik ook geen auto te bezitten. Wij doen zoveel mogelijk op de fiets en de rest met de trein/bus. Dat gaat al ruim 5 jaar zonder problemen. Weekendvrij abonnement kost mij 480 per jaar en afschrijving/reparaties op de fiets misschien een keer 100 euro. Dan kan ik elke 5 jaar een compleet nieuwe fiets kopen. Dus zet dit tegen de 1500-2000 euro die een auto standaard kost en I rest my case ;) Daarnaast een goeie waterdichte jas..

(het is allemaal heel persoonlijk en over smaak valt niet te twisten, ik zie het voordeel van een auto ook wel in. Als ik een klus aanneem die niet of moeilijk met het OV te bereiken is heb ik zo weer een auto. Maar dan wel de goedkoopste die ik kan vinden.)

Greenwheels ben ik een tijdje lid van geweest en op zich erg handig maar niet voor woon/werk verkeer. Je betaalt namelijk per uur en de teller loopt dan de hele dag door. Voor nood zou het kunnen maar ik zou het niet structureel doen, dat wordt erg duur.

• timag
  • Laatst online: 22:07
koentje115 schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 00:28:
[...]

Je kan deze leegtes ook opvullen met werken, reageren op fora, etc. Niet dat dat beter is, maar het is allesinds goedkoper ;)
_/-\o_
flyingdutchboy schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 11:33:
[...]

Tja, voor een verouderd type auto is er een groot aanbod op marktplaats voor velgen met banden. Veel goedkoper dan nieuwe banden kopen. Uiteraard goed op het profiel letten.
Ik weet niet of ik zou vertrouwen op tweedehands banden. Die dingen zijn toch wel vrij essentieel voor je veiligheid, een klapband bij 120 kan vrij dodelijk zijn...
cytherea schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 07:17:
[...]

Ik heb wel eens discussies met mensen die vinden dat de trein duurder is dan de auto. En het eerste wat ze vergeten is om de totale kosten van hun auto uit te rekenen. Dus afschrijving, verzekering, wegenbelasting, brandstof, onderhoud afzetten tegen het aantal kilometers die gemaakt worden. Onder het mom van "hij staat er toch" wordt dat een zinloze discussie. Als je al die kosten wel meeneemt en het reisgedrag past dan is de trein vele malen goedkoper. Maar dat verschilt per situatie.
Met de huidige benzineprijs is met korting met de trein reizen voor één persoon al goedkoper dan met de auto rijden, tenzij je een hele zuinige auto hebt.

[ Voor 69% gewijzigd door timag op 21-08-2014 10:28 ]

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Zoasls gezegd puur voor de luxe. Luxe is dan uit te leggen als luiheid om te fietsen en geen zin om nat te worden. Ons hele sociale leven speelt zich af in een kring van 5-10km wat dus in feite prima te overbruggen is met de fiets. Een betere prive planning zou wellicht ook uitwijzen dat 1 auto voldoende is.

Als het regent en we willen beiden een andere kant uit dan is 1 auto lastig en die situaties willen we vermijden vandaar dus 2 auto's. Heel onlogisch allemaal als ik het zo teruglees maar ik ben dan ook niet de extreemste in het topic om alles weg te bezuinigen.

Wel 2 mooie fietsen in de bestelling staan met fietsplan. Dat scheelt wel lekker een hoop en krijgen er nog gratis voor 135 pp aan accesoires/mag verrekend worden op de aankoopsom. Eindelijk eens een fatsoenlijk fietsje.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:02
Grappig, wij zijn 1 jaar geleden juist van 2 auto's naar 1 auto gegaan ( met de opbrengst daarvan zonnepanelen neergelegd en studieschuld afgelost), en gaan volgend jaar zelfs de lease-auto alleen nog maar zakelijk rijden. Hierdoor ga ik er volgend jaar ruim 400 euro per maand op vooruit.

Auto-gebruik compenseren we dan met snappcar en eventueel greenwheels. Dit zal gemiddeld gezien niet veel vaker zijn dan 3x per maand. Dus na aftrek van kosten besparen we dan nog zeker 200 euro per maand.

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:56

Don Quijote

El Magnifico

cytherea schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 10:21:
In tegenstelling tot Accountant ben ik totaal geen auto liefhebber en hoef ik ook geen auto te bezitten. Wij doen zoveel mogelijk op de fiets en de rest met de trein/bus. Dat gaat al ruim 5 jaar zonder problemen. Weekendvrij abonnement kost mij 480 per jaar en afschrijving/reparaties op de fiets misschien een keer 100 euro. Dan kan ik elke 5 jaar een compleet nieuwe fiets kopen. Dus zet dit tegen de 1500-2000 euro die een auto standaard kost en I rest my case ;) Daarnaast een goeie waterdichte jas..

(het is allemaal heel persoonlijk en over smaak valt niet te twisten, ik zie het voordeel van een auto ook wel in. Als ik een klus aanneem die niet of moeilijk met het OV te bereiken is heb ik zo weer een auto. Maar dan wel de goedkoopste die ik kan vinden.)
Precies over smaak valt niet te twisten. Het niet hebben van een auto zou voor mij geen optie zijn, puur omdat een auto een essentieel onderdeel is van wat ik met "vrijheid" associeer. Natuurlijk kan je best leven zonder auto, maar dat zou ik als zo'n beperking in mijn vrijheid zijn dat ik dit niet zou willen.
In mijn hele FO berekening zal dan ook altijd een auto worden meegenomen :-).

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Accountant schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 10:26:
Zoasls gezegd puur voor de luxe. Luxe is dan uit te leggen als luiheid om te fietsen en geen zin om nat te worden. Ons hele sociale leven speelt zich af in een kring van 5-10km wat dus in feite prima te overbruggen is met de fiets. Een betere prive planning zou wellicht ook uitwijzen dat 1 auto voldoende is.

Als het regent en we willen beiden een andere kant uit dan is 1 auto lastig en die situaties willen we vermijden vandaar dus 2 auto's. Heel onlogisch allemaal als ik het zo teruglees maar ik ben dan ook niet de extreemste in het topic om alles weg te bezuinigen.

Wel 2 mooie fietsen in de bestelling staan met fietsplan. Dat scheelt wel lekker een hoop en krijgen er nog gratis voor 135 pp aan accesoires/mag verrekend worden op de aankoopsom. Eindelijk eens een fatsoenlijk fietsje.
Bij ons heeft vriendin wel een auto maar ik niet maar wij hebben helaas alles wat verder weg, woon-werk afstand is voor mij 22km enkele reis en voor haar ook ruim 20km, wel dezelfde kant op alleen 9 vd 10 keer niet dezelfde werktijden dus samen rijden gaat helaas niet. Als het weer een beetje mee zou werken is 1 auto ook gewoon perfect te doen maar het is dit jaar echt pet.

Ik rij al jarenlang elke dag met de fiets naar het werk (pas sinds een jaar afgewisseld met de scooter) en dit jaar spant echt de kroon qua slecht weer.

• !null
Het is inderdaad vrij persoonlijk. Zelf vind ik het prettiger met de auto naar m'n werk, maar sec gezien heb ik het niet nodig en kan ik met meer reistijd ook wel met de trein. En dan zou het verstandiger zijn om een trein abbo te nemen, en zou dat goedkoper zijn. Maar er is meer, namelijk alles wat we buiten werk doen aan familie en vrienden. En tja, dan zou het een beperking opleveren, inderdaad beperking van de vrijheid.
Vaak is OV wel een alternatief als je iets meer geduld hebt, maar sommige familie is gewoon niet te bereiken met OV.

De auto kost ons maar 18 eu mrb, en 18 eu verzekering in de maand, en ik denk iets van 150 eu brandstof. Onderhoud enzo is zeer laag, met een paar honderd eu per jaar.

Ik zou graag naar m'n werk fietsen, maar dat kan ik niet betalen.

• Blik1984
!null schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 10:32:

Ik zou graag naar m'n werk fietsen, maar dat kan ik niet betalen.
Die moet je even uitleggen...

• !null
Ik werk in het Gooi....

• Blik1984
Ah, zo. Maar er zijn ook goedkope huizen te vinden in het Gooi :)

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Blik1984 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 10:33:
[...]

Die moet je even uitleggen...
Ik snap hem nog niet, waarom is het dan te duur om te fietsen? :/

• !null
Wellicht, maar zo goedkoop als nu is gelukt gaat me niet lukken in het Gooi.
Wel is het natuurlijk een optie om op 20km afstand wat te vinden, en dan te fietsen, ik heb niks tegen dergelijke afstanden fietsen. Echter was het dan nog steeds wel wat duurder geweest, en bijkomend nadeel: dichterbij mijn werk is verderweg van m'n vriendin's werk.

@Metro2002: Huizenprijzen.

Als het echt moet, zouden er inderdaad nog steeds opties zijn om dichterbij te wonen. Maar met de auto is zo zeer betaalbaar, en zou het allemaal te duur worden kan ik alsnog met de trein, geen moeite mee.
We zijn echter meer gehecht aan Amsterdam, en we hebben nu een nieuwbouw huis gekocht wat mogelijks zelfs nog gaat stijgen in waarde (opkomende buurt), en we zo superzuinig kunnen stoken. Dat gaat ons veel voordelen opleveren. Dat tegenover een duurder maar ouder huis richting het Gooi, de verschillen in woonlasten kun je wel een A-segmentertje van rijden, of de trein nemen.

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Als t huis 900k kost vanwege locatie ipv 300k ...tja ;) Fietsen beperkt de straal waarbinnen je kan wonen van je werk wel behoorlijk.

Ikzelf heb nu een auto van de zaak, alleen dat is wel de eigen zaak, dus niet de luxe van de betaalde lease-autos die anderen hebben. Het liefst zou ik zonder kunnen en af en toe GreenWheels pakken en vaker het OV, maar ik werk als consultant en weet eigenlijk niet zo goed waar ik de volgende keer weer werk. Mijn huidige opdracht is ~30 minuten met de auto, en zou 1:30 met het OV zijn. En om nu voor elke opdracht een huisje in de buurt te zoeken zou killing zijn voor mijn sociale leven.

De auto kostte destijds 20k inc BTW, en er gingen wat subsidies van af aangezien het een 14% gebakje is (Citroen DS3 e-HDI). Toch als ik die afschrijving jaarlijks zie word ik er niet echt vrolijk van zoals anderen hier al zeggen. Als ik nu kijk, zou inruil ongeveer 11k waard zijn, dus er is toch een 3k per jaar vanaf gegaan. Ik rij er ongeveer 28k km per jaar in, en volgens de ANWB kom ik dan op ongeveer 28ct/km aan kosten uit - precies wat ik ook aan vergoeding vraag.

Toch, na de MMM post gelezen te hebben over de clown-cars, voel ik me behoorlijk een clown als ik elke ochtend in de auto stap, en aan de andere kant voelt het als nodig voor mijn werk.

[ Voor 9% gewijzigd door Bonsaiboom op 21-08-2014 10:52 ]

• Blik1984
Bonsaiboom schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 10:47:
Als t huis 900k kost vanwege locatie ipv 300k ...tja ;) Fietsen beperkt de straal waarbinnen je kan wonen van je werk wel behoorlijk.
Dat is echt een misvatting over het Gooi. Er zijn ook genoeg rijtjeshuizen te vinden in die buurten, zonder dat je daar nou echt een surplus aan betaald vanwege locatie.

Toch, na de MMM post gelezen te hebben over de clown-cars, voel ik me behoorlijk een clown als ik elke ochtend in de auto stap, en aan de andere kant voelt het als nodig voor mijn werk.
MMM heeft toch makkelijk praten, als je een baan hebt waarbij je overal in het land kunt gaan werken (zoals een consultant). Dan heb je weinig andere keuze dan een auto te hebben. Wat moet je dan, je baan opzeggen zodat je geen auto meer hoeft te hebben?

Overigens heeft MMM het voornamelijk over de grote benzine-slurpende auto's zoals een Ford F150 (nog altijd de meest verkochte auto in de US)

[ Voor 45% gewijzigd door Blik1984 op 21-08-2014 10:56 ]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Dat speelt bij mij ook wel een beetje mee. Je loopt (rijdt eigenlijk) weer als een schaap in de kudde mee, je weet dat autorijden slecht voor het milieu is (ook een puntje) , ik wil eigenlijk niet dat er steeds meer wegen bijkomen etc. Maarja, vanwege je principes langer onderweg zijn, zeiknat aankomen, als een ijsblokje binnenstrompelen als het vriest etc. is ook weer zoiets.
Lastig :P

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

En de velomobiel dan? Daarin blijf je droog...

• !null
@Blik1984: Dat klopt ook wel. Echter liggen de prijzen gemiddeld alsnog iets hoger, en viel het me op dat de huizen die we konden betalen zeer verouderd waren (wat ook logisch is). Huizen met veel werk en weinig isolatie.
Ik heb collega's die betalen een ton meer voor hun huis (waar wij erfpacht hebben dus niet heel goed vergelijkbaar), om vervolgens een huis te hebben waar veel werk aan zit en veel stookkosten. Terwijl ik straks drie dubbel glas heb :)

• Blik1984
!null schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 10:55:
@Blik1984: Dat klopt ook wel. Echter liggen de prijzen gemiddeld alsnog iets hoger, en viel het me op dat de huizen die we konden betalen zeer verouderd waren (wat ook logisch is). Huizen met veel werk en weinig isolatie.
Ik heb collega's die betalen een ton meer voor hun huis (waar wij erfpacht hebben dus niet heel goed vergelijkbaar), om vervolgens een huis te hebben waar veel werk aan zit en veel stookkosten. Terwijl ik straks drie dubbel glas heb :)
Ik zeg ook niet dat je het moet doen. Helemaal als je nu in een comfortabel nieuwbouwhuis zit ga je nu echt niet terug naar een ouderwetse woning alleen maar omdat je zonodig moet gaan fietsen.

• !null
Blik1984 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 10:57:
[...]

Ik zeg ook niet dat je het moet doen. Helemaal als je nu in een comfortabel nieuwbouwhuis zit ga je nu echt niet terug naar een ouderwetse woning alleen maar omdat je zonodig moet gaan fietsen.
Nee dat klopt, maar ik bedoel aan te geven dat we toen alle mogelijkheden hebben onderzocht.
We hebben ook serieus gekeken naar zo'n mooi oud huis in het Gooi, waar we ook van houden (hoe meer houten balken hoe beter :+ ) maar uiteindelijk is het iets heel anders geworden. Ben er wel blij mee, 1 keer goed klussen en daarna niet zoveel geld en tijd kwijt aan de onderhoud van je huis.

Een oud huis houd je bezig, en datzelfde ken ik van oude auto's, gaat toch steeds weer tijd en geld inzitten.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mux schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 10:55:
En de velomobiel dan? Daarin blijf je droog...
Velomobiel heb ik niet meer maar inderdaad, was droog bij regen alleen is de infrastructuur helaas nog altijd niet goed berekend op die dingen (haakse bochten, knoppen bij verkeerslichten waar je onmogelijk bij kan zonder uit te stappen, wegafsluitingen waar je niet langs kan, en geloof me: Dat zijn er véél momenteel op mijn route :( etc. )

Het is leuk maar zeker niet ideaal. Als je route er voor geschikt is wel, toen ik in Vlaardingen woonde was het een perfect vervoersmiddel maar helaas nu ik in Spijkenisse woon was het ding heel snel de deur uit ivm een te onhandige route. ;(

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

Metro2002 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 09:02:
Ik twijfel na een paar jaar zonder auto gedaan te hebben of ik toch niet weer een klein autootje moet kopen. Gisteren was voor mij (letterlijk) de druppel na wederom een complete stortbui over me heen gekregen te hebben op de scooter.
Het is leuk dat het zo goedkoop rijden is op zo'n ding maar elke keer zeiknat of ijskoud aankomen is ook niet altijd even prettig.
Alleen ik zie wel erg op tegen de kosten van zo'n hok voor de deur. Ik zal hem niet heel veel kilometers per jaar rijden en het zal een zuinig hok worden dus brandstofkosten blijven beperkt maar dan heb je natuurlijk wel gewoon de maandelijkse kosten weer elke maand en het onderhoud wat aardig op kan lopen bij auto's. het houdt op zijn minst in dat ik 100 tot 150 euro per maand méér kwijt ben dan nu. -O-

Daarnaast ben ik bijna aan de beurt voor afrijden voor mijn motor examen dus wil waarschijnlijk volgend jaar ook een motorfiets kopen....keuzes ... lastig :( Al komt die waarschijnlijk dan in de plaats van de scooter dus dat valt enigszins tegen elkaar weg.

Waarom woon ik niet gewoon in californie ofzo :{ tenminste goed weer.
Is zo'n 45km karretje niets?

Overigens hier hetzelfde na 1 maand sneeuw en misserie van mijn eerste salaris een oude auto van €350 gekocht. Beestje doet het na 2,5 jaar nog steeds en gebruik hem eigenlijk niet meer als veredelde brommobiel. Kosten zijn idd iets van €120 pm.

Ik woon maar 7km van mijn werk en in de zomer is het makkelijk te fietsen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:26
Metro2002 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 10:54:
Dat speelt bij mij ook wel een beetje mee. Je loopt (rijdt eigenlijk) weer als een schaap in de kudde mee
Deze is wel grappig :)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Sandyman538 schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 23:48:
(heb net even gekeken naar fiat punto en ford fiesta die rond die nieuwprijs zaten). Als ik dan op internet kijk naar de waarde van 1 uit 2009 zit je ergens tussen de 5000 en 6000 euro en dat zijn dan verkoopprijzen en geen inkoopprijzen, dat ligt zo nog 1500 euro lager. Het lijkt me heel sterk dat jij een auto van 5 jaar oud die nieuw nog geen 17k gekost heeft voor tussen de 8 en 9k kan inruilen. Maar ik ben dus erg benieuwd naar je auto :)
Dan noem je er ook twee die als een razende afschrijven...Probeer eens bij Toyota te kijken. Mijn Yaris wordt hier en daar zelfs nog voor 11000 aangeboden. En deze is dus 8 maanden ouder dan de mijne.
http://www.autotrader.nl/...olgorde-en-prijs-aflopend
Volkomen maf, maar ze vragen het er voor. De meeste liggen rond 8-10. Ik heb daarom gezegd 8-9

Dat is dus ook de reden dat ik Toyota rijd. Ze schrijven weinig af

[ Voor 3% gewijzigd door Ortep op 21-08-2014 11:38 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 16:24
Wij hebben ook maar 1 auto (wel twee gehad ivm werk) maar zou echt niet zonder willen, mijn vriendin helemaal niet. Heb er wel over zitten denken om het samen met mijn ouders te gaan doen, maar weet nog niet hoe vriendin er over denkt, mijn ouders deden dat vroeger ook met mijn opa en oma. We wonen/werken allemaal in dezelfde woonplaats, alleen mijn vriendin werk er soms buiten.

Verwijderd

Autorijden hoeft niet duur te zijn. Ik heb voor circa 150 euro per maand een auto voor de deur staan. Koop meestal iets van 10 jaar oud en reken 500 euro afschrijving per jaar (meestal is het minder). Verder ongeveer 200 euro WA verzekering en iets van 60 euro per maand aan wegenbelasting. De rest is voor APK en reparaties etc. Ik rij dan wel volgens het 'alleen benzine en olie' principe. :)

Verwijderd

Ik heb nu al 8 jaar een Aygo waarvan ik zelf het onderhoud doe en als ik zie wat me dat aan geld heeft gescheeld tov de tweedehands auto's in mijn vriendengroep... Afschrijving 3ct de km, loopt 1:21.8 gemiddeld, 6 jaar geen wegenbelasting betaald en de verzekering heb ik nu WA-only staan voor 6 euro in de maand. Beetje olie erin, paar bandjes, luchtfiltertje & bougies, laatst keer nieuwe demper a 60 euro en je rijdt vrolijk rond voor weinig.

Ik vrees wel dat ik qua FO een domme stap ga doen door een leuke tweede auto erbij te kopen, maar je moet ook leven :P

• Blik1984
Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 12:52:
Ik heb nu al 8 jaar een Aygo waarvan ik zelf het onderhoud doe en als ik zie wat me dat aan geld heeft gescheeld tov de tweedehands auto's in mijn vriendengroep... Afschrijving 3ct de km, loopt 1:21.8 gemiddeld, 6 jaar geen wegenbelasting betaald en de verzekering heb ik nu WA-only staan voor 6 euro in de maand. Beetje olie erin, paar bandjes, luchtfiltertje & bougies, laatst keer nieuwe demper a 60 euro en je rijdt vrolijk rond voor weinig.

Ik vrees wel dat ik qua FO een domme stap ga doen door een leuke tweede auto erbij te kopen, maar je moet ook leven :P
Een Aygo is leuk, maar als je veel op de weg zit nou niet bepaald een lekker rijden. Ik zou het in ieder geval niet overwegen

• !null
Ik rij iedere dag ook in een 1 liter met 68pk, en het maakt me niks uit. Ja het kan stiller en comfortabeler, maar ook inefficienter.

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Mijn vader gebruikt een velomobiel voor zijn werk. Nat word hij wel als het regent.
Bij aankomst van zijn werk en bij thuiskomen moet hij wel altijd even omkleden en douchen.
Voordelen zijn dat hij de kans minder acht dat hij enge dingen krijgt aan zijn hart. En dat hij hiermee ook niet nog naar een sportschool hoeft te gaan.
Met "45km dingen" praten jullie allemaal over brommobielen of niet?
Auto's kun je soms ook ombouwen naar "brommobielen". Stuk veiliger en heel veel minder herrie.
http://www.omroepbrabant....s+die+maar+45+kunnen.aspx
Dit combineren met een fiets lijkt me ideaal voor slecht weer.

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 23:15
Blik1984 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 13:00:
Een Aygo is leuk, maar als je veel op de weg zit nou niet bepaald een lekker rijden. Ik zou het in ieder geval niet overwegen
Ik rij elke week +/- 1000km met m'n Aygo en op zich is dat best te doen. Heb dan wel een versie met cruise control en middenarmsteun. De stoelen zitten prima, er zijn zat duurdere auto's waar ik na een lange rit met pijn in mijn rug uit ben gekomen. Dat heb ik met de Aygo nog niet mee gemaakt.

Natuurlijk maakt het wat meer herrie en met flinke buien en harde wind kan je niet echt lekker doorrijden op de snelweg en voel je je wat minder fijn in de auto maar zo vaak is dat nou ook weer niet voorgekomen.

[ Voor 0% gewijzigd door Myrdhin op 21-08-2014 13:12 . Reden: typo ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:58
Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 12:20:
Autorijden hoeft niet duur te zijn. Ik heb voor circa 150 euro per maand een auto voor de deur staan. Koop meestal iets van 10 jaar oud en reken 500 euro afschrijving per jaar (meestal is het minder). Verder ongeveer 200 euro WA verzekering en iets van 60 euro per maand aan wegenbelasting. De rest is voor APK en reparaties etc. Ik rij dan wel volgens het 'alleen benzine en olie' principe. :)
Per maand €60,- wegenbelasting is een auto van >1.200 kilo, kan nog veel goedkoper bij een lichte auto (€21/maand bij mij).

Ik zou mijn auto voor geen goud willen missen, sterker nog, naast de auto, motor en scooter komt er komend jaar nog een tweede auto (en dat voor twee personen).

Wat voor auto het precies is kan me dan weer minder schelen, laat staan dat ik ooit een nieuwe zou kopen.
Ortep schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 11:15:
[...]
Ik koop mijn auto's privé en nieuw en hoor regelmatig dat ik gek zou zijn omdat de afschrijving zo hoog is het eerste jaar. Klopt, maar niemand rekent het echt uit. Uiteindelijk maakt dat weinig uit als je er langer mee doet. De auto die ik het kortst heb gehad was 8 jaar en het langste 11 jaar. Mijn huidige auto is nu precies 5 jaar oud en ik kocht hem nieuw voor iets onder de 17000. Op dit moment is de inruilwaarde bij de dealer tussen de 8 en 9000. Per jaar dus rond de 1700. Maar volgend jaar is de waarde niet veel minder en daalt mijn afschrijving.
Het zou vast wat goedkoper zijn geweest er een van 2 jaar oud te kopen. Maar heel veel goedkoper ook niet. Als ik kijk naar hetzelfde type van 2 jaar oud dan is de prijs (bij de dealer) maar 3000 lager dan een nieuwe.
Natuurlijk doet de initiele hoge afschrijving minder zeer als je de auto langer blijft rijden, maar hij is er alsnog. Ben met je eens dat het verschil met kleine betrouwbare auto's minder is maar alsnog ga ik er vanuit dat er andere dan puur finaniciele overwegingen zijn om nieuw te kopen (als dat niet het geval is zou ik toch zelf nog maar eens rekenen).

[ Voor 40% gewijzigd door assje op 21-08-2014 13:20 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Ik rijd met een VW Golf TDI uit 2002 al 8 jaar ongeveer 17500km per jaar. De auto kost mij nu netto helemaal niets omdat ik vergoedingen krijg voor gebruik eigen auto voor werkverkeer etc.

Maar om een plaatje te krijgen:
Afschrijving 8.5 cent/km. (12k euro op 140k km)
Brandstof (5.2L/100km) 7.3 cent/km (diesel 1,40/liter)
Wegenbelasting: 6.8 cent/km (101 euro per maand)
Onderhoud (reparaties/banden/apk e.d) 3.5 cent/km (600 euro per jaar gemiddeld sinds ik de auto heb, jaarlijkse grote beurt + apk)
Verzekering 2.3 cent/km (WA+ beperkt casco 34,25/mnd)

Totaal dus bijna 29 cent/km.

Best veel als ik dat zo uitschrijf en ik ben dus ook wel op zoek naar een auto die qua comfort, luxe en kwaliteit niet voor de Golf onder doet maar toch 20-30% goedkoper per maand zou zijn (als ik deze 6-10 jaar zou rijden). Leuke taak voor mijn vrije donderdagmiddag :)

Even teruggrijpend naar hypotheken. Hier een vraag van het IEX forum:
Iemand heeft een hypotheek van 500.000,- euro, nagenoeg geen inkomen en wel vermogen. Deze situatie is al jaren zo zonder enige problemen. Nu is het de bedoeling om een aflossing van 2 ton te doen en de hypotheek oversluiten ( 60 % marktwaarde ). Rentelasten dalen met 900,- euro per maand.

Waarom gaat een andere bank hier niet mee akkoord door te weinig inkomen en kan hier wat aan worden gedaan ?
en hier het antwoord van de hypotheekgoeroe van IEX
Banken toetsen op inkomen en zullen deze klant (helaas) nooit accepteren. Zorgplicht en AFM hebben er voor gezorgd dat banken strenger beoordelen.
Toch wel een belangrijk puntje op weg naar FO en zeker ook als je al zonder inkomsten zit.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

saveljos schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 13:10:
Auto's kun je soms ook ombouwen naar "brommobielen". Stuk veiliger en heel veel minder herrie.
http://www.omroepbrabant....s+die+maar+45+kunnen.aspx
Dit combineren met een fiets lijkt me ideaal voor slecht weer.
Ik hoop echt zo hard dat die regeling heel snel wordt afgeschaft en de politiek is er volgens mij ook al mee bezig. Dit was namelijk niet het doel van deze regeling.
Myrdhin schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 13:10:
[...]

Ik rij elke week +/- 1000km met m'n Aygo en op zich is dat best te doen. Heb dan wel een versie met cruise control en middenarmsteun. De stoelen zitten prima, er zijn zat duurdere auto's waar ik na een lange rit met pijn in mijn rug uit ben gekomen. Dat heb ik met de Aygo nog niet mee gemaakt.

Natuurlijk maakt het wat meer herrie en met flinke buien en harde wind kan je niet echt lekker doorrijden op de snelweg en voel je je wat minder fijn in de auto maar zo vaak is dat nou ook weer niet voorgekomen.
Het is natuurlijk persoonlijk, maar na één keer Aygo rijden was ik wel genezen van de kleine autootjes. Nu ben ik met mijn 15 jaar oude benzineslurpende Lexus niet bepaald een goed voorbeeld voor dit topic, maar goed, het rijdt wel heerlijk. Overigens hoeft zelfs zo'n Lexus niet heel duur te zijn qua rijden, er gaat vrijwel niets aan kapot en als je een hoop van het onderhoud zelf doet, zijn de kosten heel goed te overzien. Als ik het vergelijk met wat vrienden soms voor auto onderhoud uitgeven, dan ben ik blij met mijn oude bak :)

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Metalfreak schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 13:34:
[...]

Ik hoop echt zo hard dat die regeling heel snel wordt afgeschaft en de politiek is er volgens mij ook al mee bezig. Dit was namelijk niet het doel van deze regeling.

[...]

Het is natuurlijk persoonlijk, maar na één keer Aygo rijden was ik wel genezen van de kleine autootjes. Nu ben ik met mijn 15 jaar oude benzineslurpende Lexus niet bepaald een goed voorbeeld voor dit topic, maar goed, het rijdt wel heerlijk. Overigens hoeft zelfs zo'n Lexus niet heel duur te zijn qua rijden, er gaat vrijwel niets aan kapot en als je een hoop van het onderhoud zelf doet, zijn de kosten heel goed te overzien. Als ik het vergelijk met wat vrienden soms voor auto onderhoud uitgeven, dan ben ik blij met mijn oude bak :)
Alles went, ik stapte ooit ook over van een 2 liter benzine citroen xantia met alle opties naar een suzuki swift van 400 euro. :o Ook wel even een overgang. Ben met die swift zelfs nog op vakantie naar Zuid Frankrijk geweest. Met volle kampeeruitrusting in 1 ruk doorgereden >:) Gaat prima!

Voordeel was dat de saxo die ik daarna had weer heel luxe en comfortabel aanvoelde :+
Heb nu ook weer een saxo op het oog dus geen dure bak ofzo verder :)

[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 21-08-2014 13:41 ]

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Metalfreak schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 13:34:
[...]
Misschien ben je juist wel een goed voorbeeld voor het topic want ik neem aan dat je een andere gek de eerste 10 jaar die Lexus hebt laten rijden ;). Nu ben ik met mijn 15 jaar oude benzineslurpende Lexus niet bepaald een goed voorbeeld voor dit topic, maar goed, het rijdt wel heerlijk.
Misschien ben je juist wel een goed voorbeeld voor het topic want ik neem aan dat je een andere gek de eerste 10 jaar die Lexus hebt laten rijden ;).
Het is geen bezuinigingstopic, je zult alleen wat harder moeten sparen als iemand in een kleiner autotje.

Verwijderd

assje schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 13:14:
[...]
Per maand €60,- wegenbelasting is een auto van >1.200 kilo, kan nog veel goedkoper bij een lichte auto (€21/maand bij mij).
[...]
Probleem is wel dat auto's in die categorie vaak een stuk duurder zijn in de aanschaf. En hou ik wel van een ruime auto, en gebruik hem ook zakelijk dus dan moet je wel een beetje een toonbare auto hebben. Maar ik heb ook jaren rondgereden in een Mazda 121 hoor. :)

• Blik1984
Arthas schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 13:32:

Even teruggrijpend naar hypotheken. Hier een vraag van het IEX forum:

[...]

en hier het antwoord van de hypotheekgoeroe van IEX

[...]

Toch wel een belangrijk puntje op weg naar FO en zeker ook als je al zonder inkomsten zit.
Is ook niet gek, er is nog steeds een significant hypotheek over van 3 ton (dat is meer dan menig user hier heeft) en geen inkomen. De bank loopt nog steeds een fors risico.

• assje
Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 13:52:
[...]

Probleem is wel dat auto's in die categorie vaak een stuk duurder zijn in de aanschaf. En hou ik wel van een ruime auto, en gebruik hem ook zakelijk dus dan moet je wel een beetje een toonbare auto hebben. Maar ik heb ook jaren rondgereden in een Mazda 121 hoor. :)
Ik rij nu in mijn peugeot 205 1.4i die ik heb gekocht om op mijn afstudeerstage te komen en maar niet kapot wil (gekocht met 180k nu 250k).

Stiekem begin ik te hopen dat ik hij eens de geest gaat geven en dan komt er ook gewoon een duurdere, nettere en zwaardere auto. Auto's hebben absoluut geen prioriteit bij mij maar inmiddels vind ik het ook gewoon belangrijk om enigzins representatief op het werk te komen, ik begrijp dus prima wat je bedoelt :)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:46

rally

Deyterra Consultancy

Blik1984 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 13:53:
[...]

Is ook niet gek, er is nog steeds een significant hypotheek over van 3 ton (dat is meer dan menig user hier heeft) en geen inkomen. De bank loopt nog steeds een fors risico.
Welk risico loopt de bank dan? Op ingebreke blijven? Daarvoor is juist de hypotheek gegeven op de woning.
En volgens de poster is de hypotheek dan 60% van de marktwaarde.
Dat is een redelijk afgedekt risico naar mijn mening, zeker als er nog ander vermogen tegenover staat.

http://www.deyterra.com

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Accountant schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 13:41:
[...]

Misschien ben je juist wel een goed voorbeeld voor het topic want ik neem aan dat je een andere gek de eerste 10 jaar die Lexus hebt laten rijden ;).
Het is geen bezuinigingstopic, je zult alleen wat harder moeten sparen als iemand in een kleiner autotje.
Ja, dat klopt wel :) Alleen qua benzineverbruik met z'n 1:10 is dat niet heel verstandig ;)

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

assje schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 13:59:
[...]
maar inmiddels vind ik het ook gewoon belangrijk om enigzins representatief op het werk te komen
Fietsen is bij jou dus uitgesloten want anders ben je niet representatief op je werk aangekomen?
;w 8)7
Wtf boeit het wat een ander op kantoor vindt waar jij mee aan komt zetten.

Stap je als je door de schilderswijk rijdt ook maar over in een mercedes 190D omdat je anders iets anders rijdt dan de rest ofzo :D

• Blik1984
rally schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 14:01:
[...]

Welk risico loopt de bank dan? Op ingebreke blijven? Daarvoor is juist de hypotheek gegeven op de woning.
Dat is een redelijk afgedekt risico naar mijn mening, zeker als er nog ander vermogen tegenover staat.
Wie zegt dat er ander vermogen tegenover staat?

Laten we het zo zeggen, ik begrijp dat een (nieuwe) bank niet akkoord wil gaan met een situatie waarin de huiseigenaar geen inkomsten heeft maar wel een significante hypotheek. De kans voor de bank dat we wanbetaling plaatsvindt is naar hun idee groot. Wat ik niet begrijp, waarom persé oversluiten naar een andere bank. Waarom niet gewoon de schuld (gedeeltelijk) aflossen en bij de huidige verstrekker blijven?

Tevens, het is het antwoord van een externe. Misschien dat er wel een hypotheekverstrekker is die het acceptabel vindt.

[ Voor 6% gewijzigd door Blik1984 op 21-08-2014 14:15 ]

• assje
Metro2002 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 14:06:
[...]

Fietsen is bij jou dus uitgesloten want anders ben je niet representatief op je werk aangekomen?
;w 8)7

Stap je als je door de schilderswijk rijdt ook maar over in een mercedes 190D omdat je anders iets anders rijdt dan de rest ofzo :D
Zo mag je denken maar je ontkomt er niet aan dat mensen een mening over jou vormen a.d.h.v. je uitstraling (auto, kleding, gewoonten, etc). Ongeacht wat je er van vindt wat anderen er van vinden gaat het er om hoe je jezelf wil presenteren.

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:47

Sandyman538

SandstorM [148839]

Ortep schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 11:34:
[...]

Dan noem je er ook twee die als een razende afschrijven...Probeer eens bij Toyota te kijken. Mijn Yaris wordt hier en daar zelfs nog voor 11000 aangeboden. En deze is dus 8 maanden ouder dan de mijne.
http://www.autotrader.nl/...olgorde-en-prijs-aflopend
Volkomen maf, maar ze vragen het er voor. De meeste liggen rond 8-10. Ik heb daarom gezegd 8-9

Dat is dus ook de reden dat ik Toyota rijd. Ze schrijven weinig af
Goed verhaal. Zie inderdaad dat Toyota minder afschrijft. Alleen de auto die jij quote is wel 20,5k en niet 'net geen 17k'. :) Maar die zit nu inderdaad op verkoop 10k en inkoop 8,5k. Dus op die manier toch nog een 12k afschrijving per jaar.

Als ik dan naar een Yaris kijk met nieuwwaarde 16,5k en dan bij de waardebepaling kijk op autoweek, zit die inkoop op zo'n 6800 euro en verkoop op 8k. Dus ook zo'n 10k afschrijving.

Een stuk minder dan mijn beschreven Fiat en Ford inderdaad, maar wel iets meer dan 1700 euro per jaar. Voor mijn volgende auto toch ook maar eens in het Toyota segment kijken ;)

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

assje schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 14:10:
[...]

Zo mag je denken maar je ontkomt er niet aan dat mensen een mening over jou vormen a.d.h.v. je uitstraling (auto, kleding, gewoonten, etc). Ongeacht wat je er van vindt wat andere er van vinden gaat het er om hoe je jezelf wil presenteren.
Zoals ik ben.

En de mening van een ander kan me gestolen worden, ik heb intussen wel geleerd dat wat je ook doet, het is toch nooit goed dus ik ga niet eens meer proberen me anders voor te doen dan ik ben.

Ik ben heel blij dat mijn ego niet afhangt vna het stuk blik waar k in rij. Dat is echt 100% babyboom denken. Ik weet niet hoe oud jij bent maar ik merk in mijn omgeving heel sterk dat mensen van 45 ~ 50 jaar en ouder duidelijk heel veel waarde hechten aan welke auto ze rijden en er hun halve (of complete) identiteit aan hangen en mensen die jonger zijn dat amper hebben. (op wat tune sjonnies na)

[ Voor 45% gewijzigd door Metro2002 op 21-08-2014 14:15 ]

• assje
Metro2002 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 14:11:
[...]

Zoals ik ben.

En de mening van een ander kan me gestolen worden, ik heb intussen wel geleerd dat wat je ook doet, het is toch nooit goed dus ik ga niet eens meer proberen me anders voor te doen dan ik ben.
Late we deze offtopic discussie maar stoppen. Bedenk aub wel dat jouw omgeving (mede) bepaalt wie jij bent en wie jij wil zijn, er is geen "wie ik ben".

Ik wil me graag serieus presenteren, hoe je dat invult is voor iedereen anders.

Edit:
Heeft niets met ego te maken, alles met uitstraling. Iemand in een net pak uit een representatieve auto spreek je met u aan terwijl je iemand in een kloffie uit een afgetrapte 205 (:-p) vraagt of hij de nieuwe schoonmaker is.

P.s. ik ben 27 en ben absoluut niet iemand die een auto als een afgod ziet.

[ Voor 21% gewijzigd door assje op 21-08-2014 14:18 ]

• Smuggler

Smuggler

Het is maar wat je ervoor over hebt.
Wij hebben 2 auto's voor de deur staan (corsa 2011) en (renault 2013 lease). en we rijden gezamelijk 70K - 80K per jaar. Dat kost ons 1200 euro per maand -> 15K per jaar afgerond.
Per kilometer geven we dus tussen de 18 en 20 cent uit aan de auto's. (alle kosten en afschrijving inbegrepen).

Nu kan je zeggen dat 15K een hoop geld is, maar zonder de 2 auto's voor de deur hadden wij het werk niet gehad. waardoor we anders veel minder hadden verdient en dus verder van FO afzaten dan dat het nu het geval is.
Het voordeel van die ene lease auto is dat alle privé kilometers gratis zijn, dat gevoel van vrijheid is ook heel erg fijn. Tenzij we allebei op het zelfde moment ergens anders moeten zijn. De lease auto legt dan de grootste afstand af.

De grootste spaarpot voor ons is de hypotheek, als deze is afgelost zakken de maandelijkse lasten met 1300 euro.
Alles wat we dus overhouden aan sparen verdwijnt het huis in en dat zien we terug in lagere maandlasten en dus een kleiner probleem als er inkomen wegvalt en een kleiner vermogen dat nodig is om daarna verder te leven. zonder te werken.

Ben nu hard bezig dus om de maandelijkse lasten naar beneden te krijgen.
- meer aflossen in de hypotheek
- auto's schrijven per jaar steeds minder af.
- Apparaten direct goed aanschaffen zodat ik over 5 jaar niet de verleiding heb om weer iets nieuws en beters te kopen.
- kosten vakanties 2014 = 800 euro voor 2 personen in het gehele jaar. (weet niet of dit nog lager kan met hetzelfde vakantie genot).
- gebruikmaken van supermarkt acties(neem regelmatig een zak groente en fruit gratis mee van de jumbo) -> als je iets rots vindt in de versafdeling krijg je gratis voedsel :).

Uiteindelijk moet je kijken welke investeringen op termijn het meeste opleveren/ het minst kosten.

Rendement maken op vermogen zie ik echt als stap 2 in mijn plan om FO te worden. Ben om dit moment nog 25 dus alle tijd om de balans goed te krijgen tussen inkomen en uitgaven.
Ben wel met speelgeld bezig op de beurs om in ieder geval ervaring op te doen en ik sta nu op -87% rendement maar gelukkig heeft me dat maar 40 euro gekost.

Ik kijk over 5 jaar wel hoe het er voor staat, aangezien 2 kinderen tegen die tijd mijn FO plannen behoorlijk onderuit halen :).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Metro2002 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 14:06:
[...]

Onderschat dit punt niet, voor jou is het misschien makkelijk om het links te laten liggen maar de zwakkere vallen hier wel voor.

Vroeger liep ik ook overal achterna en was ik vrij eenvoudig door vrienden te beinvloeden. Dit is gelukkig wel voor het grootste deel verleden tijd maar een beetje zal het er toch altijd wil inblijven zitten. Maar voor veel mensen blijft het opboksen tegen familie, vrienden en collega's hun een heel leven achtervolgen.

• Blik1984
Smuggler schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 14:18:

Ben nu hard bezig dus om de maandelijkse lasten naar beneden te krijgen.

- auto's schrijven per jaar steeds minder af.
- kosten vakanties 2014 = 800 euro voor 2 personen in het gehele jaar. (weet niet of dit nog lager kan met hetzelfde vakantie genot).
Afschrijving van auto's is natuurlijk geen echt kostenpost. Tenzij jij echt een reservering neemt en die opzij zet per maand/jaar.

En hoe kun je in hemelsnaam op vakantie voor 800 euro in een jaar? Dat zou me echt niet lukken. (Dat wordt ook wel een stukje meer met 2 kinderen overigens ;))

• assje
Blik1984 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 14:22:
[...]

Afschrijving van auto's is natuurlijk geen echt kostenpost. Tenzij jij echt een reservering neemt en die opzij zet per maand/jaar.
Dit zeg je verkeerd, aanschaf is geen kostenpost, afschrijving juist wel.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

assje schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 14:16:
[...]

Late we deze offtopic discussie maar stoppen. Bedenk aub wel dat jouw omgeving (mede) bepaalt wie jij bent en wie jij wil zijn, er is geen "wie ik ben".

Ik wil me graag serieus presenteren, hoe je dat invult is voor iedereen anders.

Edit:
Heeft niets met ego te maken, alles met uitstraling. Iemand in een net pak uit een representatieve auto spreek je met u aan terwijl je iemand in een kloffie uit een afgetrapte 205 (:-p) vraagt of hij de nieuwe schoonmaker is.

P.s. ik ben 27 en ben absoluut niet iemand die een auto als een afgod ziet.
Ik presenteer me ook graag serieus en daar heb ik geen (dure) auto voor nodig. Of vind je de minister president ook de nieuwe schoonmaker omdat hij op de fiets naar zijn werk komt:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/rutte-op-fiets.jpeg

En daarbij bepaalt mijn omgeving absoluut niet wie ik ben en al helemaal niet wie ik wil zijn. Dat bepaal ik zelf wel.
Maar laten we inderdaad maar weer ontopic gaan.

• Blik1984
assje schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 14:23:
[...]

Dit zeg je verkeerd, aanschaf is geen kostenpost, afschrijving juist wel.
Dat is leuk als je boekhouder bent van een bedrijf. Maar in de realiteit gaat de aanschaf gewoon direct van je rekening af en de afschrijving niet. Die afschrijving heeft geen impact op jouw maandelijkse inkomsten/uitgaven plaatje. Tenzij jij er een specifieke post voor opneemt en het van je rekening afschrijft.

• assje
Blik1984 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 14:28:
[...]

Dat is leuk als je boekhouder bent van een bedrijf. Maar in de realiteit gaat de aanschaf gewoon direct van je rekening af en de afschrijving niet. Die afschrijving heeft geen impact op jouw maandelijkse inkomsten/uitgaven plaatje. Tenzij jij er een specifieke post voor opneemt en het van je rekening afschrijft.
Na verkoop ben je in de realiteit alleen de afschrijving armer geworden, niet de aanschaf.

De enige manier om goed de kosten in kaart te krijgen is door een inschatting te maken van de afschrijving en die als kosten te zien.

En inderdaad heb ik een aparte rekening waar maandelijkse afschrijving van de auto naartoe gaat.

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Blik1984 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 14:28:
[...]

Vervolgens komt bij verkoop er weer een opbrengst tegenover. Verschil zijn je werkelijke afschrijvingskosten over de gehele looptijd, en bij je eerste berekeningen zul je een schatting maken van de geschatte verkoopwaarde en een stelpost opnemen voor je afschrijvingen. Ik zou altijd rekenen met afschrijvingen omdat dit het meeste duidelijk maakt en je het meest laat schrikken wat een dure/nieuwe auto je werkelijk kost.

• assje
Accountant schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 14:32:
[...]

Vervolgens komt bij verkoop er weer een opbrengst tegenover. Verschil zijn je werkelijke afschrijvingskosten over de gehele looptijd, en bij je eerste berekeningen zul je een schatting maken van de geschatte verkoopwaarde en een stelpost opnemen voor je afschrijvingen. Ik zou altijd rekenen met afschrijvingen omdat dit het meeste duidelijk maakt en je het meest laat schrikken wat een dure/nieuwe auto je werkelijk kost.
Precies, in mijn omgeving zie ik mensen die een mooie dure* auto rijden die gekocht is nu ze bij hun ouders wonen. Zij beseffen niet dat ze helemaal geen geld hebben om een vergelijkbare auto terug te kopen nu ze op zichzelf wonen.

Dit is een direct gevolg van kijken naar beschikbaar vermogen in plaats van inkomsten.

*Het gaat er dus niet om dat dat perse moet, het gaat erom dat ze het niet beseffen.

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 21-08-2014 14:36 ]

• DeZaag
  • Registratie: Juni 2013
Accountant schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 14:22:
[...]

Onderschat dit punt niet, voor jou is het misschien makkelijk om het links te laten liggen maar de zwakkere vallen hier wel voor.
De zwakkere? Vreemde generalisering.

Persoonlijk ben ik als consultant voor verschillende klanten werkzaam en die verwachten simpelweg dat je je representatief kleedt. Dat hoeft geen maatpak van Tom Ford te zijn, maar afgetrapte kleding wordt absoluut niet geaccepteerd. Voor wat betreft de auto is het al snel minder van belang, aangezien die toch ergens in de parkeergarage verdwijnt.

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
assje schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 14:35:
[...]

Precies, in mijn omgeving zie ik mensen die een mooie dure auto rijden die gekocht is nu ze bij hun ouders wonen. Zij beseffen niet dat ze helemaal geen geld hebben om een vergelijkbare auto terug te kopen nu ze op zichzelf wonen.

Dit is een direct gevolg van kijken naar beschikbaar vermogen in plaats van inkomsten.
Zo eentje was ik ook :) . Met 19 een auto van 11K gekocht, met 24 ingeruild 5K terug gekregen auto van 4.400 gekocht, 7 jaar ingereden en 500 terug gekregen en nu eentje van 3.900 gekocht. Auto's worden steeds goedkoper waar dit gaat eindigen vraag ik me wel af.

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
Accountant schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 14:38:
[...]

Zo eentje was ik ook :) . Met 19 een auto van 11K gekocht, met 24 ingeruild 5K terug gekregen auto van 4.400 gekocht, 7 jaar ingereden en 500 terug gekregen en nu eentje van 3.900 gekocht. Auto's worden steeds goedkoper waar dit gaat eindigen vraag ik me wel af.
Zie de foto ergens hierboven. Op de fiets dus :)

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Hahaha dan heb ik wel een besparing van 350 euro op mijn fitness te pakken.

• assje
Accountant schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 14:38:
[...]

Met 19 een auto van 11K gekocht, met 24 ingeruild 5K terug gekregen : Afschrijving €100/maand
auto van 4.400 gekocht, 7 jaar ingereden en 500 terug gekregen : Afschrijving €50/maand
en nu eentje van 3.900 gekocht : Afschrijving ??

Mijn Peugeot;
Aanschaf €500,- nu 4 jaar en 70.000km verder zal de restwaarde €150 zijn (en die verandert niet meer)
Over die 4 jaar gemiddeld €250,-/ jaar onderhoud (veel zelf gedaan, begin ik bij de volgende auto niet meer aan)
Wegenbelasting €252/jaar
Verzekering €192/jaar
Rijdt 1:16 dus bij 17.500km/jaar ca. €1.900/jaar

Totaal dus all-in €2.694,- per jaar en €0,15/km

Ik ga nog met weemoed terugdenken aan deze auto :D (en hij rijdt nog lekker ook)

• Smuggler

Smuggler

Blik1984 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 14:22:
[...]

En hoe kun je in hemelsnaam op vakantie voor 800 euro in een jaar? Dat zou me echt niet lukken. (Dat wordt ook wel een stukje meer met 2 kinderen overigens ;))
Gaat best makkelijk.
Zomervakantie is kamperen 3 weken en kost ons 400 euro.
In het voorjaar gaan we weg en dat kost 150 euro voor een week in een huisje.
met kerst gaan we nog een week weg naar duitsland:100 euro.

de overige 150 euro gaat op aan dagjes/weekendjes uit.
We hebben eens een weekendje disneyland parijs gedaan voor 75 euro. (inclusief 2 hotel overnachtingen voor 2 personen in parijs en 2 toegangskaarten voor het park). Plezier hoeft niet veel geld te kosten als je maar flexibel bent waar je naar toe wilt, er zijn altijd spotgoedkope aanbiedingen te vinden voor een leuk weekendje weg.

en de afschrijving is DE kosten post die je moet opnemen in de begroting, dat is namelijk wat je kwijt raakt aan waarde elke maand. en dit kan je stop zetten door je auto op dat moment te verkopen, ondertussen heb je alleen de afschrijving gehad als kostenpost.

De waarde van mijn auto staat ook gewoon in mijn jaar overzicht als vermogen, waar ik alleen bij kan komen als ik mijn auto verkoop, als ik mijn auto verkoop heb ik wel dat vermogen erbij :).

[ Voor 18% gewijzigd door Smuggler op 21-08-2014 14:57 ]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Accountant schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 14:45:
Hahaha dan heb ik wel een besparing van 350 euro op mijn fitness te pakken.
Fitness je bij 10 sportscholen tegelijk ofzo :o 350 euro?? wtf. :D

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 07:48
350/12 is ongeveer 3 tientjes per maand voor een abbo. Doesn't sound weird to me

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Chief-XL schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 15:09:
350/12 is ongeveer 3 tientjes per maand voor een abbo. Doesn't sound weird to me
Ik dacht per maand :$ dom van me.

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Niet de goedkoopste sportschool maar ik gun het de eigenaar en kan de persoonlijke benadering erg waarderen. Daarnaast betaal ik per jaar vooruit anders was het 420, krijg dus 2 maanden korting.

Geld uitgeven is voor mij ook een kwestie van iemand mijn geld gunnen. Ben best bereidt iets meer te betalen als diegene mij een goed gevoel geeft. Ik heb dan wel voor mezelf een afweging gemaakt waarom ik niet de goedkopere variant pak.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Sandyman538 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 14:10:
[...]

Goed verhaal. Zie inderdaad dat Toyota minder afschrijft. Alleen de auto die jij quote is wel 20,5k en niet 'net geen 17k'. :)
Dat kost hij nu...5 jaar geleden dus niet

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:27
Wat betreft 'representatief' en 'je bent je omgeving' e.d. kan ik aanraden om het boek 'how I find freedom in an unfree world' te lezen.

• Blik1984
assje schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 14:32:
[...]

En inderdaad heb ik een aparte rekening waar maandelijkse afschrijving van de auto naartoe gaat.
Ik weet best wel dat dit de enige juiste manier is van berekenen, maar ik durf te stellen dat 99% van de mensen geen maandelijkse afschrijvingskosten meeneemt en dat overschrijft naar een separate rekening. Voor 99% van de mensen is afschrijving iets wat ze overkomt op het einde van de looptijd van de auto.

Daarom ook mijn opmerking dat de afschrijving eigenlijk geen maandelijkse kosten zijn, dat is alleen als je het ook maandelijks wegschrijft

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:59
Ik heb geen auto (nooit gehad), maar een OV jaarkaart van mijn werkgever.
Omdat de OV jaarkaart minder kost dan ik kwijt zou zijn voor een lease-auto, krijg ik elke maand 400 euro bruto extra bij mijn salaris.
O.a. daardoor heb ik nu genoeg gespaard om mijn hypotheek te kunnen aflossen.

Ik merk wel in mijn omgeving dat ik me alsmaar moet "verantwoorden" waarom ik geen auto heb.
Zeker omdat ik werkzaam ben in de IT detachering.
Maar ik woon centraal in het land en het is tot nu toe nooit een probleem geweest om alles met fiets of OV te doen. Ik heb ook niet het gevoel dat ik een stuk vrijheid mis want ik kan in elke willekeurige bus/tram/trein/metro stappen. Mijn bushalte is op 1 minuut lopen en ik kan via een app zien waar "mijn" bus zich bevind zodat ik nooit lang hoef te wachten.

Natuurlijk ben ik vaak langer onderweg dan ik met een auto zou zijn, maar ik heb al wel de krant onderweg naar kantoor uitgelezen en op de terugweg kan ik een dutje doen in de trein :)
Soms moet ik wel eens de hulp inroepen van familie om iets te vervoeren, maar ik help hun weer met andere zaken.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

• Blik1984
Accountant schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 14:32:
[...]

Zie ook mijn reactie hierboven. Is ook absoluut waar, maar 99% van de mensen zal dit niet doen.

Maar goed, de mensen in dit topic is niet 99% van de mensen natuurlijk ;) Is een iets ander slag volk

• assje
Eigenlijk heb ik niks te zoeken in dit topic maar zal ook eens mijn verhaal doen.

Gezamelijk inkomen ca. €3.500 (ex. 2x vakantiegeld/13e maand)
Geen kinderen, mogelijk wel kinderwens voor één stuks :+ voor over jaar of twee
Kopen nu een huis met een hypotheek van 190k
Door lage LTI nemen we variabele rente
Extra reservering naast aflossing wordt €3k + €3k/jaar
Maandlast daarmee <€1.000, was voorheen €730 huur + €500 reservering

Daarnaast reserveringen voor auto(s), onderhoud, afschrijvingen, leuke dingen en onvoorziene uitgaven.

Alles wat daarbuiten over blijft kan en mag kapot geslagen worden aan whatever wij het geld waard vinden op dat moment.

Dat laatste vind ik een heel belangrijk punt, op het moment dat besparen het hoogste haalbare wordt is het wat mij betreft zijn doel voorbij geschoten.

Een dikke auto hoeft van mij niet maar op het moment dat ik ik nee moet zeggen tegen leuke dingen (avondjes uit, karten of wat dan ook) vanwege geld zou ik dat serieus kut vinden. Altijd een hekel gehad aan mensen met een dikke auto en mooie spullen maar als er een rondje in de kroeg betaald moest worden gaven ze niet thuis.

Zoals je kunt lezen heeft het weining met FO te maken maar ik probeer op een verantwoorde manier te genieten van het leven :D Grootste besparing die ik ervaar is te kiezen voor een "goedkope" woning in plaats van wat maximaal kan.

Verder hanteer ik de stelregel dat ik niets verzeker wat ik zelf kan/wil opvangen. Om die reden zijn bijvoorbeeld de auto/motor/scooter niet verzekerd tegen diefstal.

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 21-08-2014 15:50 ]

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 10:35

zomertje

Barisax knorretje

Wij hebben wel een auto nodig, anders krijg ik mijn baritonsax niet mee ;) (groooooot en zwaar ;) )

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 19:22
Ik heb vanwege mijn werk/bedrijf helaas een goede auto nodig. Omdat ik geen zin heb om erg veel geld aan auto's uit te geven zet ik jaarlijks € 2000,- aan de kant voor specifiek een auto. Zodra de auto het dan begeeft beroof ik deze rekening, en schaf ik weer een ander aan.

Voor mijzelf werkt het beste om relatief nieuwe B-segmenters te kopen, zeg maar 1 tot 3 jaar oud, die al de helft van de afschrijving gehad hebben. Deze rijd ik dan door tot ze ergens tussen de 5-8 jaar oud zijn. Meestal doe ik ze weg op het moment dat er dure problemen in zicht zijn, mijn vertrouwen verloren hebben, of wanneer ik de auto gewoon spuugzat ben.

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 14:55
assje schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 15:46:
[...]

Alles wat daarbuiten over blijft kan en mag kapot geslagen worden aan whatever wij het geld waard vinden op dat moment.

Dat laatste vind ik een heel belangrijk punt, op het moment dat besparen het hoogste haalbare wordt is het wat mij betreft zijn doel voorbij geschoten.

Een dikke auto hoeft van mij niet maar op het moment dat ik ik nee moet zeggen tegen leuke dingen (avondjes uit, karten of wat dan ook) vanwege geld zou ik dat serieus kut vinden. Altijd een hekel gehad aan mensen met een dikke auto en mooie spullen maar als er een rondje in de kroeg betaald moest worden gaven ze niet thuis.

Zoals je kunt lezen heeft het weining met FO te maken maar ik probeer op een verantwoorde manier te genieten van het leven :D Grootste besparing die ik ervaar is te kiezen voor een "goedkope" woning in plaats van wat maximaal kan.

Verder hanteer ik de stelregel dat ik niets verzeker wat ik zelf kan/wil opvangen. Om die reden zijn bijvoorbeeld de auto/motor/scooter niet verzekerd tegen diefstal.
Volledig mee eens!

• koentje115
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04-2023
Hoe gaan jullie eigenlijk om met voordelen betaald door de baas?
Maken jullie daar maximaal gebruik van?
Hebben jullie liever cash (hier niet mogelijk)?
Voegen jullie de waarde daarvan toe aan jullie uitgaven?

Ik heb namelijk redelijk wat voordelen:
- onbeperkt boekenbudget
- gsm/telefoon
- internet
- hardware (twee keer pc, scherm, toetsenbord, muis, 4g dongle, etc. zowel thuis als op werk)
- koffie/fruit/thee
- paar keer per week maaltijd
- landelijk fitness abonnement
- kleding budget

Ik zou niet alles gebruiken moest ik het zelf betalen.

(Voor sommige van mijn collega's worden *alle* uitgaven betaald: collega woont in stad x, moet x-jaar project doen in stad y, baas huurt appartement in stad y voor collega, collega declareert alle uitgaven want werktrip, collega zegt appartement in stad x op).

[ Voor 26% gewijzigd door koentje115 op 21-08-2014 19:32 ]

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

rally schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 14:01:
[...]

Toch doen ze moeilijk. Mij vader is na 40 jaar werken werkeloos geraakt.
Maar konden na vele jaren eindelijk het huis kopen van de woningstichting.
Zelf geld inleggen moest er nog minder dan de helft van de woningwaarde een hypotheek krijgen.
Met geen mogelijkheid een lening te krijgen vanwege geen werk terwijl zelfs de bruto hypotheeklasten lager liggen dan de huur na 3 jaar verhogen met 6%.

Uiteindelijk heeft de adviseur een bank gevonden die niet alleen naar de regeltjes keek. Was gewoon te belachelijk voor woorden, zelfs met een bijstands uitkering kun je een hypotheek van €300 opbrengen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• cytherea
koentje115 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 19:17:
Hoe gaan jullie eigenlijk om met voordelen betaald door de baas?
Maken jullie daar maximaal gebruik van?
Hebben jullie liever cash (hier niet mogelijk)?
Voegen jullie de waarde daarvan toe aan jullie uitgaven?

Ik heb namelijk redelijk wat voordelen:
- onbeperkt boekenbudget
- gsm/telefoon
- internet
- hardware (twee keer pc, scherm, toetsenbord, muis, 4g dongle, etc. zowel thuis als op werk)
- koffie/fruit/thee
- paar keer per week maaltijd
- landelijk fitness abonnement
- kleding budget

Ik zou niet alles gebruiken moest ik het zelf betalen.

(Voor sommige van mijn collega's worden *alle* uitgaven betaald: collega woont in stad x, moet x-jaar project doen in stad y, baas huurt appartement in stad y voor collega, collega declareert alle uitgaven want werktrip, collega zegt appartement in stad x op).
Gaat het hier om Nederland? En wat voor tegenprestatie verwacht de werkgever?

• koentje115
cytherea schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 20:21:
[...]

Gaat het hier om Nederland? En wat voor tegenprestatie verwacht de werkgever?
Neen, het gaat niet om Nederland (of Europa).
Toen ik nog in Belgie werkte, had ik min of meer dezelfde voordelen (buiten de maaltijden/hardware).

De tegenprestatie is dat ik mijn werk gedaan krijg. Doe ik meestal in minder dan 40 uur :)

[ Voor 62% gewijzigd door koentje115 op 21-08-2014 22:07 ]

• cytherea
koentje115 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 20:26:
[...]

Neen, het gaat niet om Nederland (of Europa).
Toen ik in Belgie was, was dat eigenlijk hetzelfde.

De tegenprestatie is dat ik mijn werk gedaan krijg. Doe ik meestal in minder dan 40 uur :)
Volgens mij is het in Nederland erg ongebruikelijk om zoveel voor een werknemer te betalen. De belastingdienst maakt het natuurlijk ook niet makkelijk met allemaal regeltjes.

Toen ik nog in loondienst was maakte ik wel gebruik van de door de baas betaalde lunch, dat scheelt toch flink op je budget.

Voor de rest ben ik al jaren zelfstandige en heb er dus weinig mee te maken.

• merauder
Wat de baas je biedt koop je niet!

Qua hardware van de zaak is er een fair-use-policy. Als ik met een verdomd goede reden aankom waarom ik 'hardware X' zou moeten hebben, dan komt dat er. Tevens heb ik een mobieltje van de zaak, en krijg ik regelmatig gadgets zoals iPads, tablets, Pi's, nas-jes, servers en andere meuk mee in bruikleen om eens mee te spelen. Voordeel. Meestal ben je met dat soort spullen na een paar weken wel weer uitgespeeld, en gaat het stof happen. Moet zeggen dat ik de laatste 2/3 jaar wel uitgekeken ben op dit soort speeltjes. Heb op deze manier wel erg veel geld in mijn zak kunnen houden :)

Verder is het zo dat ik het kantoor deel met de facilitaire dienst. In de weekenden kan ik bijvoorbeeld gereedschappen en aanhangers lenen. Niet echt een beschreven arbeidsvoorwaarde, maar als je gaat klussen kan je enorm veel geld mee besparen.

Enige uitzondering is vervoer. Ik mocht kiezen tussen een leaseauto of een mobiliteitsbudget, en ik heb voor het laatste gekozen. Als je het slim aanpakt hoeft autorijden niet eens zo duur te zijn.

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
rube schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 15:21:
Wat betreft 'representatief' en 'je bent je omgeving' e.d. kan ik aanraden om het boek 'how I find freedom in an unfree world' te lezen.
Bedankt voor de leestip, naast de inmiddels afgestruinde ERE journals :) Begin er dit weekend aan, dit moet de FO'er idd wel aanspreken:

While Harry waited and hoped for a free society, he made sure that his own life was as free and happy as possible. Using the same libertarian principles that would underlie a free society, he created a successful and joyous life for himself and his family. He put these principles and techniques into his book, How I Found Freedom in an Unfree World. In the book you’ll find ways to obtain greater freedom from government, freedom from social restrictions, freedom from business problems, personal problems, family problems, and freedom from the treadmill.

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:56

Don Quijote

El Magnifico

Oei vandaag een kleine financiële tegenvaller.
Over een paar weken gaan mijn vriendin en ik voor drie weken naar Zuid-Afrika, en mijn vriendin heeft dit keer de planning op haar genomen.
Alle hotels zijn reeds geboekt en gemiddeld waren we 100 euro per nacht kwijt aan hotelkosten aldus de berekeningen van mijn vriendin (we houden wel van enige luxe). Nu wil alleen het kleinigheidje dat bijna alle prijzen in ZA per PERSOON per nacht zijn. Dat was tijdens het boeken even over het hoofd gezien :). Waardoor we nu 20 nachten a gemiddeld 200e slapen. Dat is toch een tegenvaller van 2k.
Gelukkig zijn de tickets zo goed als gratis omdat ze met airmiles zijn geboekt, maar de totale kosten van de vakantie lopen nu wel iets hoger op dan vooraf in de planning stond. Dus dat betekent dat we nog maar een beetje extra moeten genieten als we daar zijn, en volgende keer zal ik me ook maar weer met het boeken bemoeien ;).

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Gisteren een financiële meevaller.

De afgelopen jaren was de APK van onze 206 (enige gemotoriseerde vervoermiddel) per keer enkele honderden euro's, de vorige APK was zelfs €900. (welke ik toen in termijnen heb voldaan want geen geld genoeg op dat moment)

Gisteren de auto weer opgehaald van APK, waarbij de garage werd verzocht om reparaties boven de €300 eerst even telefonisch te overleggen. Ik had een oproep gemist, bel dus terug en krijg vervolgens het nieuws te horen. "Wonderbaarlijk mankeerde er bijna niets aan de auto, alleen een enkel lampje." Het feit dat de monteur het woord "wonderbaarlijk" gebruikte zei mij al genoeg. We hebben ons financiële plan in de handen van onze lieve Heer gelegd, sinds we een seminar bij hebben gewoond over geld en het goed gebruiken er van. De APK was nu geen honderden euro's maar nog net geen €50. Dikke lol dat we hebben gehad hier, voor het keuren van een 14 jaar karretje.

Om deze overwinning te vieren zijn we vandaag, na bijna een week heel hard werken, eens lekker uit eten geweest. Dit is een voornemen om in ieder geval 1 keer per maand te doen. Goed voor ons huwelijk zal ik maar zeggen. (is mij meer waard dan wat knikkers op de bank)

Ik kan in ieder geval weer een jaar vooruit met de auto. :-)

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 14:55
DivWhis schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 22:34:
Over een paar weken gaan mijn vriendin en ik voor drie weken naar Zuid-Afrika, en mijn vriendin heeft dit keer de planning op haar genomen.
Alle hotels zijn reeds geboekt en gemiddeld waren we 100 euro per nacht kwijt aan hotelkosten aldus de berekeningen van mijn vriendin (we houden wel van enige luxe). Nu wil alleen het kleinigheidje dat bijna alle prijzen in ZA per PERSOON per nacht zijn. Dat was tijdens het boeken even over het hoofd gezien :). Waardoor we nu 20 nachten a gemiddeld 200e slapen. Dat is toch een tegenvaller van 2k.
Gelukkig zijn de tickets zo goed als gratis omdat ze met airmiles zijn geboekt, maar de totale kosten van de vakantie lopen nu wel iets hoger op dan vooraf in de planning stond. Dus dat betekent dat we nog maar een beetje extra moeten genieten als we daar zijn, en volgende keer zal ik me ook maar weer met het boeken bemoeien ;).
Kan je gevoel goed begrijpen. Maar... Ik ben zelf een tijdje geleden ook in ZA geweest en zou zeggen geniet er vooral met volle teugen van! Schitterend land en fantastische reis gehad. Onafhankelijkheid van financiele zaken is mooi, maar mijn inziens ondergeschikt aan dergelijk levensgenot. Veel plezier in ZA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
merauder schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 21:19:
Wat de baas je biedt koop je niet!
Ik ben het met je eens dat je deze zaken niet koopt.
Echter, vroeg ik me af hoe jullie zulke voordelen meenemen in je berekening voor het benodigde budget voor FO?
Enkele vragen die in mij opkomen:
  • Tel je deze voordelen mee als loon (en uitgaven)? Hoe plak je daar een bedrag op?
  • Hoe beinvloed het je spaarratio?
  • Hoe bereken je welk bedrag je nodig hebt om te leven nadat deze voordelen wegvallen?
Neem bijvoorbeeld het meest extreme geval: jouw baas geeft jou een woning, betaalt GWL, en vergoedt al jouw uitgaven (zoals het geval is bij een van mijn collega's). Al jouw kosten (geen) worden gedekt door passief inkomen, maar je bent niet FO. In de praktijk ga je moeten schatten hoeveel je zal uitgeven tijdens je FO periode zodat je weet wanneer je kan stoppen met werken.

Neem een meer realistisch voorbeeld: je krijgt een bedrijfswagen en hebt bijrvoorbeeld 100 euro eigen bijdrage (Belgie). Koop je een auto aan wanneer je FO bent? Hoe schat je hoeveel je gaat verbruiken? Je maakt immers geen zakelijke kilometers meer. Je gaat waarschijnlijk ook niet voor een audi A4, maar eerder voor een tweedehands Peugot.

De meeste van mijn toekomstige kosten kan ik schatten door gebruik te maken van mijn historische uitgaven (verzameld over 10 jaar). Wat echter zeer moeilijk is om te schatten, zijn kosten die ik moet maken om door de baas gesponserde zaken te vervangen. Mijn jaarlijkse kosten voor zulke producten en diensten gaan lager zijn dan wat de baas er voor betaald, omdat ik zelf minder luxueuze producten of diensten zal afnemen. Voor veel producten kan je inderdaad wel de aanschafprijs opzoeken, maar de verborgen kosten zijn enorm moeilijk in te schatten als je geen historische data hebt om je op te bazeren.

TLDR: ik moet redelijk veel assumpties maken over potentiele uitgaven tijdens FO (en dus mijn benodigde kapitaal) en weet niet of deze assumpties realistisch zijn. Hoe kan ik deze toetsen aan de werkelijkheid?

[ Voor 17% gewijzigd door koentje115 op 22-08-2014 02:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
DivWhis schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 22:34:
Indien nodig kan je de hotels annuleren en opnieuw boeken ;)
Geniet van je vakantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
koentje115 schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 01:37:
[...]

Echter, vroeg ik me af hoe jullie zulke voordelen meenemen in je berekening voor het benodigde budget voor FO?
  • Tel je deze voordelen mee als loon (en uitgaven)? Hoe plak je daar een bedrag op?
  • Hoe bereken je welk bedrag je nodig hebt om te leven nadat deze voordelen wegvallen?
Neem bijvoorbeeld het meest extreme geval: jouw baas geeft jou een woning, betaalt GWL, en vergoedt al jouw uitgaven (zoals het geval is bij een van mijn collega's). Al jouw kosten (geen) worden gedekt door passief inkomen, maar je bent niet FO. In de praktijk ga je moeten schatten hoeveel je zal uitgeven tijdens je FO periode zodat je weet wanneer je kan stoppen met werken.

Neem een meer realistisch voorbeeld: je krijgt een bedrijfswagen en hebt bijrvoorbeeld 100 euro eigen bijdrage (Belgie). Koop je een auto aan wanneer je FO bent? Hoe schat je hoeveel je gaat verbruiken? Je maakt immers geen zakelijke kilometers meer. Je gaat waarschijnlijk ook niet voor een audi A4, maar eerder voor een tweedehands Peugot.
Prive zou ik andere keuzes maken dan de keuzes zoals door mijn werkgever aangeboden. Via de zaak heb ik nu een iPhone 5S, een toestel die ik, tenzij heel erg goedkoop, in de lengte van dagen niet zal aanschaffen als ik op eigen gelegenheid een mobiel abonnement af moet sluiten.

Bij auto's/vervoer reken ik trouwens in budgetten ipv inschattingen. Ik reken dan voor auto's een bepaald budget. Voordat ik mijn auto echt nodig had, en vooral de luxe van een auto hebben om eens ergens heen te kunnen, rekende ik +/- € 200 - € 250 in de maand als budget voor autorijden.

Met een oudere Peugeot 206 oid is dit best een realistisch bedrag. € 25,- wegenbelasting, € 25,- verzekering en zo'n € 150 tot € 200 voor onderhoud / afschrijving / brandstof. Wederom, ik maak veel vergoede zakelijke kilometers, ik gok dat ik privé hooguit 5000dkm per jaar maak. Als ik mijn auto zakelijk niet meer nodig zou hebben, zou ik of alleen een motor, of een auto uit de onderkant van de markt bezitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
koentje115 schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 02:57:
[...]

Indien nodig kan je de hotels annuleren en opnieuw boeken ;)
Geniet van je vakantie!
Wij boeken de hotels altijd met de optie non refundable scheelt toch behoorlijk op de kamerprijs.

Dat zijn wel mooie leerzame vergissingen in het leven, dat zal je niet zo heel snel een tweede keer overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
koentje115 schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 01:37:
[...]

De meeste van mijn toekomstige kosten kan ik schatten door gebruik te maken van mijn historische uitgaven (verzameld over 10 jaar). Wat echter zeer moeilijk is om te schatten, zijn kosten die ik moet maken om door de baas gesponserde zaken te vervangen. Mijn jaarlijkse kosten voor zulke producten en diensten gaan lager zijn dan wat de baas er voor betaald, omdat ik zelf minder luxueuze producten of diensten zal afnemen. Voor veel producten kan je inderdaad wel de aanschafprijs opzoeken, maar de verborgen kosten zijn enorm moeilijk in te schatten als je geen historische data hebt om je op te bazeren.

TLDR: ik moet redelijk veel assumpties maken over potentiele uitgaven tijdens FO (en dus mijn benodigde kapitaal) en weet niet of deze assumpties realistisch zijn. Hoe kan ik deze toetsen aan de werkelijkheid?
Je komt inderdaaad schattingen aan het maken. Deze schattingen kun je baseren op de uitgaven van familie of vrienden, of je kunt het internet gebruiken om de bedragen te vinden. Je geeft aan dat je een historie hebt van 10 jaar dan moet je toch wel een goed beeld hebben van je jaarlijkse uitgaven? Ik heb een historie van 5 jaar en kan redelijk goed bepalen wat nu onze jaaruitgaven zijn en waardoor de schommelingen tot stand komen.
Wat wel nog mijn aandacht heeft zijn de vervangings"investeringen". We zijn 4-5 jaar geleden gaan samenwonen en hebben in feite alles nieuw gekocht. In mijn historie zijn nog weinig vervangingen geweest van deze aankopen (recentelijk auto). Doordat ik alles op kasstromen administreer hou ik geen rekening met afschrijvingen maar komen de bedragen op moment van aankoop voor 100% in mijn uitgaven bestandje.
Door de recentelijke aanschaf van een gebruikte auto verstoort het in feite mijn uitgaven sheet je krijgt een piek in de uitgaven die je eigenlijk over meerdere jaren moet uitsmeren. De auto is dan ook wel direct 1 van de duurdere uitgaven maar dat viel me wel meteen op. Ander voorbeeld kan zijn een verbouwing of renovatie aan je huis. In eerste instantie wimpelde ik dat af als eenmalige uitzonderlijke uitgaven en probeerde ik de hogere uitgaven ermee goed te praten, zonder het het eigenlijk in mijn berekening mee te nemen. Maar in de toekomst zou ik ook nog wel geld willen hebben voor een nieuw keukentje of badkamer bijvoorbeeld.
De kosten van de bruiloft is eigenlijk de enige eenmalige kostenpost die ik uit mijn uitgavenlijst zou moeten filteren. De kosten van de babyborrel laat ik er wel in staan want een feestje op zijn tijd daar moet in de toekomst ook geld voor zijn :) .
Pagina: 1 ... 62 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.