TictaCNL schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 10:37:
Toch willen we ook nog mooie vakantie's maken en leuke dingen doen en kopen nu we jong zijn. Denken jullie nooit: ik ben dalijk op hogere leeftijd wel financieel onafhankelijk, maar heb ik vroeger wel geleefd? Je hebt veel meer kracht om leuke dingen te ondernemen als je jong bent. In hoeverre maken jullie die overweging?
Later staat bij ons op de tweede plaats, wij leven vooral in het hier en nu en sparen daarnaast ook nog.
Heerlijk genieten zonder "veel" geld uit te geven bestaat voor mij/ons simpelweg niet en valt (ons) ook niet te leren of misschien moet ik wel zeggen dat we dat niet willen leren zolang de financiele noodzaak er niet is.
Maanden lang op een fiets door welk land dan ook rijden doe je mij absoluut geen plezier mee, dan zit ik nog liever 40 uur per week op m'n werk en 'savonds thuis op de bank met een goede film of serie om eens per jaar enkele weken luxe op vakantie te gaan.
Wat dat betreft zijn wij nogal materialistisch en ik durf ook te beweren dat het hebben van bepaalde zaken zeker wel een bepaalde mate van geluk/voldoening met zich mee brengt (voor ons).
Wij "smijten" overigens geen geld omdat anderen dat ook doen of anderen ook bepaalde zaken hebben, wij doen dat omdat we er zelf blij/gelukkiger van worden.
Ik geloof er ook niet zo in dat mensen geld uitgeven puur en alleen omdat anderen het doen en zie dat om me heen ook niet of nauwelijks gebeuren.
Dat gezegd hebbende zijn we wel weer in de omstandigheid dat we zo kunnen leven en daarnaast ook nog redelijk kunnen sparen voor later.
Bij voorkeur stoppen we eerder met werken dan met ons 67e of later (bouwjaar 71 en 72) maar zijn tegelijkertijd niet van plan om daar "veel" voor te laten dus zal daar zoals het er nu naar uit ziet niet al te veel van terecht komen.
Naast het sparen hebben we nog ons koophuis met 2/3e spaar en 1/3e aflossingsvrij die beide aflopen als ik 61 ben waardoor de maandlasten omlaag zullen gaan en we dus een aantal jaren harder kunnen sparen.
Aflossingsvrij laten we misschien wel tot in de eeuwigheid open staan/verlengen of lossen we ergens in de toekomst af maar vooralsnog zie ik er weinig tot geen voordeel in om daar nu wat mee te doen.
Bruto maandlasten zijn iets van 270 euro, duizenden euro's aflossen is tientjeswerk per maand na hra en imo de moeite niet waard vergeleken met het vrij beschikbaar hebben van spaargeld.
Wij zullen dus waarschijnlijk FO zijn als we met pensioen gaan (als je het dan nog FO kunt/mag noemen) waarbij het voor ons inhoudt dat we minstens dezelfde levensstijl kunnen volhouden als we nu hebben.