merauder schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 13:49:
....
Een heel mooi experiment zou eens zijn om te kijken of je kan rondkomen met het weekgeld wat je zou krijgen als je in de schuldsanering. Dit staat voor zover ik weet op € 40,- voor de eerste persoon, en de personen die er op volgen € 10,- erbij.
Bij schuldsanering wordt is die 40euro vaak ook enkel maar voor je voeding+kledij+ ev. vervoer.
Soms wordt er een jaar-abo van openbaar vervoer geregeld.
Maar al je vaste kosten worden door hen geregeld, - huur, abbo's, vaste rekeningen,... - dure uitgaves worden herzien zodat je goedkoper uit kunt komen (overstappen elektriciteitsleverancier/internet-abo/gsm-abo.)
als de actie nog bestaat zoals een paar jaar terug in België met De Lijn: ev. plaat inleveren en gratis bus abonnementjes voor het gehele gezin. (ja .be: plaat hoort bij eigenaar niet bij auto: plaat insturen = auto uitschrijven en dus aan de kant zett en en/of verkopen aan iemand die eigne plaat eraanhangt)
En zo nog van die dingen die je helpen om zo weinig mogelijk vaste kosten met wat inlevering van 'luxe' te hebben en even zo veel mogelijk in de afbetaling van je schulden te steken.
Als je gedwongen wordt in de keuze: schuldsanering en even op 40euro/week overleven - waar je bij hogere uitgaven natuurlijk alsnog extra geld kunt vragen/krijgen, maar dit wel moet kunnen verdedigen 'oohh wil nieuwe iphone *pleaaasseee**" gaat niet werken
of het dak boven je hoofd kwijt spelen en op straat staan zonder geld en een nog steeds grote berg schulden ...
persoonlijk dan toch die schuldsanering (als je er echt niet zelf uitgeraakt).
de meeste mensen die het nodig hebben, leren achteraf ook wat meer na te denken over hun uitgave-patroon, "ik moet het gaan uitleggen waarom ik dat geld nodig heb ... laat maar zo graag wil ik dat nu ook weer niet hebben" gevolgd door het "hey ik kan eigenlijk toch best zonder die jaarlijkse nieuwe 600+ kostende gsm" waardoor ze achteraf dan hopelijk niet meer zo rap terug in een put zitten.