Financiële onafhankelijkheid Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 100 Laatste
Acties:
  • 758.103 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Bondora
Mensen, leren we het nooit? Ik garandeer je dat die site een keer gewoon op zwart staat en Tallinn is een pokke-end rijden om je centen terug te halen. Veel meer woorden wil ik er niet aan vuilmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 10:22
Henk007 schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 01:48:
Bondora
Mensen, leren we het nooit? Ik garandeer je dat die site een keer gewoon op zwart staat en Tallinn is een pokke-end rijden om je centen terug te halen. Veel meer woorden wil ik er niet aan vuilmaken.
DIt en daarnaast vind ik het niet ethisch om mensen tegen zulke percentages geld uit te lenen. Voor 3000 euro nu betalen ze 5880 over 60 maanden. Dit kan niet anders dan fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:03

Coldcat

HODL

cytherea schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 08:38:
[...]

DIt en daarnaast vind ik het niet ethisch om mensen tegen zulke percentages geld uit te lenen. Voor 3000 euro nu betalen ze 5880 over 60 maanden. Dit kan niet anders dan fout gaan.
Kijk eens vanaf de andere kant. Jij hebt 3000 euro nodig en moet gaan lenen. Zou jij dat tegen een rentepercentage van xx% gaan doen? Dan moet je wel extra veel extra vangen wil dat profijt opleveren. En da zou het wel heel vreemd zijn als er geen andere financiers zouden zijn ;)

Het is een noodgreep, zulke rentepercentages zijn op korte termijn nog recht te zetten maar na verloop van tijd onhoudbaar. Ik zou mijn vingers er niet aan branden.

[ Voor 5% gewijzigd door Coldcat op 15-08-2014 08:47 ]

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
Coldcat schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 08:46:
[...]

Kijk eens vanaf de andere kant. Jij hebt 3000 euro nodig en moet gaan lenen. Zou jij dat tegen een rentepercentage van xx% gaan doen? Dan moet je wel extra veel extra vangen wil dat profijt opleveren. En da zou het wel heel vreemd zijn als er geen andere financiers zouden zijn ;)

Het is een noodgreep, zulke rentepercentages zijn op korte termijn nog recht te zetten maar na verloop van tijd onhoudbaar. Ik zou mijn vingers er niet aan branden.
Of het is een gigantisch piramidespel zoals Palm Invest waar het ingelegde geld als "rente" wordt betaald tot ze genoeg cash hebben om er vandoor te gaan ;) Ik steek er geen cent in, vertrouw het voor geen meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

cytherea schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 08:51:
[...]

Of het is een gigantisch piramidespel zoals Palm Invest waar het ingelegde geld als "rente" wordt betaald tot ze genoeg cash hebben om er vandoor te gaan ;) Ik steek er geen cent in, vertrouw het voor geen meter.
Dat kan ook nog eens. Ik ben wel benieuwd of degene die er geld in hebben zitten weet wie er aan het roer staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Bedankt voor jullie meningen :) ik ga het nog even heroverwegen ivm het ethische aspect. Wellicht dat ik het dan extra stort in het asn microkredietfonds (zit ik ook al in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
Isepankur/Bondora heeft niet al te lang geleden toch een licentie van "UK's Financial Conduct Authority" gekregen? Dat zou toch wat veiliger moeten zijn dan een willekeurige P2P-lending site die geen licentie heeft?

Ik ben het er wel mee eens dat je er geen geld op moet zetten wat je eigenlijk niet kan/wil missen, maar de rentepercentages vind ik niet heel vreemd… de landen waar die leningen aan worden uitgegeven hebben volgens mij hogere percentages als je via een bank wilt lenen. De mensen die daar wonen en geld willen lenen hebben dus zelfs baat bij een site als Bondora.

Ik heb er zelf 100 euro op gezet om het eens uit te proberen, en veel meer dan 500 euro zal het nooit worden. Het is voor mij gewoon leuk om een extra zakcentje te verdienen en tegelijkertijd mensen te helpen die minder rente op hun leningen willen betalen. Dat daar voor mij dan (gemiddeld) ±23% rente op verdient wordt is alleen maar leuk. En aangezien je ook een 'fee' betaalt als je geld wilt terugstorten op je eigen rekening wordt zakt de gekregen winst toch weer naar net onder de 20% voor mij.

Al met al, Bondora is voor mij niets meer dan een stukje spelen met geld. Nooit geld wat ik kan missen, maar als ik er wat mee verdien is het leuk meegenomen. En zo'n licentie krijg je niet voor niets, dus ik ga er van uit dat het redelijk betrouwbaar is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

Waarom is die rente daar zo hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 07:48
Wat denk je zelf?

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 19:22
Als laatste hoop wordt er doorgaans erg veel betaald voor een geldlening. Als een lening het verschil zou maken tussen wel / niet mijn huis uitgezet worden, zou ik denk ik zelf ook een paar keer slikken en de hoge rente voor lief nemen.

Beetje een zijsprong, maar toch vind ik het heel erg interessant, om te zien hoe men op de onderkant van de samenleving met geld en inkomen omgaat. Vooral zij die elke maand de eindjes aan elkaar vastknopen.

Een heel mooi experiment zou eens zijn om te kijken of je kan rondkomen met het weekgeld wat je zou krijgen als je in de schuldsanering. Dit staat voor zover ik weet op € 40,- voor de eerste persoon, en de personen die er op volgen € 10,- erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
merauder schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 13:49:
Een heel mooi experiment zou eens zijn om te kijken of je kan rondkomen met het weekgeld wat je zou krijgen als je in de schuldsanering. Dit staat voor zover ik weet op € 40,- voor de eerste persoon, en de personen die er op volgen € 10,- erbij.
Wat moet je daarvan betalen? Alleen voeding ?
Het is in ieder geval genoeg om niet om te komen van de honger. Voor een paar euro per dag kun je in principe gezond eten, uiteraard geen luxe en niet iedere dag vlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Henk007 schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 13:57:
[...]

Het is in ieder geval genoeg om niet om te komen van de honger. Voor een paar euro per dag kun je in principe gezond eten, uiteraard geen luxe en niet iedere dag vlees.
Een pakje pasta zal wel genoeg zijn om een week van te eten. En dat kan je natuurlijk met een broodmachine en meel ook nog eens aanvullen.

Als je vegetarisch gaat doen en enkel bonen eet (groente is best duur), dan moet je met een paar tientjes per week wel rond kunnen komen.

Dit zijn natuurlijk wel de leuke verhaaltjes:
http://www.calgaryherald..../story.html?__federated=1

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 07:48
Ik vind die rente percentages best eng. Ik begrijp best goed dat er mensen in paniek zijn in dit soort percentages als laatste redmiddel gebruiken. Waar ik me eigenlijk veel meer zorgen om maak is dat dit een pyramide constructie is zonder dit overigens te kunnen bewijzen. De 5% default die ze nu laten zien is overigens wel ERG laag voor dit soort leningen

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

Als laatste hoop wordt er doorgaans erg veel betaald voor een geldlening. Als een lening het verschil zou maken tussen wel / niet mijn huis uitgezet worden, zou ik denk ik zelf ook een paar keer slikken en de hoge rente voor lief nemen.
Dat is echt het uiterste. De vraag wordt dan of jij graag daar je centen aan uitleent, het risico is erg groot.
Beetje een zijsprong, maar toch vind ik het heel erg interessant, om te zien hoe men op de onderkant van de samenleving met geld en inkomen omgaat. Vooral zij die elke maand de eindjes aan elkaar vastknopen.

In dat geval ga je veel meer op de dag/week/maand zelf leven. Kijken of je nog rond kan komen en echt alleen het noodzakelijke kopen. Wel erg gevaarlijk want met minder inkomsten kan men helemaal niet rondkomen. Al vrij snel gaat niets dan meer uitmaken want als je het niet hebt houdt het op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Henk007 schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 13:57:
[...]

In principe moet je gehele levensonderhoud, dus kleding / recreatie / voedsel en inventaris van betalen. Vlak trouwens de voedselbank ook niet uit, en qua inventaris kan je vaak weer een heel eind komen met afdankers. Wat wel een klap krijgt, is een sociaal leven. Je zult een aantal jaar bijna niet meer mee kunnen doen sociaal gezien.
Coldcat schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 14:56:
Dat is echt het uiterste. De vraag wordt dan of jij graag daar je centen aan uitleent, het risico is erg groot.
Het ligt er heel erg aan. Het zou zomaar kunnen zijn dat je een werkeloze timmerman aan een gereedschapskist helpt waarmee hij weer aan het werk kan, of een werkloze vrouw die 70 KM verderop werk geeft gevonden, eigenlijk niet weg kan uit haar huis en daarom een auto nodig heeft. In dat soort gevallen zou ik best durven te investeren.

Ik durf echter niet in mensen te investeren die het geld nodig hebben om ander gat te dichten. Dat is gewoon een race to the bottom.
In dat geval ga je veel meer op de dag/week/maand zelf leven. Kijken of je nog rond kan komen en echt alleen het noodzakelijke kopen. Wel erg gevaarlijk want met minder inkomsten kan men helemaal niet rondkomen. Al vrij snel gaat niets dan meer uitmaken want als je het niet hebt houdt het op :)
Dat is ook waarom een experiment als deze kan falen. Al halverwege de week onze € 50,- op is, dan is het risico enorm dat ik langs de pinautomaat loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Poeh... da's best krap. Gemiddeld over het afgelopen jaar zitten wij samen al op €136,65/mnd met z'n tweeën aan boodschappen. Dan zouden wij dus maar €63,35 per maand overhouden voor kleding en andere 'essentials'. Ik neem aan dat huur, GWL en verzekeringen buiten die 40+10 euro vallen, anders is het totaal onmogelijk. Alleen al mijn zorgverzekering is bijna 100 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04-2023
mux schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 20:17:
Poeh... da's best krap. Gemiddeld over het afgelopen jaar zitten wij samen al op €136,65/mnd met z'n tweeën aan boodschappen. Dan zouden wij dus maar €63,35 per maand overhouden voor kleding en andere 'essentials'. Ik neem aan dat huur, GWL en verzekeringen buiten die 40+10 euro vallen, anders is het totaal onmogelijk. Alleen al mijn zorgverzekering is bijna 100 euro per maand.
Probeer eens objectief hiernaar te kijken ipv te vergelijken met je eigen situatie en dan te roepen dat het onmogelijk is. Natuurlijk is dat mogelijk, als je andere keuzes maakt.

Toen we nog in Brussel woonden, was ons uitgaven patroon als volgt:
- Onze huur was 700 euro per maand.
- Onze boodschappen waren gemiddeld rond de 60 euro per maand (voor 2, met veel groenten, weinig vlees).
- Wij verbruikten toen ook amper electriciteit, water, en verwarming. Totaalkost voor alle 3 was 25 euro per maand.
- Voor internet gebruikten we onze mobieltjes als hotspot. Kost: 15 euro per maand.
- Voor entertainment leenden we films, boeken, tijdschriften uit in de lokale bib of openden een flesje wijn met wat vrienden.
- Zorg was 50 euro per persoon per jaar.

Wij hadden voor basisbehoeften een budget gesteld van 500 euro per persoon per maand. Omdat dit budget groter was dan wat we spendeerden, gebruikten we het resterende deel voor Ryan-air reisjes en restaurantjes ;).

[ Voor 8% gewijzigd door koentje115 op 15-08-2014 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het gaat prima in mijn situatie, maar zodra GWL/verzekering/huur erbij komt is het totaal onmogelijk voor iedereen in NL. De laagste basisverzekering is €700 p.p.p.j., de laagste huur die je in NL kunt hebben is €220/mnd - en ongetwijfeld een stuk meer in de praktijk (ik heb nog nooit van zo'n lage huur gehoord).

Het is objectief onmogelijk om op 50e/wk te leven inclusief alles, in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:10

Don Quijote

El Magnifico

koentje115 schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 21:08:
[...]

- Onze boodschappen waren gemiddeld rond de 60 euro per maand (voor 2, met veel groenten, weinig vlees).
[..]
Nu wil ik niet in onmogelijkheden denken, maar voor 1 Euro ontbijten, lunchen, dineren lijkt me toch lastig als je een beetje aan je vitamines wilt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 06:54
60 euro per maand? Dat geef ik in 1 week uit aan boodschappen. In m'n uppie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:00
DappereDodo schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 21:55:
Inderdaad, hier ook, en da's ook met veel groente en weinig (maar goed) vlees. Helemaal nu, verse bramen, frambosen, aardbeien en kersen :9 hakken er goed in. Ik kan ook een baal van 80 kg duivenvoer kopen en dat aanlengen met water om mijn FO te bespoedigen (niet mijn idee, heb ik van de vrekkenclub). Niets voor mij. You are what you eat.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het is wel grappig - op iedere andere plek staren mensen mij (ons) raar aan hoe we in 's hemelsnaam zo weinig kunnen uitgeven aan boodschappen/energie/etc., maar zodra je je in dit soort topics begeeft ben je een middenmoter at best. Wat nou, relatief :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Och, het is maar net wat je gewend bent :P Eén (flink) glas wijn per dag kan al snel oplopen tot €75-€100 per maand, dus €900-€1200 per jaar.
De één krijgt er bezuinigingsstress van, de ander kan niet zonder. Ik zit er tussenin :P

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Laatst online: 18-09 15:42
DappereDodo schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 21:55:
Eens en 25e lijkt ook niet realistisch. Douchen, wc, afwas? Telefoon/laptop/TV en dat allemaal voor 25e 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
Toch was het zo. Ons electriciteitsverbruik was minder dan 600 kWh per jaar. Ons waterverbruik was ook beperkt, omdat ik mij ma-vrij douchte op het werk na een fietstochtje van 10 km.vriendin douchte haar op de fitness (door werk gesponserd)

Boodschappen waren minimaal, omdat we:
- groot inkochten tijdens promoties in Colruyt
- weinig vlees aten
- noten en fruit kregen van vrienden in ruil voor wat it help
- enkel water dronken
- enkel seizoensgroenten aten
- mijn vriendin een gratis middagmaal kreeg op het werk
- ik gratis fruit kreeg op het werk
- we beide kleine eters zijn. We zijn beiden kleiner dan 1m70 en wegen minder dan 60kg. Dan heb je niet veel voeding nodig ;)

(Voor onze jaarvoorraad rijst waren we nog geen 4 euro kwijt)

Daar tegenover staat wel dat we per persoon een kleine 300 per maand aan reizen uitgaven ;)

[ Voor 14% gewijzigd door koentje115 op 16-08-2014 04:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:42
Met andere woorden, dat is appels met peren vergelijken wat je nu aan het doen bent.
Jullie konden alleen rondkomen van dat beetje geld omdat je andere voordeeltjes had die een willekeurig ander mens over het algemeen helemaal niet heeft en dus voor moet betalen.
Douchen op het werk (alleen bij heen fietsen, niet als je thuis komt na dezelfde 10km fietsen? ), douchen na door werkgever betaalde fitness, gratis fruit voor de een en gratis middagmaal voor de ander op het werk, noten en fruit in ruil voor IT hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

koentje115 schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 03:53:
Toch was het zo. Ons electriciteitsverbruik was minder dan 600 kWh per jaar. Ons waterverbruik was ook beperkt, omdat ik mij ma-vrij douchte op het werk na een fietstochtje van 10 km.vriendin douchte haar op de fitness (door werk gesponserd)

Boodschappen waren minimaal, omdat we:
- groot inkochten tijdens promoties in Colruyt
- weinig vlees aten
- noten en fruit kregen van vrienden in ruil voor wat it help
- enkel water dronken
- enkel seizoensgroenten aten
- mijn vriendin een gratis middagmaal kreeg op het werk
- ik gratis fruit kreeg op het werk
- we beide kleine eters zijn. We zijn beiden kleiner dan 1m70 en wegen minder dan 60kg. Dan heb je niet veel voeding nodig ;)

(Voor onze jaarvoorraad rijst waren we nog geen 4 euro kwijt)

Daar tegenover staat wel dat we per persoon een kleine 300 per maand aan reizen uitgaven ;)
Als we elke dag bij onze ouders/vrienden eten, koffie en melk van werk meenemen, bij de buren douchen, of gewoon in de regen staan, dan kunnen we ook een hoop besparen....

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
mux schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 20:17:
Binnen de schuldsanering vallen huur, GWL en verzekeringen inderdaad buiten die 40+10 euro. Volgens mij moest je de internetverbinding wel weer zelf betalen.

Verder heb je in de schuldsanering wel het 'voordeeltje' van de voedselbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 20:30

BoGu5

hmmmz

merauder schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 11:11:
[...]

Binnen de schuldsanering vallen huur, GWL en verzekeringen inderdaad buiten die 40+10 euro. Volgens mij moest je de internetverbinding wel weer zelf betalen.

Verder heb je in de schuldsanering wel het 'voordeeltje' van de voedselbank.
Dat eerste weet ik zo niet uit mijn hoofd. Check ik volgende week even.

Wat betreft de voedselbank; gelukkig is dat niet voor iedereen in schuldhulpverlening! Immers het idee van het leefgeld in schuldhulpverlening is dat dit ook gebruikt dient te worden om van te leven: basis vaste lasten vallen hier buiten, maar boodschappen en kleding dien je hiervan wel te betalen.

[ Voor 16% gewijzigd door BoGu5 op 16-08-2014 11:51 ]

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
....
Bij schuldsanering wordt is die 40euro vaak ook enkel maar voor je voeding+kledij+ ev. vervoer.
Soms wordt er een jaar-abo van openbaar vervoer geregeld.

Maar al je vaste kosten worden door hen geregeld, - huur, abbo's, vaste rekeningen,... - dure uitgaves worden herzien zodat je goedkoper uit kunt komen (overstappen elektriciteitsleverancier/internet-abo/gsm-abo.)
als de actie nog bestaat zoals een paar jaar terug in België met De Lijn: ev. plaat inleveren en gratis bus abonnementjes voor het gehele gezin. (ja .be: plaat hoort bij eigenaar niet bij auto: plaat insturen = auto uitschrijven en dus aan de kant zett en en/of verkopen aan iemand die eigne plaat eraanhangt)

En zo nog van die dingen die je helpen om zo weinig mogelijk vaste kosten met wat inlevering van 'luxe' te hebben en even zo veel mogelijk in de afbetaling van je schulden te steken.

Als je gedwongen wordt in de keuze: schuldsanering en even op 40euro/week overleven - waar je bij hogere uitgaven natuurlijk alsnog extra geld kunt vragen/krijgen, maar dit wel moet kunnen verdedigen 'oohh wil nieuwe iphone *pleaaasseee**" gaat niet werken
of het dak boven je hoofd kwijt spelen en op straat staan zonder geld en een nog steeds grote berg schulden ...

persoonlijk dan toch die schuldsanering (als je er echt niet zelf uitgeraakt).
de meeste mensen die het nodig hebben, leren achteraf ook wat meer na te denken over hun uitgave-patroon, "ik moet het gaan uitleggen waarom ik dat geld nodig heb ... laat maar zo graag wil ik dat nu ook weer niet hebben" gevolgd door het "hey ik kan eigenlijk toch best zonder die jaarlijkse nieuwe 600+ kostende gsm" waardoor ze achteraf dan hopelijk niet meer zo rap terug in een put zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:17
Als we elke dag bij onze ouders/vrienden eten, koffie en melk van werk meenemen, bij de buren douchen, of gewoon in de regen staan, dan kunnen we ook een hoop besparen....
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Als je maximaal kunt profiteren van alle hulpmiddelen die de staat je kan geven; huursubsidie, zorgsubsidie, kinderbijslag/alimentatiesubsidie, kwijtschelding gemeentelijke belastingen, etc. etc., én op een goedkope plek woont én een hoop van je noodzakelijkheden gratis kunt betrekken is het waarschijnlijk wel mogelijk.

Vervelende is echter: de meeste mensen in dit topic, waaronder ik, komen nevernooitniet in aanmerking voor zulke hulp (nouja, ik had zorgtoeslag tijdens mijn studie) en moeten dus een hoop dingen zelf betalen.

Alsnog denk ik dat hier wel wat leuks uit te halen is: probeer consequent minder dan X bedrag uit te geven aan je niet-vaste lasten, en vergelijk dit met anderen. Dan heb je een goed idee hoe 'goed' je bezig bent. Dit is dan ook meteen een aansporing voor wie dat nog niet doet om een fatsoenlijk financieel overzicht te maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Geen van die hulpmiddelen heb ik inderdaad recht op.

Als wij 3 jaar zouden leven zoals iemand in de schuldsanering, zou het in ons geval betekenen dat onze hypotheekschuld grotendeels gesaneerd is, of dat we onze cashreserve vergroten. Denk dat we qua nettowaarde de € 200k dan wel aantikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:04
mux schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 13:01:

Vervelende is echter: de meeste mensen in dit topic, waaronder ik, komen nevernooitniet in aanmerking voor zulke hulp (nouja, ik had zorgtoeslag tijdens mijn studie) en moeten dus een hoop dingen zelf betalen.
Jij noemt het vervelend, ik zou het eerder als 'gelukkig' bestempelen dat je niet voor die hulp in aanmerking komt ;)

Zeker dingen als voedselbank enzo (wat jij nu niet noemde, maar ik al wel voorbij zag komen) zijn bedoeld voor mensen die met een paar tientjes per maand rond moeten komen vanwege omstandigheden, niet voor mensen die €1200 per maand willen sparen in plaats van €1100.

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 16-08-2014 13:12 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Uiteraard, het is ongetwijfeld een vreselijke situatie om niet genoeg geld te hebben om überhaupt te overleven. Constant bezig moeten zijn met de meest basic dingen, geen tijd of gelegenheid hebben om een beetje leuk te leven. Geld maakt in zo'n situatie wél echt gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
kmf schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 09:22:
[...]

Je mist het punt. Wij betaalden nog steeds 5 maaltijden zelf en maakten gebruik van social kapitaal om wat extras te hebben: tal van mensen waar je wat appels kunt plukken en okkernoten kunt verzamelen in ruil voor wat schilderwerk.

(En waarom zou je jezelf twee Keer douchen binnenkort het uur?)

[ Voor 7% gewijzigd door koentje115 op 16-08-2014 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
koentje115 schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 16:14:
[...]
Je mist het punt. Wij betaalden nog steeds 5 maaltijden zelf en maakten gebruik van social kapitaal om wat extras te hebben: tal van mensen waar je wat appels kunt plukken en okkernoten kunt verzamelen in ruil voor wat schilderwerk.
Maar je ruilt nog steeds arbeid tegen eten. Iets wat iedereen doet alleen met een ruilmiddel extra (geld). Dus die appels en okkernoten kosten jou nog steeds iets en dat maakt de vergelijking erg ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
Vergeet ook niet dat hoe meer jij en anderen gebruik maken van subsidies, hoe hoger de belastingen worden. Ten slotte betaalt iedereen voor elkaars "subsidies". Het beste maak je zelf gebruik van alle middelen die je tot je beschikking hebt, en zorg je gewoon dat je je financiën zoveel mogelijk op orde hebt: zowel qua inkomsten en uitgaven als de (voor jezelf) juiste balans vinden tussen wat je belangrijk vindt en wat je nodig hebt. Subsidies zijn, in mijn ogen, cadeautjes waar je uiteindelijk alsnog zelf voor betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
joramoudenaarde schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 16:54:
Vergeet ook niet dat hoe meer jij en anderen gebruik maken van subsidies, hoe hoger de belastingen worden. Ten slotte betaalt iedereen voor elkaars "subsidies". Het beste maak je zelf gebruik van alle middelen die je tot je beschikking hebt, en zorg je gewoon dat je je financiën zoveel mogelijk op orde hebt: zowel qua inkomsten en uitgaven als de (voor jezelf) juiste balans vinden tussen wat je belangrijk vindt en wat je nodig hebt. Subsidies zijn, in mijn ogen, cadeautjes waar je uiteindelijk alsnog zelf voor betaalt.
Ik maakte geen gebruik van subsidies. Huur was vrije sector.

We hebben momenteel een voor ons goede balans gevonden. Reizen en vriendschappen wordt niet op bespaard, voeding is gevarieerd (zorgt de vrouw voor), en de rest kan ons gestolen worden. Dan ben je met minder dan 2k al snel klaar. Mocht het nodig zijn, dan kunnen we onze uitgaven terugdringen tot 500 euro per maand (ander land).

[ Voor 18% gewijzigd door koentje115 op 16-08-2014 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
cytherea schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 16:23:
[...]

Maar je ruilt nog steeds arbeid tegen eten. Iets wat iedereen doet alleen met een ruilmiddel extra (geld). Dus die appels en okkernoten kosten jou nog steeds iets en dat maakt de vergelijking erg ingewikkeld.
Correct. Als ik het naar mijn freelance uurprijs omreken, zijn het verdomd dure appels. Maar dat is niet echt de reden waarom ik vrienden help. Versterken van de vriendschap en nieuwe skills leren zijn de hoofddoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filosofem
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-04-2021
Maar als ik vrienden help, vraag ik altijd geen vergoeding. Vind dat niet echt netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
filosofem schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 17:06:
Maar als ik vrienden help, vraag ik altijd geen vergoeding. Vind dat niet echt netjes.
Ik ook niet. De een geeft bier voor een namiddagje klussen, de ander fruit. Ik doe hetzelfde als ze mij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Laten we het ontopic houden ipv ad hominem posts.

De laatste pagina's staan vol met betogen tegen kabelmannetje, koentje ea, waarom iets niet kan/mag/zou moeten etc. Iets waar oa MMM en ERE ook continu tegenaan lopen: misschien wel dé reden waarom slechts enkelen ook daadwerkelijk FO zijn ruim voor de pensioensleeftijd

Waardeer de creativiteit en het optimisme, skills die onbetaalbaar zijn en je heel ver kunnen brengen :)
The Practical Benefits of Outrageous Optimism

[ Voor 34% gewijzigd door mossel op 16-08-2014 17:35 ]

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-08 18:58
mossel schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 17:21:
Laten we het ontopic houden ipv ad hominem posts.

De laatste pagina's staan vol met betogen tegen kabelmannetje, koentje ea, waarom iets niet kan/mag/zou moeten etc. Iets waar oa MMM en ERE ook continu tegenaan lopen: misschien wel dé reden waarom slechts enkelen ook daadwerkelijk FO zijn ruim voor de pensioensleeftijd
Klopt, en tegen hen zeg ik: veel plezier met de rat-race en het fulltime werken tot je 70ste. Daarna begint het "echte" leven! :D
Mijn volgende reis met mijn vriendin en een ander bevriend stel is alweer gepland: samen 3 maanden fietsen door Japan, vanaf maart 2015. Ja, dit is ook een fulltime job! :)

Ik kreeg nog inzicht vandaag over de nieuwe hoogte van de bijstand. Dit bedraagt hier (incl. vakantiegeld) €951,- per maand voor als ik alleen zou wonen. Als ik mijn (passieve, 180€) inkomsten welke niet van invloed zijn op de bijstand, zorgtoeslag, HRA, etc, zou optellen minus mijn uitgaven, dan kom ik uit op een bedrag van ongeveer 500/maand welke ik kan sparen. Echt krankzinnig, 6000/jaar. En dan heb ik het nog legaal gehouden ook, precies volgens de regeltjes...
Ik kan nog beter mijn huurders het huis uit knikkeren en op de centen van de overheid teren. Hou ik netto meer over.

[ Voor 4% gewijzigd door kabelmannetje op 16-08-2014 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
...
...
Het heeft ook deels met de definitie van Financiële Onafhankelijkheid te maken.

Beiden laten een benadering zien, die niet als Financieel Onafhankelijk bestempeld zou kunnen worden in de zin van financieel zelfvoorzienend zijn. Zij zijn immers nog steeds afhankelijk van de huurbaas, c.q. vrienden voor onderdak en voedsel.

Echter als de definitie van FO "zelfvoorzienend zijn" zou zijn in de zin van onafhankelijk van een financiële instelling c.q. overheid, dan geldt hun instelling juist wel. Maar dan moet je niet van de bijstand willen leven

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

kabelmannetje schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 19:06:
[...]

Klopt, en tegen hen zeg ik: veel plezier met de rat-race en het fulltime werken tot je 70ste. Daarna begint het "echte" leven! :D
Mijn volgende reis met mijn vriendin en een ander bevriend stel is alweer gepland: samen 3 maanden fietsen door Japan, vanaf maart 2015. Ja, dit is ook een fulltime job! :)
Volgens mij is er hier niemand die tot hun 70e moeten/willen werken. Maar de meesten hebben wel een familie met kinderen. Dus zelfs al zullen ze geen werk hebben, dan nog kunnen ze niet een paar maanden weg zijn.

En tevens, er wordt over je gevallen omdat jij van mening bent dat je met een huurwoning op je 70e kan teren op een pensioen en AOW waarin je 30-40 jaar niet ingelegd hebt. En dat je met dat plan meer zekerheid schijnt te hebben dan iemand met een volledig afgeloste huis.
Ik kreeg nog inzicht vandaag over de nieuwe hoogte van de bijstand. Dit bedraagt hier (incl. vakantiegeld) €951,- per maand voor als ik alleen zou wonen. Als ik mijn (passieve, 180€) inkomsten welke niet van invloed zijn op de bijstand, zorgtoeslag, HRA, etc, zou optellen minus mijn uitgaven, dan kom ik uit op een bedrag van ongeveer 500/maand welke ik kan sparen. Echt krankzinnig, 6000/jaar. En dan heb ik het nog legaal gehouden ook, precies volgens de regeltjes...
Ik kan nog beter mijn huurders het huis uit knikkeren en op de centen van de overheid teren. Hou ik netto meer over.
Vreemd. Is er wat gewijzigd met de bijstand dan? Geen vermogensgrens meer? Zelfs je huis telde immers mee met je vermogen voor de bijstand. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
kmf schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 19:48:
[...]

Volgens mij is er hier niemand die tot hun 70e moeten/willen werken. Maar de meesten hebben wel een familie met kinderen. Dus zelfs al zullen ze geen werk hebben, dan nog kunnen ze niet een paar maanden weg zijn.

[...]
Dat is omdat de meeste mensen de keuze gemaakt hebben om kinderen te krijgen. Diegene die dat niet doen, hebben meer vrijheid.
Vreemd. Is er wat gewijzigd met de bijstand dan? Geen vermogensgrens meer?
In Belgie is er geen vermogensgrens voor een uitkering.

Er zijn talrijke oudere mensen die kabelmannetjes levensstijl volgen (fietsen doorheen de wereld) met minder geld. Het komt wel goed met hem, zelfs zonder bijstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
kmf schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 19:48:
[...]
Tuurlijk kan je wel een paar maanden weg. Uitschrijven uit Nederland en klaar. Je beschrijft een situatie waarin men niet weg WIL. De bekende aangeprate angsten die de gemiddelde landgenoot heeft.
En tevens, er wordt over je gevallen omdat jij van mening bent dat je met een huurwoning op je 70e kan teren op een pensioen en AOW waarin je 30-40 jaar niet ingelegd hebt. En dat je met dat plan meer zekerheid schijnt te hebben dan iemand met een volledig afgeloste huis.
Klopt, met wat werken en een SWR van 4-5% blijft mijn vermogen in stand. Daar pas je je levensstijl op aan. Ik heb 30 jaar om mijn werk/leven bij te sturen als er financieel iets mis gaat. Dan heb ik >35 jaren MEER geleefd waarin ik doe wat IK wil tov iemand die tot zijn "pensioen" werkt. En niet hoe een ander wil hoe jij je leven leidt door voor hen te werken 80% van je kostbaarste bezit: TIJD. Dit zijn ook nog de jaren waarin ik geestelijk en lichamelijk het sterkst ben.
Vreemd. Is er wat gewijzigd met de bijstand dan? Geen vermogensgrens meer? Zelfs je huis telde immers mee met je vermogen voor de bijstand. 8)7
Ik het het over wanneer ik recht zou hebben op bijstand. Dit is een worst case scenario voor mij. Leef ik dan anders dan nu? Nee, ik doe nog precies hetzelfde en qua inkomen uit bijstand kan dat dus gewoon. Een jaar uitkering vangen en ik kan een jaar op reis.
En natuurlijk geldt daar een vermogensgrens, ik neem aan dat je ook van de regels op de hoogte bent.

[ Voor 7% gewijzigd door kabelmannetje op 16-08-2014 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

kabelmannetje schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 20:20:
[...]

Tuurlijk kan je wel een paar maanden weg. Uitschrijven uit Nederland en klaar. Je beschrijft een situatie waarin men niet weg WIL. De bekende aangeprate angsten die de gemiddelde landgenoot heeft.
De kinderen hangen we dan inderdaad effe aan de boom. Doen we elk jaar :)
Klopt, met wat werken en een SWR van 4-5% blijft mijn vermogen in stand. Daar pas je je levensstijl op aan. Ik heb 30 jaar om mijn werk/leven bij te sturen als er financieel iets mis gaat. Dan heb ik >35 jaren MEER geleefd waarin ik doe wat IK wil tov iemand die tot zijn "pensioen" werkt. En niet hoe een ander wil hoe jij je leven leidt door voor hen te werken 80% van je kostbaarste bezit: TIJD. Dit zijn ook nog de jaren waarin ik geestelijk en lichamelijk het sterkst ben.

[...]

Ik het het over wanneer ik recht zou hebben op bijstand. Dit is een worst case scenario voor mij. Leef ik dan anders dan nu? Nee, ik doe nog precies hetzelfde en qua inkomen uit bijstand kan dat dus gewoon. Een jaar uitkering vangen en ik kan een jaar op reis.
En natuurlijk geldt daar een vermogensgrens, ik neem aan dat je ook van de regels op de hoogte bent.
Op het moment dat je bijstand krijgt, dan mag je niet eens 3 maanden het land uit, laat staan een jaar. En omdat je nog zo jong en gezond bent, dan mag je ook heel snel verplicht aan de slag bij de gemeentereinigingsdienst. Om werkervaring op te doen, want je ligt er al zo lang uit.

Je schat de zaken best rooskleurig in moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

kmf schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 21:11:
Op het moment dat je bijstand krijgt, dan mag je niet eens 3 maanden het land uit, laat staan een jaar.
28 dagen, inclusief zaterdagen, zondagen en eventuele feestdagen. Je mag ook niet de dagen van het ene jaar laten aansluiten op het andere jaar door bv de laatse 28 dagen van december te nemen en die te laten aansluiten op de eerste 28 dagen van januari
De dag van vertrek telt hierbij niet mee al vertrek je om 00:01. De dag van aankomst telt wel mee, al kom je om 00:01 aan. Er is géén excuus mogelijk. Dus als jouw trein om 23:50 Nederland binnen hoort te komen en het wordt door blaadjes op het spoor 00:05 dan pleeg je uitkeringsfraude en moet je terug betalen met een toeslag (boete) van 100%
Wat er nog bij komt is dat je zelfs niet eens langere tijd in een andere gemeente mag zijn. Bv 14 dagen bij je neef op bezoek of bij tante Agaat. Dat kan trouwens ook een korting opleveren omdat je dan een 'gezamenlijke' huishouding voert.
En omdat je nog zo jong en gezond bent, dan mag je ook heel snel verplicht aan de slag bij de gemeentereinigingsdienst. Om werkervaring op te doen, want je ligt er al zo lang uit.
Je mag dat weigeren, maar dan volgt een 'maatregel' ofwel korting op je uitkering. Dat kan oplopen tot 25%. Maar dan begint de pret, het is uiteindelijk _onmogelijk_ om minder dan 80% van de bijstand te krijgen. Je kan dan de situatie krijgen dat je bv aan boetes 30000 euro moet betalen en dat je een korting op je uitkering krijgt. Maar je blijft gewoon 760 euro per maand krijgen. Maar je moet dan niet gek kijken als de sociale rechercheurs iedere week bij je op de stoep staan voor een 'indringend' gesprek en een huiszoeking (Daar hebben ze het recht toe). je leven zal niet echt aangenaam zijn. Tenzij je totaal asociaal bent en het je geen ruk kan schelen
Dat denk ik ook, alhoewel je er me weg kan komen als je alles gewoon negeert en iedereen laat doodvallen. Maar dat soort mensen halen ook het nieuws

[ Voor 6% gewijzigd door Ortep op 16-08-2014 21:31 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:20
Kans dat de gemiddelde loonslaaf tussen nu en het pensioen in de bijstand komt, zonder daar snel uit te komen, zou zomaar eens groter kunnen zijn dan het 'risico' wat kabelmannetje loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Hielko schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 21:31:
[...]

Kans dat de gemiddelde loonslaaf tussen nu en het pensioen in de bijstand komt, zonder daar snel uit te komen, zou zomaar eens groter kunnen zijn dan het 'risico' wat kabelmannetje loopt.
Klopt, maar vooral omdat kabelmannetje gewoon geen bijstand krijgt ;)
Heeft hij meer dan 5000 euro krijgt hij niets. Heeft hij minder en wil hij gaan reizen, zelfs als is dat binnen Nederland krijgt hij ook niets. Laat staan als hij naar het buitenland wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Hielko schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 21:31:
[...]

Misschien, maar iedereen die in dit topic post is niet de gemiddelde loonslaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
Jullie zijn wel erg pessimistisch en zoomen in op het feit dat ie misschien een pensioen/uitkering nodig heeft op zijn 65ste. Hij heeft ruim voldoende om het 20 jaar uit te zingen. Mocht zijn kapitaal onvoldoende zijn, dan ziet hij dat ruim op tijd aankomen en kan hij zijn plannen bijsturen. Desnoods verhuist hij naar Thailand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

koentje115 schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 21:51:
Jullie zijn wel erg pessimistisch en zoomen in op het feit dat ie misschien een pensioen/uitkering nodig heeft op zijn 65ste. Hij heeft ruim voldoende om het 20 jaar uit te zingen. Mocht zijn kapitaal onvoldoende zijn, dan ziet hij dat ruim op tijd aankomen en kan hij zijn plannen bijsturen. Desnoods verhuist hij naar Thailand.
Nee. Als je goed leest zie je dat niemand beweert dat hij pensioen/uitkering nodig heeft. Hij heeft dat zelf als een plan b opgeschreven. En wij wijzen dan op de gaten in die bewering. Met jaren zonder inleg/inzet en langere tijden buiten Nederland, hoeveel uitkering/pensioen kan je dan krijgen.

En de vorige post van hem ging over 'als ie in de bijstand komt, dan kan ie een jaartje later weer op reis'. Waarbij wij dus weer effe naar de gaten in die theorie wijzen.

Oh, en btw. Effe verhuizen naar Thailand. De officiële regels zijn niet simpel. Doe je het op de onofficiële officiële manier, door visaruns te doen naar de buurlanden, dat wordt aan banden gelegd. Plan z moet men ook effe goed uitdenken 8) :+

[ Voor 11% gewijzigd door kmf op 16-08-2014 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
Ik denk dat zijn punt is dat hij ruim toekomt van bijstandsniveau.

Het is realistisch om te verwachten dat een verzorgingsstaat voor jou zorgt als je geen cent te makken hebt. Of West-Europa binnen een jaar of dertig nog een verzorgingsstaat is, is een ander verhaal.

Ecuador dan. 20k is voldoende. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door koentje115 op 16-08-2014 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:37
koentje115 schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 22:04:
Ik denk dat zijn punt is dat hij ruim toekomt van bijstandsniveau.

Het is realistisch om te verwachten dat een verzorgingsstaat voor jou zorgt als je geen cent te makken hebt. Of West-Europa binnen een jaar of dertig nog een verzorgingsstaat is, is een ander verhaal.

Ecuador dan. 20k is voldoende. ;)
Zoals al door velen gezegd, bijstand en andere hulp krijg je pas als je geen vermogen hebt, verzorgingsstaat of niet.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb bewondering voor mensen zoals kabelmannetje. Zo jong al zo veel geld hebben en toch de dingen doen die die leuk vind. Er zitten alleen erg veel gaten in zijn verhaal, onjuiste veronderstellingen en scenario's die gewoon niet kloppen. Dat zijn de dingen waar op gereageerd wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Niet online
[...]Mijn volgende reis met mijn vriendin en een ander bevriend stel is alweer gepland: samen 3 maanden fietsen door Japan, vanaf maart 2015. Ja, dit is ook een fulltime job! :)
Fantastisch! Hoop dat ik er niet te vaak aan moet denken vanuit m'n cubicle ;)

Zoals mijn nuchtere en wijze oma vaak zegt, "kan niet ligt op het kerkhof, en wil niet ligt ernaast". Zelfkritisch zijn is van cruciaal belang, er leiden vaak zoveel meer wegen naar Japan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
Blik1984 schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 22:15:
[...]

Zoals al door velen gezegd, bijstand en andere hulp krijg je pas als je geen vermogen hebt, verzorgingsstaat of niet.
Wat het dus een goede backup oplossing maakt.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb bewondering voor mensen zoals kabelmannetje. Zo jong al zo veel geld hebben en toch de dingen doen die die leuk vind. Er zitten alleen erg veel gaten in zijn verhaal, onjuiste veronderstellingen en scenario's die gewoon niet kloppen. Dat zijn de dingen waar op gereageerd wordt
Idem. Zijn onrealistische scenarios maken niet zo veel uit met het vermogen dat hij heeft. Zijn inventiviteit, aanpasbaarheid, en tijd zijn voldoende om het te laten werken. In het slechtste scenario moet hij terug werken.

Je hebt dergelijk vermogen nogal snel als je goed verdient en weinig uitgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

foutje

[ Voor 106% gewijzigd door kmf op 16-08-2014 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
[Op het moment dat je bijstand krijgt, dan mag je niet eens 3 maanden het land uit, laat staan een jaar. En omdat je nog zo jong en gezond bent, dan mag je ook heel snel verplicht aan de slag bij de gemeentereinigingsdienst. Om werkervaring op te doen, want je ligt er al zo lang uit.
Op het moment dat je bijstand krijgt mag je inderdaad niet het land uit. Ik zeg hier ook dat ik rustig 6000 euro spaar per jaar vanuit de bijstand. Dan zet je de bijstand stop, je schrijft je uit, je reist voor een jaar en kom je na terugkeer weer bij het gemeenteloket bijstand aanvragen. En als ik werken moet voor bijstand, prima toch?

Als dit het worst-case financiële scenario in mijn leven is, dan word ik daar echt niet zenuwachtig van. Integendeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

kabelmannetje schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 23:11:
[...]

Op het moment dat je bijstand krijgt mag je inderdaad niet het land uit. Ik zeg hier ook dat ik rustig 6000 euro spaar per jaar vanuit de bijstand. Dan zet je de bijstand stop, je schrijft je uit, je reist voor een jaar en kom je na terugkeer weer bij het gemeenteloket bijstand aanvragen. En als ik werken moet voor bijstand, prima toch?
Dat mag, schrijf echter dan wel het volledige verhaal. Dan hoeven we ook niet op de complicaties in te gaan.

Het gevolg van deze Plan D is echter dat jouw plan B in gevaar komt. Als je je uitschrijft voor een jaar wordt je voor 2% gekort op je AOW.

Hoewel ik me eigenlijk wel afvraag waarom je niet simpelweg emigreert met 2 ton op zak.

Anyway, voor mensen die wel werken en hun plannen even willen laten testen: dit is best een handige site:
http://www.checkbrutonetto.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
kmf schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 21:58:
[...]
Nee. Als je goed leest zie je dat niemand beweert dat hij pensioen/uitkering nodig heeft. Hij heeft dat zelf als een plan b opgeschreven. En wij wijzen dan op de gaten in die bewering. Met jaren zonder inleg/inzet en langere tijden buiten Nederland, hoeveel uitkering/pensioen kan je dan krijgen.

En de vorige post van hem ging over 'als ie in de bijstand komt, dan kan ie een jaartje later weer op reis'. Waarbij wij dus weer effe naar de gaten in die theorie wijzen.

Oh, en btw. Effe verhuizen naar Thailand. De officiële regels zijn niet simpel. Doe je het op de onofficiële officiële manier, door visaruns te doen naar de buurlanden, dat wordt aan banden gelegd. Plan z moet men ook effe goed uitdenken 8) :+
Ik had het over een worst-case scenario: de bijstand over 20+ jaren. Ik kan miraculeus NOOIT meer een baan vinden. Ga ik ervan dood? Nee. Verlies ik dan al mijn vrienden/vriendin? Nee. Kan ik dan minder op reis? Nee. Leef ik precies hetzelfde als ik nu ook doe? Ja.

Ik heb verschillende keren aangegeven dat als ik maandelijks gemiddeld een paar honderd euro verdien, ik -omgerekend naar de koopkracht van nu- met 200K aan vermogen een staatspensioen (AOW) ga ontvangen.
Die paar duizend euro verdienen in een jaar kan zelfs de grootste kansloze ongemotiveerde beroepswerkloze nog voor elkaar krijgen. Als ik niet ga werken, dan hou ik het 20+ jaren zonder werken uit in NL. Als ik 5 jaar de wereld rond ga fietsen, dan hou ik het nog veel langer uit. Hoeveel meer zekerheid wil je hebben in je leven?

Ik leef al een paar jaren alsof ik met pensioen ben, doen jullie dat eerst maar eens na. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
kmf schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 23:26:
[...]
Dat mag, schrijf echter dan wel het volledige verhaal. Dan hoeven we ook niet op de complicaties in te gaan.
Het gevolg van deze Plan D is echter dat jouw plan B in gevaar komt. Als je je uitschrijft voor een jaar wordt je voor 2% gekort op je AOW.
Voordeel van uitschrijven is dan wel weer dat je 1,2VRH niet hoeft te betalen, wat netto een voordeel oplevert tov die 2% korting. :) Dus, je kan met een hogere SWR rekenen.
Hoewel ik me eigenlijk wel afvraag waarom je niet simpelweg emigreert met 2 ton op zak.
Nederland is mijn land, ik ben er gelukkig en thuis. Vind het heerlijk om mijn ouders en vrienden weer te zien. Veel van de wereld zien betekent ook dat je waardering krijgt voor waar je geboren bent. Het is hier veilig en je hebt toegang tot goede zorg. Als ik een miljoen won, zou ik ook zo leven.
Aan de andere kant vind ik hier het ongehoorde consumeren, de angst die men heeft om echt "te leven" en de "ikke ikke" mentaliteit vreselijk. Maar dat is helaas zo in alle "Westerse" landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Ortep schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 21:34:
[...]

Klopt, maar vooral omdat kabelmannetje gewoon geen bijstand krijgt ;)
Heeft hij meer dan 5000 euro krijgt hij niets. Heeft hij minder en wil hij gaan reizen, zelfs als is dat binnen Nederland krijgt hij ook niets. Laat staan als hij naar het buitenland wil
Vanuit de bijstand mag je het hele jaar binnen Nederland reizen. Heerlijk, de hele zomer lang op natuurcampings staan. Midden in het bos, zie er nu al naar uit! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

kabelmannetje schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 23:30:
[...]

Ik had het over een worst-case scenario: de bijstand over 20+ jaren. Ga ik ervan dood? Nee. Verlies ik dan al mijn vrienden/vriendin? Nee. Kan ik dan minder op reis? Nee. Leef ik precies hetzelfde als ik nu ook doe? Ja.

Ik heb verschillende keren aangegeven dat als ik maandelijks gemiddeld een paar honderd euro verdien, ik -omgerekend naar de koopkracht van nu- met 200K aan vermogen een staatspensioen (AOW) ga ontvangen.
Die paar duizend euro verdienen in een jaar kan zelfs de grootste kansloze ongemotiveerde beroepswerkloze nog voor elkaar krijgen. Als ik niet ga werken, dan hou ik het 20+ jaren zonder werken uit in NL. Als ik 5 jaar de wereld rond ga fietsen, dan hou ik het nog veel langer uit. Hoeveel meer zekerheid wil je hebben in je leven?

Ik leef al een paar jaren alsof ik met pensioen ben, doen jullie dat eerst maar eens na. :D
*knip*
Als je altijd op deze manier verder gaat leven dan kan dat volgens jouw plan misschien.

Wat ik echter schrijnend vind, is dat je blijkbaar dus ook bent begonnen met tweemaal je geld inzetten in stenen om nu te verkondigen dat je het geld wat je in bakstenen steekt er nooit uit zal kunnen krijgen.

[ Voor 1% gewijzigd door Krisp op 16-08-2014 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
kabelmannetje schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 23:11:
[...]

Als dit het worst-case financiële scenario in mijn leven is, dan word ik daar echt niet zenuwachtig van. Integendeel.
Je vergeet alleen dat je geen passieve inkomsten meer hebt als je in de bijstand zit, je hebt namelijk geen vermogen. Hoe zouje 6000 euro willen sparen als je in de bijstand zit, terwijl dat nog geen 1000 euro per maand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het lijkt mij i.h.a. niet echt bij financiële onafhankelijkheid passen als je enige fallback staatssteun is. Financiële onafhankelijkheid betekent dat je meerdere plannen hebt when the shit hits the fan. Zonder carrière of bedrijf, zonder voldoende vermogen voor passief inkomen en zonder voldoende vermogen voor calamiteiten hangt je leven voor mijn gevoel aan een zijden draadje. Er hoeft maar een bankgarantie teruggetrokken te worden of medisch/aansprakelijkheidstechnisch iets aan de stok te komen en je zit aan de grond met weinig middelen om eruit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
kmf schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 23:43:
[...]
Als je altijd op deze manier verder gaat leven dan kan dat volgens jouw plan misschien.
Wat ik echter schrijnend vind, is dat je blijkbaar dus ook bent begonnen met tweemaal je geld inzetten in stenen om nu te verkondigen dat je het geld wat je in bakstenen steekt er nooit uit zal kunnen krijgen.
Ja, van de "fouten" leer je. Was afgestudeerd, huis gekocht zonder al te veel financiële achtergrondkennis. Maakt ook niet zoveel uit, heb nu al jaren een stabiele inkomstenbron uit huurders van mijn pand die de bovenste etage bewonen. Die dekken al mijn dagelijkse kosten.

Maar voel nu wel de "kopzorgen" van een eigen huis, zeker als ik er langere tijd niet zelf woon. Achteraf had ik beter net zoals Koentje123 goedkoop wat moeten huren. Dan had ik het nu liquide gehad en was dat ook nog een stuk meer geweest (beurskoersen + dalende huizenprijzen). Ik wil nu dus mijn huis liquide maken en net zoals Koentje123 goedkoop wat gaan huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Blik1984 schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 23:54:
[...]
Je vergeet alleen dat je geen passieve inkomsten meer hebt als je in de bijstand zit, je hebt namelijk geen vermogen. Hoe zouje 6000 euro willen sparen als je in de bijstand zit, terwijl dat nog geen 1000 euro per maand is?
Ik heb mijn ouders een flink bedrag geschonken zodat zij hun huis afbetaald hebben. Hun voordeel (wet Hillen en de niet meer aanwezige rentebetalingen) delen wij. Dit levert mij maandelijks ongeveer 175€ op. Een mooi rendement van 7% onbelast. En mijn ouders levert dit hetzelfde voordeel op. Dat schenken ze mij dan bijv. jaarlijks maar, binnen de vermogenstoets. Dan blijf je ook nog legaal bezig...
Verder krijg ik nu +- 75€ aan vrijwilligersvergoeding, ook bijstandsonafhankelijke inkomsten.

Hier in het noorden is een leuk appartement ongeveer 650. Ik kan van 1050 wel rondkomen. Alle toeslagen plus hierboven opgeteld maakt mijn inkomen bijna 1550 euro per maand.

Maar, ik ga natuurlijk niet vrijwillig in de bijstand zitten, ik vind af en toe werken veel te leuk. Daarnaast heeft ook mijn vriendin nog inkomsten en kan ook werken. Dus deze discussie over het worst-case scenario mag nu wel beëindigd worden, dit gaat om FO.

[ Voor 3% gewijzigd door kabelmannetje op 17-08-2014 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:42

Sandyman538

SandstorM [148839]

[...]
Ik kan nog beter mijn huurders het huis uit knikkeren en op de centen van de overheid gemeenschap teren.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

kabelmannetje schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 00:00:
[...]

Ja, van de "fouten" leer je. Was afgestudeerd, huis gekocht zonder al te veel financiële achtergrondkennis. Maakt ook niet zoveel uit, heb nu al jaren een stabiele inkomstenbron uit huurders van mijn pand die de bovenste etage bewonen. Die dekken al mijn dagelijkse kosten.

Maar voel nu wel de "kopzorgen" van een eigen huis, zeker als ik er langere tijd niet zelf woon. Achteraf had ik beter net zoals Koentje123 goedkoop wat moeten huren. Dan had ik het nu liquide gehad en was dat ook nog een stuk meer geweest (beurskoersen + dalende huizenprijzen). Ik wil nu dus mijn huis liquide maken en net zoals Koentje123 goedkoop wat gaan huren.
Ik zou eerder mijn eigen pand dat ik verhuur vertrouwen dan de overheid als ik eerlijk ben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

kabelmannetje schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 23:42:
[...]

Vanuit de bijstand mag je het hele jaar binnen Nederland reizen. Heerlijk, de hele zomer lang op natuurcampings staan. Midden in het bos, zie er nu al naar uit! :)
Dat dacht je maar...dat gaat niet gebeuren. Ja dat reizen mag wel, maar dan kan je direct je uitkering vergeten. Als een sociaal rechercheur je een paar keer niet thuis treft mag JIJ aantonen dat je wel in de gemeente was. De bewijslast ligt niet bij de gemeente maar bij jou.
Natuurlijk mag je ook wel tijdelijk ergens anders zijn. Maar de onderstaande regels gelden gewoon. Dus als je in Maastricht woont mag je echt wel naar een camping in Groningen. Maar je moet je wel iedere morgen bij de plantsoenen dienst in Maastricht melden voor je opgedragen werk.
Strengere eisen voor bijstandsuitkering

Vanaf 1 januari 2015 gelden strengere eisen voor mensen met een bijstandsuitkering (bijstandsgerechtigden):
Bijstandsgerechtigden moeten aangeboden werk aanvaarden en zien te behouden.
Bijstandsgerechtigden moeten zich op verzoek inschrijven bij uitzendbureau.
Bijstandsgerechtigden die willen verhuizen naar een andere gemeente, moeten daar eerst naar werk zoeken.
Bijstandsgerechtigden moeten maximaal 3 uur per dag reizen als dit nodig is om werk te krijgen.
Bijstandsgerechtigden moeten verhuizen als het niet mogelijk is om binnen 3 uur reizen per dag werk te vinden. Maar wel elders voor tenminste een jaar met een beloning tenminste net zo hoog als de bijstand.
Bijstandsgerechtigden moeten er alles aan doen om benodigde kennis en vaardigheden te verkrijgen en behouden.
Bijstandsgerechtigden mogen door kleding, gebrek aan persoonlijke verzorging of gedrag het krijgen van werk niet belemmeren.
Bijstandsgerechtigden moeten meewerken aan de ondersteuning die de gemeente hen oplegt of aanbiedt gericht op arbeidsinschakeling.

Voldoet iemand niet aan deze eisen? Dan kan een gemeente een bijstandsuitkering verlagen of stopzetten.

Tegenprestatie voor bijstandsuitkering

Gemeenten mogen vanaf 1 januari 2015 bijstandsgerechtigden vragen om een tegenprestatie. De gemeente bepaalt de inhoud, omvang en duur van de tegenprestatie. Voert iemand de tegenprestatie niet uit? Dan kan de gemeente een uitkering verlagen of stopzetten.
Als jij dus niet gewoon papieer gaat prikken in het park, koffie gaat schenken bij bejaarden of achter de vuilniswagen gaat lopen treed de volgende regel in werking:

Voldoet iemand niet aan deze eisen? Dan kan een gemeente een bijstandsuitkering verlagen of stopzetten.

De meeste gemeenten zijn straatarm. Dus ze willen zoveel mogelijk bezuinigen. Dat kan door 'frauderende' bijstandstrekkers aan te pakken. Makkelijk verdiend geld. Ze willen echt wel een paar 1000 euro uitgeven om je te betrappen op iets wat mogelijk misschien eventueel fraude is. Want dan krijgen ze reeds uitbetaald geld terug, samen met een boeten van 100% (Daar betalen ze de privé detective van,) en daarna hoeven ze je niet meer uit te betalen. Dat opsporen wordt dus uitbesteed an bedrijven die betaald worden per gevonden geval of die een bonus krijgen als ze bv 100 mensen betrappen. Dan kan je je wel voorstellen hoe fanatiek ze worden als ze er 95 hebben gevonden. Oh ja, en omdat er steeds meer mensen worden 'gepakt' blijven er minder over en gaan ze steeds harder graven. En natuurlijk kan je in beroep...maar dat mag je dan zelf gaan regelen en uitzoeken.
Kunnen ze je niet betrappen? Dan maken ze het je zo onaangenaam mogelijk. BV door je 'maar' 10 uur vrijwilligers werk per week te laten doen, koffie schenken in het bejaardentehuis. Lijkt niet erg. Tot je er achter komt dat dat 5 dagen per week 's morgens van 7-8 is en 's middags van 5-6. Je kan dus onmogelijk die dagen weg. Effectief ben je dan zeker 20-30 uur bezig en je hele week is geblokkeerd.

Of wat dacht je van deze

http://www.joop.nl/econom...os_vernederend_werk_doen/

[ Voor 24% gewijzigd door Ortep op 17-08-2014 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Waardeer de creativiteit en het optimisme, skills die onbetaalbaar zijn en je heel ver kunnen brengen :)
The Practical Benefits of Outrageous Optimism
Deze post is voor mij persoonlijk best een openbaring. Ik betrap mijzelf er wel heel erg op dat ik mijzelf verlies in de dingen waar ik geen invloed op heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

merauder schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 11:36:
Ik betrap mijzelf er wel heel erg op dat ik mijzelf verlies in de dingen waar ik geen invloed op heb.
Een uitspraak uit de Zen is: Lach als je buiten in de regen staat. Want als je niet lacht regent het ook

Kortom...maak je niet druk om dingen die je niet kunt beïnvloeden maar doe ondertussen iets wat je wel kan beïnvloeden en wat mogelijk zelfs leuk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
kabelmannetje schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 00:21:
[...]

Ik heb mijn ouders een flink bedrag geschonken zodat zij hun huis afbetaald hebben. Hun voordeel (wet Hillen en de niet meer aanwezige rentebetalingen) delen wij. Dit levert mij maandelijks ongeveer 175€ op. Een mooi rendement van 7% onbelast. En mijn ouders levert dit hetzelfde voordeel op. Dat schenken ze mij dan bijv. jaarlijks maar, binnen de vermogenstoets. Dan blijf je ook nog legaal bezig...
Verder krijg ik nu +- 75€ aan vrijwilligersvergoeding, ook bijstandsonafhankelijke inkomsten.

Hier in het noorden is een leuk appartement ongeveer 650. Ik kan van 1050 wel rondkomen. Alle toeslagen plus hierboven opgeteld maakt mijn inkomen bijna 1550 euro per maand.

Maar, ik ga natuurlijk niet vrijwillig in de bijstand zitten, ik vind af en toe werken veel te leuk. Daarnaast heeft ook mijn vriendin nog inkomsten en kan ook werken. Dus deze discussie over het worst-case scenario mag nu wel beëindigd worden, dit gaat om FO.
Even wachten, 14% rendement omdat je je ouders geld hebt geschonken voor de afbetaling van de hypotheek. Lijkt me niet te kloppen aangezien de tijden van 13% rente al heel lang voorbij zijn. Hoe kom je aan die 7% + eenzelfde bedrag via je ouders ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 06:54
Hmm, die snap ik ook niet. Per maand 175 euro is 2.100 per jaar. Met 7% rendement is de hoofdsom dus 30.000. Hij deelt het voordeel met z'n ouders dus het totale voordeel is 4.200.

Rentevoordeel = hoofdsom * rente%
Huurwaardeforfaitverlaging = hoofdsom * rente% * IB-tarief (stel ff 52%)

Totale voordeel is dus hoofdsom * rente% + hoofdsom * rente% * 52%

ofwel

30.000 * rente% + 30.000 * 52% * rente% = 30.000 * rente% + 15.600 * rente% = 45.600 * rente%

45.600 * rente% = 4.200
rente% = 10,86%.

Zo zo, flinke hypotheekrente.

Maak ik ergens een fout of heeft kabelmannetje ons weer eens niet de volledige waarheid verteld (of lult ie gewoon uit z'n nek)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZaag
  • Laatst online: 19-09 08:35
DappereDodo schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 15:10:
Maak ik ergens een fout of heeft kabelmannetje ons weer eens niet de volledige waarheid verteld (of lult ie gewoon uit z'n nek)?
De insteek en keuzes van kabelmannetje zijn tot op zekere hoogte bewonderenswaardig. Daar kunnen een hoop mensen nog van leren. Hij rekent z'n rendement wellicht te rooskleurig voor, maar mijns inziens valt dat nog wel te overzien. Ik heb wel moeite met de mogelijke keuze voor een sociale huurwoning als daar een vermogen van bijvoorbeeld 2 á 3 ton tegenover staat. Binnen de huidige regelgeving is het wellicht geen enkel probleem, maar ik hoop dat de politiek daar in de toekomst maatregelen tegen neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Je kunt nog zo'n mooie insteek hebben; FO is hard rekenwerk, het spreiden van je risico's en het duurzaam opbouwen van vermogen en (passief) inkomen. Kabelmannetje is zorgeloos, heeft voor mijn gevoel back of the envelope wat zitten rekenen en probeert (op een slimme manier!) op het minimaal mogelijke te overleven. Dat is geen financiële onafhankelijkheid, dat is zesjescultuur. Je bereikt daarmee weliswaar onafhankelijkheid van een traditionele carrière, maar geen financiële onafhankelijkheid of financiële zorgeloosheid zoals andere mensen in dit topic nastreven.

Een rekensom zoals dat van kabelmannetje kan prima werken - als je je kosten tot een absoluut minimum reduceert en op een slimme manier spaart kun je zelfs op een laag parttime salaris, met de nodige toeslagen, tegen je 70e op 2 ton op de bank uitkomen. Probleem is: al die tijd ervoor heb je aanzienlijk minder geld én heel weinig rendement uit je spaargeld. En je bent verplicht om op een of andere manier ofwel te werken voor geld, ofwel te werken voor staatssteun in de tussentijd. En, wat ik al eerder had aangegeven: je bent ontzettend gevoelig voor veranderingen in de regelgeving in de (nabije) toekomst. Daarnaast heb je op deze manier pas financiële 'onafhankelijkheid' met je pensioen, en dat is identiek aan het onafhankelijk opbouwen van een pensioen.

Risicovol en volatiel, precies het tegenovergestelde van wat ik zou willen bereiken met FO :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
Ik heb een beetje moeite met de keuze voor een bijstandsuitkering, notabene in een topic over financiele onafhankelijkheid. Bijstand is er wat mij betreft voor mensen die door omstandigheden, buiten hun keuze om, gedwongen zijn hun hand op te houden. Bijstand is niet bedoeld als luilekkerland voor mensen die liever niet willen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Bijstand is ook niet financieel onafhankelijk? Je bent afhankelijk van de overheid...? Tegenovergestelde van FO dus?

[ Voor 14% gewijzigd door MrAcid op 17-08-2014 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:02
Maar niemand heeft het er toch over om bijstand te gebruiken in zijn plan. hooguit als backup plan. ik vind dat dit topic zowel bedoeld is voor een systeem zoals kabelmannetje gebruikt als wat de rest doet.
In zijn situatie zullen er zat andere back-up plannen zijn die hij tegen die tijd wel kan overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:04
Niemand heeft het over bijstand gebruiken..? Ik heb kabelmannetje meermaals over de bijstand gehoord en dat 'ie zelfs €6000 per jaar kan sparen door in de bijstand te zitten. Dus hoe bedoel je?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
De bijstand is bedoeld voor als dingen onvoorzien misgaan. Het is niet bedoeld als regeling voor mensen die met voorbedachte rade zich in zo'n situatie manoevreren.

Zesjescultuur inderdaad. Risiccovol en afhankelijk van andere mensen c.q. de staat. Financiele afhankelijkheid dus. Ik stel voor dat er voor financiele afhankelijkheid een apart topic wordt geopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahn schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 16:42:
Niemand heeft het over bijstand gebruiken..? Ik heb kabelmannetje meermaals over de bijstand gehoord en dat 'ie zelfs €6000 per jaar kan sparen door in de bijstand te zitten. Dus hoe bedoel je?
Ware het niet dat er op de bijstand een vermogenstoets zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:02
Het kwam bij mij meer over wat theoretisch mogelijk zou kunnen zijn. Niet als zijn plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
mux schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 16:06:
Je kunt nog zo'n mooie insteek hebben; FO is hard rekenwerk, het spreiden van je risico's en het duurzaam opbouwen van vermogen en (passief) inkomen. Kabelmannetje is zorgeloos, heeft voor mijn gevoel back of the envelope wat zitten rekenen en probeert (op een slimme manier!) op het minimaal mogelijke te overleven. Dat is geen financiële onafhankelijkheid, dat is zesjescultuur. Je bereikt daarmee weliswaar onafhankelijkheid van een traditionele carrière, maar geen financiële onafhankelijkheid of financiële zorgeloosheid zoals andere mensen in dit topic nastreveven.
Als ik kan overleven op 1000 euro per maand en mijn passieve inkomsten zijn 1500 euro per maand, dan ben ik FO. Bovendien ben ik ook financieel zorgeloos, juist omdat ik geleerd heb om weinig uit te geven en dus minder afhankelijk ben van geld.

Wat is de FO waar jij naar streeft? De mijne is gelijkaardig aan kabelmannetje: passieve inkomsten dekken de uitgaven. Dat de uitgaven minimaal zijn (en het nodige kapitaal dus klein is), verandert niets aan het streven.
upje schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 16:44:
De bijstand is bedoeld voor als dingen onvoorzien misgaan. Het is niet bedoeld als regeling voor mensen die met voorbedachte rade zich in zo'n situatie manoevreren.

Zesjescultuur inderdaad. Risiccovol en afhankelijk van andere mensen c.q. de staat. Financiele afhankelijkheid dus. Ik stel voor dat er voor financiele afhankelijkheid een apart topic wordt geopend.
Het is zijn backup plan, I.e. enkel nodig als het onverwacht misloopt. Door de activiteiten die hij doet (Lange fietstochten), zullen zijn uitgaven ruim onder zijn opbrengsten liggen. Uiteindelijk zal hij de 3-SWR ook bereiken, hetzij enkel wat later dan wanneer hij gewoon was blijven werken. In al die tijd heeft hij dus van het leven kunnen genieten. Wat is daar mis mee?

[ Voor 27% gewijzigd door koentje115 op 17-08-2014 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
saveljos schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 16:55:
Het kwam bij mij meer over wat theoretisch mogelijk zou kunnen zijn. Niet als zijn plan.
Zo begreep ik het ook. Het is het theoretische plan B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZaag
  • Laatst online: 19-09 08:35
koentje115 schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 17:23:
[...]

Wat is de FO waar jij naar streeft? De mijne is gelijkaardig aan kabelmannetje: passieve inkomsten dekken de uitgaven. Dat de uitgaven minimaal zijn (en het nodige kapitaal dus klein is), verandert niets aan het streven.
Eens. Echter, sociale huur en bijstand zijn mijns inziens (mogelijke) afhankelijkheden die niet bij FO passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 16:51:
[...]

Ware het niet dat er op de bijstand een vermogenstoets zit.
En die is 5000 euro. Dus als je spaart vanuit de bijstand en je kan per maand 500 euro sparen, dan heb je in maand 11 geen bijstand meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Ortep schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 17:27:
[...]

En die is 5000 euro. Dus als je spaart vanuit de bijstand en je kan per maand 500 euro sparen, dan heb je in maand 11 geen bijstand meer.
Och, koop je aandelen die dalen op korte termijn maar op langere termijn weer herstellen. Zo kun je een hoop omzeilen.

Ik vind het echter ook een aparte insteek :P

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Modbreak:De bijstand heeft weinig te maken met FO zoals we dat hier bespreken.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Laatst online: 19-09 23:13
*knip* We gingen het dus niet meer over de bijstand hebben.

[ Voor 200% gewijzigd door Krisp op 17-08-2014 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

koentje115 schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 17:23:
Als ik kan overleven op 1000 euro per maand en mijn passieve inkomsten zijn 1500 euro per maand, dan ben ik FO. Bovendien ben ik ook financieel zorgeloos, juist omdat ik geleerd heb om weinig uit te geven en dus minder afhankelijk ben van geld.

Dat is alleen genoeg als alles goed blijft gaan en stabiel is. Je hebt geen vangnet; je spaart met zo'n balans véél te weinig om een periode van tegenspoed comfortabel te kunnen overleven, hell, zelfs überhaupt te overleven. Zeker als, zoals in het geval van kabelmannetje, die passieve inkomsten verre van gegarandeerd zijn over een langere periode en de verwachtingswaarde dus erg laag is. En gezien zijn constructie en backupplannen sterk afhankelijk zijn van politieke ontwikkelingen in de toekomst.

In mijn ogen is financiële onafhankelijkheid juist de situatie dat je níet afhankelijk bent van volatiele regels of inkomstenbronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Laatst online: 19-09 23:13
mux schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 18:00:
[...]
In mijn ogen is financiële onafhankelijkheid juist de situatie dat je níet afhankelijk bent van volatiele regels of inkomstenbronnen.
Hoe bereik je dat? Bezittingen als geld en goud kunnen ook hun waarde verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Blik1984 schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 13:47:
[...]

Even wachten, 14% rendement omdat je je ouders geld hebt geschonken voor de afbetaling van de hypotheek. Lijkt me niet te kloppen aangezien de tijden van 13% rente al heel lang voorbij zijn. Hoe kom je aan die 7% + eenzelfde bedrag via je ouders ?
Via de Wet Hillen heb je geen eigen woning forfait meer. Dit is 0,60% van de waarde van de woning van mijn ouders waar ze geen belasting meer over hoeven te betalen. Dit, plus de rente naar de bank hebben zij niet meer en dat voordeel delen wij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
Het Fantoom schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 18:02:
[...]

Hoe bereik je dat? Bezittingen als geld en goud kunnen ook hun waarde verliezen.
Of de overheid kan iemands kapitaal boven de 100k in beslag nemen, of een woningbelasting van 10% per jaar invoeren, of ...
Iemand die met weinig toekomt gaat volgens mij beter af zijn in zulke situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
DappereDodo schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 15:10:
45.600 * rente% = 4.200
rente% = 10,86%.
Zo zo, flinke hypotheekrente.
Even uit mijn hoofd. Het geschonken bedrag was 37.000. Ze hebben geen HRA meer en hypotheek rond 6%. Delen door 2 is 3%, 1110 p/j. Belastbaar wet Hillen is 1700, 850 voor mij. Opgeteld 1960 per jaar. 1960/37k is 5,3% + 1,2% "voordeel" wegens geen VRB maakt het 6,5%. Iets lager inderdaad dan mijn eerdere 7%.

Ik heb dit om deze redenen gedaan;
1. ik heb toch nooit grote hoeveelheden geld ineens nodig.
2. het is een stabiele inkomstenbron
3. via een jaarlijkse schenking krijg ik de som de komende jaren weer terugbetaald.
4. mijn ouders vinden een afbetaalde woning prettig en ze hoeven zo niet aan hun eigen spaargeld te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het Fantoom schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 18:02:
Risico spreiden natuurlijk! FO les nummer 1. Bezittingen kunnen makkelijk hun waarde verliezen, maar het is hoogst onwaarschijnlijk dat iedere soort belegging of bezitting in één dag niks meer waard is. En ook als je je bezittingen kwijtraakt, zijn er nog steeds dingen die je kunt doen om veilig te zitten en niet afhankelijk te worden van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Niet online
Topic is inmiddels 60 pagina's lang, en volgens mij heb ik nauwelijks een post gemist. Opvallend is dat vrijwel iedereen in de beginfase van een vermogen opbouwen zit. Eigenlijk ontbreekt de categorie 'ik ben er bijna', vermoedelijk 40-50 jaar oud.

Zou het zo zijn dat die leeftijdscategorie niet op GoT zit?
Is het idee van vroegtijdig FO 'voor de gewone man' nieuw (door internet en blogs)?
Raak je na de eerste sensatie van realiseren dat het echt kan, erover uitgepraat?
Blijkt de realiteit een stuk lastiger en dus toch niet haalbaar, zodra zaken als gezin ed in het plaatje komen?

Zou graag een aantal posts zien van mensen die de finishlijn in zicht hebben! Ben namelijk nog steeds van mening dat ik er bij ~45 jaar ben 8) !

[ Voor 6% gewijzigd door mossel op 17-08-2014 18:58 ]

Pagina: 1 ... 60 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.