En daarbij verschuilt iedere bank zich achter het feit dat een spaarrekening met name de laatste jaren het beste rendement oplevert voor de consument, omdat dan de rente het meeste doortikt.Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 15:24:
[...]
Het is in belang van de bank dat je zo lang mogelijk daar je spaarhypotheek hebt lopen. én je leent veel geld én je hebt een berg geld staan waar je niet bij kan. Zij kunnen van dat geld nóg een hypotheek uitgeven. Deze constructie is geweldig voor de bank. Voor jou als consument is hij ook goed. Echter kan je zelf gemakkelijk uitrekenen of je toch niet voor een andere vorm wilt kiezen/af wilt betalen na het verlopen van je rentevast periode.
Gewoon goed zelf berekenen en nooit afgaan op 1 persoon of instantie. Zeker als je relatief kort gespaard hebt zal een eventuele boete waarschijnlijk beperkt zijn.
Wanneer FO: ik zie het als gradaties. Eerst FU-money, dan basic FO, dan full FO en dan luxe FO :-)
Wij zitten nu tussen FU-money en basic FO in op dit moment. Basic FO zie ik dan als 25 x minimale jaar uitgaven en dat is het eerst komende doel. Daarna zien we wel weer verder.
Wanneer FO: ik zie het als gradaties. Eerst FU-money, dan basic FO, dan full FO en dan luxe FO :-)
Wij zitten nu tussen FU-money en basic FO in op dit moment. Basic FO zie ik dan als 25 x minimale jaar uitgaven en dat is het eerst komende doel. Daarna zien we wel weer verder.
Fuck You Money, ofwel genoeg geld om je er niet meer druk om te maken
Een dikke +1!!Metro2002 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 14:11:
[...]
Mening:
Juist door zaken weg te strepen ontdek je steeds meer en meer wat je wél en niet nodig hebt en nog belangrijker wat je wel en niet gelukkig maakt. Ik was vroeger énorm materialistisch, echt vreselijk. Ik had altijd alleen maar oog voor meer, beter, groter, duurder. Op online fora patsen met hifi sets, op auto meetings patsen met je nieuwe spoilers, spuitwerk, motor aanpassingen en wielen, als er nieuwe spelcomputers uitkwamen alleen maar oog daarvoor hebben en het kopen, spellen kopen etc. Televisie? nee een Home theatre met beamer. Dat soort dingen. Als ik vroeger met mijn ouders op vakantie meeging kamperen dan wilde ik na 2 weken max weer naar huis, heimwee naar mijn spullen en op vakantie was ik alleen maar bezig met mijn walkman, game gear en andere materiele meuk.
Toen kwam ergens ineens een omslag, ik woonde nog niet zolang op mezelf en mijn pa overleed (redelijk jong, 52 jaar) en daar stond ik met al mijn spullen![]()
Langzaam aan begon het besef te komen dat geluk niet uit spullen kwam, spullen brengen maar zéér kort geluk en binden je vervolgens weer lang aan je werkgever omdat er voor die spullen betaald moet worden.
Ik deed mijn 2 grote auto's de deur uit en ging naar 1 kleine auto terug, ik begon langzaam aan op te ruimen en hoe meer ik wegdeed hoe meer bevrijd ik me voelde. Dat proces van dingen wegdoen is nu (7 jaar later) nog altijd bezig en het geeft me juist een heel bevrijdend gevoel, het gevoel dat je spullen jouw niet meer bezitten maar andersom.
Alles wat je bezit moet je immers schoonhouden, werkend houden , je bent ermee bezig etc. En ineens heb je ook meer tijd om andere dingen te ontdekken zoals in de natuur wandelen, fietsen, zonsondergang bekijken, dagjes weg gaan kamperen, dingen met vrienden doen etc.
En hoe minder dingen ik heb hoe meer ik de dingen waardeer die ik nog wél heb en als je dingen waardeert vervang je ze ook minder snel![]()
veel van de spullen die ik nu nog heb heb ik niet direct nodig oid maar vind het ook zonde om weg te doen en ze staan momenteel uit de weg. Bij een evt volgende verhuizing weet ik in elk geval al dat een aantal dingen niet mee gaan. En zeg eerlijk: 1 ereader staat zo lullig in een boekenkast![]()
Het gevolg van dit alles is dat ik nu géén auto meer heb en alles per fiets / scooter doe en daardoor bv nu geld over had om een huis op een betere lokatie te kunnen kopen, ik mijn spullen veel minder vaak vervang en dus meer spaargeld heb, ik minder geneigd ben om nieuwe zooi te kopen, ik ben er immers net vanaf dus waarom zou ik zooi opnieuw kopen), het huis is opgeruimderer = minder chaos in mijn hoofd en minder te stoffen![]()
Bovendien kan ik nu veel meer genieten van bv een kampeer vakantie, ik wil niet meer terug naar Nederland als ik weg ben , ik heb 0 verlangens meer naar materiele zaken thuis, voor mijn part fikt het huis af , enige waar ik een traan om zal laten zijn de fotoboeken maar verder kan het me allemaal gestolen worden.
Ik ben nu zelfs op het punt dat ik het huis dat we gekocht hebben eigenlijk te groot vindtDe complete zolder is leeg en een bijkamertje is op 1 kastje na leeg , ik kan nu kleiner wonen met zijn tweetjes dan toen ik net op mezelf ging wonen in mijn eentje (2 kamer , 50m2
)
![]()
Goed, kortom: als je weinig materiele zaken hebt betekent dat niet automatisch dat je 'dingen laat' of 'niet leeft' ofzo. Ik heb geld zat voor een big ass televisie maar ik kijk bijna geen televisie dus volstaat voor mij een beeldbuis tv in de woonkamer zolang die werkt, ik gebruik mijn mobieltje voor bellen en navigatie. Daar heb ik geen iphone voor nodig . Van in de file staan gaat mijn bloed koken dus ben ik gaan fietsen en brommerrijden (en hopelijk straks motorrijden) dus geen auto meer voor de deur.
Waar ik wel gelukkig van wordt? Een SSD in al mijn pc's bijvoorbeeld, een tablet? Jep, geen dure ipad maar gewoon een middenmoter die prima voldoet, ik hou van lezen dus een E-reader? Jep.
Ik dwing mezelf ook om álleen dingen aan te schaffen die ik écht (veel) ga gebruiken. Twijfel ik daaraan dan koop ik het niet.
tl;dr : Spullen maken niet altijd gelukkig en minder spullen kan bevrijdend werken en leiden tot (sneller) FO en het voelt zeker niet als mezelf dingen ontzeggen
[...]
FO als ik mijn rekeningen kan betalen uit passief inkomen dus dat duurt nog wel even bij mij maar hoe lager de maandlasten hoe eerder het binnen bereik komt. Ik hoop rond de 45 (ben nu 33) in elk geval voor een groot deel FO te zijn. Grootste kostenpost nu is het huis (vorig jaar gekocht) dus zodra de spaarrekening het weer toelaat zo snel mogelijk het huis aflossen. Plan is om dat binnen 10 jaar te realiseren en daarna nog 2 jaar sparen voor ik 45 benmaar de maandlasten zijn dan zó laag dat er niet zoveel nodig is om FO te zijn of worden.
Een stuk makkelijker te bereiken is parttime werken, dat gaat sowieso gebeuren als FO niet haalbaar blijkt en dan mag het nog een slechtbetaalde baan zijn ook.
Rond jouw leeftijd hetzelfde gevoel ontstaan en dezelfde acties uitgevoerd.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Vanaf het moment dat ik voldoende passief inkomen heb om niet meer te werken. In theorie, 30 keer mijn jaarlijkse uitgaven. In praktijk, voel ik mij comfortabel bij 500k (wat meer is dan 30 keer de jaarlijkse uitgaven).Kid Buu schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 13:44:
Ik ben dan eigenlijk meer benieuwd naar de situatie waar men naar streeft hier. Met hoeveel vermogen/rendement/(passief)inkomen zij zichzelf FO scharen en het leven kunnen gaan leiden waar naar ze streven.
Vanaf wanneer achten jullie jezelf FO?
Ook denk ik dat ik ga freelancen als ik FO ben: van een dagje freelancen zijn mijn maandelijkse uitgaven gedekt
Perfect verwoord.Metro2002 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 14:11:
[...]
Mening:
Juist door zaken weg te strepen ontdek je steeds meer en meer wat je wél en niet nodig hebt en nog belangrijker wat je wel en niet gelukkig maakt. Ik was vroeger énorm materialistisch, echt vreselijk. Ik had altijd alleen maar oog voor meer, beter, groter, duurder. Op online fora patsen met hifi sets, op auto meetings patsen met je nieuwe spoilers, spuitwerk, motor aanpassingen en wielen, als er nieuwe spelcomputers uitkwamen alleen maar oog daarvoor hebben en het kopen, spellen kopen etc. Televisie? nee een Home theatre met beamer. Dat soort dingen. Als ik vroeger met mijn ouders op vakantie meeging kamperen dan wilde ik na 2 weken max weer naar huis, heimwee naar mijn spullen en op vakantie was ik alleen maar bezig met mijn walkman, game gear en andere materiele meuk.
Toen kwam ergens ineens een omslag, ik woonde nog niet zolang op mezelf en mijn pa overleed (redelijk jong, 52 jaar) en daar stond ik met al mijn spullen![]()
Langzaam aan begon het besef te komen dat geluk niet uit spullen kwam, spullen brengen maar zéér kort geluk en binden je vervolgens weer lang aan je werkgever omdat er voor die spullen betaald moet worden.
Ik deed mijn 2 grote auto's de deur uit en ging naar 1 kleine auto terug, ik begon langzaam aan op te ruimen en hoe meer ik wegdeed hoe meer bevrijd ik me voelde. Dat proces van dingen wegdoen is nu (7 jaar later) nog altijd bezig en het geeft me juist een heel bevrijdend gevoel, het gevoel dat je spullen jouw niet meer bezitten maar andersom.
Alles wat je bezit moet je immers schoonhouden, werkend houden , je bent ermee bezig etc. En ineens heb je ook meer tijd om andere dingen te ontdekken zoals in de natuur wandelen, fietsen, zonsondergang bekijken, dagjes weg gaan kamperen, dingen met vrienden doen etc.
En hoe minder dingen ik heb hoe meer ik de dingen waardeer die ik nog wél heb en als je dingen waardeert vervang je ze ook minder snel![]()
veel van de spullen die ik nu nog heb heb ik niet direct nodig oid maar vind het ook zonde om weg te doen en ze staan momenteel uit de weg. Bij een evt volgende verhuizing weet ik in elk geval al dat een aantal dingen niet mee gaan. En zeg eerlijk: 1 ereader staat zo lullig in een boekenkast![]()
Het gevolg van dit alles is dat ik nu géén auto meer heb en alles per fiets / scooter doe en daardoor bv nu geld over had om een huis op een betere lokatie te kunnen kopen, ik mijn spullen veel minder vaak vervang en dus meer spaargeld heb, ik minder geneigd ben om nieuwe zooi te kopen, ik ben er immers net vanaf dus waarom zou ik zooi opnieuw kopen), het huis is opgeruimderer = minder chaos in mijn hoofd en minder te stoffen![]()
Bovendien kan ik nu veel meer genieten van bv een kampeer vakantie, ik wil niet meer terug naar Nederland als ik weg ben , ik heb 0 verlangens meer naar materiele zaken thuis, voor mijn part fikt het huis af , enige waar ik een traan om zal laten zijn de fotoboeken maar verder kan het me allemaal gestolen worden.
Ik ben nu zelfs op het punt dat ik het huis dat we gekocht hebben eigenlijk te groot vindtDe complete zolder is leeg en een bijkamertje is op 1 kastje na leeg , ik kan nu kleiner wonen met zijn tweetjes dan toen ik net op mezelf ging wonen in mijn eentje (2 kamer , 50m2
)
![]()
Goed, kortom: als je weinig materiele zaken hebt betekent dat niet automatisch dat je 'dingen laat' of 'niet leeft' ofzo. Ik heb geld zat voor een big ass televisie maar ik kijk bijna geen televisie dus volstaat voor mij een beeldbuis tv in de woonkamer zolang die werkt, ik gebruik mijn mobieltje voor bellen en navigatie. Daar heb ik geen iphone voor nodig . Van in de file staan gaat mijn bloed koken dus ben ik gaan fietsen en brommerrijden (en hopelijk straks motorrijden) dus geen auto meer voor de deur.
Waar ik wel gelukkig van wordt? Een SSD in al mijn pc's bijvoorbeeld, een tablet? Jep, geen dure ipad maar gewoon een middenmoter die prima voldoet, ik hou van lezen dus een E-reader? Jep.
Ik dwing mezelf ook om álleen dingen aan te schaffen die ik écht (veel) ga gebruiken. Twijfel ik daaraan dan koop ik het niet.
tl;dr : Spullen maken niet altijd gelukkig en minder spullen kan bevrijdend werken en leiden tot (sneller) FO en het voelt zeker niet als mezelf dingen ontzeggen
[...]
FO als ik mijn rekeningen kan betalen uit passief inkomen dus dat duurt nog wel even bij mij maar hoe lager de maandlasten hoe eerder het binnen bereik komt. Ik hoop rond de 45 (ben nu 33) in elk geval voor een groot deel FO te zijn. Grootste kostenpost nu is het huis (vorig jaar gekocht) dus zodra de spaarrekening het weer toelaat zo snel mogelijk het huis aflossen. Plan is om dat binnen 10 jaar te realiseren en daarna nog 2 jaar sparen voor ik 45 benmaar de maandlasten zijn dan zó laag dat er niet zoveel nodig is om FO te zijn of worden.
Een stuk makkelijker te bereiken is parttime werken, dat gaat sowieso gebeuren als FO niet haalbaar blijkt en dan mag het nog een slechtbetaalde baan zijn ook.
Ikzelf kwam tot dat inzicht rond mijn 25ste.
Ik voel mij veel vrijer met weinig spullen. Van continent verhuizen was een kwestie van mijn spullen in mijn handbagage droppen, het vliegtuig opstappen, en aan de andere kant van de wereld de spulletjes weer uitpakken. Ik heb een ereader, een smartphone, een laptop, kleding voor 12 dagen (en twee pakken), en wat kookgerief (pan, pot, en eetgerei voor 4 personen). De rest; een tafel en twee stoelen, een sofa, een bed (incl. linen), en een fiets; heb ik ter plaatse van Craigslist gehaald.
Toen ik aankwam in mijn nieuwe land, heb ik bewust een appartement gezocht op minder dan 15 minuten wandelen van het centrum en van mijn werk. Ik betaal hierdoor een honderd-tal dollar meer per maand, maar het woonplezier is hierdoor enorm toegenomen. Wij wonen in het land van koning auto zonder auto. Voor kortere (city)-trips huren we een auto aan 15-35 dollar per dag.
Ons eenslaapkamerappartement is trouwens belachelijk klein naar lokale maatstaven, maar nog steeds te groot voor ons. De helft van de ruimte gebruiken we gewoonweg niet. 30 vierkante meter lijkt mij ideaal. Het bespaart trouwens heerlijk veel tijd om het appartement schoon te maken: van een complete varkensstal tot gestofzuigd en gedwijld in minder dan een uur.
Wij vinden het trouwens heerlijk om de natuur rondom ons woongebied te verkennen: trails a volonte.
Totaal ongeveer 200.000 euro. Tegen 7% rendement minus VRH houd ik het dan met 1150/maand 27 jaren vol. Ik zal dan nog wel af en toe eens wat klusjes doen, anders wordt het te riskant/krap.Kid Buu schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 13:44:
Ik ben dan eigenlijk meer benieuwd naar de situatie waar men naar streeft hier. Met hoeveel vermogen/rendement/(passief)inkomen zij zichzelf FO scharen en het leven kunnen gaan leiden waar naar ze streven.
Vanaf wanneer achten jullie jezelf FO?
Ik verwacht wel jaren van (veel) minder uitgaven dan 1150/maand, door lowbudget te gaan reizen.
Dan heb je alleen geen rekening gehouden met de inflatie. Dat loopt "nogal" op over een periode van 27 jaar.
En hoe wil je die 7% rendement bruto halen (5.8 incl. VRH)?
http://www.deyterra.com
Dat loopt zeker op, maar hij is 54, die 27 jaar is de verwachte tijd dat hij geld nodig heeft. Maar over 13 jaar komt daar aow bij. Dat is op dit moment voor een alleenstaande ongeveer 950 euro en voor een echtpaar 1400. Dus als hij alleen is heeft hij maar 200 per maand nodig in zijn planning en als hij een relatie heeft, houdt hij zelfs over. En dan ga ik er van uit dat hij geen pensieon heeft opgebouwd. Anders wordt het nog beter.rally schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 20:19:
Dan heb je alleen geen rekening gehouden met de inflatie. Dat loopt "nogal" op over een periode van 27 jaar.
En dan is er nog het effect dat je steeds minder geld nodig hebt. Als je 20 bent wil je 100000 dingen doen en hebben. Als je 75+ bent is een goed glas wijn en geen gezeur aan je hoofd al een leuke tijd.
Ik heb met een financieel adviseur gesproken en die stelde eigenlijk dat boven de 60 de inflatie weg valt tegen de verminderde 'drang' om dingen te kopen of doen
Dat wil ik ook wetenEn hoe wil je die 7% rendement bruto halen (5.8 incl. VRH)?
[ Voor 15% gewijzigd door Ortep op 12-08-2014 20:48 ]
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Verwijderd
Dat heeft hij al eerder beschreven in dit topic.rally schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 20:19:
Maar laten we ajb niet weer die discussie beginnen, anders is het binnen-de-korste-keren weer een beleggingstopic. :-)
berekening is inclusief inflatie (1,5%). De historische beurskoers is +8% jaarlijks, over een lange periode genomen.rally schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 20:19:
Verwijderd
Pak de laatste 15 jaar er eens bij?kabelmannetje schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 22:40:
[...]
berekening is inclusief inflatie (1,5%). De historische beurskoers is +8% jaarlijks, over een lange periode genomen.
Pak de laatste 30 jaar eens...dan krijg je een totaal ander beeld. En dat is nu net de periode waarmee hij werkt. Met als voordeel dat hij waarschijnlijk op de 'bodem' van een slechte periode begint. Er ploft over 30 jaar vast wel weer een bubbel of er ontstaat een andere crisis. Maar dat is van weinig belang als je bijna 85 bentVerwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 22:51:
[...]
Pak de laatste 15 jaar er eens bij?Gezien het gematigde groeitempo van de westerse economien (om een hele berg redenen) kan het nog wel eens lastig worden om die 8% vast te houden.
Ik ben niet 54 maar eind 30. Mijn horizon is om ongeveer 20 jaar zonder werk, uit te zingen. Dat vind ik al lang genoeg qua horizon. Dus, tot ergens eind 50ste jaar kan ik het nu financieel volhouden. Aangezien ik af en toe nog wel werk (vrijwilligerswerk-vergoeding, reisleider, levert +-250/maand op) probeer ik nog wat inkomsten te krijgen. Bovendien kan ik wel eens een jaar werken, dan zou ik met de inkomsten meteen weer een jaar of wat zonder werk kunnen. Dan zit ik eind 50 niet op een houtje te bijten, maar heb ik naar verwachting nog steeds een leuke buffer over om het tot AOW + pensioen (zal paar honderd euro zijn) uit te houden.Ortep schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 20:44:
[...]
Dat loopt zeker op, maar hij is 54, die 27 jaar is de verwachte tijd dat hij geld nodig heeft. Maar over 13 jaar komt daar aow bij. Dat is op dit moment voor een alleenstaande ongeveer 950 euro en voor een echtpaar 1400. Dus als hij alleen is heeft hij maar 200 per maand nodig in zijn planning en als hij een relatie heeft, houdt hij zelfs over. En dan ga ik er van uit dat hij geen pensieon heeft opgebouwd. Anders wordt het nog beter.
En dan is er nog het effect dat je steeds minder geld nodig hebt. Als je 20 bent wil je 100000 dingen doen en hebben. Als je 75+ bent is een goed glas wijn en geen gezeur aan je hoofd al een leuke tijd.
Ik heb met een financieel adviseur gesproken en die stelde eigenlijk dat boven de 60 de inflatie weg valt tegen de verminderde 'drang' om dingen te kopen of doen
[...]
Dat wil ik ook weten
Ik hoef niet mijn geld hier in NL op te maken. Ik ben de afgelopen jaren 4-6 maanden uit Nederland geweest en was hier alleen tijdens de lente tot herfst. Er staat nog een fietstocht met mijn vriendin op het programma om de wereld rond te fietsen. Met een beetje geluk kom ik met meer geld thuis na een paar jaar, dan waarmee ik vertrok.
Het is volgens mij onjuist om in het algemeen te zeggen dat je als je ouder wordt, je minder "drang" hebt om dingen te kopen. Ik heb zelf deze "drang" om te consumeren nooit gehad.
Verder is 8% gemiddeld rendement te halen middels ETFs en een goedkope broker. Maar ook dit is al vele malen in dit topic aangehaald.
Of 8% nu wel of niet mogelijk is op lange termijn, als je telkens het geld moet aanwenden om van te leven heb je toch een probleem als je een periode als de afgelopen 15 jaar hebt op de beurs. Je kan dan wel zeggen bekijk het eens de afgelopen 30 jaar, maar dat werkt alleen als je het lekker kan laten staan.
"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."
Bekijk de S&P 500 het over een periode van 17 jaar en je hebt 300% winst in 17 jaren; 17% per jaar (650=>2000). Je legt die 15 jaar precies op een bubble, dat is negatief denken. Eerder genoemde is dan ook nog allemaal zonder zo'n 2% jaarlijks dividend.Kid Buu schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 23:02:
Of 8% nu wel of niet mogelijk is op lange termijn, als je telkens het geld moet aanwenden om van te leven heb je toch een probleem als je een periode als de afgelopen 15 jaar hebt op de beurs. Je kan dan wel zeggen bekijk het eens de afgelopen 30 jaar, maar dat werkt alleen als je het lekker kan laten staan.
Als het eerder op raakt: boeiend. Dan ga ik wel meer werken. Mocht het op raken, dan heb ik wel minimaal 15 jaren in alle vrijheid geleefd. Tijdens de jaren (35-50) waarop ik nog alles kan doen in het leven. Iets dat je met een pensioen (ergens rond je 70ste?) zeer waarschijnlijk niet kan....
Zoals eerder gezegd: het geld mag rond mijn pensioen op zijn. Ik hoef geen enkele euro mee het graf in te nemen. Plus, de bijstand is voor mij ruim voldoende om van rond te komen. Dus wat is nu eigenlijk het probleem..
Aha...ik had het uit je profiel
Er zijn landen genoeg waar je van een Nederlandse bijstandsuitkering fantastisch kan leven (Als je dat zou mogenIk hoef niet mijn geld hier in NL op te maken. Ik ben de afgelopen jaren 4-6 maanden uit Nederland geweest en was hier alleen tijdens de lente tot herfst. Er staat nog een fietstocht met mijn vriendin op het programma om de wereld rond te fietsen. Met een beetje geluk kom ik met meer geld thuis na een paar jaar, dan waarmee ik vertrok.
Dat is wel een soort gemiddelde. Dat wil niet zeggen dat je rond je 30ste enorm _moet_ consumeren.Het is volgens mij onjuist om in het algemeen te zeggen dat je als je ouder wordt, je minder "drang" hebt om dingen te kopen. Ik heb zelf deze "drang" om te consumeren nooit gehad.
Op welk niveau je ook begint, waarschijnlijk wil je minder op je 80ste dan op je 40ste. Je hebt alles al gezien, geproefd, gevoeld, gehad enz enz. Rust is dan belangrijker.
Je verwijt mij dan weliswaar negatief denken, maar precies 17 jaar geleden zou wel een minstens zo gunstig instapmoment zijn geweest met de wetenschap van nu. Feit is dat je het gewoon niet met zekerheid kan zeggen en de highs van nu kunnen net zo goed de highs van 2007 zijn.kabelmannetje schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 23:17:
[...]
Bekijk de S&P 500 het over een periode van 17 jaar en je hebt 300% winst in 17 jaren; 17% per jaar (650=>2000). Je legt die 15 jaar precies op een bubble, dat is negatief denken. Eerder genoemde is dan ook nog allemaal zonder zo'n 2% jaarlijks dividend.
Als het eerder op raakt: boeiend. Dan ga ik wel meer werken. Mocht het op raken, dan heb ik wel minimaal 15 jaren in alle vrijheid geleefd. Tijdens de jaren (35-50) waarop ik nog alles kan doen in het leven. Iets dat je met een pensioen (ergens rond je 70ste?) zeer waarschijnlijk niet kan....
Zoals eerder gezegd: het geld mag rond mijn pensioen op zijn. Ik hoef geen enkele euro mee het graf in te nemen. Plus, de bijstand is voor mij ruim voldoende om van rond te komen. Dus wat is nu eigenlijk het probleem..
Ik haal dit alleen maar aan omdat een instapmoment wel degelijk uitmaakt wanneer je dit geld over een kortere periode moet aanwenden.
Als je zelf er vol in zit en zo'n bubble meemaakt ga je denk ik echt niet denken van 'boeiend ik ga wel weer werken als het op is'. Ben het overigens wel met je eens als je zo'n strategie zou toepassen wanneer het wel om een 25+ jaar horizon gaat en je dus niet afhankelijk van dat geld bent.
Trouwens die rendementen die je schetst ten aanzien van de S&P500, kijk eens even naar de EUR/USD grafiek. Dan ziet je rendement er opeens heel anders uit.
"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."
Ik maak mij niet vaak zorgen, maar wel om het realistisch gezien niet meer aan de bak kunnen komen.
Stel, mijn geld is over 10 jaar op, stel ik ben dan 50. Er is een hele grote financiële crisis, hyperinflatie en wat al niet.
Dan heb ik wel 10 jaren hele toffe dingen gedaan, maar zijn de centen ook echt op. Nu heb ik een ICT-achtergrond, maar daar heb ik nu al een jaar of wat geen ervaring meer in. Zeker over die 10 jaar, hoef ik natuurlijk geen ICT-gerichte sollicitatie meer te schrijven... Ik probeer nog wel wat kleine ICT freelance klussen te doen om nog een beetje een CV te houden, maar dat schiet ook niet echt op. Vooral omdat het vak mij niet meer boeit.
Vraag: hebben jullie een plan B? Stel, je "moet" nog 15 jaar tot je pensioen?
Zoals ik nu wat bijverdien (gemiddeld 250/maand), daar is natuurlijk nooit van rond te komen. Als reisleider, verdien je onder het minimumloon. Ik zit te denken aan life-coach, financieel coach, natuur/wadloopgids, postbode, of dat allemaal part time door elkaar. Natuurlijk kan je het laten aanvullen tot bijstandsniveau. Liever niet natuurlijk, maar gelukkig is er nog zo'n vangnet zodat je niet verhongerd.
Stel, mijn geld is over 10 jaar op, stel ik ben dan 50. Er is een hele grote financiële crisis, hyperinflatie en wat al niet.
Dan heb ik wel 10 jaren hele toffe dingen gedaan, maar zijn de centen ook echt op. Nu heb ik een ICT-achtergrond, maar daar heb ik nu al een jaar of wat geen ervaring meer in. Zeker over die 10 jaar, hoef ik natuurlijk geen ICT-gerichte sollicitatie meer te schrijven... Ik probeer nog wel wat kleine ICT freelance klussen te doen om nog een beetje een CV te houden, maar dat schiet ook niet echt op. Vooral omdat het vak mij niet meer boeit.
Vraag: hebben jullie een plan B? Stel, je "moet" nog 15 jaar tot je pensioen?
Zoals ik nu wat bijverdien (gemiddeld 250/maand), daar is natuurlijk nooit van rond te komen. Als reisleider, verdien je onder het minimumloon. Ik zit te denken aan life-coach, financieel coach, natuur/wadloopgids, postbode, of dat allemaal part time door elkaar. Natuurlijk kan je het laten aanvullen tot bijstandsniveau. Liever niet natuurlijk, maar gelukkig is er nog zo'n vangnet zodat je niet verhongerd.
Klopt, je weet het niet. Niemand weet het!Kid Buu schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 00:39:
[...]
Je verwijt mij dan weliswaar negatief denken, maar precies 17 jaar geleden zou wel een minstens zo gunstig instapmoment zijn geweest met de wetenschap van nu. Feit is dat je het gewoon niet met zekerheid kan zeggen en de highs van nu kunnen net zo goed de highs van 2007 zijn.
Dat klopt helemaal. Daarom wordt niet met het netto 8% rendement gerekend. Uit onderzoek is gebleken dat 4-5% onttrekking "veilig" is en dat zo het geld niet opraakt.Ik haal dit alleen maar aan omdat een instapmoment wel degelijk uitmaakt wanneer je dit geld over een kortere periode moet aanwenden.
In mijn geval is het eenvoudig: ik kan van die "veilige" 4-5% domweg niet rondkomen. Maar, ik wil ook nooit weer terug naar een ICT/kantoorbaan om nog 5 jaar te werken om wel van deze 4-5% rond te kunnen komen.
Dus, heb ik voor mijzelf een tussenweg bedacht.
1. Het mag opraken als ik rond de 60 -over ruim 20 jaar- ben en nooit meer gewerkt heb. Ik reken dus met een hogere onttrekking dan 4-5%, maar met 7 (of nog veiliger: 6)%. 20 jaren vooruitzien zonder te werken vind ik echt al bizar lang, maar dit geeft mij nu al een goed gevoel.
2. Ik verdien een paar honderd €'s bij per maand. Dit is het stukje dat ik nog nodig had om "echt" FO te zijn, plus een veilig marge daar bovenop. Als ik dit de komende 10-20 jaren vol houd, dan haal ik zonder al te veel stress mijn pensioen wel. Dan hoop ik uit pensioen hetzelfde te ontvangen als nu uit vermogen+arbeid.
3. Deze paar honderd euro/maand kan ik verdienen door een jaar fulltime te werken en dan een jaar of wat weer niet. Of, zoals ik het nu doe, door een paar maanden als reisleider en onkostenvergoedingen uit vrijwilligerswerk te verdienen. Dus, ik onttrek zeg maar 5% (€ 833/maand) uit mijn kapitaal jaarlijks en de rest verdien ik met die paar honderd bij. Dan zit ik net rond de veilige 4-5% en verdien ik ongeveer 1150€/maand. Genoeg voor mij.
4. Ik heb nu nog een gesplitste woning, die huurders betalen nu mijn basislasten. Ik wil eigenlijk deze woning verkopen en goedkoop wat huren. Dan zeg ik deze weer op als ik een paar jaar op reis wil.
5. En dat is de belangrijkste. Ik ben samen met mijn vriendin, redelijk ongebonden. We hebben niets nodig behalve avontuur en vrijheid. We zijn net 3 maanden samen in de USA wezen fietsen. En de prijs voor deze 3 maanden excl. vliegtuig? Samen waren we we minder dan $10/dag kwijt. Reizen is voor ons goedkoper dan in Nederland blijven!
Ik ben altijd wel erg "strikt" als het op dit soort dingen aan komt. Bovendien vind ik mijn werk fantastisch om te doen (maar niet meer dan een paar maanden per jaar..)Als je zelf er vol in zit en zo'n bubble meemaakt ga je denk ik echt niet denken van 'boeiend ik ga wel weer werken als het op is'. Ben het overigens wel met je eens als je zo'n strategie zou toepassen wanneer het wel om een 25+ jaar horizon gaat en je dus niet afhankelijk van dat geld bent.
Dat klopt vast. Ik heb de grafiek van S&P500 ook maar als een voorbeeld gebruikt. De S&P is als je breed belegd, maar een deel van je ETFs.Trouwens die rendementen die je schetst ten aanzien van de S&P500, kijk eens even naar de EUR/USD grafiek. Dan ziet je rendement er opeens heel anders uit.
[ Voor 10% gewijzigd door kabelmannetje op 13-08-2014 01:17 ]
Je hebt het over FO maar je hebt toch je pensioen nodig om straks van te leven?kabelmannetje schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 00:58:
[...]
Klopt, je weet het niet. Niemand weet het!
[...]
Dit is het stukje dat ik nog nodig had om "echt" FO te zijn, plus een veilig marge daar bovenop. Als ik dit de komende 10-20 jaren vol houd, dan haal ik zonder al te veel stress mijn pensioen wel. Dan hoop ik uit pensioen hetzelfde te ontvangen als nu uit vermogen+arbeid.
Ik ga er zelf vanuit dat ik geen pensioen ga vangen straks op mijn 70ste ondanks dat ik nu al 10 jaar keurig netjes afdraag en ik dat voorlopig ook blijf doen.
Ik hoef niet zozeer FO te zijn/worden maar ik wil comfortabel kunnen blijven leven en dit zelf in kunnen delen zonder teveel "gedoe" of lasten. (dit kan nu doordat ik een goede baan heb,en dit wil ik dus voort kunnen zetten, ook in mindere tijden straks)
Mijn doelstellingen zijn als volgt:
* Hyptoheek over 14 jaar afgelost hebben, dan ben ik 42 en verdwijnen dus de zwaarste lasten.
* Energie proberen zoveel mogelijk zelf op te gaan wekken bijvoorbeeld dmv zonnepanelen om ook die lasten naar beneden te brengen. (al vindt ik dit nu nog niet interessant genoeg)
* Onnodige verzekeringen heb ik niet.
Verder vind ik het ook belangrijk om nu uiterst comfortabel te leven en dit doe ik dan ook
Ook spaar ik behoorlijk voor mijn zoon, ik wil hem toch graag goed achterlaten. (hij krijgt het zeker niet kado maar het geeft me toch een goed gevoel)
Echt FO zal ik dus nooit worden, maar ik ben van de grootste lasten af voordat ik 50 ben
[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 13-08-2014 09:14 ]
Bereken het alsjeblieft even goed. Van 650 naar 2000 in 17 jaar is niet 17% per jaar. Als ik dat doe kom ik op: 650 naar 9377.kabelmannetje schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 23:17:
[...]
Bekijk de S&P 500 het over een periode van 17 jaar en je hebt 300% winst in 17 jaren; 17% per jaar (650=>2000). Je legt die 15 jaar precies op een bubble, dat is negatief denken. Eerder genoemde is dan ook nog allemaal zonder zo'n 2% jaarlijks dividend.
17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)
Ik kom op 7,3% uitCliffie schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 10:24:
[...]
Bereken het alsjeblieft even goed. Van 650 naar 2000 in 17 jaar is niet 17% per jaar. Als ik dat doe kom ik op: 650 naar 9377.
Wat voor Superpensioenfonds heb je wel niet? Dat je 20-30 jaar aan inleg kan missen en toch nog even veel kan uitkeren als wat jij nu aan vermogen+arbeid heb?kabelmannetje schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 00:58:
[...]
2. Ik verdien een paar honderd €'s bij per maand. Dit is het stukje dat ik nog nodig had om "echt" FO te zijn, plus een veilig marge daar bovenop. Als ik dit de komende 10-20 jaren vol houd, dan haal ik zonder al te veel stress mijn pensioen wel. Dan hoop ik uit pensioen hetzelfde te ontvangen als nu uit vermogen+arbeid.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Vond ik ook vreemd, plus hij gaat ervanuit DAT ze uit gaan kerenkmf schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 10:39:
[...]
Wat voor Superpensioenfonds heb je wel niet? Dat je 20-30 jaar aan inleg kan missen en toch nog even veel kan uitkeren als wat jij nu aan vermogen+arbeid heb?
Ik betwijfel dat ten zeerste, en als het zo is dan is het zeker niet de opgebouwde waarde .
Goed gezien. Dat komt meer in de buurt.
Ik heb ongeveer €1000 nodig per maand. Dat wordt al gedekt door AOW. Ik verwacht natuurlijk geen volledig pensioen vanuit mijn +- 13 jaren arbeidsverleden. Ik reken op een paar honderd euro per maand. Dat komt dan bovenop het AOW. Ook zal mijn vermogen dat ik nu heb niet zomaar op zijn: ik kan altijd werken.GeeMoney schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 10:44:
[...]
Vond ik ook vreemd, plus hij gaat ervanuit DAT ze uit gaan keren
Ik betwijfel dat ten zeerste, en als het zo is dan is het zeker niet de opgebouwde waarde .
Met zo'n 2 ton aan vermogen in een sociale huurwoning ben ik echt de laatste die zich zorgen maakt.
Voor jou persoonlijk is het een zeer gunstig plan. Maar je bent wel erg afhankelijk van de mensen om je heen die zullen werken. Dat rendement komt er niet voor niets en wordt alleen bewerkstelligd door economische groei. Daarvoor moeten mensen werken. Sociale huurwoningen bestaan nu onder gunstige voorwaarden maar de politiek verandert snel. Huurverhogingen kunnen afhankelijk van vermogen worden etc. Voor AOW/pensioen moet ook gewerkt worden anders zal het stelsel niet blijven bestaan. Zo lang alles gaat zoals het is gegaan zal het goed blijven gaan. Veranderen de randvoorwaarden van het spelletje dan ben je verre van onafhankelijk. Zonder de regels, mensen om je heen en resultaten uit het verleden kun je er heel anders voorstaan.kabelmannetje schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 11:18:
[...]
Ik heb ongeveer €1000 nodig per maand. Dat wordt al gedekt door AOW. Ik verwacht natuurlijk geen volledig pensioen vanuit mijn +- 13 jaren arbeidsverleden. Ik reken op een paar honderd euro per maand. Dat komt dan bovenop het AOW. Ook zal mijn vermogen dat ik nu heb niet zomaar op zijn: ik kan altijd werken.
Met zo'n 2 ton aan vermogen in een sociale huurwoning ben ik echt de laatste die zich zorgen maakt.
Volgens mij denk je financieel onafhankelijk te zijn maar ben je juist financieel afhankelijk van het een en ander. Als je jaren als vrijwilliger/reisleider gewerkt hebt en je moet opeens dan kun je de meeste banen wel op je buik schrijven. Dan vervalt de vrije keuze.
[ Voor 5% gewijzigd door Coldcat op 13-08-2014 11:30 ]
Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)
Dat zou ik toch maar wel doen. De meeste mensen hebben namelijk in de loop der tijd lagere woonlasten omdat ze hun huis aflossen. Een afgelost huis is de basis voor je pensioen. Mocht je in de toekomst in je sociale huurwoning mogen blijven wonen (mocht er ooit een vermogenstoets komen, dan zal je eruit moeten), dan gaan die woonlasten alleen maar omhoog in de toekomst.kabelmannetje schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 11:18:
[...]
Ik heb ongeveer €1000 nodig per maand. Dat wordt al gedekt door AOW. Ik verwacht natuurlijk geen volledig pensioen vanuit mijn +- 13 jaren arbeidsverleden. Ik reken op een paar honderd euro per maand. Dat komt dan bovenop het AOW. Ook zal mijn vermogen dat ik nu heb niet zomaar op zijn: ik kan altijd werken.
Ik heb niet echt het idee dat de scenario's die je voor jezelf berekent nou echt zo realistisch zijn
Je kan je pensioen eens bekijken op www.mijnpensioenoverzicht.nl .kabelmannetje schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 11:18:
[...]
Wees er wel alert op dat de bedragen die worden gegeven indicaties zijn ervanuitgaande dat je huidige pensioen opbouw (en dus storting van je premie) door zullen gaan tot aan je pensioensleeftijd.
Als je tussentijds dus 20 jaar niet werkt dan zal dat bedrag schrikwekkend omlaag gaan.
Ook zal je in die 20 jaar niet werken geen aanspraak kunnen maken op uitkeringen of iets dergelijks (of uiterst minimaal) gezien je eigen vermogen. Je wordt geacht eerst je eigen koek op te eten alvorens er uitgedeeld gaat worden.
[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 13-08-2014 11:37 ]
Ja, je kunt daar ook met verschillende scenarios spelen. Zoals wat er gebeurt als je stopt met werken, als je minder gaat werken, of het al vanaf je 60ste uit wilt laten keren.
Moet die pensioensite wel volledig zijn, mijn huidig pensioen staat er bijvoorbeeld niet eens bij. En een pensioen dat ik heb laten uitbetalen staat er nog gewoon tussen
Huis gaan aflossen is een emotionele en niet een rationele financiele beslissing. Ik kan niets met een afbetaald huis betalen. Deze discussie is al vaker gevoerd. Ik heb liever 2 ton cash en huren, dan een afbetaald huis van 2 ton maar 0€ cash.Blik1984 schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 11:29:
[...]
Dat zou ik toch maar wel doen. De meeste mensen hebben namelijk in de loop der tijd lagere woonlasten omdat ze hun huis aflossen. Een afgelost huis is de basis voor je pensioen. Mocht je in de toekomst in je sociale huurwoning mogen blijven wonen (mocht er ooit een vermogenstoets komen, dan zal je eruit moeten), dan gaan die woonlasten alleen maar omhoog in de toekomst.
Ik heb niet echt het idee dat de scenario's die je voor jezelf berekent nou echt zo realistisch zijn
Als een vermogenstoets komt. Je neemt aan dat deze komt. Oplossing: dan pas je je leven aan aan de nieuwe situatie. Ik heb ook al eens met mijn vriendin gesproken over het kopen van een busje en lekker van april-okt op natuurcampings staan in NL en Europa. Kost je pp nog geen €7/dag. Gaan we in de winter lekker fietsen waar het warm is.
[ Voor 10% gewijzigd door kabelmannetje op 13-08-2014 12:23 ]
Klopt. Ik spaar liever zelf voor een groot FO-bedrag. Dan kan ik hiermee doe wat ik wil en ben ik niet gebonden aan allerlei regeltjes van de overheid.GeeMoney schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 11:35:
[...]
Als je tussentijds dus 20 jaar niet werkt dan zal dat bedrag schrikwekkend omlaag gaan.
Ja, en precies dat noemen wij hier FO. Net zoals je er niet recht op hebt als je werkt. Bij mij komt het inkomen voor een groot deel uit investeren.Ook zal je in die 20 jaar niet werken geen aanspraak kunnen maken op uitkeringen of iets dergelijks (of uiterst minimaal) gezien je eigen vermogen. Je wordt geacht eerst je eigen koek op te eten alvorens er uitgedeeld gaat worden.
toch is een afbetaald huis (ingeval van kopen) een deel van FO zijn.kabelmannetje schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 12:14:
[...]
Huis gaan aflossen is een emotionele en niet een rationele financiele beslissing. Ik kan niets met een afbetaald huis betalen. Deze discussie is al vaker gevoerd. Ik heb liever 2 ton cash en huren, dan een afbetaald huis van 2 ton maar 0€ cash.
Als een vermogenstoets komt. Je neemt aan dat deze komt. Oplossing: dan pas je je leven aan aan de nieuwe situatie. Ik heb ook al eens met mijn vriendin gesproken over het kopen van een busje en lekker van april-okt op natuurcampings staan in NL en Europa. Kost je pp nog geen €7/dag. Gaan we in de winter lekker fietsen waar het warm is.
FO voor mij betekend namelijk ook dat ik geen schulden heb bij anderen maar me vrij kan voelen over mijn financiën.
Je praat over het discussiepunt heen. Jouw huur zal altijd geïndexeerd worden en over bij wijze van spreken 40 jaar tegen de 1000 euro per maand bedragen. Ook als je al lang en breed met pensioen bent. Juist dan is het van belang dat je lage woonlasten hebt.kabelmannetje schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 12:14:
[...]
Huis gaan aflossen is een emotionele en niet een rationele financiele beslissing. Ik kan niets met een afbetaald huis betalen. Deze discussie is al vaker gevoerd. Ik heb liever 2 ton cash en huren, dan een afbetaald huis van 2 ton maar 0€ cash.
Ik heb nooit gezegd dat ik er vanuit ga dat er een vermogenstoets komt, maar ik kan het me wel voorstellen. Dan zul je dus inderdaad wat anders moeten gaan verzinnen. Wat dat dan is moet je helemaal zelf weten, zolang je dat maar wel kan. En dan is het maar de vraag of je nog zo fit bent dat je in een busje of een camper kunt leven en fietsvakanties kunt ondernemen.
Overigens kun je een huis afbetalen een emotionele beslissing noemen, het is ook wel degelijk een beslissing die in je voordeel is als je FO wilt worden en dus financieel verstandig. Jouw woonlasten gaan alleen maar stijgen mits je blijft huren en zul je nooit tot een nulpunt kunnen reduceren, terwijl iemand die wel zijn hypotheek aflost steeds lagere maandlasten heeft en zelfs "gratis" woont op termijn.
Tuurlijk kun je met 2 ton nu een hoop doen en het prima uitzingen voor de komende tijd, maar ik vraag me serieus af wat je wilt gaan doen als je oud bent. Jouw gedachten daarover lijken me op dit moment weinig realistisch te noemen
[ Voor 6% gewijzigd door Blik1984 op 13-08-2014 13:10 ]
Okay, als je het gemist hebt, het zit zo.Blik1984 schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 13:07:
[...]
Je praat over het discussiepunt heen. Jouw huur zal altijd geïndexeerd worden en over bij wijze van spreken 40 jaar tegen de 1000 euro per maand bedragen. Ook als je al lang en breed met pensioen bent. Juist dan is het van belang dat je lage woonlasten hebt.
De historische huizenprijs stijgt gemiddeld met inflatie 2%. Je afbetaalde huis "rendeert" dus niet, het volgt de inflatie.
De historische beurskoers stijgt gemiddeld met 8%.
Ik kan dan ook niet volgen waarom ik een huis af zou moeten betalen. Elke euro aan bakstenen betaald, levert helemaal niets op qua groei, je mist namelijk 6% groei.
Verder ga je ook voorbij aan onderhoud (minimaal 1% per jaar) en het feit dat je met een koophuis "vast" zit. En, het is al genoemd, eenmaal afbetaalde bakstenen kan je nooit weer verkopen!
Wat ik wel zeker weet is dat ik daar NU wel de energie en mogelijkheden voor heb. En dat iemand daar op z'n 70ste waarschijnlijk niet de mogelijkheid voor heeft.Ik heb nooit gezegd dat ik er vanuit ga dat er een vermogenstoets komt, maar ik kan het me wel voorstellen. Dan zul je dus inderdaad wat anders moeten gaan verzinnen. Wat dat dan is moet je helemaal zelf weten, zolang je dat maar wel kan. En dan is het maar de vraag of je nog zo fit bent dat je in een busje of een camper kunt leven en fietsvakanties kunt ondernemen.
Om pas ergens "eind 60-begin 70" van het leven te genieten en te doen wat je echt wil, lijkt mij een nog minder realistisch plan. Wat een deprimerende gedachte. Wat maakt "later" nu uit, "later" bestaat niet. Maak je niet zo'n zorgen. Leef!!Natuurlijk kun je met 2 ton nu een hoop doen en het prima uitzingen voor de komende tijd, maar ik vraag me serieus af wat je wilt gaan doen als je oud bent. Jouw gedachten daarover lijken me op dit moment weinig realistisch te noemen
Ik begrijp prima hoe aandelenmarkten werken. Maar ik weet ook dat je altijd een huis nodig gaat hebben en dat je daarvoor iets verder vooruit moet kijken dan 10 jaar. Voor mij is een afbetaalde hypotheek een verzekering voor lage lasten in de toekomst. Tevens ben ik het niet eens dat je "vast" zit met een koophuis. Tot 5 jaar geleden hoefde je huis maar te koop te zetten en een week later was je huis verkocht en was je vrij. sneller dan de maand opzegtermijn bij je huurhuis. Op dit moment is het in Amsterdam en Utrecht alweer big business in de huizenmarkt met stijgende huizenprijzen tot gevolg.kabelmannetje schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 13:57:
[...]
Okay, als je het gemist hebt, het zit zo.
De historische huizenprijs stijgt gemiddeld met inflatie 2%. Je afbetaalde huis "rendeert" dus niet, het volgt de inflatie.
De historische beurskoers stijgt gemiddeld met 8%.
Ik kan dan ook niet volgen waarom ik een huis af zou moeten betalen. Elke euro aan bakstenen betaald, levert helemaal niets op qua groei, je mist namelijk 6% groei.
Verder ga je ook voorbij aan onderhoud (minimaal 1% per jaar) en het feit dat je met een koophuis "vast" zit. En, het is al genoemd, eenmaal afbetaalde bakstenen kan je nooit weer verkopen!
Wat ik mij afvraag bij jouw scenario, hoe ga jij je huurhuis betalen over 20 of 30 jaar? Niet van je pensioen dat niet tot nauwelijks iets voor gaat stellen, niet van je AOW waarvan het maar de vraag is hoeveel dat gaat zijn over 40 jaar, en ook niet van je spaargeld wat je dan allang hebt opgebrand.
Ik begrijp best dat je nu leeft, ik ben zelf ook niet iemand die puur volgens minimalisme kan leven, maar je gaat voorbij aan het feit dat de kans enorm groot is dat je over 40 of 50 jaar ook nog leeft en misschien ook nog wel over 70-80 jaar. Nu kun je nog leven in een tentje aan de snelweg en iedere dag 50-100 km fietsen. Over 40 jaar is dat anders en zul je ook moeten kijken hoe je dan wilt leven. Alleen kijken naar nu is te kortzichtig.Wat ik wel zeker weet is dat ik daar NU wel de energie en mogelijkheden voor heb. En dat iemand daar op z'n 70ste waarschijnlijk niet de mogelijkheid voor heeft.
[...]
Om pas ergens "eind 60-begin 70" van het leven te genieten en te doen wat je echt wil, lijkt mij een nog minder realistisch plan. Wat een deprimerende gedachte. Wat maakt "later" nu uit, "later" bestaat niet. Maak je niet zo'n zorgen. Leef!!
Dit is een huizenbubbel. Er is geen enkele reden dat huizenprijzen gemiddeld harder stijgen dan de inflatie. Domweg omdat mensen anders niet zouden kunnen wonen.Blik1984 schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 14:17:
[...]
Ik begrijp prima hoe aandelenmarkten werken. Maar ik weet ook dat je altijd een huis nodig gaat hebben en dat je daarvoor iets verder vooruit moet kijken dan 10 jaar. Voor mij is een afbetaalde hypotheek een verzekering voor lage lasten in de toekomst. Tevens ben ik het niet eens dat je "vast" zit met een koophuis. Tot 5 jaar geleden hoefde je huis maar te koop te zetten en een week later was je huis verkocht en was je vrij. sneller dan de maand opzegtermijn bij je huurhuis. Op dit moment is het in Amsterdam en Utrecht alweer big business in de huizenmarkt met stijgende huizenprijzen tot gevolg.
Jouw spaarpotje is een afbetaald huis. Mijn spaarpotje is een goed gevulde investeringsportefuille. Wat is het verschil?
Ik betaal een huurwoning uit het gemaakte rendement van mijn vermogen. Dit stijgt harder dan de inflatie. Het is niet de bedoeling dat mijn vermogen opraakt. Ook al zou ik er 20 jaar niet naast hoeven te werken. Ik werk er immers nog wat naast om het op peil te houden. En als het op is, er zijn zat mensen die in een huurwoning wonen die geen werk hebben. Als dat een worst-case scenario is, dan word ik daar niet benauwd van. Materiele goederen boeien mij sowiezo niet.Wat ik mij afvraag bij jouw scenario, hoe ga jij je huurhuis betalen over 20 of 30 jaar? Niet van je pensioen dat niet tot nauwelijks iets voor gaat stellen, niet van je AOW waarvan het maar de vraag is hoeveel dat gaat zijn over 40 jaar, en ook niet van je spaargeld wat je dan allang hebt opgebrand.
[/quote]
Ik begrijp best dat je nu leeft, ik ben zelf ook niet iemand die puur volgens minimalisme kan leven, maar je gaat voorbij aan het feit dat de kans enorm groot is dat je over 40 of 50 jaar ook nog leeft en misschien ook nog wel over 70-80 jaar. Nu kun je nog leven in een tentje aan de snelweg en iedere dag 50-100 km fietsen. Over 40 jaar is dat anders en zul je ook moeten kijken hoe je dan wilt leven. Alleen kijken naar nu is te kortzichtig.
[/quote]
Ik kijk helemaal niet slechts naar het "nu". Juist door dit vermogen kijk ik naar de toekomst, om veel vrijer te kunnen zijn. Daarom heb ik deze bult geld gespaard. Ik geef eerder aan dat ik met 4% onttrekking plus een paar honderd euro uit werk, mijn vermogen plus inflatie, op peil kan houden tot mijn pensioen. Dan zit ik naar het huidige prijspeil, met 2 ton op de bank en krijg ik WAO plus een beetje opgebouwd pensioen.
Wat bedoel je hiermee?kabelmannetje schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 13:57:
[...]
En, het is al genoemd, eenmaal afbetaalde bakstenen kan je nooit weer verkopen!
Stel: je hebt hard geld nodig. Met een afbetaalde woning heb je nog steeds een probleem. Ik verkoop wat aandelen, maar het is niet mogelijk om een deel van je huis te verkopen en zo liquide te maken.
Eenmaal afgelost "bakstenen kopen" is dit geld er zo goed als onmogelijk er weer uit te krijgen. Alleen bij verkoop heb je dit vermogen.
Hoewel je bij de bank voor afbetaalde "bakstenen" wel weer kunt aankloppen om wat te lenen.
Niet ideaal, maar het is dus niet helemaal onmogelijk om je huis weer (deels) liquide te maken.
Niet ideaal, maar het is dus niet helemaal onmogelijk om je huis weer (deels) liquide te maken.
Nee, helaas. Alleen voor verbeteringen aan je eigen woning is dit mogelijk. Niet voor consumptieve doeleinden. (Rabobank)rally schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 14:50:
Hoewel je bij de bank voor afbetaalde "bakstenen" wel weer kunt aankloppen om wat te lenen.
Het huis is niet mijn spaarpotje, het is onderdeel van een de strategie om de vaste lasten zo laag mogelijk te krijgen, waardoor mijn goed gevulde investeringsportefeuille van de toekomst niet zo groot hoeft te zijn. Jij zult altijd een significante hoeveelheid meer spaargeld moeten hebben dan iemand met een afbetaalde woning en dus geen tot weinig woonlasten meer. Tevens zullen in jouw geval je woonlasten altijd stijgen in de toekomst. Je zegt zelf dat je moet terugvallen op je AOW, maar dat past dan weer niet in een FO-strategiekabelmannetje schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 14:35:
[...]
Jouw spaarpotje is een afbetaald huis. Mijn spaarpotje is een goed gevulde investeringsportefuille. Wat is het verschil?
[...]
Je hebt het over dat geld in stenen altijd vaststaat, dat is misschien zo. Maar aan de andere kant heb je veel minder liquide middelen nodig met een afbetaald huis. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat ik ergens tienduizenden euro's voor nodig zal hebben, naast dat er iets is met mijn huis
[ Voor 6% gewijzigd door Blik1984 op 13-08-2014 14:59 ]
Als je geen woonlasten meer hebt, hoe groot is dan de kans dat je dan nog opeens enkele tienduizenden euro's nodig hebt voor iets wat niet gerelateerd is aan je huis?rally schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 14:50:
Tja als je ineens hard geld nodig hebt, ben je ergens anders op de weg naar FO in de mist gegaan. Je moet ook niet 100% van je geld in aflossing van je huis stoppen waardoor je geen cent meer op de bank hebt staan. Dat zou inderdaad problematisch zijn maar volgens mij is niemand dat hier van plan.
Ik wil toch zeker voor mijn pensioen het huis waarin in woon afbetaald hebben. Voor mij is FO toch ook echt het omlaag brengen van de vaste lasten, ook al zou ik dan op korte termijn meer rendement kunnen halen via beleggen. Het is een kwestie van garanties.
Ik wil toch zeker voor mijn pensioen het huis waarin in woon afbetaald hebben. Voor mij is FO toch ook echt het omlaag brengen van de vaste lasten, ook al zou ik dan op korte termijn meer rendement kunnen halen via beleggen. Het is een kwestie van garanties.
[ Voor 3% gewijzigd door Cloud op 13-08-2014 14:58 ]
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
Scheiding?Blik1984 schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 14:57:
[...]
Als je geen woonlasten meer hebt, hoe groot is dan de kans dat je dan nog opeens enkele tienduizenden euro's nodig hebt voor iets wat niet gerelateerd is aan je huis?
This footer is intentionally left blank
Dan moet je iemand uitkopen en staat er een huis tegenover (je gaat van 50% eigenaar naar 100% eigenaar), dus dan moet je gewoon weer terugvallen op een hypotheek. En dat kan gewoon
[ Voor 7% gewijzigd door Blik1984 op 13-08-2014 15:00 ]
Rabobank heeft JUIST daar een produkt voor: KeuzePlus hypotheek.kabelmannetje schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 14:54:
[...]
Nee, helaas. Alleen voor verbeteringen aan je eigen woning is dit mogelijk. Niet voor consumptieve doeleinden. (Rabobank)
Lening met een lage rente waar je dus wel een kleine hypotheek voor geeft.
Je huis gewoon op € 1000 na aflossen.
Toch valt er wat voor te zeggen. Ik heb zelf weliswaar ook een koophuis, maar ik zie toch wel grote voordelen in de flexibiliteit van een huurhuis. Met het rendement op het bedrag waar van je je huis hebt afgelost kan je ook gewoon een huisje van huren. En met alle respect, maar met de minimalistische levensstijl van kabelmannetje zou dit helemaal ideaal zijn.
Aan de andere kant is een afbetaald huis, om vervolgens te verhuren de ideale manier om passief inkomen te verkrijgen.Kid Buu schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 15:02:
Toch valt er wat voor te zeggen. Ik heb zelf weliswaar ook een koophuis, maar ik zie toch wel grote voordelen in de flexibiliteit van een huurhuis. Met het rendement op het bedrag waar van je je huis hebt afgelost kan je ook gewoon een huisje van huren. En met alle respect, maar met de minimalistische levensstijl van kabelmannetje zou dit helemaal ideaal zijn.
Zeker, ik ga mijn woning dan zeer waarschijnlijk ook niet verkopen maar gewoon verhuren wanneer ik zou verhuizen. Toevallig hebben mijn buren dat ook gedaan met een gelijkwaardig soort woning. Die vangen er 1550 per maand kale huur voor en dat zie ik meer zitten dan mijn huis verkopen (en verlies makenBlik1984 schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 15:05:
[...]
Aan de andere kant is een afbetaald huis, om vervolgens te verhuren de ideale manier om passief inkomen te verkrijgen.
Hmm, voor zover ik weet is dit niet waar. Zou ook erg vreemd zijn als je aankomt bij de bank, en zegt "Hallo jongens, ik zou graag 10000 euro op rood willen zetten in t casino. Mag ik dat bij jullie lenen tegen een % of 3,5? Zet ik een 200k onderpand tegenover dat ik het jullie ga terugbetalen. Ik betaal het in 10 jaar terug. Pretty please?"kabelmannetje schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 14:54:
[...]
Nee, helaas. Alleen voor verbeteringen aan je eigen woning is dit mogelijk. Niet voor consumptieve doeleinden. (Rabobank)
Consumptiever dan dat wordt het niet, maar een bank zou toch wel debiel zijn om het niet uit te lenen onder een eerste hypotheekrecht.
Is ook niet waar, je kunt een zgn. opeet-hypotheek nemen met je huis als onderpand.Bonsaiboom schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 15:15:
[...]
Hmm, voor zover ik weet is dit niet waar. Zou ook erg vreemd zijn als je aankomt bij de bank, en zegt "Hallo jongens, ik zou graag 10000 euro op rood willen zetten in t casino. Mag ik dat bij jullie lenen tegen een % of 3,5? Zet ik een 200k onderpand tegenover dat ik het jullie ga terugbetalen. Ik betaal het in 10 jaar terug. Pretty please?"
Consumptiever dan dat wordt het niet, maar een bank zou toch wel debiel zijn om het niet uit te lenen onder een eerste hypotheekrecht.
Maar het is zoals cloud zegt, als je dat nodig hebt dan ben je wel ergens de mist in gegaan bij je weg naar FO worden
Ik volg de discussie vanaf de zijlijn en begrijp beide partijen wel (kabelmannetje vs 'de meer conservatieven).
Ik ben ook niet zoals kabelmannetje (wil meer (schijn)zekerheid) maar wat andere wellicht 'missen' is het denken in oplossingen ipv alleen problemen.
Wellicht dat sociale huur in NL niet meer mogelijk is, maar je kan ook (ver) buiten NL denken waar andere en goedkopere mogelijkheden zijn. En zo is het eigenlijk met alles (voor bijna alles is wel weer een soort van goedkopere oplossing mogelijk, ook al is dat niet de oplossing die iedereen zijn voorkeur heeft).
Kabelmannetje is daarentegen naar mijn mening wel erg positief over rendement op aandelen/indices.
Ik ben ook niet zoals kabelmannetje (wil meer (schijn)zekerheid) maar wat andere wellicht 'missen' is het denken in oplossingen ipv alleen problemen.
Wellicht dat sociale huur in NL niet meer mogelijk is, maar je kan ook (ver) buiten NL denken waar andere en goedkopere mogelijkheden zijn. En zo is het eigenlijk met alles (voor bijna alles is wel weer een soort van goedkopere oplossing mogelijk, ook al is dat niet de oplossing die iedereen zijn voorkeur heeft).
Kabelmannetje is daarentegen naar mijn mening wel erg positief over rendement op aandelen/indices.
Een topic wat hier niet echt wil 'pakken', is dat de meeste hier IT'er zijn en dat je na 10+ jaar afwezigheid helemaal klaar bent en je best wel een risico loopt door te stoppen met werken.kabelmannetje schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 13:57:
Wat maakt "later" nu uit, "later" bestaat niet. Maak je niet zo'n zorgen. Leef!!
Of course, postbode worden kan altijd. Of chauffeur. Maar, als iemand die dit soort baantjes best veel heeft gedaan zeg ik je dat dat neit echt leuk is voor wat je er voor krijgt
Spijker, kop. Dit is jouw focus, waarbij je (blijkbaar) erg gevoelig bent voor de grillen in de aandelenmarkt. Want de rekensom neigt natuurlijk naar aandelen (8% rendement), given enough time.Blik1984 schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 14:56:
Het huis is niet mijn spaarpotje, het is onderdeel van een de strategie om de vaste lasten zo laag mogelijk te krijgen, waardoor mijn goed gevulde investeringsportefeuille van de toekomst niet zo groot hoeft te zijn.
[ Voor 33% gewijzigd door Config op 13-08-2014 17:05 ]
Waarom zal je ervan uitgaan dat mensen met een afgelost huis niet ook een stapeltje aandelen hebben? Op internet leest je inderdaad veel mensend ie alles wat ze hebben inzetten op het aflossen van een huis, maar hier wordt er toch echt maar al te vaak geopperd om ook een flinke buffer te hebben.kabelmannetje schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 14:49:
[...]
Stel: je hebt hard geld nodig. Met een afbetaalde woning heb je nog steeds een probleem. Ik verkoop wat aandelen, maar het is niet mogelijk om een deel van je huis te verkopen en zo liquide te maken.
Eenmaal afgelost "bakstenen kopen" is dit geld er zo goed als onmogelijk er weer uit te krijgen. Alleen bij verkoop heb je dit vermogen.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Eens.kmf schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 17:32:
[...]
Waarom zal je ervan uitgaan dat mensen met een afgelost huis niet ook een stapeltje aandelen hebben? Op internet leest je inderdaad veel mensend ie alles wat ze hebben inzetten op het aflossen van een huis, maar hier wordt er toch echt maar al te vaak geopperd om ook een flinke buffer te hebben.
Ik kies voor beide, zowel het aflossen van de hypotheek als het opbouwen van een aandelenportefeuille. Het aflossen van het huis zorgt voor lagere lasten in de toekomst, het opbouwen van de portefeuille voor rendement. Lagere vaste lasten zorgen ervoor dat je bij tegenslag (werkloosheid bijv.) met minder inkomsten makkelijker rond kan komen.
Huis versneld aflossen of dat geld voor andere doeleinden gebruiken:
- Aflossen betekent minder rentelasten over de gehele periode. Rentelasten zijn welliswaar (nog) fiscaal aftrekbaar maar ook na fiscale aftrek blijft het een kostenpost en als je geld gebruikt om sneller af te lossen betekent dit dus een opbrengst
- Je kan het geld ook inzetten om te beleggen.
Dit is puur de financiele kant van het verhaal. Waar ik het niet mee eens ben is de stelling ergens dat woningwaardes slechts meelopen met inflatie. Ik ben van mening dat het inflatie+ is.
Vergeet ook niet dat als een alternatief beter verwacht rendement heeft dat dan ook het verwacht risico hoger is? Hoger rendement is alleen in zeer zeldzame situaties "gratis"
- Aflossen betekent minder rentelasten over de gehele periode. Rentelasten zijn welliswaar (nog) fiscaal aftrekbaar maar ook na fiscale aftrek blijft het een kostenpost en als je geld gebruikt om sneller af te lossen betekent dit dus een opbrengst
- Je kan het geld ook inzetten om te beleggen.
Dit is puur de financiele kant van het verhaal. Waar ik het niet mee eens ben is de stelling ergens dat woningwaardes slechts meelopen met inflatie. Ik ben van mening dat het inflatie+ is.
Vergeet ook niet dat als een alternatief beter verwacht rendement heeft dat dan ook het verwacht risico hoger is? Hoger rendement is alleen in zeer zeldzame situaties "gratis"
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Het is ook niet zo dat je heel veel kan aflossen. Max 10-20% en andere regels.
Als je vermogen sneller groeit dan dat je mag aflossen, dan is de keuze snel gemaakt natuurlijk
Als je vermogen sneller groeit dan dat je mag aflossen, dan is de keuze snel gemaakt natuurlijk
Ik ben van mening dat de prijsontwikkeling van huizen erg sterk afhankelijk is van tot in hoeverre je een schaars en onvervangbaar iets in het huis hebt zitten. Een grachtenpand in Amsterdam kan ik goed zien hoe het inflatie+ is, een huis nabij het centrum in Utrecht op een lekker stuk grond ook. Een 13 in een dozijn huis in een buitengebied van Nederland waar ruimte genoeg is... waarom zou die harder stijgen dan inflatie? Het huis verouderd en de grond is relatief makkelijk vervangbaar.Chief-XL schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 17:49:
Buiten de financiele component zie je dat mensen (versneld) aflossen omdat het een psychologisch effect heeft. Zodra je schuldenvrij bent, kan je netto-vermogen niet meer negatief zijn.
Hier ook rond 25e tot dat inzicht gekomen. De spullen die ik dan wel koop voor dagelijks gebruik moeten dan wel de beste kwaliteit zijn die je kunt veroorloven. B.v. een IPad mini retina is voor mij als evernote adept onmisbaarkoentje115 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 19:01:
[...]
Perfect verwoord.
Ikzelf kwam tot dat inzicht rond mijn 25ste.
Ik voel mij veel vrijer met weinig spullen. Van continent verhuizen was een kwestie van mijn spullen in mijn handbagage droppen, het vliegtuig opstappen, en aan de andere kant van de wereld de spulletjes weer uitpakken. Ik heb een ereader, een smartphone, een laptop, kleding voor 12 dagen (en twee pakken), en wat kookgerief (pan, pot, en eetgerei voor 4 personen). De rest; een tafel en twee stoelen, een sofa, een bed (incl. linen), en een fiets; heb ik ter plaatse van Craigslist gehaald.
Toen ik aankwam in mijn nieuwe land, heb ik bewust een appartement gezocht op minder dan 15 minuten wandelen van het centrum en van mijn werk. Ik betaal hierdoor een honderd-tal dollar meer per maand, maar het woonplezier is hierdoor enorm toegenomen. Wij wonen in het land van koning auto zonder auto. Voor kortere (city)-trips huren we een auto aan 15-35 dollar per dag.
Ons eenslaapkamerappartement is trouwens belachelijk klein naar lokale maatstaven, maar nog steeds te groot voor ons. De helft van de ruimte gebruiken we gewoonweg niet. 30 vierkante meter lijkt mij ideaal. Het bespaart trouwens heerlijk veel tijd om het appartement schoon te maken: van een complete varkensstal tot gestofzuigd en gedwijld in minder dan een uur.
Wij vinden het trouwens heerlijk om de natuur rondom ons woongebied te verkennen: trails a volonte.
Papier doe ik niet aan, alles gaan in de scanner rechtstreeks naar Evernote.
Zoiets lijkt me heerlijk http://randommization.com...om-221-square-feet-abode/
Helaas kleine kinderen en vrouw dus levert nog al eens spanningen op.
Ik heb gevraagd om geld in mijn woning eruit te halen. Onmogelijk volgens de Rabo.rally schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 15:01:
[...]
Rabobank heeft JUIST daar een produkt voor: KeuzePlus hypotheek.
Lening met een lage rente waar je dus wel een kleine hypotheek voor geeft.
Je huis gewoon op € 1000 na aflossen.
Investeren levert historisch gezien meer op dan in je huis stoppen. Dat levert namelijk geen rendement op. Schulden nemen door de inflatie ook nog eens af, terwijl aandelen een redelijke dekking voor inflatie biedt.Chief-XL schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 17:49:
Huis versneld aflossen of dat geld voor andere doeleinden gebruiken:
Nee, dat is niet zo. De huizen zijn gestegen omdat er steeds meer tweeverdieners zijn. Huizen kunnen niet veel meer stijgen dan de inflatie. Hiermee stijgen de lonen ook. Wie kan er immers anders in wonen? Hier de woningprijs in NL. http://woningmarktcijfers.staanhier.nl/400jr.htmlDit is puur de financiele kant van het verhaal. Waar ik het niet mee eens ben is de stelling ergens dat woningwaardes slechts meelopen met inflatie. Ik ben van mening dat het inflatie+ is.
Het kopen van een woning -vastgoed- is ook speculeren. En dat doe je ook nog eens met geleend geld! Dat is vele malen meer risico dan beleggen met geld dat je niet nodig hebt.Vergeet ook niet dat als een alternatief beter verwacht rendement heeft dat dan ook het verwacht risico hoger is? Hoger rendement is alleen in zeer zeldzame situaties "gratis"
Lastige kwestie. Aan de ene kant kan je qua maandlasten nooit goedkoper wonen dan in een afbetaalde koopwoning. Aan de andere kant is het wel zo dat het opknappen van woningen interessant kan zijn. Ofwel huis verkopen, vervolgens op de executie veiling goedkoop een 'project' kopen, weer helemaal in orde maken en deze cyclus herhalen totdat je gratis woont. Met materialen van de sloop en 'authentieke details' restaureren kan je, indien je een beetje handig bent zeker 20 tot 30K uit een woning trekken. Ga je vervolgens verbouwen / opknappen / verkopen binnen een half jaar, ontloop je ook de overdrachtsbelasting.
Natuurlijk, de waarde ontwikkeling van het ene huis kan anders verlopen dan de ander. Dat geldt ook voor aandelen
. Als je kijkt op www.nvm.nl dan kan je het per regio inzien en dan zal je zien dat de waarde ontwikkeling veel meer dan de inflatie bedroeg. Bedenk wel dat een woning over het algemeen minder liquide is dan aandelen.
De waardeontwikkeling is inderdaad op sommige plaatsen weer groter dan de inflatie. Net zoals in de jaren negentig werd ingezet omdat tweeverdieners een huis kochten ipv het te kopen op 1 salaris.Chief-XL schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 08:38:
Natuurlijk, de waarde ontwikkeling van het ene huis kan anders verlopen dan de ander. Dat geldt ook voor aandelen. Als je kijkt op www.nvm.nl dan kan je het per regio inzien en dan zal je zien dat de waarde ontwikkeling veel meer dan de inflatie bedroeg. Bedenk wel dat een woning over het algemeen minder liquide is dan aandelen.
Dit is echter een tijdelijk verschijnsel. De lonen stijgen over het algemeen met de inflatie mee. Veel meer dan 50% van je salaris kan je niet aan woonlasten kwijt zijn, dat meteen de top van een potentiele huizenbubbel is. Op deze manier trekken "populaire steden" helaas wel alleen het type grootverdiener aan.
Elke 10.000 euro die ik aflos in mijn huis levert me ongeveer 250 euro per jaar op, dat is 2,5% rendement (rekening houdend met de hypotheekrente aftrek anders is het bijna 5,5% )kabelmannetje schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 19:44:
[...]
Investeren levert historisch gezien meer op dan in je huis stoppen. Dat levert namelijk geen rendement op.
Als je kan aangeven waarom, dan hoor ik dat graag.rube schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 16:52:
Ik ga uit van de 4-5% Safe Withdrawal Rate. Dit is de onttrekking waarop je inflatie gecorrigeerd, nooit de bodem ziet van je vermogen. Zie ook MMM: http://www.mrmoneymustach...do-i-need-for-retirement/
Door de VRH gaat er een dikke % af, dan zit je op 3-4%. In NL hebben wij itt de USA, WAO. Dus, mijn "stash"mag tegen die tijd flink geslonken zijn. Daarom reken ik met 6%. Met VRH, 5%.
5% van 200K is 10000/jaar. 833/maand.
Daarnaast verdien ik nu een paar honderd euro bij. Dit kan natuurlijk altijd meer door meer te werken. Dus 833 + een paar honderd is 1150 euro per maand. Voor mij meer dan genoeg. Omdat ik een lange horizon heb, kan ik altijd wel weer werken.
Zoals anderen aangeven, na 10 jaar weer de ICT in, is lastig. Dat klopt. Maar ik wil ook nooit meer terug naar een ICT baan. Dan zal ik (weer) doodongelukkig worden. Dan echt100x liever een baantje als postbode. Ook al levert het niets -financieel- op.
Elke 10.000 euro die je investeert levert je met 8% rendement, levert je 800 euro op. Reken het verschil na 30 jaar maar eens uit.Metro2002 schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 09:35:
[...]
Elke 10.000 euro die ik aflos in mijn huis levert me ongeveer 250 euro per jaar op, dat is 2,5% rendement (rekening houdend met de hypotheekrente aftrek anders is het bijna 5,5% )
Als jij mij vertelt waar ik 8% rendement kan krijgen na aftrek van de VRH krijg je van mij een lintje.kabelmannetje schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 09:38:
[...]
Elke 10.000 euro die je investeert levert je met 8% rendement, levert je 800 euro op. Reken het verschil na 30 jaar maar eens uit.
Hij gaat uit van het gemiddelde gezien over een langere periode.Metro2002 schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 09:39:
[...]
Als jij mij vertelt waar ik 8% rendement kan krijgen na aftrek van de VRH krijg je van mij een lintje.
Ook ik kan me niet vinden in de denkwijze van kabelmannetje, maar gelukkig is iedereen anders en respecteer ik dat ook
Over een hele lange periode wellicht maar ik heb niet zulke goede ervaringen met beleggingen en de rendementen daarop.GeeMoney schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 09:40:
[...]
Hij gaat uit van het gemiddelde gezien over een langere periode.
Ook ik kan me niet vinden in de denkwijze van kabelmannetje, maar gelukkig is iedereen anders en respecteer ik dat ook
Mijn beleggingen bij Robeco doen momenteel 0,2% om maar iets te noemen
Dus tja. 2,5% is lager , al schiet het al een stuk meer op als de HRA er niet meer zou zijn én het is gegarandeerd. Daarnaast kan je wel 8% rendement maken ergens waar dan nog 1,2% VRH afgaat maar als je aan de andere kant weer netto 2,5~3% kwijt bent aan je hypotheekrente dan schiet het nog niet echt op en had je net zo goed kunnen alossen.
Maarja ik zal wel anders redeneren
Ik denk dat we verschillende situaties door elkaar halen.kabelmannetje schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 19:44:
[...]
Investeren levert historisch gezien meer op dan in je huis stoppen. Dat levert namelijk geen rendement op. Schulden nemen door de inflatie ook nog eens af, terwijl aandelen een redelijke dekking voor inflatie biedt.
[...]
Nee, dat is niet zo. De huizen zijn gestegen omdat er steeds meer tweeverdieners zijn. Huizen kunnen niet veel meer stijgen dan de inflatie. Hiermee stijgen de lonen ook. Wie kan er immers anders in wonen? Hier de woningprijs in NL. http://woningmarktcijfers.staanhier.nl/400jr.html
[...]
Het kopen van een woning -vastgoed- is ook speculeren. En dat doe je ook nog eens met geleend geld! Dat is vele malen meer risico dan beleggen met geld dat je niet nodig hebt.
Stel je hebt geen vermogen. je kan kiezen tussen huis kopen via hypotheek of huren.
Voorbeeld: je hebt iedere maand 1,000 euro om te besteden aan je woning. Als je huurt levert dat NIETS op maar je hebt ook GEEN ENKEL FINANCIEEL RISICO. Als je koopt heb je upside potential maar ook downside risk. Dit is inderdaad een vorm van speculeren.
Stel je hebt nu 100k om te investeren. Je kan kiezen of de volledige hypotheek af te lossen of in aandelen te beleggen.
Als je je hypotheek aflost dan speculeer je ook. Je investeert namelijk in vastgoed. Vastgoed heeft een lager verwacht rendement dan aandelen (maar zoals eerder vermeld, meer dan inflatie) maar de standaard deviatie (volatileit) is ook lager dan bij aandelen.
Ook niet mee eens dat lonen gelijk loopt aan inflatie. Hier bijvoorbeeld: http://www.siob.nl/biblio...rachtontwikkeling/item124
In de tabel `inkomen uit arbeid` zie je dat de koopkracht sinds 2000 >0 is wat betekent dat lonen zich harder ontwikkelen dan inflatie (of inflatie harder daalt dan lonen).
Waar ik wel mee moet opletten is data mining bij het bepalen van historische gemiddelden.
Over lange termijn ben ik het wel eens dat aandelen beter zouden moeten renderen dan woningen maar daar hoort ook een hoger risico bij.
anders gezien:Metro2002 schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 09:35:
[...]
Elke 10.000 euro die ik aflos in mijn huis levert me ongeveer 250 euro per jaar op, dat is 2,5% rendement (rekening houdend met de hypotheekrente aftrek anders is het bijna 5,5% )
Kun je wel over rendement spreken? Je hebt alleen minder kosten. Voor de aflossing van 10.000 was er een negatief rendement van 2,5%.
Als je door te reizen geen huis nodig hebt kun het geld direct te investeren.Dit levert een rendement verschil op van 2,5+8=10,5%.
Voor het gemak even de eerder genoemde 8% gebruikt, gaat om het idee.
Niet helemaal mee eens.kabelmannetje schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 19:44:
[...]
Nee, dat is niet zo. De huizen zijn gestegen omdat er steeds meer tweeverdieners zijn. Huizen kunnen niet veel meer stijgen dan de inflatie. Hiermee stijgen de lonen ook. Wie kan er immers anders in wonen? Hier de woningprijs in NL. http://woningmarktcijfers.staanhier.nl/400jr.html
Zoals Chief-XL al zegt stijgen lonen wat harder dan inflatie.
Daarnaast heb je ook gewoon vraag vs aanbod. Inflatie en lonen zeggen weinig over schaarste (door weinig woningbouw), hoewel dat wellicht over de zeer lange termijn (25+ jaar) stabiel is.
Daarnaast wordt het effect van globalizering ook niet meegenomen. Er In bepaalde (postcode-)gebieden wordt meer kapitaal de markt ingepompt, wat de prijzen omhoog drijft.
Als je het hele rekensommetje transparant maakt, is er weinig verschil tussen 10.000 investeren in je huis danwel investeren in aandelen en 8% pakken. Bij je huurhuis moet je namelijk inflatie van je huurwoning meenemen.
Bij je huis pak je grofweg 4% rendement, namelijk lagere rente en minder VRH. Dit is uitgaande van dat er geen aflossingscomponent in de hypotheek zit. Bij aandelen pak je dan 8% (wat ik erg overdreven veel vind, maar goed). Daar gaat dan 1,2% VRH vanaf maar er komt ook nog eens 2% inflatie op je huurprijs bij. Dan zit je op 4,8%
Daarbij nog gezegd hebbende dat die 4% rendement echt gegarandeerd is en die 4,8% aan grote risico's onderhevig is. Daarbij neem ik de inflatie over de schulden ook nog even niet mee, dan gaat het rekensommetje al snel richting investeren in je huis.
Bij je huis pak je grofweg 4% rendement, namelijk lagere rente en minder VRH. Dit is uitgaande van dat er geen aflossingscomponent in de hypotheek zit. Bij aandelen pak je dan 8% (wat ik erg overdreven veel vind, maar goed). Daar gaat dan 1,2% VRH vanaf maar er komt ook nog eens 2% inflatie op je huurprijs bij. Dan zit je op 4,8%
Daarbij nog gezegd hebbende dat die 4% rendement echt gegarandeerd is en die 4,8% aan grote risico's onderhevig is. Daarbij neem ik de inflatie over de schulden ook nog even niet mee, dan gaat het rekensommetje al snel richting investeren in je huis.
Rendement is niet perse een positief getalTazzios schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 10:15:
[...]
ander gezien:
Kun je wel over rendement spreken? Je hebt alleen minder kosten. Voor de aflossing van 10.000 was er een negatief rendement van 2,5%.
Klopt, maar mijn opmerking wel in de context houden. 
Zeggen dat je 2,5% rendement hebt terwijl je een rendement had van -2,5% is niet helemaal zuiver.
Je gaat dan eerder van -2.5% naar 0%.
Zeggen dat je 2,5% rendement hebt terwijl je een rendement had van -2,5% is niet helemaal zuiver.
Je gaat dan eerder van -2.5% naar 0%.
Wat het belangrijkst is, is het gevoel wat je hebt bij een beslissing.
Voor sommigen is zekerheid het belangrijkst. Een gezin, een afbetaalde koopwoning, wellicht een paar jaren eerder met pensioen, af en toe een nieuwe auto. Vanaf je 50ste een dagje minder werken. In dit plaatje past een afgeloste woning plus wat spaargeld/aandelen prima.
Voor mij persoonlijk is dat allemaal niet aan de orde. Ik heb geen kinderen, kan van de bijstand prima rondkomen, woon desnoods anti-kraak. Wel hou ik van ver en lang reizen, "vrij" leven, avontuur, mijn vriendin en vrienden. Consumeren boeit mij niet. Ik hou niet van veel verplichtingen en wil al helemaal geen zorgen. Een huis past daar niet zo goed bij. Ik heb mijn spaargeld ook helemaal niet nodig op korte termijn. Als ik een jaar op reis wil en geen financien heb, dan spaar ik dit in een half jaar bijelkaar door te werken. Vandaar dat ik ook een lange termijn kan aanhouden en op een relatief veilige manier beleg.
Voor sommigen is zekerheid het belangrijkst. Een gezin, een afbetaalde koopwoning, wellicht een paar jaren eerder met pensioen, af en toe een nieuwe auto. Vanaf je 50ste een dagje minder werken. In dit plaatje past een afgeloste woning plus wat spaargeld/aandelen prima.
Voor mij persoonlijk is dat allemaal niet aan de orde. Ik heb geen kinderen, kan van de bijstand prima rondkomen, woon desnoods anti-kraak. Wel hou ik van ver en lang reizen, "vrij" leven, avontuur, mijn vriendin en vrienden. Consumeren boeit mij niet. Ik hou niet van veel verplichtingen en wil al helemaal geen zorgen. Een huis past daar niet zo goed bij. Ik heb mijn spaargeld ook helemaal niet nodig op korte termijn. Als ik een jaar op reis wil en geen financien heb, dan spaar ik dit in een half jaar bijelkaar door te werken. Vandaar dat ik ook een lange termijn kan aanhouden en op een relatief veilige manier beleg.
[ Voor 6% gewijzigd door kabelmannetje op 14-08-2014 11:28 ]
Recht op WAO moet je ook opbouwen, ik weet alleen niet of dat op basis van premies is of het woonachtig zijn in NL.kabelmannetje schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 09:36:
[...]
Als je kan aangeven waarom, dan hoor ik dat graag.
Ik ga uit van de 4-5% Safe Withdrawal Rate. Dit is de onttrekking waarop je inflatie gecorrigeerd, nooit de bodem ziet van je vermogen. Zie ook MMM: http://www.mrmoneymustach...do-i-need-for-retirement/
Door de VRH gaat er een dikke % af, dan zit je op 3-4%. In NL hebben wij itt de USA, WAO. Dus, mijn "stash"mag tegen die tijd flink geslonken zijn. Daarom reken ik met 6%. Met VRH, 5%.
Daarnaast verdien ik nu een paar honderd euro bij. Dit kan natuurlijk altijd meer door meer te werken. Dus 833 + een paar honderd is 1150 euro per maand. Voor mij meer dan genoeg. Omdat ik een lange horizon heb, kan ik altijd wel weer werken.
Zoals anderen aangeven, na 10 jaar weer de ICT in, is lastig. Dat klopt. Maar ik wil ook nooit meer terug naar een ICT baan. Dan zal ik (weer) doodongelukkig worden. Dan echt100x liever een baantje als postbode. Ook al levert het niets -financieel- op.
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
Die moet je opbouwen, elk gemist jaar inwonerschap in NL kost je 2% AOW.zomertje schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 12:30:
[...]
Recht op WAO moet je ook opbouwen, ik weet alleen niet of dat op basis van premies is of het woonachtig zijn in NL.
Voor mij is het dus gunstig om mij zoveel mogelijk uit te schrijven. 2% AOW op basis van 1000/maand is 20 euro/maand. De VRH op een groot bedrag is veel hoger.
Verwijderd
Enige problem waar je dan wel mee zit is de zorgverzekering.kabelmannetje schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 12:42:
[...]
Die moet je opbouwen, elk gemist jaar inwonerschap in NL kost je 2% AOW.
Voor mij is het dus gunstig om mij zoveel mogelijk uit te schrijven. 2% AOW op basis van 1000/maand is 20 euro/maand. De VRH op een groot bedrag is veel hoger.Bovendien kan wonen/reizen in het buitenland ook nog eens veel goedkoper zijn dan in NL verblijven. Win-Win situatie!
Mag ik vragen hoe je dat dan doet bij uitschrijven? Zit namelijk behoorlijk op dezelfde golflengte.
Dat probleem heb je sowieso als je je uitschrijft. Zelfs als je dat niet doet kan je niet zomaar voor langere tijd in het buitenland gaan zitten met een NL zorgverzekering. Als ze erachter komen dat je helemaal niet meer in NL woont dan kun je problemen krijgen met vergoeding in het buitenland.
Dus je zult een internationale verzekering in NL moeten afsluiten (stuk duurder), in het buitenland een verzekering moeten regelen of het erop wagen :-)
Ik heb zowel het 1e als het 2e al wel gedaan. Zo'n lefgozer ben ik kennelijk niet...
@kabelman: hoe doe jij dat?
Dus je zult een internationale verzekering in NL moeten afsluiten (stuk duurder), in het buitenland een verzekering moeten regelen of het erop wagen :-)
Ik heb zowel het 1e als het 2e al wel gedaan. Zo'n lefgozer ben ik kennelijk niet...
@kabelman: hoe doe jij dat?
Hangt van een heleboel dingen af. Bijvoorbeeld van het land waar je naartoe verhuist, hoe lang je daar gaat verblijven en of je gaat werken (en dan kan het weer uitmaken of de werkgever een Nederlands bedrijf is).Verwijderd schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 15:11:
[...]
Enige problem waar je dan wel mee zit is de zorgverzekering.
Mag ik vragen hoe je dat dan doet bij uitschrijven? Zit namelijk behoorlijk op dezelfde golflengte.
Het algemene idee is dat als je voor lange / onbepaalde tijd verhuist naar het buitenland, je in NL geen zorgverzekering meer mag / hoeft te hebben en je je daar uit kan schrijven. Je bent dan wel weer verplicht om de zorgverzekerings-regels van je nieuwe land te volgen, voor zover die er zijn. Maar goed, er is geen algemene regel, dus check je persoonlijke situatie met je huidige zorgverzekeraar.
Als je veel reist, moet je daarnaast natuurlijk goed opletten of dat allemaal gedekt wordt.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Je kunt proffesionele reisverzekeringen met zorgverzekering erbij in nemen. Kost dan vaak veel minder per maand (bijv 20 euro ofzo). Let wel op dat bij het afsluiten dat het geheel niet leunt op een Nederlandse verzekering. En dat soort dingen mogen vaak ook niet voor onbepaalde tijd.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Maar let daarmee op dat andere landen mogelijk verplichtingen hebben omtrent deelname aan het zorgverzekeringsstelsel van dat land, vaak afhankelijk van hoe lang je er gaat verblijven en of je er inkomen gaat verdienen.!null schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 15:45:
Je kunt proffesionele reisverzekeringen met zorgverzekering erbij in nemen. Kost dan vaak veel minder per maand (bijv 20 euro ofzo). Let wel op dat bij het afsluiten dat het geheel niet leunt op een Nederlandse verzekering. En dat soort dingen mogen vaak ook niet voor onbepaalde tijd.
Het is dus zeker niet zo dat je een Nederlandse particuliere verzekering kunt afsluiten die alle kosten dekt en je daarmee willekeurig waar kunt vestigen. Je bent dan wellicht wel gedekt vanuit het oogpunt van de NL verzekering, maar je overtreedt mogelijk de lokale regels.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Dan neem je een internationale zorgverzekering. Zijn ook nog eens flink goedkoper dan een NL verzekering.Verwijderd schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 15:11:
[...]
Enige problem waar je dan wel mee zit is de zorgverzekering.
Ik heb mijzelf nooit uitgeschreven omdat ik niet meer dan 6 maanden weg ben per jaar. Ook is uitschrijven in NL lastig/onmogelijk als je een huis hebt en belasting moet betalen.
Uitschrijven is vrij simpel: stap naar de Gemeente en laat je uitschrijven uit het GBA.
Zijn er hier mensen die al een keer geld hebben opgenomen van bondora? Gaat dat allemaal goed? Ik ben ook van plan wat te storten, maar kan er nog niet zoveel over vinden. Ik ben van plan 1000 te storten om even te kijken wat het is en hoe het werkt en dan eventueel uitbreiden tot een paar duizend.
Even gezien, WOW.. 38,5% rente, bij 3000$ opname. Je mag mijn geld wel lenen tegen 20%, wel tegen een goede onderpand natuurlijk.hv08 schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 21:57:
Zijn er hier mensen die al een keer geld hebben opgenomen van bondora? Gaat dat allemaal goed? Ik ben ook van plan wat te storten, maar kan er nog niet zoveel over vinden. Ik ben van plan 1000 te storten om even te kijken wat het is en hoe het werkt en dan eventueel uitbreiden tot een paar duizend.
Ehm...weet niet wat je gezien hebt... maar withdrawel is 0.38 eurocent.kabelmannetje schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 23:46:
[...]
Even gezien, WOW.. 38,5% rente, bij 3000$ opname. Je mag mijn geld wel lenen tegen 20%, wel tegen een goede onderpand natuurlijk.
Waar haal jij je cijfers nou weer vandaan? En wie heeft er hier nou weer over lenen?

[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 14-08-2014 23:54 ]
Volgens mij bedoelt hij het andersom. Dat voor een persoonlijke lening van van 3k een rentepercentage van 38,5% vrij hoog is.
Ik bleef een beetje een dubbel gevoel houden bij Bondora. De rendementen zien er prachtig uit, maar ik heb moreel toch wat moeite om iemand een persoonlijke lening aan te bieden a 45% rente op jaarbasis. Daarnaast wil ik nog niet uitsluiten dat dit een groot piramidespel blijkt te zijn
Ik bleef een beetje een dubbel gevoel houden bij Bondora. De rendementen zien er prachtig uit, maar ik heb moreel toch wat moeite om iemand een persoonlijke lening aan te bieden a 45% rente op jaarbasis. Daarnaast wil ik nog niet uitsluiten dat dit een groot piramidespel blijkt te zijn
En hv08 bedoelde dus juist dat hij wilt investeren en niet dat hij wilt lenen. Hoe kabeltje in hemelsnaam bij lenen komt is mij echt een raadsel.DivWhis schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 23:57:
Volgens mij bedoelt hij het andersom. Dat voor een persoonlijke lening van van 3k een rentepercentage van 38,5% vrij hoog is.
Ik vind het wel interessant om even te zien hoe dat spelletje nou werkt. Blijkbaar zijn er echt mensen die tien duizenden euro's uitlenen.Ik bleef een beetje een dubbel gevoel houden bij Bondora. De rendementen zien er prachtig uit, maar ik heb moreel toch wat moeite om iemand een persoonlijke lening aan te bieden a 45% rente op jaarbasis. Daarnaast wil ik nog niet uitsluiten dat dit een groot piramidespel blijkt te zijn
Ik hou het (nu) op 400-500 euro. Heb mijn eerste default binnen. Ben wel benieuwd hoe bondora dat verder regelt.
Het is wel "grappig" om te zien dat de betalingen steeds verder uitlopen. In de eerste paar maanden liep het helemaal op schema. Nu zijn er regelmatig "overdue"s.
Als iemand het over WAO heeft en jij begint over AOW dan heb je het feitelijk over 2 totaal verschillende regelingen. Misschien is het handig als je het beide over hetzelfde hebt?
op zich een beetje logisch die overdue's:
de mensen die via zulke site's lenen aan zulke procenten hebben vaak al problemen bij banken.
In het begin zal het wel allemaal lukken, maar uiteindelijk gaan ze lenen om de vorige lening af te lossen...
Zulke site's zijn in mijn ogen nog iets erger dan banken:
oke ze bemiddelen tussen wie geld teveel heeft en wie er te kort heeft.
Maar de geldschieter loopt wel 100% van het risico, terwijl die site toch het grootste deel van de winst pakt.
Waar je als spaarder bij een bank toch altijd je geld terug krijgt (tot een plafond van 100k of 200k volgens europese regelgeving) ongeacht het risico dat de bank zelf loopt met uitstaande leningen adhv dat geld.
En die site's zijn geen banken dus als ze zich op een moment van veel geldschieters maar weinig ontleners zich failliet laten verklaren kan je fluiten naar je centen.
Want hoe zou een bedrijf uit Estonia de kredietwaardigheid van iemand in Nederland of België kunnen nagaan? Hoe gaan ze die persoon kunnen aanzetten tot betalen door bv aanslag van goederen?
inderdaad: volgens mij niet.
de mensen die via zulke site's lenen aan zulke procenten hebben vaak al problemen bij banken.
In het begin zal het wel allemaal lukken, maar uiteindelijk gaan ze lenen om de vorige lening af te lossen...
Zulke site's zijn in mijn ogen nog iets erger dan banken:
oke ze bemiddelen tussen wie geld teveel heeft en wie er te kort heeft.
Maar de geldschieter loopt wel 100% van het risico, terwijl die site toch het grootste deel van de winst pakt.
Waar je als spaarder bij een bank toch altijd je geld terug krijgt (tot een plafond van 100k of 200k volgens europese regelgeving) ongeacht het risico dat de bank zelf loopt met uitstaande leningen adhv dat geld.
En die site's zijn geen banken dus als ze zich op een moment van veel geldschieters maar weinig ontleners zich failliet laten verklaren kan je fluiten naar je centen.
Want hoe zou een bedrijf uit Estonia de kredietwaardigheid van iemand in Nederland of België kunnen nagaan? Hoe gaan ze die persoon kunnen aanzetten tot betalen door bv aanslag van goederen?
Ehm.. Daarom kunnen ze ook alleen maar uitlenen aan inwoners van estonie, Polen, Spanje, e.dsoulrider schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 00:38:
BondorA kan niet uitlenen aan nl be.
Tuurlijk verdient de site flink voor weinig risico. Het is voor de investeerder (of gokker) alleen makkelijk omdat het vorderingsproces uit handen wordt genomen. De lasten worden gedragen door de lener. Risico zit bij de investeerder.
Toch 'leen' ik liever mijn geld uit via bondorA dan aan familie/vrienden.
Daarom kun je ook alleen lenen als je in Spanje, Estland, Slovenie en nog een voor mij onbekend land komt. 
Ik heb zelf ook 500 euro uitstaan. Max. €10 per lening en max. 30% rente. Sommige ook voor 25%.
Ondanks dat je de terugbetalingen kunt herinvesteren, wil ik nooit meer dan maximaal €500 uit hebben staan. De winst wil ik regelmatig terugstorten, tot mijn initiële investering er uit is, om het doemscenario van faillissement af te dichten. Bovendien weet ik dan zeker dat uitbetalen mogelijk is.
Verder geloof ik er wel in. Uiteraard is er een risico, maar dat heeft beleggen ook. Om over forex en andere risicovolle activiteiten waarbij je meer rendement hoopt te halen dan de 1.15% die de grote banken bieden nog maar te zwijgen.
Ik heb zelf ook 500 euro uitstaan. Max. €10 per lening en max. 30% rente. Sommige ook voor 25%.
Ondanks dat je de terugbetalingen kunt herinvesteren, wil ik nooit meer dan maximaal €500 uit hebben staan. De winst wil ik regelmatig terugstorten, tot mijn initiële investering er uit is, om het doemscenario van faillissement af te dichten. Bovendien weet ik dan zeker dat uitbetalen mogelijk is.
Verder geloof ik er wel in. Uiteraard is er een risico, maar dat heeft beleggen ook. Om over forex en andere risicovolle activiteiten waarbij je meer rendement hoopt te halen dan de 1.15% die de grote banken bieden nog maar te zwijgen.
Je kan dergelijke scenario's redelijk doorrekenen op firecalc.com, en denk dat je zult zien dat een 6% withdrawal rate redelijk risky is. Zonder rekening te houden met extra inkomen en met een 30 jaar periode:kabelmannetje schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 09:36:
[...]
Als je kan aangeven waarom, dan hoor ik dat graag.
Als we de periode op 50 jaar zetten:Here is how your portfolio would have fared in each of the 114 cycles. The lowest and highest portfolio balance throughout your retirement was $-1,658,077 to $1,934,162, with an average of $90,841. (Note: values are in terms of the dollars as of the beginning of the retirement period for each cycle.)
For our purposes, failure means the portfolio was depleted before the end of the 30 years. FIRECalc found that 57 cycles failed, for a success rate of 50.0%.
Je zal toch waarschijnlijk wel een beetje moeten blijven bijverdienen. Ook niks mis mee natuurlijkHere is how your portfolio would have fared in each of the 94 cycles. The lowest and highest portfolio balance throughout your retirement was $-4,905,648 to $5,490,008, with an average of $-761,664. (Note: values are in terms of the dollars as of the beginning of the retirement period for each cycle.)
For our purposes, failure means the portfolio was depleted before the end of the 50 years. FIRECalc found that 62 cycles failed, for a success rate of 34.0%.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden.
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden.
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.