Financiële onafhankelijkheid Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 100 Laatste
Acties:
  • 758.101 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
@Torgo; die prijs per vierkante meter berekenen van je huis is best een goed idee eerlijk gezegd. Nu lijk je bést hoog te zitten met 2 ton voor 50m2, maar het geeft wel een heel duidelijk (en ander) beeld van hoeveel geld rommel eigenlijk kan kosten als je puur kijkt naar het percentage huis/ruimte wat je ervoor nodig hebt.

Deel jij je huis ook in op z'n "IKEA's"? Met slimme kasten e.d. om ruimte te besparen en zo efficient mogelijk in te delen? We zitten hier in een huis van ±77m2, maar de ruimtes zijn niet echt heel praktisch ingedeeld waardoor er relatief veel ruimte verloren gaat (vooral in de woonkamer en keuken). Ik denk dat ik jouw berekening er eens op los laat om te zien of dat m'n motivatie een kontschop oplevert om eens goed huis te houden… ik ben al redelijk type-A met rommel, maar alle redenen om ongebruikte "troep" de deur uit te doen is er één :)

Plus, meer ruimte in je huis kan ook helpen, in mijn ogen ten minste, met besparen. Je koopt minder snel "rommel", je huis is/voelt minder snel vol waardoor je je minder genoodzaakt voelt op een gegeven moment te verhuizen enz.

Een aantal pagina's terug ging 't trouwens heel kort over het hebben van een eigen zaak i.c.m. FO zijn en worden… ik ben sinds een weekje bezig met het verhogen van m'n kwaliteit als ontwerper door logo's te maken voor diverse "design marktplaatsen": niet m'n voorkeur, maar ik merk dat de káns op een extra zakcentje m'n motivatie om te oefenen drastisch verhoogd. Nu besteed ik er niet zóveel tijd aan (per logo) dat het ook geweldige ontwerpen zijn, maar de snelheid en kwaliteit verhogen helpt enorm… en na je eerste 2 ontwerpen al een zakcentje binnenhalen was een flinke boost voor de motivatie :) Het zijn maar hele kleine beetjes, maar ik merk dat soms wat extra moeite doen nog steeds wel degelijk beloond wordt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:35
joramoudenaarde schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 16:00:
....
Deel jij je huis ook in op z'n "IKEA's"? Met slimme kasten e.d. om ruimte te besparen en zo efficient mogelijk in te delen?...
Absoluut, maar niet echt met inklapbedden of speciale kasten. Maar bijv:

Voor de loges zo'n opblaasbed met pomp, zodat ie leeg geen ruimte in neemt.
Mijn eettafel (10 jaar geleden bij gratisoptehalen.nl geregeld) heeft houten stoelen die eigenlijk voor de tuin/balkon bedoeld zijn. Normaal heb ik 2 stoelen aan tafel en 2 op het balkon. Komt er bezoek heb ik 4 stoelen binnen.
Bij de bank een fatboy (zon hele grote luxe zitzak). Perfect om zelf te hangen, maar ook voor gasten en als nood slaap plek voor de 3'de gast (1 op opblaasbed, 2 bank, 3 op de fatboy)
Ons bed een box spring op poten genomen en ikea opbergbakken eronder, weer 4 vierkante meter opslag, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Metro2002 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 10:31:
[...]

FO kan je op tig manieren bereiken, echt niet alleen maar door die 2 puntjes die je hier opnoemt.
Ik vond dit ook een leuk topic maar al dat beleggingsgeneuzel vind ik echt niet interessant. Open daar een apart topic voor en hou het hier bij de hoofdlijnen van beleggen en ga in een apart topic in-depth daarover IMHO.

Ik vind inkomsten en uitgaven, hoe je woont, hoe je je levensstijl aanpast ed veel interessanter om te lezen of verhalen van mensen die alles verkocht hebben en in een camper zijn gaan wonen of mensen die een stuk land gekocht hebben en via mazen in de wet zelf een huis daarop gebouwd hebben of mensen die pandjes kopen en doorverhuren of op enige andere wijze dan fulltime werken inkomsten verkrijgen en op die manier FO zijn geworden veel interessanter.
Inderdaad, helemaal mee eens. De verhalen over besparen/levenstijl zijn veel interessanter, dan de details van het beleggen (daar zijn, ook op GoT, andere plekken veel geschikter voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 19:22
We hebben het nu wel een beetje over hoeveel geld ruimte kost, maar waar ik ook erg benieuwd naar ben, is naar manieren om ruimte te laten renderen. Ikzelf heb een redelijk grote achtertuin (200m2) waar ik afgezien van een terras van 25m2 weinig zinvols mee doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
Groentetuin beginnen en op de markt gaan staan?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
merauder schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 12:04:
Wat ik zelf heel erg merk met troep, is dat het altijd aandacht blijft vragen. Het kost me tijd, het kost me energie en soms geld in de vorm van onderhoudsproducten. Sinds mijn CD collectie in dozen staat heb ik al enorm veel op schoonmaakmiddelen bespaard.
Hier wegens ruimtegebrek na verhuizing een aardige versterker met twee mooie B&W's DM604 S3 de deur uit moeten doen. Hierbij ook de BluRay speler, die al zéér weinig werd gebruikt, weer in doos gestopt. De TV staat tijdelijk ergens waar die geen functie heeft. Kijk wel even op een klein schermpje naar Netflix, wil net zo goed.

Daarbij is de collectie DVD/CD's voor meer dan de helft verkocht via MP, per DVD/CD een heel klein bedrag gevraagd zodat de kans op verkoop groter zou zijn. Heb er even wat werk van gehad om geregeld een DVD/CD op te sturen, maar goed dat hoort er bij.

Hierbij hebben we niet alleen weer leefruimte terug, ook minder stofplekken, minder werk om de boel netjes te houden én een paar centjes er voor terug. (de versterker en luidsprekers hebben nog best wat opgeleverd)

Gisteren, na het lezen van de blog: The Basics: Snel veel geld besparen. heb ik deze tip meteen toegepast. Nu eens kijken of ons gasgebruik ook afneemt.

Verder: Deze of volgende week eens naar mijn verzekeringen kijken, controleren of oversluiten naar andere firma's gaat lonen. ADSL en energie zijn al overgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
merauder schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 21:50:
We hebben het nu wel een beetje over hoeveel geld ruimte kost, maar waar ik ook erg benieuwd naar ben, is naar manieren om ruimte te laten renderen. Ikzelf heb een redelijk grote achtertuin (200m2) waar ik afgezien van een terras van 25m2 weinig zinvols mee doe.
Ik zou zeker gaan onderzoeken hoe je zelf voedsel kan kweken. Ermee op de markt gaan staan is wat overdreven, maar goedkope groente en/of fruit uit eigen tuin hoeft niet veel tijd en moeite te kosten.
Volgens mij hebben we er hier op GoT een topic over.
Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat

[ Voor 4% gewijzigd door Henk007 op 10-08-2014 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aliene
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-09 21:10
merauder schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 21:50:
Een moestuin! En als je daar zelf geen zin in hebt, kun je het misschien uitlenen aan een vriend/kennis/familielid tegen een deel van de groenten/fruit opbrengst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sevinc
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 21:58
Aliene schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 23:07:
[...]

Een moestuin! En als je daar zelf geen zin in hebt, kun je het misschien uitlenen aan een vriend/kennis/familielid tegen een deel van de groenten/fruit opbrengst!
Heb je ze staks elke keer in je tuin lopen, nee dat lijkt me niet echt fijn. Voor 50 euro in de jaar heb je een groot moestuin ergens in de wijk staan.

En voor 50 euro mensen in je tuin laten lopen in die paar maanden, tsjah keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aliene
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-09 21:10
Als je een achterom hebt, en het niet meteen tegen je terras aankomt, zal die overlast wel meevallen. Bovendien, als het bekenden zijn, kan het ook nog gezellig zijn. Vrienden van mijn ouders hebben zo'n constructie; hun tuin heeft een doel, het is een vrolijk gezicht en ze krijgen er ook nog veel groenten van. Win-win situatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
sypie schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 22:05:
[...]
......Gisteren, na het lezen van de blog: The Basics: Snel veel geld besparen. heb ik deze tip meteen toegepast. Nu eens kijken of ons gasgebruik ook afneemt........
Daar is een topic over, wat een stuk verder gaat dan alleen de aanvoertemperatuur terugschroeven: Gas besparen door middel van CV tuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-09 20:44
Volg dit topic al een tijdje, en haal er nuttige zaken uit.
Ik zit op dit moment in de fase van uitgroei naar een groter huis, vooral voor meer ruimte en toekomstige uitbreidingen. Daarnaast ben ik sinds 1,5 a 2 jaar zelfstandig (consultancy) en dat gaat erg goed.
Mijn visie qua financiële zelfstandigheid ligt vooral op het plan om mijn grootste kostenpost (hypotheek) bij overgang naar nieuwe huis jaarlijks terug te brengen. Huis ligt tegen de 3 ton, waarschijnlijk is een koop van 275 k.k realistisch. Daarbij wil ik vooraf buiten de k.k zo'n 30 a 35k investeren waarbij een hypotheek van 240 a 245 zullen nemen.

Plan is om deze elk jaar met zo'n 20 a 25 k (max 10%) van koopsom jaarlijks te storten. Dit wil ik zelf het liefste doen totdat de hypotheek rond de 100 a 125k ligt. Reden hierachter is dat ik dan nog steeds voldoende reserve hou in mijn onderneming, maar gevoelsmatig het risico qua hoogte van vaste lasten fors naar beneden haal. Dit komt meer vanuit de gedacht wat als ik over 5 jaar stop voor wat voor reden dan ook, dan geeft dit mij meer vrijheid en rust wetende dat mijn vaste lasten een stuk lager zijn en ik niet hoef te beslissen qua werk op basis van salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

sypie schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 22:05:
[...]
)

Gisteren, na het lezen van de blog: The Basics: Snel veel geld besparen. heb ik deze tip meteen toegepast. Nu eens kijken of ons gasgebruik ook afneemt.
Ik ben verbijsterd dat dat nog niet gedaan is bij je. Dat is echt al decennia bekend. Zo laag mogelijke stooktemperatuur is gunstig. Het werd al geadviseerd tijdens de eerste oliecrisis in 1973

Wikipedia: Oliecrisis van 1973

Vergelijk het maar met een auto. Je kan 50 km/h rijden door gewoon 50 te rijden. Maar ook door 1 minuut 100 te rijden en dan een minuut stil te staan en dan een uur lang. In beide gevallen ben je na een uur 50 km verder. Maar het tweede geval kost je meer brandstof en is minder comfortabel

Er staat wel een stukje onzin bij die tip. Minder ontluchten is juist slechter. Je wilt zo weinig mogelijk lucht/zuurstof in je systeem.
Dat komt er bij hogere temperaturen gewoon eerder uit, dat is een voordeel. En als het er eenmaal uit is komt er als het goed is geen nieuwe lucht meer bij. Moet je dat wel met regelmaat blijven doen dan heb je ergens een lek in je systeem.
Dus als je systeem a een tijd op hoog gedraaid heeft moet je hoe dan ook niet meer ontluchten.
Mocht je in de winter je huis niet warm krijgen met de lagere temperatuur, dan kan je hem altijd nog wat hoger zetten. en in voor en najaar weer lager

[ Voor 12% gewijzigd door Ortep op 11-08-2014 10:25 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:23
Ortep schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 10:19:
[...]
Er staat wel een stukje onzin bij die tip. Minder ontluchten is juist slechter. Je wilt zo weinig mogelijk lucht/zuurstof in je systeem.
Dat is niet de tip, maar een gevolg van de tip. Als je minder hard stookt hoef je ook minder vaak te onluchten. Dat betekent echter niet dat je niet hoeft te ontluchten.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
[...]

Een moestuin heb ik al serieus overwogen. Op dit moment is de tuin trouwens een oerwoud en zal er hier en daar gekapt moeten worden :) Denk dat ik minimaal 2/3 jaar verder ben voordat ik mijn tuin enigszins weer op orde heb. Het uitlenen is wel een goed idee. Met bekenden werken is dat sowieso mijn plan. 10m2 ga ik trouwens met bomen beplanten tegen inkijk van de achterburen.

Alternatief wat ik overweeg is om eens aan een growshop een bezoek te brengen. Niet helemaal legaal natuurlijk, maar dergelijke groenten brengen meer op dan zelfgeteelde spruitjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Laatst online: 12-09 10:22
[...]
Klinkt leuker dan het is denk ik, je bent elk weekend in touw om onkruid te wieden en dergelijke en als je kan oogsten moet je vaak alles oogsten omdat het anders te lang in de grond staat en dat is ook niet goed. Dan heb je een berg groenten liggen zodat je je helemaal suf moet eten om het op te krijgen.

Het is een leuke hobby denk ik maar het "rendement" is echt heel laag als je de benodigde arbeid meerekent. Als je ergens werk kan krijgen kun je beter werken en groente in de supermarkt kopen. Ik weet niet of er mensen zijn met een moestuin en die ook bijhouden hoeveel tijd/materialen ze eraan kwijt zijn? Dat zou ik wel eens tegen groente uit de winkel willen zetten. Er is een reden dat groente verbouwen op gigantische schaal gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
cytherea schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 10:54:
[...]

Klinkt leuker dan het is denk ik, je bent elk weekend in touw om onkruid te wieden en dergelijke en als je kan oogsten moet je vaak alles oogsten omdat het anders te lang in de grond staat en dat is ook niet goed. Dan heb je een berg groenten liggen zodat je je helemaal suf moet eten om het op te krijgen.
Ik heb zelf sinds dit jaar een moestuin en moet zeggen dat het toch wel leuk is om spullen uit je eigen tuin te halen. Voor de mensen die er eens naar willen kijken zou ik Square Feet Gardening (SFG) of de Makkelijke Moestuin aanraden. De principes daarvan zijn juist om het onderhoud te minimaliseren en niet meer te planten dan je in jouw situatie wil opeten.

cytherea schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 10:54:
[...]

Het is een leuke hobby denk ik maar het "rendement" is echt heel laag als je de benodigde arbeid meerekent. Als je ergens werk kan krijgen kun je beter werken en groente in de supermarkt kopen. Ik weet niet of er mensen zijn met een moestuin en die ook bijhouden hoeveel tijd/materialen ze eraan kwijt zijn? Dat zou ik wel eens tegen groente uit de winkel willen zetten. Er is een reden dat groente verbouwen op gigantische schaal gebeurd.
Ik heb er in ieder geval plezier van, eet vers en gezond en heb niet het idee dat ik duurder uit zou zijn dan in de winkel. Maar dan moet je wel vanaf de zaadjes beginnen en niet complete planten kopen. Zet dan nog eens een regenton neer en sluit die aan op de dakgoot en je hebt het meeste water nog gratis ook.

Wat betreft het rendement, nou weet ik niet hoe jouw leven in elkaar zit maar met deze redenatie kan je beter 16 uur per dag werken omdat bijna alles door een ander goedkoper kan, zeker als je goed verdient. FO is voor mij juist meer vrije tijd hebben op den duur en me al helemaal niet druk te moeten maken over het feit dat ik per uur bedrag XX kan verdienen en dat kozijnen schilderen me een paar uur kost. Ik zie dit eerder als stappen in zelf-redzaam worden zodat je die kosten kan besparen.

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Dat is inderdaad de FO levensstijl discussie. Ik denk dat je voor verreweg de meeste zaken die je in de winkel kan kopen inderdaad kan stellen dat je het zelf niet goedkoper kan produceren (het hele idee achter economies of scale & geographical arbitrage). Je kan het wel goedkoper kopen door tweedehands te kopen bijvoorbeeld. Bij zoiets als een moestuin of biologische landbouw speelt ook kwaliteit en ideologie een rol over het algemeen, en niet alleen een kostenaspect.

Wat betreft klein onderhoud zal dat weer andersom zijn, als je zelf klein onderhoud aan je auto en aan je huis kan doen, dan heb je daar echt wel een aardig uurtarief voor. Dit omdat je relatief hoge opstart en afschakelkosten hebt bij de leveranciers. Groot onderhoud en verbouwingen slaan weer snel door in het voordeel van het uitbesteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
Tuurlijk levert meer werken altijd meer op maar kost je ook meer vrije tijd. Begrijp me niet verkeerd hoor, als tuinieren een hobby is en je het leuk vind moet je dat vooral doen :) Maar om FO te worden gaat het niet veel uitmaken in mijn visie, om het te blijven kan het misschien wel werken.

Ik doe zelf ook zoveel mogelijk klein onderhoud, fiets repareren en dergelijk. Alleen bij moestuin/voedsel verbouwen heb ik grote vraagtekens of dat echt de moeite is. Maar dat is puur persoonlijk, ik heb zelf een grote tuin gehad en daar ging heel veel tijd inzitten en bracht heel weinig op. Maar dat ligt ongetwijfeld ook aan mijn skills op dat gebied.

Ter illustratie: YouTube: Thomas Thwaites: How I built a toaster -- from scratch een ted talk over iemand die zelf een toaster probeert te maken die je voor 2 tientjes bij de Blokker haalt. Let vooral op de prijs op het laatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Groot onderhoud aan mijn huis doe ik juist zelf. Elke keer als ik offertes doe valt het namelijk in de meeste gevallen tegen.

Recentelijk heb ik een offerte gedaan bij een aantal elektriciens voor het aanbrengen van een serie verlaagde WCD's ipv de oude opbouwdozen. De kosten voor de hele woonkamer kwamen uit op +/- € 1000,-. Uiteindelijk zelf de stoute schoenen aangedaan en deze WCD's zelf geplaatst.

Kosten:
Sleuvenbijtel: € 25,-
Dozenboor: € 10,- ( kwam bij de Aldi weg, goed genoeg)
PVC buizen: € 3,-
Bekabeling: € 50,-
Schakelmateriaal: € 100,-
Zak roodband: € 10,-

Totaal was ik aan materiaal € 198,- kwijt, en het koste mij +/- 8 uurtjes werken. Als grens voor zelfredzaamheid houdt ik zelf € 15,- per uur aan. Alles wat goedkoper dan € 15,- per uur is kan ik beter uitbesteden, tenzij de vakmannen over materialen/kunde beschikken waarmee zij beduidend beter / sneller kunnen werken dan mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar valt inderdaad een hoop te halen, zo doe ik het meeste in huis zelf en voor de auto is het meeste ook zelf te doen. Dit weekend demper van de auto vervangen, in iets meer dan een uur 80 euro verdiend. Met de remmen was het helemaal bizar, bij de dealer 360 euro, zelf voor 130 euro aan materiaal (nb met brembo schijfjes). Toen ik het huis opgeleverd kreeg zijn we zelf aan het klussen gegaan, we hebben er dagen bij gehad dat we 1000 euro bespaarden tov de aannemer :X

Dit soort dingen gaan je niet redden, maar het spaart echt enorm veel geld uit.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2014 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 18:27

rally

Deyterra Consultancy

Toen wij onze (nieuwbouw) woning kregen wilde ik overal netwerk, stroom en TV aanslutingen hebben.
Alleen voor de loze leidingen wilde de aannemer al € 6000 hebben. Bekabeld € 12500.
Dus dat heb ik zelf gedaan waardoor ik zo'm € 10.000 heb uitgespaard.

Maar je moet het wel zelf kunnen natuurlijk.

Een groentetuin is voor mij een stuk lastiger (want we wonen in appartement), maar ik vraag me af of dat wel rendabel is. Als ik namelijk een uurtje extra werk heb ik een week aan groenten verdiend. Ik ben vrij zeker dat een moestuin meer dan 4 uur werken per maand is.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Had onlangs een babbeltje met m'n garage, en die gaf het ook gewoon aan/toe: ze hebben een relatief laag uurtarief, maar verdienen op de inkoop van materiaal. Ik had een raammechanisme nodig wat ik voor 140,- had gevonden, maar hij wilde óf het materiaal zelf halen (met de bijhorende winst), of een uurtje extra rekenen. Op zich prima en begrijpelijk, want die mensen moeten ook gewoon hun geld verdienen.

Maar wat jullie ook al aangeven, áls je zelf bepaalde reparaties/onderhoud aan je huis of auto kan doen, vooral doen! Je bent zelf misschien langer bezig dan iemand die er handiger in is, maar je betaald geen uurloon en dat kan je ontzettend veel geld schelen. Een keuken tegelen, kraan en aansluitmateriaal vervangen in de badkamer, lekkage in het toilet… allemaal dingen die ik met wat geduld zelf heel goed voor elkaar krijg, en waar je fors op kan "verdienen" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
rally schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 13:55:
Toen wij onze (nieuwbouw) woning kregen wilde ik overal netwerk, stroom en TV aanslutingen hebben.
Alleen voor de loze leidingen wilde de aannemer al € 6000 hebben. Bekabeld € 12500.
Dus dat heb ik zelf gedaan waardoor ik zo'm € 10.000 heb uitgespaard.

Maar je moet het wel zelf kunnen natuurlijk.

Een groentetuin is voor mij een stuk lastiger (want we wonen in appartement), maar ik vraag me af of dat wel rendabel is. Als ik namelijk een uurtje extra werk heb ik een week aan groenten verdiend. Ik ben vrij zeker dat een moestuin meer dan 4 uur werken per maand is.
Met een groentetuin ga je nooit echt iets mee winnen natuurlijk. Die paar euro die je aan groenten uitspaart per week is de moeite niet. Het is meer dat je dan wat zelfvoorzienender bent, wat wel weer past bij streven naar meer onafhankelijkheid.

Wij hebben zelf een kleine moestuin, maar we moeten gewoon nog naar de groenteboer om de hoeveelheid groente aan te vullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 16:24
Wij zijn dit jaar ook begonnen met een moestuin, ten eerste omdat we het leuk vinden, ten tweede omdat het toch anders smaakt (soms lust onze tweeling het niet eens) En ik verwacht ook niet dat het veel zal besparen, maar het is een leuke bezigheid en ik ben liever bezig dan dat ik voor de tv hang. En je wordt meer zelf redzaam, ik vind dat toch ook wel belangrijk, als ik bijvoorbeeld een paar uur per maand kwijt ben in mijn tuin en dat scheelt weer werken vind ik dat altijd fijn. Want in mijn tuin kan ik altijd terecht en met werk is dat wel eens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avinator88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-03-2024
Wij hebben een krappe 100 m2 tuin (net gekocht). De vorige bewoner was tuinman. Er staat in onze tuin zoveel fruit dat het toch een redelijke besparing oplevert en echt veel onderhoud (halve dag per week) kost het nog niet. Om even een greep te doen: pruimen, frambozen, aardbeien, rabarber, kruisbessen, appel, druiven. Ja je bent een tijdje hetzelfde ah eten, maar het jaar door hebben we verschillende soorten jams en cider en wijn.
Ik zou zeggen, rendement, mwah, maar toch onbetaalbaar om te weten dat het allemaal uit eigen tuin komt.
(En zoals het oude chinese gezegde:
Wil je een paar uur gelukkig zijn..
wordt dan een keer goed dronken!
Wil een paar jaar gelukkig zijn..
treedt dan in het huwelijk.
Wil je een leven lang gelukkig zijn…
neem dan een tuin.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Gewoon een diepvrieskist kopen (op zonnestroom), de groente blancheren op je inductieplaat (op zonnestroom) en invriezen voor de winter. Abonnement opzeggen op de sportschool en natuurlijk bewegen in je groentetuin.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Schinnen-groen schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 17:17:
Gewoon een diepvrieskist kopen (op zonnestroom), de groente blancheren op je inductieplaat (op zonnestroom) en invriezen voor de winter. Abonnement opzeggen op de sportschool en natuurlijk bewegen in je groentetuin.
Jammer, gemiste kans... je moet natuurlijk een kelder aanleggen en daar je groente en fruit bewaren.
Koelkast/diepvrieskist is echt zo'n nieuwerwetse uitvinding, terwijl ze vroeger ook niet bij de eerste sneeuwbui geen eten meer hadden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

TheGhostInc schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 17:24:
[...]

Jammer, gemiste kans... je moet natuurlijk een kelder aanleggen en daar je groente en fruit bewaren.
Koelkast/diepvrieskist is echt zo'n nieuwerwetse uitvinding, terwijl ze vroeger ook niet bij de eerste sneeuwbui geen eten meer hadden :)
De kelder is ook aanwezig. Maar heeft een hoge vochtigheidsgraad.
We hebben geen fruit.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 13:46:
Wees eens aardig voor jezelf: maak de verschillen tussen jouw uitgaven en de offertes van een vakman eens over naar een aparte rekening of beleggingsrekening o.i.d. Moet je eens kijken hoe dubbel je dan gaat (be)sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:00
merauder schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 13:41:
Als grens voor zelfredzaamheid houdt ik zelf € 15,- per uur aan. Alles wat goedkoper dan € 15,- per uur is kan ik beter uitbesteden, tenzij de vakmannen over materialen/kunde beschikken waarmee zij beduidend beter / sneller kunnen werken dan mij.
Da's niet eerlijk, je vergeet het trotse gevoel achteraf 8) . Mja, hang daar maar eens een uurtarief aan.

Edit: come to think of it, eigenlijk geldt dat in het algemeen wel voor streven naar FO. Zelf je eigen broek ophouden en daardoor een lange neus op kunnen zetten naar je werkgever / overheid / whatever. Trots is voor een deel een drijfveer om FO te worden.

[ Voor 22% gewijzigd door mekkieboek op 11-08-2014 19:19 ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 13:46:
Daar valt inderdaad een hoop te halen, zo doe ik het meeste in huis zelf en voor de auto is het meeste ook zelf te doen. Dit weekend demper van de auto vervangen, in iets meer dan een uur 80 euro verdiend. Met de remmen was het helemaal bizar, bij de dealer 360 euro, zelf voor 130 euro aan materiaal (nb met brembo schijfjes).
Simpele dingen als winter/zomerbanden wissels daar vraagt een garage 40 euro voor. Opslag van de banden voor een seizoen ook 40 euro. Dat lijkt niet veel, maar per jaar is dat 160 Euro. Ik heb bij de Lidl een hydrolische krik gekocht voor 19.99 en een moment sleutel voor 14.99 en ik doe het zelf. Minder dan 45 minuten werk per keer, de banden gaan de schuur in.
Als ik naar de garage moet kost het me meer tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Hydraulische krik kopen? Bij je auto zit toch een krik? Had je weer bijna €20 gescheeld.

Zoals een vriend van mij herhaaldelijk gezegd heeft: wanneer je spullen maar een paar keer nodig hebt kun je ze beter lenen. Ik denk dat ik in dit geval in mijn omgeving, of via sociale netwerken, zou vragen of iemand een krik zou hebben. Een momentsleutel geloof ik wel (goed vast is ook vast).

[ Voor 62% gewijzigd door sypie op 11-08-2014 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
mekkieboek schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 19:13:
[...]

Da's niet eerlijk, je vergeet het trotse gevoel achteraf 8) . Mja, hang daar maar eens een uurtarief aan.

Edit: come to think of it, eigenlijk geldt dat in het algemeen wel voor streven naar FO. Zelf je eigen broek ophouden en daardoor een lange neus op kunnen zetten naar je werkgever / overheid / whatever. Trots is voor een deel een drijfveer om FO te worden.
Soms is uitbesteden financieel voordeliger of gewoon verstandiger . CV heb ik zelf aangelegd, maar de gasaansluiting heb ik laten doen door iemand met de juiste meetapparatuur. Veiligheid is onbetaalbaar.

En sommige klussen lukken gewoon niet, hoe hard ik het ook probeer. Denk aan bijvoorbeeld aan stukadoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Niet online
En aangezien we het toch even over de kleinere bedragen hebben:
http://www.mrmoneymustach...made-ten-bucks-at-a-time/

Zo koop ik tegenwoordig mijn lunch niet meer in de kantine en neem zelf brood mee. Het lijkt zo simpel en maar een paar euro, maar op jaarbasis bespaar je gewoon 1000 euro op deze manier en dan heb ik nog steeds lekkere bollen met old amsterdam :9

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Daar ben ik mee opgevoed... Het is voor mij heel normaal om mijn eigen bammetje mee te nemen naar mijn school (voorheen) of werk. Behalve wanneer ik voor mijn studie naar de hogeschool ga, dan eet ik daar. Dat is 1 keer per week, en zelfs dan neem ik nog de weekmenu, wat het voordeligst is. Wanneer we daar lange avonden zitten zijn er genoeg docenten die ons een bakje koffie gunnen, scheelt toch ook weer ruim 30 cent per bakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AcXeller schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 20:15:
Zo koop ik tegenwoordig mijn lunch niet meer in de kantine en neem zelf brood mee. Het lijkt zo simpel en maar een paar euro, maar op jaarbasis bespaar je gewoon 1000 euro op deze manier en dan heb ik nog steeds lekkere bollen met old amsterdam :9
Daar zit de crux ook, die paar euro lijkt klein bier, de truc is om zaken op jaarbasis uit te tellen. Vriend van me zit erg krap en moest een auto uitzoeken. Ah joh, dan toch maar die van 180 in de maand ipv 100, die paar tientjes. Dat kost je dus gewoon 1000 euro van je nettoloon voor een stuk overbodige luxe waar 'ie eigenlijk het geld niet voor heeft.

Op deze manier blijf je dan achter de zaken aanlopen :)

Wil dat zeggen dat ik geen luxe-stuff koop, natuurlijk niet, maar ik besef mezelf ook wel dat die leuke auto die ik op het oog heb gewoon geld kost. Is niet erg, spaar alsnog genoeg en je moet ook wel een beetje leven ;) De grap is dat veel mensen denken dat wat zuiniger leven afbreuk doet aan je happyness. Hoeft helemaal niet :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2014 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Alles wat je herhaalt kan op lange termijn veel geld besparen. Zo neem ik vaak 's ochtends de trein van 8:55, omdat ik dan met m'n abonnement 40% korting heb in plaats van 20% als ik voor 8:55 reis. Dat scheelt letterlijk 70 cent op m'n reis, dan denk je "wtf, 70 cent, doe normaal", maar doe dat élke werkdag en je hebt het over dik €150 per jaar wat je bespaart 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 11-08-2014 22:40 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu ook een elektrische fiets voor het woon-werk verkeer en ik merk het botweg aan m'n betaalrekening dat ik minder tank. Eerder stond ik elke 2,5 week aan de pomp, nu 1x per 6-7 weken, in krap 3 maanden staat er nu 1850km op de fiets (=+-2200 autokm's). Bijkomend voordeel is dat het goed voor me is :P

Dat gaat straks niet meer lukken met slecht weer, maar in feite bespaar je met die fiets enorm op je energiekosten (en running costs van de auto). Dan moet je nagaan dat ik uberhaupt al een kleine boodschappenkar rij die 1:21.7 loopt en het onderhoud zelf doe. Zelfde geldt voor de zonnepanelen die ik tegenwoordig heb en het lage gasverbruik.

Als ik naar m'n totale uitgaven kijk dan zijn de energiekosten naast de hypotheek één van de grootste posten.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2014 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

sypie schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 20:11:
Hydraulische krik kopen? Bij je auto zit toch een krik? Had je weer bijna €20 gescheeld.
Schade aan je auto doordat 'ie van zo'n gammel bijgeleverd krikje afvalt is duurder... Die krik bij je auto is alleen voor noodgevallen, erg prettig werken ze niet, je bent al gauw twee keer zo lang bezig.
Zoals een vriend van mij herhaaldelijk gezegd heeft: wanneer je spullen maar een paar keer nodig hebt kun je ze beter lenen. Ik denk dat ik in dit geval in mijn omgeving, of via sociale netwerken, zou vragen of iemand een krik zou hebben. Een momentsleutel geloof ik wel (goed vast is ook vast).
Dus anderen mogen die kosten wel maken, zolang jij het maar kunt lenen? En als die krik die je leent nieuwe olie nodig heeft ben je niet thuis zeker? Een momentsleutel van 30 euro kun je jaren gebruiken, en scheelt nog altijd veel geld ten opzichte van het laten doen door een garage en ja, dat kun je beter op moment doen wil je je spul niet slopen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ja, het is wel ten dele waar, ik leen hier ook veel van pa aan gereedschap. Dingen die ik vaak gebruik heb ik in huis maar waarom bijv. twee duren hamerboren kopen (of electrische snoeischaren, schuurmachines, etc).

Als het kapot gaat valt daar wel uit te komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Bij vele auto's krijg je tegenwoordig al geen krik, sleutel en vervangwiel meer, en slechts een simpele spuitbus om het (lekke) wiel te vullen en zo naar de garage te sukkelen.
denk ook aan de producenten van die wagens: gewichtsbesparing dus lager verbruik en minder uitstaat, plaatsbesparing dus grotere kofferruimte (geen band erin) dus mooi verkoopsargument.

Ivm het zelf sleutelen aan de wagen, keuken, vloer enzo:
denk ook even aan je eigen uurtarrief: wat is jouw (vrije) uur jou waard?
(omdat je bv iets anders kunt doen wat je meer geld bespaart/opbrengt?)

en ev.: wat als je toch (nog) niet zo handig bent als je denkt? dan kost het je achteraf dubbel van wat je dacht te kunnen besparen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en ev.: wat als je toch (nog) niet zo handig bent als je denkt? dan kost het je achteraf dubbel van wat je dacht te kunnen besparen...
Bij mij mislukt inderdaad wel eens een klusje. Dat zie ik gewoon als leergeld. Pech, volgende keer beter.
Het is gewoon een stukje risico wat ik graag bereid ben te nemen. Leren mag af en toe best wat geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

soulrider schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 23:11:

Ivm het zelf sleutelen aan de wagen, keuken, vloer enzo:
denk ook even aan je eigen uurtarrief: wat is jouw (vrije) uur jou waard?
(omdat je bv iets anders kunt doen wat je meer geld bespaart/opbrengt?)
Vrije tijd is me goud waard. Maar zeker bij het wisselen van mijn banden ben ik zelf sneller dan de garage. Het spaart zelfs tijd. Ik wissel de hele handel in 45 minuten, laten we zeggen een uur, inclusief handen wassen. En dan gebeurt het op een moment dat het _mij_ uitkomt.
Maar als ik naar de garage moet, dan moet ik bellen voor een afspraak, het kost me 20 minuten om er te komen, dan staat er niet binnen een seconde een monteur aan te sleutelen, dus die kan het misschien wel in 30 minuten doen, maar effectief is het toch wel 45 minuten inclusief op en af de brug rijden, rekening maken betalen enz. Daarna weer 20 minuten naar huis. Kortom, ik ben meer tijd kwijt en het kost me nog geld ook.

Mijn keuken heb ik zelf geplaatst, dat scheelde me ongeveer 2000 euro. Het kostte me een week. Zo ingewikkeld is het niet, zeker als je de indeling min of meer hetzelfde houdt. Dat zou neerkomen op een maandsalaris van 9000 euro per maand netto (ongeveer 13000 bruto) Dat leek me een prima besparing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Persoonlijk vind ik het zorgwekkender dat er gewoon mensen ( jonge mannen van 25 t/m30 ) die het gewoon niet aandurven om op het parkeerterrein een wiel te verwisselen. Een tijdje geleden gehad tijdens een road-trip. Lekke band, en niemand die dat ding durfde te verwisselen.... Dan weet ik zeker dat je goed uitgemolken gaat worden door de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

merauder schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 09:08:
Persoonlijk vind ik het zorgwekkender dat er gewoon mensen ( jonge mannen van 25 t/m30 ) die het gewoon niet aandurven om op het parkeerterrein een wiel te verwisselen. Een tijdje geleden gehad tijdens een road-trip. Lekke band, en niemand die dat ding durfde te verwisselen.... Dan weet ik zeker dat je goed uitgemolken gaat worden door de garage.
Die ervaring heb ik al een aantal jaren. Onhandige vaders leveren vaak nog onhandigere kinderen af.
Dan moet zelfs de fietsenmaker er aan te pas komen om een bandje te plakken.

In een mensenleven kan onhandigheid al snel oplopen tot een ton aan extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:28

Coldcat

HODL

Schinnen-groen schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 09:31:
[...]

Die ervaring heb ik al een aantal jaren. Onhandige vaders leveren vaak nog onhandigere kinderen af.

In een mensenleven kan onhandigheid al snel oplopen tot een ton aan extra kosten.
Of het gemak is of onkunde weet ik niet. Soms ook wel het gevoel dat mensen er hun handen niet aan durven branden.

Gisteren eens goed gekeken naar de vaste uitgaven. Er komt een nieuwe energieleverancier en ik stap over van KPN naar Telfort. Dat laatste scheelt al snel 18 euro per maand 8). Voor dat geld een informatieve krant besteld :)

[ Voor 3% gewijzigd door Coldcat op 12-08-2014 09:36 ]

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
Ik heb het gevoel dat het tegenwoordig veel onkunde en "angst" is. Alles moet gedaan worden door iemand die er voor opgeleid is. Terwijl het vaak (niet oneerbiedig bedoeld) lager opgeleide werkgebieden betreft.
Ik heb inderdaad een zwager die ook niet zijn band durfde te wisselen, heb ik het maar even gedaan (nog geen 10 minutenwerk). En er worden mijn inziens dan ook woeker prijzen gevraagd voor eenvoudige klusjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Coldcat schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 09:35:
[...]
Soms ook wel het gevoel dat mensen er hun handen niet aan durven branden vuil maken.
Fixed.

Bovenstaand is een groot probleem onder de "jonge mensen van vandaag", ben zelf 33 en niet bang van vieze handen. Veel gasten zitten de ganse dag met hun kop voor een scherm en die vinden het veel te makkelijk om hun spullen weg te brengen dan dat ze er zelf smerige handen van krijgen. Mentaliteitskwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Hahn schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 22:39:
Alles wat je herhaalt kan op lange termijn veel geld besparen. Zo neem ik vaak 's ochtends de trein van 8:55, omdat ik dan met m'n abonnement 40% korting heb in plaats van 20% als ik voor 8:55 reis. Dat scheelt letterlijk 70 cent op m'n reis, dan denk je "wtf, 70 cent, doe normaal", maar doe dat élke werkdag en je hebt het over dik €150 per jaar wat je bespaart 8)7
Inderdaad, juist al die kleine bedragen die blijven terugkomen leveren uiteindelijk heel veel op. Tientje hier, paar euro daar en voor je het weet heb je weer een paar honderd of duizend euro bespaard.
Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 22:49:

Dat gaat straks niet meer lukken met slecht weer,
Met slecht weer kun je ook gewoon fietsen. ;) Ik heb niet eens meer een auto, alles per fiets of scooter door weer en wind, wordt je hard van 8)

Bij mij gaat het financieel momenteel even wat krapper :( paar dingen in huis aangepakt, op vakantie geweest (2 weken kamperen in Z-Frankijk: 1200 euro, het kan goedkoper i know :P ) en omdat vrouwtje vorig jaar bij me is komen wonen en we getrouwd zijn mocht ik zorgtoeslag terugbetalen: 300 euro en als klap op de vuurpijl mijn motor examen aangevraagd ... 250 euro. ;(
En dan heb ik ook nog wat kleine speeltjes in China besteld ;w
Enfin, spaardoel effe wat lager gezet voor dit jaar en er nu weer tegenaan ! :D
Harmvdw schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 09:43:
Ik heb het gevoel dat het tegenwoordig veel onkunde en "angst" is. Alles moet gedaan worden door iemand die er voor opgeleid is. Terwijl het vaak (niet oneerbiedig bedoeld) lager opgeleide werkgebieden betreft.
Ik heb inderdaad een zwager die ook niet zijn band durfde te wisselen, heb ik het maar even gedaan (nog geen 10 minutenwerk). En er worden mijn inziens dan ook woeker prijzen gevraagd voor eenvoudige klusjes.
Hét nadeel van specialisatie. Staat een heel stuk over in "Early retirment extreme" (aanrader overigens)
Als je jezelf wat meer dingen aanleert dan hoef je minder geld uit te geven aan 'specialisten'

Ik kan dan ook best veel dingen zelf en als ik dingen niet weet leer ik ze liever dan dat ik het uitbesteed.

[ Voor 41% gewijzigd door Metro2002 op 12-08-2014 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Harmvdw schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 09:43:
Nu wordt het door de autofabrikanten je ook niet echt makkelijk gemaakt tegenwoordig. Hoe moeilijk is het bijv. om een lampje te vervangen?

Als je zelfs een prof zo ziet ploeteren, dan begin je er zelf toch niet meer aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
merauder schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 09:08:
Als die jonge mannen altijd een lease-auto hebben gehad is dat nog niet eens zo vreemd, ik mag mijn band niet eens verwisselen van de leasemij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
*Schuldig*, ik heb echt 2 linkerhanden en laat alles doen. Fietsband verwisselen zou ik ook niet eens kunnen/willen, voor een tientje ga ik niet een half uur zitten schelden op mezelf dat het niet lukt. Hoe vaak komt dat nou voor? 1x in de paar jaar?

Ik laat ook de tuinman elk jaar wel een keer langskomen, ik heb er zelf te weinig tijd voor of geen zin erin, ik ben liever aan het werk of er met het gezin op uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Ik ben daar ook schuldig aan, ik laat de meeste dingen nu nog uitvoeren door de garage enzo. Daar wil ik wel verandering in brengen, omdat ik denk dat ik daar veel voldoening uit kan krijgen door het zelf te kunnen. Enige harde uitzondering daarop is toch wel schoonmaken en strijken. Daar word ik alleen maar gefrustreerd van en stel ik echt de hele tijd uit ;D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

hv08 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 10:06:
*Schuldig*, ik heb echt 2 linkerhanden en laat alles doen. Fietsband verwisselen zou ik ook niet eens kunnen/willen, voor een tientje ga ik niet een half uur zitten schelden op mezelf dat het niet lukt. Hoe vaak komt dat nou voor? 1x in de paar jaar?
Je kan serieus niet eens een fietsband plakken :o kom op! Dat is echt wel een basishandeling.
Ik laat ook de tuinman elk jaar wel een keer langskomen, ik heb er zelf te weinig tijd voor of geen zin erin, ik ben liever aan het werk of er met het gezin op uit.
Tuin kan je mooi met je gezin doen! :) Bespaart én op de tuinman én op het dagje uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Laatst online: 19-09 07:54
Metro2002 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 10:12:
[...]

Je kan serieus niet eens een fietsband plakken :o kom op! Dat is echt wel een basishandeling.
QFT dan ben je toch echt geen echte hollander zou ik zeggen. Iedereen heeft toch wel eens een lekke band gehad op een klote locatie 15km van de bewoonde wereld. Wat doe je dan ga je lopen ofzo?
Vroeger had je nog geen gsm om iemand te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 15:04
Vrij kortzichtige reacties. Niet iedereen heeft dezelfde kwaliteiten.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 18:27

rally

Deyterra Consultancy

Schinnen-groen schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 09:31:
[...]

In mijn geval is het juist omgekeerd. Juist omdat mijn vader zo onhandig was ben ik nu handig.
Als er klusjes gedaan moesten worden in huis, dan deed ik dat meestal.

Al het gereedschap dat mjin vader voor vaderdag etc kreeg werd alleen door mij (en soms mijn moeder gebruikt). Het is wel een wonder hoor dat ik zo handig ben geworden :P

Maar zelfs een klein beetje handigheid sparen handen vol geld uit aan onderhoud. Electra aanleggen, muurtje herstellen, etc. Dat loopt al snel in de papieren bij het uitbesteden.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Mijn vader is dan juist wel heel handig, waardoor ik nooit wat hoefde te doen. Als er nu wat moet gebeuren met bijvoorbeeld elektra, dan komt ie ook vaak langs.

Bandplakken, sja, ik ging vroeger met de bus naar school (+/- 15 km) en daarna met de scooter. Dus nee, ik kan me niet herinneren dat ik ooit een lekke band heb gehad. Wellicht toen ik nog klein was, maar dat heb ik niet zelf verholpen.

Dit weekend nog wel een klapband met de auto, gelukkig zit er tegenwoordig geen reservewiel meer in maar een spuitbus (waar je niets aan hebt bij een klapband), dus de pechservice komt er aan te pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Wceend schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 10:14:
[...]

QFT dan ben je toch echt geen echte hollander zou ik zeggen. Iedereen heeft toch wel eens een lekke band gehad op een klote locatie 15km van de bewoonde wereld. Wat doe je dan ga je lopen ofzo?
Vroeger had je nog geen gsm om iemand te bellen.
Ik heb nog nooit een lekke band gehad op een klote locatie 15km van de bewoonde wereld zonder een gsm om iemand te bellen of dat er geen andere mensen in de buurt waren (op kamp oid). Ik zou in dat geval denk ik ook geen bandenplaksetje bij me hebben als dit wel het geval zou zijn. Ik zou inderdaad in dat geval lopen naar een huis, daar aanbellen, en of daar de band plakken, of naar huis bellen met de vraag of iemand me op kwam halen, of als het echt een pokke-eind is, de fiets daar achterlaten, en proberen met het OV thuis te komen.

Opgegroeid in de stad, dan kom je niet zo snel 15km van de bewoonde wereld af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Met zelf knutselen/opknappen kun je inderdaad heel veel geld besparen. Vaak is het onweet i.p.v. onkunde als het aankomt op zelf dingen opknappen. Ik had een lekkage in zowel de badkamer als de w.c., en had geen idee waar het vandaan kwam. Bij de wastafel in de badkamer kwam ik er ook niet achter wat voor gereedschap ik nodig had omdat het een heel vreemde aansluiting had onder de wastafel.
Even naar www.werkspot.nl, en de 2 biedingen (was zelfs goedkoop) zouden me bij elkaar 150 euro kosten. Uiteindelijk toch gewoon eigenwijs geweest en naar de Gamma gegaan… uurtje later en 40 euro armer had ik 't wel mooi zelf opgelost.

Ik denk ook dat het een stukje angst is om iets wat aan vervanging toe is, verder te slopen als je 't zelf doet. Ik heb nog net geen certificaat "2 Linkerhanden", en was vroeger van het zelfde gemak bediend: huur maar iemand, die is daar veel beter in.

Maar als na een verhuizing het geld op is en je dingen moet doen, dan ga je wel aan de slag. Dan ben ik maar een dag bezig met 't verplaatsen van een stopcontact, of 2 dagen bezig met het zetten van tegels in de keuken… gewoon langzaam aan en mierenneukend te werk gaan. Als ik daar een uurtarief voor zou uitrekenen heeft ook dat bakken met geld bespaard. Autobanden vervangen heb ik nog niet gedaan, maar dat neem ik vaak mee met de APK.

Ook de kleinere dingen waar ik voorheen nooit moeite voor wilde doen schelen kleine beetjes geld. Zelf je brood maken, of pasta-/pizzadeeg bijvoorbeeld. Gewoon een broodbakmachine van 80 euro kopen en je bespaard zo enkele tientjes per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:51

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Er werd ook gezegd dat je gereedschap dat je sporadisch nodig hebt maar moet lenen. Ik heb van thuis geleerd (pa heeft veel van het professionele elektrische gereedschap liggen) dat ik mijn gereedschap _nooit_ uit moet lenen. Ik heb vaak genoeg gezien in welke staat het gereedschap terugkwam.
Ondanks dat het professionele materiaal toch flink kan worden afgebeuld door een vakman, is dat nog niets vergeleken met wat je terugkrijgt als je iets uitleent aan een prutser. En vergis je niet, die zijn er veel!

Als mijn buurman bijvoorbeeld mijn momentsleutel zou willen lenen om de wielen te wisselen, dan gaat dat niet door. Uiteraard kan en wil ik hem wel erbij helpen. ;)

Waar ik me wel iets bij kan voorstellen is dat je het voor een dagje huurt. :)
Wat we ook regelmatig gedaan hebben: materiaal zoals een trilplaat, betonmolen en dat soort spul kopen op een faillissementsveiling, gebruiken voor onze eigen klus, en vervolgens doorverkopen. Vaak is het dan nog kostenneutraal ook nog. :P

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Bonsaiboom schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 10:23:
[...]

Ik heb nog nooit een lekke band gehad op een klote locatie 15km van de bewoonde wereld zonder een gsm om iemand te bellen of dat er geen andere mensen in de buurt waren (op kamp oid). Ik zou in dat geval denk ik ook geen bandenplaksetje bij me hebben als dit wel het geval zou zijn. Ik zou inderdaad in dat geval lopen naar een huis, daar aanbellen, en of daar de band plakken, of naar huis bellen met de vraag of iemand me op kwam halen, of als het echt een pokke-eind is, de fiets daar achterlaten, en proberen met het OV thuis te komen.

Opgegroeid in de stad, dan kom je niet zo snel 15km van de bewoonde wereld af.
Tja, een uur lopen of 5 minuten om je band te plakken... ;) zelf weten natuurlijk maar echt elke debiel kan een band plakken. Buitenband stukje eraf, binnenband eruit, gaatje zoeken, plakker erop en de boel weer in elkaar en oppompen. Je veters strikken is ingewikkelder.
En ja ik heb echt meer dan eens met een lekke band gestaan, ik kom ook wel eens buiten de stad met mijn fiets :+

Maargoed, dat geldt voor veel klusjes. Vroeger waagde ik me ook niet aan een waterafvoer ed maar toen ik in het huis kwam wonen waar ik nu woon heb ik dat toch maar snel geleerd, werkelijk overal lekte wel iets en eigenlijk is dat ook niet zo moeilijk. Zelfde met bv het huis verven, de tuin doen etc.

Alleen de schutting vervangen heb ik over nagedacht om dat te laten doen :P maar die ga ik toch mara zelf vervangen.

Ach zo heeft iedereen wel iets maar het is absoluut waar dat er héél veel geld te besparen valt door veel klusjes zelf te kunnen. Ik probeer juist van veel dingen wat af te weten maar ben nergens echt in gespecialiseerd.
Nadeel: Ik verdien wellicht minder dan ik zou kunnen,
Voordeel: Ik kan veel zelf dus heb ook niet overal een mannetje voor nodig wat weer een hoop geld bespaard.
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 10:29:

Waar ik me wel iets bij kan voorstellen is dat je het voor een dagje huurt. :)
Wat we ook regelmatig gedaan hebben: materiaal zoals een trilplaat, betonmolen en dat soort spul kopen op een faillissementsveiling, gebruiken voor onze eigen klus, en vervolgens doorverkopen. Vaak is het dan nog kostenneutraal ook nog. :P
Ja , ik moet de voorkant van het huis bv schilderen een keer. Daar heb ik een lange ladder voor nodig. Kost > 200 euro als ik dat moet aanschaffen, kost 15 euro als ik het huur. Ik huur het dus, dat lijkt me logisch. Gereedschap wat ik wel regelmatig gebruik koop ik.
joramoudenaarde schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 10:26:
Ook de kleinere dingen waar ik voorheen nooit moeite voor wilde doen schelen kleine beetjes geld. Zelf je brood maken, of pasta-/pizzadeeg bijvoorbeeld. Gewoon een broodbakmachine van 80 euro kopen en je bespaard zo enkele tientjes per maand.
Wij hebben zo'n broodbakmachine gekregen en wel een paar keer gebruikt maar het nadeel vind ik dat het brood nog geen dag te bewaren is. Daarbij weet ik niet hoeveel je bespaart als je het stroomverbruik ed meerekent. :/

[ Voor 27% gewijzigd door Metro2002 op 12-08-2014 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Railgunner schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 10:14:
Vrij kortzichtige reacties. Niet iedereen heeft dezelfde kwaliteiten.
sinds wanneer heb je kwaliteiten nodig om een band te plakken?
3 bandenlichters
schuurpapiertje
plaksel
plakkertje
10 minuten tijd

Het halen van een rijbewijs is moeilijker hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@Metro2002; al het brood wat ik met dat ding maak is bijna een week te bewaren, en blijft zeker de eerste 3 dagen nog heel goed. En ik maak 1x per week een groot brood, wat me ongeveer 80ct kost… het vult beter (doe er dus langer mee) én het is gezonder (geen broodverbeteraar, minder gluten, minder zout). Het beetje stroom wat die machine verbruikt is bij lange na geen €1,70 per gebakken brood, en met pastadeeg maken wordt de bakfunctie niet gebruikt. Al met al is dat 5-10 euro per week, afhankelijk van hoeveel pizza/pasta/brood je eet :)

[ Voor 6% gewijzigd door Kapotlood op 12-08-2014 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Waar we het hier over hebben is echt puur mentaliteit; zelf dingen doen/maken heeft weinig te maken met rechter- of linkerhanden en meer met gewoon eens een keer doen en in de loop van de tijd de ervaring opdoen dat je dingen echt wel zelf kunt. Geldt voor klussen, koken, schoonmaak, etc. etc.

Gewoon doen. Als het niet lukt kun je altijd nog een professional inschakelen/naar de winkel/naar de dealer/etc.

Zolang je geen fysieke of psychologische problemen hebt die dit onmogelijk maken bestaat er niet echt iets zoals twee linkerhanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
joramoudenaarde schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 10:45:
@Metro2002; al het brood wat ik met dat ding maak is bijna een week te bewaren, en blijft zeker de eerste 3 dagen nog heel goed. En ik maak 1x per week een groot brood, wat me ongeveer 80ct kost… het vult beter (doe er dus langer mee) én het is gezonder (geen broodverbeteraar, minder gluten, minder zout). Het beetje stroom wat die machine verbruikt is bij lange na geen €1,70 per gebakken brood, en met pastadeeg maken wordt de bakfunctie niet gebruikt. Al met al is dat 5-10 euro per week, afhankelijk van hoeveel pizza/pasta/brood je eet :)
Hoe groot is dat brood dan wel niet als je er een week mee doet? Bij ons (twee volwassenen) gaan er 4 a 5 broden per week door 8)

Ooit een broodbakmachine gehad maar dat deeg was ontzetten duur en het is bijna allemaal witbrood dus dat schiet niet echt op. In mijn ervaring is het brood ook niet echt lang te bewaren, misschien juist omdat er geen toevoegingen inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:22
Om binnen 10 minuten (ik zie eerder al 5 minuten) een band te plakken heb je zeker kwaliteiten nodig (en/of een beter horloge) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:49
mux schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 10:58:
Waar we het hier over hebben is echt puur mentaliteit; zelf dingen doen/maken heeft weinig te maken met rechter- of linkerhanden en meer met gewoon eens een keer doen en in de loop van de tijd de ervaring opdoen dat je dingen echt wel zelf kunt. Geldt voor klussen, koken, schoonmaak, etc. etc.

Gewoon doen. Als het niet lukt kun je altijd nog een professional inschakelen/naar de winkel/naar de dealer/etc.

Zolang je geen fysieke of psychologische problemen hebt die dit onmogelijk maken bestaat er niet echt iets zoals twee linkerhanden.
Hear hear. Op die manier heb ik m'n partner laatst dus een laptop laten repareren aan de hand van een youtube filmpje en een (essentieel) onderdeel wat ik besteld had voor welgeteld 6 euro. Ze heeft hem helemaal uit elkaar gehaald, onderdeel vervangen en weer in elkaar gezet. Heeft ca 300 euro aan waarde gecreerd in 2 uur tijd door iemand met nul voorkennis. fair enough: je moet wel iemand hebben met het inzicht om de diagnose te stellen, maar als je dat eenmaal hebt gedaan dan is het principe "dat losse ding hoort vast te zitten" een aardig aanknopings- en uitgangspunt

Zelf heb ik - even beperkend tot zaken met een stekker of batterij - het afgelopen jaar zo al een vaatwasser, senseo, tablet, toetsenbord en divers speelgoed gerepareerd. Vaak zijn het echt de knulligste dingen die kapot gaan die een halve leek met toegang tot internet op kan lossen.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 12-08-2014 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 10:29:
Er werd ook gezegd dat je gereedschap dat je sporadisch nodig hebt maar moet lenen. Ik heb van thuis geleerd (pa heeft veel van het professionele elektrische gereedschap liggen) dat ik mijn gereedschap _nooit_ uit moet lenen. Ik heb vaak genoeg gezien in welke staat het gereedschap terugkwam.
Ondanks dat het professionele materiaal toch flink kan worden afgebeuld door een vakman, is dat nog niets vergeleken met wat je terugkrijgt als je iets uitleent aan een prutser. En vergis je niet, die zijn er veel!
Dat was mijn punt ook een beetje. Leuk, om dingen van anderen te lenen, maar diegenen die het lenen hebben vaak niet in de gaten hoe verkeerd ze het gereedschap gebruiken en het daardoor beschadigen (wat ze ook niet in de gaten hebben) Dan gaan ze met een momentsleutel dingen los proberen te draaien die muurvast zitten bijvoorbeeld...

Ik ben ook opgevoed met veel dingen zelf doen, doe aan mijn auto dan ook de dingen die ik kan meestal zelf. Zo rijd ik een Lexus met de onderhoudskosten waar anderen nog geen Fiat Panda voor rijden :X Ooit met een gare CRX gewoon aan begonnen en zien waar ik strand. Mijn vriendin heeft die zelf doen mentaliteit niet en heeft ook vaak weinig vertrouwen als ik zeg dat ik dat zelf wel kan. Maar ja, het scheelt je heel wat geld, kost je wat tijd, maar mijn vrije tijd betaalt verder niemand en ik vind het zelf ook leuk om juist eens iets actiefs te doen in plaats van achter zo'n scherm te blijven zitten wat ik al de hele dag doe. Ik vind het leuk om nieuwe vaardigheden op te doen :)

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Het grootste/zwaarste brood wat we hier maken is 1000g, en vult ook beter dan een "fabrieksbrood" :)
- Pak meel van 1kg à 89cent
- 6 eieren à ±1,09 euro
- beetje suiker en zout (heb je altijd wel in huis)
- water en melk (beide heb je ook altijd wel in huis)

Al met al kan ik met 1 pak meel van 1kg, 2,5x een brood van 1kg maken. In een brood van 1kg gaat ongeveer 400-450g meel en 1 ei namelijk. En waar ik normaal gesproken 4 sneetjes nodig heb om genoeg te hebben, heb ik met m'n eigen brood aan 2 al meer dan genoeg. Zelfde met vers pasta of pizza deeg trouwens :)

@Rukapul; inderdaad. M'n vriendin d'r iMac wordt wat langzaam. Wilde ze eerst een nieuwere 2e hands halen voor ±900,- en haar oude voor ±450,- verkopen… binnenkort zetten we (lees: ik) er een SSD in voor 120 euro, en dan kan ze weer een jaartje of 2 vooruit.

Zelfde met wassen van meubels en kleding. Je wilt niet weten hoeveel van die "grootmoeder's tips" ontzéttend veel geld besparen op een maand… wasverzachter bijvoorbeeld kost je ±2 euro per 500ml. Witte azijn kost je ±60cent voor een liter, doet precies hetzelfde én is beter voor je wasmachine vanwege de ontkalkende werkzaamheden (en ruiken doe je 't niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 11:03:
Om binnen 10 minuten (ik zie eerder al 5 minuten) een band te plakken heb je zeker kwaliteiten nodig (en/of een beter horloge) ;)
Binnen 5 minuten met een hoosbui in je nek daar ga je wel hard van werken hoor ;)

maar wat hierboven gezegd wordt. het is een mentaliteits verhaal. Mensen proberen het al niet of willen het niet eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
Nou ik ga het brood dan toch maar weer een kans geven, ik vindt het eigenlijk te veel moeite met het schoonmaken enzo, maar voor pizzadeeg vind ik het wel een tof idee. Ik heb het laatst met blote handen gedaan maar dat duurt nog wel even voor dat het klaar is.

Qua gereedschap ben ik er wel achter dat je het beste echt kwaliteit kunt kopen, ik ben ook wel een gereedschap verzamelaar.
Mijn vader is super handig qua verbouwen en hout, ik ben zelf meer thuis in de metaal.
Ik heb wel altijd geleerd dat als je wat leent dat het in de zelfde staat of knapper terug moet. En leen nooit iets uit aan een prutser/sloper.

Ik heb een keer de koppakking en later de versnellingsbak van mijn vriendin haar auto gemaakt, het was zelf doen of naar de sloop, dus win-win. Daarna nog een jaar gereden en voor een knappe prijs ingeruild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ach, met zo'n broodmachine kost 't me ±4 minuten om de ingrediënten erin te doen, en 'n minuutje om 'm schoon te maken. Eigenlijk net zoveel moeite als een band plakken, alleen smaakt het brood een stuk beter dan een rubberen band :D

Gereedschap koop ik ook alleen als ik 't vaker dan eens gebruik. Zo niet, dan huur ik 't inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Ik ben vrij selectief in wat ik zelf doe en wat ik laat doen. Alles waar ik verstand van heb doe ik natuurlijk zelf. Elektronica en apparaten zijn voor mij tweede natuur, dus vaak als iets dergelijks stukgaat kan ik het zelf repareren (ook software is geen enkel probleem). Tevens heb ik alle netwerkbedrading en dergelijke zelf getrokken. Alles waar ik geen verstand van heb maar wat niet echt kritisch is (lampje ophangen oid) doe ik ook zelf, maar alles waar ik geen verstand van heb en wat wel redelijk kritisch is doe ik liever niet zelf (ik zal bijvoorbeeld nooit gaan klussen aan mijn motor / auto, mijn leven hangt af van dat ding...)

Toen wij ons huis kochten (nieuwbouw, helemaal leeg opgeleverd) hebben we vrijwel alles laten doen. Wandjes laten zetten op zolder, badkamer en toilet laten tegelen en alles laten plaatsen en aansluiten, vloerverwarming laten leggen, vloeren laten leggen, gordijnen, horren en zonnescherm op laten hangen. Dit om diverse redenen, ten eerste heb ik dergelijke dingen nog nooit eerder gedaan dus kost het mij relatief veel tijd om dat allemaal uit te vogelen en te doen en vervolgens kan ik de kwaliteit ervan niet garanderen en dat vind ik geen goede investering als iets >10 jaar mee moet gaan. Ten tweede vind ik het niet echt leuk om te doen, ben liever bezig met computers of iets dergelijks. Ten derde, garantie. Bij het aanleggen van de vloerverwarming was er een leiding doorgefreesd, allemaal netjes gefikst zonder extra kosten. Voor de keuken zijn ze een paar keer teruggekomen om kleine dingen te fiksen. Er was een elektrisch gordijn stukgegaan, ook onder garantie gefikst. Wat dat betreft is mijn tijd kostbaar en de drempel hoog om er zelf aan te beginnen. Mijn vader doet veel zelf, hij heeft bijvoorbeeld zijn zonnescherm thuis zelf opgehangen, dat was veel en ondankbaar werk en naderhand hangt hij nog steeds scheef. Ik wil zijn trots niet aantasten, want iedereen heeft zijn eigen standaarden, maar je ziet op sommige plekken duidelijk dat er zelf geklust is (elektrische bedrading die niet helemaal top is, stukjes vloer die zelf gelegd zijn). Daar zou ik gewoon niet gelukkig van worden. Daarom hebben we voor onze dubbele trap die geschilderd moet worden gewoon een offerte uitgezet op werkspot en komt er iemand voor €600,- twee dagen schilderen. Ik ben daar zelf dubbel zo lang mee bezig (en door mijn uurtarief dan al duurder uit) en naast dat ik het niet leuk zou vinden om te doen en ik er vrij voor moet nemen zou ik denk ik niet tevreden zijn met het resultaat.

Beetje analoog hieraan is dingen nieuw of tweedehands kopen. Mijn audioset is vrijwel helemaal nieuw gekocht. Zijn special editions, dus niet verkrijgbaar tweedehands en de receiver die ik wilde was destijds te nieuw en dus ook niet tweedehands beschikbaar. Auto daarentegen wel tweedehands gekocht. Waar ik tweedehands kan kopen doe ik dat. Qua apparaten en elektronica koop ik wel vaak premium spullen en vaak ook nieuw, ten eerste omdat ik de functies daarvan vaak gebruik en ten tweede omdat ik er vaak veel van vraag en er nog wel eens spullen onder garantie teruggaan.

Moestuintje of broodbakken lijkt me dan wel weer interessant, maar heb al wel gezien dat je niet die dingen bij makkelijke moestuin moet gaan kopen want bij €200 voor een 1,2 bij 1,2m bak ga zelfs ik naar een bouwmarkt om zo'n ding zelf in elkaar te klussen.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Het is in dit topic natuurlijk een beetje tegen het zere been maar er zijn zat mensen (waaronder ondergetekende) die helemaal geen zin hebben om bepaalde dingen te proberen en/of te doen en het liever uitbesteden.
Dat is uiteraard een mentaliteitskwestie en op zich is daar imo niets mis mee, de fietsenmaker/schilder en noem ze maar op willen tenslotte ook nog wat verdienen en als beroep blijven bestaan ;)

Als er bij ons wat te doen is in huis kijk ik eerst of het een 'leuke' klus is om te doen, of het voor mij haalbaar is, hoeveel tijd er in gaat zitten, heb ik dat er voor over en als ik dan neig naar het laten doen kijk ik met m'n vrouw naar de kosten van het laten doen en bepalen we of daar ons geld aan uit willen geven.
Zo hebben we de afgelopen 12 jaar de badkamer en keuken gesloopt en weer laten bouwen, binnenkort doen we dat ook met het toilet.
Binnen heb ik zelf alles geschilderd, buiten hebben we het laten doen.
Laminaat, glasvezelbehang, sauzen bovenverdiepingen heb ik zelf gedaan, woonkamer laten stucen en vervolgens zelf gesausd.
Brood bakken hebben we ook een blauwe maandag gedaan, teveel geklooi/gedoe wat ons betreft, wij gaan liever voor gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
my 2 cents: écht consumptie-geluk zit hem voor mij in diensten en minder in producten. Dus FO houdt voor mij in dat je die klusjesmannen wél kunt inhuren, en het liefst incl. tuinman, schoonmaker en nanny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:36

Kid Buu

Huh, Pietje?

Config schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 12:35:
my 2 cents: écht consumptie-geluk zit hem voor mij in diensten en minder in producten. Dus FO houdt voor mij in dat je die klusjesmannen wél kunt inhuren, en het liefst incl. tuinman, schoonmaker en nanny.
Ben ik het eigenlijk wel mee eens. Dit topic neigt meer naar hoe je het beste geld kan besparen dan daadwerkelijk FO. Helemaal niks mis mee en zie ook veel goede tips langskomen, maar 99% wat ik hier voorbij zie komen hoort absoluut niet bij FO.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Kid Buu schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 12:45:
[...]

Ben ik het eigenlijk wel mee eens. Dit topic neigt meer naar hoe je het beste geld kan besparen dan daadwerkelijk FO. Helemaal niks mis mee en zie ook veel goede tips langskomen, maar 99% wat ik hier voorbij zie komen hoort absoluut niet bij FO.
Ben ik het dus niet mee eens. Als je veel zelf kunt doen, ben je dus veel minder (financiëel) afhankelijk van anderen. Hoe minder kosten je hebt, des te minder geld je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik heb hier nog niemand de opmerking horen maken dat iets zelf doen, buiten een flinke kostenbesparing, je een ongelooflijk voldaan gevoel kan geven.

Van een eigen stuk strak verfwerk kan ik elke keer weer genieten. Priceless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Ik denk dat we de neiging hebben om te praten over besparingen om toch maar bezig te blijven. Je kunt op een dag besluiten 100 euro besparen en er hier over komen vertellen terwijl 100 euro extra inkomsten genereren minder makkelijk en minder direct is ;), en iets dat je soms liever voor jezelf wilt behouden (uiteindelijk werkt passief inkomen het beste onder de radar).

[ Voor 9% gewijzigd door Config op 12-08-2014 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Niet online
[...]

Ik denk er ook maar weinig langs zal komen wat FO is, FO is het doel. Het meeste wat ik hier langs zie komen zijn methodes om er te komen zoals beleggen, besparen, mentaliteit etc. Ik gok dat voor de meeste mensen FO alleen haalbaar is door minder uit te gaan geven en daar zie je dus een hoop variaties van langs komen en door meer geld te genereren zoals beleggen of extra klusjes uit te voeren.

En als jij graag een tuinman, schoonmaker etc. etc. in dienst wil hebben voordat je jezelf FO kan noemen is natuurlijk niets mis mee. Punt is alleen wel dat je er een stuk harder voor zal moeten werken om dat voor elkaar te krijgen, er van uitgaande dat je een "normale" goed betaalde baan en geen mega erfenis hebt.

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
[...]

Dat is juist de kern van FO worden.

Veel mensen denken bij FO zijn aan lekker chillen op je bootje in de caraiben, veel op vakantie zijn, mooi huisje hebben thuis en leven als God in Frankrijk. Maar in de werkelijkheid heb je dan gewoon een paar miljoen nodig op de bank, en dat is niet weggelegd voor de meesten.

Voor de gewone mens is het alleen mogelijk om FO te worden door spaarzaam om te gaan met geld (al de besparingen), veel dingen zelf te doen waarvoor je normaal gesproken iemand zou inhuren (zie de discussie hierboven), en zoveel mogelijk passief geld te vergaren (het sparen en beleggen-gedeelte).

Geld besparen is voor de meesten gewoon een basis-bestanddeel van FO worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

@Metalfreak: Dat zou ik eerder onder self-sustainability scharen.

@Schinnen-groen: Ben ik het mee eens. Maar wat voor de een hobby klus is, is voor de ander soms een onmogelijke opgave. Als ik zo handig was om bepaalde dingen voor elkaar te krijgen, zou ik het ook zeker zelf doen om die reden (met uitzondering van schoonmaakwerk :)).

@AcXeller: Klopt, voor de gewone man zal het met opofferingen moeten komen. Ik heb ook mensen in de omgeving die altijd met het mantra geleefd hebben van "nu geld besparen, later gaan leven". Naar mijn mening schiet dat het doel dan echter voorbij: waarom niet leven in het heden?

@Blik1984: Tuurlijk, dat is ook zo. Ik betwist dan ook alleen de definitie van FO zelf die hier voorbij komt, dat is niet een bare minimum leven leiden na een leven van besparingen. De weg er naar toe heb je gelijk in.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
En toch pleit ik ervoor dat je verder moet kijken dan besparen + salaris + beleggen + klusjes. In Rich Dad Poor Dad wordt direct in het voorwoord duidelijk gemaakt dat Rich Dad bedrijven startte en kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Schinnen-groen schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 13:00:
Ik heb hier nog niemand de opmerking horen maken dat iets zelf doen, buiten een flinke kostenbesparing, je een ongelooflijk voldaan gevoel kan geven.

Van een eigen stuk strak verfwerk kan ik elke keer weer genieten. Priceless.
Die opmerking hoor je niet of nauwelijks omdat het nogal persoonlijk is of het je wel of niet een goed gevoel geeft.
Ik kan me daar helemaal niets bij voorstellen bij zo'n voldaan gevoel alleen omdat ik het zelf gedaan heb.
Ik heb een voldaan gevoel omdat een klus af is en ik me er niet meer 'druk' om hoef te maken maar het boeit me totaal niet of ik die klus zelf heb gedaan of heb laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Niet online
Kid Buu schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 13:17:
@AcXeller: Klopt, voor de gewone man zal het met opofferingen moeten komen. Ik heb ook mensen in de omgeving die altijd met het mantra geleefd hebben van "nu geld besparen, later gaan leven". Naar mijn mening schiet dat het doel dan echter voorbij: waarom niet leven in het heden?
Daar ben ik het dan ook niet mee eens, voor hetzelfde geval ben je morgen dood en heb je er niets meer aan. Echter als je kijkt naar de grote getallen zullen de meeste van ons waarschijnlijk wel 70-80 jaar worden en is dus een beetje vooruit kijken/plannen nooit verkeerd.

Echter is er nog een wereld aan gradaties tussen elk jaar de nieuwste gadgets en verre reizen maken en leven in een caravan op droog brood en 1x per maand douchen. Of om het wat realistischer neer te zetten, elk jaar een nieuwe telefoon en tablet of eens in de 2-3 jaar een nette 2e hands scoren.

Maar dat is dus het mooie aan FO, dit is helemaal naar je eigen wensen in te richten en de een die wil er iets meer voor laten dan een ander.

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Laatst online: 19-09 10:35

zomertje

Barisax knorretje

Voor mij is FO de vrijheid om mn baan op te kunnen zeggen omdat ik er geen zin meer in heb. Helaas is t nog niet zo ver. Maar we hebben dit weekend eens een berekening gemaakt, en de prognose is dat t nog tussne de 8 en 11 jaar gaat duren. Afhankelijk van rendement en wat de eventuele andere inkomsten bronnen doen.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Ik ben dan eigenlijk meer benieuwd naar de situatie waar men naar streeft hier. Met hoeveel vermogen/rendement/(passief)inkomen zij zichzelf FO scharen en het leven kunnen gaan leiden waar naar ze streven.

Vanaf wanneer achten jullie jezelf FO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Kid Buu schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 13:44:
Ik ben dan eigenlijk meer benieuwd naar de situatie waar men naar streeft hier. Met hoeveel vermogen/rendement/(passief)inkomen zij zichzelf FO scharen en het leven kunnen gaan leiden waar naar ze streven.

Voor mijzelf ben ik FO als de optie heb om te stoppen met werken, de kans is minder waarschijnlijk dat ik dat ook echt ga doen. Want ik wil niet leven op een minimum-inkomen omdat o.a. reizen en lekker eten een grote passie van mij is. Dat zijn 2 dure passies waarvoor extra geld noodzakelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Kid Buu schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 13:17:

Mening:

Juist door zaken weg te strepen ontdek je steeds meer en meer wat je wél en niet nodig hebt en nog belangrijker wat je wel en niet gelukkig maakt. Ik was vroeger énorm materialistisch, echt vreselijk. Ik had altijd alleen maar oog voor meer, beter, groter, duurder. Op online fora patsen met hifi sets, op auto meetings patsen met je nieuwe spoilers, spuitwerk, motor aanpassingen en wielen, als er nieuwe spelcomputers uitkwamen alleen maar oog daarvoor hebben en het kopen, spellen kopen etc. Televisie? nee een Home theatre met beamer. Dat soort dingen. Als ik vroeger met mijn ouders op vakantie meeging kamperen dan wilde ik na 2 weken max weer naar huis, heimwee naar mijn spullen en op vakantie was ik alleen maar bezig met mijn walkman, game gear en andere materiele meuk.

Toen kwam ergens ineens een omslag, ik woonde nog niet zolang op mezelf en mijn pa overleed (redelijk jong, 52 jaar) en daar stond ik met al mijn spullen -O-
Langzaam aan begon het besef te komen dat geluk niet uit spullen kwam, spullen brengen maar zéér kort geluk en binden je vervolgens weer lang aan je werkgever omdat er voor die spullen betaald moet worden.

Ik deed mijn 2 grote auto's de deur uit en ging naar 1 kleine auto terug, ik begon langzaam aan op te ruimen en hoe meer ik wegdeed hoe meer bevrijd ik me voelde. Dat proces van dingen wegdoen is nu (7 jaar later) nog altijd bezig en het geeft me juist een heel bevrijdend gevoel, het gevoel dat je spullen jouw niet meer bezitten maar andersom.
Alles wat je bezit moet je immers schoonhouden, werkend houden , je bent ermee bezig etc. En ineens heb je ook meer tijd om andere dingen te ontdekken zoals in de natuur wandelen, fietsen, zonsondergang bekijken, dagjes weg gaan kamperen, dingen met vrienden doen etc.

En hoe minder dingen ik heb hoe meer ik de dingen waardeer die ik nog wél heb en als je dingen waardeert vervang je ze ook minder snel :7
veel van de spullen die ik nu nog heb heb ik niet direct nodig oid maar vind het ook zonde om weg te doen en ze staan momenteel uit de weg. Bij een evt volgende verhuizing weet ik in elk geval al dat een aantal dingen niet mee gaan. En zeg eerlijk: 1 ereader staat zo lullig in een boekenkast :+

Het gevolg van dit alles is dat ik nu géén auto meer heb en alles per fiets / scooter doe en daardoor bv nu geld over had om een huis op een betere lokatie te kunnen kopen, ik mijn spullen veel minder vaak vervang en dus meer spaargeld heb, ik minder geneigd ben om nieuwe zooi te kopen, ik ben er immers net vanaf dus waarom zou ik zooi opnieuw kopen), het huis is opgeruimderer = minder chaos in mijn hoofd en minder te stoffen :P

Bovendien kan ik nu veel meer genieten van bv een kampeer vakantie, ik wil niet meer terug naar Nederland als ik weg ben , ik heb 0 verlangens meer naar materiele zaken thuis, voor mijn part fikt het huis af , enige waar ik een traan om zal laten zijn de fotoboeken maar verder kan het me allemaal gestolen worden.

Ik ben nu zelfs op het punt dat ik het huis dat we gekocht hebben eigenlijk te groot vindt :+ De complete zolder is leeg en een bijkamertje is op 1 kastje na leeg , ik kan nu kleiner wonen met zijn tweetjes dan toen ik net op mezelf ging wonen in mijn eentje (2 kamer , 50m2 :+ ) :P

Goed, kortom: als je weinig materiele zaken hebt betekent dat niet automatisch dat je 'dingen laat' of 'niet leeft' ofzo. Ik heb geld zat voor een big ass televisie maar ik kijk bijna geen televisie dus volstaat voor mij een beeldbuis tv in de woonkamer zolang die werkt, ik gebruik mijn mobieltje voor bellen en navigatie. Daar heb ik geen iphone voor nodig . Van in de file staan gaat mijn bloed koken dus ben ik gaan fietsen en brommerrijden (en hopelijk straks motorrijden) dus geen auto meer voor de deur.
Waar ik wel gelukkig van wordt? Een SSD in al mijn pc's bijvoorbeeld, een tablet? Jep, geen dure ipad maar gewoon een middenmoter die prima voldoet, ik hou van lezen dus een E-reader? Jep.

Ik dwing mezelf ook om álleen dingen aan te schaffen die ik écht (veel) ga gebruiken. Twijfel ik daaraan dan koop ik het niet.

tl;dr : Spullen maken niet altijd gelukkig en minder spullen kan bevrijdend werken en leiden tot (sneller) FO en het voelt zeker niet als mezelf dingen ontzeggen :)

FO als ik mijn rekeningen kan betalen uit passief inkomen dus dat duurt nog wel even bij mij maar hoe lager de maandlasten hoe eerder het binnen bereik komt. Ik hoop rond de 45 (ben nu 33) in elk geval voor een groot deel FO te zijn. Grootste kostenpost nu is het huis (vorig jaar gekocht) dus zodra de spaarrekening het weer toelaat zo snel mogelijk het huis aflossen. Plan is om dat binnen 10 jaar te realiseren en daarna nog 2 jaar sparen voor ik 45 ben :P maar de maandlasten zijn dan zó laag dat er niet zoveel nodig is om FO te zijn of worden.

Een stuk makkelijker te bereiken is parttime werken, dat gaat sowieso gebeuren als FO niet haalbaar blijkt en dan mag het nog een slechtbetaalde baan zijn ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Wanneer ik met een klein baantje in staat ben om in al mijn behoeftes te voorzien, en ik met bijvoorbeeld een minimumloon ( € 1500,- bruto ) al in staat ben om relatief ruim te kunnen leven, en met een inkomen tot € 1000,- zou kunnen rondkomen.

Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat rentenieren iets is wat voor mij weggelegd is. Aan de andere kant weet ik ook niet welke kansen er zoal op mijn pad komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:30
Metro2002 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 14:11:
[...]

FO als ik mijn rekeningen kan betalen uit passief inkomen dus dat duurt nog wel even bij mij maar hoe lager de maandlasten hoe eerder het binnen bereik komt. Ik hoop rond de 45 (ben nu 33) in elk geval voor een groot deel FO te zijn. Grootste kostenpost nu is het huis (vorig jaar gekocht) dus zodra de spaarrekening het weer toelaat zo snel mogelijk het huis aflossen. Plan is om dat binnen 10 jaar te realiseren en daarna nog 2 jaar sparen voor ik 45 ben :P maar de maandlasten zijn dan zó laag dat er niet zoveel nodig is om FO te zijn of worden.

Een stuk makkelijker te bereiken is parttime werken, dat gaat sowieso gebeuren als FO niet haalbaar blijkt en dan mag het nog een slechtbetaalde baan zijn ook.
Je weet dat de minimale looptijd voor een hypotheek 20 jaar is?
Binnen 10 gaat je dus niet lukken ;) (of je moet de flinke boete kunnen betalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

GeeMoney schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 15:04:
[...]

Binnen 10 gaat je dus niet lukken ;) (of je moet de flinke boete kunnen betalen)
Er staat in mijn hypotheek alleen dat je niet meer dan 10% van de hoofdsom per jaar mag aflossen, geen minimale looptijd oid. Dus wellicht verschilt dat per hypotheek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
GeeMoney schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 15:04:
[...]

De hypotheek die dat als voorwaarde heeft wil ik wel eens zien. Alleen de oude spaarhypotheken moeten 15 of 20 jaar gelopen hebben voordat het spaargedeelte belastingvrij uitgekeerd kan worden. Het kan gewoon korter, maar dan moet je belasting betalen in Box1 over de rente die je hebt ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Niet online
Metro2002 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 15:05:
[...]

Er staat in mijn hypotheek alleen dat je niet meer dan 10% van de hoofdsom per jaar mag aflossen, geen minimale looptijd oid. Dus wellicht verschilt dat per hypotheek?
Details weet ik ook niet maar bij mijn (bankspaar)hypotheek is het in ieder geval zo dat je het spaardeel inderdaad minimaal 20 jaar moet laten lopen omdat je anders je belastingvoordeel kwijt gaat zijn. Vanaf 15 jaar mag het ook maar dan liggen de bedragen veel lager. Dus alles korter dan 20 jaar gaat je in de meeste gevallen geld kosten.

Met andere hypotheek vormen heb ik geen ervaring maar zoals je aangeeft mag je vaak gewoon aflossen, wat voor mij 20% van de oorspronkelijk lening is maar dat krijg ik nooit bij elkaar in een jaar :P

edit:
Volgens mij moet ik sneller leren typen...

[ Voor 3% gewijzigd door AcXeller op 12-08-2014 15:13 ]

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:30
Blik1984 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 15:08:
[...]

De hypotheek die dat als voorwaarde heeft wil ik wel eens zien. Alleen de oude spaarhypotheken moeten 15 of 20 jaar gelopen hebben voordat het spaargedeelte belastingvrij uitgekeerd kan worden. Het kan gewoon korter, maar dan moet je belasting betalen in Box1 over de rente die je hebt ontvangen.
Dit inderdaad.
Ook in mijn voorwaarden staat netjes 15% per jaar aflossen, maar mij werd toch sterk afgeraden om de totale looptijd korter als 20 jaar te nemen ivm de belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AcXeller schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 15:12:
[...]

Details weet ik ook niet maar bij mijn (bankspaar)hypotheek is het in ieder geval zo dat je het spaardeel inderdaad minimaal 20 jaar moet laten lopen omdat je anders je belastingvoordeel kwijt gaat zijn. Vanaf 15 jaar mag het ook maar dan liggen de bedragen veel lager. Dus alles korter dan 20 jaar gaat je in de meeste gevallen geld kosten.
edit:
Volgens mij moet ik sneller leren typen...
Het is eigenlijk vrij simpel. Je krijgt nu x% rente op je bankspaar. Bijvoorbeeld 4.4%.

Wanneer je eerder aflost dan 20 jaar moet je over dat gespaarde rentebedrag inkomstenbelasting betalen. Wanneer je 42% inkomstenbelasting betaalt heb je effectief 2.5% rente er voor gekregen. Je kan voor jezelf uitmaken of dit nog een goede deal voor je is.

Let wel op dat het gespaarde geld in box1 komt en daardoor je inkomen hoger kan uitvallen. Gelukkig kan je dat dan ook weer middelen (http://www.belastingdiens...terk_wisselende_inkomens/). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 15:20:
[...]

Het is eigenlijk vrij simpel. Je krijgt nu x% rente op je bankspaar. Bijvoorbeeld 4.4%.

Wanneer je eerder aflost dan 20 jaar moet je over dat gespaarde rentebedrag inkomstenbelasting betalen. Wanneer je 42% inkomstenbelasting betaalt heb je effectief 2.5% rente er voor gekregen. Je kan voor jezelf uitmaken of dit nog een goede deal voor je is.

Let wel op dat het gespaarde geld in box1 komt en daardoor je inkomen hoger kan uitvallen. Gelukkig kan je dat dan ook weer middelen (http://www.belastingdiens...terk_wisselende_inkomens/). :)
Er geldt ook nog een vrijstelling tussen 15-19 jaar. Is een stuk minder maar ook wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GeeMoney schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 15:14:
[...]

mij werd toch sterk afgeraden om de totale looptijd korter als 20 jaar te nemen ivm de belasting.
Het is in belang van de bank dat je zo lang mogelijk daar je spaarhypotheek hebt lopen. én je leent veel geld én je hebt een berg geld staan waar je niet bij kan. Zij kunnen van dat geld nóg een hypotheek uitgeven. Deze constructie is geweldig voor de bank. Voor jou als consument is hij ook goed. Echter kan je zelf gemakkelijk uitrekenen of je toch niet voor een andere vorm wilt kiezen/af wilt betalen na het verlopen van je rentevast periode.
Pagina: 1 ... 58 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.