Mooi model! Goede opbouw en leuk om verschillende scenario's te benaderen. Hieronder vier toevoegingen / suggesties. Ik heb op dit moment niet de tijd om dit te verwerken, mogelijk later.
Gemiddeld rendement (+ std dev) & verlies in crash
Deze website geeft een handig overzicht van bovenstaande variabelen voor de S&P500:
http://www.moneychimp.com/features/market_cagr.htm
Daarin lees ik af dat:
De gemiddelde CAGR (rendement + divident) tussen 1970 & 2013 = ~10%
Standard deviation = ~17,5%
Grootste 2 verliezen = 37% & 27%
Ik ga zelf uit van:
De gemiddelde CAGR (rendement + divident) = 8%
Standard deviation = 18,5%
Grootste 2 verliezen = 37,5%
Maandelijks sparen
De slide gaat uit van een bepaald (vast) bedrag dat maandelijks wordt gespaard. Kan me voorstellen dat (a) dit bedrag door de tijd varieert, en (b) dat er een moment komt waarop dit bedrag negatief wordt (als in: er wordt ingeteerd op / geleefd van het vermogen ipv dat dit vergroot wordt door sparen).
Jaarlijkse vermogensgroei
In de huidige berekening wordt het vermogen in een bepaald jaar gebaseerd op:
De som van:
- het vermogen in het voorgaand jaar (correct)
- de vermogensgroei door sparen in het gehele jaar (incorrect).
Vermenigvuldigd met
- het in dat jaar behaalde rendement (correct)
Door de maandelijkse inleg staat er in een bepaald jaar gemiddeld de helft van in dat jaar bij elkaar te sparen bedrag op. Dat heeft vooral in de eerste paar jaar een inpact.
In de formule in R5 (t/m R72 & U, X...) moet 12 dus worden aangepast in 6: =ALS(OF(S$77=$P5;S$78=$P5);(R4+$B$3*6)*(1-$B$6/100);(R4+$B$3*6)*Q5)
"Al miljonair"
Kan eventueel vervangen worden door een link naar een vrij in te voeren veld. Daarin voer de dan het bedrag in wat je zelf denkt nodig te hebben voor FO (kan minder of meer zijn).
[
Voor 4% gewijzigd door
JKSGA op 04-08-2014 11:59
]