GeeMoney schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 21:18:
[...]
Is het niet zo dat je spaarhypotheek aan het einde van de rit gevuld wordt met een verzekering die er tegenover staat?
Bij mij is dat namelijk wel het geval.
Dus aan het einde van de rit is die net zo goed afgelost als een annuïteitenvorm alleen kan je gebruik maken de HRA?
Ja. Beiden zijn afgelost aan het einde van de rit. Let wel op. De rit is de looptijd van de hypotheek. Da's dus meestal 30 jaar.
Ik heb/ben bezig het te verkorten met 10 jaar. 20 jaar dus. Dan ben ik over 10 jaar klaar.
hv08 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 21:26:
Nog een ander vraagje: ik heb bij de hypotheekverstrekker maar eens gevraagd of er wat van de spaarhypotheek af kan qua termijn dmv een extra storting.
Ik wil 5k storten in de spaarhypotheek welke zou lopen tot 1-1-2041 twv 175k a 4,75%. Uit de offerte blijkt dat dit 1-6-2039 wordt als ik voor 1-9 dit bedrag stort (19 maanden eerder dus). Ik betaal per maand rond de 258 en dat wordt 256 (voor het spaardeel uiteraard), maar dat is incl de overlijdensrisico verzekering. Ik kan dus niet goed bepalen of dit slim is, omdat ik niet weet welk deel van de maandelijkse premie gebruikt wordt voor de ORV.
Ik zit dus te dubben of ik die 5k g storten in het spaardeel en 19 maanden eerder klaar ben (rente 30 jaar vast overigens) of die 5k stort in affl. vrije deel (130k), welke nog 16 jaar loopt tegen 4.5%. Die laatste ga ik sowieso wel ook deels aflossen, maar volgens mij tikt het harder aan in het spaardeel met de rente die je daar krijgt.
Met een extra storting heb je te maken met de bandbreedte. Je laagste storting in een jaar mag maar 10x de maximale storting zijn. In praktijk zullen banken 7 hanteren.
Betaal je dus 100 euro per maand aan premie, dan mag je dus max 7*100*12=8400 storten.
Je kan de storting gebruiken voor een lagere maandpremie, of een kortere looptijd. Dus je moet goed nadenken wat je wilt.
Zelf heb ik eerst zoveel mogelijk de aflossingsvrije afgelost. Omdat die toch een keer afgelost moest worden. En nu ben ik de looptijd spaarhypotheek aan het verkorten. Dan is op hetzelfde moment dat de spaarhypotheek afloopt, de aflossingsvrije ook weggewerkt.
Hoeveel kan je aflossen/storten in totaal? Misschien dat jouw bedrag ver boven de max is wat je mag storten/aflossen. Kan je dan net zo goed allebei doen
Ik heb namelijk ook gekozen om de helft van mijn maximale stortingbedrag te storten. Want na het verkorten van de looptijd, kan ik de resterende jaren ook extra storten om premie omlaag te brengen.
Voorbeeld:
Mijn max stortingsbedrag volgens de bank is 6000 per jaar. Dat zit dus tegen de bandbreedtegrens van de bank. 1:6
Dan gaat het maandpremie met iets van 35 euro omlaag.
Ik kan echter ook 6000 storten om 5 jaar van de looptijd te verkorten.
Dus als ik 2 jaar achter elkaar 6000 stort, dan is de looptijd met 10 jaar verkort.
Ik heb in overleg met de bank gezegd om 3000 per jaar te storten. Met 5x storten (verdeeld over 5 jaar, want rente-op-rente effect is minder) is de looptijd met 10 jaar verkort (nog 4x over)
Maar omdat mijn max inleg op een jaar dus 4500 is, kan ik dus mijn premie naar (4500/10)/6 = 75 euro per maand brengen. Dat is dus 60 euro minder dan wat ik nu betaal.
Als ik in 1x 6000 euro had gestort, dan is mijn minimale premie dus maar 100 euro zijn
Dit betekent dat ik de laatste 5 jaren van de hypotheek een veel lagere maandpremie kan doen. Leuk om opties open te houden
(aangezien mijn looptijd dan ook zo kort is, denk ik dat de bank niet erg zal vinden om een hogere bandbreedte te gebruiken en kan ik misschien 1:8 doen. Fiscaal is het immers 1:10)
[
Voor 79% gewijzigd door
kmf op 31-07-2014 21:45
]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp