Zo we zijn weer terug na een weekje vakantie. Wist overigens niet dat het mogelijk was zo goedkoop in Nederland vakantie te vieren. Het weer was ook nog enigszins redelijk dus geen reden tot klagen gehad. Nu 2 weekjes werken en dan lekker 2 weekjes naar Oostenrijkl
Het is lekker druk geweest in het topic

Pooh schreef op maandag 21 juli 2014 @ 17:05:
Natuurlijk is een eigen woning wel een investering. Een eigen woning levert je namelijk elke maand iets wat je elke maand nodig hebt: woonruimte. Het gaat er niet om dat het 'meer waard wordt', de waarde is stabiel: een dak boven je hoofd.
Aangezien je altijd ergens zult moeten wonen, is een eigen woonruimte dus een prima investering, waarvan de opbrengst vast ligt.
Ik snap je redenatie wel maar het hangt ook ervan af hoe je FO ziet. Ik heb zelf op het gebied van personal finance veel geleerd van Robert Kiyosaki en kan me goed vinden in zijn visie. Zijn visie is dat "An Asset (bezit) puts money in your pocket and a liability (schuld) takes money out of your pocket. Een woonhuis (dus niet een verhuurd huis)/boot/auto is geen investering want het kost je geld. Ook al heb je je huis afgelost het blijft je in feite geld kosten het zal je nooit VOLLEDIG FO maken.
Om even een stom voorbeeld te noemen van 2 gezinnen:
Gezin 1:
Huis 500K volledig afgelost 0 euro spaargeld. (poor dad volgens Kiyosaki)
Gezin 2
Huis 200K volledig afgelost 300K renderend vermogen. (rich Dad volgens Kiysaki)
Ik identificeer me graag met gezin 2.
FO betekent voor mij dat het rendement op mijn investeringen mijn maandelijkse uitgaven moet gaan dekken. Ik heb dus kapitaal nodig, ik zie mezelf dan ook meer als investeerder. FO is voor mij niet mijn huis aflossen en lage maandlasten hebben. Ik streef er naar een passief inkomen te krijgen welke hoger is als mijn maandlasten. (ik vind het overigens wel verstandig om het huis af te lossen want het is een zekerheidje voor de toekomst welke ik niet graag lopen, maar beschouw het zeker niet als een investering).
Daarnaast hamert Robert Kiyosaki er ook op dat je een onderneming moet opbouwen dus geen loondienst, of ZZPér worden maar een formule ontwikkelen waarbij je los staat van de onderneming (zelfde principe als the 4 hours workweek).