Financiële onafhankelijkheid Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 100 Laatste
Acties:
  • 758.069 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Schinnen-groen schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 11:28:

Het aflossen van de hypo is dus een investering naar FO. Immers je hebt later minder vaste lasten.
En die hakt er behoorlijk in. Mijn stoppen met werken werd vrij snel gevolgd door het afbetaald zijn van mijn hypotheek. Dat doet wonderen voor je netto besteedbaar inkomen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ortep schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 11:29:
[...]

En die hakt er behoorlijk in. Mijn stoppen met werken werd vrij snel gevolgd door het afbetaald zijn van mijn hypotheek. Dat doet wonderen voor je netto besteedbaar inkomen.
Dat is een dikke +1!

Daarnaast je GWL kosten omlaag brengen en Bob's your uncle >:)

Helaas kan je niet zoveel doen met je ziektekostenverzekering.

Dat zijn volgens mij de grootste geldverslinders:
hypo
ziektekostenverzekering
GWL kosten

Ik reken kinderen even niet mee.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:44
Schinnen-groen schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 11:33:
[...]

Dat is een dikke +1!

Daarnaast je GWL kosten omlaag brengen en Bob's your uncle >:)

hypo
ziektekostenverzekering
GWL kosten

Vergeet boodschappen niet. Kan zo een paar honderd euro in de maand schelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Even over het aflossen van je hypotheek:

Als ik €1000 aflos, dan is mijn vermogen niet toegenomen. Alleen de periodieke kosten zijn hierna minder.
Maar ik ben ook niet armer geworden.

Het aflossen van de hypo is dus een investering naar FO. Immers je hebt later minder vaste lasten.
Een hypotheek vrij huis wordt niet voor niets gezien als de manier om een zorgeloos pensioen te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Blik1984 schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 11:35:
[...]

Vergeet boodschappen niet. Kan zo een paar honderd euro in de maand schelen
Je bedoelt dat je boodschappen slimmer kunnen worden ingekocht?
Absoluut! En je hoeft er eigenlijk niets voor te laten.

Ons zie je niet zo vaak bij de Appie :)

Als je dan ook nog de mazzel hebt om geregeld in Duitsland te kunnen inkopen, zit je helemaal op rozen.
Oh ja, tanken is daar ook een stuk goedkoper.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:06
Sinds dit jaar ontleed ik mijn belastingteruggave en krijgt iedere belastingpost in mijn uitgave sheet een regel. Ik verreken eigenlijk alleen direct de HRA deze staat ook opgenomen onder de huisvestgingskosten de overige belastingposten neem ik op onder een kopje belastingen (los van gemeentelijke belastingen).

Rendementsheffing =kosten
HRA= Inkomsten (voor mij is dat een korting op wonen en kan ik makkelijker vergelijken met mijn oude huur) deze neem ik op onder de huisvestigingskosten.
Dividendbelasting = Inkomsten
Combinantiekorting=Inkomsten, moet ik nog aanvragen staat voor juli op de planning (laatste maanden 500 cashen). Deze verreken ik in gedachten met de kosten van onze nieuwe aanwinst (baby), de kleding en drogist kosten zullen met name de eerste jaren stijgen daar verreken ik deze post mee.
Kinderbijslag= Inkomsten en eigenloijk zelfde als hierboven maar verloopt niet via de voorlopige teruggaaf.

Waarom verreken ik de belastingen op de uitgave?
Ik zie het als een sigaar uit eigen doos. De zogenaamde inkomsten vallen weg als je niet meer aan bepaalde voorwaarde voldoet. Ik wil met name inzicht in mijn uitgave omdat ik wil weten hoeveel kapitaal ik ongeveer nodig moet hebben. Ik zie de belastingdienst niet als een bron van inkomsten.

Door dit topic ben ik de hypotheek ook gaan meenemen in het percentage dat deed ik eerst ook niet. maar eigenlijk is het logisch, stel je spaart niets en lost wel je hele maandelijkse spaaroverschot af dan zou je 0,0 spaarpercentage hebben dat klopt dus niet. Daarnaast als je huis is afgelost dan komt dit geld wel vrij voor extra te investeren in renderend vermogen en dan is het wel handig om dit vanaf het begin al direct mee te nemen in je berekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:48
Oh, dan zit ik met het percentage van ±30% p.p. van ons netto loon aan spaargeld niet eens zo slecht zo te zien! Bij elkaar sparen we dan toch al snel 60% :)

De belastingteruggave reken ik zelf niet mee. 90% van deze teruggave is geld wat ik terugkrijg van m'n storting op de pensioenrekening (krijg ±42% terug van alle inzet tot de maximaal fiscale jaarruimte). Dat geld gebruik ik voor de familiebezoeken in Amerika namelijk. Maar alle "vaste" inkomens (werk, vakantiegeld, freelance klusjes e.d.) reken ik wel mee, net als alle uitgaves die altijd in redelijk vaste mate terugkomen. Maar

Het versneld aflossen van je hypotheek en dan zeggen dat je niet armer bent geboren ben ik 't niet héél erg mee eens… ik snap de inzet (die is duidelijk ten slotte), maar als ik nú 10.000 aflos aan m'n hypotheek heb ik vandaag 10.000 euro minder te besteden. De winst komt pas op de lange termijn (lagere maandlasten, huis afgelost). Maar hoe je 't ook bekijkt: op de lange termijn is versneld aflossen van je hypotheek (waar mogelijk) eigenlijk altijd een goed idee. Zelfs met ons relatief goedkope appartement hakt dat er toch in qua kosten. We zijn met mijn netto inkomen bijna 27% kwijt aan de netto hypotheekkosten. Dat zijn toch honderden euro's aan uitgaves die je met een afgeloste hypotheek niet hebt… en dát scheelt! Als je op ten duur FO wilt/kunt zijn, zal een afgeloste hypotheek de grootste besparing zijn die je direct maandelijks terug ziet volgens mij.

Stel dat je op het moment van FO worden in een huis woont wat (op dat moment dus) misschien wat te groot is, dan zou je dat zelfs nog kunnen verkopen en een iets goedkoper/kleiner huis kunnen kopen. Met het geld wat je daaraan overhoudt heb je weer mooi wat extra geld voor je FO-leven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Schinnen-groen schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 11:33:
Je kan op jaarbasis een paar honderd besparen door te spelen met je eigen risico.
Je eigen risico is altijd 360 euro. Dus daar kan je niets aan doen. Maar als je het met 500 euro verhoogt toto 860 lijkt het een enorm bedrag, maar die eerste 360 mag je niet meetellen. Zie dat gewoon als 'premie' Als je door je eigen risico te verhogen met 500 euro per maand bv 20 euro minder gaat betalen, dan betaal je op jaarbasis 240 euro minder. Als je minder dan 360 euro kosten hebt, is dat dus pure winst. Als je kosten oplopen tot 600 Euro heb je nog steeds geen verlies en pas daar boven wordt het negatief. Maar je maximale echte eigen risico is dus maar 260 euro.
Blijf je in een gegeven jaar onder de 360 euro dan kan je het jaar er na al niet meer stuk en vanaf dat 2e jaar maak je alleen nog maar winst. Want als je iets chronisch oploopt, dan kan je altijd nog het jaar er op een zo laag mogelijk eigen risico kiezen.
Je kan ook je tandarts verzekering laten vallen. Die is zo duur dat je eigenlijk gewoon alles zelf betaalt. Voor de kosten daarvan kan ik iedere 2 jaar een nieuwe kroon betalen
hypo
ziektekostenverzekering
GWL kosten
Je vergeet een extreem grote post: Auto's, zelfs de goedkoopste is al een aantal honderden euro's per jaar

[ Voor 8% gewijzigd door Ortep op 28-05-2014 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Schinnen-groen schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 11:38:
[...]

Je bedoelt dat je boodschappen slimmer kunnen worden ingekocht?
Absoluut! En je hoeft er eigenlijk niets voor te laten.

Ons zie je niet zo vaak bij de Appie :)

Als je dan ook nog de mazzel hebt om geregeld in Duitsland te kunnen inkopen, zit je helemaal op rozen.
Oh ja, tanken is daar ook een stuk goedkoper.
Schinnen heeft toch ook alleen een Aldi ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Even over het aflossen van je hypotheek:

Als ik €1000 aflos, dan is mijn vermogen niet toegenomen. Alleen de periodieke kosten zijn hierna minder.
Maar ik ben ook niet armer geworden.

Dat begrijp ik even niet. Als je 1000 aflost, dan gaan je liquide middelen omlaag met 1000 euro en je schuld ook. Dat balanceert elkaar uit. Wat wel positief is, is dat je NCW van je toekomstige hypotheekrente verlaagt wordt (dat heet in lekentaal dan "je vaste lasten gaan omlaag". Echter, daar staat weer tegenover dat 100 euro besparing over 10 jaar nu geen 100 euro waard is, zie NCW).

Of het FO is valt nog maar te bezien: je vaste lasten dalen, maar je rendement op je liquide middelen ook. Je ontneemt jezelf vandaag een kans om rendement-op-rendement te maken dat anders nog (tot) tientallen jaren zou doorgaan.

Kortom: het is een functie van inflatie, hypotheekrente, levensverwachting en rendement.

De crux is: eigenlijk staat de rente veel te laag om versneld af te lossen. Het is een typische reactie van een volk dat gewend is dat alles in het leven wel op rolletjes loopt, en nu direct af gaat lossen zodra ze vermoeden dat ze (hypothetisch!) onder water staan. Want o wee, we hadden eigenlijk al dik aangenomen dat we daar-en-daar zouden staan over X jaar, dus sjonge jonge wat een drama is deze crisis (7% jaarlijks rendement op je huis als aanname doen, dat is wedden op een bubbel).
Met de lage rentes van nu betaal je duizenden euro's voor tientjes besparing per maand. Om die tientjes vervolgens weer op een spaarrekening tegen (na inflatie) negatieve rente te laten verpieteren! Ik zou zeggen: Hou dat geld en ga veilig beleggen tegen 4 of 5 procent bruto rendement...maarja :).

[ Voor 26% gewijzigd door Config op 28-05-2014 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@Ortep; die lagere ziektekosten haal je er natuurlijk wel alleen uit als je ook geen aanspraak hoeft te doen op ziekteverzorgen :) Zodra je die wel maakt verlies je al heel snel de 240 euro winst die je anders had gemaakt. Het zal een beetje een keuze zijn die per persoon verschilt… in mijn geval maak ik ook nauwelijks aanspraak op m'n zorgverzekering en is het hogere eigen risico echt een besparing. Maar als je wat ouder wordt en je er wél aanspraak op moet maken, dan zou je even een berekening voor jezelf moeten maken waar het omslagpunt ligt tussen hogere maandelijkse lasten+lagere eigen bijdrage, of lagere maandelijkse lasten+hogere eigen bijdrage. :)

Boodschappen is ook zoiets… ik hoor stelletjes die zonder moeite 80 euro per week aan boodschappen uitgeven, en waaraan? Ik heb echt geen flauw idee. Zelf halen we voor ±40 euro per week aan boodschappen voor ons 2, en we hebben meer dan genoeg (en erg goed!) te eten. Als je daar al een beetje op let kun je zo (in ons geval) 40 euro per wéék besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Accountant schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 11:44:
[...]

Schinnen heeft toch ook alleen een Aldi ;)
Haha, de wereld is groter dan Schinnen. En daarnaast kan ik al autorijden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ortep schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 11:44:
[...]

Je kan op jaarbasis een paar honderd besparen door te spelen met je eigen risico.
Je eigen risico is altijd 360 euro. Dus daar kan je niets aan doen. Maar als je het met 500 euro verhoogt toto 860 lijkt het een enorm bedrag, maar die eerste 360 mag je niet meetellen. Zie dat gewoon als 'premie' Als je door je eigen risico te verhogen met 500 euro per maand bv 20 euro minder gaat betalen, dan betaal je op jaarbasis 240 euro minder. Als je minder dan 360 euro kosten hebt, is dat dus pure winst. Als je kosten oplopen tot 600 Euro heb je nog steeds geen verlies en pas daar boven wordt het negatief. Maar je maximale echte eigen risico is dus maar 260 euro.
Blijf je in een gegeven jaar onder de 360 euro dan kan je het jaar er na al niet meer stuk en vanaf dat 2e jaar maak je alleen nog maar winst. Want als je iets chronisch oploopt, dan kan je altijd nog het jaar er op een zo laag mogelijk eigen risico kiezen.
Je kan ook je tandarts verzekering laten vallen. Die is zo duur dat je eigenlijk gewoon alles zelf betaalt. Voor de kosten daarvan kan ik iedere 2 jaar een nieuwe kroon betalen

[...]

Je vergeet een extreem grote post: Auto's, zelfs de goedkoopste is al een aantal honderden euro's per jaar
Klopt, maar die is noodzakelijk voor het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Config schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 11:47:
[...]

Dat begrijp ik even niet. Als je 1000 aflost, dan gaan je liquide middelen omlaag met 1000 euro en je schuld ook. Dat balanceert elkaar uit. Wat wel positief is, is dat je NCW van je toekomstige hypotheekrente verlaagt wordt (dat heet in lekentaal dan "je vaste lasten gaan omlaag". Echter, daar staat weer tegenover dat 100 euro besparing over 10 jaar nu geen 100 euro waard is, zie NCW).

Of het FO is valt nog maar te bezien: je vaste lasten dalen, maar je rendement op je liquide middelen ook. Je ontneemt jezelf vandaag een kans om rendement-op-rendement te maken dat anders nog (tot) tientallen jaren zou doorgaan.

Kortom: het is een functie van inflatie, hypotheekrente, levensverwachting en rendement.
Als ik volledig FO ben, dan speelt het vergaren van NOG meer kapitaal een mindere rol.
Die levensverwachting echter een steeds grotere.

Het geld moet wel zoveel mogelijk op zijn als we gaan hemelen. De staat hebben we al genoeg gespekt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:54
joramoudenaarde schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 11:43:
Oh, dan zit ik met het percentage van ±30% p.p. van ons netto loon aan spaargeld niet eens zo slecht zo te zien! Bij elkaar sparen we dan toch al snel 60% :)
Helaas werkt het zo niet ;) Als je allebei 30% spaart van jullie eigen loon, spaar je samen ook 30% van jullie gezamelijke inkomen.
Of je bedoelt dat je elk 30% van het gezamelijke inkomen spaart, maar dat betwijfel ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:08

Don Quijote

El Magnifico

joramoudenaarde schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 11:48:

Boodschappen is ook zoiets… ik hoor stelletjes die zonder moeite 80 euro per week aan boodschappen uitgeven, en waaraan? Ik heb echt geen flauw idee. Zelf halen we voor ±40 euro per week aan boodschappen voor ons 2, en we hebben meer dan genoeg (en erg goed!) te eten. Als je daar al een beetje op let kun je zo (in ons geval) 40 euro per wéék besparen.
Daar is bij mij verreweg de meeste winst te behalen, vorig jaar hebben we met twee personen voor meer dan 6.000 Euro boodschappen gedaan (500 per maand) en dan gaan we daarnaast nog vrij vaak uit eten ook. Dit jaar is de doelstelling omdat naar beneden te brengen naar 400 Euro per maand, als dat lukt volgend jaar weer iets scherper insteken. Ik blijf het altijd apart vinden hoe ik twee keer meer uit kan geven aan eten dan anderen, zonder dat ik het gevoel heb luxe te eten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Schinnen-groen schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 11:54:
[...]

Als ik volledig FO ben, dan speelt het vergaren van NOG meer kapitaal een mindere rol.
Die levensverwachting echter een steeds grotere.

Het geld moet wel zoveel mogelijk op zijn als we gaan hemelen. De staat hebben we al genoeg gespekt. :+
Als docent kun je wel lekker in die lange vakanties bijbeunen met een eigen bedrijfje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@Lointje;
het is inderdaad allebij 30% van het totale loon. Dus bij elkaar sparen we ongeveer 60% van het totale netto inkomen, ná alle netto uitgaven :)

@Ravnoss;
Inderdaad… volgens mij verkijken een heleboel mensen wekelijks wat ze echt nodig hebben, of doen ze heel duur boodschappen bij de Appie bijvoorbeeld. We gaan zelf altijd naar de Aldi en halen daar gewoon A en B merk producten. Maar sauzen en pasta maken we altijd zelf (veel lekkerder én goedkoper) bijvoorbeeld, en we kijken ook een beetje wat we daadwerkelijk verbruiken per week. Wat we hier weggooien qua eten is ook redelijk minimaal, hoewel we ook zeker niet overdreven op de kleintjes letten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@Ortep; die lagere ziektekosten haal je er natuurlijk wel alleen uit als je ook geen aanspraak hoeft te doen op ziekteverzorgen :) Zodra je die wel maakt verlies je al heel snel de 240 euro winst die je anders had gemaakt.
Dat rekende ik dus ook voor...het eerste jaar betaal je 240 euro minder bij een eigen risico verhoging van 500 euro. De eerste 360 euro waren kosten die je altijd al zou betalen, dus die mag je niet meerekenen. Pas als je meer dan 360 euro kosten maakt wordt de winst minder en bij 600 precies ligt het break even point. Pas daarna wordt het duurde voor je.
Maar als je het eerste jaar dus onder de 360 blijft, heb je 240 bespaard. Ga je het jaar daarna nat, dan kost je dat in _dat_jaar_ 260 euro. Maar je had al 240 bespaard het jaar er voor. Dus totale kosten zijn maar 20 euro.
Blijf je in jaar 2 ook onder de 360 eruo dan is je totale winst al 480 euro. Dan kan je daarna nooit meer verlies lijden. Want als je het jaar er op alsnog wat krijgt kost je dat 260 euro, maar je had al 480 bespaard. Hooguit wordt je winst wat lager. Dat kan je dus jaar in jaar uit doen. En pas als je kosten structureel boven de 600 euro komen na de eerste 2 jaar wordt het ongunstiger.
Dat gaat natuurlijk mis als je tegen een chronische kwaal aan loopt die je ieder jaar boven de 600 euro kosten oplevert. Maar dan zeg je gewoon het jaar er op dat je het laagste eigen risico wil.

En je kan er altijd mee stoppen als je aan ziet komen dat het uiteindelijk mis zal gaan.

Je moet het niet per jaar bekijken, maar over een langere periode

[ Voor 16% gewijzigd door Ortep op 28-05-2014 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Ravnoss schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 11:57:
[...]

Daar is bij mij verreweg de meeste winst te behalen, vorig jaar hebben we met twee personen voor meer dan 6.000 Euro boodschappen gedaan (500 per maand) en dan gaan we daarnaast nog vrij vaak uit eten ook. Dit jaar is de doelstelling omdat naar beneden te brengen naar 400 Euro per maand, als dat lukt volgend jaar weer iets scherper insteken. Ik blijf het altijd apart vinden hoe ik twee keer meer uit kan geven aan eten dan anderen, zonder dat ik het gevoel heb luxe te eten :)
Als je naar de echte kostenbespaarders in huishoudens kijkt zijn dat ook denk ik maar enkele:

Voedsel (incl. uiteten)
Huisvestiging (maar is haast niet op te bezuinigen zonder te verhuizen)
Vakanties
Transport

Dit zijn voor ons de hoofduitgave waarop nog flink bespaard zou kunnen worden. Zaken als verzekeringen, telefonie en energie is ook wel op te besparen maar dat loopt niet in de honderden euro's per maand. Dus wil je snel bezuinigen dan zou je je op die hoofditems moeten concentreren.

Qua voedsel zitten we rond de 250 waarbij we wel een lading verse groente van mijn vader krijgen. Volgens mijn vrouw eten we vrij gevarieerd en gezond ten opzichte van gezinnen in onze omgeving. Maar daar heb ik zelf niet zoveel zicht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

We hebben qua ziektekostenverzekering het meer gezocht in de aanvullende polissen. Dat eigen risico is soms heel snel verbruikt.
Maar je hebt wel een punt met je berekening.
Volgend jaar eens goed voor gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:27
!null schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 12:16:
2500 euro per maand netto is prima. Daar moet je toch wel van rond kunnen komen als gezin, zonder krap te hoeven zitten. Echter zullen veel mensen het problematisch vinden omdat ze hartstikke hoge woonlasten hebben. Dat je meer zou willen is begrijpelijk, daar moet je dan ook voor werken.

Zelf ben ik nog altijd geinteresseerd in het "lastenvrij" leven. Dus je huis afbetalen en met duurzame energie en dingen zelfstandig wonen. Zodat je geen geld kwijt bent aan wonen + energie. Eigenlijk rest dan alleen nog eten :P als je het over datgene hebt wat je maandelijks geld kost.
In het geval van een gezin heb je ook te maken met opleidingskosten, en daarnaast spelen nog consumptieve dingen mee. Want als je tijd hebt, ga je waarschijnlijk toch kosten maken (hobby's uitvoeren, reizen)
Dit vind ik ook wel een interessante, die hier nog niet heel veel aandacht heeft gekregen: het lastenvrij leven.
Er wordt veel gefocust op hypotheek aflossen, maar inderdaad zijn de grootste kostenpost wonen en energie. De laatste vind ik ook erg interessant. Ik vind het alleen jammer dat bijv zonnepanelen nu nog te duur zijn (zonder onbetrouwbare overheidssubsidie) en de terugverdientijd te lang. Daarnaast zou ik dan echt off-grid willen gaan, zodat ik ook geen vastrecht kosten ed heb. Volgens mij is dit nu nog niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Schinnen-groen schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 12:07:
We hebben qua ziektekostenverzekering het meer gezocht in de aanvullende polissen. Dat eigen risico is soms heel snel verbruikt.
Wat mij betreft zou je voor ziektekosten het minimale moeten verzekeren (max eigen risico, minimale dekking) zolang je geen chronische aandoening hebt en wanneer je eventuele kosten zou kunnen dragen wanneer je ze toch moet maken. Eigenlijk niet anders dan bij iedere andere verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Dat lastenvrij leven vat ik ook samen met je hypotheek afbetalen. Als je kijkt naar de relatief hoge snelheid waarbij o.a. zonnepanelen gemeengoed beginnen te worden, denk ik dat het veilig is om te stellen dat over ca. 20-30 jaar een overgroot deel óf zonnepanelen heeft, óf dat de zonnepanelen enórm betaalbaar zijn. Ik ga er zelf ook van uit dat ik binnen 20 jaar zelf ook zonnepanelen heb (zeker gezien de groei op dit moment), en hoogstwaarschijnlijk nog andere energiebesparende dingen zoals een zonneboiler e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

henkjobse schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 12:07:
[...]

Dit vind ik ook wel een interessante, die hier nog niet heel veel aandacht heeft gekregen: het lastenvrij leven.
Er wordt veel gefocust op hypotheek aflossen, maar inderdaad zijn de grootste kostenpost wonen en energie. De laatste vind ik ook erg interessant. Ik vind het alleen jammer dat bijv zonnepanelen nu nog te duur zijn (zonder onbetrouwbare overheidssubsidie) en de terugverdientijd te lang. Daarnaast zou ik dan echt off-grid willen gaan, zodat ik ook geen vastrecht kosten ed heb. Volgens mij is dit nu nog niet mogelijk.
Het streven naar FO is lange termijn werk. Zonnepanelen zijn helemaal niet zo duur en als je zorgt dat je ongeveer een opbrengst hebt dat gelijk is aan je eigen verbruik is het over een jaar of 5-7 dus gratis elektriciteit.
Dus prima idee op weg naar FO, zou ik denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Schinnen-groen schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 12:07:
Ik heb met mijn tandarts overlegd vorig jaar. De kosten voor de verzekering waren ongeveer de prijs van een kroon per twee jaar. Dat maakte ik lang niet op. Ik zat toen nog in een verzekering waarbij tandarts was inbegrepen. Hij zag wel een probleem aankomen binnen 1-2 jaar. Maar dat probleem heeft hij dus preventief opgelost in december, een dubbele kroon. Daarna ben ik met de verzekering gestopt.
Want heel veel echt hoge tandartskosten worden door andere verzekeringen gedekt. Als ik een ongeluk krijg waarbij mijn kaak in elkaar zit, dan is dat a) kaakchirurg en die valt onder de basisverzekering en b) als het gewoon een paar gebroken kiezen/tanden is en het is door iemand anders is veroorzaakt valt het onder zijn/haar WA verzekering.
En zolang ik zelf niet meer schade veroorzaak dan 1 kroon per 2 jaar maak ik winst. Kom ik 2 jaar door zonder rampen, dan mag ik het jaar er op zelfs 2 kronen en ben ik nog steeds niet duurder. Dat is analoog aan het eigen risico verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

henkjobse schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 12:07:
[...]

Zonnepanelen en dergelijke staan ook zeker op mijn "to-do"-list, echter zal dat iets voor de lange termijn zijn. Niet alleen is het mij te onduidelijk wat er gaat gebeuren qua salderen, maar sowieso is de stroomprijs nog dusdanig laag dat de terugverdientijd me te lang is. Dat en het feit dat mijn vriendin nog niet zo gecharmeerd is van panelen op het dak ;).
Ik verwacht nog een jaar of tien te wachten, met de verwachting dat de opwekcapaciteit van de panelen tegen die tijd is verhoogd, de prijs verlaagd en de stroomprijs hoger is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@Ortep;
daar zou ik niet te snel van uit gaan. Toevallig heeft een collega van me afgelopen vrijdag een ongeluk gehad waardoor ze 4 voortanden mist. De zorgverzekering dekt de lasten van ruim 8000 euro om dat te repareren niet, en ze heeft best een goede verzekering. Zodra tanden eruit liggen (door in dit geval een ongeluk) is het "jammer maar helaas" en wordt het meestal niet vergoed. Pas, zoals je zegt, wanneer je echt een fysiek letsel zoals een gebroken kaak hebt (zonder kaak kun je niet goed leven ten slotte) valt het weer onder je zorgverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ravnoss schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 12:14:
[...]

Zonnepanelen en dergelijke staan ook zeker op mijn "to-do"-list, echter zal dat iets voor de lange termijn zijn. Niet alleen is het mij te onduidelijk wat er gaat gebeuren qua salderen, maar sowieso is de stroomprijs nog dusdanig laag dat de terugverdientijd me te lang is. Dat en het feit dat mijn vriendin nog niet zo gecharmeerd is van panelen op het dak ;).
Ik verwacht nog een jaar of tien te wachten, met de verwachting dat de opwekcapaciteit van de panelen tegen die tijd is verhoogd, de prijs verlaagd en de stroomprijs hoger is geworden.
Als je een eigen huis hebt, kan je het zeker ook zoeken in energiebesparende maatregelen zoals spouwisolatie, leidingisolatie, tochtwering, HR++ glas, etc.
Veel kan je zelf doen en qua materiaalkosten is de zaak vaak heel snel terugverdiend.
Maar misschien zit je al in een optimale woonomgeving (lees modern huis).
er zijn trouwens hele mooie zwarte panelen op de markt die veel beter ogen dan die blauwe :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

joramoudenaarde schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 12:16:
@Ortep;
daar zou ik niet te snel van uit gaan. Toevallig heeft een collega van me afgelopen vrijdag een ongeluk gehad waardoor ze 4 voortanden mist. De zorgverzekering dekt de lasten van ruim 8000 euro om dat te repareren niet, en ze heeft best een goede verzekering. Zodra tanden eruit liggen (door in dit geval een ongeluk) is het "jammer maar helaas" en wordt het meestal niet vergoed. Pas, zoals je zegt, wanneer je echt een fysiek letsel zoals een gebroken kaak hebt (zonder kaak kun je niet goed leven ten slotte) valt het weer onder je zorgverzekering.
Dan boek je een vakantie naar Hongarije voor een weekje en laat je daar op een prima manier de zaak herstellen voor een fractie van de kosten ;)

maar zelfs in België is dit volgens mij een stuk goedkoper...

[ Voor 3% gewijzigd door Schinnen-groen op 28-05-2014 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:00
@Ortep;
Ik geloof er niets van. Tandzorg na ongeval is onderdeel van de basisverzekering. Hier moet je dus gewoon een jurist op zetten want dit is waarschijnlijk een verkeerde interpretatie van de wet.Blijkbaar niet (meer)? Ik had daar een paar jaar geleden uitgezocht en weet vrij zeker dat het toen wel gedekt was.

Overigens heb ik zelf in een jaar wel eens >5000 euro aan tandartskosten gehad. Dat is sowieso onverzekerbaar. Wel fijn dat je het op de bank hebt staan. Ik ken ook mensen die jaren aan het knoeien zijn om het beetje bij beetje te fixen :/

Het heeft me wel een paar maanden FO gekost :(

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 28-05-2014 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:18
@Ortep;
Ongeluk zonder tegenpartij ga ik dan vanuit? Maar 4 voortanden is 8000 euro? 4 kronen erin zou je zeggen en je kunt weer vooruit, of was de schade erg groot?

Maar op zich gaat dit wel offtopic...laat maar :P

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:57
Schinnen-groen schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 12:19:
[...]
Als je een eigen huis hebt, kan je het zeker ook zoeken in energiebesparende maatregelen zoals spouwisolatie, leidingisolatie, tochtwering, HR++ glas, etc.
Veel kan je zelf doen en qua materiaalkosten is de zaak vaak heel snel terugverdiend.
er zijn trouwens hele mooie zwarte panelen op de markt die veel beter ogen dan die blauwe :>
Hier ook zonnepanelen, douche WTW, beetje letten op standby verbruik e.d. en onze rekening is van 120 euro in 2009 naar zo'n 45 euro gegaan dit jaar.
Dan krijgen we ook nog zo'n 45 euro per maand terug van de subsidie op de panelen (nu nog zo'n 10 jaar).
Dus netto betalen we zo'n beetje...niets.

Kabel is hier goedkoop en internet abbonement kost ons 15. Mobiele telefoon van mij word vergoed door werkgever, vrouw heeft sim only en is nog geen 10 euro kwijt per maand.

Kortom, Gas - Electriciteit - Kabel - Internet - Telefonie kost ons nu nog maar 30 euro per maand.

Ik ken gezinnen die daar 400 euro per maand aan kwijt zijn :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
rube schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 12:46:
[...]

Hier ook zonnepanelen, douche WTW, beetje letten op standby verbruik e.d. en onze rekening is van 120 euro in 2009 naar zo'n 45 euro gegaan dit jaar.
Dan krijgen we ook nog zo'n 45 euro per maand terug van de subsidie op de panelen (nu nog zo'n 10 jaar).
Dus netto betalen we zo'n beetje...niets.

Kabel is hier goedkoop en internet abbonement kost ons 15. Mobiele telefoon van mij word vergoed door werkgever, vrouw heeft sim only en is nog geen 10 euro kwijt per maand.

Kortom, Gas - Electriciteit - Kabel - Internet - Telefonie kost ons nu nog maar 30 euro per maand.

Ik ken gezinnen die daar 400 euro per maand aan kwijt zijn :X .
Alleen voor je zonnepanelen en douche WTW heb je ook wel moeten investeren natuurlijk.

Hier staat zonnepanelen wel op de planning, alleen wil de wederhelft er nog niet aan :-( (ook omdat er eerst een dakkapel en nog wat dingen moeten komen :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:00
Ik ook :) Bij mij is het:

Energie, gas + water is 250
tel + internet thuis = 70
2x mobiel abo = 60

380 per maand dus

[ Voor 9% gewijzigd door hv08 op 28-05-2014 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

hv08 schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 12:54:

2x mobiel abo = 60

380 per maand dus
Slik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:00
Ik heb wel sinds afgelopen jaar 11 winddelen (http://www.windcentrale.nl), eens zien of dat een beetje wat uithaalt.

Zit even bij te lezen (veel reacties vandaag!), zie ook iets over goede doelen. Sja, dat staat een beetje haaks op sparen voor later natuurlijk. Aan de deur geef ik ook altijd wat, die mensen doen er hun best voor. Als de voedselbank bij de lokale supermarkt staat in te zamelen koop ik ook altijd wat pakken rijst oid voor ze en elke maand maak ik 15 euro over naar een goed doel, maar veel verder kom (en wil) ik ook niet.

[ Voor 45% gewijzigd door hv08 op 28-05-2014 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
martinusz schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 12:54:
[...]
Alleen voor je zonnepanelen en douche WTW heb je ook wel moeten investeren natuurlijk.
Zonnepanelen: 5.5K

Wij kunnen geen verticale buis plaatsen en hebben dus een relatief dure verticale douche WTW. Normaal zo'n 1500 euro maar via Marktplaats voor 250 euro.
Horizontale buis heb je voor < 500 euro volgens mij.

Dus ja, wel wat investeren maar naast het feit dat het groen is en ik in het algemeen een enorme hekel heb aan het verspillen van natuurlijke resources en daar dus in eerste instantie voor heb gedaan, helpt dit ook wel richting FO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 21:37
Config schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 11:47:
[...]
De crux is: eigenlijk staat de rente veel te laag om versneld af te lossen.
Er zijn natuurlijk mensen die al langer geleden voor een veel hoger percentage hebben afgesloten. Dan lijkt me de beslissing om te gaan aflossen met geld dat "over" is, wel logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

dcl! schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 13:19:
[...]

Er zijn natuurlijk mensen die al langer geleden voor een veel hoger percentage hebben afgesloten. Dan lijkt me de beslissing om te gaan aflossen met geld dat "over" is, wel logisch.
Bovendien: het huidige rendement moet nooit alleen leidend zijn in een beslissing om af te lossen. Ik los mijn hypotheek af vanwege het te verwachten rendement, of het te verwachten gebrek aan rendement op andere investeringen. Niet anders. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Rukapul schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 12:21:
[...]

Overigens heb ik zelf in een jaar wel eens >5000 euro aan tandartskosten gehad. Dat is sowieso onverzekerbaar. Wel fijn dat je het op de bank hebt staan. Ik ken ook mensen die jaren aan het knoeien zijn om het beetje bij beetje te fixen :/

Het heeft me wel een paar maanden FO gekost :(
Ja dat is de ellende, er zit een maximum aan de tandartskosten. Dat was bij mij ongeveer 1500, maar daar kreeg ik dan maar 80% van. Dus bij die 8000 was ik hoe dan ook de klos voor 6800 Maar een kroon is maar 600-800 euro, inclusief plaatsen. Dus er moet wel iets heel bijzonders aan de hand zijn wil je zulke kosten hebben. Ik denk aan implantaten maar zelfs die zijn goedkoper dan 2000 per stuk. En dan is het al heel vreemd dat je niet kan zeggend at je naar de kaakchirurg wilt (Dat is de tandheelkunde die onder de basis verzekering valt)
Als je door eigen schuld zelf van het keukentrapje valt en met je tanden het aanrecht raakt dan heb je een probleem. Ik weet dat er extremen zijn maar je moet ook reëel zijn en de kans inschatten dat het je overkomt. Je valt echt niet ieder jaar door eigen schuld op je voortanden. Wordt je door bv een fietse/auto aangereden stel je die gewoon aansprakelijk. En aangezien er een maximum op de uitkering zit moet je alleen kijken naar wat het je kan besparen als je wel verzekerd bent. De premie was bijna 30 euro per maand. Dus niet verzekeren maakt je leven al ruim 300 euro per jaar goedkoper. Haal je de maximale kosten in een jaar dan spaar je 1200 uit. Maximale verzekerbare schade is dus 900 per jaar. Alles wat meer is zou ik toch al moeten betalen. Dus als eens per 3 jaar echt het maximum overschrijd dan verlies ik er niets op. Het ligt iets minder gunstig omdat ik wel gewoon naar de controle ga. Maar dat is eens per jaar en kost een tientje of 5. Heb ik iedere 2-3 jaar een nieuwe kroon nodig dan ben ik goedkoper uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Ortep op 28-05-2014 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

We zitten hier in het FO-topic, dus dan kan ik dit zeggen:

Voor sommige risico's heb je spaargeld, voor andere een verzekering. Als je het zelf kunt betalen is het doorgaans goedkoper om jezelf niet te verzekeren. Dat betekent dat je doorgaans terug valt op slechts een paar verzekeringen: WA, Ziektekosten, Auto (wederom alleen WA) en een brandverzekering. Eventueel kun je kiezen voor een inboedelverzekering als je onderweg bent maar nog niet heel ver. Elke andere verzekering is m.i. overbodig. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Krisp schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 13:54:
We zitten hier in het FO-topic, dus dan kan ik dit zeggen:

Voor sommige risico's heb je spaargeld, voor andere een verzekering. Als je het zelf kunt betalen is het doorgaans goedkoper om jezelf niet te verzekeren. Dat betekent dat je doorgaans terug valt op slechts een paar verzekeringen: WA, Ziektekosten, Auto (wederom alleen WA) en een brandverzekering. Eventueel kun je kiezen voor een inboedelverzekering als je onderweg bent maar nog niet heel ver. Elke andere verzekering is m.i. overbodig. :)
Misschien iets nuanceren:
Een overlijdensrisico verzekering op twee levens bij een nog weinig afbetaald huis is ook niet verkeerd. Die mag weg als de restschuld niet al te hoog meer is, denk ik.
Je wilt die schat van je toch niet onverzorgd achterlaten? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Om die reden heb ik bewust een kleiner huis gekocht dat zowel ik als een eventuele schat kunnen betalen. :P Maar inderdaad, een ORV kan wenselijk zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Krisp op 28-05-2014 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Krisp schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 14:00:
Om die reden heb ik bewust een kleiner huis gekocht dat zowel ik als een eventuele schat kunnen betalen. :P Maar inderdaad, een ORV kan wenselijk zijn.
We zijn in Nederland zowiezo behoorlijk over verzekerd. Dat kost in een mensenleven ook bakken met geld. Gelukkig zijn we wel van die stilzwijgende 10-jaars verlenging af (o.a. inboedelverzekering) en kunnen we tegenwoordig per maand de zaak opzeggen (meestal).
Dat is wel winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:13
martinusz schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 11:16:
[...]

Kun je deze toelichten?
Belastingteruggave bestaat vaak uit een teruggave omdat je bijv. combinatiekorting krijgt wat dus betrekking heeft op je loon etc. En met welke uitgave verreken je deze dan? :)
Als ik puur kijk naar wat er binnenkomt en wat er uit gaat kom ik op hele andere bedragen dan als ik netto inkomsten neem en alle kosten netto maak door de bewuste aftrekpost / toeslag en de bijbehorende kosten te salderen. Dit maakt het overigens wel ingewikkeld want het kan niet altijd één op één.

Even uit mijn hoofd kom ik op <15% sparen in het eerste geval en ongeveer 30% als ik dat laatste doe. Ben overigens niet echt bezig met FO worden, al let ik natuurlijk wel een beetje op mijn geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
timag schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 14:10:
[...]
Als ik puur kijk naar wat er binnenkomt en wat er uit gaat kom ik op hele andere bedragen dan als ik netto inkomsten neem en alle kosten netto maak door de bewuste aftrekpost / toeslag en de bijbehorende kosten te salderen. Dit maakt het overigens wel ingewikkeld want het kan niet altijd één op één.

Even uit mijn hoofd kom ik op <15% sparen in het eerste geval en ongeveer 30% als ik dat laatste doe. Ben overigens niet echt bezig met FO worden, al let ik natuurlijk wel een beetje op mijn geld.
Inderdaad, vooral als het gaat om grote bedragen, b.v. kinderopvangtoeslag, HRA in sommige gevallen kan dat flink wat schelen in spaarratio.

Ik verreken de HRA met de hypotheek betalingen. Dat is misschien niet helemaal zoals boekhoudkundig zou moeten, maar ik weet dat over x-tijd onze hypotheek toch is afgelost en het op deze manier mij een beter beeld geeft van het werkelijke inkomen en uitgaven tegen die tijd. Net zoals dat ik uitga van de netto kosten aan de BSO, over een paar jaar valt dat toch weg en tot die tijd betaal ik het toch netto.

Maar goed, daardoor kom ik met mijn spaarratio dus ongeveer 6% hoger uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
Schinnen-groen schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 12:19:
True :) Tijdens het onderhoud van mijn huis probeer ik altijd een energiebesparende maatregel toe te passen. Op dit moment doen we met 110m2 woonoppervlakte zo'n € 110 GWL per maand, en dan werk ik een vrij groot gedeelte thuis. Op dit moment ben ik vooral bezig met het terugdringen van de stroomrekening, volgende stap word het indammen van de gasrekening (eerste stap is gezet met plaatsen nieuwe HR ketel)

Wat qua stroom enorme besparingen heeft opgeleverd:

- Desktop eruit, (relatief) zuinige laptop erin, casual surfen alleen nog met tablet
- TV helemaal aan. Reduceren van branduren
- Droger eruit. Buiten of in de bijkeuken gaat eigenlijk net zo snel
- Tijdig vervangen van witgoed. Meestal koop ik zuinige B-merk spullen. Scheelt vaak een kwart ten opzichte van de duurzame A-merken, en tegen de tijd dat mijn oude apparaat het heeft begeven, is er een zuiniger alternatief op de markt.
- LED verlichting door het hele huis. Enig uitzondering is de badkamer, waarbij ik halogeen heb gemonteerd

Zodra ik mijn stroomrekening optimaal heb ben ik van plan zonnepanelen te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984

Dit kan ik gewoon niet begrijpen, 40 euro per week? Dat kan ik niet eens geloven, al zou ik het willen. Hoe ziet een week eten er bij jou uit dan? En dat is excl. schoonmaakspullen e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Blik1984 schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 15:39:
[...]

Dit kan ik gewoon niet begrijpen, 40 euro per week? Dat kan ik niet eens geloven, al zou ik het willen. Hoe ziet een week eten er bij jou uit dan? En dat is excl. schoonmaakspullen e.d.?
En drinken? Alleen kraanwater? :?
Ik denk dat wij op gemiddeld 100 euro per week komen, gezin met 1 kind voor eten en drinken.
(supermarkten zijn vaak Lidl en AH, deze zitten in het dorp namelijk :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Het scheelt een hoop als je voornamelijk kraanwater drinkt en vegetarisch eet. Wij drinken wel eens wat sapjes en eten heus niet altijd vegetarisch, maar het scheelt wel.
Kraanwater vind ik niks mis mee, zoveel kraanwater als ik drink, ik zou er niet aan moeten denken dat allemaal te vervangen door cola of zoete sapjes. Heb ik geen gebit meer over.

40 euro per week redden we echter ook niet. Het zou in principe wel haalbaar zijn met shoppen bij de Lidl, maar we halen toch ook wel eens wat andere zaken bij de AH.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Poeh, 40 Euro per week lukt hier ook niet met 2 personen.
Het roken is al de deur uit en dat is dikke winst (in meerdere opzichten...). Fris wordt hier alleen door bezoek gedronken.
Maar een knabbeltje en een goed glas wordt hier toch wel gewaardeerd evenals door het bezoek.
Vlees wordt sporadisch gegeten en dat is ook aardige winst.

Maar onder de streep: tussen de 300 en 400 per maand. Met grote uitschieters rond de Kerst. Gezellig met de familie tafelen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 00:10
!null schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 15:55:
Het scheelt een hoop als je voornamelijk kraanwater drinkt en vegetarisch eet. Wij drinken wel eens wat sapjes en eten heus niet altijd vegetarisch, maar het scheelt wel.
Kraanwater vind ik niks mis mee, zoveel kraanwater als ik drink, ik zou er niet aan moeten denken dat allemaal te vervangen door cola of zoete sapjes. Heb ik geen gebit meer over.

40 euro per week redden we echter ook niet. Het zou in principe wel haalbaar zijn met shoppen bij de Lidl, maar we halen toch ook wel eens wat andere zaken bij de AH.
Kan er niks aan doen, maar als ik 1 ding niet te zuipen vind dan is het wel water.

Er moet echt wat meer smaak bij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Mektheb schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 16:27:
[...]

Kan er niks aan doen, maar als ik 1 ding niet te zuipen vind dan is het wel water.

Dan heb je ook niet vaak echte dorst gehad :+

Of doe je water bij de single Malt van 18 jaar oud?

[ Voor 10% gewijzigd door Schinnen-groen op 28-05-2014 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:26

Boss

+1 Overgewaardeerd

In plaats van kraanwater drinken wij veel aanlenglimonade (Carvan Cevitan of AH Huismerk). Dan heb je toch nog wat smaak en kost ook bijna niets.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Boss schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 16:33:
In plaats van kraanwater drinken wij veel aanlenglimonade (Carvan Cevitan of AH Huismerk). Dan heb je toch nog wat smaak en kost ook bijna niets.
Precies dat doen wij ook, maar echt water water kan ik niet lekker vinden.
En verder gewoon sapjes en wat fris.

Maar ook niet meer dan 2 flessen prik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dat heeft ook veel met leeftijd te maken, denk ik.
vroeger hadden we inderdaad limonadesiroop en soms wat priklimonade. Maar dat was LUXE.

Ook dat gedoe met de hele dag met flesjes water rondlopen is eigenlijk bezopen.
Als je water wilt: de kraan is altijd in de buurt.

Maar goed, elke tijd zijn eigenheid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:13

Metro2002

Memento mori

hv08 schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 12:54:

2x mobiel abo = 60

380 per maand dus
:o Bij mij is het:

Energie: Gas, water , stroom = 100 euro p/m (reëel verbruik)
Tel+internet thuis = 40
Mobiel abbo vriendin: 16 euro, ik heb prepaid en maak misschien 2 tientjes per jaar op :+

Totaal kosten p/m : 160

:P
Blik1984 schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 15:39:
[...]

Kan prima hoor, wij zitten met zijn tweeen op 50 euro en dan staat de vooraadkast echt bomvol. Wel het gevolg van 3 supermarkten af: Bas vd Heijden voor de A-merken, en de rest bij de Lidl en Aldi.

Sapjes hebben we niet veel, vaak wat dubbelfris en sinas maar verder zuipen we vooral koffie en thee.
Maar we bezuinigen verder niet echt op heel veel, we hebben gewoon flink wat chips in huis, doordeweeks gewoon brood en beleg (kaas, worst, pindakaas, whatever :P) met 's avonds warme prak en elke dag vlees en in het weekend afbakbroodjes en vaak wat eenvoudiger avondeten zoals soep, pasta en/of overpatat met frikadel of kipcorn :9

We halen niks bij de AH en heel zelden iets bij de plusmarkt maar dat is echt bij wijze van uitzondering als we er toevallig in de buurt zijn. Vaak zijn we dan voor een paar dingetjes al kwijt wat we normaal voor een halve week aan boodschappen kwijt zijn -O- die winkels zijn écht duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Metro2002 schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 16:49:
[...]
Tel+internet thuis = 40
Mobiel abbo vriendin: 16 euro, ik heb prepaid en maak misschien 2 tientjes per jaar op :+

Totaal kosten p/m : 160

:P
:o Bij mij is het:

Energie: Gas, water , stroom = 130 euro p/m (reëel verbruik)
Tel+internet thuis = 65
Mobiel abbo = 19,95 + 29,95

Totaal kosten p/m : 244,90 + - ( met soms wat minder of meer )

Wij doen altijd boodschappen bij de hoogvliet en dat is inclusief pizza's en sigaretten etc halen wij voor 60 euro in de week voor 2 personen.
En dan is het een mix van merk producten en geen merk producten en gerust ook lekkere dingen zoals snoep koek etc.

[ Voor 22% gewijzigd door Mektheb op 28-05-2014 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hebben jullie de jaarlijkse waterschapsbelasting er ook bijgeteld?
Als ik dit meeneem in de berekening dan:
gas+water+electra+telefoon+TV+internet = 180 Eurie per maand.

Even opgezocht: in 2007 was dit 317 Eurie ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Schinnen-groen op 28-05-2014 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Schinnen-groen schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 17:21:
Hebben jullie de jaarlijkse waterschapsbelasting er ook bijgeteld?
Als ik dit meeneem in de berekening dan:
gas+water+electra+telefoon+TV+internet = 180 Eurie per maand.

Even opgezocht: in 2007 was dit 317 Eurie ;)
Waarom zou ik waterschapsbelasting meenemen in de berekening van GWL en telefoon? :P

Alle gemeentelijke belastingen bij elkaar is rond de 1000 euro per jaar, dus zo'n 80 euro p/m .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Metro2002 schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 18:39:
[...]

Waarom zou ik waterschapsbelasting meenemen in de berekening van GWL en telefoon? :P

Alle gemeentelijke belastingen bij elkaar is rond de 1000 euro per jaar, dus zo'n 80 euro p/m .
Nou, gewoon omdat je ook de "elektriciteitsbelasting" meeneemt in de berekening en de "gasbelasting".
Of bereken je de gas- en elektrakosten op basis van de kale m3 en kWh prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Waterschappen hebben niets te maken met het drinkwater. :P Die gaan over droge voeten en vallen ergens tussen gemeenten en provincies in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Schinnen-groen schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 18:51:
[...]

Nou, gewoon omdat je ook de "elektriciteitsbelasting" meeneemt in de berekening en de "gasbelasting".
Of bereken je de gas- en elektrakosten op basis van de kale m3 en kWh prijs?
waterschapsbelasting is voor het onderhoud van dijken enzo en zit niet ergens in een prijs voor drinkwater ofzo verwerkt, net als gemeentelijke belastingen betaal je dat los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Laatst online: 01-09 11:14
Accountant schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 11:38:
Sinds dit jaar ontleed ik mijn belastingteruggave en krijgt iedere belastingpost in mijn uitgave sheet een regel. Ik verreken eigenlijk alleen direct de HRA deze staat ook opgenomen onder de huisvestgingskosten de overige belastingposten neem ik op onder een kopje belastingen (los van gemeentelijke belastingen).
..
Combinantiekorting=Inkomsten, moet ik nog aanvragen staat voor juli op de planning (laatste maanden 500 cashen). Deze verreken ik in gedachten met de kosten van onze nieuwe aanwinst (baby), de kleding en drogist kosten zullen met name de eerste jaren stijgen daar verreken ik deze post mee.
...
Even een aanvulling. De inkomensafhankelijke combinatiekorting is voor de minst-verdienende ouder in een twee-verdienershuishouden met kinderen. Ook moet het kind meer dan 6 maanden op het adres ingeschreven staan.
Veel tweeverdieners gezinnen hebben hier geen weet van.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Arthas schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 20:06:
[...]

Even een aanvulling. De inkomensafhankelijke combinatiekorting is voor de minst-verdienende ouder in een twee-verdienershuishouden met kinderen. Ook moet het kind meer dan 6 maanden op het adres ingeschreven staan.
Dit neemt het aangifteprogramma toch automatisch mee neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Oké, ik begrijp uit de reacties dat die waterschapsbelasting niet in de GWL maandbedragen thuis hoort.
Met dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Arthas schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 20:06:
[...]

Krijg je automatisch ja dus is knap als men dat "vergeet" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Precies dat heb ik ook. Moet zeggen dat ik wel gestopt ben met suiker in mijn koffie op het werk, maar dat is weer een andere discussie :+.

Mijn grootste besparing van de afgelopen jaren zit op het uit-eten. Waar we enkele jaren terug nog weleens 3/4x per week uit eten gingen, doen we dat nu 2 of 3x per maand bij een goedkoop Italiaantje. En de privé auto is eruit, daar is een leaseauto voor in de plaats gekomen, dat scheelt echt enorm. Wij rijden privé redelijk veel ivm familie die ver woont.

Ik zit wel te kijken om met ons spaargeld een stukje hypotheek af te lossen (afl vrije deel), maar het levert zo weinig op, ondanks de relatief hoge rente (>5%).

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 28-05-2014 22:56 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Sport_Life schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 22:55:
Ik zit wel te kijken om met ons spaargeld een stukje hypotheek af te lossen (afl vrije deel), maar het levert zo weinig op, ondanks de relatief hoge rente (>5%).
Het directe voordeel van een hypotheek aflossen is echt nihil, ben ik met je eens. 5K aflossen levert maandelijks een besparing op van zo'n € 20,- op een aflossingsvrije hypotheek, wat over 30 jaar dan wel weer een besparing van zo'n 7400 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
merauder schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 23:49:
[...]

Het directe voordeel van een hypotheek aflossen is echt nihil, ben ik met je eens. 5K aflossen levert maandelijks een besparing op van zo'n € 20,- op een aflossingsvrije hypotheek, wat over 30 jaar dan wel weer een besparing van zo'n 7400 is.
...tegen die tijd is 7400 geen 7400 meer ;).

TL;DR: aflossen is beter dan sparen, maar slechter dan zowat alle andere opties ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Config schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 23:53:
[...]

TL;DR: aflossen is beter dan sparen, maar slechter dan zowat alle andere opties ;).
Bij hypotheken krijg ik steeds meer het idee dat het zinvoller is om naar LTV te kijken dan naar de absolute bedragen. Een huis met een waarde van 300.000 en een LTV van 33% zou betekenen dat je ook hypotheekvrij bent door de woning te verkopen, en een kleiner exemplaar terug te kopen. Verder zorgt een lagere LTV dat je ook op langere termijn beter tegen een stootje kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
martinusz schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 20:32:
[...]

Krijg je automatisch ja dus is knap als men dat "vergeet" ;)
"Geen weet van", er staat nergens "vergeet". Het is best vervelend als je rekent op ruim 2000 euro per jaar bij je teruggaaf en doordat je als minst verdienende uiteindelijk minder dan 32k aan inkomen hebt, je ook minder van deze Inkomensafhankelijke heffingskorting krijgt. Verdien je minder dan 4k krijg je zelfs helemaal niks hiervan. En alleen de minst verdienende krijgt dit.
Als een jong gezin, met een eerste kleine van nu minder dan twee maand oud, dit jaar nog, via de VT, gebruik wil maken van deze korting dan is dat bedrag max 355 euro. Besluit één van de ouders drie maanden na de geboorte om toch minder te gaan werken en zakt daarmee het inkomen onder de 32k, dan kun je voor een vervelende verrassing komen te staan bij de definitieve aanslag.

[ Voor 12% gewijzigd door Arthas op 29-05-2014 05:54 ]

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Ik vind het persoonlijk erg dom om in berekeningen uit te gaan van zaken als toeslagen en teruggave, en laat het daarom bewust jaarlijks uitkeren, alvorens ik er hifi-sets, flatscreens of auto's van koop :)

De gemiddelde persoon denkt echter dat 'VT' en 'Toeslag' synoniem is voor gratis geld, en laten alles te pas en te onpas doorlopen. Wordt er vervolgens meer gewerkt of meer verdiend, dan komen er de problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Arthas schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 05:31:
[...]

"Geen weet van", er staat nergens "vergeet". Het is best vervelend als je rekent op ruim 2000 euro per jaar bij je teruggaaf en doordat je als minst verdienende uiteindelijk minder dan 32k aan inkomen hebt, je ook minder van deze Inkomensafhankelijke heffingskorting krijgt. Verdien je minder dan 4k krijg je zelfs helemaal niks hiervan. En alleen de minst verdienende krijgt dit.
Als een jong gezin, met een eerste kleine van nu minder dan twee maand oud, dit jaar nog, via de VT, gebruik wil maken van deze korting dan is dat bedrag max 355 euro. Besluit één van de ouders drie maanden na de geboorte om toch minder te gaan werken en zakt daarmee het inkomen onder de 32k, dan kun je voor een vervelende verrassing komen te staan bij de definitieve aanslag.
Dat is ook het risico van een VT, daarom kun je combinatiekorting beter gewoon jaarlijks ontvangen en het als extra zien en niet zien als vaste vergoeding per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
merauder schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 08:50:
Ik vind het persoonlijk erg dom om in berekeningen uit te gaan van zaken als toeslagen en teruggave, en laat het daarom bewust jaarlijks uitkeren, alvorens ik er hifi-sets, flatscreens of auto's van koop :)

De gemiddelde persoon denkt echter dat 'VT' en 'Toeslag' synoniem is voor gratis geld, en laten alles te pas en te onpas doorlopen. Wordt er vervolgens meer gewerkt of meer verdiend, dan komen er de problemen.
Helemaal mee eens. Hier gebeurt precies hetzelfde. Zelfs de Kinderbijslag zie ik niet echt als inkomsten. Het bedrag gaat dan ook rechtstreeks naar een spaarrekening voor de kleine.
martinusz schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 08:57:
[...]

Dat is ook het risico van een VT, daarom kun je combinatiekorting beter gewoon jaarlijks ontvangen en het als extra zien en niet zien als vaste vergoeding per maand.
Daarom haalde ik dit voorbeeld dus aan. Een VT is een voorschot op iets dat je gaat krijgen in de toekomst. Als er dan iets anders loopt, dan kom je in de knoop. Voor het verlies van die paar euro's aan rente, wacht ik wel op de teruggaaf in één keer. (hopelijk niet al te lang meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Laatst online: 15-09 22:47
[...]

Water vs frisdrank drinken valt in de categorie fiets vs auto. In eerste instantie is het wennen aan minder luxe. Daarna profiteer je dubbel:
  • het is gezonder
  • het is praktisch gratis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Metro2002 schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 16:49:
[...]
Ik betaal maar 96 euro per maand aan Eneco, maar dat heeft meer te maken met een moderne goed geisoleerde woning dan met zuinigheid ;) Mijn gasverbruik ligt heel laag, verwarming staat bijna het hele jaar uit.

Betaal wel bijna 850 aan huur per maand :X

Volgende stap wordt toch wel weer een huis kopen en dat gaandeweg aflossen.

[ Voor 17% gewijzigd door Lethalis op 29-05-2014 09:52 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Laatst online: 15-09 22:56

zomertje

Barisax knorretje

MisterBlue schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 09:46:
[...]

Water vs frisdrank drinken valt in de categorie fiets vs auto. In eerste instantie is het wennen aan minder luxe. Daarna profiteer je dubbel:
  • het is gezonder
  • het is praktisch gratis
Vroeger vond ik water ook viesch, maar nu drink ik het de hele dag. Heb ook in 15 jaar net zoveel gaatjes in mn gebit gehad als in de 2 jaar daarvoor :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:00

Cliffie

Trompetslet

[...]

Mag je mij toch wel eens die andere opties uitleggen?

Aflossen is direct besparen op je maandelijkse uitgaven, ook al is het (directe) effect voor je gevoel niet zo groot. Je bent ook niet afhankelijk van geprognoticeerde rendementen en andere afhankelijkheden.

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Lethalis schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 09:51:
[...]

Ik betaal maar 96 euro per maand aan Eneco, maar dat heeft meer te maken met een moderne goed geisoleerde woning dan met zuinigheid ;) Mijn gasverbruik ligt heel laag, verwarming staat bijna het hele jaar uit.

Betaal wel bijna 850 aan huur per maand :X

Volgende stap wordt toch wel weer een huis kopen en dat gaandeweg aflossen.
Wij betalen hier ook ongeveer 100 euro voor een oud appartement met enkel glas, zeer oude cv, een elektrische boiler en een plasma tv. En een onderbuurvrouw die er nooit is.

Dus hoe zuinig is die woning van jou? :+ of heb je een gigantisch elektra verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
[...]

Ik zou er echt niet aan moeten denken. Ik drink wel sapjes en soms een colaatje, maar gewoon koudwater is ook lekker. En met al die suikerzooi heb je toch weer meer dorst na het drankje dan voor het drankje.
Die zoete sapjes vind ik echt niks en het is een aanval op je tanden. Pure sapjes zijn wel lekker, maar die hoef ik ook niet de hele tijd achter elkaar, dan wordt het ook niet leuk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
!null schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 10:17:
[...]
Dus hoe zuinig is die woning van jou? :+ of heb je een gigantisch elektra verbruik?
Ja, er draait hier regelmatig een droger, wasmachine, 24/7 firewall + server, etc :P

Ik zit bij de koop van een woning trouwens te twijfelen tussen een annuiteiten en lineaire hypotheek.

Lineair is in beginsel wel duurder per maand, maar je lost ook veel sneller af. Daarnaast is hij over de totale looptijd goedkoper (scheelt netto 15.000 en bruto bijna 24.000 euro over de gehele looptijd bij een hypotheek van 226.000 euro).

Het is vooral in het begin afzien met een netto maandlast die 280 euro hoger is, maar na een jaar of 10 komt er een omslagpunt dat het ook per maand goedkoper wordt. Sowieso wordt hij elk jaar goedkoper. Na 5 jaar is het verschil bijv. 200 euro ipv 280.

[ Voor 6% gewijzigd door Lethalis op 29-05-2014 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je kunt natuurlijk altijd gewoon annuitair doen, en altijd nog kiezen om extra af te lossen. Je mag altijd meer aflossen, dan maak je er zelf een bijna lineare hypotheek van. Je hebt dan de vrijheid. Of wil je juist jezelf eraan vastleggen? :)
Je kunt ook gewoon iedere keer je HRA teruggave in je hypotheek stoppen, maar ik weet niet hoe snel het dan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

[...]

Dat zeg jij nou wel maar ik heb eens gekeken wat bv zonnepanelen op mijn dak zouden opleveren en qua maandlasten verlichting is het ongeveer gelijk met het aflossen van mijn hypotheek. Voor ongeveer 5.000 euro koop ik genoeg zonnepanelen (incl installatie ed) om mijn jaarverbruik aan stroom op te vangen, besparing per maand: 33 euro.
Los ik 5.000 euro af op mijn hypotheek dan kom ik ook ongeveer op 30 euro besparing uit.

Blijft over een eventuele waardevermeerdering van je huis maar dat is erg lastig te meten natuurlijk. gaat dat dan ook met 5k omhoog of slechts met 2k bv? Met aflossen weet je in elk geval zeker waar je aan begint, en natuurlijk is het een beetje vreemd in mijn ogen om aan de ene kant geld in iets te steken terwijl je aan de andere kant een schuld laat staan. Komt nog bij dat ik een 100% annuitaire hypotheek heb dus mijn netto maandlasten zullen in de loop van de jaren stijgen dus dat geeft ook al meer impuls om af te lossen ipv bv zonnepanelen te nemen.

Ik vind het lastig kiezen :P Misschien moet ik het gewoon allebei doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
!null schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 11:11:
Je kunt natuurlijk altijd gewoon annuitair doen, en altijd nog kiezen om extra af te lossen. Je mag altijd meer aflossen, dan maak je er zelf een bijna lineare hypotheek van. Je hebt dan de vrijheid. Of wil je juist jezelf eraan vastleggen? :)
Je kunt ook gewoon iedere keer je HRA teruggave in je hypotheek stoppen, maar ik weet niet hoe snel het dan gaat.
Daar heb ik ook aan zitten denken :) En mijn 13e maand standaard er in stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Lethalis schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 10:36:
[...]

Ja, er draait hier regelmatig een droger, wasmachine, 24/7 firewall + server, etc :P

Ik zit bij de koop van een woning trouwens te twijfelen tussen een annuiteiten en lineaire hypotheek.

Lineair is in beginsel wel duurder per maand, maar je lost ook veel sneller af. Daarnaast is hij over de totale looptijd goedkoper (scheelt netto 15.000 en bruto bijna 24.000 euro over de gehele looptijd bij een hypotheek van 226.000 euro).

Het is vooral in het begin afzien met een netto maandlast die 280 euro hoger is, maar na een jaar of 10 komt er een omslagpunt dat het ook per maand goedkoper wordt. Sowieso wordt hij elk jaar goedkoper. Na 5 jaar is het verschil bijv. 200 euro ipv 280.
Neem annuitair en los zsm af. Dan heb je én de lagere maandlasten én betaal je uiteindelijk toch een stuk minder rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Metro2002 schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 11:58:
[...]

Neem annuitair en los zsm af. Dan heb je én de lagere maandlasten én betaal je uiteindelijk toch een stuk minder rente.
Daar kom ik net ook achter.. ik heb het in zo'n calculator online gestopt met extra aflossing en dat scheelt inderdaad behoorlijk.

Dat lijkt inderdaad het slimste om te doen.

http://www.hypotheeklaste...nl/berekenen/annuiteiten/

[ Voor 7% gewijzigd door Lethalis op 29-05-2014 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 21:38
Dat komt telkens weer terug, inflatie vreet je lening op. Ja dat klopt maar als je niet aflost en er mee gaat beleggen of alles in de tuin ingraaft of whatever, dan vreet het nog steeds je geld op. Ik zeg niet of beleggen beter of slechter is dan aflossen. Maar dat besluit je puur op verwacht rendement. De inflatie staat goeddeels buiten de vergelijking.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
mekkieboek schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 12:06:
[...]

Dat komt telkens weer terug, inflatie vreet je lening op. Ja dat klopt maar als je niet aflost en er mee gaat beleggen of alles in de tuin ingraaft of whatever, dan vreet het nog steeds je geld op. Ik zeg niet of beleggen beter of slechter is dan aflossen. Maar dat besluit je puur op verwacht rendement. De inflatie staat goeddeels buiten de vergelijking.
Inflatie werkt alleen in je voordeel als je salaris meestijgt (of rendement in dit topic ;) ). Inflatie werkt alleen voor jou op het moment dat je met je salaris meer kunt kopen dan voorheen (dus een positieve koopkracht). De schuld zal hetzelfde blijven maar je salaris stijgt procentueel.

Er overigens vanuit gaan dat de overige lasten constant blijven }:O :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
EnerQi schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 12:08:
Inflatie werkt alleen voor jou op het moment dat je met je salaris meer kunt kopen dan voorheen (dus een positieve koopkracht). De schuld zal hetzelfde blijven maar je salaris stijgt procentueel.
Nee, dat maakt de vergelijking niet anders. Stel, je inkomen stijgt en je houdt meer geld over. Dan heb je de keuze aflossen of iets anders doen met het extra geld. In beide gevallen drukt de inflatie op het geld of openstaande lening.
Of zie ik iets over het hoofd?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:43

mb1

Metro2002 schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 11:44:
[...]

Dat zeg jij nou wel maar ik heb eens gekeken wat bv zonnepanelen op mijn dak zouden opleveren en qua maandlasten verlichting is het ongeveer gelijk met het aflossen van mijn hypotheek. Voor ongeveer 5.000 euro koop ik genoeg zonnepanelen (incl installatie ed) om mijn jaarverbruik aan stroom op te vangen, besparing per maand: 33 euro.
Los ik 5.000 euro af op mijn hypotheek dan kom ik ook ongeveer op 30 euro besparing uit.

Blijft over een eventuele waardevermeerdering van je huis maar dat is erg lastig te meten natuurlijk. gaat dat dan ook met 5k omhoog of slechts met 2k bv? Met aflossen weet je in elk geval zeker waar je aan begint, en natuurlijk is het een beetje vreemd in mijn ogen om aan de ene kant geld in iets te steken terwijl je aan de andere kant een schuld laat staan. Komt nog bij dat ik een 100% annuitaire hypotheek heb dus mijn netto maandlasten zullen in de loop van de jaren stijgen dus dat geeft ook al meer impuls om af te lossen ipv bv zonnepanelen te nemen.

Ik vind het lastig kiezen :P Misschien moet ik het gewoon allebei doen :+
Ik denk toch dat je de zonnepaneel optie nog eens door moet rekenen ;)
Ik heb ook voor ongeveer het in jouw voorbeeld genoemd bedrag geïnvesteerd in panelen.
Deze leveren mijn maximaal 4000kwh aan energie op per jaar.
Bij een prijs per kwh van 22cent is dat dus €880,00 p/j.
Ook krijg je de BTW nog eens terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mb1 schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 14:08:
[...]

Ik denk toch dat je de zonnepaneel optie nog eens door moet rekenen ;)
Ik heb ook voor ongeveer het in jouw voorbeeld genoemd bedrag geïnvesteerd in panelen.
Deze leveren mijn maximaal 4000kwh aan energie op per jaar.
Bij een prijs per kwh van 22cent is dat dus €880,00 p/j.
Ook krijg je de BTW nog eens terug!
Ik lees bv hier
http://www.hoe-koop-ik.nl...kosten/zonnepanelen-prijs

dat 2000WP vermogen ongeveer 4k kost, dat is ongeveer 1700 Kwh per jaar (dat is ook ongeveer mijn jaarverbruik) . Dat is 2x zo duur als jij opgeeft. Heb jij je panelen zo goedkoop of ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:43

mb1

Ik heb ze idd niet duur ;)
Mijn jaarverbruik is ongeveer 4000kwh.
Ik heb 4080wp op mn dak LATEN leggen.
Dit zijn behoorlijk dure panelen welke mij circa 4000kwh op gaan leveren (Ze liggen er nu 2 maanden op en de eerste 1000kwh is al binnen).
Dit heeft mij netto na aftrek BTW en gemeentelijke subsidie afgerond €4K5 gekost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 12:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

mekkieboek schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 12:17:
[...]

Nee, dat maakt de vergelijking niet anders. Stel, je inkomen stijgt en je houdt meer geld over. Dan heb je de keuze aflossen of iets anders doen met het extra geld. In beide gevallen drukt de inflatie op het geld of openstaande lening.
Of zie ik iets over het hoofd?
De verhouding openstaande lening <> waarde huis staat los van inflatie, maar de verhouding geld <> "iets leuks doen" heeft de inflatie een negatieve invloed (waarbij "iets leuks doen" duurder wordt, ofwel geld wordt minder waard). Dus wat dat betreft kun je beter consumeren ;).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Cliffie schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 10:03:
[...]

Mag je mij toch wel eens die andere opties uitleggen?

Aflossen is direct besparen op je maandelijkse uitgaven, ook al is het (directe) effect voor je gevoel niet zo groot. Je bent ook niet afhankelijk van geprognoticeerde rendementen en andere afhankelijkheden.
Beleggen, beleggen, beleggen, of beleggen.

Er zijn vele vormen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
mekkieboek schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 12:06:
[...]

Als je een hypotheek hebt met constante lasten dan lossen die in de komende 20 jaar op in de inflatie. X euro per maand neerleggen doet tegen die tijd geen pijn meer.

Bovendien: Geld is nu heel goedkoop. Je kunt een hypotheek afsluiten voor 2,2 procent (~30% aanbetalen), en anders wel 2,5%. Na aftrek is dat 1,5%. Het is vrij eenvoudig om dat geld aan het werk te zetten voor 4%, zie daarvoor het beleggingstopic.

Maar daarmee schop ik wel tegen een waarde aan die veel FO mensen nastreven: onafhankelijk zijn, no debt, etc. :P. Eigenlijk best raar want je verwacht wel van je bank en daarmee van andere bedrijven/individuen dat ze bij jou wel een debt afnemen. Hoe kun je dan tegen het principe zijn? ;)

De overtreffende trap, preppen, is ook al voorbijgekomen. Dat doet mij ook weinig.. ik maak gewoon sommetjes.

[ Voor 8% gewijzigd door Config op 29-05-2014 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Config schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 23:05:
Als je een hypotheek hebt met constante lasten dan lossen die in de komende 20 jaar op in de inflatie. X euro per maand neerleggen doet tegen die tijd geen pijn meer.
Volgens mij heb je me niet begrepen. Jouw beleggingen plus (eventuele) rendement worden net zo hard minder waard in de komende 20 jaar. Beleggen of aflossen, die keuze staat dus los van inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
mekkieboek schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 23:32:
[...]

Volgens mij heb je me niet begrepen. Jouw beleggingen plus (eventuele) rendement worden net zo hard minder waard in de komende 20 jaar. Beleggen of aflossen, die keuze staat dus los van inflatie.
Volgens mij kun je je ook anders uitdrukken.

En volgens mij moet ik mijzelf nogmaals uitleggen. Je kunt *nu* goedkoop lenen voor 10, 20, zelfs 30 jaar. En de inflatie gebeurt *sowieso* wel.

Dus: *nu* lenen tegen bruto 2,5%, en dan *niet* versneld terugbetalen en je lening zolang mogelijk uitstellen en dus maximaal laten verwateren in de inflatie. Ondertussen beleggen tegen >2.5%.

Doe je dat niet dan begin je je leven als belegger met een lager vermogen (want dat heb je vervroegt afgelost, en je laat je ook nog eens vrijwillig de aftrek door de neus boren), en dat verlies haal je nooit meer in al werk je nog jaren langer door.
Afbeeldingslocatie: http://www.bankrate.com/financing/wp-content/uploads/2012/08/retirement-blog-jp-morgan-growth-savings-accounts.gif

[ Voor 9% gewijzigd door Config op 30-05-2014 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Config schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 23:05:
Bovendien: Geld is nu heel goedkoop. Je kunt een hypotheek afsluiten voor 2,2 procent (~30% aanbetalen), en anders wel 2,5%. Na aftrek is dat 1,5%. Het is vrij eenvoudig om dat geld aan het werk te zetten voor 4%, zie daarvoor het beleggingstopic.

Maar daarmee schop ik wel tegen een waarde aan die veel FO mensen nastreven: onafhankelijk zijn, no debt, etc. :P. Eigenlijk best raar want je verwacht wel van je bank en daarmee van andere bedrijven/individuen dat ze bij jou wel een debt afnemen. Hoe kun je dan tegen het principe zijn? ;)
Zelf zou ik dus nooit risico's willen nemen met geld wat niet van mij is. Als ik mijn eigen € 100.000,- inleg, om er vervolgens € 25.000,- uit te halen is dat enorm jammer, en betekend het dat ik € 75.000 heb verloren. Anders wordt het als ik vervolgens geleend geld, in dit geval weer € 100.000 aan het werk zet. Maak je dan een verlies van € 75.000, dan is het echt enorm zuur, omdat je op voorhand nog niet weet of je überhaupt een dergelijk bedrag bij elkaar krijgt.

[ Voor 0% gewijzigd door merauder op 30-05-2014 00:09 . Reden: Typo ]

Pagina: 1 ... 40 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.