Financiële onafhankelijkheid Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 100 Laatste
Acties:
  • 758.066 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:21
Rust, reinheid en regelmaat toch? Dat is het belangrijkste :) Gaat wel een beetje offtopic zo.

Het vakantiegeld is hier alweer uitgegeven, mijn dak moet opnieuw gedaan worden. En opnieuw voegen staat ook nog op de planning voor dit jaar, het onderhoud komt hiermee voor het 3e jaar op rij weer ruim boven de 1% van de waarde (dat dacht ik ergens als vuistregel gelezen te hebben in dit topic). En het is niet iets wat ik zelf ga doen, beetje te riskant met 2 linkerhanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

hv08 schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 16:42:
Rust, reinheid en regelmaat toch? Dat is het belangrijkste :) Gaat wel een beetje offtopic zo.
De drie R's zijn ouderwets, tegenwoordig zijn het de _vier_ R's
Rust, Reinheid, Regelmaat en Ritalin ;)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

AlterEgo schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 16:26:
[...]

Goede tip. Echter, bij het ABP kun je de keuze "nabestaandenpensioen of niet?" pas maken op het moment dat je met pensioen gaat , en is de "besparing aan premie" aanmerkelijk kleiner dan wanneer je die keuze veel vroeger in je leven zou kunnen maken. Dat verschilt blikbaar per pensioenaanbieder.
Bij mijn pensioenfonds is dat ook zo. Met de premie bedoelde ik dat dat de premie is die je betaalt voor die verzekering als je al met pensioen bent. Als je je partner wel verzekert, dan krijg je bv 900 per maand, maar als je dat niet doet, dan krijg je 1000 euro per maand. En dat dus de rest van je leven. Je partner heeft het omgekeerde. Dus als je verzekert, dan krijg je samen 1800 p/m en zodra een van de twee komt te overlijden krijgt de overblijvende 900+300=1200.
Als je niet verzekerd zou hebben heb je gedurende de hele tijd dat je samen leeft 2000 p/m en na overlijden van een van de twee 1000. Dus de overblijvende partner moet minimaal net zo lang alleen leven als dat je samen geleefd hebt om in ieder geval uit de kosten te komen. En pas daarna ga je winst maken.
Dat systeem stamt nog uit de tijd dat getrouwde vrouwen dus gewoon helemaal niet werkten. Dan kon een man zijn vrouw verzorgd achterlaten. Het is trouwens nog steeds zo dat maar weinig vrouwen echt een full time job hebben en dus ook een volledig pensioen opbouwen. Maar als je dus een van die zeldzame vrouwen hebt die wel 40-50 jaar een volledige werkweek hadden is het een methode om geld te besparen

[ Voor 5% gewijzigd door Ortep op 20-05-2014 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
rube schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 16:35:
Dus met andere woorden, leven waar het leven voor bedoeld is (althans, dat is duidelijk de wens van deze mensen voor hun kinderen) en dus lekker reizen is veel beter voor de kinderen en je maakt je eigen andere wensen (veel geld verdienen, "aanzien" etc.) ondergeschikt aan de opvoeding van je kinderen :+
offtopic:
En ik maar denken dat stabiliteit, vriendjes en school belangrijk waren voor een kind. Al die vooroordelen...we zouden allemaal moeten globetrotten met ons kroost. Toch interessant om eens uit te zoeken waarom dit soort topics zo vaak afbuigen naar de pros en cons van algeheel alternatieve levensstijlen en andere rariteiten. Het is alsof we bij gebrek aan het snel bereiken van FO dan maar besluiten om niet alleen slim om te gaan met geld maar om Jan Modaal en alles wat hij doet als volslagen idioot te verklaren en op die manier niet alleen maar te denken aan onze middelen (geld), maar bij gebrek aan snelle resultaten ook onze wensen aan te passen om zo sneller een doel te bereiken.

[ Voor 20% gewijzigd door Config op 20-05-2014 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:57
Omdat financiele onafhankelijkheid een stuk breder is als geld alleen.

Maar, zeker bezig met geld. Heb gisteren weer wat aandelen en edelmetalen gekocht en geinvesteerd in een (zeer kleine) lening.
Maar ik blijf er moeite mee houden omdat voor mijn gevoel alles zo hoog staat.

Aan de andere kant, als we het niet regelmatig doen neemt het bedrag op de spaarrekening alleen maar toe. Levert niets op en mocht de markt gewoon nog verder omhoog gaan dan gaat het gevoelsmatig nog lastiger om dan te investeren...een luxe probleem, ben ik me heel goed van bewust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Config schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 17:48:
[...]

offtopic:
En ik maar denken dat stabiliteit, vriendjes en school belangrijk waren voor een kind. Al die vooroordelen...we zouden allemaal moeten globetrotten met ons kroost. Toch interessant om eens uit te zoeken waarom dit soort topics zo vaak afbuigen naar de pros en cons van algeheel alternatieve levensstijlen en andere rariteiten. Het is alsof we bij gebrek aan het snel bereiken van FO dan maar besluiten om niet alleen slim om te gaan met geld maar om Jan Modaal en alles wat hij doet als volslagen idioot te verklaren en op die manier niet alleen maar te denken aan onze middelen (geld), maar bij gebrek aan snelle resultaten ook onze wensen aan te passen om zo sneller een doel te bereiken.
Ik had al gereageerd, naar ondertussen had je je post aangepast.
En ik denk dat ik mensen niet zo snel voor volslagen idioot verklaar, hooguit om hier een beetje tegendraads te zijn ;)

Maar als mensen dus anders zijn als de 'massa' zijn het voor jou opeens wel rariteiten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Ja. Gechargeerd, of course ;).

Let's talk money. Iemand ervaring met inkopen doen in Duitsland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:43

mb1

Config schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 18:47:

Ja waar doel je op?
Shampoo wasmiddelen tandpasta, drank en brandstof zijn de grote winst pakkers over de grens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Ik heb afgelopen donderdag mijn negen fondsen grote mix van aandelen en obligaties omgegooid naar twee Vanguard aandelen fondsen (EU Stock en World stock), twee Vanguard obligatiefondsen (EU gov en US gov) en één Pimco Diversified income fonds. De mix die ik aanhoud, is 70% aandelen, 25% gov bonds en 5% in het Pimco fonds. De onderlinge verdeling EU-World is 50-50 en bij de gov bonds EU-US 40-60.

De omzetting is nog gaande en hopelijk aan het einde van de week afgerond. Het totale "verlies" aan verkoopkosten is ongeveer 0.1%.
Config schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 18:47:

Wat wil je weten? :)

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Als ik 1 stop wil maken ergens om groot in te slaan in bovenstaande items, wat is dan een goede keten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Laatst online: 10:18
Vakantiegeld weer binnen samen bij elkaar iets van netto 2200-2400 euro, dit wordt dit jaar echt besteedt aan de vakantie :) deze keer doet het z'n naam dus eer aan!

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Config schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 19:19:
[...]

Als ik 1 stop wil maken ergens om groot in te slaan in bovenstaande items, wat is dan een goede keten?
www.Rosmann.de Drogisterij keten a la kruidvat

www.globus.de Mega supermarkt met een paar 1000 parkeerplaatsen, je parkeert dan bij 'hertje' 123. Of bij stoomboot 456. Zit meestal in de middle of nowhere. Heeft vaak ook een bouwmarkt die ook veel goedkoper is dan Nederland. Mijn badkamer komt er vandaan...scheelde al snel de helft. Doet ook non food. Denk een beetje aan de Makro
En natuurlijk als je er toch bent: www.lidl.de en www.aldi.de

Ze zitten allemaal ook regelmatig bij elkaar in de buurt.
Dan heb je nog als bouwmarkt www.obi.de en voor kleding kan je denken aan www.takko.de

Ook die zitten regelmatig vlak bij de anderen.

Duitsers herkennen de eigen merken van de Takko en vinden dat het een soort Zeeman is. Maar Nederlanders herkennen de merken niet, net zoals ze de eigen merken van Globus niet kennen. En zeggen dan: Goh wat een leuke dingen heb je aan.

Dat geldt trouwens ook andersom. AH Euroshopper bier (Tegenwoordig heet dat Basic) vinden we hier een c of een d merk. Maar ik breng het met trays tegelijk naar Duitsland omdat ze het daar zo lekker vinden. Ze geven me er graag Fransiskaner Weizen voor terug. Me happy you happy everybody happy

Groenten en koffie daarvoor moet je niet in Duitsland zijn. Ook niet voor dingen als kant en klaar maaltijden. Maar vlees, drogisterijen, vleeswaren en aardappel!!! producten hebben ze in overvloed en tegen hele mooie prijzen. En natuurlijk alcohol. Ik kocht dit weekend Johnnie Walker Black Label voor 22.50 Die is hier al snel een tientje duurder

[ Voor 89% gewijzigd door Ortep op 20-05-2014 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Super, dank je wel. Heb je enig idee van de besparingen die haalbaar zijn in non-perishables en cosmetica?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Config schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 20:01:
[...]

Super, dank je wel. Heb je enig idee van de besparingen die haalbaar zijn in non-perishables en cosmetica?
Ik kocht vorige week voor 3,90 tandpasta bij Rosmann. Dat waren dus wel 10 tubes. Maar dat was een aanbieding. Wel eigen merk. Een bekend merk is 0.79 per tube. http://www.rosmann.de/ver...ncreme/5000174118452.html
Kijk op de links en je ziet wat de aanbiedingen zijn. Haarverf schijnt enorm te schelen. Maar ik gebruik het niet. Ik ben nog donker van mezelf ;)
Hier nog even een kaartje
https://www.google.com/maps/@49.982256,7.541868,17z
Dat ligt niet echt om de hoek, maar deze ken ik. Het is om aan te geven hoe dingen bij elkaar liggen. Het hele gebied is net iets meer dan twee kilometer breed en 1200 meter hoog of zo.
Je ziet er de glubus baumarkt op, maar daar ligt de gewone supermarkt naast. Er is ook een Bon Prix zichtbaar, een aldi, er is ook een lidl, maar die staat er niet op vermeld. Verder nog een Obi, een Vogele en er is ook nog een Takko vlak naast " Das Futterhaus". Die die levert producten voor huisdieren. In die hoek zit ook Deichman. Ik geloof dat dat schoeisel is.

Als je benzine wilt tanken in Duitsland, houd er dan rekening mee dat ze daar de benzineprijs iedere 2 uur aanpassen. En dat hij 's avonds goedkoper is dan 's morgens. En dat dat zomaar 10 cent per liter kan schelen.
E10 is de goedkoopste en kan in iedere moderne motor. Wat wij 'normaal' noemen, noemen de Duitsers 'super'
Dus prijsvergelijkingen tussen Duitse en Nederlandse benzine neem ik altijd met een korrel zout. Wanneer gemeten? En heb je echt onze normale benzine vergeleken met de Duitse super? (Ron 95). En vergelijk je dan niet onze advies snelwegprijs met een benzine station naast de Globus?
Dan kom je soms tot de schokkende conclusie dat hij hier en daar in Duitsland soms duurder is dan in bij mij om de hoek in Rotterdam. Meestal wel goedkoper, maar niet altijd

[ Voor 39% gewijzigd door Ortep op 20-05-2014 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:08

Don Quijote

El Magnifico

Arthas schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 19:14:
Ik heb afgelopen donderdag mijn negen fondsen grote mix van aandelen en obligaties omgegooid naar twee Vanguard aandelen fondsen (EU Stock en World stock), twee Vanguard obligatiefondsen (EU gov en US gov) en één Pimco Diversified income fonds. De mix die ik aanhoud, is 70% aandelen, 25% gov bonds en 5% in het Pimco fonds. De onderlinge verdeling EU-World is 50-50 en bij de gov bonds EU-US 40-60.
Waarom heb je specifiek voor fondsen gekozen en niet voor bijvoorbeeld soortgelijke ETFs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Ortep schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 20:08:
[...]

E10 is de goedkoopste en kan in iedere moderne motor.
Die E10 rommel zou ik van wegblijven, de motoren lopen er iig niet lekker op :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

JBplap schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 20:41:
[...]

Die E10 rommel zou ik van wegblijven, de motoren lopen er iig niet lekker op :X
De mijne (Toyota Yaris) loopt er zelfs beter op. Ik hou mijn brandstof gebruik heel goed bij en op E10 loopt hij duidelijk wat zuiniger. En dat is niet bij één enkel keer tanken, maar nu al een paar jaar lang. Ja ik weet dat het niet zou moeten, maar de praktijk wijst anders uit.
De 13 jaar oude ford Ka van mijn vrouw loopt er wel slechter op. Daarom schreef ik ook: Moderne motoren lopen er prima op

[ Voor 6% gewijzigd door Ortep op 20-05-2014 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
Wat Ortep al aangegeven heeft plus mijn vaste stekken, Kaufland (www.kaufland.de), Rewe (www.rewe.de) en Real(www.real.de). Het zijn alle drie winkels vergelijkbaar met Globus (wel kleiner), maar voor mij veel dichterbij (alle drie binnen 15km). Een stuk dichterbij dan Ortep's Globus in ieder geval :) Het moet voor mij persoonlijk ook nog nut hebben om er naartoe te rijden en niet de "winst" aan kortingen kwijt raken aan de extra brandstof.

Real.de heeft zelfs een maandelijkse aanbieding voor "die Holländische Kunden" en de parkeerplaats staat ook behoorlijk vol met gele kentekens.

Nu woon ik vlakbij de grens en was boodschappen doen in Duitsland voor mij ook vroeger al de gewoonste zaak. Toch wil ik een simpel advies geven en dat is om er een dagje uit van te maken. Zeker als je een paar uur in de auto moet zitten, dan is simpel boodschappen doen nog steeds boodschappen doen.
Zoek een stad uit waar je wel naartoe zou willen (let wel op de milieuzones) en kijk wat daar aan winkels is.
Oberhausen is met Europa's grootste shopping centrum CentrO een gewilde plek.

Wat is goedkoper:
Bier, wijn en zeker sterke drank. Ik weet niet anders dan dat de sterke drank uit Duitsland komt. De plaatselijke slijter ziet mij alleen als ik Drie Sterren Jenever moet hebben voor een verjaardag.
Bier per krat is 10 liter en niet 7.2 zoals in Nederland. Ook is de prijs per krat vaak lager. Winst zeker 25%
Wijn afhankelijk van welke fles, maar ter vergelijk: bij de lokale Plus Grand Sud Merlot 1L, €4,49 en in Real €2,49. 40-50% dus
Vlees en vooral de grootverpakkingen. Ik heb nog geen Duitse supermarkt betrapt op kiloknallers. Daar doen ze aan diepvriesvakvullers. Verpakkingen van 2-3 kilo zijn standaard. Hierdoor ligt de kiloprijs vaak 20-25% lager dan in Nederland.
Babyvoeding, 15-20% goedkoper. Shampoo e.d. 5-10% goedkoper.
Het voordeel haal je vooral in de grote hoeveelheden.

Voor de goedkopere brandstof moet je wel een beetje zoeken. Zeker bij de tankstations waar veel Nederlanders komen, zijn de prijzen ook al behoorlijk aangepast. De winst is misschien nog steeds 10-15 cent per liter, maar het verschil in adviesprijs NL-DE is ruim 25 cent op Euro95.(Super). Ongeveer 10 cent op diesel. Zoek naar de tankstations, die wat uit de richting liggen. E10 is niet voor iedere motor geschikt. Duitse automotoren lopen er wel normaal op, maar de wat oudere Volvo's bijvoorbeeld niet. Tank zeker geen Benzin, tenzij je een 15+ jaar oude wagen hebt. Benzin is benzine met 92 octaan en ongeveer iedere nieuwere auto gaat "pingelen".
Ravnoss schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 20:26:
[...]

Waarom heb je specifiek voor fondsen gekozen en niet voor bijvoorbeeld soortgelijke ETFs?
De switch is binnen SNS Fundcoach geweest, waarbij ik nog tot oktober in ieder geval geen beheerskosten heb. Daarna ga ik wel waarschijnlijk over naar ETF. De TER voor de twee aandelenfondsen zijn (voorlopig nog) respectievelijk 0.35 en 0.30, en voor de vergelijkbare Vanguard ETFs 0.29 en 0.25. Hoe makkelijk is het aanschaffen van een ETF en wat zijn de extra kosten? Ik zie bijvoorbeeld bij Meesman TER van ruim 0.5% op een World MSCI index tracker (geen etf). Ik heb dus nog wat vragen voor mijzelf

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Nog even een aanvulling op Ortep in "Financiële onafhankelijkheid"
Ik doe het bewust even apart om het niet te laten verdrinken in discussies
Ik was vergeten mee te rekenen dat als een van de twee partners overlijdt dat de andere dan vanzelf een hogere AOW krijgt. Dat maakt het nog minder zinvol om het te verzekeren. Er is immers al een extra inkomen op die manier. Waarom dan nog meer verzekeren en er voor betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Arthas schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 21:04:
Wat Ortep al aangegeven heeft plus mijn vaste stekken, Kaufland (www.kaufland.de), Rewe (www.rewe.de) en Real(www.real.de). Het zijn beide winkels vergelijkbaar met Globus (wel kleiner), maar voor mij veel dichterbij (alle drie binnen 15km). Een stuk dichterbij dan Ortep's Globus in ieder geval :) Het moet voor mij persoonlijk ook nog nut hebben om er naartoe te rijden en niet de "winst" aan kortingen kwijt raken aan de extra brandstof.
Kaufland is geloof ik een onderdeel van het Lidl concern Je ziet in ieder geval vaak dezelfde dingen een week later. Maar dat maakt natuurlijk niets uit.

Ja, 'mijn' Globus is een heel eind weg. Maar ik moet er regelmatig in de buurt zijn. Vandaar dat ik het gebied uitkoos. Voor mij is het nauwelijks om rijden. Het laat in ieder geval zien dat er heel veel vlak bij elkaar ligt. Dat is haast standaard in Duitsland. Zo trekken ze allemaal meer klanten. Ik weet dat je min of meer dezelfde groep winkels bij elkaar hebt in Gensingen. Ik neem aan dat dat overal wel zo zal zijn. Het zijn industrie gebieden met veel winkels. Iets wat in Nederland niet mag.

Maar je kan er een prima dagje van maken. Of van mijn part een weekendje. Je hebt in de aanbieding soms voor een paar tientjes al een heel leuk hotel en dan kan je gewoon nog meer doen. Ben je dan goedkoper? Nee, maar je hebt er wel het plezier bij. Uit eten kost in Duitsland ook heel wat minder dan in Nederland
Vergeet niet dat de statiegeld regels in Duitsland anders zijn. Ook op bier uit blik zit statie...en nog flink wat ook. Gooi je blikjes niet weg dus maar breng ze terug
Extra pluspuntje: Winkels zijn er tot 20:00 of zelfs 21:00 open. Iedere dag van de week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Laatst online: 10:18
In een ander topic kwam het ter sprake, maar ook interessant om hier te plaatsen. Voetballers worden vaak gezien als rijke mensen, echter blijkt dat 3 op 5 spelers na stoppen binnen 5 jaar failliet is.
Zo zie je maar weer dat efficiënt met je vermogen omgaan belangrijker is dan een grote smak geld binnen te halen en het er doorheen te jagen.

Bron o.a: http://www.independent.co...r-retirement-8519908.html

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ortep schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 20:08:
[...]
Als je benzine wilt tanken in Duitsland, houd er dan rekening mee dat ze daar de benzineprijs iedere 2 uur aanpassen. En dat hij 's avonds goedkoper is dan 's morgens. En dat dat zomaar 10 cent per liter kan schelen.
E10 is de goedkoopste en kan in iedere moderne motor. Wat wij 'normaal' noemen, noemen de Duitsers 'super'
Ik woon ook vlak bij de grens en tank vrijwel altijd in D.
Er zijn een aantal handige websites/apps die de actuele benzineprijzen geven.
o.a. http://www.clever-tanken.de/
Wel even de postcode (Postleitzahl) van de voor jou dichtsbijzijnde regio opzoeken.
Ik zie dat drogisterijmeuk ook werd genoemd in dit topic, een grote keten die een stuk voordeliger is dan NL is http://www.dm.de/de_homepage/
Neem liefst geen dames mee, want die voelen zich daar als een kind in een snoepwinkel, dan is de winst weer weg. ;)
Dit gaat wel off topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

martinusz schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 22:52:
In een ander topic kwam het ter sprake, maar ook interessant om hier te plaatsen. Voetballers worden vaak gezien als rijke mensen, echter blijkt dat 3 op 5 spelers na stoppen binnen 5 jaar failliet is.
Zo zie je maar weer dat efficiënt met je vermogen omgaan belangrijker is dan een grote smak geld binnen te halen en het er doorheen te jagen.

Accountant in "Financiële onafhankelijkheid"

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
martinusz schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 22:52:

Een profvoetballer heeft voor velen een voorbeeldfunctie gedurende zijn loopbaan. Verdient veel geld, rijdt in dure auto's, woont in dure huizen en gaat op dure vakanties. Ook worden er een hoop toeters en bellen aangeschaft om dat imago hoog te houden.

Maar uiteindelijk is de spaarratio natuurlijk bagger. Alles wat binnenkomt, wordt uitgegeven. Nu zullen een Van Persie of een Messi wel zoveel verdienen, dat ze het niet allemaal uit kunnen geven, maar een voetballer(of een ander bekend persoon) met een meer normaal salaris, probeert ook datzelfde plaatje hoog te houden.

Daar komt bij dat de tabloids niet graag schrijven over bekende personen die op hun centen blijven zitten. Voor een acteur of een zanger is dat natuurlijk funest. Zo houdt de media dus het beeld in stand, waarbij je zoveel mogelijk uit zou moeten geven en het liefst nog meer dan je buurman/collega.

Uiteindelijk ontstaat dus die ratrace van elkaar aftroeven qua materiele dingen, terwijl aan het eind van de race er een hoop spullen zijn en er weinig geld is. Best lullig als je dan van je miljoenenvilla naar een klein appartement op 5 hoog moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 11:34

Cliffie

Trompetslet

Van een TV in elke ruimte, naar nauwelijks ruimte voor de TV? :P

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Laatst online: 15-09 22:56

zomertje

Barisax knorretje

Over beleggen gesproken: hoe selecteren jullie aandelenfondsen? Zijn bijvoorbeeld de Morningstar ratings interessant?

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Goed gespreide EU en/of Wereld fonds.
Wellicht loop je wat rendement mis i.v.m. specifieke sectoren / locaties, maar dat neem ik voor lief, aangezien ik daarmee minder risico* loop door de brede spreiding.
Ik kijk niet naar ratings (ratings in 2007 anyone :P )

*kan ook nog behoorlijk volatiel kan zijn, maar dat hoop ik dan weer gedeeltijk te dempen / tegen te gaan met obligaties, OG, edelmetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

zomertje schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:09:
Over beleggen gesproken: hoe selecteren jullie aandelenfondsen? Zijn bijvoorbeeld de Morningstar ratings interessant?
Ratings kijk ik persoonlijk niet naar. Ik kijk in ieder geval naar de volgende zaken:
  1. Total expense ratio: Wat kost dit fonds/ETF me per jaar?
  2. Onderliggende stukken: In hoeverre past het fonds/ETF bij mijn strategie. Ik zou bijvoorbeeld nooit een AEX tracker nemen, omdat die qua spreiding niet aansluit bij wat ik zoek in een fonds/ETF.
  3. Tracking Error: Wanneer ik een S&P 500 ETF tracker koop, wil ik weten hoeveel slechter deze heeft gepresteerd dan de daadwerkelijke benchmark (de S&P 500).
  4. Dividend lek: In hoeverre is er sprake van een dividend lek bij dit fonds/ETF
Wanneer al deze punten allemaal naar tevredenheid zijn, overweeg ik een aankoop/investering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:54
Ivm de morningstar rating: Hoewel op zich geen slechte rating moet je er ook niet blind op vertrouwen. Het is namelijk een wiskundige berekening over hoe het fonds de afgelopen jaren heeft gepresteerd tov fondsen uit dezelfde categorie. Dit wil ook zeggen dat als jouw fonds dat focust op aandelen uit bv pakistan slechts 20% verloor waar andere fondsen die focussen op pakistan 40% verliezen, dan zal de morningrating van dat fonds alsnog hoog zijn. Terwijl je dat fonds evengoed wil mijden :-)

Ik kijk meestal naar kosten, rendement in het verleden (tot op zeker niveau gezien dit niet heiligmakend is), land uitgave (ivm dubbelbelasting), spreiding (je wil niet alles in de financiele sector, it sector), etc...
Kleine opmerking: voor fondsen die momenteel enkel spreken van 5 en 10 jaar rendement: 5 jaar geleden zaten we net achter de financiele crisis en 10 jaar geleden net achter de dotcom bubble. Dus laat je niet misleiden dat ze sindsdien vijf jaar terug 80% gestegen zijn bv maar ga ook eens kijken hoe hun grafiek in 2008 gedaald is enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:55
zomertje schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:09:
Wat Ravnoss al aangaf + de naamsbekendheid, betrouwbaarheid, trackrecord en geschiedenis van een fondsaanbieder. Een breed bekend fonds, met lange historie, ratings en een goede naam (bijv. Vanguard) heeft mijn voorkeur boven een minder bekend fonds.

Momenteel zit ik voornamelijk in de Ierse Vanguard ETFs (wereld, high yield, emerging markets), Skagen (Global en KonTiki) en een Fidelity emerging europe en Africa fonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
Accountant schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 13:14:
[...]
Kun je daar misschien iets meer over vertellen, hoe jij dat precies ziet? Dat zijn voor mij namelijk ook de redenen om ooit het ondernemerschap op te zoeken. Liefst een combinatie van FO aangevuld met parttime ondernemen.
Wat betreft eerlijk zaken doen:

Ik heb zelf een tijd gewerkt in grote ondernemingen, en heb in deze tijd een enorme hekel gekregen aan de werkwijze van dergelijke bedrijven en de toeleveranciers. De berekening tussen een schadeclaim / goed product, helpdeskmedewerkers met als doel om klanten weg te jagen en onzinprojecten starten binnen een grote opdracht om de tijd te doden. Mijn visie is dat de klant de weg van de minste weerstand krijgt voorgeschoteld. Ik wordt er wellicht niet heel erg rijk van, maar ik kan met een gerust hart gaan slapen.

Mijn voornaamste redenen om voor het ondernemerschap te kiezen en ook deze transitie te kiezen, is het kunnen doorzetten van mijn visie op zakendoen en producten die ik aanlever. Meer geld verdienen, of in mijn pyjama kunnen werken zijn wat minder bepalende redenen en zie ik als 'bijkomstigheden'.

Mijn FO plan uitvoeren doe ik overigens in kleine stapjes, zeg maar volgens de Agile methode. Oftewel een klein stapje maken, zorgen dat je daar komt, om vervolgens verder te kijken. Mijn vaste lasten zitten op dit moment op € 1200,- (wonen + eten + motor).

Mijn volgende stap is om dit terug te dringen naar € 1100, en vervolgens naar de € 1000. Simplistisch gedacht, bij een NETTO uurtarief van € 30,-, zou dat betekenen dat ik nog maar € 12000 / 30 = 400 uur per jaar hoef te werken om mijn huishouden draaiend te houden, ofwel een krappe 8 uur per week!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:06
@merauder
Ik kan me wel vinden in je verhaal. Mooi om te lezen dat jij al goed opweg bent om je ondernemersdroom uit te laten komen! Het hebben van een afwijkende visie ten opzichte van de werkgever is voor mij ook een sterke motivator om ooit de stap te zetten.
Meer geld verdienen zou voor mij ook niet het uitgangspunt zijn, dikke kans dat ik juist minder zou gaan werken als ik voor mijn gevoel teveel zou verdienen. Ik heb alleen nog onvoldoende vertrouwen in mezelf dat ik die minimale omzet kan binnen slepen. Dus sowieso nog even bufferen om voldoende uithoudingsvermogen(=cash) en ervaring op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
@Accountant:

Een minimale omzet binnenhalen vind ik zelf ook erg eng, maar door het gefaseerd te doen lukt het me nu wel om een enigszins stabiel inkomen uit onderneming te halen. Op dit moment is het allemaal zakgeld wat ik vervolgens investeer in mijn woning. Zodra de omzetten wat vastigheid vertonen ga ik werkuren wegstrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Dat is wel een groot voordeel dat je in deeltijd kunt ondernemen. Binnen mijn vakgebied is dat helaas onmogelijk door een concurentiebeding. Ik zou natuurlijk wel een webshop mogen starten maar daar ligt mijn passie niet. Ik heb er wel al eens aan gedacht om buiten mijn vakgebied te gaan werken om zo het concurentiebeding te omzeilen en toch in deeltijd te ondernemen maar daar vind ik mijn werk dan weer net wat te leuk voor. Misschien is het enge/risico dat ik loop ook hetgeen me remt en juist als ondernemer moet je risico's durven aan te gaan, dus ben ik momenteel nog ongeschikt als ondernemer.

Waar ik later wel blij mee ben is dat ik voor 75% terugkerende omzet zal krijgen. Het winnen van klanten zal met name de eerste jaren lastig zijn maar als ze eenmaal binnen zijn dan hoef ik niet ieder jaar naar 100% nieuwe omzet te zoeken dat vind ik voor mezelf een groot voordeel. Dat is ook direct het grootste vraagstuk waar ik momenteel met worstel.

Doordat mijn vrouw ook een goed betaalde baan heeft lopen we eigenlijk 0,0 risico. Mocht alles mislukken dan hoef ik "maar" 500-750 bij te verdienen om op ons huidige uitgave patroon uit te komen. Dat lijkt me niet zo heel lastig, en verder behoeft een bedrijf nagenoeg geen forse investeringen, dus ik zou vrij van financieringen kunnen ondernemen (dat schept ook rust).

Lijkt me overigens een heerlijk gevoel werkuren wegstrepen voor je eigen droom en visie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
rube schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 09:04:
[...]
rube schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 16:18:
Degiro is goedkoop maar heeft wat vervelende voorwaarden
[...]
Gisteravond werd ik gebeld:

quote:
Degiro, we zien dat u nog in het bevestigingsproces zit. Kunnen we u helpen
Ik: Ja, ik kon pas na het aanmelden de voorwaarden zien, en die bevallen me niet zo.
Degiro: gaat het om het uitlenen van aandelen
Ik: Ja precies
Degiro: We komen binnenkort ook met een account waar dit niet meer mogelijk is. Mag ik u op de hoogte houden?
Ik: ja graag, op wat voor termijn zal dat zijn?
Degiro: over circa 4 weken

We wachten af, ik zou het wel interessant vinden (mits ze natuurlijk niet de kosten voor een niet-uitleen account opeens de transactiekosten omhoog gaan gooien).
Duurde wel wat langer als de aangegeven 4 weken, maar gisteren kreeg ik een email:
Het Custody Profiel

Sinds deze week is het mogelijk om bij DEGIRO een account te openen waarbij de effecten niet langer kunnen worden uitgeleend. U heeft aangegeven geïnteresseerd te zijn in het gebruikmaken van zo’n type account. U kunt dit type account openen door een nieuw account aan te maken op www.degiro.nl en in stap 5 van het aanmeldingsproces het ‘Custody Profiel’ te selecteren.

Hoe verschilt het Custody Profiel ten opzichte van de huidige Account types?

Naast het feit dat de effecten niet langer kunnen worden uitgeleend bij het aanhouden van een Custody Profiel kent dit type account ook nog een aantal andere verschillen ten opzichte van de reguliere account types. Zo is de handel in derivaten met dit accounttype niet langer mogelijk, zijn realtime koersen voor Euronext niet meer gratis (€5 per maand) en zijn een aantal tarieven aangepast. U blijft echter wel gewoon profiteren van onze zeer lage tarieven en bent veelal nog steeds veel goedkoper uit om te handelen op het platform van DEGIRO.
Ik moet e.e.a. nog even goed doornemen, maar lijkt er zo op het eerste gezicht goed uit te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Torgo schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 12:55:
[...]

Wat Ravnoss al aangaf + de naamsbekendheid, betrouwbaarheid, trackrecord en geschiedenis van een fondsaanbieder. Een breed bekend fonds, met lange historie, ratings en een goede naam (bijv. Vanguard) heeft mijn voorkeur boven een minder bekend fonds.

Momenteel zit ik voornamelijk in de Ierse Vanguard ETFs (wereld, high yield, emerging markets), Skagen (Global en KonTiki) en een Fidelity emerging europe en Africa fonds.
Goede tips, ook van Lointje. Ik kijk naar historie, samenstelling, risico en rating. en naar de naam en hoe t past in mn portefeuille verdeling. ik heb er wel last van gehad dat de dollar steeds gestegen was de afgelopen jaren, dat kost je ook rendement. Hoe doen jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

rube schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 10:55:
[...]

Duurde wel wat langer als de aangegeven 4 weken, maar gisteren kreeg ik een email:

[...]

Ik moet e.e.a. nog even goed doornemen, maar lijkt er zo op het eerste gezicht goed uit te zien.
Dit is wel goed nieuws! Ik ben redelijk sceptisch met betrekking tot deGiro, maar het niet langer uitlenen van effecten geeft me wel iets rust. Misschien weer eens rustig door de voorwaarden heen gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Don Quijote op 22-05-2014 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
@Degiro

Ik heb even de tarieven tussen de verschillende accounts vergeleken (wel/niet aandelen uitlenen):
tarieven niet uitlenen
tarieven wel uitlenen

Alleen aandelen en warrants zijn mogelijk, geen futures, opties e.d.
Voor mij geen probleem, en als je wel futures / opties etc. wil doen, kun je daarvoor natuurlijk altijd een een "wel uitlenen" account aanhouden.

Qua kosten is, wat over het algemeen van toepassing is vrijwel alles is het zelfde.
Alleen een belangrijk verschil: Dividendverwerking kost: € 1,- 3,00% (maximaal 10% van het dividend)

Als ik de transactie kosten vergelijk met Lynx, dan is het verschil bij aanschaf van aandelen in de meeste gevallen (voorbeelden) circa 5 euro

Als je dus b.v. voor 1000 euro Coca-Cola koopt tegen 3.0% dividend rendement, krijg je (bruto) circa € 30,- dividend per jaar, € 7,50 per kwartaal.
Dan betaal je dus ieder kwartaal € 0, 75 cent (maximaal 10% van het dividend). Na 7 kwartalen (<2 jaar) heb je dan al € 5.25 extra aan kosten betaald t.o.v. Lynx (gratis dividend verwerking) waar de aanschafkosten circa € 5,- hoger zijn.

Natuurlijk heb je ook nog de sluitkosten die bij Lynx weer € 5,- hoger zullen zijn. Maar ik ga ervan uit dat de meeste hier voor de lange termijn beleggen (buy and hold :P )

Bij 10K aan Coca-Cola, krijg je (bruto) circa € 300,- dividend per jaar, € 75,- per kwartaal.
Dan betaal je dus ieder kwartaal € 3,25 aan dividend verwerking. Dan is het na circa 2 kwartalen al duurder bij Lynx (verschil in aanschaf is ook dan circa € 5,-).

Kortom, op het 1ste gezicht lijkt het leuk, maar op de wat langere termijn lijken ze (in ieder geval voor buy-hold dividend beleggers) duurder te zijn als Lynx. Helaas :|

Ik hoor graag andere opmerkingen, gedachten, berekeningen hierover als ik het mis heb/niet volledig ben.

[ Voor 5% gewijzigd door rube op 22-05-2014 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

rube schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 13:49:
@Degiro

Ik heb even de tarieven tussen de verschillende accounts vergeleken (wel/niet aandelen uitlenen):
tarieven niet uitlenen
tarieven wel uitlenen

Alleen aandelen en warrants zijn mogelijk, geen futures, opties e.d.
Voor mij geen probleem, en als je wel futures / opties etc. wil doen, kun je daarvoor natuurlijk altijd een een "wel uitlenen" account aanhouden.

Qua kosten is, wat over het algemeen van toepassing is vrijwel alles is het zelfde.
Alleen een belangrijk verschil: Dividendverwerking kost: € 1,- 3,00% (maximaal 10% van het dividend)

Als ik de transactie kosten vergelijk met Lynx, dan is het verschil bij aanschaf van aandelen in de meeste gevallen (voorbeelden) circa 5 euro

Als je dus b.v. voor 1000 euro Coca-Cola koopt tegen 3.0% dividend rendement, krijg je (bruto) circa € 30,- dividend per jaar, € 7,50 per kwartaal.
Dan betaal je dus ieder kwartaal € 0, 75 cent (maximaal 10% van het dividend). Na 7 kwartalen (<2 jaar) heb je dan al € 5.25 extra aan kosten betaald t.o.v. Lynx (gratis dividend verwerking) waar de aanschafkosten circa € 5,- hoger zijn.

Natuurlijk heb je ook nog de sluitkosten die bij Lynx weer € 5,- hoger zullen zijn. Maar ik ga ervan uit dat de meeste hier voor de lange termijn beleggen (buy and hold :P )

Bij 10K aan Coca-Cola, krijg je (bruto) circa € 300,- dividend per jaar, € 75,- per kwartaal.
Dan betaal je dus ieder kwartaal € 3,25 aan dividend verwerking. Dan is het na circa 2 kwartalen al duurder bij Lynx (verschil in aanschaf is ook dan circa € 5,-).

Kortom, op het 1ste gezicht lijkt het leuk, maar op de wat langere termijn lijken ze (in ieder geval voor buy-hold dividend beleggers) duurder te zijn als Lynx. Helaas :|

Ik hoor graag andere opmerkingen, gedachten, berekeningen hierover als ik het mis heb/niet volledig ben.
Heel mooi vergelijk, waarbij ik je conclusie ondersteun. Voor de buy&hold (dividend)belegger eigenlijk geen optie met deze voorwaarden. Ik zal er vanavond/dit weekend ook eens rustig naar kijken. Maar alvast bedankt hiervoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Om even iets anders tussen door te gooien:

YouTube: Over 100 Jaar • Klein Orkest

"Het leven is tijdelijk en de dood is onvermijdelijk"
"Over 100 jaar zijn jullie allemaal dood, en wij ook"

En daarom moeten we genieten van het leven :+
(en dat betekend voor mij zo min mogelijk werk doen dat ik niet leuk vind :P )

[ Voor 3% gewijzigd door rube op 22-05-2014 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ravnoss schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 13:58:
[...]

Heel mooi vergelijk, waarbij ik je conclusie ondersteun. Voor de buy&hold (dividend)belegger eigenlijk geen optie met deze voorwaarden. Ik zal er vanavond/dit weekend ook eens rustig naar kijken. Maar alvast bedankt hiervoor!
Ik beleg sinds kort voornamelijk in EFT en fondsen. Volgens mij wordt daar het dividend in de koers verwerkt (correct me if I'm wrong please). Daar zou het dus wel gunstig voor zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Bij sommige fondsen/ETF is dat het geval, maar zeker niet bij alle!
Dus even de moeit waard om te kijken of er wel/geen dividend uitgekeerd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
Je hebt kapitaalfondsen en dividendfondsen (ook wel distributiefondsen). De eerste herbeleggen hun dividend zelf in het fonds. De dividendfondsen keren een dividend uit. Bij ETF's heb je een soortgelijke verdeling. Je moet dus zelf goed opletten. Sommige fondsen bestaan in beide varianten, maar ze zullen dus elk een eigen ISIN code hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Inderdaad het gros van de Vanguard ETFs en bijvoorbeeld ook ThinkETF keert gewoon dividend uit.
Desalniettemin is het altijd wel een aardige discussie of je dividenden wilt herbeleggen (DRIP bij veel Amerikaanse effecten), of uit wil laten keren.
Persoonlijk laat ik dividend het liefste cash uitkeren, zodat ik het vrijgekomen geld kan beleggen in het bedrijf/fonds/etf die op dat moment het aantrekkelijkst is op dat moment. Het kan namelijk best zijn dat wanneer Shell dividend uitkeert, ik op dat moment liever investeer in Unilever (om wat voor reden dan ook) dan mijn positie in Shell vergroot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
aangezien je belasting op dividend moet betalen (zo niet dubbel), is het dan niet veel interessanter op de lange termijn om altijd te herbeleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist krijg ik reactie op een vraag die ik nog open had staan, wat voor mij daardoor het custody profiel nog onaantrekkelijker maakt
Hoi,

Bedankt voor de snelle reactie.
Bij het custody profiel staat:
Geen gratis real-time koersen ( 5,- EUR per maand)

Zijn de realtime koersen optioneel? Dus in andere woorden, ik ben niet verplicht de 5 eur per maand te betalen?

Mvg
Reactie van De Giro:
Geachte heer,

Bedankt voor uw email.

Op het moment is dit niet optioneel, oftewel een custody account kost nu 5 euro per maand. Wij zijn zeker voornemens om dit wel optioneel te maken maar ik kan u geen beloftes doen over wanneer wij dit gaan invoeren.

Mocht u verder nog vragen hebben dan hoor ik dat graag van u.

Met vriendelijke groet,

Joep Visschers

= DEGIRO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Oh, haha. Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat het optioneel was (zoals gebruikelijk).
Ok, Degiro, dit is GEEN verbetering.

Ik zal mijn account bij Degiro aanhouden, maar het zal maar een klein beetje uit maken van de gehele portefeuille (wellicht willen ze dat ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

eperon schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 14:48:
aangezien je belasting op dividend moet betalen (zo niet dubbel), is het dan niet veel interessanter op de lange termijn om altijd te herbeleggen?
Dat is altijd de discussie. En een reden dat Buffet met Berkshire Hathaway geen dividend uitkeert :). Ik heb daarentegen liever iets meer controle over mijn portfolio. Daarbij komt dat de betaalde dividendbelasting (15%) weer aftrekbaar is in box 3 bij je aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-08 23:32

DarkKnight

Narf

Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 14:56:
Zojuist krijg ik reactie op een vraag die ik nog open had staan, wat voor mij daardoor het custody profiel nog onaantrekkelijker maakt

[...]

Reactie van De Giro:

[...]
Interessant. Daarmee zijn ze gelijk 'duur' te noemen. Dit geeft ook gewoon aan dat de race to the bottom in Nederland toch lastiger is dan sommige aanbieders doen laten lijken aan de oppervlakte.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mij is financiële zelfstandigheid de bereidheid om "terug te schakelen" wanneer je een tegenslag hebt. Ik ben opgegroeid met vrij spaarzame ouders waardoor ik zelf ook goed kan om gaan met geld. Daarnaast is het als software ontwikkelaar niet heel slecht verdienen tegenwoordig. Oftewel een gezond buffer kunnen wij wel sparen.

Maar, ik heb de leeftijd van 30 nog niet bereikt en vind het moeilijk om na te gaan denken of plannen te maken over wanneer ik 50 of 60 zou zijn, laat staan de pensioengerechtigde leeftijd. Er kan nog zoveel veranderen...

Wat ik wel weet is dat van alles waar ik mijn aan geld heb uitgeven, de reizen mij het beste bijstaan. Spullen voelen toch vaak aan als iets waar je zorg of stress van krijgt. Moet je weer extra verzekeren etc. Het is bijv een stuk relaxter om rond te rijden in een wat oudere auto, zodat niet elk krasje pijn doet. Als je kinderen hebt, mag je je niet druk maken over je meubilair.

In het geval van Accountant zou ik me waarschijnlijk steeds erg druk maken over het feit dat er zoveel geld opgepot is, waar 'van alles' mee kan gebeuren. ( Inflatie, crisis, diefstal, echtscheiding, overlijden, opeten ivm bijstand etc). Je hebt simpelweg niet altijd alles in de hand.

Die laatste zorg is voor mij groter dan de zorg of ik mijn werk nog leuk zal vinden. (Of dat ik dan nog werk kan vinden). Wat dat betreft ben ik bereid om op een houtje te bijten. Je nu realiseren dat we in een welvaartsland leven en dat niet alles vanzelfsprekend is, helpt hierbij een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 22:47
Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 00:36:

In het geval van Accountant zou ik me waarschijnlijk steeds erg druk maken over het feit dat er zoveel geld opgepot is, waar 'van alles' mee kan gebeuren. ( Inflatie, crisis, diefstal, echtscheiding, overlijden, opeten ivm bijstand etc). Je hebt simpelweg niet altijd alles in de hand.
Daarvoor heb je risk management om te bepalen waar je comfortabel mee bent en risico's in te dekken. Voor elk scenario dat je opnoemt is er een maatregel te verzinnen.

Het is trouwens geen 'geld oppotten', maar 'vermogen opbouwen'. Het eerste draait vooral om minder consumeren, het tweede om genereren van passief inkomen. Je doet hetzelfde, maar denkt anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Maar, ik heb de leeftijd van 30 nog niet bereikt en vind het moeilijk om na te gaan denken of plannen te maken over wanneer ik 50 of 60 zou zijn, laat staan de pensioengerechtigde leeftijd. Er kan nog zoveel veranderen...
Er is (nu nog) een leeftijd waarop je AOW krijgt en mogelijk pensioen uitkering als je dat opbouwt via de traditionele weg.
Maar probeer de gedachte aan "pensioengerechtigde leeftijd" eens los te laten. Die bestaat namelijk niet.
Als jij voldoende kunt terugschakelen en voldoende buffer kunt opbouwen, naar je eigen maatstaven, kun jij die "pensioengerechtigde leeftijd" zelf bepalen.
En dat hoeft dan dus niet bij 60 jaar te zijn. Of 50 jaar. Als jij dat echt zou willen kun je dat al over 5 jaar zijn (software engineer: verhuis naar de VS, verdien $ 150K per jaar, spaar 85% en je bent FO in 5 jaar).

En de traditionele pensioen-methode is stoppen met werken. Hier hebben we het over Financiele onafhankelijkheid, zodat je kunt doen wat je zelf wilt.
Dat kan zijn dat je stopt met werken, maar hoeft niet. Je kan ook geheel ander (vrijwilligers)werk gaan doen, puur omdat je dat leuk vind.
Wat ik wel weet is dat van alles waar ik mijn aan geld heb uitgeven, de reizen mij het beste bijstaan. Spullen voelen toch vaak aan als iets waar je zorg of stress van krijgt. Moet je weer extra verzekeren etc. Het is bijv een stuk relaxter om rond te rijden in een wat oudere auto, zodat niet elk krasje pijn doet. Als je kinderen hebt, mag je je niet druk maken over je meubilair.
Helemaal waar (en ik heb 2 kinderen ;) )
Zoals Misterblue hierboven zegt.
En, nee, je hebt niet alles in de hand. Daarom zul je altijd jezelf zodanig moeten kunnen aanpassen dat je weet te (over)leven. Ook als je b.v. je gehele vermogen zult verliezen om wat voor reden dan ook.
Vermogen is daarom wat mij betreft maar een pijler bij financiële onafhankelijk. Uitgaven weten te beperken door je levenswijze (veel zelf kunnen doen, inventief zijn etc.) is minstens net zo belangrijk.
Die laatste zorg is voor mij groter dan de zorg of ik mijn werk nog leuk zal vinden. (Of dat ik dan nog werk kan vinden). Wat dat betreft ben ik bereid om op een houtje te bijten. Je nu realiseren dat we in een welvaartsland leven en dat niet alles vanzelfsprekend is, helpt hierbij een hoop.
Op een houtje bijten als je 60 bent en geen kans meer ziet om dat te veranderen tot je dood gaat, is een stuk minder prettig als op een houtje bijten als je student / in de 20 bent en je nog wel veel mogelijkheden hebt. Nu leven we nog in een welvaartsland, maar sociale voorzieningen zijn al een stuk minder en ik zie dat nog wel een tijdje doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Ik zie alleen een bedreiging in diefstal, ik ben ook benieuwd wanneer er eens een digitale meltdown zal plaatsvinden en hoe we dan in het geheel staan. Want dat die ooit moet komen dat staat vast. Voor de rest van de risico's zie ik het oppotten zoals jij het noemt alleen maar als voordeel.

Toch lijkt het me in financieel opzicht handig om je leven een beetje te plannen. Er kan inderdaad nog veel veranderen in 20 of 30 jaar tijd maar je wilt toch ook graag je huidige welvaartsniveau behouden neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Accountant schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 09:04:
[...]
ik ben ook benieuwd wanneer er eens een digitale meltdown zal plaatsvinden en hoe we dan in het geheel staan. Want dat die ooit moet komen dat staat vast.
Hoe zie je dat voor je? Complete vernietiging van alle digitale info overal ter wereld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fimke
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-09 17:53
De tijd dat we fulltime werkten en nog geen koophuis en kinderen hadden was de periode dat we het meeste konden sparen en veel gereisd hebben. Nu met kids en hypotheek en parttime werken sparen we nog steeds maar is de spaarratio veel lager. Reizen zoals we deden doen we niet meer, voor 5 personen vliegtickets in de schoolvakantie kopen is duur, daar hebben we een andere invulling aan gegeven. Ik vind het een fijn gevoel om vermogen op te bouwen dat rendeert.

[ Voor 20% gewijzigd door Fimke op 23-05-2014 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
rube schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 09:14:
[...]

Hoe zie je dat voor je? Complete vernietiging van alle digitale info overal ter wereld?
Hoe ik het voor me zie geen idee, maar het hele leven en zonnestelsel is een vaag iets. Ik ben van mening dat als je het kunt bedenken het ook ooit mogelijk moet zijn, ik hoop niet dat wij het mogen meemaken maar het zal ooit gebeuren ja. En de mensheid zal ook ooit haar eigen graf graven. Maar nu dwaal ik wel heel ver af.

Om on-topic te blijven:
Cash is King *O* (alleen ben ik zelf ook voor 99,99% giraal, overweeg wel om 10% cash te gaan aanhouden). Die zou ik dan het liefst als schat in mijn tuin begraven aangezien mij dat de meest veilige plek lijkt en bestand is tegen brand en diefstal :) . Ik moet dan wel nog even met mijn vrouw gaan praten want ik mocht het bruiloftsgeld niet in de tuin begraven, dat vond ze maar niets >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
rube schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 09:14:
[...]

Beetje zoals in Fightclub :)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Accountant schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 09:46:
[...]

Hoe ik het voor me zie geen idee, maar het hele leven en zonnestelsel is een vaag iets. Ik ben van mening dat als je het kunt bedenken het ook ooit mogelijk moet zijn, ik hoop niet dat wij het mogen meemaken maar het zal ooit gebeuren ja. En de mensheid zal ook ooit haar eigen graf graven. Maar nu dwaal ik wel heel ver af.
Ok, is me iets duidelijk. En ja, mee eens :)
Om on-topic te blijven:
Cash is King *O* (alleen ben ik zelf ook voor 99,99% giraal, overweeg wel om 10% cash te gaan aanhouden). Die zou ik dan het liefst als schat in mijn tuin begraven aangezien mij dat de meest veilige plek lijkt en bestand is tegen brand en diefstal :) . Ik moet dan wel nog even met mijn vrouw gaan praten want ik mocht het bruiloftsgeld niet in de tuin begraven, dat vond ze maar niets >:) .
Begraaf dan niet papier en "gewone" munten, daar kun je in veel gevallen als tshtf ook niets meer mee.
Kiezen dan voor diamanten en edelmetalen. En vertel je vrouw dat ze het 's nachts niet mag opgraven om het even te dragen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
rube schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 09:55:
[...]
Begraaf dan niet papier en "gewone" munten, daar kun je in veel gevallen als tshtf ook niets meer mee.
Kiezen dan voor diamanten en edelmetalen. En vertel je vrouw dat ze het 's nachts niet mag opgraven om het even te dragen >:)
Oh ja, nog niet aangedacht wat dom! Klinkt het begraven in eigen tuin wel logisch? Dat is trouwens serieus bedoelt.

Edit:
10.000 euro goud is ongeveer 375 gram.
https://www.thesilvermountain.nl/nl/goud-kopen/goudbaren?p=2

[ Voor 11% gewijzigd door Accountant op 23-05-2014 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Accountant schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 10:04:
[...]

Oh ja, nog niet aangedacht wat dom! Klinkt het begraven in eigen tuin wel logisch? Dat is trouwens serieus bedoelt.
Zoals altijd: spreiden! (en niet alleen over je tuin ;) )

Overigens, ik zou hier nooit iets begraven in onze tuin, grondwater zit hier op 60 cm diep ofzo :+
Edit:
Hier kun je prijzen goed vergelijken mocht je echt willen kopen: http://goudvergelijken.nl/kopen/goudbaar-250-gram

En het soortelijk gewicht van goud is erg hoog, dus 250 of 375 gram is echt maar een heeeel klein stukje.
(makkelijk te verbergen, makkelijk kwijt te raken :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wilde aanvankelijk ook al Fight Club aanhalen met

"once you lose everything you're free to do anything"

Het minimalistische spreekt mij erg aan, alhoewel ze er in Fight Club een extreme invulling aan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Of zoals Gerald Celente het altijd zegt, People who lost everything will eventually lose it. Daarmee bedoelt hij grootschalige sociale onrust naarmate de economische crisis vordert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 10:23:

Het minimalistische spreekt mij erg aan, alhoewel ze er in Fight Club een extreme invulling aan geven.
YouTube: Janis Joplin - Me & Bobby McGee
Me & Bobby McGee: Freedom is just another word for nothing left to lose

Op 50 seconden zingt ze het

En er was iemand die dat een paar duizend jaar eerder al vertelde

http://www.innerned.org/B...vier-edele-waarheden.html

[ Voor 13% gewijzigd door Ortep op 23-05-2014 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 10:23:

Dan word je maar beter niet ziek en heb je maar beter geen kinderen die je wil laten studeren en die je een duwtje in de rug wil geven om alvast een goeie start in het leven te nemen. Maar voor de rest ben je inderdaad free to do anything op die manier.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-07 18:10
Accountant schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 10:04:
[...]

Edit:
Ik hoop dat je geen hond hebt die het weer lekker opgraaft en in de buurt gaat uitdelen :+ Daarnaast, als je van plan was papiertjes te begraven zou ik nog even nadenken of het hele idee van überhaupt dingen begraven wel zo'n strak plan is O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
Henk007 schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 10:27:
Of zoals Gerald Celente het altijd zegt, People who lost everything will eventually lose it. Daarmee bedoelt hij grootschalige sociale onrust naarmate de economische crisis vordert.
Had op facebook een pittige discussie met uiteindelijk dit thema; waarom zouden wij de Grieken wel/niet moeten helpen. Inmiddels is het mijn overtuiging dat je dit wel moet doen, om deze reden. Niemand zit te wachten op zulke onrust in welk Europees land dan ook dat er weer nieuwe oorlogen uitbreken. Na het lezen van 'In Europa' van Geert Mak ben ik me er wel bewuster van dat we 50-100 jaar oorlog tot 1945 hebben gekend in Europese landen - als de EU een instrument is dat te voorkomen door iedereen iets te geven om voor te leven dan vind ik dat wat (extra) nivillering wel waard.

Andersom kun je je zelf weerbaarder maken tegen fluctuaties in het systeem door weer niet té afhankelijk te zijn van overheden, je baan of banken/verzekeraars. Een stuk liberalisme is goed; FO staat daarmee hoog op mijn lijstje. Tegelijkertijd is inmiddels bewezen dat het oer-kapitalisme niet werkt, maar het beste systeem is bij gebrek aan beter (enfin, gelardeerd met een saus van socialisme uiteraard).

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

NiGeLaToR schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 10:48:
[...]

Had op facebook een pittige discussie met uiteindelijk dit thema; waarom zouden wij de Grieken wel/niet moeten helpen. Inmiddels is het mijn overtuiging dat je dit wel moet doen, om deze reden. Niemand zit te wachten op zulke onrust in welk Europees land dan ook dat er weer nieuwe oorlogen uitbreken. Na het lezen van 'In Europa' van Geert Mak ben ik me er wel bewuster van dat we 50-100 jaar oorlog tot 1945 hebben gekend in Europese landen - als de EU een instrument is dat te voorkomen door iedereen iets te geven om voor te leven dan vind ik dat wat (extra) nivillering wel waard.

Andersom kun je je zelf weerbaarder maken tegen fluctuaties in het systeem door weer niet té afhankelijk te zijn van overheden, je baan of banken/verzekeraars. Een stuk liberalisme is goed; FO staat daarmee hoog op mijn lijstje. Tegelijkertijd is inmiddels bewezen dat het oer-kapitalisme niet werkt, maar het beste systeem is bij gebrek aan beter (enfin, gelardeerd met een saus van socialisme uiteraard).
Ik zag gisteren een reportage dat van de grieken 1/3 werkloos is en velen worden afgesloten van electra. Zij zitten in de winter in de kou, inclusief hun kinderen. Stoken dan maar hout op in hun flatje en als er dan brand uitbreekt of koolmonoxide enz. De gevolgen kun je wel raden. Van mij mogen ze Griekenland dus ook wel helpen, dood gaan van de kou en honger is niet meer van deze tijd imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

demichel schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 10:36:
[...]

Dan word je maar beter niet ziek en heb je maar beter geen kinderen die je wil laten studeren en die je een duwtje in de rug wil geven om alvast een goeie start in het leven te nemen. Maar voor de rest ben je inderdaad free to do anything op die manier.
Het ging mij vooral om de essentie. Nogmaals ben ik van mening dat je in Nederland nooit volledig op jezelf bent aangewezen (door het vangnet) en dat dit vermoedelijk nog wel even zal blijven. (Uiteraard zijn ze het stelsel behoorlijk aan het uitdunnen, maar dit zou genoeg moeten zijn voor een gezin dat met gezond verstand kan omgaan met geld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
zomertje schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 10:52:
[...]

Ik zag gisteren een reportage dat van de grieken 1/3 werkloos is en velen worden afgesloten van electra. Zij zitten in de winter in de kou, inclusief hun kinderen. Stoken dan maar hout op in hun flatje en als er dan brand uitbreekt of koolmonoxide enz. De gevolgen kun je wel raden. Van mij mogen ze Griekenland dus ook wel helpen, dood gaan van de kou en honger is niet meer van deze tijd imho.
Mee eens; discussie op facebook was juist contra - als ze niet in de euro zouden zitten was dit niet gebeurd. Ik denk dat het niet uit maakt welke munt ze hadden, Griekenland heeft een slecht trackrecord op dit vlak en als je dan toch (bijna) failliet gaat, dan maar in de euro denk ik dan maar. Maar blijkbaar is hun strijd nog niet gestreden. Er zijn overigens pakweg 10 miljoen Grieken, dat is maar 3% van de populatie europeanen. Best vreemd om ons daar zo druk om te maken, op het totaal is het niets. Las dat we 363 miljard aan landbouw subsidies verdelen elk jaar - dan is die steun aan de Grieken een fooi.

Maargoed, terug naar FO: het zal de omgeving zijn waarin ik verkeer, maar meeste van mijn vrienden en kennissen zijn bezig met aflossen, sparen, duurzaamheid, bewuster omgaan met omgeving (in ene is zelf groente kweken, ook al zijn het 10 aardbeien, in) enzovoorts. FO gaat imho verder dan alleen maar aan jezelf denken - je omgeving erbij betrekken is ook belangrijk.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:28
rube schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 09:55:
Maar als de spreekwoordelijke poep de ventilator raakt zijn goud en diamanten toch net zo nutteloos als "gewoon" geld. Ik stel me dan een hongerwinter of iets dergelijks voor en dan hebben goud en diamanten hetzelfde probleem als geld: het heeft nauwelijks intrinsieke waarde in de zin dat je er iets mee kunt. Als je gaat doomsday-preppen kun je m.i. beter een paar hectare bos kopen (is vrij van VRH). Daar kun je allerlei praktische dingen mee, zowel in vredes- als in crisistijd.

Daarbij is in je tuin begraven natuurlijk ook een risico. Als jij met je vrouw verongelukt weet niemand meer waar het ligt. Tenzij je het ergens beschrijft en de "schatkaart" ergens in bewaring geeft. Een kluis bij een bank of notaris ligt dan voor de hand. Maar waarom zou je dan niet direct je goud, geld of diamanten in die kluis stoppen?

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

zomertje schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 10:52:
[...]

En dan te weten dat vòòr de oprichting van de EU er geen probleem was in Griekenland: hadden ze een tekort, dan werd de Drachme gewoon wat gedevalueerd. ;)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
T-MOB schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 11:54:
[...]

Maar als de spreekwoordelijke poep de ventilator raakt zijn goud en diamanten toch net zo nutteloos als "gewoon" geld. Ik stel me dan een hongerwinter of iets dergelijks voor en dan hebben goud en diamanten hetzelfde probleem als geld: het heeft nauwelijks intrinsieke waarde in de zin dat je er iets mee kunt. Als je gaat doomsday-preppen kun je m.i. beter een paar hectare bos kopen (is vrij van VRH). Daar kun je allerlei praktische dingen mee, zowel in vredes- als in crisistijd.

Daarbij is in je tuin begraven natuurlijk ook een risico. Als jij met je vrouw verongelukt weet niemand meer waar het ligt. Tenzij je het ergens beschrijft en de "schatkaart" ergens in bewaring geeft. Een kluis bij een bank of notaris ligt dan voor de hand. Maar waarom zou je dan niet direct je goud, geld of diamanten in die kluis stoppen?
Ik wil niet gaan doomsday prepper, want in rampscenario's geldt toch het recht van de sterkste en is geld nagenoeg niets waard (voor de mensen met netflix de serie Survivors vond ik erg leuk en gaat hierover). Ik wil in de toekomst puur iets van waarde aanhouden dat relatief eenvoudig is om te zetten in cash geld. Goud of briefjes geld is compact en snel in te wisselen mocht er zich eens een calamiteit voordoen zoals in Cyprus en je niet bij je geld kunt.

Ik heb een kluis bij een bank, maar dat vind ik te omslachtig om er snel bij te kunnen. Mij lijkt het veiliger om het in mijn tuin te begraven. Een normaal denkend mens gaat toch eerder een bank overvallen/plat branden dan als een mol graven in mijn tuin, of denk ik nu heel dom? Als back up zou ik dan voor nabestaanden inderdaad een schatkaart in de bankkluis leggen. Hmmm had mijn vrouw misschien toch gelijk dat het idee erg vreemd overkomt, mij lijkt het nog steeds vrij logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Goud en diamanten zijn een hedge tegen een crash van het financiele systeem. Het zijn bewezen waardedragers.

Je hebt alleen iets aan het eigendom van enkele hectare bos iets, als er een systeem is dat dat eigendom respecteert. Oftewel, er is nog zoiets als een maatschappij die dat eigendom respecteert en handhaaft. Als dat laatste niet het geval is, en dat zie ik nogal snel gebeuren in een echt doomsday scenario, dan zal je toch echt dat bezit moeten kunnen verdedigen. Ga dan maar denken aan het vormen van een prive-legertje, voor munitie en wapens zorgen, voor eerste en tweede levensbehoeften. En guess what - als je dat dan toch voor elkaar krijgt, heb je die paar hectare bos ook niet nodig (hoewel het wel een goede is om mee te beginnen, zodat je geen ethische kwesties krijgt over stelen enzo).

De makkelijkste hedge tegen een doomsday scenario, lijkt mij door geografische spreiding. De kans dat we globaal in een anarchie terecht komen lijkt me minimaal, en dan kan je echt alleen door het recht van de sterkste en minst-ethische weer iets afdwingen ;)

Maar goed, dat is wel extreem offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Accountant schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 12:18:
[...]
Ik wil niet gaan doomsday prepper, want in rampscenario's geldt toch het recht van de sterkste en is geld nagenoeg niets waard (voor de mensen met netflix de serie Survivors vond ik erg leuk en gaat hierover). Ik wil in de toekomst puur iets van waarde aanhouden dat relatief eenvoudig is om te zetten in cash geld. Goud of briefjes geld is compact en snel in te wisselen mocht er zich eens een calamiteit voordoen zoals in Cyprus en je niet bij je geld kunt.

Ik heb een kluis bij een bank, maar dat vind ik te omslachtig om er snel bij te kunnen. Mij lijkt het veiliger om het in mijn tuin te begraven. Een normaal denkend mens gaat toch eerder een bank overvallen/plat branden dan als een mol graven in mijn tuin, of denk ik nu heel dom? Als back up zou ik dan voor nabestaanden inderdaad een schatkaart in de bankkluis leggen. Hmmm had mijn vrouw misschien toch gelijk dat het idee erg vreemd overkomt, mij lijkt het nog steeds vrij logisch.
Geld begraven doet mij vooral denken aan criminelen die geld voor de fiscus verborgen willen houden. Als het je gaat om het hypothetische geval dat de banken een paar weken dicht zitten dan kun je toch net zo goed een paar duizend (of honderd, als je erg zuinig kunt leven) euro in een kluis in huis hebben. Als je dat documenteert valt het waarschijnlijk gewoon onder je inboedelverzerkering.
Dan zou ik het ook niet in goud doen. Want als naar een bankkluis gaan al te omslachtig is dan moet je er niet aan denken wat een gedoe het is om met een klomp goud een kratje bier af te rekenen :o

Afijn, ik zit wel een beetje op de lijn van je vrouw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
Effectief begraven is toch een vrij dom idee. Als je niet wil dat alles bij de bank is, koop dan een safe/kluis voor bij je thuis binnen te zetten. En dan steek je daar je juwelen, geld, goud,... in. Als de banken dan omver vallen, heb je nog iets bij de hand in je werkkamer. (En dan hoef je tenminste niet gaan spitten.).
In de tuin onder de grond is de kans groot dat je het uiteindelijk vergeet, of dat het niet doorgegeven zal worden aan je kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
T-MOB schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 12:48:
[...]

Geld begraven doet mij vooral denken aan criminelen die geld voor de fiscus verborgen willen houden.
Deze opmerking moet je even uitleggen, begrijp de relevantie niet.

Goud en diamanten begraven gebeurt al eeuwen. Het feit dat we nu vertrouwen in een bank, blijkt misschien wel heel naief. Vermogen spreiden is volgens mij nooit een slecht idee.

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Ik heb vermogen spreiden nooit zo letterlijk opgevat, haha. Maar goed, er is imho niets mis met het aanhouden van contanten thuis - het is het begraven waar ik mijn twijfels bij heb, De enige reden die ik kan bedenken is wanneer je grote hoeveelheden zwart geld hebt en je bang bent dat de belastingdienst (of de politie) bij je op bezoek komt om het op te halen. Voor een bonafide accountant biedt in de tuin in een gat stoppen geen meerwaarde boven een brandkast. Uitgezonderd dan wat piratenfantasieen die je heel goed kunt uitleven bij het maken van een schatkaart, daar zie ik de lol wel van in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Waarde van diamanten is toch voornamelijk gebaseerd op een monopolie? En ook absoluut nog niet zo oud als goud als waardedrager. Echter wanneer echt shit the fan hits is het zinloos. Ja het zal iets beter zijn waarde behouden dan Euro's, maar niet heel veel beter. Dan zijn er een stuk nuttigere dingen als je wilt gaan preppen.
Lointje schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 12:52:
Effectief begraven is toch een vrij dom idee. Als je niet wil dat alles bij de bank is, koop dan een safe/kluis voor bij je thuis binnen te zetten. En dan steek je daar je juwelen, geld, goud,... in. Als de banken dan omver vallen, heb je nog iets bij de hand in je werkkamer. (En dan hoef je tenminste niet gaan spitten.).
In de tuin onder de grond is de kans groot dat je het uiteindelijk vergeet, of dat het niet doorgegeven zal worden aan je kinderen.
Zorg dan wel dat die safe/kluis heel goed vast zit. Anders is het enkel een neon bord voor inbrekers waar de waardevolle zaken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Denk dat er gemiddeld heel wat meer zwart geld/vermogen in een kluis (bij de bank) ligt, dan begraven in de tuin.. Volgens die redenering heeft dus al het geld dat niet op een bankrekening staat het predicaat illegaal/crimineel/etc.

[ Voor 34% gewijzigd door mossel op 23-05-2014 13:40 ]

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Sissors schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 13:08:
Waarde van diamanten is toch voornamelijk gebaseerd op een monopolie? En ook absoluut nog niet zo oud als goud als waardedrager. Echter wanneer echt shit the fan hits is het zinloos. Ja het zal iets beter zijn waarde behouden dan Euro's, maar niet heel veel beter. Dan zijn er een stuk nuttigere dingen als je wilt gaan preppen.
Ik denk dat je twee verschillende zaken wilt onderscheiden als tshtf:
-overleven
-vermogen beschermen.

Om te overleven wil je een dug out/in bag hebben met voedsel, brandstof, medicijnen etc.

Om je vermogen te beschermen (en makkelijk mee te kunnen nemen / te kunnen ruilen) is b.v. goud historisch gezien wel een goede methode geweest.Je weet nooit of dat in de toekomst ook zo is, maar een soort van verzekering kan imo geen kwaad.

Echt hele vermogende mensen hebben hun vermogen zowiezo als verspreid: bedrijven, huizen e.d. op elk continent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Lointje schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 12:52:

Ik en geld vergeten lijkt me een heel sterk verhaal of ik moet al op jonge leeftijd gaan dementeren.
Sissors schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 13:08:
Zorg dan wel dat die safe/kluis heel goed vast zit. Anders is het enkel een neon bord voor inbrekers waar de waardevolle zaken zijn.
Daarom dus geen safe, in de grond kijkt toch niemand? En het is ook nog eens beschermd tegen brand, ik vind mijn idee nog steeds niet dom klinken, alhoewel ik me wel dom anders voel door sommige opmerkingen :9 .
T-MOB schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 13:04:
Voor een bonafide accountant biedt in de tuin in een gat stoppen geen meerwaarde boven een brandkast.
Meerwaarde, zie hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Ik zou hooguit een klein bedrag aan cash in huis houden. Cash verliest zijn waarde, je hebt niet veel nodig om een tijdje te kunnen overleven. Stel dat je 30 jaar geleden een ton (100K) in guldens zou hebben begraven. Dat was toen een behoorlijk bedrag, kon je een mooi huis van kopen. Nu kun je daar misschien 2 garages van kopen...Plus risico dat je Euro's niet meer kan inwisselen, en nog wat doemscenario's.

Goud (e.d.) kun je in de grond begraven, maar kun je ook eenvoudig op andere plaatsen verstoppen zonder dat ongenode gasten dat zullen vinden. Tenzij ze het huis steen voor steen zullen afbreken :+

Als zou je huis afbrand, moet je ff zoeken maar kun je het klompje gesmolten goud vast wel weer vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap