Wat Ortep al aangegeven heeft plus mijn vaste stekken, Kaufland (
www.kaufland.de), Rewe (
www.rewe.de) en Real(
www.real.de). Het zijn alle drie winkels vergelijkbaar met Globus (wel kleiner), maar voor mij veel dichterbij (alle drie binnen 15km). Een stuk dichterbij dan Ortep's Globus in ieder geval

Het moet voor mij persoonlijk ook nog nut hebben om er naartoe te rijden en niet de "winst" aan kortingen kwijt raken aan de extra brandstof.
Real.de heeft zelfs een maandelijkse aanbieding voor "die Holländische Kunden" en de parkeerplaats staat ook behoorlijk vol met gele kentekens.
Nu woon ik vlakbij de grens en was boodschappen doen in Duitsland voor mij ook vroeger al de gewoonste zaak. Toch wil ik een simpel advies geven en dat is om er een dagje uit van te maken. Zeker als je een paar uur in de auto moet zitten, dan is simpel boodschappen doen nog steeds boodschappen doen.
Zoek een stad uit waar je wel naartoe zou willen (let wel op de milieuzones) en kijk wat daar aan winkels is.
Oberhausen is met Europa's grootste shopping centrum CentrO een gewilde plek.
Wat is goedkoper:
Bier, wijn en zeker sterke drank. Ik weet niet anders dan dat de sterke drank uit Duitsland komt. De plaatselijke slijter ziet mij alleen als ik Drie Sterren Jenever moet hebben voor een verjaardag.
Bier per krat is 10 liter en niet 7.2 zoals in Nederland. Ook is de prijs per krat vaak lager. Winst zeker 25%
Wijn afhankelijk van welke fles, maar ter vergelijk: bij de lokale Plus Grand Sud Merlot 1L, €4,49 en in Real €2,49. 40-50% dus
Vlees en vooral de grootverpakkingen. Ik heb nog geen Duitse supermarkt betrapt op kiloknallers. Daar doen ze aan diepvriesvakvullers. Verpakkingen van 2-3 kilo zijn standaard. Hierdoor ligt de kiloprijs vaak 20-25% lager dan in Nederland.
Babyvoeding, 15-20% goedkoper. Shampoo e.d. 5-10% goedkoper.
Het voordeel haal je vooral in de grote hoeveelheden.
Voor de goedkopere brandstof moet je wel een beetje zoeken. Zeker bij de tankstations waar veel Nederlanders komen, zijn de prijzen ook al behoorlijk aangepast. De winst is misschien nog steeds 10-15 cent per liter, maar het verschil in adviesprijs NL-DE is ruim 25 cent op Euro95.(Super). Ongeveer 10 cent op diesel. Zoek naar de tankstations, die wat uit de richting liggen. E10 is niet voor iedere motor geschikt. Duitse automotoren lopen er wel normaal op, maar de wat oudere Volvo's bijvoorbeeld niet. Tank zeker geen Benzin, tenzij je een 15+ jaar oude wagen hebt. Benzin is benzine met 92 octaan en ongeveer iedere nieuwere auto gaat "pingelen".
De switch is binnen SNS Fundcoach geweest, waarbij ik nog tot oktober in ieder geval geen beheerskosten heb. Daarna ga ik wel waarschijnlijk over naar ETF. De TER voor de twee aandelenfondsen zijn (voorlopig nog) respectievelijk 0.35 en 0.30, en voor de vergelijkbare Vanguard ETFs 0.29 en 0.25. Hoe makkelijk is het aanschaffen van een ETF en wat zijn de extra kosten? Ik zie bijvoorbeeld bij Meesman TER van ruim 0.5% op een World MSCI index tracker (geen etf). Ik heb dus nog wat vragen voor mijzelf
"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett