Config schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 16:27:
[...]
Zoals gezegd vind ik het een beetje ongepast om elkaar te gaan overtuigen van een levensstijl. FO gaat om een match tussen wensen en vermogen, whatever nodig is om de wensen te vervullen

.
Mee eens hoor, moet iedereen voor zich weten.
Ik was alleen echt nieuwsgierig wat je dan wel/niet meeneemt, gewoon om te kijken waar de verschillen zitten.
Twee personen. Ik wil een appartement in de stad en later wellicht een groot appartement in de stad of in een provinciestadje of buiten de stad of in het buitenland (afgekocht uiteraard, zo hoort het in FO

). Kost natuurlijk nog steeds 1000 per maand om te runnen (eneco, vve, roverheid).
Als je geen hypotheek meer hebt, denk je dan nog steeds 1000 per maand daaraan kwijt te zijn?
Lijkt me nogal veel, of het is een heel groot/duur appartement.
Wij zijn voor belastingen, afvalstoffenheffingen en al dat soort zooi nu circa €100,- / maand kwijt.
GLW (excl. opbrengst zonnepanelen) circa €100,-.
Opstalverzekering circa € 10,-
Dan heb je nog onderhoud, maar als je een appartement koopt kun je daar natuurlijk beetje rekening mee houden en zoveel lijkt me dat dan ook niet te kosten? Maar stel ook nog € 200,-.
Totaal € 410,- dan.
(servicekosten heb ik niet apart gerekend, maar dat zou al ondervangen moeten zijn met post voor onderhoud / GLW toch?)
Ik kan genoegen nemen met één auto (liever niet. Ik bedoel: genoegen nemen met iets betekent bij FO net even iets anders, namelijk "ik zal het nooit nimmer onder geen voorwaarde bereiken"). Klein en zuinig maar wel nieuw-ish. Kost 400 per maand (denk ik, weer roverheid).
Ja, beetje afhankelijk hoeveel je rijd natuurlijk e.d. maar als je een redelijke nieuwe auto wilt rijden zul je daar inderdaad niet ver onder kunnen zitten.
Boodschappen: 400 (das niet heel scherp, maar ook niet zoveel als je de Makro en de markt en schoonmaakspul etc. meeneemt.
Ga ik in mee
Verzekeringen? 200 euro per maand. Incidentals, etc. vallen reuze mee als je oplet.
Ja, ben je al (bijna) kwijt aan je zorgverzekering.
Gaat lekker, dit gaat wel lukken.

Oh, wait. Dit is niet alleen voor jonge hoogopgeleide tweeverdieners? Right, bijna vergeten. Dit zijn dingen die ik ook wil doen:
* Op vakantie met 2 of 3 kinderen naar USA (5K, minimum. Eten optioneel in dat geval.)
Lol, eten optioneel? Dan gewoon niet eten?
Ja, dat hakt erin: 500 euro per maand
Vakantie kan een stuk goedkoper, maar ik ga je niet overtuigen want dat was niet de bedoeling

* Kinderen eventjes studeren in het buitenland (8K voor een half jaartje? Zolang er geen tuition hoeft te worden betaalt, that is...)
Let op: dat is natuurlijk maar een korte tijd.
Voor studeren van kinderen reken ik ook niet mee in vaste kosten die altijd doorlopen maar reserveer ik gewoon een vast bedrag (b.v. ondersteuning van kinderen a 500 euro in de maand, 6000K per jaar a 5 jaar is 30K per kind, 2 kinderen is potje van 60K)
* 2x per week uit eten (want, weet je wel, je bent aan het genieten)

haha, met picknicken kun je ook genieten. Of lid worden van een lokale kookclub, eten bij/met vrienden.
Ok got it

* een motor
* een flink potje om waardig oud te kunnen worden (the works: dagelijks douchen, 2x per dag een schone luier) (50K?)
Tja, lastig in te schatten. 50K kan dan heel veel zijn, kan ook zo op zijn. Maar goed, dat is dan ook een soort van "potje" los van de vaste maandelijkse lasten.
* investeren in een kleine business van een familielid of vriend (10K-50K?)
Dit hoeft niet allemaal tegelijk, maar ergens moet het wel.
Nou ja, daarvoor kun je dan b.v. 100K extra reserveren (50K voor studerende kinderen, 40K voor zorg, 10K voor hulp anderen en daarin kun je dan natuurlijk schuiven).
En dat kan dus nooit.
Ik vroeg meer naar hoeveel jij dan denk nodig te hebben, begrijp niet helemaal wat je bedoelt met "dat kan dus nooit"?
Want zelfs in een goed jaar op de beurs moet je je inhouden omdat je ook mindere jaren gaat krijgen, en daar moet je geld voor overhouden.
Welke lessen trekken we hieruit?
* Verlies jezelf niet in een race to the bottom want die race wil je niet winnen.
Tja, "race to the bottom" is denk ik relatief. Jacob van ERE heeft dat in jouw perspectief waarschijnlijk ook gedaan en was daar prima tevreden mee. Jij niet.
* Dingen veranderen. Zelfs als je denkt van niet.
Yep, en denk aan "black-swan - Taleb"
* Behoud een ruime marge. Tonnen. Die MMM kerel heeft $600K geparkeerd in een land met een stuk vriendelijkere overheid. En overweeg nu eens of hij als commerciële (want dat is ie) self-help guru (want dat is ie ook) voldoende redenen heeft om altijd de waarheid te vertellen.
marge ok. Tonnen is de vraag, dat ligt eraan wat je zelf acceptabel vind, hoe flexibel je bent.
Voor jou insteek, ja wellicht wel.
* FO gaat niet altijd samen met bucketlists

.
Tja, ligt aan het type bucketlist natuurlijk
Maar als ik dit hierboven zo optel, met 410 voor appartement, kom ik totaal op 1910 euro aan vaste lasten (excl, motor + uiteten). Dat is helemaal nog niet zo heel veel, maar ik denk dat je ook nog wat mist.
Zeg even 2200 per maand, 26.4K / jaar. Heb je 660K nodig als je uitgaat van 4%.
Dat is wel excl. een afbetaald appartement (hoeveel? zeg 300K?) en de 100K voor studerende kinderen/zorg/etc. is totaal 400K?
Dus totaal zeg 1,06 miljoen?
En dan heb ik geen pensioen / AOW meegerekend en dat die pot van 660K aan het eind (als je 100 bent) ook op mag zijn. Dus daar zit wel een redelijke marge in volgens mij. Daar kun je natuurlijk nog mee spelen.