kabelmannetje schreef op maandag 12 mei 2014 @ 09:40:
[...]
Kreeg net een mail van de bank. Ze willen het niet, ook al hadden ze in mij wel het vertrouwen verstandig met de risico's om te gaan. Beleid dus. Met de opmerking dat andere banken hier ook niet aan willen. Dat snap ik niet: langdurig met de opbrengst beleggen is een te groot risico, maar hetzelfde geld besteden aan een verbouwing, die vaak -50% rendement heeft, daar wil de bank wel aan meewerken. Bizar.
Maar daar hebben mensen een inkomen tegenover staan.
Dus de bank heeft een onderpand (het huis incl. de verbouwing) en bepaalde mate van zekerheid dat mensen de rente (en aflossing) kunnen blijven betalen door een inkomen.
Dat is in jou geval anders. Daar moet inkomen komen uit beleggingen. En hoewel ik geloof dat beleggingen rendement op leveren (op lange termijn) zijn er scenario's denkbaar waarbij dat een lange tijd niet zo is en, bij verkeerde beleggingen, zelfs helemaal niet meer zo is.
Bekijk het op deze manier:
Jij verkoopt dit huis. Met 50% van de opbrengst ga je beleggen.
Met de andere 50% wil je weer een ander huis kopen. Maar je komt tekort.
Dus ga je naar de bank om te lenen. De bank zal jou vragen: hoe ga je de rente aflossen / betalen? Wat is je inkomen?
Ah, u heeft inkomen uit beleggingen. Wat voor beleggingen zijn dat? Ehm, nee, dat is ons te veel onzekerheid om op basis van dat bedrag uit te gaan van voldoende inkomen.
Ik twijfel ook wel of ik het zou moeten doen, zelfs al wilde men het wel. Dan gaat mijn plan, het hele huis verkopen en het meeste vermogen op de beurs beleggen, maar door.
Ik weet dat je aangeeft mee risico's te kunnen hebben als de meeste mensen. Maar vraag me ook af: heb je wel eens serieus veel geld "verloren", weet je zeker dat je tegen kunt?
Maar denk echt goed na hoe je dat doet. Goede spreiding enzo. Niet in een sector, markt, niet alleen in aandelen.
Ik zou er zelf niet tegen kunnen als ik alles in aandelen zou stoppen en zie de verliezen oplopen naar 20, 30, en 40% en ik zou op dat moment geen goed betaalde baan meer hebben.
just my 2 cents.
Adviseurs van de bank heb ik ook weinig mee op. Die denken toch als de gemiddelde Nederlander en dat ben ik op financieel gebied niet. Hoeveel mensen zijn er ook, die blij rondkomen van zowat bijstandsniveau maar toch een heule vette spaarrekening hebben.

Dat klopt. Maar banken (adviseurs) moeten geld verdienen.
Hoeveel kunnen ze aan jou verdienen? Zal niet echt veel zijn. Daar tegenover staat dat je een "speciaal geval" bent. Dat is voor hen lastig om een risico aan op te hangen. Dus dan maar liever helemaal geen risico en ook niet een klein beetje verdienen.
Wellicht lastig voor jou, maar vanuit de bank / adviseur kan ik me dat prima voorstellen.
Overigens heb ik het ook niet op adviseurs

Te veel slechte ervaringen.