Ik gebruikte de termen index en fonds een beetje onhandig. Het is een fonds die een index volgt. Dit is de morningstar pagina met de wereldwijde variant, die weer een 30-40-30 verhouding is van Europe, Amerika, Azie http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=0P0000M7ST
Ja, dit is mijn strategie. Ik investeer vrijwel alleen in aandelen die dividend uitkeren en deze consistent verhogen (Coca-Cola, McDonalds, General Mills, Johnson & Johnson, etc.). Ik heb wel ook een positie in Berkshire Hatthaway en een small-cap ETF. Vorig jaar had ik €1500 aan inkomen uit dividend en dit jaar verwacht ik op €2500 uit te komen.Ravnoss schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 11:15:
Ik heb het al een keer eerder willen aanstippen maar daar kwam weinig response op. Ik ben benieuwd of er hier nog meer mensen zitten die bewust hun passieve inkomen vergroten door een dividend strategie te hanteren?
Ik ben hier nu een poosje mee bezig en krijg gemiddeld per maand zo'n 210e aan dividend binnen. Wat ik vooralsnog periodiek allemaal weer herbeleg in aandelen/etfs met als doel om ieder jaar meer dividend binnen te krijgen dan het jaar daarvoor. Het probleem waartegen ik aanloop is dat het gros van de bedrijven die interessant zijn voor deze strategie (Dividend Aristocrats) zich allemaal in de US bevinden, waardoor een groot deel van mijn portefeuille nu uit dollars bestaat. Daar voel ik me toch niet helemaal lekker bij.
Zijn er hier nog andere die dividend inkomen als onderdeel hebben opgenomen in hun FO strategie, en die nog tips/trics hebben?
Ik ben momenteel bezig met het optuigen van een blog voor mijn 'DGI avontuur', een beetje zoals DividendMantra en de vele andere US-based bloggers.
Heeft iemand wel eens geprobeerd om over te stappen van SNS (of straks Binck) naar De Giro? Kun je je fondsen meenemen bijvoorbeeld?
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
Maar wat is je geinvesteerde vermogen? Bij 2500 euro aan dividend zit je toch wel snel aan een dikke 60/70k belegd vermogen?Cubic X schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 12:24:
[...]
Vorig jaar had ik €1500 aan inkomen uit dividend en dit jaar verwacht ik op €2500 uit te komen.
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
An sich heb je natuurlijk gelijk dat de grote der aarde wereldwijde exposure echter is de 1 dollar die ik per aandeel aan dividend krijg (voorbeeld) toch niet helemaal los te zien van de wisselkoersen.rube schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 11:41:
Nog niet echt, ik volg dividendmantra, dividendgrowthinvestor, dividendmonk etc, maar inderdaad allemaal uit de US. Heb een halfjaar abonnement genomen op mijngeldwerkt.nl om te kijken of daar wat meer Europese aandelen naar voren komen, maar de informatie e.d. dat valt me tot nu toe tegen (lees minder als op de voorgenoemde sites)
Het is waar dat veel bedrijven van oorsprong sterk waren in de US, maar ondertussen wel wereldwijde spreiding hebben, coca-cola, mc-donalds, procter-gamble etc. Dus hoe erg is het eigenlijk dat de koersen in Dollars zijn. Winsten worden van die bedrijven worden uiteindelijk wereldwijd gemaakt.
Richt je je overigens op hoog dividend aandelen of dividend groei aandelen?
Ik richt me voor de lange termijn op dividend groei aandelen. Dus de aristocrats. Ondernemingen die jaar in jaar uit hun dividend verhogen. Echter heb ik het gevoel dat een hoop van dit soort aandelen redelijk duur zijn op het moment en heb ik een deel van mijn portefeuille nu ook in hoog dividend aandelen gestoken (REITs, BDC). Uiteraard is dit ook risicovoller.
Ik zie in mezelf niet perse een begenadigd stockpicker. Om toch iets breder georiënteerd te zijn wil ik nog wel een een global en een smallcap ETF toevoegen aan de portefeuille._l_Arjan_l_ schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 11:48:
Als je bang bent dat je portfolio teveel VS georiënteerd is, zou je kunnen kijken naar de Dividend indexen van Ishares. Ze hebben een global 100 index, die weer gebaseerd is op een index voor Noord-Amerika, Europa en Azie/Pacific.
Op zich zou het beter moeten zijn voor de waarde van je aandeel als een bedrijf alle winst herinvesteert, mits het bedrijf >6-8% rendement kan maken. Daarom zou ik niet puur kijken naar dividend aristocrats, maar ook naar bedrijven die maar een fractie van hun winst uitkeren en veel groeipotentie hebben.
2500e is ook waar ik dit jaar op verwacht uit te komen. Ben erg benieuwd naar je blog, want ik vind het eeuwig zonde dat 99% van de mensen die zich op DGI concentreren uit de US lijken te komen.Cubic X schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 12:24:
[...]
Ja, dit is mijn strategie. Ik investeer vrijwel alleen in aandelen die dividend uitkeren en deze consistent verhogen (Coca-Cola, McDonalds, General Mills, Johnson & Johnson, etc.). Ik heb wel ook een positie in Berkshire Hatthaway en een small-cap ETF. Vorig jaar had ik €1500 aan inkomen uit dividend en dit jaar verwacht ik op €2500 uit te komen.
Ik ben momenteel bezig met het optuigen van een blog voor mijn 'DGI avontuur', een beetje zoals DividendMantra en de vele andere US-based bloggers.
Op dit moment verwacht ik op een geïnvesteerd vermogen van 50k zo'n 2500 euro aan dividend te ontvangen. Echter doordat er een aardig deel ook in REITs en BDCs zit zal de waarde van de onderliggende aandelen niet of nauwelijks groeien dit jaar (zonder het her-geïnvesteerde dividend mee te rekenen).Sandyman538 schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 13:26:
[...]
Maar wat is je geinvesteerde vermogen? Bij 2500 euro aan dividend zit je toch wel snel aan een dikke 60/70k belegd vermogen?
Hallo,
Ik heb me net precies aangemeld op dit forum. Al voor de aanmelding las ik een tijdje mee hier over financiele onafhankelijkheid
Bij veel suggesties om hier naartoe te werken las ik aandelen. Persoonlijk moet ik nog erg aan dat idee wennen. Dat is misschien koudwatervrees. Ik heb ook verhalen gehoord over het feit dat er veel aandelen eigenlijk veel te hoog staan, dus dat hier een correctie op moet komen. Loop je dan ook geen risico met de dividend aandelen? Of zijn bepaalde aandelen daar minder gevoelig voor.
Waar zou je het beste kunnen beleggen in aandelen? En nog belangrijker waarin? (ik heb verder weinig verstand van beleggen)
Hebben jullie ook ideeën voor andere manieren dan aandelen? Liefst laagdrempelig waar je ook iets kan doen met kleinere bedragen om mee te beginnen?
Of vastgoed? Geen kleinere bedragen, maar heeft iemand hier ervaring mee? Of is het mogelijk om te beleggen in vastgoed in een deel van het totaalbedrag?
Ik hoop dat jullie suggesties hebben om naar financieele onafhankelijkheid toe te werken.
Ik heb me net precies aangemeld op dit forum. Al voor de aanmelding las ik een tijdje mee hier over financiele onafhankelijkheid
Bij veel suggesties om hier naartoe te werken las ik aandelen. Persoonlijk moet ik nog erg aan dat idee wennen. Dat is misschien koudwatervrees. Ik heb ook verhalen gehoord over het feit dat er veel aandelen eigenlijk veel te hoog staan, dus dat hier een correctie op moet komen. Loop je dan ook geen risico met de dividend aandelen? Of zijn bepaalde aandelen daar minder gevoelig voor.
Waar zou je het beste kunnen beleggen in aandelen? En nog belangrijker waarin? (ik heb verder weinig verstand van beleggen)
Hebben jullie ook ideeën voor andere manieren dan aandelen? Liefst laagdrempelig waar je ook iets kan doen met kleinere bedragen om mee te beginnen?
Of vastgoed? Geen kleinere bedragen, maar heeft iemand hier ervaring mee? Of is het mogelijk om te beleggen in vastgoed in een deel van het totaalbedrag?
Ik hoop dat jullie suggesties hebben om naar financieele onafhankelijkheid toe te werken.
Het probleem is dat je nu je eigen voorkeuren als waarheid neerzet. Nu heb ik persoonlijk ook niet heel veel met in een touringcar rondgaan, maar ik moet er ook niet aan denken om te gaan backpacken. Waarschijnlijk zou ik mezelf enkel ongelukkig voelen.mossel schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 09:18:
@Phusebox
FO bereiken is ook voor een groot deel je euro efficiënter inzetten, maar niet inleveren op de kern van wat jou gelukkig maakt. Nu leven staat echt los van (nu) consumeren.
Ga je graag op vakantie, prima. Maar er is een groot verschil of je dat met auto, vliegtuig, motor, fiets, hotels, tenten, uiteten, georganiseerd, locatie etc doet. Voor 100e heb je minstens tien overnachtingen in een aantal Aziatische landen, terwijl je er in de VS nog geen hotelkamer voor krijgt (random voorbeeld, gewoon voor de strekking van het verhaal). Met een backpack je eigen route en bestemming bepalen, levert een stuk interessantere en meer uitdagende reis op dan bij elke trekpleister een uur de reisbus uit worden geduwd (opnieuw random voorbeeld).
Hier nog eentje, het geeft jou meer voldoening. Prima natuurlijk, maar doe niet alsof dat in het algemeen waar is. Een redelijke badkamer hebben geeft me voldoening, eigenlijk net niet tevreden erover zijn omdat je het toch niet helemaal goed hebt afgewerkt zou voor mij daar juist afbraak aan doen. En gezien het in het FO topic zitten gaat het er dus niet om dat er bespaard moet worden om rond te komen, dan was het een stuk logischere beslissing. Maar als je nu een hele hoop uren zou moeten investeren om eerder FO te zijn, ben je dan echt eerder FO? In leeftijd wel ja, in gewerkte uren niet.Badkamer verbouwen? Steek je handen uit de mouwen en doe het zelf. Mijn ervaring is dat het dan nog geen derde kost, arbeidskosten is in NL meer dan de helft. Bovendien geeft het een stuk meer voldoening en is leerzaam.
Sissors, ik weet dat jij heel anders over FO denkt dan ik. Maar besef wel dat jij nu precies hetzelfde doet, namelijk jouw idee van vakantie, verbouwen en gewerkte uren tegen die van mij afzetten. En daarom zitten we hier in een topic om FO te bediscussiëren. Als er een vaste manier van hoe FO (willen) bereiken was, dan waren we snel uitgepraat. Die is er gelukkig niet, ieder staat vrij in zijn eigen keuzes.
Wat ik met mijn post wilde bereiken, is even een ander licht op dezelfde situatie werpen. Helaas ontaardt het antwoord dan al snel in 'kan niet en wil niet'. En die liggen volgens mijn oma op het kerkhof: je zult FO net als het gros van de Nederlanders niet voor je 67e bereiken.
Wat ik met mijn post wilde bereiken, is even een ander licht op dezelfde situatie werpen. Helaas ontaardt het antwoord dan al snel in 'kan niet en wil niet'. En die liggen volgens mijn oma op het kerkhof: je zult FO net als het gros van de Nederlanders niet voor je 67e bereiken.
Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]
De beste investering is een boek over beleggen, zoals "The Intelligent Investor" van Benjamin Graham. Je geeft zelf al aan weinig verstand van beleggen te hebben en dat is het recept voor enorme verliezen op de beurs.cash_flow schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 15:15:
Hallo,
Veel vragen, maar het belangrijkste aan het investeren zie je gelukkig al wel: diversificatie.cash_flow schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 15:15:
Hallo,
Waar zou je het beste kunnen beleggen in aandelen? (....)
Of vastgoed? (....)
Iedereen heeft een ander pad naar FO, maar allemaal werken ze met een andere, tweede (of meerdere) inkomstenbron. Of dat nu rendement op spaargeld of aandelen of huuropbrengsten van vastgoed is, maakt daarin niet uit. Ook andere inkomstenbronnen zijn mogelijk.
Ik zou niet in aandelen stappen omdat het 'zoveel' oplevert. De mensen, die nu instappen, zijn de schapen voor de slachtbank IMHO. De grote jongens zijn al maanden aan het verkopen en wachten nu totdat de correctie komt.
Lees je eerst goed in en bedenk dan of en waarin je wilt instappen. Voor FO zijn aandelen voor de gemiddelde persoon niet geschikt. Het vergt veel tijd en werk en dat hebben de meesten op weg naar FO niet. Fondsen of indextrackers zijn dan een betere optie. Juist omdat die veel meer spreiding hebben.
"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett
Dat was niet mijn bedoeling, al zie ik wel dat bij het stukje van de badkamer dat niet heel goed is uitgekomen. Maar bij de vakantie is het helemaal, doe wat je leuk vindt, en tegelijkertijd natuurlijk bedenken hoeveel het kost.mossel schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 16:35:
Sissors, ik weet dat jij heel anders over FO denkt dan ik. Maar besef wel dat jij nu precies hetzelfde doet, namelijk jouw idee van vakantie, verbouwen en gewerkte uren tegen die van mij afzetten. En daarom zitten we hier in een topic om FO te bediscussiëren. Als er een vaste manier van hoe FO (willen) bereiken was, dan waren we snel uitgepraat. Die is er gelukkig niet, ieder staat vrij in zijn eigen keuzes.
En dan kan je besluiten om te besparen door te gaan backpacken in Azië. Maar misschien bedenk je dat je net zo lief een huisje op de Veluwe hebt. Of juist wel dat je het graag naar Bora Bora gaat en je dat geld eraan wilt besteden. In gedachten houden hoeveel het kost, en of je dat er echt voor over hebt is belangrijk, maar tegelijkertijd is dat voor iedereen uniek.
Zo denk ik ook dat bij een badkamer overwegen om meer zelf te doen een goed idee is. Maar of het daadwerkelijk zelf doen een goed idee is, en of je daar dan meer voldoening uit haalt, dat is zeer zeker niet per definitie zo.
Daarnaast ben ik in dit topic vooral omdat ik de grote lijnen interessant vind om te volgen, al heb ik bijvoorbeeld weinig met aandelen, en zoals je zelf idd ook zegt, ik heb andere ideeën over wat FO betekend (voor mij) dan de meeste hier. Echter je laatste opmerking gaat nergens over: Je hebt geen flauw idee wat mijn financiele situatie is.
Ben ik niet mee eens. Ik heb mijn badkamer en waskamer samen laten tegelen voor 1000 euro in 3 dagen netto werk. Professioneel tegelzetter.mossel schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 09:18:
@Phusebox
Badkamer verbouwen? Steek je handen uit de mouwen en doe het zelf. Mijn ervaring is dat het dan nog geen derde kost, arbeidskosten is in NL meer dan de helft. Bovendien geeft het een stuk meer voldoening en is leerzaam. Argument dat twee linker handen? Dan kan je in ieder geval zelf de boel eruit slopen. Bovendien bestaat er tegenwoordig YouTube en Google, en zijn er in de bouwmarkten slimme en eenvoudige oplossingen (een loodgieter giet geen lood meer, maar gebruikt flexibele leiding met een tang voor de eindstukken).
Als ik dat allemaal zelf moet gaan doen, moet ik waarschijnlijk 2 weken vrij nemen met het risico op lekkage.
2 weken a 100 euro per werkdag.. dan ben ik toch al gauw op de 1000 euro.
Ik heb belegd in een stapeltje ETF's die de nadruk hebben op dividend. Maar hoeveel dividend ik nou exact krijg heb ik geen idee van. Binck is daar niet zo duidelijk in vind ik.Ravnoss schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 11:15:
Ik heb het al een keer eerder willen aanstippen maar daar kwam weinig response op. Ik ben benieuwd of er hier nog meer mensen zitten die bewust hun passieve inkomen vergroten door een dividend strategie te hanteren?
Zijn er hier nog andere die dividend inkomen als onderdeel hebben opgenomen in hun FO strategie, en die nog tips/trics hebben?
Net als alles wat je hier leest, moet je zelf verder onderzoeken en kijken of het voor jouw situatie gunstig is.Phusebox schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 09:31:
Tuurlijk is er een verschil tussen leven en consumeren, maar vaak kosten leuke dingen toch geld en is het bijna onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Ik lees overigens overal dat extra aflossen bij een spaarhypotheek niet verstandig is...
Er zit namelijk heel veel nuance-mogelijkheden in dat zinnetje "extra aflossen spaarhypotheek niet verstandig'
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Dit was dan ook absoluut niet persoonlijk bedoeld, maar in zijn algemeenheid.Sissors schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 17:45:
[...]
Daarnaast ben ik in dit topic vooral omdat ik de grote lijnen interessant vind om te volgen, al heb ik bijvoorbeeld weinig met aandelen, en zoals je zelf idd ook zegt, ik heb andere ideeën over wat FO betekend (voor mij) dan de meeste hier. Echter je laatste opmerking gaat nergens over: Je hebt geen flauw idee wat mijn financiele situatie is.
Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]
Het belangrijkste is spreiden van risico.cash_flow schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 15:15:
Hallo,
Als je wit beginnen met laagdrempelig en kleine bedragen, dan moe tje eens kijken naar indexfondsen. Brandnewday bv, waar je maandelijkse een klein bedrag kan storten op een fonds welke weer belegd in indextrackers.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Tip voor verbouwingen -> werkspot.nl hier bieden de aannemers op jouw verbouwing.
Hou ook gewoon speciale acties in de gaten elk jaar is er ergens wel 1, complete badkamers voor 8k zie je vaak genoeg!
Of gedeeltelijk zelf doen, slopen + vloer en wandtegels bijvoorbeeld, leidingen etc door een loodgieter. 15k voor een badkamer zou ik er nooit aan uitgeven.
Hou ook gewoon speciale acties in de gaten elk jaar is er ergens wel 1, complete badkamers voor 8k zie je vaak genoeg!
Of gedeeltelijk zelf doen, slopen + vloer en wandtegels bijvoorbeeld, leidingen etc door een loodgieter. 15k voor een badkamer zou ik er nooit aan uitgeven.
Float like a butterfly, sting like a bee.
In het testament van mijn opa staat dat mijn oma eigenaar blijft van zijn gedeelte tot zij ook overlijdt. Zonder testament zou dat zo zijn inderdaad.screamhouse schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 07:56:
Je oma erft de helft en de andere helft is van de kinderen + oma, iedere een vijfde deel.
Wel allemaal op papier en niet opeisbaar.
Dus de uitvaart kosten gaan gewoon van haar vermogen af. Kan je verder dus niks mee doen in dit geval volgens mijn vader.
Bedankt voor jullie reacties. Waar hebben jullie goede ervaringen met indexfondsen? Behalen ze de beloofde rendementen? En waar moet ik aan denken, wat is reeël haalbaar?
Is er ook in vastgoed te bellegen met kleinere bedragen in aadelen of andere vormen?
Is er ook in vastgoed te bellegen met kleinere bedragen in aadelen of andere vormen?
Ik ben sinds kort begonnen bij Meesman.nl na me verdiept te hebben in indexbeleggen. Dit waren mijn redenen:cash_flow schreef op zondag 13 april 2014 @ 15:38:
Bedankt voor jullie reacties. Waar hebben jullie goede ervaringen met indexfondsen? Behalen ze de beloofde rendementen? En waar moet ik aan denken, wat is reeël haalbaar?
- Eenvoudig en transparant.
- Simpele en lage kostenstructuur: alleen fondskosten (TER), transactiekosten en een vaste administratievergoeding.
- Ze bieden fondsen die indexen volgen met grote spreiding
- Fysieke & volledige nabootsing van de indexen
- Geen uitlening van aandelen
- Geen spread: opslag bij verkoop of een afslag bij inkoop
- Geen dividendlekkage bij hun fonds "Aandelen Wereldwijd"
- De auteur van "De Schitterende Eenvoud van Indexbeleggen" is mede eigenaar.
- Ze geloven zelf in hun eigen producten door zelf vrijwel al hun geld in hun eigen fondsen te stoppen.
en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet
Misschien deze ook doorlezen:cash_flow schreef op zondag 13 april 2014 @ 15:38:
http://www.z24.nl/geld/be...ex-wat-is-goedkoop-452847
zij bespreken hier echter niet de andere optie. namelijk brandnewday.nl
Aangezien ik een flink deel van m'n aandelenbeleggingen geliquideerd heb ben ik aan het kijken naar andere bronnen van passief inkomen. Ik zie nu een kans om 5.5% rendement te maken op de aankoop en verhuur van een garagebox (bruto, voor vermogensrendementsheffing). Vraag is of dat hoog genoeg is.
Wat voor rendementen streven jullie na op beleggingen?
Ik heb de positie over de afgelopen maanden met enkele tientallen procenten teruggebracht omdat indices in Europa en de VS een waardering (ShillerPE) hebben van 15x respectievelijk 25x. Tevens heb ik maar beperkt tijd gehad om indexbeleggingen te vervangen met selectief gekozen individuele fondsen waardoor ook die beleggingen zijn afgenomen.hv08 schreef op maandag 14 april 2014 @ 10:25:
Misschien interessant om te weten, wat is de reden dat je de aandelen eruit hebt gedaan?
Je hebt ook Aristocrats trackers (etf)'s en daar heb je toch aristocrats US, EU en Asia varianten. Een idee is dus om eens te gaan zoeken naar zo'n trackers en dan ofwel de etf te kopen, ofwel te analyseren uit welke aandelen ze bestaan, zelf opzoekwerk doen en (een deel van) deze aandelen individueel aankopen.Ravnoss schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 11:15:
Ik ben hier nu een poosje mee bezig en krijg gemiddeld per maand zo'n 210e aan dividend binnen. Wat ik vooralsnog periodiek allemaal weer herbeleg in aandelen/etfs met als doel om ieder jaar meer dividend binnen te krijgen dan het jaar daarvoor. Het probleem waartegen ik aanloop is dat het gros van de bedrijven die interessant zijn voor deze strategie (Dividend Aristocrats) zich allemaal in de US bevinden, waardoor een groot deel van mijn portefeuille nu uit dollars bestaat. Daar voel ik me toch niet helemaal lekker bij.
Ik kan je wel al zeggen dat de EU en Asia variant een boel minder bedrijven hebben dan de US variant zoals je zelf ook al ondervond, maar het kan je op weg helpen.
Anders wat globale trackers S&P World trackers of zo. Ik moet wel zeggen dat ik al een goeie 2 maand de beurs weinig heb gevolgd dus ik ben niet helemaal meer mee met hoe hoog/laag alles staat
Maar ga je dan juist uit indexbeleggen en wacht je op een correctie om weer in te stappen? Het gaat alweer paar dagen naar beneden op de beurs overigensRukapul schreef op maandag 14 april 2014 @ 10:34:
[...]
Ik heb de positie over de afgelopen maanden met enkele tientallen procenten teruggebracht omdat indices in Europa en de VS een waardering (ShillerPE) hebben van 15x respectievelijk 25x. Tevens heb ik maar beperkt tijd gehad om indexbeleggingen te vervangen met selectief gekozen individuele fondsen waardoor ook die beleggingen zijn afgenomen.
Uiteindelijk, overal zo'n 3.3% minimaal na VRH, dat is dus 4.5% voor VRH.Rukapul schreef op maandag 14 april 2014 @ 10:20:
Aangezien ik een flink deel van m'n aandelenbeleggingen geliquideerd heb ben ik aan het kijken naar andere bronnen van passief inkomen. Ik zie nu een kans om 5.5% rendement te maken op de aankoop en verhuur van een garagebox (bruto, voor vermogensrendementsheffing). Vraag is of dat hoog genoeg is.
Ik stap overigens niet in en uit, ik denk niet dat ik de markt kan timen. Ik balanceer wel 1 x per jaar (daarmee verplicht ik mezelf om winst nemen / bijkopen van securities die dan lager staan)
Streef zelf erna om de spaarrente van 2% te verslaan. Met een risico opslag en tijd die ik erin steek zou dit een streef rendement van 6 tot 8% moeten opleveren (=rendement op aandelen). Bij een belegging in een garagebox zou ik in de huidge (spaarrente) markt wel genoegen nemen met die 5,5%. Maar die garagebox is natuurlijk wel een vrij vast iets. Het is niet 1,2,3 liquide te maken. Wat doe je bijvoorbeeld met je garagebox als een 10 jarige depostio 6% gaat oplveren in de toekomst, daar al eens over nagedacht? Niet alleen je instapmoment bepalen maar misschien ook meteen even nadenken over je exit moment.Rukapul schreef op maandag 14 april 2014 @ 10:20:
hv08 schreef op maandag 14 april 2014 @ 11:33:
[...]
Het gaat alweer paar dagen naar beneden op de beurs overigens

Als de rente omhoog gaat (hogere deposito vergoeding) is dat normaal omdat de inflatie omhoog gaat.
Dan kun je normaal gesproken ook de huur verhogen en je rendement dus redelijk op peil houden.
Je kunt overigens niet zeggen "de beurs" gaat alweer een paar dagen naar beneden.
De obligaties, grondstoffen, varkensbuiken e.d. worden ook allemaal verhandeld op de beurs NAAST aandelen.
Dan kun je normaal gesproken ook de huur verhogen en je rendement dus redelijk op peil houden.
Je kunt overigens niet zeggen "de beurs" gaat alweer een paar dagen naar beneden.
De obligaties, grondstoffen, varkensbuiken e.d. worden ook allemaal verhandeld op de beurs NAAST aandelen.
Persoonlijk ben ik niet zo van het beleggen van al je vermogen.
Ik heb enkele tienduizenden in indexfondsen staan, hopelijk leveren deze 5-6% op op lange termijn. Daarnaast heb ik hetzeflde bedrag uitgeleend aan bekenden, via hun vastgoed heb ik ook 5-6% rendement daarop. De helft heb ik braaf in deposito's van 2-2,5% staan van een jaar.
Ik vind het een goed gevoel om een paar jaar zonder inkomen te kunnen overbruggen. Dit is gedekt door het geld "op de bank". Daarnaast heb ik voor de lange termijn >5 jaar, indexfondsen. Het maakt niet zoveel uit als dit tijdelijk 1/3 minder waard is. Op dit moment gaan alle extra inkomsten in deze indexfondsen.
Ik heb enkele tienduizenden in indexfondsen staan, hopelijk leveren deze 5-6% op op lange termijn. Daarnaast heb ik hetzeflde bedrag uitgeleend aan bekenden, via hun vastgoed heb ik ook 5-6% rendement daarop. De helft heb ik braaf in deposito's van 2-2,5% staan van een jaar.
Ik vind het een goed gevoel om een paar jaar zonder inkomen te kunnen overbruggen. Dit is gedekt door het geld "op de bank". Daarnaast heb ik voor de lange termijn >5 jaar, indexfondsen. Het maakt niet zoveel uit als dit tijdelijk 1/3 minder waard is. Op dit moment gaan alle extra inkomsten in deze indexfondsen.
Jouw totaalbedrag is ook wel een stuk kleiner dan de meesten hier wensen te halen dus percentueel zal jij sowieso wat meer in de veilige plaatsen hebben. Ik heb ook een buffer van 25k€ op een 2% spaarrekening momenteel. Sinds ik dat heb behaald, ben ik begonnen met het geld in aandelen, fondsen en trackers te steken. Af en toe kijk ik ook naar termijnrekeningen en obligaties maar daar valt nog steeds niet veel geweldig te vinden. Eens ik wat meer op de beurs heb staan, zal ik opnieuw evaluatie doen en zo wat schikken waar mij nodig lijkt.
Afhankelijk van de waarderingsniveaus over- of onderweeg ik een beetje. Waar ik in beleg en dus in-uitstap is ook een kwestie van waarderingen, beschikbare tijd, etc. Relatief gezien heb ik veel meer individuele beleggingen verkocht dan uit index ETFs.hv08 schreef op maandag 14 april 2014 @ 11:33:
[...]
Maar ga je dan juist uit indexbeleggen en wacht je op een correctie om weer in te stappen?
Daar kijk ik niet naar. Ik ben zelfs oost-indisch doof voor Paul Laseur & co op BNR. Ik heb m'n eigen scriptjes om zo heel af en toe te kijken hoe waarderingen er ongeveer voor staan voor indices (zie onder) zonder geneuzel achter de komma, en af en toe kijk ik even op Google Finance.Het gaat alweer paar dagen naar beneden op de beurs overigens
Op zich kan ik het onder het laatste scharen al zit er een klein element van timing in.rube schreef op maandag 14 april 2014 @ 11:44:
[...]
Uiteindelijk, overal zo'n 3.3% minimaal na VRH, dat is dus 4.5% voor VRH.
Ik stap overigens niet in en uit, ik denk niet dat ik de markt kan timen. Ik balanceer wel 1 x per jaar (daarmee verplicht ik mezelf om winst nemen / bijkopen van securities die dan lager staan)
Om jullie een idee te geven zal ik de verhoudingen eens weergeven:
jaar - vrij vermogen (indexwaarde) - percentage vrij vermogen in beleggingen
2007 - 100 - 31%
2008 - 140 - 28%
2009 - 115 - 25%
2010 - 155 - 35%
2011 - 166 - 37%
2012 - 205 - 49%
2013 - 208 - 45%
2014 - 253 - 33%
heden - 237 - 29%
Na de crash van 2008 ben ik gewoon wat forser ingestapt toen waarderingen lager stonden om dat nu weer terug te brengen.
Zo'n box is in principe natuurlijk klein bier op het totale vermogen (<10%). Daarnaast is zo'n box meer liquide dan een langlopende deposito.Accountant schreef op maandag 14 april 2014 @ 11:51:
[...]
Streef zelf erna om de spaarrente van 2% te verslaan. Met een risico opslag en tijd die ik erin steek zou dit een streef rendement van 6 tot 8% moeten opleveren (=rendement op aandelen). Bij een belegging in een garagebox zou ik in de huidge (spaarrente) markt wel genoegen nemen met die 5,5%. Maar die garagebox is natuurlijk wel een vrij vast iets. Het is niet 1,2,3 liquide te maken. Wat doe je bijvoorbeeld met je garagebox als een 10 jarige depostio 6% gaat oplveren in de toekomst, daar al eens over nagedacht? Niet alleen je instapmoment bepalen maar misschien ook meteen even nadenken over je exit moment.
Dank voor de percentages en overwegingen Accountant en rube.
Precies. Ik zie vastgoed ook als inflatiehedge.rube schreef op maandag 14 april 2014 @ 11:54:
Als de rente omhoog gaat (hogere deposito vergoeding) is dat normaal omdat de inflatie omhoog gaat.
Bij mij komt het plan om financieel onafhankelijk te worden waarschijnlijk voorlopig in de ijskast te staan.
Ga vanaf 1 juli uit dienst bij mijn werkgever, om na 5 jaar werken weer fulltime te gaan studeren (master Bedrijfskunde, ben zelf 23). Hierdoor moet ik bij m'n werkgever echter wel een studieschuld aflossen van circa € 5k. Het gevoel van vrijheid wat ik hierdoor krijg is me wel wat meer waard dan die € 5k. Eindelijk die gouden ketting weg
Dus vanaf september zal ik 1,5 tot 2 jaar lang op een studenteninkomen rond moeten zien te komen. Veel zal er dus niet gespaard worden vermoed ik..
Ga vanaf 1 juli uit dienst bij mijn werkgever, om na 5 jaar werken weer fulltime te gaan studeren (master Bedrijfskunde, ben zelf 23). Hierdoor moet ik bij m'n werkgever echter wel een studieschuld aflossen van circa € 5k. Het gevoel van vrijheid wat ik hierdoor krijg is me wel wat meer waard dan die € 5k. Eindelijk die gouden ketting weg
Dus vanaf september zal ik 1,5 tot 2 jaar lang op een studenteninkomen rond moeten zien te komen. Veel zal er dus niet gespaard worden vermoed ik..
Ligt eraan wat je situatie is? Woon je nog thuis? Huur je? Of zit je in een koophuis/appartement?Koehandelaar schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 15:58:
Bij mij komt het plan om financieel onafhankelijk te worden waarschijnlijk voorlopig in de ijskast te staan.
Ga je wel een bijbaan vervullen? Neem aan dat de studie niet de volle week in beslag neemt
Zoooo, mijn "planning" kan in de prullenbak. Gisteren te horen gekregen dat mijn werkgever zich failliet heeft laten verklaren (min of meer omdat hij er geen zin meer in had)...
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Woon nu nog thuis, maar zal vanaf september dan op kamers gaan (of anti-kraak). Ga wel een bijbaan vervullen, mogelijk dat ik als ZZP'er of iets dergelijks aan de slag ga. Heb genoeg contacten en dat is iets wat ik er mooi bij kan doen, ook mooi flexibel voor mezelf in verband met de studie.martinusz schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 16:01:
[...]
Ligt eraan wat je situatie is? Woon je nog thuis? Huur je? Of zit je in een koophuis/appartement?
Ga je wel een bijbaan vervullen? Neem aan dat de studie niet de volle week in beslag neemt
Wat dat betreft zou ik dan met studiefinanciering + ZZP werk prima rond moeten kunnen komen eigenlijk..
Verwijderd
Even een eigen ervaringKoehandelaar schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 16:13:
[...]
Woon nu nog thuis, maar zal vanaf september dan op kamers gaan (of anti-kraak). Ga wel een bijbaan vervullen, mogelijk dat ik als ZZP'er of iets dergelijks aan de slag ga. Heb genoeg contacten en dat is iets wat ik er mooi bij kan doen, ook mooi flexibel voor mezelf in verband met de studie.
Wat dat betreft zou ik dan met studiefinanciering + ZZP werk prima rond moeten kunnen komen eigenlijk..
Op mijn opmerking dat ik het dan beter tijdens mijn studie had kunnen opzuipen/gokken/enz omdat ik dan wel geld zou krijgen kon de medewerker van de overheid alleen aangeven dat dit inderdaad zo was.
Later ook €3000 huurtoeslag mogen terugbetalen, was dat jaar in april gaan werken en uiteindelijk boven de inkomensgrens voor huurtoeslag gekomen (met paar honderd euro).
Beter dus al je spaargeld opmaken en een maand langer zonder werken zitten, dat scheelt je als starter al snel €5000 euro

Zo zit ik natuurlijk niet in elkaar maar als je binnen 2-3 maanden nadat je eindelijk begint na je studie bovenstaande krijgt te horen, dan wordt een mens snel "rechts". Ook wel mooi voor de financiële onafhankelijkheid discussie, hoe arm je in NL ook bent er wordt toch wel voor je gezorgd. Heb je vermogen dan mag je dat eerst "opeten" voordat je aanspraak mag maken op voorzieningen.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2014 16:43 ]
Is het niet juist "rechts" die dat soort maatregelen invoert om al het "misbruik" "in te dammen"?Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 16:40:
Zo zit ik natuurlijk niet in elkaar maar als je binnen 2-3 maanden nadat je eindelijk begint na je studie bovenstaande krijgt te horen, dan wordt een mens snel "rechts". Ook wel mooi voor de financiële onafhankelijkheid discussie, hoe arm je in NL ook bent er wordt toch wel voor je gezorgd. Heb je vermogen dan mag je dat eerst "opeten" voordat je aanspraak mag maken op voorzieningen.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Links of rechts, niemand werkt momenteel aan een kleiner takenpakket voor de overheid. Zolang dat niet gebeurt is echte belastingverlaging niet mogelijk.
Ik ben vrij "links" maar dit soort dingen storen mij inderdaad ook. Mensen die het moeilijk hebben moeten hulp kunnen krijgen en ondersteund worden.Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 16:40:
[...]
Op mijn opmerking dat ik het dan beter tijdens mijn studie had kunnen opzuipen/gokken/enz omdat ik dan wel geld zou krijgen kon de medewerker van de overheid alleen aangeven dat dit inderdaad zo was.
Maar dat iemand die altijd heel zuinig heeft geleefd eerst zijn spaargeld mag opeten voordat hij kan aankloppen voor hulp heeft iets heel kroms, alsof sociale regelingen niet voor iedereen gelden.
Nu eet ik liever mijn spaargeld op dan dat ik mag aankloppen voor een WW uitkering maar er zit iets heel kroms en een perverse prikkel in dat systeem.
Voor een WW uitkering geldt geen vermogenstoets, wel voor andere uitkeringen, zoals de bijstand.cytherea schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 17:05:
[...]
Nu eet ik liever mijn spaargeld op dan dat ik mag aankloppen voor een WW uitkering maar er zit iets heel kroms en een perverse prikkel in dat systeem.
Je zou er ook voor kunnen zorgen dat je je vermogen omzet in bezittingen die fiscaal gezien niet als vermogen tellen.
[ Voor 61% gewijzigd door Henk007 op 15-04-2014 17:58 ]
WW is dan ook geen uitkering, voor zover ik weet is dat een verzekering. Maar dat kan ik natuurlijk mis hebbenHenk007 schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 17:56:
[...]
Voor een WW uitkering geldt geen vermogenstoets, wel voor andere uitkeringen, zoals de bijstand.
Je zou er ook voor kunnen zorgen dat je je vermogen omzet in bezittingen die fiscaal gezien niet als vermogen tellen.
Weer on-topic: Dit topic heeft mij geïnspireerd om de persoonlijke financiën nog eens goed na te lopen. Er is best wel ruimte om flink meer te gaan sparen, dus dat ga ik oppakken. Heb het geluk om in een gezonde situatie te zitten, maar FO inspireert me wel om dat gezonde te diversificeren (dus niet alleen inkomsten uit loon). Zodra de buffer nog wat ruimer is ga ik me eens goed verdiepen in dividend beleggen. Dat lijkt me erg leuk om te doen.
Ja bijstand bedoelde ik, het ging meer om het principeHenk007 schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 17:56:
[...]
Voor een WW uitkering geldt geen vermogenstoets, wel voor andere uitkeringen, zoals de bijstand.
Da's altijd klote, als je planning in de war wordt gegooid. In welke branche werkte jij? Nog veel medeslachtoffers?Phusebox schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 16:05:
Zoooo, mijn "planning" kan in de prullenbak. Gisteren te horen gekregen dat mijn werkgever zich failliet heeft laten verklaren (min of meer omdat hij er geen zin meer in had)...
Vervelend om te horen, maar zal je waarschijnlijk nog meer motiveren om naar FO te streven, zodat je minder afhankelijk bent van de grillen van een ander.Phusebox schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 16:05:
Vervelend om te lezen, sterkte en succes. In welke branche zit je?Phusebox schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 16:05:
Ja natuurlijk niet fijn, maar probeer ook het positieve ervan in te zien. Ik moest weg bij mijn oude werkgever, deze bood mij de mogelijkheid aan om een half jaar te solliciteren. Uiteindelijk heb ik 1,5 maand met doorbetaling thuis gezeten, een afkoopsoms gekregen van 5 maandsalarissen en een nieuwe baan met 20% meer salaris op loopafstand.Phusebox schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 16:05:
Toen ik te horen kreeg dat ik weg moest heb ik me eigenlijk nooit direct zorgen gemaakt. Ouders en schoonouders maakten zich meer zorgen dan wij zelf. Ik was eigenlijk wel blij want ik zat er ook niet zo goed in mijn vel. Naast het solliciteren heb ik toen als back up een ondernemingsplan geschreven om op mezelf te gaan (incl. een website gemaakt met een crappy programma). Daarnaast ben ik ook een beetje out of the box gaan denken. In mijn beroepsgroep heb je bijna altijd een concurentiebeding en mag ik niet als ZZP'er werken. Ik heb er toen ook aan gedacht om buiten de accountancy te gaan werken voor 20u en in de resterende tijd een eigen kantoortje op te zetten.
Wat ik wil zeggen laat je niet uit het veld slaan en denk in kansen.
Om meer onafhankelijk te zijn van een werkgever wil ik tegen mijn 40ste iets voormezelf hebben. Eigen verantwoordelijkheid en zelf beslissingen nemen als zelfstandige is voor mij een vorm van FO (natuurlijk wel op een winstgevende basis). Een werkgever is in mijn ogen een tussenstation/verzekering die (mijn) geld opstrijkt. Als mijn buffer hoog genoeg is dan durf ik deze "verzekering" eerder los te laten in ruil voor het ondernemersrisico.
Vooral dit is belangrijk! Handel niet uit angst (wat als.. etc.) Blijft natuurlijk wel een rot situatieAccountant schreef op woensdag 16 april 2014 @ 10:12:
[...]
Ik krijg helemaal niks, behalve WW, dus dat maakt het allemaal wat lastiger, maar goed.Accountant schreef op woensdag 16 april 2014 @ 10:12:
[...]
Ja natuurlijk niet fijn, maar probeer ook het positieve ervan in te zien. Ik moest weg bij mijn oude werkgever, deze bood mij de mogelijkheid aan om een half jaar te solliciteren. Uiteindelijk heb ik 1,5 maand met doorbetaling thuis gezeten, een afkoopsoms gekregen van 5 maandsalarissen en een nieuwe baan met 20% meer salaris op loopafstand.
Toen ik te horen kreeg dat ik weg moest heb ik me eigenlijk nooit direct zorgen gemaakt. Ouders en schoonouders maakten zich meer zorgen dan wij zelf. Ik was eigenlijk wel blij want ik zat er ook niet zo goed in mijn vel. Naast het solliciteren heb ik toen als back up een ondernemingsplan geschreven om op mezelf te gaan (incl. een website gemaakt met een crappy programma). Daarnaast ben ik ook een beetje out of the box gaan denken. In mijn beroepsgroep heb je bijna altijd een concurentiebeding en mag ik niet als ZZP'er werken. Ik heb er toen ook aan gedacht om buiten de accountancy te gaan werken voor 20u en in de resterende tijd een eigen kantoortje op te zetten.
Om meer onafhankelijk te zijn van een werkgever wil ik tegen mijn 40ste iets voormezelf hebben. Eigen verantwoordelijkheid en zelf beslissingen nemen als zelfstandige is voor mij een vorm van FO (natuurlijk wel op een winstgevende basis). Een werkgever is in mijn ogen een tussenstation/verzekering die (mijn) geld opstrijkt. Als mijn buffer hoog genoeg is dan durf ik deze "verzekering" eerder los te laten in ruil voor het ondernemersrisico.
Wel uitgezocht of dat een beetje klopt allemaal?Phusebox schreef op woensdag 16 april 2014 @ 11:07:
[...]
Ik krijg helemaal niks, behalve WW, dus dat maakt het allemaal wat lastiger, maar goed.
@Accountant: Concurentiebeding is niet rechtsgeldig als je ontslagen wordt door je vorige werkgever toch?
Wat valt er uit te zoeken bij een faillissement?Config schreef op woensdag 16 april 2014 @ 11:27:
[...]
Wel uitgezocht of dat een beetje klopt allemaal?
Ja je krijgt een paar weken opzegtermijn betaald, en je loon dat niet betaald is, daarna ga je de WW in.
Maar goed, we zien het wel weer. Mijn toch al niet al rooskleurige gevoelens over het leven en de toekomst zijn gewoon nog een tintje somberder geworden.
Is concurentiebeding uberhaupt rechtsgeldig? Volgens mij mag wettelijk gezien nooit persoonlijke vooruitgang worden tegengehouden? Ik ken in ieder geval 3 gevallen in mijn vriendenkring die bij de rechter gewoon onder het concurentiebeding uitkwamen.Z___Z schreef op woensdag 16 april 2014 @ 12:49:
@Accountant: Concurentiebeding is niet rechtsgeldig als je ontslagen wordt door je vorige werkgever toch?
Ja, in sommige gevallen wel, anders kan het net zo goed nooit gebruikt worden.
Maar inderdaad, bij ontslag is het niet meer rechtsgeldig.
Phusebox: lastig en zeker in deze tijd, maar probeer inderdaad positief te blijven en verschillende opties te bekijken.
Mijn vrouw en ik werden ooit allebei in dezelfde maand ontslagen..na 4 weken hadden we allebei een beter betaalde en leukere baan en sindsdien is ons spaargeld heel hard toegenomen.
Maar inderdaad, bij ontslag is het niet meer rechtsgeldig.
Phusebox: lastig en zeker in deze tijd, maar probeer inderdaad positief te blijven en verschillende opties te bekijken.
Mijn vrouw en ik werden ooit allebei in dezelfde maand ontslagen..na 4 weken hadden we allebei een beter betaalde en leukere baan en sindsdien is ons spaargeld heel hard toegenomen.
Met deze instelling zal het ook niet rooskleuriger worden ben ik bang...kom op...aan de slag!Phusebox schreef op woensdag 16 april 2014 @ 12:54:
[...]
Wat valt er uit te zoeken bij een faillissement?
Ja je krijgt een paar weken opzegtermijn betaald, en je loon dat niet betaald is, daarna ga je de WW in.
Maar goed, we zien het wel weer. Mijn toch al niet al rooskleurige gevoelens over het leven en de toekomst zijn gewoon nog een tintje somberder geworden.
Klopt.MisterEagle schreef op woensdag 16 april 2014 @ 12:56:
[...]
Volgens mij mag wettelijk gezien nooit persoonlijke vooruitgang worden tegengehouden? Ik ken in ieder geval 3 gevallen in mijn vriendenkring die bij de rechter gewoon onder het concurentiebeding uitkwamen.
Mijn concurentiebeding bestond uit 2 onderdelen.
1. Het opstarten van een eigen praktijk binnen X kilometer van de ex werkgever.
2. Klanten benaderen van mijn ex werkgever om bij mij klant te worden (uitloop termijn 2 jaar).
In mijn vaststellingsovereenkomst heb ik laten opnemen dat optie 1 geschrapt zou worden.
Daarnaast zou ik me kunnen voorstellen dat een curator je wellicht nog aan je concurentiebeding kan houden als je de boedel ernstige schade toebrengt. Bijvoorbeeld een key persoon die voor zich zelf begint en het hele klanten bestand kent en benaderd terwijl de curator het klantenbestand aan een derde wil verkopen.
[ Voor 21% gewijzigd door Accountant op 16-04-2014 13:30 ]
Even offtopic update: er gaat een doorstart gemaakt worden, maar ondanks het feit dat ik gisteren en vandaag moest werken voor deze nieuwe eigenaar krijg ik morgen pas duidelijkheid over mijn situatie. Waarschijnlijk wil men mij minder uren geven, en ja dat is lekker makkelijk om te doen als het UWV je verplicht alles aan te nemen.
Ehm. Je hebt sollicitätieplicht, maar dat betekent niet dat je nu al alles moet aannemen. Je hebt nog de keuze. Dat is na een half jaar (?) pas als je niet gekort wilt wordenPhusebox schreef op donderdag 17 april 2014 @ 07:19:
Even offtopic update: er gaat een doorstart gemaakt worden, maar ondanks het feit dat ik gisteren en vandaag moest werken voor deze nieuwe eigenaar krijg ik morgen pas duidelijkheid over mijn situatie. Waarschijnlijk wil men mij minder uren geven, en ja dat is lekker makkelijk om te doen als het UWV je verplicht alles aan te nemen.
Klinkt wel echt zuur. Branche?
Ben grafisch vormgever en werk bij een drukkerij.kmf schreef op donderdag 17 april 2014 @ 07:55:
[...]
Ehm. Je hebt sollicitätieplicht, maar dat betekent niet dat je nu al alles moet aannemen. Je hebt nog de keuze. Dat is na een half jaar (?) pas als je niet gekort wilt worden
Klinkt wel echt zuur. Branche?
Heb het even opgezocht, maar als je een nieuw aanbod krijgt MOET je dat aannemen ook al zijn het minder uren/loon, doe je dat niet wordt je gekort op je WW of krijg je zelfs helemaal niets.
Maar goed morgen eens bellen met de rechtsbijstand.
Ik dacht ook dat het pas na een half jaar is, maar dat is misschien pas bij volledige werkeloosheid. Is het nu niet zo dat door de WW je salarisachteruitgang wordt aangevuld dan voor x tijd?Phusebox schreef op donderdag 17 april 2014 @ 08:18:
[...]
Ben grafisch vormgever en werk bij een drukkerij.
Heb het even opgezocht, maar als je een nieuw aanbod krijgt MOET je dat aannemen ook al zijn het minder uren/loon, doe je dat niet wordt je gekort op je WW of krijg je zelfs helemaal niets.
Ja dat klopt, 70% van de uren die je minder gaat werken krijg je dan als WW. Er is geen compensatie voor minder loon als je uren gelijk blijven of je minder per uur krijgt.MisterEagle schreef op donderdag 17 april 2014 @ 08:42:
[...]
Ik dacht ook dat het pas na een half jaar is, maar dat is misschien pas bij volledige werkeloosheid. Is het nu niet zo dat door de WW je salarisachteruitgang wordt aangevuld dan voor x tijd?
Nadeel van dit systeem is dat als ik die andere uren ook kwijtraak dan is mijn WW termijn al flink opgesnoept. Maar ja, we zien wel.
Het is lekker makkelijk praten vanuit de luie stoel maar ik zou de komende tijd eens goed achter mijn oren krabben. De grafische sector is misschien niet de juiste sector om je hele hebben en houwen op vast te pinnen. Hoe zie je jezelf in dit werk over 10 jaar? Over 20 jaar? Ik ken enkele mensen in diezelfde sector met soortgelijke problemen, een is zelf opgestapt en doet nu iets totaal anders voor z'n brood. Misschien is dit juist een goed moment om op een andere boot over te stappen. Nogmaals, lekker makkelijk vanuit mijn luie stoel waarvoor excuus. Veel sterkte in ieder geval.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Ik heb ook even nagevraagd (toevallig met iets bezig). Het klopt wat je zegt. Een aanbod moet je aannemen in de situatie van faillissement en doorstart. En een nieuw salaris welke 75% is van de oude wordt als billijk gezien... dus ook als je minder uren mag draaien...Phusebox schreef op donderdag 17 april 2014 @ 08:18:
[...]
Ben grafisch vormgever en werk bij een drukkerij.
tja...
advies was wel om gewoon aan te nemen en van die positie iets anders te vinden.
[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 17-04-2014 13:16 ]
Inderdaad, makkelijk praten vanuit een andere situatie. Maar je het hebt in mijn ogen wel gelijk, althans, om eens goed te kijken welke (andere) mogelijkheden er zijn.
De naam geeft het al aan, werkGEVER en werkNEMER. Dat hoeft niet verkeerd te zijn, maar je bent afhankelijk van een werkgever. Als die er geen zin meer in heeft, of het gaat gewoon niet meer, dan is de consequentie dat je als werknemer iets anders moet zoeken. En dat staat los van het feit of het eerlijk, sociaal is etc.
En ook als je voor jezelf begint ben je afhankelijk van anderen, ik noem ze even opdrachtGEVER (of klanten). Dus dat hoeft niet per se beter te zijn als weer werknemer te worden bij de doorstart of elders.
Maar jezelf minder "kwetsbaar" maken vind ik voor mezelf erg prettig. Als ik naar mezelf kijk (nogmaals, niet altijd even makkelijk, maar om aan te geven):
1) mezelf gespecialiseerd in een groeiende markt (ik word regelmatig benaderd via linkedin voor andere functies). Dat is deels geluk, deels gestuurd.
2) heb mijn eigen bedrijf nog steeds aangehouden. Ook al kost me dat nu maar een paar uur per maand voor de 2 vaste klanten, het levert wat inkomsten op en ik kan het weer makkelijk oppakken/uitbreiden als het nodig is
3) voldoende spaargeld opgebouwd om niet heel snel afhankelijk te zijn van een werkgever.
Maar goed, ik ben ook door verschillende fases heen gegaan voordat ik bewust werd dat ik niet zo afhankelijk van 1 werkgever (klant) wil zijn en voordat ik dat ook daadwerkelijk bereikt had.
De naam geeft het al aan, werkGEVER en werkNEMER. Dat hoeft niet verkeerd te zijn, maar je bent afhankelijk van een werkgever. Als die er geen zin meer in heeft, of het gaat gewoon niet meer, dan is de consequentie dat je als werknemer iets anders moet zoeken. En dat staat los van het feit of het eerlijk, sociaal is etc.
En ook als je voor jezelf begint ben je afhankelijk van anderen, ik noem ze even opdrachtGEVER (of klanten). Dus dat hoeft niet per se beter te zijn als weer werknemer te worden bij de doorstart of elders.
Maar jezelf minder "kwetsbaar" maken vind ik voor mezelf erg prettig. Als ik naar mezelf kijk (nogmaals, niet altijd even makkelijk, maar om aan te geven):
1) mezelf gespecialiseerd in een groeiende markt (ik word regelmatig benaderd via linkedin voor andere functies). Dat is deels geluk, deels gestuurd.
2) heb mijn eigen bedrijf nog steeds aangehouden. Ook al kost me dat nu maar een paar uur per maand voor de 2 vaste klanten, het levert wat inkomsten op en ik kan het weer makkelijk oppakken/uitbreiden als het nodig is
3) voldoende spaargeld opgebouwd om niet heel snel afhankelijk te zijn van een werkgever.
Maar goed, ik ben ook door verschillende fases heen gegaan voordat ik bewust werd dat ik niet zo afhankelijk van 1 werkgever (klant) wil zijn en voordat ik dat ook daadwerkelijk bereikt had.
Overigens wel een goede tip: Gebruik Linkedin en zorg voor een goed gevuld profiel met al je werkzaamheden. Het zit bomvol met recruiters en vacatures, ik word regelmatig benaderd voor allerlei banen.
Omdat het me maar niet lukte om Nederlandse blogs te vinden in de lijn vinden Dividend Mantra, Dividend Growth Investor etc. ben ik zelf maar eens begonnen. Ik weet niet zeker of het conform richtlijnen is om hier een link te plaatsen maar ik waag het er maar op KLIK.
Ik denk dat het bijhouden van een blog kan helpen voor mezelf om focus en de "eye on the price" te houden. En wie weet vindt iemand het nog enigszins entertaining ook
Ik denk dat het bijhouden van een blog kan helpen voor mezelf om focus en de "eye on the price" te houden. En wie weet vindt iemand het nog enigszins entertaining ook
Interessant, ik ook. Wil je ook wat schrijven over dividend growth versus maandelijks beleggen in fondsen/ETF's/obligaties? En een stukje over het valutarisico of dividendbelasting is misschien ook interessant.
Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser
Dat zijn inderdaad een paar onderwerpen die ik nu op mijn lijst heb staan om binnenkort een blog over te schrijven. Niet omdat ik perse er alles van weet, maar wel omdat precies met die vragen worstel en zeker wat betreft dividendbelasting en dergelijk het vaak lastig is om te zien bij welke ETF je wel of geen lek hebt.2mb schreef op maandag 21 april 2014 @ 17:40:
Interessant, ik ook. Wil je ook wat schrijven over dividend growth versus maandelijks beleggen in fondsen/ETF's/obligaties? En een stukje over het valutarisico of dividendbelasting is misschien ook interessant.
Goed werk! Ik ben ook bezig met een Dividend Growth blog op te zetten vooral omdat ik ook weinig Europese (Nederlandse) DGI blogs kan vinden. Ik ga je blog in de gaten houdenRavnoss schreef op maandag 21 april 2014 @ 15:49:
Omdat het me maar niet lukte om Nederlandse blogs te vinden in de lijn vinden Dividend Mantra, Dividend Growth Investor etc. ben ik zelf maar eens begonnen. Ik weet niet zeker of het conform richtlijnen is om hier een link te plaatsen maar ik waag het er maar op KLIK.
Verwijderd
Zo, ik begin weer op 0.
Nadat onlangs mijn auto in elkaar was gelopen (en de restwaarde van ongeveer 1500 euro verdampte) heb ik afgelopen zaterdag een nieuwe (2e hands) auto gekocht. Heb wel een model uitgekocht wat ik voor mijn financiële bewustwording niet zou hebben gekocht: Japanner en relatief klein & zuinig. Deze auto moet op alle gebieden zuiniger zijn dan mijn vorige auto (zware Italiaan). Dus onderhoud, wegenbelasting, verzekering, verbruik(!) en afschrijving.
Ik wist dat mijn auto aan vervanging toe was maar had de wens om de auto zo lang mogelijk te rijden, om ondertussen meer te sparen dan ik nodig zou hebben voor een andere auto. We beginnen weer blanco (kleine buffer voor kapotte wasmachine e.d. reken ik niet mee). Het voordeel is wel dat we nu meer geld over houden per maand door de lagere kosten van deze auto, alhoewel afgelopen maand zonder auto natuurlijk nog een stuk voordeliger was.
Hoewel we een goede start hebben gemaakt qua sparen dit jaar zijn we er nog lang niet. Ik merk dat wij veel kostbare activiteiten doen zoals uit eten gaan, terrasjes, bioscoop, luxe bedrijfskantine en ander soort uitjes. Wij houden zo'n 2000 euro per maand over na alle vaste lasten en boodschappen, maar toch sparen we slechts zo'n 700 euro uiteindelijk. Er gaat dus nog 1300 euro af aan dit soort onzinnige zaken. Na in de vaste lasten te hebben gesnoeid ga ik nu hier op focussen, want hier kunnen we nog veel meer besparen.
Nadat onlangs mijn auto in elkaar was gelopen (en de restwaarde van ongeveer 1500 euro verdampte) heb ik afgelopen zaterdag een nieuwe (2e hands) auto gekocht. Heb wel een model uitgekocht wat ik voor mijn financiële bewustwording niet zou hebben gekocht: Japanner en relatief klein & zuinig. Deze auto moet op alle gebieden zuiniger zijn dan mijn vorige auto (zware Italiaan). Dus onderhoud, wegenbelasting, verzekering, verbruik(!) en afschrijving.
Ik wist dat mijn auto aan vervanging toe was maar had de wens om de auto zo lang mogelijk te rijden, om ondertussen meer te sparen dan ik nodig zou hebben voor een andere auto. We beginnen weer blanco (kleine buffer voor kapotte wasmachine e.d. reken ik niet mee). Het voordeel is wel dat we nu meer geld over houden per maand door de lagere kosten van deze auto, alhoewel afgelopen maand zonder auto natuurlijk nog een stuk voordeliger was.
Hoewel we een goede start hebben gemaakt qua sparen dit jaar zijn we er nog lang niet. Ik merk dat wij veel kostbare activiteiten doen zoals uit eten gaan, terrasjes, bioscoop, luxe bedrijfskantine en ander soort uitjes. Wij houden zo'n 2000 euro per maand over na alle vaste lasten en boodschappen, maar toch sparen we slechts zo'n 700 euro uiteindelijk. Er gaat dus nog 1300 euro af aan dit soort onzinnige zaken. Na in de vaste lasten te hebben gesnoeid ga ik nu hier op focussen, want hier kunnen we nog veel meer besparen.
Om de druk nog een beetje op te voeren: Ik ga het volgen! Toevallig net de starters guide van Dividend Monk uit.Ravnoss schreef op maandag 21 april 2014 @ 15:49:
Zeer goede motivatie! Ik denk dat het structureel vastleggen van je stappen je veel inzicht kan geven. Ik doe het zelf te weinig. Een blog/forum is wel een goede manier om je doelen openbaar te maken en commentaar te krijgen van buitenstaanders. Je ziet het bij veel bloggers die hun financiele veranderingen middels een blog bijhouden.Ravnoss schreef op maandag 21 april 2014 @ 15:49:
Wij moesten ook door omstandigheden een eigen auto aanschaffen. Ik heb goed naar mijn gebruik gekeken (90% stad, 2+1 persoon) en hebben voor een Toyota Yaris Hybride gekozen. Veel luxe, veel binnenruimte, maar vooral weinig onderhoudskosten want toyota+hybride en de maandelijkse kosten zijn laag.Verwijderd schreef op maandag 21 april 2014 @ 18:45:
Zo, ik begin weer op 0.
Ben nog altijd in gedachten bezig met het stuk financiële onafhankelijkheid maar heb 1 kink in de kabel ontdekt: Als je eenmaal je schaapjes op het droge hebt en het is je gelukt financieel onafhankelijk te zijn dan komt het moment dat je ouder wordt en de kans is statistisch het grootst dat dit gepaard gaat met zorg. Zowel in mijn eigen omgeving als die van anderen merk ik dat er iets bestaat als het CAK wat aan de hand van je vermogen gaat kijken naar je financiële draagvlak voor eigen bijdrage aan langdurige zorg. Ik merk dat dit maximaal momenteel zo'n 2500,- netto per maand is, dus zo'n 30.000,- per jaar. Laten we zeggen dat de meeste mensen toch nog 1-10 jaar kunnen leven in een bejaardehuis of verzorgingstehuis, dan is je vermogen na die periode dus vrijwel altijd 0. In beginsel hoef je je huis qua overwaarde niet te verkopen, maar dat is tijdelijk, uiteindelijk wil het CAK AL je geld en wordt het netjes ingehouden op eventueel pensioen. Je houdt dus niets over, tenzij je meer dan zo'n 2500,- netto per maand hebt.
Hoe zien jullie dit? Nu zet je dus al je geld apart om financieel afhankelijk te zijn, maar feitelijk ben je je langdurige zorg aan het voorfinancieren. Enerzijds niet erg om zelf bijdrage te leveren aan je eigen zorgbehoefte, aan de andere kant krijg je weer dat als iemand z'n hele leven alles uitgeeft aan mooie dure italiaanse sportauto's (voorbeeldje geleend
) en ziek wordt evenveel zorg krijgt als iemand die z'n hele leven zuinig is geweest en een flink vermogen (in stenen bijvoorbeeld) heeft opgebouwd.
Hoe zien jullie dit? Nu zet je dus al je geld apart om financieel afhankelijk te zijn, maar feitelijk ben je je langdurige zorg aan het voorfinancieren. Enerzijds niet erg om zelf bijdrage te leveren aan je eigen zorgbehoefte, aan de andere kant krijg je weer dat als iemand z'n hele leven alles uitgeeft aan mooie dure italiaanse sportauto's (voorbeeldje geleend
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Dit was al een keer eerder langsgekomen in de vorm van bijstand. Dan mag je ook eerst je huis opeten voordat je kunt aankloppen voor hulp. Aan de ene kant vind ik dat soort regelingen begrijpelijk maar aan de andere kant zit er iets fundamenteel verkeerd. Goed spaargedrag wordt zo afgestraft en slecht gedrag wordt "beloond" met vangnetten.NiGeLaToR schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 09:19:
Hoe zien jullie dit? Nu zet je dus al je geld apart om financieel afhankelijk te zijn, maar feitelijk ben je je langdurige zorg aan het voorfinancieren. Enerzijds niet erg om zelf bijdrage te leveren aan je eigen zorgbehoefte, aan de andere kant krijg je weer dat als iemand z'n hele leven alles uitgeeft aan mooie dure italiaanse sportauto's (voorbeeldje geleend) en ziek wordt evenveel zorg krijgt als iemand die z'n hele leven zuinig is geweest en een flink vermogen (in stenen bijvoorbeeld) heeft opgebouwd.
Ik ben voor een sociaal systeem waarin we elkaar helpen maar dit neigt naar een omgekeerde wereld. Wij doen veel moeite om zelfvoorzienend te zijn maar worden daar niet echt bij geholpen. Terwijl als je alles over de balk smijt word je wel geholpen. Ik weet alleen niet zo snel een betere oplossing.
Maar juist daarom is het zo nuttig om eerder financieel onafhankelijk te zijn dan de pensioengerechtigde leeftijd. Juist om die tijd tussen kunnen stoppen met werken en zorg zo groot mogelijk te maken. Op het punt dat je in een bejaardentehuis/verzorgingshuis zit maak ik me niet meer druk over het feit dat mijn vermogen zal slinken om dat te financieren. Wat niet weg neemt dat ik zal proberen om het vermogen dan zo snel mogelijk en zo fiscaal gunstig mogelijk over te hevelen naar familie.
Anders gezegd, financiële onafhankelijkheid streef ik niet na om rijk te sterven, maar juist om de periode tot mijn gezondheid het begeeft zo zorgeloos mogelijk te maken.
Anders gezegd, financiële onafhankelijkheid streef ik niet na om rijk te sterven, maar juist om de periode tot mijn gezondheid het begeeft zo zorgeloos mogelijk te maken.
Dat.
Bovendien, nu krijg je nog zorg, ook als je geen geld hebt. Wellicht heb je geld in de toekomst wel hard nodig om nog een beetje fatsoenlijke zorg te krijgen, mits je niet 1 x per week wilt douchen en met z'n 20 op een kamer slapen. Kortom, ik heb liever het geld wel voor het geval het toch nodig is.
Bovendien, nu krijg je nog zorg, ook als je geen geld hebt. Wellicht heb je geld in de toekomst wel hard nodig om nog een beetje fatsoenlijke zorg te krijgen, mits je niet 1 x per week wilt douchen en met z'n 20 op een kamer slapen. Kortom, ik heb liever het geld wel voor het geval het toch nodig is.
Moelijke discussie altijd. Stel dat iemand een huis heeft gekocht (met het idee om te sparen voor later), maar het huis wordt veel minder waard en houdt een restschuld over. Is het dan eigen schuld dikke bult, en krijgt deze persoon geen zorg?NiGeLaToR schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 09:19:
Hoe zien jullie dit? Nu zet je dus al je geld apart om financieel afhankelijk te zijn, maar feitelijk ben je je langdurige zorg aan het voorfinancieren. Enerzijds niet erg om zelf bijdrage te leveren aan je eigen zorgbehoefte, aan de andere kant krijg je weer dat als iemand z'n hele leven alles uitgeeft aan mooie dure italiaanse sportauto's (voorbeeldje geleend) en ziek wordt evenveel zorg krijgt als iemand die z'n hele leven zuinig is geweest en een flink vermogen (in stenen bijvoorbeeld) heeft opgebouwd.
Wat is 'goed spaargedrag'?
Wat we hier doen is een aanvulling op een oudedagsvoorziening waar veel Nederlanders al veel geld instoppen: het pensioen. Waarschijnlijk zullen mensen hier wel eerder stoppen, maar ik verwacht eigenlijk niet dat het moment van stoppen met werken erg veel eerder is. Daarmee zijn er ook voldoende pensioenrechten opgebouwd om de noodzakelijk zorg te kunnen betalen.
Statistisch blijkt overigens dat zorg vooral in het laatste jaar duur is. Ik zou er dus niet vanuit gaan dat je in een verzorgingstehuis terecht komt. Mocht je die kans willen vergroten: ga veel bewegen/sporten, zorg dat je gezond blijft en dat je geestelijk ook uitgedaagd wordt. Op die manier kun je de kans nog verder verkleinen.
Vanuit de samenleving is het zeer wenselijk dat vrijwel alle burgers aan het einde van hun leven linksom of rechtsom ongeveer op nul uitkomen, zonder dat er veel geld naar de kinderen gaat. Het zorgt er namelijk voor dat de rijken niet rijk blijven en rijkdom niet op generaties doorgegeven wordt.
Statistisch blijkt overigens dat zorg vooral in het laatste jaar duur is. Ik zou er dus niet vanuit gaan dat je in een verzorgingstehuis terecht komt. Mocht je die kans willen vergroten: ga veel bewegen/sporten, zorg dat je gezond blijft en dat je geestelijk ook uitgedaagd wordt. Op die manier kun je de kans nog verder verkleinen.
Vanuit de samenleving is het zeer wenselijk dat vrijwel alle burgers aan het einde van hun leven linksom of rechtsom ongeveer op nul uitkomen, zonder dat er veel geld naar de kinderen gaat. Het zorgt er namelijk voor dat de rijken niet rijk blijven en rijkdom niet op generaties doorgegeven wordt.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Verwijderd
Laat je kinderen een bedrijf opstarten, verkoop je huis aan dat bedrijf en huur het terug. Je kinderen hebben op die manier een bedrijf met een huis en maandelijkse cashflow. Verder hevel je een aantal jaar voor je "einde" zoveel mogelijk contanten en belastingvrije schenkingen naar je kinderen tot je niets meer hebt. Denk hierbij ook aan kunst, auto's, goederen die waardevast zijn en niet geregistreerd worden (duur servies e.d. dat cash is afgerekend).
Dagelijkse voorzieningen krijg je contant in een envelop van je kinderen (daar heb je al je geld ondergebracht), het huis huur je van het bedrijf van je kinderen en is dus niet meer van jou. Zo kan de overheid je niet dwingen je huis op te eten, je kunt gewoon rondkomen en hebt op papier geen stuiver meer dus krijg je alle voorzieningen, je kinderen hebben je geld en een bedrijf van waarde. Inkomsten uit het bedrijf zijn onderhevig aan belasting maar die is veel minder dan "heel je overwaarde opeten en direct betalen aan zorg".
Ja het is een rattenmanier maar als ik het zo zou aanpakken zou ik er geen nacht minder om slapen.
Dagelijkse voorzieningen krijg je contant in een envelop van je kinderen (daar heb je al je geld ondergebracht), het huis huur je van het bedrijf van je kinderen en is dus niet meer van jou. Zo kan de overheid je niet dwingen je huis op te eten, je kunt gewoon rondkomen en hebt op papier geen stuiver meer dus krijg je alle voorzieningen, je kinderen hebben je geld en een bedrijf van waarde. Inkomsten uit het bedrijf zijn onderhevig aan belasting maar die is veel minder dan "heel je overwaarde opeten en direct betalen aan zorg".
Ja het is een rattenmanier maar als ik het zo zou aanpakken zou ik er geen nacht minder om slapen.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2014 10:09 ]
als je je huis verkoopt aan een bedrijf heb je toch opeens een paar ton op je bankrekening? dan moet je niet je huis, maar je bankrekening opeten.
of mag je je huis voor 1 euro verkopen?
[ Voor 12% gewijzigd door indexample op 22-04-2014 10:13 ]
* bonzz.netninja kijkt naar topictitel. Onafhankelijkheid ja. Een goede relatie met je kinderen is helaas alles behalve vanzelfsprekend.Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 10:07:... je kinderen hebben je geld ...
Daarbij is je hele manier natuurlijk volkomen moreel verwerpelijk. Het beleid in Nederland is gebaseerd op sociale principes waar we allemaal geld betalen om het voor elkaar betaalbaar te maken. Wat jij voorstelt is je daaraan onttrekken. Wel de lusten, niet de lasten.
Als je onderhands verkoopt aan familieleden moet dat tegen minimaal de WOZ waarde. Aan een bedrijf van een familie zal dat wel niet hoeven maar wellicht wel marktconform of zo iets vaags.eperon schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 10:13:
als je je huis verkoopt aan een bedrijf heb je toch opeens een paar ton op je bankrekening? dan moet je niet je huis, maar je bankrekening opeten.
[ Voor 30% gewijzigd door bonzz.netninja op 22-04-2014 10:15 ]
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
dit lijkt mij gewoon belastingontduiking, en illegaal. Ale je dat doet kan je net zo goed je spaargeld verstoppen voor de fiscus.
Verwijderd
Klopt, ik ben niet te beroerd om iets te betalen maar ga niet leeglopen omdat ik WEL aan de toekomst heb gedacht en iemand anders niet.bonzz.netninja schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 10:14:
[...]
Daarbij is je hele manier natuurlijk volkomen moreel verwerpelijk. Het beleid in Nederland is gebaseerd op sociale principes waar we allemaal geld betalen om het voor elkaar betaalbaar te maken. Wat jij voorstelt is je daaraan onttrekken. Wel de lusten, niet de lasten.
Klopt, minimaal WOZ waarde uit m'n hoofd. Daarna heb je €300.000 op je rekening en dat neem je in 5 jaar cash op. Koop je waardevaste spullen die je kan oppakken en aan je kinderen geven (of iemand anders). Je kunt ook veel cash opnemen en in je ouwe sok onder het bed stoppen (dien je eigenlijk aan te geven bij de belasting maar goed.bonzz.netninja schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 10:14:
Als je onderhands verkoopt aan familieleden moet dat tegen minimaal de WOZ waarde. Aan een bedrijf van een familie zal dat wel niet hoeven maar wellicht wel marktconform of zo iets vaags.
Nogmaals het is een nare streek om het zo te organiseren, echter zou ik graag een voorstel zien om het netjes te doen, mee te betalen aan de maatschappij en tegelijkertijd nog wat over te houden omdat je goed gedrag hebt vertoond.
En ja er zitten wat illegale dingen in maar de hoofdmoot "huis verkopen en terughuren middels een B.V. van de kinderen" is belastingontwijking en niet ontduiking!
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2014 10:26 ]
Geweldige reacties, dank allemaal!
Vind jouw argument Krisp een prima punt - het feit dat het ons momenteel lukt bij de top-zoveel-% van hogere inkomens te zitten met ons gezin is geweldig en laat ons kind (meervoud in enkele maanden) er nu natuurlijk al van meeprofiteren. Dat er dan wat terugvloeit de samenleving in om er voor te zorgen dat de generatie van mijn kinderen en hun kinderen er in totaal wat beter van worden is eigenlijk dus ook een nobel streven. En mocht het ons tegenzitten dan vallen we ook terug op het vangnet, al duurt het tegenwoordig wel lang voor dat vangnet je val begint te remmen (ergo; ook voor die situatie moeten we initieel zelf opdraaien, tot we echt aan de grond zitten).
Verder nog een paar argumenten:
- als je geld hebt voor zorg kun je wellicht inderdaad keuzes maken, ik voorzie inderdaad dat het draagvlak denken qua zorg ook invloed gaat krijgen op de kwaliteit van de zorg die je krijgt (en/of als je kunt kiezen voor een 'privé-kliniek' zeg maar).
- mijn idee van dure zorg valt dus mee, al is het CAK er al als de kippen bij als je überhaupt in een zorginstelling terecht komt. Oma van mijn vrouw zit er al 13 jaar in en houdt zeker nu haar man dood is nog een paar euro per maand voor de kapper over zeg maar. Anderzijds geeft ze ook die paar euro niet uit
- belastingontduiking is zinloos, zelfs als het lukt is het tijdelijk en moreel verwerpelijk. Ik vind het daarentegen niet verkeerd idee om waar er mogelijkheden zijn mijn kinderen als dat zo uitkomt en ik kan het me permitteren te helpen binnen de grenzen die er zijn. De huidige 100k schenkingsregeling vind ik al een vrij riante bijvoorbeeld, eerst maar 's 100k 'over' hebben zeg ik
Vind jouw argument Krisp een prima punt - het feit dat het ons momenteel lukt bij de top-zoveel-% van hogere inkomens te zitten met ons gezin is geweldig en laat ons kind (meervoud in enkele maanden) er nu natuurlijk al van meeprofiteren. Dat er dan wat terugvloeit de samenleving in om er voor te zorgen dat de generatie van mijn kinderen en hun kinderen er in totaal wat beter van worden is eigenlijk dus ook een nobel streven. En mocht het ons tegenzitten dan vallen we ook terug op het vangnet, al duurt het tegenwoordig wel lang voor dat vangnet je val begint te remmen (ergo; ook voor die situatie moeten we initieel zelf opdraaien, tot we echt aan de grond zitten).
Verder nog een paar argumenten:
- als je geld hebt voor zorg kun je wellicht inderdaad keuzes maken, ik voorzie inderdaad dat het draagvlak denken qua zorg ook invloed gaat krijgen op de kwaliteit van de zorg die je krijgt (en/of als je kunt kiezen voor een 'privé-kliniek' zeg maar).
- mijn idee van dure zorg valt dus mee, al is het CAK er al als de kippen bij als je überhaupt in een zorginstelling terecht komt. Oma van mijn vrouw zit er al 13 jaar in en houdt zeker nu haar man dood is nog een paar euro per maand voor de kapper over zeg maar. Anderzijds geeft ze ook die paar euro niet uit
- belastingontduiking is zinloos, zelfs als het lukt is het tijdelijk en moreel verwerpelijk. Ik vind het daarentegen niet verkeerd idee om waar er mogelijkheden zijn mijn kinderen als dat zo uitkomt en ik kan het me permitteren te helpen binnen de grenzen die er zijn. De huidige 100k schenkingsregeling vind ik al een vrij riante bijvoorbeeld, eerst maar 's 100k 'over' hebben zeg ik
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
En waarom zou je alles aan je kinderen gaan schenken in 5 jaar?
Als ik hulpbehoevend wordt zijn mijn kinderen (hopelijk) ook volwassen. Laat het ze lekker uitzoeken, maar mijn geld is in eerste instantie MIJN geld. Dus als er wat overblijft aan het eind hebben ze geluk. Ik ga niet mijn hele leven sparen om mijn kinderen te spekken en ik zelf op het eind mijn hand op mag houden bij mijn kinderen?
Als ik hulpbehoevend wordt zijn mijn kinderen (hopelijk) ook volwassen. Laat het ze lekker uitzoeken, maar mijn geld is in eerste instantie MIJN geld. Dus als er wat overblijft aan het eind hebben ze geluk. Ik ga niet mijn hele leven sparen om mijn kinderen te spekken en ik zelf op het eind mijn hand op mag houden bij mijn kinderen?
Uhm nee, mijn vraag begon er initieel over dat ik het ergens merkwaardig vind dat het systeem in NL zo werkt dat als je veel spaart je voor je eigen zorg veel betaalt. Terwijl dat als je niet spaart, je dezelfde zorg krijgt, maar er niets extra's voor hoeft te betalen. Constructie om alles aan je kinderen te geven is mooi, maar werkt zelfs contraproductief. Ik durf zelfs te stellen dat wij bereikt hebben wat we nu bereikt hebben juist omdat bijvoorbeeld mijn ouders me voor studie e.d. nauwelijks/niet financieel geholpen hebben. In dat opzicht is die zelfredzaamheid er 'the hard way' inkrijgen opvoedkundig gezien niet verkeerd. Alleen, toen ik op zwart zaad zat en briefjes van het DUO kreeg met 'vrijwillige ouderbijdrage xxx,-' waarna mijn ouders 0,- eigenlijk wel prima vonden zag ik dat andersBarrycade schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 10:30:
En waarom zou je alles aan je kinderen gaan schenken in 5 jaar?
Collega doet dat slim: zijn dochter studeert en leent nu alles voor haar studie. Hij spaart parallel zo'n beetje alles wat ze moet lenen en zodra ze klaar is en zich wilt settelen dan gaat hij alsnog haar studieschuld afbetalen, zodat ze na haar studie met een schone lei kan starten. Om maar eens wat te noemen.
Overigens hoef ik aan het einde van mijn leven niet een hele grote berg geld te hebben, ik wil alleen gewoon lekker zorgeloos oud zijn/worden
Verwijderd
Het systeem werkt inderdaad raar, vandaar mijn idee om het in ieder geval weg te houden van het systeem. Hoe je dit doet, of je dit doet en of het moreel verwerpelijk is daargelaten. Echter het feit dat men hierover nadenkt bevestigt dat het systeem niet 100% klopt.
Mocht je het toch aan je kinderen geven en je bent 80 dan zijn zij 40-60 en heeft de opvoeding al plaatsgevonden. Je kunt m.i. prima je kinderen opvoeden en ook op financieel gebied totdat ze "voldoen" aan de eisen. Je hoeft ook niet alles te vertellen en als je kinderen dan ineens een paar ton krijgen en hier netjes mee om kunnen gaan dan is het toch prima?
Wel een mooie vraag trouwens, wat doe jij met je vermogen wanneer je al 40 jaar van het rendement leeft (alleen rendement) en het vermogen er nog is wanneer je omvalt? Naar kinderen, naar een goed doel enz?
Mocht je het toch aan je kinderen geven en je bent 80 dan zijn zij 40-60 en heeft de opvoeding al plaatsgevonden. Je kunt m.i. prima je kinderen opvoeden en ook op financieel gebied totdat ze "voldoen" aan de eisen. Je hoeft ook niet alles te vertellen en als je kinderen dan ineens een paar ton krijgen en hier netjes mee om kunnen gaan dan is het toch prima?
Wel een mooie vraag trouwens, wat doe jij met je vermogen wanneer je al 40 jaar van het rendement leeft (alleen rendement) en het vermogen er nog is wanneer je omvalt? Naar kinderen, naar een goed doel enz?
Maar dit snap ik even nietVerwijderd schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 10:25:
[...]
Klopt, ik ben niet te beroerd om iets te betalen maar ga niet leeglopen omdat ik WEL aan de toekomst heb gedacht en iemand anders niet.
Ik zou in iedergeval zorgen dat je geld of grotendeels naar je kinderen gaat voordat je in het verzorgingstehuis terecht komt of dat je er zelf van hebt genoten. Je levenlang oppotten totdat je dood ben is eigenlijk "dood"zonde!
Enige is dat voor veel mensen het grootste vermogen wat ze zullen hebben 'hun huis' is en dat dit geld vrijkomt na verkoop - dood of levend. Dan zul je dus tijdig je huis moeten verkopen zodat je het kan opmaken, of het opmaken en je huis niet aflossen.. ofzo ?martinusz schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 11:15:
[...]
Maar dit snap ik even nietje gaat nu dus jaren sparen om financieel onafhankelijk te zijn, vervolgens ben je dat, dan ben je x jaren vrij, je kunt doen wat je wilt. Op een zeker moment moet je wellicht het verzorgingshuis in, je verwacht dat je tot dat moment nog steeds al je geld hebt wat je hebt opgespaard in al die jaren ervoor? Zou je niet ook wat geld op gaan maken aan dromen uit laten komen? Of gewoon aan leuke dingen in de jaren dat je "vrij" bent?
Ik zou in iedergeval zorgen dat je geld of grotendeels naar je kinderen gaat voordat je in het verzorgingstehuis terecht komt of dat je er zelf van hebt genoten. Je levenlang oppotten totdat je dood ben is eigenlijk "dood"zonde!
Met zo'n houding heb je wat mij betreft dan ook geen recht op enige vorm van sociale ondersteuning als WW, AOW, Bijstand etc etc. Het systeem wordt ontworpen op een bepaalde manier. Als jij het systeem misbruikt voor eigen gewin dan verspeel je jouw rechten op de lusten van het systeem.Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 10:25:
[...]
Klopt, ik ben niet te beroerd om iets te betalen maar ga niet leeglopen omdat ik WEL aan de toekomst heb gedacht en iemand anders niet.
[...]
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Verwijderd
Als de optie bestond om mezelf "uit te schrijven" en daarmee dus €0 premie te betalen in welke vorm dan ook dan sta ik als eerste in de rij om een handtekening te zetten.bonzz.netninja schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 11:33:
[...]
Met zo'n houding heb je wat mij betreft dan ook geen recht op enige vorm van sociale ondersteuning als WW, AOW, Bijstand etc etc. Het systeem wordt ontworpen op een bepaalde manier. Als jij het systeem misbruikt voor eigen gewin dan verspeel je jouw rechten op de lusten van het systeem.
Precies, liever 1000 mensen onterecht in de bijstand, dan 1 iemand die het echt nodig heeft laten creperen omdat we ons liever boosmaken om die andere 1000 zeg maar.bonzz.netninja schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 11:33:
[...]
Met zo'n houding heb je wat mij betreft dan ook geen recht op enige vorm van sociale ondersteuning als WW, AOW, Bijstand etc etc. Het systeem wordt ontworpen op een bepaalde manier. Als jij het systeem misbruikt voor eigen gewin dan verspeel je jouw rechten op de lusten van het systeem.
Maargoed, het is een onderdeel van de emotie die hoort bij de misbruiktoestanden - uiteindelijk kwestie van hoeveel geld we willen besteden aan handhaving en controle ipv uitkeringen.
'We kunnen de belastingen en premies fors verhogen. Maar een doorsnee gezin betaalt nu al bijna een kwart van het bruto inkomen aan zorg. Vooral via het loonstrookje en belastingen.'Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 11:36:
[...]
Als de optie bestond om mezelf "uit te schrijven" en daarmee dus €0 premie te betalen in welke vorm dan ook dan sta ik als eerste in de rij om een handtekening te zetten.
getekend: de rijksoverheid.
stap je hier dan ook uit? en als je dan kanker krijgt.. betaal je dat zelf? dan zie ik dat zelf opgebouwde vermogen van je namelijk erg snel slinken.
Precies, natuurlijk zitten er parasieten in de bijstand etc. maar er zijn ook heel veel boeven die "rijk" zijn en ons belazeren, dus wat dat betreft heft dat elkaar wel op 
Wordt altijd wel makkelijk naar de onderkant van de samenleving gewezen, maar de witte-boordencriminaliteit is geen haar beter, maar daar wordt altijd makkelijker over gedaan
Wordt altijd wel makkelijk naar de onderkant van de samenleving gewezen, maar de witte-boordencriminaliteit is geen haar beter, maar daar wordt altijd makkelijker over gedaan
Je kan verhuizen, er zijn wel een aantal landen waar je nagenoeg niets aan premies e.d. betaald.Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 11:36:
[...]
Als de optie bestond om mezelf "uit te schrijven" en daarmee dus €0 premie te betalen in welke vorm dan ook dan sta ik als eerste in de rij om een handtekening te zetten.
Natuurlijk is er dan ook geen vangnet maar de vraag is hoeveel je nodig hebt en/of je daar (goedkoper) tegen kunt verzekeren als je FO bent.
Een reden te meer om creatief te zoeken naar mogelijkheden van waardeopslag die fiscaal niet meetellen als vermogen.NiGeLaToR schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 09:19:
. Zowel in mijn eigen omgeving als die van anderen merk ik dat er iets bestaat als het CAK wat aan de hand van je vermogen gaat kijken naar je financiële draagvlak voor eigen bijdrage aan langdurige zorg. Ik merk dat dit maximaal momenteel zo'n 2500,- netto per maand is, dus zo'n 30.000,- per jaar. Laten we zeggen dat de meeste mensen toch nog 1-10 jaar kunnen leven in een bejaardehuis of verzorgingstehuis, dan is je vermogen na die periode dus vrijwel altijd 0.
Wat je merkt is dat mensen die 'veel' hebben ook weten dat ze veel kunnen verliezen - dat maakt deze mensen niet altijd tot leukere of socialere mensen zeg maar.martinusz schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 11:50:
Precies, natuurlijk zitten er parasieten in de bijstand etc. maar er zijn ook heel veel boeven die "rijk" zijn en ons belazeren, dus wat dat betreft heft dat elkaar wel op
Er is een scheidsvlak tussen een goede carriere hebben, hard werken en relatief veel geld verdienen en waar je dit uiteindelijk voor doet. Voor mij is het hebben van deze carriere en het hard werken al een doel op zich - omdat het leuk is. Dat daar dan relatief hoger inkomen bij komt kijken is meer mazzel - ik bedoel, er zijn talloze mensen die ook hard werken en van praktisch ongeletterd opwerken tot vuilnisauto bestuurder en die maken wellicht nog meer uren dan ik maak maar zullen vast minder verdienen. Is dat eerlijk, als je kijkt naar genomen moeite vs beloning?
Enfin, discussie loopt wat uit de pas met het topic - blij dat mijn vraag mbt de CAK bijdrage heeft geleid tot dit moois. Ga gewoon lekker door met leven en maak me er mooi maar 's niet druk om dat m'n laatste jaar wellicht wat duur betaald gaat worden
Verwijderd
Het kan de horizon verbreden om, gezien CAK bestaat, opties te indexeren om je "geregistreerde netto waarde" naar beneden te brengen. Uiteraard wel legaal!Henk007 schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 12:16:
[...]
Een reden te meer om creatief te zoeken naar mogelijkheden van waardeopslag die fiscaal niet meetellen als vermogen.
Ik snap je punt en ik ben het 100% met je eens. Ik heb er ook een hekel aan dat bij bepaalde zaken naar mijn vermogen wordt gekeken. Mijn vermogen is grotendeels tot stand gekomen door loon uit arbeid dat is al een keer flink belast geweest en daar moet de overheid met hun fikken vanaf blijven. Dat is mijn vrije keus waar ik dat aan wil uitgeven (mijn collega die hetzelfde verdient heeft het allemaal uitgegeven).Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 10:25:
[...]
[...]
Helaas zal dit haast onmogelijk te monitoren zijn voor de overheid en kiezen ze ervoor om mensen met een bepaald vermogen "rijk" te noemen en te laten boeten voor hun spaargedrag. Ik snap het systeem wel maar heb er toch een pishekel aan als iemand aan mijn vermogen komt
Volgens mij kan je prima privé je verzorging voor je oude dag regelen. Is wel duur maar het kan wel. Je kan dan betere zorg voor jezelf regelen (bijv. verpleging aan huis) en de regeling dat je alles moet opeten speelt dan niet. Je moet natuurlijk wel zelf betalen. Past ook wel in de financiëel onafhankelijke gedachte.Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 11:36:
[...]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden.
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden.
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.