Financiële onafhankelijkheid Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 100 Laatste
Acties:
  • 758.017 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:55
Zo vandaag zijn we iets verder af van FO (voor wie een samenvatting wil scroll naar de laatste zin). Ik heb afscheid moeten nemen van mijn autotje. Sinds een aantal dagen liep de auto nog maar op 3 cilinders op benzine en soms ging het ABS lampje branden (op gas liep hij overigens uitstekend op 4 cilinders, zeer vreemd dus). Ik ben nog even naar de garage geweest en deze heeft er nog naar gekeken en toen heb ik maar besloten dat er iets "nieuws" moest komen.

Dus na ongeveer 6 jaar en 3 maanden kunnen we de balans opmaken. Aanschafprijs 4.400 en vandaag heb ik als inruilwaarde er nog 550 voor terug gekregen (450 inruilwaarde en 100 omdat ik van een nieuwe APK afzag, extra korting dus). De afschrijving bedroeg dus een 600 per jaar of 50 euro per maand. Een mooi cijfer als ik inschat dat de vorige eigenaren ongeveer 1.500 tot 2.000 per jaar afschreven (waarvoor mijn dank).
Ik moet hierbij toegeven dat ik het nooit een mooie auto heb gevonden maar toch toverde hij iedere keer een glimlach op mijn gezicht. Die glimlach kwam op het moment dat ik een tik hoorde en de auto op LPG ging rijden. Omgerekend naar benzine reed ik een mooie 1 op 30 tot 35 en koste een ritje Zuid Limburg- Amsterdam van 400KM ongeveer 18 euro.

Nu mijn huidige auto die ik sinds vandaag bezit. Grappige is dat het merk, type, uitvoering (sedan) en kleur ongewijzigd zijn. De nieuwe auto is 6 jaar jonger dan de oude auto, het bouwjaar is 2005. Maar wat een verschil, de metallic lak is een immens verschil met de lak van de oude auto wat glimt dat nog mooi na 9 jaar (autobedrijf heeft goed zijn best gedaan). Daarnaast zitten er allerlei leuke snufjes op als automatische verlichting en cruise control (wellicht gedateerd voor sommige maar voor mij nieuw!).
De prijs bedroeg 3.950 uiteindelijk heb ik na inruil 3.400 ervoor moeten betalen. Hiermee kan ik weer even snel berekenen dat de afschrijving over 5 jaar tijd weer ongeveer op 600 euro uitkomt. Dus hier behaal ik geen winst op, maar het blijft een mooie relatief lage afschrijving.

Nu het grootste nadeel aan de nieuwe auto |:( . Het tanken van benzine, wat valt dat tegen! Vandaag helemaal volgetankt voor 78 euro litertje of 53 geloof ik (1,45 in België). Dit gaat me wel wat moeite kosten voor ik hier mentaal over heen ben (ja sorry dat vreet gewoon mentaal aan me komt wellicht wat afwijkend over op sommige mensen).

Waar ik wel even rekening mee moet houden is het onderhoud. Ik heb afgezien van een afleverbeurt en APK omdat ik de auto direct mee wilde nemen. Daarnaast ga ik liever naar mijn eigen vertrouwde garage en laat ik hem iets extra's verdienen en weet ik ook dat het goed gebeurt. Ik geef nu liever iets meer aan onderhoud uit zodat ik er hopelijk 5 jaar onbezorgd in kan sturen dan dat een handelaar er maar net aan een nieuwe APK op laat zetten (althans ik denk dat ze dat zo doen).

Mijn leermomenten wat betreft auto en FO:
- 2 maandjes sparen en de investering van de auto is weer ingelopen. In een boek over FO weleens gelezen als tip dat een auto niet meer dan 2 netto maandsalarissen mag kosten. Daar heb ik me dus aangehouden (niet dat die tip heilig is ofzo). Wil je dus (volgens dat boek) een nieuwe 7 serie zou je netto 50K per maand moeten verdienen :) .
- Niet teveel de aller nieuwste snufjes wensen. Als je eenmaal de nieuwste snufjes gewend bent wil je er geen afstand meer van doen. Mijn oude auto was vrij basic airco en cv. Voor mijn nieuwe auto wilde ik perse cruise control en blij dat ik ben dat ik het nu heb.
- Tevreden zijn. Ik had het niet verwacht maar heb een licht euforisch gevoel in mijn buik en voel me trots met mijn autootje. Ik weet niet of dat gevoel extreem meer was geweest als ik een splinter nieuwe auto had gekocht. Als we een maandje verder zijn dan zal ik er verder niet veel van merken en beschouw ik het als een gebruiksvoorwerp die me van A naar B moet brengen.

Pfff het is wel een flink stuk geworden maar moest het even kwijt.

Samenvatting: Ik ben blij met mijn nieuwe 9 jaar oude auto, enig minpunt is dat ik nu benzine moet tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:58
Laat je lpg inbouwen?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Nee, de auto is pure luxe want ik woon op 4 min lopen van mijn werk. We hebben 2 auto's en rijden ongeveer 20.000 per jaar met de 2. Ik heb er nog aan gedacht om in de Fiat Panda van mijn vrouw LPG in te bouwen omdat we deze 4,5 jaar geleden nieuw hebben gekocht en deze pas 35.000 heeft gelopen maar ik denk niet dat ik het doe. De terugverdientijd is me gewoon net iets te lang en nog belangrijker ik weet niet of een Fiat Panda op LPG wel zo lekker loopt (vergt toch wat van een klein motortje). We zullen de Fiat Panda nu gewoon wat meer gaan inzetten als "hoofd auto" om zo iets op de benzine kosten te besparen. Verwacht een verdeling van 12.500 met de Panda en 7.500 met de mijne.

Voordeel van mijn oude auto was dat de gehele installatie er al in zat. Dat scheelt je gewoon 1500-2000 euro aan lpg installatie kosten, dan is het leuk rijden.

Maar ik blijf een groot voorstander van LPG, alhoewel de Nederlandse overheid je niet vrolijk maakt met de accijnsverhogingen. Dat is wellicht ook een reden waarom ik het niet doe. Ik verwacht dat op termijn de korting die een G3 installatie nu heeft gaat verdwijnen (wellicht om de accijns dan weer wat te verlagen).

[ Voor 3% gewijzigd door Accountant op 15-02-2014 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:16

Arfman

Drome!

Tja, LPG werkt dan ook alleen maar als niet te veel mensen er gebruik van maken. Het is immers een bijproduct.

Heb zelf ook gekeken naar LPG inbouw in mijn Toyota, maar die blokken lopen daar heel slecht op. Daarnaast zit je met het nadeel dat je dan nergens meer binnen de bebouwde kom mag tanken en dat je auto sommige parkeergarages niet in mag.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-08 18:58
Zijn hier op het forum niet meer (bijna) financieel onafhankelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:14
Alleen wannabees volgens mij ;)
Als ik uitga van de regel dat je 25 a 30 x je jaarlijkse uitgaven nodig hebt, ziiten we op zo'n 40 a 50 % nu.
Dus met heel weinig werk (inkomsten) zouden we nu al rond komen. Maar we moeten nog zeker zo'n 6-7 jaar werken voor we fo zijn.

Ik reken verwacht echter dat de kosten voor de kinderen nog wel wat op zullen lopen en ik zou graag zelf een duurzaam huis willen bouwen.
Dus we kijken gewoon van jaar tot jaar hoe het ervoor staat en sparen ondertussen hard verder en leren over investeren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:18
Accountant schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 22:05:
- Tevreden zijn. Ik had het niet verwacht maar heb een licht euforisch gevoel in mijn buik en voel me trots met mijn autootje. Ik weet niet of dat gevoel extreem meer was geweest als ik een splinter nieuwe auto had gekocht. Als we een maandje verder zijn dan zal ik er verder niet veel van merken en beschouw ik het als een gebruiksvoorwerp die me van A naar B moet brengen.

Pfff het is wel een flink stuk geworden maar moest het even kwijt.

Samenvatting: Ik ben blij met mijn nieuwe 9 jaar oude auto, enig minpunt is dat ik nu benzine moet tanken.
Herkenbaar. Ik heb in een nieuwe Audi A4 lease en Audi TT prive gereden en ben daarna overgestapt naar een oude Citroen Saxo. Iedereen verklaarde mij voor gek. Scheelt mij echt enorm in geld. Nooit spijt van gehad. Het is idd maar een gebruiksvoorwerp. Nu nog mij relatief dure huis kwijt zien te raken en goedkoper wonen. Ik ben genezen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fimke
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-08 22:02
Ik ben een wannabee, we zitten er heel ver vanaf.
Als ik uitga van de regel dat je 25 a 30x je jaarlijkse uitgaven nodig hebt, zitten we op 6 a7,5% nu.
Het lukt ons niet eens om per jaar een jaarbedrag opzij te zetten, dus wat dat betreft is het onmogelijk.
We komen wel steeds dichter bij het punt dat ons geld alleen nog daar naar toe gaat waar we willen dat het aan uitgegeven wordt.
Ons doel voor de langere termijn is om met 60 jaar financieel gezien niet meer verplicht te zijn om te werken.
Voor de kortere termijn willen we onze maandlasten verlagen door de afl. vrije hypotheek weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar, wat voor auto is het nu dan accountant? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:50
rube schreef op zondag 16 februari 2014 @ 06:48:
Maar we moeten nog zeker zo'n 6-7 jaar werken voor we fo zijn.
Voor mezelf schat ik ook zoiets, nog 7 jaar ofzo. Hypotheek is afbetaald maar heb niet zoals Kabelmannetje de mogelijkheid om kamers te verhuren. Dus als mijn inkomsten zouden wegvallen, gaat het erg hard. Als ik meer zou gaan Ebenezer Scroogen (auto eruit, minder vakantie, niet meer naar AH) dan scheelt dat wel iets (paar jaar extra) maar lang niet genoeg voor totale fo. Dat is voor mij ook bepalend bij dat soort keuzes, het moet wel zoden aan de dijk zetten.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Fimke schreef op zondag 16 februari 2014 @ 09:47:
Ik ben een wannabee, we zitten er heel ver vanaf.
Als ik uitga van de regel dat je 25 a 30x je jaarlijkse uitgaven nodig hebt, zitten we op 6 a7,5% nu.
Het lukt ons niet eens om per jaar een jaarbedrag opzij te zetten, dus wat dat betreft is het onmogelijk.
We komen wel steeds dichter bij het punt dat ons geld alleen nog daar naar toe gaat waar we willen dat het aan uitgegeven wordt.
Ons doel voor de langere termijn is om met 60 jaar financieel gezien niet meer verplicht te zijn om te werken.
Voor de kortere termijn willen we onze maandlasten verlagen door de afl. vrije hypotheek weg te werken.
Hier zitten we op ongeveer 10-15%. Mooi begin denk ik zo! Ons doel is ook om met 60 de keuze te hebben dan heb je toch mooi 12 jaar gewonnen. Mochten we onze spaardoelen met 40 halen (over 10 jaar) dan zou een leeftijd van 50-55 ook realistisch kunnen zijn. Maar goed ik concentreer me op de 60 jaar om teleurstellingen te voorkomen.
MikeyMan schreef op zondag 16 februari 2014 @ 10:04:
Maar, wat voor auto is het nu dan accountant? :)
Een Renault Megane Sedan uit 2005. Niet het meest gewilde type dat Renault ooit heeft gemaakt ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
rube heeft me overtuigd om vanavond m'n jaarlijkse uitgaves eens te bepalen. Dat wordt schrikken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:16

Arfman

Drome!

kabelmannetje schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 23:04:
Wij in ieder geval niet. We hebben het goed, sparen flink per maand maar genieten ook van dingen die wij leuk vinden. We hebben een redelijk groot huis, een paar mooie computers/tablets, een grote TV, enzovoort. Allemaal materiële zaken waar wij allebei heel blij van worden. Sparen om FO te worden in de toekomst is leuk en spreekt ons aan, maar we leven ook in het hier en nu. Al teveel voorbeelden van dichtbij meegemaakt waaruit blijkt dat "wachten" tot je wat ouder bent er voor kan zorgen dat je het helemaal niet meer meemaakt.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Hoe denken jullie over het 'investeren' in een keukenupgrade?
Uitgaande van ~10k all-in (kan vast goedkoper als je zelf dingen doet maar die tijd steek ik ook graag in andere zaken). Hoedanook:
- 10k is ongeveer een jaar later fo
- stel je gebruikt 'm 10 jaar en 300 dagen per jaar, dat is nog steeds 3,33 per maaltijd :X
- hoe langer je wacht des te korter kun je er gebruik van maken

What to do :?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-09 21:22
mekkieboek schreef op zondag 16 februari 2014 @ 20:30:
Uitgaande van ~10k all-in (kan vast goedkoper als je zelf dingen doet maar die tijd steek ik ook graag in andere zaken). Hoedanook:
- stel je gebruikt 'm 10 jaar en 300 dagen per jaar, dat is nog steeds 3,33 per maaltijd :X

Waarom is de huidige keuken aan vervanging toe? Je zou juist de upgrade achterwege laten als er nog geen grote stukken aan zijn. Die keuze zal je toch zelf moeten maken, ook als je financieel onafhankelijk wilt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz

Je keuken gebruik je toch wel langer dan 10 jaar hoop ik :?
Wij hebben afgelopen jaar een keuken van 7k laten plaatsen, dit omdat er nog een keuken van de vorige eigenaars in zat en deze totaal niet onze smaak was. Daar toch nog 5 jaar mee gedaan, maar zijn nu super blij met de nieuwe keuken, hier gaan we lang mee doen!

Bepaal dus ook gewoon voor jezelf of je het de moeite waard vind!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Ook voor 3K kun je een prima keuken hebben.
Nee, geen top keuken-merk met kookeiland maar op zich prima met alle apparatuur. Ikea e.d.
Dus het is net wat je hetzelf waard vind.
Als jezelf handig bent kun je via marktplaats nog veel goedkoper e.e.a. regelen ;)

@ Rukapul, laat je ons het resultaat ook weten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:18

Wokschotel

Op 6 wielen

Het is maar goed dat je investeren tussen quotes zet. Ik heb maar één vraag: waarom wil je een nieuwe keuken? Tenzij je met je nieuwe keuken(apparatuur) veel geld gaat besparen ivm zuiniger apparatuur of meer zelf koken (en dus minder uit eten) vraag ik me af wat je er (financieel) mee opschiet.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Is je doel om zo snel mogelijk FO te worden? Niet doen. Wil je gewoon lekker leven en kan je het betalen? Dan moet je zelf bedenken of je het het geld waard vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Een keuken is geen investering maar voornamelijk een (duurzaam) consumptiegoed. Met dat in het achterhoofd heb ik vorig weekend de bestaande keuken opnieuw afgekit t.w.v. EUR 11,95 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:00

mb1

Accountant schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 22:05:
Zo vandaag zijn we iets verder af van FO

Nu mijn huidige auto die ik sinds vandaag bezit. Grappige is dat het merk, type, uitvoering (sedan) en kleur ongewijzigd zijn. De nieuwe auto is 6 jaar jonger dan de oude auto, het bouwjaar is 2005.

Nu het grootste nadeel aan de nieuwe auto |:( . Het tanken van benzine
En het "overzetten van de lpg installatie was geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Mijn mening: als de keuken je zo erg stoort en je hebt er geen moeite mee iets langer te moeten doorwerken gewoon doen! Tegen een keuken aan moeten kijken die je zwaar stoort is ook niet alles en je leeft nu eenmaal ook een beetje in het nu. Ik vind overigens 10 jaar wel wat kort voor een keuken zou die eerder op 15-18 jaar zetten.

Vergeet je niet te pingelen bij de keukenboeren? Heb een zware hekel aan winkels waar je bij binnenkomst al 25% korting krijgt. Doe me dan maar de Ikea met een prijskaartje, of wat ik van een kennis heb gehoord. Offerte bij de IKEA gemaakt en mee naar de keukenboer gegaan en gezegd voor deze prijs en anders niet, en toen kon het opeens tegen de IKEA prijs.
mb1 schreef op zondag 16 februari 2014 @ 21:33:
[...]

En het "overzetten van de lpg installatie was geen optie?
Nee, is geen beginnen aan. Moet je uitbesteden mag jezelf niet aan rommelen (kan/wil ik ook niet). Daarnaast was de installatie al minimaal 10 jaar oud schat ik, dus daar zal ook de nodige slijtage inzitten. Dan was een nieuwe goedkoper geweest. Maar dat vind ik de investering niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
Ik ben redelijk op weg. Ik heb dan wel geen enorme reserves, maar wel de luxe positie dat mijn huis voor zeker 33% betaald is. Mijn FO doel is dat ik de maand door zou komen met een klein uitzendbaantje. Zoals het nu gaat verwacht ik rond mijn 40ste hypotheekvrij te zijn.

Mijn financiele ambities liggen bij een lage footprint. Ik wil met een minimum inkomen zo kunnen leven dat ik geen dubbeltjes hoef om te draaien. Consessies wil ik vooral niet doen qua uitgaan en belevingen. Geen jonge auto's meer kunnen rijden vind ik geen consessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Een nieuwe keuken is inderdaad geen investering, vandaar de quotes, hooguit blijft de woning beter verkoopbaar. De oude doet het nog goed (ik leef nog steeds :)) maar is wel een beetje gedateerd.

Mijn vraag keuken of niet komt ook voort uit FO keuzes die je elders maakt (b.v. internetlijn downgraden) volledig teniet worden gedaan door andere uitgaven zoals een keuken. Maar goed aan de andere kant, de beslissing dat mijn woning goed genoeg is (ondanks enkele puntjes van ongemak) om lekker te blijven zitten levert zoveel op dat kosten ve nieuwe keuken volledig teniet worden gedaan. Toch zou het ook kunnen dat ik onbewust ben beinvloed door Jamie, Rudoph, Angelique en Peter-beetjen-boter-Goosens, Jeroen Meus en god weet wie nog meer.

Ik denk dat je niet bij alles de wens tot FO moet laten meespelen. Ander voorbeeld, een paar maanden heb ik 3k neergeteld voor een digitale piano. Daar heb ik zo ontzettend veel plezier, veel meer dan wat ik had verwacht. Nu heb ik spijt dat ik dat niet jaren eerder heb uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fimke
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-08 22:02
Wij zijn steeds beter geworden in ons geld uitgeven aan zaken die we belangrijk vinden. Ik hou zelf heel erg van koken en wordt heel blij van een mooie keuken en mooie degelijke keukenspullen. Wat dat betreft mag daar ook geld naar toe gaan, maar ik zou er nu niet weer 10.000 aan uit geven.
Hoe belangrijk is een keuken voor je, is het iets waar je van geniet? alleen voor de evt. verkoopbaarheid van je woning hoef je het volgens mij niet te doen. Hoe vaak hoor je niet dat nieuwe bewoners er een nieuwe keuken in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Wat een super interessant topic!

Heb het helemaal doorgelezen, zoals nog meer late aanhakers hehe :)

Ik zie een hoop eigenschappen van mezelf hier bij verschillende mensen ook min of meer terug komen.
Kabelmannetje heeft het in mijn ogen wel goed voor elkaar!

Mijn situatie: (bijna) 27 en sinds 1.5 jaar nu een baan waar ik mezelf langer in zie werken. (heb al van alles gedaan).
Ik heb dan ook een huis gekocht (met toekomstperspectief) en dit jaar is er van sparen niet veel gekomen,

ik heb de hele inboedel moeten kopen en ook verschillende dingen opgeknapt aan het huis.
(elektra / stuccen / tuin / behangen etc). Maar wel ongeveer break even maandelijks rond kunnen komen (best netjes al zeg ik het zelf)

Op korte termijn wil ik nog dubbel glas en vloerisolatie (spouw is al gedaan), dit kost wel geld maar zijn eigenlijk ook wel als 'investering' te zien omdat gas verbruik daarna omlaag zal gaan.

Daarna kan ik weer hard sparen, want dan zijn de noodzakelijke uitgaven gedaan.
Ik heb het geluk dat ik van nature veel dure dingen niet boeiend vind. Zo heb ik geen tv (ik ga niet in mijn vrije tijd naar reclame van commerciële bedrijven kijken), dus ook geen uitgebreid tv abo (helaas moet ik wel verplicht minimale tv abo van UPC afnemen voor mijn internet :( ), heb ik geen auto (want er is bijna niks wat ik vervelender vind dan in een auto zitten.)
Voldoet mijn 6 jaar oude dumbphone nokia prima en drink ik eigenlijk alleen water (omdat ik het lekker vind).

Overigens geniet ik volop en werkt ik 36u per week :)
Ik ga inderdaad ook maar bijhouden hoeveel ik per maand kan sparen, zonder dat ik voor mijn gevoel op mijn geluk hoef in te boeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
mekkieboek schreef op zondag 16 februari 2014 @ 22:07:
Ik denk dat je niet bij alles de wens tot FO moet laten meespelen. Ander voorbeeld, een paar maanden heb ik 3k neergeteld voor een digitale piano. Daar heb ik zo ontzettend veel plezier, veel meer dan wat ik had verwacht. Nu heb ik spijt dat ik dat niet jaren eerder heb uitgegeven.
Flinke uitgave, zijn dit incidentele uitgave of heb je ieder jaar gadgets ter waarde van dat bedrag (dit jaar een piano en volgend jaar een camera etc.)? Als bepaalde luxe items je gelukkig maken zeg ik meteen kopen en ervan genieten dat hoort ook bij mijn vorm van leven. Kanttekening hierbij is wel dat wij wel in staat zijn naast wat duurdere uitgaven een spaarpercentage van 30-35% te behouden.
Uiteindelijk zal de hoeveelheid geld wat je spaart naast je gadgets je FO gaan maken die keus ligt geheel bij jou hoe ver je daarin wil doordraaien.
Persoonlijk prefereer ik ook geen extreem sobere levensstijl maar hou ik ook van een bepaalde mate van luxe in mijn leven. En die luxe probeer ik zo kostenbewust in te vullen.
Ik vind het wel leuk mezelf bij het behalen van doelen te belonen met mooie materiele zaken. Vaak is het dan mijn vrouw die dan de knoop doorhakt en zegt zeik nu niet zo en koop je die luidsprekers, pen of horloge die je zo graag wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 19:16

Don Quijote

El Magnifico

Ik had het kunnen zijn als ik iets eerder verstandig was geworden. Ik kwam op 18 jarige leeftijd aan een substaniele erfenis (800k), en heb zo'n 80% opgemaakt in de 9 jaar daarna. Gelukkig niet alles aan onzin uitgegeven en ook 250k in een huis gestopt. Maar een veel te groot deel is toch uitgegeven aan spullen waar ik nu spijt van heb als haren op mijn hoofd. Ik ben ondertussen wat bewuster geworden van de waarde van geld, en probeer nu de schade weer in te lopen. Zowel qua uitgaven aanpassen aan inkomen, als qua verandering in mentaliteit.

Dit topic heeft ook geholpen om iets meer bewustwording te kweken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Accountant schreef op zondag 16 februari 2014 @ 22:59:
Flinke uitgave, zijn dit incidentele uitgave of heb je ieder jaar gadgets ter waarde van dat bedrag (dit jaar een piano en volgend jaar een camera etc.)?
Bepaald niet, ik heb 2 jaar lopen twijfelen, zal ik het doen, zal ik het niet doen. Achteraf 2 jaar te lang gewacht maar da's beter dan omgekeerd zeg maar. Dat geldt voor de meeste dingen, ook voor gadgets. Toch kan ik niet zeggen dat ik ongevoelig ben voor reclame.

@ Hierboven, wow dat is nog eens pech. Al vraag ik me af hoeveel 18 jarigen zich beseffen hoeveel moeite het normaal kost om 800k te verzamelen. Nou ja, wijze les al hoop ik dat je toch ook leuke herinneringen eraan hebt overgehouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
mekkieboek schreef op zondag 16 februari 2014 @ 22:07:

Naar mijn mening is de clue van FO nastreven (op een comfortabele manier) juist dat je wel in IEDERE wens en aankoopbeslissing FO laat meespelen. Je maakt dan de afweging of je voor die piano nog 5 maanden langer door wilt werken (ik noem maar wat) en het antwoord op die vraag kan toch prima 'ja!' zijn?
Dan maak je in elk geval wel heel bewust de keuze iedere keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 20:13
nikao schreef op maandag 17 februari 2014 @ 08:10:
[...]

Naar mijn mening is de clue van FO nastreven (op een comfortabele manier) juist dat je wel in IEDERE wens en aankoopbeslissing FO laat meespelen. Je maakt dan de afweging of je voor die piano nog 5 maanden langer door wilt werken (ik noem maar wat) en het antwoord op die vraag kan toch prima 'ja!' zijn?
Inderdaad, het gaat niet om zuinigheid, maar om bewuste afwegingen. Niet elke uitgave hoeft een investering te zijn, consumeren is prima.

Zolang consumeren niet met investeren verward word. Met name bij verbouwingen aan een woning is dat een grote valkuil. Ik denk zelf dat ik (luxe) verbouwingen alleen met overwaarde zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
mekkieboek schreef op maandag 17 februari 2014 @ 07:58:
[...]
@ Hierboven, wow dat is nog eens pech. Al vraag ik me af hoeveel 18 jarigen zich beseffen hoeveel moeite het normaal kost om 800k te verzamelen. Nou ja, wijze les al hoop ik dat je toch ook leuke herinneringen eraan hebt overgehouden :)
Tja, en aan spijt heb je niets. Waar sta je nu en waar ga je heen. Dat zit wel goed als ik het zo begrijp van Ravnoss. Bovendien, 250K (huis) + 20% (160K als ik het goed begrijp?) is toch nog de helft over.
Dat, plus de ervaring/kennis die hij/zij nu heeft, is een riante uitgangspositie die maar voor weinig 27 jarigen is weggelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

nikao schreef op maandag 17 februari 2014 @ 08:10:
[...]

Maar op dat moment moet je opletten dat je FO niet als heilig doel gaat zien. Leuk dat je jezelf geen keuken gunt, maar maakt het echt wat uit als je 3 maanden later FO bent? Zoals vele hier al gesteld hebben gaat het niet om FO op zich, maar om de mogelijkheid tot. Dan maakt het niet uit of het exact moment X is: het mag ook wat later.

Ik zou mijzelf eerder trainen op het gewenste eindbedrag. Als je (zoals MMM) 25K per jaar wilt uitgeven, zorg dan dat je dat dit jaar ook al doet. Past die keuken daarin, dan kun je het doen. Past die keuken er niet in, dan zul je moeten 'sparen'.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 19:16

Don Quijote

El Magnifico

rube schreef op maandag 17 februari 2014 @ 08:38:
[...]

Tja, en aan spijt heb je niets. Waar sta je nu en waar ga je heen. Dat zit wel goed als ik het zo begrijp van Ravnoss. Bovendien, 250K (huis) + 20% (160K als ik het goed begrijp?) is toch nog de helft over.
Dat, plus de ervaring/kennis die hij/zij nu heeft, is een riante uitgangspositie die maar voor weinig 27 jarigen is weggelegd.
Zo zie ik het ook hoor. Met de kennis van nu zou ik het toen anders hebben aangepakt. Maar ik ben wat dat betreft blij dat het besef is gekomen voordat alles er doorheen was. Zodat vorig jaar voor het eerst een plusje is gemaakt qua netto vermogen. Je berekening is overigens correct, dat is nu ongeveer de stand van zakane, met die kanttekening dat er buiten die 250k in het huis ook nog 200k aan hypotheek op zit. Desalnietemin alsnog een prima uitgangspunt, waarbij ik de eerste jaren maar vooral als leergeld zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Mag ik vragen waarom je een hypotheek op dat huis hebt genomen terwijl je nog zoveel geld tot je beschikking hebt? :)

Hier gaat 't overigens vrij goed. Heb nu 3 nettosalarissen aan spaargeld, nu pas ik m'n verhoudingen aan naar 75% sparen en 25% indexbeleggen. Dit betekent voor mij € 750 naar m'n spaarrekening en € 250 maandelijks op indexbeleggen. Misschien dat ik maandelijks ook nog voor € 100,- aan Rabobank Ledencertificaten aankoop.

Nu nog een goede beheerder uitzoeken voor het indexbeleggen.

Heb ook al stappen gemaakt om m'n kosten te verminderen, heb een besparing van € 27,- per maand doorgevoerd op m'n sportschool. Nu wil ik alleen nog de verzekering van m'n auto omzetten van all-risk / volledig casco naar beperkt casco, alleen dat kan pas per 1 september omdat ik sinds die datum verzekerd ben bij m'n huidige maatschappij en ik niet terug kan in dekking. Weet iemand nog iets wat ik hier eventueel aan zou kunnen doen?

Daarna komt m'n telefoonabonnement, die kost me € 41,- per maand en dat vind ik echt veel te veel. Vraag me ook bij alles wat ik koop af of ik het wel nodig heb en hoe lang ik er voor moet werken, wat dat betreft heeft dit topic wel een grote invloed op me gehad.

Ben trouwens ook begonnen in het boek Hypotheekvrij van Gerard Hormann. Interessant, al wist ik al vrij veel hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Koehandelaar schreef op maandag 17 februari 2014 @ 10:12:
Mag ik vragen waarom je een hypotheek op dat huis hebt genomen terwijl je nog zoveel geld tot je beschikking hebt? :)

Hier gaat 't overigens vrij goed. Heb nu 3 nettosalarissen aan spaargeld, nu pas ik m'n verhoudingen aan naar 75% sparen en 25% indexbeleggen. Dit betekent voor mij € 750 naar m'n spaarrekening en € 250 maandelijks op indexbeleggen. Misschien dat ik maandelijks ook nog voor € 100,- aan Rabobank Ledencertificaten aankoop.

Nu nog een goede beheerder uitzoeken voor het indexbeleggen.

Heb ook al stappen gemaakt om m'n kosten te verminderen, heb een besparing van € 27,- per maand doorgevoerd op m'n sportschool. Nu wil ik alleen nog de verzekering van m'n auto omzetten van all-risk / volledig casco naar beperkt casco, alleen dat kan pas per 1 september omdat ik sinds die datum verzekerd ben bij m'n huidige maatschappij en ik niet terug kan in dekking. Weet iemand nog iets wat ik hier eventueel aan zou kunnen doen?

Daarna komt m'n telefoonabonnement, die kost me € 41,- per maand en dat vind ik echt veel te veel. Vraag me ook bij alles wat ik koop af of ik het wel nodig heb en hoe lang ik er voor moet werken, wat dat betreft heeft dit topic wel een grote invloed op me gehad.

Ben trouwens ook begonnen in het boek Hypotheekvrij van Gerard Hormann. Interessant, al wist ik al vrij veel hiervan.
Telefoonabbo kun je minstens halveren met een sim only abbonnement, gaat je telefoon kapot, via marktplaats en hier via vraag en aanbod zijn er zat goede toestellen te koop voor weinig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Wat betreft besparen in het algemeen, het kan helpen om er op deze manieren naar te kijken:

1) Zogezegd "laaghangend fruit": b.v. al je verzekeringen, tel. abbo. en andere terugkerende vaste lasten eens kritisch nalopen en prijzen vergelijken met andere aanbieders. En ook bedenken of je het echt nodig hebt.

2) Maak een lijstje van alle uitgaven/categorieen en rangschik ze naar het percentage van je totaal uitgaven. B.v. Huisvesting is 35%, transport is 25%, uiteten e.d. is 20%. Samen vormen deze drie posten dan al 80% van de totale uitgaven. (indien niet mee bekend, google maar even op 20-80 regel- pareto principe).
Als kunt besparen op die paar posten die 80% van de uitgaven vormen, zal dat over het algemeen meer veel meer effect sorteren als alle overige posten. Wel zijn deze posten vaak minder makkelijk aan te passen (b.v. andere soort huisvesting, veranderen van auto of geen auto, dichter bij werk gaan worden etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Klopt, m'n auto wordt ook aangepast. Zodra ik ga samenwonen zal dit er voor zorgen dat ik met de trein naar m'n werk kan en dat m'n auto de deur uit gaat. Een jaartrajectkaart hiervoor kost ongeveer € 1000,-. Deze is nog aftrekbaar van de inkomstenbelasting ook. Bij 42% IB kost dit je nog maar € 580

Ik krijg dan ongeveer € 1800 aan kilometervergoeding van m'n werk, waardoor ik jaarlijks hierop een winst maak. Dit zal er al voor zorgen dat ik hier maandelijks € 100 aan overhoud, ipv dat ik nu € 400 per maand uitgeef aan benzine, brandstof, verzekeringen, onderhoud en motorrijtuigenbelasting.

Alleen daar staat dan wel weer huur tegenover, maar moet toch ergens wonen he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Netjes.
Offtopic: Mag je de jaartrajectkaart volledig aftrekken van de IB, als je ook een vergoeding krijgt van je werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 16:09
Ik volg al een tijdje dit forum met interesse.
Qua spaartegoeden ben ik een redelijke beginner, maar loop inmiddels richting de grens om vermogensbelasting te gaan betalen.
Nu zie ik eigenlijk nergens op dit forum voorbij komen om wat geld te investeren in een vakantiehuis / chalet / stacaravan.
Volgens mij zijn de vaste kosten hiervan redelijk beperkt ( tussen de 1000 en 2000 euro all in parkkosten) en heb je best wel een verwacht rendement (als je er natuurlijk niet de hele zomer zelf in gaat zitten)

Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

rube schreef op maandag 17 februari 2014 @ 11:47:
Netjes.
Offtopic: Mag je de jaartrajectkaart volledig aftrekken van de IB, als je ook een vergoeding krijgt van je werkgever?
Volgens mij wel. Iets met het aantrekkelijk maken van reizen met het OV in plaats van de eigen auto denk ik.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
jmderonde schreef op maandag 17 februari 2014 @ 12:51:
...
Volgens mij zijn de vaste kosten hiervan redelijk beperkt ( tussen de 1000 en 2000 euro all in parkkosten) ...
Denk dat je dit laag inschat. Ik ken campings in zeeland waar je tussen de 2000 en 3000 betaald excl energiekosten voor een stacaravan plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
M a r c o schreef op maandag 17 februari 2014 @ 12:56:
[...]

Denk dat je dit laag inschat. Ik ken campings in zeeland waar je tussen de 2000 en 3000 betaald excl energiekosten voor een stacaravan plaats.
Idd..mijn oom en tante betalen 4k per jaar voor een sta-caravan ergens in Oisterwijk of iets dergelijks...en dat is geen nieuwe zeg maar ;)

Maar wellicht wel interessant, goederen die waarde vast zijn?
Ik zag een programma over boten en vliegtuigen, die dingen verliezen nauwelijks waarde...
In Nederland zie je natuurlijk best wat boten, hier mensen met boten? Boten verhuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 16:09
martinusz schreef op maandag 17 februari 2014 @ 13:10:
[...]

Idd..mijn oom en tante betalen 4k per jaar voor een sta-caravan ergens in Oisterwijk of iets dergelijks...en dat is geen nieuwe zeg maar ;)

Maar wellicht wel interessant, goederen die waarde vast zijn?
Ik zag een programma over boten en vliegtuigen, die dingen verliezen nauwelijks waarde...
In Nederland zie je natuurlijk best wat boten, hier mensen met boten? Boten verhuur?
Ja, de netto lasten zullen natuurlijk ter discussie zijn, dat hoeft ook niet in detail, maar het hele idee staat me wel aan:
Woning kopen met contant geld, verhuuropbrengsten min vaste lasten = rendement (hoger dan rente op spaarrekening?)

Zie dit huis als voorbeeld: http://www.koopchalet.nl/...fpark-tulderheyde-62.html

Aankoop (vraagprijs:) 22.500 euro + eenmalige inrichtingskosten.
Perceelhuur: 2500.
Stelpost 2500 extra kosten per jaar
Volgens de website van het vakantiepark is verhuurprijs in de zomer tussen de 500 en 650 euro.
10 weken verhuur op een jaar levert dus al break even op...
Of mis ik ergens wat in de berekening
Ik heb een boot, maar voor speedboten is er niet echt een verhuur-markt. grotere kajuitjachten juist weer wel, maar dan ga je voor de investering al snel een hoop geld betalen en vergis je niet in kosten van een boot!!

[ Voor 20% gewijzigd door jmderonde op 17-02-2014 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
@Park: ik heb een enorme afkeer om afhankelijk te zijn van anderen als het mogelijke prijsverhogingen betreft. Zoals op dergelijke parken. Je kunt niet zomaar weg, maar wat als "zij" besluiten dat het nodig is om de komende 10 jaar ieder jaar de parklasten te verhogen met 50%?

Een vakantiehuisje op eigen grond, of met een soort kleine VVE dat lijkt me dan wel een stuk aantrekkelijker. Heb er ook wel eens over nagedacht, maar voorlopig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-08 23:32

DarkKnight

Narf

Zo... sinds gisteren ben ik ook eindelijk ingestapt in de fantastische wereld van Vanguard (Vanguard Global Stock Index Plus om precies te zijn) met de gelukkige TER van 0.15%. Jammer genoeg zit ik vast aan een broker die wat hoger beheerkosten heeft (totaal van 0.2% zo uit mijn hoofd). Al met al ben ik niet ontevreden.
Zolang ik nu maar de discipline kan opbrengen om elke maand/kwartaal een substantieel bedrag in te leggen.

Op naar FO!

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:15

Sandyman538

SandstorM [148839]

Koehandelaar schreef op maandag 17 februari 2014 @ 10:12:
Heb in enkele dagen ook dit gehele topic doorgelezen. Interessante materie. Mocht je toevallig ziggo als internetaanbieder hebben, dan kun je daar voor 15 euro per maand een goede deal krijgen voor een mobiel sim-only abonnement. Dat bespaart hier (mobiel vrouw (was 20E per maand) en die van mij (was 32 euro per maand)) toch 22 euro.
Venlonaerke in "[Ervaringen] Ziggo Mobiel"

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Zelf zie ik wat minder in de verhuur van vakantiewoningen. Het vergt toch wat meer moeite dan een gewoon huis te verhuren. Daarnaast moet je je goed verdiepen in de constructies die de parken met je aangaan. Met name op het gebied van ondergrond (erfpacht constructies zijn niet wenselijk). Zoals hierboven aan gegeven krijg je ook te maken met parkkosten en draai je waarschijnlijk op voor onderhoud en GWL kosten.

Ik denk dat een vakantiehuis qua onderhoud toch wat zwaarder belast zal worden dan een normale woning. Wisselende gebruikers houden er namelijk allemaal hun eigen gewoontes op na.

Daarnaast zul je je moeten verdiepen of het toegestaan is om zelfstandig te verhuren of dat dit via het park moet verlopen=minder rendement. Daarnaast is recreatie gevoelig voor de mode. Je zult als park met de tijd mee moeten. Dat betekent dat je huisje ook om de 5 jaar gerestyled moet worden anders zit je in oude meuk. Daarnaast zul je ervoor moeten waken dat het park ook up to date blijft met de faciliteiten als zwembaden/restaurants en noem het maar op. En ik heb geen idee of dat wordt doorbekrend in je parkkosten/huur.

Wonen zal iedereen moeten blijven doen daarom lijkt mij een normaal huis/appartement een betere investering als een recreatiewoning.

Ik denk dat ik voor mezelf zou concluderen dat het park teveel macht in eigen hand heeft en ik minder invloed heb op mijn investering. Het park is denk ik de lachende derde. Wel de lusten maar een stuk minder de lasten.

Edit:
Laat de verkoper aantonen wat het gerealiseerde huurrendement was de afgelopen 5 jaar. Dat laat wel een (goed) beeld zien of het realistisch is.

[ Voor 4% gewijzigd door Accountant op 17-02-2014 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
DarkKnight schreef op maandag 17 februari 2014 @ 14:27:
Zo... sinds gisteren ben ik ook eindelijk ingestapt in de fantastische wereld van Vanguard (Vanguard Global Stock Index Plus om precies te zijn) met de gelukkige TER van 0.15%. Jammer genoeg zit ik vast aan een broker die wat hoger beheerkosten heeft (totaal van 0.2% zo uit mijn hoofd). Al met al ben ik niet ontevreden.
Zolang ik nu maar de discipline kan opbrengen om elke maand/kwartaal een substantieel bedrag in te leggen.

Op naar FO!
welke broker heb je gebruikt?

ik ben van plan me in te schrijven voor Binck (6.50 per transactie, maar met 2 keer per jaar instappen is dat niet veel) maar sta nog open voor suggesties.

doel is inderdaad in vanguard te investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
Mooi om te zien hoe dit een verzamelpot wordt van hoe je geld kan besparen (iedere euro die je minder uitgeeft hoef je dus ook niet terug te verdienen) en hoe je je vermogen effectief in kan zetten

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
jmderonde schreef op maandag 17 februari 2014 @ 13:25:
[...]
Woning kopen met contant geld, verhuuropbrengsten min vaste lasten = rendement (hoger dan rente op spaarrekening?)
Nu weet ik niet hoe het met chalets zit, maar stacaravans zijn niet waardevast. Je moet hier dan ook rekening houden met afschrijving.
Op de camping die ik ken bijvoorbeeld, kun je een stacaravan die ouder is dan x jaar niet meer verkopen op die standplaats. Deze mag blijven staan zolang jij dan eigenaar blijft, maar wil je er vanaf, dan moet deze geruimd worden.

De camping uit mijn voorbeeld was bijvoorbeeld ook een particuliere camping van oorsprong, en is nu van de roompot, met een behoorlijke verhoging van vaste kosten die zoals bovenstaande reacties waarschuwen door je strot geduwd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight

DarkKnight

Narf

eperon schreef op maandag 17 februari 2014 @ 14:40:
[...]

welke broker heb je gebruikt?

ik ben van plan me in te schrijven voor Binck (6.50 per transactie, maar met 2 keer per jaar instappen is dat niet veel) maar sta nog open voor suggesties.

doel is inderdaad in vanguard te investeren.
Rabobank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Koehandelaar schreef op maandag 17 februari 2014 @ 11:35:
Klopt, m'n auto wordt ook aangepast. Zodra ik ga samenwonen zal dit er voor zorgen dat ik met de trein naar m'n werk kan en dat m'n auto de deur uit gaat. Een jaartrajectkaart hiervoor kost ongeveer € 1000,-. Deze is nog aftrekbaar van de inkomstenbelasting ook. Bij 42% IB kost dit je nog maar € 580
Zo werkt het dus niet. Als je met het OV naar het werk gaat heb je recht op een aftrek. Deze is vastgelegd in de tabel reisaftrek OV. Je mag dus niet de werkelijke kosten (of deze nu meer of minder zijn) aftrekken.
Als u van uw werkgever een vergoeding ontvangt voor uw reiskosten per openbaar vervoer, moet u de vergoeding van dit vaste bedrag aftrekken.
In mijn geval kan ik gewoon 19 cent per KM schrijven (ook al ga ik met de trein) en krijg ik meer dan een abbo kost en ik mag aftrekken volgens deze regeling. Je mag als je van de werkgever 19 ct de KM vergoed krijgt ook de rit van en naar het station op de fiets schrijven.

[ Voor 4% gewijzigd door PolarBear op 17-02-2014 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Chief-XL schreef op maandag 17 februari 2014 @ 14:40:
Mooi om te zien hoe dit een verzamelpot wordt van hoe je geld kan besparen
Yes, leuk inderdaad.
(iedere euro die je minder uitgeeft hoef je dus ook niet terug te verdienen) en hoe je je vermogen effectief in kan zetten
En voor elke euro die je maandelijks minder uitgeeft, hoef je 12*25 a 30= 300 a 360 minder te sparen voor je FO bent.

Dus als je deze maand 3 euro van je vaste lasten weet af te halen, hoef je 1000 euro minder bij elkaar te sparen!!

Dus eigenlijk is dat een enorme hefboom van 300 a 360 op vaste maandelijkse besparingen :o
Zie daar ook nog eens het belang dat het niet zozeer gaat om te besparen om zodoende vermogen op te bouwen, maar eerst en vooral om te zorgen dat je veel minder vermogen nodig hebt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Maar dan moet je die 3 euro besparing wel de rest van je leven wel doorzetten haha

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Lees eens een biografie van Buffet. Die zag uitgaven zoals een keer naar de kapper gaan (ff een voorbeeld) wat US$10 kost als een uitgave van honderden dollars. Compounding was een toverwoord voor hem (alsook een margin of error). Nou zou ik niet zo willen level maar zit natuurlijk een kern van waarheid in.

Wat betreft trackers: let even op de documentatie zodat je begrijpt wat zo'n fonds doet. Soms doen ze binnen het fonds ook aan securities lending en dat soort zaken om wat extra inkomsten te genereren. Kan ook bepaald risico aan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
!null schreef op maandag 17 februari 2014 @ 14:57:
Maar dan moet je die 3 euro besparing wel de rest van je leven wel doorzetten haha
Tuurlijk, maar ik durf te stellen dat bij veel huishoudens er echt minstens 100 euro per maand "weglekt" terwijl er op geen enkele manier comfort ofzo tegenover staat.
En daar moet je dus wel een hoop voor bij elkaar sparen en hard werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Chief-XL schreef op maandag 17 februari 2014 @ 14:59:
Compounding was een toverwoord voor hem.
Ja, en wij beginnen dat nu sinds kort ook echt te merken. Het bij elkaar gespaarde vermogen, begint nu echt wel wat op te leveren aan maandelijks dividend - rente opbrengsten en lagere hypotheeklasten. Daardoor gaat sparen ook weer sneller etc.

En dan zijn wij eigenlijk nog niet eens zo lang bezig. Als je dat soort zaken op 20-30 jaar bekijkt, dan gaat het echt heel hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Ik vind het moeilijk om zover vooruit te kijken of te denken, w.b. compounding dan maar ik snap het principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Chief-XL
20-30 jaar vooruit kijken is inderdaad erg lang. Maar als je een hoog spaarpercentage hebt en je lost je huis af of investeert je geld dan kan het na 5 jaar al enorm snel gaan. En doordat je op relatief korte termijn (5 jaar is anders als de effecten over 20 jaar zien) al een leuk passief inkomen opbouwd kom je in een soort van stroomversnelling. Daarnaast is compounding denk ik leuker als het in grotere getallen te zien is. In het begin is het vaak een Euro kwestie maar als het om grotere bedragen gaat dan ga je het ook pas echt merken en nog meer realiseren dat je goud in handen hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
@ Accountant, ik snap het principe volledig maar ik vind het moeilijk om daar nu zo naar te kijken. That being said, we zijn al enige tijd bezig met onze toekomstige FO in die zin dat we een spaardicipline hebben en het opgebouwde vermogen zo effectief mogelijk inzetten. Mede dankzij dit topic ook meer inzicht gekregen in vaste lasten. Bezuinigen doen we niet zo. Dat we daarom minder geld in de toekomst hebben, het zij zo. Ik heb nu redelijk inzicht in wat we ongeveer aan vermogen zullen vergaren over 15 jaar, onder bepaalde aannames uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Niet online
DarkKnight schreef op maandag 17 februari 2014 @ 14:27:

Op naar FO!
Heb je toevallig ook een link hoe je hier, via de Rabobank, in Nederland bij terecht kunt komen? Dank!

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het hele topic vanaf het begin gevolgd en alles gelezen. Flink geïnspireerd geraakt. :+

Feiten, zoals het er nu voorstaat:
Mei 2013 een huis gekocht.
Hypotheek = Bankspaar, 180.000
Dit betekent dus elke maand ongeveer 700 euro rente en 200 euro inleg. (Krijgen we uiteraard nog wat van terug).

Geïnspireerd geraakt door dit topic hebben we het volgende plan gemaakt.
- Ergens deze maand gaan we uitzoeken hoe we op het spaargedeelte van de hypotheek kunnen inleggen. (Die optie hebben we, we moeten alleen even navragen hoe ;) )
- Nu leggen we 10.000 in.
- Vanaf nu leggen we jaarlijks de belastingteruggave in.
- Van dat wat we over hebben, leven we lekker. :)

Bovenstaand plan betekent voor ons al dat we in plaats van 30 jaar, over 16 jaar al klaar zijn met de hypotheek! Lijkt me een heerlijk gevoel, in ieder geval een heel stuk richting FO! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokmeister
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:43
Verwijderd schreef op maandag 17 februari 2014 @ 16:23:
Ik heb het hele topic vanaf het begin gevolgd en alles gelezen. Flink geïnspireerd geraakt. :+

Feiten, zoals het er nu voorstaat:
Mei 2013 een huis gekocht.
Hypotheek = Bankspaar, 180.000
Dit betekent dus elke maand ongeveer 700 euro rente en 200 euro inleg. (Krijgen we uiteraard nog wat van terug).

Geïnspireerd geraakt door dit topic hebben we het volgende plan gemaakt.
- Ergens deze maand gaan we uitzoeken hoe we op het spaargedeelte van de hypotheek kunnen inleggen. (Die optie hebben we, we moeten alleen even navragen hoe ;) )
- Nu leggen we 10.000 in.
- Vanaf nu leggen we jaarlijks de belastingteruggave in.
- Van dat wat we over hebben, leven we lekker. :)

Bovenstaand plan betekent voor ons al dat we in plaats van 30 jaar, over 16 jaar al klaar zijn met de hypotheek! Lijkt me een heerlijk gevoel, in ieder geval een heel stuk richting FO! :D
Let er wel even op dat je geen boete betaald bij vroegtijdig aflossen.
Ook kan het volgens mij zo zijn dat je de looptijd niet altijd kan verkorten, maar wel de maandelijkse inleg kan verlagen. Dit moet je inderdaad maar even na vragen bij de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Verwijderd schreef op maandag 17 februari 2014 @ 16:23:

Ik zou die 16 jaar even optrekken naar 20 jaar dan hoef je namelijk geen papieren (lees boete) van de Belastingdienst te verwachten (uitgaande dat de gehele 180K banksparen betreft).
http://www.belastingdiens...eggingsrecht_eigen_woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
Accountant schreef op maandag 17 februari 2014 @ 16:40:
[...]

Ik zou die 16 jaar even optrekken naar 20 jaar dan hoef je namelijk geen papieren (lees boete) van de Belastingdienst te verwachten (uitgaande dat de gehele 180K banksparen betreft).
http://www.belastingdiens...eggingsrecht_eigen_woning
Mooie 'grap' is dat inderdaad. Destijds is mij door de bank niet gemeld dat je die spaarhypotheek ook daadwerkelijk 20 jaar moet hebben om geen belasting te hoeven betalen daarover. Aangezien ik binnen nu en een aantal jaar wel ga samenwonen met m'n vriendin komt daar dus wel degelijk belasting overheen. (geen 20 jaar hypotheek)
Heb ik het goed begrepen dat je dan inkomstenbelasting betaalt over de rente die je ontvangen hebt over het spaarbedrag? (dus inkomstenbelasting over het spaarbedrag minus alle inleg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Dat is wel zoals ik het nu lees. Maar *grote disclaimer* ik ben geen accountant - fiscalist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Wow, ook nieuw voor mij! Dit is wel nuttige informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:56

Kid Buu

Huh, Pietje?

Naar aanleiding van dit topic zal ik mijn eigen situatie beschrijven. Toen ik net 21 was heb ik in 2008 (net voor de crisis) mijn bedrijf kunnen verkopen. Samen met mijn compagnon toentertijd voor een bedrag van 3 miljoen euro van de hand kunnen doen. De helft bijna daar van ging op aan belasting, maar met het geen wat ik de jaren er voor al heb kunnen sparen en met dat bedrag erbij was ik nagenoeg financieel onafhankelijk.

Nu 5 en half jaar later situatie als volgt:

- Appartement (gekocht in 2008) gekocht met hypotheek van 450k. Inmiddels de helft afgelost en nog een bankspaar hypotheek van 225k staan. Huidige waarde van woning zal rond de 350k zijn, dus 100k verlies op papier op geboekt.

- Halverwege 2013 al mijn beleggingen geliquideerd naar cash. In 2009 ben ik redelijk groot in de beurs gestapt (half miljoen geinvesteerd in AEX trackers) en heb hier aardig op kunnen verdienen. Mijn huidige vermogen volledig in cash momenteel grofweg tussen de 850k en 900k.

- Grootste project wat ik van de hand heb gedaan was 1 van de 2 van mijn langdurige internet projecten. Één daar van beheer ik nog steeds en levert mij momenteel tussen de 4000 en 5000 euro bruto per maand op (run ik sinds 2003, vanaf 2005 haal ik er een volwaardig inkomen uit).

- Heb nog wat andere projecten lopen niet internet gerelateerd. Heb nog te kleine sample om hier verder een harde verwachting over uit te spreken wat betreft qua inkomen ik hier uit zal halen, ik ga echter uit van minimaal een verdubbeling van het inkomen dat ik al heb.

Door de jaren heen uiteraard ook weleens wat projecten/investeringen gehad die wat minder goed zijn verlopen, daar wel wat geld mee verloren. Voor de rest leef ik redelijk in weelde, mijn pad naar financiele onafhankelijkheid bestaat/bestond dan ook eerder uit het vergroten van mijn inkomen dan uit het besparen van kosten.

Zo lang ik een inkomen blijf genieten wat mijn levensstijl kan financieren zal ik hier zeker niet op gaan korten. Met het geld wat ik heb zou ik zonder inkomen in ieder geval niet zo kunnen blijven leven als ik nu doe, maar dat zou ook al iets te vroeg zijn om op mijn 26e al met pensioen te gaan :9

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Zo te lezen ben je een ras-ondernemer. En pensioen, als je met zulke leuke projecten bezig bent, hoeft natuurlijk niet. Ik schat zo in dat je je projecten ook niet echt als werk beschouwd. Nou ja, misschien wel, maar niet als iets dat verplicht moet enzo. en waarschijnlijk heb je heel veel vrijheid om veel, zo niet alles, te bepalen hoe/wat/wanneer.

Je verschilt hierin wel veel met de meeste personen hier, die "gewoon" in loondienst zijn en voor zulke bedragen dmv loon waarschijnlijk niet of pas na heel lang te bereiken zijn.

Wel netjes hoor. Zou je wat meer willen vertellen over hoe je aan de ideeën komt voor de projecten, hoe je zulke dingen opzet e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
beheerskosten
Per kwartaal 0,05%
Minimum per kwartaal € 5

Aan- en verkoopkosten
0,20%

daarnaast(?) nog
Voor de beleggingsfondsen (index trackers) van Vanguard geldt dat een
deel van de managementkosten apart bij aan- en/of verkoop in rekening
wordt gebracht. Deze externe kosten worden apart doorberekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:51
Kid Buu schreef op maandag 17 februari 2014 @ 17:21:
Naar aanleiding van dit topic zal ik mijn eigen situatie beschrijven.

...

Zo lang ik een inkomen blijf genieten wat mijn levensstijl kan financieren zal ik hier zeker niet op gaan korten. Met het geld wat ik heb zou ik zonder inkomen in ieder geval niet zo kunnen blijven leven als ik nu doe, maar dat zou ook al iets te vroeg zijn om op mijn 26e al met pensioen te gaan :9
Tof! Altijd leuk om verhalen van mensen te lezen die door eigen ondernemersdrang en initiatief ver gekomen zijn.

Korten op je levensstijl is ook nergens voor nodig. Wat mij betreft is dat het grootste pluspunt van "financiële onafhankelijkheid": de vrijheid om helemaal te doen waar je zelf zin in hebt. Je kunt al je inkomen 'verbrassen', omdat je weet dat je een buffer hebt waarop je terug kunt vallen - en je kunt je uitgavenpatroon altijd nog aanpassen mocht dat nodig worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Knakker op 17-02-2014 18:54 ]

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

rube schreef op maandag 17 februari 2014 @ 18:02:
Zo te lezen ben je een ras-ondernemer. En pensioen, als je met zulke leuke projecten bezig bent, hoeft natuurlijk niet. Ik schat zo in dat je je projecten ook niet echt als werk beschouwd. Nou ja, misschien wel, maar niet als iets dat verplicht moet enzo. en waarschijnlijk heb je heel veel vrijheid om veel, zo niet alles, te bepalen hoe/wat/wanneer.

Je verschilt hierin wel veel met de meeste personen hier, die "gewoon" in loondienst zijn en voor zulke bedragen dmv loon waarschijnlijk niet of pas na heel lang te bereiken zijn.

Wel netjes hoor. Zou je wat meer willen vertellen over hoe je aan de ideeën komt voor de projecten, hoe je zulke dingen opzet e.d.?
Het voelt inderdaad niet als een verplichting, hoewel er ook af en toe wat routinewerk bij komt kijken. Met het huidige internetproject wat nog loopt ben ik gemiddeld per week nog maar een paar uur kwijt en incidenteel wel wat langer wanneer er toevoegingen of onderhoud zijn.

Qua opzet was het gewoon een hobby die steeds groter werd. Ik was al vanaf eind jaren 90 bezig met het experimenteren met websites, toen heb ik rondom een van mijn andere grote hobby's een website gebouwd. Die website ben ik begonnen in 2003 en 2 jaar later was ie dermate groot dat ik daarmee een volwaardig inkomen kon genereren. Ik zat toen in de unieke situatie dat ik in het laatste jaar van mijn middelbare school al een inkomen had van een paar duizend euro per maand.

Het project wat ik uiteindelijk heb kunnen verkopen was grotendeels groot geworden doordat ik mijn 'hobby' website als lanceer platform heb kunnen gebruiken. Inmiddels is die markt al helemaal verzadigd maar toen (2005) ik er instapte was er een enorm groeipotentie.

Dus hoe ik aan de ideeën kwam? Grotendeels toeval, als ik rondom mijn hobby niet een website had gebouwd had ik nooit in deze situatie gezeten. Het andere idee is ook grotendeels gerealiseerd indirect door die hobby. Mijn drijfveer was bij het opzetten van deze websites nooit het geld, misschien dat dat ook de reden van succes is geweest.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Dat, en natuurlijk een goeie situatie. Nu is internet zo verzadigd, in die jaren dekte internet lang niet alles af.
Als ik toen maar iets verder was geweest in de IT (had idd ook op m'n middelbare school moeten beginnen) dan had je zoveel mogelijkheden gehad.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:45
Ik zie veel berichten over index beleggen / trackers / ETFs. Voordat ik daar wat over ga vragen, het volgende...

Maken jullie ook gebruik van de jaarruimte om belastingvrij extra pensioen te sparen? Dat doe ik via BrandNewDay welke het weer in de eerder genoemde Vanguard fondsen stopt. Zelf heb ik de afgelopen paar jaar ongeveer 20K bij elkaar gespaard, wat ik allemaal tegen 52% van mijn inkomstenbelasting heb kunnen aftrekken. Daarnaast is dit vermogen niet onderhevig aan box3 belasting, dat scheelt ook nog eens 1.2% Nadeel natuurlijk is dat het pas beschikbaar komt op 65 en vanaf nu zelfs pas 67.

Dit topic gaat over financiële onafhankelijkheid en dat betekend in mijn ogen dat je bijvoorbeeld veel eerder, veel minder gaat werken of een andere baan kiest die je puur voor de lol doet en die wellicht veel minder verdiend. Je krijgt dan een enorm pensioengat vandaar dat ik zelf dus die aanvulling doe.

Ok mijn vraag... Los van het feit dat ik bij BND spaar als aanvulling op mijn pensioen en maximaal extra stort op mijn bankspaar hypotheek rekening blijft er erg veel geld over om op andere manieren te sparen. Ik heb altijd SNS fundcoach gebruikt maar heb mij sinds ze anders kosten berekenen eens verdiept in wat dit kost en de TER + verborgen aan- en verkoopkosten plus de service fee aan SNS (voorheen SNS fundcoach) van 0.5% is redelijk extreem. Daarom wil ook ik gaan index beleggen.

Index beleggen bij SNS met een service fee van 0.5% bovenop de fondskosten gaat hem niet worden, dus ik ga naar Binck. Eenmalig EUR 8,50 + 0,15% aankoop fee is veel aantrekkelijker dan een bewaarloon/servicefee (in mijn geval).

Vanguard wordt veel genoemd en BrandNewDay gebruikt ook Vanguard als onderliggende tracker. Wat ik nu heb gelezen is dat er bij buitenlandse index trackers sprake is van dividendlek. Wat vinden jullie hiervan? Als alternatief heb ik ThinkCapital gevonden. Deze is recentelijk voor 60% in handen van Binck gekomen en biedt dezelfde soort trackers als Vanguard met als voordeel dat je je dividend belasting terug kan vragen bij de belastingdienst. Dit zou effectief 0.5% meer rendement opleveren vergeleken met buitenlandse trackers. Ze hebben ook de VEB beleggingsfonds award gekregen in 2012.

http://thinketfs.nl

http://veb.net/content/Ho...fondsenaward23112012.aspx

https://www.binck.nl/hand...den/instrumenten/trackers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
Interessant! Wat is de jaarruimte uberhaupt? Ging er eigenlijk altijd min of meer van uit dat er via m'n loon al max gebruik van gemaakt wordt, maar geen idee of dat echt zo is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight

DarkKnight

Narf

eperon schreef op maandag 17 februari 2014 @ 18:47:
[...]

beheerskosten
Per kwartaal 0,05%
Minimum per kwartaal € 5

Aan- en verkoopkosten
0,20%

daarnaast(?) nog
Voor de beleggingsfondsen (index trackers) van Vanguard geldt dat een
deel van de managementkosten apart bij aan- en/of verkoop in rekening
wordt gebracht. Deze externe kosten worden apart doorberekend.
Klopt helemaal. Er zitten 0.2% beheerskosten aan vast. Oftewel een TER van 0.35%, maar wel het voordeel van de fatsoenlijke Vanguard funds. Aan- en verkoopkosten van 0.2% zijn helaas heel standaard, maar op zich totaal geen groot probleem voor lange termijn beleggen (buy and hold). Bijv BrandNewDay durft zelfs 0.5% te rekenen per storting, maar ook Binck rekent € 6,50+0.1%, waardoor het pas bij fatsoenlijke bedragen voordeliger wordt.
Dus, nee, ik ben niet ontevreden over de Rabobank kosten.
Sowieso is beleggen vrij kostelijk vergeleken met bijv. de V.S.

Oh, en die kosten van Vanguard komt omdat er een paar mutual funds aan- en/of verkoopkosten hebben, hoewel dat niet bij eerder genoemde de Global Index of U&S500 ETF is. DIt is trouwens ook te vinden op de website van Vanguard zelf.

[ Voor 10% gewijzigd door DarkKnight op 17-02-2014 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
Naar aanleiding van dit topic zal ik mijn eigen situatie beschrijven.

...

Met het geld wat ik heb zou ik zonder inkomen in ieder geval niet zo kunnen blijven leven als ik nu doe, maar dat zou ook al iets te vroeg zijn om op mijn 26e al met pensioen te gaan :9
Wel ironisch, zo'n Che Guevera plaatje onder je naam. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
nikao schreef op maandag 17 februari 2014 @ 21:04:
Interessant! Wat is de jaarruimte uberhaupt? Ging er eigenlijk altijd min of meer van uit dat er via m'n loon al max gebruik van gemaakt wordt, maar geen idee of dat echt zo is
Dit is heel makkelijk te berekenen. Je hebt je jaaropgave nodig en je UPO (uniform pensioen overzicht). Je mag tot 5 jaar terug je jaarruimte benutten.

Info van BND over jaarruimte berekenen:

http://www.brandnewday.nl/landingpage/jaarruimte.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Naar aanleiding van dit topic zal ik mijn eigen situatie beschrijven. Toen ik net 21 was heb ik in 2008 (net voor de crisis) mijn bedrijf kunnen verkopen. Samen met mijn compagnon toentertijd voor een bedrag van 3 miljoen euro van de hand kunnen doen. De helft bijna daar van ging op aan belasting, maar met het geen wat ik de jaren er voor al heb kunnen sparen en met dat bedrag erbij was ik nagenoeg financieel onafhankelijk.

Nu 5 en half jaar later situatie als volgt:

- Appartement (gekocht in 2008) gekocht met hypotheek van 450k. Inmiddels de helft afgelost en nog een bankspaar hypotheek van 225k staan. Huidige waarde van woning zal rond de 350k zijn, dus 100k verlies op papier op geboekt.
Waarom ging er zoveel naar de belastingen, had je een VOF met je compagnon? Of had je een BV en heb je vervolgens middels dividend uitkeringen alles naar prive gehaald?

Beetje achteraf, maar man wat had jij een mooie mogelijkheden. Als je een BV had gehad kon je lekker zelf bankje gaan spelen. In plaats van financieren via de bank kon de BV de hypotheek afsluiten en bleef alles lekker in eigen zak! In prive lekker HRA claimen, 25% boven de marktwaarde gaan zitten qua rente percentage en dat netjes betalen aan de BV en dan middels dividenduitkeringen naar je toe laten vloeien.

Een mooie ronde cirkel waarbij je de bank/hypotheekverstrekker buiten spel zet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Torgo schreef op maandag 17 februari 2014 @ 21:17:
[...]

Dit is heel makkelijk te berekenen. Je hebt je jaaropgave nodig en je UPO (uniform pensioen overzicht). Je mag tot 5 jaar terug je jaarruimte benutten.

Info van BND over jaarruimte berekenen:

http://www.brandnewday.nl/landingpage/jaarruimte.html
Volgens mij is dat 10 jaar, in 2012 iiig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Niet online
Dit topic gaat dan ook niet over met pensioen gaan, maar over financieel onafhankelijk zijn/worden. Jij verkeert natuurlijk in een uitzonderlijke positie (netjes!), maar realiseer je wel dat je misschien minder financieel onafhankelijk bent dan het op het eerste gezicht lijkt. Het gaat erom dat het rendement op je vermogen je uitgaven uiteindelijk dekken.

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight

DarkKnight

Narf

Torgo schreef op maandag 17 februari 2014 @ 20:26:
Ik zie veel berichten over index beleggen / trackers / ETFs. Voordat ik daar wat over ga vragen, het volgende...

Vanguard wordt veel genoemd en BrandNewDay gebruikt ook Vanguard als onderliggende tracker. Wat ik nu heb gelezen is dat er bij buitenlandse index trackers sprake is van dividendlek. Wat vinden jullie hiervan? Als alternatief heb ik ThinkCapital gevonden. Deze is recentelijk voor 60% in handen van Binck gekomen en biedt dezelfde soort trackers als Vanguard met als voordeel dat je je dividend belasting terug kan vragen bij de belastingdienst. Dit zou effectief 0.5% meer rendement opleveren vergeleken met buitenlandse trackers. Ze hebben ook de VEB beleggingsfonds award gekregen in 2012.
http://econowiser.wordpre...-vanguard-in-dollars-then
Hier wordt in de comments wat meer ingegaan op Think, BrandNewDay, Binck. Ik kan alvast verklappen: ThinkCapital biedt in de verste verte niets aan dat in de buurt van Vanguard komt, qua diversiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Die jaarruimte benutten is misschien wel voordelig, maar ik zou mijn geld dan liever anders sparen/beleggen waar ik de komende 40 jaar wel gewoon bij kan. 40 jaar iets vastzetten is mij een te groot risico, kan zoveel in gebeuren en je moet de 67 überhaupt nog zien te redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
Blazer Coke schreef op maandag 17 februari 2014 @ 21:21:
[...]

Volgens mij is dat 10 jaar, in 2012 iiig wel.
Ik heb het even opgezocht... Zit er een beetje tussen in:

http://www.belastingdiens...ruimte/reserveringsruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
martinusz schreef op maandag 17 februari 2014 @ 21:28:
Die jaarruimte benutten is misschien wel voordelig, maar ik zou mijn geld dan liever anders sparen/beleggen waar ik de komende 40 jaar wel gewoon bij kan. 40 jaar iets vastzetten is mij een te groot risico, kan zoveel in gebeuren en je moet de 67 überhaupt nog zien te redden.
Ik ben me hier ook in aan het verdiepen. Je hoeft niet perse tot de pensioenleeftijd te wachten (65/67/70/whatever). De regel is dat je het vanaf je pensioenleeftijd (zeg even 67) gespreid over 20 jaar lang moet opnemen. Wil je eerder beginnen, bijvoorbeeld op je 40e, dan moet je het gespreid over 27 jaar (67-40=27) + 20 jaar na je 67e opnemen, dus in totaal over 47 jaar gespreid. Het loopt dus altijd minimaal 20 jaar na je 67e, plus de tijd dat je eerder begint met opnemen. Persoonlijk vind ik dat een groot nadeel, zou het graag eerder laten uitkeren (als ik eerder stop met werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
martinusz schreef op maandag 17 februari 2014 @ 21:28:
Mee eens. Die jaarruimte gebruik ik om mijn inkomen van 65 tot ??? te regelen, al mijn andere geld kan ik dan gebruiken om te investeren en te sparen voor de periode van nu tot 65 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

abalone schreef op maandag 17 februari 2014 @ 21:35:
[...]

Ik ben me hier ook in aan het verdiepen. Je hoeft niet perse tot de pensioenleeftijd te wachten (65/67/70/whatever). De regel is dat je het vanaf je pensioenleeftijd (zeg even 67) gespreid over 20 jaar lang moet opnemen. Wil je eerder beginnen, bijvoorbeeld op je 40e, dan moet je het gespreid over 27 jaar (67-40=27) + 20 jaar na je 67e opnemen, dus in totaal over 47 jaar gespreid. Het loopt dus altijd minimaal 20 jaar na je 67e, plus de tijd dat je eerder begint met opnemen. Persoonlijk vind ik dat een groot nadeel, zou het graag eerder laten uitkeren (als ik eerder stop met werken).
Waar heb je dit gelezen? Ik ben het namelijk nog niet tegengekomen. Alleen dat je het pas mag opnemen op je pensioensgerichtigde leeftijd en dan gespreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Torgo schreef op maandag 17 februari 2014 @ 21:55:
[...]

Mee eens. Die jaarruimte gebruik ik om mijn inkomen van 65 tot ??? te regelen, al mijn andere geld kan ik dan gebruiken om te investeren en te sparen voor de periode van nu tot 65 :)
Hou wel wat geld over op je 65ste wellicht moet je nog een aantal jaren overbruggen! De heren in Den Haag schuiven en spelen graag met die regeltjes. Ik ben het met martinusz eens.
Jaarruimte benutten zou ik alleen overwegen/bekijken als ik jaren werkeloos was geweest en er een enorm pensioengat was. Of als ik ondernemer was en ik voor mijn eigen pensioen moest zorgen, dan zou ik een bescheiden bedragje inleggen als basis/vangnet.

Voor nu leg ik alleen verplicht in via mijn loon maar leg ik geen euro vrijwillig in omdat ik er teveel haken en ogen in zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 17 februari 2014 @ 22:06:
[...]

Waar heb je dit gelezen? Ik ben het namelijk nog niet tegengekomen. Alleen dat je het pas mag opnemen op je pensioensgerichtigde leeftijd en dan gespreid.
Onder andere hier [url]http:// http://www.banksparen.com/pensioensparen/informatie/wat-is-pensioensparen.aspx[/url]. Deze site heeft veel informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
DarkKnight schreef op maandag 17 februari 2014 @ 21:26:
[...]

http://econowiser.wordpre...-vanguard-in-dollars-then
Hier wordt in de comments wat meer ingegaan op Think, BrandNewDay, Binck. Ik kan alvast verklappen: ThinkCapital biedt in de verste verte niets aan dat in de buurt van Vanguard komt, qua diversiteit.
Bedankt voor deze nuttige aanvulling!

De afweging is dan dus:

Think Global Equity UCITS ETF met een TER van 0,2%
Vanguard Global Stock Idx Plus EUR met een TER van 0,15%

Over dat Vanguard fonds kan ik verder niets online vinden. Zelfs als je direct bij Vanguard afneemt lijkt de TER hoger te zijn. Ik heb nog geen Binck dus kan ook niet kijken of zij deze specifieke tracker aanbieden. Ik ben dus wel nieuwsgierig of iemand nog aanvullende informatie heeft over dit specifieke fonds/tracker.

Verder heb je natuurlijk gelijk dat het fonds van Think maar 250 aandelen bevat en dus kwa spreiding minderwaardig is aan Vanguard. Ten tweede heb ik eens naar de dividend uitkering gekeken en dat was erg laag (rond de 1%). Bij 2% loop je bij Vanguard dus 20% van 2% = 0.4% mis en bij 1% slechts 0.2%... laten we dat maar houden op gemiddeld 0.3%

Vergeleken met Think betaal je dus iets meer (0.25%) kosten maar krijg je wel meer spreiding en een wat robuuster fonds.

Ik denk dat ik het wel met je eens ben dat die 0.25% extra het wel waard is. Wel jammer, ik was wel enthousiast geworden van het Nederlandse initiatief en de belastingvoordelen :). Maar waarom is de VEB dan zo enthousiast over Think eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Als je een pensioengat hebt is het extreem voordelig omdat er geen VRH over geheven wordt en de inkomstenbelasting uitgesteld wordt. Afhankelijk van de verzekering krijgen je nabestaanden de gelden ook uitgekeerd, waarmee het grootste nadeel (de inleg is niet van jou, maar van het fonds) er niet meer is. Het kan dus best voordelig zijn. Daarnaast: zodra je op een nette manier pensioen ontvangt, kun je op je 67e snel je vermogen wegschenken aan je kinderen waardoor zij ook snel FO kunnen worden. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Ik hou er persoonlijk niet zo van om voor 35 jaar mijn geld weg te zetten. Tegen die tijd zijn er alweer zoveel regels veranderd. Misschien is tegen die tijd de belastigschijf voor gepensioneerden ook wel 42% en heb je niets meer aan het voordelig sparen.

Mijn intuitie zegt dat gepensioneerden straks al die voordelen niet meer hebben die gepensioneerden nu wel hebben.

Ik hou persoonlijk veel van vrijheid en denk dat ik ondanks de 42% meer waarde uit mijn geld haal door het zelf te gaan beleggen dan dat ik het laat doen door een bank die er ook 35 jaar aan moet verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Accountant schreef op maandag 17 februari 2014 @ 21:17:
[...]

Waarom ging er zoveel naar de belastingen, had je een VOF met je compagnon? Of had je een BV en heb je vervolgens middels dividend uitkeringen alles naar prive gehaald?

Beetje achteraf, maar man wat had jij een mooie mogelijkheden. Als je een BV had gehad kon je lekker zelf bankje gaan spelen. In plaats van financieren via de bank kon de BV de hypotheek afsluiten en bleef alles lekker in eigen zak! In prive lekker HRA claimen, 25% boven de marktwaarde gaan zitten qua rente percentage en dat netjes betalen aan de BV en dan middels dividenduitkeringen naar je toe laten vloeien.

Een mooie ronde cirkel waarbij je de bank/hypotheekverstrekker buiten spel zet!
Ik begon dit project op mijn 18e, allemaal gerund van uit een eenmanszaak. Mijn compagnon was woonachtig in het buitenland en was niet relevant voor onze eindafrekening aangezien wij contractueel 2 partijen waren bij de verkoop.

Ik was voor de verkoop al aan het kijken om de geruisloze overgang te maken naar een BV, echter toen uitgesteld om te kijken naar wat andere constructies. Toen de verkoop eenmaal speelde werd het echter niet meer toegelaten om de geruisloze overgang te maken; dit werd gezien als een manier om belastingen te ontwijken voor de verkoop en niet als een voortzetting van het bedrijf.

Achteraf gezien ook niet heel kwalijk, gezien ik in box 3 goed heb kunnen boeren en dat anders via vpb en vervolgens dividend verrekend zou worden.
mossel schreef op maandag 17 februari 2014 @ 21:22:
[...]

Dit topic gaat dan ook niet over met pensioen gaan, maar over financieel onafhankelijk zijn/worden. Jij verkeert natuurlijk in een uitzonderlijke positie (netjes!), maar realiseer je wel dat je misschien minder financieel onafhankelijk bent dan het op het eerste gezicht lijkt. Het gaat erom dat het rendement op je vermogen je uitgaven uiteindelijk dekken.
Vandaar ik dus ook al aangaf zonder mijn huidige inkomen het dan ook niet te redden. Echter een vermogen bestaat uit meer dan alleen een som geld. Projecten en investeringen daar buiten om zijn ook gewoon geld waard / leveren geld op.

Momenteel zit ik wat betreft reguleer beleggen volledig cash, op termijn ga ik eens kijken om weer wat te doen. Hebben van cash biedt iig ook veel voordelen en mogelijkheden die je anders niet hebt wanneer je al je geld hebt vast staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
Blazer Coke schreef op maandag 17 februari 2014 @ 22:50:
Ik hou er persoonlijk niet zo van om voor 35 jaar mijn geld weg te zetten. Tegen die tijd zijn er alweer zoveel regels veranderd. Misschien is tegen die tijd de belastigschijf voor gepensioneerden ook wel 42% en heb je niets meer aan het voordelig sparen.

Mijn intuitie zegt dat gepensioneerden straks al die voordelen niet meer hebben die gepensioneerden nu wel hebben.

Ik hou persoonlijk veel van vrijheid en denk dat ik ondanks de 42% meer waarde uit mijn geld haal door het zelf te gaan beleggen dan dat ik het laat doen door een bank die er ook 35 jaar aan moet verdienen.
Dat laatste valt dus wel mee met als voorbeeld BrandNewDay die je geld index-belegd bij Vanguard voor eenmalig 0,5% en 0.59% beheerskosten per jaar. Ik vind vooral het feit dat je geen box 3 belasting betaald wat gewoon 1,2% minder kosten betekend het voornaamste voordeel.

Vergeleken met de eerdere vergelijking van zelf index beleggen bij Vanguard is BND iets duurder met 0,59% versus de 0,15% maar 0,15 + 1,2 is nog steeds 1,35% en dat is een stuk meer dan die 0.59%. Reken maar uit wat dat verschil je over een periode van 30+ jaar aan extra rendement oplevert...

Voor de duidelijkheid, ik stop slechts 200 euro bruto p/m in BND voor het pensioen, netto is dat dus nog geen 100 euro p/m... Dit is slechts 5 a 10% van mijn totale spaar/beleggings bedrag per maand. Veel meer dan dat zou ik ook niet willen vastzetten voor zo'n lange periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Maar wat kost het bij BND als je eens wilt switchen van strategie?
En wat gebeurt er als ze worden overgenomen?
Wat als ze failliet gaan?
35 jaar is echt zoooo lang.
En dan duurt je uitkering ook nog 20 jaar. :/

Stel je eens voor dat je in 1980 had geleefd en dan alles moest incalculeren en voorspellen wat er tussen 1980 en nu veranderd is, zowel maatschappelijk, financieel als persoonlijk.

Misschien hebben we in 2050 wel geen pensioen meer, hyperinflatie, deflatie, of geen geld meer, of heeft iedereen een basisinkomen, of robots die alles voor je doen, etc.

Ontwikkelingen gaan zooo snel en dat zal alleen maar exponentieel toenemen.

Ik hou graag liever de vrijheid en controle over mijn eigen geld.

Een klein beetje inleggen zou ik wellicht nog doen, maar dat zet ook niet veel zoden aan de dijk qua eindkapitaal.

Ik investeer het liever nu zelf, kapitaal opbouwen en dan huis aflossen en dan heb ik later ook de vrijheid om bijv. te emigreren als ik dat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Blazer Coke schreef op maandag 17 februari 2014 @ 23:54:
Maar wat kost het bij BND als je eens wilt switchen van strategie?
En wat gebeurt er als ze worden overgenomen?
Niets aan het handje. Jou opgebouwd vermogen blijft voor jou. Nieuwe onderneming kan wel meer kosten in rekening brengen maar je mag switchen
Wat als ze failliet gaan?
Zelfde risico als bij een bank.
35 jaar is echt zoooo lang.
En dan duurt je uitkering ook nog 20 jaar.
Zeker, dat is een hele tijd vooruit. Je probeert van huidige fiscale gebruik te maken om meer vermogen te creeren
Stel je eens voor dat je in 1980 had geleefd en dan alles moest incalculeren en voorspellen wat er tussen 1980 en nu veranderd is, zowel maatschappelijk, financieel als persoonlijk.

Misschien hebben we in 2050 wel geen pensioen meer, hyperinflatie, deflatie, of geen geld meer, of heeft iedereen een basisinkomen, of robots die alles voor je doen, etc.

Ontwikkelingen gaan zooo snel en dat zal alleen maar exponentieel toenemen.

Ik hou graag liever de vrijheid en controle over mijn eigen geld.

Een klein beetje inleggen zou ik wellicht nog doen, maar dat zet ook niet veel zoden aan de dijk qua eindkapitaal.

Ik investeer het liever nu zelf, kapitaal opbouwen en dan huis aflossen en dan heb ik later ook de vrijheid om bijv. te emigreren als ik dat wil.
In al die scenarios, hyperinflatie, deflatie, geen monetair stelsel word je vermogen aangetast. Wellicht niet in dezelfde mate maar pensioensparen is EEN manier om vermogen te sparen met een vrij laag risico waar je gebruik maakt van fiscaal voordeel. Ook al verdwijnt pensioen (althans AOW), het spaarvermogen wat je hebt opgebouwd blijft van jou.

Vrijwel iedereen heeft een pensioengat. Als je al van werkgever verandert dan kan je al een pensioengat hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Chief op 18-02-2014 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 09:15
In Belgie is de limiet voor pensioensparen rond de 900€ per jaar. Daar krijg je dan 30% van terug via de belasting. Momenteel max ik die wel gezien de "lage" limiet en het belastingsvoordeel. (Ook doen de pensioenfondsen het best goed). Af en toe twijfel ik ook wel gezien het toch vaststaat tot ik minstens 60 word... Langs de andere kant kan ik het ook wel eenvoudig missen momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Chief-XL schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 08:12:
[...]

Zelfde risico als bij een bank.
Niet helemaal waar, bij BND is de portefeuille in een aparte juridische entiteit opgenomen waardoor er in het geheel geen risico is. Je er wordt op in het geval van een faillissement alleen niets gedaan met die portefeuille.

Zie: https://www.brandnewday.nl/Pensioen.html#_Voordelen

[ Voor 7% gewijzigd door Krisp op 18-02-2014 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Dat weet ik dus niet 100% zeker. Ik zou ook zeggen dat het niet in een inboedel valt maar nogmaals, dat weet ik niet 100% zeker :)

Pagina: 1 ... 16 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.