Ik heb vanmiddag eens 0.63 experimental gespeeld. Let op dat ik offline gespeeld heb, dus dat het mogelijk anders is als je online speelt. Reden is dat ik geen verbinding kon maken met elke server die ik zag.
In het kort: wauw, wat speelt het fijn! Het spel loopt heerlijk soepel en ziet er (nog steeds) fantastisch uit. Maar voor het eerst heb je ook het idee dat je controle hebt over je acties en dat je snel kan schakelen indien nodig. Er missen nog wel animaties (bijvoorbeeld wapens heb je instant in je handen als je ze kiest), maar je personage beweegt allemaal wat realistischer.
Ik weet niet hoe dit uiteindelijk moet gaan werken, maar je personage 'loopt' nu gewoon letterlijk over hekken heen alsof het niks is. Je hoeft niet handmatig te springen en ik heb eerlijk gezegd de springen-toets ook niet gevonden. Het ziet er vooral raar uit, maar werkt beter dan het oude 'vault' systeem.
Ook is duidelijk dat de audio flink aangepakt is. Niet alle deuren klinken nu hetzelfde. Bijjvoorbeeld garagedeuren klinken nu veel blikkeriger en meer metaalachtig. In schuren met een golfplaten dak hoor je soms nu het dak trillen in de wind. Ook klinken wapens veel harder/krachtiger en dat lijkt mij ook veel realistischer.
Ook is het systeem van loot oppakken en je inventory aangepast. Als je in de buurt bent van een loot item krijg je nu te zien wat er ligt en kan je het met F oppakken zonder in je inventory te gaan. Dit zorgt ervoor dat je niet constant zoals vroeger rond ging lopen met je inventory open om ervoor te zorgen dat je geen dingen miste. Overigens is het niet meer mogelijk om rond te gaan lopen met je inventory open. Ook bij deuren zie je nu welke actie je gaat uitvoeren. Overigens draaien de deuren nog steeds één kant op en ik heb al meerdere keren vastgezeten omdat de deur mijn kant op draaide. Gelukkig is dat simpel op te lossen door de deur weer te sluiten.
Craften en acties uitvoeren zijn nu wel een stuk irritanter geworden, maar ik denk dat dit nog gaat veranderen. Bijvoorbeeld als je nieuwe kogels in het magazine van je wapen moet doen:
- Inventory openen
- Wapen in de hand nemen
- Magazine eruit halen en in je inventory plaatsen
- Magazine om ruilen met je wapen zodat je wapen in je inventory zit en je het magazine in je hand hebt
- Kogels op magazine slepen en kiezen voor attach.
- Inventory sluiten, je krijgt nu in beeld dat je een actie kan uitvoeren met de linker muisknop.
- Linker muisknop net zo lang inhouden totdat alle kogels in het magazine zitten
- Inventory weer openen
- Magazine in je inventory zetten
- Wapen in de hand nemen
- Magazine attachen aan het wapen.
Rechts klikken van een actie bestaat niet meer en je moet dus iets echt in je hand hebben om er wat mee te kunnen. Je kan dus niet meer twee items in je inventory op elkaar slepen om er wat mee te doen. Maar ook een blikje drinken kan je niet meer direct vanuit je inventory, maar je moet het blikje eerst in je hand nemen en buiten je inventory weer die linker-muisknop-actie uitvoeren. Best omslachtig allemaal. Op zich is het inventory scherm zelf wel beter en overzichtelijker geworden naar mijn mening.
Wat mij in ieder geval in offline modus opviel was hoeveel kogels en magazine in al gevonden heb. Ook waren er geen zombies. Binnenkort ga ik ik weer eens online modus proberen.
Ik heb nog geen mening over de nieuwe HUD. De meldingen die je voorheen kreeg van 'I'm slowly warming up' etc zijn er niet meer. Je hebt nu een rijtje met iconen die de verschillende statussen weergeven, zoals hunger, thirst, health etc. Je ziet ook real time of het omhoog of omlaag gaat. Als je bijvoorbeeld sprint, dan gaat je energie en water hard omlaag. Ook kan je nu moe worden omdat je een stamina-meter hebt. Je kan dus niet meer constant met shift ingedrukt rennen.
Al met al denk ik dat er nog genoeg werk te doen is, maar het is echt geweldig om eindelijk in de sfeervollewereld van Day Z het idee te hebben van controle. Zoals gezegd, ik was in Offline modus, maar de vuurgevechten die ik met een paar bomen gehad heb (

) gingen zo lekker! Ik kan niet wachten tot we de BETA hebben!
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3