Damian schreef op woensdag 16 april 2014 @ 10:13:
[...]
Mjah leuk. Appels met Peren vergelijken. Dayz is een Alpha. Dus heel leuk dat je hem vergelijkt, maar dat kan gewoon nog niet. Geduld hebben met Dayz en anders lekker Breaking Point gaan spelen

Breaking point is ook alpha
Maar inderdaad, appels en peren. Ik denk dat DayZ in eerste instantie veel meer gemaakt is als survival game en niet specifiek bedoeld voor group play. Het idee is dat je moet zien te overleven na een zombie apocalypse. Het idee voor de mod is ook gekomen door
de ervaring die Dean Hall heeft gehad toen hij nog in het leger zat. De mod is daar omheen gemaakt.
Het spannende daarbij is dat er ook anderen spelers rond lopen en je niet weet of ze behulpzaam zijn of juist jouw spullen over willen nemen.
Uiteindelijk is het spel voor velen meer uitgegroeid tot een hardcore pvp game, waarbij je de zombies en het survival gedeelte eigenlijk voor lief neemt en er zo min mogelijk mee te maken wilt hebben. Het is misschien een beetje zijn doel voorbij geschoten. Ik hoop zelf dat bij de standalone het overleven echt heel belangrijk wordt en denk ook dat dit in de toekomst veel moeilijker wordt. Ziek worden als je nat bent geregend, eerst water moeten purifyen enz. enz. Groepen vormen blijft dan nog steeds belangrijk, maar dan meer om een thuisbasis ergens te hebben en rollen/taken te verdelen om proviand en medicijnen te verwerven in omliggende steden.
PvP zal er natuurlijk altijd bij horen, dat maakt het spel spannend. Maar heel misschien dat de focus van spelers een klein beetje veranderd richting overleven ipv jagen.
Breaking point, van wat ik er van gezien heb is juist meer gefocused op eerder wapens vinden, group play (je kan makkelijk een groep vormen in het spel) en specifieke facties en classes. Hier ligt de focus op pvp tussen facties en groepen.
Het verschil is dat DayZ je geen rol geeft, maar je die zelf in moet vullen.
Beiden hebben zo hun pluspunten.