Het is alweer even geleden, maar toch nog een extra reactie plaatsen.
Ik heb een opname van een cabinerit te pakken kunnen krijgen tijdens de testritten tussen Breda en Den Haag.
De opname zelf is van niet al te beste kwaliteit helaas (de camera is zo te horen en te zien precies met de microfoon boven de luchtuitlaat voor de airco geplaatst, dus de hele rit is windgeruis te horen, plus het raam was niet al te schoon zo te zien), maar ik plaats 'm toch gewoon maar geheel onbewerkt (nope, ik ben ook geen held in video- en audiobewerking

).
Het stukje dat dus een kleine uitdaging zou geven is te zien vanaf minuut 10:00. Op 10:05 zie je het SMB waar je voor tot stilstand komt als de Thalys voor moet. Als de lamp onder het SMB brand, mag je het sein passeren met maximaal 15 km/u. Dan wordt de nieuwe rijweg opgehaald uit de balises die je erachter ziet liggen. Zodra die info verwerkt is, kan je pas optrekken.
Rond 10:12 zal de loc automatisch de stroomafnemers laten zakken als je dat nog niet had gedaan. Dan heb je een snelheid van hooguit 30 á 35 km/u, waarna je nog de hele bult over moet met de rest van de trein.
De daadwerkelijke spanningssluis begint bij 10:17, daar zie je ook het bord dat de stroomafnemers echt neer moeten zijn.
Bij 10:31 zie je de omschakelborden voor de bovenleidingsspanning, en zie je in de bovenleiding ook het daadwerkelijk permanent geaarde gedeelte. De delen ervoor en er na zijn in geval van nood afzonderlijk bij te schakelen.
Wie het verzonnen heeft, weet ik niet, maar direct er achteraan zit een fasescheiding, dus op 11:38 hoor je een ETCS piepje, en moet de snelschakelaar alweer uitgeschakeld zijn.
Omdat het behoorlijk lang duurt voordat alles ingeschakeld is en weer tractie gegeven kan worden na de spanningssluis, schakelen de meeste machinisten tussen de spanningssluis en de fasescheiding niet eens meer de snelschakelaar in. Je zou met de snelheid die in het filmpje gereden wordt hooguit een seconde of 5 tractie kunnen geven.