Het grote spoorwegentopic deel 22 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 101 ... 103 Laatste
Acties:
  • 531.936 views

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Fiber schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 20:38:
Natuurlijk, je kon er op wachten, in mijn ogen doorgeslagen beveiligings- en controle waanzin:

http://nos.nl/artikel/215...bij-koop-treinticket.html
Sja, laten we om die ene rondreizende terrorist te pakken vele miljoenen mensen weer met gezeik opzadelen en ondertussen ook lekker alles in een grote graaidatabase stoppen.

Het veiligheidsgevoel (waar ik trouwens geheel geen problemen mee heb) neemt bij mij met dit soort acties wel weer toe. :N De maatschappij en de politici moeten eens accepteren dat dit soort dingen kunnen en zullen gebeuren af en toe. Maar voer dan meteen ook de 100% controle voor auto's bij de grenzen weer in want wie weet kaapt een terrorist de volgende keer wel een auto om zich te verplaatsen naar het buitenland... ow wacht dat deden ze in Parijs ook al. Conclusie is dat zo het Schengenverdrag wel de shredder in kan want dat is dan ook niets meer waard als we overal weer de papieren moeten gaan tonen.

Ik voorzie in ieder geval veel vacatures voor de marechaussee, of veel overuren. :+

Maar goed, misschien wat offtopic hier.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:15
Het is je reinste symboolpolitiek. Dan pak je toch de trein of bus tot aan de grens, wandelt, fietst of lift de grens over en stap je aan de overkant weer in. Als de paspoortcontrole net zo strikt wordt als bij een Schengen-vlucht, dus een grondstewardess die even je naam met je ticket vergelijkt*, schiet je er ook precies niets mee op.
Daarbij is het probleem niet dat Amri niet herkend werd maar dat er te traag gecommuniceerd werd. En dan zijn niet alle terroristen zo stom om hun paspoort op de plaats delict achter te laten.

* Wat overigens ook vaak zat voorkomt dat die enkel je ticket controleren en niet naar je paspoort kijken.

[ Voor 10% gewijzigd door Bacchus op 05-01-2017 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-06 12:35

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik ga zo naar Den Haag en dag even de Flirt meepakken tussen Arnhem C.. En Ede-Wageningen. Eens voelen hoe die rijdt.

Edit 09:29: Ik vind hem net als een tram/metro rijden. Snel in optrekken, met een soort hoge pieptoon. Hij trilt wel, maar dat kan ook aan het spoor liggen of aan de lege trein. Ik ben er best tevreden mee. Nog een opvallend iets:
Prullenbak Flirt

De omroepstem is wel érg computerachtig.

Er staan zo ook 2 ice's achter elkaar op Arnhem. Eens zien hoe dat past. De bordjes tussen de sporen gaan t/m 12.

Edit 09:29:
Nou zo dus:
dubble ICE op Arnhem C.
Maar net.

[ Voor 59% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 05-01-2017 09:34 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 10:26
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 09:03:
Ik ga zo naar Den Haag en dag even de Flirt meepakken tussen Arnhem C.. En Ede-Wageningen. Eens voelen hoe die rijdt.

Edit 09:29: Ik vind hem net als een tram/metro rijden. Snel in optrekken, met een soort hoge pieptoon. Hij trilt wel, maar dat kan ook aan het spoor liggen of aan de lege trein. Ik ben er best tevreden mee. Nog een opvallend iets:
[afbeelding]

De omroepstem is wel érg computerachtig.
Die pieptoon heeft iets te maken met de tractieinstallatie, denk ik. Vrijwel al het moderne materieel klinkt zo.
Er staan zo ook 2 ice's achter elkaar op Arnhem. Eens zien hoe dat past. De bordjes tussen de sporen gaan t/m 12.

Edit 09:29:
Nou zo dus:
[afbeelding]
Maar net.
Sinds deze dienstregeling is de inzet van 2 stellen voor ICE 105 (Amsterdam - Basel) planmatig.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Alex) schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 09:39:
[...]

Die pieptoon heeft iets te maken met de tractieinstallatie, denk ik. Vrijwel al het moderne materieel klinkt zo.
Ik dacht al zoiets... Ik hoor het, net als iedereen, bij alle 'nieuwe' treinen, maar niet bij de DD-AR.
[...]

Sinds deze dienstregeling is de inzet van 2 stellen voor ICE 105 (Amsterdam - Basel) planmatig.
Dat kan, maar was meer benieuwd hoe het moet passen, maar net wel dus.

[ Voor 8% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 05-01-2017 09:51 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:49
Fiber schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 20:38:
Natuurlijk, je kon er op wachten, in mijn ogen doorgeslagen beveiligings- en controle waanzin:

http://nos.nl/artikel/215...bij-koop-treinticket.html
Weinig effect, weinig oog voor privacy. Past wel in het totaalplaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Bazziek schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 09:59:
[...]

Weinig effect, weinig oog voor privacy. Past wel in het totaalplaatje.
Dat dacht ik nou ook. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex)
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 09:48:
[...]

Dat kan, maar was meer benieuwd hoe het moet passen, maar net wel dus.
Sporen 9 en 10 zijn ongeveer 450 meter lang, dat past wel. Als het niet zou passen zou er niet gekoppeld worden gereden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik zie de laatste dagen opvallend vaak sandwich stammen met de nieuwe 186'ers van NSR door Schiedam Centrum komen. Daarnaast ook nog een gewoon getrokken trein eveneens met een 186 er voor (maar dan niet van NSR, maar zo'n zilver/groene).

Die sandwichstam, dat is toch niet de ICD die omgeleid wordt? De getrokken stam is volgens mij de Beneluxtrein.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Alex) schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 09:39:
[...]
Wisselstroommotoren en een gelijkstroom bovenleiding aan elkaar geknoopt met choppers, toch? Dat laatste onderdeel is de piep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:23

Luke!

#Treinbaas
PaT schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:25:
Ik zie de laatste dagen opvallend vaak sandwich stammen met de nieuwe 186'ers van NSR door Schiedam Centrum komen. Daarnaast ook nog een gewoon getrokken trein eveneens met een 186 er voor (maar dan niet van NSR, maar zo'n zilver/groene).

Die sandwichstam, dat is toch niet de ICD die omgeleid wordt? De getrokken stam is volgens mij de Beneluxtrein.
Dat zijn de enkele berichten terug genoemde testritten met TRAXX+ICR9+TRAXX t.b.v. de IC-dienst Den Haag C. - HSL - Eindhoven v.v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ahh, tnx!

Ik vind het mooie stammen om te zien, maar die Bdk moeten ze er heel snel uit slopen. (ja, ja, ik snap het, capaciteit enz.). Dat is echt geen gezicht zo direct achter een loc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

PaT schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:37:
Ahh, tnx!

Ik vind het mooie stammen om te zien, maar die Bdk moeten ze er heel snel uit slopen. (ja, ja, ik snap het, capaciteit enz.). Dat is echt geen gezicht zo direct achter een loc.
Dat vind ik er ook niet uitzien.

http://nieuws.ns.nl/alle-...rcity-direct-nu-sandwich/

Misschien is het de ic-direct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trainhunter2009
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-06 02:42
Als het een Traxx en 6 rijtuigen ICRm en weer een Traxx is spreekt men van de ICD ofwel IC-Direct.
Als het een Traxx met 9 rijtuigen ICRm en weer een Traxx is spreekt men van de nieuwe Intercity Den Haag- Breda(later in April Eindhoven)

Die BDs-en zijn er puur omdat de gewone rijtuigen niet toereikend zijn om het aantal zitplaatsen te garanderen en worden als een gewoon rijtuig aan een van beide uiteinden van een stam geplaatst.

[ Voor 29% gewijzigd door Trainhunter2009 op 05-01-2017 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:49
Over de Oude Lijn daar komen inderdaad de Benelux en de toekomstige 1100, dus de IC Den Haag - Breda. De ICD komt er niet langs.
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 09:48:
[...]
Ik dacht al zoiets... Ik hoor het, net als iedereen, bij alle 'nieuwe' treinen, maar niet bij de DD-AR.
[...]
De tractie-omvormers zitten bij een Flirt achter de beide cabines. Als je door de trein naar de cabine zou lopen, zit er eerst nog ~1,5 meter aan tractie-apparatuur aan beide kanten. Aan de buitenkant zitten daar dan ook geen ramen.

Tegenwoordig zijn transistoren zo goed, dat ze heel snel kunnen schakelen, zelfs relatief hoge spanningen (enkele kV's). Daarmee kunnen ze hele mooie sinusvormige stromen de motoren in sturen, die op wisselstroom werken. En dat met weinig verlies. De wisselstroommotoren zelf zijn ook heel efficiënt, en hebben geen koolborstels die regelmatig vervangen moeten worden, zoals bij de oude gelijkstroommotoren. Daarom doet elke fabrikant het tegenwoordig zo. Het snelle schakelen gebeurt echter op, bijvoorbeeld, 15 kHz. Spoelen en degelijke zullen door magnetische krachten ook een beetje gaan resoneren op die 15 kHz, en de lucht eromheen daarom ook. Dat is wat jij hoort als geluid :)

De VIRM was er vroeger heel berucht om, maar die hebben bij een revisie nieuwe omvormers gekregen, en sindsdien zijn ze stil van binnen.

Overigens produceert een DDZ ook wel geluid, alleen zit er schijnbaar goede isolatie tussen de motor'verdieping' en de reizigers.

[ Voor 6% gewijzigd door marcop23 op 05-01-2017 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-06 22:48

Goner

What can I do you for ?

T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 09:03:
Edit 09:29: Ik vind hem net als een tram/metro rijden. Snel in optrekken, met een soort hoge pieptoon.
Zag ik laatst een filmpje van :
https://forum.ns.nl/trein...dsoverlast-aangeven-30149
in 5e post zit link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Treinverkeer rond Deventer stilgelegd na melding verdachte koffer
Het treinverkeer rond Deventer is stilgelegd, na een melding van een verdachte koffer op het station.

De politie kreeg rond half één een melding dat iemand met een koffer onder verdachte omstandigheden op het station liep. De politie is meteen ter plaatse gegaan en onderzoekt de melding.

De achterkant van het station, aan de Diepenveenseweg, is daarom afgezet. Het treinverkeer is stilgelegd. Hoe lang dat gaat duren kan de politie nog niet zeggen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Trainhunter2009 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 12:19:
Als het een Traxx en 6 rijtuigen ICRm en weer een Traxx is spreekt men van de ICD ofwel IC-Direct.
Als het een Traxx met 9 rijtuigen ICRm en weer een Traxx is spreekt en van de nieuwe Intercity Den Haag- Breda(later in April Eindhoven)
Het is die laatste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Luke! schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:34:
[...]

Dat zijn de enkele berichten terug genoemde testritten met TRAXX+ICR9+TRAXX t.b.v. de IC-dienst Den Haag C. - HSL - Eindhoven v.v.
Waarom zijn er twee traxx loc's nodig? Zo zwaar is zo'n trein toch niet? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Om te voorkomen dat er kopgemaakt moet worden (wat weer tijd kost)?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Zogenoemde sandwich biedt veel voordelen als het om snel keren gaat, en is natuurlijk robuuster dan een enkele loc.

Overigens, topic heeft inmiddels meer dan 10.000 posts; tijd voor een nieuw deel? Ben bereid de TS te maken, wie helpt? :)

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:23
wildhagen schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 13:35:
Om te voorkomen dat er kopgemaakt moet worden (wat weer tijd kost)?
Het kost tijd, ruimte en personeel (duur!). Daarom heeft NS zo goed als geen getrokken materieel meer en als de NS getrokken materieel heeft plaatsen ze dus aan elk eind een locomotief zodat het toch in het dagelijks gebruik net een treinstel is.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

En er blijkt niks aan de hand, man compleet onbewust van "verdachte" gedrag en niks bijzonders in de koffer. Wat ik me dan afvraag in zo'n situatie is hoe 'verdacht' het gedrag dan is en waarom gelijk alles stilgezet moet worden.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Beste medeforumleden,

Ik mag jullie een kleine inkijk in de toekomst geven, we kijken naar de nabije toekomst vanaf Oktober 2017 op de "Hoekselijn". Deze beelden staan niet openlijk ter beschikking op YouTube.

De RET is achter de schermen, en langs de "Hoekselijn" al druk bezig met voorbereidingen om straks een monsterklus te gaan klaren, van 1 April tot September moeten (bijna) alle stations worden verbouwd tot Metrohalte. Ook aan spoorinfra en beveiliging moet het nodige worden gewijzigd.
Ook krijgen we te maken met een nieuw fenomeen, Goederenvervoer via een Metrotraject met ander profiel van vrije ruimte.

Om niet tegen een probleem aan te lopen bij de start, je kan namelijk geen wegleren zonder dat je er kunt rijden, moeten er toch een berg bestuurders worden opgeleid om vanaf dag 1 te kunnen testen en bij start van de exploitatie de dienstregeling te kunnen rijden.

Dat gaan we doen middels de bij NS en ook bij de RET bekende simulator.
De metrosimulator is klaar om bestuurders voor de Hoekse Lijn op te leiden! Maandagochtend 5 december droeg de projectleider samen met het team de metrosimulator over aan de RET, de opdrachtgever vanuit het programmabureau Hoekse Lijn.

"De Hoekse Lijn is als het ware al gebouwd, maar dan virtueel in onze simulator," aldus de RET. "Het spoor en de stations, alles is al zoals het straks echt wordt. Zo kunnen we nu negen maanden vóórdat de exploitatie begint al op de Hoekse Lijn rijden en alle voorkomende situaties trainen in scenario’s."

Eerste 48 bestuurders

"Om in september te kunnen rijden, wordt eind maart gestart met de opleiding van de eerste 48 metrobestuurders in de simulatoren. Daarna volgen de overige bestuurders die op deze lijn gaan rijden. De metrosimulator is speciaal aangepast door fabrikant Corys uit Grenoble: "Soms was het een uitdaging," aldus Corys, "We lopen met de simulator natuurlijk op de tijd vooruit en daardoor hadden we niet altijd alle informatie die nodig was voor de simulator. We hebben heel nauw samengewerkt met het RET-team om het toch voor elkaar te krijgen om alle informatie op tijd te kunnen verwerken."

Samenwerking

Teamwork was het ook met Inkoop, Vlootmanagement, Inframanagement, Rail, Techniek en I&T. De komende tijd zal het team zich verder bezig houden met het uitwerken van 20 tot 25 realistische scenario’s waarin specifieke Hoekse Lijn situaties kunnen worden getraind. Zo zal er een scenario komen hoe om te gaan met bruggen, goederenvervoer en de nieuwe overwegen. Alle bestuurders leren eerst de specifieke Hoekse Lijn kenmerken( goed kennen voordat de praktijkopleiding buiten op de Hoekse Lijn start.

Wil je alvast een stukje “meerijden”? Bekijk dan onderstaande video’s.
We vertrekken vanaf Station Schiedam Centrum richting Station Nieuwland alwaar ook de goederentreinen zullen "Invoegen" op het Metronet.
[YouTube: https://youtu.be/EUjpt0DwRYA]
En hier een ontmoeting met een goederentrein bij station Vlaardingen Oost, emplacement Vulcaanhaven.
[YouTube: https://youtu.be/iLTEC1Udmrg]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Gaaf om die filmpjes te bekijken, dank!

Aan het einde van het 2e filmpje zie je ineens 4 railstaven in het spoor in plaats van 2. Is dit een foutje van de simulator? Zover ik weet hebben trein en metro dezelfde spoorbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:45

mambo No5

Bad Apple?

Ik meen dat dit te maken heeft met de verschillende PVR'en en dat dit daadwerkelijk aangelegd gaat worden. Als je één enkel PVR aanhoud heb je óf een flink gat waarover de metropassagiers moeten springen, óf te weinig ruimte om een goederentrein fysiek te laten passeren bij een perron. :P

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Nee dat is echt geen foutje ;)
Ze hebben idd de zelfde spoorbreedte, maar niet het zelfde profiel van vrije ruimte.
De perrons van de Metro liggen voor een trein te dicht op het spoor omdat een Metro smaller is, en ook iets hoger. Ken je de situatie van voorheen op Den Haag Centraal spoor 11 en 12 als eindpunt van Metro E?
Die goederentrein moet dus een stukje opzij, dat gebeurt dus door een wissel en "strengelspoor". :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
mambo No5 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 15:05:
Ik meen dat dit te maken heeft met de verschillende PVR'en en dat dit daadwerkelijk aangelegd gaat worden. Als je één enkel PVR aanhoud heb je óf een flink gat waarover de metropassagiers moeten springen, óf te weinig ruimte om een goederentrein fysiek te laten passeren bij een perron. :P
Yep idd.
Dat laatste geeft een rommeltje, en het eerste is voor rollator gebruikers niet echt best ;)
Zo zie je het verschil goed bij beide perrons.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ia9vvBZl.jpg
En zo zien wij het bij de RET heel graag.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zp8kdcXl.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Trainhunter2009 op 05-01-2017 15:14 . Reden: foto's toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Leuke filmpjes!

Het wachten is op het moment dat er een keer een wissel niet omgezet wordt, en een goederentrein het perron sloopt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Ja theoretisch kan dat gebeuren, ik acht de kans, gezien het stellen van de rijweg in 1x door wordt geschakeld, klein tot 0,0001%.
Als die goederentrein "veilig" krijgt moeten alle wissels in de juiste positie liggen tot en met het emplacement Vulcaanhaven.

Ik kom hier later, gaande weg de verbouwing, nog op terug, zal e.e.a. aan documentatie doorspitten en hier online zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertjuh?
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-06 10:53
Je ziet hier dat de metro's ook onder de waslijn rijden, netzoals in de filmpjes van de hoekselijn maar hier vraag ik me wel af, rijden de metro's onder hetzelfde voltage als NS? Op een station als den haag zoals hierboven kan je een waslijn niet zomaar omgooien naar een ander voltage lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
biertjuh? schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:29:
[...]

Je ziet hier dat de metro's ook onder de waslijn rijden, netzoals in de filmpjes van de hoekselijn maar hier vraag ik me wel af, rijden de metro's onder hetzelfde voltage als NS? Op een station als den haag zoals hierboven kan je een waslijn niet zomaar omgooien naar een ander voltage lijkt me.
750 V=

Het grote adblocking topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
biertjuh? schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:29:
[...]

Metrotype R / 5500 sappelt, zoals al het materieel van de RET, 750V gelijkspanning. Via bovenleiding en derde-rail systemen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Vraagje aan de NS of andere mcn onder ons die door Rotterdam rijden, heeft een van jullie ooit wel eens een groen sein gehad van de willemspoortunnel naar CS (dus de inrijder van CS). Tis gewoon apart dat zelfs vertraagde ICD treinen die daarna na spoor 11 de HSL op rijden niet doorgaand veilig krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Migrator schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 13:36:
Zogenoemde sandwich biedt veel voordelen als het om snel keren gaat, en is natuurlijk robuuster dan een enkele loc.
LordSinclair schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 13:41:
[...]

Het kost tijd, ruimte en personeel (duur!). Daarom heeft NS zo goed als geen getrokken materieel meer en als de NS getrokken materieel heeft plaatsen ze dus aan elk eind een locomotief zodat het toch in het dagelijks gebruik net een treinstel is.
Duidelijk. Het is dus sneller en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertjuh?
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-06 10:53
wildhagen schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:43:
[...]

Metrotype R / 5500 sappelt, zoals al het materieel van de RET, 750V gelijkspanning. Via bovenleiding en derde-rail systemen.
Ok, volgende vraag dan, hoe hebben ze dat destijds opgelost op den haag? Bovenleiding helemaal losgekoppeld van het NS net en vervolgens aan het metro net gekoppeld? Maar langs die tijdelijke metrosporen lag toch verder geen andere sporen van een tram oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex)
Tussen Leidschenveen en Den Haag Centraal deelt de metro de sporen met de trams van HTM, die ook op 750V = werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Trainhunter2009 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 14:10:
Beste medeforumleden,

Ik mag jullie een kleine inkijk in de toekomst geven, we kijken naar de nabije toekomst vanaf Oktober 2017 op de "Hoekselijn".

.......
Vraagje: klopt wat ik zie in de filmpjes en zal op het stuk van het invoegspoor bij Schiedam tot Vlaardingen gewoon de Nederlandse spoorbeveiliging actief blijven? Ik zie voorseinen, laag- en hooggeplaatste hoofdseinen. Blijft er ook ATB (zij het wellicht met 1 code voor 40 km/u) liggen?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SRich
biertjuh? schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 17:09:
[...]

Ok, volgende vraag dan, hoe hebben ze dat destijds opgelost op den haag? Bovenleiding helemaal losgekoppeld van het NS net en vervolgens aan het metro net gekoppeld? Maar langs die tijdelijke metrosporen lag toch verder geen andere sporen van een tram oid?
Het antwoord is 2 ledig, Metro's hebben een tijdje onder 1500V gereden en een spanningstrafo op de T'tjes gehad die naar 750 V omzetten, maar door beperkingen van het omzetten (voornamelijk hoeveelheid stroomafname die door de te kleine trafo te beperkt was) is later de spanning als nog verlaagd en losgekoppeld van NS-net

@hierboven.
die seinen blijven staan maar dan zonder ATB omdat men toch niet sneller mag dan 40 km/h. Ik weet het maar omdat het geen hoofdspoorweg maar een lokaalspoorweg mag dat van de wet. Het zorgt ervoor dat de ATB van de metro (LZB) geen storing heeft met de ATB-EG want dan ga je 2 verschillende systemen toepassen. Dus 1 probleem opgelost, en de trein rijd zonder beveiliging.

[ Voor 21% gewijzigd door SRich op 05-01-2017 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
sanfranjake schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 17:29:
[...]

Vraagje: klopt wat ik zie in de filmpjes en zal op het stuk van het invoegspoor bij Schiedam tot Vlaardingen gewoon de Nederlandse spoorbeveiliging actief blijven? Ik zie voorseinen, laag- en hooggeplaatste hoofdseinen. Blijft er ook ATB (zij het wellicht met 1 code voor 40 km/u) liggen?
Even een paar antwoorden, ook voor bovenstaanden.
Ja op Den Haag was de bovenleiding totaal gescheiden van het NS-net evenals de sporen.
Het gedeelte van Randstadrail wat gedeeld wordt door RET en HTM is gevoed met 750V= maar na Laan van NOI gaat de Tram eraf en schakelt naar het standaard tramnet van 600V= en ook de ZUB beveiliging schakelt uit.

@SFJ, ik heb nog geen instructie mogen bijwonen maar uit eerdere officieuze stukken heb ik begrepen dat er idd een beveiliging is middels seinen, er komt nog wel een of ander wit tonend sein bij, dit wordt nog gecommuniceerd voor wegbekendheid van de betreffende vervoerders, ook RET bestuurders leren de betekenissen van de "Vreemde seinen".
Ik ga hier nog achteraan, maar vind het verstandiger om pas iets te roepen als het definitief is.
Het zal voor de Cargadoren vast geen ATB zijn, daar wij ook met een andere vorm van ATB in het spoor werken, wij hebben cabine signalering. Naar ik dacht is de rijweg voor de goederentrein altijd in 1x van of naar de gebieden buiten het RET sporengebied. En gezien de signalering lijkt me dat met laag groen dus 40Km/u, van Vulcaanhaven naar overgave spoor Sdm en v.v..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dank voor de uitleg!! Ben heel benieuwd naar de definitieve situatie maar die zie ik vanzelf wel als de metro rijdt! Dat witte sein zou "vrijgave rangeren" kunnen zijn, waarbij de machinist van de goederentrein zijn loc om kan lopen en kan rijden naar de Vopak zonder voor elke actie de treindienstleider van RET/ProRail nodig te hebben...

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
SRich schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 17:38:
[...]

Het antwoord is 2 ledig, Metro's hebben een tijdje onder 1500V gereden en een spanningstrafo op de T'tjes gehad die naar 750 V omzetten, maar door beperkingen van het omzetten (voornamelijk hoeveelheid stroomafname die door de te kleine trafo te beperkt was) is later de spanning als nog verlaagd en losgekoppeld van NS-net
Nee niet tijdens het normale reizigersbedrijf, er is 1 T-tje geweest die de trafo binnen had staan tijdens testritten op de toen nog van NS zijnde Hofpleinlijn.
Afbeeldingslocatie: http://i1318.photobucket.com/albums/t656/trainhunter2009/A32_met_downchopper-1_zpssg22tpeb.jpg

Gouda-Alphen heeft dat wel op de zweedse stellen gehad.
Afbeeldingslocatie: http://i1318.photobucket.com/albums/t656/trainhunter2009/A32_met_downchopper_zpsochrti0l.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Trainhunter2009 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 17:58:
[...]

Even een paar antwoorden, ook voor bovenstaanden.
Ja op Den Haag was de bovenleiding totaal gescheiden van het NS-net evenals de sporen.
Het gedeelte van Randstadrail wat gedeeld wordt door RET en HTM is gevoed met 750V= maar na Laan van NOI gaat de Tram eraf en schakelt naar het standaard tramnet van 600V= en ook de ZUB beveiliging schakelt uit.
Volgens mij klopt je laatste zin niet, want die gaat over de tram. Randstandrail heeft gewoon 750 V en ZUB. Toen RET nog naar Den Haag CS reed was daar ook 750V en ZUB.
@SFJ, ik heb nog geen instructie mogen bijwonen maar uit eerdere officieuze stukken heb ik begrepen dat er idd een beveiliging is middels seinen, er komt nog wel een of ander wit tonend sein bij, dit wordt nog gecommuniceerd voor wegbekendheid van de betreffende vervoerders, ook RET bestuurders leren de betekenissen van de "Vreemde seinen".
Ik ga hier nog achteraan, maar vind het verstandiger om pas iets te roepen als het definitief is.
Het zal voor de Cargadoren vast geen ATB zijn, daar wij ook met een andere vorm van ATB in het spoor werken, wij hebben cabine signalering. Naar ik dacht is de rijweg voor de goederentrein altijd in 1x van of naar de gebieden buiten het RET sporengebied. En gezien de signalering lijkt me dat met laag groen dus 40Km/u, van Vulcaanhaven naar overgave spoor Sdm en v.v..
Je heb gelijk hier in. Ik heb deze vraag ook neergelegd, en vanwege de wet lokaalspoorwegen is ATB(-EG) in dit geval niet vereist, omdat er LZB(ATB-RET) in spoor legt. Vandaar dat je alleen NS seinen zal zien bij invoegsporen waar de goederentrein op de baan komt en bij de uitvoeger naar het NS-net, waar men dan een ATB inmeldsectie in zal rijden . Heel misschien ETCS maar dat geloof ik niet vanwege extra infrastructuur in de baan die benodigd is en de toegevoegde waarde omdat de trein toch niet sneller dan 40km/u zal rijden en de reliability van het LZB niet ten goede zal komen, aangezien er ook vanwege de LZB spoorstroomlopen er aanwezig zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
SRich schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 18:19:
[...]

Volgens mij klopt je laatste zin niet, want die gaat over de tram. Randstandrail heeft gewoon 750 V en ZUB. Toen RET nog naar Den Haag CS reed was daar ook 750V en ZUB.
Jawel, ZUB werkt alleen op het Randstadrail traject, in de "Netkous" schakelt de HTM over naar ARI.
In het gehele conventionele tramnet is geen ZUB aanwezig.
ARI zit ook in de GTL en Avenio, het betekend Automatische Rem Inrichting en grijpt in op een paar trajecten zoals de tramtunnel en het viaduct naar voorburg/Laan van Noi.

De Regio Citadis kan uit de voeten met 600V= en 750V=.
De RET metrorijtuigen alleen met 750V= alleen gevoed via derde rail of bovenleiding.
De RET rijdt onder LZB en ZUB en de HTM onder "zicht", ARI en ZUB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Trainhunter2009 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 18:30:
[...]

Jawel, ZUB werkt alleen op het Randstadrail traject, in de "Netkous" schakelt de HTM over naar ARI.
In het gehele conventionele tramnet is geen ZUB aanwezig.
ARI zit ook in de GTL en Avenio, het betekend Automatische Rem Inrichting en grijpt in op een paar trajecten zoals de tramtunnel en het viaduct naar voorburg/Laan van Noi.
Dat bedoel ik, je heb het over de tram(regio citadis).
De Regio Citadis kan uit de voeten met 600V= en 750V=.
De RET metrorijtuigen alleen met 750V= alleen gevoed via derde rail of bovenleiding.
De RET rijdt onder LZB en ZUB en de HTM onder "zicht", ARI en ZUB
Hoe zit het in Zoetermeer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
In Zoetermeer rijd men ook gewoon onder randstadrail protocol, dus 750V= en ZUB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Bij de grensovergangen staan nog altijd NS-logo's op de bordjes. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-06 11:32
Trainhunter2009 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 18:10:
[...]

Nee niet tijdens het normale reizigersbedrijf, er is 1 T-tje geweest die de trafo binnen had staan tijdens testritten op de toen nog van NS zijnde Hofpleinlijn.
[afbeelding]

Gouda-Alphen heeft dat wel op de zweedse stellen gehad.
[afbeelding]
De ex-Hannover 6016 en 6021 waarmee van 2001 tot 2008 tussen Houten en Houten Castellum werd gereden hadden ook een downchopper (1500 V - 600 V).
Met de 6016 zijn trouwens ook proefritten gereden op de Hofpleinlijn (Leidschendam-Kleiweg v.v. en in Limburg (waar precies weet ik niet meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-06 20:42
Migrator schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 14:02:
[...]

En er blijkt niks aan de hand, man compleet onbewust van "verdachte" gedrag en niks bijzonders in de koffer. Wat ik me dan afvraag in zo'n situatie is hoe 'verdacht' het gedrag dan is en waarom gelijk alles stilgezet moet worden.
Dat heb ik me vaker afgevraagd. Waarom is het ene pakketje verdacht en het andere gewoon vergeten? Ik vermoed dat dit erg veel te maken heeft met de gemoedstoestand van degene die eea meldt.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
jvdr schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 00:46:
[...]

De ex-Hannover 6016 en 6021 waarmee van 2001 tot 2008 tussen Houten en Houten Castellum werd gereden hadden ook een downchopper (1500 V - 600 V).
Met de 6016 zijn trouwens ook proefritten gereden op de Hofpleinlijn (Leidschendam-Kleiweg v.v. en in Limburg (waar precies weet ik niet meer).
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sy7kVb2l.jpg
Alhier een paar plaatjes van proefrijden op de Hofpleinlijn, van Limburg kan ik niets vinden.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/96EMvXbl.jpg
En hier de 5264 met Downchopper in de wagen op proefrit.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0K87NEfl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ben ik de enige die op een melding van de NS-app zit te wachten i.v.m. komende nacht? :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Wat is er dan zo speciaal aan komende nacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Sneeuw ;)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:14
Weer een ongeluk met een nieuwe Flirt. Puur toeval neem ik aan.

http://www.omroepbrabant....o+en+trein+in+Nuland.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Wat anders zou het moeten zijn dan toeval? Een auto die op het spoor staat en geramd wordt heeft weinig met het materieeltype te maken natuurlijk`.

Volgens Omroep Brabant (radio) ging het vermoedelijk om verblinding door laagstaande zon, iets wat bij die specifieke spoorweg kennelijk al vaker gebeurd is.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Het is 2017.

Ik ben er van overtuigd dat huidige NS opgesplitst, in deel reizigers en restant. Dat restant NS zal samengevoegd worden met ProRail, misschien tot een "nieuwe oude" NS holding en het reizigersdeel zal verder onder Abellio gaan. Of Abellio onder NS komt te hangen (als zelfstandig bedrijf: model DB) of rechtstreeks onder min. v. financiën zal de tijd uitwijzen en maakt niet zoveel uit.
Alex) schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 21:06:
[...]

Bij de grensovergangen staan nog altijd NS-logo's op de bordjes. :P
Zelfs op nieuwe routes komen er weer NS logo's op de borden(inclusief HSL) :D :D :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Raven schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:42:
Ben ik de enige die op een melding van de NS-app zit te wachten i.v.m. komende nacht? :P
Voor de mensen die zelf niet kunnen bedenken dat sneeuw en ijzel vervelend zijn, heeft het KNMI al een code oranje uitgegeven, moet de NS daar nog een schepje bovenop doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bacchus schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 17:47:
[...]

Voor de mensen die zelf niet kunnen bedenken dat sneeuw en ijzel vervelend zijn, heeft het KNMI al een code oranje uitgegeven, moet de NS daar nog een schepje bovenop doen?
Hebben ze tot nu toe altijd gedaan :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Forse meltdown bij Roosendaal:
Van en naar Roosendaal rijden dinsdagmorgen geen treinen als gevolg van een brand in een onderstation. De brand heeft in de nacht van maandag op dinsdag kortsluiting veroorzaakt waardoor er geen stroom meer op de bovenleiding staat.

Hoe de brand is ontstaan, is nog onbekend. De vertraging die de stremming oplevert is aanzienlijk. Reizigers zijn tot een uur langer onderweg met de snelbussen die worden ingezet. Vanuit Roosendaal rijden bussen naar Bergen op Zoom, Oudenbosch, Breda en Essen (B).

NS verwacht op dit moment dat de treinen rond 10.30 uur weer zullen rijden.

Op foto’s is te zien dat de brand behoorlijk wat schade heeft veroorzaakt aan de apparatuur en kabels en leidingen in het onderstation. Monteurs monteurs zijn ter plaatse om de schade te inventariseren en te herstellen.

Op dit moment is er voor reizigers geen enkel treinverkeer mogelijk van en naar Roosendaal. Er wordt gekeken of het mogelijk is om vanuit andere onderstations een soort bypass aan te leggen zodat er weer stroom op de bovenleiding kan worden gezet. Ook hiervan is nog niet duidelijk of dit gaat lukken en hoeveel tijd hiervoor nodig is.

Het zit treinreizigers die richting de Randstad moeten niet mee, want de IC Direct rijdt de komende anderhalve week ook nog niet. Daarnaast rijdt vanwege werkzaamheden tot en met 13 januari ook de internationale trein niet van en naar Amsterdam vanuit Roosendaal.
Bron: http://www.bndestem.nl/re...ats-van-treinen-1.6821926

Piccies van het uitgefikte onderstation:

Afbeeldingslocatie: http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6821929.1484026131!/image/image.jpg_gen/derivatives/portrait_600_800/image-6821929.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6821935.1484026154!/image/image.jpg_gen/derivatives/portrait_600_800/image-6821935.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 10-01-2017 07:51 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

wildhagen schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 07:37:
Forse meltdown bij Roosendaal:

[...]

Bron: http://www.bndestem.nl/re...ats-van-treinen-1.6821926

Piccies van het uitgefikte onderstation:

[afbeelding]

[afbeelding]
Vandaar dat er geen treinen naar Roosendaal rijden. Niet dat ik er last van had, maar toch ben ik altijd wel benieuwd naar de oorzaak van een storing. Die vertellen meestal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dan ben je ook niet blij als monteur als je dat allemaal moet vervangen. Hopelijk hebben ze de tekeningen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 20:31
:S ziet er beroerd uit! Rook is niet zo best ook voor electronica. Hopelijk hebben ze een disaster recovery container voor dit soort zaken. Simpel UPS'je plaatsen gaat niet op.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Kennelijk hoop herstelwerk. Prognose dat alles hersteld was, was eerst 11:30, toen werd het 12:15, toen 12:30, 13:00, 13:30, 14:00 en nu is het al 16:00...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:21
Ik was vannacht aan het rangeren op een standplaats een heel eind verderop. Rond het opstarten van de treindienst ergens tussen 3 en 4 uur kwamen de eerste berichten dat Roosendaal zonder spanning stond. Vanaf dat moment was het rennen, springen, vliegen, enz. om een aantal treinseries toch zo goed mogelijk op te starten, ondanks dat er een slordige 30 treinstellen misten, en dan ook nog eens juist de capaciteitsknallers als VIRM 6 en DDZ 6 voor de treinseries richting Amsterdam en Lelystad en richting Zwolle.
De gevolgen zullen veel reizigers hebben gezien op die trajecten of zelfs ver daarbuiten omdat men zo goed mogelijk de resterende treinen heeft proberen te verdelen.

[ Voor 24% gewijzigd door EDIT op 10-01-2017 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ach, in de krant komen ze dan weer met een hoop (niet zo) "slimme" ideen. Zoals waarom we dan niet "gewoon" "even" dieseltreinen inzetten, of waarom er niet "even" wat stoomlocomotieven gehuurd worden, "want dan kunnen ze gewoon rijden".

Sommige mensen moeten echt niet proberen na te denken, want dat gaat ze blijkbaar niet goed af... echt, wat een types lopen er rond zeg.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Ik zag vanmorgen ook extreem korte treinen op de momenteel toch al lachwekkend onderbezette Breda-Rotterdam-verbinding. De eerste IC die die kant op ging was een VIRM-4 om 7:10, terwijl er dan "normaal" al twee IC's (ieder ICM3+ICM4) en twee ICD's (ieder 6xICR) die kant op zijn gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Zoals het er nu naar uit ziet ligt Roosendaal iig nog tot minstens 02:00 vannacht plat, is zojuist aangekondigd. Ligt er dan dus op zijn minst 24 uur achter elkaar uit.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

Verbaast me weinig, dergelijke schade kan je simpelweg niet in een paar uur herstellen. De brand bij Utrecht CS in 2010 heeft toen ook enkele dagen aan 'problemen' opgeleverd meen ik, al was dat nog een gradatie complexer aangezien dat een relaishuis betrof.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ze mogen dan ook wel eens een beetje aan kabelmanagement gaan doen. :P

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

wildhagen schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 16:31:
Zoals het er nu naar uit ziet ligt Roosendaal iig nog tot minstens 02:00 vannacht plat, is zojuist aangekondigd. Ligt er dan dus op zijn minst 24 uur achter elkaar uit.
Verbaast mij eigenlijk ook niets, ze moeten eerst ook nog die verbranden/versmolten delen opruimen en dan alles herstellen. Dat kan best wel even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
mambo No5 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 16:42:
Verbaast me weinig, dergelijke schade kan je simpelweg niet in een paar uur herstellen. De brand bij Utrecht CS in 2010 heeft toen ook enkele dagen aan 'problemen' opgeleverd meen ik, al was dat nog een gradatie complexer aangezien dat een relaishuis betrof.. :)
Dat was toch een brand in de energievoorziening van de seinzaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

Alex) schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 17:11:
[...]

Dat was toch een brand in de energievoorziening van de seinzaal?
Afaik was het de relaisruimte. Het zou me weinig verbazen dat de energievoorziening van de seinzaal daarbij ook beschadigd is geraakt. :P

Wellicht niet geheel de meest geloofwaardige scource, maar toch: Geenstijl

En een 2e bron: Somda
Nog even voor de duidelijkheid, de schade in de VL-post is van ondergeschikt belang. Zoals al gemeld kan die functie (deels?) door andere posten worden overgenomen. De brand was in de relaisruimte ONDER de VL-post, en daar zit dus de relaisbeveiliging (de 'hardware' dus). Dat is het pijnpunt...

[ Voor 48% gewijzigd door mambo No5 op 10-01-2017 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:49
IJnte schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 10:42:
:S ziet er beroerd uit! Rook is niet zo best ook voor electronica. Hopelijk hebben ze een disaster recovery container voor dit soort zaken. Simpel UPS'je plaatsen gaat niet op.
Volgens mij heb ik zoiets wel eens zien staan, tussen Groningen en Zwolle, maar dat was wel een vage herinnering. Volgens mij was het een oplegger voor een vrachtwagen, waar allerlei zware bekabeling op aan was gesloten, langs het spoor.

Edit: kan niets vinden op Google, ik zal het wel verzonnen hebben :p

[ Voor 6% gewijzigd door marcop23 op 10-01-2017 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja als een relais's in de fik staan werkt er weinig :+ B-relais installaties zijn overigens super betrouwbaar en niet duur (vaak gaat het om revisie relais die vaak zo'n 50 jaar meegaan).
VPI en dergelijke zijn gewoon duur en daarom bestaan er nog steeds B-relais installaties, maar goed een brand in een VPI-kast levert waarschijnlijk dezelfde downtime op. Enige wat helpt is alles 100% redundant uit te voeren...

Deze zijn er afgelopen maart 2016 ook weer bij een RH in Utrecht (Lunetten) erin gegaan:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/12901154_1110524785664683_6844408491390926432_o.jpg?oh=eb1b9222382046aa7ac58bbb60c6b87a&oe=591CB0F9

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/12440578_1110524808998014_6245296150377433734_o.jpg?oh=a334b88ba886019c28c02d0b3f0c59c4&oe=58DFEEC0

Bron: ProRail FB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

ArcticWolf schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:19:
Ja als een relais's in de fik staan werkt er weinig :+ B-relais installaties zijn overigens super betrouwbaar en niet duur (vaak gaat het om revisie relais die vaak zo'n 50 jaar meegaan).
Niet duur is niet het eerste wat in me opkomt als ik zie wat een enkel relais kan kosten :+
Maar alles is relatief.

Edit: die relais op de foto's zijn er vorig jaar in gegaan en in 2011 gemeten? Dus een jaar na installatie moeten ze weer gemeten worden?
:?

[ Voor 14% gewijzigd door evilution op 10-01-2017 19:34 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen idee, zal eens vragen.

En ja B-relais installaties zijn nog steeds concurrerend met VPI/VPI2 en dergelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 20:31
marcop23 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:12:
[...]

Volgens mij heb ik zoiets wel eens zien staan, tussen Groningen en Zwolle, maar dat was wel een vage herinnering. Volgens mij was het een oplegger voor een vrachtwagen, waar allerlei zware bekabeling op aan was gesloten, langs het spoor.

Edit: kan niets vinden op Google, ik zal het wel verzonnen hebben :p
Ik kan me ook zoiets herinneren. Bij Maarn Goederen had je vroeger zo'n oud onderstation met aan de buitenkant de 3 fase aansluitingen soort van 'extern'. D'r zal wel over nagedacht zijn neem ik aan.
evilution schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:31:
[...]

Niet duur is niet het eerste wat in me opkomt als ik zie wat een enkel relais kan kosten :+
Maar alles is relatief.

Edit: die relais op de foto's zijn er vorig jaar in gegaan en in 2011 gemeten? Dus een jaar na installatie moeten ze weer gemeten worden?
:?
Idd, niet duur is relatief. Over een levensduur van 50 jaar (dat halen ze makkelijk zoals je op de foto's kan zien) is het absoluut peanuts. Geboorte jaar 1955, revisie in 2011 (bij of via Railpro) en nu kunnen ze makkelijk weer 15 tot 20 jaar mee. Officieel gezien moeten alle installaties die voor 1969 in dienst zijn gegaan en nog steeds operationeel zijn vervangen worden voor 2018 (BB21 / Mistral . Een revisie van een relais verlengd natuurlijk de levensduur enorm maar er zal denk ik niet meer 50 jaar op deze techniek geleund worden. PLC, CLC's, CBI's, SSI's nemen al een aardig marktaandeel in in NL en met de huidige projecten die lopen zullen dat er alleen maar meer worden (PVT voor de insiders).

Met de huidige stand van de techniek is een B-relais installatie op zich nog prima te verantwoorden maar je ziet dat infrabeheerders meer vragen van de techniek. Veiligheid vanzelfsprekend maar ook meer functionaliteit (denk aan flankzone beveiliging, werkzone schakelaars etc).

[ Voor 52% gewijzigd door IJnte op 10-01-2017 20:24 ]

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
wildhagen schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 16:31:
Roosendaal ligt niet plat, er is beperkt vermogen beschikbaar voor e-tractie. Goederenvervoer is einde ochtend al opgestart en wij zijn er met onze besloten-reizigersritten van en naar Antwerpen vandaag ook drie en straks vier keer geweest. Vanochtend zijn er uiteindelijk vijf sporen terug in dienst gegeven, maar met beperkt tractievermogen dus te weinig om een stabiele reizigersdienst op te starten. Dat laat onverlet dat rijden dus wel mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Morgen werkoverleg NS-machinisten; gevolgen voor reizigers nog onduidelijk.

Waarschijnlijk valt het mee. Volgens het Amsterdams Machinisten Kollectief (AMK), de organisator van het werkoverleg, hebben de meeste deelnemers vrij genomen om erbij te kunnen zijn. Toch bestaat de kans dat enkele machinisten en conducteurs het werk neerleggen. "Als machinisten besluiten hun trein op Utrecht Centraal te laten staan om bij het werkoverleg te zijn, kunnen er treinen uitvallen", zegt Dick van der Meulen van het AMK.

NS kan niet inschatten of reizigers last krijgen van de actie. "We weten niet hoeveel collega's bij het werkoverleg willen zijn. We houden de vinger aan de pols", zegt een woordvoerder.
Bron:
http://nos.nl/artikel/2152364

Iemand een idee of de regio Arnhem er ook last van gaat hebben? En dan specifiek tussen 7.30 en 08.00?

[ Voor 61% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 10-01-2017 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
ArcticWolf schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:19:
VPI en dergelijke zijn gewoon duur en daarom bestaan er nog steeds B-relais installaties, maar goed een brand in een VPI-kast levert waarschijnlijk dezelfde downtime op. Enige wat helpt is alles 100% redundant uit te voeren...
Hoewel je daar goed over na moet denken om zoveel mogelijk calamiteiten af te dekken voor je geld, lijkt Roosendaal me toch wel interessant om enige redundantie in te bouwen. Maar het is geen Utrecht of Amsterdam natuurlijk. Met name brand lijkt toch een serieuze bedreiging te zijn voor de relaisinstallaties.

[ Voor 7% gewijzigd door Bacchus op 10-01-2017 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:04

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik denk dan dat het alleen de treinen in Utrecht zullen zijn die uitvallen, maar met een paar treinen die uitvallen zullen de verstoringen als een olievlek over het land verspreiden. Maar het overleg vind pas om 13:00 uur in Utrecht plaats, dus in de ochtend zal het wel meevallen.

[ Voor 21% gewijzigd door AW_Bos op 10-01-2017 21:24 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
TRAXXje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Gek hoor, volgende keer toch maar transformator mee in de 1215! Zag dat gekke ding vandaag ook nog onder een stukje erfgoed :P
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/1/537/32232835905_edfdeb8906_n.jpg
B Logistics 186 293 met NMBS SR3 en I10-restauratierijtuigen te Hilversum

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 00:35
Luke! schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 21:07:
[...]
Roosendaal ligt niet plat, er is beperkt vermogen beschikbaar voor e-tractie. Goederenvervoer is einde ochtend al opgestart en wij zijn er met onze besloten-reizigersritten van en naar Antwerpen vandaag ook drie en straks vier keer geweest. Vanochtend zijn er uiteindelijk vijf sporen terug in dienst gegeven, maar met beperkt tractievermogen dus te weinig om een stabiele reizigersdienst op te starten. Dat laat onverlet dat rijden dus wel mogelijk is.
Zijn dat die ritten die ik wel eens in de OVinfo app en op OVtijden.com zie staan als "Speciale Trein NS naar Antwerpen-C, niet instappen" Altijd al afgevraagd wat dat voor ritten zijn, worden volgens OVtijden gereden met MS75.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Laatst online: 00:47

mace

Sapere Aude

13:15 en er lijkt in Utrecht nog niks aan de hand te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Uit het Treinentopic op Fok!
Afbeeldingslocatie: http://i.fokzine.net/p/0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 12:53 schreef b2py het volgende:
30 man op station, 10 voor het hoofdkantoor en waarschijnlijk nog wat binnen ook. Poeh poeh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Volgens de organisatoren waren er zo'n 160 man, aldus nu.nl:
http://www.nu.nl/economie...erleg-conducteurs-ns.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
iBugged schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 07:36:
[...]

Zijn dat die ritten die ik wel eens in de OVinfo app en op OVtijden.com zie staan als "Speciale Trein NS naar Antwerpen-C, niet instappen" Altijd al afgevraagd wat dat voor ritten zijn, worden volgens OVtijden gereden met MS75.
Nee, ik schrijf "onze besloten-reizigersritten van en naar Antwerpen", dus geen NS en een TRAXX met rijtuigen is geen MS75. :P

[ Voor 11% gewijzigd door Luke! op 11-01-2017 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Maar nu heb je me wel nieuwsgierig gemaakt. Mag je zeggen voor welke maatschappij je die geheimzinnige ritten dan rijdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dit was Railpromo (bekend van het Panorama Rail Restaurant) onder de vlag van LTE, een zeer gevestigde operator inmiddels hoor, niks geheimzinnigs aan. http://www.railpromo.nl/

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
Nee ik bedoel Luke! . Dat die van jou van Railpromo is weet ik wel , dat staat er op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Dat zegt ie, dat was Railpromo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
Ow okeuj. Ik zal wel niet helemaal wakker meer zijn. Tijd voor bed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Maar de vraag is dan wel wat de speciale rit met die MS75 was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Op een of andere manier worden de stoptreintjes Roosendaal-België al enige weken als bijzondere treinen aangegeven in DVS, reden daarvan weet ik niet.

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Die serie rijdt tegenwoord als 7200, was dat niet eerst een andere reeks? Dan staat dat vast niet goed in de stamtabellen en dan gaat dat in de reisinfo mis. Overigens in de NS Reisplanner staat ie wel als stoptrein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Stonden er in als 19900, dat is normaal LM Thalys, dus dat zal de reden wel geweest zijn... 332xx wordt ook nog altijd getriggerd :P

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Als Belg heb ik geen reiservaring met NS en op de website vind ik ook niet meteen stiptheidscijfers per rit dus bij deze:

Vrijdag aanstaande moet ik van Utrecht Centraal naar Brussel. Ik plan om in Utrecht Cs te vertrekken met de trein naar Rotterdam Centraal van 15:03 (voorziene aankomst 15:40). Daar vertrekt de Thalys om 15:58.
18 minuten overstap dus in normale omstandigheden vlot te halen of kies ik nu net een rit uit die gevoelig is voor vertraging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Tja normaalgesproken is het Nederlandse spoor heel punctueel en betrouwbaar, maar je weet gewoon nooit wat er kan gebeuren. Voor een dure gereserveerde trein als Thalys zou ik persoonlijk een grotere marge nemen, zeker kwartiertje eerder uit Utrecht gaan...

Mijn spoorwegfotografie

Pagina: 1 ... 101 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.