Met rustig rijden op het spoor bedoel ik op dit soort afstanden bijvoorbeeld dat ik slechts 1x optrek naar bijvoorbeeld 120 km/u en daarna uit laat rollen. Rustig door de wissels rijden, zo'n 10-20 km/u langzamer dan is toegestaan afhankelijk van het treintype om te voorkomen dat reizigers door de trein geslingerd worden, en rustiger remmen en zonder schok tot stilstand komen behoort wat mij betreft ook tot datzelfde begrip.
Met al die dingen gecombineerd rij je energiezuinig (Hot item tegenwoordig), maar dat moet wel binnen de dienstregeling passen.
Je zou het dus eigenlijk het zo kunnen zeggen: er wordt gewoon doorgereden ("geplankt"), tenzij de dienstregeling anders toe laat.
Of: er wordt rustig gereden, tenzij de dienstregeling krap is.
Of nog beter: de ruimte in de dienstregeling gebruiken voor het inlopen van vertraging.
Zo heb ik een keer met de intercity direct vertraging opgelopen meteen bij beginpunt Breda. Een andere trein met hogere prioriteit moest voor mij uit rijden, maar was even voor Breda tot stilstand gekomen. Het duurde even voordat die trein weer op gang was en ik vertrok daardoor met 12 minuten vertraging. Daarna moest ik er nog tot de HSL achter blijven rijden en was dus al met al een minuut of 14 te laat tien ik de HSL op reed.
Dankzij de treindienstleiders en de conducteur die ook fijn meewerkte kon er toch nog 12 van de 14 minuten ingehaald worden en reden we dus slechts een paar minuten te laat Amsterdam Centraal binnen.
Zoveel speling zat er dus in die dienstregeling.
Tl;dr:
Echt planken is afhankelijk van de dienstregeling en die verschilt per trein (serie). Als je standaard rustig rijdt, kan je er zeker tijd mee winnen, maar als je toch al op tijd bent heeft het weinig nut. Je moet dan continu de vertrektijd weer afwachten.
Testritten voor de toelating. Het spul heeft inmiddels een softwareupdate gehad en gaat nu verder beproefd worden.
[
Voor 7% gewijzigd door
EDIT op 14-12-2016 12:36
]