Het grote spoorwegentopic deel 22 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 103 Laatste
Acties:
  • 532.878 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 19:09

LauPro

Prof Mierenneuke®

ArcticWolf schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:54:
Overigens mag je gewoon langs het spoor lopen hoor, sterker nog je mag gewoon sporen over steken... alleen op de Hanzelijn en HSL mag dat niet. En op de Betuwe route zitten wat meer restricties aan vanwege de 25kV.
Om spoorlopers te ontmoedigen heeft ProRail op verschillende plaatsen langs Nederlandse spoorlijnen waarschuwingsborden en beveiligingscamera's geplaatst, rubberen struikelmatten met uitstekende punten aangebracht en zijn er BOA's (Buitengewoon Opsporingsambtenaar) van ProRail actief die dagelijks langs het spoor surveilleren en personen van het spoor afhalen en als nodig ook bekeuren. Ook geven ze voorlichting op scholen over het gevaar van spoorlopen.
Lijkt mij toch een ander verhaal? Volgens mij zit er niet zoveel verschil als langs het spoor lopen als er op, het is beiden gewoon strafbaar gesteld. Spoorwegovergangen uitgezonderd al hoewel je je volgens mij daar ook niet mag ophouden.

In Hongarije bijv. kan je gewoon een spoor oversteken, op veel plekken kan het ook niet anders overigens.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LauPro schreef op woensdag 7 december 2016 @ 13:37:
[...]

[...]
Lijkt mij toch een ander verhaal? Volgens mij zit er niet zoveel verschil als langs het spoor lopen als er op, het is beiden gewoon strafbaar gesteld. Spoorwegovergangen uitgezonderd al hoewel je je volgens mij daar ook niet mag ophouden.

In Hongarije bijv. kan je gewoon een spoor oversteken, op veel plekken kan het ook niet anders overigens.
Ja als burger niet zijnde werkzaam bij de spoorwegen :P

Je doelde toch op wachtmeesters en dergelijke? Ik heb gewoon de bevoegdheid om langs het spoor te lopen en sporen over te steken. De PCA's mogen zelfs nog korte werkzaamheden in indienst-spoor doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 08:59
Haribo112 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 13:27:
Alkmaar - Groningen is ook wel echt een pareltje van een reis trouwens. Hallo ProRail? Spoor over de Afsluitdijk please!
Daarover gesproken: Is er reden om aan te nemen dat de kilometerkampioen (langst mogelijke treinreis binnen een dag) potentieel gaat veranderen met de nieuwe dienstregeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:57
Ik snap werkelijk waar niet waarom dat er niet al decennia ligt. Als ik het goed begrijp is er bij de bouw van de dijk speciaal plek vrijgehouden voor een spoorlijn. Maar ja, de A7 is verbreed en nu is het niet meer makkelijk mogelijk.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:19
JeroenH schreef op woensdag 7 december 2016 @ 15:00:
[...]

Ik snap werkelijk waar niet waarom dat er niet al decennia ligt. Als ik het goed begrijp is er bij de bouw van de dijk speciaal plek vrijgehouden voor een spoorlijn. Maar ja, de A7 is verbreed en nu is het niet meer makkelijk mogelijk.
Omdat het niet uitkan qua reizigersaantallen.
Zoveel verkeer van het noorden naar de kop van N-H is er niet, en alleen vanuit Leeuwarden e.o. is het over de Afsluitdijk sneller naar Amsterdam dan over Zwolle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 10:29
Spoor over afsluitdijk is niet echt nodig, de bestaande trajecten zijn lang zo beroerd niet (hoewel een takje van Lelystad-Meppel zou kunnen helpen). Het grote probleem is de maximale baanvaksnelheid en het aantal stops. Voor het eerste zou 4 spoors kunnen helpen, een 'snel' spoor ernaast. Bypasses bij steden (zoals Zwolle), het en der wat rechter trekken (a la HSL spoor). Met het tweede, minder stoppen, zou je alleen al een eind komen zonder een cent uit te geven. Volgens mij kun je zo een half uur van AMS-GRO en AMS-MAA (en AMS-BRU trouwens, waarom die in Dordrecht stopt ....) afschaven.

Maarja, zoals eerder opgemerkt, in NL is het spoor meer een landsbrede S-Bahn dan een 'lange'-afstandsvervoersmiddel. Er is, in verhouding, meer vraag naar korte ritten en dus sprinters.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
AMS-GRO stopt op Almere, Lelystad, Zwolle en Assen. Hoeveel minder stoppen wil je hebben? Zwolle is overigens een belangrijk kruispunt (zeg maar het Utrecht van het noorden) en kun je dus niet laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

asmi2 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:38:
[...]

De andere kant van het verhaal is dat al die andere mensen in die trein toch zoveel voordelen in hun treinreis zien dat ze al die nadelen er voor over hebben.
Ik denk dat je dat iets te rooskleurig ziet. Veel mensen hebben geen keuze. Als je geen auto hebt of maar 1 auto op 2 werkenden, dan heb je geen alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Utrecht Centraal na zes jaar werkzaamheden officieel heropend
Utrecht Centraal is woensdag officieel heropend door staatssecretaris Sharon Dijksma van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Met de opening komt er een einde aan de werkzaamheden in de hal van het station die zes jaar hebben geduurd.

De verbouwing was nodig om het station geschikt te maken voor een groei naar 100 miljoen reizigers per jaar. De werkzaamheden werden 26 november officieel afgerond.

Het vloeroppervlak van de stationshal is de afgelopen jaren uitgebreid van 8.000 vierkante meter naar 25.000 vierkante meter. Verder zijn ook de perrons verbreed en is het aantal wissels teruggebracht van 186 naar zestig.

Hoog Catharijne
Een andere grote verandering is de scheiding tussen het station en winkelcentrum Hoog Catharijne. De ingang van het winkelcentrum, aan de kant van de binnenstad van Utrecht, wordt naar verwachting volgend jaar geopend.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 10:29
Skyaero schreef op woensdag 7 december 2016 @ 17:05:
AMS-GRO stopt op Almere, Lelystad, Zwolle en Assen. Hoeveel minder stoppen wil je hebben?
Geen enkele. Het is tenslotte een Intercity, geen Interdorp. Elke stop voegt wat, plusminus 10 minuten toe? Lange afstand is wat ik wil ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Brent op 07-12-2016 17:53 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:19

Onbekend

...

Verwijderd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 17:09:
[...]

Ik denk dat je dat iets te rooskleurig ziet. Veel mensen hebben geen keuze. Als je geen auto hebt of maar 1 auto op 2 werkenden, dan heb je geen alternatief.
Alleen als je geen rijbewijs hebt is de trein een optie, maar anders kan je gewoon een auto kopen.
Als jouw treinabonnement meer dan 3000 euro per jaar kost dan is de auto vaak goedkoper, zeker gunstig als je in een gebied woont waar relatief weinig files staan.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onbekend schreef op woensdag 7 december 2016 @ 18:22:
[...]

Alleen als je geen rijbewijs hebt is de trein een optie, maar anders kan je gewoon een auto kopen.
Als jouw treinabonnement meer dan 3000 euro per jaar kost dan is de auto vaak goedkoper, zeker gunstig als je in een gebied woont waar relatief weinig files staan.
Dat is ook exact de reden dat ik de trein pak: geen rijbewijs vanwege slechtziendheid. En inderdaad, ik had auto kunnen rijden van het bedrag wat ik uitgeef aan OV. Het is duur voor wat je krijgt. Vandaag weer een half uur op de trein staan wachten, terwijl hij elk kwartier hoort te rijden. Op sommige dagen ben ik zelfs pas net voor de lunch op kantoor. Dat een trein niet rijdt hoor je vaak pa's als hij al vertrokken had moeten zijn. Vandaag ook weer: eerst zeggen ze 10 minuten vertraging, 3 minuten voor de vertraagde vertrektijd sturen ze je van spoor 1 naar spoor 3, aangekomen op spoor 3 wordt de trein net geschrapt en die van een kwartier later ook voor het gemak maar dus je kan weer terug naar spoor 1....

Bizar gewoon. Gelukkig voor de NS hebben veel mensen geen keuze en kunnen ze zich lekker bezig blijven houden met het laten rijden van treintjes in plaats van de bijzaak van het vervoeren van mensen.

Mijn collega''s hebben allemaal een lease auto en die hebben echt ook weleens vertraging, maar echt geen 3 uur (2x vorige maand alleen al).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Vreemd. Komt net op Amersfoort Schothorst een VIRM4 aanrijden, parkeert, machinist loopt naar andere kant, en schakelt zes keer de handrem aan en uit. En die trein maar puffen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:30
Brent schreef op woensdag 7 december 2016 @ 17:37:
[...]

Geen enkele. Het is tenslotte een Intercity, geen Interdorp. Elke stop voegt wat, plusminus 10 minuten toe? Lange afstand is wat ik wil ;)
Maar het is juist fijn dat die 10 minuten stopt! Minder kans op vertraging. Ik snap niet dat dat als vervelend wordt ervaren :+

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Verwijderd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 17:09:
[...]

Sorry, maar dan wegen de voordelen kennelijk nog steeds op tegen de nadelen. Dat die voordelen dat niet in de comforthoek te zoeken zijn doet daar niets aan af. (iemand was me al voor). Overigens denk ik dat als men zich sec bezig zou houden met 'het vervoeren van mensen' dat men ook zou klagen. Overigens is er ook nog de bus als alternatief.

Overigens ga ik dagelijks met de trein. Ik kan meestal zitten, het is ~5 minuten sneller dan met de auto, en het wordt 70% vergoed tegenover vrijwel niets met de auto. Ook is de reistijd constanter, ondanks pogingen van Prorail/NS dit te vermijden. En dan heb ik nog gratis parkeren bij het werk in Amsterdam... de paar keren dat ik met de auto in de spits ergens moet zijn doet me de trein toch erg waarderen. Zit ik liever in de auto? Ja. Maar de praktische voordelen wegen voor mij ruimschoots op tegen de nadelen.

[ Voor 8% gewijzigd door ijdod op 07-12-2016 22:07 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

ArcticWolf schreef op woensdag 7 december 2016 @ 13:48:
Je doelde toch op wachtmeesters en dergelijke? Ik heb gewoon de bevoegdheid om langs het spoor te lopen en sporen over te steken. De PCA's mogen zelfs nog korte werkzaamheden in indienst-spoor doen.
Ik heb wel eens eerder gesproken over mensen met bezems in de winter nachtwacht zijn bij stations om de wissels vrij te houden van blokken sneeuw. Er werd mij toen verteld dat dit een slecht idee was ivm aanrijdingsgevaar.
Haribo112 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 20:50:
Vreemd. Komt net op Amersfoort Schothorst een VIRM4 aanrijden, parkeert, machinist loopt naar andere kant, en schakelt zes keer de handrem aan en uit. En die trein maar puffen...
Is dit niet gewoon een remproef? Ik dacht dat je dan meerdere keren de rem moest lossen en soms een beetje tractie moest geven om te kijken of alles goed aangrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:19

Fiber

Beaches are for storming.

Skyaero schreef op woensdag 7 december 2016 @ 17:05:
AMS-GRO stopt op Almere, Lelystad, Zwolle en Assen. Hoeveel minder stoppen wil je hebben? Zwolle is overigens een belangrijk kruispunt (zeg maar het Utrecht van het noorden) en kun je dus niet laten vallen.
Lelystad en Assen mogen daar van mij wel tussenuit. Net zoals Hilversum er van mij tussen Amersfoort en Amsterdam wel tussenuit mag. Dat soort stations vind ik typisch stations voor de helaas niet meer bestaande sneltrein.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Fiber schreef op woensdag 7 december 2016 @ 23:10:
[...]

Lelystad en Assen mogen daar van mij wel tussenuit. Net zoals Hilversum er van mij tussen Amersfoort en Amsterdam wel tussenuit mag. Dat soort stations vind ik typisch stations voor de helaas niet meer bestaande sneltrein.
Leuk als je in Assen woont :/ De hoeveelheid reizigers die van Assen naar Groningen reist, en andersom, is echt groot. Gelukkig zijn ze nu bezig met het regelen van een derde spoor in Assen.
LauPro schreef op woensdag 7 december 2016 @ 22:21:
Is dit niet gewoon een remproef? Ik dacht dat je dan meerdere keren de rem moest lossen en soms een beetje tractie moest geven om te kijken of alles goed aangrijpt.
Oh dat zou kunnen hoor. Ik weet hoegenaamd niets van de procedures in het treinvervoer :+

[ Voor 25% gewijzigd door Haribo112 op 07-12-2016 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ijdod schreef op woensdag 7 december 2016 @ 22:04:
[...]

Sorry, maar dan wegen de voordelen kennelijk nog steeds op tegen de nadelen. Dat die voordelen dat niet in de comforthoek te zoeken zijn doet daar niets aan af. (iemand was me al voor). Overigens denk ik dat als men zich sec bezig zou houden met 'het vervoeren van mensen' dat men ook zou klagen. Overigens is er ook nog de bus als alternatief.

Overigens ga ik dagelijks met de trein. Ik kan meestal zitten, het is ~5 minuten sneller dan met de auto, en het wordt 70% vergoed tegenover vrijwel niets met de auto. Ook is de reistijd constanter, ondanks pogingen van Prorail/NS dit te vermijden. En dan heb ik nog gratis parkeren bij het werk in Amsterdam... de paar keren dat ik met de auto in de spits ergens moet zijn doet me de trein toch erg waarderen. Zit ik liever in de auto? Ja. Maar de praktische voordelen wegen voor mij ruimschoots op tegen de nadelen.
Het merendeel van de reizigers hoeft niet in Amsterdam te zijn. En gyess what: mijn trein rijdt nu weer niet Heb alweer een kwartier vertraging op een ritje van een kwartier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:21
LauPro schreef op woensdag 7 december 2016 @ 22:21
[...]
Ja, is waarschijnlijk gewoon de remproef. Hierbij worden de verschillende remsystemen getest en staat de trein dus een aantal keer te 'puffen'. Zes keer kan kloppen:
2x voor de remproef dodeman/magneetremmen, 2x voor de pneumatische rem en 2x voor de elektro-pneumatische rem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Kapotte trein dus geen treinen Hengelo-Enschede. Maar wel om 8:24 de zeer zeldzame VIRCMm :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KhRnLzkP7uuiEDPnqNefOkmg/full.png

https://www.ovtijden.com/.../2016-12-08T08:24:00+0100

[ Voor 46% gewijzigd door Migrator op 08-12-2016 07:52 ]

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Migrator schreef op donderdag 8 december 2016 @ 07:49:
Kapotte trein dus geen treinen Hengelo-Enschede. Maar wel om 8:24 de zeer zeldzame VIRCMm :P
[afbeelding]

https://www.ovtijden.com/.../2016-12-08T08:24:00+0100
Dat soort foutjes komen vaker voor, veel van die informatie wordt nog handmatig bijgewerkt. Betreft de 1767 die aardig in de hens staat zo te zien: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=258660

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De 1767 idd. Duidelijk ook een total loss dat ding, heftige brand.

Vermoedelijk is er pas rond 14:00 weer treinverkeer mogelijk, is op dit moment de voorspelling.

Afbeeldingslocatie: http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6718824.1481182449!/image/image.jpg_gen/derivatives/landscape_800_600/image-6718824.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door wildhagen op 08-12-2016 08:58 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Zonde, maar ze hebben er nog genoeg op voorraad staan.

[ Voor 3% gewijzigd door LordSinclair op 08-12-2016 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-09 16:13
Ja dat wel, maar dat wordt wel een 4=1 verhaal, er zijn er nog weinig compleet en rijvaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Onbekend schreef op woensdag 7 december 2016 @ 18:22:
[...]
Voor 3.000 €/j kan ik net benzine kopen. (en ik rijd een hele zuinige auto) Maar dan heb ik nog geen auto (1.500 €/j), onderhoud (1.000 €/j), verzekering (750 €/j) of MRB (500 €/j) betaald.
Hoewel in mijn lijstje best wat te schuiven valt, ga je onder de streep niet veel goedkoper uitkomen. Zolang je alleen in de auto zit, is die nooit goedkoper dan het OV.
Daarbij is de trein voor mij gewoon sneller en efficiënter; ik kan wel betere dingen met mijn tijd doen dan naar de nummerplaat van mijn voorganger staren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

wildhagen schreef op donderdag 8 december 2016 @ 08:54:
Dat moet dan deze trein zijn:
https://www.ovtijden.com/.../2016-12-08T06:51:00+0100
...
7024	Hengelo	07.00 	07.01	2a	Rijdt vandaag niet
...
My guess: morgen ook niet. ;-)

Nu ik toch aan het posten ben: Mijn forensentraject is Hilversum-Sloterdijk. Dat betekent een trein uit de 1500 serie, even 7-9 minuten stilstaan op Amsterdam Centraal en dan weer door. Een kleine 40 minuten relaxen in de eerste klas met een Dal Vrij kaart dankzij de flexibele werktijden. Beter kan haast niet. Totdat de nieuwe dienstregeling ingaat, dan gaat de 1500 nooit meer verder dan CS en wordt het deel tot Enkhuizen verzorgd door een nieuwe 4500 serie. Dus niet meer 40 minuten relaxen maar na 20 minuten alweer overstappen van oost naar west CS en vice versa. Een duidelijke vermindering van comfort voor mij en de vele inmiddels bekende gezichten die ik iedere dag op dit traject zie.

Maar ik klaag niet. Op 2 januari begin ik bij een nieuwe werkgever op slechts 17 km fietsen.

[ Voor 51% gewijzigd door TwOkkie op 08-12-2016 10:14 . Reden: Smiley toegevoegd ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Waarom zou de trein morgen niet rijden? De verwachting is dat om 14:00 het verkeer hersteld zal zijn. Laat dat nou misschien een beetje uitlopen. De kans dat het morgen nog niet rijdt lijkt me bijzonder klein.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

wildhagen schreef op donderdag 8 december 2016 @ 09:45:
Waarom zou de trein morgen niet rijden?
Kijk nog eens goed naar de foto... :X

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Dan nog zal de 7024 morgen gewoon rijden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:57
HallonRubus schreef op woensdag 7 december 2016 @ 16:07:
Omdat het niet uitkan qua reizigersaantallen.
Zoveel verkeer van het noorden naar de kop van N-H is er niet, en alleen vanuit Leeuwarden e.o. is het over de Afsluitdijk sneller naar Amsterdam dan over Zwolle.
Ik snap inderdaad dat dat het voornaamste argument was om die spoorlijn niet neer te leggen. Maar kan het niet andersom werken? Als de kop van Noord-Holland beter ontsloten wordt (vooral vanuit Leeuwarden/Groningen maar ook als die zogenaamde IC vanuit Amsterdam op het laatste stuk niet stoptreintje zou spelen), zou het niet zo kunnen zijn dat dat meer activiteit en dus reizigers aantrekt? Ook is het een mooie fallback voor als bv. Zwolle of Meppel platligt, dan heb je iig nog de mogelijkheid om vanuit de Randstad over de afsluitdijk naar Noord-Nederland te treinen.

Zonder de details te weten of berekeningen daarvan gezien te hebben zou ik zeggen dat juist deze spoorlijn erg nuttig zou kunnen zijn.

Maar ik snap ook dat elke euro maar één keer uitgegeven kan worden, en dat drukke knooppunten eerst opgelost moeten worden.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
TwOkkie schreef op donderdag 8 december 2016 @ 09:46:
[...]

Kijk nog eens goed naar de foto... :X
Eh ja... en jij denkt niet dat er ander materieel ingezet zou kunnen worden? Je was tenminste toch niet in de veronderstelling dat dit de enige trein was die in Nederland rondrijdt, toch?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

wildhagen schreef op donderdag 8 december 2016 @ 09:50:
[...]

Eh ja... en jij denkt niet dat er ander materieel ingezet zou kunnen worden?
Sorry, mijn grap was te flauw. DIE rijdt waarschijnlijk nooit meer.

of dacht je echt dat ik zó dom ben?

[ Voor 9% gewijzigd door TwOkkie op 08-12-2016 10:05 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-09 12:32

Qu3st

Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2016 @ 06:24:
[...]

Het merendeel van de reizigers hoeft niet in Amsterdam te zijn. En gyess what: mijn trein rijdt nu weer niet Heb alweer een kwartier vertraging op een ritje van een kwartier.
En van welk station vertrek je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

EDIT schreef op donderdag 8 december 2016 @ 07:08:
[...]
Ja, is waarschijnlijk gewoon de remproef. Hierbij worden de verschillende remsystemen getest en staat de trein dus een aantal keer te 'puffen'. Zes keer kan kloppen:
2x voor de remproef dodeman/magneetremmen, 2x voor de pneumatische rem en 2x voor de elektro-pneumatische rem.
Als ik het goed begrijp mag een machinist als hij dat nodig achter ten alle tijden een dergelijke remproef doen voor vertrek? In het verleden zijn er wel eens acties geweest waarbij men voor vertrek deze proef deed om zo een kleine vertraging te maken.
wildhagen schreef op donderdag 8 december 2016 @ 08:54:

Vermoedelijk is er pas rond 14:00 weer treinverkeer mogelijk, is op dit moment de voorspelling.

[afbeelding]
Wat kan hier de oorzaak van de brand zijn? De statische omvormer die te heet wordt en waar de olie van gaat koken?

Je zou zeggen dat die dingen wel redelijk temperatuur-beveiligd zijn e.d.? Op zich kan er (mits goed ontworpen) elektrisch natuurlijk niet zo heel veel verkeerd gaan als de juiste materialen zijn gebruikt (brandwerendheid e.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
LauPro schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:15:

Wat kan hier de oorzaak van de brand zijn? De statische omvormer die te heet wordt en waar de olie van gaat koken?
Is nog te vroeg om iets over te zeggen denk ik, maar het zou zeker kunnen.

Is namelijk al eens eerder gebeurd met de 1735 die begin 2000 in Venlo in de hens ging. Daarbij is de hele bak verzakt, waardoor reparatie niet meer lonend was. Na 2.5 jaar stilstaan is die ook als eerste 1700 gesloopt eind 2002 (nadat alle nog bruikbare onderdelen eruit gehaald zijn)...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kjj8B0FCC23wOVDzbFs5Z1dV/full.jpg

De 1767 zal denk ik hetzelfde ondergaan...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 13:17

TommyGun

Stik er maar in!

wildhagen schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:20:
[...]

Is namelijk al eens eerder gebeurd met de 1735 die begin 2000 in Venlo in de hens ging. Daarbij is de hele bak verzakt, waardoor reparatie niet meer lonend was. Na 2.5 jaar stilstaan is die ook als eerste 1700 gesloopt eind 2002 (nadat alle nog bruikbare onderdelen eruit gehaald zijn)...

[afbeelding]

Was niet de enige;
In 2009 en 2010 zijn de locomotieven 1729, 1731, 1732, 1734, 1737, 1748, 1754, 1755, 1762, 1770, 1771, 1774, 1775 en 1779 uit de dienst genomen en terzijde gesteld. In 2011 gebeurde dat met de locomotieven 1732 (30 juni), 1759 (16 juni-24 aug. 2011) en 1779 (21 juni).

Locomotief 1735 is na een brand te Venlo op 24 februari 2000 afgevoerd. Deze loc is op 8 oktober 2002 gesloopt. Op 1 oktober 2013 is de 1747, die was ingezet op het traject Zwolle – Roosendaal, in de buurt van Olst door brand zwaar beschadigd. Op 4 oktober 2013 is de 1742, die was ingezet op het traject Zwolle – Roosendaal, tussen Breda en Gilze-Rijen door brand zwaar beschadigd.

Locomotief 1742 strandde in Olst met een ICRm-stam op 1 oktober 2013 terwijl het als intercity tussen Zwolle en Etten-Leur (en Roosendaal) reed. De locomotief vloog in brand. Na op 15 februari 2014 terzijde te zijn gesteld omdat de schade te groot was om te repareren, is de loc op 23 juni 2015 naar de sloper HKS afgevoerd.

Locomotief 1747 strandde vier dagen na de 1742, op 4 oktober 2013, tussen Breda en Gilze-Rijen met een ICRm-stam terwijl het als intercity tussen Den Haag Centraal en Blerick reed. De locomotief strandde door een technisch probleem. Na op 15 februari 2014 terzijde te zijn gesteld omdat de schade te groot was om te repareren, is de loc op 23 juni 2015 naar de sloper HKS afgevoerd.
Wikipedia: 1700 (elektrische locomotief)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Nee, maar bij de 1742 en 1747 was de oorzaak van de brand een andere dan die van de 1735 en mogelijk dus ook de 1767 (die heel erg op de 1735 lijkt). Daarom noemde ik die dus ook niet ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:19

Onbekend

...

Bacchus schreef op donderdag 8 december 2016 @ 09:23:
[...]

Voor 3.000 €/j kan ik net benzine kopen. (en ik rijd een hele zuinige auto) Maar dan heb ik nog geen auto (1.500 €/j), onderhoud (1.000 €/j), verzekering (750 €/j) of MRB (500 €/j) betaald.
Hoewel in mijn lijstje best wat te schuiven valt, ga je onder de streep niet veel goedkoper uitkomen. Zolang je alleen in de auto zit, is die nooit goedkoper dan het OV.
Daarbij is de trein voor mij gewoon sneller en efficiënter; ik kan wel betere dingen met mijn tijd doen dan naar de nummerplaat van mijn voorganger staren.
Het is net de afstand die je af moet leggen, en de afstand van het station tot jouw huis/werk.
En aan de bedragen te zien reis jij langere afstanden, en heb je daardoor ook meer kosten voor een auto.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 8 december 2016 @ 09:48:
Ik snap inderdaad dat dat het voornaamste argument was om die spoorlijn niet neer te leggen. Maar kan het niet andersom werken? Als de kop van Noord-Holland beter ontsloten wordt (vooral vanuit Leeuwarden/Groningen maar ook als die zogenaamde IC vanuit Amsterdam op het laatste stuk niet stoptreintje zou spelen), zou het niet zo kunnen zijn dat dat meer activiteit en dus reizigers aantrekt? Ook is het een mooie fallback voor als bv. Zwolle of Meppel platligt, dan heb je iig nog de mogelijkheid om vanuit de Randstad over de afsluitdijk naar Noord-Nederland te treinen.
Ik zou een trein over de afsluitdijk graag zijn, aangezien ik Alkmaar-Groningen wekelijks reis. Maar zo'n traject is een hele onderneming. Ik denk dat je al vanaf Alkmaar moet beginnen met het trekken van nieuw spoor en dat tot aan Leeuwarden. Zit je ook nog met het traject Leeuwarden-Groningen, want dat is enkel spoor en niet geëlektrificeerd. En volgens mij is het traject Amsterdam-Alkmaar al overvol. Overigens rijdt er wel een bus vanuit Alkmaar naar Leeuwarden.

Maar goed, kan niet ligt onder de grond en wil niet ligt ernaast. Er is in Nederland ooit geopperd om een berg te maken. Dus kom maar op met een Intercity Direct over de afsluitdijk. Wel stoppen in Alkmaar graag. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LauPro schreef op woensdag 7 december 2016 @ 22:21:
[...]
Ik heb wel eens eerder gesproken over mensen met bezems in de winter nachtwacht zijn bij stations om de wissels vrij te houden van blokken sneeuw. Er werd mij toen verteld dat dit een slecht idee was ivm aanrijdingsgevaar.
[...]
Dat sowieso, er wordt zo min mogelijk in indienst spoor gewerkt... maar het is niet verboden. Probleem tegenwoordig is een beetje dat iedereen gewend geraakt is aan het feit dat er /geen/ treinen rijden als je in het spoor aan het werk bent. Vroeger was dat niet en was dus iedereen super waakzaam, vroeger werden er gewoon dwarsliggers gestoken tussen de treindienst regeling door 8)7 nu kan dat al niet meer vanwege het gewicht van beton... maar toch.
Vandaag ook meegelift op een buitendienststelling op emplacement Alkmaar, alleen de hoofdsporen waren in dienst, maar als je bezig bent met uitzetten bv. vergeet je welke sporen buitendienst zijn en er is geen veiligheidspersoneel meer aanwezig die je de hele tijd in de gaten kan houden. Dus je moet echt wel waakzaam zijn in welke sporen je stapt.
Maar volgens mij willen ze weer meer terug naar het oude systeem, alhoewel ik betwijfel of er meer werkzaamheden toegelaten gaan worden in indienstzijnd spoor (is volgens mij teruggebracht van 14 type werkzaamheden naar 6).

filmpje;
YouTube: PERRONGELUK: mini-speelfilm over veiligheid

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 08-12-2016 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Onbekend schreef op donderdag 8 december 2016 @ 18:46:
[...]
Het is net de afstand die je af moet leggen, en de afstand van het station tot jouw huis/werk.
En aan de bedragen te zien reis jij langere afstanden, en heb je daardoor ook meer kosten voor een auto.
Ik nam de € 3.000 uit jouw bericht als uitgangspunt. Uiteraard is het heel erg afhankelijk van je reisgedrag maar als je minder reist wordt ook OV voordeliger, dan ga je natuurlijk ook geen "OV Vrij" aanschaffen. Ik moet dan wel toegeven dat de kracht van de trein op de wat langere afstanden ligt, we hier in mijn provinciestadje uiteraard geen metro hebben en ik bus "ronduit pauper" vind. Sleutelpunt blijft dus die toegang. In Nederland wordt bevolkingsspreiding gestimuleerd en dat is op vervoersgebied ronduit inefficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Skyaero schreef op donderdag 8 december 2016 @ 19:01:
[...]
Ik zou een trein over de afsluitdijk graag zijn, aangezien ik Alkmaar-Groningen wekelijks reis.
Doe je dat 100% per trein nu? De bus over de dijk pakken en in Harlingen weer in de trein stappen is sowieso sneller lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Tralapo schreef op donderdag 8 december 2016 @ 20:58:
[...]
Doe je dat 100% per trein nu? De bus over de dijk pakken en in Harlingen weer in de trein stappen is sowieso sneller lijkt me?
Bus naar Leeuwarden en dan de sneltrein naar Groningen heb ik in het verleden veel gedaan. Reistijd 2 uur en 40 minuten. De sneltrein rijdt echter alleen als het druk is en kan dus niet altijd. Met de stoptrein ben je minimaal 3:11 onderweg en soms zelf 3:41. De overstap van bus naar sneltrein is overigens maar 4 minuten en mis je nog wel eens. En dan ben je bijna een uur langer onderweg. Nog een nadeel van de bus: je kunt er niet fijn in werken.

Ik pak nu gewoon de intercities en stap over in Amsterdam (overstaptijd: 19 minuten) en Almere (overstaptijd 6 minuten) en ben in 3:02 in Groningen. Meestal werk ik het hele traject en is het dus geen verloren tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Tralapo schreef op donderdag 8 december 2016 @ 20:58:
[...]

Zoek het eens op zou ik zeggen, dan zie je dat dat best tegenvalt. Ik zou ook ongelukkig worden van 2 uur in een bus overigens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Best heftig.

Veiligheid is iets wat er ingeramd moet worden.Als je kijkt hoe dat bij een Shell, Corus of een goed installatiebedrijf is geregeld, dan zijn ze daar keihard.

Emplacement op Alkmaar? bedoel je dan de sporen die worden gebruikt om treinen te rangeren of echt de perrons?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
wildhagen schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:20:
[...]

[afbeelding]

Ben even wezen gluren in Hengelo vanmiddag, de 1767 lijkt inderdaad flink beschadigd, klik voor groter: Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/18/30673063384_06b62976aa_t.jpgNSR 1767 helaas uitgebrand, te Hengelo by sanfranjake, on Flickr

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Fyra, the soap continues :D Schijnbaar is FS geinteresseerd.

https://www.nrc.nl/nieuws...n-rijden-5707400-a1535693

[ Voor 10% gewijzigd door ijdod op 09-12-2016 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Als je dit artikel mag geloven zijn er idd al proefritten uitgevoerd met meerdere V250-stellen medio juni, tussen Milaan en Turijn.

Daarna is de zaak weer bij SITAV (onderhoudsbedrijf geloof ik?) gestald:

Afbeeldingslocatie: http://www.ferrovie.it/portale/images/articoli/03378101.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ferrovie.it/portale/images/articoli/04389101.jpg

Volgens hetzelfde artikel zou er in september nog een 2e test-rit gemaakt worden, maar daar kan ik verder niks over vinden.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Skyaero schreef op donderdag 8 december 2016 @ 21:41:
[...]

Best heftig.

Veiligheid is iets wat er ingeramd moet worden.Als je kijkt hoe dat bij een Shell, Corus of een goed installatiebedrijf is geregeld, dan zijn ze daar keihard.

Emplacement op Alkmaar? bedoel je dan de sporen die worden gebruikt om treinen te rangeren of echt de perrons?
Ja de rangeersporen waren buitendienst, alle sporen behalve de perronsporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:19

Fiber

Beaches are for storming.

Toch een beetje het einde van een tijdperk: http://www.metronieuws.nl...n-verdwijnt-uit-nederland

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Als ik zie hoe vaak ik een ICE met vertraging zie rijden is die 8 minuten aansluiting op Dusseldorf best krap. Zouden ze blijven wachten?

Maar een hoop nostalgie. Ben er in het verleden best vaak mee naar het buitenland geweest; vrij reizen van mijn vader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Studenten dupe van treinstoringen tussen Enschede en Hengelo
ENSCHEDE - Het aantal storingen van de trein op het traject Enschede-Hengelo is de afgelopen maanden sterk toegenomen. Vooral grote onderwijsinstellingen als Saxion en ROC hebben met de effecten ervan te maken.

Volgens woordvoerder Rob Admiraal van Saxion komt ruim tachtig procent van de studenten en medewerkers van de hogeschool met het openbaar vervoer. „Als er iets met de trein is, merken we dat direct. Dan blijven hele lokalen leeg. Donderdag was er hier een gastcollege. De zaal zat maar halfvol.”

23 keer stil
Sinds augustus lag het treinverkeer tussen Enschede en Hengelo 23 keer stil. Vorig jaar in dezelfde periode was dat 10 keer het geval, in 2012 slechts vijf keer. De maand november van dit jaar geldt met maar liefst zeven storingen als een voorlopig hoogtepunt. Eén storing duurde zelfs meer dan een dag: op 18 november reden er ruim 24 uur geen treinen vanwege een sein- en wisselstoring.

Geen patroon
Woordvoerder Corien Koetsier van NS ziet vooralsnog geen echt patroon achter de toename. „De oorzaken zijn te verschillend. In dat geval spreken wij van de ‘Wet van Murphy’. Dit soort stijgingen komt wel vaker voor. Tenzij er sprake is van een duidelijke, steeds terugkerende oorzaak, houden wij het op toeval. Een echte verklaring is er niet."
No kidding :X

Het regent klachten bij mij op school en aangezien de vavo niet overal beschikbaar is, zijn er genoeg met een niet bepaald korte reistijd die vanwege de toename daarvan gewoon niet meer naar school komen omdat ze anders langer onderweg zijn dan dat ze op school zitten |:(

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Heftig treinongeval, incl explosie, in Bulgarije:
Zeker vier mensen zijn omgekomen doordat zaterdag een goederentrein met chemicaliën ontspoorde en ontplofte in Bulgarije.

Het voertuig met propaangas en butaangas aan boord liep uit de rails bij het dorp Hitrino.

Door de explosie werden volgens de politie twintig gebouwen vernield en ontstond een grote brand. De politie evacueerde de bewoners van het dorp. Twaalf mensen raakten gewond.

Waardoor de trein ontspoorde is niet bekend.
Zie http://www.nu.nl/buitenla...lodeert-in-bulgarije.html

Volgens een artikel van de BBC ging het om een trein geladen met LPG, en vond het plaats in het oosten van Bulgarije, bij het plaatsje Hitrino:

Afbeeldingslocatie: https://ichef-1.bbci.co.uk/news/660/cpsprodpb/1758F/production/_92913659_bulgariahitrino4641216.png

Op Twitter staan een paar plaatjes die het inferno laten zien:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CzSyEV0WgAEQndM.jpg:large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CzS8RcPXgAARWjH.jpg:large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CzTPU75WIAAYVNM.jpg:large

Het nu.nl artikel noemt naast de 4 doden, ook 12 gewonden. Elders is sprake van 25 tot 30 gewonden, waarvan enkele zwaar.

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 10-12-2016 09:56 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Nu de nieuwe dienstregeling is ingegaan had ik verwacht dat de NS-Flirts ook al ingezet zouden worden. Dat lijkt echter nog niet het geval (dat baseer ik op de materieelinzet die bij ovtijden.com staat) - weet iemand wanneer die wél gaan rijden? Ergens deze maand was toch sowieso de bedoeling? Komt er een officiële inhuldigingsrit? :)

Wacht even, ik zie nu op NOS.nl al een journalist die in de Flirts heeft gezeten. Materieel komt blijkbaar niet goed door op ovtijden.com en rijdendetreinen.nl :?

[ Voor 20% gewijzigd door Migrator op 11-12-2016 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 20:09
2 dagen geen treinen tussen Utrecht & Maarn
Net nieuwe DRGL en dan valt er een boom op het spoor. ;w

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Kunnen ze gelijk de "nieuwe bijsturing" uitproberen :P oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Migrator schreef op zondag 11 december 2016 @ 09:52:
Nu de nieuwe dienstregeling is ingegaan had ik verwacht dat de NS-Flirts ook al ingezet zouden worden. Dat lijkt echter nog niet het geval (dat baseer ik op de materieelinzet die bij ovtijden.com staat) - weet iemand wanneer die wél gaan rijden? Ergens deze maand was toch sowieso de bedoeling? Komt er een officiële inhuldigingsrit? :)

Wacht even, ik zie nu op NOS.nl al een journalist die in de Flirts heeft gezeten. Materieel komt blijkbaar niet goed door op ovtijden.com en rijdendetreinen.nl :?
Er rijdt vandaag 1 omloop Zutphen - Arnhem - Ede-Wageningen met Flirt: https://acc.ovtijden.com/.../2016-12-11T07:21:00+0100
Morgen moeten de sprinters Arnhem - Ede-Wageningen en Den Bosch - Oss met Flirt gaan rijden. Er zijn momenteel 4 treinstellen beschikbaar voor die diensten, dus dat kan net.
Rond kerst komen er 20 treinstellen bij, en wordt de Sprinter Arnhem - Deurne ook met Flirt gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:35
Enig idee wanneer FLIRT komt te rijden op Tilburg Uni - Weert? Ik reis dat traject regelmatig en ik wil die FLIRT ook wel eens "voelen" ;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Voorlopig nog niet. Uiteindelijk moet in de loop van 2017 de hele Flirt serie afgeleverd zijn. Dus ga maar uit van de 2e helft van 2017, dan kan het altijd meevallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBugged
He verdorie :( Nja, dan maar een keer treinreizen door NL en de FLIRT zelf maar opzoeken dan :) Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
EDIT schreef op donderdag 24 november 2016 @ 15:29:
[...]

Zeitmultiplexe Mehrfachtraktionssteuerung (ZMS), een vorm van dubbeltractie inderdaad, ook wel "Sandwich" genoemd. Sandwich, dus zowel de voorste als achterste loc leveren tractie.
Voor ILT zijn het vaste samenstellingen. Even een rijtuig toevoegen kan dus helaas niet. Om die reden moet dus ook voor de uitbreiding naar 9 rijtuigen het hele spul weer door het toelatingscircus.
Zeg even een andere vraag, die negen delige composities met ICRm en TRAXX gaan die ook in "Sandwich" bedrijf rijden, of zoals hierboven in ZMS?? Ik heb pas twee keer zo'n stam over de HSL-Zuid zien komen, maar wel met de achterste loc op "Sleepstand".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Trainhunter2009 schreef op zondag 11 december 2016 @ 16:40:
[...]

Zeg even een andere vraag, die negen delige composities met ICRm en TRAXX gaan die ook in "Sandwich" bedrijf rijden, of zoals hierboven in ZMS?? Ik heb pas twee keer zo'n stam over de HSL-Zuid zien komen, maar wel met de achterste loc op "Sleepstand".
De eerste tests waren inderdaad met de achterste loc gesleept. De testritten die nu gereden worden tussen Breda en Rotterdam Stadion rijden als het goed is ook in sandwich inmiddels.

Er zijn helaas wat complicaties: de infrastructuur lijkt niet helemaal goed te reageren op de negen rijtuigen en twee locs, dus tot Prorail inspectie heeft verricht aan alle 40 km/u wissels mogen de treinen slechts met 25 km/u door die wissels heen en moet ook de optreksnelheid begrensd worden.
Daarnaast geeft de aansluiting vanaf Breda naar de HSL (Zevenbergschehoek aansluiting) een uitdaging met de spanningssluis. Als je voor het eerste SMB (ERTMS/ETCS sein) stil moet staan omdat je nog even moet wachten op een Thalys, kom met deze treinlengte de fly-over met de spanningssluis niet meer over.
Ongetwijfeld zal het op papier geheel hebben geklopt tijdens het ontwerp, want volgens de specificaties mag de trein maximaal 400 meter zijn (twee Thalys/ICE of een Eurostar E320), maar met de 280 meter kan je dus in de praktijk al niet genoeg snelheid meer maken om de hele sliert over het dode punt van de fly-over heen te krijgen. We moeten nu dus, zodra we zien dat we de HSL nog niet geheel op mogen, direct stoppen voor de aansluiting en wachten tot de rijweg geheel over de fly-over ligt zodat er voldoende snelheid gemaakt kan worden.

Kortom: het testen gebeurd dus niet voor niets :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11
Welke infrastructuur reageert dan slecht op sandwich met 9 rijtuigen? Gewoon uit benieuwdheid hoor, ik kan me er nu niets bij voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 10:44

mambo No5

Bad Apple?

Denk dat het eerder de combinatie hoeveelheid rijtuigen en een opduwende loc betreft. Je hebt met een duwende loc andere dynamische krachten dan met een trekkende eenheid en wellicht vind het ICR dat niet zo tof om door dergelijke 1:9 wissels geduwd te worden. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
De krachten die met een duwende loc worden uitgeoefend schijnen heel anders te zijn dan met enkel een trekkende loc. Op Amsterdam Centraal geldt bijvoorbeeld ook een plaatselijke regelgeving dat er met een duwende loc max 25 gereden mag worden, maar dat had daar geloof ik meer te maken met de kans op ontsporing door de hele krappe wissels daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Dank voor deze verhelderende woorden :)
Dit geeft enige duidelijkheid. Ik heb nog geen rijdende stammen gespot dus had nog niet gezien dat er al in ZMS gereden wordt.
Ja dat er geheel andere krachten spelen in zo'n trein was me al duidelijk, een klein experiment hier thuis leerde me dat al in een 87x kleinere testopstelling :$
Toch ook vreemd dat je niet voldoende aanzet hebt om die fly-over te halen, met juist een duwende loc zou je verwachten het te halen. Zie het fenomeen opdrukloc bij Venlo naar het Duitse achterland of in Amerika.
Maar betekend dat als er een Eurostar E320 daar zou staan die het ook niet zou halen? Of heeft die weer een voordeel aan meer aangedreven assen tegen alleen een loc voor en achter?
Nu houden "jullie" straks het conventionele spoor bezet als er gewacht wordt om de aanloop te nemen, en al zou het in de papieren werkelijkheid hebben gewerkt, zitten die spanningssluizen nou niet op tamelijk onhandige plaatsen?
Per wanneer gaan de configuraties de baan op?

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Het was me weer een weekendje ;)

Sporen/overwegen en wissels vernieuwen tussen Uitgeest en Alkmaar:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0SebUM3.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lkvl4oC.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XoF6DId.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zT2dTta.jpg

Houten wisselliggers vernieuwen op de Watergraafsmeer:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pdNFFU1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/W7uBTy2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nvTksxF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pc3jeiJ.jpg

Dwarsliggers steken bij Muiderpoort:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DVIPAFt.jpg

Dit was ook meteen m'n laatste weekend dienst voor dit jaar }:O volgende week zijn er nog wel wat werkzaamheden maar dat zijn restpunten door heel Nederland heen.
Op naar de grote werkzaamheden in 2017 :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-08 17:09
de kuilen die jullie bij de wissels op de watergraafsmeer achterlaten zijn best diep, daar wil je in het donker niet in struikelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Nounou, je hebt weer je best gedaan dit weekend :Y
De "waslijst" voor komend jaar zal vast net zo lang zijn als die van 2016, ik zie graag de foto's van komend jaar tegemoet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maegrim schreef op zondag 11 december 2016 @ 20:50:
de kuilen die jullie bij de wissels op de watergraafsmeer achterlaten zijn best diep, daar wil je in het donker niet in struikelen :P
Zettingsdingetje op WGM ;) /blame Amsterdam

http://i.imgur.com/irxkJUv.jpg <-- hier waren toch geen kuilen achter gelaten? :o
Trainhunter2009 schreef op zondag 11 december 2016 @ 20:51:
Nounou, je hebt weer je best gedaan dit weekend :Y
De "waslijst" voor komend jaar zal vast net zo lang zijn als die van 2016, ik zie graag de foto's van komend jaar tegemoet :P
Liggen nu al idd genoeg mensen wakker van 2017 :P (ik gelukkig nog niet)

[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 11-12-2016 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Is d'r een reden waarom de wisselliggers in hout uitgevoerd worden, terwijl de meeste andere liggers tegenwoordig van beton zijn?

Ongetwijfeld, maar ben nieuwsgierig wat de reden dan precies is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Osiris schreef op zondag 11 december 2016 @ 20:57:
Is d'r een reden waarom de wisselliggers in hout uitgevoerd worden, terwijl de meeste andere liggers tegenwoordig van beton zijn?

Ongetwijfeld, maar ben nieuwsgierig wat de reden dan precies is :+
Ja tis tijdelijk voor 6 a 8 jaar, daarna gaat heel Amsterdam op de schop, om half Amsterdam nu vol te leggen met (nieuwe) beton wissels is een grove kapitaal vernietiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Trainhunter2009 schreef op zondag 11 december 2016 @ 20:36:
[..]
Toch ook vreemd dat je niet voldoende aanzet hebt om die fly-over te halen, met juist een duwende loc zou je verwachten het te halen. Zie het fenomeen opdrukloc bij Venlo naar het Duitse achterland of in Amerika.
Maar betekend dat als er een Eurostar E320 daar zou staan die het ook niet zou halen? Of heeft die weer een voordeel aan meer aangedreven assen tegen alleen een loc voor en achter?
Nu houden "jullie" straks het conventionele spoor bezet als er gewacht wordt om de aanloop te nemen, en al zou het in de papieren werkelijkheid hebben gewerkt, zitten die spanningssluizen nou niet op tamelijk onhandige plaatsen?
Per wanneer gaan de configuraties de baan op?
Probleem heeft niets met de tractie te maken, maar met de lengte van de trein. Zodra de voorste loc op het punt komt dat de stroomafnemers neer moeten, gebeurt dat voor de hele trein en allebei de locs. Vanaf dat moment kan je dus alleen nog maar uitrollen.
Met een loc voorop en een zestal rijtuigen hoeft maar een deel van de trein over het hoogste punt van de fly-over heen te zijn om weer meer vaart te maken. Met een beetje gladheid rij je dan een kilometer of 10 per uur op het meest langzame punt. Om die snelheid te bereiken moet echter wel ETCS meewerken, dat wil nog wel eens per loc verschillen. Eerst moet je de Movement Authority (MA) ophalen (je rijdt in level 1 op dat punt), dus je rijdt met maximaal 15 kilometer per uur het SMB voorbij (dat is de release speed, voor de insiders). Dan moet je over de balise met de MA en moet deze verwerkt worden door de computer. Pas als die de nieuwe rijweg verwerkt heeft kan je tractie geven. En hopen dat de overgang van level 1 naar level 2 (ja, die hebben ze ook nog eens op precies die plek geplaatst) goed gaat, want anders zet ie je met een snelremming neer.
Echter met negen rijtuigen plus nog een extra loc wordt dat een stukje lastiger. Wellicht dat je het zonder gladheid net haalt (voor mijn gevoel zou dat precies moeten lukken) maar daar wil men schijnbaar niet op gokken, vooral omdat je dan precies in de spanningssluis stil komt te staan. An sich geen probleem, je komt er wel weer weg, maar dat levert allemaal weer vertraging op. En zeker als er een kwartiersdienst plus nog de Thalys rijdt, dan is dat nogal lullig :P
Het betekent inderdaad dat we op dat moment op de vrije baan de trein stil gaan zetten en daar het spoor blokkeren tot we een rijweg hebben.
En inderdaad, de spanningssluizen zitten wat dit betreft niet op de meest handige plaatsen.
De loc+9 rijtuigen+loc rijdt momenteel al proef tussen Rotterdam Stadion en Breda, vanaf 17 december het gehele traject zonder reizigers, en dan bij de volgende werkzaamheden aan de Willemsspoortunnel weer tussen Stadion en Breda.
De planning is (naar wat ik gisteren begreep) nog altijd dat er na de werkzaamheden eind januari gereden gaat worden (de 23e geloof ik?).

[ Voor 11% gewijzigd door EDIT op 11-12-2016 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:21

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

iBugged schreef op zondag 11 december 2016 @ 13:19:
He verdorie :( Nja, dan maar een keer treinreizen door NL en de FLIRT zelf maar opzoeken dan :) Thanks :)
Vandaag reed er eentje tussen Ede-Wageningen en Zutphen. Morgen waarschijnlijk 2.
Verder rijden er soortgelijke (maar wel luxere :P ) RNET-FLIRTS constant tussen Alphen a/d Rijn en Gouda, en rijden er FLIRT's in Limburg (afwisselend met LINT en GTW) :P

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iBugged
AW_Bos schreef op zondag 11 december 2016 @ 21:18:
[...]

Vandaag reed er eentje tussen Ede-Wageningen en Zutphen. Morgen waarschijnlijk 2.
Verder rijden er soortgelijke (maar wel luxere :P ) RNET-FLIRTS constant tussen Alphen a/d Rijn en Gouda, en rijden er FLIRT's in Limburg (afwisselend met LINT en GTW) :P
Ik woon (wat dit betreft helaas) in Zeeland, dus morgen tijdens schooltijden "even" naar Ede-Wageningen/Zutphen zit er niet in. Ik ga in het nieuwe jaar wel een keertje een FLIRT opzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
EDIT : ik zie in de aanschrijvingen (voor de rest: PDF-publicatie van dienstregeling) van het TTC de afgelopen weken ook al steeds ritten voor 'meting dwarskrachten wissels' voorbij komen op de driehoek Gvc-Gv-Bkh, heeft dat er iets mee te maken? Ik hoor dat IL&T dit ook zo spannend vindt, dat voor ICR9-sandwich een aparte typetoelating doorlopen moet worden. Wat jij zegt verklaart dat voor mij als hobbyist steeds meer....

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Tweemaal correct. Er worden momenteel dagelijks testritten uitgevoerd. Ritten op de HSL zelf en ritten dus rondom Den Haag (en ik geloof ook enkele ritten tussen Den Haag en Rotterdam in de nachtelijke uren) voor de metingen. Daarnaast is/gaat Prorail dus ook bezig met eigen metingen voor de conditie van de wissels als ik het goed begrepen heb.
ILT beschouwt de samenstelling van loc+9 rijtuigen+loc inderdaad als een nieuwe toelating. Vandaar dus ook de testritten. Na het afleveren van de eerste aangepaste 9 wagenstam door Onnen zijn de eerste weken een hoop statische tests uitgevoerd. Dat is begin november uitgebreid naar nachtelijke testritten met loc+9 rijtuigen+gesleepte loc, en nu sinds begin december wordt er met de daadwerkelijke sandwichconfiguratie met beide locs actief getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
EDIT schreef op zondag 11 december 2016 @ 21:02:
[...]

Probleem heeft niets met de tractie te maken, maar met de lengte van de trein. Zodra de voorste loc op het punt komt dat de stroomafnemers neer moeten, gebeurt dat voor de hele trein en allebei de locs. Vanaf dat moment kan je dus alleen nog maar uitrollen.
Met een loc voorop en een zestal rijtuigen hoeft maar een deel van de trein over het hoogste punt van de fly-over heen te zijn om weer meer vaart te maken. Met een beetje gladheid rij je dan een kilometer of 10 per uur op het meest langzame punt. Om die snelheid te bereiken moet echter wel ETCS meewerken, dat wil nog wel eens per loc verschillen. Eerst moet je de Movement Authority (MA) ophalen (je rijdt in level 1 op dat punt), dus je rijdt met maximaal 15 kilometer per uur het SMB voorbij (dat is de release speed, voor de insiders). Dan moet je over de balise met de MA en moet deze verwerkt worden door de computer. Pas als die de nieuwe rijweg verwerkt heeft kan je tractie geven. En hopen dat de overgang van level 1 naar level 2 (ja, die hebben ze ook nog eens op precies die plek geplaatst) goed gaat, want anders zet ie je met een snelremming neer.
Echter met negen rijtuigen plus nog een extra loc wordt dat een stukje lastiger. Wellicht dat je het zonder gladheid net haalt (voor mijn gevoel zou dat precies moeten lukken) maar daar wil men schijnbaar niet op gokken, vooral omdat je dan precies in de spanningssluis stil komt te staan. An sich geen probleem, je komt er wel weer weg, maar dat levert allemaal weer vertraging op. En zeker als er een kwartiersdienst plus nog de Thalys rijdt, dan is dat nogal lullig :P
Het betekent inderdaad dat we op dat moment op de vrije baan de trein stil gaan zetten en daar het spoor blokkeren tot we een rijweg hebben.
En inderdaad, de spanningssluizen zitten wat dit betreft niet op de meest handige plaatsen.
De loc+9 rijtuigen+loc rijdt momenteel al proef tussen Rotterdam Stadion en Breda, vanaf 17 december het gehele traject zonder reizigers, en dan bij de volgende werkzaamheden aan de Willemsspoortunnel weer tussen Stadion en Breda.
De planning is (naar wat ik gisteren begreep) nog altijd dat er na de werkzaamheden eind januari gereden gaat worden (de 23e geloof ik?).
Aha wacht even, het beroemde BDP _/-\o_ , ik vat hem. Ik heb totaal geen zicht op het hoe en wat daar ter plaatse, de filmende meesters hebben blijkbaar geen ICD bevoegdheid dus kan ik niet wegleren op JijBuis. Ben er nog geen filmpje van tegengekomen, en met 300 vanuit een Thalys.........'t is me nog niet echt gelukt.

Dan ga ik me is in de richting van Rtst begeven voor een spot.

Ik blijf erbij, en jij bevestigd dit ook, dat de keuze voor die scheidingen van spanning en beveiliging heel erg ongelukkig gekozen en geplaatst zijn. Kan me er wel wat bij voorstellen waarom het nu zo zit, maar dat is een heel ander item. En het gaat ook nog wel is mis met de overschakeling in ETCS..........
Het wordt tijd voor landelijk 25 Kv~ en ERTMS :P
Dank weer voor deze verhelderende woorden EDIT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
De laatste jaren zijn er behoorlijk wat verbeteringen gedaan aan zowel de locs als aan de baan. Verbindingsverliezen komen nog wel voor, maar leiden veel minder vaak tot een stilstand en ook het omschakelen gaat eigenlijk zonder problemen tegenwoordig (tenminste, als ik naar mijn eigen ervaringen kijk). 499 van de 500 ritten gaat eigenlijk zonder problemen en het is bij mij denk ik inmiddels een ruim half jaar geleden dat er een kortstondig verbindingsverlies op trad (maar dankzij de wijzigingen kwam de trein niet eens volledig tot stilstand).
Nee, het ETCS systeem zelf is eigenlijk niet echt meer een 'boosdoener'.
Maar alles kan natuurlijk even haperen, net als elke trein dat kan doen. Het is en blijft techniek: De laatste keer dat ik tot stilstand kwam in een spanningssluis was het ook geen verbindingsprobleem, maar een uitleesfout van de loc bij een balise. De loc kon de balise in level 1 bij een SMB niet uitlezen en dacht daardoor dat ik een STS maakte. Het logische gevolg is dan uiteraard een noodstop (voor de insiders: Je wordt 'ge-tript'). Tja, shit happens.
Een telefoontje naar de treindienstleider en de spanning wordt bijgeschakeld en na 5 minuten mag de stroomafnemer weer op en kan je de weg weer vervolgen. Eerst met 'rijden op zicht' (mode Staff Responsible) door de spanningssluis heen, en zodra je dan bij het volgende SMB bent wordt de rijweg weer opgepakt (voor de insiders, dit gebeurd op de HSL met een TAF-request (Track Ahead Free, je moet dus aangeven of de baan voor je tot het volgende SMB vrij is van andere treinen)) en daarna kan je weer op volle snelheid verder.
In de jaren dat ik nu met deze locs rij was dat voor mij ook de eerste keer dat er iets mis ging met het uitlezen van zo'n balise. Als ik het even vergelijk, dan komen storingen in de baan bij ATB een stuk frequenter voor, hoewel in dit geval bij ETCS de impact groter is door de locatie waar het gebeurde in combinatie met de spanningssluis.

[ Voor 12% gewijzigd door EDIT op 12-12-2016 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
EDIT schreef op zondag 11 december 2016 @ 17:15:
[...]

Kortom: het testen gebeurd dus niet voor niets :P
Een beetje jammer alleen dat men dit pas ontdekt nadat de oude 1900 al uit de dienstregeling is gehaald. De incompetentie druipt er weer eens vanaf...

Sorry hoor, maar dit had 2 jaar terug al ontdekt kunnen zijn.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
EDIT schreef op zondag 11 december 2016 @ 21:02:
[...]
Met een loc voorop en een zestal rijtuigen hoeft maar een deel van de trein over het hoogste punt van de fly-over heen te zijn om weer meer vaart te maken. Met een beetje gladheid rij je dan een kilometer of 10 per uur op het meest langzame punt. Om die snelheid te bereiken moet echter wel ETCS meewerken, dat wil nog wel eens per loc verschillen.
Begrijp ik het nu goed dat er in het spanningsloze deel een heuveltje zit? Is dat heuveltje bewust (bijvoorbeeld zodat de trein terug kan rollen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
ijdod schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 22:02:
Als ik zie hoe vaak ik een ICE met vertraging zie rijden is die 8 minuten aansluiting op Dusseldorf best krap. Zouden ze blijven wachten?
Ik zou een ICE eerder nemen. 8 minuten is gewoon te weinig voor zo'n belangrijke overstap. De trein missen betekend een nacht wachten.

Ik ben er vroeger elk jaar mee op wintersport geweest. Maar als ik de CNL de laatste jaren nam zag ik altijd dat er met de couchette rijtuigen niks aan onderhoud was geweest sinds ze zo'n 20 jaar geleden in dienst kwamen. Deuren die niet meer op slot konden, alles hing er half gaar bij, dat is voor mij geen positieve reclame geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Laatst online: 18-09 13:19
AW_Bos schreef op zondag 11 december 2016 @ 21:18:
[...]

Zutphen - Ede-Wageningen rijdt alleen in het weekeinde. (Hoera, sinds 2007 weer een verbinding Velp-Wolfheze, je kon de trein altijd nog net zien wegrijden in Arnhem).
En helaas met een kreupele verbinding van 12 minuten stilstaan in Arnhem. Overstappen op de Intercity brengt je sneller in Ede-Wageningen.

Maar er rijden inderdaad twee FLIRT's tussen Arnhem en Ede-Wageningen vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Skyaero schreef op maandag 12 december 2016 @ 08:46:
[...]

Begrijp ik het nu goed dat er in het spanningsloze deel een heuveltje zit? Is dat heuveltje bewust (bijvoorbeeld zodat de trein terug kan rollen)?
Er is weinig andere keuze op die betreffende plek. Je zit met een dubbele omschakeling (ATB - ETCS en 1,5 kV = - 25 kV ~) en dat moet op een vrij kort stukje gepropt worden.
Het spanningsloze gedeelte is grofweg een kleine kilometer en ligt van het bovenste punt op de fly-over naar beneden richting de HSL.
Ben je dus voor het grootste deel al over de bult heen, dan kan je 'm rustig dus weer vaart laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:16

Goner

What can I do you for ?

EDIT schreef op zondag 11 december 2016 @ 10:53:
Morgen moeten de sprinters Arnhem - Ede-Wageningen en Den Bosch - Oss met Flirt gaan rijden.
Bofferds ... wij hebben ter gelegenheid van de nwe dienstregeling die oude rot-SGM's weer terug :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Nog een paar jaartjes, dan neemt de SNG het over :P
Ik kan je alvast verklappen: dat worden mooie treinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Goner schreef op maandag 12 december 2016 @ 11:11:
[...]

Bofferds ... wij hebben ter gelegenheid van de nwe dienstregeling die oude rot-SGM's weer terug :(
Hier in het oosten rijdt nog steeds DD-AR, niet zeuren :P

De intercities zijn wel allemaal naar ICM gegaan. Blij mee want lekker zitten. Minder blij met de lengte. Vanochtend allemaal drie bakjes t.o.v. vier bakken VIRM of zes/zeven bakken ICM. :/ :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Via reddit (ja ja, ik weet het :p), maar dit is wel een hele mooie kaart. Net een metronetwerk :D

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/zzesiy15gw2y.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Wat zit er eigenlijk achter die materieel wissels bij nwe dienstregelingen ?
Dit is in de 8 jaar dat ik dat stuk rijdt al een paar keer gebeurd, SLT <-> SGM worden dan een jaar lang omgeruild tot volgende verandering ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Het ging bij jou toch om de Sprinter Den Haag - Dordrecht?
Vorig jaar werd besloten om Dordrecht Zuid ook 4x per uur te bedienen. Alleen haalde op papier de SGM dan de rijtijden op een slordige 15 seconden na niet. Door de hogere topsnelheid van SLT kon deze het wel halen, dus werd vorig jaar de SLT ingezet. Door de knip in Dordrecht speelt dat allemaal niet meer, dus kan SGM weer terug komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Ah OK. Vanwege 15 seconden ...
Zijn we lekker mee ; afgezien v/h feit dat ik het nogal smoezelige, donkere en bedompte stellen vind, is er in 2 van die SGM-3's ook minder plek dan de SLT-6+SLT-4 die (meestal) in de spits reed.

[ Voor 6% gewijzigd door Goner op 12-12-2016 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goner schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:06:
Ah OK. Vanwege 15 seconden ...
Zijn we lekker mee ; afgezien v/h feit dat ik het nogal smoezelige, donkere en bedompte stellen vind, is er in 2 van die SGM-3's ook minder plek dan de SLT-6+SLT-4 die (meestal) in de spits reed.
OV Saal heeft een paar honderd miljoen gekost voor bij elkaar opgeteld 1,5 minuut (even uit m'n hoofd) op de verschillende lijnen ;)
Maar het zorgt er voornamelijk voor dat treinen beter achter elkaar kunnen in en uitvoegen op de verschillende lijnen of juist van elkaar vrij rijden (dus meer capaciteit).
Er wordt wel vaker een paar miljoen uitgegeven voor een paar seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:46

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

EDIT schreef op maandag 12 december 2016 @ 11:10:
[...]

Er is weinig andere keuze op die betreffende plek. Je zit met een dubbele omschakeling (ATB - ETCS en 1,5 kV = - 25 kV ~) en dat moet op een vrij kort stukje gepropt worden.
Het spanningsloze gedeelte is grofweg een kleine kilometer en ligt van het bovenste punt op de fly-over naar beneden richting de HSL.
Ben je dus voor het grootste deel al over de bult heen, dan kan je 'm rustig dus weer vaart laten maken.
Kun je niet zoals je collega Steve ook eens van die mooie opnames maken van je ritten? O-) O-)

In onderstaande film gaat het toch over de flyover die je ziet vanaf pakweg 50.40, klopt dat?

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=2FRWhbt9Be8]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Het gaat inderdaad om die fly-over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Chaos op het spoor in Limburg bij eerste spits Arriva
Afbeeldingslocatie: https://nos.nl/data/image/2016/12/12/339652/864x486.jpg
Op het spoor in Limburg waren vanochtend grote problemen, tijdens de eerste dag waarop Arriva het vervoer op drie lijnen in de provincie regelt. Er was volgens 1Limburg veel onduidelijkheid over welke trein waarheen ging.

De informatie op de borden kwamen niet overeen met de bestemming van de treinen. Ook was er veel vertraging.

Arriva is ondanks de problemen tevreden over de eerste dagen in Limburg. De overgang van het busvervoer van Veolia naar Arriva is volgens het bedrijf goed verlopen. Arriva erkent dat er opstartproblemen waren op het spoor, maar verwacht dat de avondspits minder problemen oplevert.

Filmpje

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
bvk schreef op maandag 12 december 2016 @ 14:57:
[...]

Kun je niet zoals je collega Steve ook eens van die mooie opnames maken van je ritten? O-) O-)

In onderstaande film gaat het toch over de flyover die je ziet vanaf pakweg 50.40, klopt dat?

[video]
Wat ik ook interessant vind aan die video is de 'just in time' route instelling, of vanaf de trein een MAR (MA request). Je ziet na de level transities de maximum snelheid met stapjes omhoog gaan naar 300 km/h ipv gelijk een MA te krijgen van 300km/h. Dat lijkt mij, als spoortechneut, typisch het instellen van de route voor de trein uit, maar in dit geval zie je dat ie het net op tijd doet voordat de trein zijn target speed haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
EDIT schreef op maandag 12 december 2016 @ 01:09:
[..]
Een telefoontje naar de treindienstleider en de spanning wordt bijgeschakeld en na 5 minuten mag de stroomafnemer weer op en kan je de weg weer vervolgen. Eerst met 'rijden op zicht' (mode Staff Responsible) door de spanningssluis heen, en zodra je dan bij het volgende SMB bent wordt de rijweg weer opgepakt (voor de insiders, dit gebeurd op de HSL met een TAF-request (Track Ahead Free, je moet dus aangeven of de baan voor je tot het volgende SMB vrij is van andere treinen)) en daarna kan je weer op volle snelheid verder.
In de jaren dat ik nu met deze locs rij was dat voor mij ook de eerste keer dat er iets mis ging met het uitlezen van zo'n balise. Als ik het even vergelijk, dan komen storingen in de baan bij ATB een stuk frequenter voor, hoewel in dit geval bij ETCS de impact groter is door de locatie waar het gebeurde in combinatie met de spanningssluis.
Moet je wel in het TAF window zijn ;) De RBC stuurt je niet zomaar een TAF request. Jij kan niet zien of over 1 KM het spoor nog vrij is. Daarom is die afstand beperkt. Als je voor een SMB staat, en je staat binnen het TAF window kan het ook maar zo zijn dat de RBC je een OS movement verstrekt tot aan het SMB wanneer de trein een 'bekende' positie heeft. Dus na een cold-movement krijg je die b.v. niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:46

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

IJnte schreef op maandag 12 december 2016 @ 19:50:
[...]

Wat ik ook interessant vind aan die video is de 'just in time' route instelling, of vanaf de trein een MAR (MA request). Je ziet na de level transities de maximum snelheid met stapjes omhoog gaan naar 300 km/h ipv gelijk een MA te krijgen van 300km/h. Dat lijkt mij, als spoortechneut, typisch het instellen van de route voor de trein uit, maar in dit geval zie je dat ie het net op tijd doet voordat de trein zijn target speed haalt.
Kan dat te maken hebben met een stukje route kennis? Dus dat je weet dat je tóch wel naar de de 300 kan door accelereren omdat je de 160/230/270/300 al niet haalt qua acceleratie voordat je bij die snelheid bent ondanks vol vermogen?

Je kunt altijd weer inhouden/remmen als je onverhoopt geen "groen licht" krijgt voor hogere snelheden.

Specs

Pagina: 1 ... 96 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.