Het grote spoorwegentopic deel 22 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 103 Laatste
Acties:
  • 532.869 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
De laatste 3 weken een goede stipheids-score: 0% reed op tijd on de ochtendspits. Terug ging beduidend beter, met 50%. Rhenen - Uitgeest doet het goed...

Er blijkt een nieuwe stap genomen in operatie "Kansloze instapzones" op Maarssen. Ze hebben ze nu kennelijk de stopborden opnieuw geplaatst. Uiteraard volkomen haaks op hoe de reizigers nu staan opgesteld (redelijk verspreid over de te verwachten trein), en geen rekening houdend met de flow van het perron. Gevolg is dat de standaard 5/6 bakken SGM nu stoppen waar voorheen alleen tweetjes stopten, en het grootste deel van de trein nu 'achter' de trap zit. Dat achter de trap is vrij beroerd, door de brede trap is de doorgang daar vrij smal, en omdat de beide richtingen op een paar minuten van elkaar vertrekken staat dat aan beide kanten vrij vol.

[ Voor 78% gewijzigd door ijdod op 21-11-2016 17:21 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:29

Luke!

#Treinbaas
Een van de machinisten hier die kan bevestigen of ontkennen dat de bakborden verplaatst zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:26
Ik ben lekker een weekje op vakantie, geen idee :P
Het zou echter zomaar kunnen. Ik heb de afgelopen tijd op meer stations langs de A2 corridor de bakborden verplaatst zien worden of dat er extra borden bijgeplaatst zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Kwam deze tegen op Dijksgracht naast de rij 1700 series die daar staan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aiK4acl.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door ArcticWolf op 22-11-2016 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Jep, die rijdt gelukkig weer na een jarenlange grondige restauratie :)

De Mat'54 766 was enkele weken terug ook aanwezig bij de officiele opening van het vernieuwde Breda Centraal :)

Afbeeldingslocatie: http://martijnvanvulpen.nl/images/stories/tijdelijk/20160910_078_large.jpg

Afbeeldingslocatie: http://martijnvanvulpen.nl/images/stories/tijdelijk/20160910-072-Small.JPG

Blijven mooie machines :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
ArcticWolf schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 10:37:
Kwam deze tegen op Dijksgracht naast de rij 1700 series die daar staan.

[afbeelding]
Staat daar tijdelijk tot eind deze week ivm spoorvernieuwing op de Watergraafsmeer, daardoor staat ook o.a. RailPromo op een andere plek dan gebruikelijk.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sanfranjake schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 18:17:
[...]

Staat daar tijdelijk tot eind deze week ivm spoorvernieuwing op de Watergraafsmeer, daardoor staat ook o.a. RailPromo op een andere plek dan gebruikelijk.
Vanwege deze vernieuwing? :>

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/irxkJUv.jpg

Binnenkort gaan we wissel 31, 35 en 11A/B vernieuwen }:O

Maar thanks voor de info d:)b , praat wel vaker met Nedtrain maar weet nooit waar de treinen heen gaan. Nedtrain zit nog met z'n handen in het haar waar die 1700 locs heen moeten.... in week 10 - 2017 gaan we een deel op Dijksgracht vernieuwen. (en die locs moeten dan weg zijn)

[ Voor 26% gewijzigd door ArcticWolf op 22-11-2016 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Filmpje van de 3X afgelopen weekend Obdam - Hoorn, het is al een tijdje geleden dat er daadwerkelijk een 3X in Nederland actief was dus bij dezen; (snelheid ca. 800~1000 meter per uur)
YouTube: Eiffage 3X rail renewal Obdam - Hoorn

week 48 gaan we de rest doen. }:O

[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 22-11-2016 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-09 16:13
Is er niet tijdelijk wat plaats in de Houtrakpolder achter het hek? Al is het maar tot jullie klaar zijn met de verbouwing :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat mag Nedtrain lekker zelf uitzoeken :+ we hebben aangegeven dat ze allemaal weg moeten.... (in de praktijk slepen we ze zelf weg / Eurorailpool), maar Nedtrain weet nog echt niet waar ze heen moeten. Ik had Nijmegen al geopperd.... maar tot 2018 is de opstel capaciteit van Nedrain beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
ArcticWolf schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 20:08:
Filmpje van de 3X afgelopen weekend Obdam - Hoorn, het is al een tijdje geleden dat er daadwerkelijk een 3X in Nederland actief was dus bij dezen; (snelheid ca. 800~1000 meter per uur)

Aah daar heb ik ook nog plaatjes staan schieten :D

Week 48 is toch deze week?

https://www.flickr.com/photos/sanfranjake/30308522583
Trainhunter2009 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 20:10:
Is er niet tijdelijk wat plaats in de Houtrakpolder achter het hek? Al is het maar tot jullie klaar zijn met de verbouwing :P
HCT-terrein in de Houtrakpolder staan momenteel 12x 1700 en de complete vloot plan V zo ongeveer. Daar past niks meer bij. Nijmegen staat op de saneerlijst, dat wil Prorail ook liever leeg hebben dan nog voller.

[ Voor 30% gewijzigd door sanfranjake op 22-11-2016 20:59 ]

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

ArcticWolf schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 20:08:

Leuk om dat weer eens te zien. Wordt degene die in dat hok zit niet helemaal knettergek daar? Het lijkt mij in ieder geval niets. :P

Waarom staan die 1700 locs ('en ander treinafval') daar... om weg te roesten of worden ze nog gebruikt? Anders zou ik de plaatselijke oud ijzer boer eens bellen. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Bastien op 22-11-2016 20:59 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Bastien schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 20:58:

Waarom staan die 1700 locs ('en ander treinafval') daar... om weg te roesten of worden ze nog gebruikt? Anders zou ik de plaatselijke oud ijzer boer eens bellen. :+
Die machines zijn overcompleet geworden door het verbouwen naar DDZ en terzijde stellen van DD-AR, maar ook door het feit dat ICR tegenwoordig met TRAXX rijdt. Worden systematisch geplukt voor onderdelen. Er is gewoon geen werk meer voor.

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-08 17:09
ArcticWolf schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 19:59:
[...]

Vanwege deze vernieuwing? :>

[afbeelding]

Binnenkort gaan we wissel 31, 35 en 11A/B vernieuwen }:O
Grappig, jou en je collega's heb ik vorige week aan het werk gezien :+

Edit: net die wissels opgezocht, hoe lang duurt zoiets? Lekker rustig op de 'meer :P

[ Voor 11% gewijzigd door Maegrim op 22-11-2016 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24
sanfranjake schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 21:01:
[...]

Die machines zijn overcompleet geworden door het verbouwen naar DDZ en terzijde stellen van DD-AR, maar ook door het feit dat ICR tegenwoordig met TRAXX rijdt. Worden systematisch geplukt voor onderdelen. Er is gewoon geen werk meer voor.
Ik hoorde wel dat HSL (de goederenvervoerder) bezig was om 2 aan te schaffen. Dat scheelt een heel klein beetje :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
marcop23 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 22:04:
[...]

Ik hoorde wel dat HSL (de goederenvervoerder) bezig was om 2 aan te schaffen. Dat scheelt een heel klein beetje :p
Ja dat verhaal heb ik ook gehoord. Maar die machines zijn redelijk "op gereden" en moeten een flinke revisie gaan krijgen voordat ze weer kunnen rijden. Staan ook maar weinig locs die nog over de grote cruciale onderdelen als tractiemotoren, compressor, omzetter etcetera beschikken. Meeste zijn grondig geplukt in Maastricht, Zaanstraat en Watergraafsmeer. Betwijfel of HSL die gok wil nemen, naast dat NS er de hoofdprijs voor schijnt te vragen.

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
marcop23 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 22:04:
[...]

dat verhaal spookt al 2 jaar rond :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Kan iemand uitleggen waarom de NS zoveel last heeft van blaadjes op het spoor?
Morgen rijden er ook weer minder treinen doordat de wielen weer rond geslepen moeten worden, omdat ze zijn afgesleten door het remmen als er blaadjes liggen op het spoor.
Kunnen ze dan niet minder hard remmen zodat de wielen minder slijten?
http://www.telegraaf.nl/b...tragingen_op_spoor__.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:36

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Bij remmen en bij bladeren op het spoor is er kans op wielslip, en dat zorgt voor vierkante wielen, ofwel ronde wielen met afvlakkingen wat een bonkend rijcomfort geeft. En tja.... met een beetje herfststorm liggen er een hoop bladeren op het spoor, wat tot pulp wordt gereden en een gladde bende wordt.

Een leuke uitleg vind je hier:
http://www.spoorforum.nl/...viewtopic.php?f=15&t=2667

Even wat anders.....
Op de 'throwback' functie van Facebook kwam ik deze foto van vorig jaar tegen:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2n9yosh.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/21kl2bo.jpg

Geen Photoshop, maar een leuke afwijking van het OBIS-reisinfosysteem.
Eigenlijk moet hij gewoon ook niet-NS ritten negeren. Geen idee of dat geüpdated is inmiddels. :P

[ Voor 32% gewijzigd door AW_Bos op 22-11-2016 23:19 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:37

mambo No5

Bad Apple?

Kan men links of rechtsom die 1700'en niet op een der buiten exploitatie zijnde sporen in Geldermalsen kwijt? Capaciteit zat om daar een zwik neer te zetten op de een of andere manier dunkt me. :P

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Soldaatje schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 22:56:
Kan iemand uitleggen waarom de NS zoveel last heeft van blaadjes op het spoor?
Morgen rijden er ook weer minder treinen doordat de wielen weer rond geslepen moeten worden, omdat ze zijn afgesleten door het remmen als er blaadjes liggen op het spoor.
Kunnen ze dan niet minder hard remmen zodat de wielen minder slijten?
http://www.telegraaf.nl/b...tragingen_op_spoor__.html
Een informatief filmpje hierover:

Het is een wereldwijd probleem. Als het zo eenvoudig was als 'minder hard remmen' dan hadden we dat echt wel gedaan.
Vaak moet er een een bepaalde remstand gebruikt worden om de beveiliging 'tevreden' te stellen, of gaat de trein zelfs al glijden zodra je maar naar de remhendel kijkt (bij wijze van spreken uiteraard :P).
Gladheid op het spoor is geen grapje. De remweg van een trein kan door gladheid makkelijk verdubbeld worden, als het niet meer is.
Een geval waarbij het net goed gaat had ik een paar jaar terug:
Ik kom met de Sprinter aanrijden bij Lage Zwaluwe vanuit Dordrecht richting Breda. Na de Moerdijkbrug en de fly-over die daar voor ligt ga je normaal gesproken remmen als je de fly-over af komt rijden. Met SGM (dat reed er destijds) zat je dan ruim voor het station op de 40 km/u en kon je dus rustig het station binnen rijden om langs het perron voor het rode sein aan her uiteinde van het perron te kunnen stoppen.
Of tenminste, dat was het plan. Zodra ik de fly-over af was, ging de hele trein glijden. Ik had twee SGM2 treinstellen mee, dus ik had ook geen magneetremmen om mij extra te helpen.
Het enige dat ik nog kon doen was simpelweg de remhendel in de snelremstand zetten en hopen dat ik nog voor het rode sein zou stoppen.
Uiteindelijk ben ik met die trein een kleine 10 centimeter voor het sein tot stilstand gekomen. Puur geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Kunnen ze dan niet de rails schoonmaken een keer per dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soldaatje schreef op woensdag 23 november 2016 @ 09:05:
Als het zo simpel was hadden ze dat (wereldwijd) al gedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Soldaatje schreef op woensdag 23 november 2016 @ 09:05:
Hoe zie je dat voor je, zonder de hele dienstregeling te verstoren?

En dan nog, dan heb je het net schoongemaakt, en 5 minuten later flikkert er weer een berg bladeren op het spoor. Wat dan?

Als het nou allemaal zo simpel was, was het probleem allang opgelost natuurlijk ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:23
EDIT schreef op woensdag 23 november 2016 @ 08:27:
Het is een wereldwijd probleem. Als het zo eenvoudig was als 'minder hard remmen' dan hadden we dat echt wel gedaan.
Minder hard remmen en minder hard optrekken (als het van de beveiliging al mag) betekend automatisch langere reistijden en dus vertragingen met de krappe dienstregeling die we hier in Nederland kennen. Want je rijdt minder lang hard.

In Nederland heeft een kleine vertraging al een grote invloed op de dienstregeling omdat wij een druk spoorwegnet hebben waar veel trein vlak achter elkaar rijden en dan ook nog eens overal erg kort stilstaan. Dus je hebt geen tijd om die minuten die je verliest ergens weer te compenseren.

[ Voor 24% gewijzigd door LordSinclair op 23-11-2016 09:27 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:02
Ik had van de week ook last van blaadjes onder mijn wielen. Dat vonden de ESP en ABS van mijn Clio niet leuk. En ook op de fiets is dat spannend in het park of bos. Dus het is niet eens beperkt tot het spoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
LordSinclair schreef op woensdag 23 november 2016 @ 09:25:
[...]

Minder hard remmen en minder hard optrekken (als het van de beveiliging al mag) betekend automatisch langere reistijden en dus vertragingen met de krappe dienstregeling die we hier in Nederland kennen. Want je rijdt minder lang hard.

In Nederland heeft een kleine vertraging al een grote invloed op de dienstregeling omdat wij een druk spoorwegnet hebben waar veel trein vlak achter elkaar rijden en dan ook nog eens overal erg kort stilstaan. Dus je hebt geen tijd om die minuten die je verliest ergens weer te compenseren.
Mja, dat minder hard optrekken en remmen gebeurd al automatisch. Je kán simpelweg niet sneller optrekken omdat de trein doorslipt en je kan niet harder remmen omdat de trein al blokkeert.
Daarom vond er in wijzigingsblad oktober ook een aantal wijzigingen plaats van een of twee minuten op de gladde trajecten zodat de treinen daar net iets meer speling hebben.

[ Voor 47% gewijzigd door EDIT op 23-11-2016 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
EDIT schreef op woensdag 23 november 2016 @ 09:28:
[...]

Mja, dat minder hard optrekken en remmen gebeurd al automatisch. Je kán simpelweg niet sneller optrekken omdat de trein doorslipt en je kan niet harder remmen omdat de trein al blokkeert.
Daarom vond er in wijzigingsblad oktober ook een aantal wijzigingen plaats van een of twee minuten op de gladde trajecten zodat de treinen daar net iets meer speling hebben.
Dat bedoel ik ook te zeggen. En daarvoor ligt je gemiddelde snelheid tussen stations lager waardoor je er langer over doet, wat in de volksmond vertraging heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
wildhagen schreef op woensdag 23 november 2016 @ 09:13:
[...]

Hoe zie je dat voor je, zonder de hele dienstregeling te verstoren?

En dan nog, dan heb je het net schoongemaakt, en 5 minuten later flikkert er weer een berg bladeren op het spoor. Wat dan?

Als het nou allemaal zo simpel was, was het probleem allang opgelost natuurlijk ;)
Borsteltjes op de voorkant van elke trein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Soldaatje schreef op woensdag 23 november 2016 @ 09:48:
[...]

Borsteltjes op de voorkant van elke trein.
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
sanfranjake schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 22:09:
[...]

Ja dat verhaal heb ik ook gehoord. Maar die machines zijn redelijk "op gereden" en moeten een flinke revisie gaan krijgen voordat ze weer kunnen rijden. Staan ook maar weinig locs die nog over de grote cruciale onderdelen als tractiemotoren, compressor, omzetter etcetera beschikken. Meeste zijn grondig geplukt in Maastricht, Zaanstraat en Watergraafsmeer. Betwijfel of HSL die gok wil nemen, naast dat NS er de hoofdprijs voor schijnt te vragen.
Hmm, wat bijzonder, die locjes zijn uit de jaren 90 en dus helemaal nog niet bijzonder oud zou ik zeggen? Maar NS is denk ik al heel vroeg gestopt met goed onderhoud omdat ze er geen toekomst in zagen?

Ik zou toch zeggen dat het slopen van locjes veel minder voor de opbrengt dan doorverkoop aan goederenvervoerders, maar ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcop23 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 13:06:
[...]

Hmm, wat bijzonder, die locjes zijn uit de jaren 90 en dus helemaal nog niet bijzonder oud zou ik zeggen? Maar NS is denk ik al heel vroeg gestopt met goed onderhoud omdat ze er geen toekomst in zagen?

Ik zou toch zeggen dat het slopen van locjes veel minder voor de opbrengt dan doorverkoop aan goederenvervoerders, maar ja.
Ze hebben best lang te koop gestaan, maar er zijn er maar een paar verkocht. Ze kunnen geen 25kV aan dus Betuweroute is al uitgesloten en ook zijn ze niet geschikt voor het buitenland.
En de NS wilt geen materieel met losse loc meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Ze zouden in Frankrijk nog emplooi hebben, maar de vervoerders daar rijden natuurlijk ook liever met bicourant materieel zodat ze niet van lok hoeven wisselen. En het voorstadsmaterieel van Parijs wordt ook al vervangen door treinstellen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
marcop23 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 13:06:
[...]

Naast wat hierboven al genoemd is, die 1700-en zijn dus nu 25 jaar oud. Dat is inderdaad niet enorm oud, maar wel zodanig dat er toch wel serieuze revisies/modernisering nodig is. Dat kost geld.

Als de locs dan ook nog maar alleen in Nederland inzetbaar zijn (en dan nog beperkt, niet op de Betuwelijn bijvoorbeeld), is dat niet erg aantrekkelijk voor andere vervoerders. Zeker niet als een nieuwe(re) loc leasen goedkoper is.

En al zouden andere vervoerders belangstelling hebben, dan gaat het misschien om een enkel exemplaar hier en daar. De hele serie 1700 is (oorspronkelijk) 81 exemplaren groot, dat krijg je nooit als serie verkocht.

Buitenland is ook niet echt een optie, ivm alleen 1500V-installatie en geen ERTMS. En ook daar is er natuurlijk zat moderner materieel te krijgen (koop danwel lease).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Hoewel jullie natuurlijk helemaal gelijk hebben dat de locjes alleen voor binnenlands en hoofdspoor gebruikt kunnen worden, blijft natuurlijk het feit dat er nu goederenvervoerders rijden met jaren 50 locs (1200's en 1300's). Er is schijnbaar nog wel vraag naar binnenlands materieel, mits het goedkoop genoeg is. En ik kan me alsnog nauwelijks voorstellen dat sloop van jaren 90 materieel meer oplevert dan verkoop voor jaren 50 prijsjes, net als ik me niet voor kan stellen dat er meer onderhoud in een 1700 zit dan in een 1200.

De NS wil af van getrokken materieel, maar ze hebben natuurlijk ook 45 Traxx'en gekocht, die het laatste werk van de 1700's afpakt. Ik kan me best voorstellen dat als DD-AR en DDM1 uit dienst gaat, ze ook de IC berlijn daarmee gaan rijden en dat de 1700's helemaal verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De 1200-en worden maar op zeer kleine en beperkte schaal gebruikt, de 1300-en helemaal niet (de 1304 staat al vele maanden buiten dienst en de kans dat die nog gaat rijden (anders dan voor een museum) lijkt me de facto bijna 0,0).

Een soort case in point dus ;)

Het is gewoon ouder materieel dat opgereden is, en er zullen grote kosten (revisie, upgrade, modernisering) moeten plaatsvinden om ze weer uptodate te brengen. Of überhaupt te completeren, nu er veel onderdelen geplukt zijn. Gezien de beperkte inzetbaarheid van het materieel lijkt me dat kosten-technisch niet helemaal verantwoord.

Er zal misschien hier en daar nog wel een 1700 naar andere partijen gaan, maar de kans dat ze alle 78 (de 1735, 1742 en 1746 zijn immers al gesloopt) verkocht zullen worden lijkt me ongeveer net zo groot als de kans dat volgend jaar Pasen en Kerst op dezelfde dag gaan vallen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maegrim
Kijk nog eens goed op je kalender...
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/W3lQBCJ.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

sanfranjake schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 20:53:
HCT-terrein in de Houtrakpolder staan momenteel 12x 1700 en de complete vloot plan V zo ongeveer. Daar past niks meer bij. Nijmegen staat op de saneerlijst, dat wil Prorail ook liever leeg hebben dan nog voller.
Is er al wat bekend over het sloopcircus van de Mat'64. In dat geval kan er tegen die tijd weer wat ruimte vrij zijn. O-). En anders heeft de oude Wagenloods van Amersfoort hier en daar nog plekken op zijn vele sporen. De 526 is al naar de HTC gemoved, dus er is weer wat plaats vrij *O*

Waren er ook niet plannen om in Roosendaal wat sporen te huren voor de toekomstige terzijdestelling van SGM als de SNG 'Nieuwe Sprinter' in dienst zal stromen in 2018? De Dijksgracht wil de Gemeente Amsterdam ook weer graag kwijt.

[ Voor 15% gewijzigd door AW_Bos op 23-11-2016 19:25 ]

• ijdod
Wel... blijkt dat 'Geld terug bij vertraging' aan een minimum bedrag retour gebonden is. Lekker is dat, betekent dus effectief dat ik niet meer kan claimen. Misschien dat als ik de vertraging van de afgelopen weken bij elkaar optel dat ik aan een uur kom zodat de claim wel lukt.

[ Voor 7% gewijzigd door ijdod op 24-11-2016 10:26 ]

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
ijdod schreef op donderdag 24 november 2016 @ 10:15:
Wel... blijkt dat 'Geld terug bij vertraging' aan een minimum gebonden is.
30 minuten. 15 als je met de IC Direct hebt gereisd.

We are shaping the future

• ijdod
Bedoelde bedrag, maar snap hoe dat verkeerd gelezen kon worden. Iets aangepast.Opmerkelijk vind ik overigens wel dat ik in het verleden vaker geclaimed heb op dat traject. Kennelijk is die claimdrempel iets nieuws. En wat mij betreft een principekwestie, geen 'service'.

[ Voor 54% gewijzigd door ijdod op 24-11-2016 10:30 ]

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:42

DDX

Die dempel is er al heel lang.
Ik kan mijn terugreis ook nooit claimen omdat ik dan met 40% korting onder het bedrag kom.
Dan zou het soms handig kunnen zijn als je even tijdelijk de korting uit kan zetten ;) (eens kijken of ik met 1e klas dan wel aan minimum bedrag kom)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• ijdod
Dat zou best kunnen, maar ik reis dat traject al jaren, en heb dus (uiteraard :P) al een paar keer succesvol geclaimed. Ik reis vrijwel altijd in de spits, dus korting is daar niet van toepassing. Voor mij als reiziger komt dit als donderslag bij heldere hemel, en voelt het erg als een trap na.

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Ben ik blij dat de compensatie voor vertraging met SRP wel twee cent hoger is dan het minimum bedrag :p

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Dat je überhaupt iets kan claimen ;) ik zou al lang rijk zijn als ik bij RWS m'n tijd in de file kon claimen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
Ik heb al vaker gedacht dat je files door sufkutten(m/v) in het verkeer op de dader zou moeten kunnen verhalen. Je ziet toch vaak ongevallen waarvan je echt denkt 'hoe de fuck krijg je DAT voor elkaar'.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ook vandaag minder treinen door vallende blaadjes
Treinreizigers hebben ook vandaag weer te maken met vertragingen op het spoor door vallende bladeren. Net als gisteren is het vooral mis op de trajecten Utrecht - Den Haag en Nijmegen - Schiphol.

In plaats van vier treinen per uur, rijden er op deze trajecten maar twee treinen per uur. Reizigers moeten daarom rekening houden met een kwartier vertraging.

Aardappelzetmeel
De bladeren op het spoor leiden ertoe dat de treinen minder grip hebben op de rails. Als ze dan remmen, kunnen de wielen afvlakken. De trein kan daardoor niet meer goed rijden en moet eerst gerepareerd worden.

De NS heeft extra monteurs ingezet om de 'vierkante wielen' te herstellen. Ze werken 24 uur per dag door aan de reparaties.

Om het wiel weer rond te maken worden de treinen op gigantische draaibanken gezet. Vervolgens slijpen beitels de hoekjes van de wielen. Per trein is ongeveer een half uur nodig om de wielen weer rond te krijgen. Het materiaal dat van de wielen wordt geschaafd, wordt gebruikt voor nieuwe wielen.

Maatregelen
NS en Prorail laten verder door heel het land treinen rijden die een speciale gel met zand en aardappelzetmeel aanbrengen op de rails. Dat moet ervoor zorgen dat het spoor wat minder glad wordt.

Daarnaast worden er door Prorail al langere tijd bomen gerooid langs het spoor, zodat er minder bladeren op de rails kunnen vallen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• ijdod
Grote vuilniszak met blaadjes meenemen, met onderin je OV-pas. "Ja sorry, mijn vervoersbewijs is ook vertraagd door bladeren".

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:26
Ik heb gister Amsterdam - Nijmegen gereisd. Je kon wel zeker merken dat de sporen goed glad waren. Bij het optrekken voelde je de wheelspin en bij het remmen kon je goed voelen dat de machinist zijn best deed om niet te slippen.

• wildhagen
  • Niet online
ICR is geen nieuw materieel. Het is al aan de oude kant. Het wordt alleen verbouwd voor HSL-gebruik.

NS wil al sinds de jaren 90 van getrokken materieel af. ICR zal ook geen enorm lang leven meer hebben lijkt me, gezien de leeftijd. Dan is het ook over, uit en sluiten met getrokken materieel.

Virussen? Scan ze hier!

Dat is geduwd materieel (dubbel tractie weet ik even niet zeker), elke IC-Direct heeft voor en achter een loc.

• LordSinclair
Daarnaast zet de NS ze in als een soort treinstellen want je hebt een beide kanten een cabine (aan beide kanten een locomotief). De NS kennende zullen het ook vaste combinaties zijn. Een "treinstel" met 4 cabines is echter wel duur.
De NS wil dus om punctualiteit en kosten te besparen niet dat er ontkoppeld, omgereden en gekoppeld moet worden.

Dus ja, technisch gezien is het getrokken materiaal. Praktisch gezien is het een treinstel.

[ Voor 12% gewijzigd door LordSinclair op 24-11-2016 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
ArcticWolf schreef op donderdag 24 november 2016 @ 14:56:
[...]

Dat is geduwd materieel (dubbel tractie weet ik even niet zeker), elke IC-Direct heeft voor en achter een loc.
Zeitmultiplexe Mehrfachtraktionssteuerung (ZMS), een vorm van dubbeltractie inderdaad, ook wel "Sandwich" genoemd. Sandwich, dus zowel de voorste als achterste loc leveren tractie.
Voor ILT zijn het vaste samenstellingen. Even een rijtuig toevoegen kan dus helaas niet. Om die reden moet dus ook voor de uitbreiding naar 9 rijtuigen het hele spul weer door het toelatingscircus.

[ Voor 19% gewijzigd door EDIT op 24-11-2016 15:31 ]

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:30
ijdod schreef op donderdag 24 november 2016 @ 11:07:
Ik heb al vaker gedacht dat je files door sufkutten(m/v) in het verkeer op de dader zou moeten kunnen verhalen. Je ziet toch vaak ongevallen waarvan je echt denkt 'hoe de fuck krijg je DAT voor elkaar'.
Denk dat je WA verzekeringspremie dan wel iets omhoog gaat...
http://moneytalk.knack.be...rticle-normal-563717.html

• wildhagen
  • Niet online
Om alle tot op heden onbewaakte spoorwegovergangen in Nederland te vervangen, heeft spoorbeheerder ProRail zeker 70 miljoen euro nodig.

Directeur Pier Eringa van ProRail doet de uitspraken in de nasleep van een ongeluk op een onbewaakte overgang in het Groningse Winsum. Daarbij raakten vorige week achttien mensen gewond.

ProRail wil binnen enkele jaren volledig af van de ongeveer honderd onbeveiligde spoorwegovergangen. Voor het verwijderen of beveiligen is volgens de organisatie gemiddeld een kleine acht ton per locatie nodig.

Eringa heeft komende dinsdag een ontmoeting met de boer die kritiek uitte op de spoorbeheerder na het ongeluk in Winsum. Die eist excuses omdat hij door Eringa ten onrechte in de media negatief neergezet zou zijn in nasleep van het ongeluk. Voor aanpak van de bewuste overweg is een deel van het land van de boer nodig.
Brpn: http://www.nu.nl/binnenla...nbewaakte-overgangen.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:42
EDIT schreef op donderdag 24 november 2016 @ 15:29:
[...]

Zeitmultiplexe Mehrfachtraktionssteuerung (ZMS), [...] "Sandwich" genoemd.
Sandwich bekt idd een stuk lekkerder. _O-

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:45

Fiber

Beaches are for storming.

Acht-honderd-duizend Euro per spoorwegovergang om die te beveiligen is best veel geld. Waarom dan niet gelijk overal een tunnel graven? Of kost dat nog veel meer...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• wildhagen
  • Niet online
Fiber schreef op donderdag 24 november 2016 @ 17:27:
Acht-honderd-duizend Euro per spoorwegovergang om die te beveiligen is best veel geld. Waarom dan niet gelijk overal een tunnel graven? Of kost dat nog veel meer...?
Een tunnel zal ongetwijfeld een heel stuk duurder zijn, voor 800.000 euro denk ik niet dat je er één gaat krijgen iig ;)

Daarnaast kan een tunnel niet overal zomaar (ruimtegebrek, grond niet geschikt etc etc).

Zoveel is 800.000 nu ook weer niet. Arbeidskosten, materieelkosten, allerlei vergunnings-aanvragen, allerlei bezwaar-procedures, opstellen plannen kost allemaal geld.

En dan heb ik het nog niet over indirecte kosten voor de vervoerders, als gevolg van tijdelijke buitendienst-stellingen van het traject etc. Dat komt er ook nog bovenop,.

Virussen? Scan ze hier!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Misschien die € 50M die met het projectje in Utrecht overblijven alvast daar naartoe schuiven. Is het vast niet voor bedoeld maar veiligheid eerst. :P

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Vinnienerd schreef op donderdag 24 november 2016 @ 17:23:
[...]

Sandwich bekt idd een stuk lekkerder. _O-
En dan leg ik het officieel ook nog eens verkeerd uit :P
Bij ons (en in Duitsland) heet de treinsamenstelling die we gebruiken Sandwich door de formatie van loc - stam rijtuigen - loc. Dat hoeft niet samen te hangen met het gebruik van het ZMS protocol.
Het ZMS protocol wordt gebruikt voor het laten communiceren van 2 t/m 4 locs (in ieder geval bij de Traxx). Of er wel of geen rijtuigen tussen zitten doet niet ter zake (maar de rijtuigen moeten wel uitgerust zijn met de communicatiekabels), dus je kan net zo goed vier locs achter elkaar aan elkaar knopen. Of een loc, een rijtuig, een loc, een rijtuig, een loc, enz. :P
Aangezien het een standaard protocol is, kan er gecommuniceerd worden met locs uit diverse locseries en fabrikanten. Zo kan er samen met bijvoorbeeld de Duitse Br189, 152 of 120 zonder problemen samen gereden worden.

[ Voor 10% gewijzigd door EDIT op 24-11-2016 18:46 ]

• Maegrim
Dat idee van vaste combinaties loc-stam-loc is heel leuk maar de praktijk is helaas heel anders

• EDIT
Ik heb het ook niet verzonnen :P

Edit: ik bedoel overigens niet dat een vaste loc aan een vaste stam zit, maar dat de configuratie van loc-6 rijtuigen-loc als standaard is opgenomen. Dus niet een 2e klas rijtuig is toegelaten op de HSL, maar de samenstelling van rijtuigen.

[ Voor 79% gewijzigd door EDIT op 24-11-2016 21:47 ]

• Maegrim
Tja, er werd oorspronkelijk gezegd dat er bij een storing bij 1 loc, het hele spul intact de loods in zou gaan. Helaas (of gelukkig voor de werkverschaffing :P ) worden er nog steeds loccen uitgewisseld.

Die stammen van 9 bakken passen ook niet in de HSA loods op de watergraafsmeer, waarschijnlijk worden die dan in tweeën gebroken en 1 voor 1 naar binnen gereden :')

• EDIT
Die is zeker precies gebouwd voor een ICE/Fyra/Thalys treinstel, oftewel 8 bakken?
Praktisch :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maegrim
Gebouwd voor V250, ICE en Traxx wordt er onderhouden, Thalys wordt in Frankrijk onderhouden en zou net niet passen denk ik.

9 bakken ziet er dus zo uit :+
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cJ9LAga.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Goed nieuws voor mensen die de internationale trein naar Belgié nemen:
Voorlopig hoeven Nederlandse bus- en treinpassagiers die naar België reizen nog geen persoonlijke gegevens prijs te geven. Een wetsontwerp van de Belgische regering om de passagierslijsten van het internationale trein-, bus- en ferryverkeer bij te houden in de strijd tegen terreur is in de koelkast gezet.

Het plan wordt voorgelegd aan de Raad van State op verzoek van de oppositie. Reden hiervoor is dat de Europese Commissie vraagtekens zet bij de voorgenomen nieuwe wet. De EU-landen zijn wel bezig met de invoering van een richtlijn waarmee ze toegang krijgen tot het register van passagiersgegevens (PNR) van grensoverschrijdend luchtverkeer, maar België wil op eigen houtje een stap verder. Daar is de commissie niet blij mee.

In het PNR staan onder andere de namen van passagiers, reisdata, stoelnummers, contactgegevens en betaalmiddelen.
Zie http://www.bndestem.nl/al...-in-de-koelkast-1.6676807

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
LordSinclair schreef op donderdag 24 november 2016 @ 15:18:
Daarnaast zet de NS ze in als een soort treinstellen want je hebt een beide kanten een cabine (aan beide kanten een locomotief). De NS kennende zullen het ook vaste combinaties zijn. Een "treinstel" met 4 cabines is echter wel duur.
De NS wil dus om punctualiteit en kosten te besparen niet dat er ontkoppeld, omgereden en gekoppeld moet worden.

Dus ja, technisch gezien is het getrokken materiaal. Praktisch gezien is het een treinstel.
Helder! Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Maegrim schreef op donderdag 24 november 2016 @ 22:10:
Tja, er werd oorspronkelijk gezegd dat er bij een storing bij 1 loc, het hele spul intact de loods in zou gaan. Helaas (of gelukkig voor de werkverschaffing :P ) worden er nog steeds loccen uitgewisseld.
Vooral op vrijdag, dan vindt steeds het NK Traxx'en koppelen plaatst. Het record staat op 11 stuks. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 19:09

LauPro

Prof Mierenneuke®

Luke! schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 11:11:
[...]
Vooral op vrijdag, dan vindt steeds het NK Traxx'en koppelen plaatst. Het record staat op 11 stuks. :z
Iemand enig idee welk protocol de Traxx'en eigenlijk gebruiken voor communicatie? En zit hier een limiet aan? Of is het gewoon het multiplexen van tractiecontrol en remsysteem?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Paar berichten terug :P
EDIT in "Het grote spoorwegentopic deel 22" en EDIT in "Het grote spoorwegentopic deel 22"

[ Voor 28% gewijzigd door EDIT op 26-11-2016 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 19:09

LauPro

Prof Mierenneuke®

Maar hoe gaan ze dan 11 Traxxen koppelen als de besturing maar 4 aan kan, of is de rest dan in opzending?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Zou er bedoeld kunnen worden dat er 11 wisselingen van TRAXX locs heeft plaatsgevonden omwille reparatie/onderhoud bij de werkplaats, dus kapotte loc uit de treinstam en goede loc erin O-) :Y
En dat 11x in een week, of mogelijk als ik het goed interpreteer, 11x op die bewuste vrijdag, dus zo'n beetje elke trein die keert op de "meer" heeft een loc-wissel gehad.

En om jouw vraag te beantwoorden, van de 11 die in jouw loctrein zitten kunnen er 4 willekeurige locs bediend worden voor tractie, de rest gaat "plat" mee in opzending.

[ Voor 18% gewijzigd door Trainhunter2009 op 26-11-2016 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
LauPro schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 18:12:
Maar hoe gaan ze dan 11 Traxxen koppelen als de besturing maar 4 aan kan, of is de rest dan in opzending?
Eentje kan er ook wel 11 slepen hoor, maar koppelen en er mee rijden zijn twee verschillende dingen....

Ik aas al een maand of wat op tickets, wil dat wel een keer meemaken. Kan jij iets regelen Luke! ? :P

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Kijk T maar een keer lief aan. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Alsnog rechtszaak over spoorwegovergang Winsum
De nabestaanden van een 24-jarige man die in oktober 2014 om het leven kwam bij een onbewaakte spoorovergang in Winsum, stappen naar de rechter. Zij willen dat Arriva, ProRail en de gemeente op korte termijn maatregelen nemen om de veiligheid bij de overgang te verbeteren.

Bij de spoorwegovergang gebeuren vaker ongelukken. In het voorjaar van 2014 kwam een man van 67 om het leven toen hij in dichte mist op een trein botste. Ruim anderhalve week geleden raakte bij een botsing tussen een melkauto en een trein achttien mensen gewond.

De nabestaanden van het 24-jarige slachtoffer spanden in 2015 een kort geding aan tegen Arriva, ProRail en de gemeente Winsum, omdat er ruim een jaar na de dood van de man nog steeds geen maatregelen waren genomen. Destijds beloofden de betrokken partijen binnen enkele weken de veiligheid te verbeteren, maar dat is niet gebeurd. Daarom zetten de nabestaanden het kort geding nu alsnog door.

Verkeersregelaar
ProRail heeft na het treinongeluk in november wel waarschuwingsborden bij de overweg geplaatst, maar volgens de advocaat van de nabestaanden is dat niet voldoende. "Wij willen dat er een verkeersregelaar bij de spoorwegovergang komt te staan. Daarna moeten er knipperlichten worden neergezet of moet er een noodweg worden aangelegd."

"Wij willen niet langer afhankelijk zijn van toezeggingen", zegt de advocaat. "We stappen naar de rechter omdat hij dwangsommen kan opleggen aan Arriva, ProRail of de gemeente." Begin december is de eerste zitting. De nabestaanden hopen dat er voor het einde van dit jaar duidelijkheid is over de veiligheidsmaatregelen.

ProRail zei eerder dat er nog geen maatregelen waren genomen omdat de boer die het land bij de spoorwegovergang bezit, dwarszat. De boer zegt echter dat ProRail zelf schuldig is aan de onveilige situatie bij de overweg.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De komende maanden krijgen veel meer stations klokken die aftellen naar het geplande moment waarop een trein hoort te vertrekken. Reizigers op station Vught kunnen bijvoorbeeld vanaf 12 december op de 'afteller' zien hoe lang ze nog hebben om in te stappen.

,,Verder komen ze in Brabant en op de treinreis tussen Eindhoven en Amsterdam,'' licht woordvoerder Jaap Eikelboom van ProRail toe. ,,Omdat we op die route zes intercity's per uur willen laten rijden, zijn we blij met elke seconde tijdswinst die er kan worden geboekt.''

Gemiddeld rijden treinen op stations met een 'afteller' 17 seconden eerder weg, blijkt uit een proef op de stations Hilversum en Hilversum Sportpark. Dit komt doordat de conducteurs eerder kunnen starten met de vertrekprocedure. De aftelklok levert ook tijdswinst op als er vlakbij het station een overweg is. Bovendien hoeven de slagbomen daar dan minder lang dicht.

Uiterlijk in 2019 moeten op 76 stations aftelklokken staan. Daarvoor heeft het ministerie 16 miljoen euro uitgetrokken.
Bron: http://www.bndestem.nl/al...er-met-afteller-1.6693404

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Opnieuw problemen op het spoor tussen Hardenberg en Almelo
Treinreizigers die met de trein van Hardenberg naar Almelo willen, moeten vandaag opnieuw rekening houden met reistijdvertraging.

Waren gisteren sein-en wisselstoringen het probleem op de spoorlijn, vandaag kampt vervoerder Arriva/Vechtdallijnen met een tekort aan treinen. Er rijden daarom bussen tussen Mariënberg en Almelo.

De extra reistijd is een kwartier. De verstoring is naar verwachting rond 10:45 uur verholpen.
Het gaat de laatste paar weken erg goed hier in het oosten :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Vraagje voor de kenners: waarom wordt de Koninklijke trein, slechts drie rijtuigen, voorzien van 2 TRAXX-locs? Is dat puur show? Een soort protocol? Of heeft het wel degelijk een specifiek doel?

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Cyf-QyhXAAAPQ7K.jpg:large
https://twitter.com/VoetTijmen/status/803890624835518464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Vroeger werd de Koninklijke trein voorzien van 2 1700 locs. Twee locs om makkelijk te kunnen keren in geval van dreiging, dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
EDIT schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:00:
Vroeger werd de Koninklijke trein voorzien van 2 1700 locs. Twee locs om makkelijk te kunnen keren in geval van dreiging, dacht ik.
Dat klopt :) Hier in het noorden heeft die ook een keer met 2x een 6400 gereden.

Foto met de 1700's
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8206/8248844451_404c62d58c_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zit er dan ook een standby mcn in de achterste loc?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
EDIT schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:00:
Vroeger in de stoomtijd werden er ook wel eens (maar niet altijd) twee stoomlocs in dubbeltractie (dus niet aan voor- en acherkant) ingezet.

Heb in het verleden al eens plaatjes gezien van een Koninklijke trein met twee NS serie 1700 of serie 2100-stoomlocs. Later waren dit meestal NS 3700-en.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
CyBeR schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:36:
Zit er dan ook een standby mcn in de achterste loc?
Die achterste loc wordt meegesleept, voordat je die weer aan de praat hebt ben je minstens 5 minuten verder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Maegrim schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:46:
[...]

Die achterste loc wordt meegesleept, voordat je die weer aan de praat hebt ben je minstens 5 minuten verder :+
Dat is nog altijd veel sneller dan op een willekeurige plaats de locomotief naar de andere kant te moeten rijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
LordSinclair schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:25:
[...]

Dat klopt :) Hier in het noorden heeft die ook een keer met 2x een 6400 gereden.
[...]
Met drie 6400'en zelfs :P Twee voor, een achter (of andersom). De derde loc deed dienst als stroomleverancier voor de rijtuigen, voor de airco etc, omdat 6400'en standaard niet zijn gemaakt voor reizigerstreinen en standaard geen stroomvoorziening kunnen leveren.

YouTube: Koninginnedag Warffum 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
LordSinclair schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:52:
[...]

Dat is nog altijd veel sneller dan op een willekeurige plaats de locomotief naar de andere kant te moeten rijden ;)
Ja, maar dat was zijn vraag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
marcop23 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 13:13:
[...]

Met drie 6400'en zelfs :P Twee voor, een achter (of andersom). De derde loc deed dienst als stroomleverancier voor de rijtuigen, voor de airco etc, omdat 6400'en standaard niet zijn gemaakt voor reizigerstreinen en standaard geen stroomvoorziening kunnen leveren.
Hebben ze het stuk Groningen - Den Haag ook met die diesellocs gereden? Of hebben ze er in Groningen elektrische locs op gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 22:55

Onbekend

...

wildhagen schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:18:
Gemiddeld rijden treinen op stations met een 'afteller' 17 seconden eerder weg, blijkt uit een proef op de stations Hilversum en Hilversum Sportpark. Dit komt doordat de conducteurs eerder kunnen starten met de vertrekprocedure. De aftelklok levert ook tijdswinst op als er vlakbij het station een overweg is. Bovendien hoeven de slagbomen daar dan minder lang dicht.

Bron: http://www.bndestem.nl/al...er-met-afteller-1.6693404
Er ligt maar 1 spoorwegovergang daar en dat is tussen Hilversum en Hilversum Sportpark. Over die andere spoorwegovergang bij Hilversum Sportpark stoppen ze pas daarna, en rond station Hilversum heb je toch geen spoorwegovergang meer?

Is dat dan wel een nauwkeurige test?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:50
Fiber schreef op donderdag 24 november 2016 @ 17:27:
Er komt hier in de buurt een tunnel, 3 keer raden wat die mag kosten als gemeente-uitgave natuurlijk.
https://www.rijksoverheid...ang-vierpaardjes-in-venlo
18 miljoen van de overheid en 15 van de gemeente als ik het goed begreep!

Maar goed, jaarlijks gooit zich daar wel iemand voor de trein en er fietsen heel veel mensen door dichte bomen, recent nog een persoon met scootmobiel dood gereden. Daarom werd deze een hele tijd permanent bewaakt door de gemeente, best triest dat het moet eigenlijk.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Trainhunter2009 schreef op zondag 20 november 2016 @ 20:38:
Even een intermezzo in de overweg klucht:
In een Transatlantische reclame render kwam iemand iets opmerkelijks tegen!
[afbeelding]
Dat is gewoon een gesoepte VIRM :D. Die Stadler KISS lijkt me inderdaad redelijker ;)

Maar over het Koninklijk Rijtuig. Het is nog steeds zo dat er een schouwtrein voorop rijdt, om het het spoor te controleren? In 2012 bij de opening van de Hanzelijn was dit wel zo. Vele gejuich toen de schouwloc binnen kwam rijden, terwijl er ging wagons aan hingen. Prachtig ;).

[ Voor 23% gewijzigd door AW_Bos op 30-11-2016 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
M
Tralapo schreef op woensdag 30 november 2016 @ 10:58:
Vraagje voor de kenners: waarom wordt de Koninklijke trein, slechts drie rijtuigen, voorzien van 2 TRAXX-locs? Is dat puur show? Een soort protocol? Of heeft het wel degelijk een specifiek doel?

[afbeelding]
https://twitter.com/VoetTijmen/status/803890624835518464
Mooie trein op de achtergrond. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
AW_Bos schreef op woensdag 30 november 2016 @ 21:50:
[...]

Dat is gewoon een gesoepte VIRM :D. Die Stadler KISS lijkt me inderdaad redelijker ;)

Maar over het Koninklijk Rijtuig. Het is nog steeds zo dat er een schouwtrein voorop rijdt, om het het spoor te controleren? In 2012 bij de opening van de Hanzelijn was dit wel zo. Vele gejuich toen de schouwloc binnen kwam rijden, terwijl er ging wagons aan hingen. Prachtig ;).
Ja dat is het, maar wel door een bedrijf wat meedeed om Europese treinen te verkopen. Heb de discussie niet gevolgd en ook niet meer nagetrokken. Vond het wel een leuk plaatje wat ik jullie niet wilde onthouden ;) Kwam nog wel tegen dat de Stadler het idd is geworden.
Als ik in de gelegenheid ben zal ik is zoeken naar dat gesoepte ding.

Met zekerheid durf ik het niet te zeggen, maar volgens mij is dat protocol niet veranderd en gaat er eerst een schouwloc/-trein voor de "Koninklijke" uit. Dat zal vast nu ook gebeurt zijn.

@Luke!

Zekerweten :*) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Luke! schreef op woensdag 30 november 2016 @ 21:53:
M
[...]
Mooie trein op de achtergrond. O+
Die moeten we er eigenlijk wel voor soepen, hé ;)?

Oh ja, voor de liefhebbers, hier de video van Omroep Flevoland met toen de Hanzelijn geopend werd in 2012.

Let even op 1:05:20, waarin mijn naam genoemd werd ;). Hoewel ze suggereren dat ik in de Koninklijke trein zat, is daar niks van waar. Het was een extra trein voor genodigden die erachter reed, een hagelnieuwe DDZ, vers uit de werkplaats ;).

[ Voor 50% gewijzigd door AW_Bos op 30-11-2016 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 09:49

Goner

What can I do you for ?

Wordt station Blaak a.s. weekend (en begin v/d week?) echt gesloten ??
Er werd iets omgeroepen op station Lombardijen maar doordat er constant verkeer onderdoor raast, versta je geen r**t van de omroepen.

ik kan er hier niks over vinden :
http://www.ns.nl/reisinfo...3-zondag-18-december.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Ja, Rotterdam Blaak wordt van 3 tot en met 6 december niet bediend.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Goner schreef op donderdag 1 december 2016 @ 16:51:
Wordt station Blaak a.s. weekend (en begin v/d week?) echt gesloten ??
Er werd iets omgeroepen op station Lombardijen maar doordat er constant verkeer onderdoor raast, versta je geen r**t van de omroepen.

ik kan er hier niks over vinden :
http://www.ns.nl/reisinfo...3-zondag-18-december.html
Of je volgt het nieuws :)
Rotterdam Blaak
Tijdens de werkzaamheden worden ook de perrons van Rotterdam Blaak en Rotterdam Zuid 4 tot 8 centimeter verlaagd, zodat de perronhoogte beter aansluit bij de treinen. Op Rotterdam Blaak moet het perron verlaagd worden door beton te frezen. Dat zorgt voor de nodige overlast, daarom heeft NS besloten dat er tussen 3 en 6 december geen treinen stoppen op Rotterdam Blaak. Dat geldt ook voor de periode 7 januari tot en met 10 januari.
Zie http://www.treinreiziger....eden_willemstunnel-147817

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Over verlagen van perrons gesproken, hoe is het met dat ene Duitse station afgelopen? _O-

Raven in "Het grote spoorwegentopic deel 22"

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 01-12-2016 17:42 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Trainhunter2009 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 22:02:
Met zekerheid durf ik het niet te zeggen, maar volgens mij is dat protocol niet veranderd en gaat er eerst een schouwloc/-trein voor de "Koninklijke" uit. Dat zal vast nu ook gebeurt zijn.
Heb gistermorgen gezorgd dat ik ruim voor tijd ergens langs de baan stond voor een plaatje, maar heb geen speciale schouwtrein voorbij zien komen. Misschien was er gewoon een 'mannetje' meegestuurd in een van de treinen er vooruit. Amsterdam-Utrecht is best een druk stukje spoor :P

Het treintje waar Luke! het over had stond ook klaar in de queue, gelijk maar even gepubliceerd :P

[ Voor 11% gewijzigd door sanfranjake op 01-12-2016 18:49 ]

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Mag hopen dat ze het perron niet 4-8cm gaan frezen... :P
Pagina: 1 ... 94 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.