Het grote spoorwegentopic deel 22 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 103 Laatste
Acties:
  • 532.800 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:46
Onbekend schreef op woensdag 02 november 2016 @ 21:27:
Er zitten metaaldeeltjes in en dat zal gerust wel de wielbanden beschadigen. Maar die zijn eenvoudiger te slijpen dan de rails.
En het zand zuigt volgens mij die olie uit de blaadjes een beetje op waardoor de olie minder geconcentreerd op de rails ligt en daardoor voor minder slecht grip zorgt.

Maar waarom rijden er dan geen treinen op het traject i.p.v. een max. snelheid van bijvoorbeeld 40 km/u in te voeren?
40km/h geeft een dusdanige vertraging dat andere treinen hier weer extra last van hebben. Ik begreep laatst ook dat het rondom enkelspoor kritischer is, omdat het risico op doorglijden voorbij een stoptonend sein groter is en dit ook de tegengestelde richting direct in gevaar brengt. Nu is het pas vanaf Veenendaal Centrum enkelspoor, maar het heeft er volgens mij wel mee te maken.
Zeus schreef op woensdag 02 november 2016 @ 22:08:
Is dit punctualiteit met of zonder treinen die uitvallen? In andere woorden; heb vaak genoeg +45 of zelfs +60 minuten vertraging gehad in Duitsland, maar de trein reed wel. In Nederland wordt regelmatig een trein opgeheven (de lalala rijdt vandaag niet). Lijkt me lastig vergelijken wanneer punctualiteit anders gemeten wordt?
Punctualiteit wordt in NL gemeten op de aankomsttijd op een grote knoop. Deze wordt gemeten op < 3 en < 5 minuten. Opgeheven treinen tellen niet mee, waardoor het voor de statistieken slim kan zijn om een trein met grote vertraging op te heffen. Tegelijkertijd is het aantal opgeheven treinen volgens mij ook een KPI.

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
ProRail gaat vijfhonderd onbewaakte spoorwegovergangen beter beveiligen. De spoorbeheerder gaat de komende maanden zeven nieuwe systemen testen die weggebruikers erop attent maken dat ze een overweg naderen en waarschuwen als er een trein aankomt.

De effectiefste manier om ongelukken te voorkomen, is overwegen vervangen door tunnels en bruggen. Dat is op veel plekken gedaan, maar nog altijd telt Nederland zo'n 2.500 overwegen.

Een op de vijf is onbewaakt. Een oproep van ProRail om met slimme ideeën te komen die de veiligheid van die overgangen verbeteren, leverde dit jaar 62 inzendingen op. De komende maanden wordt de haalbaarheid van zeven van die systemen getest.

Een van de ideeën is om mensen via telefoon of navigatie een seintje te geven als ze een onbewaakte overweg naderen. Ook worden interactieve systemen getest waarmee weggebruikers worden gewaarschuwd met licht, geluid en trillingen.

Volgens een woordvoerder van ProRail moet in januari duidelijk zijn welke ideeën haalbaar zijn om in de praktijk te testen. Dit jaar vonden twintig ongevallen plaats bij spoorwegovergangen in Nederland, waarbij vier dodelijke slachtoffers vielen.

De meeste onbewaakte overgangen liggen in havengebieden en de noordelijke provincies. Met name daar is betere signalering prioriteit. Omdat veel mensen daar op vakantie gaan, kennen ze de omgeving minder goed en dat kan voor ongelukken zorgen, aldus ProRail.

Het aantal spoorwegovergangen in Nederland is de afgelopen jaren afgenomen 3016 in 2000 naar 2479 in 2014. Nieuwe spoorlijnen zoals de Hanzelijn en de hogesnelheidslijn hebben geen overgangen.
Bron: http://www.nu.nl/algemeen...e-spoorwegovergangen.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dit jaar vonden twintig ongevallen plaats bij spoorwegovergangen in Nederland, waarbij vier dodelijke slachtoffers vielen.
Maar wat is nu de oorzaak. Onbewaakte overgangen?

Volgens prorail zelf
Dit jaar vonden er 20 aanrijding plaats op overwegen. Vier mensen verloren daarbij het leven, 1 persoon raakte daarbij zwaargewond, 1 licht gewond. Ook raakte 6 treinreizigers licht gewond bij een aanrijding in Dalfsen. Gevaarlijk gedrag is de belangrijkste oorzaak van ongevallen bij overwegen. Veruit de meeste ongevallen vonden plaats op overwegen die voorzien zijn van lampen, bellen en spoorbomen. 7 van de 20 ongevallen vonden in 2016 plaats op niet actief beveiligde overwegen. Het aantal is aanrijdingen, dodelijke slachtoffers en gewonden is wel lager dan voorgaande jaren. Toch blijft het nodig campagne te voeren. Tegenover die 4 dodelijke slachtoffers staat een veelvoud aan mensen die door het oog van de naald kruipen en hun onbezonnen actie niet met hun leven bekopen. Te vaak denken mensen dat het ze nog even onder de slagbomen door kunnen glippen. Door ‘stoer’ gedrag bij overwegen zijn jongeren vaker betrokken bij net-niet ongelukken bij overwegen. Niet doen dus! 1 minuut tijdswinst is je leven niet waard.
Klinkt toch echt alsof de overweg niet het probleem is, maar eerder darwin-award kandidaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Hangt er net ook een beetje vanaf hoe je de cijfers bekijkt. Ook met deze cijfers kan je zeggen dat ongelukken op onbeveiligde overwegen vaker voorkomen dan op beveiligde overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gelukkig gaat het heel vaak net goed. Ik denk dat iedere machinist (* EDIT inclusief) wel een aantal bijna-aanrijdingen heeft meegemaakt. Die zie je uiteraard niet terug in de cijfers.

Zoals laatst tussen Zevenbergen en Lage Zwaluwe: je komt de bocht omzeilen met 130 km/u en een boer is nog bezig met z'n trekker om het onbewaakte overpad tussen twee weilanden over te steken en leek daar wat problemen te hebben. Voor een trein is het dan al te laat om te remmen, maar gelukkig kon de boer toch nog wegkomen en op tijd het overpad vrij maken.
Dat soort incidenten worden eigenlijk nooit gemeld. Je meldt het hooguit even bij jouw eigen teammanager, zodat die er ook van af weet (voor het geval het in de toekomst psychologische problemen met zich mee brengt of er een gebeurtenis is die net de druppel is). Verder gebeurd er eigenlijk niets mee. De boer is zich natuurlijk ook rot geschrokken en zal de volgende keer wel drie keer uitkijken voor hij opnieuw die oversteek waagt.

Een heel bekend voorbeeld is het overpad bij Heemstede-Aerdenhout. Daar is al jaren een rel om: de buurtbewoners willen het overpad houden, ProRail (en de meeste collega's die ik daarover heb gesproken) willen het overpad weg. Het gaat gewoon te vaak maar net goed. Mensen kijken gewoon niet voor ze dat overpad op lopen of fietsen.

[ Voor 14% gewijzigd door EDIT op 03-11-2016 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maardiweb schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:03:
[...]

40km/h geeft een dusdanige vertraging dat andere treinen hier weer extra last van hebben. Ik begreep laatst ook dat het rondom enkelspoor kritischer is, omdat het risico op doorglijden voorbij een stoptonend sein groter is en dit ook de tegengestelde richting direct in gevaar brengt. Nu is het pas vanaf Veenendaal Centrum enkelspoor, maar het heeft er volgens mij wel mee te maken.

[...]
Er kan maar 1 trein tegelijk op dat stuk enkel
spoor, want het loopt dood en er kan on Rhenen geen trein gestald worden omdat er niet meer is dan 2 spoorstaven en 1 perron.

De spitstreinen komen echter niet voorbij station Veenendaal Centrum, want die keren daar. Na dit station heb je eerst nog een stukje dubbel spoor voor het enkel wordt. Op dat stukje enkel spoor rijden dus altijd maar 2 treinen per uur, of het nou glad is of niet.

Het grote probleem ligt tussen Utrecht en Veenendaal De Klomp. Op de Haar tot Veenendaal Centrum rijdt hooguit elke 15 minuten een sprinter in beide richtingen. Dan kun je een aardig eindje doorschieten zonder op je voorganger te kunnen botsen.

Vanmorgen trouwens maar 1 trein geschrapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
EDIT schreef op donderdag 03 november 2016 @ 14:57:

Een heel bekend voorbeeld is het overpad bij Heemstede-Aerdenhout. Daar is al jaren een rel om: de buurtbewoners willen het overpad houden, ProRail (en de meeste collega's die ik daarover heb gesproken) willen het overpad weg. Het gaat gewoon te vaak maar net goed. Mensen kijken gewoon niet voor ze dat overpad op lopen of fietsen.
Maar goed, wat voor "innovatieve" oplossingen zijn daar voor? Als je dit wil gaan oplossen met een smartphone moet je a) weten waar die smartphone zich exact bevindt, en dat kun je uitzetten (als je al een smartphone bij je hebt en die app geinstalleerd hebt en je er op let en en en) en b) exact weten waar de trein zich bevindt, en dat wordt ook niet continu doorgegeven.

Kun je dan niet beter bellen en lampen bij elk overpad zetten?
Ja, dat kost wat, maar wat kost zo'n innovatieve oplossing en wat lost die op?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Maasluip schreef op donderdag 03 november 2016 @ 15:33:
[...]

Maar goed, wat voor "innovatieve" oplossingen zijn daar voor? Als je dit wil gaan oplossen met een smartphone moet je a) weten waar die smartphone zich exact bevindt, en dat kun je uitzetten (als je al een smartphone bij je hebt en die app geinstalleerd hebt en je er op let en en en) en b) exact weten waar de trein zich bevindt, en dat wordt ook niet continu doorgegeven.

Kun je dan niet beter bellen en lampen bij elk overpad zetten?
Ja, dat kost wat, maar wat kost zo'n innovatieve oplossing en wat lost die op?
Dit, want ze willen al signaleren dat er een trein bij die overweg rijdt. Zet er een paar lampen neer en iedereen weet het. Lijkt mij verreweg het goedkoopst.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Was het maar zo'n feest. Mensen denken: 'ach, het gaat nog wel' en steken de overweg over terwijl de lampen al knipperen of de bomen gesloten zijn. En toen kwam opeens de trein van de andere kant er óók aan, die net iets eerder was...

Overigens geloof ik ook niet dat een smartphone-app of zoiets gaat helpen. Een dooddoener (no pun intended), maar de meest veilige overweg is geen overweg. Ik geloof ook niet dat het gedrag van mensen veranderd is (ook in de vorige eeuw liepen mensen onder de gesloten bomen door en gebeurden er ongelukken op overwegen).
Ik zou ook niet weten wat er daadwerkelijk aan oplossingen zou werken. Je kan mensen nog zo waarschuwen met lampen, spoorbomen en bellen, maar zolang mensen blijven denken dat het niet voor hen geldt blijf je deze situaties houden.

Edit: ik zit even die filmpjes te kijken van die ProRail campagne. Ik begrijp echt niet dat iemand zo z'n leven op het spel wil zetten om een trein te halen of een minuutje eerder ergens te zijn :X |:(

[ Voor 17% gewijzigd door EDIT op 03-11-2016 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:45
Welke idioot heeft die voice-over verzonnen 😑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Normaal zou ik zeggen, laat Darwin zijn werk doen. Maar gezien er meestal veel omstanders (en machinist) zijn en het resultaat van een trein vs persoon ook niet best voor je eetlust zijn, lijkt me dat toch niet de handigste oplossing :)

Overigens heb ik het idee dat mensen sowieso weinig met eigen veiligheid bezig zijn. Of dat nu bij een spoorwegovergang, in het verkeer, op een ladder of op een wandelvakantie in de bergen is.

Mensen hebben een bepaald doel voor ogen ("ik moet deze trein halen anders ben ik te laat voor de vergadering") en lijken dan oogkleppen op te krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door Skyaero op 03-11-2016 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 11:07

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Vinnienerd schreef op donderdag 03 november 2016 @ 16:49:
Welke idioot heeft die voice-over verzonnen 😑
Ik kan de filmpjes niet eens uitkijken met deze slechte voice-over. Ik vind het eerder hilarisch tintje dan confronterend :X. Bij de NMBS hadden ze echt een filmpje die je ook echt confronteerde met een gil, een aanstormende trein en dergelijke.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De filmpjes zijn dan ook bedoeld voor de jeugd, niet voor de volwassenen, maar dat lijkt mij duidelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:59

Onbekend

...

Een smartphone-oplossing vind ik ook niet zo verstandig. Mensen rijden op een spoorwergovergang af, en ineens gaat de telefoon. Dus ze bekijken de telefoon terwijl ze doorrijden......

Waarom is spoorwegovergang met een bel en knipperlichten geen betere oplossing? Of kunnen ze niet altijd garanderen dat de spoorwegovergang werkt als er een trein aan komt?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Onbekend schreef op donderdag 03 november 2016 @ 18:10:
Een smartphone-oplossing vind ik ook niet zo verstandig. Mensen rijden op een spoorwergovergang af, en ineens gaat de telefoon. Dus ze bekijken de telefoon terwijl ze doorrijden......

Waarom is spoorwegovergang met een bel en knipperlichten geen betere oplossing? Of kunnen ze niet altijd garanderen dat de spoorwegovergang werkt als er een trein aan komt?
Lokale beveiligingssystemen doet ProRail echt zelden aan, dus dan gaat het al snel in de papieren lopen. Je praat dan echt over serieus geld... een appje programmeren voor een paar duizend euro is er niks bij. Je ziet in het buitenland ook weleens knipperlampen die altijd knipperen als waakzaamheidsmiddel, maar vraag me af of dat na gewenning nog werkt.

Ik vroeg mij laatst ook al af waarom ze hier in Nederland geen hoogte begrenzers (waarschuwing) hebben voor de bovenleiding bij overwegen, in Japan zie je ze regelmatig;
Afbeeldingslocatie: https://sociorocketnewsen.files.wordpress.com/2013/12/railroad-crossing.jpg

je moet ze wel voortijdig neerzetten anders rijdt een vrachtwagen/kraan de constructie alsnog kapot met de bovenleiding erbij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

ArcticWolf schreef op donderdag 03 november 2016 @ 18:31:
[...]

Lokale beveiligingssystemen doet ProRail echt zelden aan, dus dan gaat het al snel in de papieren lopen. Je praat dan echt over serieus geld... een appje programmeren voor een paar duizend euro is er niks bij. Je ziet in het buitenland ook weleens knipperlampen die altijd knipperen als waakzaamheidsmiddel, maar vraag me af of dat na gewenning nog werkt.

Ik vroeg mij laatst ook al af waarom ze hier in Nederland geen hoogte begrenzers (waarschuwing) hebben voor de bovenleiding bij overwegen, in Japan zie je ze regelmatig;
[afbeelding]

je moet ze wel voortijdig neerzetten anders rijdt een vrachtwagen/kraan de constructie alsnog kapot met de bovenleiding erbij :P
Hangt de bovenleiding bij ons niet op iets van 4,50m/4,60m hoogte? In dit plaatje een meter lager. Geen normale vrachtwagen is zo hoog als 4,50m, tenzij hij zijn bak/silo/whatever omhoog heeft of bijzondere lading vervoert. Waarom dan al die moeite doen voor hoogtebalken?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-09 13:19

Goverman

not loaded

EWK schreef op donderdag 03 november 2016 @ 18:36:
[...]

Hangt de bovenleiding bij ons niet op iets van 4,50m/4,60m hoogte? In dit plaatje een meter lager. Geen normale vrachtwagen is zo hoog als 4,50m, tenzij hij zijn bak/silo/whatever omhoog heeft of bijzondere lading vervoert. Waarom dan al die moeite doen voor hoogtebalken?
Ik denk eigenlijk dat dit portaal niet (primair) bedoeld is voor de bovenleiding. Ik denk dat het meer voor het tunneltje op de achtergrond is. Een trein met pantograaf lijkt me wat hoger te zijn dan 3,60 meter. Dus moet die draad alleen al daarom hoger hangen.

Ik meende uit de wandelgangen te hebben gehoord dat de rijdraad op 5,5 meter boven de spoorstaven hangt.

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Skyaero schreef op donderdag 03 november 2016 @ 16:59:
Normaal zou ik zeggen, laat Darwin zijn werk doen. Maar gezien er meestal veel omstanders (en machinist) zijn en het resultaat van een trein vs persoon ook niet best voor je eetlust zijn, lijkt me dat toch niet de handigste oplossing :)
Ik zou geen mcn willen zijn alleen al hierom. Ook bijna-aanrijdingen zoals EDIT omschrijft lijken me al een nachtmerrie.
Hoewel ik een overweg als techneut een prachtige installatie vind (een ahob met houten bomen :9 ) worden ze beter allemaal opgeheven, inclusief onbewaakt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
EDIT schreef op donderdag 03 november 2016 @ 15:48:
Was het maar zo'n feest. Mensen denken: 'ach, het gaat nog wel' en steken de overweg over terwijl de lampen al knipperen of de bomen gesloten zijn. En toen kwam opeens de trein van de andere kant er óók aan, die net iets eerder was...
Nee, maar wat je zegt, als er slagbomen staan en mensen gaan er nog aan voorbij, dan helpt een app op een smartphone ook niet. Want wat zegt nu beter "er komt een trein aan" dan een slagboom die dicht is, rode lampen die knipperen en bellen die rinkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Goverman schreef op donderdag 03 november 2016 @ 18:53:
[...]

Ik denk eigenlijk dat dit portaal niet (primair) bedoeld is voor de bovenleiding. Ik denk dat het meer voor het tunneltje op de achtergrond is. Een trein met pantograaf lijkt me wat hoger te zijn dan 3,60 meter. Dus moet die draad alleen al daarom hoger hangen.

Ik meende uit de wandelgangen te hebben gehoord dat de rijdraad op 5,5 meter boven de spoorstaven hangt.
Dat klopt wel ongeveer, er zijn een paar plaatsen waar ze ietsjes lager hangen bij viaducten en dergelijke maar dat zijn zeer kleine afwijkingen. Uitzondering was de Zoetermeerlijn waar de draad een flink stuk lager hing (4,3 meter boven spoorstaaf). Daardoor was alleen SGM daar toegelaten.

Veel lager dan 5 meter is in Nederland ook niet echt mogelijk, Een dubbeldekker is 4,6 meter hoog boven spoorstaaf. Reken daar nog een stroomafnemer bij op :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:50
[...]

Hangt de bovenleiding bij ons niet op iets van 4,50m/4,60m hoogte? In dit plaatje een meter lager. [...]
5,5 meter zelfs. Dus 2 meter hoger dan wat deze borden aangeven. Dat is normaal ruim genoeg voor elk voertuig wat je op de weg tegenkomt.
EDIT schreef op donderdag 03 november 2016 @ 14:57:
Zoals laatst tussen Zevenbergen en Lage Zwaluwe: je komt de bocht omzeilen met 130 km/u en een boer is nog bezig met z'n trekker om het onbewaakte overpad tussen twee weilanden over te steken en leek daar wat problemen te hebben. Voor een trein is het dan al te laat om te remmen, maar gelukkig kon de boer toch nog wegkomen en op tijd het overpad vrij maken.
[...]
Kom je dan ook echt toeterend en glijdend met piepende wielen de bocht om zetten? Dan zal die boer in ieder geval goed geschrokken zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Goverman schreef op donderdag 03 november 2016 @ 18:53:
[...]

Nu je het zegt, keren tussen de spoorwegovergang en die brug verderop lijkt me vrij lastig met een oplegger, dus dat makes sense.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ja sorry plaatje was niet helemaal juist :P
Hoogtebalk moet op 4,60 komen in NL, minimum bovenleiding hoogte is 4,80 meter.

Wat denk je dat het kost als er een vrachtwagen met kraan of kraan met de giek door de bovenleiding rijdt? En dan nog al die treinen die niet kunnen rijden... leuk tijdens de spits.

Kan een hoop ellende schelen, bij viaducten wordt het wel toegepast:
http://www.stefanverkerk....le_opnieuw_kapot_gereden/
http://www.stefanverkerk....ogtebalk_blaloweg_zwolle/

Beter die balk aan gort dan de bovenleiding.

edit;
deze zocht ik:
Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/_dQ2UwzV0GUI/S91VN1w0fjI/AAAAAAAACYA/GtLof2_6Jxk/s1600/L1010842.JPG

[ Voor 26% gewijzigd door ArcticWolf op 03-11-2016 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

[...]

Knipperlampen die constant aan staan alleen zullen inderdaad niet voldoende zijn. Dit heeft het zelfde effect als de bestaande andreaskruisen.

Maar hoe duur kost het om bijvoorbeeld een AKI (of een WIDO) aan te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Onbekend schreef op donderdag 03 november 2016 @ 20:27:
[...]

Knipperlampen die constant aan staan alleen zullen inderdaad niet voldoende zijn. Dit heeft het zelfde effect als de bestaande andreaskruisen.

Maar hoe duur kost het om bijvoorbeeld een AKI (of een WIDO) aan te leggen?
Je moet assentellers of ES-lassen inbrengen voor de aankondiging en afrij detectie anders blijft de overweg veel te lang dicht of knipperen. Dus beveiligingsontwerp = RVTO wijziging en dan komt er uit de regelgeving weer dat er een mini AHOB geplaatst moet worden en dan ben je zo een paar ton kwijt.
Dit jaar vonden er 20 aanrijding plaats op overwegen. Vier mensen verloren daarbij het leven, 1 persoon raakte daarbij zwaargewond, 1 licht gewond. Ook raakte 6 treinreizigers licht gewond bij een aanrijding in Dalfsen. Gevaarlijk gedrag is de belangrijkste oorzaak van ongevallen bij overwegen. Veruit de meeste ongevallen vonden plaats op overwegen die voorzien zijn van lampen, bellen en spoorbomen. 7 van de 20 ongevallen vonden in 2016 plaats op niet actief beveiligde overwegen. Het aantal is aanrijdingen, dodelijke slachtoffers en gewonden is wel lager dan voorgaande jaren. Toch blijft het nodig campagne te voeren. Tegenover die 4 dodelijke slachtoffers staat een veelvoud aan mensen die door het oog van de naald kruipen en hun onbezonnen actie niet met hun leven bekopen. Te vaak denken mensen dat het ze nog even onder de slagbomen door kunnen glippen. Door ‘stoer’ gedrag bij overwegen zijn jongeren vaker betrokken bij net-niet ongelukken bij overwegen. Niet doen dus! 1 minuut tijdswinst is je leven niet waard.
Zo te zijn de onbewaakte overwegen niet het probleem, maar ik snap EDIT wel bv... moest een tijdje geleden wachten bij een onbewaakt overpad (ANWB fietsroute) in Nuth en daar staken mensen echt over zonder te kijken 8)7 het was een simpel stabag overpad en een man in een elektrische rolstoel kwam er bijna vast te zitten.
Het plan van ProRail is ook om uiteindelijk alle onbewaakte overpaden te saneren, wij gaan er as. jaar ook weer wat saneren in Overijsel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

ArcticWolf schreef op donderdag 03 november 2016 @ 20:46:
Dus beveiligingsontwerp = RVTO wijziging en dan komt er uit de regelgeving weer dat er een mini AHOB geplaatst moet worden en dan ben je zo een paar ton kwijt.
Dus de regelgeving voorkomt gewoon dus dat onbewaakte spoorwegovergangen iets beter worden. :X

En die paar ton voor een "eenvoudige" spoorwegovergang is inderdaad aardig wat geld.
Het plan van ProRail is ook om uiteindelijk alle onbewaakte overpaden te saneren, wij gaan er as. jaar ook weer wat saneren in Overijsel
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcop23 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 19:34:
[...]

Kom je dan ook echt toeterend en glijdend met piepende wielen de bocht om zetten? Dan zal die boer in ieder geval goed geschrokken zijn...
Misschien iets overdreven, maar inderdaad, als er voor mijn neus iets stil staat op een overweg, dan trek ik die remhendel wel door het dashboard heen. Niet dat het de aanrijding dan voorkomt (daar is de remweg veel te lang voor), maar je kunt hooguit de klap dan verzachten. En tyfoneren inderdaad (een toeter hebben wij niet :P).
Overigens is het natuurlijk wel zo dat je standaard al behoorlijk dicht bij komt. Ik zat laatst eens te tellen, maar tussen de tijd dat de bomen daadwerkelijk dicht zitten en mijn trein er overheen rijdt, zit slechts een seconde of 6-8. Als iemand dus, nadat de bomen al gesloten zijn, nog over gaat steken, dan scheelt dat hooguit enkele secondes.
Over dat fenomeen heb ik een paar jaar terug al eens wat geschreven: EDIT's schrijfsels: Een minuut of je leven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ambitie gemeente Enschede: binnen 30 minuten met trein in Zwolle
ENSCHEDE - Binnen een half uur met de trein vanaf Enschede naar Zwolle, Arnhem en Münster. Dat is een van de bereikbaarheidsdoelstellingen van de gemeente Enschede.

“Enschede is de grootste stad van Oost Nederland. De bereikbaarheid vanuit grote steden om ons heen laat sterk te wensen over", meldt wethouder mobiliteit en bereikbaarheid Hans van Agteren. Om de doelstelling te behalen wordt er de komende tijd gewerkt aan een zogenoemde 'roadmap', een soort stappenplan.

Euregio
Enschede zet ook in op een maximale reistijd van één uur van deur tot deur binnen de Euregio. Uit onderzoek blijkt namelijk dat werknemers dat zien als maximale reistijd voor woon/werkverkeer.

Ambities
In 2017 stelt Enschede een bereikbaarheidsagenda vast. Enkele belangrijke voorbeelden van de bereikbaarheidsambities zijn:
  • Verbreding N35 naar 2x2 baans richting Zwolle.
  • Verbreding N35 naar 2x2 baans naar de Duitse grens.
  • In samenwerking met onze Duitse partners de B54 naar Münster 2x2baans
  • Snelle IC treinverbindingen tussen Enschede - Zwolle en Enschede - Münster (max reistijd van een half uur).
  • Snelle IC verbinding naar Amsterdam (maximaal anderhalf uur).
"We willen de bereikbaarheid verbeteren. Daarmee stimuleren we onze economie en worden we aantrekkelijker om te wonen en te werken", aldus de wethouder.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Ik heb het even moeten opzoeken: http://www.euregio.eu/nl
De Euregio probeert om alle belemmeringen tussen Duitsland en Nederland weg te halen en is een gebied bestaande uit Achterhoek, Twente en NO-Overijssel in Nederland en Münsterland, Grafschaft Bentheim en Osnabrücker Land in Duitsland.

Die ambities zijn leuk, maar dan moet dat spoor naar Duitsland geëlektrificeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Arnhem wordt in de aanhef genoemd, verder niet meer?

Maar Enschede - Zwolle is 68,5 km. In een half uur is dat 137 km/h gemiddeld. Veel succes met een NS die totaal geen ambities heeft op het gebied van hoge snelheid. Je gaat dit ook niet redden met een maximum snelheid van 160 km/h.
Het zou wel mooi zijn dat er eens wat beweging in de spoorsector komt. Er lijkt zelfs geen ambitie te zijn om trajecten waar je de maximum snelheid nog geen 140 is (zoals Boxtel - Utrecht, het grootste deel van Arnhem - Zwolle, het hele stuk van Weesp tot Enschede) to opwaarderen naar 140, laat staan 160.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Een sneltrein/IC vanaf Enschede naar Zwolle lijkt me ook nogal lastig in combinatie met de stoptrein/sprinter die er nu al rijdt op de vele stukken enkelspoor daar.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zwolle - Enschede wordt volgend jaar opgewaardeerd, maar dat soort dingen komen niet in het nieuws...

Overigens zit de grootste snelheidsbeperking in de bovenleiding. B1 heeft een beperking van 100 zonder Y draad en 140 met Y draden. Daarnaast moeten alle betonnen kolommen binnen aanzienlijke tijd vervangen worden. Ik denk dat we binnen een paar jaar de eerste vernieuwingscontracten van B1 naar een B4-achtig systeem voor 3kV gaan zien.
Er wordt waarschijnlijk gewacht met opwaarderen omdat het onderzoek voor de ombouw naar 3kV nog niet klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 12:36
Maasluip schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 10:03:
Het zou wel mooi zijn dat er eens wat beweging in de spoorsector komt. Er lijkt zelfs geen ambitie te zijn om trajecten waar je de maximum snelheid nog geen 140 is (zoals Boxtel - Utrecht, het grootste deel van Arnhem - Zwolle, het hele stuk van Weesp tot Enschede) to opwaarderen naar 140, laat staan 160.
Migrator schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 10:12:
Een sneltrein/IC vanaf Enschede naar Zwolle lijkt me ook nogal lastig in combinatie met de stoptrein/sprinter die er nu al rijdt op de vele stukken enkelspoor daar.
Deze combinatie vat het mooi samen: Zolang de IC en de sprinter op hetzelfde spoor rijden, kun je niet veel met een hogere snelheid, de IC moet toch telkens op het boemeltje wachten.
Maar Boxtel-Utrecht vind ik sowieso wel een mooi traject voor spoorverdubbeling en daarmee aanleg van 3kV en ERTMS en snelheidsverhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ArcticWolf schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 10:40:
Zwolle - Enschede wordt volgend jaar opgewaardeerd, maar dat soort dingen komen niet in het nieuws...

Overigens zit de grootste snelheidsbeperking in de bovenleiding. B1 heeft een beperking van 100 zonder Y draad en 140 met Y draden. Daarnaast moeten alle betonnen kolommen binnen aanzienlijke tijd vervangen worden. Ik denk dat we binnen een paar jaar de eerste vernieuwingscontracten van B1 naar een B4-achtig systeem voor 3kV gaan zien.
Er wordt waarschijnlijk gewacht met opwaarderen omdat het onderzoek voor de ombouw naar 3kV nog niet klaar is.
Juist op het stuk Amersfoort - Deventer zit als ik het mij goed herinner een week aan herstelwerkzaamheden een groot stuk met betonnen kolommen voor de bovenleiding.

Dat zou een logisch moment zijn om dat traject op te waarderen naar 140km/h?
Weinig winst trouwens: Niet in een uur van Enschede naar Amsterdam, niet in twee uur, maar in 1:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Arnhem wordt in de aanhef genoemd, verder niet meer?

Maar Enschede - Zwolle is 68,5 km. In een half uur is dat 137 km/h gemiddeld. Veel succes met een NS die totaal geen ambities heeft op het gebied van hoge snelheid. Je gaat dit ook niet redden met een maximum snelheid van 160 km/h.
Vanaf december 2017 rijdt Syntus daar (elektrisch!), wellicht hebben zij wel die ambities?
Ik geef je weinig kans overigens, voordat de provincie / euregio de benodigde spoorverdubbeling hiervoor heeft bekostigd zijn we wel weer even verder :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ANdrode schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 13:33:
[...]

[...]

Juist op het stuk Amersfoort - Deventer zit als ik het mij goed herinner een week aan herstelwerkzaamheden een groot stuk met betonnen kolommen voor de bovenleiding.

Dat zou een logisch moment zijn om dat traject op te waarderen naar 140km/h?
Weinig winst trouwens: Niet in een uur van Enschede naar Amsterdam, niet in twee uur, maar in 1:50
Tja kan, ik denk dat ze berekend hebben dat die 10 minuten tijdswinst niet past in de dienstregeling of opweegt tegen de kosten om het wel passend te krijgen.
OV Saal bv. heeft honderden miljoenen gekost omdat alle trajecten van en naar Schiphol opnieuw zijn doorberekend met soms vergaande wijzigingen.

Overigens komen er as. jaren enkele snelheidsverhogende projecten in het oosten aan de beurt, alleen de prio zit hem voor 2016 en 17 nog in de randstad.
En dan van 2017 ~ 2020 weer voornamelijk in het oosten/noorden en vanaf 2020 weer in de randstad. (even kort gezegd).
Maardiweb schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 14:06:
[...]

Vanaf december 2017 rijdt Syntus daar (elektrisch!), wellicht hebben zij wel die ambities?
Ik geef je weinig kans overigens, voordat de provincie / euregio de benodigde spoorverdubbeling hiervoor heeft bekostigd zijn we wel weer even verder :z
even mijzelf quoten ;)
ArcticWolf schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 10:40:

*knip*

[ Voor 22% gewijzigd door ArcticWolf op 04-11-2016 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Je quote jezelf om aan te geven dat je dit al gemeld had? Of omdat er spoorverdubbeling aan komt? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maardiweb schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 14:10:
[...]

Je quote jezelf om aan te geven dat je dit al gemeld had? Of omdat er spoorverdubbeling aan komt? :+
Nee er loopt een project voor de snelheidsverhoging, geen spoorverdubbeling :P maar idd om aan te geven dat ik het al gemeld :+
Maar het zal wel in de dienstregeling passen anders zouden ze het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Ha OK. Met mijn bericht wilde ik vooral de focus naar Syntus verleggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naar mijn weten heeft de provincie heeft het besluit genomen tot elektrificatie van het baanvak en dus elektrisch rijden... wat de snelheidsverhoging afdwingt anders was elektrificatie ook niet nodig geweest :P
De snelheid gaat overigens van 100 naar 140 voor de belangstellenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kan mij vergissen, maar is die snelheid daar een tijd geleden ook niet gewoon 140 geweest? Ik meen mij te herinneren dat je dat met dm'90 precies haalde voor je weer moest gaan remmen :P
Maar volgens mij was dat nog voor de bak bij Nijverdal aangelegd werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 16:28

mrsar

waar een sar is,is een wodka

[...]

Je ziet in het buitenland ook weleens knipperlampen die altijd knipperen als waakzaamheidsmiddel, maar vraag me af of dat na gewenning nog werkt.
nee, hoor de trams in de stad (Amsterdam) ook al lang en breed niet meer,inderdaad gewenning

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:24
Hebben ze nou de reisinformatieschermen aangepast, samen met de website om verbinding te maken met WiFi in de trein? Valt mij ineens op in deze VIRM naar Vlissingen (9594)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ergens in de komende tijd (ruim nemen, het zou ook goed nog enkele jaren kunnen duren :P) zou er wel een grote update van het OBIS systeem moeten komen. Wellicht dat deze update nu al bij enkele treinen is geïnstalleerd als proef.
Nu ben ik wel even benieuwd: heb je per ongeluk foto's gemaakt of kan je vertellen wat er precies is aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Een restyling hoeft niet specifiek te maken te hebben met OBIS 2.0. Die stijl is voor zover ik weet gewoon opgebouwd uit HTML en vermoedelijk iets met sockets. Al jaren valt mij op de informatie van de werkzaamheden en verstoringen vaak buiten het vlak vallen waardoor de tekst met blauw-op-blauw onleesbaar is :+.

Toch ben ik wel benieuwd naar de verandering. Ik weet wel dat de FLIRT een simpelere interface heeft, als ik de interne Flirt-360 VR (rondleidings) app mag geloven. Misschien dat de NS daar heen naar toe werkt?

[ Voor 88% gewijzigd door AW_Bos op 07-11-2016 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Is iemand bekend met het fenomeen 'instapzone'? Ik zag vanmorgen op Maarssen opeens nieuwe, verlichte borden hangen. Nog in plastic, maar door de verlichting was duidelijk te lezen dat er 'instapzone begin/einde' op staat. Voor de mensen die Maarssen kennen: bij de trap en de wachtkamer.

Edit: lijkt een vrij kansloze poging de reizigers over de trein te verdelen.

[ Voor 12% gewijzigd door ijdod op 07-11-2016 10:59 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 15:31

icecreamfarmer

en het is

ijdod schreef op maandag 07 november 2016 @ 10:58:
Is iemand bekend met het fenomeen 'instapzone'? Ik zag vanmorgen op Maarssen opeens nieuwe, verlichte borden hangen. Nog in plastic, maar door de verlichting was duidelijk te lezen dat er 'instapzone begin/einde' op staat. Voor de mensen die Maarssen kennen: bij de trap en de wachtkamer.

Edit: lijkt een vrij kansloze poging de reizigers over de trein te verdelen.
Yep den bosch heeft matrixborden en ik moet zeggen dat werkt vrij aardig.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Op Maarssen zijn het vaste borden op de plek waar iedereen al staat (namelijk onder aan de trap).

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die matrix op Den Bosch is uitgezet en komt ook niet meer terug daar.
Een doorontwikkeling komt met een half jaartje op Schiphol te hangen en als het goed is volgen dan nog Amsterdam Zuid en Utrecht Centraal.
Samen met de instapzones vormt het een poging om de reizigers beter over de trein te verspreiden en sneller in- en uit te laten stappen. Echter moet dan ook de machinist meewerken (die moet de trein precies bij het juiste bord neerzetten) en de trein moet ook op de geplande lengte rijden.
De grote vraag is of reizigers zich ook maar iets gaan aantrekken van deze bebording:
Ik was een paar weken terug weer eens op Den Bosch, en ondanks dat er keurig de treinsamenstelling werd weergegeven op het bord en de machinist precies op de goede plek stopte (keurig bij de trappen) en de deuren dus ook precies overeen kwamen met de getoonde informatie op het display, trokken de mensen zich er niets van aan, met als gevolg dat het alsnog minuten duurde voor iedereen was ingestapt omdat iedereen zich door dezelfde deur wilde wringen.
Datzelfde fenomeen zie ik ook heel vaak op Amsterdam en Schiphol. Ondanks dat er nog vijf minuten tot vertrektijd zijn, stapt iedereen bij de eerste deur naar binnen, en staat het daar al snel vol. Een paar bakken verderop kan je vervolgens een kanon afschieten.
Met die instapzones en de juiste bebording voor de machinist wordt dit hopelijk een beetje goed verspreid over de trein. Dan gaat het in- en uitstappen vlotter en is het comfortabeler voor iedereen.

Ik heb het overigens uiteraard niet over die spitstreinen die van voor naar achter helemaal vol zitten, daar gaat dit natuurlijk niets helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
EDIT schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:51:
Ik was een paar weken terug weer eens op Den Bosch, en ondanks dat er keurig de treinsamenstelling werd weergegeven op het bord en de machinist precies op de goede plek stopte (keurig bij de trappen) en de deuren dus ook precies overeen kwamen met de getoonde informatie op het display, trokken de mensen zich er niets van aan, met als gevolg dat het alsnog minuten duurde voor iedereen was ingestapt omdat iedereen zich door dezelfde deur wilde wringen.
Misschien dat mensen het simpelweg niet weten wat het matrixbord betekent. Ik denk dat de meeste mensen ook niet weten wat de blauwe bordjes met het witte cijfer 2/4/6/8 betekent. Superhandig als je de treinlengte weet. :)
Datzelfde fenomeen zie ik ook heel vaak op Amsterdam en Schiphol. Ondanks dat er nog vijf minuten tot vertrektijd zijn, stapt iedereen bij de eerste deur naar binnen, en staat het daar al snel vol. Een paar bakken verderop kan je vervolgens een kanon afschieten.
Met die instapzones en de juiste bebording voor de machinist wordt dit hopelijk een beetje goed verspreid over de trein. Dan gaat het in- en uitstappen vlotter en is het comfortabeler voor iedereen.
Sssst, niet te hard. Nu heb ik op Adam C tenminste nog een rustige zitplaats. >:)

Maar alle gekkigheid op een stokje: Amsterdam Centraal is verwarrend. Sommige treinen staan er tien minuten stil ("oh de trein is er al, rennen"), de perronafstanden zijn lang en het is onduidelijk waar treinen precies stoppen (sommige treinen stoppen wel voor de perronwissel halverwege, andere treinen rijden door tot aan de achterzijde van de trein op het andere perrondeel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 17:56

mambo No5

Bad Apple?

Jammer dat dat ledbord op Den Bosch niet meer terug komt: ik vond 't altijd verrekte handig, ondanks dat niet altijd de juiste info getoond werd. :P

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr4il
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-08 10:19
EDIT schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:51:
Die matrix op Den Bosch is uitgezet en komt ook niet meer terug daar.

.....
Jammer, ik vond het toch wel heel handig! Hoewel, het meeste instapprofijt heb ik altijd gewoon van het checken hoe lang m'n trein is. Vooraan of achteraan instappen kan dan idd heel voordelig uitpakken :)

Tadaaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Skyaero schreef op maandag 07 november 2016 @ 12:01:
[...]

Misschien dat mensen het simpelweg niet weten wat het matrixbord betekent. Ik denk dat de meeste mensen ook niet weten wat de blauwe bordjes met het witte cijfer 2/4/6/8 betekent. Superhandig als je de treinlengte weet. :)
Uiteraard heb je daar een punt. Het verschil met de bordjes is uiteraard dat de bordjes ook nooit bedoeld waren voor de reizigers. Ook ik maak er uiteraard handig gebruik van als ik een keer als reiziger in de trein zit :P
Overigens heeft er bij Den Bosch volgens mij ook nog een hele uitleg gehangen van het matrixbord met alle symbolen en betekenissen, maar wellicht was dat nog tijdens de allereerste proef een aantal jaar terug, toen ook nog de actuele treinbezetting getoond werd.
[...]

Sssst, niet te hard. Nu heb ik op Adam C tenminste nog een rustige zitplaats. >:)

Maar alle gekkigheid op een stokje: Amsterdam Centraal is verwarrend. Sommige treinen staan er tien minuten stil ("oh de trein is er al, rennen"), de perronafstanden zijn lang en het is onduidelijk waar treinen precies stoppen (sommige treinen stoppen wel voor de perronwissel halverwege, andere treinen rijden door tot aan de achterzijde van de trein op het andere perrondeel).
Jep, dat is een van de grote nadelen van Amsterdam Centraal. Maar dan nog staat er een trein, er hangt een vertrekbord naast met de vertrektijd én een klok. Hoeveel meer info moet er dan gegeven worden om mensen te tonen dat ze nog vijf minuten hebben en dus best even kunnen doorlopen?
Is dan wellicht een metro-stijl vertrekbord handiger? Vertrek in 5 minuten, 4 minuten, enz.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Iets meer informatie over de eerste proef :P
http://treinenweb.nl/review/45

Daarna zijn de meet-installaties uit de treinen gehaald, en rijden de aangepaste treinen geen eigen omloop meer. Ook de NS-app toont nu in ieder geval de treinlengte.

[ Voor 56% gewijzigd door AW_Bos op 07-11-2016 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
EDIT schreef op maandag 07 november 2016 @ 13:01:
Maar dan nog staat er een trein, er hangt een vertrekbord naast met de vertrektijd én een klok. Hoeveel meer info moet er dan gegeven worden om mensen te tonen dat ze nog vijf minuten hebben en dus best even kunnen doorlopen?
Is dan wellicht een metro-stijl vertrekbord handiger? Vertrek in 5 minuten, 4 minuten, enz.?
Volgens mij overschat je nu de de kwaliteiten van de gemiddelde treinreiziger. :P Die kijkt alleen naar beneden op zijn smartphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002

MBV

EDIT schreef op maandag 07 november 2016 @ 13:01:
[...]

Uiteraard heb je daar een punt. Het verschil met de bordjes is uiteraard dat de bordjes ook nooit bedoeld waren voor de reizigers. Ook ik maak er uiteraard handig gebruik van als ik een keer als reiziger in de trein zit :P
Ik had verwacht dat jij achterin zou zitten, net zoals conducteurs dat vaak doen :+ en met apps die vertellen hoe lang de trein is zoek ik een mooi plekje uit met die bordjes. Werkt meestal best goed, totdat jij een bak-lengte verder rijdt :+
Overigens heeft er bij Den Bosch volgens mij ook nog een hele uitleg gehangen van het matrixbord met alle symbolen en betekenissen, maar wellicht was dat nog tijdens de allereerste proef een aantal jaar terug, toen ook nog de actuele treinbezetting getoond werd.
Los van hoe het er in Den Bosch uitziet: het gaat op z'n best werken als het overal hangt. En dan nog: in Rotterdam wordt supersimpel op het vertrekbord van de metro aangegeven hoe lang hij is, dat ziet ook niemand :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-08 09:44
Nou dat kan best nog is ingewikkeld zijn.......................er zijn namelijk verschillende treinstellen.....pardon metrostellen. Als er op de TBA wordt aangegeven dat er een 2 treintjes compositie aankomt is het heel afhankelijk of dat 2x 2 bakken(5300/5400) of 2x 2 bakken(5500/5600/5700) voorrijdt. Dat maakt zo'n 12 meter verschil. Ook zijn er verschillende bakborden, blauwe voor de 2-tjes en witte voor de 3-tjes. :P 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 10:21

Goner

What can I do you for ?

Tr4il schreef op maandag 07 november 2016 @ 12:33:
[...]
Hoewel, het meeste instapprofijt heb ik altijd gewoon van het checken hoe lang m'n trein is. Vooraan of achteraan instappen kan dan idd heel voordelig uitpakken :)
Als alle machinisten met zelfde lengte trein op dezelfde plek zouden stoppen wel, ja. Maar ik heb al ondervonden dat je een SLT-6/SLT-4 op verschillenden manieren kunt parkeren ... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mila1994
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07:13
In Japan werkt het systeem van 'voorsorteervakken' wel, maar dat is vooral omdat machinisten heel nauwkeurig stoppen en de Japanners heel netjes in de rij gaan staan. Was heel nuttig, zeker als je met bagage reist maakt het het instappen veel relaxter en makkelijker. In Nederland zie ik dat niet zo snel gebeuren, want het hele systeem valt al in duigen als er één persoon voor gaat dringen, en met de gemiddelde Hollandse horkerigheid...
Ook moet de machinist dan op centimeters nauwkeurig kunnen stoppen, en als ik zie hoe de treinen soms 'doorschieten' tot het eind van het perron of juist vroeg stoppen, dan denk ik dat er ook wel wat bijscholingscursussen gegeven moeten worden aan de machinisten in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Nou, het hoeft niet eens op de centimeter nauwkeurig, een meter of 5 zou al fijn zijn ... maar de ene zet 'm vrolijk 15 meter verder neer dan de ander. Dat maakt het verschil tussen zitten en moeten staan ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Goner schreef op maandag 07 november 2016 @ 16:31:
[...]

Als alle machinisten met zelfde lengte trein op dezelfde plek zouden stoppen wel, ja. Maar ik heb al ondervonden dat je een SLT-6/SLT-4 op verschillenden manieren kunt parkeren ... :(
SLT bakken zijn kleiner dan die van ander mat, daardoor zal er wel verwarring ontstaan. Effectief is een SLT-6 bijvoorbeeld ongeveer 4 'normale' bakken lang. EDIT, weet jij wat men hierop geïnstrueerd krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die treinen parkeren in Japan op de centimeter is aardig lastig :P na een paar uurtjes Densha de Go spelen lukt het me aardig maar je hebt niet echt een feeling van de remcurve op de computer :Y)

Yamanote line;
YouTube: 【HD展望車窓】 山&#...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Het idee bij SLT is: parkeer een zesje bij 4, acht bakken bij 6, tien bakken bij 8, enzovoorts. Dit i.d.d. vanwege de lengte.

Naar mijn mening zouden die bakborden moeten worden vervangen door lengteborden, zeker nu er nog meer treinen met afwijkende lengte gaan komen (FLIRT, SNG, ICNG). Een lengte in meters is voor iedereen begrijpelijk.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maardiweb schreef op maandag 07 november 2016 @ 18:25:
[...]

SLT bakken zijn kleiner dan die van ander mat, daardoor zal er wel verwarring ontstaan. Effectief is een SLT-6 bijvoorbeeld ongeveer 4 'normale' bakken lang. EDIT, weet jij wat men hierop geïnstrueerd krijgt?
Een 4tje bij de 3 en een 6je bij de 4. En voor de rest is het optellen. Dus 10 bakken bij de 7, 12 bij de 8, enz. Zo staat het in het handboek machinist, dus daar zou elke machinist zich aan moeten houden.
Helaas zijn er nog altijd mensen die een 4tje rustig bij de 4 parkeren, enz. Dat wordt nog wat met de Flirt en SNG. Die hebben beide wéér afwijkende baklengtes. Wat dat betreft zouden nieuwe bordjes puur op basis van meters geen overbodige luxe zijn denk ik, anders gaat er nog meer verwarring ontstaan.

[ Voor 30% gewijzigd door EDIT op 07-11-2016 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:33
Trainhunter2009 schreef op maandag 07 november 2016 @ 15:44:
Nou dat kan best nog is ingewikkeld zijn.......................er zijn namelijk verschillende treinstellen.....pardon metrostellen. Als er op de TBA wordt aangegeven dat er een 2 treintjes compositie aankomt is het heel afhankelijk of dat 2x 2 bakken(5300/5400) of 2x 2 bakken(5500/5600/5700) voorrijdt. Dat maakt zo'n 12 meter verschil. Ook zijn er verschillende bakborden, blauwe voor de 2-tjes en witte voor de 3-tjes. :P 8)7
Inderdaad maakt dit verschil. In ieder geval in de spits is een op de DRIM (Dynamische ReizigersInformatie Metro) aangegeven 2-treinen-compositie meestal een metro van de nieuwe serie 5500/5600/5700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:43
Sporadisch wordt er in de spits met 4 wagons 52/5300 serie gereden op de Erasmuslijn :p

Zou de RET vaker moeten doen, veel minder sardientjesmodus tussen Beurs en Zuidplein.

2) Het ombouwen van de Hoekse Lijn is begonnen. De laatste NS reizigers trein zal eind Maart rijden.
Fase 1 is al gestart: aansluiting Schiedam Centrum op Hoekse Lijn. Gelukkig blijft het allemaal normaal spoor.
Fase 2: ombouwen van de stations naar open stations (daaag dak).
Fase 3: Tijdelijk station HvH Strand
Fase 4: Verlenging van HvH Strand naar de Zandweg ( ongeveer plus 400 meter spoor)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:36
Wat zijn ze daar eigenlijk van plan met de extra sporen tussen Schiedam en rtm? Na schiedam gaan er maar twee richting Delft en de twee richting Maassluis zijn straks metro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
anboni schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 00:44:
Wat zijn ze daar eigenlijk van plan met de extra sporen tussen Schiedam en rtm? Na schiedam gaan er maar twee richting Delft en de twee richting Maassluis zijn straks metro.
Die worden aangesloten op de sporen richting Delft. Zijn ze nu met een sub-optimale wisselstraat ook al.

De bedoeling is dat uiteindelijk het stuk Schiedam-Delft ook helemaal viersporig wordt, maar voor zover ik weet is daar nog niets over besloten.

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ik denk dat Schiedam - Delft nog best wel lang niet viersporig gaat worden. Er zijn wel wat verder gevorderde plannen om het stuk Delft Zuid - Rijswijk viersporig te maken, en daarmee zijn er geen stations meer aanwezig op het stuk met 2 sporen. Dat verruimt de planningsmogelijkheden voor treinen al behoorlijk ten opzichte van de huidige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 22:23

Nic

Vrij

mambo No5 schreef op maandag 07 november 2016 @ 12:07:
Jammer dat dat ledbord op Den Bosch niet meer terug komt: ik vond 't altijd verrekte handig, ondanks dat niet altijd de juiste info getoond werd. :P
Wat ik vooral niet snap is dat NS heel graag wil dat de reizigers zich verspreiden over de lengte van de trein, en ze in Den Bosch een enorm ingewikkeld scherm hebben opgehangen als proef, terwijl de meest basale vorm van het verstekken van de informatie ontbreekt: in andere landen staat de treinlengte en de verdeling over het perron gewoon op de borden boven de perrons. Het geeft de lengte van de trein aan, de verdeling 1/2e-klas, en de positie op het perron waar de trein stopt. Geen extra hardware nodig, en de treinsamenstelling is blijkbaar wel beschikbaar want die staat ook in de app, dus je zou zeggen dat dat ook op de borden getoond kan worden (veel mensen weten helemaal niet dat de treinlengte in de app te vinden is). Is de software van de borden boven de perrons zo star dat die informatie niet toegevoegd kan worden?

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/15828785/081_2582.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

dcm360 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 01:17:
Er zijn wel wat verder gevorderde plannen om het stuk Delft Zuid - Rijswijk viersporig te maken,
Volgens mij zijn ze daar al mee bezig ; er wordt buiten station Delft gewerkt naast de momenteel in gebruik zijnde sporen ... zo te zien is er nog een tunnelbuis ??

Overigens, prachtig vuurwerk vanochtend van een goederentrein bij Lombardijen op het HSL spoor ; echt een regen van vonken van de bovenleiding ! Je zou denken dat er om 7:45 al genoeg is langsgekomen om ijzel (?) ervan af te rijden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik mag toch niet hopen dat er een goedentrein op het HSL spoor kwam, maar dat ie op een van de drie goederensporen reed :P
Het was vannacht behoorlijk vochtig in de lucht (in ieder geval, dat was het rond een uur of 1), dus het kan goed zijn dat het met de lage temperaturen is aangevroren. Dan krijg je inderdaad behoorlijk wat vuurwerk.
Dat is met bepaalde treintypes nog behoorlijk opletten ook. Vorige winter een DDZ vanaf de werkplaats Leidschendam opgehaald om deze naar Roosendaal te brengen, maar dat was in de hele vroege ochtend vrijwel niet te doen. Door het slechte contact met de bovenleiding valt telkens alles uit, en als je pech hebt klapt ook de snelschakelaar er uit. Je ziet dat de trein continu loopt te schakelen tussen bovenleidingspanning en de batterijspanning. Het was dan ook niet lang daarna dat het treinverkeer officieel gestaakt werd rondom Roosendaal vanwege de extreme ijzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Goner schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 11:21:
[...]

Volgens mij zijn ze daar al mee bezig ; er wordt buiten station Delft gewerkt naast de momenteel in gebruik zijnde sporen ... zo te zien is er nog een tunnelbuis ??
De tweede tunnelbuis komt er inderdaad sowieso (wel zo handig, een tweede ernaast leggen gaat niet zo makkelijk als alles al af is), maar slechts in ruwbouw. De besluitvorming om er daadwerkelijk spoor aan te leggen is er voor zover ik weet nog niet doorheen.
Overigens, prachtig vuurwerk vanochtend van een goederentrein bij Lombardijen op het HSL spoor ; echt een regen van vonken van de bovenleiding ! Je zou denken dat er om 7:45 al genoeg is langsgekomen om ijzel (?) ervan af te rijden ?
Naast dat er geen goederentreinen over het HSL-spoor gaan, kan er in vrij korte tijd al weer een dun laagje ontstaan dat een vonkenregen kan veroorzaken. Of het is een spoor waar wat minder treinen over gaan, toen ik nog vaak de tweede trein uit Zeeland nam was er in de winter genoeg gevonk te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
EDIT schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 11:30:
Door het slechte contact met de bovenleiding valt telkens alles uit, en als je pech hebt klapt ook de snelschakelaar er uit. Je ziet dat de trein continu loopt te schakelen tussen bovenleidingspanning en de batterijspanning. Het was dan ook niet lang daarna dat het treinverkeer officieel gestaakt werd rondom Roosendaal vanwege de extreme ijzel.
Misschien dat Prorail een ijzelschuiver moet aanschaffen? Een dieseltrein met een nep-pantograaf om de ijzel van de bovenleiding af te schrapen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat gebeurd. Dan wordt er een loc of treinstel ingezet om de ijzel van de bovenleiding af te schrapen. Die heeft dan enkel de stroomafnemers op staan, maar rijdt zelf niet en wordt geduwd door een tweede loc of treinstel. Op die manier wordt de bovenleiding ijsvrij gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:50
Kan je in bijvoorbeeld een DDZ ook niet beide stroomafnemers omhoog zetten, om toch een wat betrouwbaardere stroomafname te krijgen? Zoals in dat mooie verslag van de langste reizigerstrein in 1989 staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05:27

Luke!

#Treinbaas
Bovenleiding ontijzelen doen we gewoon met 1 loc met beide stra's op. Met degelijke techniek kan dat nog. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ontijzelen is een tijdje geleden op het Kippenlijntje bijvoorbeeld nog met een 1200 gebeurd. Ik weet niet wat me bezielde maar heb daar in Lunteren in de vrieskou destijds nog filmpjes van staan maken :P
YouTube: EETC 1251 als trein 99951 Ed-Bnn in Lunteren
YouTube: EETC 1251 als trein 99952 Ed-Bnn in Lunteren

Overigens de loc die nu bij RailPromo het restaurant rijdt en heel modern en fris bestickerd is :-)

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luke! schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 12:44:
Bovenleiding ontijzelen doen we gewoon met 1 loc met beide stra's op. Met degelijke techniek kan dat nog. ;-)
Ja, jullie wel :P
Komen wij aan met 2x Sgm :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Is niet lastig te maken hoor. Pak een oud wielstel van een Plan-V (moet er nog wel zijn), maak een rechtstreekse verbinding naar de stroomafnemer en gaan met die banaan!

En anders is dit toch een bevestiging dat er rijvaardig museummaterieel nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
EDIT schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 12:27:
Dat gebeurd. Dan wordt er een loc of treinstel ingezet om de ijzel van de bovenleiding af te schrapen. Die heeft dan enkel de stroomafnemers op staan, maar rijdt zelf niet en wordt geduwd door een tweede loc of treinstel. Op die manier wordt de bovenleiding ijsvrij gemaakt.
Daar gaat mijn patent.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 14:39:
IEn anders is dit toch een bevestiging dat er rijvaardig museummaterieel nodig is.
Of een kortsluitstroom door je bovenleiding, dan smelt het wel weg :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Skyaero schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 15:02:
[...]

Of een kortsluitstroom door je bovenleiding, dan smelt het wel weg :9
Sorry, ook geen patent voor je, dit gebeurde al. Al heb ik begrepen dat die mogelijkheid juist de laatste jaren weggehaald wordt uit de onderstations. :/

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

EDIT schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 11:30:
Ik mag toch niet hopen dat er een goedentrein op het HSL spoor kwam, maar dat ie op een van de drie goederensporen reed :P
Ben niet op m'n best zo rond half 8, maar hij leek te rijden op hetzelfde spoor waar de Thalys overheen scheurt (vanaf Barendrecht aan de kant van Maasstad ziekenhuis)
Door het slechte contact met de bovenleiding valt telkens alles uit,
Hij leek wat problemen te hebben om de vaart erin te houden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
dsltv schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 10:08:
[...]
Is de software van de borden boven de perrons zo star dat die informatie niet toegevoegd kan worden?
Dat nog niet eens, het probleem is dat er op de perrons zelf geen enkele verduiding is, met uitzondering van de perrons waar internationale treinen stoppen. Dan kun je wel 5 bakjes tekenen op zo'n scherm, maar als niet staat waar de voorkant zo ongeveer zal uitkomen zullen reizigers zich alsnog niet verdelen.

De simpele oplossing: bordjes neerzetten/ophangen zoals op de internationale perrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-08 09:44
En die bordjes worden verdeeld op het langste materieel, qua baklengte, hoe zet je dan een kort SLT-tje op die aankondiging?
Bak 1= A Bak 2= B Bak 3 = C enz, maar die "bak" gaat bij SLT niet op....................die gaat echt niet staan van A tot D, dus alle passagiers die in vak D staan moeten toch echt door die achterste deur in vak C.....
Hmmmm, waarom geen standaard baklengte |:( 8)7 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Ik zou zeggen: LED-strips in de perronrand waar met kleuren aangeduid wordt waar de trein stopt, waar de deuren zitten, evt. waar welke klasse zit en hoe druk het daar is. Handiger dan de matrixborden à la 's-Hertogenbosch omdat bij de perronrand de machinist ook kan zien waar hij/zij stoppen moet en waarschijnlijk ook goedkoper omdat je niet overal een stellage hoeft aan te brengen voor die lompe borden.

Combineer dat met een indicatie op de borden hoe lang de trein is of tussen welke vakken de trein moet staan en je hebt een vrij goed systeem (al zeg ik het zelf) :+

Natuurlijk krijg je nog steeds mensen die instappen waar ze het perron op komen, maar dat zie ik als een voordeel. Even de benen strekken en je kunt rustig zitten, in mijn geval. :)

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Migrator schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 16:34:
Ik zou zeggen: LED-strips in de perronrand waar met kleuren aangeduid wordt waar de trein stopt, waar de deuren zitten, evt. waar welke klasse zit en hoe druk het daar is.
Voeg daar nog een looprichting aan toe en ik ben om: Voor instappen, achter uitstappen voor de doorstroming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:32
Dat ijsvrij maken van de bovenleiding door een pantograaf snap ik. En dat ze daar een andere loc achter zetten die die trein duwt begrijp ik ook. Maar ik dacht dat een pantograaf redelijk duur en kwetsbaar zijn. Eén van de redenen dat de bovenleiding niet recht hangt maar van links naar rechts (en andersom) wordt gespannen tussen de portalen was om zo de pantograaf te sparen. Gaat zo'n pantograaf dan niet veel sneller slijten/kapot als je hem als ijzelvernietiger gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Trainhunter2009 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 16:26:
En die bordjes worden verdeeld op het langste materieel, qua baklengte, hoe zet je dan een kort SLT-tje op die aankondiging?
Bak 1= A Bak 2= B Bak 3 = C enz, maar die "bak" gaat bij SLT niet op....................die gaat echt niet staan van A tot D, dus alle passagiers die in vak D staan moeten toch echt door die achterste deur in vak C.....
Hmmmm, waarom geen standaard baklengte |:( 8)7 :?
Die vakken op de perrons zijn op vaste afstanden geplaatst, die niet helemaal samenhangt met de gemiddelde baklengte (26,4 meter). Het kan dus best zo zijn dat bordje F precies bij de overgang tussen twee bakken uitkomt.

Dat is ook helemaal niet erg, het is maar ter indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

dsltv schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 10:08:
Is de software van de borden boven de perrons zo star dat die informatie niet toegevoegd kan worden?
Neuh. Is gewoon een webpagina. Heb er wel 's een 503 op zien staan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of de beruchte Google Chrome melding dat ie gecrasht is heb ik ook een keer gezien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Bacchus schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 16:48:
[...]
Voor instappen, achter uitstappen voor de doorstroming.
huh :?
Dus allemaal op een kluitje voor bij de trein en vervolgens iedereen die trein doorstrompelen naar achteren ? Dat levert nu al ellende op doordat al die schapen op het perron blijven plakken waar ze het station binnen gekomen zijn en eenmaal binnen pas gaan kijken waar er plek is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Goner schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 23:24:
[...]

huh :?
Dus allemaal op een kluitje voor bij de trein en vervolgens iedereen die trein doorstrompelen naar achteren ? Dat levert nu al ellende op doordat al die schapen op het perron blijven plakken waar ze het station binnen gekomen zijn en eenmaal binnen pas gaan kijken waar er plek is...
Ik zou het per rijtuig doen, zodat je alle deuren kan gebruiken. Maar inderdaad, dat gaat beter dan twee halve kluitjes die beiden de uitstappende reizigers in de weg staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dat plan vraagt om koplopers :+

Ik zou het net zo doen als de metro in Rotterdam: deel het perron op in stukjes (van een standaard bak-lengte), geef op de schermen aan bij welke stukjes de trein gaat stoppen, en geef mensen daarmee de kans zich over de hele trein te verdelen. Je zou zelfs aan kunnen geven waar de 1e klas zich gaat bevinden, maar dat wordt met SLT lastig.

Bij Breukelen zag ik gisteren nog iets gestoords: 'einde instapzone' na 2 SLT-baklengtes vanaf de incheck-poortjes. Zo'n station waar in de spits de trein bomvol zit, en de enige vrije zitplekken voorin zijn. Als iedereen zich aan die instapzone gaat houden zal de trein 2 minuten langer onderweg zijn 8)7 En zoals op elk station mikt iedereen op weinig lopen, dus als je in Breukelen gaat uitstappen zorg je dat je in de buurt van die poortjes gaat zitten. Wie verzint dit? 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door MBV op 09-11-2016 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Robkazoe schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 16:52:
Dat ijsvrij maken van de bovenleiding door een pantograaf snap ik. En dat ze daar een andere loc achter zetten die die trein duwt begrijp ik ook. Maar ik dacht dat een pantograaf redelijk duur en kwetsbaar zijn. Eén van de redenen dat de bovenleiding niet recht hangt maar van links naar rechts (en andersom) wordt gespannen tussen de portalen was om zo de pantograaf te sparen. Gaat zo'n pantograaf dan niet veel sneller slijten/kapot als je hem als ijzelvernietiger gebruikt?
Klopt, de koolstofstrips op een pantograaf slijten in de winter ook veel sneller dan in de zomer. Zolang je die strips op tijd vervangt is er niet zo'n probleem, want die kosten niet zoveel.

Op het moment dat er veel ijzel op de bovenleiding wordt verwacht worden er ook 's nachts veel extra ritten gereden om de bovenleiding ijsvrij te houden. Lastig is alleen dat er steeds minder materieel beschikbaar is dat hiervoor gebruikt kan worden. Mat '64 en de 1700 loc zijn daar goed geschikt voor, maar de eerste is uitgefaseerd en de tweede gebruiken we ook al veel minder. ICM-1 III treinstellen kunnen ook goed schrapen, maar dan zijn we er wel doorheen. Komt vooral vanwege de spanningswisselingen die door het schrapen ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Maardiweb schreef op woensdag 09 november 2016 @ 14:23:
[...]

Klopt, de koolstofstrips op een pantograaf slijten in de winter ook veel sneller dan in de zomer. Zolang je die strips op tijd vervangt is er niet zo'n probleem, want die kosten niet zoveel.
Om te voorkomen dat je daarbij te laat bent, hebben ze een soort van flitspalen ontwikkeld die kijken hoever hij al versleten is. Zodra die ziet dat het koolstof te ver versleten is, wordt hij naar de werkplaats gestuurd.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verkeersleider treinongeluk Duitsland erkent fouten te hebben gemaakt
De verkeersleider die dienst had ten tijde van de treinbotsing in het Duitse Bad Aibling in februari, heeft voor de rechtbank verklaard fouten te hebben gemaakt. Bij het ongeluk kwamen twaalf personen om het leven.

Het proces tegen de 40-jarige man is donderdag begonnen voor een rechtbank in het Beierse Traunstein.

De verkeersleider gaf toe een verkeerd signaal te hebben aangezet en daarna op een verkeerde manier alarm te hebben geslagen. Hij bekende ook dat hij, ondanks een verbod, bezig was met zijn mobiele telefoon.

De man wordt dood door schuld ten laste gelegd en riskeert een gevangenisstraf van vijf jaar.

Enkel spoor
Het ongeval ontstond doordat twee treinen tegelijk op een enkel spoor naar elkaar toe reden. De voertuigen klapten frontaal op elkaar.

Het ongeluk vond plaats op ruim veertig kilometer ten zuiden van München, de hoofdstad van Beieren en is het zwaarste treinongeluk in Beieren sinds 1975. In de treinen zaten voornamelijk forenzen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Ik was gisteren even met wat leeg materieel op pad, en vetrok via de achterzijde van de Watergraafsmeer. Daar staan nu volgens mij al jaren een aantal locs en enkele rijtuigen (naast de 1200 loc van Railpromo uiteraard :P) die niet meer in gebruik lijken te zijn en daar staan weg te roesten. Gaat daar ooit nog eens iets mee gebeuren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gqulXGGJlE9mHEz83IRwuYul/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3lnwpSkZYk8fZkihJ5GEvnVJ/medium.jpg

Edit: met die Mat'54 zijn ze uiteraard wel nog druk bezig :P

[ Voor 4% gewijzigd door EDIT op 10-11-2016 12:28 ]

• AW_Bos

AW_Bos

Ik weet wel dat de 1200-serie gezien hun ouderdom extra kans maakt op defecten, waarbij de oplossing soms lang kan duren. Ik weet niet of dat ook voor deze 1253 geldt, maar toevallig zag ik een foto van sanfranjake (profiel) langskomen waarin de 1254 die sinds kort door CapTrain wordt gebruikt, in gebruik was voor de overbrenging van een Noorse BM73 stel naar de grens, die in Haarlem een revisie krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5835/30857442876_3e2a1c5d3b_c.jpgCapTrain 1254 met NSB BM73 045 te Halfweg-Zwanenburg by sanfranjake, on Flickr

Als we het toch over nostalgisch materieel hebben in cargo-vervoer. Het meest schrijnende geval is de nostalgische 1304, die met as-breuk of iets in die richting al sinds begin dit jaar aan de kant staat. Helemaal uit Duitsland weer terug gekomen naar Nederland om weer eens te worden uitgeleend voor cargo met een schildersbeurt erbij. En dan een ernstig defect die hem aan de kant zet...
Jammer om dat te zien. Nu maar afwachten wat ermee gaat gebeuren..... ;)

Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/1/655/23830331155_2f7986bfed_c.jpg15122015 - 1304 passeert Woerden met Chinese containertrein by Ariën Claij, on Flickr

[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 10-11-2016 12:59 ]

Pagina: 1 ... 91 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.