Die IC komt daar niet langs. Route gaat vanaf Zwolle nu als volgt: Almere, Lelystad, duivendrecht, Amsterdam zuid, Schiphol, leiden, den haag.ArcticWolf schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 10:30:
[...]
Lengte van de stop tijd in Amersfoort en Utrecht gok ik zo.
wat ik kan zien, is dat de trein uit groningen naar den haag in ieder geval almere buiten en duivendrecht overslaat. maar ook gaat er een intercity lelystad-almere buiten-almere centrum-duivendrecht-etc rijden, een kwartier later vanaf lelystad.Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 10:35:
[...]
Die IC komt daar niet langs. Route gaat vanaf Zwolle nu als volgt: Almere, Lelystad, duivendrecht, Amsterdam zuid, Schiphol, leiden, den haag.
7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8
Dan hebben ze de reserve tijd in de dienstregeling eruit geschrapt tussen Almere en Schiphol. Omdat de corridor Almere - Schiphol en Utrecht - Schiphol los zijn gekoppeld.Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 10:35:
[...]
Die IC komt daar niet langs. Route gaat vanaf Zwolle nu als volgt: Almere, Lelystad, duivendrecht, Amsterdam zuid, Schiphol, leiden, den haag.
Leeuwarden - Den Haag via Almere gaat niet via Amersfoort en Utrecht.
Ik zie die stop in Almere Buiten niet, wel dat de stop in Duivendrecht geschrapt is, dat scheelt 3 minuten. En dan wordt er nog 2 minuten korter gestopt in Zwolle, dat zijn de 5 minuten verschil (12740 oude dienstregeling en 1840 in de nieuwe dienstregeling). Hetzelfde een half uur later als je met overstap in Zwolle in de oude dienstregeling 12542-742 doet en in de nieuwe 642-742.
Signatures zijn voor boomers.
Verwijderd
Ik had gelezen dat alle IC's zouden stoppen in Almere buiten, my bad then.Maasluip schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 10:49:
Leeuwarden - Den Haag via Almere gaat niet via Amersfoort en Utrecht.Ik zie die stop in Almere Buiten niet, wel dat de stop in Duivendrecht geschrapt is, dat scheelt 3 minuten. En dan wordt er nog 2 minuten korter gestopt in Zwolle, dat zijn de 5 minuten verschil (12740 oude dienstregeling en 1840 in de nieuwe dienstregeling). Hetzelfde een half uur later als je met overstap in Zwolle in de oude dienstregeling 12542-742 doet en in de nieuwe 642-742.

De IC Den Haag - Breda (- Eindhoven) over de HSL gaat overigens pas op 23 januari 2017 rijden. Daarvoor zijn er schijnbaar 2x 16 dagen werkzaamheden aan de Willemsspoortunnel, waardoor er een uitdunning van de treindienst is.
In de maanden december en januari gaat echter wel al het proefbedrijf van start.
Zie ook http://nieuws.ns.nl/inter...ven-komt-in-twee-stappen/
In de maanden december en januari gaat echter wel al het proefbedrijf van start.
[ Voor 11% gewijzigd door EDIT op 14-10-2016 11:18 ]
Dat laatste komt ook naar voren in de infographic die is verspreid. 
"Tijdelijk minder treinen (...) door testen nieuw treinen"
Ben benieuwd wat de wijzigingen voor mijn reis in het verre oosten gaan betekenen. Ik verwacht helemaal niks, of misschien een minuut langer uitslapen
"Tijdelijk minder treinen (...) door testen nieuw treinen"
Ben benieuwd wat de wijzigingen voor mijn reis in het verre oosten gaan betekenen. Ik verwacht helemaal niks, of misschien een minuut langer uitslapen
[ Voor 12% gewijzigd door Migrator op 14-10-2016 11:16 ]
If you choose not to decide, you still have made a choice.
Je kan al gewoon de reisplanner checken 
Het staat inmiddels gewoon online.
Het staat inmiddels gewoon online.
En ik maar braaf wachten tot 12:00u 
Mijn gok was juist. Minuut later vertrek en twee minuten eerder aankomen, maar aansluitende bus vertrekt op zelfde tijd. Terugweg ongewijzigd. Levert me dus vijf minuten per week op
Mijn gok was juist. Minuut later vertrek en twee minuten eerder aankomen, maar aansluitende bus vertrekt op zelfde tijd. Terugweg ongewijzigd. Levert me dus vijf minuten per week op
[ Voor 18% gewijzigd door Migrator op 14-10-2016 11:24 ]
If you choose not to decide, you still have made a choice.
Ja, NS heeft natuurlijk weer problemen met de HSL. Of eigenlijk, met het welbekende B-merk waar ze hun lokomotieven van hebben betrokken. Die firma krijgt het weer eens niet voor elkaar om betrouwbaare boord-apparatuur voor ERTMS te maken.EDIT schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:10:
De IC Den Haag - Breda (- Eindhoven) over de HSL gaat overigens pas op 23 januari 2017 rijden. Daarvoor zijn er schijnbaar 2x 16 dagen werkzaamheden aan de Willemsspoortunnel, waardoor er een uitdunning van de treindienst is.
Eh, lees je wel?
Dit heeft werkelijk geen ene fluit met Bombardier te maken, maar met werkzaamheden aan de Willemsspoortunnel.
Neemt overigens niet weg dat Bombardier de zaakjes niet op orde heeft met de uitrol van de nieuwe softwareversie. Die is inmiddels richting 2018 aan het gaan.
Toen ik de opleiding voor Traxx kreeg was er al sprake van dat die nieuwe versie er zou komen. Destijds werd gezegd: eind 2015. Inmiddels dus al minimaal 2 jaar later.

Dit heeft werkelijk geen ene fluit met Bombardier te maken, maar met werkzaamheden aan de Willemsspoortunnel.
Neemt overigens niet weg dat Bombardier de zaakjes niet op orde heeft met de uitrol van de nieuwe softwareversie. Die is inmiddels richting 2018 aan het gaan.
Toen ik de opleiding voor Traxx kreeg was er al sprake van dat die nieuwe versie er zou komen. Destijds werd gezegd: eind 2015. Inmiddels dus al minimaal 2 jaar later.
[ Voor 93% gewijzigd door EDIT op 14-10-2016 11:45 ]
Voorheen kruiste de corridors tussen Duivendrecht en Schiphol, dat is nu losgekoppeld.Maasluip schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 10:49:
Leeuwarden - Den Haag via Almere gaat niet via Amersfoort en Utrecht.Ik zie die stop in Almere Buiten niet, wel dat de stop in Duivendrecht geschrapt is, dat scheelt 3 minuten. En dan wordt er nog 2 minuten korter gestopt in Zwolle, dat zijn de 5 minuten verschil (12740 oude dienstregeling en 1840 in de nieuwe dienstregeling). Hetzelfde een half uur later als je met overstap in Zwolle in de oude dienstregeling 12542-742 doet en in de nieuwe 642-742.
Volgens mij wordt station Blaak in die 2x 16 dagen opgeknapt. Nieuwe vloer, banken, verlichting etc. Het is nu nogal een naargeestige kelder.EDIT schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:10:
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Daar heeft dat in dit geval een keer niets mee te maken.Maasluip schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:24:
[...]
Ja, NS heeft natuurlijk weer problemen met de HSL. Of eigenlijk, met het welbekende B-merk waar ze hun lokomotieven van hebben betrokken. Die firma krijgt het weer eens niet voor elkaar om betrouwbaare boord-apparatuur voor ERTMS te maken.
De islam kan uw vrijheid schaden
Verwijderd
Hmmm, hoop dat de bussen dienstregeling hier wel aangepast wordt. De aansluitingen op de bussen in Heerenveen worden hier wel heel krap door als je vanuit Leeuwarden komt.

Nieuwe dienstregeling pakt voor mij gunstig uit... 's morgens 7 minuten eerder op mijn eindbestemming en s'middags 9 minuten eerder thuis. Toch mooi 16 minuten winst per dag
I intend to live forever. So far, so good.
De tijden zijn niet gunstig veranderd voor de overweg waar ik over moet na werk, dat wordt weer lang wachten of iets later weg gaan op werk.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
My bad, het gaat hier om de IC-Brussel.Wokschotel schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 12:07:
[...]
Daar heeft dat in dit geval een keer niets mee te maken.
zit even te kijken wat er verandert met mijn sprinter en zie toevallig dit :

misschien ontgaat iets me, maar wat is de invloed van die storing op traject R'dam -> Den Haag ?

misschien ontgaat iets me, maar wat is de invloed van die storing op traject R'dam -> Den Haag ?
Dit zal vast nog een systembug zijn, probeer het over een week of wat nog maar is.........
Ik snap 'm ook niet helemaal, maar er zullen vast nog wat onvolkomenheden in die eerste upload zitten vrees ik....
Ik snap 'm ook niet helemaal, maar er zullen vast nog wat onvolkomenheden in die eerste upload zitten vrees ik....
Provincie Zeeland niet blij met nieuwe dienstregeling NS
"Maar ook moeten bus- en schooltijden in de provincie acuut worden aangepast."De provincie Zeeland is zeer ongelukkig met de veranderingen die de NS half december in de dienstregeling doorvoert. De nieuwe treintijden benadelen de Zeeuwen in alle mogelijke opzichten.
Dat stelt Gedeputeerde Harry van der Maas op BNR.
Niet alleen is de reis van Zeeland naar de Randstad na 11 december gemiddeld negen minuten langer. Maar ook moeten bus- en schooltijden in de provincie acuut worden aangepast. Deze zijn afgestemd op de aankomsttijden van de treinen.
Van der Maas stelt "zeer onaangenaam verrast" te zijn.
Half uur langer
Zeeland is de afgelopen jaren bij elke nieuwe dienstregeling de dupe. De gemiddelde reistijd tussen Vlissingen en Amsterdam is sinds 2011 met bijna een half uur toegenomen. "Ik ben niet blij dat dit zo slecht uitpakt voor onze provincie", aldus de Gedeputeerde.
De provincie Zeeland wil met de NS in gesprek over de veranderingen. De vervoerder heeft met de nieuwe dienstregeling een aantal drastische wijzigingen doorgevoerd om naar eigen zeggen "verdere groei mogelijk te maken”.
Dordrecht
Ook in Noord-Brabant ondervinden reizigers problemen als gevolg van de nieuwe dienstregeling, meldt Omroep Brabant. Vooral van en naar Dordrecht rijden voortaan minder treinen, omdat deze stad niet aan de hogesnelheidslijn ligt. De NS compenseert dit met één intercity extra per uur.
Wie van Noord-Brabant naar de Randstad reist, moet voortaan extra overstappen op Breda.
Station Lelylaan
In Amsterdam zijn een paar stations waar minder treinen gaan stoppen. Amsterdam Lelylaan verliest zijn enige intercity-verbinding: de trein naar Vlissingen stopt hier voortaan niet meer.
Ook station Duivendrecht verliest een aantal belangrijke treinen: de intercity's van Zwolle naar Den Haag stoppen hier voortaan niet meer, meldt AT5.
Er zijn ook gebieden in Nederland die er wel op vooruit gaan. Op het traject Groningen-Assen gaan veel meer treinen rijden, constateert RTV Noord. Bovendien doen reizigers naar het noorden voortaan korter over de reis.
Op het drukke traject Den Haag-Leiden worden voortaan ook meer treinen ingezet, aldus Omroep West.
Geen chaos
De NS stelde vrijdag bij de presentatie van het nieuwe spoorboekje dat de wachttijden korter worden en dat er meer rechtstreekse verbindingen komen.
Volgens staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) hoeft de reiziger "geen chaos" te verwachten bij ingang van de nieuwe dienstregeling.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ben er ook niet blij mee... sinds wanneer begint de spits om 8 uur. Dan wil ik ook tot 8 uur met korting in kunnen checken. Beetje de stoppers van Enschede naar Apeldoorn bijna allemaal eruit gooien, zeggen dat ze enkel in de spits reizen en dan voor 8 uur geen trein inplannen. 
En dan ook nog ipv de huidige 9 minuten straks 19 minuten wachten in de morgen in het gezellige Almelo. Fijn dat de dienstregeling na 10 jaar helemaal op de schop gaat, het is verdorie net de Belastingdienst. Leuker kunnen we het niet maken, klantvriendelijker ook niet.
Enige pluspuntje is dat de treinreis an sich er niet langer op is geworden.
En dan ook nog ipv de huidige 9 minuten straks 19 minuten wachten in de morgen in het gezellige Almelo. Fijn dat de dienstregeling na 10 jaar helemaal op de schop gaat, het is verdorie net de Belastingdienst. Leuker kunnen we het niet maken, klantvriendelijker ook niet.
[ Voor 6% gewijzigd door Bastien op 14-10-2016 20:34 ]
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Wees blij dat je niet in die $&#$^@& files staat elke dag, ik kan helaas niet meer met de trein.Bastien schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 20:32:
Ben er ook niet blij mee... sinds wanneer begint de spits om 8 uur. Dan wil ik ook tot 8 uur met korting in kunnen checken. Beetje de stoppers van Enschede naar Apeldoorn bijna allemaal eruit gooien, zeggen dat ze enkel in de spits reizen en dan voor 8 uur geen trein inplannen.
Vandaag ook weer 30 minuten over een stukje van 4km
Dat "benadelen in alle mogelijke opzichten" valt ook wel weer mee.. De bustijden kloppen inderdaad voor geen meter meer hierdoor. Bus en trein rijden ieder half uur, bus aankomend om :21 en :51 voor de treinen van :27/:31 en :57/:01. Nu komen die treinen aan 8 minuten voor busaankomst.Raven schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 20:23:
Provincie Zeeland niet blij met nieuwe dienstregeling NS
[...]
"Maar ook moeten bus- en schooltijden in de provincie acuut worden aangepast."
Maar ik reis regelmatig naar Brabant (Boxtel) en daar ga ik er ruim een half uur op vooruit (12 min op Roosendaal wordt 3, 26 min op Tilburg wordt 5 min), dus dat zeggen ze er niet bij
Door de jaren heen (niet direct door alleen deze wijziging) ben ik ondertussen (vanuit Meppel) een half uur langer onderweg naar mijn opa en oma in Middelburg. Waar het eerst in 3,5 uur kon is het tegenwoordig 4 uur. Door alle werkzaamheden is dat de laatste jaren ook nog nooit gelukt, dus het wordt minimaal 4,5 uur.iBugged schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 21:16:
[...]
Dat "benadelen in alle mogelijke opzichten" valt ook wel weer mee..
Met de auto is het 2 uur en 50 minuten

De snelste verbinding nu in het weekend (4 uur en 3 minuten):

De snelste verbinding in 1990 in het weekend (3 uur en 35 minuten):

[ Voor 22% gewijzigd door LordSinclair op 15-10-2016 10:57 ]
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...trail-rond-amsterdam.htmlEr komt een onderzoek naar de mogelijkheid om lightrail rond Amsterdam aan te leggen. Het gaat om trajecten aan de west- en zuidkant van de stad, maakt de Metropoolregio Amsterdam zaterdag bekend.
Met lightrail moet onder meer de bereikbaarheid van de hoofdstad worden verbeterd.
Het voordeel van lightrail ten opzichte van bus of trein is dat lightrail snel en met hoge frequentie grote aantallen reizigers kan vervoeren. Het gaat om een vervoerssysteem dat ligt tussen de trein en de metro in en minder ruimte nodig heeft dan het treinverkeer.
Eerder beloofde het Rijk al 200 miljoen euro te investeren in een betere bereikbaarheid van de regio Amsterdam.
"Nu wordt er voor het eerst serieus en grondig onderzoek gedaan naar de kansen en mogelijkheden voor een lightrailnetwerk rond de stad", zegt wethouder Pieter Litjens (Verkeer en Vervoer). "Zo’n netwerk kan een belangrijke factor zijn in het beter ontsluiten van de stad voor de omliggende plaatsen met een snelle verbinding. Daarnaast biedt dit de mogelijkheid om te onderzoeken of we de Noord/Zuidlijn door kunnen trekken naar Schiphol over bestaand spoor."
Het onderzoek richt zich op de mogelijkheden het spoornetwerk ten westen en zuiden van de hoofdstad aan te vullen met, of te vervangen door, een lightrailnetwerk.
Virussen? Scan ze hier!
Omstanders proberen kapotte trein tussen Steenwijk en Meppel weg te duwen
Hoe krijg je een kapotte trein van het spoor? Duwen bleek niet de oplossing. Bekijk het opmerkelijke filmpje hier: http://www.rtvdrenthe.nl/...n-bij-Meppel-weg-te-duwen
@RTVDrentheEen kapotte trein op het spoor tussen Steenwijk en Meppel veroorzaakte vanmiddag overlast en vertraging op het spoor. Enkele omstanders probeerden het probleem zelf op te lossen door de trein weg te duwen. Dat bleek alleen wat moeilijker dan gedacht.
Volgens een getuige maakte de trein geen contact meer met de bovenleiding. Omstanders probeerden de trein nog een stukje te duwen in de hoop dat er wel weer contact zou komen, maar dat lukte niet.
Passagiers die in de kapotte trein zaten, werden later uit de trein gehaald en met de bus verder vervoerd. De trein is weggesleept richting Steenwijk. De overgang van het spoor met de N371 kon vanwege de kapotte trein tijdelijk niet gebruikt worden. Inmiddels is het treinverkeer weer hervat.
Hoe krijg je een kapotte trein van het spoor? Duwen bleek niet de oplossing. Bekijk het opmerkelijke filmpje hier: http://www.rtvdrenthe.nl/...n-bij-Meppel-weg-te-duwen

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 15-10-2016 17:44 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Onverantwoordelijk gedrag. Idioten.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Waarom? Ik ken ook het verhaal dat jaren geleden een trein op een brug hetzelfde probleem had, en dat die weer verder kon nadat een paar passagiers even hadden geduwd. Als dit in overleg met de machinist is gedaan lijkt het mij een prima poging anders te stom voor woorden natuurlijk, je duwt hem niet even van z'n rem af
Niets mis mee lijkt me, zolang de machinist de rem er niet op houdt moet het kunnen lukken.
Mensen die dit onverantwoord vinden illustreren het doorgeslagen veiligheidsdenken van tegenwoordig.
Mensen die dit onverantwoord vinden illustreren het doorgeslagen veiligheidsdenken van tegenwoordig.
Duwen van een trein om hem weer onder de waslijn te krijgen komt wel vaker voor jaMBV schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 18:15:
Waarom? Ik ken ook het verhaal dat jaren geleden een trein op een brug hetzelfde probleem had, en dat die weer verder kon nadat een paar passagiers even hadden geduwd. Als dit in overleg met de machinist is gedaan lijkt het mij een prima poging anders te stom voor woorden natuurlijk, je duwt hem niet even van z'n rem af

Virussen? Scan ze hier!
Deze mensen dragen tenminste netjes reflecterende vesten, en het belang daarvan kan niet genoeg benadrukt worden
.
Het is waarschijnlijk dat de mensen met reflecterende vesten wel in overleg met het spoorwegpersoneel handelden en die zonder niet.
Het is waarschijnlijk dat de mensen met reflecterende vesten wel in overleg met het spoorwegpersoneel handelden en die zonder niet.
Mensen zonder kennis van de veiligheidsregelgeving, zonder PBM's, er ligt nota bene een spoor naast, waarvan je mag aannemen dat dit gewoon in dienst is. Mogelijk weet de machinist niet eens wat er achter zijn trein gaande is. Het lijkt me ook zeer sterk dat een machinist dit zou toelaten, ongeautoriseerd volk op spoorwegterrein. Dus geenszinds doorgeslagen veiligheidsdenken, maar gewoon gevaarlijk gedrag van betrokkenen.
edit: deze mensen bevinden zich zonder twijfel illegaal op spoorwegterrein. Mogen zonder probleem weggestuurd worden door iedereen die wel bevoegd is daar te lopen.
edit: deze mensen bevinden zich zonder twijfel illegaal op spoorwegterrein. Mogen zonder probleem weggestuurd worden door iedereen die wel bevoegd is daar te lopen.
[ Voor 16% gewijzigd door evilution op 15-10-2016 20:40 ]
Bron, en meer info (bovenstaande quote is niet alles): http://nos.nl/artikel/213...e-problemen-op-spoor.htmlHet kabinet draait na twintig jaar de privatisering van ProRail terug. Het bedrijf wordt ondergebracht bij het ministerie van Infrastructuur, melden Haagse bronnen aan de NOS. ProRail wordt een zelfstandig bestuursorgaan (zbo), zoals Staatsbosbeheer, en komt daarmee stevig aan de leiband van de overheid. ProRail is verbijsterd over de beslissing, die het kabinet vrijdag op voorstel van staatssecretaris Dijksma heeft genomen en waarschijnlijk komende week bekendmaakt.
Het kabinet wil dat het onderhoud van het spoor verbetert, zodat de overlast door computerstoringen en sein- en wisselstoringen fors afneemt. Bovendien wil het kabinet beter zicht hebben op de financiën van ProRail.
ProRail krijgt jaarlijks 2,5 miljard euro voor aanleg en onderhoud van het spoor. Het grootste deel komt van het Rijk. Doordat het bedrijf nu zelfstandig is, heeft het Rijk alleen als aandeelhouder invloed. Het kabinet wil voorkomen dat het zoals vorig jaar geconfronteerd wordt met onverwachte tekorten.
Eindelijk worden die lui voor hun grootschalige incompetentie ter verantwoording geroepen.
Hopelijk gaat het hiermee allemaal weer een stuk soepeler lopen, minder storingen etc.
Virussen? Scan ze hier!
Alle veranderingen hebben lange tijd nodig om door te werken. Verwacht dus niet dat je het komend jaar positieve veranderingen zal zien, en misschien dat pas in 2020 de eerste aanpassingen goed merkbaar zijn.
Die storingen mogen wel grondig worden aangepakt, maar ik verwacht dat dat ook wel een leuke kostenpost zal zijn.
Overigens heb ik dit jaar nog niks gehoord over blaadjes op de rails. Komt het doordat het weer nog anders is, of hebben ze een redelijk definitieve oplossing hiervoor gevonden?
Die storingen mogen wel grondig worden aangepakt, maar ik verwacht dat dat ook wel een leuke kostenpost zal zijn.
Overigens heb ik dit jaar nog niks gehoord over blaadjes op de rails. Komt het doordat het weer nog anders is, of hebben ze een redelijk definitieve oplossing hiervoor gevonden?
Speel ook Balls Connect en Repeat
Geloof maar niet dat dit invloed heeft op de hoeveelheid storingen 
Daarvoor zijn langdurige onderhoudscontracten afgesloten met onderaannemers. Die moeten zorgen voor een bepaalde mate van beschikbaarheid van de infra en moeten boetes betalen als die beschikbaarheid niet gehaald wordt.
Die bedrijven zullen echt niet hebben gewonnen omdat ze zo goed zijn, maar omdat ze de beste prijs boden tegen een acceptabele kwaliteit.
De blaadjes vallen overigens gewoon weer van de bomen, dus op de trajecten waar het glad is, is de dienstregeling sinds 10 oktober weer ietsje aangepast (treinen die een minuut eerder vertrekken of een minuut later aankomen).
Daarvoor zijn langdurige onderhoudscontracten afgesloten met onderaannemers. Die moeten zorgen voor een bepaalde mate van beschikbaarheid van de infra en moeten boetes betalen als die beschikbaarheid niet gehaald wordt.
Die bedrijven zullen echt niet hebben gewonnen omdat ze zo goed zijn, maar omdat ze de beste prijs boden tegen een acceptabele kwaliteit.
De blaadjes vallen overigens gewoon weer van de bomen, dus op de trajecten waar het glad is, is de dienstregeling sinds 10 oktober weer ietsje aangepast (treinen die een minuut eerder vertrekken of een minuut later aankomen).
Natuurlijk zal het niet 1-2-3 beter worden, 20 jaar wanbeleid maak je niet in 2-3 jaar ongedaan. Maar het zal alicht op termijn beter worden .Slechter dan het onder Prorail ging is immers praktisch niet mogelijk.
Virussen? Scan ze hier!
Dan ben ik toch wel benieuwd: wat versta je nu precies "grootschalige incompetentie" en "wanbeleid"?
En hoe lang mag het duren voor je resultaten zou moeten zien? 5 jaar? 10 jaar? 25 jaar?
20 jaar geleden waren er net zo goed wisselstoringen, maar toen was er nog geen internet waar elk wissewasje duizend maal uitvergroot in de media kwam te staan. Toen had je ook vertraging door seinstoringen, maar maakten mensen zich er minder druk om.
Begrijp me niet verkeerd: ik ben geen fan van ProRail als er weer eens een vertraagde goederenboer op mijn vertrektijd voor mij uitgestuurd wordt, en juist een hele erge fan als ik degene ben die overal groene seinen tegen kom terwijl anderen op mij moeten wachten (ik ben ook niet Roomser dan de paus
), maar over het algemeen vind ik niet dat ProRail slecht werk levert. In tegendeel. Ik denk dat juist nu ProRail heel erg hard bezig is met het professionaliseren van het spoorwegnet waar iedereen een gelijke behandeling moet krijgen.
Het kabinet verandert nu (mijns inziens) rücksichtslos de aansturing, waardoor er juist een onzekerheid ontstaat over de juiste weg die gevolgd moet worden.
En hoe lang mag het duren voor je resultaten zou moeten zien? 5 jaar? 10 jaar? 25 jaar?
20 jaar geleden waren er net zo goed wisselstoringen, maar toen was er nog geen internet waar elk wissewasje duizend maal uitvergroot in de media kwam te staan. Toen had je ook vertraging door seinstoringen, maar maakten mensen zich er minder druk om.
Begrijp me niet verkeerd: ik ben geen fan van ProRail als er weer eens een vertraagde goederenboer op mijn vertrektijd voor mij uitgestuurd wordt, en juist een hele erge fan als ik degene ben die overal groene seinen tegen kom terwijl anderen op mij moeten wachten (ik ben ook niet Roomser dan de paus
Het kabinet verandert nu (mijns inziens) rücksichtslos de aansturing, waardoor er juist een onzekerheid ontstaat over de juiste weg die gevolgd moet worden.
[ Voor 44% gewijzigd door EDIT op 16-10-2016 18:11 ]
Ik vind het wel heel bijzonder nieuws, dit is toch het kabinet van de kleine overheid en liberaal enzo.
Nu de privatisering terug gaan draaien gaat daar rechtstreeks tegenin.
Niet dat ik er op zich tegen ben, maar het zal voor de VVD wel even slikken zijn.
Nu de privatisering terug gaan draaien gaat daar rechtstreeks tegenin.
Niet dat ik er op zich tegen ben, maar het zal voor de VVD wel even slikken zijn.
Het lijkt wel alsof er net voor de verkiezingen opeens wel bestuurlijke competentie getoond moet worden.
Dit was echt heel hard nodig. Vaak is het niet de NS die het verpest maar FailProrail. We hebben gewoon een extreem drukbereden spoor, een fijnmazig spoornet en zeer veel, zeer zware treinen en dat vraagt om zeer vakkundig onderhoud om het werkende te houden. Daar heet Prorail nu twintig jaar de tijd voor gehad om het te bewijzen en ze hebben gefaald.

Dit was echt heel hard nodig. Vaak is het niet de NS die het verpest maar FailProrail. We hebben gewoon een extreem drukbereden spoor, een fijnmazig spoornet en zeer veel, zeer zware treinen en dat vraagt om zeer vakkundig onderhoud om het werkende te houden. Daar heet Prorail nu twintig jaar de tijd voor gehad om het te bewijzen en ze hebben gefaald.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Sowieso is ProRail niet fatsoenlijk geprivatiseerd. De begroting van ProRail en het kabinet zitten (of zaten?) dusdanig aan elkaar vast dat je op zijn best van schijnprivatisatie kon spreken.
Overigens, volgens MBOV is het nieuws dat het besluit al gevallen is incorrect.
[ Voor 17% gewijzigd door dcm360 op 16-10-2016 18:14 ]
Dat was waarschijnlijk ook het domste van deze hele constructie. Wel betalen maar niet in kunnen grijpen als het misgaat.dcm360 schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 18:11:
Sowieso is ProRail niet fatsoenlijk geprivatiseerd. De begroting van ProRail en het kabinet zitten (of zaten?) dusdanig aan elkaar vast dat je op zijn best van schijnprivatisatie kon spreken.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Dan vind ik het wel interessant dat je denkt dat het er beter op wordt door de partij die de constructie bedacht heeft nu de leiding te gaan geven
Het kan moeilijk veel erger.dcm360 schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 18:18:
Dan vind ik het wel interessant dat je denkt dat het er beter op wordt door de partij die de constructie bedacht heeft nu de leiding te gaan geven
Ik zou bijna ieder land met spoorwegen als voorbeeld kunnen noemen als waar het veel erger is, op juist een paar uitzonderingen na...
FTFYDaniëlWW2 schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 18:08:
Vaak is het niet de NS die het verpest maar voor FailProrail, nadat FailProrail het voor de NS verpest had. Als de machinisten niet op hun plekken zitten en zolang geen rondje om de kerk gereden wordt, duurt het vaak langer doordat er ergens personeel gezocht moet worden voor een trein.
Er zijn er dan ook heel wat die geprivatiseerd zijn.dcm360 schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 18:20:
[...]
Ik zou bijna ieder land met spoorwegen als voorbeeld kunnen noemen als waar het veel erger is, op juist een paar uitzonderingen na...
Staat tegenover dat in nota bene de Sovjet-Unie, een symbool van hoe je een economie vooral niet moet inrichten of een land moet besturen de treinen gewoon op tijd reden.

Ik zou zeggen, stel het eens voor om de organisatie van de spoorwegen van de Sovjet-Unie hier in te gaan voeren. Kan vast niet fout gaan als je 12 treinen per uur over een stuk spoor moet laten rijden in plaats van 2 per dag...
Dit gaat grote gevolgen hebben voor de komende jaren op het spoor. Ik kreeg juist de indruk dat Prorail weer op het goede pad zat met veel vernieuwingen, onderhoud, innovaties en een transparantere berichtgeving.
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Of dat zo is zullen we pas na/tijdens een echte winter merken denk ikIJnte schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 19:23:
Dit gaat grote gevolgen hebben voor de komende jaren op het spoor. Ik kreeg juist de indruk dat Prorail weer op het goede pad zat met veel vernieuwingen, onderhoud, innovaties en een transparantere berichtgeving.
Oscar Wilde
Mijn voorspelling, het niet of nauwelijks beter (of slechter), wel duurder en over een jaar of twee struikelt weer een staatssecretares over dit dossier.
Waar komt toch het beeld vandaan dat ambtenaren op een ministerie de ideale mensen zijn om een groot stuk infrastructuur te managen?
Ik heb het eigenlijk niet eens eens echt over de gevolgen voor de reiziger maar voor de spoormarkt an zich. Komende tijd weer onrust en daar zit de industrie en zeker de mensen die bij Prorail werken gewoon niet op de wachten. Die willen werken aan een beter spoor en niet aan weer een reorganisatieronde. Vermoedelijk zal de reiziger weinig merken van een ZBO Prorail.Raven schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 19:26:
[...]
Of dat zo is zullen we pas na/tijdens een echte winter merken denk ikMochten we die ooit nog weer krijgen...
Transparant? Heb je de laatste paragraaf van het artikel wel gelezen?IJnte schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 19:23:
Dat is notabene 180 graden het tegenovergestelde van transparantie. Als je nota bene je de facto eigenaar en geldschieter weigert informatie te verstrekken. Laat staan naar andere partjen...Ondanks de kritiek zet staatssecretaris Dijksma door. Zij wil een einde maken aan de verstoorde relatie met de spoorbeheerder. Voormalig staatssecretaris Mansveld moest bij herhaling in de Tweede Kamer uitleggen dat ProRail weigerde informatie en documenten ter beschikking te stellen, zelfs als het over de dreigende tekorten voor spooronderhoud ging. Bronnen bij het ministerie melden dat ook de huidige staatssecretaris Dijksma een paar keer in aanvaring met ProRail is gekomen, omdat het bedrijf weigerde informatie te delen.
Virussen? Scan ze hier!
In ieder geval richting het publiek is Prorail wel degelijk transparanter geworden.wildhagen schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 19:47:
[...]
Transparant? Heb je de laatste paragraaf van het artikel wel gelezen?
Het besluit is nog helemaal niet genomen, NOS is uitermate voorbarig met deze berichtgeving. Er wordt nog gekeken of een omvorming in zbo gunstiger is dan de huidige constructie (een bv), de definitieve keuze wordt pas in december verwacht.
Zie www.voorbeterov.nl/politiek
[ Voor 6% gewijzigd door Alex) op 16-10-2016 21:07 ]
We are shaping the future
Ik kan me niet heugen dat dat eerder in het nieuws is geweest. Ik vraag me daarom af of het bericht klopt. Verder kon je al zien op de site van MBOV dat het nieuwsbericht voorbarig is.wildhagen schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 19:47:
Dat is notabene 180 graden het tegenovergestelde van transparantie. Als je nota bene je de facto eigenaar en geldschieter weigert informatie te verstrekken. Laat staan naar andere partjen...
Bij ProRail gaat zeker niet alles goed, maar of ze nou aan alles schuld hebben...? Kijk, dat het onderhoud de laatste jaren niet altijd even goed ging en er nogal wat storingen zijn komt o.a. omdat de jaarlijkse bijdrage vanuit de overheid flink omlaag moest. Het komt uit de lengte of uit de breedte.
Ook is onder voormalig topvrouw Marion Gout de veiligheidscultuur tot het extreme omhooggetrokken. Omdat allerlei maatregelen en procedures tegelijkertijd bij o.a. IL&T zijn vastgelegd, is dat niet iets wat je even 1-2-3 afbreekt als je een nieuwe directeur hebt die gezond verstand laat prevaleren.
Ach ja... wat maakt het eigenlijk uit dat ProRail weer overheid wordt? In de praktijk zal het niets uitmaken. Het is niet zo dat alles nu beter of slechter wordt. Dezelfde mensen blijven hetzelfde werk doen. En eigenlijk is het niet zo raar dat het spoor eenzelfde constructie als Rijkswaterstaat krijgt. Een ander voordeel is ook dat ProRail niet kan worden 'opgekocht' door een DB Netz of iets dergelijks. Kortom, gewoon doen.
IJnte schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 19:23:

En al die rechtszaken om die PGO contracten zijn ook niet bevorderlijk voor de kwaliteit en het budget, bah bah. Nee opzouten met die concurrentie "omdat het moet". In sommige gevallen werkt het gewoon niet.
Doorloop tijd van een BBV aanbesteding is terug gebracht naar 5 weken en als aannemer mag je tegenwoordig alleen in de 1e week na binnenkomst van een contract vragen stellen... vragen stellen na de 1e week worden letterlijk niet meer beantwoord. Daarnaast zijn ze gestopt met functioneel specificeren en komen ze met object specificaties waardoor een spoorvernieuwing van een paar honderd meter op tientallen taakregels uitkomt. De gemiddelde object specificatielijsten zijn van ca. 100 regels naar ca. 350 regels gegaan.
Nee dan snap je er echt helemaal niks meer van als OG/beheerder.
Overigens zit BAM Rail in heel zwaar weer sinds enkele weken, dus binnenkort gaat er weer een bom barsten.
[ Voor 58% gewijzigd door ArcticWolf op 17-10-2016 01:22 ]
Dit weekend een Harmelen en Strail overweg gebouwd in Den Helder en Anna Paulowna:

[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 17-10-2016 01:42 ]
Wat mij vooral opvalt is dat het spoor als (politiek) pispaaltje wordt gezien. Ik keek toevallig Railroads Australia op Discovery. Gelijk in de eerste aflevering wordt er uitgelegd dat natte bladeren op de rails een wereldwijd probleem is, iets wat hier in Nederland nog steeds ontkend wordt.
Als er op het spoor iets misgaat moet er gelijk een spoeddebat komen. Als de Merwedebrug weken, zo niet maanden, gesloten is voor (vracht)verkeer dan is dat allemaal normaal en maakt niemand er in de politiek zich heel druk om.
Als er op het spoor iets misgaat moet er gelijk een spoeddebat komen. Als de Merwedebrug weken, zo niet maanden, gesloten is voor (vracht)verkeer dan is dat allemaal normaal en maakt niemand er in de politiek zich heel druk om.
Dat komt omdat praktische alle kabinnetten van de laatste 30 jaar ofzo redelijk anti-spoor zijn geweest, een enkele uitzondering daar gelaten.
Virussen? Scan ze hier!
Wat mij opvalt is dat de treinen vanochtend weer eens niet reden en ik een uur mocht wachten en trein na trein uitviel. NS bleef maar omroepen dat de vertraging afnamen. NS weet kennelijk het verschil tussen vertraging en compleet niet rijden niet. Prorail heeft kennelijk bijna 2 uur nodig om een wisselstoring te verhelpen en dan kan er geen enkele trein rijden.LordSinclair schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 09:10:
Wat mij vooral opvalt is dat het spoor als (politiek) pispaaltje wordt gezien.
Laat ze maar eens goed de bezem door die toko's heen halen. Weinig medelijden met die prutsers.
Wat wordt ontkend, dat natte bladeren een wereldwijd probleem zijn? Ik zie niet helemaal waarom Prorail dat moet bevestigen of ontkennen.LordSinclair schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 09:10:
Wat mij vooral opvalt is dat het spoor als (politiek) pispaaltje wordt gezien. Ik keek toevallig Railroads Australia op Discovery. Gelijk in de eerste aflevering wordt er uitgelegd dat natte bladeren op de rails een wereldwijd probleem is, iets wat hier in Nederland nog steeds ontkend wordt.
Of dat het in Nederland een probleem is? Ook dat zal Prorail echt niet ontkennen. Er zijn genoeg acties om gladde sporen als gevolg van bladeren te bestrijden. Er is bijvoorbeeld een sandite trein en verschillende treinstellen zijn aangepast met sanditestrooiers.
Wat wel een probleem in Nederland is is de spoorstroomloopdetectie. Gewoon zand isoleert en zorgt ervoor dat treinen uit de beveiliging verdwijnen. Je kunt dus niet zonder nadenken onbeperkt zand gaan strooien.
De politiek ontkend dat, dan wordt er altijd met een vingertje naar het buitenland gewezen, elk willekeurig land dat niet Nederland is, en gezegd daar hebben ze er geen last van. Hetzelfde met sneeuwval. Ik kon mij nog goed herinneren dat toen er door sneeuwval minder treinen reden er naar Duitsland gewezen werd dat het daar wel goed ging. Terwijl rond Berlijn toen niks reed i.v.m. sneeuwval.Maasluip schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 09:31:
Wat wordt ontkend, dat natte bladeren een wereldwijd probleem zijn? Ik zie niet helemaal waarom Prorail dat moet bevestigen of ontkennen.
Grappig was in Rail Away in Oostenrijk dat het eerste wat ze deden toen er veel sneeuw verwacht werd was de dienstregeling halveren en rustiger rijden. Maar als dat in Nederland gebeurd is er weer een reden voor een spoeddebat.
Een besluit tegen het advies in van de complete spoorsector. Territorium afpissen door een incompetente politicus, meer motivatie zit er niet achter.
Geloof maar niet in snelle verandering als je van een paar duizend man de arbeidsvoorwaarden en het pensioen verneukt.
Geloof maar niet in snelle verandering als je van een paar duizend man de arbeidsvoorwaarden en het pensioen verneukt.
Zolang deze constructie toegepast wordt zal er weinig veranderen. Daarnaast is (bijna) alle technische kennis uitbesteed, wat natuurlijk verre van ideaal is.EDIT schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 17:36:
Geloof maar niet dat dit invloed heeft op de hoeveelheid storingen
Beste stuurlui......Cardinal schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 09:20:
[...]
Wat mij opvalt is dat de treinen vanochtend weer eens niet reden en ik een uur mocht wachten en trein na trein uitviel. NS bleef maar omroepen dat de vertraging afnamen. NS weet kennelijk het verschil tussen vertraging en compleet niet rijden niet. Prorail heeft kennelijk bijna 2 uur nodig om een wisselstoring te verhelpen en dan kan er geen enkele trein rijden.
Laat ze maar eens goed de bezem door die toko's heen halen. Weinig medelijden met die prutsers.
Kan jij inschatten wat de impact van de planningsproblemen is bij de gevolgen van zo'n storing?
Ik merk weinig van storingen*. Die zijn meestal na een half uur wel opgelost (dan rijden de eerste treinen weer langs). Helaas duurt het daarna soms 30-90 minuten voordat er weer treinen en personeel zijn. Dat laatste zou de NS erg kunnen verbeteren…
*: Op niet-perifeer-lijnen. En ik snap dat de spoorsector weinig aan ongevallen kan doen, dat vind ik tragisch in plaats van dat ik de NS verwijten maak voor wat de facto het falen van de maatschappoij/GGZ is
[ Voor 4% gewijzigd door ANdrode op 17-10-2016 11:00 ]
Pensioen gaat niet wijzigen, iedereen blijft bij het spoorwegpensioenfonds. Overigens wat versta jij onder de complete spoorsector?evilution schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:07:
Een besluit tegen het advies in van de complete spoorsector. Territorium afpissen door een incompetente politicus, meer motivatie zit er niet achter.
Ik mis de tientallen bedrijven die echt aan het spoor werken, de meeste zijn niet eens meer aangesloten bij de FNV.Deltalinqs, EVO-Fenedex, Belangen Organisatie Zeehavens (Havenbedrijven Rotterdam, Amsterdam, Zeeland en Groningen), FMN, FNV Spoor, NS, Rover en KNV
Wat probeer je nou eigenlijk te zeggen? Dat NS en ProRail het elkaar te moeilijk maken? En ik ben wel benieuwd naar de onderbouwing achter je statement over het rondje om de kerk.Qu3st schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 18:47:
Vaak is het niet de NS die het verpest maar voor FailProrail, nadat FailProrail het voor de NS verpest had. Als de machinisten niet op hun plekken zitten en zolang geen rondje om de kerk gereden wordt, duurt het vaak langer doordat er ergens personeel gezocht moet worden voor een trein.
Sinds wanneer heeft Rikus het opeens bij het juiste eind?Alex) schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 21:06:
Het besluit is nog helemaal niet genomen, NOS is uitermate voorbarig met deze berichtgeving. Er wordt nog gekeken of een omvorming in zbo gunstiger is dan de huidige constructie (een bv), de definitieve keuze wordt pas in december verwacht.
De berichten over duurdere treinkaartjes vanwege de niet-mogelijkheid om als ZBO belasting af te trekken baren mij wel zorgen. 21% bovenop de treinkaartjes is nogal watDennis schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 23:21:
[...]
Ach ja... wat maakt het eigenlijk uit dat ProRail weer overheid wordt? In de praktijk zal het niets uitmaken. Het is niet zo dat alles nu beter of slechter wordt. Dezelfde mensen blijven hetzelfde werk doen. En eigenlijk is het niet zo raar dat het spoor eenzelfde constructie als Rijkswaterstaat krijgt. Een ander voordeel is ook dat ProRail niet kan worden 'opgekocht' door een DB Netz of iets dergelijks. Kortom, gewoon doen.
Het probleem is dat er niet of in ieder geval te weinig volgens standaard-maatregelen wordt gewerkt. ProRail heeft verschillende versperringsmaatregelen die voorschrijven wat er moet gebeuren bij een specifiek deel infra die niet meer beschikbaar is. Helaas is er bijna altijd wel iemand in de 'keten' die vindt dat deze maatregel niet goed is, waardoor er altijd weer net een andere oplossing wordt bedacht. Hierdoor is de afhandeling niet betrouwbaar, niet voorspelbaar en volledig afhankelijk van de kennis en kunde van de medewerkers die het netwerk aansturen. Hier gaat komend jaar wel een grote slag in gemaakt worden als het goed isANdrode schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:59:
[...]
Kan jij inschatten wat de impact van de planningsproblemen is bij de gevolgen van zo'n storing?
Ik merk weinig van storingen*. Die zijn meestal na een half uur wel opgelost (dan rijden de eerste treinen weer langs). Helaas duurt het daarna soms 30-90 minuten voordat er weer treinen en personeel zijn. Dat laatste zou de NS erg kunnen verbeteren…
If you want to be the best, you need to work with the best :)
@ArcticWolf Ziet er weer puik ui! Alleen vraag ik me wel af waarom dat het hele weekend duurt? Niet dat ik er last van had hoor, maar in principe is het toch gewoon de oude eruit slopen en de nieuwe er in?
Ja en neeWoask schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 15:54:
@ArcticWolf Ziet er weer puik ui! Alleen vraag ik me wel af waarom dat het hele weekend duurt? Niet dat ik er last van had hoor, maar in principe is het toch gewoon de oude eruit slopen en de nieuwe er in?
Er waren 7 werkplekken;
-Voor brug onderhoud (2x)
-Voor brug onderhoud en spoor onderhoud.
-Overweg bij Anna Paulowna en daar werden ook 6 ES-lassen vernieuwd en 600 dwarsliggers gestoken.
-Harmelen overweg en wat spoor voor en achter de overweg
-Spoor en straatwerk op empl. Den Helder.
Overigens duurt een Harmelen gewoon 44 uur om te bouwen (incl. straatwerk en grouten en afgieten van de spoorstaven).
Pas zondag ochtend lagen de Harmelen platen erin afgesteld en wel en kon er geasfalteerd worden en de spoorstaven worden afgegoten, daarna wachten op het drogen van het gietmengsel... stopmachine eroverheen, belijning plaatsen, rekapparatuur op de spoorstaven, neutraliseren, lassen, lassen afwerken, maaiveld afwerken en daarna opruimen, tussendoor worden ook alle sein kabels weer aangesloten, dan komt seinwezen om alle secties weer in te stellen in de relaiskasten (dat kan ook pas in de enerlaatste 8 uur). om (zondag) 21:00 was het spoorwerk dan ook klaar en om 23:00 was al het werk klaar.
De laatste 8 uur is de verplichte buffertijd van ProRail, hierin mag officieel niks meer gedaan worden aan het spoor zelf (seinwezen/bovenleiding mag wel als het noodzakelijk is). Het spoor werd weer teruggeven rond 4:00 en iets na 4:15 begon Nedtrain met het verplaatsen van de treinen.
Je hebt gelijk dat een Strail overweg zoals op Anna Paulowna een stuk sneller kan dan in 52 uur. Vooral als het alleen de bevloering betreft.
[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 17-10-2016 16:17 ]
Ik weet niet over welke storing Cardinal het heeft maar ik denk dat hij het heeft over de storing bij Amersfoort. (Correct me if I'm wrong)ANdrode schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:59:
[...]
*: Op niet-perifeer-lijnen. En ik snap dat de spoorsector weinig aan ongevallen kan doen, dat vind ik tragisch in plaats van dat ik de NS verwijten maak voor wat de facto het falen van de maatschappij/GGZ is
Ik kan zeker inschatten wat de impact is bij een storing zoals vanochtend in Amersfoort. Geen communicatie, geen treinverkeer, dat is vrij simpel.Storingen zo groot als vanochtend aan het GSM-r netwerk, beheerd door Mobirail, komen (gelukkig) weinig voor maar als het gebeurd is de impact natuurlijk erg groot.
Maar als het over een wisselstoring gaat kan ik het ook zeker inschatten. Maar het zwart-wit afzetten van het duurt 2 uur voordat de storing is verholpen en dat is allemaal ProRail hun schuld, zo is het natuurlijk niet. Storing wordt aangemeld, er wordt zoveel mogelijk gekeken of er om heen gereden kan worden. Een storingsploeg moet z.s.m ter plekke zijn. Zij gaan dan het wissel controleren, komen er achter wat het euvel is, en dan komt het vaak voor dat het onderdeel dat ze nodig hebben niet in hun busje ligt. Hierdoor moeten ze vaak weer terug naar de werkplaats. Kijk die mensen hebben ook geen glazen bol dus is het moeilijk inschatten. Maar als dit midden in de spits gebeurd met de snelwegen die vol staan kan het dus door meerdere factoren langer duren. Vanwege deze storingen, hebben ze Utrecht Centraal 'ontvlochten' waardoor de impact van een wisselstoring niet groter wordt, zich uitspreid als een olievlek.
Zoals je zegt merk je weinig van storingen, maar een storing zoals vanochtend op Amersfoort is natuurlijk ook overmacht, maar ProRail/NS wordt er wel gelijk op afgerekend door de reiziger. Het is beetje te vergelijken met een storing aan het GSM-netwerk, deze duren ook vaak paar uur, als het niet de hele dag is. Maar dan gelijk zeggen dat KPN weer onder overheid moet vallen is ook erg kort door de bocht.
Nee dat bedoel ik niet, NS en ProRail gaan echt niet expres ervoor zorgen dat jij als reiziger niet op je bestemming kan komen. Het rondje om de kerk is dat een machinist hele dag zelfde stuk rijdt, wat natuurlijk erg saai is maar als er een storing/versperring op treedt is impact niet groot.Maardiweb schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 14:53:
[...]
Wat probeer je nou eigenlijk te zeggen? Dat NS en ProRail het elkaar te moeilijk maken? En ik ben wel benieuwd naar de onderbouwing achter je statement over het rondje om de kerk.
[...]
Maar wat er nu dus gebeurd is dat een machinist die een trein van Amsterdam naar Maastricht moet rijden, door een versperring tussen Groningen en Zwolle die trein niet kan rijden. Als de versperring gaande is wordt het taak wel goed omgepland, maar als de versperring voorbij is, komt het heel vaak voor dat er voor treinen die als eerste weer over dat stuk spoor kunnen, geen personeel voor die trein is. Wat weer leidt tot extra vertraging, frustraties etc.
Heb je een rondje om de kerk, dan heb je hier minder last van.
Disclaimer: ik heb niet alle wijsheid in pacht, en snap ook wel dat er dingen verbeterd kunnen worden. Maar de reden van de staatssecretaris is een politieke kwestie. En daardoor de arbeidsvoorwaarden van vele mensen verslechteren (vermoedelijk) is maar colleteral damage?

[ Voor 3% gewijzigd door Qu3st op 17-10-2016 17:03 ]
Waarom denk je dat het alleen een politieke kwestie kwestie/beslissing betreft? Kan best zijn dat de klap (die angstvallig stil wordt gehouden...) van afgelopen week de druppel was en dat het nu gewoon afgelopen moet zijn? En er zijn serieus dodo's bij ProRail die het serieus niet zagen aankomen...Qu3st schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 16:51:
[...]
*knip*
Disclaimer: ik heb niet alle wijsheid in pacht, en snap ook wel dat er dingen verbeterd kunnen worden. Maar de reden van de staatssecretaris is een politieke kwestie. En daardoor de arbeidsvoorwaarden van vele mensen verslechteren (vermoedelijk) is maar colleteral damage?
[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 17-10-2016 17:42 ]
Het gaat inderdaad om de storing van Amersfoort en ik bevond me op Amersfoort Schothorst. Wat je zegt klopt wel. Geen treinen en geen communicatie.Qu3st schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 16:51:
[...]
Ik weet niet over welke storing Cardinal het heeft maar ik denk dat hij het heeft over de storing bij Amersfoort. (Correct me if I'm wrong)
Ik kan zeker inschatten wat de impact is bij een storing zoals vanochtend in Amersfoort. Geen communicatie, geen treinverkeer, dat is vrij simpel.
Zowel op de borden als in de app stonden alle treinen aangemeld en het leek erop dat zowel de borden als de app "dachten" dat de treinen normaal reden. De omroep kon alleen mededelen dat de storing voorbij was en de vertragingen afnamen. Ow en geen treinen voor ruim een uur.
Je kan je voorstellen dat er behoorlijk wat frustratie en irritatie was vanochtend.
Ik ben benieuwd waarom het overmacht is. Geen failsafe of redundantie? misschien een suggestie?Zoals je zegt merk je weinig van storingen, maar een storing zoals vanochtend op Amersfoort is natuurlijk ook overmacht. maar ProRail/NS wordt er wel gelijk op afgerekend door de reiziger
Tuurlijk wordt de NS/Prorail er gelijk op afgerekend. Je doet voorkomen dat je bij een van de instanties werkt en doe me een lol en check het aantal treinen dat Amersfoort Schothorst niet haalt. Gezien ik er nog eens voor moet betalen verwacht ik minimaal dat de NS zich committeert aan haar dienstregeling of informeert over de stand van zaken. Beide is vanochtend niet gelukt.
Ik zit nu in de trein naar huis en deze heeft vertraging wegens nog een klassieker... "rook in de schiphol tunnel"

[ Voor 4% gewijzigd door Cardinal op 17-10-2016 18:59 ]
Pfft… Als de processen er gewoon niet zijn of niet gevolgd worden door een ketenpartij dan wordt elke niet standaard situatie vanzelf een unieke situatie.Maardiweb schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 14:53:
Het probleem is dat er niet of in ieder geval te weinig volgens standaard-maatregelen wordt gewerkt. ProRail heeft verschillende versperringsmaatregelen die voorschrijven wat er moet gebeuren bij een specifiek deel infra die niet meer beschikbaar is. Helaas is er bijna altijd wel iemand in de 'keten' die vindt dat deze maatregel niet goed is, waardoor er altijd weer net een andere oplossing wordt bedacht. Hierdoor is de afhandeling niet betrouwbaar, niet voorspelbaar en volledig afhankelijk van de kennis en kunde van de medewerkers die het netwerk aansturen. Hier gaat komend jaar wel een grote slag in gemaakt worden als het goed is
Met de betere planningstechnieken die nu beschikbaar zijn lijkt centralisatie mij hier goed. En daar is Prorail nu ongetwijfeld al mee binnen, alleen krijgen de maatregelen niet de tijd om effect te hebben.
Als je naar de betrouwbaarheid/beschikbaarheid kijkt van dat stuk spoor rondom Amersfoort dan zal je nog steeds over het hele jaar een goede beschikbaarheid zien. Het incident zelf is alsof de A2 "even" geblokkeerd is.Qu3st schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 16:51:
[...]
Zoals je zegt merk je weinig van storingen, maar een storing zoals vanochtend op Amersfoort is natuurlijk ook overmacht, maar ProRail/NS wordt er wel gelijk op afgerekend door de reiziger. Het is beetje te vergelijken met een storing aan het GSM-netwerk, deze duren ook vaak paar uur, als het niet de hele dag is. Maar dan gelijk zeggen dat KPN weer onder overheid moet vallen is ook erg kort door de bocht.
Als dit de door jouw en andere bronnen geschetste impact heeft dan is het voor de reizigers tijd dat het rondje rond de kerk wordt ingevoerd. Eventueel met een ander circuit op elke werkdag.Maar wat er nu dus gebeurd is dat een machinist die een trein van Amsterdam naar Maastricht moet rijden, door een versperring tussen Groningen en Zwolle die trein niet kan rijden. Als de versperring gaande is wordt het taak wel goed omgepland, maar als de versperring voorbij is, komt het heel vaak voor dat er voor treinen die als eerste weer over dat stuk spoor kunnen, geen personeel voor die trein is. Wat weer leidt tot extra vertraging, frustraties etc.
Heb je een rondje om de kerk, dan heb je hier minder last van.
Want ik de gevolgen van verstoringen blijven vaak nog wel uren te voelen, terwijl dit niet "zo moeilijk" zou moeten zijn. Voor mij als reiziger is "trein maar geen bestuurder" onbegrijpelijk.
Nogmaals: Ik reis vaak vroeg in de spits en >90% van mijn reizen niet op perifeerlijnen. En vrijwel altijd lijnen ik een ICE/IC-Berlijn kan pakken als alternatief. Dat zorgt ervoor dat het vaker goed gaat
Omdat ze dat zelf heeft gecommuniceerd richting directie ProRail. En over welke klap heb je het?ArcticWolf schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 17:37:
Waarom denk je dat het alleen een politieke kwestie kwestie/beslissing betreft? Kan best zijn dat de klap (die angstvallig stil wordt gehouden...) van afgelopen week de druppel was en dat het nu gewoon afgelopen moet zijn? En er zijn serieus dodo's bij ProRail die het serieus niet zagen aankomen...
Ik kan zeker je frustratie en irritatie voorstellen. Het is ook belachelijk, maar zoals je doet voorkomen hebben ze helemaal niet omgeroepen, toen de storing al verholpen was en treinen weer zouden gaan rijden, dat deze treinen toch niet gingen rijden. Klopt dit beeld?Cardinal schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 18:52:
Het gaat inderdaad om de storing van Amersfoort en ik bevond me op Amersfoort Schothorst. Wat je zegt klopt wel. Geen treinen en geen communicatie.
Zowel op de borden als in de app stonden alle treinen aangemeld en het leek erop dat zowel de borden als de app "dachten" dat de treinen normaal reden. De omroep kon alleen mededelen dat de storing voorbij was en de vertragingen afnamen. Ow en geen treinen voor ruim een uur.
Je kan je voorstellen dat er behoorlijk wat frustratie en irritatie was vanochtend.
Als treinen op laatste moment worden opgeheven dan wordt er uiteindelijk ook pas op het laatste moment omgeroepen. Maar uiteindelijk komt het doordat NS geen trein heeft klaarstaan, en dit is als grootste vervoeder erg slecht. En je zou denken dat kunnen ze toch sneller handelen, maar op dat moment wordt er adhoc een trein met personeel gezocht.
Goede reis terug alvast, al hoop ik wel voor je dat je nu thuis bent, anders is het wel echt dramatisch! De Schipholtunnel altijd een feestIk ben benieuwd waarom het overmacht is. Geen failsafe of redundantie? misschien een suggestie?
Tuurlijk wordt de NS/Prorail er gelijk op afgerekend. Je doet voorkomen dat je bij een van de instanties werkt en doe me een lol en check het aantal treinen dat Amersfoort Schothorst niet haalt. Gezien ik er nog eens voor moet betalen verwacht ik minimaal dat de NS zich committeert aan haar dienstregeling of informeert over de stand van zaken. Beide is vanochtend niet gelukt.
Ik zit nu in de trein naar huis en deze heeft vertraging wegens nog een klassieker... "rook in de schiphol tunnel"

Qua techniek van de installaties kan ik je niet veel vertellen, ik weet niet veel meer dan jij erover. Dus helaas kan ik je daar niet verder mee helpen.
Ik werk inderdaad bij 1 van de instanties. En ik heb van vandaag de uitval van treinen in Amersfoort nog niet kunnen bekijken maar van de vorige week was alleen op dinsdag een uitschieter met veel opgeheven treinen. Dit heb ik op de interne site gekeken. Ook even via Google gezocht maar kan niet een goede site vinden waar NS of ProRail communiceren over de punctualiteit. Dit zou echt een verbetering zijn naar de buitenwereld.
Het rondje van de kerk wordt helaas tegen gehouden door de vakbonden, ikzelf zou het echt een verbetering vinden als ze dit wel zouden rijden.[b]ANdrode schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 19:00:
Als dit de door jouw en andere bronnen geschetste impact heeft dan is het voor de reizigers tijd dat het rondje rond de kerk wordt ingevoerd. Eventueel met een ander circuit op elke werkdag.
Want ik de gevolgen van verstoringen blijven vaak nog wel uren te voelen, terwijl dit niet "zo moeilijk" zou moeten zijn. Voor mij als reiziger is "trein maar geen bestuurder" onbegrijpelijk.
Nogmaals: Ik reis vaak vroeg in de spits en >90% van mijn reizen niet op perifeerlijnen. En vrijwel altijd lijnen ik een ICE/IC-Berlijn kan pakken als alternatief. Dat zorgt ervoor dat het vaker goed gaat.
Ik snap je frustratie volkomen en vind het ook altijd erg gek om te zien dat het vaak fout gaat, omdat er uiteindelijk geen machinist is. Hierin zijn echt nog wel stappen te zetten om de punctualiteit en de impact van verstoringen te beperken.
Als ProRail een ambtenarenclub wordt, wordt het ABP neem ik aan? Een pensioenfonds met een aanzienlijk lagere dekkingsgraad dan SPF, welke nog redelijk boven de 100% zit. Welke CAO wordt van toepassing, valt men nog onder de Sociale Eenheid, lidmaatschap Villandry? Gezeik over arbeidsvoorwaarden is echt geen goed idee op dit moment.ArcticWolf schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:11:
[...]
Pensioen gaat niet wijzigen, iedereen blijft bij het spoorwegpensioenfonds. Overigens wat versta jij onder de complete spoorsector?
Die heb ik niet gehoord. Overigens zijn dat juist degenen die imo strakker aangestuurd moeten worden, in ieder geval de PCA's. edit: juist de banden ProRail/aannemerij zouden flink aangehaald moeten worden, in plaats van alles juridisch uit te vechten en een race-to-the-bottom door elkaar continu uit te melken. \edit[...]
Ik mis de tientallen bedrijven die echt aan het spoor werken, de meeste zijn niet eens meer aangesloten bij de FNV.
Er is nu een president-directeur (Pier) die daadwerkelijk verbeteringen voor elkaar krijgt, niet in het minst omdat hij een zeer goede band met het personeel heeft. Hij is niet te beroerd om met een inspecteur mee op pad te gaan om te zien wat er mis gaat. Er lopen tal van verbeterprogramma's die echt wel zoden aan de dijk zetten maar nog wel wat tijd nodig heeft.
Zie ik met een politieke aansturing allemaal niet gebeuren. Degenen die herd hardst roepen dat het allemaal anders moet zij degenen die nog niet eens zijdelings bij het spoor betrokken zijn. Iets met stuurlui aan de wal. Bedoel ik jou niet mee trouwens, ik weet dat je bij de aannemer zit. Ik ben iemand die o.a. toeziet op contractuele verplichtingen van aannemers.
Nu weer de zaak overhoop gooien levert een hoop onnodig gezeik op, het laatste wat nu nodig is.
[ Voor 5% gewijzigd door evilution op 17-10-2016 20:32 ]
evilution schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 20:25:
[...]
Als ProRail een ambtenarenclub wordt, wordt het ABP neem ik aan? Een pensioenfonds met een aanzienlijk lagere dekkingsgraad dan SPF, welke nog redelijk boven de 100% zit. Welke CAO wordt van toepassing, valt men nog onder de Sociale Eenheid, lidmaatschap Villandry? Gezeik over arbeidsvoorwaarden is echt geen goed idee op dit moment.
[...]
http://nos.nl/artikel/213...m-problemen-op-spoor.htmlHet kabinet wil het personeel zoveel mogelijk tegemoetkomen. Zo blijven medewerkers aangesloten bij het pensioenfonds voor spoorwegpersoneel. Een overstap naar ambtenarenfonds ABP zou nadelig uitpakken.
Hoe denk je dat voor elkaar te krijgen dan? Ik persoonlijk (en meerdere met mij) zijn deze contract vormen echt beu. Wat nou UAV GC? Het is gewoon een verkapt UAV 89 contract met de GC risico's en als je vragen stelt krijgt je dubbelzinnige antwoorden terug of vaak "risico aannemer"... wat is dat voor een concurrentie? Alles maar dan ook alles staat voorgeschreven dan wel in de Appendix of eisenspec. of in de OVS, het enige wat niet voorgeschreven staat is de bouwmethode en daarin zijn alle aannemers in gelijk.Die heb ik niet gehoord. Overigens zijn dat juist degenen die imo strakker aangestuurd moeten worden, in ieder geval de PCA's. edit: juist de banden ProRail/aannemerij zouden flink aangehaald moeten worden, in plaats van alles juridisch uit te vechten en een race-to-the-bottom door elkaar continu uit te melken.
Wat heeft concurrentie dan nog voor een zin?
Hier kan ik weinig over zeggen. Ik denk alleen dat de vijandigheid onder elkaar afneemt door deze stap.Er is nu een president-directeur (Pier) die daadwerkelijk verbeteringen voor elkaar krijgt, niet in het minst omdat hij een zeer goede band met het personeel heeft. Hij is niet te beroerd om met een inspecteur mee op pad te gaan om te zien wat er mis gaat. Er lopen tal van verbeterprogramma's die echt wel zoden aan de dijk zetten maar nog wel wat tijd nodig heeft.
Zie ik met een politieke aansturing allemaal niet gebeuren. Degenen die herd hardst roepen dat het allemaal anders moet zij degenen die nog niet eens zijdelings bij het spoor betrokken zijn. Iets met stuurlui aan de wal. Bedoel ik jou niet mee trouwens, ik weet dat je bij de aannemer zit. Ik ben iemand die o.a. toeziet op contractuele verplichtingen van aannemers.
Nu weer de zaak overhoop gooien levert een hoop onnodig gezeik op, het laatste wat nu nodig is.
Misschien wordt het binnenkort gecommuniceerd. Ik ga me er hier niet over uit laten.Qu3st schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 19:56:
[...]
Omdat ze dat zelf heeft gecommuniceerd richting directie ProRail. En over welke klap heb je het?
[ Voor 59% gewijzigd door ArcticWolf op 17-10-2016 22:12 ]
Wat ik kan vinden is http://prestaties.prorail.nl/ Al een stuk uitgebreider dan de vorige keer dat ik keek. Lijkt actueel tot een dag voor vandaag. Het is alleen jammer dat blijkbaar niet alles meetelt of zo. Als ik kijk bij Schiphol is 81,3% best ernstig beroerd maar enkel de internationale treinen zie ik daar en niet de nationale.Qu3st schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 19:56:
Ook even via Google gezocht maar kan niet een goede site vinden waar NS of ProRail communiceren over de punctualiteit. Dit zou echt een verbetering zijn naar de buitenwereld.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Als je de website mag geloven, is ProRail goed bezig en mogen de treinreizigers eigenlijk niet klagen. Alles is beter dan de norm (behalve het goederenvervoer waarbij ik mijn vraagtekens zet of je dat echt op deze manier moet meten).
Dus als ze vinden dat ProRail niet goed presteert moeten de normen nog verder worden aangescherpt (en zullen er nog wat extra miljoenen in geïnvesteerd moeten worden).
Dus als ze vinden dat ProRail niet goed presteert moeten de normen nog verder worden aangescherpt (en zullen er nog wat extra miljoenen in geïnvesteerd moeten worden).
Speel ook Balls Connect en Repeat
Volgend jaar major downtime voor de Moerdijkbrug:
Fototje van de huidigie situatie:
Bron: http://www.bndestem.nl/re...t-om-oplapbeurt-1.6541273Het spoor op de Moerdijkbrug wordt volgend jaar geheel vervangen. Drie weken lang - verdeeld over twee keer tien dagen - kunnen er dan geen treinen rijden. Wat de gevolgen zijn voor de treinreizigers is nog niet bekend.
Topman Pier Eringa van spoorbeheerder ProRail spreekt van een 'oplapbeurt'. Over tien jaar moet een er definitieve oplossing zijn gevonden.
De spoorstaven over de Moerdijkbrug liggen er pas sinds 2003. Eigenlijk zou vervanging pas in 2033 aan de orde zijn, maar er zitten scheuren in de elastische kunstof bedding waarin de staven liggen. ,,Er is destijds voor kunsstof gekozen omdat daardoor de geluidsoverlast af zou nemen en de levensduur van de brug verlengd zou worden", zegt Eringa.
Door de scheuren breken de lassen tussen de staven en gaat het spoor ook wiebelen. De maximumsnelheid op de brug voor vrachttreinen werd al verlaagd naar 40 km/uur om de veiligheid te kunnen garanderen.
De komende maanden wordt in de weekeinden 's nachts aan de slechte lassen gewerkt. Wekelijks wordt met ultrasoon geluid gecontroleerd of er geen nieuwe breuken of scheuren zijn.
Met de nieuwe spoorstaven, zo verwacht ProRail, kan de brug er weer zonder problemen tien jaar tegen. In die periode moet worden nagedacht over een duurzame langetermijnoplossing. In 2055 zit de levensduur van de spoorbrug er op.
Over tien jaar is ook de betonnen Moerdijkbrug voor autoverkeer aan vervanging toe. De burgemeesters van Breda en Dordrecht willen een onderzoek om die brug te vervangen door een tunnel.
Fototje van de huidigie situatie:

Virussen? Scan ze hier!
Mooi. Niet zo fijn voor de reizigers, maar dat aankwakkelen met de huidige situatie schiet ook voor geen meter op. Dan kan je beter inderdaad 2x 10 dagen (1 spoor per keer?) de brug geheel buiten dienst nemen om het goed te repareren.
Ik gok dat het idd 1 spoor ker keer zal zijn.
Verder vraag ik me af, als je de hele brug toch al down moet gooien, waarom dan niet gewoon beide sporen tegelijk aanpakken? Dan is de pijn er maar één keer ipv 2 keer.
Verder wel een goede actie idd.
Verder vraag ik me af, als je de hele brug toch al down moet gooien, waarom dan niet gewoon beide sporen tegelijk aanpakken? Dan is de pijn er maar één keer ipv 2 keer.
Verder wel een goede actie idd.
Virussen? Scan ze hier!
Ik kwam gisteren dit filmpje tegen, vond ik best leuk om te zien. Vooral ook hoe erg een 1600-loc met passengierstrein de bovenleidingsspanning al omlaag kan trekken. Ook kan je blijkbaar een ICR rijtuig zonder problemen een stukje met de hand verzetten
ArcticWolf schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 17:37:
[...]
Waarom denk je dat het alleen een politieke kwestie kwestie/beslissing betreft? Kan best zijn dat de klap (die angstvallig stil wordt gehouden...) van afgelopen week de druppel was en dat het nu gewoon afgelopen moet zijn? En er zijn serieus dodo's bij ProRail die het serieus niet zagen aankomen...
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Wat een gekke verklaring dat het kunstof scheuren zou bevatten. Volgens Prorail zelf zijn in 2014/2015 bij onderhoudswerkzaamheden kwalitatief ondermaatse lassen toegepast:wildhagen schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 06:37:
Volgend jaar major downtime voor de Moerdijkbrug:
Bron: http://www.bndestem.nl/re...t-om-oplapbeurt-1.6541273
https://www.prorail.nl/ni...ug-wordt-geheel-vervangenHet spoor op de Moerdijkbrug is in 2003 vervangen. Toen is gekozen voor een innovatieve methode door de sporen in te gieten in een elastische emulsie. Dit om de levensduur van de brug te verlengen. De lassen op de brug hebben in 2014/2015 gepland onderhoud gehad. Helaas is gebleken dat dit onderhoud in de complexe situatie op de brug kwalitatief niet juist is uitgevoerd. Een deel van de lassen voldoet niet. Dat wil zeggen dat er op korte termijn onderhoud nodig is. Als er niets wordt gedaan betekent dit het risico op spoorstaafbreuken. Dit is echter een complexe klus, omdat de ingegoten sporen speciale lastechnieken vragen.
Die had ik ook vorige week of zo gezien. Best een leukemarcop23 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 07:56:
[video]
Ik kwam gisteren dit filmpje tegen, vond ik best leuk om te zien. Vooral ook hoe erg een 1600-loc met passengierstrein de bovenleidingsspanning al omlaag kan trekken. Ook kan je blijkbaar een ICR rijtuig zonder problemen een stukje met de hand verzetten
Zelfs al zouden het kwalitatief slechte lassen zijn geweest, is het dus afgelopen keer weer misgegaan bij de spoedreparatie (nieuwe passtukken en CI/CL). Normaal bestaat de bedding uit rubber tracklast pads, dit keer uit een harde component, als die z'n werk niet goed doen kan de belasting heel anders doorwerken door de spoorstaaf en dus scheuren, zoals op de foto ook te zien is; de scheur zit net buiten de las = zwak punt.Skyaero schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 12:42:
[...]
Wat een gekke verklaring dat het kunstof scheuren zou bevatten. Volgens Prorail zelf zijn in 2014/2015 bij onderhoudswerkzaamheden kwalitatief ondermaatse lassen toegepast:
[...]
https://www.prorail.nl/ni...ug-wordt-geheel-vervangen
Overigens worden die kunststof pads wel vaker toegepast.
Het blijft hoe dan ook een raar verhaal.
Hoe laat was dit?Cardinal schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 18:52:
[...]
Het gaat inderdaad om de storing van Amersfoort en ik bevond me op Amersfoort Schothorst. Wat je zegt klopt wel. Geen treinen en geen communicatie.
Het dilemma bij dit soort storingen is dat je reizigers een goed handelingsperspectief wil geven. ProRail heft treinen op tot de geprognotiseerde oplossing. De storing ontstond iets voor 6.00u en was (voor zover ik kan vinden) geschat op herstel na 8.00u, waardoor ook tot dat moment wordt opgeheven. Als dan het incident uiteindelijk al om 7:00u voorbij is wordt het lastig om alsnog te gaan rijden.
Klinkt niet als een klantvriendelijke handelwijze. Dus als ze te ruim schatten zit je als reiziger langer in de kouMaardiweb schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 16:00:
[...]
Hoe laat was dit?
Het dilemma bij dit soort storingen is dat je reizigers een goed handelingsperspectief wil geven. ProRail heft treinen op tot de geprognotiseerde oplossing. De storing ontstond iets voor 6.00u en was (voor zover ik kan vinden) geschat op herstel na 8.00u, waardoor ook tot dat moment wordt opgeheven. Als dan het incident uiteindelijk al om 7:00u voorbij is wordt het lastig om alsnog te gaan rijden.

Ze kunnen het hoe dan ook niet goed doen natuurlijk. Als ze te ruim schatten en het is eerder gefixt, heeft een deel van de reizigers wellicht onnodig andere plannen gemaakt. Als ze te krap schatten en het duurt langer, staan reizigers die andere plannen hadden kunnen en willen maken onnodig langer in de kou.LordSinclair schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 16:56:
[...]
Klinkt niet als een klantvriendelijke handelwijze. Dus als ze te ruim schatten zit je als reiziger langer in de kou
De reizigers die iets anders plannen staan niet meer op het station te wachten. De reizigers die nog staan te wachten wel.. "Sorry alles is klaar, we dachten dat het wat langer zou duren dus om u niet teleur te stellen zullen we het komende uur ook nog niet rijden.".anboni schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 17:11:
[...]
Ze kunnen het hoe dan ook niet goed doen natuurlijk. Als ze te ruim schatten en het is eerder gefixt, heeft een deel van de reizigers wellicht onnodig andere plannen gemaakt. Als ze te krap schatten en het duurt langer, staan reizigers die andere plannen hadden kunnen en willen maken onnodig langer in de kou.
En de reizigers die wachten omdat het 'over een uur' opgelost is? Exact, die worden boos omdat het twee uur duurt, en als ze dit eerder hadden geweten hadden ze andere plannen gemaakt.LordSinclair schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 20:49:
[...]
De reizigers die iets anders plannen staan niet meer op het station te wachten. De reizigers die nog staan te wachten wel.. "Sorry alles is klaar, we dachten dat het wat langer zou duren dus om u niet teleur te stellen zullen we het komende uur ook nog niet rijden.".
Je kan het dus inderdaad nooit goed doen.
Nu is het wel zo dat, indien de storing sneller verholpen is dan prognose, er opnieuw treinen worden 'ingelegd', alleen is het erg lastig om daar dan het juiste materieel en personeel voor te vinden. De bijsturingscentra plannen om op te starten vanaf de prognose. Als deze opeens een uur vroeger is, moet het hele plan weer worden omgegooid.
Ik kan mij niet voorstellen dat je dat met droge ogen kan verkopen als klant/reiziger vriendelijk. Voor mijn part laat je de Mcn in de cabine zitten totdat het duidelijk is dat de trein echt niet kan rijden. Dat ze weggestuurd worden omdat er de komende 2 uur waarschijnlijk geen treinen rijden is wel heel erg bizar (het verbaast mij niks, maar bizar blijft het wel).
Lang leven de auto!
Lang leven de auto!
Ja, echt wel, met duizend koekblikjes achter elkaar op een strook asfalt een klein uurtje staan te wachten tot je erdoor mag omdat een tweetal incompetente bestuurders elkaar gevonden hebben. Nee, doe mij dan maar de trein, die was zelfs op mijn bijzonder auto-vriendelijke en redelijk trein-onvriendelijke traject serieus sneller geweest dit keer.LordSinclair schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 09:46:
Lang leven de auto!
Fijn dat je ook de aanname maakt dat het personeel weggestuurd wordt. Nee, natuurlijk niet, het personeel wordt verplaatst naar de locatie waar ze nodig zijn op het moment dat de storing opgelost is. Het is ook niet nuttig om het personeel te laten waar het is om er later achter te komen dat ze ergens anders nodig waren...LordSinclair schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 09:46:
Ik kan mij niet voorstellen dat je dat met droge ogen kan verkopen als klant/reiziger vriendelijk. Voor mijn part laat je de Mcn in de cabine zitten totdat het duidelijk is dat de trein echt niet kan rijden. Dat ze weggestuurd worden omdat er de komende 2 uur waarschijnlijk geen treinen rijden is wel heel erg bizar (het verbaast mij niks, maar bizar blijft het wel).
Trein stopt abrupt bij station Deventer, tientallen reizigers gestrand
"De trein kwam zo abrupt tot stilstand, dat de verlichting naar beneden kwam."Tientallen treinreizigers zijn vanavond rond half zeven vlak bij station Deventer gestrand. De trein waarin ze vastzaten stopte kort na het vertrek abrupt. De machinist had een rood sein gemist, waardoor er een noodstop werd gemaakt.
Het gaat om een dubbeldekstrein van de NS, die naar Enschede zou gaan. Volgens een woordvoerder van de NS moet onderzoek uitwijzen of de machinist de noodstop maakte of dat de automatische treinbeïnvloeding de trein tot stilstand heeft gebracht.
'Het voelde of de trein ontspoorde'
In de trein zaten tientallen mensen, onder wie Martijn Kroezen uit Enschede. "Het voelde alsof de trein ontspoorde", vertelt hij. "De trein kwam zo abrupt tot stilstand, dat de verlichting naar beneden kwam. De conductrice meldde daarna dat het nog een tijd duurt voordat het probleem is verholpen."
Rond de trein liepen na de noodstop NS-medewerkers met gele hesjes. Volgens de NS woordvoerder was dat het veiligheidsteam dat na een noodstop de situatie bij de trein 'bevriest' voor onderzoek.
Passagiers kunnen na bijna twee uur wachten weer verder reizen
De trein is bijna twee uur na de noodstop weer teruggereden naar het station, waarna de gestrande reizigers hun reis konden vervolgen.
Het incident heeft voor de andere personentreinen geen gevolgen gehad. "De overige treinen worden erlangs geleid", meldde de woordvoerder van de NS op het moment dat de trein nog stilstond.

Oscar Wilde
Somda heeft 't over een ontsporing om en nabij wissel 171:
zie ook het sporenplan ter indicatie van de situatie ter plaatse:
Mogelijk een aanvaring met een stopontspoorblok; onderzoek zal dus uit moeten wijzen wat er exact aan de hand is geweest.Trein 1763 is bij het verlaten van Dvge richting Spa ontspoord (rondom wissels 171 enzo), we reden ineens parallel aan een DM'90 die richting Spa reed en toen begonnen we te schudden.

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
Dit topic is gesloten.