Wellicht een reservestam die ingezet kan worden als er een andere uitvalt? Daarnaast lijkt het me sterk dat het om ICL gaat, dat is in 2010 namelijk uit Nederland verdwenen, het zal eerder ICR zijn.
Bron: http://www.bndestem.nl/al...dsrondje-apekop-1.6440378Voor driehonderd treinliefhebbers wordt het vandaag een bijzondere dag. Ze mogen plaatsnemen in de Mat '64, ook wel de Apekop, een trein van Nederlandse oorsprong waarvan er ooit honderden van rondreden.
De reis begint in Maastricht en eindigt in het Spoorwegmuseum in Utrecht. Mat '64 is een afkorting van materiaal 1964.
De gele trein met z'n bolle voorkant was ruim vijftig jaar een bekend gezicht op het Nederlandse spoor. Afgelopen voorjaar gingen de laatste rijtuigen uit de dienstregeling.
NS-machinisten Linda Kool en Frank Scharloo namen het initiatief voor een ereronde van de Apekop. De reis gaat via Eindhoven, Arnhem en Zwolle naar station Maliebaan in Utrecht. Onderweg laten zeventig tegemoetkomende treinen een eresaluut horen.
Zeven machinisten en tien conducteurs lossen elkaar af tijdens de zeven uur durende rit. Duizend mensen hadden zich aangemeld voor het afscheidsrondje, van wie er driehonderd zijn uitverkoren.
Toch het eind van een tijdperk op het spoor. Vaarwel Standaard Stoptrein aka Plan-V aka Apekop aka Mat'64.
Virussen? Scan ze hier!
Ik denk dat instructie voor mijn Haagse collega's wel onder de noemer 'goede reden' valt, toch?MedionAkoya schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 23:54:
Is er een goede reden om een Beneluxtrein (2 traxxen met 6 à 8 ICR NS/NMBS-wagons) 2 weken op de rangeerterrein Binckhorst Den Haag te laten stof happen?
Dat is alvast voorbereiding op de nieuwe dienstregeling, als de intercity Den Haag - Breda (- Eindhoven) over de HSL gaat rijden.
Het zijn overigens gewoon ICR rijtuigen. Weliswaar met bestickering voor de Brussel-expres, maar qua techniek zijn die rijtuigen tegenwoordig identiek aan de rijtuigen in de intercity direct.
[ Voor 16% gewijzigd door EDIT op 25-09-2016 08:56 ]
Die TSB gaat een PSB worden. Nu heb je nog LAE borden maar de snelheid onder de kap van RAI moet permanent omlaag voorlopig. De ATB is al aangepast, maar er moeten nog wat tekeningen aangepast worden en ik denk een bord geplaatst worden.EDIT schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 21:00:
Hoppa, dat schiet tenminste op
Hoe zit dat nu eigenlijk met die TSB bij het station van de Rijwiel en Automobiel-Industrie?
Gaat daar ook nog wat aan gebeuren dat jij toevallig weet?
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
En als er even niet geïnstrueerd wordt aan collega's oefent de nieuwe wasmachine op deze trein, die is nu ondertussen de schoonste van NederlandEDIT schreef op zondag 25 september 2016 @ 08:54:
[...]
Ik denk dat instructie voor mijn Haagse collega's wel onder de noemer 'goede reden' valt, toch?
Dat is alvast voorbereiding op de nieuwe dienstregeling, als de intercity Den Haag - Breda (- Eindhoven) over de HSL gaat rijden.
Het zijn overigens gewoon ICR rijtuigen. Weliswaar met bestickering voor de Brussel-expres, maar qua techniek zijn die rijtuigen tegenwoordig identiek aan de rijtuigen in de intercity direct.
En voor degenen die langs de route wonen en nog willen kijken naar de lawaaierige bakken staal (wildhagen schreef op zondag 25 september 2016 @ 07:42:
[...]
Toch het eind van een tijdperk op het spoor. Vaarwel Standaard Stoptrein aka Plan-V aka Apekop aka Mat'64.
Afscheidsrit Plan V – Mat’64Maastricht V 9:37
Sittard V 9:57
Eindhoven V 10:51
Den Bosch V 12:02
Nijmegen V 12:39
Arnhem V 13:13
Zutphen V 13:42
Deventer V 13:55
Zwolle V 14:34
Amersfoort V 16:15
Utrecht Spoorwegmuseum A 16:33
NS plant de afscheidsrit van materieel 1964 / Plan V op zondag 25 september aanstaande. De dienstregeling van de trein (onder voorbehoud, raadpleeg de website) is als volgt:
De trein bestaat uit vier gekoppelde treinstellen, waaronder museumtreinstel 876. Het eindpunt is in het museum: het treinstel (de 876) is binnen, de pantograaf zakt en de laatst dienst gedaan hebbende machinist draagt symbolisch de rijkruk over aan Marten Foppen, directeur van Het Spoorwegmuseum. Aansluitend is er dan nog een kleine receptie in het museum voor de genodigden (= de deelnemers).
De 876 zal na afloop op spoor 1 in het Museum worden geparkeerd, de andere drie stellen gaan naar Amsterdam om terzijde gesteld te worden. De 876 is voor belangstellenden te zien in het museum en zal waarschijnlijk pas eind dit jaar naar Blerick verhuizen.
[ Voor 44% gewijzigd door Migrator op 25-09-2016 09:10 ]
If you choose not to decide, you still have made a choice.
Als het volgens plan verloopt dan kan je bijvoorbeeld bij Zwolle foto's maken, met de reguliere treindienst naar Amersfoort en ben je daar voordat de Mat64 daar arriveert.
Zelfs een tijdje ingezet als pendeltrein ter vervanging van een ICE stelwildhagen schreef op zondag 25 september 2016 @ 07:42:
[...]
Bron: http://www.bndestem.nl/al...dsrondje-apekop-1.6440378
Verwijderd
Heb jij toevallig ook enig idee waarom er ICR rijtuigen met intercity direct bestickering vlak buiten Groningen op het rangeerterrein stonden vorige week? Geen idee of ze er nu nog staan maar moest vorige week dinsdag van Groningen naar Assen en toen zag ik ze staan.EDIT schreef op zondag 25 september 2016 @ 08:54:
[...]
Ik denk dat instructie voor mijn Haagse collega's wel onder de noemer 'goede reden' valt, toch?
Bij de werkplaats Onnen worden de stammen voorzien van volwielen in plaats van gebandageerde wielen. Hierbij wordt ook de (lucht)vering opnieuw afgesteld op de modernisering van de rijtuigen waardoor kleine verschillen in de hoogte van de rijtuigen er uit wordt gehaald.
Ook worden de blokkenremmen opnieuw in dienst gesteld en de remblokken zelf vervangen voor kunststof remblokken (deze waren uit dienst genomen vanwege het mogelijke risico op het verschuiven van de wielbanden bij een snelremming vanaf 160 km/u op de HSL). Nu de treinen volwielen krijgen, kunnen ook deze remmen weer in dienst genomen worden.
Hierdoor ontstaat, als alle stammen de volwielen hebben, de vereiste 160% rempercentage voor de HSL (op dit moment is het rempercentage iets lager vanwege het dus ontbreken van de blokkenremmen).
Ook worden de blokkenremmen opnieuw in dienst gesteld en de remblokken zelf vervangen voor kunststof remblokken (deze waren uit dienst genomen vanwege het mogelijke risico op het verschuiven van de wielbanden bij een snelremming vanaf 160 km/u op de HSL). Nu de treinen volwielen krijgen, kunnen ook deze remmen weer in dienst genomen worden.
Hierdoor ontstaat, als alle stammen de volwielen hebben, de vereiste 160% rempercentage voor de HSL (op dit moment is het rempercentage iets lager vanwege het dus ontbreken van de blokkenremmen).
Als het daar toch niet voor ontworpen iswerkt, dan kennen we netzo goed geen ETCS installeren op de lijnen.EDIT schreef op maandag 12 september 2016 @ 22:23:
Om direct een misverstand uit de weg te helpen: ETCS is nooit ontworpen om STS-en te voorkomen (dat lukt ook nooit 100%), het is ontworpen om ervoor te zorgen dat een trein nooit een gevaarpunt bereikt of als deze bereikt wordt, er alsnog vanaf gereden kan worden.
Een van de mogelijkheden die er bijvoorbeeld dan zijn is dat je in de mode Post Trip een x aantal meter naar achter kan rijden om een direct aanrijgevaar te voorkomen (waarbij x een zgn National of Lokal Value is, dus gedefinieerd voor dat specifieke baanvak of land, dus deze kan ook 0 zijn).
Je kan ook overdrijven met 100 door rood, dan is er meestal ook wel iets anders niet goedEDIT schreef op donderdag 15 september 2016 @ 17:06:
Dat dusdanig scherp valt behoorlijk tegen. Ik kan je garanderen dat je, als je echt tegen die limiet aan zit, allang niet meer zo rijdt als aan het begin van je dienst. Je gaat simpelweg kleine foutjes maken: een keer vergeten de dodeman opnieuw in te drukken, net wat later reageren op een geel sein: je gaat reageren op (audiovisuele) gebeurtenissen en rijdt feitelijk op de 'automatische piloot' en verwachtingspatronen, in plaats van pro-actief de situatie beoordelen en daarnaar handelen.
En dat zijn precies de dingen die je niet wilt. Met 100 km/u door rood rijden met een enorme botsing tot gevolg: ook dat kan prima gebeuren op het oude spoorwegnet. En vermoeidheid kan daar een grote rol in spelen.
[ Voor 36% gewijzigd door SRich op 25-09-2016 14:00 ]
Pff, lezen is ook een kunst
(net als schrijven overigens
)
Met ETCS kan je net zo goed door rood als dat nu ook kan (een trein kan bijvoorbeeld gaan glijden), daar doe je met je beveiligingssysteem niets tegen. Dat is nu eenmaal spoor-eigen.
Echter minimaliseert ETCS het risico dat door dit soort problemen ontstaat, door dus een remcurve aan te bieden speciaal voor die trein. Daarmee haal je dus het huidige risico, niet voldoende remmen door een verkeerde inschatting of onvoldoende wegbekendheid of de andere menselijke factor als even de aandacht op iets anders gericht hebben, weg.
Als het ERTMS systeem in de baan correct is neergelegd, dan heb je ook het laatste risico van doorglijden onder controle: ja, de trein is het SMB voorbij gegleden, maar het gevaarpunt als een openstaande brug, een intakkende andere spoorlijn, of ander bijzonder gevaarpunt is nooit bereikt.
ERTMS/ETCS is daarmee een heel stuk veiliger dan ATB ooit is geweest.
In combinatie met de mogelijkheid om via de GSM-R dataverbinding live rijwegupdates te sturen is het helemaal een mooi systeem, omdat daarmee ook het risico verkleind wordt dat bijvoorbeeld een locatie van een ongeluk bereikt wordt omdat de rijweg-autorisatie werd ingetrokken.
Edit:
Zie het rapport van ILT:
https://www.ilent.nl/Imag...luiting_tcm334-353921.pdf
Edit 2: ok, het was 94 kilometer per uur, geen 100.
Met ETCS kan je net zo goed door rood als dat nu ook kan (een trein kan bijvoorbeeld gaan glijden), daar doe je met je beveiligingssysteem niets tegen. Dat is nu eenmaal spoor-eigen.
Echter minimaliseert ETCS het risico dat door dit soort problemen ontstaat, door dus een remcurve aan te bieden speciaal voor die trein. Daarmee haal je dus het huidige risico, niet voldoende remmen door een verkeerde inschatting of onvoldoende wegbekendheid of de andere menselijke factor als even de aandacht op iets anders gericht hebben, weg.
Als het ERTMS systeem in de baan correct is neergelegd, dan heb je ook het laatste risico van doorglijden onder controle: ja, de trein is het SMB voorbij gegleden, maar het gevaarpunt als een openstaande brug, een intakkende andere spoorlijn, of ander bijzonder gevaarpunt is nooit bereikt.
ERTMS/ETCS is daarmee een heel stuk veiliger dan ATB ooit is geweest.
In combinatie met de mogelijkheid om via de GSM-R dataverbinding live rijwegupdates te sturen is het helemaal een mooi systeem, omdat daarmee ook het risico verkleind wordt dat bijvoorbeeld een locatie van een ongeluk bereikt wordt omdat de rijweg-autorisatie werd ingetrokken.
Ja, en dan komen die Den Haag - Eindhoven stammen er ook nog bij met 9 rijtuigen
Edit:
Helaas, met 100 door rood is gewoon mogelijk. Sterker nog, dat is enkele jaren geleden gebeurd en dat was bijna tot een treinramp van ongekende omvang (Harmelen v2) gekomen. Dankzij een andere machinist die het op tijd zag aankomen is dat afgewend.Je kan ook overdrijven met 100 door rood, dan is er meestal ook wel iets anders niet goed
Zie het rapport van ILT:
https://www.ilent.nl/Imag...luiting_tcm334-353921.pdf
Edit 2: ok, het was 94 kilometer per uur, geen 100.
[ Voor 15% gewijzigd door EDIT op 25-09-2016 15:26 ]
Tsja Edit, lezen is 1, begrijpend lezen is 2, en lezen zonder achterliggende kennis is 0,0
Het is voor jullie al een kunst, en dan gaan "outsiders" even vertellen hoe wel........
Het staat er toch duidelijk omschreven door jou en je collega's.
Ow enne je moet niet zo overdrijven met 100 hoor
Het is voor jullie al een kunst, en dan gaan "outsiders" even vertellen hoe wel........
Het staat er toch duidelijk omschreven door jou en je collega's.
Ow enne je moet niet zo overdrijven met 100 hoor

[ Voor 10% gewijzigd door Trainhunter2009 op 25-09-2016 15:00 ]
Je hebt gelijk dat het misschien niet heel duidelijk door mij was opgeschreven (en te veel vanuit de werkervaring), maar als er op basis van één bericht uit een discussie gesteld wordt dat ERTMS dan dus helemaal niet nodig is, dan is het toch misschien nuttig om wat meer achtergrondinformatie over de werking te geven
De infrastructuur voor wat ik denk dat je bedoelt ligt hier niet: Je kan vanaf de HSL uit beide richtingen van en naar Breda maar niet (zonder kopmaken op Breda) vanaf Dordrecht naar de HSL. Je zal op zijn laatst in Rotterdam moeten kiezen.dcm360 schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 13:57:
Op zich had er gisteren natuurlijk ook nog voor gekozen kunnen worden om de Thalys bij Breda weer van/naar de HSL te halen, maar is er toch ook langs Roosendaal gereden ondanks dat dat ook om is. Een stremming op de HSL Zuid hoeft overigens niet altijd te betekenen dat de Thalys via Roosendaal gaat: ook het deel ten noorden van Rotterdam heet HSL Zuid
Hahaha, nou troost je, je bent duidelijk genoeg.EDIT schreef op zondag 25 september 2016 @ 15:05:
Je hebt gelijk dat het misschien niet heel duidelijk door mij was opgeschreven (en te veel vanuit de werkervaring), maar als er op basis van één bericht uit een discussie gesteld wordt dat ERTMS dan dus helemaal niet nodig is, dan is het toch misschien nuttig om wat meer achtergrondinformatie over de werking te geven
Logisch dat je het vanuit de professie beschrijft, je hebt er 5 dagen in de week mee te maken.
Achtergrond informatie is altijd verhelderend, zeker voor de meerderheid die er niet de hoed en de rand van weten.
De beschrijving is duidelijk, en dat ene bericht is duidelijk uit onkunde geplaatst.
[ Voor 38% gewijzigd door Trainhunter2009 op 25-09-2016 15:24 ]
Ik kan mij de vraag an sich goed voorstellen: als ERTMS geen STS-passage voorkomt, waarom zouden we het dan uit moeten rollen?
Wellicht nog wat extra achtergrondinformatie:
Een STS krijgt een categorie toegekend in de mate van ernstigheid door middel van een risico-analyse. Bijvoorbeeld de eerder gelinkte STS met een bijna botsing zal heel hoog ingeschaald worden, terwijl het voorbij glijden met een metertje van een sein midden op de vrije baan vanwege gladheid, waarbij er geen trein in het blok er achter stond, geen wissels of overwegen of andere speciale infra-elementen aanwezig waren, een hele lage score krijgt.
Nee, het mag niet, maar als jij als machinist alles gedaan hebt wat je kon doen om het te voorkomen, dan zit je met een paar dagen weer gewoon op de bok. Shit happens, het gebeurd vrijwel elke machinist wel een keer (al dan niet door een technische oorzaak als een 'afvallend' sein door bijvoorbeeld een 'ten onrechte bezet spoor'-melding).
De machinist van de eerder gelinkte STS bij Hattemerbroek is dan nu ook geen machinist meer.
Met ERTMS/ETCS kan je het risico dat er een STS uit de hoogste risicocategorie plaats zal vinden zodanig klein maken dat daarmee het spoor weer een stukje veiliger wordt.
Uiteraard zal je die ongelukken nooit helemaal 100% kunnen uitsluiten. Maar de kans wordt wel een stuk kleiner.
Alleen dat al is een heleboel waard.
Ik zou er niet aan moeten denken dat de trein bij Hattemerbroek vanuit Amersfoort al het sein gepasseerd was (de trein had maar een minuutje eerder daar aan te hoeven komen) en we hadden potentieel een heleboel doden op het spoor kunnen hebben.
Dus alsjeblieft: voer ERTMS gisteren nog in
Wellicht nog wat extra achtergrondinformatie:
Een STS krijgt een categorie toegekend in de mate van ernstigheid door middel van een risico-analyse. Bijvoorbeeld de eerder gelinkte STS met een bijna botsing zal heel hoog ingeschaald worden, terwijl het voorbij glijden met een metertje van een sein midden op de vrije baan vanwege gladheid, waarbij er geen trein in het blok er achter stond, geen wissels of overwegen of andere speciale infra-elementen aanwezig waren, een hele lage score krijgt.
Nee, het mag niet, maar als jij als machinist alles gedaan hebt wat je kon doen om het te voorkomen, dan zit je met een paar dagen weer gewoon op de bok. Shit happens, het gebeurd vrijwel elke machinist wel een keer (al dan niet door een technische oorzaak als een 'afvallend' sein door bijvoorbeeld een 'ten onrechte bezet spoor'-melding).
De machinist van de eerder gelinkte STS bij Hattemerbroek is dan nu ook geen machinist meer.
Met ERTMS/ETCS kan je het risico dat er een STS uit de hoogste risicocategorie plaats zal vinden zodanig klein maken dat daarmee het spoor weer een stukje veiliger wordt.
Uiteraard zal je die ongelukken nooit helemaal 100% kunnen uitsluiten. Maar de kans wordt wel een stuk kleiner.
Alleen dat al is een heleboel waard.
Ik zou er niet aan moeten denken dat de trein bij Hattemerbroek vanuit Amersfoort al het sein gepasseerd was (de trein had maar een minuutje eerder daar aan te hoeven komen) en we hadden potentieel een heleboel doden op het spoor kunnen hebben.
Dus alsjeblieft: voer ERTMS gisteren nog in
Helaas, ik bedoelde wat anders. Aangezien de Thalys niet over Rotterdam - Dordrecht/Breda kon, was de omreisroute Rotterdam - Utrecht - Den Bosch - Breda - Roosendaal - Antwerpen. De infra om, zonder Roosendaal aan te doen dan uiteraard, vanaf Breda naar Antwerpen te gaan over de HSL ligt er wel.Bacchus schreef op zondag 25 september 2016 @ 15:21:
[...]
De infrastructuur voor wat ik denk dat je bedoelt ligt hier niet: Je kan vanaf de HSL uit beide richtingen van en naar Breda maar niet (zonder kopmaken op Breda) vanaf Dordrecht naar de HSL. Je zal op zijn laatst in Rotterdam moeten kiezen.
De context was een tunnel vol blusschuim bij Barendrecht
[ Voor 4% gewijzigd door dcm360 op 25-09-2016 16:15 ]

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.
Heeft iemand eigenlijk een lijst met alle aanpassingen die dit materieel gedurende zijn levensduur heeft gekregen, zoals het blokkeren van de schuifdeuren en dichtlassen van de asbakjes?
Speel ook Balls Connect en Repeat
Helaas, ik had vandaag in Zutphen nog een aantal foto's van deze klassieker willen maken alleen heb ik hem gemist doordat de vrouw naar huis wou..
Toch best bizar, dat was vroeger "de trein" voor mij. Vond het altijd tof als die trein werd ingezet omdat andere treinen problemen hadden... Jaren geleden; SLT maakt kennis met winter in Nederland
en opeens stond daar de Mat 64' want die reed wel gewoon

Jah.....52 jaar bewezen techniek.
Als het ff niet vooruit wilde gaf je het een rotschop en het deed het weer, liet je bijna nooit staan en reed zelfs als het sneeuwt
Ik ben er ook vanaf geboorte tot aan nu mee groot geworden, zal dat karakteristieke geluid erg gaan missen.
DE TREIN onder de treinen is niet meer, leve de Plan V, Hoera Hoera Hoera
Als het ff niet vooruit wilde gaf je het een rotschop en het deed het weer, liet je bijna nooit staan en reed zelfs als het sneeuwt
Ik ben er ook vanaf geboorte tot aan nu mee groot geworden, zal dat karakteristieke geluid erg gaan missen.
DE TREIN onder de treinen is niet meer, leve de Plan V, Hoera Hoera Hoera
Ik ben er niet rouwig om dat ze weg zijn. Die stellen waren al in de jaren '90 gedateerd.
Leve de SLT, een moderne, overzichtelijke en - ook in de zomer - comfortabele trein.
Leve de SLT, een moderne, overzichtelijke en - ook in de zomer - comfortabele trein.
We are shaping the future
Ik ben het er wel mee eens, het is echt gewoon te gedateerd. Voor de rest heeft de NS nu best wel mooie treinen eigenlijk. SLT is mwoah, niet echt mooi, maar gewoon simpel en prima. Ik ben alleen benieuwd naar de Flirt 3 stellen, aangezien er tot nu toe al hele positieve reacties over zijn. Nog 3 maandenAlex) schreef op zondag 25 september 2016 @ 22:53:
Ik ben er niet rouwig om dat ze weg zijn. Die stellen waren al in de jaren '90 gedateerd.
Als je de materiaal lijst van het verleden bekijkt is er een hoop moois van het spoor verdwenen, maar goed de techniek veranderd en het comfort voor de reiziger.
Zal teveel gaan kosten om het oude spul te blijven gebruiken en aan te passen naar de nieuwe standaard
Nu vroeg ik mij echter af of de NS met een nieuwe huisstijl bezig is. De nieuwe flirt (wat ik via foto zie) zijn meer blauw/wit dan het standaard geel.
Misschien heb ik wat gemist
Zal teveel gaan kosten om het oude spul te blijven gebruiken en aan te passen naar de nieuwe standaard
Nu vroeg ik mij echter af of de NS met een nieuwe huisstijl bezig is. De nieuwe flirt (wat ik via foto zie) zijn meer blauw/wit dan het standaard geel.
Misschien heb ik wat gemist
[ Voor 4% gewijzigd door MdO82 op 25-09-2016 23:10 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Naar het blauw/witte waren ze toch al meer aan 't gaan sinds de revisie van SGM (van geel naar blauw/wit), dat doorgeschoven naar de SLT en zo ook FLIRT en toekomstige van CAF. Lijkt erop dat ze blauw/geel willen bewaren voor de intercity's 
Wat alleen dan wel weer jammer is, is dat die FLIRT's op een aantal plekken aardig buiten de huisstijl vallen. Zoals de bedrukking van de deuren naar 1e klas (dat font
) en een aantal stickers komen aardig "Duits" over. En dan nu FLIRT's erbij en daarna CAF'jes... Zo blijft het maar een mengelmoes van materieelsoorten.
Wat alleen dan wel weer jammer is, is dat die FLIRT's op een aantal plekken aardig buiten de huisstijl vallen. Zoals de bedrukking van de deuren naar 1e klas (dat font

Denk het.........
De huisstijl is nu wit/blauw met geel accent voor de sprinters ongeacht welke soort.
En Geel/Blauw voor de IC's.
Dat de Flirt meer, of eh minder geel heeft komt ook door de slechtziende wet van de EU.
DE CAF-jes zullen weer een net andere look krijgen, zo heeft elke serie toch zijn eigen uiterlijk.
De huisstijl is nu wit/blauw met geel accent voor de sprinters ongeacht welke soort.
En Geel/Blauw voor de IC's.
Dat de Flirt meer, of eh minder geel heeft komt ook door de slechtziende wet van de EU.
DE CAF-jes zullen weer een net andere look krijgen, zo heeft elke serie toch zijn eigen uiterlijk.
Verwijderd
Kreeg zojuist een actie kaart van FNV spoor van een conducteur in een VIRM naar Leeuwarden. Nu vraag ik mij af: waarom wil de NS de dubbele conducteurs wel van de DDZ dubbeldekkers af hebben maar niet van de VIRM dubbeldekkers? De kaart rept in elk geval alleen over DDZ-VI en niet over andere type dubbeldekkers.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2016 13:42 ]
Die rijden al jaren met 1 conducteur. Het gaat nu om de resterende 20 treinen DDZ6.
NS wil dit nu gelijk trekken.
Er staan overigens geen banen op de tocht.
Dat is de grap juist. Op VIRM-VI zit maar één conducteur (net als VIRM-IV), dus NS trekt het gewoon gelijk. DDZ-VI was gewoon altijd al een uitzondering.Verwijderd schreef op maandag 26 september 2016 @ 13:39:
Kreeg zojuist een actie kaart van FNV spoor van een conducteur in een VIRM naar Leeuwarden. Nu vraag ik mij af: waarom wil de NS de dubbele conducteurs wel van de DDZ dubbeldekkers af hebben maar niet van de VIRM dubbeldekkers? De kaart rept in elk geval alleen over DDZ-VI en niet over andere type dubbeldekkers.
De bonden grijpen dit besluit aan om aandacht te vragen voor sociale veiligheid en het traplopen wat conducteurs doen. Er staan geen banen op de tocht (komen er zelfs meer) en de argumenten die de vakbond aanhaalt hebben mijns inziens niets met dit besluit van doen.
[ Voor 18% gewijzigd door Maardiweb op 26-09-2016 13:56 . Reden: Damn 1 min late ]
If you want to be the best, you need to work with the best :)
Verwijderd
Oh.EDIT schreef op maandag 26 september 2016 @ 13:53:
Die rijden al jaren met 1 conducteur. Het gaat nu om de resterende 20 treinen DDZ6.
Daarnaast zag ik nog intercity Brussel ICR rijtuigen in Leeuwarden inclusief bijbehorende loc. Wat moeten die hier?
De ritten naar Leeuwarden zijn test- en afnameritten voor de nieuwe Traxx-locs. Een van de locs zal dus hagelnieuw uit de fabriek zijn gekomen 
Een andere mogelijkheid is dat het deze keer een afnamerit was voor de rijtuigen: deze worden aangepast in de werkplaats Onnen (zie ook mijn vorige bericht EDIT in "Het grote spoorwegentopic deel 22").
Een andere mogelijkheid is dat het deze keer een afnamerit was voor de rijtuigen: deze worden aangepast in de werkplaats Onnen (zie ook mijn vorige bericht EDIT in "Het grote spoorwegentopic deel 22").
Ik dacht dat treinen altijd 2 conducteurs hadden ivm agressieEDIT schreef op maandag 26 september 2016 @ 13:53:
In principe 1 HC, tenzij de trein langer is dan 6 bakken enkeldeks of 6 bakken dubbeldeksmaterieel (uitzondering is ICM 7, daar wordt 1 HC op gepland en uitzondering bij DDZ6 dus 2 man, die dus nu gelijk wordt getrokken). Bij meer dan 12 bakken worden het er 3.
Als veiligheidsnorm in extreme uitzondering mag ik overigens als machinist alleen (zonder HC) eveneens 7 bakken materieel (of 10 bakken SLT) meenemen.
Als veiligheidsnorm in extreme uitzondering mag ik overigens als machinist alleen (zonder HC) eveneens 7 bakken materieel (of 10 bakken SLT) meenemen.
[ Voor 25% gewijzigd door EDIT op 26-09-2016 14:24 ]
Verwijderd
Dat ging om ICD rijtuigen.EDIT schreef op maandag 26 september 2016 @ 14:02:
De ritten naar Leeuwarden zijn test- en afnameritten voor de nieuwe Traxx-locs. Een van de locs zal dus hagelnieuw uit de fabriek zijn gekomen
Dat zijn technisch tegenwoordig dezelfde rijtuigen (er is afgelopen weekend ook weer het een en ander uitgewisseld geloof ik), alleen een ander stickertje er op. Maar dan zal het om de loc zijn gegaan. Er wordt een IC Brussel-stam gebruikt voor die testritten
[ Voor 16% gewijzigd door EDIT op 26-09-2016 14:32 ]
's avonds na 10en sowieso 2 HC's en op alle treinen die als 'risicotreinen' zijn aangemerkt. In andere gevallen tref je meerdere HC's als er opleiding wordt gegeven of als de teammanager mee de trein op gaatArcticWolf schreef op maandag 26 september 2016 @ 14:11:
[...]
Ik dacht dat treinen altijd 2 conducteurs hadden ivm agressiemaar blijkbaar loop ik nogal achter.
Nou nou, 4 treden op en 20 m later weer 4 treden op. Je zou maar bewegen op je werk, 20 jaar eerder je graf in.Maardiweb schreef op maandag 26 september 2016 @ 13:54:
[...]
De bonden grijpen dit besluit aan om aandacht te vragen voor sociale veiligheid en het traplopen wat conducteurs doen.

Veiligheid kan het issue blijkbaar niet zijn gezien de reacties hierboven. Dan ben ik zeer benieuwd wat de FNV en haar leden echt dwars zit, behalve dat de FNV wegens ledengebrek de meest onzinnige acties bedenkt de laatste tijd.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Overigens, ik zie net pas dat de SLT ook gewoon ERTMS heeft, volgens Wikipedia. Wordt er dan ook op gereden waar mogelijk, zoals op de Hanzelijn? En rijd je dan ook 160?
Niet alle SLT hebben ERTMS, maar idd, ze rijden 160km/u op de Hanzelijn.marcop23 schreef op maandag 26 september 2016 @ 19:23:
Overigens, ik zie net pas dat de SLT ook gewoon ERTMS heeft, volgens Wikipedia. Wordt er dan ook op gereden waar mogelijk, zoals op de Hanzelijk? En rijd je dan ook 160?
Helaas, Wikipedia gaat daar de fout in. Ik geloof een tiental SLTs hebben een actieve ETCS installatie gehad als test, maar de test is afgerond en ze zijn inmiddels allemaal weer terug gebouwd naar normale SLT's.
Als je het heel technisch bekijkt heeft de SLT op de achtergrond al wel een ETCS installatie (een EVC, European Vital Computer), maar wordt ATB geforceerd en kan de trein niet overweg met de balises. Daarvoor is extra hardware en software benodigd, die dus tijdens de test was ingebouwd.
Overigens had je ook een machinist nodig die bevoegd was voor rijden onder ERTMS / ETCS voor het specifieke baanvak. De ETCS functie werd ontgrendeld met een speciale sleutel, dus alleen mensen die bij de test betrokken waren konden de maximale snelheid van 155 km/u van de SLT gebruiken (nee, geen 160, de SLT heeft daar niet genoeg remkracht voor
).
Als je het heel technisch bekijkt heeft de SLT op de achtergrond al wel een ETCS installatie (een EVC, European Vital Computer), maar wordt ATB geforceerd en kan de trein niet overweg met de balises. Daarvoor is extra hardware en software benodigd, die dus tijdens de test was ingebouwd.
Overigens had je ook een machinist nodig die bevoegd was voor rijden onder ERTMS / ETCS voor het specifieke baanvak. De ETCS functie werd ontgrendeld met een speciale sleutel, dus alleen mensen die bij de test betrokken waren konden de maximale snelheid van 155 km/u van de SLT gebruiken (nee, geen 160, de SLT heeft daar niet genoeg remkracht voor
[ Voor 27% gewijzigd door EDIT op 26-09-2016 20:33 ]
Ik was er niet van op de hoogte dat ATB-EG onvoldoende remkracht dwingt op een lagere ATB snelheid. Maar ATB controleert toch altijd de snelheid, dan had ie na een x aantal seconden als nog een remopdracht c.q. snelremming moeten uitvoeren?Trainhunter2009 schreef op zondag 25 september 2016 @ 15:23:
[...]
Hahaha, nou troost je, je bent duidelijk genoeg.
Logisch dat je het vanuit de professie beschrijft, je hebt er 5 dagen in de week mee te maken.
Achtergrond informatie is altijd verhelderend, zeker voor de meerderheid die er niet de hoed en de rand van weten.
De beschrijving is duidelijk, en dat ene bericht is duidelijk uit onkunde geplaatst.
@EDIT, bedankt voor je verhelderende achtergrond.
Ik juich het toe de ETCS, maar ik vind dat ze er 1 ding verplicht aan moeten toevoegen. Spoorstroomlopen en harde continu wal->trein info via de spoorstroomlopen. Ik weet dat je de stroomloop als detectie kunt gebruiken en dan via een GSM-R een signaal naar de trein kan sturen, maar het is mijn ogen minder betrouwbaar (dan heb ik het over het GSM-R deel) dan keiharde gegarandeerde info via de rails. Mocht ooit de spanning van de rails afvallen dan ga je naar failsafe, en met GSM-R kan dat toch seconden duren.
ATB controleert enkel óf een remming is ingezet en vertrouwt er vervolgens op dat de machinist voldoende vakmanschap en wegbekendheid heeft om op tijd stil te kunnen staan. Als je dus 140 km/u rijdt en een geel sein passeert, vervolgens wacht tot de ATB gaat krijsen (fout 1), dan één standje remt (fout 2) en verder niet meer corrigeert/oplet (fout 3), dan rij je gewoon met een slordige 120 km/u door rood. Dat kan gewoon met het huidige ATB systeem.
De treindetectie (spoorstroomlopen) zijn overigens onafhankelijk van het gebruikte beveiligingssysteem. Je kan prima spoorstroomlopen gebruiken in combinatie met ERTMS.
Voor wat betreft informatie-overdracht via de spoorstroomlopen: dat zal niet gebeuren, maar als het je gerust stelt:
Bij ERTMS wordt er (in ieder geval op de HSL) een slordige 30x per seconde gecontroleerd of de verbinding nog in stand is en de actuele treinpositie gecommuniceerd. Valt deze verbinding weg, dan mag de trein maximaal 30 seconden verder rijden op de oude informatie, en wordt dan tot stoppen gedwongen tot er opnieuw verbinding is gelegd en gecontroleerd is dat de rijweg weer veilig te berijden is.
De treindetectie (spoorstroomlopen) zijn overigens onafhankelijk van het gebruikte beveiligingssysteem. Je kan prima spoorstroomlopen gebruiken in combinatie met ERTMS.
Voor wat betreft informatie-overdracht via de spoorstroomlopen: dat zal niet gebeuren, maar als het je gerust stelt:
Bij ERTMS wordt er (in ieder geval op de HSL) een slordige 30x per seconde gecontroleerd of de verbinding nog in stand is en de actuele treinpositie gecommuniceerd. Valt deze verbinding weg, dan mag de trein maximaal 30 seconden verder rijden op de oude informatie, en wordt dan tot stoppen gedwongen tot er opnieuw verbinding is gelegd en gecontroleerd is dat de rijweg weer veilig te berijden is.
De ritten naar Leeuwarden zijn inderdaad voor de volwielen en bijbehorende aanpassingen in Onnen. Die worden doorgaans op zaterdag uitgewisseld (Watergraafsmeer-Onnen v.v. dan) en maandag is meestal het retourtje Watergraafsmeer-Onnen.EDIT schreef op maandag 26 september 2016 @ 14:02:
De ritten voor TRAXX-afname zijn dinsdag conventioneel Dijksgracht-Zwolle-Amsterdam CS-Zwolle-Dijksgracht en woensdag HSL Watergraafsmeer-Rotterdam-3 slagen Breda en weer retour Watergraafsmeer over de zuidtak met de loc aan het andere uiteinde van de trein om zo beide cabines te kunnen testen. Donderdag is inhaaldag mocht er (zoals vandaag) flinke vertraging of een mankement ontstaan.
Vandaag reed de E186 038 (eerste van de optie van 8 bovenop de eerder bestelde 18) haar eerste ritten, en de E186 037 reed mee als tweede loc. Die tweede kan een willekeurige andere grijze of geelblauwe TRAXX zijn. Wanneer er twee TRAXXen tegelijk afgenomen worden zit er vanzelfsprekend geen oudere loc bij.
Trappen lopen in een rijdende trein is wel wat anders dan op een statische trap hèBastien schreef op maandag 26 september 2016 @ 18:36:
[...]
Nou nou, 4 treden op en 20 m later weer 4 treden op. Je zou maar bewegen op je werk, 20 jaar eerder je graf in.En vooral ook die ene keer per 100 km rijden dat er gecontroleerd wordt (mijn ervaring over de jaren tenminste) dus wees blij dat je trappen op en af mag, krijg je nog een beetje beweging en roest je niet vast. Luie donders.
Overigens geldt dit lang niet voor iedereen. Jongere HC's zullen hier ongetwijfeld minder last van hebben dan oudere, en alles waar je over kan klagen wordt door de bonden aangegrepen. Dat is bij elk bedrijf waar de vakbond goed in vertegenwoordigd is toch standaard
Was het voor de VIRM ook niet een 'tijdelijke' maatregel die uiteindelijk permanent werd, vanwege personeelstekort?
Enkele ambtelijke wijsheden:Jeoh schreef op woensdag 28 september 2016 @ 12:36:
Was het voor de VIRM ook niet een 'tijdelijke' maatregel die uiteindelijk permanent werd, vanwege personeelstekort?
- niets is zo permanent als een tijdelijke situatie
- geen plan is zo definitief als een voorlopig ontwerp
- geen rapport is zo gereed als een eerste concept
Bovenstaand situatie is behoorlijk in lijn met eerstgenoemde...
[ Voor 7% gewijzigd door Goverman op 28-09-2016 14:21 ]
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
Treinongeval in de VS, vooralsnog 3 doden:

Wiki: Wikipedia: 2016 Hoboken train crash
Zie http://www.nu.nl/buitenla...k-station-new-jersey.htmlEen passagierstrein is donderdag ontspoord bij aankomst op het station van Hoboken in de Amerikaanse staat New Jersey. Daarbij zouden meer dan honderd mensen gewond zijn geraakt en is zeker één persoon overleden.
Amerikaanse media spreken van zeker drie doden. Er zitten ook nog passagiers klem in de trein.
Op foto's is te zien dat de trein veel schade heeft aangericht aan het station. Een deel van het dak is ingestort nadat een deel van de trein door de klap op het perron schoot. De voorste wagon raakte een muur en reed het station binnen.
Een woordvoerder van de hulpdiensten in New Jersey meldt aan ABC News dat er meer dan honderd mensen gewond zijn geraakt, onder wie ook enkele zwaargewonden. Een persoon is om het leven gekomen.
Het is nog niet duidelijk wat de oorzaak van het ongeval is, maar meerdere reizigers melden dat de trein bij aankomst op het station weinig vaart minderde en doorschoot.
Bij het station zijn naast ambulancemedewerkers en brandweerlieden ook reddingswerkers aanwezig om te zoeken naar slachtoffers die zich mogelijk onder het puin bevinden.
Het treinverkeer van en naar Hoboken is stilgelegd.
Hoboken is een stad waar veel mensen wonen die naar New York reizen voor hun werk. De stad kijkt uit op New York. Ongeveer 50.000 mensen maken per dag gebruik van het station in Hoboken.

Wiki: Wikipedia: 2016 Hoboken train crash
Virussen? Scan ze hier!
Ja.Jeoh schreef op woensdag 28 september 2016 @ 12:36:
Na een lange tijd van afwezigheid meld ik me hier ook maar weer is om me tegen dingen aan te bemoeien
Gegroet allen
Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?
Zijn er eigenlijk nog Engelse of Nederlandse boeken over het hedendaagse moderne spoorwegmaterieel in Europa? Den aan de Poolse Dart, de City Link van PESA of bijvoorbeeld de Talent2 van Bombardier, of de nieuwe LINT van Alstom...
Er zal toch wel een recent boek zien met een mooie bundel van het Europese spoorwegmaterieel?
Iemand?
Er zal toch wel een recent boek zien met een mooie bundel van het Europese spoorwegmaterieel?
Iemand?
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Ik loop in Den Haag wel 's langs een boekhandel met een etalage vol spoorweg spul :
https://www.boekhandeldou...orwegen-boeken-nederlands
Nederlands, Duits, Engels.
Kan de NS niet wat materieel van de Fransen lenen
http://www.nu.nl/economie...r-treinen-bij-alstom.html
http://www.nu.nl/economie...r-treinen-bij-alstom.html
Een hoop boeken heb ik wel, maar gaat niet echt veel verder dan Nederland. Wel heb ik Locomotieven made in Europe op het oog. Ik had deel 1 al en heb nu deel 2 aangekocht. En ook Hogesnelheidslijnen heb ik in de kast staan.Goner schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 09:27:
Ik loop in Den Haag wel 's langs een boekhandel met een etalage vol spoorweg spul :
https://railmagazine.nl/w...in-europe-1-2-combinatie/
Het gaat in ieder geval over de locomotieven in heel Europa, maar toch wou ik graag wat meer van het moderne buitenlandse spoorwegmaterieel willen weten, en heb het idee dat daar (nog?) geen globaal boek van over uit is gekomen.
[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 06-10-2016 09:37 ]
Railmagazine had toch ook een tweeluik uitgegeven over de Traxxen?
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Bij mijn weten is er nog niet echt zo'n boek in Nederland uitgegeven, daar zit weinig potentie in.AW_Bos schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 09:36:
[...]
Een hoop boeken heb ik wel, maar gaat niet echt veel verder dan Nederland. Wel heb ik Locomotieven made in Europe op het oog. Ik had deel 1 al en heb nu deel 2 aangekocht. En ook Hogesnelheidslijnen heb ik in de kast staan.
https://railmagazine.nl/w...in-europe-1-2-combinatie/
Het gaat in ieder geval over de locomotieven in heel Europa, maar toch wou ik graag wat meer van het moderne buitenlandse spoorwegmaterieel willen weten, en heb het idee dat daar (nog?) geen globaal boek van over uit is gekomen.
Ik denk dat je per land vast veel kunt vinden, maar dan wens ik je veel succes met alle talen leren
Vraag is aan Uquilair of deze een schrijver weet die het aandurft?
Ik zal ze maar eens tippen 
Ik denk dat menig redacteur na een klein weekje Innotrans wel voldoende materiaal heeft om een heel boek mee te vullen.
Echt, die beurs is echt mega-groot!
Ik denk dat menig redacteur na een klein weekje Innotrans wel voldoende materiaal heeft om een heel boek mee te vullen.
Echt, die beurs is echt mega-groot!
[ Voor 74% gewijzigd door AW_Bos op 06-10-2016 12:06 ]
Sinds een dag of twee opeens omroep in sprinters in het Engels, maar alleen voor grote (IC?) stations :
Good morning ladies and gentlemen, next stop is Den Haag Hollands Spoor ... station Den Haag Hollands Spoor.
Snap toegevoegde waarde niet helemaal, stations worden al in NL omgeroepen en op display getoond
Good morning ladies and gentlemen, next stop is Den Haag Hollands Spoor ... station Den Haag Hollands Spoor.
Snap toegevoegde waarde niet helemaal, stations worden al in NL omgeroepen en op display getoond
Verwijderd
Zijn dat misschien allemaal treinen die op hun traject bij Schiphol langs komen?Goner schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 12:09:
Sinds een dag of twee opeens omroep in sprinters in het Engels, maar alleen voor grote (IC?) stations :
Voor Schiphol was het al langer, maar nu inmiddels ook voor de andere grote/Internationale stations. Op zich heel goed, maar m.i. was het mooier geweest als ook de stationsnamen door de Engelse dame werden uitgesproken. Nu is het een beetje een samenraapsel van losse woordjes (wat het technisch natuurlijk ook gewoon is
).
[ Voor 2% gewijzigd door EDIT op 13-10-2016 14:00 . Reden: Jaja, het is nu wel duidelijk dat ik het niet goed verwoord had :P ]
Daar ben ik het niet mee eens, EDIT: Het zijn Nederlandse stations en Nederlandse namen, die (naar mijn bescheiden mening natuurlijk) in het Nederlands uitgesproken horen te worden. Dat is aan de ene kant praktisch: op het station Den Haag Centraal staat geen bordje "The Hague Central" en (een helemaal rampzalig archaïsme) in Vlissingen geen "Flushing" (Ik heb het een conducteur ooit horen roepen.)
Van de andere kant worden in andere landen stations ook niet in vreemde talen aangekondigd: Stopt de Thalys vanuit Parijs-Station Noord ook in Rijssel?
Van de andere kant worden in andere landen stations ook niet in vreemde talen aangekondigd: Stopt de Thalys vanuit Parijs-Station Noord ook in Rijssel?
Ik weet niet of het in de Thalys ook gebezigd wordt (stoppen er wel Thalyssen in Lille?), maar de NMBS spreekt zeker over Rijssel als er in het Nederlands wordt omgeroepen. Er wordt ook gewoon Bergen en Wezet gebruikt. Charleroi blijft wel Charleroi, vreemd genoeg.
Signatures zijn voor boomers.
Eens.Bacchus schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:34:
Daar ben ik het niet mee eens, EDIT: Het zijn Nederlandse stations en Nederlandse namen, die (naar mijn bescheiden mening natuurlijk) in het Nederlands uitgesproken horen te worden.
Slechts een paar NL steden hebben een Engelse "naam" ... wat moet je met Lage Zwaluwe ?? Op hoeveel manieren kun je dat in het Engels verkrachten ? Lager Swallow ...
Of Hollands Spoor ? Dutch Rail ...
[ Voor 3% gewijzigd door Goner op 12-10-2016 14:42 ]
Verwijderd
Er rijd enkele keren per dag vanuit Amsterdam een Thalys naar Lille. Geen idee hoe ze het daar uitspreken maar in de dienstregeling staat geloof ik: Lille (Rijssel)Maasluip schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:56:
Ik weet niet of het in de Thalys ook gebezigd wordt (stoppen er wel Thalyssen in Lille?), maar de NMBS spreekt zeker over Rijssel als er in het Nederlands wordt omgeroepen. Er wordt ook gewoon Bergen en Wezet gebruikt. Charleroi blijft wel Charleroi, vreemd genoeg.
Sorry, ik heb mij niet goed uitgedrukt. Ik bedoel ook niet dat je de stationsnamen moet ver-Engelsen, maar dat de stationsnamen door dezelfde dame uitgesproken moeten wordenBacchus schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:34:
Daar ben ik het niet mee eens, EDIT: Het zijn Nederlandse stations en Nederlandse namen, die (naar mijn bescheiden mening natuurlijk) in het Nederlands uitgesproken horen te worden. Dat is aan de ene kant praktisch: op het station Den Haag Centraal staat geen bordje "The Hague Central" en (een helemaal rampzalig archaïsme) in Vlissingen geen "Flushing" (Ik heb het een conducteur ooit horen roepen.)
Nu heb je een potpourri van meerdere stemmen die losse woordjes uitspreken. Dat draagt niet bij aan het begrip van de touristen die dan telkens moeten switchen van accent/uitspraak.
Overigens wordt Lille in de trein trouwens inderdaad als Rijssel aangekondigd
Die automatische omroep in de SLT was al bende sinds deze ook Engels uitkraamt, maar tegenwoordig dus al helemaal.
Tevens niet alleen rondom Schiphol: Ik hoorde het vanmorgen ook bij aankomst in Utrecht Centraal (vanuit Culemborg).
Tevens niet alleen rondom Schiphol: Ik hoorde het vanmorgen ook bij aankomst in Utrecht Centraal (vanuit Culemborg).
Waarschijnlijk omdat Charleroi geen Vlaamse naam heeft...Maasluip schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:56[Charleroi blijft wel Charleroi, vreemd genoeg.
Lower Swallow?Goner schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 14:38:
[...]
Eens.
Slechts een paar NL steden hebben een Engelse "naam" ... wat moet je met Lage Zwaluwe ?? Op hoeveel manieren kun je dat in het Engels verkrachten ? Lager Swallow ...
Roodeschool kan je dan vertalen als Red School. Vlissingen wordt Flushing idd. 's-Hertogenbosch Centraal wordt dan "Forest of the Duke Central". Den Haag/'s-Gravenhage wordt dan "Hague of the Counts Central" etc.Of Hollands Spoor ? Dutch Rail ...
Nee, vertalen van statoonsnamen lijkt me niet zo'n goed idee
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Na ruim 3 maanden uitval van alle spitstreinen hebben we weer 1 maand een normale dienstregeling gehad. Tot morgen dus, want het is weer zover...... 1 week is de voorspelling en daar komt de uitloop natuurlijk nog bij.
Gelukkig begint nu zelfs de burgemeester openlijk te klagen op social media.
Deze week overigens ook weer uitval door mateieeltekort. De score voor dit jaar wordt een absoluut dieptepunt voor de NS.
Gelukkig begint nu zelfs de burgemeester openlijk te klagen op social media.
Deze week overigens ook weer uitval door mateieeltekort. De score voor dit jaar wordt een absoluut dieptepunt voor de NS.
En de 1e prijs gaat naar..... diegene die kan raden over welk traject of wel station Bazzh het in hemelsnaam heeft.
Ik gok rond Utrecht en dan met name het traject Breukelen - Rhenen.
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
Te makkelijk 
Maar goed, beter dat ze nu spoorvernieuwing doen dan wanneer het (nog meer) te laat is toch? Ik zie het nut van werkzaamheden wel in.
Maar goed, beter dat ze nu spoorvernieuwing doen dan wanneer het (nog meer) te laat is toch? Ik zie het nut van werkzaamheden wel in.
En vergeet station Drakes dan niet, en Messenger Digger, en natuurlijk Lead!wildhagen schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 05:22:
[...]
Lower Swallow?
[...]
Roodeschool kan je dan vertalen als Red School. Vlissingen wordt Flushing idd. 's-Hertogenbosch Centraal wordt dan "Forest of the Duke Central". Den Haag/'s-Gravenhage wordt dan "Hague of the Counts Central" etc.
Nee, vertalen van statoonsnamen lijkt me niet zo'n goed idee
En natuurlijk A lake of Juice.
[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 13-10-2016 11:55 ]
Verwijderd
Ik ook. Maar ik had verwacht dat ze dat tijdens die ruim 4 maanden uitval, die we dit jaar al gehad hebben, zouden doen.Migrator schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 09:30:
Te makkelijk
En op enige compensatie hoef je natuurlijk niet te rekenen.
Het is gewoon een lachertje aan het worden. Bijna niemand neemt die spitstreinen ook nog, want je kunt er niet op rekenen dat ze rijden. Er is altijd wel een smoesje voorhanden. Straks gaan ze de spitstreinen natuurlijk definitief schrappen "want er wordt bijna geen gebruik van gemaakt". Goh, hoe zou dat nou komen he????
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2016 10:19 ]
#fail Machinist Sprinter slaat station Enschede Kennispark over: 'Foutje bedankt!
De verschillende typen treinen zijn blijkbaar ook niet bekend daar, sprinters zijn van een totaal ander type dan die wat als IC ingezet worden.
Was blijkbaar niet opgevallen dat er tussen Apeldoorn en Hengelo bij élk station gestopt moest worden en dan na Hengelo ineens niet?"Sorry, ik dacht dat we de intercity waren." Met welgemeende excuses aan de treinreizigers verontschuldigde de machinist van de Sprinter zich bij de treinreizigers voor zijn fout. De trein van Apeldoorn naar Enschede raasde vanmorgen om tien voor elf station Enschede Kennispark voorbij zonder te stoppen.
Reizigers op het station Enschede Kennispark stonden raar te kijken en bleven verbouwereerd achter. De machinist van de Sprinter die van Apeldoorn naar Enschede reed, hoort op elk tussengelegen station te stoppen. Dus ook op het Kennispark, waar waarschijnlijk ook wat studenten graag hadden willen uitstappen.
'Foutje bedankt!'
De machinist excuseerde zichzelf al snel: "Dames en heren, zoals u waarschijnlijk hebt gemerkt zijn we station Kennispark voorbij gereden, mijn welgemeende excuses, ik dacht even dat we een intercity waren!". Het handjevol reizigers dat de halte miste kon op het station Enschede overstappen op de trein terug.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
En dat haalt het nieuws ?!
Kan me minimaal 1 keer herinneren dat sprinter naar Roosendaal m'n station Lombardijen oversloeg ... nauwelijks excuses en dat we in Barendrecht maar een trein terug moesten pakken. En dat was geen 'handjevol'.
Of omgekeerd stoppen bij station Stadion (de Kuip) waar ze tegenwoordig zelfs bij wedstrijden niet eens meer stoppen.
Kan me minimaal 1 keer herinneren dat sprinter naar Roosendaal m'n station Lombardijen oversloeg ... nauwelijks excuses en dat we in Barendrecht maar een trein terug moesten pakken. En dat was geen 'handjevol'.
Of omgekeerd stoppen bij station Stadion (de Kuip) waar ze tegenwoordig zelfs bij wedstrijden niet eens meer stoppen.
[ Voor 4% gewijzigd door Goner op 13-10-2016 13:16 ]
Tsja, er gebeurt hier in het oosten niet zo veel en misschien hebben ze veel submits gekregen?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Het is RTV Oost hé, dit is natuurlijk het nieuws van de dag
Woerden, Bodegraven en Leiden? Die laatste heb ik even over moeten denken want ik zat natuurlijk rondom het Groene Hart te zoeken, maar volgens mij zal dat Sappemeer zijnAW_Bos schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 10:15:
[...]
En vergeet station Drakes dan niet, en Messenger Digger, en natuurlijk Lead!
En natuurlijk A lake of Juice.
Ik heb dr ook nog een paar (Oké, ben wel gericht op zoek gegaan naar rare namen

Mountains on hem
Descent of roses
Meretoilet
Fishingrodo
Razorbillbut

Jaja, het is nu wel duidelijk dat ik mijn bericht over de Engelse stationsaankondiging verkeerd verwoord had
Vergeet station Wells en New Church niet
Lijkt me leuk voor in het HK-forum. Wie start er een topic
?
Verwijderd
Is dat in het oosten ook zo?Raven schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 13:08:
#fail Machinist Sprinter slaat station Enschede Kennispark over: 'Foutje bedankt!
[...]
Was blijkbaar niet opgevallen dat er tussen Apeldoorn en Hengelo bij élk station gestopt moest worden en dan na Hengelo ineens niet?![]()
De verschillende typen treinen zijn blijkbaar ook niet bekend daar, sprinters zijn van een totaal ander type dan die wat als IC ingezet worden.
DM'90 als sprinter Zwolle-Almelo-Enschede,
DD-AR3 als sprinter Apeldoorn-Almelo-Enschede, soms ook SGM in de weekenden,
ICMm als IC Schiphol-Apeldoorn-Almelo-Enschede,
VIRM als IC Den Haag/Rotterdam-Apeldoorn-Almelo-Enschede.
Ja, aan het materieel kun je hier in het oosten zien wat de bestemming is.
Hoezo is Flushing een archaïsme? Flushing is een gebruikelijke Engelse benaming voor Vlissingen. Het is wel ontstaan in het verleden (in de 17e eeuw was Vlissingen belangrijk genoeg om een Engelse benaming te krijgen van de Engelsen) maar om het een archaïsme te noemen. Er zijn wel meer van dat soort plaatsnamen, Dunkerque/Dunkirk/Duinkerke(n) bijvoorbeeld. Nou ja ik ga er weer te serieus in.[b][message=48701649,noline] en (een helemaal rampzalig archaïsme) in Vlissingen geen "Flushing" (Ik heb het een conducteur ooit horen roepen.)
http://www.ed.nl/algemeen...g-met-intercity-1.6527380Een spoorwerker is in de nacht van woensdag op donderdag om het leven gekomen bij een aanrijding met een trein bij Meteren. Hij was waarschijnlijk per ongeluk op een spoor terechtgekomen waar nog treinen reden. Dat vertelt een collega van de man aan De Gelderlander.
Het slachoffer van de aanrijding is de 57-jarige Theo Tolhuisen uit Dieren. Hij werkte voor het Arnhemse bedrijf S-Rail.
,,De spoorwereld is erg klein en iedereen kent iedereen. Alle collega's die zich bezighouden met de veiligheid op het spoor zijn zwaar aangedaan", vertelt de spoorwerker, die vaak met Tolhuisen gewerkt heeft.
Nevenspoor
Het slachtoffer is volgens de collega, die anoniem wil blijven, op het nevenspoor terechtgekomen waar nog wel treinen reden. ,,In de nachten haalt ProRail er zo veel mogelijk sporen uit, maar bij emplacementen kan het zijn dat treinen moeten blijven rijden."
,,We worden elke dag blootgesteld aan gevaren", vervolgt hij. "Treinen scheuren met 140 kilometer per uur langs ons, ook 's nachts."
Een interne mail van spoorbedrijf VolkerRail bevestigt die strekking. 'Theo was die nacht aan het wachten op een signaal om een wissel weer werkend te krijgen', schrijft directeur Jan Vos. 'Tijdens het wachten heeft Theo zich binnen het profiel van vrije ruimte (de grens waarbinnen de trein rijdt, SM) begeven, waar net op dat moment een intercity aankwam en hem raakte. Voor zover nu bekend was Theo op slag dood.'
Ik weet niet of er mensen zijn die hem kenden, maar die wens ik sterkte.
Ik zit toch ook wel eens (dinsdag nog) in een ICMm op de stopper tussen Enschede en Apeldoorn. Maar goed, je mist er niets aan als je Kennispark overslaat.Migrator schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 16:16:
DM'90 als sprinter Zwolle-Almelo-Enschede,
Ben trouwens benieuwd wat de toekomst gaat brengen voor die stoptrein want volgens mij gaat DDAR eruit toch? Doe die nieuwe stoptreinen maar naar hier, hebben we wel verdiend na jaren lastig te zijn gevallen met Mat64 en toen DDAR.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Ik spot ook nog wel eens een DDZ-4 als sprinter. En je bedoelt neem ik aan dat de IC's ook wel op Kennispark mogen stoppen toch? 
De Flirts gaan sowieso niet op Es rijden, dus ik verwacht SGM en SLT weer terug

Gewoon doorrijden daar, des te sneller ben ik thuis.Migrator schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 20:21:
Ik spot ook nog wel eens een DDZ-4 als sprinter. En je bedoelt neem ik aan dat de IC's ook wel op Kennispark mogen stoppen toch?
Ben ook bang dat SGMm weer terugkomt, SLT's hebben we hier nog nooit gehad volgens mij. De SGMm zal dan ook wel hier worden afgereden totdat ze gesloopt gaan worden want afaik zouden ze er (geleidelijk) uitgaan als de Flirts en treinen van CAF in gebruik wordt genomen.
Ik ben wel eens in een SLT ingestapt op Esk. Dat was echt eenmalig. 't Was meer een 'weer' voor de SGM's. Denk dat het klopt wat je zegt, we gaan het zien in de volgende dienstregeling
Volgend jaar, ala de Hoekse lijn een metro wordt, heeft de NS in ieder geval weer een aantal SGM's beschikbaar voor op jullie lijn.Migrator schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 20:21:
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Zou zomaar kunnen dat in Hengelo een andere machinist is opgestapt die nog wel in de intercitymodus zat.[Was blijkbaar niet opgevallen dat er tussen Apeldoorn en Hengelo bij élk station gestopt moest worden en dan na Hengelo ineens niet?![]()
Bron: http://www.nu.nl/reizen/4...ieuwe-dienstregeling.htmlVoor bijna iedere treinreiziger verandert er onderweg wel iets door de nieuwe dienstregeling van de NS. Die gaat op 11 december in en is vanaf deze vrijdag 12.00 uur op de website van de spoorwegen te bekijken.
Volgens de NS zijn de meest ingrijpende wijzigingen sinds 2007 nodig om de komende jaren verdere groei mogelijk te maken.
Dagelijks gaan 150 treinen meer rijden dan dit jaar. Er komen meer rechtstreekse verbindingen en wachttijden worden korter, beloven de spoorwegen. Maar de verbetering voor de ene reiziger brengt soms een verslechtering voor de ander met zich mee.
Zo gaat de intercity tussen Den Haag en Eindhoven over de hogesnelheidslijn (hsl) rijden. Dat levert uiteindelijk tijdswinst op voor veel reizigers, maar wie regelmatig van en naar Dordrecht reist gaat er juist op achteruit. De stad ligt namelijk niet aan de hsl. Ter compensatie gaat een keer per uur een intercity rijden tussen Dordrecht en Breda.
Wie tussen het westen van de Randstad en Brabant reist, krijgt overigens wel in eerste instantie een overstap erbij in Breda. Verder gaat de NS nieuwe treinen testen op het traject en dat levert hinder op.
In het zuidwesten wordt ook geschoven: tussen Vlissingen en Rotterdam gaat de reistijd met circa vijf minuten omhoog, doordat de intercity vanuit Zeeland langer in Roosendaal blijft stilstaan. Wie vanuit Zeeland naar Brabant gaat, boekt daardoor juist tien minuten tijdswinst.
Verder verdubbelt de NS het aantal intercity's tussen Almere en Schiphol van twee tot vier per uur. Maar tussen Almere en Utrecht gaat het juist vijf minuten trager.
Ook de verbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf wordt beter: reizigers leggen de reis straks een kwartier sneller af door een betere aansluiting in Venlo. Vanuit de Limburgse stad komt er ook een rechtstreekse verbinding naar Den Bosch en Utrecht. Reizigers tussen Venlo en Den Haag krijgen dan weer een overstap voor de kiezen in Eindhoven.
Voor komend jaar verwacht de NS dat het aantal reizigers met 2 procent groeit. Dat komt neer op 20.000 extra treinreizen per dag.
Virussen? Scan ze hier!
Ik hoop echter dat de huidige DD-AR en ICM materieel voorlopig blijft als sprinter op dit traject.PaT schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 21:24:
[...]
Volgend jaar, ala de Hoekse lijn een metro wordt, heeft de NS in ieder geval weer een aantal SGM's beschikbaar voor op jullie lijn.
Vertraging tussen Eindhoven en Weert door 2 rangeertreinen die zijn gebotst op het emplacement in Eindhoven. Zie: Eindhovens Dagblad
Verwijderd
Ik begrijp niet waar die 6 minuten op Leeuwarden - Den Haag weg komen in de nieuwe dienstregeling. Voor zover ik kan zien zijn de stops in akkrum, grou-jirnsum, wolvega en Meppel niet geschrapt en is er zelfs een extra stop in Almere buiten bij gekomen. Waar komen die zes minuten vandaan?
Het enige wat ik kan bedenken is harder rijden maar nog harder rijden met VIRM daar worden reizigers niet blij van denk ik.

Lengte van de stop tijd in Amersfoort en Utrecht gok ik zo.Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 10:22:
Ik begrijp niet waar die 6 minuten op Leeuwarden - Den Haag weg komen in de nieuwe dienstregeling. Voor zover ik kan zien zijn de stops in akkrum, grou-jirnsum, wolvega en Meppel niet geschrapt en is er zelfs een extra stop in Almere buiten bij gekomen. Waar komen die zes minuten vandaan?Het enige wat ik kan bedenken is harder rijden maar nog harder rijden met VIRM daar worden reizigers niet blij van denk ik.
Dit topic is gesloten.