Het grote spoorwegentopic deel 22 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 103 Laatste
Acties:
  • 532.897 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:44
Onbekend schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 10:43:
Moet de isolatie voor deze ombouw dan ook niet overal aangepast worden? Van 1,5 naar 3kV is toch wel een fors verschil.

In wat doen de bestaande locs daarmee? Zijn de regelaars gemakkelijk aan te passen zodat ze met 3kV overweg kunnen?
Gelijkspanning is nog relatief simpel.
25kVAC zoals de HSL kan op veel plaatsen in Nederland niet. Vanwege het elektrische veld moeten alle metalen dingen binnen een bepaalde straal de bovenleiding geaard worden. En dat is bij bijvoorbeeld de wapening van beton in bestaande gebouwen of kunstwerken (bruggen, tunnels ect) niet te doen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Maardiweb schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 15:33:
Volgens mij moet vrijwel al het materieel inderdaad een aanpassing krijgen voor 3kV.
M.u.v. materieel wat al in België rijdt want daar gebruiken ze ook 3kV. Scheelt weer.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-09 16:13
Welk Nederlands materieel is geschikt voor rijden in België? Buiten de TRAXX dan, die kan in heel Europa uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Thalys en ICE :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
:9 Jah duh :P Laat ik het anders vragen dan aan CyBeR, welk standaard Nederlands 1500 Volt materieel kan zonder aanpassingen België in? Even los van beveiligingen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:41

PeaceNlove

Deugleuter

Ik zou het proberen met een dieseltje: Wikipedia: MaK DE 6400
Die diesel drijft overigens wel een 1500V generator aan, dus eigenlijk gewoon het perfecte antwoord :+

[ Voor 30% gewijzigd door PeaceNlove op 05-09-2016 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Vinnienerd schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 14:33:
Waarom die haat op DDZ opeens? Die bakken liggen superstrak op het spoor en de brede deuren maken instappen een stuk prettiger op drukke stations dan bijv. VIRM.
Dat is bij mij niet 'opeens'. Heb die dingen nooit gemogen. :D

Dat superstrak op het spoor liggen is me nooit opgevallen, maar zou kunnen. De brede deuren is meer theorie dan praktijk; door dat extra handvat wat er in de weg staat heb ik niet het gevoel (subjectief) dat er meer mensen tegelijk inkunnen. Daarnaast hebben een aantal bakken ter compensatie een paar van de smalste deuren in de vloot :P

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Eurostar?

DDZ… kan vast wel. Als ze kapot gaan kan het semantisch gezien wel en zal ik ze niet missen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:12

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Ik zit me nu in de Berlijn-IC af te vragen waarom we met een kwartier vertraging verkeerd spoor veder gaan. Staat er ter hoogte van Craailo een SGM half op het rechter spoor, half op het emplacement stil op de wissel. Kon nog net zien dat aan beide zijden de rode sluitlichten branden. Zonder de witte, dus geen noodsignaal

Waarschijnlijk dezelfde die rond 10:05 leeg door HVS kwam zetten..

Een rare situatie. Iemand met een lange lens in de buurt toevallig? Vanaf de brug bij de vuilstort moet dit te zien zijn

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TwOkkie schreef op maandag 05 september 2016 @ 11:01:
Ik zit me nu in de Berlijn-IC af te vragen waarom we met een kwartier vertraging verkeerd spoor veder gaan. Staat er ter hoogte van Craailo een SGM half op het rechter spoor, half op het emplacement stil op de wissel. Kon nog net zien dat aan beide zijden de rode sluitlichten branden. Zonder de witte, dus geen noodsignaal

Waarschijnlijk dezelfde die rond 10:05 leeg door HVS kwam zetten..

Een rare situatie. Iemand met een lange lens in de buurt toevallig? Vanaf de brug bij de vuilstort moet dit te zien zijn
Hilversum-Almere C./Amsterdam CS/Schiphol Airport
laatste update: maandag 05 september 2016, 11.00 uur

Tussen Media Park en Naarden-Bussum langere reistijd door een gestrande trein.
Houdt u rekening met een extra reistijd van 15 - 30 min.
De verstoring is naar verwachting rond 12:00 uur verholpen.
}:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:13

mambo No5

Bad Apple?

Afgaand op de foto's van google maps: je doelt op het zijspoor naar de wissel- en spoorbouw toe? Daar hangt geen waslijn boven, dus grote kans dat dat ding zonder spanning staat. :)

offtopic:
En héél technisch gezien rijd je daar niet verkeerd spoor maar linkerspoor; verkeerd spoor kan alleen als je een baanvak hebt welke met dubbelspooorbeveiliging uitgerust is. Voorzover ik weet is het stuk bij Crailoo gewoon bediend gebied met 2 stukken aangrenzende vrije baan welke met óf linkerspoor-, of met dubbel-enkelspoorbeveiliging uitgerust zijn en komt dubbelspoorbeveiliging vrijwel nergens meer voor. :P

[ Voor 54% gewijzigd door mambo No5 op 05-09-2016 11:11 ]

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Dan heeft er toch iemand zitten slapen.......nog mensen in de buurt die ff kunnen helpen duwen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

@ArcticWolf: Ja, dat ie gestrand is, was me ook wel duidelijk. ;-)

Maar het gaat inderdaad om een emplacement zonder bovenleiding.

Kan zo'n wissel per ongeluk omgegooid zijn?

Er kwam ook een koppeltje Traxx(?) locs aan op HVS. Waarschijnlijk om die SGM weer uit de puree te trekken, bedenk ik me nu. Toch rap geregeld als dat zo is.

[ Voor 6% gewijzigd door TwOkkie op 05-09-2016 11:22 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:13

mambo No5

Bad Apple?

Een wissel kan met ingestelde rijweg niet meer bediend worden door een treindienstleider; er kunnen dus een aantal dingen aan de hand zijn daar:

- Trein is door een rood sein gereden terwijl het wissel nog rechtsleidend lag.
- Er is een verkeerde rijweg aangeboden door een treindienstleider.
- Iemand heeft het wissel omgekrukt terwijl er al een rijweg overheen bediend was. Dit lijkt mij echter zeer onwaarschijnlijk aangezien dit het sein doet afvallen en enkel in een buitendienststelling mag gebeuren tegenwoordig.

Hoe of wat daadwerkelijk de oorzaak is durf ik echt niet te zeggen. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Of de treindienstleider heeft de SGMm voor een trein naar het emplacement aangezien, echter ontbreken de diesel motoren :z B)
De mcn was iig wakker, had alleen de pech dat de pantograaf voorop zat en de remweg net te lang was.........

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Of ARI had er geen zin meer in, te hoge werkdruk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:47

Qu3st

ARI is met verlof!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:17
De SGM schijnt per ongeluk richting Crailoo gestuurd te zijn, en aangezien daar geen waslijntje hangt is dat lastig. Een ander stel heeft 'm weg moeten slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Trainhunter2009 schreef op maandag 05 september 2016 @ 08:16:
:9 Jah duh :P Laat ik het anders vragen dan aan CyBeR, welk standaard Nederlands 1500 Volt materieel kan zonder aanpassingen België in? Even los van beveiligingen ;)
Ik zei niet dat we daar in omkomen he.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:32

TF

bla bla

is er ergens terug te vinden welke trein er op een bepaald tijdstip langsreed? Ik woon dicht aan het spoor en hoorde een trein met een heel ander geluid dan ik gewend ben. Veel harder en het duurde langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Als je dicht bij een station woont kan je eens kijken naar het archief van www.ovtijden.com. Echter zijn dat enkel reizigerstreinen van NS/NS Internationaal, niet de goederentreinen of leeg-materieelritten, en ook de ritten van andere vervoerders als NS geven de geplande materieelsamenstelling aan, niet de actuele.

Als het veel harder was en langer duurde, dan kan het goed zijn dat er een goederentrein langs kwam, die kan je dan dus helaas niet in die lijst terug vinden

[ Voor 47% gewijzigd door EDIT op 05-09-2016 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

EDIT schreef op maandag 05 september 2016 @ 12:23:
De SGM schijnt per ongeluk richting Crailoo gestuurd te zijn, en aangezien daar geen waslijntje hangt is dat lastig. Een ander stel heeft 'm weg moeten slepen.
Tussen de sprinter van 10:31 (5830) en "mijn" IC van 10:39 (242) kwam deze lege trein voorbij. Zou het kunnen dat de TDL heel overijverig heeft gedacht hem even langs de kant te zetten zodat de IC lekker door kan denderen achter de 5830 aan? En even vergeten dat dat spoortje geen waslijn had?

Hij stond dus over wissel 81, half op spoor 933 in deze tekening: http://www.sporenplan.nl/...gen/ns_nummer/amf-ndb.gif. Ik neem even aan dat blauw betekent: geen waslijn.

Sowieso wel een goeie grap. Denk dat iemand het heel warm heeft gekregen... _/-\o_

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 11:30
Het ging hier om stel 2971 dat leeg van Amersfoort naar Leidschendam onderweg was. In Naarden-Bussum zou het stel aan de kant gaan om de 242 te laten passeren. Wellicht dat de treindienstleider zich even vergist heeft in het wissel.
De 2132 + 2981 hebben het stel weer onder de draad getrokken waarna het weer is teruggekeerd in Amersfoort.
Vanavond om 20:45 uur wordt een nieuwe poging ondernomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

jvdr schreef op maandag 05 september 2016 @ 19:12:
De 2132 + 2981 hebben het stel weer onder de draad getrokken ...
Zijn dat die Traxxen die ik nog even hvs zag binnenrollen, of een ander SGM stel?

Waar halen ze die sowieso zo snel vandaan? Of was het gewoon een stelletje compleet met passagiers die toch in de buurt was?

Edit: gevonden - https://www.ovtijden.com/.../2016-09-05T11:01:00+0200

Ze hebben blijkbaar een SGM-stel leeggegooid in hvs. Die twee Traxxen waren dan toeval.

[ Voor 18% gewijzigd door TwOkkie op 06-09-2016 09:58 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Die Traxx locs rijden vrijwel elke maandag daar, maar hadden inderdaad niets de reddingsactie te maken. Bombardier is bezig met het afleveren van de nieuwste serie locs, dus elke maandagmorgen komt er weer een nieuwe loc (en soms twee) vanuit de fabriek in Duitsland naar Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Treinreizigers die tussen Almere en Lelystad reizen, kunnen vanaf woensdag horen wat ze zien als ze uit het raam kijken. Met een speciale app op hun telefoon kunnen ze luisteren naar een audiotour.

"Er was bij ons discussie onder machinisten en conducteurs over wat de mooiste plek was om te werken", zegt Erik Kroeze van de Nederlandse Spoorwegen. "We hebben het toen voorgelegd aan de reizigers en we wilden met de uitkomst van die verkiezingen wat bijzonders doen."

Circa 4.400 reizigers brachten hun stem uit, van wie 37 procent de route door het natuurgebied de Oostvaardersplassen als mooiste bestempelden. Een kwart vond het tracé door de Limburgse mijnstreek tussen Sittard en Maastricht het fraaist en ook de reis door het duinlandschap tussen Haarlem en Zandvoort scoorde goed.

"Zo'n audiotour is misschien vooral voor forensen leuk. Zo horen ze wat ze elke dag zien zonder dat ze er weet van hebben." De tour, ingesproken door oud-politica Erica Terpstra, werkt beide kanten op. "De app is gebaseerd op je locatie", verklaart Kroeze.

Om de omgeving extra goed te kunnen zien, deelt de NS de eerste weken verrekijkers uit bij het treinkaartje. "We kunnen moeilijk voorspellen hoeveel mensen de app op hun telefoon downloaden, maar we hebben 20.000 verrekijkers om uit te delen."

Staatsbosbeheer, de beheerder van de Oostvaardersplassen, is volgens Kroeze heel enthousiast over de tour. "Maar we hebben vooraf geen contact gehad met partijen langs het spoor. Als ze toevallig worden genoemd is dat mooi meegenomen voor ze, maar ze hebben er zelf geen belang in."

De verkiezing heeft de meningsverschillen over het mooiste tracé intussen niet laten verstommen. "Het heeft zoveel discussie losgemaakt, dat we erover denken om dit volgend jaar weer te doen."
Bron: http://www.nu.nl/lifestyl...n-almere-en-lelystad.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 11:30
TwOkkie schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 09:10:
[...]

Zijn dat die Traxxen die ik nog even hvs zag binnenrollen, of een ander SGM stel?

Waar halen ze die sowieso zo snel vandaan? Of was het gewoon een stelletje compleet met passagiers die toch in de buurt was?

Edit: gevonden - https://www.ovtijden.com/.../2016-09-05T11:01:00+0200

Ze hebben blijkbaar een SGM-stel leeggegooid in hvs. Die twee Traxxen waren dan toeval.
De 5832 (Vathorst-Hoofddorp) is in Amersfoort opgeheven waarna de twee genoemde stellen naar het gestrande stel zijn gereden. Wat in het bericht van ovtijden niet wordt weergegeven (staat wel elders op de site) is dat de 5835 in Naarden-Bussum is opgeheven en daar is gekeerd op 305832. Dat is dus een vervangende trein voor de 5832 in dezelfde dienstregeling maar dan vanaf Naarden-Bussum.

Overigens zou koppelen met wat voor locomotief dan ook niet echt handig zijn vanwege het verschillende trekwerk (loc: haak met oog, treinstel: automatische koppeling). Daar zijn wel 'verloopstukken' voor maar die zijn niet op het materieel aanwezig. ProRail Ongevallenbestrijding heeft die in hun auto's liggen.
Verder is een loc (ook twee) niet zo lang en kan dus misschien het treinstel niet bereiken zonder zelf onder de draad vandaan te rijden.

[ Voor 20% gewijzigd door jvdr op 06-09-2016 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Check van deze actie inderdaad, de twee TRAXX-en waren de 186 033 en 186 036 die vers afgeleverd zijn en trein 20198 Bad Bentheim-Zaanstraat reden, die zijn ook links langs gegaan met +20. Vandaag waren ze op afnameproefrit: https://www.flickr.com/photos/sanfranjake/29504177885
Treindienstleider (in opleiding) had inderdaad bedacht dat 'ie wel even aan de kant kon daar. Wel apart dat het de machinist niet was opgevallen want je gaat met geelknipper Crailoo op. Heb daar nog even staan kijken gistermorgen.

Het baanvak Naarden-Bussum/Hilversum is pas sinds het in dienst komen van de oostelijke aansluiting Crailoo voorzien van beveiliging voor het linkerspoorrijden. Dit was (in de NX-tijd) een van de laatste binnenlandse baanvakken waar nog een lastgeving Verkeerd Spoor noodzakelijk was inclusief alle instructies van dien, zoals aanrijden van overwegen, typhoneren... Baarn-Hilversum is zo rond dezelfde tijd aangepast. Verkeerd spoor bestaat nu alleen nog op enkele grensbaanvakken, en Zwolle-Olst. De Oosterspoorweg was vroeger ook verkeerdspoor, maar de beveiliging is bij het opbreken van Maliebaan-Lunetten aangepast zodat men het spoorwegmuseum via hetzelfde spoor in beide richtingen kan bedienen vanuit Blauwkapel.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Voor zover ik begreep heeft de MCN het wel aardig op tijd in de gaten gehad, hij stond namelijk nog in het wissel met z'n trein, ik denk dat hij echter net de pech had om na het zien dat het wissel idd afbuigend lag een snelremming niet kon voorkomen dat de voorop lopende pantograaf onder de draad vandaan is gefloept. Net pech, had het stel gedraaid gestaan had ie waarschijnlijk nog net prik gehad en had ie "even achteruit kunnen steken".
Ben wel met je eens dat een oplettend MCN het wel had kunnen verwachten met dat seinbeeld van de hoofdbaan afgeleid zou worden...........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Op de Moerdijkbrug voor regulier treinverkeer mag tijdelijk minder hard worden gereden. De lassen tussen de spoorstaven op de brug tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe slijten sneller dan verwacht, waardoor de slijtage nu wordt vertraagd door met minder snelheid over de brug te rijden.

Dat schrijft staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Sharon Dijksma aan de Tweede Kamer.

In april is gedurende drie dagen een aantal spoedreparaties aan de lassen verricht op de brug. In juni gebeurde dat nog eens. Probleem was toen dat er haarscheurtjes in de lassen waren ontdekt. ProRail heeft echter geconstateerd dat de lassen sneller slijten dan verwacht.

Reden om de snelheid nu tijdelijk omlaag te brengen om de slijtage te remmen in afwachting van een structurele oplossing. Volgens Dijksma heeft de mindering van snelheid een 'beperkte' impact op de rijtijd'.

De staatssecretaris sluit niet uit dat op korte termijn nog meer kort noodzakelijk onderhoud moet worden gepleegd.

Volgens RTV Rijnmond is de snelheid van 140 kilometer per uur naar maximaal 80 kilometer per uur teruggebracht. Goederentreinen zouden maar 60 kilometer per uur mogen.
Bron: http://www.bndestem.nl/re...op-moerdijkbrug-1.6353294

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Over welke lassen hebben ze het? De thermiet/stomplassen of de ES-lassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
sanfranjake schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 21:16:
Verkeerd spoor bestaat nu alleen nog op enkele grensbaanvakken, en Zwolle-Olst.
Een collega vertelde mij vandaag (toevallig) dat het alleen nog Hengelo-Bentheim is.

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 22:28
Dennis schreef op woensdag 07 september 2016 @ 23:44:
[...]

Een collega vertelde mij vandaag (toevallig) dat het alleen nog Hengelo-Bentheim is.
De wegkennisbank van NS zegt nog steeds VS op de baanvakken: Oldenzaal-Bentheim, Zwolle-Olst, Venlo-Kaldenkirchen, Roosendaal-Essen.

En die wegkennisbank is de actuele situatie ;)

• EDIT
De grensbaanvakken weet ik niet, maar het verkeerd spoor op Olst - Zwolle bestaat nog wel, maar wordt niet meer als zodanig gebruikt.
De aanwijzingen voor het VS worden niet meer afgegeven in de normale dienst. Feitelijk zijn het daarmee twee enkelsporige lijntjes die allebei in één richting te berijden zijn.

• wildhagen
  • Niet online
ArcticWolf schreef op woensdag 07 september 2016 @ 20:06:
Over welke lassen hebben ze het? De thermiet/stomplassen of de ES-lassen?
Er is een nieuw artikel dat de lassen in kwestie benoemt:
Staatssecretaris Dijksma stuurde deze week een brief naar de Tweede Kamer waarin ze uitlegde dat de lassen, die in de afgelopen maanden tijdens spoedreparaties zijn aangebracht, sneller slijten dan verwacht. Om de levensduur iets te verlengen mag er nu minder hard worden gereden.

Het gaat om zogeheten ‘compensatielassen’. “Het spoor is van ijzer en moet daarom de ruimte hebben om te krimpen en uit te zetten vanwege temperatuurverschillen:”, legt Lucas Stassen van ProRail uit.

“Want als het warm is zet ijzer uit en als het koud is krimpt ijzer. De compensatielassen zorgen ervoor dat het spoor voldoende ruimte heeft om uit te zetten dan wel langer te worden.”
Zie Treinen rijden nog maanden langzamer over de Moerdijkbrug

Virussen? Scan ze hier!

wildhagen schreef op donderdag 08 september 2016 @ 19:30:
[...]

Er is een nieuw artikel dat de lassen in kwestie benoemt:

[...]

Zie Treinen rijden nog maanden langzamer over de Moerdijkbrug
ah thanks!

Voor zover ik kan zien op de tekeningen van de brug zijn het voornamelijk "model 1983" inrichtingen en "model 1988" lassen, toch vaag dat die zo snel slijten aangezien het degelijke compensatie inrichtingen en lassen zijn, beiden worden nog steeds toegepast bij nieuwbouw.
Maar goed, blinde vering op bruggen is een vervelend probleem en vooral op stalen bruggen een uitdaging om dat te verhelpen ;)
Tijdje geleden een model 1972 brugovergang gebouwd (nieuwe brug) en daarna nog weken bezig geweest met de blinde vering van de vangplaten fine te tunen :o

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:48
En ik dacht dat er een andere trein voor ons reed toen de trein langzaam over de brug ging.
Het was dus een andere reden ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Op de Moerdijkbrug was toch ook het probleem ontstaan door die geluidsdempende maatregelen?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:19

Onbekend

...

Voor de liefhebbers:
http://www.stoomtram.nl/nl/Bellofestival
De VSM-locs rijden overigens alleen tussen Enkhuizen en Hoorn en de SHM-locs alleen tussen Medemblik en Hoorn.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Machinist rijdt door rood; spoorbomen blijven open
De machinist van de trein waarvoor gisteravond in het Groningse Uithuizermeeden de spoorbomen niet dicht gingen, heeft een rood sein genegeerd. Als gevolg daarvan ontstond bij een levensgevaarlijke situatie. Toen de machinist zijn fout opmerkte, remde hij, waarna de trein op de spoorwegovergang tot stilstand kwam.

Arriva zegt dat de spoorbomen op deze lijn reageren op het sein, en niet op het naderen van de trein.

Het incident vond plaats rond zes uur gisteravond. De Arriva-passagierstrein was onderweg van Usquert naar Roodeschool. Er vielen geen gewonden.

Spoorbeheerder ProRail, Inspectie Leefomgeving en Transport kondigden samen met de politie een onderzoek aan naar de oorzaak van het incident. Aan het eind van de ochtend meldde Arriva op RTV Noord dat sprake was van een menselijke fout: de machinist had door een rood sein gereden. Hij is van de trein gehaald. Arriva wil er verder niets over zeggen.

Het treinverkeer op de lijn Usquert-Roodeschool is inmiddels weer normaal.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• koelkast
  • Niet online

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Was dit een stop-door schakeling? Dan moet je inderdaad niet door rood karren...

Gisteren behoorlijk last gehad van deze storing:

http://nos.nl/artikel/213...stremd-in-avondspits.html

Als ik de foto's bekijk, is er helemaal niks bijzonders aan de hand. Er rijdt iedere paar maanden wel een te hoge vrachtwagen die tunnel in, meestal met veel meer schade aan het plafond tot gevolg. Nooit eerder is het treinverkeer daarvoor stilgelegd (voor zover ik weet). Waarom deze keer dan wel? Was het een bijzonder zware klap of heeft een of ander risicomijdende managementclubje onlangs bedacht dat iedere aanrijding met een kunstwerk gevolgd moet worden door een nauwgezette inspectie voordat er weer treinen overheen mogen?

Zo ja, maak dan je borst maar nat. Hier zitten regelmatig vrachtwagens klem.

[ Voor 19% gewijzigd door TwOkkie op 10-09-2016 14:08 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 20:09
Is daar ATB-NG geïnstalleerd :? Volgens mij wel (Nieuweschans weet ik het zeker, daar heb ik ooit een ATB-NG kast ge-update). Dan verbaasd het me dat ie door rood is gereden..

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Zo te zien op het OBE blad is sein 224 niet uitgerust met ATB bakens en zijn de overwegen enkel voorzien van afrij assentellers.
Maar goed, moet even opzoeken wat alle symbolen ook alweer betekenen :P

verkeerd gekeken

[ Voor 8% gewijzigd door ArcticWolf op 10-09-2016 19:48 ]

• Onbekend

Onbekend

...

TwOkkie schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 13:58:
[...]

Was dit een stop-door schakeling? Dan moet je inderdaad niet door rood karren...
Volgens mij ligt daar ATB-NG, en dan zou vanwege de remcurvebewaking het niet mogelijk moeten zijn om door rood te kunnen rijden.

En ik zie dat op veel plaatsen nog geen ATB-NG ligt, dus is het nog steeds mogelijk om door rood te rijden.
Bij een stoptonend sein die 3 meter vóór de spoorwegovergang staat kan een trein nog steeds met 39 km/u door heen rijden en die trein staat niet binnen drie meter stil.

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:55

Luke!

#Treinbaas
Whu? Wat? Halen jullie niet en masse ATB-VV en ATB-NG door elkaar?
Uiteraard ligt daar ATB-NG...
IJnte schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 14:21:
[...]

Is daar ATB-NG geïnstalleerd :? Volgens mij wel (Nieuweschans weet ik het zeker, daar heb ik ooit een ATB-NG kast ge-update). Dan verbaasd het me dat ie door rood is gereden..
Vaag idd, omdat je binnenkomt op rood krijg je een remming vanaf 10 km/u en bij passage van een STS. Zo gek ver zou je dan toch niet kunnen komen vanaf het sein...
Luke! schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 18:53:

[...]
Vaag idd, omdat je binnenkomt op rood krijg je een remming vanaf 10 km/u en bij passage van een STS. Zo gek ver zou je dan toch niet kunnen komen vanaf het sein...
Sein 224 (vanuit Roodeschool) staat 3 overwegen terug richting Roodeschool, Sein 222 is het vertreksein richting Roodeschool... tis me nog niet helemaal duidelijk welke richting hij opging, maar ik heb het idee dat hij dus sein 222 voorbij is gereden.
Er staat wel degelijk bij beide seinen "ATB NG baken PSR (=Permanent Speed Restriction)", dus idd vreemd dat hij gewoon door kon rijden.

• IJnte
Luke! schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 18:53:
Ik nie :> De politiek zal wel gaan vragen waarom hier nog geen ATB-VV geïnstalleerd is :+
[...]
Eens. Aldus somdalalala is het wissel ook opengereden, dus een STS is al een soort zekerheid. Dan blijf vooral de vraag over waarom er geen snelremming door de trein is geïnitieerd.

[ Voor 14% gewijzigd door IJnte op 10-09-2016 20:42 ]

IJnte schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 20:36:
[...]

Ik nie :> De politiek zal wel gaan vragen waarom hier nog geen ATB-VV geïnstalleerd is :+

[...]

Eens. Aldus somdalalala is het wissel ook opengereden, dus een STS is al een soort zekerheid. Dan blijf vooral de vraag over waarom er geen snelremming door de trein is geïnitieerd.
Dan ging hij toch naar Roodeschool. De beveiliging werkt dus niet helemaal naar behoren :o

• IJnte
Ik zeg: ATB-VV installeren! Direct!! Overal! O-)
Owja, en daarna natuurlijk ERTMS :*)

• Onbekend

Onbekend

...

ArcticWolf schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 21:02:
[...]

Dan ging hij toch naar Roodeschool. De beveiliging werkt dus niet helemaal naar behoren :o
In het artikel staat inderdaad "De Arriva-passagierstrein was onderweg van Usquert naar Roodeschool. ", dus je hebt gelijk. :)
Volgens http://www.rtvnoord.nl/ni...en-weer-na-bizar-incident is het dus bij Uithuizermeeden, dus zou het sein 222 moeten zijn geweest. (Is dat handbediend vanaf het station?) Of hij zou bij het station het linker spoor hebben gereden en geen sein hebben gezien. ;)

http://www.sporenplan.nl/...ingen/ns_nummer/lw-gn.gif

Nee is niet handbediend, anders had het wel op het OBE blad gestaan.

[ Voor 67% gewijzigd door ArcticWolf op 10-09-2016 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Dat sein ligt naar alle waarschijnlijkheid in een stop-doorschakeling. Maar dat zou helemaal niks uit mogen maken. Alle diesellijnen in groningen/friesland zijn voorzien van NG. De echte vraag is dus. Is er een probleem met NG, is het sein afgevallen(onwaarschijnlijk), of heeft de treincomputer een storing. De MCN had natuurlijk moeten stoppen, maar NG is juist ontwikkeld dat er absoluut gestopt word voor een stoptonend sein.

Denk dat dit een vrij serieuze onderzoek zal worden en mogelijk versneld ETCS ingevoerd zal worden op dieselbaanvakken. NG en Level 1 zijn technisch aan elkaar gelijk.

Het grote adblocking topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sowieso, is hij gewoon weggereden zonder dat het V-sein brandde? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Dan is er ook een rood sein 222 geweest, en daar kom je met NG volgens mij echt niet voorbij.
Maar is afwachten wat de berichtgeving gaat brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trainhunter2009 schreef op zondag 11 september 2016 @ 11:21:
Dan is er ook een rood sein 222 geweest, en daar kom je met NG volgens mij echt niet voorbij.
Maar is afwachten wat de berichtgeving gaat brengen.
Je bewering dat je een stopstonend sein niet voorbij komt op een baanvak uitgerust met ATB NG komt met de volgende link wel in een ander daglicht staan, dit is dus al een keer voorkomen bij Ruurlo in 2013
Materieel wederom van Arriva

http://www.spoorpro.nl/sp...derzoek-naar-werking-atb/

En ik kan de uitkomst onderzoek Prorail niet vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Nja: met NG kun je met niet harder dan 10 km/u rijden tot je een lus of baken met vrijgave passeert en je krijgt (behoort te krijgen) een snelremming bij passage STS. In Ruurlo ligt het overpad direct achter het sein; dat je iets voorbij het sein komt is te volgen (je kunt immers met 10 km/u komen aankruipen), maar normaliter niet zo ver als het geval Uithuizermeeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Zou de machinist nu nog thuis zitten? Ik kan ook geen uitspraak vinden.
Technisch gezien is het dus mogelijk(Combineren/redden op een baanvak), maar waarschijnlijk op erg vage voorwaarden is er nu vertrokken door een rood sein, in het aangegeven protocol van NG is dat niet mogelijk.
Tenminste vertrekken zonder V-sein, dan is het sein 222 ook rood en zal NG ingrijpen. Na deze ingreep is zoals Luke! aangeeft, "verder Kruipen" mogelijk, anders is er ook niet te combineren in een bezet station.
Maar hoe die trein zonder een technisch mankement aan trein of ATB-NG zover door het sein heeft weten te komen na een stop is mij een raadsel.

[ Voor 52% gewijzigd door Trainhunter2009 op 11-09-2016 16:31 . Reden: Tijdgebrek bij eerste reactie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Dat lijkt mij wel, tenzij er uit het onderzoek al gebleken is dat dit voorval door een technisch mankement is veroorzaakt. Gelet op hoe streng er omgegaan wordt met sts-passages lijkt het me niet wenselijk om de machinist al eerder weer aan het werk te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Daar heb je een punt, maar de uitspraak van dat onderzoek is onvindbaar. Misschien dat die er wel is, maar niet publiekelijk. Zoals het nu aanziet zou die MCN dus al 3 jaar thuis zitten, Arriva kennende is die MCN of niet meer in het personeelsbestand aanwezig, of weer aan het werk. 3 jaar betaald thuiszitten komt in deze economie niet meer voor.
En ja natuurlijk is men streng met STS passages, gelukkig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Trainhunter2009 schreef op zondag 11 september 2016 @ 15:07:
Maar hoe die trein zonder een technisch mankement aan trein of ATB-NG zover door het sein heeft weten te komen na een stop is mij een raadsel.
Of een implementatiefout in het type trein.

Wordt de afhandeling van ATB signalen gedeeltelijk in software gedaan? Als dat zo is dan ben ik benieuwd of de trein opnieuw gekeurd wordt na updates. Of gaat men er vanuit dat het blijft werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
ANdrode schreef op zondag 11 september 2016 @ 16:51:
[...]

Wordt de afhandeling van ATB signalen gedeeltelijk in software gedaan? Als dat zo is dan ben ik benieuwd of de trein opnieuw gekeurd wordt na updates. Of gaat men er vanuit dat het blijft werken?
Daar ben ik niet in thuis. Dat zal een techneut misschien kunnen bevestigen. De software die de trein aanstuurt is verbonden met ATB, anders zal een trein niet remmen als de ATB dat gebied.
Maar of updates in die software dat kunnen beïnvloeden.....................dat is niet mijn gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 12:08

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Is het met ATB-NG überhaupt mogelijk om een STS passage te hebben, als TRDL zegt dat het mag? Want ik weet me nog wel te herinneren dat een paar maanden geleden op één van die noordelijke lijntjes ook een Arriva GTW bewust door rood reed. Spoorbomen gingen niet dicht (oid) en onder luid getoeter werd er toen heel langzaam doorgereden.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Natuurlijk is dat mogelijk (daar hebben wij een zgn aanwijzing STS voor), maar het vereist enkele specifieke handelingen. Daarmee wordt een eventueel 'stop' signaal van NG genegeerd en kan je met beperkte snelheid doorrijden. Die handeling dient voor ieder stoptonend sein dat je moet passeren te worden uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Trainhunter2009 schreef op zondag 11 september 2016 @ 16:37:
Daar heb je een punt, maar de uitspraak van dat onderzoek is onvindbaar. Misschien dat die er wel is, maar niet publiekelijk. Zoals het nu aanziet zou die MCN dus al 3 jaar thuis zitten, Arriva kennende is die MCN of niet meer in het personeelsbestand aanwezig, of weer aan het werk. 3 jaar betaald thuiszitten komt in deze economie niet meer voor.
En ja natuurlijk is men streng met STS passages, gelukkig wel.
Oh, ik haal in dit geval de 2 incidenten door elkaar. Het was me niet geheel duidelijk dat je het over de later genoemde had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
ANdrode schreef op zondag 11 september 2016 @ 16:51:
[...]

De trein niet maar de software wel. Zie bv de talloze diesellocs die Nederland op dit moment niet meer in komen door de zoveelste zeperd van Bombardier met ERTMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maakt Bombardier zijn eigen software? of kopen ze die in bij een Ansaldo STS oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Volgens mij maken alle bedrijven hun eigen software. En van Bombardier is inderdaad al lang bekend dat het een B-merk is. Ook voor de e-loks (de Traxx) hadden ze veel problemen. Niet alleen softwarematig trouwens, hun hardwareontwerp is ook van het minimale wat mogelijk zou kunnen werken.
Bijvoorbeeld: iedere gevorderde elektronicaman weet dat je met twee antennes veel beter een draadloos signaal op kunt vangen dan met één antenne. Maar het werkt ook met één antenne.
Dat is de werkwijze van Bombardier. En zich dan afvragen waarom het in de praktijk toch niet zo goed werkt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 22:44

MBV

ArcticWolf schreef op maandag 12 september 2016 @ 07:56:
Maakt Bombardier zijn eigen software? of kopen ze die in bij een Ansaldo STS oid?
Maakt volkswagen zijn eigen software voor de injectie-computer?

Dat is denk ik een vergelijkbaar niveau. Het is van die software die in elke auto nodig is, en vrijwel exact hetzelfde doet, maar om het te laten samenwerken met je eigen sensors, hardware etc heb je toch echt je eigen software nodig. Ik verwacht dat er in een trein 1 computer is die alle beveiliging afhandelt, ergens diep verstopt (en niet herkenbaar als computer ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja... Er zijn genoeg automerken die motoren van elkaar gebruiken.
Nissan gebruikt Renault motoren, Ford en Volvo gebruiken ook weleens motoren van elkaar, dus zo heel vreemd was mijn vraag niet als je het zo bekijkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Luke! schreef op maandag 12 september 2016 @ 00:49:
[...]
De trein niet maar de software wel. Zie bv de talloze diesellocs die Nederland op dit moment niet meer in komen door de zoveelste zeperd van Bombardier met ERTMS.
Vergeet de SLT niet |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
De BAV (het Zwitserse neefje van IL&T) heeft een verbod aangekondigd voor de inzet van Traxx-locs door de Gotthardtunnel. Na november mogen ze niet meer gebruikt worden (behalve als er een ander soort locomotief voorop rijdt).

De reden is dat de ETCS-installatie naar mening van het BAV teveel storingen geeft wat de treindienst verstoort.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
:X
Hopen maar dat met software/hardwareversie 9 dat soort problemen opgelost zijn. Het verhaal dat op een Duitse site verteld wordt over plotselinge snelremmingen komt mij persoonlijk niet bekend voor, maar van collega's heb ik enkele van dat soort verhalen ook gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 22:44

MBV

Als software-ontwikkelaar noem ik dat de 'goede' fouten. Stel je voor dat een watcher thread ermee stopt, en de trein vervolgens niet meer beveiligd is... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
EDIT schreef op maandag 12 september 2016 @ 14:26:
:X
Hopen maar dat met software/hardwareversie 9 dat soort problemen opgelost zijn. Het verhaal dat op een Duitse site verteld wordt over plotselinge snelremmingen komt mij persoonlijk niet bekend voor, maar van collega's heb ik enkele van dat soort verhalen ook gehoord.
Wij hebben van de winter een aantal ritten met de 28'ers gehad, daarmee hadden we dat probleem wel. Zelfs met ERTMS buiten dienst stond je regelmatig stil met een ERTMS-snelremming... Overigens voornamelijk in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Dat klinkt meer als een zwakte aan de "wal" in Duitsland, maar wel uitermate vreemd dat een Loc met ERTMS Buiten dienst een snelremming opgelegd krijgt................... 7(8)7
Of zou het aan de software versie van die 28-ers hebben gelegen?

Je zou er toch van uit moeten kunnen gaan dat elke dienstvaardig toegelaten Loc met exact de zelfde ERTMS software rijdt, zou het dan toch een B-keus pc-tje zijn wat die Loc in bedwang tracht te houden?
Hebben de Duitse Locs er geen last van, of bijv. die Taurus locs die uit Oostenrijk vandaan opereren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
DB Cargo rijdt niet met Traxxen, maar met BR189 van huize Siemens. De Tauruslocs komen ook van Siemens.
Luke! schreef op maandag 12 september 2016 @ 19:37:
[...]
Zelfs met ERTMS buiten dienst stond je regelmatig stil met een ERTMS-snelremming... Overigens voornamelijk in Duitsland.
Was dat op specifieke plekken (bijvoorbeeld waar er LZB ligt) of was er geen peil op te trekken?

[ Voor 62% gewijzigd door Alex) op 12-09-2016 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Maar het blijft een vreemd geval dat er een trein door NG kan, terwijl het stop tonend is met een onboard remcurve bewaking. MCN is fout, maar het systeem mag ook wel eens nagekeken worden.

Ben trouwens benieuwd wanneer de eerste berichtgeving over ERTMS gaat komen dat er een trein door heen rijd zonder dat het zou moeten kunnen. NG en ECTS zijn allebei namelijk van permissieve type en geen absolute bewaking.

Het grote adblocking topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Om direct een misverstand uit de weg te helpen: ETCS is nooit ontworpen om STS-en te voorkomen (dat lukt ook nooit 100%), het is ontworpen om ervoor te zorgen dat een trein nooit een gevaarpunt bereikt of als deze bereikt wordt, er alsnog vanaf gereden kan worden.
Een van de mogelijkheden die er bijvoorbeeld dan zijn is dat je in de mode Post Trip een x aantal meter naar achter kan rijden om een direct aanrijgevaar te voorkomen (waarbij x een zgn National of Lokal Value is, dus gedefinieerd voor dat specifieke baanvak of land, dus deze kan ook 0 zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Alex) schreef op maandag 12 september 2016 @ 20:36:
DB Cargo rijdt niet met Traxxen, maar met BR189 van huize Siemens. De Tauruslocs komen ook van Siemens.

[...]
Ja oké, maar ook die hebben software versie xx-xx?? van ERTMS, waarom staan die dan niet regelmatig onterecht stil door een snelremming?
Dus zou het toch aan het B-keus PC-tje van de TRAXX van Bombardier liggen?
Dus ik vraag me af, is dit een Loc gebonden probleem of een ERTMS probleem?

Maar waar het eigenlijk om ging was een STS-passage met ATB-NG en de nog overbrugde afstand vanuit stop.............
Ik hoop dat we er nog wat van terug lezen/horen, er was ook een on-board cam die geregistreerd heeft wat er vanaf het vertrek zich heeft afgespeeld, en de Black-box.

Elk ontwikkeld systeem kan fouten of incidentele manco's vertonen, net als mensen fouten maken.
Nu toch maar afwachten of we gaan horen hoe en wat er gefaald heeft, even los van de machinist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Snelremmingen zijn géén ERTMS probleem, maar kan een probleem zijn van de ETCS implementatie van Bombardier zijn.
Alle landelijke beveiligingssystemen zijn via STM verbonden aan de EVC, welke dus altijd blijft werken, ook al zet je de mogelijkheid voor ETCS zelf uit. Uiteindelijk gaan dus alle commando's alsnog via de centrale boordcomputer. En als daar een fout in de software zit, dan krijg je dit soort dingen.
Software in treinen hoort natuurlijk de meest veilige kant op te falen (dus snelremming), maar ook continuïteit en daarmee betrouwbaarheid zijn belangrijk. Falen locs te vaak, dan is het product niet betrouwbaar (maar da's logisch ;)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex)
Trainhunter2009 schreef op maandag 12 september 2016 @ 22:32:
[...]

Ja oké, maar ook die hebben software versie xx-xx?? van ERTMS, waarom staan die dan niet regelmatig onterecht stil door een snelremming?
Dus zou het toch aan het B-keus PC-tje van de TRAXX van Bombardier liggen?
Dus ik vraag me af, is dit een Loc gebonden probleem of een ERTMS probleem
ERTMS is in essentie een set standaarden die bepalen wat er moet gebeuren. De bouwers van locomotieven zetten die standaarden om in specifieke implementaties daarvan.

Op Siemens-locomotieven draait dus andere ETCS-software dan op een Bombardier-loc, terwijl ze over hetzelfde stuk spoor rijden.

Hoewel de software van Bombardier voldoet aan de specificaties is ze klaarblijkelijk niet voldoende bedrijfszeker, vandaar de vele problemen. Dat is geen ERTMS-probleem, maar een Bombardier-probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Ah kijk, met die antwoorden kan ik wat _/-\o_
Nu heb ik enige beeldvorming in al die bits and bites.
ATB snap ik nu, maar omdat je er niet mee werkt is dat ERTMS best complex.
Dank heren uit het veld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:29
Het zijn maar specs, en zoals overal in de IT wereld betekent dat dat als de spec niet streng genoeg is dat compatibility niet altijd gegarandeerd is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Wederom forse problemen op de Moerdijkbrug:
Over de Moerdijkbrug rijden dinsdag een groot deel van de dag geen treinen. Tussen 09.00 uur, direct na de ochtendspits, en 21.00 uur worden reparatiewerkzaamheden uitgevoerd aan het spoor op de brug over het Hollandsch Diep die Noord-Brabant en Zuid-Holland verbindt. Dat meldt ProRail maandag. Dagelijks reizen zo'n 75.000 mensen op dit traject.

Het treinverkeer ondervindt hinder van een zogenoemde spoorstaafbreuk. Het herstel van zo'n breuk kost volgens de spoorbeheerder veel tijd. ,,De lassen op de brug slijten relatief snel. De afgelopen periode hebben zich op de Moerdijkbrug vaker spoorstaafbreuken voorgedaan.'' ProRail verwacht dat het oponthoud overdag het grootst is en dat na 17.00 uur één spoor weer beschikbaar is. ,,We betreuren de overlast die reizigers en vervoerders hiervan ondervinden.''

Ook in vorig jaar september en april dit jaar waren spoedreparaties nodig. In april lag het treinverkeer over het Hollandsch Diep zelfs drie opeenvolgende dagen stil vanwege haarscheurtjes in de rails.

Reizigers worden dinsdag tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht met bussen vervoerd en zijn volgens de Nederlandse Spoorwegen een halfuur tot een uur langer onderweg. Reizigers tussen Amsterdam/Utrecht en Roosendaal kunnen reizen via Den Bosch, reizigers tussen Den Haag en Eindhoven via Utrecht. Wie van Schiphol naar Roosendaal of vice versa wil, kan volgens NS via Breda reizen met de Intercity Direct. NS adviseert reizigers hun reis goed voor te bereiden met de reisplanner.
Bron: http://www.bndestem.nl/re...we-en-dordrecht-1.6380015

Waarom blijven ze steeds noodreparatie op noodreapartie stapelen daar? Als de infra op de brug blijkbaar continue uit elkaar valt, waarom het dan niet iets grondiger aanpakke en alle rails etc vervangen? Dan ben je er toch in één klap vanaf?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wildhagen schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 03:48:

[...]

Waarom blijven ze steeds noodreparatie op noodreapartie stapelen daar? Als de infra op de brug blijkbaar continue uit elkaar valt, waarom het dan niet iets grondiger aanpakke en alle rails etc vervangen? Dan ben je er toch in één klap vanaf?
Dat doen ze ook... daarom heet het ook een spoedreparatie.

Normale vernieuwingen worden 1,5 jaar van te voren gepland. En waarschijnlijk weten ze ook niet hoe het wordt veroorzaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 13-09-2016 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas

[...]

Het gaat om scheurende lassen ten gevolge van de constructie in samenspel met de dynamica van de brug. Je kunt dan wel de rails gaan vervangen maar als je de constructie niet wijzigt scheuren die lassen nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ah, nelder, had ik nog niet bij stil gestaan idd :)

Rover heeft overigens ook weer eens wat gevonden om in de publiciteit te komen met hun naam:
'De Moerdijkbrug is een probleemgeval aan het worden, waar Prorail geen greep op krijgt.' Dat schrijft reizigersvereniging Rover aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu, Prorail en de Tweede Kamer. Rover eist een plan van verbetering.

Treinreizigers ondervinden vandaag grote hinder van de problemen met de spoorbrug. Na de spits tot 21.00 uur vanavond moeten ze het traject Dordrecht - Lage Zwaluwe met de bus afleggen. "Het is niet bepaald de eerste keer dit jaar dat het treinverkeer over de Moerdijkbrug is gestremd," aldus een zwaar geïrriteerde Rover. "Op 13, 14 en 15 april was er geen treinverkeer over de brug door herstelwerk na geconstateerde haarscheurtjes in rail.Op 4 juli was er minder treinverkeer mogelijk door een defecte spoorstaaf. En op 18 juli was er sterk verminderd treinverkeer wegens een spoorstaafbreuk."

Door ditzelfde probleem ligt nu het treinverkeer vandaag en morgen deels plat. "Het lijkt er sterk op dat de situatie met de spoorstaven op de Moerdijkbrug ook na de driedaagse reparatie van april nog niet onder controle is en dat we blijven doormodderen van incident naar incident," schrijft Rover-voorzitter Arriën Kruyt aan de Tweede kamer, het ministerie en Prorail.

De reizigersvereniging noemt het 'onaanvaardbaar' dat de spoorbrug uitgerekend vandaag wordt afgesloten. "Het huidige onderhoud had ook in de nacht uitgevoerd kunnen worden, maar dat was niet mogelijk omdat goederentreinen niet konden omrijden wegens werkzaamheden op andere routes", aldus Kruyt. Dagelijks maken 75.000 reizigers gebruik van de treinroute. Prorail betreurt de overlast. Volgens de organisatie zijn er alternatieve reisroutes en worden bussen ingezet.
Bron: http://www.bndestem.nl/re...en-moerdijkbrug-1.6384954

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:07
Ik ben toch blij dat ik die brug niet meer over hoef voor mijn werk. Het wordt wel een probleem traject zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Hetzelfde gebeurd met bijvoorbeeld de spoorbrug bij akkrum, die ligt er ook regelmatig uit en word dan binnen enkele uren met een noodreparatie gefixed terwijl ze dat beter ook eens grondig aan kunnen pakken. Ik vermoed dat het zo aanpakken voor prorail goedkoper is dan het langere tijd plat leggen om het probleem echt goed op te lossen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2016 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Akkrum is toch die beweegbare brug met een ingegoten spoorstaaf constructie? Tja, das vragen om problemen... ze zijn ook redelijk snel weer afgestapt van dergelijke constructies.

Overigens is het vreemd dat de brug bij Moerdijk zoveel problemen geeft, stalen brug met creosoot brugdwarsliggers en regelbare bevestiging.
Maar goed, de laatste vernieuwing was in 1981... dus binnenkort krijgt ie weer groot onderhoud, anti wip zal ook wel redelijk versleten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArcticWolf schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:06:
Akkrum is toch die beweegbare brug met een ingegoten spoorstaaf constructie? Tja, das vragen om problemen... ze zijn ook redelijk snel weer afgestapt van dergelijke constructies.

Overigens is het vreemd dat de brug bij Moerdijk zoveel problemen geeft, stalen brug met creosoot brugdwarsliggers en regelbare bevestiging.
Maar goed, de laatste vernieuwing was in 1981... dus binnenkort krijgt ie weer groot onderhoud, anti wip zal ook wel redelijk versleten zijn.
Dat zou heel goed kunnen ja, ik weet alleen dat ik regelmatig (bijna elke maand wel een keer) in Leeuwarden of Heerenveen het station binnen loop met de mededeling dat die rot brug er weer eens uit ligt. :( En een paar uur later zijn ze weer up and running.

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Die is nieuw: DM'90 als sprinter Es-Apd :D

Goede oplossing voor opvangen tekort sprintermaterieel aangezien er best wat stellen DM'90 aan de kant stonden op Hgl, voor mijn gevoel.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:57
Wat is dit nou weer: http://www.telegraaf.nl/b...inen_Arriva_leasen__.html

Zet hier die DM90 dan in? :p

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• EDIT
De DM'90 die we nog hebben worden kunstmatig overeind gehouden met de onderdelen van de terzijde staande treinstellen, als ik het goed heb begrepen.
Dus dan zouden die stellen eerst weer compleet gemaakt moeten worden en dan ook nog eens een revisiebeurt moeten hebben, dus dat zou een hele hoop tijd en geld kosten.
Dan is leasen natuurlijk veel interessanter, zeker als het maar voor 1 of 2 jaar is (tot ProRail de extra onderstations gereed heeft)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

DM90's met dit weer? :X Die krengen zijn rijdende sauna's, wat met dit weer alleen maar erger wordt :|

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Migrator schreef op woensdag 14 september 2016 @ 07:56:
Die is nieuw: DM'90 als sprinter Es-Apd :D

Goede oplossing voor opvangen tekort sprintermaterieel aangezien er best wat stellen DM'90 aan de kant stonden op Hgl, voor mijn gevoel.
Hopelijk alleen vandaag. En als ik op ovtijden.com kijk zijn ze alleen nog maar 1 keer in de ochtend in gezet naar Apd en weer terug naar Es.

Voor de rest rijden er alleen DD-AR en DDZ als sprinter op dit traject.

[ Voor 7% gewijzigd door Thombias op 14-09-2016 11:17 ]

Verwijderd

Hmmm, daar word ik niet blij van, die GTW's moeten niet mijn geliefde ICMm gaan vervangen op mijn traject hoor. :( Extra treinen is altijd goed, daar niet van, maar liever niet met GTW's. :X

In other news, Ik zag vandaag voorbereidingen voor dichte poortjes in Heerenveen en Leeuwarden. Iemand enig idee wanneer die dicht gaan? :?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2016 12:32 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2016 @ 12:31:
[...]

Hmmm, daar word ik niet blij van, die GTW's moeten niet mijn geliefde ICMm gaan vervangen op mijn traject hoor. :( Extra treinen is altijd goed, daar niet van, maar liever niet met GTW's. :X
Het is een extra trein, dus je kunt nog altijd beslissen om die ene GTW te laten vertrekken zonder een slechtere dienstregeling te hebben :P

Maar heeft Arriva dan treinen over?

Signatures zijn voor boomers.

Pagina: 1 ... 85 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.