Dat zullen we binnenkort is even moeten gaan testen, hij gaat binnenkort de dienst op.
Korter, ging najaar 2008 studeren en toen reed die handel nog tussen Amsterdam en Amersfoort. Overigens kreeg menig Tweaker in dit topic een spontaan orgasme als het over Mat. 64 ging, het leeftijd argument valt wel mee dus.Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 13:27:
Niks mis met die oude wagons, beter dan dat moderne plastic spul waar binnen 5 minuten je reet zeer doet van de niet gevoerde stoelzitting.
Of de ouderwetse coupe wagons. En zo lang zijn die er nog niet uit. jaar of 12 pas.
En in deze wagons kunnen de ramen nog open, zalig was dat. Lekker raam open de wind in je haar, ipv smerige airco die van iedereen en alles de ziektes verspreid door de wagon.
Lekker overigens die raampjes, lekker bakken op het station, de balkons, als je niet in de tocht zit. Verder lekker doof worden in t geklapper. En die ziektes van die airco? Je bent nu meetbaar vaak ziek door de airco in de trein? Zou ik toch eens naar de dokter gaan. Maw. Stel je niet aan.
Inderdaad. Je word juist ziek van heel de tijd in steriele omgevingen rondlopen. Regelmatig het OV pakken is juist goed voor de weerstand!
Verwijderd
Iemand ervaring met de samenreiskorting van de NS?
Ik moet morgen met mijn zusje richting Leeuwarden, wil de 9 uur trein vanaf Heerenveen pakken, technisch gezien valt dat binnen de daluren maar je moet natuurlijk al enkele minuten eerder inchecken. Zit hier een marge in?
Mocht het uitmaken: ik reis met studenten OV.
Zit 5 minuten marge in, dus vanaf 8.55 kun je inchecken met daluren. Verder geen ervaring met samenreiskorting, ik reis bij voorkeur altijd alleen.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Verwijderd
Herkenbaar.Bastien schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 21:41:
Zit 5 minuten marge in, dus vanaf 8.55 kun je inchecken met daluren. Verder geen ervaring met samenreiskorting, ik reis bij voorkeur altijd alleen.
Gewoon even van tevoren samenreizen bij haar kaart activeren op een automaat, ik neem aan dat dat niet afhankelijk is van het tijdstip.
En dat kan al vandaag, of vorige week, dat hangt niet aan tijd, maar niet vergeten
Ow sry MBV, je was me net voor
[ Voor 9% gewijzigd door Trainhunter2009 op 30-08-2016 22:24 ]
En ja, die VIRM is zeker wel fraai te noemen. Ook is deze beter toegankelijk voor slechtzienden. Met veel braille en voelbare icoontjes moeten zij ook beter hun weg door de trein vinden. Ook op de leuningen is er een brailleplaatje aangebracht die aangeeft wat er boven of beneden van de trap is: Een 1e of 2e klas of een stiltécoupe?
Daarnaast is de urinoir ook een mooie vinding voor in de trein, maar ik vrees dat hier toch uiteindelijk wat plasjes zullen liggen. De getransformeerde liftschacht tot een koffer-rekje is wel een mooie toevoeging. De spijlen ervoor kan je netjes omhoog schuiven zodat je koffer er niet makkelijk uitkiepert. Verder vind je ook op sommige balkons een handig reisinformatiescherm erbij, echter is dit niet op alle balkons. Ik vermoed alleen op de grotere balkons.
Morgenavond komt er een uitgebreide review op mijn site met wat details. Ook komt er wat informatie over het revisie-proces op den korte duur.
Daarnaast is de urinoir ook een mooie vinding voor in de trein, maar ik vrees dat hier toch uiteindelijk wat plasjes zullen liggen. De getransformeerde liftschacht tot een koffer-rekje is wel een mooie toevoeging. De spijlen ervoor kan je netjes omhoog schuiven zodat je koffer er niet makkelijk uitkiepert. Verder vind je ook op sommige balkons een handig reisinformatiescherm erbij, echter is dit niet op alle balkons. Ik vermoed alleen op de grotere balkons.
Morgenavond komt er een uitgebreide review op mijn site met wat details. Ook komt er wat informatie over het revisie-proces op den korte duur.
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Is er nog aan de wetgeving voldaan wat betreft een andere kleur vloerzeil bij de deuren? Ik heb dat nog niet kunnen ontwaren in de foto's en het filmpje.
Wel mooi dat er aan de blinde passagiers is gedacht, dat had ik nog niet gevonden in de wetgeving.
Wel mooi dat er aan de blinde passagiers is gedacht, dat had ik nog niet gevonden in de wetgeving.
Wat ik nog steeds niet snap is wie bij de NS bedacht heeft om de stiltecoupés boven te doen. Dat is juist de plek waar kinderen en groepen willen zitten. Maar nee kinderen en groepen moeten nu beneden herrie maken en loungen. De personen die stilte willen hebben moeten naar boven.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Verwijderd
Dat komt goed.Trainhunter2009 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 22:22:
Vergeet niet die samenreis korting op te halen in de kaartautomaat, anders wordt de HC boos
![]()
En dat kan al vandaag, of vorige week, dat hangt niet aan tijd, maar niet vergeten
Ow sry MBV, je was me net voor
Voor hen die de 9411 willen beproeven :
Virm4 stel 9411 kwam om 845 uur aan te Rtd. Staat nu tot 1600 uur ter bezichtiging langs spoor 1B
Virm4 stel 9411 kwam om 845 uur aan te Rtd. Staat nu tot 1600 uur ter bezichtiging langs spoor 1B
Morgen en overmorgen heb je ook nog de kans, dus doe rustig aan 
Alle drie de dagen op 1B.
Alle drie de dagen op 1B.
Deze afbeelding is 2390 * 4250 pixels groot. Hier op GoT verwachten we dat je echte thumbnails maakt.
Kijk in de faq als je niet weet hoe dit moet.
Iemand een idee waar dit precies voor dient? Staat op station Bergen op Zoom ri. Roosendaal. Conducteur draait sleutel om in apparaat en iets van een halve minuut later gaat het "V" lichtje branden en verandert het sein van rood in groen.. Waarom moeten zij dat doen?
[ Voor 23% gewijzigd door PWM op 31-08-2016 16:09 ]
Mijn gok: de spoorwegovergang activeren? Zo wordt er voorkomen dat mensen daar te lang staan te wachten voor een trein die nog op het perron staat.iBugged schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 12:06:
[afbeelding]
Iemand een idee waar dit precies voor dient? Staat op station Bergen op Zoom ri. Roosendaal. Conducteur draait sleutel om in apparaat en iets van een halve minuut later gaat het "V" lichtje branden en verandert het sein van rood in groen.. Waarom moeten zij dat doen?
Achter deze stations ligt een overweg. Zodra er een rijweg 'in ligt' die door de treindienstleider ingesteld is, gaat het lampje branden. Een minuut voor vertrektijd mag dan 'gesleuteld' worden bij dit kastje, waardoor de overweg pas dan zal gaan sluiten. Dat scheelt dus in de tijd dat de overweg gesloten is.
Er zijn nog maar relatief weinig plekken waar zo'n kastje gebruikt wordt. Vaker wordt er gebruik gemaakt van een zogenaamde stop-door-schakeling. Hier is simpelweg een timer ingebouwd: de trein komt 'op sein' het station binnen rijden (dus het sein aan het einde van het perron is rood) en zodra de hele trein een bepaald punt is gepasseerd gaat de timer lopen, waarna de overweg automatisch zal sluiten en het sein op groen zal springen.
In de praktijk werkt het sleutelkastje averechts op de punctualiteit: de conducteur moet precies weten waar hij of zij moet staan voor die kastjes, en als je er niet te vaak komt, moet je een heel eind lopen. Zeker op de Zeeuwse Lijn, waar je op de tussenstations eigenlijk al te weinig tijd heb als je echt volgens dienstregeling wil rijden. Dan helpen dit soort dingen niet heel erg mee.
Er zijn nog maar relatief weinig plekken waar zo'n kastje gebruikt wordt. Vaker wordt er gebruik gemaakt van een zogenaamde stop-door-schakeling. Hier is simpelweg een timer ingebouwd: de trein komt 'op sein' het station binnen rijden (dus het sein aan het einde van het perron is rood) en zodra de hele trein een bepaald punt is gepasseerd gaat de timer lopen, waarna de overweg automatisch zal sluiten en het sein op groen zal springen.
In de praktijk werkt het sleutelkastje averechts op de punctualiteit: de conducteur moet precies weten waar hij of zij moet staan voor die kastjes, en als je er niet te vaak komt, moet je een heel eind lopen. Zeker op de Zeeuwse Lijn, waar je op de tussenstations eigenlijk al te weinig tijd heb als je echt volgens dienstregeling wil rijden. Dan helpen dit soort dingen niet heel erg mee.
[ Voor 26% gewijzigd door EDIT op 31-08-2016 17:01 ]
Het spul is niet bedoeld voor de punctualiteit van de trein, averechts is dus niet de juiste term.EDIT schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 12:18:
Achter deze stations ligt een overweg. Zodra er een rijweg 'in ligt' die door de treindienstleider ingesteld is, gaat het lampje branden. Een minuut voor vertrektijd mag dan 'gesleuteld' worden bij dit kastje, waardoor de overweg pas dan zal gaan sluiten. Dat scheelt dus in de tijd.
In de praktijk werkt dit spul averechts op de punctualiteit: de conducteur moet precies weten waar hij of zij moet staan voor die kastjes, en als je er niet te vaak komt, moet je een heel eind lopen. Zeker op de Zeeuwse Lijn, waar je op de tussenstations eigenlijk al te weinig tijd heb als je echt volgens dienstregeling wil rijden. Dan helpen dit soort dingen niet heel erg mee.
Als je met dit warme weer wilt mierenneuken: lees mijn post nog eens goed: ik stel dat het averechts op de punctualiteit werkt. Ik zeg niet dat het doel van het sleutelkastje punctualiteit is.
[ Voor 5% gewijzigd door EDIT op 31-08-2016 13:34 ]
Verwijderd
Loopt er hier toevallig een HC rond? Ik kreeg vandaag commentaar op de staat van mijn OV chipkaart.
Hij begint wat te vervagen, naam en serienummer zijn niet meer leesbaar, maar de chip werkt nog en de foto is nog volledig intact. Men kan dus zien dat het mijn OV chipkaart is en dat ik ben ingecheckt. Nou kreeg ik vandaag commentaar dat ik technisch gezien met een ongeldig vervoersbewijs reis, dat ze hem eigenlijk ter plekke in zou moeten vorderen en dat ik een nieuwe moet aanvragen. Nou is mijn OV chipkaart al ongeveer een jaar in deze staat en heb ik daar nog nooit eerder commentaar op gehad. Ook werkt die dus nog perfect en kan men verifieren dat het mijn OV chipkaart is en is die nog tot 2019 geldig, dus eigenlijk zie ik het nut er niet van in om geld uit te geven aan een nieuwe, Mijn vraag: klopt het dat ik verplicht ben een nieuwe te kopen of overdrijft deze nieuwe conductrice gewoon? Zoals gezegd, het is al een jaar zo en ik heb er nog nooit eerder commentaar op gehad terwijl ik toch wel 3x per week gecontroleerd word, dus ik was er nogal door verbaasd.

Ja, grappig dat de tijd van inchecken bepalend is voor (mee)reizen in daluren. Tijdje terug om 2 minuten voor 4 de samenreiskorting op m'n kaart gezet (effe gecheckt bij personeel op perron) in Groningen, ingestapt en na half 7 uitgestapt in Rotterdam. Dus de hele spits met korting ...Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 08:08:
[...]
Ze reist wel vaker mee met samenreiskorting maar dat zit dan sowieso binnen de tijden voor die korting, dit is de eerste keer dat we op het randje zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door Goner op 31-08-2016 13:36 ]
Het exacte antwoord weet ik niet, maar ik had op mijn oude (6 dagen geleden verlopen) ov-chipkaart een donkere foto staan. Ik heb daar 1x commentaar op gehad van een conductrice dat hij te donker was en heb er 5 jaar bijna dagelijks meegereisd. Heb haar toen gezegd dat het door de site van NS kwam en dat het niet mijn probleem was omdat de kaart gewoon geldig wasVerwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 13:29:
Loopt er hier toevallig een HC rond? Ik kreeg vandaag commentaar op de staat van mijn OV chipkaart.Hij begint wat te vervagen, naam en serienummer zijn niet meer leesbaar, maar de chip werkt nog en de foto is nog volledig intact. Men kan dus zien dat het mijn OV chipkaart is en dat ik ben ingecheckt. Nou kreeg ik vandaag commentaar dat ik technisch gezien met een ongeldig vervoersbewijs reis, dat ze hem eigenlijk ter plekke in zou moeten vorderen en dat ik een nieuwe moet aanvragen. Nou is mijn OV chipkaart al ongeveer een jaar in deze staat en heb ik daar nog nooit eerder commentaar op gehad. Ook werkt die dus nog perfect en kan men verifieren dat het mijn OV chipkaart is en is die nog tot 2019 geldig, dus eigenlijk zie ik het nut er niet van in om geld uit te geven aan een nieuwe, Mijn vraag: klopt het dat ik verplicht ben een nieuwe te kopen of overdrijft deze nieuwe conductrice gewoon? Zoals gezegd, het is al een jaar zo en ik heb er nog nooit eerder commentaar op gehad terwijl ik toch wel 3x per week gecontroleerd word, dus ik was er nogal door verbaasd.
Heel helder. Check de Algemene Voorwaarden van NS - artikel 2.2 punt 5. Je Vervoerbewijs is niet meer geldig omdat deze verminkt is en afwijkt van de vorm waarin die verstrekt is. Punt is hooguit nog dat verderop staat, dat invorderen van de OV-chipkaart alleen in opdracht van TLS mag. En zij laten niets uit over beschadigingen als gevolg van slijtage.Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 13:29:
Loopt er hier toevallig een HC rond? Ik kreeg vandaag commentaar op de staat van mijn OV chipkaart.Hij begint wat te vervagen, naam en serienummer zijn niet meer leesbaar, maar de chip werkt nog en de foto is nog volledig intact. Men kan dus zien dat het mijn OV chipkaart is en dat ik ben ingecheckt. Nou kreeg ik vandaag commentaar dat ik technisch gezien met een ongeldig vervoersbewijs reis, dat ze hem eigenlijk ter plekke in zou moeten vorderen en dat ik een nieuwe moet aanvragen. Nou is mijn OV chipkaart al ongeveer een jaar in deze staat en heb ik daar nog nooit eerder commentaar op gehad. Ook werkt die dus nog perfect en kan men verifieren dat het mijn OV chipkaart is en is die nog tot 2019 geldig, dus eigenlijk zie ik het nut er niet van in om geld uit te geven aan een nieuwe, Mijn vraag: klopt het dat ik verplicht ben een nieuwe te kopen of overdrijft deze nieuwe conductrice gewoon? Zoals gezegd, het is al een jaar zo en ik heb er nog nooit eerder commentaar op gehad terwijl ik toch wel 3x per week gecontroleerd word, dus ik was er nogal door verbaasd.
Dus ja, men mag je Vervoersbewijs als ongeldig interpreteren, maar niet invorderen.
Dat is bijzonder, kennelijk wordt jij gecontroleerd en kijken ze dan ook nog naar je kaartje! Dat overkomt mij nou nooit
Toen ik dagelijks van Rotterdam Alexander naar Amsterdam Sloterdijk ging met de sprinter werd ik hooguit 1x per week gecontroleerd
En als ze dan controleerden, was het echt een zeldzaamheid als ze ook naar het kaartje keken, meestal drukken ze hem alleen blind tegen hun kastje aan.
Hebben we het volgens mij al vaker over gehad in dit topic. Aantal redenen:LordSinclair schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 07:56:
Wat ik nog steeds niet snap is wie bij de NS bedacht heeft om de stiltecoupés boven te doen. Dat is juist de plek waar kinderen en groepen willen zitten. Maar nee kinderen en groepen moeten nu beneden herrie maken en loungen. De personen die stilte willen hebben moeten naar boven.
- De loungebank beneden is een oplossing voor de ruimte naast de trap: levert meer zitplaatsen op. Een loungebank wil je echter niet in een 'zakelijke' ruimte.
- Beneden hoor je meestal goed mensen boven rondlopen, terwijl dat andersom niet het geval is. Daarom vind je in een (oude) VIRM ook alleen maar stiltecoupé's in het bovenste gedeelte van de trein.
- Beneden wordt veel gebruikt als 'passage' tussen twee bakken. Volgens mij omdat ook de trap van balkon naar beneden korter is dan naar boven. Hierdoor hoeven mensen die de bak door gaan dus niet door de stille ruimte.
Hij kan technisch best gelijk hebben, maar gezien je ervaring met alle HC's tot zover dit jaar zou ik me niet snel tot actie aangespoord voelen. De kans dat hier nog eens iemand over valt het komende jaar is zo klein..Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 13:29:
Mijn vraag: klopt het dat ik verplicht ben een nieuwe te kopen of overdrijft deze nieuwe conductrice gewoon? Zoals gezegd, het is al een jaar zo en ik heb er nog nooit eerder commentaar op gehad terwijl ik toch wel 3x per week gecontroleerd word, dus ik was er nogal door verbaasd.
If you want to be the best, you need to work with the best :)
Ik heb dat verhaal ook 1x gehoord bij mijn oude OV-chipkaart, maar daar was de foto ook nauwelijks meer te zien. Nu een nieuwe en eigenlijk nooit problemen mee gehad (heeft een wat donkere foto ook, maar werd gewoon geaccepteerd)
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Verwijderd
Hmmm, oké, duidelijk. Nou, ik neem voorlopig de gok wel.ShitHappens schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 15:00:
[...]
Heel helder. Check de Algemene Voorwaarden van NS - artikel 2.2 punt 5. Je Vervoerbewijs is niet meer geldig omdat deze verminkt is en afwijkt van de vorm waarin die verstrekt is. Punt is hooguit nog dat verderop staat, dat invorderen van de OV-chipkaart alleen in opdracht van TLS mag. En zij laten niets uit over beschadigingen als gevolg van slijtage.
Dus ja, men mag je Vervoersbewijs als ongeldig interpreteren, maar niet invorderen.

Achja, ik heb voor mijn 'nieuwe' (jaar geleden) kaart de foto van de vorige hergebruikt, waarop ik nog lang haar heb terwijl mijn haar al weer enkele jaren kort is. Daar ben ik nog nooit op aangesproken, sterker nog, ik ben er een keer op aangesproken toen mijn haar nog lang was en de conducteur dat niet goed zag op de foto
Moeten ze die kaarten maar niet van die goedkope rommel maken. Bij mij laat de bovenste laag ook los na een half jaar, vergelijkbare pasjes die al > 5 jaar meegaan en hetzelfde worden behandeld hebben geen enkel probleem. Die dingen hangen gewoon aan elkaar van foute Nederlandse zuinigheid.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Weer een aanrijding in twello.
Evacuatietrein ontzet passagiers na ongeluk in Twello
Toegevoegd: vandaag, 17:31
Na een botsing met een auto in Twello hebben de reizigers van de internationale trein van Amsterdam naar Berlijn anderhalf uur vastgezeten voor ze de trein konden verlaten. De bestuurder van de auto, een man van 34 uit Twello, is zwaargewond met een helikopter naar het ziekenhuis gebracht.
Het ongeluk gebeurde rond 14.30 uur door onbekende toedracht. Na de botsing reed de trein nog een stukje door en kwam zwaar beschadigd op een brug tot stilstand. Op die plek is ontruiming niet toegestaan.
Evacuatietrein
Een speciale evacuatietrein werd daarom naar Twello gereden om de passagiers te ontzetten. Dat duurde anderhalf uur. De evacuatietrein werd naast de trein naar Berlijn gezet. Daarna werd er met loopplanken een verbinding gemaakt en konden de passagiers overstappen.
De hulptrein reed daarna naar station Deventer. De passagiers, 350 tot 400 mensen, bleven ongedeerd. De trein naar Berlijn is zo zwaar beschadigd dat hij niet meer kan rijden.
Het treinverkeer tussen Deventer en Apeldoorn is in beide richtingen gestremd. Hoe lang dat gaat duren is nog niet bekend.
Verwijderd
Dat zal vermoedelijk deels aan de drukte van het traject liggen.MBV schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 15:21:
Dat is bijzonder, kennelijk wordt jij gecontroleerd en kijken ze dan ook nog naar je kaartje! Dat overkomt mij nou nooitToen ik dagelijks van Rotterdam Alexander naar Amsterdam Sloterdijk ging met de sprinter werd ik hooguit 1x per week gecontroleerd
En als ze dan controleerden, was het echt een zeldzaamheid als ze ook naar het kaartje keken, meestal drukken ze hem alleen blind tegen hun kastje aan.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2016 18:20 ]
Een klein deel van de conducteurs kijkt echt naar de kaart. En de enquêteurs van Ipsos zijn sterk van de regeltjes maar daar hoef je gelukkig niet aan mee te doen.Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 13:29:
Loopt er hier toevallig een HC rond? Ik kreeg vandaag commentaar op de staat van mijn OV chipkaart.Hij begint wat te vervagen, naam en serienummer zijn niet meer leesbaar, maar de chip werkt nog en de foto is nog volledig intact. Men kan dus zien dat het mijn OV chipkaart is en dat ik ben ingecheckt.
Als je de kaart in zo'n geel hoesje van de NS doet dan komt het waarschijnlijk goed. Ik heb nog niet gezien dat een kaart daar echt uit werd gehaald door de conducteur.
Is het op de PDA duidelijk te zien dat je met een kids vrij abonnement reist?
Verwijderd
Haha, very funny.ANdrode schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 19:47:
[...]
Een klein deel van de conducteurs kijkt echt naar de kaart. En de enquêteurs van Ipsos zijn sterk van de regeltjes maar daar hoef je gelukkig niet aan mee te doen.
Als je de kaart in zo'n geel hoesje van de NS doet dan komt het waarschijnlijk goed. Ik heb nog niet gezien dat een kaart daar echt uit werd gehaald door de conducteur.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2016 20:12 ]
Ik heb daar wel eens commentaar op gehad:ANdrode schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 19:47:
[...]
Een klein deel van de conducteurs kijkt echt naar de kaart. En de enquêteurs van Ipsos zijn sterk van de regeltjes maar daar hoef je gelukkig niet aan mee te doen.
- "Wilt u de kaart voortaan uit het hoesje halen?"
- "Dit is een hoesje van NS. Lijkt me toch dat het de bedoeling is om die te gebruiken?"
- "Ja, maar zo kan ik hem niet zien"
- "Het is een anonieme kaart, wat moet u daar aan zien? U kunt hem toch gewoon scannen?"
- "Volgende keer gewoon er uit halen, meneer"
Beetje kansloze reactie, vind je niet?Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 20:11:
[...]
Haha, very funny.Student week vrij.
Die IPSOS onzin werk ik nooit aan mee.
''bent u conducteur?'' ''nee, wij doen onderzoek, blah blah.'' ''dan krijgt u mijn OV chipkaart ook niet.
''
De islam kan uw vrijheid schaden
Nee. Vooral als ze je zelfs wakker maken omdat ze zo graag je kaart willen scannen. Ik zeg gewoon dat ik zwart rij, is weer goed voor de statistieken.Wokschotel schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 20:42:
[...]
Beetje kansloze reactie, vind je niet?
Ja dat doe ik ook, want zodra er onderzoekers zijn is de conducteur vaak al helemaal nergens te vinden. Ik zeg ook voor het gemak dat ik zwart reis. Minder moeite dan aan het zoveelste onderzoek meewerken.Jeoh schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 20:52:
[...]
Nee. Vooral als ze je zelfs wakker maken omdat ze zo graag je kaart willen scannen. Ik zeg gewoon dat ik zwart rij, is weer goed voor de statistieken.
Je hoeft niet mee te werken aan het onderzoek. Zeg gewoon: 'Geen interesse om mee te doen', en ze gaan gewoon naar de volgende reiziger.
Verwijderd
Zo zou het moeten werken maar werkt het in praktijk helaas niet altijd. Ik heb meerdere keren meegemaakt dat ze zeiden dat het verplicht was of dat ze door bleven zeuren, als ik dan aangaf dat ik wel even een HC zou halen was het ineens goed en liepen ze door. Mijn reisinformatie gaat zo'n onderzoektoko gewoon niets aan.EDIT schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 21:25:
Je hoeft niet mee te werken aan het onderzoek. Zeg gewoon: 'Geen interesse om mee te doen', en ze gaan gewoon naar de volgende reiziger.
Ik heb speciaal voor die rooie jasjes een oude verlopen anonieme chipkaart bij me. Ik weet nog steeds niet of zij kunnen zien dat ik daarmee geen geldig vervoerbewijs bij me lijk te hebben.
[J|O|R] <- .signature.gz
Ik bedoelde niet dat jij dat deed. Ik vraag mij alleen af of een conducteur dat opmerkt
Bij mij was het draagvlak voor het onderzoek verdwenen sinds het verplicht werd om de ov-chipkaart moet afgeven. Ik wil prima zeggen met welke soort kaart ik op dit moment reis.Die IPSOS onzin werk ik nooit aan mee.''bent u conducteur?'' ''nee, wij doen onderzoek, blah blah.'' ''dan krijgt u mijn OV chipkaart ook niet.
'' Maar zoals gezegd, ik neem voorlopig de gok wel.
Ik doe niet mee aan een onderzoek waarbij de privacy voorwaarden niet te vinden zijn, en een organisatie 'voor onderzoek' 'iets' (kaartnummer, locatie, trein, ???) bewaard.
EDIT schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 13:27:
Als je met dit warme weer wilt mierenneuken: lees mijn post nog eens goed: ik stel dat het averechts op de punctualiteit werkt. Ik zeg niet dat het doel van het sleutelkastje punctualiteit is.
offtopic:
http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=averechts&lang=nn
https://nl.wiktionary.org/wiki/averechts
Averechts betekend hier: het tegenovergestelde bereiken van het doel dat iets/iemand voor ogen heeft.
Z'n vertreksein en z'n bediening heeft als doel de sluitingstijd van de spoorwegovergang te verkorten het omgekeerde effect (wat de betekenis van averechts in deze context is) is dat de sluitingstijd juist langer wordt. Dit is niet het geval.
Het doel van het vertreksein en zijn bediening is NIET de punctualiteit van de trein zelf, het heeft dus een negatief effect op de punctualiteit maar geen 'averechts' effect (de punctualiteit verbeteren van de trein zelf was namelijk niet het beoogde effect).
Maw. je gebruikt het Nederlands niet goed.
Averechts betekend hier: het tegenovergestelde bereiken van het doel dat iets/iemand voor ogen heeft.
Z'n vertreksein en z'n bediening heeft als doel de sluitingstijd van de spoorwegovergang te verkorten het omgekeerde effect (wat de betekenis van averechts in deze context is) is dat de sluitingstijd juist langer wordt. Dit is niet het geval.
Het doel van het vertreksein en zijn bediening is NIET de punctualiteit van de trein zelf, het heeft dus een negatief effect op de punctualiteit maar geen 'averechts' effect (de punctualiteit verbeteren van de trein zelf was namelijk niet het beoogde effect).
Bijzonder, heb zelf daar nooit last van gehad, zit ik nu niet zo veel meer in de trein maar tussen 2008 en 2014 zat ik veel lange afstanden in de trein en kwamen ze best geregeld langs. Een keer geloof ik de vraag: waarom dan niet? geloof ik.Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 21:29:
[...]
Zo zou het moeten werken maar werkt het in praktijk helaas niet altijd. Ik heb meerdere keren meegemaakt dat ze zeiden dat het verplicht was of dat ze door bleven zeuren, als ik dan aangaf dat ik wel even een HC zou halen was het ineens goed en liepen ze door. Mijn reisinformatie gaat zo'n onderzoektoko gewoon niets aan.
En nee ik werk ook niet mee aan de dataharvesting van een ander op z'n manier.
[ Voor 26% gewijzigd door GoldenSample op 31-08-2016 22:39 ]
Verwijderd
Ik kan best gewoon heel erg pech gehad hebben hoor, maar sinds die incidenten ben ik wel een beetje klaar met die toko.GoldenSample schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 22:37:
[...]
offtopic:
[...]
Bijzonder, heb zelf daar nooit last van gehad, zit ik nu niet zo veel meer in de trein maar tussen 2008 en 2014 zat ik veel lange afstanden in de trein en kwamen ze best geregeld langs. Een keer geloof ik de vraag: waarom dan niet? geloof ik.
En nee ik werk ook niet mee aan de dataharvesting van een ander op z'n manier.
Ik ben nog nooit beboet voor 't reizen zonder in te checken, zelfs al werd ik gecontroleerd… Gewoon kaart aan de conducteur geven en doen alsof je neus bloedt.MBV schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 15:21:
Dat is bijzonder, kennelijk wordt jij gecontroleerd en kijken ze dan ook nog naar je kaartje!
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Hebben ze de stoelen in de stiltecoupe nu ook eindelijk achter elkaar gezet in plaats van tegenover elkaar?AW_Bos schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 00:03:
En ja, die VIRM is zeker wel fraai te noemen. Ook is deze beter toegankelijk voor slechtzienden. Met veel braille en voelbare icoontjes moeten zij ook beter hun weg door de trein vinden. Ook op de leuningen is er een brailleplaatje aangebracht die aangeeft wat er boven of beneden van de trap is: Een 1e of 2e klas of een stiltécoupe?
Ik ben even wezen kijken, vanmiddag foto's. Maar idd alles in coach opstelling.
Wat gebeurt er eigenlijk met die 'onderzoeks' resultaten ? Valt me op dat ze alleen lopen als het lekker rustig is, dus conclusie zal nooit zijn dat het soms asociaal vol is in de trein ... worden wij er als reiziger ook nog beter van ?ANdrode schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 22:26:
[...]
Ik doe niet mee aan een onderzoek waarbij de privacy voorwaarden niet te vinden zijn, en een organisatie 'voor onderzoek' 'iets' (kaartnummer, locatie, trein, ???) bewaard.
Die enquêtes waarop ik kan aangeven dat de trein te vol, te laat is of dat de stations-voorzieningen onvoldoende zijn, zijn nog wel interessant.
Voor de liefhebbers heb ik wat meer achtergrondinformatie over de gemoderniseerde VIRM (VIRMm-1).
Waaronder ook een klein kijkje in de werkplaats. Mogelijk besteed ik hier ook nog een extra artikel aan
.
http://treinenweb.nl/revi...ubbeldekker-in-beeld.html
Waaronder ook een klein kijkje in de werkplaats. Mogelijk besteed ik hier ook nog een extra artikel aan
http://treinenweb.nl/revi...ubbeldekker-in-beeld.html
Ik hoop dat ze niet die vreselijke nieuwe sluitfluit hebben geplaatst en hoop dat het huidige type erin blijft.
Die onderzoekers kunnen anders ook vrij irritant zijn. Bijvoorbeeld mensen wakker maken, echt wtf, hoe haal je in je hoofdWokschotel schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 20:42:
[...]
Beetje kansloze reactie, vind je niet?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Boo!Trainhunter2009 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 09:35:
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
http://www.omroepgelderla...rok-aan-noodrem-in-Twello
Gisteren me tijdens het journaal lopen verbazen. Er wordt gesuggereerd dat de reiziger die de noodrem heeft bediend een held is, omdat de machinist niet meer kon remmen?

De noodrem is toch een aparte installatie die met behulp van remparachutes een trein tot stilstand brengt? Slecht artikel inderdaad

If you choose not to decide, you still have made a choice.
Trainhunter2009 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 09:35:

kan ik eindelijk zonder schreeuwende kinderen werken in de trein
Wat is de goedkoopste optie om een kind van 12 jaar elke dag van Amsterdam naar Leiden te laten reizen voor school?
Als ik de abonnementsprijzen zie op 9292.nl vind ik dat nogal duur uitvallen (> € 2.000 per jaar). Of zie ik een optie over het hoofd?
Als ik de abonnementsprijzen zie op 9292.nl vind ik dat nogal duur uitvallen (> € 2.000 per jaar). Of zie ik een optie over het hoofd?
Bij de Stentor hebben ze het na 4 slechte artikelen het ineens wat meer in de gaten hoe het zit:Migrator schreef op donderdag 01 september 2016 @ 10:29:
De noodrem is toch een aparte installatie die met behulp van remparachutes een trein tot stilstand brengt? Slecht artikel inderdaad
http://www.destentor.nl/r...jk-uit-zichzelf-1.6324426
Remparachute? Dat is wel erg ouderwets als je ook dit kunt doen:Migrator schreef op donderdag 01 september 2016 @ 10:29:
YouTube: C-130 YMC-130H Lockheed Hercules flight test accident crash
Zou leuk zijn als alle nieuwe sprinters dit kregen
[ Voor 6% gewijzigd door Skyaero op 01-09-2016 11:30 ]
Is wel weer een flink staaltje prutsjournalistiek ja.. Lijkt me toch vrij voor de hand liggend dat remsystemen zodanig zijn ontworpen dat ze altijd veilig falen (oftewel: de trein tot stilstand brengen als het systeem ernstig beschadigd raakt)
Vooral de politie die onzin staat uit te kramen.
Maar, het is niet helemaal onmogelijk dat een trein onberembaar wordt. Je kunt het remsysteem afsluiten zodat een rijtuig niet geremd is. Het is wel de vraag hoe makkelijk dat voor elkaar te krijgen is door een random actie.
Maar, het is niet helemaal onmogelijk dat een trein onberembaar wordt. Je kunt het remsysteem afsluiten zodat een rijtuig niet geremd is. Het is wel de vraag hoe makkelijk dat voor elkaar te krijgen is door een random actie.
Signatures zijn voor boomers.
Echt slechte berichtgeving van de politie. Meteen heeft heel Nederland weer een mening over de veiligheid van het reizen per trein, puur gebaseerd op onjuiste informatie.koelkast schreef op donderdag 01 september 2016 @ 11:25:
[...]
Bij de Stentor hebben ze het na 4 slechte artikelen het ineens wat meer in de gaten hoe het zit:
http://www.destentor.nl/r...jk-uit-zichzelf-1.6324426
Dat de trein uit zichzelf is geremd na 3,5 km lijkt me ook niet heel logisch overigens. Een snelremming door een kapotte treinleiding zou ongeveer 1 km kosten. Als de druk in het remsysteem door een lek langzaam zou zijn gedaald (en dus rustig remmen = lange remweg), dan zou de machinist dat wel gemerkt hebben en de trein zelf eerder stil hebben gezet neem ik aan.
Ben wel benieuwd wat er uit komt.
Dan moet je bij alle draaistellen volgens mij het volledige remsysteem afsluiten. Kan me geen enkele situatie voorstellen waarin dit gebeurt. Door een ongeluk is dat sowieso nooit mogelijk.Maasluip schreef op donderdag 01 september 2016 @ 12:03:
zo te zien is het iets van koeling van de trein. is inderdaad de radiator waar het warme water in afkoelt in de buitenlucht, en dan weer naar de tractie/boordnet/ airco gaat.koelkast schreef op donderdag 01 september 2016 @ 14:01:
En op de spoorbrug in Deventer lag vanmorgen nog dit stuk trein (is het een radiator?)
[afbeelding]
[afbeelding]
Het is in ieder geval goed geraakt door iets, kan nu door voor oud ijzer.
- leeg -
De intercities vanuit het westen richting Deventer staan vaak stil op de spoorbrug. Ik kan mij voorstellen dat de trein daarna niet meer wegkwam omdat de remmen daarna vast zaten.Maardiweb schreef op donderdag 01 september 2016 @ 14:03:
[...]
Dat de trein uit zichzelf is geremd na 3,5 km lijkt me ook niet heel logisch overigens. Een snelremming door een kapotte treinleiding zou ongeveer 1 km kosten. Als de druk in het remsysteem door een lek langzaam zou zijn gedaald (en dus rustig remmen = lange remweg), dan zou de machinist dat wel gemerkt hebben en de trein zelf eerder stil hebben gezet neem ik aan.
Ben wel benieuwd wat er uit komt.
Maar goed; speculeren heeft weinig zin. Komen hier publieke rapporten over uit net zoals in de luchtvaart?
Dat hebben ze ook al door bij de krant:Maasluip schreef op donderdag 01 september 2016 @ 12:03:
Uitspraak voorbarig
'De uitspraak dat een treinpassagier een mogelijke ramp heeft voorkomen door aan de noodrem te trekken is inderdaad wellicht ietwat voorbarig geweest', vertelt politiewoordvoerder Paul Koetsier. 'Inmiddels lijkt het onwaarschijnlijk dat aan de noodrem is getrokken. We sluiten het nog steeds niet uit, maar het is aannemelijker dat het niet gebeurd is.'
Skyaero schreef op donderdag 01 september 2016 @ 11:17:
[...]
![]()
![]()
kan ik eindelijk zonder schreeuwende kinderen werken in de trein

Links de eerste klasse stilte zone, rechts de 2e klasse stilte zone

Dit is naar ik meen tijdens mijn bliksembezoek de nieuwe werkzone, niet stil, maar ook geen schreeuwende kinderen
Als ik morgenochtend nog bij machte ben zoef ik nog even langs en zal even noteren wat ik fotografeer.

Het is wel allemaal duidelijk aangegeven, zowel tekst als in Braille
Ik was in de veronderstelling dat de VIRMm ook stopcontacten/oplaadpunten zou krijgen in de 2e klas, of is dat weer bij een ander type trein? Ik zie ze namelijk nergens
Noop, wel in de eerste klas, de boordnet installatie kon het geloof ik niet aan. De omvormer is te beperkt.
Bij de eerste klas foto, de linker bank in het midden onder de zittingen.
Hm, jammer van de glijbaanstoeltjes à DDZ, voor de rest ziet het er netjes uit
If you choose not to decide, you still have made a choice.
Tsja.........wie ze dan zo hoog classificeert bij NS als reiziger weet ik niet, maar gezien de tekst:
Ervaring met eerdere modernisering
Hans Seegers, directeur van de werkplaats in Haarlem waar de trein is gemoderniseerd reageerde verheugd tijdens de perspresentatie: “Wij zijn ontzettend trots op deze trein die de reiziger als nieuw zal ervaren. We konden voortbouwen op de ervaringen met de 50 dubbeldekkers (type DDZ) die hier eerder al zijn gemoderniseerd en die inmiddels als beste worden gewaardeerd door onze reizigers. Nu we deze eerste dubbeldekker (type VIRM) klaar hebben, kunnen we de serieproductie opstarten. Tussen 2016 en 2020 komen er zo elk jaar ongeveer 20 nieuwe treinen op het spoor en kunnen ze weer jaren mee. Een mooi voorbeeld van duurzaam ondernemen.”
Hans Seegers, directeur van de werkplaats in Haarlem waar de trein is gemoderniseerd reageerde verheugd tijdens de perspresentatie: “Wij zijn ontzettend trots op deze trein die de reiziger als nieuw zal ervaren. We konden voortbouwen op de ervaringen met de 50 dubbeldekkers (type DDZ) die hier eerder al zijn gemoderniseerd en die inmiddels als beste worden gewaardeerd door onze reizigers. Nu we deze eerste dubbeldekker (type VIRM) klaar hebben, kunnen we de serieproductie opstarten. Tussen 2016 en 2020 komen er zo elk jaar ongeveer 20 nieuwe treinen op het spoor en kunnen ze weer jaren mee. Een mooi voorbeeld van duurzaam ondernemen.”

Die omvormer hadden in het revisieproces prima kunnen vervangen, maar ik heb van de NS begrepen dat ten tijden van het ontwerp, dat stopcontacten nog niet noodzakelijk waren in de hele trein, waarop er dus bespaard lijkt worden. Als het begin van de modernisering (ontwerpfase) later van start was gegaan, had het er waarschijnlijk wel ingezeten. Ach ja, de nieuwe FLIRT-sprinters kennen gelukkig wel (USB)-stopcontacten.Trainhunter2009 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 22:04:
Noop, wel in de eerste klas, de boordnet installatie kon het geloof ik niet aan. De omvormer is te beperkt.
Bedank voor de foto's maar mag ik je een tip geven? Host ze bij Imgur ipv. Photobucket. Geen vervelende ads.Trainhunter2009 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 20:49:
[...]
[...]
[afbeelding][afbeelding]
Links de eerste klasse stilte zone, rechts de 2e klasse stilte zone
[afbeelding]
Dit is naar ik meen tijdens mijn bliksembezoek de nieuwe werkzone, niet stil, maar ook geen schreeuwende kinderen![]()
Als ik morgenochtend nog bij machte ben zoef ik nog even langs en zal even noteren wat ik fotografeer.
[afbeelding]
Het is wel allemaal duidelijk aangegeven, zowel tekst als in Braille
Ik vind DDZ één van de fijnste treinen die NS in de vloot heeft. Het heeft een prettig, modern interieur*, is licht, ruim, en lekker koel. En het belangrijkste: het ding ligt prima op het spoor.Trainhunter2009 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 22:38:
Tsja.........wie ze dan zo hoog classificeert bij NS als reiziger weet ik niet, maar gezien de tekst:
Hans Seegers, directeur van de werkplaats in Haarlem waar de trein is gemoderniseerd reageerde verheugd tijdens de perspresentatie: “Wij zijn ontzettend trots op deze trein die de reiziger als nieuw zal ervaren. We konden voortbouwen op de ervaringen met de 50 dubbeldekkers (type DDZ) die hier eerder al zijn gemoderniseerd en die inmiddels als beste worden gewaardeerd door onze reizigers. Nu we deze eerste dubbeldekker (type VIRM) klaar hebben, kunnen we de serieproductie opstarten. Tussen 2016 en 2020 komen er zo elk jaar ongeveer 20 nieuwe treinen op het spoor en kunnen ze weer jaren mee. Een mooi voorbeeld van duurzaam ondernemen.”![]()
* Al ben ik iets minder fan van al die kunst
We are shaping the future
Voordeel van voortbouwen op DDZ is dat veel ontwerpfouten en kwaliteitsproblemen met leveranciers nu zijn meegenomen. Aantal voorbeelden:
- Doorzakkende plafondplaten (zie de 'blaadjes' op het plafond van de DDZ beneden, die dingen hebben een functie en waren oorspronkelijk niet bedacht)
- Continu gedonder met toiletdeuren die niet goed sluiten waardoor toilet in storing schiet
- Loslatende schilfers van bekleding van stoelen en banken
- Compleet gesloten toiletsysteem wat moeilijk te onderhouden was
en nog veel meer zaken. De stoelen in de 2e klas vind ik persoonlijk heerlijk. 1e klas vind ik ze lelijk én oncomfortabel, geef mij dan de ICMm stoelen maar. Maar dit is ook een geld kwestie. Heel veel onderdelen worden aanbesteed en de goedkoopste aanbieder wint die aanbesteding gewoon.
- Doorzakkende plafondplaten (zie de 'blaadjes' op het plafond van de DDZ beneden, die dingen hebben een functie en waren oorspronkelijk niet bedacht)
- Continu gedonder met toiletdeuren die niet goed sluiten waardoor toilet in storing schiet
- Loslatende schilfers van bekleding van stoelen en banken
- Compleet gesloten toiletsysteem wat moeilijk te onderhouden was
en nog veel meer zaken. De stoelen in de 2e klas vind ik persoonlijk heerlijk. 1e klas vind ik ze lelijk én oncomfortabel, geef mij dan de ICMm stoelen maar. Maar dit is ook een geld kwestie. Heel veel onderdelen worden aanbesteed en de goedkoopste aanbieder wint die aanbesteding gewoon.
Hier ben ik het mee eens. Tweede klas stoelen zijn goed. De eerste klas stoelen vind ik lelijk, onergonomisch én oncomfortabel. Je kan er niet lekker werken. En dat is zonde in een trein die als intercity wordt ingezetMaardiweb schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 07:43:

Ach kom. Reeds in de infobrochure die uit kwam bij de start van de serieombouw van het ICRm was opgenomen dat men de enorme groei van het gebruik van mobiele apparaten niet had voorzien en daarom geen stopcontacten in de 2e klas had ingebouwd. Datzelfde argument wordt al revisietraject na revisietraject herhaald.AW_Bos schreef op donderdag 01 september 2016 @ 23:53:
[...]
Die omvormer hadden in het revisieproces prima kunnen vervangen, maar ik heb van de NS begrepen dat ten tijden van het ontwerp, dat stopcontacten nog niet noodzakelijk waren in de hele trein, waarop er dus bespaard lijkt worden. Als het begin van de modernisering (ontwerpfase) later van start was gegaan, had het er waarschijnlijk wel ingezeten. Ach ja, de nieuwe FLIRT-sprinters kennen gelukkig wel (USB)-stopcontacten.
Ja dat mag je zeker! Vind photobucket ook niet prettig werken, maar kreeg m geadviseerd op een ander forum. Ik ga zeker kijken, laat dit wel staan als ik verhuis, geen zin om alle posts te gaan omzetten. 👍👍👍Vinnienerd schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 00:34:
[...]
Bedank voor de foto's maar mag ik je een tip geven? Host ze bij Imgur ipv. Photobucket. Geen vervelende ads.
Verwijderd
Ik blijf erbij dat ICMm momenteel de prettigste trein op het Nederlandse net is.
ICRm is een hele goede tweede maar raakt inmiddels toch wat meer verouderd dan ICMm voor mijn gevoel. Ik zal echt heel erg balen als ICMm rond 2020 van de baan af gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2016 13:31 ]

Het beste gewaardeerd? Wow. Dat spul was ruk. Dat is iets beter geworden met de update, maar ik sta bepaald niet te juichen dat zo'n ding aan komt kachelen. Het intereur ziet er fris uit (mag ook wel, is nieuw...), maar verder is dat een vlag op een modderschuit. Zit dan liever in een SLT of zelfs een SGMm (muv de temperatuur); wat het normale materieel is op 'mijn' traject.Trainhunter2009 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 22:38:
Hans Seegers, directeur van de werkplaats in Haarlem waar de trein is gemoderniseerd reageerde verheugd tijdens de perspresentatie: “Wij zijn ontzettend trots op deze trein die de reiziger als nieuw zal ervaren. We konden voortbouwen op de ervaringen met de 50 dubbeldekkers (type DDZ) die hier eerder al zijn gemoderniseerd en die inmiddels als beste worden gewaardeerd door onze reizigers. Nu we deze eerste dubbeldekker (type VIRM) klaar hebben, kunnen we de serieproductie opstarten. Tussen 2016 en 2020 komen er zo elk jaar ongeveer 20 nieuwe treinen op het spoor en kunnen ze weer jaren mee. Een mooi voorbeeld van duurzaam ondernemen.”![]()
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Waarom die haat op DDZ opeens? Die bakken liggen superstrak op het spoor en de brede deuren maken instappen een stuk prettiger op drukke stations dan bijv. VIRM.
Aaah, handig om te weten! Niet dat er waarschijnlijk ooit 1 FLIRT gaat rijden op de Zeeuwse Lijn, maar okeAW_Bos schreef op donderdag 01 september 2016 @ 23:53:
[...]
Die omvormer hadden in het revisieproces prima kunnen vervangen, maar ik heb van de NS begrepen dat ten tijden van het ontwerp, dat stopcontacten nog niet noodzakelijk waren in de hele trein, waarop er dus bespaard lijkt worden. Als het begin van de modernisering (ontwerpfase) later van start was gegaan, had het er waarschijnlijk wel ingezeten. Ach ja, de nieuwe FLIRT-sprinters kennen gelukkig wel (USB)-stopcontacten.
Bron: http://www.bndestem.nl/re...ch-geen-treinen-1.6332632Hoewel de werkzaamheden aan het spoor door ProRail zijn uitgesteld, rijden er dit weekend toch geen treinen tussen Vlissingen en Goes.
Oorzaak: ProRail liet de NS pas afgelopen dinsdag weten dat het werk niet zou doorgaan. ProRail trekt het boetekleed aan. In juni was al bekend dat het werk aan het spoor bij 's-Heer Arendskerke opnieuw aanbesteed moest worden. Door onoplettendheid is men vergeten dit tijdig door te geven aan de NS, aldus René Vegter, woordvoerder van ProRail. "Wij balen hier ontzettend van. Voor ons is dit reden om de interne procedures goed tegen het licht te houden."
Toen de NS dinsdag alsnog op de hoogte werd gesteld, was het te kort dag om de aangepaste dienstregeling terug te draaien, zegt woordvoerder Inge Rijgersberg. "Dit hangt namelijk samen met wijzigingen wegens werkzaamheden elders in het land. We vinden het erg vervelend voor onze reizigers. Met name omdat ze straks nog een keer overlast ondervinden als de werkzaamheden wel worden uitgevoerd." Tussen de stations Goes, Arnemuiden, Middelburg, Souburg en Vlissingen worden bussen ingezet.
Wanneer ProRail bij 's-Heer Arendskerke aan de slag gaat is nog niet bekend. Woordvoerder Vegter: "De aanbestedingsprocedure moet opnieuw worden doorlopen."
Nice work from ProRail. Again.

Virussen? Scan ze hier!
Ik zou zo'n rode stoel uit een DDZ anders wel in mijn huiskamer willen hebben staan

We are shaping the future
Eens met ICMm als lekkerste stoelen. 1e klas al helemaal. Als ik wat interieur mee naar huis mag nemen, dan wordt het toch een setje 1e klas stoelen uit de ICMm.
Op 1 ding na.
Volgens mij heb ik een paar blijvende deuken in mijn schenen..
Van die #(&*@#$^ prullenbakjes in de ICM3. Of ben ik de enige die zich daaraan blijft stoten?
Op 1 ding na.
Volgens mij heb ik een paar blijvende deuken in mijn schenen..
Van die #(&*@#$^ prullenbakjes in de ICM3. Of ben ik de enige die zich daaraan blijft stoten?
[J|O|R] <- .signature.gz

Qua stoelen ga ik voor de eerste klas stoelen (die mooie pluche rode) uit de ICM (voor de verbouwing). Nu hangen de stoelen in de rechtop positie mij al te ver naar achteren. Qua rijeigenschappen zijn de DDAR en de DDZ rijtuigen toch echt de beste. Die rijden zo strak over het spoor, daar lijkt een VIRM dronken bij, die blijven maar slingeren.
Je wist nog niet dat het eigenlijk WIRM is? En straks WIRMm.............
Wiegend Inter Regio Materieel (meer)
Wiegend Inter Regio Materieel (meer)

NS 2000 Crowdfunding (Locomotief)
Leuk initiatief om een locomotief, gelijk aan de serie NS 2000 (18 stuks, in NS-dienst van 1946 tot en met 1960) naar Nederland te halen door de SGB (Stoomtrein Goes-Borssele)
De locomotief an sich was een mislukking (onbetrouwbare Amerikaanse techniek, slecht design, slechte dieselmotor), maar zou toch wel leuk zijn om die naar NL te halen
Leuk initiatief om een locomotief, gelijk aan de serie NS 2000 (18 stuks, in NS-dienst van 1946 tot en met 1960) naar Nederland te halen door de SGB (Stoomtrein Goes-Borssele)
De locomotief an sich was een mislukking (onbetrouwbare Amerikaanse techniek, slecht design, slechte dieselmotor), maar zou toch wel leuk zijn om die naar NL te halen
Virussen? Scan ze hier!
Ze willen stroom gaan besparen door de bovenleiding van 1500 volt naar 3000 volt te verhogen:
http://www.trouw.nl/tr/nl...google_editors_picks=true
Dit levert geld op zelfs op termijn, en minder wachttijd voor reizigers al begrijp ik nog niet helemaal hoe.
Prima idee, doen.
Dit levert geld op zelfs op termijn, en minder wachttijd voor reizigers al begrijp ik nog niet helemaal hoe.
Prima idee, doen.
Soldaatje schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 10:02:
Ze willen stroom gaan besparen door de bovenleiding van 1500 volt naar 3000 volt te verhogen:
Prima idee, doen.
Je bespaard inderdaad minimaal de helft aan stroom (ampere) want vermogen = spanning * stroom.
Zonder gekheid, waarom upgraden ze dan niet gelijk goed naar een vele hogere spanning zoals onze oosterburen?
Verliezen in de bovenleiding zijn nu iets van 10% geloof ik. Aangezien Pverlies = I^2 R = (P0/V)^2 RLordSinclair schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 10:11:
[...]
Je bespaard inderdaad minimaal de helft aan stroom (ampere) want vermogen = spanning * stroom.
wordt het verlies ongeveer een factor 4 lager bij het verdubbelen van de spanning.
Los van andere voordelen als sneller optrekken, meer treinen tegelijkertijd laten vertrekken en hogere kruissnelheden.
Er stond ook in dat er minder energie verlies aan warmte is.Soldaatje schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 10:02:
Prima idee, doen.
Dat zou betekenen dat de spanningsbron dus meer capaciteit overhoudt, kans/marge op spanningsdips wordt iets lager, dus de treinen kunnen die extra marge gebruiken door iets sneller op te trekken of een hogere topsnelheid te nemen.
However lijkt me dat dit wel direct in tegenstelde vector staat met de energie efficientie baten van 20% die gesuggereerd worden.
How do you save a random generator ?
Het systeem wat de Duitsers hebben is erg duur, 15 kV met 16,67 Hz, daar heb je een eigen transportnetwerk voor nodig. De beter optie zou dan zijn 25 kV 50 Hz (wat ook op de HSL en de Betuweroute ligt), maar daarvoor moet je echt alles ombouwen: isolatie van bovenleidingmasten van 25 kV is van een heel andere orde dan 1,5 kV, door de wisselspanning werkt de ATB niet meer.LordSinclair schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 10:11:
[...]
![]()
Je bespaard inderdaad minimaal de helft aan stroom (ampere) want vermogen = spanning * stroom.![]()
Zonder gekheid, waarom upgraden ze dan niet gelijk goed naar een vele hogere spanning zoals onze oosterburen?
Dan is ombouw naar 3 kV een stuk goedkoper.
Signatures zijn voor boomers.
Moet de isolatie voor deze ombouw dan ook niet overal aangepast worden? Van 1,5 naar 3kV is toch wel een fors verschil.
In wat doen de bestaande locs daarmee? Zijn de regelaars gemakkelijk aan te passen zodat ze met 3kV overweg kunnen?
In wat doen de bestaande locs daarmee? Zijn de regelaars gemakkelijk aan te passen zodat ze met 3kV overweg kunnen?
Speel ook Balls Connect en Repeat
Volgens mij moet vrijwel al het materieel inderdaad een aanpassing krijgen voor 3kV.
Echter is die aanpassing relatief simpel naar mijn weten. Ook bovenleiding technisch en de ombouw van schakel/onderstations is relatief simpel te noemen.
Ze zijn echt jaren bezig geweest met het ombouwen naar B4 systemen voorbereid op 25kV en de ramingen en plannen lagen al klaar (150 miljard
) en eigenlijk van het ene op het andere moment werd er Europees besloten om 3kV en 25kV de "hoofd" standaarden te maken.
Wel goed van ProRail dat ze meteen zijn begonnen met de ombouw hiervan (OS en bvl).
Ze zijn ook al aan het testen of het bestaande systeem werkt op 3000V / 4000A
Ze zijn echt jaren bezig geweest met het ombouwen naar B4 systemen voorbereid op 25kV en de ramingen en plannen lagen al klaar (150 miljard

Wel goed van ProRail dat ze meteen zijn begonnen met de ombouw hiervan (OS en bvl).
Ze zijn ook al aan het testen of het bestaande systeem werkt op 3000V / 4000A
Ik weet wel dat veel onderstations 2 trafo's hebben, is het een kwestie van dezen in serie zetten in plaats van parallel, en zorgen dat de diode's en degelijke de juiste spanning aankunnen, en klaar? Uiteraard gaat dan wel de te leveren stroom per OS omlaag, maar er zijn toch al heel veel nu 
3kV 4000A opent wel wegen naar zwaardere goederentreinen op stroom, direct al, en 200km/h op bijvoorbeeld de Hanzelijn met het INCG.
3kV 4000A opent wel wegen naar zwaardere goederentreinen op stroom, direct al, en 200km/h op bijvoorbeeld de Hanzelijn met het INCG.
[ Voor 18% gewijzigd door marcop23 op 03-09-2016 17:10 ]
Ze mogen/kunnen al 200km/u op de Hanzelijn op 1500V (ze hebben zelfs 220 gehaald op 1500V). Die 3KV 4000A is voornamelijk nuttig op trajecten met 2 treinen binnen een voedingssectie en drukke emplacementen.
Ff een repost van een paar weken geleden, dit zijn de toegestane snelheden op de Hanzelijn;
Ff een repost van een paar weken geleden, dit zijn de toegestane snelheden op de Hanzelijn;

[ Voor 30% gewijzigd door ArcticWolf op 03-09-2016 17:47 ]
DDZ is toch bedoeld als intercitymateriaal? Waarom zetten ze die dan toch in op sommige Sprinterdiensten en terwijl ik op sommige intercity-trajecten wel eens "sprinter"materiaal (a la DDAR) tegenkom?
Dit topic is gesloten.