Het grote spoorwegentopic deel 22 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 103 Laatste
Acties:
  • 532.902 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 18:45:
Wat ik er dan uit begrijp: machinist zat op passagierstrein en zijn mobieltje was actief en kwam om het leven.
Bestuurder zat op de goederentrein en heeft twee gele seinen gezien en remde niet.
Dubbel geel betekent normaal dat het volgende sein rood is, dus de goederentrein zou dan door rood gereden zijn en de passagierstrein zou groen gehad hebben.
Ik zou "aangegeven dat hij twee gele seinen heeft gezien" wat ruimer lezen. Als je een dodemansknop bedient omdat dit kennelijk moet bij een sein zegt dat niet dat je er ook naar handelt.

Het is in mijn ogen trouwens kwalijk dat hier zo'n ambigu persbericht over naar buiten komt. Je trekt namelijk snel een conclusie over wie de schuldige is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
IJnte schreef op maandag 18 juli 2016 @ 18:11:
Ik weet wel zeker van niet. Het zal kapitaal vernietiging zijn om ineens assentellers te gaan installeren terwijl er een perfect functionerend trein detectie systeem ligt. Daarnaast heeft Prorail het geloof ik niet zo op assentellers. Ik snap ook nog niet zo goed waarom een ES-las niet tegen 200km/h zou kunnen.
Iedere onderbreking in de spoorstaaf is natuurlijk een zwakke plek.
ArcticWolf schreef op zondag 17 juli 2016 @ 17:59:
[...]

Mm, ik dacht dat 160 het maximum was vanwege de ES-lassen op het baanvak. Bij uitzondering zijn deze vrijgegeven voor 160 en niet voor 200. Maar goed kan het verkeerd hebben.
160 is de enige snelheid die ik zo snel kan vinden, maar heel duidelijk is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb het (vigerende) OBE blad er maar eens bij gepakt;
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WK47DCA.png

OBE wijz;
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/buuvXpQ.png

BVS wijz;
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DwFXkwY.png

Dus zo te zien is het al een tijdje 200km/u... 8)7 blijkbaar is de uitzondering toch redelijk snel vrijgegeven om met 200km/u over ES-lassen te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:36
ANdrode schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 19:08:
[...]

Ik zou "aangegeven dat hij twee gele seinen heeft gezien" wat ruimer lezen. Als je een dodemansknop bedient omdat dit kennelijk moet bij een sein zegt dat niet dat je er ook naar handelt.

Het is in mijn ogen trouwens kwalijk dat hier zo'n ambigu persbericht over naar buiten komt. Je trekt namelijk snel een conclusie over wie de schuldige is.
In België moet je met de Memor een sein 'punten' ten teken dat je het sein hebt waargenomen. Dit wordt op de ritregistratie weggeschreven. Heeft de machinist dus het sein waargenomen, dan zal deze op de juiste wijze bevestigd zijn.
Vraag wat mij betreft zou zijn: is het sein daadwerkelijk bewust waargenomen of is het een automatische handeling geweest op her geluidssignaal. Dat zal uiteindelijk ongetwijfeld in het eindrapport naar voren komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:54
Robertdj schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 20:29:
[...]

Iedere onderbreking in de spoorstaaf is natuurlijk een zwakke plek.
Eens :) Gelukkig is het ontwerp van de treindetectie op basis van spoorstroomlopen zo'n bewezen technologie dat een breuk in de spoorstaaf ook gedetecteerd wordt en een defecte ES-las ook. Er zijn vele voordelen op te noemen van deze technologie en ze wegen blijkbaar nog niet op tegen de nadelen. Alhoewel Jade een mooie tegenhanger is al, maar volgens mij alleen vrijgegeven onder 25kV. Ik werk niet meer in de Nederlandse sein industrie dus ik kan het ook niet checken. ArticWolf zo te zien wel ;)
ArcticWolf schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 21:11:
Heb het (vigerende) OBE blad er maar eens bij gepakt;
[afbeelding]

OBE wijz;
[afbeelding]

BVS wijz;
[afbeelding]

Dus zo te zien is het al een tijdje 200km/u... 8)7 blijkbaar is de uitzondering toch redelijk snel vrijgegeven om met 200km/u over ES-lassen te rijden.
Uhu, Hanzelijn is altijd 200km/h geweest onder ERTMS. In theorie is Asd-Ut dat ook, maar ik geloof dat de stabiliteit van de ondergrond deze snelheden niet meer toelaat. Bvl is er ook geschikt voor.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 19:36

Goner

What can I do you for ?

Nou rijd ik best veel met de trein (al jaaaaren 5 x per week heen en weer naar werk), maar deze had ik nog nooit gehoord:
ivm roestrijden moet deze trein langzamer rijden en lopen we even wat vertraging op

effe opgezocht
http://www.infrasite.nl/d...nition.php?ID_content=845

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Vaak worden die roestritten gemaakt met (oude) losse loks. De 1215 en die andere van Panoramarail worden daar regelmatig voor gebruikt.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Vreemd, dit was een sprinter (2 x SLT-4) ... als ik zo lees pakken ze normaal oud/zwaar materieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-09 16:13
Op het traject Rtd-Gd heb je dat ook, daar wordt regelmatig een reguliere diensttrein over Rotterdam noord-goederen "gestuurd". Dit zijn ook SLT/SGMm en zelfs soms een ICMm.
Er moet namelijk binnen een bepaald tijdsbestek (welk weet ik niet exact) een trein over weinig bereden sporen rijden om detectie problemen te voorkomen.
Stichting roestrijden doet dit ook, maar die doen ook trajecten die enkele dagen/weken buiten bedrijf zijn geweest, evenals nieuwe sporen of zeg "vernieuwde sporen", om daar eerst de roestlaag af te rijden.
Als er dan geen detectie problemen zijn wordt het spoor weer vrijgegeven door Prorail.
Dat oudere of zwaardere materieel is meestal voor de vernieuwde trajecten met nieuw spoor, daar moet eerst een bepaalde as- en wiel belasting overheen om " in te slijten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:01
Roestrijden moet toch elke dag? Sommige ritten hebben het zelfs structureel ingepland, vooral in het noorden van het land begreep ik. @Goner: Ik denk dat het vooral een primeur is dat het aan de reiziger gemeld wordt, ik reis ook vrij veel met de trein maar heb het nog nooit in de omroep gehoord :)

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:39

mambo No5

Bad Apple?

Trainhunter2009 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 11:15:
Er moet namelijk binnen een bepaald tijdsbestek (welk weet ik niet exact) een trein over weinig bereden sporen rijden om detectie problemen te voorkomen.
Minimaal 20 Assen per 24 uur. :) Als een spoor langer als 24 en korter dan 7 dagen niet meer bereden is bestaat er een aparte procedure om roest te rijden, wat inhoud dat een trein op zicht over het betreffende stuk Infra moet en dat betekend vrijwel meteen een maximum snelheid van 40 km/uur. Waarschijnlijk heeft je trein dus een stuk spoor moeten berijden wat langer dan 24 niet meer bereden was. ;)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Als het echt tijd gaat kosten roep ik het vaak ook even om, maar vaak gaat het om een wisseltje naar links en direct weer naar rechts.
Bij bijvoorbeeld een zijspoor ala Oudewater (tussen Gouda en Woerden) of Rotterdam Noord Goederenemplacement, dan gaat dat meestal iets langer duren.
Het hangt voor mij dus af van: ga ik met het roestrijden met vertraging op het volgende station aankomen?
Meestal zijn het echter leeg materieel ritten of ritten waar je meer dan genoeg speling hebt, zoals bij het nachtnet. Bij die laatste is het wel heel erg goed voor je wegbekendheid: vaak laten ze je over de meest obscure spoortjes rijden die maar gevonden kunnen worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EDIT schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:32:
Als het echt tijd gaat kosten roep ik het vaak ook even om, maar vaak gaat het om een wisseltje naar links en direct weer naar rechts.
Bij bijvoorbeeld een zijspoor ala Oudewater (tussen Gouda en Woerden) of Rotterdam Noord Goederenemplacement, dan gaat dat meestal iets langer duren.
Het hangt voor mij dus af van: ga ik met het roestrijden met vertraging op het volgende station aankomen?
Meestal zijn het echter leeg materieel ritten of ritten waar je meer dan genoeg speling hebt, zoals bij het nachtnet. Bij die laatste is het wel heel erg goed voor je wegbekendheid: vaak laten ze je over de meest obscure spoortjes rijden die maar gevonden kunnen worden :P
Dat lijkt mij toch ook het meest logische? Ik zou het nog wel interessant vinden om te weten, maar de gemiddelde reiziger boeit het echt niet als er geen vertraging is, als er vertraging door word opgelopen lijkt het mij echter meer dan logisch om dat even te melden aan reizigers. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:51
EDIT schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:32:
Als passagier heb ik wel eens meegemaakt dat de machinist van dienst het meereizende NS-personeel (dat bij mij in de coupé zat) even informeerde over een aanstaande roestsessie. Op dat moment leerde ik weer wat nieuws :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Vroeger werd er nog wel eens museummaterieel ingezet voor roestrijden, zoals de Plan-U's 113 of de 121 van de SHD,

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=U55h57Qguxw]

Of de 2205 van de SHD en de 2299 van de VSM:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=7g36px30SOU]

Gebeurt dat eigenlijk nog wel eens tegenwoordig, of is dat helemaal gestopt?

Anderszijds kan je natuurlijk ook een Interciry (in dit geval een VIRM) even over de Sprinter-sporen laten rijden:

Ook wel leuk om het vanuit de machinistencabine te zien:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=DtKv52Tf2lY%5B]

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 22-07-2016 16:25 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

wildhagen schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 16:22:
Vroeger werd er nog wel eens museummaterieel ingezet voor roestrijden,
Nog steeds, zo te zien : http://roestrijden.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-09 17:13
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yM8wh3A.jpg

Huh, ICM4 en ICM3 naar Hannover? Kan dat uberhaupt? Zag het ineens voorbij komen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Je kan allicht proberen met ICM in Duitsland te gaan rijden, maar ik denk dat je electrische installatie die voor 1500V gelijkspanning is gemaakt er héél, héél snel (en héél, héél spectaculair) binnen een paar meter mee ophoudt als hij opeens de Duitse 15.000V wisselspanning voor zijn kiezen krijgt ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Ze rijden tot Bad Bentheim, daar moeten reizigers overstappen. De IC Berlijn is qua airco zo dramatisch dat alternatief materieel ingezet wordt op deze hete dagen, met in Nederland ICM (met airco) en in Duitsland zogenaamde Ersatzzüge, een bijeen geraapt zooitje oude rijtuigen die ze nog net in DB intercity-kleuren hebben gespoten, met hele hippe Arko.

[ Voor 3% gewijzigd door EDIT op 22-07-2016 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:59

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
wildhagen schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 16:22:

Ook wel leuk om het vanuit de machinistencabine te zien:

[video]
Handig zeg, kun je dan niet beter twee keer met de stoptrein op spoor 3 stoppen?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maasluip schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 18:15:
[...]

Handig zeg, kun je dan niet beter twee keer met de stoptrein op spoor 3 stoppen?
Het gaat voornamelijk om de overloop wissels, niet om de sporen zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:45

Onbekend

...

Moeten die wissels dan ook elke 24 uur in beide standen worden bereden?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Doorgaand gebeurt meestal wel frequent, maar afbuigend inderdaad niet.

Bij Driebergen-Zeist ook weleens meegemaakt dat de IC een uitstapje maakte naar linkerspoor om 2 overloop wissels te bereiden, er werd volgens mij zelfs omgeroepen "ivm roestrijden".
Beetje lullig als de afbuigende sectie een storing geeft, dan kan er doorgaand ook niets meer rijden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-09 18:31
Hmm jammie, roest bereiden :P Sorry, kon het niet laten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

Onbekend schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 21:23:
Moeten die wissels dan ook elke 24 uur in beide standen worden bereden?
Yep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 12:52

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Grappig fotootje die ik ergens tegenkwam van station Zwolle:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Kx3ACPUh.jpg
Ik snap alleen de reden niet van een heel 'poortje' voor het poortje. :p

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:13

Fiber

Beaches are for storming.

Dat is een test met een full body scanner... Wen er maar aan, binnenkort staan ze overal... :+

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Mijn gokje zou zijn dat je verder reist met de NS bus en zo wel het station uit kunt maar niet wordt uitgecheckt.

En zo'n grote aanduiding is wel nodig want de gemiddelde Nederlander is nog dommer dan een amoebe en kijkt nergens naar (behalve naar het scherm van de mobiel dan).

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:13
Wel een beetje lullig dat het precies het mindervaliden poortje is. Nu nog maar eens met je rolstoel door dat witte poortje zien te komen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Er rijden momenteel vrij regelmatig NS-bussen vanaf Zwolle naar Wierden (elke avond vanaf 20:30...) - dat poortje zullen ze vast open doen en dat dat de enige manier is om bij de bus te komen?
RocketKoen schreef op zondag 24 juli 2016 @ 09:43:
Wel een beetje lullig dat het precies het mindervaliden poortje is. Nu nog maar eens met je rolstoel door dat witte poortje zien te komen.
De laatste keer dat ik op Zwolle was zaten er in het midden van de poortjes nog een doorgang met Arriva-paaltjes. Als die nog niet weg is is dat de beste manier om met je rolstoel naar buiten te gaan...

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:13

Fiber

Beaches are for storming.

Arriva poortjes gebruiken als je bij NS ingecheckt bent lijkt me niet echt handig.

Maar zo'n open poortje is dan wel weer handig voor anderen die zonder in- of uit te checken het station even in of uit willen. Is wel gelijk het hele nut van die poortjes weg lijkt mij...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:13
Oh ja. Lekker nuttige setup inderdaad:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hb4KZG4.jpg

Al is het op deze foto van vorige maand al anders:
Maar dat zou een concept art kunnen zijn.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3Oqjruh.png

[ Voor 45% gewijzigd door RocketKoen op 24-07-2016 10:00 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber schreef op zondag 24 juli 2016 @ 09:48:
Arriva poortjes gebruiken als je bij NS ingecheckt bent lijkt me niet echt handig.

Maar zo'n open poortje is dan wel weer handig voor anderen die zonder in- of uit te checken het station even in of uit willen. Is wel gelijk het hele nut van die poortjes weg lijkt mij...
Gesloten poortjes zijn ook geen probleem. Ik zie vrij vaak mensen snel achter iemand aan door het poortje glippen. Aangezien er toch niemand is die daar echt op let, blijken de poortjes niet zo'n obstakel te zijn als je zou denken. Poortje gaat dan wel piepen, maar dan zijn we weer terug bij "niemand die erop let". Misschien op de allergrootste stations wel, maar dan stap je als zwartrijder gewoon op een randstationnetje in en uit

Zelfde met niet roken op het perron. Ook niemand die erop let, dus dat werkt ook niet. Vrijdag stond er tijdens de avondspits zelfs iemand te blowen pal voor de AH2go op Driebergen - Zeist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Bastien schreef op zondag 24 juli 2016 @ 09:33:
Mijn gokje zou zijn dat je verder reist met de NS bus en zo wel het station uit kunt maar niet wordt uitgecheckt.

En zo'n grote aanduiding is wel nodig want de gemiddelde Nederlander is nog dommer dan een amoebe en kijkt nergens naar (behalve naar het scherm van de mobiel dan).
Ha, Ik ben daar gister doorheen gelopen. Alleen de Combine ontbreekt :+

Het is inderdaad voor mensen die vanaf Zwolle verder naar Meppel, Leeuwarden of Groningen willen. Er rijden daar elk weekend bussen vanwege werkzaamheden. Aangezien je ook in de NS bus een geldig kaartje moet hebben, kun je dus niet uitchecken. Vandaar dat ze een poortje openzetten. Wordt overigens ook in de trein omgeroepen.

De Arrivapoortjes zijn (als ik mij goed herinner) ook gewoon dicht. Dit is de enige manier om zonder uit te checken bij de bus te komen.

Een ander vraagje. Mijn moeder pakt in het Weekend regelmatig het traject Eindhoven-Helmond met een stoptrein (ik geloof dat dit Den Bosch-Deurne lijn is). Ze heeft het steeds over dat het treinstel oude groene banken heeft. De trein heeft een platte voorkant (dus geen hondekop). Ik kan alleen bedenken dat het een Wadloper is, maar die rijden volgens niet meer. Iemand een idee wat voor materieel er rijdt op dit traject?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Skyaero schreef op maandag 25 juli 2016 @ 18:19:
Een ander vraagje. Mijn moeder pakt in het Weekend regelmatig het traject Eindhoven-Helmond met een stoptrein (ik geloof dat dit Den Bosch-Deurne lijn is). Ze heeft het steeds over dat het treinstel oude groene banken heeft. De trein heeft een platte voorkant (dus geen hondekop). Ik kan alleen bedenken dat het een Wadloper is, maar die rijden volgens niet meer. Iemand een idee wat voor materieel er rijdt op dit traject?
Groene banken, nu nog op het spoor --> DD-AR3. :)

Overigens zou je ook www.ovtijden.com kunnen kijken welk materieel wanneer gereden heeft.

[ Voor 146% gewijzigd door Migrator op 25-07-2016 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Dank :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Voorheen had ik ook lijsten van de geplande inzet van materieel de gehele week, maar helaas is daar een eind aan gekomen ;(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 09:54
De bestaande 1500 Volt bovenleiding is over circa 8 kilometer in zeventien dagen geheel vervangen door het nieuwe 25.000 Volt systeem dat ook op de Betuwelijn is geïnstalleerd.
Duidelijk een nieuwe communicatie stagiar bij Prorail :/
Weer treinverkeer via Zevenaar naar Duitsland

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Betuweroute. Prutsers. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 08:59
Oh, mij viel in eerste instantie vooral de 1.500-volt-bovenleiding en het 25.000-volt-systeem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Dat klopt toch, of ben ik nu gek?
Het 1500 volt = is vervangen voor 25000 volt ~.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Ik vind vooral het stukje
elektirsche goederen locomotief
kwalijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Oh, installatie-technisch ongetwijfeld. Ik stoorde me aan de zeven taalfouten in die twee woorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Oh, daar stoor ik mij inmiddels al niet meer aan ;)
Ik zat dus te zoeken naar feitelijke onwaarheden in het citaat (ik heb nog niet eens doorgeklikt) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Gisterenavond werd ik op een stopstation aangesproken door een Zweedse zakenreiziger. Of ik kon helpen met het kopen van het kaartje. Was het gebruikelijke probleem: VISA wordt niet geslikt door de automaten. Kaartje voor haar gekocht; ging niet om een grote afstand. Bijzondere was dat er op het scherm wel een VISA logo wordt getoond. Dat heb ik vaker meegemaakt, en steeds met VISA. Ook op grote stations zoals Amsterdam CS.

[ Voor 12% gewijzigd door ijdod op 29-07-2016 09:04 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Ik weet niet of er meerdere automaten stonden op het station? Meestal accepteert slechts één automaat andere kaarten dan maestro.
Andere mogelijkheid: was het wellicht nog een oude kaart zonder chip? Chip + pin is benodigd voor acceptatie.
Ik weet niet precies hoe het zit, maar een laatste mogelijkheid die ik kan bedenken is dat het geen juiste Visa-kaart was. Er schijnen Visa-kaarten en Visa-kaarten te zijn. Bijvoorbeeld de Britten krijgen van hun bank ook een kaart waarmee ze in Europa officieel zouden moeten kunnen betalen, maar dit in de praktijk vaak niet lukt omdat het een 'Britse' variant is. Wellicht dat hier ook zoiets speelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Lol, ik ben allang blij dat mijn ABN-bankpas tegenwoordig zonder issues herkend wordt op stations :P Al heb ik de automaten niet voor het uitkiezen, er zijn er maar weinig waar je nog kaartjes kan kopen, meeste zijn van die OV-chipkaart-only dingen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Andere automaat was mijn eerste reactie ook, maar het andere automaat was een OV-chipkaart only versie. Mijn andere ervaring betrof inderdaad wel vaak Engelsen met een "Visa" kaart.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft dat niet te maken dat Visa soms Cirrus is en soms Maestro? Mastercard is volgens mij altijd Maestro... al dacht ik dat Maestro standaard gelinkt was aan Cirrus, maar er is idd wel iets met Visa.

[ Voor 29% gewijzigd door ArcticWolf op 29-07-2016 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Veel wijzigingen in de dienstregeling vanwege werkzaamheden rond Schiphol. Leek voor mij wel mooi uit te komen, want dan kon ik op Amsterdam Bijlmer Arena overstappen op de trein naar Den Helder (die stopt er normaal niet).

De machinist had kennelijk een seniorenmomentje, want hij vergat te stoppen _O- . Helaas daardoor wel een half uur vertraging opgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

http://gizmodo.com/china-...straddling-bus-1784724612

Afbeeldingslocatie: https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--phwMjTg1--/c_scale,fl_progressive,q_80,w_800/mflzgyvfllhotyaixzhp.jpg

Gekke jongens, die Chinezen.. 7(8)7 De term "bus" is ook wat krom; 't ding loopt volgens mij op een aantal rails en heeft dus meer weg van een tram dan van een bus. :P

[ Voor 19% gewijzigd door mambo No5 op 03-08-2016 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

En dan kom je ineens een vrachtwagen tegen..... :X

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:37
Mensen remmen nu al af in hun auto als ze een tunnel zien, omdat het spannend is om er naar binnen te rijden. Dan zal je nu maar met een andere auto naast je, onder dat ding door moeten rijden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Automobilisten remmen al af om een truck in te halen, moet je je voorstellen wat ze doen om onder een bus door te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:58

MBV

Dat is in China geen probleem: om onder zo'n 'bus' af te remmen moet je wel rijden, en die bus is de oplossing voor het probleem dat ze dat niet doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:57
ArcticWolf schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 10:30:
Heeft dat niet te maken dat Visa soms Cirrus is en soms Maestro? Mastercard is volgens mij altijd Maestro... al dacht ik dat Maestro standaard gelinkt was aan Cirrus, maar er is idd wel iets met Visa.
Maestro is een merk van Visa, dus veel Visa kaarten zullen ook als Maestro-debit kaart functioneren, maar niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Het kan aan mij liggen, maar voor zover ik weet is Maestro van Mastercard, niet van Visa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:57
EDIT schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 17:12:
Het kan aan mij liggen, maar voor zover ik weet is Maestro van Mastercard, niet van Visa.
Owja }:O Net Wikipedia gelezen en verkeerd overgenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

V-pay is de maestro equivalent van visa, maestro is inderdaad van Mastercard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Voor de stoomfans, vanwege de opening van het nieuwe station van Breda, op 10 september onder andere een beperkt toegankelijke rit met de 01 1075 en 65 018 door West-Brabant:
http://www.bndestem.nl/club/bn-destem-club-komt-écht-op-stoom-1.6168067

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Volgens mij was ik het nog vergeten te posten, maar de fotoreportage van de introductie van de Arriva Flirt staat ook al weer haast een weekje online:

http://treinenweb.nl/review/75

Hierin nog meer foto's en achtergrondinformatie over de trein.

Binnenkort foto's van de nieuwe CAF-sprinter (mock-up) die ik hier ergens heb liggen ;)

[ Voor 16% gewijzigd door AW_Bos op 04-08-2016 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Wat een gave trein! Jammer dat ik zelden in Limburg kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Skyaero schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 10:47:
Wat een gave trein! Jammer dat ik zelden in Limburg kom.
Het is beter dan wat er nu rijdt met Veolia. Daar heb je serieus een krappe driezitsstoel, en is er een WiFi die indruist tegen netneutraliteit, en dus maar een bepaald aantal site toelaat.

Met de komst van Arriva wordt dat beter. Een deel van de Veolia-treinstellen wordt ook nog eens overgenomen door Arriva en tevens ook voorzien van een lichte revisie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Ik vraag me alleen af hoe lang die uitklapbare tafeltjes heel blijven. Maar misschien zijn ze in Limburg wat beschaafder dan in de randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Die tafeltjes lijken alleen in de eerste klasse te zitten. Over het algemeen zijn diegenen die daar legitiem aanwezig zijn wel wat beschaafder.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

En verder zijn die scharnieren best wel robuust. Ik wil niet zeggen dat ze niet kapot kunnen, maar ze kunnen wel tegen een stootje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AW_Bos schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 12:31:
En verder zijn die scharnieren best wel robuust. Ik wil niet zeggen dat ze niet kapot kunnen, maar ze kunnen wel tegen een stootje.
Dat mag ook wel als die scharnieren het minimaal 15 jaar uit moeten houden. :P Zelfs met normaal gebruik krijgen die scharnieren dan best wat te verduren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Skyaero schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 11:47:
Ik vraag me alleen af hoe lang die uitklapbare tafeltjes heel blijven. Maar misschien zijn ze in Limburg wat beschaafder dan in de randstad.
Zulke tafeltjes zitten ook in de Thalys en degene waar ik laatst in zat en die was volgens mij wel wat ouder dan 15 jaar :) *Kuch* roest op de deuren *kuch*

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Ik kom nogal eens een Thalys tegen tijdens een overstap op Schiphol of Rotterdam maar dat huidige materieel ziet er inderdaad wel aftands uit van buiten. Een likje verf zou ze goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bacchus schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 18:47:
Ik kom nogal eens een Thalys tegen tijdens een overstap op Schiphol of Rotterdam maar dat huidige materieel ziet er inderdaad wel aftands uit van buiten. Een likje verf zou ze goed doen.
Heb je het dan over het oude materiaal (PBA) of het nieuwe materiaal (PBKA)? Het oude materiaal begint wat aftands te worden inderdaad en is inmiddels wel toe aan een update/revisie, voor het nieuwe materiaal valt dat in mijn ogen wel mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
De PBKA's zijn maar twee jaar jonger dan de PBA's hoor. :)

Dat ze er een beetje afgetaaid uit zien is zeker waar. De treinen worden intensief gebruikt, onderhoud zal ook meer gericht zijn op ze rijdend houden en minder op de looks.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alex) schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 20:25:
De PBKA's zijn maar twee jaar jonger dan de PBA's hoor. :)

Dat ze er een beetje afgetaaid uit zien is zeker waar. De treinen worden intensief gebruikt, onderhoud zal ook meer gericht zijn op ze rijdend houden en minder op de looks.
Daar ben ik van op de hoogte maar toch vind ik de PBA's slechter lijken dan de PBKA's. Maar dat kan aan mij liggen hoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Volgens Wikipedia hebben de DB en de NS allebei 2 treinen van PBKA en heeft de NS 1 trein van het type PBA. Weegt dat niet onevenredig zwaar in onderhoudskosten vergeleken met de NMBS en SNCF die meer treinen onderhouden (en zelfs van het zelfde type)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onbekend schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 23:41:
Volgens Wikipedia hebben de DB en de NS allebei 2 treinen van PBKA en heeft de NS 1 trein van het type PBA. Weegt dat niet onevenredig zwaar in onderhoudskosten vergeleken met de NMBS en SNCF die meer treinen onderhouden (en zelfs van het zelfde type)?
Vermoedelijk krijgen NMBS en SNCF ook meer inkomsten uit Thalys? Dat lijkt mij het meest logische in elk geval. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Dit was naar Lille, dus een PBA :) Ook mijn eerste keer in een hogesnelheidstrein by the way (Op IC Direct na, maar die is op het toeslagvrije deel niet zo heel snel volgens mij) en het viel mij op hoe comfortabel hij nog was bij hogere snelheden. Je merkt er bijzonder weinig van eigenlijk. Ik weet ook niet hoe hard hij rijdt op dat traject, maar dat terzijde :+ Ik had me alleen wel iets meer voorgesteld bij die "champagnetrein". Zo extreem luxe was hij nu ook weer niet, al waren de stoelen echt heel fijn.

[ Voor 87% gewijzigd door Krentenbol op 06-08-2016 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Krentenbol schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 18:24:
Dit was naar Lille, dus een PBA :) Ook mijn eerste keer in een hogesnelheidstrein by the way (Op IC Direct na, maar die is op het toeslagvrije deel niet zo heel snel volgens mij) en het viel mij op hoe comfortabel hij nog was bij hogere snelheden. Je merkt er bijzonder weinig van eigenlijk. Ik weet ook niet hoe hard hij rijdt op dat traject, maar dat terzijde :+ Ik had me alleen wel iets meer voorgesteld bij die "champagnetrein". Zo extreem luxe was hij nu ook weer niet, al waren de stoelen echt heel fijn.
Op mijn GPS log tikte de Thalys tussen Schiphol en Rotterdam al even de 290 aan :). Van die snelheid merk je weinig. Bij die snelheid reed de Thalys erg soepel (net zoals een ICE 3, daar merk je ook weinig van de 300km/h tussen Frankfurt - Mannheim).

[ Voor 10% gewijzigd door ANdrode op 06-08-2016 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
De PBA's en PBKA's worden door elkaar ingezet. :)

De maximumsnelheid van een Thalys is 300 km/u en dat haalt hij ook echt wel. Tussen Barendrecht en Antwerpen houdt hij die snelheid zo'n 7 minuten vol voor hij alweer moet gaan afremmen. :P

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

De groeneharttunnel word ook met 300 bereden hoor.. :P Niet heel erg lang, maar toch. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

We zijn vertrokken op Amsterdam Centraal, dus dan hebben we die 300 wel gehaald in ieder geval :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Krentenbol schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 18:24:
Dit was naar Lille, dus een PBA :) Ook mijn eerste keer in een hogesnelheidstrein by the way (Op IC Direct na, maar die is op het toeslagvrije deel niet zo heel snel volgens mij)
Veel gevoel voor understatement daar: IC Direct rijdt met ICR, dat max 160 km/u mag. Het zou me verbazen als hij dat niet haalt tussen Barendrecht en Lage Zwaluwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Op de HSL wordt inderdaad gewoon het hele stuk 160 gereden met ICD. De Thalys rijdt zowel op Schiphol - Rotterdam als Rotterdam - Antwerpen 300 km/u, al is dat tussen Schiphol en Rotterdam beperkt door de korte afstand. Grofweg een stukje na de overloopwissels bij Hoogmade/Roelofarendsveen tikt de Thalys de 300 aan (dus kort voor de Groene Harttunnel) en vlak na de fasescheiding bij Bleiswijk wordt de vaart er al weer uit gehaald. Dat zijn misschien net een paar minuten dat ie echt 300 rijdt.

Edit: echter is de snelheid van Thalys vaak ook gelimiteerd door de snelheid van de ICd. Zodra die ook maar een paar minuten vertraging heeft, krijgt Thalys minder rijweg-autorisatie (een kortere MA/Movement Authority) en zal, door z'n enorme remweg, niet zo snel mogen als gebruikelijk.

[ Voor 22% gewijzigd door EDIT op 07-08-2016 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
EDIT schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 13:39:
Op de HSL wordt inderdaad gewoon het hele stuk 160 gereden met ICD. De Thalys rijdt zowel op Schiphol - Rotterdam als Rotterdam - Antwerpen 300 km/u, al is dat tussen Schiphol en Rotterdam beperkt door de korte afstand. Grofweg een stukje na de overloopwissels bij Hoogmade/Roelofarendsveen tikt de Thalys de 300 aan (dus kort voor de Groene Harttunnel) en vlak na de fasescheiding bij Bleiswijk wordt de vaart er al weer uit gehaald. Dat zijn misschien net een paar minuten dat ie echt 300 rijdt.
Mooi stukje achtergrond informatie :). En de Thalys is in de dienstregeling maar vier minuten sneller tussen Amsterdam Centraal - Rotterdam (als je dat zou boeken). Ik hoop dat daar nog wat ruimte in zit en dat de ICD met semi-HSL materiaal nog wat sneller is.

En hoe ziet de snelheid er als passagier uit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qFRqz26mfWYaSHTOrEtW8SH1/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
En zo beleefd de Machinist het.

[YouTube: https://youtu.be/qdDvpNS9xyE?t=26m30s]
Voor acceleratie naar 300 door Groene Hart tunnel ff doorscrollen naar 0:26:30 :P
Had het ingesteld maar Tweakers neemt het niet over....................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal het binnenkort ook maar eens beleven. :) 19 augustus Schiphol - Parijs en 22 augustus Parijs - Schiphol. /me heeft er zin in. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBugged
Ik was vandaag op Nijmegen (CS), maar zag ik daar nou nog Mat64 aan de kant staan of lijken ze daar alleen maar op? Ik dacht dat ze allemaal al naar de sloop waren en 2 voor museumdoeleinden weg waren. Waren iets van 3 treinen aan elkaar gekoppeld .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iBugged schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 18:24:
Ik was vandaag op Nijmegen (CS), maar zag ik daar nou nog Mat64 aan de kant staan of lijken ze daar alleen maar op? Ik dacht dat ze allemaal al naar de sloop waren en 2 voor museumdoeleinden weg waren. Waren iets van 3 treinen aan elkaar gekoppeld .
Er stond enkele weken geleden in elk geval nog mat 64 terzijde gesteld op Nijmegen CS. :Y Maar dat zal vermoedelijk snel richting sloop gaan denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBugged
Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 19:08:
[...]

Er stond enkele weken geleden in elk geval nog mat 64 terzijde gesteld op Nijmegen CS. :Y Maar dat zal vermoedelijk snel richting sloop gaan denk ik?
Er stonden nu 3 treinen, verstopt tussen DM90 van Syntus(dacht ik?) en 2 DDZ-treinen op de zijsporen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 20:55

Luke!

#Treinbaas
Dat zijn de drie stellen voor de afscheidsrit later dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Trainhunter2009 schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 16:11:

[video]
Voor acceleratie naar 300 door Groene Hart tunnel ff doorscrollen naar 0:26:30 :P
Gaaf! Ik heb me nooit gerealiseerd dat de groene-hart-tunnel een boortunnel met een scheidingswandje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Luke! schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 19:58:
Dat zijn de drie stellen voor de afscheidsrit later dit jaar.
Nope, dat zijn de stellen die in Amersfoort bij de loods staan. Ook staat het stel van het spoorwegmuseum in Eindhoven, het stel van de stichting mat64 op Zwolle rangeer.

In Nijmegen staan een stuk of tien sloopstellen, waarvan je er maar een paar ziet staan tussen het DM90 en DDM. Verder staan er sloopstellen in Maastricht, de ACT in de Houtrakpolder, de Zaanstraat en de Dijksgracht.

Het is nog steeds onduidelijk wanneer ze verder gaan met slopen.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 20:55

Luke!

#Treinbaas
Excuus, je hebt gelijk, de afscheidsstellen zijn weer weggehaald uit Nijmegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Trainhunter2009 schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 16:11:

[video]
Inderdaad leuk om te zien.

Waar zit rond 26m00 het bord dat de spanningswissel begint?
En zit er eigenlijk ook een beveiliging in het spoorwegnet dat als er tussen de twee punten stroom wordt afgenomen dat dan de spanning eraf word gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Dat zou Edit of Mambo No 5 kunnen bevestigen.
Als het goed is daar waar het venstertje in beeld komt.
Maar het zou ook zomaar een signaal in ETCS kunnen zijn en dus zichtbaar op de stuurtafel.
Ik heb geen rijbevoegdheid en kan het je niet aangeven.
Je ziet wel het bord pantograaf neer, daarna begint de spanningssluis.
Die beveiliging is de spanningssluis, een stuk bovenleiding van ongeveer 400 meter die spanningsloos is, maar wel geschakeld kan worden in beide spanningen om een trein die strand daar weg te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:01
Trainhunter2009 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 08:19:
Maar het zou ook zomaar een signaal in ETCS kunnen zijn en dus zichtbaar op de stuurtafel.
Die beveiliging is de spanningssluis, een stuk bovenleiding van ongeveer 400 meter die spanningsloos is, maar wel geschakeld kan worden in beide spanningen om een trein die strand daar weg te krijgen.
Ah kijk dat was ook mijn vraag. Ik had een stukje zonder bovenleiding verwacht, maar de uitleg is wel logisch. Schakelt hij ook een andere panto op?

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

mambo No5 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:12:
http://gizmodo.com/china-...straddling-bus-1784724612

[afbeelding]

Gekke jongens, die Chinezen.. 7(8)7 De term "bus" is ook wat krom; 't ding loopt volgens mij op een aantal rails en heeft dus meer weg van een tram dan van een bus. :P
Het hele project schijnt meer een crowdfunding oplichting te zijn. Het bedrijf wat het project gestart heeft en de crowdfunding opgezet heeft zei dat de (lokale) overheden meededen. Geen enkele overheidsinstantie was bekend met dit project en heeft ook nooit toestemming gegeven.

Daarbij zou het ook nooit gaan lukken omdat de CRRC vrijwel een monopolie heeft op rolling stock in China.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDIT
Je ziet op de DMI (Driver Machine Interface, het beeldscherm in de cabine voor het ETCS systeem in de trein) dat de stroomafnemers omlaag moeten. Doe je dit niet, dan doet de trein of loc dat zelf.
Je rolt dan door inderdaad een spanningsloos gedeelte, waar wel gewoon bovenleiding aanwezig is. Dit gedeelte kan 'er bij geschakeld worden', dus als je te weinig vaart hebt of onverhoopt stil komt te staan, dan kan je vragen of er op dat stuk spanning gezet kan worden. Dit kan 1,5 kV = zijn aan de kant van het normale net, of 25 kV ~ aan de kant van de HSL.
Dan volgt de echte spanningssluis: dit is een stuk van 10 meter permanent geaarde bovenleiding. Hier kan geen spanning op gezet worden, dus krijg je het voor elkaar om met een loc precies daar tot stilstand te komen, dan is het over, tenzij je nog een tweede loc hebt (zoals Thalys of met de AmRo shuttle met twee Traxx-locs). Naast dit stuk staat ook het omschakelbord voor de bovenleidingspanning (om 26:29 op het eerder genoemde filmpje).
Daarna volgt dus opnieuw een schakelbaar, maar standaard spanningsloos stuk bovenleiding. Na dat stuk geeft de trein weer aan dat de stroomafnemers weer omhoog mogen (en uiteraard staan er ook borden langs de baan).
Dat is de hele spanningssluis, dus zo heel 'spannend' is het niet :+

Edit: vraag over de stroomafnemer over het hoofd gezien:
Ja, er gaat ook een andere stroomafnemer omhoog op de Traxx. We hebben vier stroomafnemers: 1 is voor 25 kV in Nederland en 15 kV in Duitsland en Oostenrijk, 2 en 3 zijn voor 1,5 kV en 3 kV in Nederland en België, en nummer 4 is de vreemde eend, die is speciaal voor 25 kV in België en is 50 centimeter smaller dan de andere 25 kV stroomafnemer. Normaal gebruiken wij dus enkel nummers 1, 2 en 3. Nummer 4 wordt in Nederland alleen in noodgevallen gebruikt om bijvoorbeeld de HSL af te kunnen komen bij problemen met stroomafnemer 1. Hiervoor gelden weer allerlei voorwaarden en mag er bijvoorbeeld slechts 100 km/u mee gereden worden op de HSL.
De keuze van de stroomafnemer doet het systeem, maar ik moet wel het land kiezen en de bovenleidingspanning. Dus ik kies NL 25 kV en de loc zal stroomafnemer 1 omhoog zetten.
Kies ik NL 1,5 kV, dan zal stroomafnemer 2 of 3 opgezet worden, maar daarbij gaat in principe de achterste in rijrichting omhoog, behalve bij multiple rijden zoals de AmRo sandwichstammen. Daar is altijd de voorste stroomafnemer van de voorste loc en de achterste stroomafnemer van de achterste loc het haasje onder 1,5 en 3 kV.
Uiteraard is handmatig kiezen ook gewoon mogelijk.
Maak ik per ongeluk de verkeerde keuze: geen probleem gelukkig, de Traxx zal even aan de bovenleidingspanning snuffelen en daarna concluderen dat het niet de juiste spanning is, waarna de loc gewoon de stroomafnemer weer naar beneden doet en je een melding geeft dat je toch echt nog even moet kijken naar de juiste netkeuze.
Handig hoor, die computers van tegenwoordig :P

[ Voor 39% gewijzigd door EDIT op 08-08-2016 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Dank voor de bijval, zo hou ik ook mijn kennis op peil ;) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:58

MBV

EDIT schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 09:20:
Maak ik per ongeluk de verkeerde keuze: geen probleem gelukkig, de Traxx zal even aan de bovenleidingspanning snuffelen en daarna concluderen dat het niet de juiste spanning is, waarna de loc gewoon de stroomafnemer weer naar beneden doet en je een melding geeft dat je toch echt nog even moet kijken naar de juiste netkeuze.
Geen rook- en geluidseffecten? Jammer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Trainhunter2009 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 08:19:
Na de uitleg van @EDIT denk ik dat die 400 meter de hele spanningssluis is? Want 800 meter spanningssluis lijkt mij best veel. Klopt dit:
code:
1
2
|----------------------------------------| |--------------| |----------------------------------------|
         ~200 meter schakelbaar              10 m geaard               ~200 meter schakelbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Niet online
ANdrode schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 11:47:
[...]

Na de uitleg van @EDIT denk ik dat die 400 meter de hele spanningssluis is? Want 800 meter spanningssluis lijkt mij best veel. Klopt dit:
code:
1
2
|----------------------------------------| |--------------| |----------------------------------------|
         ~200 meter schakelbaar              10 m geaard               ~200 meter schakelbaar
In de video kost het ongeveer een minuut om door de sluis te komen, terwijl de trein met ~120km/h doorrolt, dus ~1km totale lengte.
Pagina: 1 ... 81 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.