Je ziet op de DMI (Driver Machine Interface, het beeldscherm in de cabine voor het ETCS systeem in de trein) dat de stroomafnemers omlaag moeten. Doe je dit niet, dan doet de trein of loc dat zelf.
Je rolt dan door inderdaad een spanningsloos gedeelte, waar wel gewoon bovenleiding aanwezig is. Dit gedeelte kan 'er bij geschakeld worden', dus als je te weinig vaart hebt of onverhoopt stil komt te staan, dan kan je vragen of er op dat stuk spanning gezet kan worden. Dit kan 1,5 kV = zijn aan de kant van het normale net, of 25 kV ~ aan de kant van de HSL.
Dan volgt de echte spanningssluis: dit is een stuk van 10 meter permanent geaarde bovenleiding. Hier kan geen spanning op gezet worden, dus krijg je het voor elkaar om met een loc precies daar tot stilstand te komen, dan is het over, tenzij je nog een tweede loc hebt (zoals Thalys of met de AmRo shuttle met twee Traxx-locs). Naast dit stuk staat ook het omschakelbord voor de bovenleidingspanning (om 26:29 op het eerder genoemde filmpje).
Daarna volgt dus opnieuw een schakelbaar, maar standaard spanningsloos stuk bovenleiding. Na dat stuk geeft de trein weer aan dat de stroomafnemers weer omhoog mogen (en uiteraard staan er ook borden langs de baan).
Dat is de hele spanningssluis, dus zo heel 'spannend' is het niet
Edit: vraag over de stroomafnemer over het hoofd gezien:
Ja, er gaat ook een andere stroomafnemer omhoog op de Traxx. We hebben vier stroomafnemers: 1 is voor 25 kV in Nederland en 15 kV in Duitsland en Oostenrijk, 2 en 3 zijn voor 1,5 kV en 3 kV in Nederland en België, en nummer 4 is de vreemde eend, die is speciaal voor 25 kV in België en is 50 centimeter smaller dan de andere 25 kV stroomafnemer. Normaal gebruiken wij dus enkel nummers 1, 2 en 3. Nummer 4 wordt in Nederland alleen in noodgevallen gebruikt om bijvoorbeeld de HSL af te kunnen komen bij problemen met stroomafnemer 1. Hiervoor gelden weer allerlei voorwaarden en mag er bijvoorbeeld slechts 100 km/u mee gereden worden op de HSL.
De keuze van de stroomafnemer doet het systeem, maar ik moet wel het land kiezen en de bovenleidingspanning. Dus ik kies NL 25 kV en de loc zal stroomafnemer 1 omhoog zetten.
Kies ik NL 1,5 kV, dan zal stroomafnemer 2 of 3 opgezet worden, maar daarbij gaat in principe de achterste in rijrichting omhoog, behalve bij multiple rijden zoals de AmRo sandwichstammen. Daar is altijd de voorste stroomafnemer van de voorste loc en de achterste stroomafnemer van de achterste loc het haasje onder 1,5 en 3 kV.
Uiteraard is handmatig kiezen ook gewoon mogelijk.
Maak ik per ongeluk de verkeerde keuze: geen probleem gelukkig, de Traxx zal even aan de bovenleidingspanning snuffelen en daarna concluderen dat het niet de juiste spanning is, waarna de loc gewoon de stroomafnemer weer naar beneden doet en je een melding geeft dat je toch echt nog even moet kijken naar de juiste netkeuze.
Handig hoor, die computers van tegenwoordig
[
Voor 39% gewijzigd door
EDIT op 08-08-2016 09:49
]