Het grote spoorwegentopic deel 22 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 103 Laatste
Acties:
  • 533.666 views

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:02
Voor zover ik weet is die splitsingseis alweer een tijd terug vervallen. DB heeft ook met een enkel ICE3M treinstel door de kanaaltunnel gereden, toen ze nog plannen hadden om hun diensten naar Londen uit te breiden.
Dit zijn simpelweg twee Velaro D treinstellen die aan elkaar geplakt zijn, maar waarvan de cabines tussen de treinstellen weggelaten zijn. Vandaar ook de belachelijke hoeveelheid stroomafnemers.
Ze hebben een automatische koppeling voorop en achterop zitten, in het geval dat er een treinstel afgesleept moet worden, maar in normale dienst is het niet mogelijk om met twee (dus feitelijk vier) treinstellen te rijden.
Ik geloof dat de twee helften technisch gezien kopieën van elkaar zijn en wellicht los kunnen rijden, maar dat is, wat ik heb begrepen, niet de bedoeling. Hooguit als de stellen onderhoud nodig hebben om ze een paar meter te verplaatsen.

Edit: aangezien het twee treinen zijn: ook op de HSL zullen twee stroomafnemers omhoog staan, net als bij Thalys als deze met twee treinstellen rijdt.

Edit 2: in Nederland rijdt 'ie onder 1,5 KV trouwens met 4 stroomafnemers omhoog, net als ICE en Thalys als deze met twee treinstellen rijden.

[ Voor 15% gewijzigd door EDIT op 29-04-2016 12:31 ]

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:32
Eigenlijk zijn het dan gewoon 8 treinstellen van 2 bakken elk die in treinschakeling rijden :P (okee zo simpel zal het niet zijn)

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:46

DDX

Zag de eurostar vanmorgen op de dijksgracht staan.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Vinnienerd schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 12:33:
Eigenlijk zijn het dan gewoon 8 treinstellen van 2 bakken elk die in treinschakeling rijden :P (okee zo simpel zal het niet zijn)
Nee, het zijn 2 treinstellen van 8 bakken die in treinschakeling rijden. Zo simpel is het wel ;)

Signatures zijn voor boomers.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:56
Maardiweb schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 12:19:
Ah kijk dat verklaart een hoop. Hij kan dus waarschijnlijk ook op meerdere plekken gesplitst worden, hence the grote hoeveelheid stroomafnemers. Moet zo'n trein voor HSL bedrijf ook meerdere stroomafnemers op hebben staan?
Hij kan (voor zover ik weet) alleen precies in het midden worden gesplitst. Dat betekent dat elk half treinstel 4 pantografen heeft. Die heb je al nodig met de verschillende voltages omdat deze trein in principe geschikt is voor Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en natuurlijk Groot-Brittannië.

Doorgaans hebben deze treinen inderdaad 2 pantografen op staan, maar bijvoorbeeld een Thalys heeft dat ook.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12 21:27
Een losse TGV rijdt op een HSL met één stroomafnemer, de achterste. Over het dak van de trein loopt een hoogspanningskabel die de voorste motrice van stroom voorziet.

Dit is een ontwerpkeuze van Alstom, men was bang dat de rijdraad te veel zou gaan stuiteren wanneer er een trein met 300 km/u onderdoor rijdt, als er met twee stroomafnemers op zou worden gereden zou de achterste stroomafnemer beschadigd kunnen worden.

We are shaping the future

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-12 09:50
Wordt bij een grensovergang dan van panto gewisseld? En doet een TRAXX dat bijvoorbeeld dan ook als hij door de spanningssluis gaat? Interessant allemaal, ik leer veel vandaag :)

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12 21:27
Dat verschilt van model tot model. Als een trein van Essen naar Roosendaal kan het zijn dat hij een andere stroomafnemer gebruikt, maar dat hoeft niet. Een Traxx heeft één stroomafnemer die zowel voor 1,5 kV = als 3 kV = gebruikt wordt.

Ook voor 15 kV ~ en 25 kV ~ wordt dezelfde stroomafnemer gebruikt, behalve als het een Traxx is die ook naar Zwitserland moet rijden. Dan moet er gewisseld worden, omdat de Zwitserse spoorwegen een iets smallere stroomafnemer gebruiken dan de Duitse.

Bij het rijden door een spanningssluis laat men de stroomafnemer inderdaad zakken, wanneer de trein er helemaal doorheen is gaat de andere stroomafnemer omhoog. Soms moet dat wel, omdat er fysiek een stukje draad ontbreekt zoals bij Roosendaal:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hTHXaeO.jpg

We are shaping the future

• Vinnienerd
Maar dat zou niet hoeven als de onderbreking geleidelijk is, dwz een vast stuk bovenleiding wat geleidelijk aan omhoog loopt.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Nederlandse treinen hebben een maximaalbeveiliging voor de stroomafnemer, Belgische niet. Het is wel eens voorgekomen dat een 25.5 zijn panto stukreed op een bovenleidingloze brug.

• Vinnienerd
Waarom niet, vraag ik me dan af :F

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:48
Die Velaro E320 heeft gewoon 16MW vermogen, onder DC 8,6MW :o Wat meer is dan 5500A, kunnen Nederlandse onderstations dat tegenwoordig wel leveren? Het was toch max 4000A?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Dat die trein dat maximaal kan afnemen wil niet zeggen dat hij het ook gaat doen. Dat kan best een van de eisen zijn voor het afgeven van een toelating: als ATB actief dan maximaal 4000A stroomafname.

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-12 14:04
Als ik ervan uit mag gaan dat die 8,6 MW onder de Belgische 3,0 kV (als ik het goed begrijp in de praktijk 3,3 kV) geleverd wordt, dan moet de stroom 2,6 kA zijn. In NL zou het (1,5 kV, in de praktijk 1,8 kV) 4,8 kA zijn.
marcop23 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 15:27:
Die Velaro E320 heeft gewoon 16MW vermogen, onder DC 8,6MW :o Wat meer is dan 5500A, kunnen Nederlandse onderstations dat tegenwoordig wel leveren? Het was toch max 4000A?
4000A minimaal en er zijn baanvakken met 8000A.
Bacchus schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 15:51:
Als ik ervan uit mag gaan dat die 8,6 MW onder de Belgische 3,0 kV (als ik het goed begrijp in de praktijk 3,3 kV) geleverd wordt, dan moet de stroom 2,6 kA zijn. In NL zou het (1,5 kV, in de praktijk 1,8 kV) 4,8 kA zijn.
Die 1800V is nodig om in het midden van de sectie 1500V over te houden.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Verwijderd

Vandaag de nieuwe sprinters gespot in Zwolle, nog niet in de dienstregeling maar op het rangeerterrein aldaar, zien er mooi uit. :Y had natuurlijk al plaatjes gezien maar IRL kunnen dingen toch anders op je over komen dan op foto's.

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-12 15:24
EDIT schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 21:26:
Niet? Via Wikipedia:

Interieur oud 2e klas :
[afbeelding]

Nieuw (inmiddels ook alweer 10 jaar oud):
[afbeelding]

Zie Wikipedia: Intercitymaterieel
Overigens heb ik er nu zelf ook in gezeten
Maar begreep uit de pagina's die ik las dat ze de kop eraf gehaald zouden hebben.
Dus ik had even zoiets van huh ;?.

Maar nu snap ik het dat de kop er niet af is, maar dat je niet meer door kan lopen zoals het vroeger wel kon :P

2250 WP Zuid PVoutput

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
MdO82 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 17:03:
[...]

Overigens heb ik er nu zelf ook in gezeten
Maar begreep uit de pagina's die ik las dat ze de kop eraf gehaald zouden hebben.
Dus ik had even zoiets van huh ;?.
Dat was de doorloopkop, waardoor je tijdens het rijden tussen twee treinstellen kon lopen.

Dit ding dus:

Afbeeldingslocatie: https://geertsweblog.files.wordpress.com/2015/02/doorloopkop.jpg

Die is er dus uitgehaald. Niet de kop van de machinistencabine uiteraard ;)

Die kop was ooit bedoeld voor de boord-catering. Nadat die was afgeschaft was de kop daarmee haar primaire functie dus ook kwijtgeraakt. Koppel daatbij dat hij nogal onderhoudsgevoelig was, en ook nogal storingsgevoelig (zorgde voor veel vertraging van treinen etc), en het lot van die doorloop was bezegeld :)

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

wildhagen schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 17:10:
[...]

Dat was de doorloopkop, waardoor je tijdens het rijden tussen twee treinstellen kon lopen.

Dit ding dus:

[afbeelding]

Die is er dus uitgehaald. Niet de kop van de machinistencabine uiteraard ;)

Die kop was ooit bedoeld voor de boord-catering. Nadat die was afgeschaft was de kop daarmee haar primaire functie dus ook kwijtgeraakt. Koppel daatbij dat hij nogal onderhoudsgevoelig was, en ook nogal storingsgevoelig (zorgde voor veel vertraging van treinen etc), en het lot van die doorloop was bezegeld :)
Echter is de catering nu op langere trajecten weer terug, willen ze nu op nieuw te bestellen of renoveren treinen ook weer een dergelijk systeem inbouwen? :?

• wildhagen
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 17:39:
[...]

Echter is de catering nu op langere trajecten weer terug, willen ze nu op nieuw te bestellen of renoveren treinen ook weer een dergelijk systeem inbouwen? :?
Dat lijkt me niet, aangezien het eerste ICM binnen (relatief) niet al te lange tijd begint aan de afvoer richting slopershamer, denk ik dat je er wel vanuit kunt gaan dat er geen grote investering in ICM meer gedaan wordt, anders dan wat nodig is om ze nog een poosje op de baan te houden ;)

Daanraast, zoals gezrgd gaf het al heel veel vertragingen ivm de storingsgevoeligheid. Aangezien dat slecht is voor de punctualiteits-cijfers, en aangezien de NS daar boetes voor krijgt, is dat nog een extra reden om het niet opnieuw te gaan invoeren.

Virussen? Scan ze hier!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Het valt me op dat de intercitydienst Den Haag - Venlo de laatste tijd uitsluitend met ICM's wordt gereden, vorig jaar reden er ook nog DDZ's en sporadisch een VIRM. Iemand enig idee wat hiervoor de reden is?
Ik vond de DDZ altijd een heerlijke trein voor een lange reis. De sfeer in de ICM's vind ik om de een of andere reden onprettig.

• Vinnienerd
Er zijn mensen die nooit door die kop gelopen hebben, en mensen die dat wél gedaan hebben. Ik ben één van die laatste :)F

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-12 17:13

mambo No5

Bad Apple?

Idem! Regelmatig gedaan op weg naar m'n opa en oma in Steenwijk. Good times. :)F * mambo No5 voelt zich nu erg oud.

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• EDIT
Die kop was dramatisch qua betrouwbaarheid. In theorie zou die doorloopkop automatisch moeten aankoppelen, maar in de praktijk mocht je dat ding handmatig proberen aan te koppelen, en dan maar hopen dat het lukte.
Daarom is toen bij de revisie besloten om de doorloopfunctie er uit te halen.

• wildhagen
  • Niet online
Zit het machinewerk van die kop eigenlijk nog wel in het treinstel, of is dat er ook helemaal uitgehaald?

Virussen? Scan ze hier!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vinnienerd schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 18:11:
Er zijn mensen die nooit door die kop gelopen hebben, en mensen die dat wél gedaan hebben. Ik ben één van die laatste :)F
* Raven ook :)

* Raven zat soms in het verkeerde treinstel :P
Dan is het handig als je voor het afkoppelen even snel naar het juiste treinstel kan lopen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• EDIT
wildhagen schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 18:21:
Zit het machinewerk van die kop eigenlijk nog wel in het treinstel, of is dat er ook helemaal uitgehaald?
Nee, dat is er helemaal uitgehaald. Als je nu de deur naar de kop opent kijk je tegen de beplating aan.

• wildhagen
  • Niet online
EDIT schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 18:28:
[...]

Nee, dat is er helemaal uitgehaald. Als je nu de deur naar de kop opent kijk je tegen de beplating aan.
Ah, ok, dat was me niet helemaal duidelijk :)

Toch was het wel een mooi gezicht altijd, dat gekoppel:

Sowieso blijft koppelen, ook zonder deur, toch wel een beetje tricky blijkbaar, wat de 4231 en 4084 graag laten zien:

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

wildhagen schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 17:44:
[...]

Dat lijkt me niet, aangezien het eerste ICM binnen (relatief) niet al te lange tijd begint aan de afvoer richting slopershamer, denk ik dat je er wel vanuit kunt gaan dat er geen grote investering in ICM meer gedaan wordt, anders dan wat nodig is om ze nog een poosje op de baan te houden ;)

Daanraast, zoals gezrgd gaf het al heel veel vertragingen ivm de storingsgevoeligheid. Aangezien dat slecht is voor de punctualiteits-cijfers, en aangezien de NS daar boetes voor krijgt, is dat nog een extra reden om het niet opnieuw te gaan invoeren.
Ik bedoelde niet perse voor ICMm maar voor nieuwe of gerenoveerde treinen in het algemeen. :P maar verder heb je inderdaad een goed punt. :Y

• wildhagen
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 18:42:
[...]

Ik bedoelde niet perse voor ICMm maar voor nieuwe of gerenoveerde treinen in het algemeen. :P
Dan nog lijkt het me uiterst onwaarschijnlijk... hoe zie jij zo'n kop bijvoorbeeld ingebouwd worden in een VIRM, DDZ, SLT, SNG of Flirt? En in ICNG zal het ook niet zitten (geen eis).

Dat lijkt me technisch haast onmogelijk om het daarop in te bouwen, dat zou neerkomen op een compleet re-design van je treinstel.

En dan laat ik de bezwaren van storingsgevoeligheid, en daarmee risico voor punctualiteit (en daarmee kans op boetes van de overheid), nog even buiten beschouweing.

Nee, een doorloopkop lijkt me een beetje verleden tijd wat we nooit meer terug gaan zien, gezien de slechte ervaringen ermee uit het verleden.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

wildhagen schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 18:45:
[...]

Dan nog lijkt het me uiterst onwaarschijnlijk... hoe zie jij zo'n kop bijvoorbeeld ingebouwd worden in een VIRM, DDZ, SLT, SNG of Flirt? En in ICNG zal het ook niet zitten (geen eis).

Dat lijkt me technisch haast onmogelijk om het daarop in te bouwen, dat zou neerkomen op een compleet re-design van je treinstel.

En dan laat ik de bezwaren van storingsgevoeligheid, en daarmee risico voor punctualiteit (en daarmee kans op boetes van de overheid), nog even buiten beschouweing.

Nee, een doorloopkop lijkt me een beetje verleden tijd wat we nooit meer terug gaan zien, gezien de slechte ervaringen ermee uit het verleden.
In al het sprinter materiaal is het sowieso niet nodig natuurlijk omdat daar, afaik, geen catering in aanwezig is. Maar zoals ik al zei in mijn te langzame ninja Edit, verder heb je inderdaad een goed punt. :Y also, liever VIRM afvoeren dan ICMm, maar dat is een hele andere discussie die toch niet realistisch is. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2016 18:50 ]

• wildhagen
  • Niet online
Je kan ook railcatering doen met van die draagconstructies over je schouders:

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/upb1HcREzwA/maxresdefault.jpg

Afbeeldingslocatie: http://1.static.upcoming.nl/static/images/acf602dc81_1448033712_Die-gekke-railcatering-komt-weer-eens-langs__list-noup.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

wildhagen schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 18:54:
Je kan ook railcatering doen door van die draagconstructies over je schouders:

[afbeelding]

[afbeelding]
Die bedoelde ik ook, is er nog een andere vorm van catering dan momenteel? :? Maar, nogmaals afaik, dat komt toch niet in sprinters? Ik heb het nog nooit gezien in elk geval noch heb ik er ooit iets van gehoord, voor zover ik weet komen die alleen in IC treinen.

• wildhagen
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 18:56:
[...]

Die bedoelde ik ook, is er nog een andere vorm van catering dan momenteel? :?
Nu niet (afaik), maar vroeger had je van die karretjes (de Railtender).. dáár was die doorloopkop voor bedoeld ;)

Afbeeldingslocatie: http://fotoalbum.claij.nl/OpBezoekbijRiekjeBuivenga/deoudeversievanderailtenderakaminibar.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.tweedehands.nl/f/normal/198500315-that-s-jazz-reclame-cd-rail-tender-cd-1990-als-nieuw.jpg

Afbeeldingslocatie: http://neon.pictura-hosting.nl/sfa/sfa_mrx_bld/thumbs/500x500/upload/upload_897/SFA003010714.jpg

De treinen hadden toen ook een klein keukentje:

Afbeeldingslocatie: http://neon.pictura-hosting.nl/sfa/sfa_mrx_bld/thumbs/500x500/upload/upload_897/SFA003010716.jpg

Virussen? Scan ze hier!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Forbidden

You don't have permission to access /OpBezoekbijRiekjeBuivenga/deoudeversievanderailtenderakaminibar.jpg on this server.

Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• marcop23
wildhagen schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 18:30:
[...]

Sowieso blijft koppelen, ook zonder deur, toch wel een beetje tricky blijkbaar, wat de 4231 en 4084 graag laten zien:

[video]
Mogen machinisten dat zelf eigenlijk? Als het aankoppelen niet lukt, en ze zien zelf, aah, er zit ijs op de koppeling. Mogen ze zelf het spoor op, tussen beide treinen, om dat er even af te halen?
marcop23 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 20:51:
[...]

Mogen machinisten dat zelf eigenlijk? Als het aankoppelen niet lukt, en ze zien zelf, aah, er zit ijs op de koppeling. Mogen ze zelf het spoor op, tussen beide treinen, om dat er even af te halen?
ja :)

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:07

Fiber

Beaches are for storming.

gop1 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 17:55:
Het valt me op dat de intercitydienst Den Haag - Venlo de laatste tijd uitsluitend met ICM's wordt gereden, vorig jaar reden er ook nog DDZ's en sporadisch een VIRM. Iemand enig idee wat hiervoor de reden is?
Ik vond de DDZ altijd een heerlijke trein voor een lange reis. De sfeer in de ICM's vind ik om de een of andere reden onprettig.
Ik heb het precies andersom. Ik zit graag in een VIRM of ICM en liever niet in een DDZ. Sprinters zijn prima voor korte stukjes als het echt nodig is.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Maasluip schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 07:43:
Gaat het toch nog uitkomen? Eurostar die eerder highspeed treindiensten over de HSL gaat uitvoeren dan HSA/NS?
Prutsers. Ongelofelijke prutsers.
Volgens mij voert NS via de Thalys ook hogesnelheidsdiensten uit.

Het grote adblocking topic

Verwijderd

Fiber schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 21:45:
[...]

Ik heb het precies andersom. Ik zit graag in een VIRM of ICM en liever niet in een DDZ. Sprinters zijn prima voor korte stukjes als het echt nodig is.
Ik snap niet dat mensen graag in een VIRM zitten. :X ICMm vind ik persoonlijk toch het prettigste van het huidige Nederlandse materiaal, en daarna inderdaad DDZ, maar VIRM? Wat een rot dingen. :X wiegen als een gek, veel teveel vierzits wat in de spits een stuk minder beenruimte oplevert dan de meerderheid tweezits zoals in bijvoorbeeld ICMm en DDZ, stoelen zitten totaal niet, vind ze gewoon zeer weinig comfort bieden. Wat vind jij eigenlijk prettig aan VIRM als ik vragen mag?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 00:26:
[...]

Ik snap niet dat mensen graag in een VIRM zitten. :X ICMm vind ik persoonlijk toch het prettigste van het huidige Nederlandse materiaal, en daarna inderdaad DDZ, maar VIRM? Wat een rot dingen. :X wiegen als een gek, veel teveel vierzits wat in de spits een stuk minder beenruimte oplevert dan de meerderheid tweezits zoals in bijvoorbeeld ICMm en DDZ, stoelen zitten totaal niet, vind ze gewoon zeer weinig comfort bieden. Wat vind jij eigenlijk prettig aan VIRM als ik vragen mag?
Alles. Lekker stil, goede airco, wiegen lekker, veel vierzits, stoelen zitten best prima (hoewel die in de VIRM IV wat zachter hadden mogen zijn).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:44

F.West98

Alweer 16 jaar hier

CyBeR schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 00:42:
[...]

Alles. Lekker stil, goede airco, wiegen lekker, veel vierzits, stoelen zitten best prima (hoewel die in de VIRM IV wat zachter hadden mogen zijn).
Nouja wat bij jou voordelen zijn; zijn voor mij iig nadelen :P Met die vierzits kan je niet fatsoenlijk op je laptop ergens werken, stoelen glij je snel af omdat ze aan voor- en achterkant af lijken te lopen ofzo. Als je dan ergens met een tafeltje zit zijn die veel te smal en wiebelig waardoor je je laptop er niet fatsoenlijk op kwijt kan. Prullenbakjes vrij klein, enz.

:P

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Tsja ik zit 't liefst in ICRm maar dat rijdt niet meer op de trajecten waarop ik reis (wat er sinds in in Asd woon ook wat minder zijn, toegegeven) maar VIRM wat 't in plaats daarvan meestal wordt, is voor mij ook dikke prima hoor. En ik zit dus juist graag op vierzitsplekken vanwege de extra ruimte als er niemand tegenover je zit. Nadelig in de spits als 't hele ding vol zit idd maar de spits vermijd ik sowieso al, niet in de minste plaats omdat de ochtendspits het ergst is en omdat ik nog een VDU heb.

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-12 16:21
wildhagen schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 18:45:
Terwijl het op zich wel kan werken, dir soort treinen rijden overal ter wereld zonder grote problemen rond.
https://en.wikipedia.org/wiki/File:DSB_IC3_Fred.JPG
https://en.wikipedia.org/wiki/File:IC-3-coupled.jpg

Wikipedia: British Rail Class 155

Maar ja,ze zien er wel afschuwelijk lelijk uit.

• wildhagen
  • Niet online
Ja, maar dat is een iets andere type van doorloopkop, die min of meer permanent zo zitten. Bij ICM zat hij dus helemaal ingeklapt.

En idd, die dingen vind ik echt afschuwelijk lelijk,.

Een doorloopkop die meer op ICM lijkt vind je bijvoorbeeld in Japan, in de 285 Series treinstellen:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/39/JRW_Series_285_Sunrise_Seto.jpg/1280px-JRW_Series_285_Sunrise_Seto.jpg

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/42/Jr_285_undocking_Okayama_20130331.jpg/1280px-Jr_285_undocking_Okayama_20130331.jpg

En ik had ook niet gezegd dat het principe van de doorloopkop slecht was (dat is het uiteraard niet), maar de uitvoering die in de ICM zat was gewoon op zijn best gezegd matig te noemen.

Virussen? Scan ze hier!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:12

vooghel

Cunning linguist

Vinnienerd schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 18:11:
En als er een klasgenootje achter je liep dat het best eng vond om door die kop te lopen, even halverwege stilstaan >:).

Nederlands is makkelijker als je denkt.

• Fiber

Fiber

CyBeR schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 00:42:
[...]

Dat. En ze hebben over het algemeen lekker veel zitplaatsen zodat ik bijna altijd wel een goed plekje kan vinden. En de laptop laat ik lekker thuis, ik heb genoeg aan mijn mobiel en een krantje. Of gewoon lekker ouderwets naar buiten kijken en/of met medepassagiers communiceren.

En ja, ik prefereer over het algemeen ook het geroezemoes van een gewone coupé in plaats van de gespannen en gedwongen stilte in zo'n irritante stilte coupé. En buiten de spits, als er ruimte genoeg is, zit ik zelfs liever in de tweede klas dan in de eerste klas. Liever tussen 'gewone' mensen dan tussen die 'omhooggevallen' types in de eerste klas. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:56
Fiber schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 10:55:
En ja, ik prefereer over het algemeen ook het geroezemoes van een gewone coupé in plaats van de gespannen en gedwongen stilte in zo'n irritante stilte coupé.
Ik erger me meer aan het feit dat mensen niet stil zijn in de stiltecoupé dan aan het geluid zelf. Beste is dan inderdaad gewoon normale coupé kiezen.

Maar ik moet zeggen dat ik tegenwoordig wat vaker in stiltezones reis en dan vooral de werkcoupés in ICMm en dat blijft dan meestal wel stil. Als er toch gesproken wordt, spreek ik daar altijd mensen op aan, zelfs als het in de andere zespersoonscoupé ernaast is (want veel mensen denken: nu zitten wij hier en dus is het onze coupé, maar dat glazen scheidingswandje houdt amper geluid tegen).

Van de week ook weer zo'n oude man die al bellend binnenkwam en in het hokje naast mij ging zitten... dus ik erheen, zegt die man "ja maar ik word gebeld door het ziekenhuis". Dus maar gezegd dat hij dan toch maar ergens anders gaat zitten. In alle consternatie had hij wel per ongeluk zijn gesprek weggedrukt op z'n mobiel: een goede straf dus :p.

Verwijderd

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
SRich schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 00:04:
[...]

Volgens mij voert NS via de Thalys ook hogesnelheidsdiensten uit.
NS is slechts een strategische partner in Thalys en heeft er geen eigendom in (ook niet via een dochter). Het "strategische" aan het partnerschap is dat Thalys hierdoor in Nederland ongetwijfeld minder problemen heeft met het rijden van treinen als zouden ze de NS niet in dit partnerschap hebben (denk aan de NS die zich inschikt bij treinpaden voor Thalys).
Thalys moet de NS op de een of andere manier in de tang hebben dat de NS zo welwillend jegens Thalys is en niet de middelvinger geeft en met Thalys harde concurrentie aangaat. Wat het precies is is giswerk, maar het kan best zijn dat de NMBS dreigt de NS helemaal dwars te zitten met de IC Brussel als de NS niet zo welwillend is.
Want dat de NMBS een beter pokerspeler is dan de NS dat is wel duidelijk.

Nu is de vraag... wat is het rustigste station van Nederland?

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

ArcticWolf schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 16:08:
[...]

Enschede Eschmarke volgens mij.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• wildhagen
  • Niet online
ArcticWolf schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 16:08:
[...]

Als ik dit lijstje zie (gaat wel maar tot 2014) denk ik dat Eijsden het rustigste station is, met dagelijks maar 203 reizgers gemiddeld.

Hoek van Holland Strand (388 reizigers), Arnemuiden (420 reizigers), Rilland-Bath (429) en Oosterbeek (455) zijn ook niet echt hotspots te noemen....

Edit: dit zijn dan wel enkel de NS-stations zie ik net :)

[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 30-04-2016 16:23 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Enschede Eschmarke is de rustigste, maar is geen station van de NS, wel in Nederland.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

wildhagen schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 16:19:
[...]

Als ik dit lijstje zie (gaat wel maar tot 2014) denk ik dat Eijsden het rustigste station is, met dagelijks maar 203 reizgers gemiddeld.

Hoek van Holland Strand (388 reizigers), Arnemuiden (420 reizigers) en Oosterbeek (455) zijn ook niet echt hotspots te noemen....

Geerdijk was de op 1 na rustigste met 55 reizigers per dag ;) dus Eijsden kan niet.

Hoek van Holland (Hoekselijn) wordt volgend jaar omgebouwd en overgedragen aan de RET.

• wildhagen
  • Niet online
ArcticWolf schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 16:22:
[...]

Geerdijk was de op 1 na rustigste met 55 reizigers per dag ;) dus Eijsden kan niet.
Weet ik, ik zag pas later dat dat lijstje enkel de NS-stations betrof, van de NS-startions is zo te zien Eijsden het rustigste :)

Virussen? Scan ze hier!

• Trainhunter2009
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-12 22:25
Ohjah??
Deze zeker over het hoofd gezien ;) :P

HB Hoensbroek 199 196 2%

• wildhagen
  • Niet online
Yep... ik kan helaas geen tabelletje vinden gesorteerd op aantallen, dus ik had die idd gemist.

Nog een laagvlieger trouwens: Spaubeek met maar 259 reizigers per dag.

Opdoeken dat soort stations, dat is never nooit niet winstgevend te krijgen lijkt me, met dat soort aantallen.

Virussen? Scan ze hier!

• Trainhunter2009
Waarom?
Het specifieke station misschien niet, maar ik denk dat het per traject/jaar bekeken wordt. En wat is zo'n stationnetje nou, alleen maar beton en tegels, 1 Abri en 4 CiCo's...........
Je zal maar 1 van die 199, of zoals op Geerdijk 1 van die 55, zijn :X :-( :N

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-12 01:32
Bastien schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 16:18:
[...]
Enschede Eschmarke volgens mij.
Volgens dit oude lijstje klopt dat
http://www.treinreiziger....)_-_alfabetische_volgorde
Nu nog een station met 3,5 miljoen reizigers per dag :+

Wikipedia: Shinjuku Station

Ik raak nooit de weg kwijt, behalve daar...

• wildhagen
  • Niet online
Trainhunter2009 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 16:42:
Waarom?
Het specifieke station misschien niet, maar ik denk dat het per traject/jaar bekeken wordt. En wat is zo'n stationnetje nou, alleen maar beton en tegels, 1 Abri en 4 CiCo's...........
Je zal maar 1 van die 199, of zoals op Geerdijk 1 van die 55, zijn :X :-( :N
Ja, maar je trein moet er wel stoppen voor die 2 halve kippen en een paardenkop die instapt. Dat kost je wel tijd in je dienstregeling, plus natuurlijk weer extra stroom ivm optrekken enzo.

Ik weet even niet hoeveel treinen daar per dag rijden, maar als het 2x per uur is, en gedurende 12 uur zijn dat dus 24 treinen. Dat is dus gemiddeld 199/24 = 8 reizigers per trein. Nu zal een flink deel daarvan in de spits rijden, dus het zou me niet verbazen als er bij enkele treinen precies 0 mensen in- of uitstappen (midden op de dag).

En deze stations zullen dan wel onderhouden moeten worden, wat ook weer geld kost.

En laten we even de stats erbij pakken:

Stations Hoensbroek ligt 4.3 km verwijderd van het (iets drukkere) Nuth.
Station Spaubeek ligt 4.0 km van het drukkere Schinnen af.

Waarom dan die 2 stations niet sluiten en de reizigers naar Nuth danwel Schinnen laten gaan? Geeft iig weer lucht in je dienstregeling...

In Zeeland met die stations hetzelfde: Arnemuiden (met 420 reizigers) ligt qua reistijd maar 2-3 minuten van Middelburg vandaan. Tussen RIlland-Bath en Krabbendijke (beiden ook laagvliegers) zit ook maar een paar minuutjes. Idem voor de afstand tussen Kappele-Biezelinge en Goes.

Zeker omdat veel van die stations ook nog eens midden in bush-bush liggen (kijk als voorbeeld waat het station Rilland-Bath ligt tov de dorpen Rilland en Bath).

Ach, dat is iig mijn € 0.02 dan :P

Virussen? Scan ze hier!

• pacificocean
wildhagen schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 16:53:
[...]

Ja, maar je trein moet er wel stoppen voor die 2 halve kippen en een paardenkop die instapt. Dat kost je wel tijd in je dienstregeling, plus natuurlijk weer extra stroom ivm optrekken enzo.

Ik weet even niet hoeveel treinen daar per dag rijden, maar als het 2x per uur is, en gedurende 12 uur zijn dat dus 24 treinen. Dat is dus gemiddeld 199/24 = 8 reizigers per trein. Nu zal een flink deel daarvan in de spits rijden, dus het zou me niet verbazen als er bij enkele treinen precies 0 mensen in- of uitstappen (midden op de dag).

En deze stations zullen dan wel onderhouden moeten worden, wat ook weer geld kost.

Waarom dan die 2 stations niet sluiten en de reizigers naar Nuth danwel Schinnen laten gaan? Geeft iig weer lucht in je dienstregeling...

In Zeeland met die stations hetzelfde: Arnemuiden (met 420 reizigers) ligt qua reistijd maar 2-3 minuten van Middelburg vandaan. Tussen RIlland-Bath en Krabbendijke (beiden ook laagvliegers) zit ook maar een paar minuutjes. Idem voor de afstand tussen Kappele-Biezelinge en Goes.

Zeker omdat veel van die stations ook nog eens midden in bush-bush liggen (kijk als voorbeeld waat het station Rilland-Bath ligt tov de dorpen Rilland en Bath).

Gewoon een stop knop in de trein, net als in de bus. :+

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

pacificocean schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 16:56:
[...]

Heel normaal hoor elders... Nadeel is dat je de ruimte alsnog in je dienstregeling moet hebben. Dus je schiet er weinig mee op.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• wildhagen
  • Niet online
pacificocean schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 16:56:
[...]

In NL en BE komt dit afaik niet voor, maar in andere landen zijn dat soort Request Stop-systemen al in gebruik :)

Bijvoorbeeld in Zwitserland, Engeland, de VS, Australië kennen ze dat systeem :)

Het zou een aardig compromis kunnen zijn inderdaad.

Virussen? Scan ze hier!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

ArcticWolf schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 16:50:
Nu nog een station met 3,5 miljoen reizigers per dag :+

Wikipedia: Shinjuku Station

Ik raak nooit de weg kwijt, behalve daar...
No more: http://allabout-japan.com/en/article/2074/

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Trainhunter2009
wildhagen schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 16:53:
[...]

Dat kost je net zoveel als een suffe trdl die goederentreinen lekker voor Intercity's laat uittuffen, treinen in wisselstraten parkeren, roestrijden in de Drl, en wachten voor rode seinen door vertraagde treinen. Dat is allemaal ingecalculeerd in het totaalplaatje, pas als het plaatje op een traject negatief gaat uitvallen zal een sluiting gerechtvaardigd zijn.
1x in de 5 jaar een stratemaker en een schilder? Wauw dat kost veel.

Dat is wel een 3 kwartier lopen of een kwartier fietsen. En gunstig aansluitend OV..........Noop

Daar zal bewust ooit is voor gekozen zijn, de lijn zo zig-zag aanleggen dat elk gehucht aangedaan wordt is geen doen. Maar op deze manier raak je van die 420 minstens de helft kwijt wat je weer minder aan inkomsten oplevert, die gaan lekker in de auto zitten of verhuizen.

Verwijderd

wildhagen schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 16:19:
[...]

Hoek van Holland Strand (388 reizigers), Arnemuiden (420 reizigers), Rilland-Bath (429) en Oosterbeek (455) zijn ook niet echt hotspots te noemen....

HvH strand komt door de ligging denk ik. Ik gok tenminste dat dit gemiddelden zijn? HvH strand zal in de zomer heel druk zijn vermoed ik en in de winter komt er geen hond.

• Fiber

Fiber

http://www.rtlnieuws.nl/n...ste-station-van-nederland

* Fiber snapt het niet meer en is de tel kwijt.

Verwijderd

Iedereen behalve de NOS spreekt ook over het rustigste station van Nederland. Ik gok er dus maar op dat de NOS het mis heeft.

• Trainhunter2009
Wie heeft de huidige aantallen van Enschede Eschmarke??
Kan ook dat de NOS wel z'n huiswerk goed heeft gedaan.........of RTL :+

• Fiber

Fiber

Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 17:22:
[...]

Iedereen behalve de NOS spreekt ook over het rustigste station van Nederland. Ik gok er dus maar op dat de NOS het mis heeft.
Of de NOS heeft het toch goed. Station Enschede De Eschmarke schijnt nog iets rustiger te zijn:

http://www.tubantia.nl/re...iggen-in-twente-1.5459205

* Fiber zoekt verder naar de genoemde lijst... O-)

[ Voor 6% gewijzigd door Fiber op 30-04-2016 17:31 ]

Verwijderd

Fiber schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 17:31:
[...]

Of de NOS heeft het toch goed. Station Enschede De Eschmarke schijnt nog iets rustiger te zijn:

http://www.tubantia.nl/re...iggen-in-twente-1.5459205

* Fiber zoekt verder naar de genoemde lijst... O-)
En nu snap ik ook waarom Eschmarke in de dienst blijft. :Y een nieuw AZC komt daar in de buurt wat mogelijk weer voor een boost in reizigers zal zorgen, dat willen ze denk ik eerst even aankijken?

• Trainhunter2009
Hahaha, het hangt om 1 persoon _O- *O*

• Fiber

Fiber

De aantallen komen uit deze (zwaar verouderde) lijst: http://www.treinreiziger....)_-_alfabetische_volgorde

Edit: Maar die had pacificocean dus ook al gevonden... :o

[ Voor 15% gewijzigd door Fiber op 30-04-2016 17:35 ]

• Trainhunter2009
Vlg mij zijn dat de zelfde................... O-)

• wildhagen
  • Niet online
Zou station Leeuwarden Achter de Hoven trouwens niet nóg minder reizigers hebben?

Daar stoppen immers maar 3-4 treinen per dag (ofzoiets)?

Virussen? Scan ze hier!

We gaan trouwens volgend jaar station "Eemshaven" bouwen en die gaat ook maar 4x per dag bediend worden. Tijden sluiten aan op de pont naar Borkum.

• Trainhunter2009
Dan zou dat betekenen dat er minder dan 26 forenzen per dag daar moeten uit-/instappen.......
Ben heel benieuwd of dat zo is.

Verwijderd

wildhagen schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 17:36:
Zou station Leeuwarden Achter de Hoven trouwens niet nóg minder reizigers hebben?

Misschien tellen alleen stations mee die in de volledige dienstregeling bediend wordt en niet slechts enkele malen per dag? :? Anders zou je dat wel denken inderdaad. :Y

• pacificocean
wildhagen schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 17:36:

Lol als je die wikipedia pagina lijst klopt dat precies en dan met de nadruk op ofzoiets. Meestal stopt men er niet, maar heel soms wel, mits de machinist het niet vergeet. ;)

• Fiber

Fiber

Wikipedia is ook al snel bijgewerkt...: Wikipedia: Lijst van voormalige spoorwegstations in Nederland

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:05

Onbekend

...

http://www.nu.nl/buitenla...oomlocomotief-belgie.html

Er ontplofte wat waardoor er brand ontstond, maar het "veiligheidsmechanisme" voorkwam brand.
Het enige wat ik kan verzinnen zijn de smeltveiligheden die bij te weinig water smelten.

Heeft iemand een idee wat het anders geweest kan zijn?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• wildhagen
  • Niet online
Worden niet gewoon de veiligheidskleppen bedoeld? Bij een stoomlocomotief zorgen die ervoor dat de druk in de ketel niet te hoog oploopt: zodra dat gebeurt zal de locomotief stoom gaan afblazen via zijn veiligheidskleppen.

Deze locomotief laat dat even mooi zien:

Afbeeldingslocatie: http://vignette4.wikia.nocookie.net/locomotive/images/1/12/Dutchess_of_Hamilton_Safety_Valve.jpg/revision/latest?cb=20111218045224

Dat hoort dus explosies (door te hoge druk in de ketel) te voorkomen. Dat heeft hier dus kennelijk niet volledig gewerkt (of de explosie is door iets anders veroorzaakt dan door een te hoge druk, bijv een kolenstof-explosie).

Doe je dat niet, dan krijg je een ketelexplosie, zoiets als dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.vapeur-dampf.ch/wp-content/uploads/2013/04/img4f887aa3964e3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Vlevp7q.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/A1H148I.jpg?fb

De pijpen die je daar dus ziet zijn de vlampijpen die door de ketel lopen (zie hieronder):

Afbeeldingslocatie: https://hackadaycom.files.wordpress.com/2013/10/retrotechtacular_steam-engine-fabrication.png?w=800

Het moge duidelijk zijn dat je dat dus niet wil...

[ Voor 30% gewijzigd door wildhagen op 30-04-2016 21:41 ]

Virussen? Scan ze hier!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:03

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Totale speculatie, maar...

Ik denk dat je "te hoge druk" moet lezen als "te hoog voor een bepaald onderdeel". Dat kan dus ook een slechte plek in een leiding/afsluiter/pakking zijn. (dus nog beneden de veilige druk voor de ketel zelf)

En als een straal hete stoom ergens in contact komt met het open vuur in de ketel, zal dat vuur wel de cabine in geblazen kunnen worden via het "kolenschep luikje". (indien van toepassing voor dit model trein)Bijvoorbeeld lucht voorverwarmer of stoom oververhitter.

[ Voor 5% gewijzigd door APClll op 30-04-2016 21:43 ]

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
APClll schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 21:41:
Totale speculatie, maar...

Ik denk dat je "te hoge druk" moet lezen als "te hoog voor een bepaald onderdeel". Dat kan dus ook een slechte plek in een leiding/afsluiter/pakking zijn. (dus nog beneden de veilige druk voor de ketel zelf)

En als een straal hete stoom ergens in contact komt met het open vuur in de ketel, zal dat vuur wel de cabine in geblazen kunnen worden via het "kolenschep luikje". (indien van toepassing voor dit model trein)Bijvoorbeeld lucht voorverwarmer of stoom oververhitter.
Dat hoeft natuurlijk ook niet, want je heb ook een "stack" die warm is en dus makkelijker naar buiten gaat dan via de koleningang
Maasluip schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 15:13:
[...]

NS is slechts een strategische partner in Thalys en heeft er geen eigendom in (ook niet via een dochter). Het "strategische" aan het partnerschap is dat Thalys hierdoor in Nederland ongetwijfeld minder problemen heeft met het rijden van treinen als zouden ze de NS niet in dit partnerschap hebben (denk aan de NS die zich inschikt bij treinpaden voor Thalys).
Thalys moet de NS op de een of andere manier in de tang hebben dat de NS zo welwillend jegens Thalys is en niet de middelvinger geeft en met Thalys harde concurrentie aangaat. Wat het precies is is giswerk, maar het kan best zijn dat de NMBS dreigt de NS helemaal dwars te zitten met de IC Brussel als de NS niet zo welwillend is.
Want dat de NMBS een beter pokerspeler is dan de NS dat is wel duidelijk.
Ik begreep dat Thalys in NL onder de verantwoording van NS reed. Dacht ook te menen dat NS Int machinisten er voor levert.

Het grote adblocking topic

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mijn oom heeft ze wel 's gereden inderdaad en die werkt voor NSI.

• EDIT
Thalys wordt in Nederland gereden door Thalys Nederland, wat een aparte vervoerder is. Wel onderdeel van NS, maar een op zichzelf staand onderdeel. Als ik mij niet vergis zijn ook een tweetal PBKA treinstellen onderdeel van dat bedrijf die meedraaien in de Thalys-pool, een beetje zoals NS ook een paar ICE-treinen heeft.
NS Internationaal is geen vervoerder. De andere Internationale treinen vallen onder NS Reizigers (ICD, ICB, ICE) of DB AutoZug voor de CNL.
Ik ben bevoegd voor treinen van NS Int, maar de bevoegdheid valt uiteindelijk onder NSR volgens het bevoegdheidsbewijs.

Edit: ICD = IC Duitsland, ICB = IC Brussel. Sorry voor eventuele verwarring met de IC Direct, die overigens ook onder NS Reizigers valt :P

[ Voor 11% gewijzigd door EDIT op 01-05-2016 18:06 ]

• AW_Bos
  • Laatst online: 00:55

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Raven schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 20:43:
[...]

Forbidden

You don't have permission to access /OpBezoekbijRiekjeBuivenga/deoudeversievanderailtenderakaminibar.jpg on this server.

Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request
Hotlink beveiliging van me. Gewoon in nieuwe window/tab openen ☺

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

EDIT schreef op zondag 01 mei 2016 @ 17:54:
Thalys wordt in Nederland gereden door Thalys Nederland, wat een aparte vervoerder is. Wel onderdeel van NS, maar een op zichzelf staand onderdeel. Als ik mij niet vergis zijn ook een tweetal PBKA treinstellen onderdeel van dat bedrijf die meedraaien in de Thalys-pool, een beetje zoals NS ook een paar ICE-treinen heeft.
NS Internationaal is geen vervoerder. De andere Internationale treinen vallen onder NS Reizigers (ICD, ICB, ICE) of DB AutoZug voor de CNL.
Ik ben bevoegd voor treinen van NS Int, maar de bevoegdheid valt uiteindelijk onder NSR volgens het bevoegdheidsbewijs.

Edit: ICD = IC Duitsland, ICB = IC Brussel. Sorry voor eventuele verwarring met de IC Direct, die overigens ook onder NS Reizigers valt :P
Tuf jij weleens met 300km/u met de ICE in Duitsland? :D

• EDIT
ArcticWolf schreef op zondag 01 mei 2016 @ 20:04:
[...]

Tuf jij weleens met 300km/u met de ICE in Duitsland? :D
Helaas, binnen NSR zijn wel weer aparte groepen personeel voor de diverse treinen.
Dus bijvoorbeeld de groep machinisten die bevoegd is voor Duitsland rijden op IC Berlijn, ICE en CNL.
Het zijn complete papieren tijgers:
Ik heb zelf geen bevoegdheid voor Duitsland of België, maar op papier valt de Intercity direct nog altijd onder NS Int, dus heb ik een bevoegdheidsbewijs van NS Int nodig.
Eerst speciaal van HSA (high speed alliance), maar die vervoerder is nu dus opgegaan in NS Reizigers, handelend onder de naam NS Internationaal.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

AW_Bos schreef op zondag 01 mei 2016 @ 19:30:
[...]

Hotlink beveiliging van me. Gewoon in nieuwe window/tab openen ☺
Dat werkt niet altijd :/

Oscar Wilde

• AW_Bos
  • Laatst online: 00:55

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Raven schreef op zondag 01 mei 2016 @ 21:41:
[...]

Dat werkt niet altijd :/
Een paar keer hard refreshen in een ander tabblad / window doet wonderen.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• EDIT
Alstom is preferred bidder voor de Intercity Next Generation (http://nieuws.ns.nl/aanschaf-nieuwe-intercitys/), helaas geen verdere details.
Ik zit even op de site van Alstom te kijken, maar voor een echte HSL intercity lijkt mij de Coradia Continental al af te vallen. Blijven volgens mij in die categorie de V200 en de Pendolino over. V200 lijkt mij ook af te vallen omdat die nog niet rijdt en er wordt gezegd dat het bod een trein omvat die al in meerdere landen rijdt, dus blijft de Pendolino over (zonder kantelbak dan, neem ik aan).
Of hebben andere mensen andere ideeën?

• Trainhunter2009
Over NS /Nieuws /

Aanschaf nieuwe Intercity’s

02 mei 2016

NS heeft middels een Europese aanbesteding treinfabrikant Alstom aangewezen als zogeheten voorkeursaanbieder (preferred bidder) voor de levering van ca. 80 nieuwe intercity’s.

Sterk

Vier gerenommeerde treinfabrikanten deden een goede aanbieding tijdens de laatste ronde van de aanbesteding (de zogeheten Best and Final Offer Fase). Alstom scoorde het beste op de geldende criteria, waaronder de betrouwbaarheid, investeringskosten, onderhoudbaarheid van de treinen, energie-efficiency, design van de trein voor reizigers/personeel, support na aflevering en de toelating van de trein.

Wachttermijn

De komende weken gaat een periode in waarbij de andere partijen, zijnde niet de preferred bidder, in beroep kunnen gaan tegen de voorgenomen gunning. Hierna start NS de onderhandelingen met Alstom om tot finalisering van het uiteindelijke contract voor de nieuwe Intercity’s te komen. Nadat dit contract deze zomer is getekend start de designfase met de fabrikant om het ontwerp definitief te kunnen maken. Vervolgens gaat een uitgebreide fase in van productie, testen/toelating en beproeven. De nieuw aan te schaffen intercity’s gaan op termijn een deel van de huidige Intercityvloot van NS vervangen (ICM en IC Direct) en moeten vanaf 2021 gaan rijden. De door NS geselecteerde intercity is gebaseerd op een trein die al rijdt in meerdere landen.

Betrouwbaar en snel

Het gaat bij de aanbesteding om snelle (max. 200 km/u) en betrouwbare enkeldeks Intercity’s, die zowel geschikt zijn voor het conventionele spoor (Hoofdrailnet) als de hogesnelheidslijn (HSL). In totaal gaat het in de basisorder om 25.000 zitplaatsen met de optie om in de toekomst meer treinen te bestellen. Met onder meer (rolstoeltoegankelijke) toiletten, wifi, reisinformatieschermen, gescheiden afvalinzameling, led-verlichting met Intelligent Light Control, (USB-)stopcontacten (in eerste en tweede klasse), een schuiftrede voor betere toegankelijkheid en extra bagageruimte is de trein voorzien van alle gemakken voor onderweg.

Totale modernisering

De aanschaf van de nieuwe Intercity’s past in de lopende modernisering en uitbreiding van de NS-vloot. Zo stromen extra nieuwe Sprinters in vanaf dienstregeling 2017 vanwege o.a. het behoud en uitbreiding van de OV-studentenkaart (58 stuks). Vanaf dienstregeling 2018 volgen meer Sprinters (118 stuks). Ook worden 81 (Virm)-dubbeldekkers volledig gemoderniseerd de komende jaren. In totaal investeert NS meer dan 2,5 miljard in modernisering en uitbreiding van de vloot.

Bron:NS

• Trainhunter2009
EDIT schreef op maandag 02 mei 2016 @ 12:23:
Alstom is preferred bidder voor de Intercity Next Generation (http://nieuws.ns.nl/aanschaf-nieuwe-intercitys/), helaas geen verdere details.
Ik zit even op de site van Alstom te kijken, maar voor een echte HSL intercity lijkt mij de Coradia Continental al af te vallen. Blijven volgens mij in die categorie de V200 en de Pendolino over. V200 lijkt mij ook af te vallen omdat die nog niet rijdt en er wordt gezegd dat het bod een trein omvat die al in meerdere landen rijdt, dus blijft de Pendolino over (zonder kantelbak dan, neem ik aan).
Of hebben andere mensen andere ideeën?
Ow Oeps, je was me net voor zie ik ;)

Nee ik ben ook al zoekende wat er aangeboden zou kunnen zijn.........kom tot de zelfde conclusie voor voorlopig.

• marcop23
Hebben we eigenlijk al meer Alstom-treinen in Nederland rijden? Behalve de Thalys dan? Ik zit de denken, oudere treinen, maar ook VIRM, zijn allemaal door Talbot gemaakt en de SLT is van Bombardier/Siemens.

Ik zie wel dat ook de 1700 locjes van Alstom zijn.

• EDIT
Alstom is vrij vaak deelleverancier geweest. Ik kom in veel treinen wel de Alstom-schildjes tegen voor bepaalde onderdelen, zoals bijvoorbeeld ATB.
Daarnaast vooral bekend van de locomotieven: 1100, 1300, 1600, 1700, 2400 zijn allemaal door Alstom gebouwd.

Edit: uiteraard de LINT 41H vergeten die gewoon door Alstom gebouwd Is.

[ Voor 16% gewijzigd door EDIT op 02-05-2016 12:44 ]

Pagina: 1 ... 75 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.