Virussen? Scan ze hier!
Ik gok deze:
Ah, nieuwe pagina, spuit 11...14 april 2016
wisselstoring
Tussen Zwolle en Meppel rijden minder treinen door een wisselstoring.
Houdt u rekening met een extra reistijd van 15 - 30 min.
De verstoring is naar verwachting rond 10:00 uur verholpen.
[ Voor 6% gewijzigd door Maasluip op 14-04-2016 08:51 ]
Signatures zijn voor boomers.

(Antwoord zelf ineens maar: Ja, op reis naar Dresden)
De eerstkomende vijftien jaar gaat die lijn er zeker niet komen. De reden is simpel: als die lijn er zou zijn en je veronderstelt dat een nieuwe spoorlijn geschikt is voor minimaal 200km/h, dan is de reistijd Amsterdam-Breda via Utrecht bijna sneller dan via de HSL-Zuid. En de concessiehouder (en dus de staat) zou daar waarschijnlijk niet zo blij mee zijnPolarBear schreef op woensdag 13 april 2016 @ 19:55:
Ik zie dit bericht ook op de site van BN: http://www.bndestem.nl/re...reda-en-utrecht-1.5916971 Dat blijft ook een eeuwige discussie he. Breda - Utrecht met het spoort?
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Jep, die 01 1075 is daar wel vaker geweest. Foto van een eerder bezoek aan Duitsland:Bacchus schreef op donderdag 14 april 2016 @ 11:49:
Nice! Is dat de 01 1075 van SSN?
(Antwoord zelf ineens maar: Ja, op reis naar Dresden)

Blijft toch wel een mooie gezicht, zo'n echte Deutsche Dampflok
Virussen? Scan ze hier!
De afstand over Utrecht zou sowieso (iets: 105 km vs 115 km) korter zijn. Snelheid is op beide lijnen gelijk (ICng lijkt 200 km/u te gaan doen en Thalys en Eurostar stoppen niet in Breda), aantal tussenstops zal wel iets schelen (Schiphol en Rotterdam tegenover Utrecht, Gorinchem en misschien Oosterhout). Ik verwacht wel een overstap op Utrecht eigenlijk.Dennis schreef op donderdag 14 april 2016 @ 12:25:
[...]
De eerstkomende vijftien jaar gaat die lijn er zeker niet komen. De reden is simpel: als die lijn er zou zijn en je veronderstelt dat een nieuwe spoorlijn geschikt is voor minimaal 200km/h, dan is de reistijd Amsterdam-Breda via Utrecht bijna sneller dan via de HSL-Zuid. En de concessiehouder (en dus de staat) zou daar waarschijnlijk niet zo blij mee zijn.
Verbreding van de A27 is al beslist, door zEurlings dacht ik al. Zonder veel rekening te houden met eventueel spoor overigens. (Naja, "zolang het niets extra kost" houden ze er rekening mee.)ArcticWolf schreef op donderdag 14 april 2016 @ 12:51:
Zolang de A27 niet verbreed wordt, wordt er ook geen nieuwe spoorlijn gelegd. Een combi project zou velen malen goedkoper uitpakken dan eerst de 1 en dan de ander te bouwen.
Bron: http://www.bndestem.nl/re...-2017-via-breda-1.5921906De Beneluxtrein gaat pas vanaf april 2017 en niet vanaf december 2016 over het HSL-traject van Breda naar Antwerpen rijden. Dit meldt de Belgische minister Jacqueline Galant in de Gazet van Antwerpen.
De Beneluxtrein rijdt nu nog via Roosendaal richting de Randstad. Sinds het Fyra-debacle is er geen directe treinverbinding meer tussen Breda en Antwerpen. Het in 2008 aangelegde spoor is sinds die tijd al ongebruikt.
In België wordt er al gevreesd dat de verbinding er niet meer gaat komen. Zij willen dat station Noordekempen zo snel mogelijk wordt aangedaan door de trein.
"De reizigers van Noorderkempen blijven opnieuw in de kou staan. Die wachten al ruim tien jaar op een betere dienstverlening. Veel vertragingen en 750 miljoen euro later, was in 2008 deze lijn volledig klaar voor gebruik. Maar vandaag de dag rijden enkel de Thalys en de stoptrein tussen Noorderkempen en Antwerpen over deze lijn", stelt kamerlid Jef Van den Bergh in de Belgische krant.
Virussen? Scan ze hier!
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
AW_Bos schreef op donderdag 14 april 2016 @ 15:17:
Hoe zit het eigenlijk met de baanbeveiliging op de Duitse sporen en de 01 1075 van de SSN? Deze loc heeft naar mijn weten voor binnen Nederland 'ATB E(envoudig)'.
Zie http://www.stoomstichting.nl/Display.php?Subject=01%201075Voor het rijden op het Nederlandse hoofdnet is de locomotief voorzien van het ATB-E systeem. Dit systeem is een variant op de andere ATB systemen is in samenwerking met de SSN ontwikkeld, met name voor tractievoertuigen die niet harder kunnen of hoeven te rijden dan 90 kmh.
In 2010 is de locomotief ook nog eens voorzien van de Duitse variant, het PZB90 systeem. De 01 1075 is hiermee de enige Nederlandse museumlocomotief die geheel zelfstandig in Duitsland mag rijden.
Virussen? Scan ze hier!
Speel ook Balls Connect en Repeat
Wiki heeft er wel ietswat info over:Onbekend schreef op donderdag 14 april 2016 @ 20:56:
Is er ergens ook te vinden HOE zo'n treinbeïnvloeding op een stoomloc is aangesloten? Zijn er bijvoorbeeld remleidingen omgelegd en zijn er bijvoorbeeld andere stoomlocs hier ongeschikt voor?
Zie Wikipedia: ATB EenvoudigHet ATB E treinsysteem is niet zoals bij de reguliere ATB gebonden aan één vast tractievoertuig. De centrale eenheid bevindt zich in een koffer, die geplaatst dient te worden in het voor ATB E voorbereide voertuig. De enige onderdelen die vast gemonteerd dienen te worden op en in het tractievoertuig zijn de opnamespoelen, bekabeling, ATBremklep en de aansluitstekers. Op deze manier kan een spoorwegaannemer of museumbedrijf snel en eenvoudig tractievoertuigen voorzien van treinbeïnvloeding. Voordeel hierbij is dat bij eventuele toelatingsritten van nieuwe locomotieven van buitenlandse fabrikanten, geen separate ATB-locomotief meer ingezet hoeft te worden. Door ATB E toe te passen kunnen de betreffende tractievoertuigen zelfstandig rijden over het hoofdspoornet.
Is dus een (deels) afneembaar systeem
VSM heeft ook fototjes van de ATB-E installatie op hun 23071 en 23076 stoomlocs

Zie http://www.stoomtrein.org/actueel/atbe_23-ers.html
Virussen? Scan ze hier!
Wikipedia had ik al gevonden, maar was nog niet op het idee gekomen om de websites van de stoomtreinexploitanten te bezoeken.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Bron: http://www.bndestem.nl/re...aan-weer-rijden-1.5928465Het railverkeer over de oude Moerdijkbrug wordt vrijdagavond rond 23.00 uur hervat na drie dagen te hebben stil gelegen. Spoorbeheerder Prorail ontdekte onlangs haarscheurtjes in de lassen tussen de sporen. Ingrijpen was noodzakelijk.
Dat zegt woordvoerder Lucas van Stassen van Prorail. "De scheurtjes hadden onder meer een effect op het treindetectiesysteem. Dat is het systeem dat aangeeft of er een trein aankomt over het bewuste spoor. We konden niet anders dan de Moerdijkburg geheel afsluiten. De herstelwerkzaamheden zijn volgens planning verlopen", zegt hij.
De grootschalige reparatie heeft geleid tot een grote schadepost voor Prorail. Van Stassen: "Ik kan geen bedrag noemen, maar de kostenpost is groot. Het gaat immers niet alleen om de kosten van de herstelwerkzaamheden. Ook het uitvallen van passagierstreinen en goederenvervoer leidt naturlijk tot een aanzienlijke verliespost."
Doordeweeks maken ongeveer 75.000 mensen gebruik van het traject over het Hollandsch Diep. De NS heeft vanaf woensdag bussen ingezet om de mensen tussen Zwijndrecht en Lage Zwaluwe te vervoeren. Een alternatief was de Intercity Direct die over de hsl-brug raast. Ook konden reizigers kiezen voor tijdrovende omleidingsroutes.
Dat er geen dag kon worden gewacht met de reparaties, had ook te maken met de Betuwelijn. Van Stassen: "Die gaat voor een half jaar uit de dienst vanwege de aansluiting die wordt gerealiseerd in Duitsland. Het gevolg is een extra verkeersdruk voor de Moerdijkbrug."
Vannacht zullen vrijwel uitsluitend goederentreinen gebruik maken van de spoorbrug. Overdag wordt het reguliere passagiersvervoer hervat. Prorail verwacht geen problemen meer.
Virussen? Scan ze hier!
Er staat dat Breda geen directe verbinding met Antwerpen heeft sinds het Fyra debacle. Maar dat is toch nooit zo geweest?
En waarom moet die internationale trein in hemelsnaam in Noorderkempen stoppen? Dan moet zo nodig de route via Dordrecht en Roosendaal geschrapt worden vanwege de snelheid en dan stopt men vervolgens wel in een gat in België?
Klopt, die verbinding is er nog nooit geweest maar wordt al jaren beloofd.D-e-n schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 18:00:
[...]
Er staat dat Breda geen directe verbinding met Antwerpen heeft sinds het Fyra debacle. Maar dat is toch nooit zo geweest?
Dat is iets wat NMBS heeft afgedwongen.En waarom moet die internationale trein in hemelsnaam in Noorderkempen stoppen? Dan moet zo nodig de route via Dordrecht en Roosendaal geschrapt worden vanwege de snelheid en dan stopt men vervolgens wel in een gat in België?
We are shaping the future
In Japan heb je ook de Nozomi, Hikari en Kodama services.
De Nozomi stopt alleen bij de echt belangrijke plaatsen, dat had voor de HSL Amsterdam Zuid - Schiphol - Den Haag/Rotterdam Airport (met een aansluiting op een lightrail verbinding naar Den Haag en Rotterdam) - Antwerpen - Brussel - Parijs moeten zijn.
De Hikari krijgt Rotterdam CS, Den Haag CS, Brussel Noord en Zuid erbij.
De Kodama krijgt Breda en Noorderkempen weer bij bovenstaande stations.
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
De grootste factor hierbij is volgens mij de grote kost van met zo een traag treintje over de HSL te rijden in België. Er is waarschijnlijk geen geld om EN een benelux EN een noorderkempen-express te laten rijden.
Dat klopt. Voor het bepalen van de prijs van een rijpad gebruikt Infrabel een formule waarin o.a. de afwijking van de refertesnelheid van de lijn wordt gebruikt. Als je met een trage trein op een hogesnelheidslijn rijdt betaal je fors meer voor je rijpad dan een HST.t-town schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 00:57:
[...]
De grootste factor hierbij is volgens mij de grote kost van met zo een traag treintje over de HSL te rijden in België. Er is waarschijnlijk geen geld om EN een benelux EN een noorderkempen-express te laten rijden.
Infrabel rekent met deze tabel, de waarde die daaruit komt rollen wordt gebruikt om de prijs van een rijpad mee te vermenigvuldigen.:

De refertesnelheid van HSL 4 is 280 km/u, terwijl de Benelux niet harder zal rijden dan 160. Dat is een afwijking van 42%, volgens deze tabel komt daar een coëfficient van 2,2 uit rollen. Een rijpad voor de Benelux zal dus 2,2x zo duur zijn als eenzelfde rijpad zou zijn voor Thalys.
Dit is terug te vinden in de netverklaring en de bijlagen daarvan.
Dat zou ik niet zo slim vinden. Als je op Den Haag of Rotterdam stopt kan de rest van Zuid-Holland er ook gebruik van maken: aansluiting op de trein vanuit Utrecht/Gouda. Als je daarvoor eerst met de metro moet (zo heet een sneltram in Rotterdam, ook boven de grondArcticWolf schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 22:21:
Die hele HSL is ondoordacht hier...
In Japan heb je ook de Nozomi, Hikari en Kodama services.
De Nozomi stopt alleen bij de echt belangrijke plaatsen, dat had voor de HSL Amsterdam Zuid - Schiphol - Den Haag/Rotterdam Airport (met een aansluiting op een lightrail verbinding naar Den Haag en Rotterdam) - Antwerpen - Brussel - Parijs moeten zijn.
De Hikari krijgt Rotterdam CS, Den Haag CS, Brussel Noord en Zuid erbij.
De Kodama krijgt Breda en Noorderkempen weer bij bovenstaande stations.
Serieus?Trainhunter2009 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 23:50:
Op het Domplein is een Hondekop gestopt, het bleek een gouden te zijn.
[afbeelding]
Het spoorweg museum dacht het eerst anders te doen, ze wilden 1 bak van de 386 daar neerzetten en zijn aan het schuren gegaan.
[afbeelding]
Met dit als resultaat, maar het liep anders toen de gemeente geen geld had voor transport.
[afbeelding]
![]()
Die foto van Nico Spilt lijkt mij een knappe photoshop (zoals velen van zijn afbeelden op zijn pagina). Verder vraag ik me af of ze een echt rijtuig met gouden verf wouden beschilderen en deels wouden tentoonstellen op het plein? Een vervangend model van de Mat'54 lijkt mij ook niet zomaar even gemaakt.....
Ik denk dat die Mat'54 gewoon per toeval geschuurd is omdat deze pas geleden met graffiti besmeurd was?
Dinsdag ga ik anders wel eventjes kijken, misschien is het wel geen photoshop...
[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 17-04-2016 00:48 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
En dat Nico Spilt een goed Photoshop artiest is............jazeker!
Ik hoor wel wat je dinsdag hebt aangetroffen
Strikt genomen hoeft een metro niet onder de grond, hij moet alleen een conflictvrije baan hebben: dus geen overwegen. Grote delen van de Tube, buiten het stadcentrum natuurlijk, liggen ook bovengronds.1MBV schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 21:41:
[...]
Als je daarvoor eerst met de metro moet (zo heet een sneltram in Rotterdam, ook boven de grond),
Edit:
1 Meer dan de helft van de Tube ligt zelfs bovengronds.
[ Voor 18% gewijzigd door Bacchus op 18-04-2016 13:49 ]
Dus hier is het een sneltram, toch? Zie je die grote gele M?Bacchus schreef op zondag 17 april 2016 @ 12:17:
[...]
Strikt genomen hoeft een metro niet onder de grond, hij moet alleen een conflictvrije baan hebben: dus geen overwegen. Grote delen van de Tube, buiten het stadcentrum natuurlijk, liggen ook bovengronds.
Vroeger was het een metro tot Capelsebrug, alleen tussen kralingse zoom en capelsebrug was het een bovengrondse metro. Daarna werd het een sneltram met overwegen, en 50km/u ipv 70km/u. Tegenwoordig heb je inderdaad ook naar Capelle a/d IJssel en naar het westen waar het bovengronds terecht een metro heet.
[ Voor 23% gewijzigd door MBV op 17-04-2016 17:16 ]
Omdat ze het nu over lijn A,B,C,D en E (randstadrail) hebben, kan ik mij herinneren dat dat enkele jaren terug niet zo was
2250 WP Zuid PVoutput
Nederlands is makkelijker als je denkt.
Nog steeds moet ik goed kijken welke lijn ik nou eigenlijk neem. Ik reis ook nog gewoon richting de Akkers of richting CS, of dat nou lijn c, d of e is interesseert me geen biet. In de basis zijn het nog steeds 2 lijntjes met wat opsplitsingen die elkaar op twee punten tegenkomen.
Daarbij direct mijn grote frustratie van de Rotterdamse metro. Op Tussenwater rijdt ALTIJD de metro waar je op over wil stappen, voor je neus weg.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Hehe, precies. Omdat ik me de overweg bij Alexandrium (kruising met de Hoofdweg) kon herinneren, wilde ik al niet direct ontkennen dat de Rotterdamse metro plaatselijk "nogal sneltram" is.MBV schreef op zondag 17 april 2016 @ 17:13:
[...]
Dus hier is het een sneltram, toch? Zie je die grote gele M?
Het betreft het trajectdeel net na de Capelsebrug t/m Binnenhof (Lijn A) en Capelsebrug t/m De Tochen (Lijn B.), na De Tochten is het weer Metro en gaat de panto neer voor het kippestukje tot aan Nesselande.
Maar, ik weet niets over trams of sneltrams, wellicht dat er verschil is per type metro?
[ Voor 24% gewijzigd door EDIT op 18-04-2016 12:45 ]
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
In den beginne is de ATB op "Geel 40" afgesteld, waardoor er onder "permissief" werd gereden. Dat is een terugkerende attentie die je moet uitzetten met een drukknop. Zeg maar het zelfde als de dodeman bij NS. Alleen bij de RET heeft de ATB een marge, namelijk het sein + 10 km/u. Dus kon er op het sneltram traject met 48 km/u continue gereden worden. Daar zijn gaande weg nog allerhande wijzigingen op gekomen. Zo werd het later groen 40 en alleen op de overwegen geel 40. Nu is zelfs op diverse stukjes de snelheid zelfs 60 km/u.
Bovenleidingbedrijf heeft dus niets met de snelheid te maken, wel de wetgeving.
Ook de bovenleiding is bepalend, al is de "sneltram ophanging" geschikt voor snelheden tot 80 km/u.
Omdat er in het bericht niet heel veel uitgelegd wordt: Wat is nou eigenlijk het verschil met het huidige openbare aanbesteden? Betekend dat dan dat de NS zonder openbare aanbesteding kan bedenken dat ze een trein naar (ik noem een dwarsstraat) naar Athene kunnen gaan laten rijden als ze dat willen?
We've got that ring of confidence
Verwijderd
Volgens mij zit het zo: de NS, arriva, etcetera (en andere landelijke bedrijven in de rest van de EU) mogen (enkele uitzonderingen daargelaten, eurostar, thalys, brusselaar, etcetera) niet buiten hun eigen land actief zijn. De lijnen binnen een land worden dus openbaar aanbesteed aan een trein bedrijf binnen dat land (in het geval van Nederland dus de NS, arriva, veolia, connexxion en dan mis ik er vast nog wel een paar.), het plan is nu om dat EU breed te trekken, de NBSM (of spel ik de naam van de Belgen weer eens verkeerd?Yukkie schreef op woensdag 20 april 2016 @ 09:43:
http://www.nu.nl/algemeen...rk-wordt-opengesteld.html
Omdat er in het bericht niet heel veel uitgelegd wordt: Wat is nou eigenlijk het verschil met het huidige openbare aanbesteden? Betekend dat dan dat de NS zonder openbare aanbesteding kan bedenken dat ze een trein naar (ik noem een dwarsstraat) naar Athene kunnen gaan laten rijden als ze dat willen?
Nee, dat is niet zo.Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2016 @ 09:59:
[...]
Volgens mij zit het zo: de NS, arriva, etcetera (en andere landelijke bedrijven in de rest van de EU) mogen (enkele uitzonderingen daargelaten, eurostar, thalys, brusselaar, etcetera) niet buiten hun eigen land actief zijn.
NMBS.De lijnen binnen een land worden dus openbaar aanbesteed aan een trein bedrijf binnen dat land (in het geval van Nederland dus de NS, arriva, veolia, connexxion en dan mis ik er vast nog wel een paar.), het plan is nu om dat EU breed te trekken, de NBSM (of spel ik de naam van de Belgen weer eens verkeerd?) kan dan ook bijvoorbeeld Leeuwarden - Rotterdam gaan rijden. Tenminste, dat is wat ik er van heb begrepen.
Maar dat kan nu ook al. Dat ze het niet doen (in naam) betekent niet dat het niet mag. Arriva is van DB en NS rijdt in Engeland en Duitsland onder de merknaam Abellio. Het punt is dat sommige landen (zoals Frankrijk en België) dat blokkeren.
Wat hier (IMHO) geregeld wordt is dat landen spoorbedrijven niet mogen verbieden om activiteiten te ontplooien.
Zoals ik het lees mag een land nog altijd onderhand aanbesteden (zoals in 2015 met het HRN aan NS is gebeurd) onder voorwaarde dat er duidelijke afspraken gemaakt worden over de prestaties.
Dus de Belgische overheid mag nog altijd het complete treinvervoer onderhands aan de NMBS gunnen. En zoals ik het lees mag dat ook nog een exclusieve concessie zijn, dus in feite verandert er niets (behalve dat er afspraken over de prestaties gemaakt moeten worden).
Internationaal verkeer is wel al een tijdje vrij van concessie, maar dat wordt door sommige landen dus nog altijd zeer effectief geblokkeerd.
Waarom alleen op dat stuk en op de rest van het traject niet.
Althans zo lees ik het
2250 WP Zuid PVoutput
Ga je ook toeslag vragen voor Rotterdam - Breda, dan zullen niet veel mensen zo'n bedrag overhebben voor een tijdswinst van iets van 5 minuten. Dus verlies je daar passagiers en zullen de treinen meer geld kosten dan ze opleveren.
2250 WP Zuid PVoutput
Plus, de rit van Schiphol naar Amsterdam CS is niet anders dan een ritje met een reguliere IC, vandaar dat daar ook geen toeslag wordt gehevenEDIT schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:37:
NS moet een hele hoop geld per jaar aan de overheid betalen om de dienst over de HSL aan te bieden. De reistijdwinst is het grootst op het stuk Rotterdam - Schiphol (een ruime 30 minuten), dus mensen zullen sneller geneigd zijn om voor dat stuk voor de intercity direct te kiezen.
Ga je ook toeslag vragen voor Rotterdam - Breda, dan zullen niet veel mensen zo'n bedrag overhebben voor een tijdswinst van iets van 5 minuten. Dus verlies je daar passagiers en zullen de treinen meer geld kosten dan ze opleveren.
If you want to be the best, you need to work with the best :)
Bron: http://www.prorail.nl/nie...oringen-wel-te-veel-gedoeHet aantal storingen op het spoor door kapotte wissels en seinen is in 2015 opnieuw gedaald. Reizigers en verladers merken dat nog wel te weinig. ProRail gaat daarom meer sturen op storingen die de meeste impact hebben.
Dat blijkt uit de cijfers over 2015 die zijn doorgerekend. ProRail houdt bij welke soort storingen plaatsvinden, op welke manier treinen daar last van hebben en hoeveel treinen het heeft geraakt. Het aantal treinen dat op tijd reed is ruim boven de norm die het ministerie van IenM daarvoor heeft vastgesteld. In 2015 reed 89,5 procent op tijd. De norm is 87 procent (maximale afwijking van drie minuten op de dienstregeling).
De storingen die zorgden voor hinder voor reizigers en goederenvervoerders worden onderverdeeld in categorieen: techniek, proces, weer en derden. De storingen die direct gevolg zijn van technische problemen aan het spoor vormen 32 procent van het totaal. Storingen door spoorprocessen betroffen 9 procent van de gesignaleerde problemen met reizigershinder. Denk daarbij aan kapotte spoorstaven en de afhandeling van incidenten. Het aandeel van de technische storingen neemt al jaren af. In 2011 waren nog 40 procent van de storingen gevolg van technische spoorproblemen.
Het aandeel van de storingen die direct gevolg zijn van invloeden van buitenaf (derden), zoals stroomstoringen bij de energieleverancier, spoorlopers en aanrijdingen met personen, wegverkeer en wilde dieren, neemt al jaren toe. Het aandeel is in 2015 voor het eerst boven de 50 procent gekomen.
Hoewel in absolute cijfers een klein onderdeel in het geheel, zorgen de suïcides op het spoor wel voor zeer impactvolle problemen. Zowel voor betrokken machinisten en nabestaanden als ook de reiziger vanwege de hinder. In 2015 waren er 223 suïcides en in 2014 waren dat er 192. Helaas zien we op het spoor de trieste impact van maatschappelijke ontwikkelingen terugkomen. De maatregelen die we nemen staan hier beschreven. Onze maatregelen zijn primair gericht op voorkomen van suïcides in samenwerking met alle partijen.
Virussen? Scan ze hier!
Euh? Dat zullen de reizigers van/naar Dordt leuk gaan vinden.Alex) schreef op donderdag 21 april 2016 @ 01:07:
"Vroeger" werd er ook een toeslag gevraagd voor Breda - Rotterdam v.v., deze toeslag is komen te vervallen toen Fyra werd omgedoopt in Intercity DefDirect omdat in de toekomst alle intercities tussen Breda en Rotterdam via de HSL zullen rijden, en het anders te verwarrend zou zijn voor reizigers.
Poll: Is de norm/standaard te laag.wildhagen schreef op donderdag 21 april 2016 @ 07:47:
[...]
Het aantal treinen dat op tijd reed is ruim boven de norm die het ministerie van IenM daarvoor heeft vastgesteld. In 2015 reed 89,5 procent op tijd. De norm is 87 procent (maximale afwijking van drie minuten op de dienstregeling).
• Absurd laag/is nieteens een norm
• Net te laag
• Past bij de Nederlandse verwachte drukte
• Hoog (maw kan zelfs lager)
Tussenstand:
Ook een poll maken? Klik hier
How do you save a random generator ?
Dat klopt. Daar is ook al gekrakeel over geweest.Bacchus schreef op donderdag 21 april 2016 @ 09:21:
[...]
Euh? Dat zullen de reizigers van/naar Dordt leuk gaan vinden.
Het probleem is dat dit soort standaarden voor dienstverlening niet overeen komen met wat dienstverlening is. Vooral met veel cross platorm aansluitingen kan het soms wenselijk zijn om 5 minuten te wachten. Maar dat gebeurd tegenwoordig niet meer want dat is slecht voor het percentage.enchion schreef op donderdag 21 april 2016 @ 10:29:
[...]
Poll: Is de norm/standaard te laag.
• Absurd laag/is nieteens een norm
• Net te laag
• Past bij de Nederlandse verwachte drukte
• Hoog (maw kan zelfs lager)
Tussenstand:
[afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Het toppunt is in Zwolle dat de stoptrein naar Groningen wel langs het perron weg rijdt (dus op tijd weg voor de cijfers) maar dan aan het einde van de wisselstraat staat te wachten om toch achter de IC aan weg te rijden. De politiek blij, de NS blij, de reiziger, tja die wacht maar een half uur.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
De norm stelt 87%, 87,5% is 1 op de acht treinen te laat. (ik ga verder redeneren met 87,5%)Skyaero schreef op donderdag 21 april 2016 @ 10:35:
Nietzeggende statistiek en poll als je de verdeling van te laat zijn niet weet. als 10% van de ritten 4 of 5 minuten vertraging hebben, is er mijn inziens niets aan de hand. Is 10% een kwartier te laat, tja dan is het een ander verhaal.
In Abcoude (waar ik woon) hebben we 4 treinen per uur per richting dus 8 treinen per uur totaal.
Per dag is dat tussen 06:00 en 24:00 = 18uur = dus 18 treinen per dag maar doe maar 16 vanwege kleinere dienstregeling s`avonds.
Aangenomen dat 75% van de reiziger in de spits rijdt = tussen 06:30 -> 08:30 en 15:30 -> 17:30 = 4 uur totaal en daar juist de meeste vertraging zit dat die 16 treinen in die 4 uur verdeeld kunnen worden.
Dan zitten we al op 16 van de 8*4=32 treinen = 1 op 2 treinen te laat (voor 75% van de reizigers.)
Hebben we het weekend en internationale treinen ook nog en ook uitgevallen/geannuleerde treinen.
Dan kan je al vrij gemakkelijk op 24 van de 32 treinen rekenen die te laat zijn komen.
Dan daarbij nog heb je feestdagen en vakantieperiodes, wat er voor zorgt dat de statistiek nog weer verder in het negatief schuift.
Boven de 89,5% te laat in de spits is dus geen gekke hoeveelheid (pun intended)
Dan om de nagels echt in de kist te meppen is Abcoude geen Utrecht, AmsterdamCS, Rotterdam CS, de kans dat vertraging in druk bevolkte gebieden/stations voorkomt is nou eenmaal een stuk groter.
Op Utrecht moet je als reiziger in de spits dus gewoon rekenen op 100% te laat,
Abcoude is absoluut 16 treinen per dag te laat, Utrecht zou dan dus dik 100 treinen per dag te laat hebben.
Bij die orde van grootte maakt het niet meer uit of het nou 5 of 15 minuten is, je voldoet als NS/service gewoon Niet aan de dienstregeling.
Ik pak geregeld de trein van Alkmaar naar Utrecht. Dit is het traject Den-Helder - Amsterdam Centraal - Utrecht - Nijmegen.enchion schreef op donderdag 21 april 2016 @ 11:10:
[...]
Bij die orde van grootte maakt het niet meer uit of het nou 5 of 15 minuten is, je voldoet als NS/service gewoon Niet aan de dienstregeling.
- Trein vertrekt op tijd vanuit Den Helder
- Trein komt in Alkmaar 5 minuten te laat aan. (ik stap in)
- In Castricum komt de trein 3 minuten te laat aan.
- In Zaandam is de trein op tijd
- Trein moet even wachten voor Adam CS en komt 2 minuten te laat binnen. Deze trein staat normaal 10 minuten stil om CS, nu dus 8 minuten
- Trein komt op tijd aan in Utrecht CS., (ik stap uit en heb geen vertraging)
- Trein komt op tijd aan in Arnhem
- Ongeluk met persoon, Trein rijdt niet verder door naar Nijmegen. Vertraging 30 minuten.
Heeft deze trein nu wel of niet op tijd gereden?
Dit is nu het probleem van een paar percentages monitoren. Ze geven absoluut geen inzicht of er een probleem is en waar dat probleem dan zit. KPI's zijn leuk, maar moeten wel effectief zijn.
Er wordt gemeten op een aantal overstapstations. Die trein telt dus een paar keer mee en is een paar keer vertraagd. Het is inderdaad nutteloos om alleen op een eindpunt te meten.Skyaero schreef op donderdag 21 april 2016 @ 11:45:
[...]
Van de prorail website:
Alleen opgeheven treinen tellen niet mee.Hoe berekent ProRail die punctualiteit? Daarvoor kijken we elke dag naar de aankomsten op 50 representatieve Nederlandse stations: vielen die aankomsten binnen de 3-minutennorm of niet?
[...]
Als een trein stopt op meerdere van de 50 stations waar de punctualiteit wordt gemeten, dan tellen al die aankomsten mee voor de punctualiteit.
Sowieso is "te laat" een rekbaar begrip. Als je daardoor je aansluiting die eens per uur rijdt mist, dan is het erg, als ja na 10 minuten de volgende trein kunt pakken dan is het vervelend, maar meer ook niet.
Dat gaat ook een voordeel van het hele ETMET-gebeuren worden, dan hoef je niet meer de snelheid te beperken om op knooppunten aansluitingen te geven maar kun je veel beter zo hard mogelijk rijden omdat die snelheidswinst dan opweegt tegen langere overstappen (die dan toch niet meer dan 10 minuten zijn).
Uiteraard wordt dat lastiger als je in de periferie nog geen ETMET rijdt.
[ Voor 8% gewijzigd door Maasluip op 21-04-2016 11:57 ]
Voor de mensen die in Alkmaar verder met de bus moesten niet dus want die hebben ze net gemist.Skyaero schreef op donderdag 21 april 2016 @ 11:45:
[...]
Je moet niet vergeten dat de mensen die nu nog met de trein reizen, de mensen zijn die "overgebleven" zijn.
Maw de mensen die niet anders kunnen dan het te accepteren, mensen die het niks uitmaakt en mensen die op een traject zitten waar het nog steeds relatief goed werkt.
Er zullen genoeg mensen zijn die wel willen maar de service onacceptabel vinden om er mee te reizen.
Daarbij staan in jouw voorbeeld ook alleen IC`s en geen stoptreinen, maw jij zit dus op een "toevallig" traject waar het nog steeds relatief goed werkt.
[ Voor 11% gewijzigd door enchion op 21-04-2016 11:58 ]
En dat is precies het probleem: Als de meetstations Zaandam, Utrecht en Arnhem waren, dan reed de trein op tijd. Toch hebben de mensen die in Alkmaar uitstapte de bus (of de sneltrein naar Haarlem) gemist. Of niet, als ook deze bus/trein vertraging had.Maasluip schreef op donderdag 21 april 2016 @ 11:56:
Sowieso is "te laat" een rekbaar begrip.
En wat als in Castricum* twee treinen tegelijkertijd aankomen, je kunt overstappen en ze tegelijkertijd weer weggaan. 3 minuten vertraging betekent dat je de trein wel mist, maar niet in de statistiek wordt meegenomen. Niet alle treinen wachten op elkaar.
In dat opzicht is het meten van de aankomsttijden van treinen volledig irrelevant. Het gaat erom hoeveel passagiers volgens de dienstregeling/reisplanner op tijd op hun bestemming zijn gekomen. Je zou dus willen waar en wanneer een passagier vertrekt en waar en wanneer hij aankomt en dit tegen de dienstregeling aanleggen. En die data is al voorhanden: de OV-chip kaart.
* Dit gebeurt overigens niet op Castricum, maar er zijn wel stations waar dit gebeurd, zoals Almere, Weesp, Utrecht en Amersfoort
[ Voor 8% gewijzigd door Skyaero op 21-04-2016 12:11 ]
De poll zegt idd niet zoveel.Skyaero schreef op donderdag 21 april 2016 @ 10:35:
Nietzeggende statistiek en poll als je de verdeling van te laat zijn niet weet. als 10% van de ritten 4 of 5 minuten vertraging hebben, is er mijn inziens niets aan de hand. Is 10% een kwartier te laat, tja dan is het een ander verhaal.
Persoonlijk vind ik 87 procent op tijd overigens wel een nette norm, als je dat ovet het hele net beschouwt.
Op de weg zal je dat percentage bij lange na niet halen, je mag daar al blij zijn als je tweederde op tijd bent vrees ik, of je moet alleen reizen tussen Bloemkoolstradeel en Verweggistad ofzo
Virussen? Scan ze hier!
Precies de reden waarom de stoptrein (Rotterdan/Rhenen)Amsterdam-Uitgeest regelmatig op Wormerveer stopt om daar te keren als hij 5 minuten vertraging heeft.Maasluip schreef op donderdag 21 april 2016 @ 11:56:
[...]
Alleen opgeheven treinen tellen niet mee.
Pech voor de reizigers die naar Krommie-Assendelft of Uitgeeft willen.
Met het OV heb je discrete stappen: Trein gemist: Half uur vertraging. En bovendien is het leuk dat de trein 87% op tijd is, maar ik zit in 3 soorten OV, 3x87% betekent dat ik elke paar reizen een vertraging heb. En die vertraging is meteen een half uur.
Maar goed, dat is mijn ervaring. Die zal voor iedereen verschillen.
Precies, dit is al lange tijd een van de meest vervelende zaken. Reden ook waarom NS een trein soms liever opheft dan (te laat) laat vertrekken. Recent nog gehad op Utrecht.
De meetstations op die route zijn Alkmaar, Amsterdam Centraal, Utrecht, Arnhem en Nijmegen. Ede-Wageningen is ook een meetstation, maar uitsluitend voor de Connexxion-treinen naar Amersfoort.Skyaero schreef op donderdag 21 april 2016 @ 12:09:
En dat is precies het probleem: Als de meetstations Zaandam, Utrecht en Arnhem waren, dan reed de trein op tijd. Toch hebben de mensen die in Alkmaar uitstapte de bus (of de sneltrein naar Haarlem) gemist. Of niet, als ook deze bus/trein vertraging had.
Niet helemaal natuurlijk, want dit komt helemaal niet uit de statistieken naar boven. NS kan dat 'ongestraft' doen. Overigens valt er natuurlijk ook weer iets voor te zeggen, omdat je anders op de terugweg weer vertraging hebt.DDX schreef op donderdag 21 april 2016 @ 12:41:
Precies de reden waarom de stoptrein (Rotterdan/Rhenen)Amsterdam-Uitgeest regelmatig op Wormerveer stopt om daar te keren als hij 5 minuten vertraging heeft.
De ideale situatie is natuurlijk dat er een lange kering is op Uitgeest, waardoor dit niet nodig is. Alleen dan heb je het weer over bezuinigingen. Het huidige kabinet (en tweede kamer is daar mede-veroorzaker van) heeft zoiets als: nou, we hebben toch de norm (87%) gehaald? Prima, dat er wat problemen zijn vinden we niet erg. Als we maar een goed verhaaltje hebben voor de bühne.
Waarom worden reizigers opgevangen in een hotel en niet gewoon op het station ?Op het Centraal Station van Rotterdam is een Thalys ontruimd, omdat er twee onbeheerde koffers zijn gevonden.
[..]
De reizigers uit de Thalys worden door NS opgevangen in een hotel in de buurt, totdat de trein weer wordt vrijgegeven en verder kan rijden. De politie denkt dat dat wel enige tijd kan duren.
Omdat de trein is overgebracht naar een aparte zone, heeft het overige treinverkeer in Rotterdam geen last van het onderzoek in de Thalys.
ik ben laatst voor de demo van battleborn naar breda gegaan, (almere->amsterdam cs -> breda) in beide richtingen ingecheckt met alleen m'n studentenov en gecontroleerd. in geen van beide gevallen hoefde ik een toeslag te betalen (of moet dat niet met studentenov?)EDIT schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:37:
NS moet een hele hoop geld per jaar aan de overheid betalen om de dienst over de HSL aan te bieden. De reistijdwinst is het grootst op het stuk Rotterdam - Schiphol (een ruime 30 minuten), dus mensen zullen sneller geneigd zijn om voor dat stuk voor de intercity direct te kiezen.
ik moet toch wel zeggen dat ik VIRM een stuk prettiger vind rijden dan die nieuwe sprinters. (ook omdat het m'n reistijd vanuit amsterdam met ongeveer een kwartier verkort)
Ah, "lessons learned" !DDX schreef op donderdag 21 april 2016 @ 13:02:
http://nos.nl/artikel/210...n-rotterdam-ontruimd.html
[... Omdat de trein is overgebracht naar een aparte zone, heeft het overige treinverkeer in Rotterdam geen last van het onderzoek in de Thalys. ...]
Dat werd hier ook al geopperd toen die malloot zich opsloot in een toilet van de Thalys tijdje terug op CS
Ik weet niet hoe je hebt gereisd en wanneer het was, maar afgelopen weekend reed de intercity direct niet in verband met werkzaamheden aan de Noord-sectie van de HSL. Enkel tussen Rotterdam en Breda werd met de intercity direct gereden. Als het toen was, heb je dus niet over de HSL gereden en hoefde dus ook geen toeslag te betalen.ronald245 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 13:26:
[...]
ik ben laatst voor de demo van battleborn naar breda gegaan, (almere->amsterdam cs -> breda) in beide richtingen ingecheckt met alleen m'n studentenov en gecontroleerd. in geen van beide gevallen hoefde ik een toeslag te betalen (of moet dat niet met studentenov?)
ik moet toch wel zeggen dat ik VIRM een stuk prettiger vind rijden dan die nieuwe sprinters. (ook omdat het m'n reistijd vanuit amsterdam met ongeveer een kwartier verkort)
Had je wel over de HSL gereden, dan had je aan boord 10 euro per keer (soort van boete) moeten betalen, omdat je dan geen toeslag had gehad.
Die 10 Euro komt nog uit het 'oude' Fyra tijdperk, toen de toeslag nog 8 euro of zoiets kostte. Toen was het dus niet veel meer, tegenwoordig kost de toeslag uit de automaat 2,40 en is dat tientje toch een behoorlijke verhoging.
[ Voor 3% gewijzigd door EDIT op 21-04-2016 13:49 ]
Verwijderd
Inderdaad. De andere kant op (richting Veenendaal/Rhenen) vervallen ook heel veel treinen. Het lijkt haast wel de standaard om de trein maar te laten vervallen als hij richting de 10 minuten vertraging gaat.DDX schreef op donderdag 21 april 2016 @ 12:41:
[...]
Precies de reden waarom de stoptrein (Rotterdan/Rhenen)Amsterdam-Uitgeest regelmatig op Wormerveer stopt om daar te keren als hij 5 minuten vertraging heeft.
Wat de laatste tijd wel opvalt is dat de Sprinters steeds korter lijken te worden. Ook als er een trein uitvalt, kan het zomaar zijn dat de volgende trein bestaat uit 3 bakjes en eigenlijk al vol zit als hij binnen komt rijden op Driebergen (uitstappers al meegerekend).
Ik vind die norm van 87% een lachertje, omdat het hier om een nietszeggende score gaat. Het is gewoon overduidelijk dat ze dat tijdens de spits nooit van z'n leven halen en al helemaal niet als je uitgevallen treinen mee gaat rekenen. Voor mij zou 90% betekenen, dat ik slechts 1 enkele reis per week vertraging zou hebben. Droom maar lekker verder, zou ik zeggen. Er zitten weken tussen waar ik wel 6 of 7 enkele reizen heb met vertraing. Dan scoor "ik" dus 30 tot 40% die weken. Weken van 100% komen eigenlijk nooti voor.
't was op 7 april, zo te zien hebben we gewoon over de hsl geredenEDIT schreef op donderdag 21 april 2016 @ 13:48:
[...]
Ik weet niet hoe je hebt gereisd en wanneer het was, maar afgelopen weekend reed de intercity direct niet in verband met werkzaamheden aan de Noord-sectie van de HSL. Enkel tussen Rotterdam en Breda werd met de intercity direct gereden. Als het toen was, heb je dus niet over de HSL gereden en hoefde dus ook geen toeslag te betalen.
Had je wel over de HSL gereden, dan had je aan boord 10 euro per keer (soort van boete) moeten betalen, omdat je dan geen toeslag had gehad.
Die 10 Euro komt nog uit het 'oude' Fyra tijdperk, toen de toeslag nog 8 euro of zoiets kostte. Toen was het dus niet veel meer, tegenwoordig kost de toeslag uit de automaat 2,40 en is dat tientje toch een behoorlijke verhoging.
ach ja, ik schuif het gewoon af op mn geweldige looks
Het is ook lastig. Op een heleboel punten wordt de punctualiteit gemeten, maar in de randstad komen vertragingen meer voor dan daarbuiten. Neem bijvoorbeeld Schiphol: dat is gewoon een enorm knelpunt in de dienstregeling. Zie bijvoorbeeld 7 april: http://ovtijden.com/avtdag/SHL/20160407. Vrijwel geen enkele trein is op tijd. Als je drie minuten aanhoudt als norm zijn het er al wat meer trouwens.Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2016 @ 13:51:
Ik vind die norm van 87% een lachertje, omdat het hier om een nietszeggende score gaat. Het is gewoon overduidelijk dat ze dat tijdens de spits nooit van z'n leven halen en al helemaal niet als je uitgevallen treinen mee gaat rekenen. Voor mij zou 90% betekenen, dat ik slechts 1 enkele reis per week vertraging zou hebben. Droom maar lekker verder, zou ik zeggen. Er zitten weken tussen waar ik wel 6 of 7 enkele reizen heb met vertraing. Dan scoor "ik" dus 30 tot 40% die weken. Weken van 100% komen eigenlijk nooti voor.
Hopelijk wordt deze flessenhals wel iets minder als straks de Zuidtak viersporig is.
Uit de richting Amsterdam is het bij Riekerpolder aansluiting 95 van de 100 keer wachten op een trein uit de richting Amsterdam Zuid. Die moet vanaf het buitenste spoor naar het binnenspoor, dus ik moet wachten (ik moet juist naar het buitenste spoor). Is die trein op tijd, dan is er niets aan de hand. Dan kom je op tijd op Schiphol, heb je genoeg tijd om mensen in- en uit te laten stappen en vertrek je weer op tijd richting Rotterdam.
Is die trein een paar minuten te laat, dan mag je mooi wachten en kom je dus alweer te laat aan en vertrek je ook weer te laat.
Vanaf de HSL lijkt het er van af te hangen op welk spoor je planmatig aan moet komen. Vreemd genoeg gaat het met spoor 3 eigenlijk meestal wel goed (ondanks dat je daardoor dus sporen moet kruisen) en Is er juist bij geplande aankomst op de sporen 1 en 2 vaak vertraging, ondanks dat je geen sporen verder kruist.
Daarnaast lijkt de stelregel te zijn:
Ben je te vroeg, dan gaat het meestal goed. Ben je op tijd, dan mag je wachten en ben je te laat, dan lijkt het ook meestal juist weer goed te gaan.
Gewoon te vroeg of te laat rijden dus
Ik probeer meestal de vroege variant aan te houden
Als de viersporigheid opgeleverd wordt, zal dat al heel veel schelen. Nu moeten alle treinen richting Amsterdam Zuid nog via het buitenste spoor en wordt het binnenspoor voor de treinen richting Amsterdam Centraal gebruikt, maar ik denk dat het al een heleboel scheelt als dat wat beter verdeeld kan worden. Weet iemand wanneer die viersporigheid opgeleverd gaat worden, in ieder geval tot Amsterdam Zuid? Het lijkt nu qua werk behoorlijk op te schieten.
Bron: http://www.nu.nl/algemeen...s-in-eerste-kwartaal.htmlDe eerste drie maanden van dit jaar was het tijdens spitsuren minder druk in treinen dan eind 2015. Maar reizigers op de trajecten Den Bosch-Utrecht, Utrecht-Den Haag en Alkmaar-Amsterdam moeten wel rekening blijven houden met een drukke spits.
Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) meldt donderdag dat de NS op schema ligt met de maatregelen om de drukte in treinen te verminderen.
De bewindsvrouw baseert zich op onderzoek dat zij liet doen naar maatregelen die de NS heeft genomen om grote drukte in de treinen te voorkomen. Volgens dat onderzoek worden nu geen maatregelen gemist die kunnen helpen de drukte in de treinen verder te verminderen.
In de loop van 2015 werd duidelijk dat de NS in 2016 en 2017 te weinig treinen zou kunnen laten rijden. Verouderd materieel wordt afgedankt terwijl de vervangende treinen er nog niet zijn.
Dijksma riep het spoorbedrijf op maatregelen te nemen zodat de reiziger hier niet de dupe van zou worden. De NS beloofde hiervoor alles uit de kast te halen, zette bijvoorbeeld comfortabele bussen in, bekeek oplossingen voor bepaalde trajecten en werkt aan de 'pitstop' om niet-gepland onderhoud snel te kunnen doen.
Dijksma: "NS deed een belofte en zet nu alles op alles om de reiziger ook in de spits een comfortabele reis te bieden. We zijn er nog niet, dus het is zaak dat de acties van NS onverminderd worden voortgezet."
Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat reizigers beter kunnen worden geïnformeerd over de drukte op trajecten. Een trein eerder of later kan soms veel uitmaken. Volgens Dijksma worden bezien of treinreizigers hier via de reisplanner of via folders op kunnen worden gewezen.
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Ja, ja, je hebt gewoon zwart gereisd.Ronald8 schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 18:11:
Ik had gisteren ruzie met een toegangspoortje. Degene voor me was een paar seconden weg, dus het poortje was bezig met dichtgaan toen ik incheckte. Maar toen ging hij niet meer helemaal open waardoor ik (incl. fiets) er niet doorheen paste. Opnieuw inchecken kon ook niet, dus daar stond ik dan. Uiteindelijk ben ik gewoon achter iemand anders aangelopen
serieus: dat gezeur zie ik vaker bij stations waar de poortjes al dicht zijn, daar mag de NS wel wat aan doen.
Verwijderd
Raar dat de een hele andere problemen ervaart op dat vlak dan de ander. Je zou toch denken dat die poortjes landelijk (van dezelfde vervoerder tenminste.) hetzelfde zijn? Ik merk wel heel erg verschil tussen de verschillende vervoerders, die van de NS en qbuzz zijn snel, de rest is traag, maar niet tussen verschillende plekken in het land. Dus ik vraag mij af hoe de een wel problemen ervaart en de ander niet. (andere RFID/NFC passen in mijn portemonnee: ING bankpas, ING creditcard, NHL studentenpas, KNAB bankpas.)
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Rijbewijs ook. Leek me wel handig om NS Businesscard en rijbewijs in m'n telefoonhoesje te bewaren. Niet dus.MBV schreef op zondag 24 april 2016 @ 12:23:
Ander ding waar ze wat aan mogen doen: bankpassen en credit cards worden ook als OV chipkaart gezien.
U mag slechts 1 OV chipkaart aanbieden
Recent ook een nieuw rijbewijs gehaald en heb nu hetzelfde probleem. Totaal niet handig. Snap ook niet zo goed waarom het rijbewijs een chip heeft maar goed. Nu elke keer het pasje uit mijn portemonnee halenGoner schreef op maandag 25 april 2016 @ 11:53:
[...]
Rijbewijs ook. Leek me wel handig om NS Businesscard en rijbewijs in m'n telefoonhoesje te bewaren. Niet dus.
U mag slechts 1 OV chipkaart aanbieden
Zojuist een melding, alleen niet wat ik verwachteRaven schreef op zondag 24 april 2016 @ 15:22:
Ik dacht net, ik mis wat.... De NS-app heeft niet geloeid n.a.v. de winterse omstandigheden
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Half uurtje terug binnengekomen.
Maar wat is dat? Eurostar of zo? Edit: zo te lezen elders klopt dat inderdaad.
[ Voor 23% gewijzigd door Bastien op 28-04-2016 19:12 ]
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Yep een Velaro, Trein 16501 Brusz-Rsd om 18.40 de grens over bij Nispen met ongeveer +15. Betreft test-Eurostar 4013/4014.
Er zijn 6 Mcn opgeleid in Engeland voor testritten naar Brussel.
[ Voor 34% gewijzigd door Trainhunter2009 op 28-04-2016 19:17 . Reden: linkje toegevoegd ]
Gaan die later dan gebruik maken van het HSL-spoor ?Trainhunter2009 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 19:12:
Hij moet de HR foto via de pc uploaden.
Yep een Velaro, Trein 16501 Brusz-Rsd om 18.40 de grens over bij Nispen met ongeveer +15. Betreft test-Eurostar 4013/4014.
Er zijn 6 Mcn opgeleid in Engeland voor testritten naar Brussel.
Omdat ik las dat ze tussen Amsterdam en Londen gaan rijden.
2250 WP Zuid PVoutput
Hij is mooi! Toch jammer dat NS niet zulke dingen gaat bestellen voor de vervanger van de Intercity directAlex) schreef op donderdag 28 april 2016 @ 19:07:
Kijk eens wat ik gevangen heb?
[afbeelding]
Half uurtje terug binnengekomen.
Correct. Deze is nu in Nederland voor de proefritten. Q3/Q4 2017 moet het hele circus afgerond zijn en zou je met de Eurostar van Amsterdam naar Londen over de hogesnelheidslijn moeten kunnen, zonder dat je over hoeft te stappen.MdO82 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 19:33:
[...]
Gaan die later dan gebruik maken van het HSL-spoor ?
Omdat ik las dat ze tussen Amsterdam en Londen gaan rijden.
[ Voor 40% gewijzigd door EDIT op 28-04-2016 19:36 ]

Eurostar e320, Nispen by Alex van Herwijnen, on Flickr

Eurostar e320, Nispen by Alex van Herwijnen, on Flickr

Eurostar e320, Essen by Alex van Herwijnen, on Flickr

Eurostar e320, Essen by Alex van Herwijnen, on Flickr
En wat bewegend beeld:
Prutsers. Ongelofelijke prutsers.
De Velaro is wel even 3x duurder dan de V250.EDIT schreef op donderdag 28 april 2016 @ 19:33:
Hij is mooi! Toch jammer dat NS niet zulke dingen gaat bestellen voor de vervanger van de Intercity direct
Gave foto's, Alex)!
Ligt eraan wat je high-speed noemt. Ik vind de 250 km/u van de Albatros maar een beetje halfslachtig eigenlijk. Daarbij stopt de Fyra/ICD ook gewoon te vaak, dus is dat eigenlijk niet eens het grootste probleem. En voor zover ik weet zijn er inmiddels helemaal geen plannen meer om snellere treinen op de HSL in te zetten dan in de rest van de IC-dienstregeling. En, om eerlijk te zijn, ook al zie ik het persoonlijk liever anders, eigenlijk is het helemaal niet logisch om andere diensten dan Thalys en Eurostar op de HSL te rijden.Maasluip schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 07:43:
Gaat het toch nog uitkomen? Eurostar die eerder highspeed treindiensten over de HSL gaat uitvoeren dan HSA/NS?
[ Voor 8% gewijzigd door Bacchus op 29-04-2016 08:16 ]
Maar deze heeft 16 bakken, de V250 maar 8Bacchus schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 08:10:
[...]
De Velaro is wel even 3x duurder dan de V250.
Qua kostprijs wel... Qua TCO en prijs per gereden kilometer waarschijnlijk niet...Bacchus schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 08:10:
[...]
De Velaro is wel even 3x duurder dan de V250...
Wel een erg mooie trein.
[ Voor 5% gewijzigd door Fiber op 29-04-2016 10:40 ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ah nee, daar heb ik overheen gekeken. Blijft alsnog een interessant prijsverschil (~factor twee, aangezien de motorwagens mij met afstand het duurst lijken)Carpento schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 10:32:
[...]
Maar deze heeft 16 bakken, de V250 maar 8Of bedoel je verhoudingsgewijs ?
@Fiber: Tsja, als je elke keer dat een dikke Belg een scheet laat over wat je als een prototype trein mag zien, je order annuleert, maak je het jezelf wel kostbaar. (Niet dat ik zo onder de indruk was van de kwaliteit van het ding maar DeScheemaecker heeft hem nooit een kans gegeven.)
16 bakken??Carpento schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 10:32:
[...]
Maar deze heeft 16 bakken, de V250 maar 8Of bedoel je verhoudingsgewijs ?
edit: Wut, hij heeft ook gewoon 8 stroomafnemers! 2 in gebruik..
[ Voor 7% gewijzigd door Maardiweb op 29-04-2016 12:17 ]
De Eurostar moet zich bij calamiteiten in tweeën kunnen splitsen (en dan moet de helft de Kanaaltunnel kunnen verlaten). In feite zijn het twee treinstellen die gewoon permanent aan elkaar zitten.Maardiweb schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 12:14:
16 bakken??![]()
Hoezo zo veel? Dan hadden ze ook de automatische koppeling wel achterwege kunnen laten of in ieder geval flink kunnen downgraden, tenminste ik neem aan dat gekoppeld rijden niet mogelijk/nodig is nu.
Twee aan elkaar zou alleen al vanuit praktisch oogpunt nooit kunnen omdat er nergens perrons zijn met een dergelijke lengte.
Ah kijk dat verklaart een hoop. Hij kan dus waarschijnlijk ook op meerdere plekken gesplitst worden, hence the grote hoeveelheid stroomafnemers. Moet zo'n trein voor HSL bedrijf ook meerdere stroomafnemers op hebben staan?Dennis schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 12:17:
[...]
De Eurostar moet zich bij calamiteiten in tweeën kunnen splitsen (en dan moet de helft de Kanaaltunnel kunnen verlaten). In feite zijn het twee treinstellen die gewoon permanent aan elkaar zitten.
Twee aan elkaar zou alleen al vanuit praktisch oogpunt nooit kunnen omdat er nergens perrons zijn met een dergelijke lengte.
Dit topic is gesloten.
![]()